Prikkeldraad
'LEEKEPREEKEN
Beperking van den invoer
I
Ook in de A.J.C.
op het binnenhof
Idee van dr. Colijn
Economische Raad
aangenomen
ZATERDAG 14 MEI
KONINGEN VAN DE WOESTIJN IN EEN DIERENTUIN
PRODUCTIE VAN MARGARINE
Toenemende achteruitgang
MINDER POSTBESTELLINGEN
NAT. AUSPICATO-VIERING
EEN ANTIEK „GETSKE”
Smalle doorgang aan den Minder-
broedersingel te Roermond
Met de Kleine H. Theresia ten
stride tegen de georganiseerde
goddeloosheid
KAASUITVOER
NAAR DUITSCHLAND
- 3
i'
De functie Kamerlid-gesalari-
eerd bestuurder
Audiëntie
-
David wiet het beter!
Idee-van Dr. Colyn
en
GEEST VAN LIEFDE
3
te
onder
„One
M.:
139
132,7
127,6
1113
140.6
62,4
663
713
70.8
663
77,6
61.7
57,6
45,3
73,4
26
51
41
30
49
r
I
ver-
4
I
Het is nog steeds een raadsel, welke en
hoe groote gevolgen de jongste scheuring
In de 8.D.A.P. voor de partij hebben sal.
Eerst bij de komende Kamerverkiezin
gen zal de rekening kunnen worden opge
maakt.
Er zijn optimisten; er zijn pessimisten.
Maar intusschen blijkt wel, dat de scheu
ring dóórwerkt, ook In neven-organisaties
der partij, zooals trouwens genoeg voor
speld is.
In de jeugd-organisatie, de A. J. C., is de
Invloed der scheuring al heel goed merk
baar.
Blijkens het communiqué van een hoofd
bestuursvergadering deden zich door de op-
rlchtfng van de O.8.P. in een vijftiental
aldeelingen grootere en kleinere moeilijk
heden voor.
oud
nog
Karmel
Egmond a.d. Hoef, 10 Mei 1932.
1928
16
1930
17
WU voelen op dezen grond veel voor een tdee.
dezen middag door Dr. Colijn aan de hand ge
daan. Hy heeft, toen hij zijn stem aan de Cri-
sisinvoerwet gaf. deze wet gezien als niet meer
dan een middel, om tegen overmatigen Invoer
maatregelen te kunnen nemen. Als instrument
ter radicale wijziging van onze handelspolitiek
al is hij daar op zichzelf niet tegen is
de wet nooit bedoeld. Daarvoor Juist diende het
amendement-Oud. Het gat aan de Kamer op
1929
14
1931
18
le
n
ra
'5
t.
1"
sk
gehouden
den Ned.
genomen.
Inktpotten
se
n
'P
iu
l-
t.
n
U
l-
■r
i-
alle schepsel tegenover God. En dat lokte
edele geesten In een wereld, waar zooveel
onrechtvaardigheid en ongelijkheid was. En
In de studie van den nog zoo kort geleden
gestorven Godmensch leerden de eerste
christenen met verzaking van eigen lusten,
met afleggen van haat en vijandschap, de
naastenliefde als de eerste deugd en vonden
in die leer een ongekenden vrede des har
ten. En zóózeer werden zij door die liefde-
leer veranderd, dat heel hun uiterlijk en
hun-leven-naar-bul£en er door gekenmerkt
werd. En de overige heidenen zagen daarin
Te Whipsnade nabij Londen is een nieuwe dierentuin geopend, waar
in de dieren zooveel mogelyk in natuurlijke omgeving zyn onder
gebracht
S^cht
Op voorstel van het bestuur van de af-
deellng Rotterdam werden 21 Rotterdam-
sche leden geroyeerd, wegens het geven van
niet te dulden tegenleidlng. Op voorstel
van het bestuur van de afdeeling Amster
dam werd besloten Evert Boom. Charles
Brands, Dries Gosman en Jan Moll te
royeeren, wegens het zich schuldig maken
aan handelingen in strijd met de belangen
van de A.J.C.
Hebben alle profeten van onzen tijd ge
faald in hun voorspellingen van geluk en
welvaart en vrede, de geschiedenis kan ons
leeren, hoe en waar de juiste weg 4e vinden
is. Nog altijd bidden jaarlijks millioenen in
dezen tijd in Gods kerk den H. Geest af. En
nog altijd is die H. Geest bereid neer te
dalen en Zijn groote wonderen te wrochten.
