DE BLOEMEN ROEPEN
De Graal
Massaal leekespel
van
EEN JAAR OP IJSLAND
HET 121-JARIG BESTAAN VAN DE
K. L. M.
ZATERDAG 9 APRIL
NAAR DE
Nederlandsche deelname aan
BOLLENSTREEK
het internationale pooljaar
Morgen al veel moois
RADIO LUXEMBURG
Het organiseeren ervan vereischt
veel zorgen
Zondag 17 April, de zoogenaamde
„Bollendag”, is het feest voor
narcis, hyacint en tulp
weer aangebroken
df77l
<A) -
it 14-4
land,
onnen.
twaalf
1—1
ert-
DB TAFELRONDE
iman.
nister-
i—i
i—i
zwart
aa du*
lat
en
de
lam
De eerste bloemen in het Florapark Noord 'rtik zijn reeds zichtbaar. Een aardig hoekje
van het bloemenparadijsje. Op den achter grond het café-restaurant
A)
B)
<gedw.)
(gedwj
worden,
ver sa-
e dam
ge ge-
7—7
het
le
ordt
net en
5 ge-
lanie-
■geljjk
l van
.Ire
lier
20. 32
4
te Am-
de vol-
vaardig,
■en om.
'hakend
t af te
kans in
In
in
voerd 1664 passagiers.
Waar straks duizenden bloemenliefhebbers te Noordwijk zullen samenkomen. Hoekje
in het Florapark
Naar wij
kou het or
200 K WX»
golflei
burgët
golfte
bruit<
„Florapark Noordwijk 1932“ wordt au. Donderdag geopend. De laatste hand wordt aan
de stand» langs de hoofdlaan gelegd
„Als eenmaal de bollenvelden maar in bloei
■taan", zeggen de Haarlemmers, „dan is het
leed geleden en kan de winterjas verdwijnen.”
Werkelijk, het geeft altijd een heerlijk gevoel,
ais de eerste berichten uit het bloemen-oentrum
zijn binnengekomende narcissenvelden staan in
volle glorie, de vroege hyacinthen kleuren ver
schillende velden reeds paars, blauw en rose.
Als de tulp fier-rechtop soldaatje speelt in
het weer in de Poolstreken op dat in de ge
matigde streken.
De historie van de Nederlandsche expeditie
in het eerste Pooljaar luidt als volgt: het schip,
dat gecharterd was om de bemanning naar haar
standplaats te brengen, raakte in de Karazec
in het ijs'bekneld, waardoor men genoodzaakt
was op het pakijs te ovrewinteren. Nadat
het schip in Juli 1883 gezonken was, gelukte
het de bemanning na een tocht van drie weken
over het ijs-'een der eilanden in de Poolzee te
bereiken, waar de schipbreukelingen werden
opgemerkt doorheen passeerend schip, dat hen
naar Noorwegen bracht.
Hoewel de Poolstreken door de vestiging van
eenige Noorsche. Deensche en Russische mag
netische en meteorologische stations op Groen
land en op de eilanden in de Pool.se in het
laatste tiental jaren minder onbekend ge
bied zjjn dan vijftig jaar geleden, is het nood
zakelijk het Poolonderzoek nog eenmaal inter
nationaal ter hand të nemen met de bedoeling
door gelijktijdige waarnemingen volgens een
vast schema op pen net van stations de kennis
van het aardmagnetisme en aanverwante ver
schijnselen en van de atmosferische gesteldheid
der Poolstreken te vermeerderen en deze ver
meerderde kennis aan te wenden voor veihoo-
ging der veiligheid tan scheepvaart en lucht
vaart en ter verbetering der weerverwachtin-
gen, waaronder t probleem der verwachtingen
voor langeren tijdsduur een eerste plaats in-
na^nt. Het spreekt vanzelf, dat de landbouw
en*alle takken van bedrijf, welker welslagen
van het .weer afhankelijk zijn, een groot profijt
In September van het jaar 1929 werd be
sloten een tweede internationale Pooljaar te
organiseeren, vijftig jaar na dat van 1882—
1883. Dit besluit werd genomen op een Con
ferentie van meteorologen te Kopenhagen, waar
veertig directeuren van meteorologische dien
sten van alle vijf werelddeelen aanwezig waren.
Vooraf had een kleine commissie van vijf
personen zich bezig gehouden met het voorbe
reidende werk. Immers, de nieuwe waar
nemingsmethoden met verbeterde Instrumenten
en de mogelijkheid het onderzoek thans te
kunnen uitbrelden met waarnemingen tot hoog
in de atmosfeer, doen een grootere vermeerde
ring van de kennis der atmosferische verhou
dingen en der magnetische toestanden verwach
ten dan vijftig jaar geleden mogelijk was ge
weest.
Het practteche resultaat van het eerste pool
jaar heeft bestaan in het vastleggen van de
magnetische toestanden rondom de Noordpool
en het opmaken van magnetische kaarten ten
gebruike van de scheepvaart in het Noordelijk
deel van den Atlantischen Oceaan.
