ONS BLAD
LEEKEPREEKEN
I X Ki
I
I
I
a
'F
ZATERDAG 2 APRIL 1932
V oomaamste 4 ieu ws
Aan onze Lezers
BELOKEN PASCHEN
FRANSCHE KAMER
UITEEN
AMERIKA MOET
BLOEDEN
WANBEHEER BIJ DE
SOVJETS
I
a
JOH. LAUWERS
DE BAROMETER
DIT NUMMER BESTAAT UIT VIER BLADEN
ZES EN TWINTIGSTE JAARGANG No. 78
'i
BRAAT EN DE ZOMERTIJD
Hij houdt
INBRAAK IN DE KERK TE OSS
ENGELSCHE BOTER EN KAAS
DE AARTSBISSCHOP NAAR
ROME
VALSCHE MUNTERS
AANGEHOUDEN
AUDIËNTIE
Al maar belastingen
Directeuren verdwijnen
AAKGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN GITERLMK
Begrooting aangenomen
DRIEMAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL
i
I
&5 I
GROOTSTEEDSCHE PLEINEN
Alle a bonne's op dit blad tÜn Inwvolge da verzekeringavuorwaarden
even
onze
aan-
De Fransche Kamer uiteen.
Eindelooze besprekingen te Sjanghai.
DE DIRECTIE
Barometetstand 9 uur v.m. 7.47 achteruit.
De dieven in hun werk gestoord
HOMO SAPIENS.
Productie sterk vermeerderd
a
I
a
aan afschaffing vast
De aanhouding te verwachten van not meer
valsche monters te Rotterdam.
Het Voorloop!» Versla» der Tweede Kamer
inzake de contin»enteerin»sbesluiten.
Drie-en-derti» vreemde zeelieden te Rotter,
dam aan»ehouden.
gaf een samenvatting van den
parlement gepresteerden arbeid.
ALKMAAR
No. «3
a
a
a
I
a
a
a
De Eerste Kamer heeft de begrooting van
Buitenlandsche Zaken goedgekeurd.
ALKMAAR
PAYGLOP 3
Barometers en Thermometers
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
de volgende week alleen Maandag audiëntie
verlecnen.
De gemeente Beerta in financieele moeilUk-
heden.
NIEUW LEVEN.
Het is een typisch verschijnsel in deze
lage landen, dat het, terwijl de kalender
al lang de lente verkondigt, nog volop
winter is. Ieder jaar opnieuw ervaren
wij hier diezelfde teleurstelling en altijd
weer ^rwachten wij', dat het in het
nieuwe jaar nu eens anders zal zijn. De
verklaring van dit vermetel vertrouwen
in de tijdige komst van de lente ligt
voor de hand: wanneer eenmaal Maart
zijn intrede heeft gedaan, dan moge het
vriezen, sneeuwen of hagelen; de lucht
mag van kille buien zwanger gaan, de
groeikracht der aarde laat zich door
niets bedwingen. Aan de heesters ont
spruit het prille groen en aan de boom
takken zwellen dikke knoppen: duizend
voudige beloften van het nieuwe blad,
dat weldra onze tuinen en grachten
weer sieren zal. En juist deze tegenstel
ling tusschen de wintersche koude en
de Jonge, ontluikende natuur prikkelt
telken jare opnieuw onzen wrevel tegen
het inlandsche klimaat. Maar toch, het
nieuwe leven breekt zich altijd weer
baan en als de voorjaarsbuien eindelijk
zijn afgedreven, zijn we in den jongen
zomer onze ergernis weer vergeten.
Hoe de bewoner der bovenste verdieping van een der booge omliggende huilen den
rotadammer.Flata te Berlin RtoK
ABONNEMENTSPRIJS
Per kwartaal, voor Alkmaar 2.—
Voor buiten Alkmaar f 2.85
Met Geïllustreerd Zondagsblad
0.60 hoo»er
Licht op; de lantaarns moeten morgen
worden opgestoken om 7D7 en overmorgen
7.09.
Het Tweede Kamerlid Braat heeft aan den
Minister van Blnnenlandsche Zaken en
Landbouw gevraagd:
Is de Minister bereid in spijt van zijn eigen
opvatting over deze materie een onderzoek
in te stellen bu de Directie van de Neder,
landsche Spoorwegen of afschaffing van den
Zomertijd ten aanzien van de dienstregeling
der treinen bezwaren zou veroorzaken, in
dien men de plannen der regeering dien
aangaande weet vóór de samenstelling der
dienstregeling?
