DE STICHTER VAN MILL-HILL Commissie De Vries rapporteert Onze oudste tijdgenoot gestorven z KARDINAAL VAUGHAN 1832 - 15 April - 1932 w DONDERDAG 14 APRIL In het huidige tpoorwegvracht- toepelheid betracht J Een belangrijk college van advies EERSTE KAMER Woensdag 20 April bijeen Consulaire Dienst Prof. Veraart de leiding? Chef der lastdragers LOUIS DE VRIES NAAR ROME Geen herziening voorgesteld Rechtspersoonlijkheid der - Rjjkspostspaarbank De Broeders van Huybergen 25 jaar te Hulst Geen belangenvertegen woordiging R.K, ONDERWIJSJUBILEUM IN - ZEEUWSCH-VLAANDEREN KATHOLIEK JONGEREN VERBOND INSTELLING VAN EEN ECONOMISCHEN RAAD Apothekersadsistent-examen WIJZIGING POST- SPAARBANKWET Wa ter staat Stuurlieden-examen De Regeering blyft ver antwoordelijk voor het gevoerde beleid Zaro, je hart it van tteen en daarom word je zoo oud” Academische examens E i Het Spoorwegbedrijf. periode van zal Te Hulst Is onder overgroote blijken van sym- Bank in de eerste plaats be de dB 3 TL 1 heer B. Boonstra. DELFT, Technische Hcogeschool. Hedenmiddag promoveerde tot doctor E bov nadat men reeds vele malen het gerucht van zijn dood had verspreid, terwijl het later bleek, op onwaarheid te berusten, onzen oudsten tijd genoot, onsen Zaro Aga, den 162-jarigen groo- ten strijder, verloren zouden hebben* AMSTERDAM: Gesl. de dames N. F. van Ofl- llk te Haarlem; E. C. van den Ende, P. A. de Nobel en F. L. Brans te Rotterdam. daa hee V wek mot in 1 THAT gevl h F d n Ingevolge Koninklijke machtiging is de heer A. T. Flavin erkend en toegelaten als vice-con sul van de Vereenigde Staten van Amerika op Curacao. ve na wt de ge fel rei ga ad Stl tot va 1 vei op vri gel ecl get ku hei kui vo< dot I vre kui dot kei cht sloi sto net erk I wet De commissie stelt zich voor daaromtrent en over de tarieven van eenige niet behandelde landbouwproducten een afzonderlijk advies uit te brengen. In het algemeen gedeelte van het verslag worden besproken: 1. de aard van het spoorwegbedrijf en de be ginselen, volgens welke het behoort te worden geleid; 2e. de beginselen, welke aan de bepaling van vrachttarieven ten grondslag behooren te lig gen; 3e. de vrachttarieven economische inzinking 4e. het huidige stelsel van de vrachttarieven der Nederlandsche Spoorwegen. te v< P g< je d st o: E e< n k e> v< open- ge- hi ga ds ne gc ni tel d 83 Ms niet en t< lijder Romi dat 1 hardi lange fold al tyd onget hi j z Hi) hand den. kon i al nooit inder het f atw» daarna weer het genot van ongekookte melk, soms weer een bijzondere voorliefde voor Mr. X’s plantenboter, enzoovoorts. Naar wij vernemen, heeft de heer Louis de Vries van het hoofdbestuur der Société Unl- verselle du Théatre te Parijs een ultnoodlging ontvangen gedurende het congres dat van 25 tot 38 April te Rome zal worden gehouden, met een Nederlandsche troep een voorstelling te willen geven van „Hendrik IV van Plran- Naar wij vernemen werd op de vergadering van het Katholiek Jongeren Verbond te Den Haag Dinsdagavond door den voorzitter Mr. A. Peters, meegedeeld, dat de leiding van dit verbond tijdens zijn verblijf In het buitenland zou worden waargenomen door Prof. Veraart. Tevens deelde hij mede, dat o.a. in Heerlen een afdeeling van het Verbond zou worden gesticht. ver heeft slechts een bevoordeellng sommige ondernemingen, en wel willekeurige, daar zij afhankelijk toevallige aandeel van de spoor- een of De Eerrte Kamer der Sta ten-Generaal Woensdag 20 April, des middags te half twee in openbare vergadering bijeenkomen ter be handeling van het wetsontwerp tot wettelUke voorziening naar aanleiding van het Kon. Besl. van 8 December 1931 (Staatsblad No. 501) en het wetsontwerp betreffende voorbehoud der bevoegdheid tot toetreding van het ontwerp verdrag betreffende de aanduiding van het ge wicht op groote stukken vervoerd per schip (Genève 1929). De voorzitter is voornemens aan de Centrale Afdeeling voor te stellen In de afdeelingen te doen onderzoeken, onmlddellUk na de openbare vergadering het w.o. tot goedkeuring van het op 16 April 1929 te Rome gesloten verdrag tot bescherming van planten; de wetsontwerpen tot naturalisatie van L. N. E. Appelberg en 19 anderen en van R. Baldenhofer en 19 anderen en het w.o. tot wijziging der Inkwartierlngswet. de .hamalbachl van Constantlnopel" nooit meer in een zonnlgen hoek van de Stamboe- ler haven zal zitten om zijn lulstierschare van lederen leeftijd en van Iedere natie In bonte, zelf doorleefde anecdoten de geschiedenis van bijna twee eeuwen te vertellen.... Maar