Wat betreft de meteorologie kon een serie
van weerkaarten over dertien maanden worden
samengesteld naar gelijktijdig verrichte waar
nemingen, waarbij de waarnemingen der Pool
stations werden aangevuld met meteorologische
waarnemingen van schepen op den Atlanti
schen Oceaan. Deze serie kaarten vormt een
Wie zou denken, dat de Oraal van den he
mel de toovermacht in pacht heeft, om zonder
moeite met 10.000 leden een stuk als „Pink
sterzegen” in het Stadion te Amsterdam uit te
voeren, vergist zich zeer. Die geheime kracht
Is ook in de Graalbeweging he'aas nog niet
gevonden, en dus moeten de ontegenzeggelijk
groote moeilijkheden overwonnen worden door
krachtige centralisatie, en niet in het minst
door een sterke persoonlijke zelfverloochening
van elk der medespeelsters afzonderlijk.
Het kan misschien ook voor andere Jeugd
bewegingen zjjn nut hebben, eens persoonlijk
verslag te geven van de samenwerking der
verschillende groepen en commissies, tot voor
bereiding van het Pinksterspel In het leven ge
roepen, en hieronder volgt dus in grove trek
ken een overzicht van de wijze waarop de stu
die, in oefening en voorbereiding van zoon
massaalleekespel in de Graalbeweging In zijn
werk gaat. Nr -
Toen begin Januari het stuk gereed was.
moest eerst de geest ervan voor leidsters en
leden uiteengezet, en metterdaad beoefent en
ingeprent. Immers, wij bedoelen met ons Pink
sterspel niet maar een willekeurige vertooning
of demonstratie, neen, wij beschouwen het als
een jnodem, in den geest van den tijd 'iggend
middel, om. wat ons van binnen beweegt, naar
buiten te openbaren, om te getuigen voor de
wereld van onze idealen, om ook anderen te
overtuigen en te winnen voor Gods zaak.
En daarom werd pas, toen wij er zoo zeker
van waren, dat In de .duizenden Graalleden de
liefdes-ldee gelijk wjj ze hebben begrepen, niet
alleen theoretisch maar volop practised allen
bezield en enthousiast had gemaakt, met de
moefening der verschillende ro’len en scènes
oegonnen.
Elke stad kreeg een eigen taak; Amsterdam
speelt de Graalster, waarbij elk der zeven hul
zen een der zeven sterrepunten Inoefent; uit
Haarlem komen de Bewaarengelen, Alkmaar
levert de Seraphs en Cherubs, Leiden en Den
Haag de Bekeerlingen; in Delft oefenen zich
de Helsche Machten; Rotterdam, Schiedam
Dordrecht en Gouda nemen de Krutekinderen
an welingelichte zijde vernemen
Waarschijnlijk zjjn, dat de nieuwe
mder Luxemburg op de vèrrljkende
n^ta van 1250 M. gaat werken. De LuXem-
5he Omroepvereeniglng geeft wel de lange
ils officieel aan. en wil haar ook gaan ge-
■n, maar, daar Luxemburg het wereld-
radjJ-verdrag heeft onderteekend. moet zij zich
hémden aan de toegewezen 230 M. golf.
De lange golf mag wel gebruikt worden, mits
hierdoor geen andere radio-stations gestoord
worden.
In het golflengtegebled van 1250 M. liggen
echter verscheidene zenders voor den vlieg-
dlenst, die zeker door de 200 K.W. van Luxem
burg gestoord zullen worden.
..Florapark Noordwijk" wacht op de bezoekers,
allei eerst op de hooge gasten, die Donderdag
a-S. bij de offlcieele opening door den minister
aanwezig zullen zijn.
Welke soorten rijn er in dit bloemenparadljs
te zien?
Bil elke soort is een bordje geplaatst, zoodat
men ze bjj aanvrage zal kunnen koopen.
De namen van al die troetelkindjes der kwee
kers zijn soms zjjn fantastisch. Een opsomming
zou dor zijn, zoodat we zullen trachten ze in
een verhaal te verwerken.
etndelooze rijen, als de hyacint een wijde om
geving in zuivere natuur.parfum dompelt, als
de narcis de trompet omhoog steekt met dui
zendendan is het echte voorjaar gekomen,
dan kan de winter misschien nog eenige rille
rige afscheidsdagen geven, maar dan te de over,
winning van den zomer dicht nabij. Dan wor
den de winterjassen en bontkragen zorgvuldig
van carbolbaJetjes voorzien en dan heeft de
boerenkool, de snert en stamppot afgedaan.
In den winter weten we niet beter, maar als
het eenmaal April is kunnen we het niet meer
uithouden en snakken we naar een warm zon
netje, naar een behaaglijke temperatuur, naar
de zee, de bosscb.en en de duinen. Al probeert
men het ons door allerhande vermakelijkheden
nog zoo gezellig te maken, we zijn kinderen
van de natuur en we voelen ons In het vrije
veld het aangenaamst. Hoewel de kachel deze
week nog onontbeerlijk was, bemerkten we. dat
het zonnetje reeds veel kracht bezat en ons
beloften gaf voor spoedig komende lentedagen.