WASHINGTON, 31 Maart (Reuter)
Het Huis van Afgevaardigden keurde goed
een belasting van 3 pCt per 100 dollarver-
koop van granen en katoen en andere pro
ducten, een recht van 50 dollarcent per 500
dollar verkoopsom van onroerende goederen
en 1/8 van de waarde op alle transacties
met obligaties. Ook zal *n belasting van 8
geheven worden op de tarieven voor bet
vervoer van olie en petroleum door pijplei
dingen. waarvan de opbrengst wordt ge
raamd op 15 mlllioen dollar. Verder moet 10
pCt. betaald worden voor vuurwapenen en
ammunitie, wat naar schatting drie mlllioen
dollar op zal brengen
Vrijdagnacht om 2 uiir is een poging ge.
daan om in te breken in de pastorie van
de kerk van het H. Hart te Oss. De kape.
laan, de weleerw. heer L. Castéra, die het
onraad bespeurde, wekte pastoor T. Bloem,
waarna zij te zanten een onderzoek instel
den in kerk en pastorie. Van de inbrekers
werd geen spoor meer gevonden en zoover
kon worden nagegaan werd niets vermist,
dan de sleutel van het tabernakel, welke In
de huiskamer van den pastoor bewaard werd.
Daar het tabernakel niet geopend kon wor
den, was het Vrijdagmorgen niet mogelijk
bet Allerheiligste uit te stellen en kon de
H. Communie eerst na de H. MIs worden
uitgereikt.
De politie stelt *n onderzoek in, echter
tot nu toe zonder resultaat.
NOORD-HOLLANDSCH DAGBLAD
V
1 ver nee van
anderen vlnrer
Met ingang van Maandag 4 April zal het „Noord-Hollandsch
Dagblad” een belangrijke uitbreiding en verbetering ondergaan. Het
formaat zal gebracht worden op dat der groote landelijke bladen
als „De Maasbode”. „Het Algemeen Handelsblad”, „De Telegraaf”.
De verbetering, welke, naar onze lezers zullen gezien hebben, den
laatsten tijd in onze buitenlandsche berichtgeving is aangebracht,
zal worden voortgezet, terwijl ook de fotorubriek uitbreiding zal
ondergaan. In één woord: het „Noord-Hollandsch Dagblad” zal niet
alleen voortgaan te zijn het onmisbare plaatselijke katholieke dag
blad van Alkmaar en omgeving, maar bovendien binnen enkele dagen
ook in de andere rubrieken op een zoodanig peil worden gebracht,
dat het tot de beste Nederlandsche dagbladen zal worden gerekend.
Alhoewel deze belangrijke uitbreiding en verbetering zeer groote
onkosten meebrengt, zal de abonnementsprijs niet verhoogd worden.
Wij vertrouwen, dat onze lezers dezen maatregel op prijs zullen
stellen en hunnerzijds propagandisten in eigen kring voor hun
katholiek dagblad zullen zijn.
ADVERTENTIEPRIJS: Van 1—5
regels f 1-85: elke regel meer 9.25.
RECLAME per regel 9.75 voor
de eerste pagina; voor de overige
pagina's f 0.50.
RUBRIEK „VRAAG EN AANBOD”
bij vooruitbetaling per plaatsing
0.80 per advertentie van 5 regels:
Iedere regel meer 0.12
Na de aanhouding van een zestal valsche
munters te Rotterdam, waren er op het
Hoofdbureau, aldaar, eiken dag een groot
aantal valsche munten gedeponeerd.
Hieruit kon geconstateerd worden, dat het
complot het valsche geld op groote schaal
heeft uitgegeven. Ook de banken werden ge
dupeerd Bij de huiszoeking bleek, dat er ook
valsche gouden tientjes werden gemaakt.
Voorts is aan het licht gekomen, dat er op
groote schaal gedurende de laatste maanden
valsche kwartjes en dubbeltjes werden uit
gegeven.
Meerdere arrestaties zjjn nog te wachten.
Bij den hoofddader, koperslagen Van B„ die
al eerder gearresteerd werd, heeft men een
geheime werkplaats gevonden. Van B., die
het valsche munten maken zeer goed ver
staat, beeft ook anderen deze kunst ge
leerd. Het onderzoek wordt nog verder
voortgezet.
