HOFMANN'S ERZAEHLUNCEN 1 DE STAD DER KLEINSTE MENSCHEN Een dwergen-kolonie te Berlijn DE HAARLEMSCHE SCHILDER JACOB VAN RUISDAEL 1932 1682 ALS REINHARDT EEN OPERA ENSCENEERT 1 BRIEVEN UIT DUITSCHLAND DE GEZANT SLAAPT c VOETBAL SCHAKEN h E ZIJN LEVEN EN WERKEN I VOOR DEN BERLIJNSCHEN POLITIERECHTER I n a st VETERANEN NEDERLAND—BELGIË DE MATCH EUWE—FLOHR ia’ Berlijn, 33 Maart, „Zeg. wie was dat meisje waar Ik je gisteravond mee rag?" (Judge). den „De Avonturierster van Casablanca” I I tc knalitrit ki i Gezicht op Amsterdam. 8 K d. H. ‘jpsf -A- p t I aankomen, dragen rij n.l. het stempelZwer- genstadt Berlin. Ja. ja, de dwergen hebban zich geëmanci peerd sinds Sneeuwwitje) Wie waren de Isermcesters roemden landschapschilder? deze bewening werkt roo heel de raai ë*n gondel n n ‘t 1 - jas, Dit een tc Ji bi bi d g C II o P d o d o k v s s r t 11 te kt ge gr de de Ja ve lei te V d U vi n C a k e <1 s tc g« ui w< hl be re te 8< P ct g< VI t n h d ti tl t< si a P P d d tii w< vc nl M wi or de ci g" ir. hl Ruststand 4—0 Eindstand 43 Gisteren werd te Rotterdam de voetbal wedstrijd NederlandBelgië veteranen ge speeld. De stand met rust was 40. Het einde kwam met een NeUerlandsche over winning van 43. büblüft is een masqué De „Hoffmznn’s Het aonbeechenen korenveld van J. van Rmadael. Gedurende den nacht van 4 Aug. 1914 re digeerde iren aan ’t Br.tsehe Ministerie van Buiten.andsche Zaken vijf of zes oorlogsver klaringen. waarvan de tekst verschillend was. Men geloofde, dat men eindelijk de juiste tewoo.dingen gevonden, had en da zoon van Sir Arthur Nicholson, toen secretarls-gene. raai ven genoemd mlnUtcr.e, bracht dit do cument naar het Duitsche gezan.schap. Maar na cenlge ©ogenblikken kwamen de En gel- seben.» tot hun schrik, tot de ar.t lekking, dat zi) in hun nota gesproken hadden van ..oorlcjsverklarlng" acn Dultschland. Men rsdljecrds harst g een nieuwen tekst, waarin men zich beperkte te constateeren, dat then rich In een oorloos oestand met Dulschland tevend De heer Nicholson begaf zich op nieuw naar de Duitsche ambassade om den eersten tekst terug te nemen en den twee, den aan te bieden. De kamerdienaar wei gerde hem tce te laten, zeggende: .Meneer de gezant slaapt". De Engelsche, diplomaat weigerde dit te gelocven en bleef zoodanig aandrlngen. dat de knecht eindelijk toegaf en hem bij den ge~ant bracht. Pr.ns Llchnowsky sliep Inderdaad zeer vast. Met mo: te werd hij wakker gemaakt en zijn oo cn ultwTijvende, vroeg hij: „De eerste no a welke nota?" De oorlogsverklaring van Ente’and aan Dultschland lag nog op het nachttafeltje; da enveloppe was nog niet eperremaakt en ds gezant sliep. In dit jaar la het 250 jaar geleden, dat de zoo beroemde we mogen gerust zeggeu wereldberoemde Nederlandsche land schapschilder Jacob van Ruisdael is gestor- odes: Den Haarlemsche Jeugdtijd, de Duit sche periode, den Amrterdamschen tijd en dien der laatste jaren. Aui noofdontweip schilderde Jacob van Ru sdael ..Landschap' Ook echter treffen we zee-en stadsgezichten aan In zijn machtig oeuvre, dat thans wei over de geheele wereld in de belangrijke musea werd „verdeeld". Ruisdael werd door Goethe een .dichter" genoemd. Inderdaad was hij een poét.sch schilder, klassiek, mogën we wel zeggen, en met romantische en realistische tenden sen. In Dultschland beleefde hij vooral zijn romantlschen tijd. Hi) werd daar getrofien door het grootsche landschep, door bergen en dalen en glinsterende stroomen. in Ne derland, in het ook zoo mooie en geliefde lage land, werd zijn kijk op de