Lente en bloembollenvelden zijn onafscheidelijk!
Ieder jaar wordt de streek tuschen Leiden en
Haarlem en benoorden de bloemenstad als ooor
een iprookjeshand bestreken, door den grooten
bovennatuurlijken Schilder gekleurd. En nooit
vervelen de bloemenvelden, steeds geven ze weer
een nieuwe bekoring en een nieuw aanzien Is
het wonder, dat men van heinde en ver komt
om van al dat schoons te genieten en de Hol-
landsche kweekerskunde te roemen?
Drie achtereenvolgende Zondagen is het weer
feest rondom de Spaamestad, zjjn de bloemen
het middelpunt van belangstelling, ziet men ze
in alle hulzen, op de kantoren en in de werk,
plaatsen, ja zelfs in de trams. Dan staan de
groote en kleine bollenmenschen, opgegroeid
temidden van de bloemen, weer met feestelijke
slingers en scherp gekleurde bossen hyacinten
en narcissen langs de wegen, dan zorgen de
automobilisten en fietsers in groot getal voor
een onopgesmukt -bloemencorso om straks in
alle steden van ons vaderland den roem van de
Hollandsche geestgronden te verkondigen.
Hoeveel duizenden automobilisten zullen de
tulpen met een lachend gezicht aankijken?
Hoeveel wielrjjdres zullen bjj het aanschouwen
van de lange, lange velden narcissen een moel-
zamen tocht vergeten? Hoeveel touringcars
zullen de bollenstreek weer niet doorkruisen?
Hoeveel wandelaars, echte natuurliefhebbers,
zullen weer stil blijven staan voor het sprook
jesland der bloemen?
Duizenden en duizenden!!
Wjj heboen gisteren een tochtje in de omge
ving van Haarlem gemaakt om den stand der
velden op te nemen. Het staat er be. t voor en
als het zonnetje een paar dagen op volle
*kracht kan zijn is het wel zeker, dat Zondag
17 April de tradltloneele bollendag zal worden.
Dat niet niet weg, dat men morgen reeds
veel kan zien en dat vooral de narcissen-velden
veel schoons te genieten geven. Het is zoo
.moeilijk om precies te zeggen, wanneer men een
trip moet maken, omdat de bloemen bjj volle
rijpheid door de kweekers worden afgerit t.
De zaken gaan vóór en de kweeker, die van
de bollen en niet van de bloemen moet leven,
kan zich nu eenmaal niet ophouden met de
wenschen van het publiek. Er is voldoende te
zien, als men maar op den jukten tijd komt.
In verband met den bloeitijd la het moeilijk
alle soorten tegelijk te bewonderen. De
stiefkinderen zijn feitelijk de /c^ocussen, die
werkelijk niet de geringsten zljn/^naar door
hun vroegen bloei nog niet de nationale en
internationale belangstelling krijgen.
Dan komen de narcissen en de vroege hya
cinten, de hyacinten jen tenslotte de vroege en
late tulpen, de lang-gesteelde darwins. Als U
Zondag de narcissen op z’n mooist ziet, is er
nog niets van de tulpen te bekennen en als de
tulpen oen moolsten leeftijd hebben, zijn de
narcissen alweer van het tooneel verdwenen.
Dit Jaar is er ech uitkomst. Te Noordwijk
wordt een voUegronds bloembollen-tentoonstel-
ling gehouden, waarover reeds veel geschreven
is. Wij willen nog eens nadrukkeljjk vreklaren,
dat men zich veel tekort doet, wanneer men
deze expositie niet bezoekt. Er mag hier van
een unicum gesproken worden. In 1887 en 1896
werden gelijke tentoonstellingen georganiseerd
en eerst dit laar kan het huidige geslacht, in
den breedsten zin van het woord, er kennis mee
maken Ruim 900 inzendingen zijn er te be
zichtigen Meer dan een jaar lang is er aan
de totstandkoming gewerkt, maar er mag dan
thans ook van een bijzondere gebeurtenis ge
sproken worden.
De terreinen zjjn klaar, overal turen de knop
pen in de groote groene bladeren, hier en daar
staat reeds een perk in bloei. Met duizenden
rijn de wilde narcissen tusschen het sparren
en dennegroen geplant, groot zijn de variaties,
•ommlgen zeer zeldzaam
zin uit het Krulskoor te trakteeren: en als de
Graal ergens door aan geest en levenskracht
gewonnen heeft dit jaar, dan is het zeker door
die tallooze citaten uit het spreekkoor geweest,
die dan ook prijken langs de wanden van al
onze clubkamers.
