Wieringermeer en PINKSTEREN IN EIGEN LAND Mooi Holland Zuiderzeewerken Uitgebreid wegennet Hippische Wedstrijden HOLLAND IA-WEDSTRIJDEN De Inschrijvingen NOG GEEN ACHTERUITGANG NAT. KEGELCONCOURS Officieele uitslag T utti-Frutti Match FabreRaichenbach Ingry pende wijzigingen Dekenaata-clftal De A. N. W. B. geeft reislastigen Nederlander? fraaie route? aan OM HET DAM< WERELDKAMPIOENSCHAP HET SCHAAKTOURNOOI TE CAMBRIDGE Ook in de paardensport i? schoon heid betrekkelijk Nationale wegwedstrijden „De Volewijckers” Nederlander wint den tweeden prjj« Groote bedrijvigheid. Overzicht van de werkzaamheden Interessante excursies T(5ÜTe“5- haarixmjMh^ noorbvurZ^t Zjeleidin DUITSCHLAND --'f r Schle, en en Ke- <L Eisen, Am- ROUTE A is zeer geschikt voor een Pinkster- 4 deken Hagenaar gelukken er onder, althans In be- dan anders nog. Hollandsch geld in het vader land uitgeven! De komende Pinksterdagen zijn bjj uitstek geschikt voor automobilisten, om nu eens een zwerftocht door Nederland te maken, waartoe wjj onderstaand enkele routes geven, welke men op bijgaand kaartje vindt ultge- stlppeld. Een en ander is bewerkt door den A.N.W.B, Toeristenbond voor Nederland. 3. Etre Terwijl ik dit artikel schrijf, is de zevende party juist begonnen. Maar reeds beneemt een dichte haag toeschouwers me ieder uitzicht op de spelers en daar de bediening der demonstra tieborden In Parijs wel eens wat te wenschen overlaat, lijkt het me voorzichtiger me in deze bespreking tot de gespeelde partijen te bepalen Wat in deze match ten eerste 'opvalt, is de weinige vaglatie in de openingen. Fabre heeft <je drie partijen, waarin hl) met wit speelde, De reislust zit den Nederlander In het bloed. Op alle deelen van de wereldkaart vinden wij Hollandsche namen, herinneringen aan stout moedige ontdekkingstochten. Dezelfde macht, die onze voorouders naar totaal onbekende streken heeft gevoerd, openbaart zich in dezen tijd als „toerisme": In alle bekende zomer- en winterverblijven ontmoet men Nederlanders. Toch mag ook het eigen land niet vergeten worden, en vooral In deze tijden zal men, meer zal worden gesteld. Men gelieve zich hiertoe aan te melden aan het laboratorium ter plaatse. Voor bezoek op andere tijdstippen is schrifte- Hjk overleg noodlg met den landbouwkundigen N. H. H. Addens, Wieringermeer, ROUTE B voert door de bloeiende Betuwe, langs den Veluwezoom naar het Overjjaeelsche laardermeer naar Groningen en Leeuwarden. Deze provincies gelden in den regel als niet interessant: wie onze routes gereden heeft, éal de eenzame Drentsche heide langs het Zuld- heuvelgebled. Aldaar zijn enkele wegen welis waar berijdbaar voor auto’s, wat echter niet zeggen wil, dat het autowegen zijn. Over wat mooie plekjes, terwijl de kapitale boeren stellingen getuigen van een welvaart, die pas sedert kort voorbij is, doch die naar wjj hopen zeer spoedig terug zal keeren. Speciaal Zuld- Friesland is prachtig, de weg langs de Zuider zeekust voert door plaatsen als Lemmer, Kulnre. die evenals b.v. Ejburg bezienswaardigheden zijn, waarvoor wjj in het buitenland uren zouden rijden! De weg zelf is van talrijke hekken voor zien; wil men ongestoord rijden, dan is de route over Heerenveen verkiesiyker. Langs Giethoorn, dwars over de Veluwe en tenslotte door de Geldersche vallei terug. Op Zondag 15 Mei houdt de A. 8. O. „De Vo- lewtjckers” nationale wedstrijden. Het programma luidt als volgt: 10 KM. klasse A; 4 KM. klasse B; 2H KM. klasse C (nieuwelingen). Aanvang 12 uur. Start aan bat Marveld. Zn dezen tijd van economische de pressie is het gebiedende eisch, dat Hollandsch geld in het vaderland wordt uitgegeven. ROUTE C volgt den duinrand langs de Noordzeekust, waarvan de gedeelten ten zuiden van Haarlem welbekend zijn. Doch ook boven het Noordzeekanaal Is veel moois te zien. De