dingen van zelf meer realistisch, echter bleef die steeds in hcoge mate dichterlijk. De toon zijner schilderijen is zeer edel en dikwijls kleurrijk, zijn vormgeving klassiek. Zijn werken wor den wel een» gekwalificeerd met de woorden monumentaal en heroïsch Zijn wijze van schilderen was dan ook sterk en grootseh. Hij schilderde gaarne een landschap met boomen. vóél boomen en water. Het water wist hij zóó voortreffelijk weer te geven, dat Houbraken. die een tijdgenoot van hem was. hierover als volgt sehreef: Het wawi valt met gerulsch (Ruisdael) van steen -<p steen omlaag. (HU doelde op de veel geschil derde watervallen). Het is zacht en door schijnend, zoodat het natuurlijk water ge lijkt. dat men rob wijlen drinken De wa terval was een bemind onderwerp van den schilder, zelfs komt hij voor, waarschijnlijk gefantaseerd, op zijn schilderij van een Jo denkerkhof. een dsr beroemdste werken. Dc boomen zijn alle prachtig van uit beelding Het krachtig karakter, den mach tigen bouw, de sterke takken, wist hij.even krachtig en stoer weer te geven, met een rijk plastische vermogen. Op zijn Duitsche doeken schilderde hij zware steenen in het zilveren, voortstuwende water van een voor name formatie. Toch ontbreekt de teeder- heid. de sfeer, niet aan zijn werk. Vooral in de teekenlngen komt deze dikwijls tot uiting eveneens In het doen en laten van zijn veelal geestige figuren. Maar het sterke en stralende domlneeren in zijn kunst. Van Ruisdeel heeft- een overvloedig oeuvre nage laten. Zeer bekend zijn b.v. zijn „Windmolen bij Wijk bij Duurstede". In het RUksmueeum te Amsterdam. Dit werk is meer stemmig dan heroïsch. Het Is een stemmingsvol ge dicht met een edelen reallstlschen onder grond. Romantisch zijn .jBlot Benthelm”, ook zeer bekend, en zijn jodenkerkhof (te Ouderkerk). Hij schilderde dit onderwerp meerdere malen. Een der beste doeken be vindt zich in particulier bezit te Detroit Ruisdael heeft een overvloedig oeuvre nage- denkerkhof met zUn eigenaardige monumen ten, zjjn dooden boom, prachtig van sehll- derlr.g. en de ruïne op den achtergrond. Een watervalletje nrrken we neg op en een regenboog! Hst is zeer IndiukweKkena. In zijn Haarlemsehen tijd schilderde hij veel rondom die stad. We zien dan dikwijls den fraaien St. Bavo-toren als decorum. Op het laatst vormde van Ruhdael een school. De beroemde Hobbema (Laantje van Mlddel- harnls) was een zijner leerlingen Als zee schilder is Jacob zeer te waardeeren. vooral zeeën, we erop eenlge storm, schilderde hU bjj voorkeur. Zijn kleurige stadrt 'zichten van Amsterdam b"Wljzen dat hij niet slechts het landschap lief had. Toch was dit wel zijn gellc*de onderwerp. God’s prachtige natuur zal d:t ten allen t'Jde voor vele schilders blijven. Koe heerlijk en zielvol kan zoo’n landschap zich uitspreiden voor onze be wonderende oogen. met de vele kleurscha- ke-rirgen In het steeds wisselende licht van den dag en onder den blauwen of wlt-be- wolktan hemel. Ja. God’s werk Is schoon en Indrukwek kend HU spreekt ook vooral tot ons door het f’jn-gslUnde. zulver-getfnte, perspecti visch schoone. door ons allen Innig geliefde Holl'n^sihe landschap, dat too dikwijls door groote kunst’raars met brale’lrg werd weer gegeven. Jaccb van Ruisdael van Haarlem was een der allergrootsten. Voor zoover de oude kindermeid ons onder licht heeft, vond Sneeuwwitje den weg „over de bergen, naar de zeven bergen" heelemaal vanzelf. Ik dorst het echter niet wagen, op een dergelUk goed geluk als Sneeuwwitje te vertrouwen, en vroeg dus den Schupo.'dle