Hier en daar vindt men nu ook reeds verzen
uit het Pinksterspel, als een bewijs, dat de
geest daarvan levend’ bezit gaat worden van
ónze beweging
De eigenlijke inoefenlng van den tekst gaat
als volgt In haar werk. Een kleine daartoe be
noemde commissie onder voorzitterschap van
de Tafelronde, wordt het na herhaalde samen
lezing definitief eens over alle accenten, en
over alle nuances der stenune’odie. Dat gaat
letterlijk zoover dat zjj het als een getrouwe
gramofoon, elk precies op dezelfde wijze voor
dragen. Dan wordt X geleerd aan de leidsters
die natuurlijk niet allen erin slagen ons te be
vredlgen. Om een goed koorleidster te zijn,
worden immers weer heel andere gaven ver-
eischt, dan noodig zijn voor een goed c’.ub-
leidster. Maar wie een „brevet voor het spreek
koor" krijgt, gaat onmiddellljk op oefening der
leden uit. Het is merkwaardig te zien, hoe
stand, studie of ontwikkeling hierbij weinig be-
teekenen. Uit alle kringen onzer beweging krij
gen wij perfecte koorleldsters. die het heele
stuk van zestig bladzijden van az ‘met alle
finesses van accent en zinsmelodie volkomen en
klaarbewust tot hun dispositie hebben.
Want dit is tenslotte het eerst noodige. Al
deze koorleldsters moeten elk accent, elke stem
buiging preclesfop dezelfde wijze doen, en in
staat zijn, dle^toon aan groote groepen door te
geven. Heen zóó kan er worden bereikt, dat
er op den dag der uitvoering éénheid is in de
voordracht, ook bjj groepen, die elkaar tevoren
niet konden ontmoeten, en het koor niet wordt
vervlakt en verward door versnippering van
accent en toonhoogte.
Dat deze methode van de koor’eldsters be
halve een fijn en scherp gehoor een groot en
soepel aan passings vermogen ook heel wat zelf-
oeheerschlng vraagt, behoeft geen betoog.
Immers deze groep van zestig is allesbehalve
homogeen, maar zijn allen in dit opzicht zeer
begaafde vrouwen, met een eigen indivldueele
opvatting, die zij natuurlijk op de helft van de
punten hebben moeten prijsgeven om de mas
sale eenheid mogelijk te maken. Maar als deze
groep eenmaal aan het werk Is. komt de veel
grootere' moeilijkheid der standen en gebaren,
de mimiek van mond en oogen. Op dit punt is
absolute eenheid natuurlijk ónmogelijk. Ieder
een heeft zjjn eigen gebouwd lichaam, waar
aan niets te veranderen valt, en zoo is de ge-
Hjkenls van mimiek en gebaren altijd slechts
aan analoge. By de koorleldsters, die voor de
breiding van het bedrijf, temeer. Indien die uit
breiding mèt zich brengt, dat meer evenwicht
in de exploitatie wordt gebracht gedurende X
zomer- en winterhalfjaar. Dit geldt vooral ten
aanzien van den wekelljkschen dienst op Indië,
welke winter en zomer met dezelfde frequentie
wordt geëxploiteerd. Waar in vroeger jaren de
zomerproductle^ bijna viermaal zoo groot was
als die van de wintermaanden, is dit verhou-
dlngscljfer. dank zij de AmsterdamBatavia-
route, thans gekomen op een productie van den
zomer, welke 1*4 maal zoo groot als de wlnter-
productie is. 1
De vloot der K. L. M. beschikt op het oogen-
blik over een vloot van 30 toestellen, terwijl
er nog vijf (type F XVIIIin aanbouw zijn,
bestemd voor de Indtë-route. up een vracht
vliegtuig na zijn al deze vijfendertig toestellen
passagiersvliegtuigen.
Bjj de 23 vliegtulgbestuurders die voor deze
vloot beschikbaar zjjn, zullen er binnenkort nog
5 8 6 worden aangesteld, die thans reeds bjj
de K. L. M. in opleiding zijn.
En nu over het programma voor den as.,
zomer. Met het oog op de crisis is dit eenlgs-
zlns beperkt. Op Londen zullen door de K. L.
M. 3 lijnen worden geëxploiteerd en door de
Deutsche Luft Hansa één HJn zoodat men vier
maal per dag een verbinding tusschen Enge-
land'en Nederland heeft. De avonddienst naar
Nederland vertrek uit Croydon om 7 uur
zal ook dit jaar worden gehandhaafd, daar deze
het vorige jaar zulke goede resultaten heeft
opgeleverd. Dit jaar is voor het eerst een ver
trek uit Nederland gesteld op 4 uur 40 's mor
gens, ten einde nog de post uit Finland, Zwe
den, Denemarken en Duitschland. welke met den
buitenlandse hen 'nachtpostdienst naar Amster
dam wordt gebracht, naar Londen te vervoeren.
Van dezen dienst kan ook door passagiers ge
bruik gemaakt worden. Het uur van vertrek is
weliswaar zeer vroeg, doch juist daardoor kan
men den gehcelen dag in Londen zijn en des
avonds weer om 7 uur uit Croydon naar Neder-
bi-
orale executie zijn goedgekeurd, is er vanzelf
altijd een groep, die op het gebied van gebaren
en mimiek vo'strekt onbevredigende resultaten
leveren. Maar daar vallen dan ook weer ande
ren voor in. en zoo wordt met de gebarenstudle
dan ongeveer zes weken na den aanvang der
repetities begonnen.