Het is niet meer noodig, dat Hij een storm
verwekt en in vurige tongen verschijnt om
Zijn herauten aan te wijzen. Wie oogen
heeft om te zien en ooren om te hooren,
die vindt overal de gezalfden de§ Heeren,
de verklaarders en verkondigers, ook de
belevers van de eenig ware leer. Maar helaas
staat te vreezen, dat ondanks oneindige
betere kansen, de doorbraak van Christus’
leer in het moderne heidendom minder
krachtig zal zijn dan in de eerste eeuw na
den grooten Pinkstermorgen, omdat de
geest van liefde zoo weinig levendig is onder
hen, die hem moeten ontsteken.
Dit immers is de groote groeikracht van
het eerste christendom geweest, de onder
linge liefde, het voorbeeld van naastenliefde
onder de catechumenen. Daar waren geen
kathedralen, daar was geen schitterende
eeredienst, daar was niets uiterlijks in de
jonge kerk, wat de heidenen kon aantrek
ken. Daar was een harde afstootende leer,
die van zelfbeheersching, van vasten en
bidden, van kruisiging van eigen vleesch
sprak. Daar was niet aanlokkelijks om tot
den nieuwen godsdienst over te gaan.
Alleen: er was een elsch van rechtvaardig
heid tegenover iedereen, van gelijkheid vaa
aanhanger van den nieuwen godsdienst, als
zij met verbazing tot elkaar zeiden: zie, hoe
zij elkander liefhebben? Die onderlinge
liefde werd het aantrekkingspunt voor de
jonge kerk.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week Maandag, Woensdag en Zater.
dag geen audiëntie verleenen.
Er heerscht een gedrukte stemming In
onze samenleving van vandaag. Er hangt
iets dreigends in de lucht als voor een
zwaar onweer, ’t Is niet de oorlogszwoelte
van den zomer van 1914; ’t is niet de revo-
lutie-angst, die vele volkeren na den wapen
stilstand heeft aangegrepen en vastgehou
den. ’t Is het vage gevoel, dat de huidige
economische crisis niet uit haar dieptepunt
kan los komen~Zonder een of andere cata-
strophale gebeurtenis, ’t Is het gevoel, dat
een ernstlgen zieke in zijn laatste dagen
overvalt: het voorbije leven lijkt zoo ijdel;
wat was er veel moois en verdienstelijks
van te maken geweest; maar zelfzucht en
gebrek aan edelmoedigheid deden telkens
verzaken aan het edele en grijpen naar het
lagere. Nu, In het licht van den dood, blijkt
de smalle maar versmade weg de eenig
goed, terwijl het breede, verlokkende, veel
betreden pad recht van het einddoel heeft
afgevoerd. Maar het is nu te laat den goe
den weg nog eens opnieuw te gaan
Dat gevoel van verkeerd te zijn gegaan,
van vast te zijn geloopen is het, wat onze
samenleving beangstigt. In en na den
grooten oorlog hebben allerlei leeraars klaar
gestaan om een nieuwen weg te wijzen om
nieuwe middelen voor geluk en welvaart
aan te geven. Maar in deze dagen zwijgen
zelfs de economen; niemand weet het meer,
nu alle voorspellingen zijn mislukt, alle
berekeningen hebben gefaald, alle theorieën
dwaze verzinsels zijn gebleken.
Er is één groote troost: de geschiedenis
heeft meer van deze en zelfs erger dan deze
tijden gekend. Zóó een was de peripde op
de grens van onze Jaartelling, toen de
Romeinsche cultuur over haar hoogtepunt
heen was en in overbeschaving ging weg
zinken. Ook toen hing er iets dreigends in
de lucht: de wereld gevoelde, dat er iets
gebeuren moest. Maar lang nog nadat het
wonder was geschied, nadat een God was
mensch geworden, had geleefd en wonderen
gewrocht In het land van Palestina, duurden
de verwarring en onzekerheid voort. De
geweldige gebeurtenis van het kruisoffer
en van de opstanding van Christus uit het
graf uit eigen macht, trok slechts in zeer
beperkten kring te Jeruzalem de aandacht.
Maar tien dagen na het opstijgen ten hemel
van den Verlosser zou de wereld door een
duidelijke manifestatie van boven ver
nemen, dat er een nieuw tijdperk was inge
luid. Toen te Jeruzalem duizenden verga
derd waren uit alle windstreken, stak er
een storm op bij helderen hemel, zóó ais
nog nooit iemand beleefd had. En uit een
tot dan zorgvuldig gesloten huis kwamen
eenvoudige mannen naar buiten, meeren-
deels visschers, ongeletterde lieden. Op
hunne hoofden daalden vurige tongen neer
en zij begonnen een taal te spreken, welke
nooit vernomen was; een taal, welke ver
staan werd door Parthen en Mediers, door
Grieken en Romeinen en Egyptenaren iege
lijk. En zij wisten niet waarover zich meer
te verwonderen, over het feit dat deze Galli-
leische visschers zich in zooveel talen
tegelijk verstaanbaar maakten, of over de
leer, welke dezen verkondigden, een leer
van liefde; van een God, die mensch was
geworden en door lijden en dood de straffen
van ons had afgewend, maar nu ook elsch-
te, dat wij elkanders broeders zouden zijn
en zijn voorbeeld van liefde zouden volgen.