wit hadden wij dkn verwacht? Dit weten wij niet, maar dit zeker niet!.... .Hoe ben Je hamalbachl van Constantlnopel geworden, Zaro?” „Hamalbachl? O, kindertjes, dat is heel een voudig! Na de revolutie In Griekenland kwam ik weer terug naar Constantlnopel. Wat zal Ik zeggen Jonge menschen hebben nu eenmaal heimwee. En ik was destijds pas 80 Jaar! Zaro een meesterschutter bij uitnemendheid. Van een „oorlog” was eigenlijk geen sprake In den Kaykasus. Toen Napoleon's ster lichtend aan den hemel verscheen, scheepte Zaro Aga zich naar Egypte in om daaar avonturen te zoeken. Als vrijwilliger met den rang van ser geant deed hij onder Napoleon dienst. Voor Napoleon leefde Zaro Aga, voor Napoleon ver richtte hij heldendaden, leed hij ontberingen I Want zoo verklaarde Zaro Aga Napoleon was geen gewoon mensch, maar een zoon des duivels, die om zijn menscheiyke gestalte ver oordeeld was, menschelijke fouten te bezitten en daaraan ook ten gronde ging. Daaronder leed Zaro ten zeerst, temeer, daar hij zich met den keizer persoonlijk verbonden voelde, sedert Napoleon hem voor zijn trouwe diensten eigen handig een kruis op de borst had gespeld. Met deze orde versierd ging Zaro Aga zijn eeuwigen slaap in Bijna 60 Jaar lang is Zaro Aga, ondanks me nig avontuurlijk Intermezzo, hamalbachl van Constantlnopel geweest. De reeders en kapiteins hebben geleerd, zijn kijk op zaken en handete- geest te bewonderen en te eerbiedigen. Tiental len jaren verloopen, generaties worden graf waarts gedragen. Maar Zaro Aga verheugt zich in zijn goede gezondheid en leeft er lustig op los. Als in 1897 de Grieksch-Turksche oorlog uitbreekt, kan de oud-strjjder zich niet meer bedwingen. Als 125-jarige meldt hij zich als vrijwilliger en verripht tal van dappere daden. Gedurende de bezetting van Constantlnopel was Zaro Aga de grootste bezienswaardigheid der stad. ,Jk verdiende toen veel geld” zeide Zaro Aga laconiek. Nog eens beleeft hij een eeitdag, die geheel naar zijn smaak was. Dat was toen de Turken de Grieken uit Constantl nopel hadden verdreven en de geallieerden Con- stantlnopel moesten ontruimen. Zaro Aga, .ge heel in wit met goud” reed toen aan de spits van de Turksche troepen Stamboel binnen. Hl) werd toegejuicht als een nationale held. Een zakelijke Griek wist van zijn hoogen ouderdom praktijk te trekken door een wereld reis met hem te ondernemen. Waar hij kwam, was men enthousiast, vooral als hij hier en daar het recept van zijn langen levensduur ver- BIJ het Dep. van Waterstaat zijn met 1 Md aan J. L. Brouwer, op zijn verz., eervol ontslag verleend als referendaris, zulks onder dankbek en onder toekenning van den persoonlijken titel van administrateur; bevorderd tot referen daris J. G. Smit, thans hoofdcommies. den dat een lid der Staten-Generaal zich niet geheel vrij zou kunnen gevoelen bij de bepa ling van zijn houding tegenover aangelegenhe den, waaraaan hij als lid van het betrokken adviescollege mocht hebben medegewerkt. Aan een persoonlijk contact tusschen de Re geering en de leiders In het economisch leven hecht ook de Minister groote waarde. Het feit, dat de Njjverheldsraad en de Mld- denstandsraad de bevordering van groepsbelan gen beoogen, behoeft aan hunne erkenning in samenhang met den Economlscben Raad niet in den weg te staan. Wat nu structuur en werkwijze van den Eco nomiseren Raad betreft, meent de Minister, dat, het ontwerp voldoet aan den wensch tot het' brengen van eenheid op het gebied der economische adviezen. Immers het ontwerp schept het op dit gebied zoo zeer gewenschte centrale punt. De etech, dat alle adviezen van de in te stel len vaste en bijzondere commisslën en erkende colleges door den Raad zelf zullen worden ge toetst aan het algemeen economisch belang, voor dat deze de Regeering bereiken, is, zoo ate reeds door sommige leden werd betoogt, in de practljk niet te verwezenlijken. De eisch is ook niet noodig. om te waarborgen, dat niet -het bijzonder belang in bepaalde gevallen zal kuipen prevaleeren boven het algemeen belang. De mogelijkheid, dat door vaste of bijzondere commisslën adviezen worden uitgebracht, zon der dat eenlg lid van den Raad daaraan heeft medegewerkt, behoeft geen ernstig bezwaar te zjjn, daar de Raad van alle adviezen zal ken nis dragen en derhalve zoo noodig van een af wijkende meenlng kan doen blijken. •t Is zoo, *t krioelt tegenwoordig van de Jubi lea en eeuwfeesten. Dagelijks bijna wordt er 'n lustrum, zilveren, gouden of weet ik wat voor jubileum gevierd. En toch, Jammer is 't