MOSKOU, 1 April (Reuter). Door een be
sluit van de Bovjetregeering en Van de oom-
eoanlstiscbu partlilakUng werden meer dan
30 directeuren van staatsbedrijven ter ge.
rechtelijke verantwoording geroepen wegens
wanbeheer.
Verder zijn 100 directeuren uit hun functie
ontslagen, daar de door hen bestuurde vee
houderijen In het afgeloopen Jaar slechts 88
procent hebben geleverd van het vereischte,
waardoor aanzienlijke moeilijkheden werden
berokkend aan de voorziening der steden en
arbeldersbedrjjven.
BU regeeringsbesluit werd de reorganisatie
van alle veehouderijen tegen Augustus ge
last. Dit zal vooral geschieden door verdee-
ling van groote bedrijven in kleinere econo
mische eenheden.
LONDEN, 1 April (Reuter). Het blad van
het departement van Handel verklaart, dat
de hoeveelheid in Engeland gemaakte boter
in 1930. in vergelijking met 1927, met onge
veer 100 procent was gestegen.
De kaasproductie was gestegen met 300
procent.
Zijn bezoek „ad lirnina”
Donderdagmiddag is Z. H. E. Mgr. J. H
G. Jansen met den Pullmantrein om 12.46
uur uit Utrecht vertrokken ten einde in
Rome zijn bezoek „ad lirnina" bij den H.
Vader te gaan afleggen.
Mgr. Jansen, die de reis geheel alleen on
derneemt. werd aan het station uitgeleide
gedaan door den vicaris-generaal Mgr. D.
Huurdeman en de weleerw. heeren J. v. d.
Burg en dr. W. Geerdink, secretarissen van
den Aartsbisschop.
Deze lentebeschouwing gaf ons aan
leiding om een enkel woord te wijden
aan het nieuwe leven, dat heden in onze
katholieke pers ontwaakt. De lezers van
dit blad hebben al eenige dagen een
aankondiging gezien van een sterke
vergrootlng en verbetering van hun
courant. In het volgend nummer wordt
deze belofte vervuld en het Is daarom
thans de gelegenheid om Iets te zeggen
over de pers in het algemeen, over de
katholieke pers in het bijzonder, over
de beteekenis van het katholieke dag
blad In onzen tijd.
Over de macht en deu Invloed van de
pers Is zooveel gesproken en geschreven,
dat het thema vervelend begint te wor
den. Wie het waagt aan al die „pers
beschouwingen” nog iets toe te voegen
loopt gevaar, dat men hem den rug toe
keert. juist zulk een «temming brangt
bet gevaar voor afstomping en onver
schilligheid mee. Het gaat er juist mee
als met ons vereeniglngsleven; er is zoo
veel propaganda voor de organlsatle-
idee gemaakt, er zijn zooveel bonden en
vereenigingen opgericht, er wordt zoo
veel vergaderd, dat er al lang een stem-
^ming hëerscht van: laat mij nu eens een
oogenblik met rust; ik wil ook wel eens
vrij zUn en niet vergaderen! En het ge
volg is dan ge woon lijk, dat men tot het
andere uiterste overslaat en de verga
derlokalen leeg blijven.
Er moet een schok komen in zulke
omstandigheden om ons wakker te
schudden en tot de werkelijkheid terug
te roepen. Wat onze meenlng over de
waarde en beteekenis van het dagblad
betreft wordt die schok in deze dagen
gegeven door het zichtbaar worden van
de resultaten eener in de laatste maan
den voltrokken concentratie in de ka
tholieke pers onzer omgeving. Dezer
dagen heeft Mgr. Aengenent te Amster
dam een der grootste en allermodern
ste drukpersen ingezegend, welke op
onzen vaderlandschen bodem staan. In
de hoofdstad is hiermee een krachtbron
ontsprongen, die haar invloed op de be
volking van de grootste stad des lands,
maar ook ver daarbuiten in het Noord-
Hollandsche en Utrechtsche zal doen
gelden. Die pers toch en heel de organi
satie die daarachter staat, zal aan de
katholieke Inwoners van Amsterdam een
geperfectionneerd, modern dagblad le
veren en eveneens aan verschillende
andere plaatselijke en gewestelijke dag
bladen dagelijks het leven schenken
Deze verbetering en versterking door
Onze voorouders kenden het werkwoord
beluiken, dat beteekende iets, dat open is,
sluiten, dichtmaken; ook tijdruimten. Een
van de weinige uitdrukkingen, waarin wij
het nog gebruiken, is Beloken Paschen, de
Zondag na Paschen. die den Paaschtljd. wel
ke volgens Paus Eugenius (143247) met
Palmzondag aanving, besloot. In den Meche-
lenschen Catechismus reeds wordt op de
vraag: „Wanneer moet men het lichaam des
Heeren nutten?” geantwoord: „Ten minste
eens ‘s Jaara, elk in zijne parochie, binnen de
veertien dagen omtrent Paschen, te weten
van Palmzondag tot Beloken Paschen.” In
de Katholieke Kerk is deze regeling zoo ge
bleven. Is de parochie zeer groot, dan kan
deze periode verlengd worden (zie Steil wa
gen „Roomsche Woorden", art. Paaschtljd).