Ook die Pinkstermanifestatie te Jeru
zalem beteekende niet de plotselinge bekee-
rlng van heel de wereld. Maar allen, die
getuigen waren geweest van de nederdaling
van den H. Geest te Jeruzalem, keerden
naar hun landstreek terug en vertelden van
de wonderbare dingen, welke zij beleefd
hadden. In Azië en Griekenland en zelfs in
Rome werd over dit wonderbare feit ge
sproken. En als kort daarna de leerlingen
zich over de wereld verspreidden om
Christus’ leer te prediken, vonden zij men-
achen, twistende over de eeuwigheidspro-
bleznen. De Geest Gods zelf had de alge-
meene aandacht voor Christus’ liefdeleer
gevraagd. Het zou nog eeuwen van strijd
en bloed en lijden kosten, eer de leer alge
meen aanvaard werd. Maar de Geest had
gesproken en niemand was in staat om zijn
kracht tegen te houden.
Het zal zijn de 17e Mei dat de stille Karmel
van Egmond, aan den voet der duinen, een
machtige gebedscentrale wordt voor geheel ons
land. Dagelijks stroomen de inschrijvingen van
nieuwe leden binnen. Iedereen ontvangt koste
loos een prentje van de lieve Heilige, met het
Noveengebed en den naam van den aanvrager
ten bewijze van lidmaatschap aan de gebeds
actie.
Theresia, alvorens te sterven, beloofde het,
en de gebedsverhoorlngen bewijzen het voort
durend: ZU had aan God niets geweigerd op
aarde nu zou God ter beloontug haar niets wei
geren in den hemel.
Door de heiligverklaring op 17 Mei 1925 heeft
de Kerk ons vertrouwen In haar macht en In
hare belofte bevestigd. We keeren dan onze na
tionale gebedsactie tot Haar tegen de nationale
ramp, tegen de wereldplaag, de economische en
sociale ontreddering. Wij vragen de verbetering
der maatschappelijke toestanden. Die kan alleen
van boven komen.
Maar vergist >u niet. Weet het wel! Er ligt
een vloek op de maatschappijDe vloek der ge
organiseerde goddeloosheid! Vol verdntwaaTdi-
glng zuchtte eertijds de gewijde schrijver: De
goddelooze zegt in zijn hart: er is geen God!
Maar tegenwoordig schalt de godslastering door
de luchten, wordt uitgeschreeuwd op de straten,
wordt officieel in hoogescholen gedoceerd. Een
leger van zeven milloen vormt het „Verbond van
strijdende Godloozen" in Rusland. En hoeveel
duizenden misschien ook millioenen buiten de
Sovjetgrenzen, wachten met verbeten ongeduld
op het geschikte oogenblik, om met geweld den
naam van God weg te vagen van de aarde en
organlseeren voorlooplg slechte hun sluwheid en
bedrog.
In Dultechland heeft een katholiek staatsman
een daad gesteld. „Geen recht voor de godde
loosheid’’ beteekent de ontbinding der commu
nistische organisaties der Godloozen, door dr.
H. Brünlng gelast.
WU. die geen staatsmacht in handen hebben,
wjj sluiten onze rangen om den standaard van
de kleine H. Theresia en wjj bidden gezamenlijk
tot God voor ons zelve en vóór allen, om een
In vurige tongen was de H. Geest ver
schenen: een geest van liefde is op den
eersten Pinksterdag neergedaald. En daar
door is het aanschijn der aarde veranderd.
Gods liefde kwam in den mensch: en de
eene mensch bracht de liefde op den ander
over. Een geest van liefde bezielde Gods
kerk en bracht Jiaar tot wasdom.
Ziedaar het geheim om het „aanschijn
der aarde te vernieuwen” ook voor onzen
tijd. Men zoekt naar een oplossing voor de
groote wereldproblemen; men vraagt om
uitkomst; men eischt een wonder om een
andere wereld te kunnen maken. En de weg
is aangewezen; het middel is bij de hand.
