Wieringermeer
en
PINKSTEREN IN EIGEN LAND
Mooi Holland
Zuiderzeewerken
Uitgebreid wegennet
Hippische Wedstrijden
HOLLAND IA-WEDSTRIJDEN
De Inschrijvingen
NOG GEEN ACHTERUITGANG
NAT. KEGELCONCOURS
Officieele uitslag
T utti-Frutti
Match FabreRaichenbach
Ingry pende wijzigingen
Dekenaata-clftal
De A. N. W. B. geeft reislastigen
Nederlander? fraaie
route? aan
OM HET DAM<
WERELDKAMPIOENSCHAP
HET SCHAAKTOURNOOI TE
CAMBRIDGE
Ook in de paardensport i? schoon
heid betrekkelijk
Nationale wegwedstrijden
„De Volewijckers”
Nederlander wint den tweeden
prjj«
Groote bedrijvigheid. Overzicht
van de werkzaamheden
Interessante excursies
T(5ÜTe“5-
haarixmjMh^
noorbvurZ^t
Zjeleidin
DUITSCHLAND
--'f
r
Schle,
en
en
Ke-
<L Eisen,
Am-
ROUTE A is zeer geschikt voor een Pinkster-
4
deken Hagenaar gelukken
er onder, althans In be-
dan anders nog. Hollandsch geld in het vader
land uitgeven! De komende Pinksterdagen zijn
bjj uitstek geschikt voor automobilisten, om nu
eens een zwerftocht door Nederland te maken,
waartoe wjj onderstaand enkele routes geven,
welke men op bijgaand kaartje vindt ultge-
stlppeld. Een en ander is bewerkt door den
A.N.W.B, Toeristenbond voor Nederland.
3.
Etre
Terwijl ik dit artikel schrijf, is de zevende
party juist begonnen. Maar reeds beneemt een
dichte haag toeschouwers me ieder uitzicht op
de spelers en daar de bediening der demonstra
tieborden In Parijs wel eens wat te wenschen
overlaat, lijkt het me voorzichtiger me in deze
bespreking tot de gespeelde partijen te bepalen
Wat in deze match ten eerste 'opvalt, is de
weinige vaglatie in de openingen. Fabre heeft
<je drie partijen, waarin hl) met wit speelde,
De reislust zit den Nederlander In het bloed.
Op alle deelen van de wereldkaart vinden wij
Hollandsche namen, herinneringen aan stout
moedige ontdekkingstochten. Dezelfde macht,
die onze voorouders naar totaal onbekende
streken heeft gevoerd, openbaart zich in dezen
tijd als „toerisme": In alle bekende zomer- en
winterverblijven ontmoet men Nederlanders.
Toch mag ook het eigen land niet vergeten
worden, en vooral In deze tijden zal men, meer
zal worden gesteld. Men gelieve zich hiertoe
aan te melden aan het laboratorium ter plaatse.
Voor bezoek op andere tijdstippen is schrifte-
Hjk overleg noodlg met den landbouwkundigen
N. H. H. Addens, Wieringermeer,
ROUTE B voert door de bloeiende Betuwe,
langs den Veluwezoom naar het Overjjaeelsche
laardermeer naar Groningen en Leeuwarden.
Deze provincies gelden in den regel als niet
interessant: wie onze routes gereden heeft, éal
de eenzame Drentsche heide langs het Zuld-
heuvelgebled. Aldaar zijn enkele wegen welis
waar berijdbaar voor auto’s, wat echter niet
zeggen wil, dat het autowegen zijn. Over
wat mooie plekjes, terwijl de kapitale boeren
stellingen getuigen van een welvaart, die pas
sedert kort voorbij is, doch die naar wjj hopen
zeer spoedig terug zal keeren. Speciaal Zuld-
Friesland is prachtig, de weg langs de Zuider
zeekust voert door plaatsen als Lemmer, Kulnre.
die evenals b.v. Ejburg bezienswaardigheden zijn,
waarvoor wjj in het buitenland uren zouden
rijden! De weg zelf is van talrijke hekken voor
zien; wil men ongestoord rijden, dan is de route
over Heerenveen verkiesiyker. Langs Giethoorn,
dwars over de Veluwe en tenslotte door de
Geldersche vallei terug.
Op Zondag 15 Mei houdt de A. 8. O. „De Vo-
lewtjckers” nationale wedstrijden.
Het programma luidt als volgt: 10 KM.
klasse A; 4 KM. klasse B; 2H KM. klasse C
(nieuwelingen).
Aanvang 12 uur. Start aan bat Marveld.
Zn dezen tijd van economische de
pressie is het gebiedende eisch, dat
Hollandsch geld in het vaderland
wordt uitgegeven.