dat er niet meer eeuw feesten gevierd kunnen worden, dat er niet meer personen zijn, die verdienen herdacht te worden. Want het is geen overdadige weelde als men het eeuwfeest herdenkt van mannen als Herbert Kardinaal Vaughan. Geboren den 15en April 1832 te Gloucester in Engeland was Herbert Vaughan de oudste van 13 kinderen van kolonel Vaughan en Eliza Rolls of the Hendre. Afstammeling van een oude militaire familie zat hem de zucht naar waag stukken en *t volhardend dóórzetten zelfs in de moeilijkste ondernemingen niet zender reden in 1 bloed. Het diep-devote, gebedspheergchtige, dat zijn leven als met een aureool omstraalde, was onge twijfeld de vrucht der opvoeding door zijn hei lige moeder. Altijd bezig met en voor haar huis houden, wat met zoo'n 13 rpringevende tegen begrijpelijkerwijze 'n heele drukte met zich bracht, wist ze toch eiken dag gerulmen tijd vrij te maken om te verwijlen bij haren Eucha- rlstischen tabemakel-God. wlen ze dag In dag uit smeekte al haar kinderen in zijn dienst te nemen. Ongetwijfeld is t dan ook voor een groot gedeelte aan haar gebed te danken dat alle vijf haar dochters het kloosterleven om helsden, terwijl zes van haar jongens priester werden, waarvan één Kardinaal-Aartsblsschop van Londen, één Aartsbisschop van Sydney, één •Blsschop van Sebastopolls. Nog slechts 22 jaar oud werd Herbert met bij zondere dispensatie in 1854 priester gewijd. Aan stonds reeds werd hij door Kard. Wiseman be noemd tot vice-president van het St. Edmund- semjnarie bij Londen. Huiverig en met tegen- Aan de commissie werd opgedragen een on- -f derzoek In te stellen naar de vraag a. of en in hoever het peil van de tarieven der Ned. Spoorwegen voor uitvoer van land en tuinbouwproducten, ook in vergelijking met de tarieven van landen, waarmede Nederland wat dien uitvoer betreft, moet concurreeren. gerechtvaardigd is, dan wel verlaging behoeft; b. of en in hoever ook overigens het spoor- wegbeleid hier te lande ten aanzien van de goederentarieven wordt en moet worden be- heerscht door commercieele en financieele overwegingen, dan wel behoort te zijn gegrond op economische overwegingen van anderen aard. Na de instelling der commissie zijn ook de tarieven voor het vervoer van steenkolen door den Minister van Waterstaat aan haar oordeel onderworpen, terwijl zich tevens eenige ver zenders van andere artikelen met bezwaren tegen de daarvoor geldende tarieven tot de commissie hebben gewend. Tegen verlaging. In den laatsten tijd, nu ook in andere lan den aan den invoer van Nederlandsiche tuin bouwproducten steeds meer belemmeringen In den weg worden gelegd, nu de prijzen op de blnnenlandsche markt mede sterk zijn gedaald en de door de tuinders zelf voorspelde over productie zich ernstig doet gevoelen, wordt 'verlaging der vrachtprijzen steeds meer aan bevolen als een middel om den In nood geraak ten tuinbouw te ondersteunen. Tegen de han- teering van de vrachttarieven der Spoorwegen voor dit doel Is de commissie een en ander maal opgekomen. Welke maatregelen door of ten aanzien van het tuinbouwbedrijf moeten worden getroffen, wanneer de ernstige moei lijkheden mochten blijven voortduren. De vraag of er thans reeds aanleiding bestaat den tuinbouw van regeerlngswege steun te bieden: dit zijn onderwerpen, waarmede de commissie zich niet heeft In te laten. Zij wil slechts met den meesten nadruk herhalen, dat het zoowel ongemotiveerd als bedenkelijk is. de vrachtta rieven der Spoorwegen voor dit doel te gebrui ken. Blijkt het niet mogeiyk. het bieden van rechtstreekschen steun aan den tuinbouw te rechtvaardigen, dan is het nog minder geoor loofd dit onder de mom vair een bovendien in haar werking onzekere verlaging van de vrachttarieven der Spoorwegen te doen. De stelling, dat de Nederlandsche tuinbouw producten en aardappelen tengevolge van de te hooge vrachttarieven der Nederlandsche Spoorwegen op de Dultsche markten de con currentie met die vana ndere landen niet meer zouden kunnen volhouden, Is ten eenenmale onhoudbaar gebleken. Evenzeer worden de bewemgen, dat Neder land vanwege de vrachttarieven den belde hier bij betrokken landen met Dultsche slultkool zou worden overstroomd en dat onze uitvoer naar aan Duitschland grenzende landen, met name naar Tsjecho-Slowakije, in Dultsche han den zou overgaan, door de feiten gelogenstraft Ingediend la een wetsontwerp tot wijziging van de Postspaarbankwet Tengevolge van de huidige crisis vloeien naar de Rjjkspostspaarbank vele mlllloenen, welke niet kunnen worden