rustige badplaatsen, die men daar bezoekt, komen misschien In aanmerking, om daar dezen zomer nog eens wat langer te verblijven. Vanaf Alkmaar (Interessante stad!) door een polder landschap naar Wielingen, waar men den Zul- derzeeafsluitdyk bereikt, die over een afstand van 5 K.M. berijdbaar is. (Entrée ƒ1.voor auto, per persoon extra 10 ct. ten bate van het Nationaal Crisis Comité). Langs de kust op Hoorn aan, en dan de Beemster in, waar nu de vruchtboomen in bloei staan. Van Purme- rend kon men tot voor kort over Edam en Vo lendam naar de hoofdstad rijden; wie op het oogenbllk Volendam („how nice" „wie rei zend": vroeger was het uitsluitend „bulten- landsch”, wat men er hoorde!) wil bezoeken, Is verplicht, over Monnikendam te rijden. Men kan ook langs de Zaan terugrijden, waar’taL rijke moderne fabrieken de oude molens vervan gen hebben. Langs de Vecht naar Utrecht en zoo langs den Ouden Rijn naar Den Haag terug. Zooals bekend, behaalde onze landgenoot, jhr. dr. J M. O. v. d. Bosch, in het toumooi te Cam bridge den tweeden prijs. Met belangstelling werd in ons land de verrichtingen van D. D.’s voorvechter gevolgd. Hij begon met een remise tegen den Britschen kampioen Yates, sloeg ach tereenvolgens Tylor en mej. Menchik, deelde het punt met Milner Barry een jeugdig speler, die, gedeprimeerd door het verknoeien van zijn op winst staande partij tegen Sultan Khan in de eerste ronde, beneden zijn kunnen bleef overwon Alexander, in wien hij een tegenstander van gelijken *tyi trof in een fraaie partij en maakte remise met Sir Thomas (volgens eigen beweren op eenigszlns gelukkige wijze). Aldus was v. d. Bosch, evenals Sultan Khan. zonder nederlaag en met gelijk aantal punten tot de laatste ronde genaderd. Heel de Haagsche schaakwereld en wjj veronderstellen ook de Ne- derlandsche voorzoover deze laatste van den wedstrijd op de hoogte was. Immers de pers had daaraan slechts matige belangstelling gewijd was vol spanning. Zou het den symi den gevreesden Ine dwang te houden? Het beeft niet mogen zijn. V. d. Bosch had een na ruil ontstaan eindspel niet op de juiste waarde geschat en verloor. Met Alexander deel de hij den 2den en 3den prijs, daarbij spelers als Sir Thomas, mej. Menchik en Yates achter zich latende. Een zeer eervol resultaat, waarmede wjj hetn van harte gelukwenschen. Men kan de indeellng in trajecten natuur lijk naar willekeur veranderen, zoo is Boute O. gecombineerd met A en B een bijzonder aardige week-end-tocht voor de bewoners van de oostelijk* provincie*, remise. De zesde partij tenslotte had een zeer onver wacht slot. In het middenspel namelijk brak Raichenbach, na fraai combinatiespel, near dam door. De manoeuvre had twee schijven ge kost, maar op dat moment scheen verlies voor Raichenbach uitgesloten en was remise voor Fabre zeer moeilijk. De Poolache meester be handelde het eindspel echter buitengewoon zwak; van voordeel bleef spoedig niets meer over en na nog eenlge fouten, boekte Fabre een Jonge Acht B: Nereus, Laga. Njord, Argo. Oude Skiff: Arsa, Laga, Laak, Leythe, Argo, Spaame. Oude Acht: Nereus, Laga. Twee zonder stuurman: Laga. Njord. Vier tonder stuurmanLaga. Laak. Acht (dames): Nereus. Laak. Vliet. Vier (dames): Hoop, Nautilus, double scull; (dames): Nereus, Hoop. Skiff (dames): Leythe Styiroeien Oude Vier dames: Laak. Argo, Stijl- roeien Oude Skiff (dame*): Hoop, Leytne, Vliet Stijlroelen Oude Ovemaadsche Vier: Nereus. Laak. Leythe. Vliet. Spaurne. Stijlroelen Jonge Skiff (dames)Arsa, Deut sche Sport, Laak, Leythe. Vliet. De loting wordt Dinsdag 17 Mei te '»Grtr- venhage gehouden. Het volgende elftal is voor het dekenaat Hoorn door de betreffende commissie samengesteld. Doel: J. Bakker (KGB.); achter: A. Loos (Forward); N. Beemster West-Friezen)mid den: O. Bakker (Wlt-Rood), F. V. Nleuwburg (Weat-Fi tesen)O. Warmerdam (de Valken)sche Hpaien te varhiedm. Deze consequentie voor: J. Baas (K.GB.), O. Sachs (de Blokken). - M. V. d. Vlugt (Woudla), K. Banff (KGBJ, N. de Lange (de Valken). Als reserves: P. Laan (Wlt-Rood),- Th. Ligt- hart (K.GB.), B. Nannlngs (Forward), F. Deen (K.G.B.). M. van Duimen (Forward), In een slotartikel aal ik een overzicht der laatste vier partijen geven en tevens eenlge ka rakteristieke standen bespreken, terwijl de be langrijkste partijen uit deze match in onze dam- rubriek geanalyseerd geplaatst worden. HERM. DB JONGH. weekend. Na een bezoek aan het Westland gaat het door een alleraardigst polderlandschap naar Gorinchem; vervolgens door de Langstraat, waar de lintbebouwing wel op haar ergst is. Wie dit (overigens wel typische) gebied reeds kent, kan over Breda rijden. Door een onbekend landschap, de Peel, waar nog uitgestrekte ge bieden op de cultiveerende hand van de Heide Maatschappij wachten, naar Limburg. Aan sluitingen zijn beschreven vanuit Middelburg en Maastricht, de laatste omweg Is zéér de moeite waard, evenals het gebied direct ten zuiden van Nijmegen. Door de Betuwe (vrucht- dat niet beamen; ook het noorden heeft heel boomenbloet), langs Arnhem en Zevenaar den Achterhoek In. daarna door prachtige deelen van Overijssel, door het Textiellndustrie-gebled, langs Ootmarsum en Ommen naar Zwolle, om vervolgens over de Veluwe. langs het idyllische Uddelermeer en het Gooi via Amsterdam weer de Residentie te bereiken. De weg door het Gooi is beschreven langs den ouden autoweg, dus door de aardige plaatsen Eemnes, Laren en Naarden. Men kan ook de nieuwe verbinding nemen, maar de oude weg is uit een toeristisch oogpunt veel Interessanter. Intusschen zijn de besluiten, genomen In de laatstleden gehouden vergadering der FJ£.L. den internationalen bond van hippische organisaties, bekend geworden en blijkt daaruit dat deze be slissingen nogal Ingrijpend zijn. Zooals bekend mag worden geacht bestond tot nu toe de s.g, samengestelde wedstrijd uit verecnlUende on derdeden, waarbij o*. ook *n lichte dressuur - proef, waarbij elschen werden gesteld, zooals tot nu toe in de landen, die de oude rykunstige beginselen huldigen, gewoonte WA* Deze dres- suurelachen waren steeds voor landen als Italié en Polen, die die oude principes niet volgden, een groote handicap en zU lieten dan ook nooit begrijpen we echter niet goed. Zeer terecht wees onze bekende amazone mevr. v. Hoboken kort geleden te Frankfurt bij het aldaar gehouden „Relterlnnen-Kongress” op dit ver bod en wenachte het opgeheven te zien. WIJ voor ons zouden deelneming voor dressuur al thans voor dames opengesteld willen zien. We sagen in Tilburg in één en denzelfden wedstrijd autkomen: Arabieren. Berbers. Han- noveranen^Trakheners, Kruisllngen, Inlanders, Anglo-Arabieren, Engelsche paarden en verdere „tuttl-fruttl”. Om nu eens twee uitersten te nemen: de Arabier en de Engelschman. Aan belde moet men geheel verschillende elschen stellen. Wat men bij een Engelsch paard nooit mooi zou willen heeten, behoort juist tot de typische kenmerken van den Arabier. Als we dus zulke heterogene bestandeden In één keu ring vereenigd zien, dan is het oX het beste dien wedstrijd te splitsen in klassen voor de verschillende rassen of wel om alleen bepaalde typen of rassen in zoo'n keuring toe te laten en dat dan van te voren welomschreven be kend te maken. Want men vergete niet, dat -W wU bijv niet mooi noemen, toch juist wel zijn eigen variant in de 34-39 opening gespeeld m°°* kan Min.... In zijn soort. In de springconcoursen kwamen ook ver schillende paarden uit, die toebehoorden aan het z.g. Colenbrander-Fonds. Deze stichting, waarover we indertijd reeds een en ander mee deelden, houdt zich bezig met aankoop van goede springpaarden