DE BLOEMEN ROEPEN De Graal Massaal leekespel van EEN JAAR OP IJSLAND HET 121-JARIG BESTAAN VAN DE K. L. M. ZATERDAG 9 APRIL NAAR DE Nederlandsche deelname aan BOLLENSTREEK het internationale pooljaar Morgen al veel moois RADIO LUXEMBURG Het organiseeren ervan vereischt veel zorgen Zondag 17 April, de zoogenaamde „Bollendag”, is het feest voor narcis, hyacint en tulp weer aangebroken df77l <A) - it 14-4 land, onnen. twaalf 1—1 ert- DB TAFELRONDE iman. nister- i—i i—i zwart aa du* lat en de lam De eerste bloemen in het Florapark Noord 'rtik zijn reeds zichtbaar. Een aardig hoekje van het bloemenparadijsje. Op den achter grond het café-restaurant A) B) <gedw.) (gedwj worden, ver sa- e dam ge ge- 7—7 het le ordt net en 5 ge- lanie- ■geljjk l van .Ire lier 20. 32 4 te Am- de vol- vaardig, ■en om. 'hakend t af te kans in In in voerd 1664 passagiers. Waar straks duizenden bloemenliefhebbers te Noordwijk zullen samenkomen. Hoekje in het Florapark Naar wij kou het or 200 K WX» golflei burgët golfte bruit< „Florapark Noordwijk 1932“ wordt au. Donderdag geopend. De laatste hand wordt aan de stand» langs de hoofdlaan gelegd „Als eenmaal de bollenvelden maar in bloei ■taan", zeggen de Haarlemmers, „dan is het leed geleden en kan de winterjas verdwijnen.” Werkelijk, het geeft altijd een heerlijk gevoel, ais de eerste berichten uit het bloemen-oentrum zijn binnengekomende narcissenvelden staan in volle glorie, de vroege hyacinthen kleuren ver schillende velden reeds paars, blauw en rose. Als de tulp fier-rechtop soldaatje speelt in het weer in de Poolstreken op dat in de ge matigde streken. De historie van de Nederlandsche expeditie in het eerste Pooljaar luidt als volgt: het schip, dat gecharterd was om de bemanning naar haar standplaats te brengen, raakte in de Karazec in het ijs'bekneld, waardoor men genoodzaakt was op het pakijs te ovrewinteren. Nadat het schip in Juli 1883 gezonken was, gelukte het de bemanning na een tocht van drie weken over het ijs-'een der eilanden in de Poolzee te bereiken, waar de schipbreukelingen werden opgemerkt doorheen passeerend schip, dat hen naar Noorwegen bracht. Hoewel de Poolstreken door de vestiging van eenige Noorsche. Deensche en Russische mag netische en meteorologische stations op Groen land en op de eilanden in de Pool.se in het laatste tiental jaren minder onbekend ge bied zjjn dan vijftig jaar geleden, is het nood zakelijk het Poolonderzoek nog eenmaal inter nationaal ter hand të nemen met de bedoeling door gelijktijdige waarnemingen volgens een vast schema op pen net van stations de kennis van het aardmagnetisme en aanverwante ver schijnselen en van de atmosferische gesteldheid der Poolstreken te vermeerderen en deze ver meerderde kennis aan te wenden voor veihoo- ging der veiligheid tan scheepvaart en lucht vaart en ter verbetering der weerverwachtin- gen, waaronder t probleem der verwachtingen voor langeren tijdsduur een eerste plaats in- na^nt. Het spreekt vanzelf, dat de landbouw en*alle takken van bedrijf, welker welslagen van het .weer afhankelijk zijn, een groot profijt In September van het jaar 1929 werd be sloten een tweede internationale Pooljaar te organiseeren, vijftig jaar na dat van 1882— 1883. Dit besluit werd genomen op een Con ferentie van meteorologen te Kopenhagen, waar veertig directeuren van meteorologische dien sten van alle vijf werelddeelen aanwezig waren. Vooraf had een kleine commissie van vijf personen zich bezig gehouden met het voorbe reidende werk. Immers, de nieuwe waar nemingsmethoden met verbeterde Instrumenten en de mogelijkheid het onderzoek thans te kunnen uitbrelden met waarnemingen tot hoog in de atmosfeer, doen een grootere vermeerde ring van de kennis der atmosferische verhou dingen en der magnetische toestanden verwach ten dan vijftig jaar geleden mogelijk was ge weest. Het practteche resultaat van het eerste pool jaar heeft bestaan in het vastleggen van de magnetische toestanden rondom de Noordpool en het opmaken van magnetische kaarten ten gebruike van de scheepvaart in het Noordelijk deel van den Atlantischen Oceaan. Wat betreft de meteorologie kon een serie van weerkaarten over dertien maanden worden samengesteld naar gelijktijdig verrichte waar