ROUTE C volgt den duinrand langs de
Noordzeekust, waarvan de gedeelten ten zuiden
van Haarlem welbekend zijn. Doch ook boven
het Noordzeekanaal Is veel moois te zien. De
rustige badplaatsen, die men daar bezoekt,
komen misschien In aanmerking, om daar dezen
zomer nog eens wat langer te verblijven. Vanaf
Alkmaar (Interessante stad!) door een polder
landschap naar Wielingen, waar men den Zul-
derzeeafsluitdyk bereikt, die over een afstand
van 5 K.M. berijdbaar is. (Entrée ƒ1.voor
auto, per persoon extra 10 ct. ten bate van
het Nationaal Crisis Comité). Langs de kust op
Hoorn aan, en dan de Beemster in, waar nu
de vruchtboomen in bloei staan. Van Purme-
rend kon men tot voor kort over Edam en Vo
lendam naar de hoofdstad rijden; wie op het
oogenbllk Volendam („how nice" „wie rei
zend": vroeger was het uitsluitend „bulten-
landsch”, wat men er hoorde!) wil bezoeken, Is
verplicht, over Monnikendam te rijden. Men
kan ook langs de Zaan terugrijden, waar’taL
rijke moderne fabrieken de oude molens vervan
gen hebben. Langs de Vecht naar Utrecht en
zoo langs den Ouden Rijn naar Den Haag
terug.
Zooals bekend, behaalde onze landgenoot, jhr.
dr. J M. O. v. d. Bosch, in het toumooi te Cam
bridge den tweeden prijs. Met belangstelling
werd in ons land de verrichtingen van D. D.’s
voorvechter gevolgd. Hij begon met een remise
tegen den Britschen kampioen Yates, sloeg ach
tereenvolgens Tylor en mej. Menchik, deelde het
punt met Milner Barry een jeugdig speler,
die, gedeprimeerd door het verknoeien van zijn
op winst staande partij tegen Sultan Khan in
de eerste ronde, beneden zijn kunnen bleef
overwon Alexander, in wien hij een tegenstander
van gelijken *tyi trof in een fraaie partij en
maakte remise met Sir Thomas (volgens eigen
beweren op eenigszlns gelukkige wijze).
Aldus was v. d. Bosch, evenals Sultan Khan.
zonder nederlaag en met gelijk aantal punten
tot de laatste ronde genaderd. Heel de Haagsche
schaakwereld en wjj veronderstellen ook de Ne-
derlandsche voorzoover deze laatste van den
wedstrijd op de hoogte was. Immers de pers had
daaraan slechts matige belangstelling gewijd
was vol spanning.
Zou het den symi
den gevreesden Ine
dwang te houden?
Het beeft niet mogen zijn. V. d. Bosch had
een na ruil ontstaan eindspel niet op de juiste
waarde geschat en verloor. Met Alexander deel
de hij den 2den en 3den prijs, daarbij spelers
als Sir Thomas, mej. Menchik en Yates achter
zich latende.
Een zeer eervol resultaat, waarmede wjj hetn
van harte gelukwenschen.
Men kan de indeellng in trajecten natuur
lijk naar willekeur veranderen, zoo is Boute
O. gecombineerd met A en B een bijzonder
aardige week-end-tocht voor de bewoners van
de oostelijk* provincie*,
remise.
De zesde partij tenslotte had een zeer onver
wacht slot. In het middenspel namelijk brak
Raichenbach, na fraai combinatiespel, near
dam door. De manoeuvre had twee schijven ge
kost, maar op dat moment scheen verlies voor
Raichenbach uitgesloten en was remise voor
Fabre zeer moeilijk. De Poolache meester be
handelde het eindspel echter buitengewoon
zwak; van voordeel bleef spoedig niets meer
over en na nog eenlge fouten, boekte Fabre een
Jonge Acht B: Nereus, Laga. Njord, Argo.
Oude Skiff: Arsa, Laga, Laak, Leythe, Argo,
Spaame.
Oude Acht: Nereus, Laga.
Twee zonder stuurman: Laga. Njord.
Vier tonder stuurmanLaga. Laak.
Acht (dames): Nereus. Laak. Vliet.
Vier (dames): Hoop, Nautilus, double scull;
(dames): Nereus, Hoop. Skiff (dames): Leythe
Styiroeien Oude Vier dames: Laak. Argo, Stijl-
roeien Oude Skiff (dame*): Hoop, Leytne, Vliet
Stijlroelen Oude Ovemaadsche Vier: Nereus.
Laak. Leythe. Vliet. Spaurne.
Stijlroelen Jonge Skiff (dames)Arsa, Deut
sche Sport, Laak, Leythe. Vliet.
De loting wordt Dinsdag 17 Mei te '»Grtr-
venhage gehouden.
Het volgende elftal is voor het dekenaat Hoorn
door de betreffende commissie samengesteld.
