DE STICHTER VAN MILL-HILL
Commissie De Vries rapporteert
Onze oudste tijdgenoot gestorven
z
KARDINAAL VAUGHAN
1832 - 15 April - 1932
w
DONDERDAG 14 APRIL
In het huidige tpoorwegvracht-
toepelheid betracht
J
Een belangrijk college van advies
EERSTE KAMER
Woensdag 20 April bijeen
Consulaire Dienst
Prof. Veraart de leiding?
Chef der lastdragers
LOUIS DE VRIES NAAR ROME
Geen herziening
voorgesteld
Rechtspersoonlijkheid der
- Rjjkspostspaarbank
De Broeders van Huybergen
25 jaar te Hulst
Geen belangenvertegen
woordiging
R.K, ONDERWIJSJUBILEUM IN
- ZEEUWSCH-VLAANDEREN
KATHOLIEK JONGEREN
VERBOND
INSTELLING VAN EEN
ECONOMISCHEN RAAD
Apothekersadsistent-examen
WIJZIGING POST-
SPAARBANKWET
Wa ter staat
Stuurlieden-examen
De Regeering blyft ver
antwoordelijk voor het
gevoerde beleid
Zaro, je hart it van tteen en
daarom word je zoo oud”
Academische examens
E i
Het Spoorwegbedrijf.
periode van
zal
Te Hulst Is onder overgroote blijken van sym-
Bank in de eerste plaats be
de
dB
3 TL
1
heer B. Boonstra.
DELFT, Technische Hcogeschool.
Hedenmiddag promoveerde tot doctor
E
bov
nadat men reeds vele malen het gerucht van
zijn dood had verspreid, terwijl het later bleek,
op onwaarheid te berusten, onzen oudsten tijd
genoot, onsen Zaro Aga, den 162-jarigen groo-
ten strijder, verloren zouden hebben*
AMSTERDAM: Gesl. de dames N. F. van Ofl-
llk te Haarlem; E. C. van den Ende, P. A.
de Nobel en F. L. Brans te Rotterdam.
daa
hee
V
wek
mot
in 1
THAT
gevl
h
F
d
n
Ingevolge Koninklijke machtiging is de heer
A. T. Flavin erkend en toegelaten als vice-con
sul van de Vereenigde Staten van Amerika op
Curacao.
ve
na
wt
de
ge
fel
rei
ga
ad
Stl
tot
va
1
vei
op
vri
gel
ecl
get
ku
hei
kui
vo<
dot
I
vre
kui
dot
kei
cht
sloi
sto
net
erk
I
wet
De commissie stelt zich voor daaromtrent en
over de tarieven van eenige niet behandelde
landbouwproducten een afzonderlijk advies uit
te brengen.
In het algemeen gedeelte van het verslag
worden besproken:
1. de aard van het spoorwegbedrijf en de be
ginselen, volgens welke het behoort te worden
geleid;
2e. de beginselen, welke aan de bepaling van
vrachttarieven ten grondslag behooren te lig
gen;
3e. de vrachttarieven
economische inzinking
4e. het huidige stelsel van de vrachttarieven
der Nederlandsche Spoorwegen.
te
v<
P
g<
je
d
st
o:
E
e<
n
k
e>
v<
open-
ge-
hi
ga
ds
ne
gc
ni
tel
d
83
Ms
niet
en t<
lijder
Romi
dat 1
hardi
lange
fold
al tyd
onget
hi j z
Hi)
hand
den.
kon i
al
nooit
inder
het f
atw»
daarna weer het genot van ongekookte melk,
soms weer een bijzondere voorliefde voor
Mr. X’s plantenboter, enzoovoorts.
Naar wij vernemen, heeft de heer Louis de
Vries van het hoofdbestuur der Société Unl-
verselle du Théatre te Parijs een ultnoodlging
ontvangen gedurende het congres dat van 25
tot 38 April te Rome zal worden gehouden,
met een Nederlandsche troep een voorstelling
te willen geven van „Hendrik IV van Plran-
Naar wij vernemen werd op de vergadering
van het Katholiek Jongeren Verbond te Den
Haag Dinsdagavond door den voorzitter Mr.
A. Peters, meegedeeld, dat de leiding van dit
verbond tijdens zijn verblijf In het buitenland
zou worden waargenomen door Prof. Veraart.
Tevens deelde hij mede, dat o.a. in Heerlen
een afdeeling van het Verbond zou worden
gesticht.
ver
heeft slechts een bevoordeellng
sommige ondernemingen, en wel
willekeurige, daar zij afhankelijk
toevallige aandeel van de spoor-
een of
De Eerrte Kamer der Sta ten-Generaal
Woensdag 20 April, des middags te half twee
in openbare vergadering bijeenkomen ter be
handeling van het wetsontwerp tot wettelUke
voorziening naar aanleiding van het Kon. Besl.
van 8 December 1931 (Staatsblad No. 501) en
het wetsontwerp betreffende voorbehoud der
bevoegdheid tot toetreding van het ontwerp
verdrag betreffende de aanduiding van het ge
wicht op groote stukken vervoerd per schip
(Genève 1929).