Deze Zondag heet ook, zoo vertelt ons
„Woordenschat”, van De Beer en Laurillard,
„Dominica in albis, naar de witte kleeren,
die de nieuwe lidmaten dragen.”
Dit gebruik is sedert lang verdwenen. Een
herinnering er aan bevat nog de Paaschzang
„Ad coenam agni provldl” in zijn eerste vers,
hetwelk in een oude Nederlandsche vertaling
(Gezangen In de R. K. Kerk, ultg. Van der
Wiel. Arnhem) luidt:
„Het smetloos feestkleed om de leden:
Het feest des Lams wordt u bereid!
Moogt ge uit de waatren veilig treden.
Dankt, dankt den Heer, die u geleidt!”
BU ons is de naam Witte Zondag verdwe
nen, maar In den Eifel kent men hem;
Weisze Unstern (Witte Zondag) is het einde
van den Paaschtljd en het begin van de
groote voorjaarsvreugde en voorjaarafeesten.
In den kerkdijken kalender staat Beloken
Paschen vermeld als Quasimodo, naar de
eerste woorden der Latljnsche mis op dien
dag: quasi modo geniti Infantes etc., „als
pasgeboren kinderkens”, vergelijk I Petrus 2,
vers 2.
Onze Vlaamsche stam- en taalverwanten
kennen dezen dag als „Mulderszondag, om
dat de mulders (molenaars) toen hun mes
dag vierden en van de gelegenheid gebruik
maakten, hun Paschen te houden, d w z. te
biechten en te communiceeren. Men noemt
hem ook Thomaszondag, naar het Evangelie,
dat gelezen wordt in de H. Mis. Wie heden
ter H. Tafel nadert, wordt een bloksleper of
mulder genoemd" (Gab. Cells „Volkskundige
Kalender voor het Vlaamsche Land”, blz.
38).
In Nederl. Limburg, waar men dezen dag
Broake Poaschen noemt, worden dan de
laatste Paascheieren gegeten. In de omstre
ken van Tilburg heeft de volksetymologie
Blonken Paschen van dezen naam gemaak.
In de omstreken van Arnhem gebruikt men
nog den middeleeuwschen naam Blokken Pa
schen. Dat die zich daar nog in algemeene
bekendheid mag verheugen, is toe te schrij
ven aan de omstandigheid, dat de Arnhem
mers tot voor eenige tientallen van jaren een
wyd en zijd bekende Paaschkermis hadden,
die op de Paaschwelde tegenover de stad ge
houden werd en mqt Blokken Paschen ein
digde. Evenals bij alle kermissen was de
sluitingsdag de dolste en de drukste.
In zjjn „Kroniek van Arnhem” veronder
stelt mr. J. W. Staats Evers, dat de heer
van MelnerawUk, waarin de Paaschwelde
ligt, aan zijn onderhoorigen en de bewoners
van de Praets, aan MelnerawUk grenzende,
had toegestaan, op een weide van de Heer
lijkheid jaarlijks een kinderfeest te vieren,
waaraan ook sedert 1233 de poorters van
Arnhem mochten deelnemen.
„Een overlevering zegt echter,” vertelt A.