„Het Koninklijke Paaschkruls” stelde geen
verdere eischen, maar met .De Pinksterzegen'
zjjn wij nu pas op de helft der moeilijkheden
gekomen. Daar is op de eerste plaats nog de
dans. Want niet alleen spelen de negen fcroote
groepen van ons Pinksterspel elk een vrij be
wegelijke ro’, wat dus op elk oogenblik de.regel-
matlge massale beweging vraagt van groepen
van 5001500 en 2000 personen groot, maar
bovendien zijn er nog enkele afzonderlijke
groepdansen ingelascht. die van onze drie dans
groepen van elk vijfhonderd leden een heele
prestatie vragen. Is X niet altijd ineens van
roerende schoonheid, dan toch zeker van de
meest gedisciplineerde en verfijnde eendracht
Dat ook hierbij het kruis der zelfverloochening
bjj verschil van meenlng aanhoudend langs
onze wegen staat zal toch niemand verwon
deren. Al deze voorbereidingen zjjn echter nog
slechts vanuit de verte en op het oogenblik
voor het grootste deel klaar. Maar nu komt
pas het ergste. Hadden wij het vorig Jaar nog
een algemeene dirigente met twee gestieleld-
sters, nu is dat ónmogelijk geworden, èn door
den omvang èn door den aard van het stuk.
Er zal dus met Plnksteren geen zichtbare aan-
voerdster zijn. Wel zu'len de hoofdleidsters op
de verantwoordelijke punten schijnbaar als ge
wone medespeelsters In de arena staan, maar
zoo. dat de toeschouwers de leiding niet merken
of raden.
Maar ook dan nog is het door den massalen
omvang van het stuk onmogelijk, de leiding
vanuit één punt te doen geschieden, en dus
heeft van elke hoofdgroep weer een andere leid
ster de regie; en aan haar gehoorzamen alle
medespeelsters. >aag of hoog, zoowel op de repe
tities a's op de uitvoering.
Natuurlijk vraagt deze vorm van leiding een
uitermate nauwkeurige voorberekening van alle
plattegronden en groepcontacten. Wie nader wu
zien, hoe wjj scènes In teekenlng brachten, sla
er het eerstvolgend nummer van de ..Zilveren
Trompet” op na. waarin hjj voor elk tafereel
een of meer plattegronden van het stadion za>
vinden. ■-/
Wat er In de laatste weken moet gebeuren is
de oefening op groote vlakten, zoo moge’ljk op
het stadion zelf. Want hier liggen de grootste
moeilijkheden voor onzen „Pinksterzegen".
Een internationaal gezeiseliap.
„President Hoover” ontmoette ..Shakespeare”
met ..Prinses Elisabeth" in den tuin van den
..Prins van Oostenrijk". Al spoedig ontwikkelde
zich een Interessant gesprek over het boek van
„Panetier" en over de film Bommen op .Jdonte
Carlo". De Prins, zwaar verliefd op ..Miss
Nightingale”, die hij zjjn „Venus" en om haar
blauwe oogen ..Blue Perfection" noemde, voegde
zich bjj het gezelschap en vertelde van zjjn
heerlijk uitstapje In de City of Haarlem", waar
hU met zijn „Medusa" de „Tosca" gezien had.
Zjjn vader, om zijn twijfelachtig uiterlijk de
„Gele Prins" genoemd, maakte bezwaar tegen
den omgang met de Mtes. omdat zjj niet van
adel was, hoewel ze om haar schoonheid de
„Glory of Sassenheim” genoemd werd. ZH zou
voor hun rekening en Heemstede en andere
dorpen de Hemelsche Stemde Kadetten komen
uit de verschi lende steden, en de Graalwach-
ten zijn grootendeels Ingedeeld bij de huizen,
waaronder zij ressorteeren.
Nu komt de groote zorg voor de verschillende
hulsoversten, om voor leder der deelneemsters
met een nummer op den plattegrc^wnaar juiste
plaats aan te wijzen. Dat dit niet eenvoudig is
zal voor iedereen duidelijk zijn, als men weet,
dat de deelneemsters alles te samen uit meer
dan 50 verschillende p'aatsen van het Haar-
lemsche Diocees zjjn gerecruteerd. Daaren
boven hebben wjj ditmaal niet, zooals het vorig
jaar bU het „Koninklijke Paaschkruls", slechts
te maken met ééne opstelling, die het heele spel
door gehandhaafd kan blijven; maar heeft elk
der dertien tafereelen haar eigen en nog
wel een zich voortdurend verplaatsende op-
stelling en enscèneering. En toch moet ieder
der 10.000 meisjes van elk van die dertien tafe
reelen precies weten, waar zjj staat, en hoe zfj
gaat; ofschoon zeker de kleine helft voor Plnk
steren het Stadion niet krijgt te zienDat
hierbij menschenkennis en takt allerlei moei
lijkheden moeten overwinnen, spreekt voor
ieder jeugdleidster vanzelf, en de Tafelronde
heeft er dan ook heel wat moeite mee. al die
verschillende genummerde plattegronden met
naamlijsten nauwkeurig In orde binnen te
krijgen.