bi. den uitgang van het ondergrond-station Bchleslsches Tor stond, om nadere Inlich tingen. Denk niet, dat deze man der wet mij verwees naar de stadsbibliotheek, afdee- Ung sprookjesboeken terwijl hU met den oenen arm het verkeer regelde, wuifde hij met den andere in de richting der Köpe- nlcker strasse: „Dwergenstad, derde dwars straat rechts." Ja, er is In Berlijn een kolonie dwergen. De „dwergenstad'’ ligt niet direct aan de straat, maar een beetje achteraf; men moet een kermis van slapende caroussels en ten ten passeeren, eer groote b’.okletter-woordc.l ons tegemoet roepen: „Llllput, de stad der kleinste menachenDe stad Llllput nu lag op het uur van mijn bezoek In een ver laten schemerlicht De geweldige tent die een miniatuur-arena, een stadhuis, een café, een postkantoor enzoovoort (alles In klnder- formaat) bevat werd juist door een eenzame werkvrouw schoongebezemd. Aan de reeksen leegs stoelen voorbij, die als geraamten hun schouders In de lucht staken, achter de arena door, waarvan het zand het trappelen van vele kleine veetjes verried, trad Ik weer naar bulten, om ergens In ae buurt de be woners van de stad Llllput te gaan zoeken Toen kuierde, vlak voor mü heen, een heertje door het zonlicht, blootshoofds, zonder en smakelUk aan zijn pÜP trekkend, heertje was beslist niet grooter dan halven meter. Mijzelf als een reus voorkomend, sprak Ik dezen .Inboorling" aan, en Informeerde naar zijn stadgenooten. „WaarschUnlUk gaan mid dageten" zei de man van vUf decimeter en keek mü onderzoekend aan; „wU hebben zoo- even rejietitle gehad.... Had u ons willen bezoeken?" Op mijn bevestigend antwoord wees mUn gids In de richting: .Daar in de kajuit zullen nog wel een stuk of. wat van den troep te vlnd&i zijn.” Het handje, waarmee hU wees, wat niet grooter dan dat van *n zes-Jarlg kind, en niettemin een normale mannenhand. Trouwens het heele ventje was normaal ge proportioneerd; een kalme veertiger, door een verkleinglas bekeken. HU dribbelde naast mU heen, in de lucht kijkend als hU mU wilde aanzien, en vertelde mij zoo een en ander over het mooie weer, de slechte tUden en den miserabelen polltleken toestand. In de Jkajult”. die een gamoedelük Inge richte wagen bleek te zijn, ia twee kamers verdeeld, stond de keukenmeid van de dwer- gcnfamllle pannekoeken te bakken, terwUl rondom de tafel een stuk of acht hoertjes en dametjes zaten, die allen niet veel impo santer waren dan mijn halve-meter-vriend. Het diner bleek afgeloopen; de laatste serie pannekoeken werd bUna gehezl naar binnen gewerkt door een baasje, dat mU tusschen twee happen antwoordde, achtentwintig jaar te zijn, en wcarvan de overigen mU mee-, doelden, dat het de „salon-athleet" was, en Steunt, bij ge/ijten ftrijt m i De Nedrrlanduht Indmtrn Hiermede dient gi| U» land. En beitrijdt gij de nerkloo^heid. dend. dat het geld haar niet schelen kon, maar dat de desillusie die hU haar had be zorgd ncolt meer was goed te maken waarop Herr Dircktor een ernstige berisping heeft gekregen van zijn Edelachtbare kinderrechter. (Van onzen BerlUnzchen correspondent). Op het oogenbllk loept nog eltUd in het „Grosse Schauspielhaus”, een der lee- HJkste theaters van Berlijn, Relnhardt’s ensceneering Van ..Hoffmann’s Erzach’un- gen de weer voor den deg gehaalde opera van Offenbach. Men heeft de opvoirlng van dit werk „Relnhardt’s grootste daad’ genoemd, en het succes, dat het eiken avond voor een uitverkochte zaal haalt, lükt over weldigend. Maar Relnhardt’s „gro-te daad" La dit niet. Relnhardt’s greote