Markus m zijn werk .Arnhem omstreeks
het midden der vorige Eeuw", blz. 458 e.v„
„dat twee zusters te Nijmegen aan de stad
Arnhem een weide geschonken hebben, met
de bepaling, dat de welde altijd gedurende
de Paaschdagem toegankelijk moest zijn
voor de Jeugd; df stad zou later die weide,
sinds dién tijd ,Be Paaschwelde” geheeten,
hebben verkocht,,' maar met opname in de
koopacte van de voorwaarde, onder welke
de stad deze bezitting verkreeg, en de be
paling, dat die gehandhaafd moest blijven.
In de 17de eeuw was op de Paaschwelde
al een volksfeest, een soort van kermis met
spellen en andere vreemdsoortige vertoo-
nlngen. zooals men zien kan op een teeke-
ning van Romein de Hooghe, die het on
derschrift heeft „Een kermis even buiten
Arnhem 1680.”
Onafgebroken heeft dit feest op de weide
plaats gehad, totdat deze door den tegen-
woordigen eigenaar (t.w. den heer E. van
Holst in 1907) ten behoeve van zUn steen-
fabrikatie is afgegraven. Zoo is dit volks
feest, welks voortbestaan van verschillende
zijden heel wat pennen in beweging bracht,
zjjn eigen dood gestorven.
In de koopacte ten behoeve van G. L. C.
H. Grdaf van Ranzow, die de Heerlijkheid
MelnerawUk In 1826 van de gemeente kocht,
wordt ten opzichte van de Paaschwelde,
groot ongeveer vier bunder, woordelUk het
volgende beding gemaakt:
„De kooper van dit perceel zal gehouden
zUn te dulden, dat op deze weide als van
ouds, de Paaschdagen en de Blocken Pa
schen worden gevierd, zonder voor het
plaatsen van kramen, loodsen of andera-
ztna eenige de minste retributie te mogen
Nog meer arrestaties te wauneu
Het rapport der financieele Volkenbonds-
conunissie betreffende de Donaustaten ge
publiceerd.
geschreven en onderwijl Uet men de
dagbladpers het volk vergiftigen met
frivoliteiten en den roem verkondigen
van een sectarische regeering, die de
kloosterlingen het land uitjoeg.
En Spanje? Ja, dit Interesseert ons
nog het meest, omdat daar de kerkver
volging nog zoo actueel is. Pater
Bangha, de groote man der katholieke
pers in HongarUe, stelde In *t Februari
nummer van „Schönere Zukunft” de
vraag, hoe het toch mogelUk was, dat
in Spanje een kleine minderheid vier
duizend priesters en kloosterlingen,
waaronder de beste en beroemdste
Spanjaarden, kon wegjagen, zonder dat
er een algemeene 'opstand kwam. Wan
neer in z.g. katholieke landen, schrijft
hU, de groote massa, leiders, geleerden,
priesters, prelaten en politici na zóóveel
treurige ervaringen te hebben opgedaan,
zich niet voldoende kunnen verdedigen,
wanneer 350 mlllioen katholieken niet
opgewassen zijn tegen 15 mlllioen joden,
dan moet er een lacune schuilen bij de
katholieken zelf. En deze is de volstrekt
onvoldoende wsardeering van de katho
lieke pers. Zelfs priesters, kloosterlingen
en intellectueele leeken schijnen de
pers achter te stellen bij een dorps
kerkje, spaarkas of kegelbaan. In Span
je wemelde het van priesters en kerken
en dat scheen genoeg te zUn....
Bij een zitting der .Actio Catholica”
te Rome zei kort geleden Mgr. Plzzardo:
„Toen Primo de Rivera Rome kwam be
zoeken, was hier ook een Spanjaard, die
voor een kostbaren kelk een mlllioen
uitgaf. Hoeveel verdienstelijker had de
man voor de kerk gedaan, als hij dat
mlllioen besteed had voor de katholieke
pers, tot verdediging onzer Ideeën!” In
Madrid verschijnen dagelijks de volgen
de anti-katholieke couranten: „La Voz”
met 150.000; „El Sol” met 120.000; ,La
Llbertad” met 140.000, „El Heraldo” met
170.000; „El Liberal" met 80.000 en „La
Tierra” met 40.000 exemplaren, samen
700.000 kranten per dag In de hoofd
stad ter verspreiding van ongeloof en
revolutie. I
En dan Verwondert men zic^1 n°8>
wanneer er In Spanje een kerkvervolging
uitbreekt!
Gezegend dan ons land, zal men zeg
gen, waar de katholieke pers zooueer
verspreid Is en zulk een invloed heeft!