Doel: J. Bakker (KGB.); achter: A. Loos
(Forward); N. Beemster West-Friezen)mid
den: O. Bakker (Wlt-Rood), F. V. Nleuwburg
(Weat-Fi tesen)O. Warmerdam (de Valken)sche Hpaien te varhiedm. Deze consequentie
voor: J. Baas (K.GB.), O. Sachs (de Blokken). -
M. V. d. Vlugt (Woudla), K. Banff (KGBJ,
N. de Lange (de Valken).
Als reserves: P. Laan (Wlt-Rood),- Th. Ligt-
hart (K.GB.), B. Nannlngs (Forward), F. Deen
(K.G.B.). M. van Duimen (Forward),
In een slotartikel aal ik een overzicht der
laatste vier partijen geven en tevens eenlge ka
rakteristieke standen bespreken, terwijl de be
langrijkste partijen uit deze match in onze dam-
rubriek geanalyseerd geplaatst worden.
HERM. DB JONGH.
weekend. Na een bezoek aan het Westland gaat
het door een alleraardigst polderlandschap naar
Gorinchem; vervolgens door de Langstraat,
waar de lintbebouwing wel op haar ergst is.
Wie dit (overigens wel typische) gebied reeds
kent, kan over Breda rijden. Door een onbekend
landschap, de Peel, waar nog uitgestrekte ge
bieden op de cultiveerende hand van de Heide
Maatschappij wachten, naar Limburg. Aan
sluitingen zijn beschreven vanuit Middelburg
en Maastricht, de laatste omweg Is zéér de
moeite waard, evenals het gebied direct ten
zuiden van Nijmegen. Door de Betuwe (vrucht-
dat niet beamen; ook het noorden heeft heel
boomenbloet), langs Arnhem en Zevenaar den
Achterhoek In. daarna door prachtige deelen
van Overijssel, door het Textiellndustrie-gebled,
langs Ootmarsum en Ommen naar Zwolle, om
vervolgens over de Veluwe. langs het idyllische
Uddelermeer en het Gooi via Amsterdam weer
de Residentie te bereiken. De weg door het
Gooi is beschreven langs den ouden autoweg,
dus door de aardige plaatsen Eemnes, Laren en
Naarden. Men kan ook de nieuwe verbinding
nemen, maar de oude weg is uit een toeristisch
oogpunt veel Interessanter.
Intusschen zijn de besluiten, genomen In de
laatstleden gehouden vergadering der FJ£.L. den
internationalen bond van hippische organisaties,
bekend geworden en blijkt daaruit dat deze be
slissingen nogal Ingrijpend zijn. Zooals bekend
mag worden geacht bestond tot nu toe de s.g,
samengestelde wedstrijd uit verecnlUende on
derdeden, waarbij o*. ook *n lichte dressuur -
proef, waarbij elschen werden gesteld, zooals
tot nu toe in de landen, die de oude rykunstige
beginselen huldigen, gewoonte WA* Deze dres-
suurelachen waren steeds voor landen als Italié
en Polen, die die oude principes niet volgden,
een groote handicap en zU lieten dan ook nooit
begrijpen we echter niet goed. Zeer terecht
wees onze bekende amazone mevr. v. Hoboken
kort geleden te Frankfurt bij het aldaar
gehouden „Relterlnnen-Kongress” op dit ver
bod en wenachte het opgeheven te zien. WIJ
voor ons zouden deelneming voor dressuur al
thans voor dames opengesteld willen zien.
We sagen in Tilburg in één en denzelfden
wedstrijd autkomen: Arabieren. Berbers. Han-
noveranen^Trakheners, Kruisllngen, Inlanders,
Anglo-Arabieren, Engelsche paarden en verdere
„tuttl-fruttl”. Om nu eens twee uitersten te
nemen: de Arabier en de Engelschman. Aan
belde moet men geheel verschillende elschen
stellen. Wat men bij een Engelsch paard nooit
mooi zou willen heeten, behoort juist tot de
typische kenmerken van den Arabier. Als we
dus zulke heterogene bestandeden In één keu
ring vereenigd zien, dan is het oX het beste
dien wedstrijd te splitsen in klassen voor de
verschillende rassen of wel om alleen bepaalde
typen of rassen in zoo'n keuring toe te laten
en dat dan van te voren welomschreven be
kend te maken. Want men vergete niet, dat
-W wU bijv niet mooi noemen, toch juist wel
zijn eigen variant in de 34-39 opening gespeeld m°°* kan Min.... In zijn soort.
In de springconcoursen kwamen ook ver
schillende paarden uit, die toebehoorden aan
het z.g. Colenbrander-Fonds. Deze stichting,
waarover we indertijd reeds een en ander mee
deelden, houdt zich bezig met aankoop van
goede springpaarden voor veelbelovende ruiters
en verschillende dezer paarden oa. Emlca,
Danseuse de Rose en Diana maakten een best
figuur. Dat doet ons zeer veel genoegen. Op
merkelijk pus ook deze maand bet succes van
It. v. Njjnatten met Blacky, een veelbelovend
paard. Ook een zekere beer Puyenbroek maakte
beste parcoursen. Men hoorde van hen in Breda
en Den Bosch ook.