drad was deze, dat hij een plonler-van-de'-planken dorst zUn, en het moïeme tooneel een emulating gaf. die er bU paste. Dat hij den afstand over brugd heeft, die tu«schen de k’assleke too- neel-chrUvers en het twlntigste-eeuwsch pu- bllpk liggen. En zoolang v-'.de en schaafde aan zUn opvoeringen tot zU op een zekere volmaaktheid aanspraak konden maken. Over deré opera-opvoering moet men het hoofd schudden. Tcegegeven dan, dat men tegelük applaudisseert. Want Reinhardt koopt ons cm met el het raffinement van zUn vak. met al zUn persoonlijke invallen HU bedient zich van de beste krachten op het gebied van zang, dans, tooneelspel, dé cors, cos.uumkunrt en b~engt een opvoe ring. die grenst aan het moderne kUkspel, de revue. Na de première schreef een Dultsch col lega: ,De_e opera Is door Reinhardt opge blazen als een ballon opgeb’a-en tot haar uiterste spankracht Maar men kan er aan toevoegen dzt de gro te regisseur te sterke longen had voor het gevoelig-romantische en weemoedige werk, de ballon is ge sprongen. Deze monstre-opvoerlng wordt niet meer beheerscht doar een gr o: te lUn. De een- van den be veel vermeldt ons de historie hierover niet Aangenomen wordt, dat hu les kreeg van s'Jn vad-r. van zUn eom Salomon, den knappen Haarlem- schen meester, voc ts van de Haa lemrche schilders Corn. Vroom en A. van Everdln- gen. Jacob ging echter al spoedig zijn eigen w?g. ZUn werk is van den aanvadg af van een groote oorspronkelllkheid. Het levens werk verdeelt men wel in de volgende peri- heid Is verdwenen. Wat den toeschouwer gewarrel als na een taal muziek van Offenbach, in Erzaehlungen" op zUn best, komt niet tet haar recht in het „Grosse Schauspielhaus, waarde aeoustlek meer dan miserabel Is. Doch daarvoor In de plaats biedt de tooneelrulmte des te meer moge lijkheden. Dit theater is ocrspronkelUk een circus geweest; de geweldige zaal en het tooneel hebben hun cirkelvorm behouden. Men ken moeilijk meer elschsn stellen dan die waaraan dit tooneel voldoet; het Is schuifbaar, draaibaar, zakbaar en hefbaar, en zoo diep, dit een decorateur er demeect fantastische effecten on kan bereiken. De dócors der verschillende beelden worden dan ook bij open doek verwisseld in een tijds ruimte van seconden, en dit geschiedt mst een promptheld en routine, waarvan men verb’uft staat. Doch het Ivkt al'of het hoofddoel van den heelen avond Is: te ver bluffen. De kunst wordt hier gsserveerd op technisch volmaakte wjjze, geheel aange past aan den haastigen en geblaseerden toeschouwer van 1931. Hoffmann: dit is de vergeef-che min naar. ZUn aangebeden Olympia blUkt een mechanisme te zUn. Giulletta, de Venetl- aanfche courtisane, vaart In hear gondel weg. wanneer zU den pcUs der liefde, zijn spiegelbeeld, ontvangen hoéft, en Hoffmann blUft achter; Zntonla heeft hem lief, maar een onafwendbaar noodlot vo’trekt zich ran haar, en zU sterft. Dit zUn Hoffmann's Arcomen; In zUn leven zelf gaat het niet anders. De jonge zangeres Stella verliest hij dear een samenloop van omstandighe den. Dit misverstand, hoe zinneloos ook. is toch niet willekeurig; Hoffmann zou hear op een andere wijze verloren hebben, indien niet op deze; het is zijn lot. De tekst van de opera Is omgewerkt, en gedeeltelUk .