Ja, inderdaad. Maar wat goed is, is nog
niet volmaakt en wanneer het niet on
derhouden en gevoed wordt, zal het
heel spoedig verzwakken.
Na den oorlog heeft ook het Neder
landsche dagbladwezen groote veran
deringen, belangrijke technische verbe
teringen ondergaan. Ook hier viel een
concentratie te constateeren, die tot
voor ons land hooge oplaagcijfers voer
de. De neutrale pers uit Amsterdam zet
te zich overal in het land vast. Daarte
genover heeft de roode arbeiderspers
een geweldige actie ontwikkeld, een lan-
delijke concentratie van socialistische
volksbladen tot stand gebracht in een
zóó geperfectionneerd dagblad, dat men
over de gepubliceerde stijging van het
oplagecUfer tot 175.000 abonné’s niet
verwonderd behoeft te zijn.
Hoeveel wij Nederlandsche katholie
ken ook op het gebied der dagbladpers
hebben bereikt, tegenover deze enorme
ontwikkeling der z.g. neutrale en roode
pers begonnen wij een bedenkelljken
achterstand te toónen. Daarom is het
nieuwe leven, dat thans tot uiting komt,
zoo verheugend. Uit onzen zwaren
schoolstrijd weten wij, hoe moeilijk het
was de geheele. Roomsche jeugd naar
de bijzondere school te krijgen, zoolang
op onze onderwijsinrichtingen door ge
brek aan geld het stempel der minder
waardigheid drukte. Nog veel moellljker
Is het om het ideaal: „in elk katholiek
gezin een katholiek dagblad" te berei
ken, wannper onze couranten bij de nlet-
katholleke pers ten achter staan. Die
vrees Is nu door de jongste concentratie
in de katholieke dagbladpers afgewend;
zij zal ook voor de toekomst niet behoe
ven te bestaan, wanneer het nieuwe le
ven, dat heden ontsproten Is, met ter
zijde stelling van alle persoonlijke mo
tieven of oude vooroordelendoor den
steun en de hulp van alle belangheb
benden gebracht wordt tot vollen en
rijken wasdom.
concentratie vraagt
dacht.
Allereerst is het verschUnsel niet
nieuw, allerminst op het terrein van het
dagbladwezen. Hoe hebben vóór eenige
jaren Stinnes in Duitschland en na hem
Hitler en Alfred Hugenberg een mach
tig couranten-consortlum weten te be
reiken door het opkoopen van allerlei
bladen. In Italië was een der eerste
daden van het fascisme beslag te leg
gen op nagenoeg de geheele pers. In
Hongarije, in Tsjecho-SlowakUe, In Roe
menië en Joego-Slavlë Rebben de lei
ders der nationalisten de voornaamste
bladen In handen weten te krijgen. Uit
Engeland kent men de Rothermere-
groep met vijf groote dagbladen en een
kapitaal van 8 mlllioen; de Berry-
groep met een kapitaal van 15 mil-
lioen enz. Zoo zijn er in Oroot-Brittan-
nië vijf krantentrusts, welke tezamen
meer dan honderd dagbladen bezitten.
Van Frankrijk kent men den geweldigen
strijd van den parfumeriekoning Coty
tegen de vier groote Parijsche couran-
ten-uitgêvers, een strijd, die In een
overwinning van Coty eindigde. Dit zijn
slechts enkele voorbeelden van machts
concentratie in het krantenbedrljf.
welke met zeer vele, vooral uit Amerika,
zouden zUn aan te vullen.
Nu schuilt achter veel van die pogin
gen zeker de zucht van den modernen
zakenman om door vereenlging van con-
curreerende belangen en uitsparing van
overbodige krachten tot een grooter
winstcijfer te komen. Maar bij de dag-
bladconcentratle is het motief ook vaak
een heel ander. Het gaat hier maar al
te dikwijls om Invloed op de geesten. In
Duitschland zouden de op zichzelf twee
de rangs figuren der nationalisten ón
mogelijk zooveel millioenen kiezers
achter zich hebben gekregen, wanneer
zij niet voor een goed deel beschikt had
den over de Duitache pers. In Rusland
CB Italië heeft de communistische en
fascistische dictatuur eenvoudig een
eind gemaakt aan de vrije meeninge-
uiting en laat zij dagelijks door bezol
digde ambtenaren aan de nUllloenen-
bevolking de courant voorschrijven. Voor
die lezers gebeurt in heel de wereld
alleen datgene, wat de regeering goed
vindt, dat geschiedt, en heel de voor
lichting omtrent binnen- en bultenland-
sche politiek, over alle vragen, waarover
het menschelljk brein peinst, gaat van
regeeringsschrijvers uit. Hierin ligt het
geheim, dat een handje vol menschen
een millioenen-bevolking In bedwang
kan hóuden.