voor veelbelovende ruiters en verschillende dezer paarden oa. Emlca, Danseuse de Rose en Diana maakten een best figuur. Dat doet ons zeer veel genoegen. Op merkelijk pus ook deze maand bet succes van It. v. Njjnatten met Blacky, een veelbelovend paard. Ook een zekere beer Puyenbroek maakte beste parcoursen. Men hoorde van hen in Breda en Den Bosch ook. De Beker van Breda viel dit jaar ten deel aan maj. de Kruyff. die juist dien dag 25 jaar concours-rulter was, en een kwart eeuw gele den In denzelfden wedstrijd voor het eerst was gestart. Een waardige viering van een zilveren jubileum! De tuigpaardsport te Den Bosch stond op hoog peil, vooral de open klasse éénspannen mocht gezien worden. De superieure Haddon Phlllpine van den heer v. d. Koppel te Zeist was niet te slaan en toonde wederom welk best hackney-materlaal we in Nederland hebben. Intusschen werden ook wear verschillende cross-countries gereden en blijkt de belangstel ling daarvoor groeiende. Op zich zelf is dit toe te Juichen, mits daarmede gepaard blijft gaan belangstelling en liefde voor het dressee- rendrfjden, als zijnde toch de grondslag van alle rijkunst en rljsport. Ook de draverijen hebben de course-llefheb- bers naar bulten gelokt, terwijl In het buiten land eveneens het seizoen in vollen gang is. In Engeland zijn bekende. Jaarlijks terugkeeren- de zg. klassieke rennen gehouden. De „Two Thousand Guineas" werd door Orwell, den fa voriet gewonnen, terwijl de One Thousand Guineas door een Pranschen volslagen outsi der werd verdiend. en Raichenbach beantwoordde Fobre's eersten zet steeds met 19-23 en de Fransche kampioen speelde met zwart onveranderlijk 1. -19-23 Bovendien waren de vierde en de zesde party tot aan den tienden zet volkomen gelijk en zelfs lang daarna was het verschil nog maar seer gering. Deze match versterkt dan ook de stel ling van hen, die beweren, dat ons damspel denzelfden weg opgaat.als het Engelsche dam spel en het schaakspel, in welke spelen de openingen. d.w.z. de theorie, van overwegend belang zijn. Het honderd-ruiten-damspel is echter zoo variantenrijk, dat, voor het de theo retische starheid van deze spelen bereikt heeft, Fabre ongetwijfeld al tot de damgeschiedenis zal behooren en Raichenbach zal rondloopen met een grijzen baard. Opvallend verder, In deze match, is het groote aantal fouten, die door beide meesters gemaakt zijn. Het is waar, Raichenbach heeft verschil lende momenten gehad van werkelijk geniaal spel en Fabre kan terugzien op zeer sterk ge speelde gedeelten, maar partijen zonder fouten, die men in een match tusschen grootmeesters toch had mogen verwachten, zijn tot nu toe niet gespeeld. In de eerste partij verliep het spel na: 1. 32-28 (Raichenbach had wit), 18-23; 2. 34-39, 33:34; 3. 40:39, 13-18, In een bekende variant der 33-38 opening. Fabre viel den langen vleugel van zijn tegenstander aan en formeerde aan de andere zijde de halve hekstelling. HU speelde zeer sterk en behaalde vrijwel winnend voordeel; in het eindspel deed hij echter een zwakken set, waar door het remise werd. De tweede en derde partij zijn correct ge speeld, maar momenten dat het spelpeil zich boven het middelmatige verhief, zijn niet voor gekomen. De Fransche kampioen had belde keeren voordeel, maar de Pool verdedigde zich goed en forceerde beide keeren remise. De vierde partij speelde Raichenbach op com binatie en hij had hiermede succes, toen Fabre denkend voordeel te behalen, in bet middenspel op het centrum aanviel. De jonge Pool voerde een verrassende combinatie uit en won daarna in goeden /tUL In de vijfde partij viel Fabre onmlddellljk aan, maar even later vereenvoudigde hfj het spel weer en werd het na een gelijk eindspel De inschrijvingen voor de roeiwedstrUden van „Hollandia” op 19, 20 en 21 Mei a.s. lulden ais volgt: Vier: Arsa. Njord, Argo. Ovemaadsche Twee: Nereus, Poseidon. Jonge Twee A: Lags. Laak. Njord. Jonge Vier B: Hoop, Njord. Argo. Skiff (overn. beginnelingen)Arsa, Laste, Amstel, Hoop, Willem IIL Jonge Skiff B: Laak. Ovemaadsche Vier: Nereus, Triton. Laga. Spaame, Cadetten, Hoop, Willem HL Viking, Amstel. Argo. Jonge Acht A: Triton, Njord, Cadetten. Jonge Skiff A: Laga, Laak, Amstel, Hoop, Njord, Nautilus. Oude Twee: Laga, Willem IH. Jonge Vier A: Triton, Laga, Njord, Badetten. Spaame. Jonge Twee B: Laak. Willem III. Oude Vier: Nereus, Taak, Willem HI, Am stel. Njord. in den geest als de africhting door de Italianen ca. wordt opgevat. Dat men ook in die rich ting wenscht te gaan, blijkt eveneens wel uit het toewijzen van een plaats aan een Pool en een Italiaan in de commissievoor dressuur, die dit onderwerp zal hebben te behandelen. Dezen zomer te Los Angelas zal echter nog op de oude wijze worden gewerkt. Verder werd besloten aan groote internationale landen- wedstrljden ook dames tot deelneming toe te laten, doch hun deelneming aan de Olympl- ingenleur Medembllk. Ten aanzien van het bezoeken der Zuiderzee werken is door den Dlrecteur-Generaal der Zuiderzeewerken het volgende bepaald: In verband met het dienstbelang moeten af zonderlijke bezoeken aan de Zuiderzeewerken onder geleide van het personeel van dien dienst zooveel mogelljk worden beperkt. De aandacht wordt daarom gevestigd, dat in overleg met de directie der Nederlandsche Sixxjrwegen publieke excursies zijn georgani seerd. waarvoor de spoorwegen goedkoope tremen laten rijden naar en van het punt van afvaart van de reserve-stoomboot van het Spoorwegveer EnkhulzenStavoren, waarmede de verschillende werken voor zooveel mogelljk korden bezocht, terwijl zoowel aan boord als op de werken door ingenieurs van den dienst der Zuiderzeewerken deskundige voorlichting wordt verstrekt, terwijl daarbij e<i gedrukte beschrijving van de werken wordt uitgereikt Deze excursies zullen dit jaar plaats hebben op: Woensdag 27 Juli van Rotterdam en Amster dam; Woensdag 3 Augustus van Breda en Helmond. 's-Bosch Woensdag 17 Augustus van Rotterdam Amsterdam naar Enkhulzen en op Woensdag 20 Juli van Enschede. Zwolle; Woensdag 10 Augustus van Groningen Leeuwarden naar Harlingen (alle treinen met 3e klassen). Voor de deelneming hieraan kan men zich wenden tot de loketten der Spoorwegen, terwijl voor grootere gezelschappen overleg met de Spoorwegdirectie te Utrecht aanbeveling ver dient. Tot zeer ongeveer midden Juni zullen mede de interessante werkzaamheden tot sluiting van de Vlleter van Den Oever op Wleringen uit voor leder tegen eene geringe vergoeding ten bate van het Crisiscomité van zeer dlchtbu worden gadegeslagen. De kunstwerken te Den Oever en op het Kornwerderzand zijn voor ieder toegankelijk, waarbij zij aangeteekend dat, wanneer men deze plaatsen per eigen vaartuig wil bereiken, vooraf voor het meren in de werkhavens ver gunning moet worden aangevraagd, respectie velijk aan den havenmeester K. Brinkman te Den Oever, of aan den Technisch-Ambtenaar bU de Zuiderzeewerken P. Baars te Komwer- derzand. daar de dienstuitoefening hiertegen een beletsel kan vormen. Bezichtiging van de gemalen „Lely" te Me dembllk en „Leemans" te den Oever, wordt slechts toegestaan, wanneer daartegen uit dienstoogpunt geen bezwaar bestaat, waartoe tijdig tevoren overleg rpoet worden gepleegd met de Directie der Zluuerzeewerken te Medem bllk. Aangeteekend wordt nog. dat een passagiers- en vrachtdlenst MedembllkWleringenBree- zandKornwerderzandHarlingen door de Stoombootordernemlng „Ijsselmeer" (onderne mer Johan Kool te Medembllk) wordt uitge oefend. waarmede dagelijks, behalve ’s Zon dags. langs de werken wordt gevaren, waar omtrent de Vereenlglng voor Vreemdelingen verkeer te Medembllk (secretaris