nemingen, waarbij de waarnemingen der Pool stations werden aangevuld met meteorologische waarnemingen van schepen op den Atlanti schen Oceaan. Deze serie kaarten vormt een Wie zou denken, dat de Oraal van den he mel de toovermacht in pacht heeft, om zonder moeite met 10.000 leden een stuk als „Pink sterzegen” in het Stadion te Amsterdam uit te voeren, vergist zich zeer. Die geheime kracht Is ook in de Graalbeweging he'aas nog niet gevonden, en dus moeten de ontegenzeggelijk groote moeilijkheden overwonnen worden door krachtige centralisatie, en niet in het minst door een sterke persoonlijke zelfverloochening van elk der medespeelsters afzonderlijk. Het kan misschien ook voor andere Jeugd bewegingen zjjn nut hebben, eens persoonlijk verslag te geven van de samenwerking der verschillende groepen en commissies, tot voor bereiding van het Pinksterspel In het leven ge roepen, en hieronder volgt dus in grove trek ken een overzicht van de wijze waarop de stu die, in oefening en voorbereiding van zoon massaalleekespel in de Graalbeweging In zijn werk gaat. Nr - Toen begin Januari het stuk gereed was. moest eerst de geest ervan voor leidsters en leden uiteengezet, en metterdaad beoefent en ingeprent. Immers, wij bedoelen met ons Pink sterspel niet maar een willekeurige vertooning of demonstratie, neen, wij beschouwen het als een jnodem, in den geest van den tijd 'iggend middel, om. wat ons van binnen beweegt, naar buiten te openbaren, om te getuigen voor de wereld van onze idealen, om ook anderen te overtuigen en te winnen voor Gods zaak. En daarom werd pas, toen wij er zoo zeker van waren, dat In de .duizenden Graalleden de liefdes-ldee gelijk wjj ze hebben begrepen, niet alleen theoretisch maar volop practised allen bezield en enthousiast had gemaakt, met de moefening der verschillende ro’len en scènes oegonnen. Elke stad kreeg een eigen taak; Amsterdam speelt de Graalster, waarbij elk der zeven hul zen een der zeven sterrepunten Inoefent; uit Haarlem komen de Bewaarengelen, Alkmaar levert de Seraphs en Cherubs, Leiden en Den Haag de Bekeerlingen; in Delft oefenen zich de Helsche Machten; Rotterdam, Schiedam Dordrecht en Gouda nemen de Krutekinderen an welingelichte zijde vernemen Waarschijnlijk zjjn, dat de nieuwe mder Luxemburg op de vèrrljkende n^ta van 1250 M. gaat werken. De LuXem- 5he Omroepvereeniglng geeft wel de lange ils officieel aan. en wil haar ook gaan ge- ■n, maar, daar Luxemburg het wereld- radjJ-verdrag heeft onderteekend. moet zij zich hémden aan de toegewezen 230 M. golf. De lange golf mag wel gebruikt worden, mits hierdoor geen andere radio-stations gestoord worden. In het golflengtegebled van 1250 M. liggen echter verscheidene zenders voor den vlieg- dlenst, die zeker door de 200 K.W. van Luxem burg gestoord zullen worden. ..Florapark Noordwijk" wacht op de bezoekers, allei eerst op de hooge gasten, die Donderdag a-S. bij de offlcieele opening door den minister aanwezig zullen zijn. Welke soorten rijn er in dit bloemenparadljs te zien? Bil elke soort is een bordje geplaatst, zoodat men ze bjj aanvrage zal kunnen koopen. De namen van al die troetelkindjes der kwee kers zijn soms zjjn fantastisch. Een opsomming zou dor zijn, zoodat we zullen trachten ze in een verhaal te verwerken. etndelooze rijen, als de hyacint een wijde om geving in zuivere natuur.parfum dompelt, als de narcis de trompet omhoog steekt met dui zendendan is het echte voorjaar gekomen, dan kan de winter misschien nog eenige rille rige afscheidsdagen geven, maar dan te de over, winning van den zomer dicht nabij. Dan wor den de winterjassen en bontkragen zorgvuldig van carbolbaJetjes voorzien en dan heeft de boerenkool, de snert en stamppot afgedaan. In den winter weten we niet beter, maar als het eenmaal April is kunnen we het niet meer uithouden en snakken we naar een warm zon netje, naar een behaaglijke temperatuur, naar de zee, de bosscb.en en de duinen. Al probeert men het ons door allerhande vermakelijkheden nog zoo gezellig te maken, we zijn kinderen van de natuur en we voelen ons In het vrije veld het aangenaamst. Hoewel de kachel deze week nog onontbeerlijk was, bemerkten we. dat het zonnetje reeds veel kracht bezat en ons beloften gaf