beschouwd als spaargelden, pathieke en van dankbaarheid getuigende be- waarvoor de Bank in de eerste plaats be- - - stemd la. In verband daarmede moet rekening worden gehouden met de mogelijkheid, dat bU verande ring van de conjunctuur een groot deel van deze kapitalen binnen korten tjjd zal worden teruggenomen. Aan de liquiditeit der Bank moet dan ook thans bijzondere aandacht wor den geschonken en daarnevens moet gezorgd worden, dat de fondsen, waarin het kapitaal der Bank is belegd, zooveel mogelijk bil de Ne derlandsche Bank beleer.baar zjjn. Deze beleen- baarheld laat thans te wenschen over, omdat de circulatiebank in verband met de bepalingen van haar octrooi geen Nederlandsche Staats schuld in beleening mag aannemen van den Staat zelf. Door de Jttfkspostspaarbank tot een ielfstan- dlger rechtspersoon te maken, wordt dit wëtte- Hjk bezwaar tegen beleenbaarheld van Staats fondsen opgeheven. Het ontwerp beoogt de rechtspersoonlijkheid uitdrukkelijk in art. 1 der Postspaarbankwet vast te leggen. Het toekennen dezer rechtspersoonlijkheid maakt het noodig, de wet ook op enkele andere punten te wijzigen of aan te vullen. Bepalingen omtrent vertegenwoordiging van de Bank en omtrent de rechtspositie van het personeel zjjn by gevolg mede in het ontwerp opgenomen. Voorgesteld wordt voorts art. 19, lid 4 der wet, dat het reservefonds tot eigendom van den Staat verklaart, te doen vervallen, omdat een dergelijke bepaling met de rechtspersoonlijk heid der Bank niet is overeen te brengen. Het reservefonds zal hierdoor van den Staat op den rechtspersoon in eigendom overgaan. Voor de vervallen bepaling zal in de plaats kunnen treden het voorschrift, dat bjj liquidatie der Bank alle goederen, rechten en verplich tingen van rechtswege overgaan op den Staat, delo. langstellinghet zilveren Jubileum gevierd van de 8t. Wllllbrordusschool. een der bloeiende externe scholen, die de Broeders van Huyber gen in het Bredasche diocees bezitten. Deze school is tevens de eenige broederschool in Zeeuwsch-Vlaanderen. Opgericht onder moei lijke omstandigheden, heeft de school zich ge leidelijk ontwikkeld tot de verdienstelijke hoogU, waarop zij thans staat. Ter gelegenheid van het Jubileum heeft Pastoor-Deken Rope, van Hulst, een plechtige H. Mis van dankzegging met assistentie opge dragen. Na afloop had in het convent der broe ders een receptie plaats, die zeer druk bezocht was. Tijdens een plechtig L<ot heeft rector Brou wers, bisschoppelijk Inspecteur van het Katho liek onderwijs, een predicatie gehouden, waarin hulde werd gebracht aan de Congregatie van Huybergen voor het groote opvoedingswerk ge durende 25 jaren In Zeeuwsch-Vlaanderen ver richt Op den feestavond werd van verschillende zjjden het woord gevoerd. nJ. door Deken Rops, ----- -- burgemeester Trufflno, den heer Bal en Broe- te stellen. Ongeloofelijk vooral, dat Zaro Aga. der Overste Matheus. Ook namens de leerlin- gen werden de broeders gehu'dlgd. Vaughan voor ons te zien als een voorbeeld, een Ideaal, dat door zijn warmen dadendrang mee trekt om mee te zwoegen voor Gods Eer en Glorie. Mill-Hlli mag trotsch gaan op zoo'n Stichter en God danken dat 't In hem vond een Stichter, een Vader en een Voorbeeld. regelen ten behoeve van een bepaalden tak van bedrijf, ook al zijn zij daarbij slechts zijdelings betrokken. Bij hare economische politiek kan de Regeering de adviezen van speciale deskun digen niet missen; deze adviezen moeten ech ter aan het algemeen landsbelang getoetst worden en daarbij kan een algemeen econo misch adviescollege belangrijke diensten ver richten. Blijkt uit het bovenstaande, wellicht ten over vloede, de wenschelijkheid van de Instelling van een Economisthen Raad, ook afgescheiden van de voorgenomen reorganisatie van den eco nomischer) voorlichtingsdienst, zoo wil de Ml-| deskundig scheepvaartelement niet ontbreken, nister daarin toch niet zien een scherpe om schrijving van de taak van den Raad. Deze taak is in de Memorie van Toelichting uiteengezet en eene nadere afbakening van het terrein is. waar op economisch gebied de be langen zoo sterk in elkaar grijpen, niet wel doenlijk. ■s GR AVENH AGE. Geslaagd: voor le man Groote Stoomvaart de heer C. O. Albe* nes; voor 2e stuurman Groote Stoomvaart oe heeren D. Rooseboom en J. J. Bommezijn. komt naar Constantlnopel, wil den Padlsja goeden dag zeggen maar wat doet men? Men laat mij niet toe men kende Zaro, den groeten vrijheldsvoorvechter. niet meer. Aan vele deuren heb ik geklopt, maar zij bleven