Ondertusschen is men overal begonnen den
tekst van het spel te leeren. Dat komt prac
tised hierop neer: de verschillende rollen zijn
met opzet zoo verdeeld, dat de meesten lm
grossen Ganzen den heelen tekst van het spel I
van buiten kennen. Dit is noodig, wl'len wij i
er zeker van zijn, dat wat wij uitspreken, ons
ook werkelijk collectief bezielt; dit is zeker ook
een van de kostbare middelen, waardoor wij
bereiken, dat de geest van het spel, de groote
llefdes-ldee, voor al onze leden levende wer- i
keljjkheld gaat worden, en steeds dieper door
dringt in hun geest.
Het „Koninklijke Paaschkruls" van verleden i
jaar, waar vanzelf de rol van leder a'les om- i
vatte, heeft dit ten duidelijkste bewezen Want
telkens' als in het afgeloopen jaar de een of i
ander moeite bleek te hebben met het dragen i
van haar kruis, waren de vriendinnen met
haar goed geheugen er onmiddellljk bij. om de
patiënt op den een of anderen toepasselljken
nooit het „Diadeem”'’ kunnen dragen en de
„Golden Sceptre” en haar vader offerd eteveel
aan „Bachus” hetgeen haar moeder „Gertrude”
een ,,Tantalus”-kwelllng noemde. Niettemin
zette de Prins de verkeerlng voort en hü achtte
deze handelwijze het „Preludium" van een gou
den „Liberty”.
Hjj won raad in van .President Hindenburg”,
die hem verwees naar „Uncle Tom", een „Croe
sus”, die dol was op „Champion" en In de wan
deling „L’Innocence" genoemd werd. Deze had
oen dochter „Annie”, die de Prins spoedig
prefereerdé en die hU zijn „Golden Glory” en
„Mon Trésor” noemde. Doch ook deze historie
liep In de war, omdat zijn aangebedend lieflijk
corresp*M*e«rde met de ..Prince of Wales", die
haar had leerenkennen op een soirée bij
„Marconl".
In naam van den ..Prins van Oranje” heeft
de „Koningin der Nederlanden" den „Prins van
Oostenrijk" later uit het land gezet.
In deze geschiedenis heeft men de belang
rijkste soorten op de tentoonstelling, tusschen
aanhallngsteekens kunnen vinden.
zondere retourblljetten afgegeven.
Op Antwerpen. Brussel en Parijs zntlen ge
durende den zomerdienst 3 diensten worden ge
ëxploiteerd en wel In samenwerking tusschen
de K. L. M„ de Belgische maatschappij 8. A.
B. K N. A. en de FranschF Luchtvaart Maat
schappij Farman.
De rechtstreeksche verbinding Amsterdam
Parijs v.v. zal door de K. L. M. worden ver
zorgd en wél in aansluiting op de directe ver
binding AmsterdamKopenhagenMalmö v.v.
Op deze HJn zullen in den zomer van 1932 de
bekende groote tweemotorige F VHI-vliegtulgen
worden gebruikt, die door het inzetten van nieu
we Amerikaansche motoren belangrijk aan
snelheid hebben gewonnen.
De proef met de rechtstreeksche verbinding
AmsterdamKopenhagen v;v. welke het vorige
jaar genomen is. heeft dergelijke goede resul
taten gegeven, dat besloten Is deze lijn ook in
1932 op deze wijze te exploiteeren. De snel-
dienst zal wederom in samenwerking met de
Zweedsche maatschappij A. B. Aero-transport
worden gevlogen, die door het gebruik van
Fokker-materleel ook zeer belangrijk heeft bij
gedragen tot de gunstige exploltatie-mogelljk-»
heden van deze route. Door deze z.g. Scandina
vian Air Express, die over een zeer interessant
landschap voert, is Amsterdam thans op
slechts 3 uur afstand van Kopenhagen ge
bracht. terwijl Londen en Parijs In 7 uur van
Kopenhagen uit bereikt kunnen worden.
Behalve dezen dlrecten dienst naar Scan
dinavië, zal de K. L. M. ook nog een verbinding
onderhouden via Hamburg, waarbij een facul
tatieve landing te Bremen zal worden uitge
voerd. Door deze lijn verkrijgt ook Hamburg
een verbinding via Amsterdam met Parijs en
Londen.
De verschillende bultenlandsche luchtvaart
maatschappijen, die het vorige jaar onze lucht
havens aandeden, zullen dit ook In het as.
zomerseizoen blijven doen en voorts hebben de
Zweedsche. Deensche. Flnsche. Duitsche en
Nederlandsche Posterijen besloten ook dit jaar.
en wel van 2 Mei tot 1 October 1932, deze ideale
postverbinding Scandinavië-Duitschland-Ne-
derland-Londen wederom In het leven te roe
pen. Hierdoor wordt het mogelijk gemaakt,
dat brieven. In den namiddag te Stockholm
gepost, reeds den volgenden morgen in de
tweede bestelling te Londen worden opgenomen.