J. Th. W. J. Vermolen) gaarne inlichtingen verstrekt, welke V V. V. voor bezoek aan de werken verder eenige programma's, van inlichtingen omtrent huren van booten, autobussen, enz. voorzien, heeft ontworpen, welke zij op aanvrage aan belanghebbenden toezendt. Ook kunnen afzonderlijke vaartochten met een der booten van genoemde onderneming worden gemaakt, terwijl groote gezelschappen booten kunnen huren van den Veerdienst Enk hulzenStavoren, of van de N V. Hoomsche Stoombootreederlj vJi. Horjus en Ca. te Hoorn. weinig eervolle, maar zeer nuttige overwinning, na hiertegen te ageeren. Bovendien zouden de ze landen Indien de dressuurproef kwam te ver vallen, vrU veel kansen onmlddellljk maken voor eerste plaatsen In dezen wedstrijd, omdat *1) ’t terrein en over de hindernissen meester* zijn. In bedoelde vergadering nu is het besluit ge nomen, dat de dressuurproef zou worden gewij zigd in een soort gehoorzaamheidsproef, geheel Vrije baten wedstrijd Hamburgertellng BaanI (voor Dames) L Mevr. Schouten, Haarlem, 120; 2. Mevr. Berlijn. Delft, 114—110; 3. Mevr, de Bruin. Haarlem, 114—2 x 100. Duo-wedstrijd Baan G: 1. L. /KetellapperD. Bremer, Htterlem, 83: 2. JacJKoel-W. F. de Dood Haarlem, 2x80; 3. Mevr. ElslngerMevr v d. Storm, 80. Vrljebaanwedstrljd gewone telling Baan H. (voor Dames) 1. Mevr, de Bruin. Haarlem, 45; 2. Mevr. Heidendaal, Haarlem, 44: 3. Mevr, de Lange, Alkmaar, 432x4L Hoogste dameswerpster: Mevr. Berlijn, Delft, met 81. Meesterschap van Haarlem, Baan I: le pr. mevr. Berlijn, Delft 187; 2e pr. L. Ketellapper, Haarlem, 182 (26); 3e pr.'L. Boom, Alkmaar, 183 (34). Personeele wedstrijd Baan D (enkele kaart): 1. D. Bremer, Haarlem 44; 2. mevr. v. d. Hel den, Delft, 42; 3. J. Luiting. Alkmaar, 43. Personeele wedstrijd Baan D (serle-kaart) 1. w. Berier, Amsterdam, 130; 3. Dreyer, Den Haag. 119; 3. D. Bremer. Haarlem, 118 Vaste Baanwedstrljd Hamburgertelling: (Baan B) 1. L. Ketellapper Haarlem, 2 x 120—4 x 114; 2. J. Leeksma Den Haag, 2 x 120—114; 3. D. Bremer, Haarlem, 120114108. Vaste Baan wedstrijd (gewone telling): (Baan A) 1. J. Köllman, Alkmaar 4 x 45; 2. Beukering, Den Haag. 252 x 44 3. Ketellapper. Haarlem, 4544 4. H. Frantzen, Haarlem. 4543. Vrjje BaanwedstrlJd (Hamburgertellng)) (Baan E) 1. M Henneman, Bloemendaal, 130; 2. mevr Berlijn. Delft, 2 x .14; 3. L, Ketellapper. Haar lem, 114. Vrije baanwedsitrjjd (gewone telling) (Baan F) 1. W. Berier, Amsterdam. 4 x 45; 2. L. Ketel lapper. Haarlem, 45—3 X 44; 3. Joe arlem. 45—3 X 44. Paren wedstrijd (Baan H) 1. Mevr. Köllman en J. Köllman. Alkmaar 54; 2. Mevr. Heidendaal en H. v. Duynen, Haarlem, 53; 3. Mevr, de Lange en L. Boom, Alkmaar, 504746. Het wedstrjjdselzoen is in vollen gang en, ge zien het lijstje der hippische wedstrijden in Mei, kan men nog niet van achteruitgang spreken. Dat zal echter later wel blijken. Tilburg opende dit jaar de rij met een con cours-hlppique, dat goed in elkaar rat en ook organisatorisch vlot verliep. Dat het goot van den regen en dat er in belde springconcour sen meer dan vijftig paarden startten was niet de schuld van het bestuur, ofschoon we het onnoodlg en niet verstandig achten om op één dag een springconcours voor nieuwelingen uit te schrijven en een handicap-springconcours, waarin die nieuwelingen ook weer kunnen uit komen. Dat duurt dan veel te lang en, al zijn de springconcoursen dan op de programma’s gekomen als attractle-nummers voor het Pu bliek. zij zouden er al spoedig op deze wijze toe medewerken, dat zU het publiek ervan af- keerlg maakten. De tulgpaarden waren niet in grooten getale aanwezig te Tilburg; de rijpaarden des te meer. Wat is dat toch een moeilijke keuring, zoo’n rUpaarden-keurlng. Het nummer heet „Concours schoonste rijpaard". De eerste moeilijkheid ia, dat er een groot aantal paar den in