alle gesloten. Toen o, dat zullen jullie niet be grijpen! toen is mijn hart versteend. Een groot Amerikaansche wonderman heeft mij eens gezegd: „Zaro, je hart is van steen en daarom word je zoo oud!” en toen ben ik naar de haven gegaan en heb mij als lastdra ger aangeboden. O. ik was Jong en sterk! En niemand heeft mij gemakkelijk kunnen overtreffen.... En als iemand zich naar voren dringt, waarvoor heeft men dan beenen gekre gen? En als de reeder achter Je rug met zijn oogen knipte, moest je dat óók hunnen voelen, zoodat je niet zoo gemakkelijk bedrogen werd. En zoo kwam het, dat allen mij leerden ken nen en achten en als ik voorbij ging, riepen z{j „Hallo Zaro!” En omdat de lastdragers iemand noodig hebben, die toeziet, dat alles naar behooren gaat hebben zij mij tot ha malbachl. tot chef der hamate (lastdragers) van Constantlnopel gekozen!” De dag zijner keuze, dat zal iedereen begrij pen, was voor Zaro Aga een eeredag, een we reldschokkende gebeurtenis. Het was den dag. waarop, zooals hij zegt „toevallig behalve hij ook de Grieksche vrijheidsheld Capodistria ge kozen werd”. Capodistria werd president van het bevrijde Hellas, Zaro Aga hamalbachl van Constantlnopel. Er Is geen twfjfel dat het laat ste feit volgens Zaro Aga het meest gewichtige van het Jaar 1830 was. Maar daarmede heeft Zaro Aga ook bijna het hoogtepunt van zijn leven bereikt als zestigjarige lastdrager. Uit zijn jeugd weet hij een onuitputtelljken voorraad anecdoten te vertellen en men wordt nooit moe naar hem te luisteren. Twee woorden zjjn het vooral, die hem in gloed brengen: Napoleon en AU Pasja! Reeds over Zaro Aga’s wieg, die in een Kauka- slsch dorpje stond en waarin hij in 1770 werd neergelegd, zooals de Turksche documenten aangeven, vielen schoten. Zijn vader was aan voerder van een wilden Koerdenstam, die bijna dagelijks ter wille van gezin, prestige en ge noegen schietpartijen hield. Paarden en buksen waren de gewichtigste attributen van Zaro's jeugd en hij was een voortreffelijk ruiter en Openbare onderneming. Wat het eerste punt betreft, wordt uitvoerig uiteengezet, dat het spoorwegbedrijf als een onderneming zij het dan als een openbare onderneming behoort te worden geleld, dat de spoorwegen er 'derhalve naar moeten stre ven uit de opbrengst van het vervoer alle kos ten er van te dekken, de belooning van het in het bedrijf gestoken kapitaal daaronder be grepen. In principe afstand te doen van den eisch van een rendeerend bedrijf is in geen enkel opzicht gemotiveerd. Een beroep op de gdvaUen, waarin de overheid in den vorm van instellingen van openbaar nut goederen ver schaft of diensten bewijst, zonder den kosten den prijs in rekening te brengen, bleek niet op te gaan. Ook valt er geen enkel argument aan te voeren, waarom de kosten van het spoorwegvervoer, één van de bestanddeelen der productiekosten onder vele andere, op ge heel andere wijze te behandelen zouden zjjn dan de overige productiekosten en zij niet ten laste van het vervoer zelf, maar van da bare middelen zouden moeten worcren bracht- Een goedkooper vervoer bleek de maat schappij op deze wijze niet te worden schaft. Er plaats van een geheel is van het vrachten in de productiekosten van ander bedrijf. Een dergelijke poUtiek is noch uit economisch, noch uit maatschappelijk oog punt te rechtvaardigen. Ztj is Integendeel in strijd met economische beginselen en brengt veeleer door haar wiUekeurlge aantasting van het mechanisme der prijsvorming het gevaat van benndeeling van de nationale welvaart met zich mede. In de gevallèn, waarin de over heid aanleiding meent te hebben om een be- boeftenbevrediging te bevorderen of een tak van bedrijf te steunen, is er ten slotte geen reden om dit niet rechtstreeks, maar langs den omweg dezer spoorwegpolltiek te doen, hetgeen slechts onzekerheid ten aanzien van het resul taat ten gevolge kan hebben en den werke- lljken gang van zaken zal verdoezelen. Aan de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer inzake het wetsontwerp tot In stelling van een Economlscben Raad wordt tiet volgende ontleend: Het was den Minister aangenaam, uit het Voorloopig Verslag te vernemen, dat men vrij algemeen met hem van gevoelen was. dat de in stelling van een Economlscben Raad wensche- lljk is. Er bestaat behoefte aan een lichaam, dat de econdmische vraagstukken in onderling verband kan beschouwen. Inderdaad zijn er reeds verschillende adviescolleges en de Mi nister kan zich dan ook de matige ingenomen heid van sommige leden met de