De Indlë-route Is, zooals men weet, om de
ongunstige weersomstandigheden gedurende
den winter in Mldden-Europa en op den Bal-
kan, op 1 October 1931 omgelegd over Marsell-
le-Rome. daar dit, hoewel deze rotite een half
dagtraject langer Is dan die over Boedapest,
een grootere regelmatigheid van den dienst
waarborgde. Met 1 Mei as. zal echter de route
Leipzlg-Boedapest weer worden gevolgd, wat
zoo mogelijk, tot 1 November zal worden vol
gehouden.
Overigens zijn in de organisatie van de In-
dlë-route sedert de opening van den wekelUk-
schen dienst, groote verbeteringen tot stand
gekomen, met name op het gebied der radio,
waardoor een zuivere navigatie In moeilijke
weersomstandigheden mogeHJk Is.
Van 1 October as. zal de weekdlenst op In
die worden uitgevoerd door tien zeer moderne
snelle vliegtuigen, waarvan er vijf <de P XITs),
die een kruissnelheid hebben van 180 KM per
uur, nu reeds op deze Hjn dienst doen en de
andere vijf (de F XVUI'sl. met een kruissnel
heid -van bijna 200 KM. in bestelling zjjn en
de F VII B’s, die niet meer dan 165'K.M. snel
heid hebben, zullen vervangen. Ieder dier tien
vliegtuigen zal dus ruim vijf maal per jaar de
reis heen-en-terug naar Indlë maken.
Omtrent het blnnenlandsche luchtverkeer
dat In deze eerste 12 S-Jarige periode van de
K. U M nog maar zeer weinig ontwikkeld is
valt alleen mee te deelen, dat de het vorige
jaar met zooveel succes geëxploiteerde Hjn
I^otterdam-Haamstede dezen zomer zal wor
den doorgetrokken tot Vllssingen en dat be
sprekingen gaande zijn, om haar tot Zeeuwsch-
Vlaanderen te verlengen.
ARTHUR TERVOOREN.
kunnen trekken van de bevordering der studie
van dit laatste probleem. I
Het magnetisch program van het tweede
Pooljaar verschilt niet In die mate van het plan
van het eerste als het meteorologisch program.
Dit tO2h bevat als geheel nieuwe Aanvulling dc
bovenluchtwaarnemingen van wind, tempera- 1
tuur en vochtigheid, terwijl de draadlooze telegra- I
fie X mogelijk maakt de meteorologische waar- 1
nemingen direct over te seinen, zoodat ze reeds
tijdens het Pooljaar van buitengewoon hUVzijn
en onmiddellljk voor gebruik gereed zijn. Voor
de- aerologlsche waarnemingen zijn geheel
nieuwe typen van instrumenten ontworpen, In-
strumenten, die met vrije ballons In de at- 1
mosfeer omhooggaan en voorzien zijn van een
draadloos zendstation, dat door intermittee-
rënde seinen of door verandering van de uitge- 1
zonden golflengten aanwijzingen geeft omtrent
veranderingen van luchtdruk, temperatuur en 1
vfchtigheid bjj het stijgen van den ballon. Met
d«e Instrumenten hoopt men op 5 stations in
het Poolgebied de atmosfeer te kunnen onder
zoeken tot in de stratosfeer, d w z. tot 15 16
kilometer hoogte, de hgogte, waarop de ballon
springt. Het aerologlsch program bevat verder
nog de bezetting van bergstations, waarvan
twee reeds in actie zijn en zeven gevestigd zul
len worden, waaronder twee op Ijsland.
Gezien de groote diensten, welke de mllltal
vllegdiensten bij het aerologlsch onderzoek-Til
te lande hebben bewezen, rees onmiddellljk de
vraag of onze weermacht met haar vliegtuigen
buiten het vaderland aan de waarnemingen
tijdens het Pooljaar zou kunnen deelnemen.
De lultenants-vliegers Vlsch en Van Glessen
brachten In September 1931 met den politle-
kruiser .Nautilus" een bezoek aan Reykjavik
en vonden op 1.5 KJd. van die stad een terrein,
dat als vliegterrein zou kunnen dienen en dat
door bemiddeling van het IJslandsche Gouver
nement gedurende het Internationale Pooljaar
oviicti kosteloos zou worden afgestaan en als vlieg-
uitgebreid studiemateriaal voor den invloed van terrein zou worden Ingericht.
Daar deye onderneming geheel met Neder
landsche luchtvaartmlddelen en -personeel zal
worden uitgevoerd en een systematische studie
der atmosfeer boven de Poolstreken ten doel
heeft, heeft het comité zich in de eerste plaats
gewend tot hen, die in de luchtvaart ernstig
belang stellen. Het hoopt verder, dat ook an-
jieren. die zich voor het wetenschappelijk on-
"derzoek interesseeren, niet zullen nalaten het
te willen steunen.