De voorzitter is voornemens aan de Centrale
Afdeeling voor te stellen In de afdeelingen te
doen onderzoeken, onmlddellUk na de openbare
vergadering het w.o. tot goedkeuring van het
op 16 April 1929 te Rome gesloten verdrag tot
bescherming van planten; de wetsontwerpen
tot naturalisatie van L. N. E. Appelberg en 19
anderen en van R. Baldenhofer en 19 anderen
en het w.o. tot wijziging der Inkwartierlngswet.
de .hamalbachl van Constantlnopel" nooit
meer in een zonnlgen hoek van de Stamboe-
ler haven zal zitten om zijn lulstierschare van
lederen leeftijd en van Iedere natie In bonte,
zelf doorleefde anecdoten de geschiedenis van
bijna twee eeuwen te vertellen.... Maar wit
hadden wij dkn verwacht? Dit weten wij niet,
maar dit zeker niet!....
.Hoe ben Je hamalbachl van Constantlnopel
geworden, Zaro?”
„Hamalbachl? O, kindertjes, dat is heel een
voudig! Na de revolutie In Griekenland kwam
ik weer terug naar Constantlnopel. Wat zal Ik
zeggen Jonge menschen hebben nu eenmaal
heimwee. En ik was destijds pas 80 Jaar! Zaro
een meesterschutter bij uitnemendheid.
Van een „oorlog” was eigenlijk geen sprake
In den Kaykasus. Toen Napoleon's ster lichtend
aan den hemel verscheen, scheepte Zaro Aga
zich naar Egypte in om daaar avonturen te
zoeken. Als vrijwilliger met den rang van ser
geant deed hij onder Napoleon dienst. Voor
Napoleon leefde Zaro Aga, voor Napoleon ver
richtte hij heldendaden, leed hij ontberingen I
Want zoo verklaarde Zaro Aga Napoleon
was geen gewoon mensch, maar een zoon des
duivels, die om zijn menscheiyke gestalte ver
oordeeld was, menschelijke fouten te bezitten
en daaraan ook ten gronde ging. Daaronder leed
Zaro ten zeerst, temeer, daar hij zich met den
keizer persoonlijk verbonden voelde, sedert
Napoleon hem voor zijn trouwe diensten eigen
handig een kruis op de borst had gespeld. Met
deze orde versierd ging Zaro Aga zijn eeuwigen
slaap in
Bijna 60 Jaar lang is Zaro Aga, ondanks me
nig avontuurlijk Intermezzo, hamalbachl van
Constantlnopel geweest. De reeders en kapiteins
hebben geleerd, zijn kijk op zaken en handete-
geest te bewonderen en te eerbiedigen. Tiental
len jaren verloopen, generaties worden graf
waarts gedragen. Maar Zaro Aga verheugt zich
in zijn goede gezondheid en leeft er lustig op
los. Als in 1897 de Grieksch-Turksche oorlog
uitbreekt, kan de oud-strjjder zich niet meer
bedwingen. Als 125-jarige meldt hij zich als
vrijwilliger en verripht tal van dappere daden.
Gedurende de bezetting van Constantlnopel
was Zaro Aga de grootste bezienswaardigheid
der stad. ,Jk verdiende toen veel geld” zeide
Zaro Aga laconiek. Nog eens beleeft hij een
eeitdag, die geheel naar zijn smaak was. Dat
was toen de Turken de Grieken uit Constantl
nopel hadden verdreven en de geallieerden Con-
stantlnopel moesten ontruimen. Zaro Aga, .ge
heel in wit met goud” reed toen aan de spits
van de Turksche troepen Stamboel binnen. Hl)
werd toegejuicht als een nationale held.
Een zakelijke Griek wist van zijn hoogen
ouderdom praktijk te trekken door een wereld
reis met hem te ondernemen. Waar hij kwam,
was men enthousiast, vooral als hij hier en
daar het recept van zijn langen levensduur ver-
BIJ het Dep. van Waterstaat zijn met 1 Md
aan J. L. Brouwer, op zijn verz., eervol ontslag
verleend als referendaris, zulks onder dankbek
en onder toekenning van den persoonlijken
titel van administrateur; bevorderd tot referen
daris J. G. Smit, thans hoofdcommies.
den dat een lid der Staten-Generaal zich niet
geheel vrij zou kunnen gevoelen bij de bepa
ling van zijn houding tegenover aangelegenhe
den, waaraaan hij als lid van het betrokken
adviescollege mocht hebben medegewerkt.
Aan een persoonlijk contact tusschen de Re
geering en de leiders In het economisch leven
hecht ook de Minister groote waarde.
Het feit, dat de Njjverheldsraad en de Mld-
denstandsraad de bevordering van groepsbelan
gen beoogen, behoeft aan hunne erkenning in
samenhang met den Economlscben Raad niet
in den weg te staan.
Wat nu structuur en werkwijze van den Eco
nomiseren Raad betreft, meent de Minister,
dat, het ontwerp voldoet aan den wensch tot
het' brengen van eenheid op het gebied der
economische adviezen. Immers het ontwerp
schept het op dit gebied zoo zeer gewenschte
centrale punt.
De etech, dat alle adviezen van de in te stel
len vaste en bijzondere commisslën en erkende
colleges door den Raad zelf zullen worden ge
toetst aan het algemeen economisch belang,
voor dat deze de Regeering bereiken, is, zoo
ate reeds door sommige leden werd betoogt, in
de practljk niet te verwezenlijken. De eisch is
ook niet noodig. om te waarborgen, dat niet
-het bijzonder belang in bepaalde gevallen zal
kuipen prevaleeren boven het algemeen belang.