Maar: zij hebben ooren en hooren niet, zij
hebben oogen en zien niet. Was het groote
verwijt aan de oude heidenen, dat in hun
tijd „homo homini lupus”, de eene mensch
een wolf was voor den andere; het verschil
met thans is alleen, dat de wolven zijn
samengegroept en de eene troep loert om
den anderen te verscheuren. Het persoonlijk
belang wroet even hard als ooit te voren,
maar daarnaast houdt het groepsbelang
den socialen vrede op verren afstand. De
geestesverwarring is even groot ‘als twintig
eeuwen terug. Aan de christenen van ofczen
tijd evenals aan die der eerste eeuw de taak,
om door edelmoedigheid aan de wereld den
weg naar den waren vrede te wijzen! Het
goede voorbeeld alleen is al overmachtig.
Maar hoe eenvoudig ,t ook mogen schijnen,
de beoefening der naastenliefde eischt een
heldenstrijd met zichzelf. Karakters heb
ben wij noodig, mannen en vrouwen, die
met verzaking van eigen belang, daden van
liefde tot den evenmensch stellen zóó, dat
ook de heidenen van onzen tijd weer zeg
gen: ziet, hoe zij elkander liefhebben. En
dan zullen met een hernieuwd en ver
jongd christendom, orde, welvaart en vrede
terugkeeren.
Dis is ten allen Hide de overtuiging der
Kerk geweest; daarom bad en bidt zij altijd
nog den H. Geest: vervul de harten uwer
geloovigen en: ontsteek in hen het
vuur uwer liefde!
HOMO SAPIENS
kinderlijk, nederig, zachtmoedig hart jegens Hem
en jegens alle mënschen. „Heer, Die gezegd hebt:
Tenzij ge wordt als kleine kinderen, zult gjj niet
ingaan In het rijk der hemelen”, verleen ons.
smeeken wU. de schreden der H. Maagd Theresia
in ootmoed en eenvoud zoodanig te volgen, dat
wjj de eeuwige belooningen verkrijgen.”
Laten wy door intense gebedsactie het ver
harde menschelUk gemoed kalmeeren. het verzet
tegen de straffende hand Gods breken, het
eglsme tegen den evenmensch bannen. Dan zal
de Vader in den hemel ons genadig zijn.
Komt allen kloppen aan de poort van den
Karmel van Egmond. laat u opnemen In het
lidmaatschap van de Novene.
J. W. M. WEVERS, S.MM.,
Rector.
NASCHRIFT DER REDACTIE:
Volgar.me voldoen wy aan het verzoek van
den beer Spit, bovenstaand stuk onder de oogen
van 'onze lezers te brengen.
Wjj w.-ten nu dat St. Paulus het veelbespro
ken besluit nam, enkel en alleen, omdat, naar
de meening der Bondsleden belde functies zoo
goed als den geheele mensch vragen. we
weten dus ook dat de vraag, of de functies
gesalarieerd bestuurder-Kamerlid ver-
eenlgbaar zijn, In St. Paulus niet aan de orde
geweest Is.
Wjj helpen het gaarne voortzeggen. alleen
zou terloops de vraag gesteld kunnen worden,
waarom de heer Spit (als hij dan zoo groote
bezwaren heeft tegen prlnclpleele. theoretische
beschouwingen naar aanleiding van het St. Pau
lus-besluit. dat volgens hem niet juist geinter-
preteerd is) eerst zoo vele dagen na datum op
de vergissing (in vrijwel de geheele Nederland
sche pers!) attent maakt.
Intusschen: ook ai zijn de bedoelde principl-
eele. theoretische beschouwingen in de bladen
gëleverd naar aanleiding van een feit dat eenigs-
zlns anders „ligt”. dan algemeen werd aange
nomen, de waarde dier beschouwingen
blijft natuurlijk volkomen dezelfde.
Bevordering gewenscht
De Nederlandsche Vereeniging van Kaashan
delaren, gevestigd te Gouda, heeft aan den Mi
nister van Economische Zaken en Arbeid een
schrijven gezonden van den volgenden Inhoud:
De Nederlandsche Vereeniging van Kaas
handelaren. gevestigd te Gouda, nam met be
langstelling kennis van de plannen, welke by
de regeering bestaan ten aanzien van de melk
veehouderij en zuivelbereiding, doch meent toch
op het volgende nog de aandacht te moeten
vestigen
Eén der belangrijkste oorzaken van den nood
toestand in die bedrUven is wel de belemmering,
welke allerwegen aan onzen kaasexport In den
weg wordt gelegd en wel speciaal aan onzen
uitvoer naar Dultechland.
Steeds minder deviezen worden beschikbaar
gesteld zoodat het langzamerhand ondoenlUk
gaat worden ook op Dultechland. tot op heden
het grootste afzetgebied der Hollandsche kaas,
zaken te doen.