instelling van wederom een nieuwen Raad zeer wel verklaren Intusschen beteekent het geenszins gebrek aan waardeering voor het werk dier colleges, als men de meenlng uitspreekt, dat deze colleges de vraagstukken, waarmede zij zich bezighouden, en waarvoor zij bij uitstek competent zijn, in den regel uit een bepaalden gezichtshoek be zien. De gecompliceerdheid van het bedrijfs leven heeft echter tengevolge, dat vele onder werpen, welke ten principale tot een bepaald onderdeel van het bedrijfsleven gerekend moe ten" worden, tevens een meer algemeenen kant vertoonen. De verschillende takken van volks bestaan zjjn zoo dooreengestrengeld, dat het veelal niet zonder gevaar is. een landbouw vraagstuk uitsluitend van agrarisch, of een nij- verheidsprobleem uitsluitend van industrieel standpunt te beschouwen. Landbouw en nijver heid: handel, scheepvaart en vlsscherij hebben recht op waardeering van hunne belangen, waartoe in eerste Instantie geroepen zijn dege nen, die elk op hun bijzonder terrein deskun dig zjjn. Daarnaast echter hebben deze takken van bedrijf evenzeer recht op inachtneming van Het huidige stelsel. Ten opzichte van het huidige spoorweg- vrachttarievenstelsel is de commissie van mea ning dat geen aanleiding bestaat voor de ver onderstelling. dat het niveau der vrachtprijzen door gebrek aan economisch en commercieel in zicht te hoog zou worden gehouden. Wie zich op deh oogte houdt van de voortdurende wij zigingen schier wekelijks in allerlei onderdee- len der goederentarieven aangebracht, van de toeneming der speciale tarieven gedurende de laatste jaren en van de talrijke reductle-over- eenkomsten in dien tijd gesloten, zal op grond hiervan reeds tot de overtuiging komen, dat ér een voldoend aanpassingsvermogen bestaat en dat er veeleer van groote soepelheid dan van bureaucratische starheid kan worden ge sproken. In een bijzonder gedeelte van het verslag worden nog behandeld: de ontwikkeling van den uitvoer van Neder-' en van het relatieve aandeel van Nederland in den invoer dezer producten in Duitschland, vergeleken met dat van andere landen; de vrachtprijzen der Nederlandsche Spoor wegen voor den uitvoer dezer producten bezien in verband met het géheele Nederlandsche ta rief stelsel; een vergelijking van de vrachtprijzen Nederlandsche I van zin aanvaardde hij die zware, verantwoordelijke taak. Hoewel streng wist hij toch spoedig zoo wel leeraren als studenten door zijn tactisch optreden voor zich te winnen. Toch had hij zijn Ideaal nog niet bereikt: nog meer wilde hij doen voor zijn God, missio naris wilde hij worden, neen meer nog, 'n mis- sie-congregatie wilde hij stichten. Zoodra dit by hem vast stond als *h roeping van God. zette by rich aan t werk, durvend, doortastend, enthousiast. Een tweejarige bedelrels door hem. Jong, onbekend priester, in Amerika onderno men, verschafte hem de noodlge gelden om een begin te maken met z*n congregatie, die in 1866 te Mlll-Hlll begonnen werd met één student, terwijl Herbert Vaughan zelf de eenigste profes sor tevens rector was. Reeds drie Jaar later bleek het betrokken huis te klein en werd een aanvang gemaakt met den bouw van het hui dige St. Joseph-coUege te Mill-Hill, dat vol tooid werd in 1871 Ten koste van welke offers, in welke armoede de eerste steenen gelegd wer den, de eerste Mill-Hillers opgroeiden, kan men opmaken uit het feit dat 't noodzakeiyk bleek dat de stichter zelf met'paard en karretje aal moezen ging ophalen, dat de eerste studenten de goudvlschjes uit den vijver van het nieuwe college-goed moesten visschen om tenminste iets te eten te krijgen. Maar Father Vaughan’s enthousiast doorzetten overwon alle moeilijkhe den. Zijn karakter-grootheld, zijn loyale offer vaardigheid kon zich nu eerst ten volle uit leven. Zijn biye, offervaardige ziel inspireerde de anderen ook het hunne by te dragen tot den bloei der Jonge stichting. En ze kwam tot bloei. Reeds in 1871 trok de eerste groep missiona rissen uit om !n Amerika onder de negerbevol- klng te gaan werken. Father Vaughan juichte! Hu plukte de eerste vruchten van zyn missie- fjvwr. In 1872 werd hy tot blsschop van Salford by Manchester benoemd, maar mocht met spe ciaal verlof van den Paus algemeen Overste van zyn Congregatie biy ver.. Over het werk daar tot Ongeloofeiyk lykt het ons, dat in het Lon- densche hospitaal inderdaad de oudste mensch ter wereld, de Turk Zaro Aga, dezer dagen ge storven te! On gelooflijk, dat deze byna le- ;endarteche ver- schyning, die zoo eigenaardig, vreemd en on