voor spoedig komende lentedagen. Lente en bloembollenvelden zijn onafscheidelijk! Ieder jaar wordt de streek tuschen Leiden en Haarlem en benoorden de bloemenstad als ooor een iprookjeshand bestreken, door den grooten bovennatuurlijken Schilder gekleurd. En nooit vervelen de bloemenvelden, steeds geven ze weer een nieuwe bekoring en een nieuw aanzien Is het wonder, dat men van heinde en ver komt om van al dat schoons te genieten en de Hol- landsche kweekerskunde te roemen? Drie achtereenvolgende Zondagen is het weer feest rondom de Spaamestad, zjjn de bloemen het middelpunt van belangstelling, ziet men ze in alle hulzen, op de kantoren en in de werk, plaatsen, ja zelfs in de trams. Dan staan de groote en kleine bollenmenschen, opgegroeid temidden van de bloemen, weer met feestelijke slingers en scherp gekleurde bossen hyacinten en narcissen langs de wegen, dan zorgen de automobilisten en fietsers in groot getal voor een onopgesmukt -bloemencorso om straks in alle steden van ons vaderland den roem van de Hollandsche geestgronden te verkondigen. Hoeveel duizenden automobilisten zullen de tulpen met een lachend gezicht aankijken? Hoeveel wielrjjdres zullen bjj het aanschouwen van de lange, lange velden narcissen een moel- zamen tocht vergeten? Hoeveel touringcars zullen de bollenstreek weer niet doorkruisen? Hoeveel wandelaars, echte natuurliefhebbers, zullen weer stil blijven staan voor het sprook jesland der bloemen? Duizenden en duizenden!! Wjj heboen gisteren een tochtje in de omge ving van Haarlem gemaakt om den stand der velden op te nemen. Het staat er be. t voor en als het zonnetje een paar dagen op volle *kracht kan zijn is het wel zeker, dat Zondag 17 April de tradltloneele bollendag zal worden. Dat niet niet weg, dat men morgen reeds veel kan zien en dat vooral de narcissen-velden veel schoons te genieten geven. Het is zoo .moeilijk om precies te zeggen, wanneer men een trip moet maken, omdat de bloemen bjj volle rijpheid door de kweekers worden afgerit t. De zaken gaan vóór en de kweeker, die van de bollen en niet van de bloemen moet leven, kan zich nu eenmaal niet ophouden met de wenschen van het publiek. Er is voldoende te zien, als men maar op den jukten tijd komt. In verband met den bloeitijd la het moeilijk alle soorten tegelijk te bewonderen. De stiefkinderen zijn feitelijk de /c^ocussen, die werkelijk niet de geringsten zljn/^naar door hun vroegen bloei nog niet de nationale en internationale belangstelling krijgen. Dan komen de narcissen en de vroege hya cinten, de hyacinten jen tenslotte de vroege en late tulpen, de lang-gesteelde darwins. Als U Zondag de narcissen op z’n mooist ziet, is er nog niets van de tulpen te bekennen en als de tulpen oen moolsten leeftijd hebben, zijn de narcissen alweer van het tooneel verdwenen. Dit Jaar is er ech uitkomst. Te Noordwijk wordt een voUegronds bloembollen-tentoonstel- ling gehouden, waarover reeds veel geschreven is. Wij willen nog eens nadrukkeljjk vreklaren, dat men zich veel tekort doet, wanneer men deze expositie niet bezoekt. Er mag hier van een unicum gesproken worden. In 1887 en 1896 werden gelijke tentoonstellingen georganiseerd en eerst dit laar kan het huidige geslacht, in den breedsten zin van het woord, er kennis mee maken Ruim 900 inzendingen zijn er te be zichtigen Meer dan een jaar lang is er aan de totstandkoming gewerkt, maar er mag dan thans ook van een bijzondere gebeurtenis ge sproken worden. De terreinen zjjn klaar, overal turen de knop pen in de groote groene bladeren, hier en daar staat reeds een perk in bloei. Met duizenden rijn de wilde narcissen tusschen het sparren en dennegroen geplant, groot zijn de variaties, •ommlgen zeer zeldzaam zin uit het Krulskoor te trakteeren: en als de Graal ergens door aan geest en levenskracht gewonnen heeft dit jaar, dan is het zeker door die tallooze citaten uit het spreekkoor geweest, die dan ook prijken langs de wanden van al onze clubkamers. Hier en daar vindt men nu ook reeds verzen uit het Pinksterspel, als een bewijs, dat de geest daarvan levend’ bezit gaat worden van ónze beweging De eigenlijke inoefenlng van den tekst gaat als volgt In haar werk. Een kleine daartoe be noemde commissie onder