^eatuellseerd", waarvoor Iets te zeggen valt. Er zit gang in de tooneelen, en waar de handeling wat slap wordt, vult Reinhardt ze aan met „kUk"-scènes. Het middelpunt blUft het steeds weerkeerend tooneel In den wUnkelder .Xuiter en Werf'- ner”, wear Hoffmann zijn drie histories dat hU pannekoeken als een ongeëvenaard spler-voedsel beschouwde. Het was misschien ongepast, den sterken man bU een zoo ge wichtige bezigheid als het eten der panne koeken te storen, maar mUn nieuwsgierig heid deed mU vragen naar zUn prestaties: „Of hU twintig kilo zou kunnen beuren? Het Herculesje keek mij aan met medelijden de verachting: „Twintig kilo? Babi Veertig, met gemak!” En hU onderbrak zUn maal zoowaar, om zijn mouw op te schuiven, en mU een kin derarmpje te toonen, waar de spieren uit buitten. „Het is jammer," zei de leider van den dwergentroep, „dat ze niet allemaal thuis zUn. Een stelletje is de stad in. Ik laat hen niet graag alleen gaan, het is te gevaarlijk. Compleet zUn het er vUf en dertigEr zUn uitstekende nummers bUEen koord- dansertje. tiptop, een paar kunstrUdsters. die het vak alleraardigst verstaan, zU rUden op dwergponles. natuurlUkEn dan dres- seurs van konUnen en honden, die heël In- genleuse scènes bedacht hebben. O, het Is lang geen dom volkje....” NatuurlUk interesseerden mU de physleke bUzonderheden, en Ik stelde al de vragen die een leek In dergelüke gevallen pleegt te stellen. Of de dwergen reeds b'J de geboorte abnormaal klein zUn? Of het een kwest'c van erfelUkheld is? Of Llliputters onder sslkaar trouwen? Of de dwergdames babieo hebben? „Ik geloof absoluut, dat het in bepaalde families zit”, antwoordde de directeur. .Die blonde daar heeft een normale moeder: zUn vader was negentig centimeter lang. Ven de vUf kinderen zijn er twee Llliputters, de an dere normaal. En ovorgrootvader Is ook al een Llllputter geweest.... Ja, zU zijn al opvallend klein bU de geboorte. En onde elbaar trouwen, dat komt wel voor. BU mU” vUf en dertig ZUn b.v. drie ech paren. Maar In het algemeen interessecren de kleine men schen zich meer voor de groote. Zoolang de echtgenoot klein Is en de vrouw normaal groot, Is de zaak gezond, maar wanneer de vrouw een dwerg is, heeft zU bU de geboorte van een kind groote kans, het leven te moe ten laten." TerwUl de directeur mU dit vertelt, trekt een kleintje hem aan de mouw, en pro testeert: .Mrar mUn vrouw dan! Prachtig afgeloopen! De baby Is tien maanden, een stevige jongen, en h(j groeit als kool! En normaal groot! Binnen em Jaar of wat is die grooter dan zUn ouders!” NatuurlUk heeft het dwergvolkje veel ge reisd. De meeste Llliputters waren al Ir Italië, Spanje. FrankrUk. Engeland, Scandi navië. Van den zomer gaat het naar Hei land, Rotterdam, Den Haag. Amsterdam. Ik geef den kleinen artisten het vooruitzicht, in ons land bepeald een spontaan en dankbaar publiek te vinden. Eer ik van de dwergen kolonie afscheid neem, brengt de directeur mU naar het postkantoor van de LIliput-stad. Hier moet Ik als hartstochtelUk postzegc- Ean rijke handelaar uit Marrakesh zond dezer dagen zijn dochter naar de Duitsche hoofds.ad, omdat hij meenae. dat het kind eans iets meer van de wereld moest zien dan alleen dadelpalmen en dromedarissen. ZU nam haar intrek in een klein hctel, alwaar zij reeds rpoedlg na baar aankomst werd verrast, doordat é.n der machtigen van het fllmcëntrum Neu-Eabel borg haar even aan de telefoon verzocht. De man stelde zich \cor, zei, dat hl) had gehoord ven haar aan wezigheid In Berlijn en vroeg, ct zU er niets voor voelde de titelrol op zich te nemen In een der echter Oostersche film, genaamd: De avonturierster van Ci-ablanca. ZU spraken af. dat z’J elkander zouden ontmoeten In n der groote cafés om de zaak verder te be-preken. De directeur der filmmaatschappij trof In- r erdaad het meisje aan dat zich tijdig