De mogelijkheid, dat door vaste of bijzondere
commisslën adviezen worden uitgebracht, zon
der dat eenlg lid van den Raad daaraan heeft
medegewerkt, behoeft geen ernstig bezwaar te
zjjn, daar de Raad van alle adviezen zal ken
nis dragen en derhalve zoo noodig van een af
wijkende meenlng kan doen blijken.
•t Is zoo, *t krioelt tegenwoordig van de Jubi
lea en eeuwfeesten. Dagelijks bijna wordt er 'n
lustrum, zilveren, gouden of weet ik wat voor
jubileum gevierd.
En toch, Jammer is 't dat er niet meer eeuw
feesten gevierd kunnen worden, dat er niet
meer personen zijn, die verdienen herdacht te
worden. Want het is geen overdadige weelde
als men het eeuwfeest herdenkt van mannen
als Herbert Kardinaal Vaughan.
Geboren den 15en April 1832 te Gloucester in
Engeland was Herbert Vaughan de oudste van
13 kinderen van kolonel Vaughan en Eliza Rolls
of the Hendre. Afstammeling van een oude
militaire familie zat hem de zucht naar waag
stukken en *t volhardend dóórzetten zelfs in de
moeilijkste ondernemingen niet zender reden in
1 bloed.
Het diep-devote, gebedspheergchtige, dat zijn
leven als met een aureool omstraalde, was onge
twijfeld de vrucht der opvoeding door zijn hei
lige moeder. Altijd bezig met en voor haar huis
houden, wat met zoo'n 13 rpringevende tegen
begrijpelijkerwijze 'n heele drukte met zich
bracht, wist ze toch eiken dag gerulmen tijd
vrij te maken om te verwijlen bij haren Eucha-
rlstischen tabemakel-God. wlen ze dag In dag
uit smeekte al haar kinderen in zijn dienst te
nemen. Ongetwijfeld is t dan ook voor een
groot gedeelte aan haar gebed te danken dat
alle vijf haar dochters het kloosterleven om
helsden, terwijl zes van haar jongens priester
werden, waarvan één Kardinaal-Aartsblsschop
van Londen, één Aartsbisschop van Sydney, één
•Blsschop van Sebastopolls.
Nog slechts 22 jaar oud werd Herbert met bij
zondere dispensatie in 1854 priester gewijd. Aan
stonds reeds werd hij door Kard. Wiseman be
noemd tot vice-president van het St. Edmund-
semjnarie bij Londen. Huiverig en met tegen-
Aan de commissie werd opgedragen een on-
-f derzoek In te stellen naar de vraag
a. of en in hoever het peil van de tarieven
der Ned. Spoorwegen voor uitvoer van land
en tuinbouwproducten, ook in vergelijking met
de tarieven van landen, waarmede Nederland
wat dien uitvoer betreft, moet concurreeren.
gerechtvaardigd is, dan wel verlaging behoeft;
b. of en in hoever ook overigens het spoor-
wegbeleid hier te lande ten aanzien van de
goederentarieven wordt en moet worden be-
heerscht door commercieele en financieele
overwegingen, dan wel behoort te zijn gegrond
op economische overwegingen van anderen
aard.
Na de instelling der commissie zijn ook de
tarieven voor het vervoer van steenkolen door
den Minister van Waterstaat aan haar oordeel
onderworpen, terwijl zich tevens eenige ver
zenders van andere artikelen met bezwaren
tegen de daarvoor geldende tarieven tot de
commissie hebben gewend.
Tegen verlaging.
In den laatsten tijd, nu ook in andere lan
den aan den invoer van Nederlandsiche tuin
bouwproducten steeds meer belemmeringen In
den weg worden gelegd, nu de prijzen op de
blnnenlandsche markt mede sterk zijn gedaald
en de door de tuinders zelf voorspelde over
productie zich ernstig doet gevoelen, wordt
'verlaging der vrachtprijzen steeds meer aan
bevolen als een middel om den In nood geraak
ten tuinbouw te ondersteunen. Tegen de han-
teering van de vrachttarieven der Spoorwegen
voor dit doel Is de commissie een en ander
maal opgekomen. Welke maatregelen door of
ten aanzien van het tuinbouwbedrijf moeten
worden getroffen, wanneer de ernstige moei
lijkheden mochten blijven voortduren. De
vraag of er thans reeds aanleiding bestaat den
tuinbouw van regeerlngswege steun te bieden:
dit zijn onderwerpen, waarmede de commissie
zich niet heeft In te laten. Zij wil slechts met
den meesten nadruk herhalen, dat het zoowel
ongemotiveerd als bedenkelijk is. de vrachtta
rieven der Spoorwegen voor dit doel te gebrui
ken.
Blijkt het niet mogeiyk. het bieden van
rechtstreekschen steun aan den tuinbouw te
rechtvaardigen, dan is het nog minder geoor
loofd dit onder de mom vair een bovendien
in haar werking onzekere verlaging van de
vrachttarieven der Spoorwegen te doen.
De stelling, dat de Nederlandsche tuinbouw
producten en aardappelen tengevolge van de te
hooge vrachttarieven der Nederlandsche
Spoorwegen op de Dultsche markten de con
currentie met die vana ndere landen niet meer
zouden kunnen volhouden, Is ten eenenmale
onhoudbaar gebleken.