voorzitterschap van de Tafelronde, wordt het na herhaalde samen lezing definitief eens over alle accenten, en over alle nuances der stenune’odie. Dat gaat letterlijk zoover dat zjj het als een getrouwe gramofoon, elk precies op dezelfde wijze voor dragen. Dan wordt X geleerd aan de leidsters die natuurlijk niet allen erin slagen ons te be vredlgen. Om een goed koorleidster te zijn, worden immers weer heel andere gaven ver- eischt, dan noodig zijn voor een goed c’.ub- leidster. Maar wie een „brevet voor het spreek koor" krijgt, gaat onmiddellljk op oefening der leden uit. Het is merkwaardig te zien, hoe stand, studie of ontwikkeling hierbij weinig be- teekenen. Uit alle kringen onzer beweging krij gen wij perfecte koorleldsters. die het heele stuk van zestig bladzijden van az ‘met alle finesses van accent en zinsmelodie volkomen en klaarbewust tot hun dispositie hebben. Want dit is tenslotte het eerst noodige. Al deze koorleldsters moeten elk accent, elke stem buiging preclesfop dezelfde wijze doen, en in staat zijn, dle^toon aan groote groepen door te geven. Heen zóó kan er worden bereikt, dat er op den dag der uitvoering éénheid is in de voordracht, ook bjj groepen, die elkaar tevoren niet konden ontmoeten, en het koor niet wordt vervlakt en verward door versnippering van accent en toonhoogte. Dat deze methode van de koor’eldsters be halve een fijn en scherp gehoor een groot en soepel aan passings vermogen ook heel wat zelf- oeheerschlng vraagt, behoeft geen betoog. Immers deze groep van zestig is allesbehalve homogeen, maar zijn allen in dit opzicht zeer begaafde vrouwen, met een eigen indivldueele opvatting, die zij natuurlijk op de helft van de punten hebben moeten prijsgeven om de mas sale eenheid mogelijk te maken. Maar als deze groep eenmaal aan het werk Is. komt de veel grootere' moeilijkheid der standen en gebaren, de mimiek van mond en oogen. Op dit punt is absolute eenheid natuurlijk ónmogelijk. Ieder een heeft zjjn eigen gebouwd lichaam, waar aan niets te veranderen valt, en zoo is de ge- Hjkenls van mimiek en gebaren altijd slechts aan analoge. By de koorleldsters, die voor de breiding van het bedrijf, temeer. Indien die uit breiding mèt zich brengt, dat meer evenwicht in de exploitatie wordt gebracht gedurende X zomer- en winterhalfjaar. Dit geldt vooral ten aanzien van den wekelljkschen dienst op Indië, welke winter en zomer met dezelfde frequentie wordt geëxploiteerd. Waar in vroeger jaren de zomerproductle^ bijna viermaal zoo groot was als die van de wintermaanden, is dit verhou- dlngscljfer. dank zij de AmsterdamBatavia- route, thans gekomen op een productie van den zomer, welke 1*4 maal zoo groot als de wlnter- productie is. 1 De vloot der K. L. M. beschikt op het oogen- blik over een vloot van 30 toestellen, terwijl er nog vijf (type F XVIIIin aanbouw zijn, bestemd voor de Indtë-route. up een vracht vliegtuig na zijn al deze vijfendertig toestellen passagiersvliegtuigen. Bjj de 23 vliegtulgbestuurders die voor deze vloot beschikbaar zjjn, zullen er binnenkort nog 5 8 6 worden aangesteld, die thans reeds bjj de K. L. M. in opleiding zijn. En nu over het programma voor den as., zomer. Met het oog op de crisis is dit eenlgs- zlns beperkt. Op Londen zullen door de K. L. M. 3 lijnen worden geëxploiteerd en door de Deutsche Luft Hansa één HJn zoodat men vier maal per dag een verbinding tusschen Enge- land'en Nederland heeft. De avonddienst naar Nederland vertrek uit Croydon om 7 uur zal ook dit jaar worden gehandhaafd, daar deze het vorige jaar zulke goede resultaten heeft opgeleverd. Dit jaar is voor het eerst een ver trek uit Nederland gesteld op 4 uur 40 's mor gens, ten einde nog de post uit Finland, Zwe den, Denemarken en Duitschland. welke met den buitenlandse hen 'nachtpostdienst naar Amster dam wordt gebracht, naar Londen te vervoeren. Van dezen dienst kan ook door passagiers ge bruik gemaakt worden. Het uur van vertrek is weliswaar zeer vroeg, doch juist daardoor kan men den gehcelen dag in Londen zijn en des avonds weer om 7 uur uit Croydon naar Neder- bi- orale executie zijn goedgekeurd, is er vanzelf altijd een groep, die op het gebied van gebaren en mimiek vo'strekt onbevredigende resultaten leveren. Maar