naar de overeengekomen plaats had bleven en dat naar haar gebronsde tint ‘e cordeelen werkelijk niemand anders kon zijn dan de schoons kconmanedoc ster. Het onderhoud verliep buitengewoon ge zellig; de directeur, die een not jonge man was, geleidde de toekomstige fllm-ter zelfs ten dans en het resultaat der onderhande- llngen was om cat zU e’-ksar erg charmant vonden. Plotseling ontdekte de fllmmatnaat tot zijn echrik. dat hij zijn geld had thuls?ela- ten. wat hij zUn dame met de nood’ge plicht plegingen mededeelde zooals het een man vsn de wereld betaamt. Het mel”‘s rt-Ide hem echter gerust, bood aan cm de verlerlng even voor te schieten en het gevel liep dus zonder onge'uklcen af. Een week larg hooide de Kconmaptdoc’l- ter toen n’ets meer van haar directeur. Op zekeren dag zag zU hem evenwel voorb‘1- vrandelen en daar z'J 'm op rtraat niet wilde a» r.Spreksn, volgde zij hrm tot aan zUn huls en nam het adres op waarna zU hem een bel-efden brief schreef. Het resultaat van dit errfstel was. -at dien zelfden avond een re-tl-n-Jarige jongen <,:oo-!cor>en-e ru-ie mtt zijn vader kreeg. De ’ongrman ontving naar zUn opvatting te re’”'- rakge'-i. Z in s-na val n’et erg be- m’ddeld cn daar nu de Irnaan toets wel eens .duur” wll-’a uit "aan had h’1 z'ch opgewor pen als heo-d van een film.maat-chanp'j om aldus on kosten van hei aardige meisje een ge-o;zl k-n avond, te hebben. De aventu-ierrter van Casablanca barstte In en'kk'n uit. to-n z*1 d~ wa-e toedracht der raak vernam en diepde daarop een aanklacht ’n tegen den onfortulnlijken pseudo-dlrec- laar eenlge kaarten In de bus doen: als zij teur. De leu-dlge fantaet ven Eerl’ln heeft haar ’.’1n veront-chuldlgingcn aangeboden en be loofd. dat h’j al'es ra' tem-betalen. zoo dra zUn financiën hem zulks rullen too-taan. De Marrokaansche verklaarde echter woe- werd te Haarlem geboren. HU was een zoon van Isaac van Ru^dael, lUitenmaker. kunst handelaar, en schilder te Haarlem. Isaac was geen Haarlemmer van geboorte. Om- streeks het Jaar 1803 kwam hU te Naarden ter wereld, waar de Ruisdaels jaren hebben gewoond In een oud kasteel, waarnaar een der voorvaderen den naam .Ruisdael” zou hebben ontvangen. In 1623 verhuisde vader Isaac naar Haarlem. HU huwde er twee maal. Uit het eerste huwelUk sproot o. m de beroemde Jacob, uit het tweede de doch ter Maria. Jaeob hield zeer veel vgn zUn vader en het is gebleken, dat die liefde een sterke prikkel is geweest voor den groei zUner ge niale gaven. De vader was nog al zorgeloos, daarbij echer spontaan- HU had daar door dlkwUls te kampen met flnancleeie moellUkheden. Diverse malen was hU In sehuldprocessen gewikkeld. Een staaltje We doen niet gaarne mee aan de jubllea- rage. toch zouden we voor enkele zeer groe ten een uitzondering willen maken bU een herdenking komen ze nog eens weer in de volle belangstelling te staan b.v. voor Ruisdael evengoed als voor Goethe, den poëet, die thans en terecht door de gansche wereld als universeel gsnle wordt herdacht. Toevallig het Is wel aardig hieraan even te herinneren heeft de dichter Goethe ook een geschriftje vervaardigd over den „dichter” Ruisdael, een schilder, die op zeer dlchterlUke wijze het landschap uitbeeld de en wiens klassieke schildering iemand als Ooethe wel aan moest trekken. De landschapschilder Jacob van Ruisdael ten uit. dat niet hU, maar zUn neef en naamgenoot, eveneens schilder, in dit huls kwam le overlijden. Deze was de zoon van Ealomon, waarvan de beroemde Jacob dus een neef was. Als men bedenkt, dat Salomon’s