Evenzeer worden de bewemgen, dat Neder
land vanwege de vrachttarieven den belde hier
bij betrokken landen met Dultsche slultkool
zou worden overstroomd en dat onze uitvoer
naar aan Duitschland grenzende landen, met
name naar Tsjecho-Slowakije, in Dultsche han
den zou overgaan, door de feiten gelogenstraft
Ingediend la een wetsontwerp tot wijziging
van de Postspaarbankwet
Tengevolge van de huidige crisis vloeien naar
de Rjjkspostspaarbank vele mlllloenen, welke
niet kunnen worden beschouwd als spaargelden, pathieke en van dankbaarheid getuigende be-
waarvoor de Bank in de eerste plaats be- - -
stemd la.
In verband daarmede moet rekening worden
gehouden met de mogelijkheid, dat bU verande
ring van de conjunctuur een groot deel van
deze kapitalen binnen korten tjjd zal worden
teruggenomen. Aan de liquiditeit der Bank
moet dan ook thans bijzondere aandacht wor
den geschonken en daarnevens moet gezorgd
worden, dat de fondsen, waarin het kapitaal
der Bank is belegd, zooveel mogelijk bil de Ne
derlandsche Bank beleer.baar zjjn. Deze beleen-
baarheld laat thans te wenschen over, omdat
de circulatiebank in verband met de bepalingen
van haar octrooi geen Nederlandsche Staats
schuld in beleening mag aannemen van den
Staat zelf.
Door de Jttfkspostspaarbank tot een ielfstan-
dlger rechtspersoon te maken, wordt dit wëtte-
Hjk bezwaar tegen beleenbaarheld van Staats
fondsen opgeheven. Het ontwerp beoogt de
rechtspersoonlijkheid uitdrukkelijk in art. 1 der
Postspaarbankwet vast te leggen.
Het toekennen dezer rechtspersoonlijkheid
maakt het noodig, de wet ook op enkele andere
punten te wijzigen of aan te vullen. Bepalingen
omtrent vertegenwoordiging van de Bank en
omtrent de rechtspositie van het personeel zjjn
by gevolg mede in het ontwerp opgenomen.
Voorgesteld wordt voorts art. 19, lid 4 der wet,
dat het reservefonds tot eigendom van den
Staat verklaart, te doen vervallen, omdat een
dergelijke bepaling met de rechtspersoonlijk
heid der Bank niet is overeen te brengen.
Het reservefonds zal hierdoor van den Staat
op den rechtspersoon in eigendom overgaan.
Voor de vervallen bepaling zal in de plaats
kunnen treden het voorschrift, dat bjj liquidatie
der Bank alle goederen, rechten en verplich
tingen van rechtswege overgaan op den Staat, delo.
langstellinghet zilveren Jubileum gevierd van
de 8t. Wllllbrordusschool. een der bloeiende
externe scholen, die de Broeders van Huyber
gen in het Bredasche diocees bezitten. Deze
school is tevens de eenige broederschool in
Zeeuwsch-Vlaanderen. Opgericht onder moei
lijke omstandigheden, heeft de school zich ge
leidelijk ontwikkeld tot de verdienstelijke
hoogU, waarop zij thans staat.
Ter gelegenheid van het Jubileum heeft
Pastoor-Deken Rope, van Hulst, een plechtige
H. Mis van dankzegging met assistentie opge
dragen. Na afloop had in het convent der broe
ders een receptie plaats, die zeer druk bezocht
was.
Tijdens een plechtig L<ot heeft rector Brou
wers, bisschoppelijk Inspecteur van het Katho
liek onderwijs, een predicatie gehouden, waarin
hulde werd gebracht aan de Congregatie van
Huybergen voor het groote opvoedingswerk ge
durende 25 jaren In Zeeuwsch-Vlaanderen ver
richt
Op den feestavond werd van verschillende
zjjden het woord gevoerd. nJ. door Deken Rops, ----- --
burgemeester Trufflno, den heer Bal en Broe- te stellen. Ongeloofelijk vooral, dat Zaro Aga.
der Overste Matheus. Ook namens de leerlin-
gen werden de broeders gehu'dlgd.
Vaughan voor ons te zien als een voorbeeld, een
Ideaal, dat door zijn warmen dadendrang mee
trekt om mee te zwoegen voor Gods Eer en
Glorie. Mill-Hlli mag trotsch gaan op zoo'n
Stichter en God danken dat 't In hem vond een
Stichter, een Vader en een Voorbeeld.
regelen ten behoeve van een bepaalden tak van
bedrijf, ook al zijn zij daarbij slechts zijdelings
betrokken. Bij hare economische politiek kan
de Regeering de adviezen van speciale deskun
digen niet missen; deze adviezen moeten ech
ter aan het algemeen landsbelang getoetst
worden en daarbij kan een algemeen econo
misch adviescollege belangrijke diensten ver
richten.
Blijkt uit het bovenstaande, wellicht ten over
vloede, de wenschelijkheid van de Instelling
van een Economisthen Raad, ook afgescheiden
van de voorgenomen reorganisatie van den eco
nomischer) voorlichtingsdienst, zoo wil de Ml-| deskundig scheepvaartelement niet ontbreken,
nister daarin toch niet zien een scherpe om
schrijving van de taak van den Raad.
Deze taak is in de Memorie van Toelichting
uiteengezet en eene nadere afbakening van het
terrein is. waar op economisch gebied de be
langen zoo sterk in elkaar grijpen, niet wel
doenlijk.