daar vallen dan ook weer ande ren voor in. en zoo wordt met de gebarenstudle dan ongeveer zes weken na den aanvang der repetities begonnen. „Het Koninklijke Paaschkruls” stelde geen verdere eischen, maar met .De Pinksterzegen' zjjn wij nu pas op de helft der moeilijkheden gekomen. Daar is op de eerste plaats nog de dans. Want niet alleen spelen de negen fcroote groepen van ons Pinksterspel elk een vrij be wegelijke ro’, wat dus op elk oogenblik de.regel- matlge massale beweging vraagt van groepen van 5001500 en 2000 personen groot, maar bovendien zijn er nog enkele afzonderlijke groepdansen ingelascht. die van onze drie dans groepen van elk vijfhonderd leden een heele prestatie vragen. Is X niet altijd ineens van roerende schoonheid, dan toch zeker van de meest gedisciplineerde en verfijnde eendracht Dat ook hierbij het kruis der zelfverloochening bjj verschil van meenlng aanhoudend langs onze wegen staat zal toch niemand verwon deren. Al deze voorbereidingen zjjn echter nog slechts vanuit de verte en op het oogenblik voor het grootste deel klaar. Maar nu komt pas het ergste. Hadden wij het vorig Jaar nog een algemeene dirigente met twee gestieleld- sters, nu is dat ónmogelijk geworden, èn door den omvang èn door den aard van het stuk. Er zal dus met Plnksteren geen zichtbare aan- voerdster zijn. Wel zu'len de hoofdleidsters op de verantwoordelijke punten schijnbaar als ge wone medespeelsters In de arena staan, maar zoo. dat de toeschouwers de leiding niet merken of raden. Maar ook dan nog is het door den massalen omvang van het stuk onmogelijk, de leiding vanuit één punt te doen geschieden, en dus heeft van elke hoofdgroep weer een andere leid ster de regie; en aan haar gehoorzamen alle medespeelsters. >aag of hoog, zoowel op de repe tities a's op de uitvoering. Natuurlijk vraagt deze vorm van leiding een uitermate nauwkeurige voorberekening van alle plattegronden en groepcontacten. Wie nader wu zien, hoe wjj scènes In teekenlng brachten, sla er het eerstvolgend nummer van de ..Zilveren Trompet” op na. waarin hjj voor elk tafereel een of meer plattegronden van het stadion za> vinden. ■-/ Wat er In de laatste weken moet gebeuren is de oefening op groote vlakten, zoo moge’ljk op het stadion zelf. Want hier liggen de grootste moeilijkheden voor onzen „Pinksterzegen". Een internationaal gezeiseliap. „President Hoover” ontmoette ..Shakespeare” met ..Prinses Elisabeth" in den tuin van den ..Prins van Oostenrijk". Al spoedig ontwikkelde zich een Interessant gesprek over het boek van „Panetier" en over de film Bommen op .Jdonte Carlo". De Prins, zwaar verliefd op ..Miss Nightingale”, die hij zjjn „Venus" en om haar blauwe oogen ..Blue Perfection" noemde, voegde zich bjj het gezelschap en vertelde van zjjn heerlijk uitstapje In de City of Haarlem", waar hU met zijn „Medusa" de „Tosca" gezien had. Zjjn vader, om zijn twijfelachtig uiterlijk de „Gele Prins" genoemd, maakte bezwaar tegen den omgang met de Mtes. omdat zjj niet van adel was, hoewel ze om haar schoonheid de „Glory of Sassenheim” genoemd werd. ZH zou voor hun rekening en Heemstede en andere dorpen de Hemelsche Stemde Kadetten komen uit de verschi lende steden, en de Graalwach- ten zijn grootendeels Ingedeeld bij de huizen, waaronder zij ressorteeren. Nu komt de groote zorg voor de verschillende hulsoversten, om voor leder der deelneemsters met een nummer op den plattegrc^wnaar juiste plaats aan te wijzen. Dat dit niet eenvoudig is zal voor iedereen duidelijk zijn, als men weet, dat de deelneemsters alles te samen uit meer dan 50 verschillende p'aatsen van het Haar- lemsche Diocees zjjn gerecruteerd. Daaren boven hebben wjj ditmaal niet, zooals het vorig jaar bU het „Koninklijke Paaschkruls", slechts te maken met ééne opstelling, die het heele spel door gehandhaafd kan blijven; maar heeft elk der dertien tafereelen haar eigen en nog wel een zich voortdurend verplaatsende op- stelling en enscèneering. En toch moet ieder der 10.000 meisjes van elk van die dertien tafe reelen precies weten, waar zjj staat, en hoe zfj gaat; ofschoon zeker de kleine helft voor Plnk steren het Stadion niet krijgt te zienDat hierbij menschenkennis en takt allerlei moei lijkheden moeten