De Beker van Breda viel dit jaar ten deel
aan maj. de Kruyff. die juist dien dag 25 jaar
concours-rulter was, en een kwart eeuw gele
den In denzelfden wedstrijd voor het eerst was
gestart. Een waardige viering van een zilveren
jubileum!
De tuigpaardsport te Den Bosch stond op
hoog peil, vooral de open klasse éénspannen
mocht gezien worden. De superieure Haddon
Phlllpine van den heer v. d. Koppel te Zeist
was niet te slaan en toonde wederom welk best
hackney-materlaal we in Nederland hebben.
Intusschen werden ook wear verschillende
cross-countries gereden en blijkt de belangstel
ling daarvoor groeiende. Op zich zelf is dit
toe te Juichen, mits daarmede gepaard blijft
gaan belangstelling en liefde voor het dressee-
rendrfjden, als zijnde toch de grondslag van
alle rijkunst en rljsport.
Ook de draverijen hebben de course-llefheb-
bers naar bulten gelokt, terwijl In het buiten
land eveneens het seizoen in vollen gang is. In
Engeland zijn bekende. Jaarlijks terugkeeren-
de zg. klassieke rennen gehouden. De „Two
Thousand Guineas" werd door Orwell, den fa
voriet gewonnen, terwijl de One Thousand
Guineas door een Pranschen volslagen outsi
der werd verdiend.
en Raichenbach beantwoordde Fobre's eersten
zet steeds met 19-23 en de Fransche kampioen
speelde met zwart onveranderlijk 1. -19-23
Bovendien waren de vierde en de zesde party
tot aan den tienden zet volkomen gelijk en zelfs
lang daarna was het verschil nog maar seer
gering. Deze match versterkt dan ook de stel
ling van hen, die beweren, dat ons damspel
denzelfden weg opgaat.als het Engelsche dam
spel en het schaakspel, in welke spelen de
openingen. d.w.z. de theorie, van overwegend
belang zijn. Het honderd-ruiten-damspel is
echter zoo variantenrijk, dat, voor het de theo
retische starheid van deze spelen bereikt heeft,
Fabre ongetwijfeld al tot de damgeschiedenis
zal behooren en Raichenbach zal rondloopen
met een grijzen baard.
Opvallend verder, In deze match, is het groote
aantal fouten, die door beide meesters gemaakt
zijn. Het is waar, Raichenbach heeft verschil
lende momenten gehad van werkelijk geniaal
spel en Fabre kan terugzien op zeer sterk ge
speelde gedeelten, maar partijen zonder fouten,
die men in een match tusschen grootmeesters
toch had mogen verwachten, zijn tot nu toe
niet gespeeld.
In de eerste partij verliep het spel na: 1. 32-28
(Raichenbach had wit), 18-23; 2. 34-39, 33:34;
3. 40:39, 13-18, In een bekende variant der 33-38
opening. Fabre viel den langen vleugel van zijn
tegenstander aan en formeerde aan de andere
zijde de halve hekstelling. HU speelde zeer sterk
en behaalde vrijwel winnend voordeel; in het
eindspel deed hij echter een zwakken set, waar
door het remise werd.
De tweede en derde partij zijn correct ge
speeld, maar momenten dat het spelpeil zich
boven het middelmatige verhief, zijn niet voor
gekomen. De Fransche kampioen had belde
keeren voordeel, maar de Pool verdedigde zich
goed en forceerde beide keeren remise.
De vierde partij speelde Raichenbach op com
binatie en hij had hiermede succes, toen Fabre
denkend voordeel te behalen, in bet middenspel
op het centrum aanviel. De jonge Pool voerde
een verrassende combinatie uit en won daarna
in goeden /tUL
In de vijfde partij viel Fabre onmlddellljk
aan, maar even later vereenvoudigde hfj het
spel weer en werd het na een gelijk eindspel
De inschrijvingen voor de roeiwedstrUden van
„Hollandia” op 19, 20 en 21 Mei a.s. lulden ais
volgt:
Vier: Arsa. Njord, Argo.
Ovemaadsche Twee: Nereus, Poseidon.
Jonge Twee A: Lags. Laak. Njord.
Jonge Vier B: Hoop, Njord. Argo.
Skiff (overn. beginnelingen)Arsa,
Laste, Amstel, Hoop, Willem IIL
Jonge Skiff B: Laak.
Ovemaadsche Vier: Nereus, Triton. Laga.
Spaame, Cadetten, Hoop, Willem HL Viking,
Amstel. Argo.
Jonge Acht A: Triton, Njord, Cadetten.
Jonge Skiff A: Laga, Laak, Amstel, Hoop,
Njord, Nautilus.
Oude Twee: Laga, Willem IH.