zoon ook een respectabel schilder was, stemt ons de handelwijze van zUn tUdgenooten niet be paald prettig. Een merkwaardigheid, die wU omtrent Ja cob van Ruisdael nog even willen vermelden •Is, dat hu als medicus ook naam heeft ge maakt m zUn dagen. De kunsthistoricus Houbraken geeft alleen aan. dat Van Ruis dael medisch zoo onderlegd was. dat hU tn émsttrdam verschillende operaties met suc ces verr.chtte. Later is echter komen vast te staan, dat hlf officieel d'n doktersgraad behaald» en wel U> FrankrUk. toch hcofdschu',dend anvl-ud’»- se-rt men Eens b-hee-rch»» Reinhardt zUn tl‘d; nu beheer-eht rl’n tl’d hem. Maar wie anders dan Reinhardt ken o-is een on"ra b-e-men In dere afmetingen, van rnllre afvrerkln». vo"'r zu’k een mases-pu- bl’ek? Wie anders dan hU kan een ultte- b-elden staf van ee-ste klas-*-unstena«J« dl-i-eeren els ë'n reu»en-o-ke-t? Men r nplandls-eert de Relnhav’t-revue.- xf De nsam van zekeren Offenbach, die In zhn laa’ste laren de fantasti’ehe open» Ho'fmar.ns Fr-aehlun,’en” schreef. en stierf, eer hij hear op-evoerd zag, is als verdwaald bü deze revue. dezer beslommeringen Is het volgende. In 1627 zat Isaac weer eens diep in den put. HU woonde In de Smcdestraat te Haarlem en was een Jaar huur achter. Het versahuldlg- de bedrag beliep 14 'gulden, vcor dien tUo blijkbaar een heel* sam. Toch kon bU het geld niet bü elkaar krijgen. De huisbaas daagde den armen Isaac voor het gerecht HU kwam er echter neg al schappelijk a> De heeren rechters verlaagden het huur bedrag tot 8 gulden, die de schuldenaar in 8 keeren (Sin gulden per maand) mocht voldoen. Twee maanden na dit voorval trad Isaac even vroo ljk in het huwelUk en wel met de Haarlemsche jongedochter Malke Cornells. Uit dat huwelUk werd de beroem de Jaceb geboren. Twaalf dagen na ge noemd proces wes Isaac al weer volop in een proces gewikkeld! Toen echter de zcon Jacob op jeugdigen leeftijd z<jn kunstvolle schllderüen begon te verkcopcn. waren de zorgvolle dagen van den vader geteld. Jaeob zorgde trouw vooi zün vader, tot aan diens dood tae. ZUn va derliefde girg zelfs zoover, dat hü zün ge- hcele leven orgehuwd bleef om zün vadei beter te kunnen helpen. Zooals echter ge zegd. was die genegenheid tevens de prik kel tot zün grcotschen arbeid, zcodat uit het kwade (van den vader) het goede (in den zoon) geboren werd! Op twintlgjarigen leeftüd trad Jacob in het Haarlemsche Schildersgilde Twee Jaren later trok hü Dultschland in. waar hU Uve- rlg observeerde en werkte om dan naar zijn geliefde Haarlem terug te keeren. Toch bleef hü niet in die stad, doch ver trok in 1853 naar het groote Amsterdam, waar zün vooruitzichten zooveel beter wa ren. In tegenstelling met den beroemden Rem brandt, die het vele geld, dat hü verdien de. even kwlst g weer uitgaf, en die bü de Christel jke gemeente nog al in omspraak kwam door de verhouding tot zijn dienst maagd (waarmee hü later huwde), leidde Van Ruisdael een Ingetogen leven, als van een dreomend dichter, die hü dan ook elgcnlUk was. Hü werkte trouw en het was hem een ware vreugde als hü weer een» een schllderU mocht verkoopen. ZUn werk vond voldoenden aftrek en hü maakte voor die dagen behoorlüke prUzen: van 35 w» 60 gulden voor een schilderstuk. Op veertigjarigen leeftüd werd Jacob ern- st’g ziek. Hü meende te zullen sterven en maakte reeds zün testament, waarin hü na tuurlUk zün vader als universeel erfgenaam- benoemde. Tegen iedere verwachting in werd de schilder geheel weer beter en over leefde zün vader zelfs neg korten tüd„ of schoon hü niet