uitkomen, die alle van verschillend ras, type en grootte zijn. De volgende moeilijkheid is: wat moet onder .schoonste rijpaard” wor den verstaan? Moot ia soo’n betrekkelijk be grip en gebonden aan den smaak van degenen, die zullen moeten uitmaken, wat mooi nu eigenlijk is. Men kan oX in een dergelljken wedstrijd zijn beslissing altijd motlveeren door doodeenvoudig te zeggen: dat vind ik mooi; vindt JU dat niet mooi? Welnu, dan is dat een kwestie van smaak. Daarmee is de zaak schijn baar af. Maar niet voor publiek en nog minder voor de deelnemers. Want die houden er ook hun begrippen van .schoon” op na en hebben ook een eigen min of meer uitgespro ken smaak. Dan komen de botsingen en de aardigheid is er af. Men heeft bij het Centraal Comité al van alles geprobeerd om de omschrijving zóó te krijgen, dat vrijwel ieder het naar den zin was te maken. Dat zal oX nooit mogelljk zijn. v66r- dat ruiters, paardeneigenaars en juryleden al len uit de zelfde school komen en by dezelfde leermeesters dezelfde begrippen van schoon heid hebben geleerd. Wél zullen er dan nog indlvldueele kleine verschillen van meenlng bestaan, doch zij zullen niet doorslaand zijn. Ongetwijfeld zullen de tultuurwerkzaamhe- den, alsmede de dorpsbouw in den Wiertnger- meerpolder, ook tal den komenden zomer we derom een groot aantal belangstellenden trek ken, waarom het aanbevelenswaardlg voorkomt hier eenlge mededeellngen te verstrekken, wel ke voor belangstellenden van beteekenis kun nen zijn. BIJ een bezoek aan den polder valt het onmiddelluk op, dat op verkeersgebied sedert vorig jaar een groote verandering is ingetreden. Vorlgen zomer was nog slecht» een klein gedeelte in het Westen van de Meer per flets en auto toegankelijk en excursisten waren, om iets van de werken te kunnen zien, vrijwel uitsluitend op gebruikmaking van de voor dat doel in de vaart gebrachte excursle- boot. die aan een beperkte route gebonden was, aangewezen. Intusschen la echter met voort varendheid gewerkt aan den aanleg van ver harde wegen en uitbreiding van het rijwiel padennet, waardoor thans niet alleen het in aanbouw zijnde Slootdorp (Sluis I) en Mld- demneer (Sluis IH), gelegen op 5 6 K.M. van het oude land, over verharde wegen bereik baar zijn, doch bovendien over breede rijwiel paden tot diep in de Wieringermeer kan wor den doorgedrongen. De groote bedrijvigheid, welke er zoowel ten aanzien van het land bouw werk, als dorps- en schurenbouw heerscht en in den komenden zomer nog heerschen zal, heeft het wenscheltjk gemaakt het verkeer zooveel mogelljk tegemoet te komen, in ver band waarmede de op het hierbij behoorende kaartje met dikke lijnen aangegeven verharde wegen met ingang van 10 Mei 1932 voor het berijden met personen- en vrachtauto’s en autobussen, zullen worden vrijgegeven, onder voorwaarde echter, dat de asbelasting 2000 Kg. niet overschrijdt en met geen grootere snel heid dan 40 K.M. per uur wordt gereden. Waar op de rijwielpaden geen ongelimiteerd verkeer kan worden toegelaten blijft het berijden dier paden voor vrachtauto’s en autobussen verbo den, terwijl het verkeer uitsluitend is toegelaten voor rijwielen, motorrijwielen en personen auto’s tot een totaalgewlcht van 2000 K G. De op bjjbehoorend kaartje aangegeven gestippel de lijnen geven de per auto berijdbare rijwiel paden aan. Daarop zijn tevens de plaatsen aangegeven, alwaar kanalen per pont zijn te passeeren. Uitdrukkelijk zij aangeteekend, dat de Direc tie der Zuiderzeewerken en die van den Wle- ringermeerpolder geen enkel risico aanvaarden ten aanzien van het berijden der -wegen en rijwielpaden of het passeeren der ponten, ter wijl er de aandacht op wordt gevestigd, dat van de op regelmatige afstanden aangebrach'.e wisselplaatsen gebruik gemaakt moet worden, omdat het passeeren op de betrekkelijk