overwinnen, spreekt voor ieder jeugdleidster vanzelf, en de Tafelronde heeft er dan ook heel wat moeite mee. al die verschillende genummerde plattegronden met naamlijsten nauwkeurig In orde binnen te krijgen. Ondertusschen is men overal begonnen den tekst van het spel te leeren. Dat komt prac tised hierop neer: de verschillende rollen zijn met opzet zoo verdeeld, dat de meesten lm grossen Ganzen den heelen tekst van het spel I van buiten kennen. Dit is noodig, wl'len wij i er zeker van zijn, dat wat wij uitspreken, ons ook werkelijk collectief bezielt; dit is zeker ook een van de kostbare middelen, waardoor wij bereiken, dat de geest van het spel, de groote llefdes-ldee, voor al onze leden levende wer- i keljjkheld gaat worden, en steeds dieper door dringt in hun geest. Het „Koninklijke Paaschkruls" van verleden i jaar, waar vanzelf de rol van leder a'les om- i vatte, heeft dit ten duidelijkste bewezen Want telkens' als in het afgeloopen jaar de een of i ander moeite bleek te hebben met het dragen i van haar kruis, waren de vriendinnen met haar goed geheugen er onmiddellljk bij. om de patiënt op den een of anderen toepasselljken nooit het „Diadeem”'’ kunnen dragen en de „Golden Sceptre” en haar vader offerd eteveel aan „Bachus” hetgeen haar moeder „Gertrude” een ,,Tantalus”-kwelllng noemde. Niettemin zette de Prins de verkeerlng voort en hü achtte deze handelwijze het „Preludium" van een gou den „Liberty”. Hjj won raad in van .President Hindenburg”, die hem verwees naar „Uncle Tom", een „Croe sus”, die dol was op „Champion" en In de wan deling „L’Innocence" genoemd werd. Deze had oen dochter „Annie”, die de Prins spoedig prefereerdé en die hU zijn „Golden Glory” en „Mon Trésor” noemde. Doch ook deze historie liep In de war, omdat zijn aangebedend lieflijk corresp*M*e«rde met de ..Prince of Wales", die haar had leerenkennen op een soirée bij „Marconl". In naam van den ..Prins van Oranje” heeft de „Koningin der Nederlanden" den „Prins van Oostenrijk" later uit het land gezet. In deze geschiedenis heeft men de belang rijkste soorten op de tentoonstelling, tusschen aanhallngsteekens kunnen vinden. zondere retourblljetten afgegeven. Op Antwerpen. Brussel en Parijs zntlen ge durende den zomerdienst 3 diensten worden ge ëxploiteerd en wel In samenwerking tusschen de K. L. M„ de Belgische maatschappij 8. A. B. K N. A. en de FranschF Luchtvaart Maat schappij Farman. De rechtstreeksche verbinding Amsterdam Parijs v.v. zal door de K. L. M. worden ver zorgd en wél in aansluiting op de directe ver binding AmsterdamKopenhagenMalmö v.v. Op deze HJn zullen in den zomer van 1932 de bekende groote tweemotorige F VHI-vliegtulgen worden gebruikt, die door het inzetten van nieu we Amerikaansche motoren belangrijk aan snelheid hebben gewonnen. De proef met de rechtstreeksche verbinding AmsterdamKopenhagen v;v. welke het vorige jaar genomen is. heeft dergelijke goede resul taten gegeven, dat besloten Is deze lijn ook in 1932 op deze wijze te exploiteeren. De snel- dienst zal wederom in samenwerking met de Zweedsche maatschappij A. B. Aero-transport worden gevlogen, die door het gebruik van Fokker-materleel ook zeer belangrijk heeft bij gedragen tot de gunstige exploltatie-mogelljk-» heden van deze route. Door deze z.g. Scandina vian Air Express, die over een zeer interessant landschap voert, is Amsterdam thans op slechts 3 uur afstand van Kopenhagen ge bracht. terwijl Londen en Parijs In 7 uur van Kopenhagen uit bereikt kunnen worden. Behalve dezen dlrecten dienst naar Scan dinavië, zal de K. L. M. ook nog een verbinding onderhouden via Hamburg, waarbij een facul tatieve landing te Bremen zal worden uitge voerd. Door deze lijn verkrijgt ook Hamburg een verbinding via Amsterdam met Parijs en Londen. De verschillende bultenlandsche luchtvaart maatschappijen, die het vorige jaar onze lucht havens aandeden, zullen dit ook In het as. zomerseizoen blijven doen en voorts hebben de Zweedsche. Deensche. Flnsche. Duitsche en Nederlandsche Posterijen besloten ook dit jaar. en wel van 2 Mei tot 1 October 1932, deze ideale postverbinding Scandinavië-Duitschland-Ne- derland-Londen wederom In het leven te roe pen. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt, dat brieven. In den namiddag te Stockholm gepost, reeds den volgenden morgen in de tweede bestelling te Londen worden opgenomen. De Indlë-route Is, zooals men weet, om de ongunstige weersomstandigheden gedurende den winter in Mldden-Europa en op den Bal- kan, op 1 October 1931 omgelegd over Marsell- le-Rome. daar dit, hoewel deze rotite een half dagtraject langer Is dan die over Boedapest, een grootere regelmatigheid van den dienst waarborgde. Met 1 Mei as. zal echter de route Leipzlg-Boedapest weer worden gevolgd, wat zoo mogelijk, tot 1 November zal worden vol gehouden. Overigens zijn in de organisatie van de In- dlë-route sedert de opening van den wekelUk- schen dienst, groote verbeteringen tot stand gekomen, met name op het gebied der radio, waardoor een zuivere navigatie In moeilijke weersomstandigheden mogeHJk Is. Van 1 October as. zal de weekdlenst op In die worden uitgevoerd door tien zeer moderne snelle vliegtuigen, waarvan er vijf <de P XITs), die een kruissnelheid hebben van 180 KM per uur, nu reeds op deze Hjn dienst doen en de andere vijf (de F XVUI'sl. met een kruissnel heid -van bijna 200 KM. in bestelling zjjn en de F VII B’s, die niet meer dan 165'K.M. snel heid hebben, zullen vervangen. Ieder dier tien vliegtuigen zal dus ruim vijf maal per jaar de reis heen-en-terug naar Indlë maken. Omtrent het blnnenlandsche luchtverkeer dat In deze eerste 12 S-Jarige periode van de K. U M nog maar zeer weinig ontwikkeld is valt alleen mee te deelen, dat de het vorige jaar met zooveel succes geëxploiteerde Hjn I^otterdam-Haamstede dezen zomer zal wor den doorgetrokken tot Vllssingen en dat be sprekingen gaande zijn, om haar tot Zeeuwsch- Vlaanderen te verlengen. ARTHUR TERVOOREN. kunnen trekken van de bevordering der studie van dit laatste probleem. I Het magnetisch program van het tweede Pooljaar verschilt niet In die mate van het plan van het eerste als het meteorologisch program. Dit tO2h bevat als geheel nieuwe Aanvulling dc bovenluchtwaarnemingen van wind, tempera- 1 tuur en vochtigheid, terwijl de draadlooze telegra- I fie X mogelijk maakt de meteorologische waar- 1 nemingen direct over te seinen, zoodat ze reeds tijdens het Pooljaar van buitengewoon hUVzijn en onmiddellljk voor gebruik gereed zijn. Voor de- aerologlsche waarnemingen zijn geheel nieuwe typen van instrumenten ontworpen, In- strumenten, die met vrije ballons In de at- 1 mosfeer omhooggaan en voorzien zijn van een draadloos zendstation, dat door intermittee- rënde seinen of door verandering van de uitge- 1 zonden golflengten aanwijzingen geeft omtrent veranderingen van luchtdruk, temperatuur en 1 vfchtigheid bjj het stijgen van den ballon. Met d«e Instrumenten hoopt men op 5 stations in het Poolgebied de atmosfeer te kunnen onder zoeken tot in de stratosfeer, d w z. tot 15 16 kilometer hoogte, de hgogte, waarop de ballon springt. Het aerologlsch program bevat verder nog de bezetting van bergstations, waarvan twee reeds in actie zijn en zeven gevestigd zul len worden, waaronder twee op Ijsland. Gezien de groote diensten, welke de mllltal vllegdiensten bij het aerologlsch onderzoek-Til te lande hebben bewezen, rees onmiddellljk de vraag of onze weermacht met haar vliegtuigen buiten het vaderland aan de waarnemingen tijdens het Pooljaar zou kunnen deelnemen. De lultenants-vliegers Vlsch en Van Glessen brachten In September 1931 met den politle- kruiser .Nautilus" een bezoek aan Reykjavik en vonden op 1.5 KJd. van die stad een terrein, dat als vliegterrein zou kunnen dienen en dat door bemiddeling van het IJslandsche Gouver nement gedurende het Internationale Pooljaar oviicti kosteloos zou worden afgestaan en als vlieg- uitgebreid studiemateriaal voor den invloed van terrein zou worden Ingericht. Daar deye onderneming geheel met Neder landsche luchtvaartmlddelen en -personeel zal worden uitgevoerd en een systematische studie der atmosfeer boven de Poolstreken ten doel heeft, heeft het comité zich in de eerste plaats gewend tot hen, die in de luchtvaart ernstig belang stellen. Het hoopt verder, dat ook an- jieren. die zich voor het wetenschappelijk on- "derzoek interesseeren, niet zullen nalaten het te willen steunen. Ons land, dat In dezen het