Speciaal tegenover Dultechland heeft Neder
land een machtig wapen In handen: onze ex
port. in geld uitgedrukt, naar dat land is klei
ner dan de import vanuit Dultechland naar Ne
derland. De z.g. eenlingenteerlngswet Is toch
zeker een prachtig middel In de handen van de
Nederlandsche regeering om de export-moge-
lUkheden op Dultechland In de door producen
ten en handelaren gewenschte banen te leiden.
Dit alles in aanmerking nemende, meent
onze vereeniging Uw Excellentie eerbiedig te
mogen verzoeken in het belang van de zuivel
producten en dientengevolge ook van den han
del. alle pogingen In het werk te stellen de ex
portmogelijkheden van het product kaas zoo
sterk mogelUk te bevorderen.
De geroyeerden zijn te Rotterdam al be
gonnen met de oprichting van een nieuwe
jeugd-organisatie de S(ocialistische)A(rbel-
ders) J(eugdorgansatie). Men zegt, dat men
onafhankelijk staat van elke politieke par
tij en dat men de leden in ’t algemeen so
cialistisch wil opvoeden, maar t is duidelijk,
dat dit niets anders is dan een jeugdgroep
van de O.S.P. In Rotterdam begint men met
87 leden.
’t Zijn wél ondeugende Jongelui! Maar.,
ze hebben den aard naar niemand vreemds,
die opstandige A.J.C.-ers.
Hebben de grootste leiders in hun jonge
Jaren ook niet hun heil gezocht en gevon
den in opstandigheid en afscheiding? En
heeft de groote Frank van der Goes in
Haarlem niet gezegd, dat dit eigenlijk het
ideaal is?!
een in 1931 plotseling tot 2.160 000 K.G. opge-
loopen Invoer toch wel onweerlegbaar op een
overmatigen invoer in dit laatste jaar wyzey.
Dezelfde cijfers doen den heer Van der Heeg,
den leider van de Sociaal-democratlsche ar-
belders-organlsatle in het kleedlngbedryf. wel
ke in de Kamer vertegenwoordigd Is door Me
juffrouw De Jong, de zijde der Regeering kiezen
ten aanzien van de confectie.
Evenveel verschil van meening bestaat ten
opzichte van de wollen- en halfwollen stoffen,
de tricot goederen en het schoeisel.
De industrie, die dit laatste artikel produ
ceert, is volgens de heeren Ijzerman en Mr
Oud achterlijk. Zy heeft het aan zich zelf te
danken, als zy by het buitenland ten achter
biyft. De heer Lockefeer van zyn kant ontkent
dit, doch zelfs al zou het waar zyn, dat deze
industrie niet even gesupermechaniseerd Is als
de bultenlandsche. dan nóg zou hy vóór den
maatregel zyn, omdat hy van die overdreven
mechanisatie ook de nadeelen ziet en het trou
wens niet aangaat, om zulk een reden eenvou
dig duizenden arbeiders broodeloos te maken.
Ad rem was ook de waarschuwing van de
heeren Van der Meys en Lockefeer aan 1 adres
van diegenen, die In het belang van de scheep
vaart Dr. Vos hamerde hierop den Invoer
niet tezeer willen belemmeren. Vergeet gy niet,
aldus de Katholieke afgevaardigden, dat. zoo
men niet ingrypt. de ondergang der blnnenland-
sche Industrie een nieuwen gevoellgen klap óók
voor Uw scheepvaart beteekenen zal, omdat zy
zich daarmede den aanvoer van de grondstof
fen dezer Industrie zal zien ontgaan? Boven
dien gispten zydat van de linkerzyde, waar
In hoofdzaak de sputteraars tegen de contlngen
teerlng an sich zetelen, altyd alleen maar cri-
tlek en geen enkel concreet tegenvoorstel komt.
Natuuriyk zyn ook weer klachten over de
voorbereiding van de verschillende maatrege
len, in het byzonder het niet voldoende hooren
van de betrokenen, geult. Hierover en ook over
de noodzakeiykheld van den maatregel, die In
het belang van particulieren postpakketten tot
een waarde van 40.bulten de contlngen
teerlng blyven doet, zal de Minister In zyn ant
woord wel voldoende licht verspreiden. Het ont
aardde af en toe weer bedenkelyk in een ge-
valletjes-debat met voorlezing van brieven en
zelfs rympjes uit betrokken kringen.