smalle wegen en rijwielpaden anders ónmogelijk is en aanleiding zou geven tot verkeersongevallen en stoornissen. Waar de rijwielpaden niet op intensief auto verkeer zijn berekend, zal hiervan zoo weinig mogelljk gebruik moeten worden gemaakt, ter wijl slechts met matige snelheid kan worden gereden. Zoo noodlg zullen de wegen of (en) rijwielpaden voor alle verkeer geheel of ge deeltelijk worden afgesloten, c.q. afhankelijk van een speciale vergunning worden gesteld Bij het passeeren van de kanalen door mid del van de ponten moet de uiterste voorzich tigheid worden betracht en gehandeld worden geheel volgen* de door den pontwachter te ge ven aanwijzingen. Opgemerkt wordt, dat des Zondags slechts enkele ponten zullen worden bediend. Gezelschappen, die onder geleide den polder wenschen te bezoeken, kunnen zich lederen Dinsdag en Vrijdag, ’s morgens om 10 aur ep *s middags om 2 uar, vervoegen aan het Bureau der Cultuur Mij., „de Wieringermeer" te Sloot dorp (Sluis I), waar een door de Wieringer meer-Directie beschikbaar gesteld persoon aan wezig zal zijn om belangstellenden door den polder te geleiden. De vorig jaar door de N.V. Gebr. Kaan's Vervoer-Mij. te Hippolytushoef in de vaart gebrachte excursieboot is ook thans weer voor het maken van uitstapjes door den polder be schikbaar, waarvoor men zich met Gebr. Kaan in verbinding kan stellen. Door de Wieringer- meer-Directie wordt zooveel mogelljk gezorgd voor deskundige geleide aan boord. Bezoekers van de Wieringermeer kunnen zich voor het verkrijgen van mondelinge in lichtingen omtrent de bezienswaardigheden in den polder vervoegen aan het Bureau der Cul tuur Mi) te Slootdorp (Sluis I); schriftelijke informaties dienaangaande kunnen worden aangevraagd bij de Directie van den Wlerln- germeerpolder te Alkmaar. Dengenen, die tevens den proefpolder nabij Andijk wenscheh te bezoeken wordt meegedeeld, dat hiertoe dezen zomer op eiken Dinsdag- en Vrijdagmiddag (Om 2 uur) gelegenheid wordt gegeven en zooveel mogelljk geleide beschikbaar De officieele uitslag van het Nationaal gelconcours te Haarlem luidt al- volgt: In vita tie-bonden wedstrijd le pr Alkmaar met 1197; 2e pr Rotterdam met 1178; 3e pr. Haarlem met 1166: 4e pr. Amsterdam met 1158. Hoogste werpers in 20 worpen: 1. D. Bremer, Haarlem, met 145; 2. J. Diepen, Alkmaar, met 143. Treffersprljs: Alkmaar 192 (1197). Korpswedstrijd Baan C: Afd. B: 1. De Prins H, Haarlem. 317; 2. Z_A Z O Z. H. Ams erdam, 307; 3. G.G.P. 11, Den Haag, 290 4. Fidelio UI, Amsterdam. 388; 5. E.V.A. U, Den Helder, 387; 6. De Volharding. II, Haarlem. 283 7. Alles Om II. Umuiden, 282: 8. Nooit Gedacht II, Utrecht, 281; 9. Koe koek IL Alkmaar, 278 (50); 10. S. 8. S. II, Haarlem. 278 (46). Hoogste korpswerpers: Afd. A: 1. C. van Vreeden, Haarlem, 79; 2. H. Franltzen, Haarlem, 78; 3. J. Simon, Den Haag. 75. Afd. B: 1. O. Swart Haarlem. 74; 2. A. Healjen, Amsterdam. 72 (4 x 9) (3 x 8). Korpswedstrijd Baan C: Afd. A: 1. Koekoek. Alkmaar, 334 49); 3. De Prins. Haarlem, 334 (48): 3. 't Hindert Niet, Den Haag, 328 4. De Eendracht, Haarlem, 323 5. D.O.K., Bloemendaal, 318; 6. De Daunlaten. Haarlem, 314; 7. Het Smalle Pad. Den Haag, 313; 8. K. I. P.. Amsterdam, 311; 9. 8. 8. 6., Haarlem, 310; 10. Onderling Genoegen, sterdam, 309 Korpswedstrijd (voor dames) Baan C: 1. L.O.D.O, Delft, 337 houten; Plank, Haarlem, 304 houten; 3. Delft, 288 houten. Houdt Nous, iUVAIDEN ^CROIOIKEN ROUTE A ROUTE C AANSLUITINGEN DEN HAAG WdlEJ I08ECI BOSCH ILBUR8 VtRLO itLOOM MIODEI xtUIG l O BRUSSEL ftUirEN^^ DOEIIMCHEM HEEREMVEEH 9tVEH-*’HENGELI Y TER .MSTERBAN ^^.HARDERWlJg JTOAM Wkt*GORWCHEN V UTREUif^ «STEM '^EINDHOVËn^^^^ .•^HÖORM rURMERENB 1 ISCHEOt :hemw> AfEl iFOORT Stcttoown <c*n. «orrrrtt» B3 trema C d c 8 I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 6