■s GR AVENH AGE. Geslaagd: voor le
man Groote Stoomvaart de heer C. O. Albe*
nes; voor 2e stuurman Groote Stoomvaart oe
heeren D. Rooseboom en J. J. Bommezijn.
komt naar Constantlnopel, wil den Padlsja
goeden dag zeggen maar wat doet men?
Men laat mij niet toe men kende Zaro, den
groeten vrijheldsvoorvechter. niet meer. Aan
vele deuren heb ik geklopt, maar zij bleven alle
gesloten. Toen o, dat zullen jullie niet be
grijpen! toen is mijn hart versteend. Een
groot Amerikaansche wonderman heeft mij
eens gezegd: „Zaro, je hart is van steen en
daarom word je zoo oud!” en toen ben ik
naar de haven gegaan en heb mij als lastdra
ger aangeboden. O. ik was Jong en sterk!
En niemand heeft mij gemakkelijk kunnen
overtreffen.... En als iemand zich naar voren
dringt, waarvoor heeft men dan beenen gekre
gen? En als de reeder achter Je rug met zijn
oogen knipte, moest je dat óók hunnen voelen,
zoodat je niet zoo gemakkelijk bedrogen werd.
En zoo kwam het, dat allen mij leerden ken
nen en achten en als ik voorbij ging, riepen
z{j „Hallo Zaro!” En omdat de lastdragers
iemand noodig hebben, die toeziet, dat alles
naar behooren gaat hebben zij mij tot ha
malbachl. tot chef der hamate (lastdragers)
van Constantlnopel gekozen!”
De dag zijner keuze, dat zal iedereen begrij
pen, was voor Zaro Aga een eeredag, een we
reldschokkende gebeurtenis. Het was den dag.
waarop, zooals hij zegt „toevallig behalve hij
ook de Grieksche vrijheidsheld Capodistria ge
kozen werd”. Capodistria werd president van
het bevrijde Hellas, Zaro Aga hamalbachl van
Constantlnopel. Er Is geen twfjfel dat het laat
ste feit volgens Zaro Aga het meest gewichtige
van het Jaar 1830 was.
Maar daarmede heeft Zaro Aga ook bijna
het hoogtepunt van zijn leven bereikt als
zestigjarige lastdrager. Uit zijn jeugd weet hij
een onuitputtelljken voorraad anecdoten te
vertellen en men wordt nooit moe naar hem
te luisteren. Twee woorden zjjn het vooral, die
hem in gloed brengen: Napoleon en AU Pasja!
Reeds over Zaro Aga’s wieg, die in een Kauka-
slsch dorpje stond en waarin hij in 1770 werd
neergelegd, zooals de Turksche documenten
aangeven, vielen schoten. Zijn vader was aan
voerder van een wilden Koerdenstam, die bijna
dagelijks ter wille van gezin, prestige en ge
noegen schietpartijen hield. Paarden en buksen
waren de gewichtigste attributen van Zaro's
jeugd en hij was een voortreffelijk ruiter en
Openbare onderneming.
Wat het eerste punt betreft, wordt uitvoerig
uiteengezet, dat het spoorwegbedrijf als een
onderneming zij het dan als een openbare
onderneming behoort te worden geleld, dat
de spoorwegen er 'derhalve naar moeten stre
ven uit de opbrengst van het vervoer alle kos
ten er van te dekken, de belooning van het in
het bedrijf gestoken kapitaal daaronder be
grepen. In principe afstand te doen van den
eisch van een rendeerend bedrijf is in geen
enkel opzicht gemotiveerd. Een beroep op de
gdvaUen, waarin de overheid in den vorm van
instellingen van openbaar nut goederen ver
schaft of diensten bewijst, zonder den kosten
den prijs in rekening te brengen, bleek niet
op te gaan. Ook valt er geen enkel argument
aan te voeren, waarom de kosten van het
spoorwegvervoer, één van de bestanddeelen
der productiekosten onder vele andere, op ge
heel andere wijze te behandelen zouden zjjn
dan de overige productiekosten en zij niet ten
laste van het vervoer zelf, maar van da
bare middelen zouden moeten worcren
bracht- Een goedkooper vervoer bleek de maat
schappij op deze wijze niet te worden
schaft. Er
plaats van
een geheel
is van het
vrachten in de productiekosten van
ander bedrijf. Een dergelijke poUtiek is noch
uit economisch, noch uit maatschappelijk oog
punt te rechtvaardigen. Ztj is Integendeel in
strijd met economische beginselen en brengt
veeleer door haar wiUekeurlge aantasting van
het mechanisme der prijsvorming het gevaat
van benndeeling van de nationale welvaart
met zich mede. In de gevallèn, waarin de over
heid aanleiding meent te hebben om een be-
boeftenbevrediging te bevorderen of een tak
van bedrijf te steunen, is er ten slotte geen
reden om dit niet rechtstreeks, maar langs den
omweg dezer spoorwegpolltiek te doen, hetgeen
slechts onzekerheid ten aanzien van het resul
taat ten gevolge kan hebben en den werke-
lljken gang van zaken zal verdoezelen.