oud werd: midden vüftlg. HU stierf In 1382 en vrerd In de Haarlem- sche St. Bavo. waar ook zün groote Oom. de Haarlem'che echllder Salomon van Ruis dael rustte, begraven. Langen tUd heeft men gemeend, dat Ja cob van F.ulsdael In het Armonhu‘8. tevens Tucht- cn Werkhuis. Is gestorven. Gelukkig *s g'blekcn. d'.t dit niet het geval moet z*1n i geweest. De nieuwste navorschlngen maak- Vrüdsjmiddag werd in het Odd Fellow Huls te Amsterdam een aanvang gemaakt met cle eerste partü van ds achaakmatch tusschen dr. Euwe en den Tsjeehlschen meester Flohr. Na 41 zetten werd de partü afgebroken In een tocen-eindspel. waarbU Flohr ëén pion meer had. Na de hervatting won Flohr na den 43sten zet vertelt In deze opvoering Is het de eenige rpll. Want aan de diverse ecènes Is zoovee» fran’e gemaakt, drt men er Hoffmann nau welijks In terug kent, ware het niet da» hü zün gericht en rijn pak uit de vorige acte metbren-d. N03 veel mlnfër beheers*ht Hcffmrnns tragiek het werk; de psycho'o- rle van de story mag de toeschouwer bü elkaar rocken indien het hem Interesseert. Hoffmsnn zelf verdrinkt in de veelvoud'g- held van zün dro*men- ds bedoeling en Idee van den componA woidsn vermoord door den üver van den modernen regis-eur. Maar er Is dan ook le‘s te kllken. Pitto resk de bekerde scène dei drinkende ttu- denten. heerli'k van k’euren, van beweging, elles cp elhaa- berekend, afgewerkt tot hst ’aatste détail. Hier Is óe sten'm'ng der studentenkreeg uit den goeden, ouden tl’d nra'htlg getroffen, evenals de droemfanta- sle In desande'e tooneelen Meer dan welk» andere regisseur cok werkt Relnha-dt mst rtemmlngen. Zün decors leven, etrr.len ge voel u'.t. en wet er tu-S'hrn gs'chledt krtl«t wereld wilde afmetingen Olympia, de pep aan het ve-'t'r. waar Hoffmann In ez*a- t’schs aanbidding onder staat, de half- krank"lnnige me'anle'en. die deze poopen maakt; het feest, waarop Olympia danst en zingt, dit alles ontvangt een fantasti sche werkelijkheid op Reinhardts Buehne. HU neemt zi'n to-rohouwers mee In sprook jes, zoo droom-gelUk. dat zij arn geen crl- tlek meer denken Het best s'aagt hü hler- iri. wanneer Venetië on de Planken ver- rl’st. Een grootseh, decoratief Venetië. Ka- -a'tn. brugeen. koepels, gondels varen voor- b'1. de gondelier toornt rün veartulg’e door da grachten, cn su3*e^tlef, dat wordt, en door c'lt Venetië glt’dt, u’t de donkere kana’en langs da groote palel"en tot veer het hul* vrn Glu’letta.Op de ren acht-rgrord werken dan f’vuren mede els ds gcbochel'e minnaar of als Fchlemll, de man zonder schaduw, benauwend echt en nab’j. Van de dansgroepen kfn men dat niet meer zengen. Wanneer Sralanranl zün poo- nen-kablret ultpakt. is men een oo~enblik lang versteld van de pon-achti-held der den-ende figuren die h'er heeft de cos tumier meesterwerken geschapen er uit zien als weggelccpen u’t een up-to-date •n-ook'esbo-k. p'—n—lv-on-r—mpo-tleneeTd, mst de dolle en toch leven'o'ze beweging van opge"raalde mechanismen. Tfear of schoon men nauwelllks tUd h*eft. e'k*n dan ger en danseres te b-küken (en dit zeker de moeite waard "cu zUn. wart iedere flmiur danst een anderen grill, voelt men tege!’’k m-t bewondering een tegen-oraak In zich b’’een: dit revue. De-en da-a-ultwas en rr-tume-c“"le kan men niet meer met een owra-ballet vergelllken. dit zUn concessie» aan het gro'te st"drp”b!!ek van onze da gen, het publ'ek u’t „Das Wel-se Rfsal” of .The king of Jarz". revue, revue, revue. En toch hcnftlschu-'dend anpl-ud’a-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 14