Het ontwerp tot instelling van den Economl-
schen Raad is zonder hoofdeiyke stemming
aanvaard. Alleen David Wynkoop wist het
weer beter. Hy had by de debatten weliswaar
Voortdurend door afwezigheid geschitterd, doch
dit nam niet weg, dat hy de zaak volkomen
door had en met aplomb aanteekenlng ver
langde, dat hy tegen was. omdat dit nieuwe li
chaam volgens zyn roode visie weer een stap
verder beteekent naar de ..zoogenaamde orga
nische of fascistische Inrichting van het staats
apparaat”.
De sluizen van welsprekendheid
Dat dit gedeelteiyk dicht doen van de Invoer-
sluizen de sluizen der welsprekendheid wagen-
wUd opengooit, is thans wel weer even dulde-
iyk als by den maatregel tegen den vleeschlm-
port gebleken. Evenals toen splitste de Kamer
zich weer in de party, die vindt, dat men veel
te ver gaat, en de andere party, die snakt
naar meer.
Het Is uiterst moeliyk. te deze zake een
standpunt te kiezen. Men baseert natuuriyk
ook In de Kamer zyne meening op cyfers. En
dezelfde cyfers. die den een tot volbloed-con-
tlngenteerder maken, doen den ander fel tegen
stander zyn. Rechts zitten de meeste voorstan
ders. al legde de Chrlsteiyk-Historische Me
juffrouw Katz ons uit, dat de contlngenteerlng
van b.v. dames-confectle kant noch wal raakt.
Hetzelfde zeggen van links Mr. Vos. de heer
Ijzerman en Mr. Oud. maar daar tegenover
voeren de Katholieken Van der Meys en Locke
feer aan. dat een gemiddelde invoer in de ja
ren 1927, 28, 79 en 30 van 1355.000 K.G. en
DEN HAAG. 13 Mei ’32.
Mr. Oud vertelde heden In de Kamer, dat hy
soms in particuliere gesprekken met medeleden
het verwyt te hooren krygt, hun toch zoon
leeiyke kool gestoofd te hebben met het amen
dement, dat hy Indertyd op de Crlslsinvoerwet
indiende, om voor leder contlngenteerlngs-
besluit goedkeuring by de wet voor te schry-
ven.
We kunnen ons voorstellen, dat er sommigen
in de Kamer zyn, die spyt hebben van de stem,
toen aan dat amendement gegeven. Want in
stede van weinig debat veroorzakende ontwer
pen, In plaats van In stilte onder ’s Voorzitters
hamer verglydende stukken zooals eenlge
maanden optimisten In de Kamer ze zagen
biyken de voorstellen, waarby de Regeering het
placet van de Kamer op haar contingenteerings-
maatregelen vraagt, uitgelezen debatontwerpen.
die ieder keer opnieuw voor- en tegenstanders
op de achterste beenen tegenover elkander
brengen en den met werk overhoopten Minister
van Economische Zaken en Landbouw maar
dwingen. In de Kamer te zyn, terwyi zyn de
partement hem vrywel niet missen kan. Bo
vendien heeft dit verloop van zaken dit na
deel In onze oogen, dat de Minister In het voor
uitzicht van dagenlang debat in de Kamer hui
verig wordt, om in te grypen, waar Volgens zyn
kUk op de zaak dat IngrUpen noodsakeiyk zyn
zou. z
De aflevering van het maandschrift van het
Centraal Bureau voor de Statistiek bevat de
volgende cyfers omtrent de hier te lande in
bedryf zynde margarinefabrieken.
1927
16
Franclscus van Assislë. Zeven eeuwen
doch steeds verjongd en vernieuwd
steeds paraat.
Op naar Utrecht!
De Franciscaanse!) 3 strUders met ridderidea
len gaan zich verzamelen en maken zich op om
In gesloten formaties op te trekken naar de
oude bisset) opa tad.
Op ter Plnksterschouw I
Als ware het een tweede Pinksterkapittel eens
te Assislë gehouden toen de groote aanvoerder
nog leefde!
Bezield en verwarmd door 4>et Pinkstervuur
dat zal uitlaaien uit de harten van honderden
en nog eens honderden om een nieuw dadenr
program te beschouwen en te ontvouwen, ge
schikt en aangepast aan onzen modernen tyd.
Van Utrecht uit:.- nieuw licht en nieuw le
ven!
Van Utrecht uit: nieuwe opbloei en nieuwe
actie! A
Thans zal gezamenlijk worden opgetrokken
het kenteeken van den christen, van den -naar het gemeenschappeiyk doel, onder de
tweehoofdige leiding vanl de Franciscanen en
van de CapucUnen.
Het hoogste kerkelyk gezag in Nederland be
tuigt niet alleen instemming, doch zal den dag
aanvangen en sluiten met de schoone liturgi
sche plechtigheden.