Initiatief nam. zal niet het eenige land zijn, dat zijn vliegers en vliegtuigen naar Het hooge Noorden zal zen den. Zweden. Noorwegen en Finland zullen zorgen voor de vliegtuigstations op hun eigen gebied, terwijl de Vereenigde Staten een aero- logisch station bij Fairbanks In Alaska zullen vestigen. Op het verzoek om voor de meteorologische hoogte vluchten te Reykjavik de beschikking te mogen hebben ovy militaire vliegtuigen en mi litair personeel, is goedgunstig beschikt onder voorbehoud echter, dat de garantie gegeven kan worden, dat de gelden voor de inrichting van het station en het transport van materieel en personeel van en naar Ijsland, een totaal be drag van 20.000, uit particuliere bijdragen zullen worden bijeengebracht. De bezetting van den Poolpost op Ijsland zal bestaan uit It. Van Glessen; sergeant-vlieger Bosch en den meca nicien v. d. Leede, Bijdragen kunnen worden gestort op postreke ning no. 192335 van den heer E. Vlsch, Rem- brandtlaan 9, Huis-ter-Heide (Utr.J. Op den 7den October 1919 werd de K. L. M. opgericht; Donderdag JJ. bestond zü dus juist 1214 jaar. Het duurde toen echter nog tot 17 Mei 1920 eer zij het luchtverkeer met van de Aircraft Transport Travel Company gecharterde vliegtuigen opende, zoodat de ex ploitatie dus practisch gedurende bijna twaalf jaar Is gevoerd. Het te wel aardig, bij deze gelegenheid eens enkele cijfers te geven, waaruit kan blijken, hoe de K. L. M. zich in die twaalf jaar heeft ontwikkeld. Een staatje, den Journalisten Donderdag op de Jongste persconferentie der K. L. M. verstrekt, geeft de cijfers van Jaar- tot-Jaar; een vergelijking tusschen 1921 (het eerste volle exploitatiejaar) en 1931 zal ech ter wel voldoende zijn, als men in het oog houdt, dat, met een enkele kleine schomme ling. de vooruitgang tot 1926 regelmatig te ge weest. In 1927 een geweldige sprong vooruit werd gedaan en sedert weer regelmatig is ge klommen tot het cijfer van nu. 1921 dan werden gevlogen 350.000 K.M., 1931 2.599.740 K M. In 1921 werden ver- -“2 rin 1931 bedroeg dit aantal 20.5127 Het” aantal K G. vervoerde goe deren steeg van 44.00 tot 1.321.875; dat van de vervoerde briefpost van 1500 tot 82.007; dat vin de vervoerde pakketpost van 0 in 1922 2700 KG.) tot 40.580. En ten slotte: het aantal pleziervliegers bedroeg in 1921 150, In 1931 18.792. a. Gedurende het geheele tijdvak van jaren werden door de K. L. M. gevlogen 13.769.850 KJA.. dus een afstand van 350 maal om de aarde en werden vervoerd ongeveer 203.000 passagiers (91.415 pleziervliegers en 111.432 HJn- vllegers). 5.316 000 K G. goederen, 290 000 K.G. briefpost en 184.000 K.G. pakketpost. De vergelijking der productie van ton/kilo- meters, d w z, een' beschikbaar laadvermogen van 1000 K.G. vervoerd over een afsand van 1 K.M., loopt in het staatje van 1922 tot 1931. In 1922 werden totaal gepresteerd 163.000 ton/ KM tegen een kostprijs van f 4.74 per ten/ d!Zen dle.*“LJorden K M In 1931 1 974.895 tegen f 1.11. Een aan- rondere zleriHJke vermindering dus. die echter nog ver der zal moeten doorgaan, daar de K. L. M. op het oogenblik niet meer dan f 970 uit iedere ton/K.M. kan maken. Voor de Indlè-route zijn deze cijfers veel hooger (in 1929 3.84, In 1931 3.50, terwijl de schatting voor 1932 2.50 tel Gedurende de eerste twaalf jaren van ex ploitatie waren de economische verhoudingen in de wereld zeer onstabiel, terwijl de betrek kingen tusschen de verschillende volkeren zeer stroef waren, welke stroefheid In de laatste maanden door de contingenteerlng In een soort verstijving Isovergegaan. Het Jonge luchtverkeer dat In zichzelf nog niet rendabel |was, en alleen met staatssteun in leven kon blijven, heeft van deze onnatuurlijke oneconomische ontwikkeling een zeer ongunstl- gen Invloed ondervonden. Niettemin kan men spreken van een grooten vooruitgang. Steeds grooter wordt het percentage der uitgaveA. dat door de inkomsten wordt gedekt. Ongetwijfeld tal de techniek geleidelijk aan een lageren kostprijs mogelljk maken en indien de toe standen wat normaler worden, zal het bedrijf ten slotte het rentabiliteitspunt bereiken. Een zeer gunstigen Invloed hierop heeft ook de ult- 16 7 6 0 9 7 HL ut

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 7