Ons land, dat In dezen het Initiatief nam.
zal niet het eenige land zijn, dat zijn vliegers
en vliegtuigen naar Het hooge Noorden zal zen
den. Zweden. Noorwegen en Finland zullen
zorgen voor de vliegtuigstations op hun eigen
gebied, terwijl de Vereenigde Staten een aero-
logisch station bij Fairbanks In Alaska zullen
vestigen.
Op het verzoek om voor de meteorologische
hoogte vluchten te Reykjavik de beschikking te
mogen hebben ovy militaire vliegtuigen en mi
litair personeel, is goedgunstig beschikt onder
voorbehoud echter, dat de garantie gegeven kan
worden, dat de gelden voor de inrichting van
het station en het transport van materieel en
personeel van en naar Ijsland, een totaal be
drag van 20.000, uit particuliere bijdragen
zullen worden bijeengebracht. De bezetting van
den Poolpost op Ijsland zal bestaan uit It. Van
Glessen; sergeant-vlieger Bosch en den meca
nicien v. d. Leede,
Bijdragen kunnen worden gestort op postreke
ning no. 192335 van den heer E. Vlsch, Rem-
brandtlaan 9, Huis-ter-Heide (Utr.J.
Op den 7den October 1919 werd de K. L.
M. opgericht; Donderdag JJ. bestond zü dus
juist 1214 jaar. Het duurde toen echter nog
tot 17 Mei 1920 eer zij het luchtverkeer met
van de Aircraft Transport Travel Company
gecharterde vliegtuigen opende, zoodat de ex
ploitatie dus practisch gedurende bijna twaalf
jaar Is gevoerd.
Het te wel aardig, bij deze gelegenheid eens
enkele cijfers te geven, waaruit kan blijken,
hoe de K. L. M. zich in die twaalf jaar heeft
ontwikkeld. Een staatje, den Journalisten
Donderdag op de Jongste persconferentie der
K. L. M. verstrekt, geeft de cijfers van Jaar-
tot-Jaar; een vergelijking tusschen 1921 (het
eerste volle exploitatiejaar) en 1931 zal ech
ter wel voldoende zijn, als men in het oog
houdt, dat, met een enkele kleine schomme
ling. de vooruitgang tot 1926 regelmatig te ge
weest. In 1927 een geweldige sprong vooruit
werd gedaan en sedert weer regelmatig is ge
klommen tot het cijfer van nu.
1921 dan werden gevlogen 350.000 K.M.,
1931 2.599.740 K M. In 1921 werden ver-
-“2 rin 1931 bedroeg dit
aantal 20.5127 Het” aantal K G. vervoerde goe
deren steeg van 44.00 tot 1.321.875; dat
van de vervoerde briefpost van 1500 tot 82.007;
dat vin de vervoerde pakketpost van 0 in
1922 2700 KG.) tot 40.580. En ten slotte: het
aantal pleziervliegers bedroeg in 1921 150, In
1931 18.792. a.
Gedurende het geheele tijdvak van
jaren werden door de K. L. M. gevlogen
13.769.850 KJA.. dus een afstand van 350 maal
om de aarde en werden vervoerd ongeveer 203.000
passagiers (91.415 pleziervliegers en 111.432 HJn-
vllegers). 5.316 000 K G. goederen, 290 000 K.G.
briefpost en 184.000 K.G. pakketpost.
De vergelijking der productie van ton/kilo-
meters, d w z, een' beschikbaar laadvermogen
van 1000 K.G. vervoerd over een afsand van
1 K.M., loopt in het staatje van 1922 tot 1931.
In 1922 werden totaal gepresteerd 163.000 ton/
KM tegen een kostprijs van f 4.74 per ten/ d!Zen dle.*“LJorden
K M In 1931 1 974.895 tegen f 1.11. Een aan- rondere
zleriHJke vermindering dus. die echter nog ver
der zal moeten doorgaan, daar de K. L. M. op
het oogenblik niet meer dan f 970 uit iedere
ton/K.M. kan maken. Voor de Indlè-route zijn
deze cijfers veel hooger (in 1929 3.84, In 1931
3.50, terwijl de schatting voor 1932 2.50 tel
Gedurende de eerste twaalf jaren van ex
ploitatie waren de economische verhoudingen
in de wereld zeer onstabiel, terwijl de betrek
kingen tusschen de verschillende volkeren zeer
stroef waren, welke stroefheid In de laatste
maanden door de contingenteerlng In een soort
verstijving Isovergegaan.
Het Jonge luchtverkeer dat In zichzelf nog
niet rendabel |was, en alleen met staatssteun in
leven kon blijven, heeft van deze onnatuurlijke
oneconomische ontwikkeling een zeer ongunstl-
gen Invloed ondervonden. Niettemin kan men
spreken van een grooten vooruitgang. Steeds
grooter wordt het percentage der uitgaveA. dat
door de inkomsten wordt gedekt. Ongetwijfeld
tal de techniek geleidelijk aan een lageren
kostprijs mogelljk maken en indien de toe
standen wat normaler worden, zal het bedrijf
ten slotte het rentabiliteitspunt bereiken. Een
zeer gunstigen Invloed hierop heeft ook de ult-
16
7
6
0
9
7
HL ut