Immers Z. H. Excellentie Mgr. J. H. G. Jan
sen, Aartsbisschop van Utrecht, heeft zich be
reid verklaard een Pontificale Hoogmis In de
ruime kerk van L. Vrouw ten Hemelopne
ming op te dragen, opgluisterd door den ult-
nemenden zang van het parochiaal zangkoor.
Tijdens het Pontificaal Lof met H. Sacra
mentsprocessie, waarmede de Auspicate-vie
ring zal worden besloten, zal Z. H. Exc. Bgr.
de Aartsbisschop een toespraak houden.
In de groote vergaderingen, die onder lei
ding zullen staan van pastoor O. F. v. d. Meer
uit Rotterdam, In stede van pastoor G. W. Bol
der uit Utrecht, die verhinderd is wegens
ziekte, zullen alleszins bevoegde sprekers het
onderwerp van vele zyden belichten.
Pater Richardus O M.Crfp „Onder de pau-
seiyke banier langs nieuwe wegen.”
Dr. H. W. Moller: ..De Derde Oroe en onze
MaatschappU.”
Pater Perpetuus Pallant O. F.
Franciscaanse!) Dadenprogram.’’
Op naar Utrecht op den tweeden Pinkster
dag.
Op ter viering van den vyftlgsten verjaardag
der uitvaardiging van de Derde Orde Encycliek
„Ausplcato" van den grooten Tertiaris Paus
Leo XIII roemryker gedachtenis.
Aantal ondernem.
Hoeveelheid marg.
(X 1 mill. K.G.
netto-geWlcht)
a. vervaardigd
b. afgeleverd m.
binnenl. best.
c. afgeleverd m.
bulten!, best.
Personeel plan. 15
Sept. x 100)
Het groote concern heeft in 1931 opnieuw
een gedeelte van zyn productie van margarine
naar zyn bultenlandsche fabrieken overge
bracht. terwyi het voortging de productie hier
te lande in een kleiner aantal fabrieken te
concentreeren. ,Tegeiykertyd stelden wederom
een aantal andere ondernemingen nieuwe mar
garinefabrieken in bedryf.
De totale productie van margarine bleef in
1931 ruim 16 millioen K.G. of 13 pet. achter by
die van het vorige jaar. Dit is reeds het vier
de achtereenvolgende jaar, dat achteruitgang
te zien geeft. Behalve aan eerstgenoemden
maatregel van het concern is de vermindering
der blnnenlandsche productie in 1931 in hoofd
zaak toe te schryven aan de vermindering van
het prysverschil tusschen margarine en natuur
boter, gevolg van sterke daling der boterprU-
zen. Onder deze omstandigheden nam in
vergeiyklng "met 1930 het binnenlandse!)
verbruik van margarine af met byna 5 mll-
llpen K.G. of 7 pet., terwyi dat van natuur
boter toenam met 7% millioen K.G. of onge
veer 15 pet.
(Ingezonden).
Een der besluiten op de laatst
bondsvergadering van ,J3t. Paulus”.
RJC. Bond van Overheidspersoneel,
heeft den inkt in de journalistieke
heftig in beroering gebracht.
Ja zelfs een professorale vulpen kwam er door
in beweging.
Typisch is het hlerby op te merken, dat heel
deze artlkelenstroom in en buiten onze Katho
lieke pers gaat over een kwestie, waarover op
de bewuste vergadering van .JBt. Paulus” geen
besluit genomen is en ook niet behoefde geno
men te worden.
In die artikelen gaat het over de vereenlg-
baarheid van de functie van gesalarieerd be
stuurder- <schynbaar gebruikt men met voor
liefde hier het nietszeggende woord „vry-
gestelde") -Kamerlid.
Deze vereenlg baarheid der twee bezoldigde
functies nu is nimmer by .Et. Paulus” aan de
orde geweest en ik meen te mogen zeggen, in de
geheele arbeidersbeweging niet.
Het staat daar als het ware k priori vast, dat,
indien iemand gesalarieerd bestuurder is, deze
functie niet toelaat het Kamerlidmaatschap
erby waar te nemen of omgekeerd.
Belde functies vragen zoo goed als den gehee-
len mensch.
De gevolgde praktyk is dan ook tot nu toe,
dat Indien iemand een gesalarieerd bestuur
der Kamerlid werd, hy wel lid bleef van
het betrokken bondsbestuur In een enkel geval
met een heel kleine vergoeding, maar als ge
salarieerd bestuurder (vrygestelde)
dween.
By JBt. Paulus” nu heeft men het besluit ge-
nomgp. dat het Kamerlidmaatschap onvereenig-
baar is met het lidmaatschap van het dage-
lyksch bestuur van den Bond.