Jonge Vier A: Triton, Laga, Njord, Badetten.
Spaame.
Jonge Twee B: Laak. Willem III.
Oude Vier: Nereus, Taak, Willem HI, Am
stel. Njord.
in den geest als de africhting door de Italianen
ca. wordt opgevat. Dat men ook in die rich
ting wenscht te gaan, blijkt eveneens wel uit
het toewijzen van een plaats aan een Pool en
een Italiaan in de commissievoor dressuur,
die dit onderwerp zal hebben te behandelen.
Dezen zomer te Los Angelas zal echter nog
op de oude wijze worden gewerkt. Verder werd
besloten aan groote internationale landen-
wedstrljden ook dames tot deelneming toe te
laten, doch hun deelneming aan de Olympl-
ingenleur
Medembllk.
Ten aanzien van het bezoeken der Zuiderzee
werken is door den Dlrecteur-Generaal der
Zuiderzeewerken het volgende bepaald:
In verband met het dienstbelang moeten af
zonderlijke bezoeken aan de Zuiderzeewerken
onder geleide van het personeel van dien
dienst zooveel mogelljk worden beperkt.
De aandacht wordt daarom gevestigd, dat
in overleg met de directie der Nederlandsche
Sixxjrwegen publieke excursies zijn georgani
seerd. waarvoor de spoorwegen goedkoope
tremen laten rijden naar en van het punt van
afvaart van de reserve-stoomboot van het
Spoorwegveer EnkhulzenStavoren, waarmede
de verschillende werken voor zooveel mogelljk
korden bezocht, terwijl zoowel aan boord als
op de werken door ingenieurs van den dienst
der Zuiderzeewerken deskundige voorlichting
wordt verstrekt, terwijl daarbij e<i gedrukte
beschrijving van de werken wordt uitgereikt
Deze excursies zullen dit jaar plaats hebben
op:
Woensdag 27 Juli van Rotterdam en Amster
dam;
Woensdag 3 Augustus van Breda en Helmond.
's-Bosch
Woensdag 17 Augustus van Rotterdam
Amsterdam
naar Enkhulzen en op
Woensdag 20 Juli van Enschede. Zwolle;
Woensdag 10 Augustus van Groningen
Leeuwarden
naar Harlingen (alle treinen met 3e klassen).
Voor de deelneming hieraan kan men zich
wenden tot de loketten der Spoorwegen, terwijl
voor grootere gezelschappen overleg met de
Spoorwegdirectie te Utrecht aanbeveling ver
dient.
Tot
zeer
ongeveer midden Juni zullen mede de
interessante werkzaamheden tot sluiting
van de Vlleter van Den Oever op Wleringen
uit voor leder tegen eene geringe vergoeding
ten bate van het Crisiscomité van zeer dlchtbu
worden gadegeslagen.
De kunstwerken te Den Oever en op het
Kornwerderzand zijn voor ieder toegankelijk,
waarbij zij aangeteekend dat, wanneer men
deze plaatsen per eigen vaartuig wil bereiken,
vooraf voor het meren in de werkhavens ver
gunning moet worden aangevraagd, respectie
velijk aan den havenmeester K. Brinkman te
Den Oever, of aan den Technisch-Ambtenaar
bU de Zuiderzeewerken P. Baars te Komwer-
derzand. daar de dienstuitoefening hiertegen
een beletsel kan vormen.
Bezichtiging van de gemalen „Lely" te Me
dembllk en „Leemans" te den Oever, wordt
slechts toegestaan, wanneer daartegen uit
dienstoogpunt geen bezwaar bestaat, waartoe
tijdig tevoren overleg rpoet worden gepleegd
met de Directie der Zluuerzeewerken te Medem
bllk.
Aangeteekend wordt nog. dat een passagiers-
en vrachtdlenst MedembllkWleringenBree-
zandKornwerderzandHarlingen door de
Stoombootordernemlng „Ijsselmeer" (onderne
mer Johan Kool te Medembllk) wordt uitge
oefend. waarmede dagelijks, behalve ’s Zon
dags. langs de werken wordt gevaren, waar
omtrent de Vereenlglng voor Vreemdelingen
verkeer te Medembllk (secretaris J. Th. W. J.
Vermolen) gaarne inlichtingen verstrekt, welke
V V. V. voor bezoek aan de werken verder
eenige programma's, van inlichtingen omtrent
huren van booten, autobussen, enz. voorzien,
heeft ontworpen, welke zij op aanvrage aan
belanghebbenden toezendt.
Ook kunnen afzonderlijke vaartochten met
een der booten van genoemde onderneming
worden gemaakt, terwijl groote gezelschappen
booten kunnen huren van den Veerdienst Enk
hulzenStavoren, of van de N V. Hoomsche
Stoombootreederlj vJi. Horjus en Ca. te Hoorn.
weinig eervolle, maar zeer nuttige overwinning, na hiertegen te ageeren. Bovendien zouden de
ze landen Indien de dressuurproef kwam te ver
vallen, vrU veel kansen onmlddellljk maken voor
eerste plaatsen In dezen wedstrijd, omdat *1)
’t terrein en over de hindernissen meester* zijn.