Aan de Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer inzake het wetsontwerp tot In
stelling van een Economlscben Raad wordt tiet
volgende ontleend:
Het was den Minister aangenaam, uit het
Voorloopig Verslag te vernemen, dat men vrij
algemeen met hem van gevoelen was. dat de in
stelling van een Economlscben Raad wensche-
lljk is. Er bestaat behoefte aan een lichaam, dat
de econdmische vraagstukken in onderling
verband kan beschouwen. Inderdaad zijn er
reeds verschillende adviescolleges en de Mi
nister kan zich dan ook de matige ingenomen
heid van sommige leden met de instelling van
wederom een nieuwen Raad zeer wel verklaren
Intusschen beteekent het geenszins gebrek aan
waardeering voor het werk dier colleges, als
men de meenlng uitspreekt, dat deze colleges de
vraagstukken, waarmede zij zich bezighouden,
en waarvoor zij bij uitstek competent zijn, in
den regel uit een bepaalden gezichtshoek be
zien. De gecompliceerdheid van het bedrijfs
leven heeft echter tengevolge, dat vele onder
werpen, welke ten principale tot een bepaald
onderdeel van het bedrijfsleven gerekend moe
ten" worden, tevens een meer algemeenen kant
vertoonen. De verschillende takken van volks
bestaan zjjn zoo dooreengestrengeld, dat het
veelal niet zonder gevaar is. een landbouw
vraagstuk uitsluitend van agrarisch, of een nij-
verheidsprobleem uitsluitend van industrieel
standpunt te beschouwen. Landbouw en nijver
heid: handel, scheepvaart en vlsscherij hebben
recht op waardeering van hunne belangen,
waartoe in eerste Instantie geroepen zijn dege
nen, die elk op hun bijzonder terrein deskun
dig zjjn.
Daarnaast echter hebben deze takken van
bedrijf evenzeer recht op inachtneming van
Het huidige stelsel.
Ten opzichte van het huidige spoorweg-
vrachttarievenstelsel is de commissie van mea
ning dat geen aanleiding bestaat voor de ver
onderstelling. dat het niveau der vrachtprijzen
door gebrek aan economisch en commercieel in
zicht te hoog zou worden gehouden. Wie zich
op deh oogte houdt van de voortdurende wij
zigingen schier wekelijks in allerlei onderdee-
len der goederentarieven aangebracht, van de
toeneming der speciale tarieven gedurende de
laatste jaren en van de talrijke reductle-over-
eenkomsten in dien tijd gesloten, zal op grond
hiervan reeds tot de overtuiging komen, dat
ér een voldoend aanpassingsvermogen bestaat
en dat er veeleer van groote soepelheid dan
van bureaucratische starheid kan worden ge
sproken.
In een bijzonder gedeelte van het verslag
worden nog behandeld:
de ontwikkeling van den uitvoer van Neder-'
en van het relatieve aandeel van Nederland
in den invoer dezer producten in Duitschland,
vergeleken met dat van andere landen;
de vrachtprijzen der Nederlandsche Spoor
wegen voor den uitvoer dezer producten bezien
in verband met het géheele Nederlandsche ta
rief stelsel;
een vergelijking van de vrachtprijzen
Nederlandsche I
van
zin aanvaardde hij die zware, verantwoordelijke
taak. Hoewel streng wist hij toch spoedig zoo
wel leeraren als studenten door zijn tactisch
optreden voor zich te winnen.
Toch had hij zijn Ideaal nog niet bereikt:
nog meer wilde hij doen voor zijn God, missio
naris wilde hij worden, neen meer nog, 'n mis-
sie-congregatie wilde hij stichten. Zoodra dit by
hem vast stond als *h roeping van God. zette
by rich aan t werk, durvend, doortastend,
enthousiast. Een tweejarige bedelrels door hem.
Jong, onbekend priester, in Amerika onderno
men, verschafte hem de noodlge gelden om een
begin te maken met z*n congregatie, die in 1866
te Mlll-Hlll begonnen werd met één student,
terwijl Herbert Vaughan zelf de eenigste profes
sor tevens rector was. Reeds drie Jaar later
bleek het betrokken huis te klein en werd een
aanvang gemaakt met den bouw van het hui
dige St. Joseph-coUege te Mill-Hill, dat vol
tooid werd in 1871 Ten koste van welke offers,
in welke armoede de eerste steenen gelegd wer
den, de eerste Mill-Hillers opgroeiden, kan men
opmaken uit het feit dat 't noodzakeiyk bleek
dat de stichter zelf met'paard en karretje aal
moezen ging ophalen, dat de eerste studenten
de goudvlschjes uit den vijver van het nieuwe
college-goed moesten visschen om tenminste
iets te eten te krijgen. Maar Father Vaughan’s
enthousiast doorzetten overwon alle moeilijkhe
den. Zijn karakter-grootheld, zijn loyale offer
vaardigheid kon zich nu eerst ten volle uit
leven. Zijn biye, offervaardige ziel inspireerde
de anderen ook het hunne by te dragen tot den
bloei der Jonge stichting. En ze kwam tot bloei.
Reeds in 1871 trok de eerste groep missiona
rissen uit om !n Amerika onder de negerbevol-
klng te gaan werken. Father Vaughan juichte!
Hu plukte de eerste vruchten van zyn missie-
fjvwr.