Die ontzaglijke invloed van de pers
verklaart nog veel meer. Hoe is het toch
mogelUk, dat van oorsprong katholieke
landen als Oostenrijk, Italië, Frankrijk,
Spanje, op een gegeven oogenblik blij
ken veel verder van de Kerk af te staan
dan zoogenaamd protestantsche landen,
waarin de katholieken een minderheid
vormen? Een der voornaamste oorzaken
hiervan is, dat men verzuimde tUdig aan
die katholieke bevolking een dege
lijke, Roomsche dagbladpers te geven,
waardoor zij politiek en sociaal werd
opgevoed en steun vond voor haar
religie. De katholieke courant is het
voorportaal van de kerk. Wie de deur
niet doorgaat komt ook het gebouw niet
binnen!
Oostenrijk was al jaren vóór den
■^rooten oorlog aan de jodenpers ver
kocht; in Italië kwam nooit een flinke
katholieke dagbladpers tot bloei, maar
speelden de vrijmetselaars den baas, tot
Mussolini er zijn staatsidee plantte; In
Frankrijk vergenoegde men zich met
honderdtallen „semaines religieuses”,
katholieke parochieblaadjes, waarin heel
braaf over een kerkelijk feest en de
actie van een Maria-Congregatie werd
Vorderen, of zoodanig gebruik van deze wel
de te maken, waardoor het voorgeschreven
aloude gebruik eenigermate zou kunnen be
lemmerd worden."
Dat alles Is nu schon da gewesen!
De „Natte Paschen", de tweede Zondag
na Paschen, valt bulten den PaaschtUd.
„Dan worden de nieuwe melden en knechts,
die dien dag na de Vespers in diens} treden
te Zieuwent en andere plaatsen van den
Achterhoek door de hulsgenooten en voor
al door de reeds In dienst zUnde knechts
en meiden nat gemaakt, totdat zU bU den
haard zUn genaderd en het haal hebben
vastgegrepen" (Dr. Jos. SchrUnen ,Ned.
Volkskunde", I blz. 187) „Door het vast
te grijpen, stellen de dienstboden zich als
het ware onder de bescherming van de
heilige haardstede, beveiligen zU zich tegen
geweldpleging". (T. a. p., I, blz. 281).
BUREAU: HOF 8.
Telefoon: Administratie
Redaetle No. 633
------ -6 l-evenslonge geheele ongeschiktheid tot werken door f 7RA een met f O Cl)
tegen ongevallen verzekerd voor een der volgende uitkeerinjzen verlies van heide armen, beide beenen of belde oogen doodelliken afloop •vilt'
PARIJS, 1 April De Fransche Kamer,
welke in 1928 is gekozen, was vandaag voor
het laatst bUeen. Op 1 en 8 Mei wordt een
nieuwe Kamer gekozen, welke 1 Juni bijeen
komt.
Vandaag werd de begrooting in de door
den Senaat aangenomen lezing definitief
met 435 tegen 135 stemmen goedgekeurd. De
inkomsten beloopen 41.100.883.494 francs, of
wel 3.381.772 meer dan de uitgaven.
Wel 5 maal werd de vertrouwenskwestie
gesteld.
Tardieu
door het
Herriot en den socialist Bedouce. die het fi
nancieele beheer hadden becritiseerd, ant
woordde hU. dat het steeds de socialisten
waren, die hem er toe dreven, zonder ga
ranties geld te leenen aan buitenlandsche
regeeringen, met name aan Duitschland,
dat toch leeft onder een dictatuur van
noodverordeningen.
Na afloop verklaarde Tardieu bij het af
scheid nemen in de wandelgangen, dat hU
hoopte alle afgevaardigden, die in deze Ka
mer aanwezig waren, na de verkiezingen
terug te zien.
oü vorllm een hand f IOC Ou wliee »«o een f CQ een breuk van f AQ
een voet ol een ooe 1 duim oi witevlnnei 1 been nt arm 1 “Ml