gewoon in onzen verlichten tyd aandeed, thans evenals leder gewoon mensch het tydelyke met het eeuwige heeft verwis seld Ongeloo- feiyk, dat iemand den By- belschen leef- tyd van 162 Ja ren kan berei ken.... om dan door den dood, een gewonen dood, de geheele wereld in zekeren zin teleur Thans te het verslag verschenen van de by beschikking van den Minister van Waterstaat van 13 Januari 1931 ingestelde commissie van onderzoek betreffende de huidige goederen tarieven der Nederlandsche Spoorwegen, in het byzonder omtrent die voor den uitvoer van land- en tuinbouwproducten (commlssie- prof. mr. F. de Vries). stand gebracht kon een boekdeel geschreven worden, hoe hy daar werkte als organisator van vereenlglngen en genootschappen, als bou wer van scholen, seminaries en kerken. Hoe hy voor de arme, katholieke weezen een geheel nieuwe organisatie in het leven riep, waarvoor hij zyn geheele blsschoppeiyk salaris afstond al de twintig jaren dat hij Salford als blsschop bestuurde. Die daad teekent hem ten voeten uit: hy hield niet van half werk! Inmiddels echter had de jonge St. Joeefcon- gregatie ook weer teekenen van groei vertoond: een college voor lagere studies was geopend in 1880 te Freshfleld by Liverpool. In 1878 was door blsschop Vaughan een congregatie van Zusters gesticht, die aan de hulzen en missles van zyn Congregatie haar krachten zouden wij den. Geen wonder dat hy, toen Kardinaal Man ning In 1892 gestorven was, de aangewezen man bleek om op den Aartsblsschoppelijken zetel van Westminster te Londen op te volgen. Toen zyn protesten by den H. Stoel niets hielpen, zwichtte hy en toog naar zijn nieuwen zetel, de hem gedurende 20 jaar zoo dierbaar geworden Salford-kudde bedroefd achterlatend. Hoewel reeds 60 Jaar oud zette hy zich als altijd met eeuwig jeugdig vuur aan *t werk. Een reusachtige taak zag hy voor zich: een groot seminarie voor meerdere diocesen wilde hy bou wen; de strijd voor de katholieke school moest uitgevochten, de kwestie van de Anglicaansche wijdingen eens en voor altyd opgelost worden en last not least wilde hy in Engelands hoofd stad een monument opricliten dat getuigen zou van het katholieke, zelfbewuste durven, dat de bewondering en den nayver wekken zou der niet-katholieke Engelschen: hy wilde een kathe draal. de Westminster cathedraal bouwen. En hy slaagde!! De kathedraal kwam er! Ondertusschen groeide zyn lievelingskind: ie St. Joeef-congregatle. In 1890 zag hy een missiehuis te Roosendaal openen, welke stich ting in 1891 gevolgd werd door ’t St. Joseph’s Missiehuis te Bressanooe (Italië). Toen hy dan ook in 1903 zjjn moede, grijze hoofd nederlegde om een welverdiende, eeuwige rust te gaan genieten, bloeide de Mlll-Hlll Con gregatie, stond er een kathedraal vrij van schuld, was de katholieke school vrij, was de Anglicaansche kwestie beslist, was er een ka tholiek zelfbewustzijn wakker geschud In Enge land, bezield met het jeugdige vuur van haren energieken metropoliet. Zoo zien we dan Kard. Vaughan als den dur- venden, enthousiasten zwoeger voor God, die al de Idealen van zyn groot hart uitleefde in één machtigen liefdezang van dadenweelde, als een apostel met 't mteslonarishart van een Paulus, t enthousiasme van een Petrus, de heide van een Johannes, zyn wapenspreuk: Amare et servire, (beminnen en dienen) leefde hy uit tot op den letter. Minnend zwoegde hy, reisde hy, bedelde hy; dienend gaf hy zich, leed hy, ver teerde hy. Heeriyk te t een man gelijk Kard. hunne belangen by de overweging van maat- Dat by erkenning van Nyverheids- en Mid denstandszaad ook de arbeidersorganisaties zou den moeten worden erkend, kan de Minister niet inzien. Immers, deze erkenning betreft niet de organisaties van werkgevers en mldden-stan- ders, doch de uit deze organisaties gevormde Raden, die bedrijfsbelangen beoogen. Waar de Raad geen belangenvertegenwoor diging te, zou de Minister er in beginsel voor voelen, daarin geen belanghebbenden op te ne men. Het is echter niet wel mogeiyk. dit be ginsel steeds in practyk te brengen, daar, zoo als reeds in de Memorie van Toelichting werd opgemerkt, deskundigheid in economische aan gelegenheden zelden met belangeloosheid zal gepaard gaan. BU de keuze der te benoemen personen zal derhalve met groote omzichtig heid te werk moet worden gegaan. In den Economlscben Raad mag uiteraard X Wat de beginselen betreft, welke aan de be paling van de vrachttarieven der spoorwegen ten grondslag behooren te liggen, wordt be toogd: vooreerst, dat de uitgaven der spoor wegen voor een belangrijk gedeelte onafhan- keiyk zUn van den omvang van het 'vervoer hetgeen niet alleen voor de kapitaalkosten.