In 1872 werd hy tot blsschop van Salford by
Manchester benoemd, maar mocht met spe
ciaal verlof van den Paus algemeen Overste van
zyn Congregatie biy ver.. Over het werk daar tot
Ongeloofeiyk lykt het ons, dat in het Lon-
densche hospitaal inderdaad de oudste mensch
ter wereld, de Turk Zaro Aga, dezer dagen ge
storven te! On
gelooflijk, dat
deze byna le-
;endarteche ver-
schyning, die
zoo eigenaardig,
vreemd en on
gewoon in onzen
verlichten tyd
aandeed, thans
evenals leder
gewoon mensch
het tydelyke
met het eeuwige
heeft verwis
seld Ongeloo-
feiyk, dat
iemand den By-
belschen leef-
tyd van 162 Ja
ren kan berei
ken.... om dan door den dood, een gewonen
dood, de geheele wereld in zekeren zin teleur
Thans te het verslag verschenen van de by
beschikking van den Minister van Waterstaat
van 13 Januari 1931 ingestelde commissie van
onderzoek betreffende de huidige goederen
tarieven der Nederlandsche Spoorwegen, in het
byzonder omtrent die voor den uitvoer van
land- en tuinbouwproducten (commlssie-
prof. mr. F. de Vries).
stand gebracht kon een boekdeel geschreven
worden, hoe hy daar werkte als organisator
van vereenlglngen en genootschappen, als bou
wer van scholen, seminaries en kerken. Hoe hy
voor de arme, katholieke weezen een geheel
nieuwe organisatie in het leven riep, waarvoor
hij zyn geheele blsschoppeiyk salaris afstond
al de twintig jaren dat hij Salford als blsschop
bestuurde. Die daad teekent hem ten voeten
uit: hy hield niet van half werk!
Inmiddels echter had de jonge St. Joeefcon-
gregatie ook weer teekenen van groei vertoond:
een college voor lagere studies was geopend in
1880 te Freshfleld by Liverpool. In 1878 was
door blsschop Vaughan een congregatie van
Zusters gesticht, die aan de hulzen en missles
van zyn Congregatie haar krachten zouden wij
den.
Geen wonder dat hy, toen Kardinaal Man
ning In 1892 gestorven was, de aangewezen man
bleek om op den Aartsblsschoppelijken zetel
van Westminster te Londen op te volgen. Toen
zyn protesten by den H. Stoel niets hielpen,
zwichtte hy en toog naar zijn nieuwen zetel, de
hem gedurende 20 jaar zoo dierbaar geworden
Salford-kudde bedroefd achterlatend.
Hoewel reeds 60 Jaar oud zette hy zich als
altijd met eeuwig jeugdig vuur aan *t werk. Een
reusachtige taak zag hy voor zich: een groot
seminarie voor meerdere diocesen wilde hy bou
wen; de strijd voor de katholieke school moest
uitgevochten, de kwestie van de Anglicaansche
wijdingen eens en voor altyd opgelost worden
en last not least wilde hy in Engelands hoofd
stad een monument opricliten dat getuigen zou
van het katholieke, zelfbewuste durven, dat de
bewondering en den nayver wekken zou der
niet-katholieke Engelschen: hy wilde een kathe
draal. de Westminster cathedraal bouwen. En
hy slaagde!! De kathedraal kwam er!
Ondertusschen groeide zyn lievelingskind:
ie St. Joeef-congregatle. In 1890 zag hy een
missiehuis te Roosendaal openen, welke stich
ting in 1891 gevolgd werd door ’t St. Joseph’s
Missiehuis te Bressanooe (Italië).
Toen hy dan ook in 1903 zjjn moede, grijze
hoofd nederlegde om een welverdiende, eeuwige
rust te gaan genieten, bloeide de Mlll-Hlll Con
gregatie, stond er een kathedraal vrij van
schuld, was de katholieke school vrij, was de
Anglicaansche kwestie beslist, was er een ka
tholiek zelfbewustzijn wakker geschud In Enge
land, bezield met het jeugdige vuur van haren
energieken metropoliet.
Zoo zien we dan Kard. Vaughan als den dur-
venden, enthousiasten zwoeger voor God, die al
de Idealen van zyn groot hart uitleefde in één
machtigen liefdezang van dadenweelde, als een
apostel met 't mteslonarishart van een Paulus,
t enthousiasme van een Petrus, de heide van
een Johannes, zyn wapenspreuk: Amare et
servire, (beminnen en dienen) leefde hy uit tot
op den letter. Minnend zwoegde hy, reisde hy,
bedelde hy; dienend gaf hy zich, leed hy, ver
teerde hy. Heeriyk te t een man gelijk Kard. hunne belangen by de overweging van maat-
Dat by erkenning van Nyverheids- en Mid
denstandszaad ook de arbeidersorganisaties zou
den moeten worden erkend, kan de Minister
niet inzien. Immers, deze erkenning betreft niet
de organisaties van werkgevers en mldden-stan-
ders, doch de uit deze organisaties gevormde
Raden, die bedrijfsbelangen beoogen.
Waar de Raad geen belangenvertegenwoor
diging te, zou de Minister er in beginsel voor
voelen, daarin geen belanghebbenden op te ne
men. Het is echter niet wel mogeiyk. dit be
ginsel steeds in practyk te brengen, daar, zoo
als reeds in de Memorie van Toelichting werd
opgemerkt, deskundigheid in economische aan
gelegenheden zelden met belangeloosheid zal
gepaard gaan. BU de keuze der te benoemen
personen zal derhalve met groote omzichtig
heid te werk moet worden gegaan.