In bedoelde vergadering nu is het besluit ge
nomen, dat de dressuurproef zou worden gewij
zigd in een soort gehoorzaamheidsproef, geheel
Vrije baten wedstrijd Hamburgertellng BaanI
(voor Dames)
L Mevr. Schouten, Haarlem, 120; 2. Mevr.
Berlijn. Delft, 114—110; 3. Mevr, de Bruin.
Haarlem, 114—2 x 100.
Duo-wedstrijd Baan G:
1. L. /KetellapperD. Bremer, Htterlem, 83:
2. JacJKoel-W. F. de Dood Haarlem, 2x80; 3.
Mevr. ElslngerMevr v d. Storm, 80.
Vrljebaanwedstrljd gewone telling Baan H.
(voor Dames)
1. Mevr, de Bruin. Haarlem, 45; 2. Mevr.
Heidendaal, Haarlem, 44: 3. Mevr, de Lange,
Alkmaar, 432x4L
Hoogste dameswerpster: Mevr. Berlijn, Delft,
met 81.
Meesterschap van Haarlem, Baan I:
le pr. mevr. Berlijn, Delft 187; 2e pr. L.
Ketellapper, Haarlem, 182 (26); 3e pr.'L. Boom,
Alkmaar, 183 (34).
Personeele wedstrijd Baan D (enkele kaart):
1. D. Bremer, Haarlem 44; 2. mevr. v. d. Hel
den, Delft, 42; 3. J. Luiting. Alkmaar, 43.
Personeele wedstrijd Baan D (serle-kaart)
1. w. Berier, Amsterdam, 130; 3. Dreyer, Den
Haag. 119; 3. D. Bremer. Haarlem, 118
Vaste Baanwedstrljd Hamburgertelling:
(Baan B)
1. L. Ketellapper Haarlem, 2 x 120—4 x 114;
2. J. Leeksma Den Haag, 2 x 120—114; 3. D.
Bremer, Haarlem, 120114108.
Vaste Baan wedstrijd (gewone telling):
(Baan A)
1. J. Köllman, Alkmaar 4 x 45; 2. Beukering,
Den Haag. 252 x 44 3. Ketellapper. Haarlem,
4544 4. H. Frantzen, Haarlem. 4543.
Vrjje BaanwedstrlJd (Hamburgertellng))
(Baan E)
1. M Henneman, Bloemendaal, 130; 2. mevr
Berlijn. Delft, 2 x .14; 3. L, Ketellapper. Haar
lem, 114.
Vrije baanwedsitrjjd (gewone telling)
(Baan F)
1. W. Berier, Amsterdam. 4 x 45; 2. L. Ketel
lapper. Haarlem, 45—3 X 44; 3. Joe
arlem. 45—3 X 44.
Paren wedstrijd (Baan H)
1. Mevr. Köllman en J. Köllman. Alkmaar
54; 2. Mevr. Heidendaal en H. v. Duynen,
Haarlem, 53; 3. Mevr, de Lange en L. Boom,
Alkmaar, 504746.
Het wedstrjjdselzoen is in vollen gang en, ge
zien het lijstje der hippische wedstrijden in
Mei, kan men nog niet van achteruitgang
spreken. Dat zal echter later wel blijken.
Tilburg opende dit jaar de rij met een con
cours-hlppique, dat goed in elkaar rat en ook
organisatorisch vlot verliep. Dat het goot van
den regen en dat er in belde springconcour
sen meer dan vijftig paarden startten was niet
de schuld van het bestuur, ofschoon we het
onnoodlg en niet verstandig achten om op één
dag een springconcours voor nieuwelingen uit
te schrijven en een handicap-springconcours,
waarin die nieuwelingen ook weer kunnen uit
komen. Dat duurt dan veel te lang en, al zijn
de springconcoursen dan op de programma’s
gekomen als attractle-nummers voor het Pu
bliek. zij zouden er al spoedig op deze wijze
toe medewerken, dat zU het publiek ervan af-
keerlg maakten.
De tulgpaarden waren niet in grooten getale
aanwezig te Tilburg; de rijpaarden des te
meer. Wat is dat toch een moeilijke keuring,
zoo’n rUpaarden-keurlng. Het nummer heet
„Concours schoonste rijpaard". De eerste
moeilijkheid ia, dat er een groot aantal paar
den in uitkomen, die alle van verschillend ras,
type en grootte zijn. De volgende moeilijkheid
is: wat moet onder .schoonste rijpaard” wor
den verstaan? Moot ia soo’n betrekkelijk be
grip en gebonden aan den smaak van degenen,
die zullen moeten uitmaken, wat mooi nu
eigenlijk is. Men kan oX in een dergelljken
wedstrijd zijn beslissing altijd motlveeren door
doodeenvoudig te zeggen: dat vind ik mooi;
vindt JU dat niet mooi? Welnu, dan is dat een
kwestie van smaak. Daarmee is de zaak schijn
baar af. Maar niet voor publiek en nog
minder voor de deelnemers. Want die houden
er ook hun begrippen van .schoon” op na en
hebben ook een eigen min of meer uitgespro
ken smaak. Dan komen de botsingen en de
aardigheid is er af.