* maar evenzeer voor een groot deel der exploi tatiekosten geldt. Weinig bedrUven zUn er. die met een vast kapitaal van dergelijken omvang werken als by de spoorwegen voor spoorbanen, rollend materieel, gebouwen en exploltatle- Inrichtlngen Wordt verwerkt. Als tweede kenmerk van het spoorwegver voer wordt genoemd het feit, dat het grooten- deels ónmogelijk te een direct verband te leg gen tusschen leder der verschillende vervoer diensten. door de spoorwegen bewezen en de kosten er door veroorzaakt. Ten aanzien van de vrachttarieven In een periode van inzinking wordt gezegd dat er geen enkele reden te voor de veronderstelling, dat, wanneer vracht verlaging het vervoer zou kunnen stimuleeren en de financieele positie der spoorwegen zou kunnen verbeteren, des» daarin nalatig zouden biyven. Juist het vaak bestreden stelsel van dlfferentleele vrachtprij zen, van speciale tarieven, welke ook voor een bepaalden tyd worden vastgesteld, en van re. ductie-overeenkomsten voor groote hoeveel heden geeft daartoe de gelegenheid, zoodra er voldoende waarborg te, dat de werking een gunstige zal zyn. Of dat het geval te. dient tel kens in concreto nauwkeurig te worden onder zocht; ten aanzien van het vervoer van enkele goederen, speciaal de tuinbouwproducten, wordt deze vraag in het byzondere gedeelte van het verslag nog nader behandeld. Het bestaande contact met de Nederlandsche Reedersvereenlging werkt bevredigend es de Regeering wenscht dit contact dan ook te handhaven. Het ligt In de bedoeling, na overleg met de landbouworganisaties de vaste commissie ter behandeling van aangelegenheden, betrekking hebbende op den landbouw op dezelfde wijze samen te stellen en haar dezelfde bevoegdheden te geven, als thans NUverhelds- en Midden- st&ndsraad hebben. Het ligt niet In de bedoeling, dat de Neder landsche gemeenten als zoodanig in den Eco- notntechen Raad vertegenwoordigd zulten wor den. Het te de bedoeling, dat de Commissie voor de Herziening der Handelsverdragen blyft res- aorteeren onder den Minister van Buitenland- sche Zaken, die op het behoud dezer Commis sie, ook In verband met het algemeen beleid der bultenlandsche politiek, prys stelt. Intus schen treedt het Departement van den Mi nister van Arbeid, Handel en NU verheid op het gebied der handelsverdragen geenszins terug. v AMSTERDAM: Candldaatsexamen in ried*. Dan'"weer was ‘het 'strikte alcoholvPijheld, Wis- en Natuurkunde mej. B. M. Men en 14 Aprf- j in ós OngeloofelUk Ujkt het daarom, dat w« nu. technische wetenschap, na verdediging van adat men reeds vele malen het gerucht van proef schrift getiteld: „De bepaling van oxydatle-reductiepotentiaal in bacterien<nii‘ res en hare beteekenis voor de stofwlss*r’T. en van stellingen, de heer B. Elema. scheikun dig Ingenieur, geboren te Haogeveen, i der Spoorwegen vóbr den uitvoer tuinbouwproducten en aardappelen naar Duitschland met die van andere landen: de verhouding van de spoorvrachten en die van andere elementen der productiekosten tot de prijzen der producten; de gevolgen van een eventueele verlaging der vrachtprUzen. Hier wordt uiteengezet dat de vrachtprijzen, welke voor het vervoer van tuinbouwproducten en aardappelen In rekening warden gebraeht, van het in dit hoofdstuk ingenomen stand punt uit, geen aanledlng tot gegonde ert- tlek geven en dat in het tarlefselsel der Ne derlandsche Spoorwegen aan deze producten een alleszins bevredigend plan te ingeruimd. in een De taak'van den Economtechen Raad te on- getwUfeld zeer belangryk; zyne bevoegdheid heeft echter uitsluitend een adviseerend karak ter en de Regeering heeft volledige vrijheid, zich al of niet naar ’s Raads adviezen te ge dragen. ZU. de Regeering, blyft de volle ver- antwoordeiykheld voor het gevoerde beleid dra gen en kan geen aanspraak van den Raad op het volgen van zUn adviezen erkennen. Of de Raad al dan niet neigingen in deze richting zal vertoonen, kan de Minister niet beoordeelen Hy meent echter van zulk een belangrijk col lege van advies zooveel begrip te mogen ver wachten. dat het defgeiyke staatsrechteiyk on geoorloofde neigingen zal weten te onderdruk ken. De Minister kan zich niet vereenfgen met de leden, die tegen het zitting nemen rt n leden der Staten-Generaal In advlseerende colleges geen bezwaar hebben. j In beginsel Is daaraan het bezwaar verbon-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 13