In den Economlscben Raad mag uiteraard X
Wat de beginselen betreft, welke aan de be
paling van de vrachttarieven der spoorwegen
ten grondslag behooren te liggen, wordt be
toogd: vooreerst, dat de uitgaven der spoor
wegen voor een belangrijk gedeelte onafhan-
keiyk zUn van den omvang van het 'vervoer
hetgeen niet alleen voor de kapitaalkosten.*
maar evenzeer voor een groot deel der exploi
tatiekosten geldt. Weinig bedrUven zUn er. die
met een vast kapitaal van dergelijken omvang
werken als by de spoorwegen voor spoorbanen,
rollend materieel, gebouwen en exploltatle-
Inrichtlngen Wordt verwerkt.
Als tweede kenmerk van het spoorwegver
voer wordt genoemd het feit, dat het grooten-
deels ónmogelijk te een direct verband te leg
gen tusschen leder der verschillende vervoer
diensten. door de spoorwegen bewezen en de
kosten er door veroorzaakt.
Ten aanzien van de vrachttarieven In een
periode van inzinking wordt gezegd dat er
geen enkele reden te voor de veronderstelling,
dat, wanneer vracht verlaging het vervoer zou
kunnen stimuleeren en de financieele positie
der spoorwegen zou kunnen verbeteren, des»
daarin nalatig zouden biyven. Juist het vaak
bestreden stelsel van dlfferentleele vrachtprij
zen, van speciale tarieven, welke ook voor een
bepaalden tyd worden vastgesteld, en van re.
ductie-overeenkomsten voor groote hoeveel
heden geeft daartoe de gelegenheid, zoodra er
voldoende waarborg te, dat de werking een
gunstige zal zyn. Of dat het geval te. dient tel
kens in concreto nauwkeurig te worden onder
zocht; ten aanzien van het vervoer van enkele
goederen, speciaal de tuinbouwproducten,
wordt deze vraag in het byzondere gedeelte
van het verslag nog nader behandeld.
Het bestaande contact met de Nederlandsche
Reedersvereenlging werkt bevredigend es de
Regeering wenscht dit contact dan ook te
handhaven.
Het ligt In de bedoeling, na overleg met de
landbouworganisaties de vaste commissie ter
behandeling van aangelegenheden, betrekking
hebbende op den landbouw op dezelfde wijze
samen te stellen en haar dezelfde bevoegdheden
te geven, als thans NUverhelds- en Midden-
st&ndsraad hebben.
Het ligt niet In de bedoeling, dat de Neder
landsche gemeenten als zoodanig in den Eco-
notntechen Raad vertegenwoordigd zulten wor
den.
Het te de bedoeling, dat de Commissie voor
de Herziening der Handelsverdragen blyft res-
aorteeren onder den Minister van Buitenland-
sche Zaken, die op het behoud dezer Commis
sie, ook In verband met het algemeen beleid
der bultenlandsche politiek, prys stelt. Intus
schen treedt het Departement van den Mi
nister van Arbeid, Handel en NU verheid op
het gebied der handelsverdragen geenszins
terug.
v AMSTERDAM: Candldaatsexamen in
ried*. Dan'"weer was ‘het 'strikte alcoholvPijheld, Wis- en Natuurkunde mej. B. M. Men en
14 Aprf-
j in ós
OngeloofelUk Ujkt het daarom, dat w« nu. technische wetenschap, na verdediging van
adat men reeds vele malen het gerucht van proef schrift getiteld: „De bepaling van
oxydatle-reductiepotentiaal in bacterien<nii‘
res en hare beteekenis voor de stofwlss*r’T.
en van stellingen, de heer B. Elema. scheikun
dig Ingenieur, geboren te Haogeveen,
i der
Spoorwegen vóbr den uitvoer
tuinbouwproducten en aardappelen naar
Duitschland met die van andere landen:
de verhouding van de spoorvrachten en die
van andere elementen der productiekosten tot
de prijzen der producten; de gevolgen van een
eventueele verlaging der vrachtprUzen.
Hier wordt uiteengezet dat de vrachtprijzen,
welke voor het vervoer van tuinbouwproducten
en aardappelen In rekening warden gebraeht,
van het in dit hoofdstuk ingenomen stand
punt uit, geen aanledlng tot gegonde ert-
tlek geven en dat in het tarlefselsel der Ne
derlandsche Spoorwegen aan deze producten
een alleszins bevredigend plan te ingeruimd.
in een
De taak'van den Economtechen Raad te on-
getwUfeld zeer belangryk; zyne bevoegdheid
heeft echter uitsluitend een adviseerend karak
ter en de Regeering heeft volledige vrijheid,
zich al of niet naar ’s Raads adviezen te ge
dragen. ZU. de Regeering, blyft de volle ver-
antwoordeiykheld voor het gevoerde beleid dra
gen en kan geen aanspraak van den Raad op
het volgen van zUn adviezen erkennen. Of de
Raad al dan niet neigingen in deze richting zal
vertoonen, kan de Minister niet beoordeelen
Hy meent echter van zulk een belangrijk col
lege van advies zooveel begrip te mogen ver
wachten. dat het defgeiyke staatsrechteiyk on
geoorloofde neigingen zal weten te onderdruk
ken.
De Minister kan zich niet vereenfgen met de
leden, die tegen het zitting nemen rt n leden
der Staten-Generaal In advlseerende colleges
geen bezwaar hebben. j
In beginsel Is daaraan het bezwaar verbon-