Men heeft bij het Centraal Comité al van
alles geprobeerd om de omschrijving zóó te
krijgen, dat vrijwel ieder het naar den zin was
te maken. Dat zal oX nooit mogelljk zijn. v66r-
dat ruiters, paardeneigenaars en juryleden al
len uit de zelfde school komen en by dezelfde
leermeesters dezelfde begrippen van schoon
heid hebben geleerd. Wél zullen er dan nog
indlvldueele kleine verschillen van meenlng
bestaan, doch zij zullen niet doorslaand zijn.
Ongetwijfeld zullen de tultuurwerkzaamhe-
den, alsmede de dorpsbouw in den Wiertnger-
meerpolder, ook tal den komenden zomer we
derom een groot aantal belangstellenden trek
ken, waarom het aanbevelenswaardlg voorkomt
hier eenlge mededeellngen te verstrekken, wel
ke voor belangstellenden van beteekenis kun
nen zijn. BIJ een bezoek aan den polder valt
het onmiddelluk op, dat op verkeersgebied
sedert vorig jaar een groote verandering is
ingetreden. Vorlgen zomer was nog slecht»
een klein gedeelte in het Westen van de Meer
per flets en auto toegankelijk en excursisten
waren, om iets van de werken te kunnen zien,
vrijwel uitsluitend op gebruikmaking van de
voor dat doel in de vaart gebrachte excursle-
boot. die aan een beperkte route gebonden was,
aangewezen. Intusschen la echter met voort
varendheid gewerkt aan den aanleg van ver
harde wegen en uitbreiding van het rijwiel
padennet, waardoor thans niet alleen het in
aanbouw zijnde Slootdorp (Sluis I) en Mld-
demneer (Sluis IH), gelegen op 5 6 K.M. van
het oude land, over verharde wegen bereik
baar zijn, doch bovendien over breede rijwiel
paden tot diep in de Wieringermeer kan wor
den doorgedrongen. De groote bedrijvigheid,
welke er zoowel ten aanzien van het land bouw
werk, als dorps- en schurenbouw heerscht en
in den komenden zomer nog heerschen zal,
heeft het wenscheltjk gemaakt het verkeer
zooveel mogelljk tegemoet te komen, in ver
band waarmede de op het hierbij behoorende
kaartje met dikke lijnen aangegeven verharde
wegen met ingang van 10 Mei 1932 voor het
berijden met personen- en vrachtauto’s en
autobussen, zullen worden vrijgegeven, onder
voorwaarde echter, dat de asbelasting 2000 Kg.
niet overschrijdt en met geen grootere snel
heid dan 40 K.M. per uur wordt gereden. Waar
op de rijwielpaden geen ongelimiteerd verkeer
kan worden toegelaten blijft het berijden dier
paden voor vrachtauto’s en autobussen verbo
den, terwijl het verkeer uitsluitend is toegelaten
voor rijwielen, motorrijwielen en personen
auto’s tot een totaalgewlcht van 2000 K G. De
op bjjbehoorend kaartje aangegeven gestippel
de lijnen geven de per auto berijdbare rijwiel
paden aan. Daarop zijn tevens de plaatsen
aangegeven, alwaar kanalen per pont zijn te
passeeren.
Uitdrukkelijk zij aangeteekend, dat de Direc
tie der Zuiderzeewerken en die van den Wle-
ringermeerpolder geen enkel risico aanvaarden
ten aanzien van het berijden der -wegen en
rijwielpaden of het passeeren der ponten, ter
wijl er de aandacht op wordt gevestigd, dat
van de op regelmatige afstanden aangebrach'.e
wisselplaatsen gebruik gemaakt moet worden,
omdat het passeeren op de betrekkelijk smalle
wegen en rijwielpaden anders ónmogelijk is en
aanleiding zou geven tot verkeersongevallen en
stoornissen.
Waar de rijwielpaden niet op intensief auto
verkeer zijn berekend, zal hiervan zoo weinig
mogelljk gebruik moeten worden gemaakt, ter
wijl slechts met matige snelheid kan worden
gereden. Zoo noodlg zullen de wegen of (en)
rijwielpaden voor alle verkeer geheel of ge
deeltelijk worden afgesloten, c.q. afhankelijk
van een speciale vergunning worden gesteld
Bij het passeeren van de kanalen door mid
del van de ponten moet de uiterste voorzich
tigheid worden betracht en gehandeld worden
geheel volgen* de door den pontwachter te ge
ven aanwijzingen. Opgemerkt wordt, dat des
Zondags slechts enkele ponten zullen worden
bediend.