Daarby hebben zuivere overwegingen van
bondsbelang den doorslag gegeven, zoodat alle
beschouwingen die In de pers aan dit besluit
zyn gewyd, vrywel langs de zaak heen gaan.
Over de kwestie die in de pers ter sprake is
gebracht zou nog heel wat te zeggen zyn, vooral
over h§t feit, of de belangensfeer van bepaalde
personen het meer of minder onmogelyk maakt,
op Juiste wyze een openbare functie te ver
vullen. f
Als dit zou worden aanvaard als maatstaf,
zal het aantal menschen tot wie men'zich voor
het vervullen der plaatsen in de openbare licha
men kan wenden, niet voldoende zyn om de te
bezetten plaatsen In te nemen, terwyi dan bo
vendien by en ernstig onderzoek zeer waar-
schyniyk zou biyken. dat een van de meest on-
afhankeiyke posities in het maatschappelyk
leven Juist die van gesalarieerd bestuurder In de
arbeidersbeweging is.
Maar genoeg daarover.
Doel van dit artikel was vast te stellen, dat
men over zaken schreef, die niet aan de orde
zyn geweest.
Laten zy, die de verantwoordelyke taak heb
ben het publiek voor te lichten, toch vooral be
denken, dat door het schryven-over zaken die
meer fantasie dan werkelykheid zyn. men bU
een groot aantal menschen meenlngen doet
postvatten, die onjuist zyn en zeker schade moe
ten toebrengen aan de katholieke zaak en de
verhouding der personen en groepen onderling.
F. SPIT
P.S Voor zoover ons bekend, is in onze katho
lieke fractie de vereeniging van de twee ge
noemde functies alleen maar aanwezig wat de
werkgevers betreft.
Aan de bruine legieoenen!
Het comité van voorbereiding verzocht ons
plaatsing van het volgéhde:
Van de transen van oen eeuwen trotseeren-
den, eenig schoonen Domtoren van het SI
klinkt een klaroenstoot.
Op naar Utrecht! j
Op ter Plnksterwapenschouw!
Over de beemden en landouwen, over de pol
derlanden en heidevlakten van Oost tot West
en van Noord tot Zuid weergalmt het signaal.
Hierop is gewacht en het wordt gehoord.
Door de bruine divisies.
Niet echter door hen, dl zich met het,Ha-
kenkreuz" tooien. Doch wel door hen, die zich
als „mllites Christi” lieten iniyvan In het
Vredes leger met het Kruis van Christus en
hét banier.
Het vredesleger zeven eeuwen geleden gefor
meerd door den bruinen opperbevelhebber: St.
De regeling gaat 22 Mei in
Eenlge weken geleden Is gemeld, dat In ge
meenten met minder dan 5000 inwoners de
derde postbestelling zal worden opgeheven.
Deze opheffing zal, volgens de „Telegraaf”, voor
de gemeenten, waarin zulks mogelyk is. ingaan
tegelyk met de nieuwe zomerdienstregehng,
d.w.z. op 22 Mei ax
Wat betreft de opheffing van een der vier
bestellingen In de groote steden, daarover heeft
de Postraad nog geen definitief advies uitge
bracht.
hare beurt het middel, om dadehjk, wanneer
de Regeering andere doeleinden dan het voor
opgestelde ging nastreven, haar op de vingers
te tikken.
Tegengaan van overmatigen Invoer In een
bepaald bedryf nu komt volgens Dr. Colyn neer
op handhaven van den status quo van den invoer
in dat bedryf. En nu wenscht hy voor maat
regelen. die kenneiyk alleen dit doel beoogen.
de contröle van de Kamer af te schaffen. Voor
verder gaande contingenteerings-beslulten moet
dan weer telkens een bekrachtlglngs-ontwerp
worden ingediend.
Dit systeem zou inderdaad zoowel aan de
Regeering als aan de Kamer veel tyd bespa
ren, al kan men natuuriyk ook weer van mee
ning verschillen, wat men In bepaalde gevallen
onder handhaving van den status quo heeft te
verstaan. Contlngenteerlng tot 100 pCt. kan
daarmede, als de maatregel te laat genomen
wordt, wel eens allerminst geiyk staan. Doch
van den anderen kant staat dan weer, dat by
aanvaarding van dit systeem-Coiyn de an-
tl-revolutlonnalre leider komt er by de replie
ken op terug, want Mr. Oud, de „Urheber” van
het tegenwoordig stelsel, stond er huiverig te
genover de Regeering In leder geval ten
aanzien van de contlngenteerlng tot 100 pCt.
de handen vryer heeft en vlotter kan doortas
ten.