Gezelschappen, die onder geleide den polder
wenschen te bezoeken, kunnen zich lederen
Dinsdag en Vrijdag, ’s morgens om 10 aur ep
*s middags om 2 uar, vervoegen aan het Bureau
der Cultuur Mij., „de Wieringermeer" te Sloot
dorp (Sluis I), waar een door de Wieringer
meer-Directie beschikbaar gesteld persoon aan
wezig zal zijn om belangstellenden door den
polder te geleiden.
De vorig jaar door de N.V. Gebr. Kaan's
Vervoer-Mij. te Hippolytushoef in de vaart
gebrachte excursieboot is ook thans weer voor
het maken van uitstapjes door den polder be
schikbaar, waarvoor men zich met Gebr. Kaan
in verbinding kan stellen. Door de Wieringer-
meer-Directie wordt zooveel mogelljk gezorgd
voor deskundige geleide aan boord.
Bezoekers van de Wieringermeer kunnen
zich voor het verkrijgen van mondelinge in
lichtingen omtrent de bezienswaardigheden in
den polder vervoegen aan het Bureau der Cul
tuur Mi) te Slootdorp (Sluis I); schriftelijke
informaties dienaangaande kunnen worden
aangevraagd bij de Directie van den Wlerln-
germeerpolder te Alkmaar.
Dengenen, die tevens den proefpolder nabij
Andijk wenscheh te bezoeken wordt meegedeeld,
dat hiertoe dezen zomer op eiken Dinsdag- en
Vrijdagmiddag (Om 2 uur) gelegenheid wordt
gegeven en zooveel mogelljk geleide beschikbaar
De officieele uitslag van het Nationaal
gelconcours te Haarlem luidt al- volgt:
In vita tie-bonden wedstrijd
le pr Alkmaar met 1197; 2e pr Rotterdam
met 1178; 3e pr. Haarlem met 1166: 4e pr.
Amsterdam met 1158.
Hoogste werpers in 20 worpen:
1. D. Bremer, Haarlem, met 145; 2. J. Diepen,
Alkmaar, met 143.
Treffersprljs: Alkmaar 192 (1197).
Korpswedstrijd Baan C:
Afd. B: 1. De Prins H, Haarlem. 317; 2.
Z_A Z O Z. H. Ams erdam, 307; 3. G.G.P. 11,
Den Haag, 290 4. Fidelio UI, Amsterdam. 388;
5. E.V.A. U, Den Helder, 387; 6. De Volharding.
II, Haarlem. 283 7. Alles Om II. Umuiden,
282: 8. Nooit Gedacht II, Utrecht, 281; 9. Koe
koek IL Alkmaar, 278 (50); 10. S. 8. S. II,
Haarlem. 278 (46).
Hoogste korpswerpers:
Afd. A: 1. C. van Vreeden, Haarlem, 79; 2.
H. Franltzen, Haarlem, 78; 3. J. Simon, Den
Haag. 75.
Afd. B: 1. O. Swart Haarlem. 74; 2. A.
Healjen, Amsterdam. 72 (4 x 9) (3 x 8).
Korpswedstrijd Baan C: Afd. A:
1. Koekoek. Alkmaar, 334 49); 3. De Prins.
Haarlem, 334 (48): 3. 't Hindert Niet, Den
Haag, 328 4. De Eendracht, Haarlem, 323 5.
D.O.K., Bloemendaal, 318; 6. De Daunlaten.
Haarlem, 314; 7. Het Smalle Pad. Den Haag,
313; 8. K. I. P.. Amsterdam, 311; 9. 8. 8. 6.,
Haarlem, 310; 10. Onderling Genoegen,
sterdam, 309
Korpswedstrijd (voor dames) Baan C:
1. L.O.D.O, Delft, 337 houten;
Plank, Haarlem, 304 houten; 3.
Delft, 288 houten.
Houdt
Nous,
iUVAIDEN
^CROIOIKEN
ROUTE A
ROUTE C
AANSLUITINGEN
DEN HAAG
WdlEJ
I08ECI
BOSCH
ILBUR8
VtRLO
itLOOM
MIODEI
xtUIG
l
O BRUSSEL
ftUirEN^^
DOEIIMCHEM
HEEREMVEEH
9tVEH-*’HENGELI
Y TER
.MSTERBAN
^^.HARDERWlJg
JTOAM
Wkt*GORWCHEN
V
UTREUif^
«STEM
'^EINDHOVËn^^^^
.•^HÖORM
rURMERENB
1
ISCHEOt
:hemw>
AfEl
iFOORT
Stcttoown <c*n.
«orrrrtt»
B3 trema
C
d
c
8
I