STADSNIEUWS
4
a.
a
0
47
it
TOSCO
BEURS VAN AMSTERDAM
1?*
U
5*
ff
Wisselkoersen
MARKTEN
(Let op de fcfeirv^eó!
BRANDSTOFFEN? VB!
^^^DBINKT
gtr Vosco!
DINSDAG 24 MEI
VRAAGT
JAN DE VRIES, Zaadmarkt,Tel.324, ALKMAAR
Hinderwet
R.K. Jongensscholen
RECHTSZAKEN
VRAGENBUS
Vertrokken personen
Ingekomen personen
Aanrijding
Nog eens over ons R.K. Lyceum
DINSDAG 24 MEI
Kindervoeding en -kleeding
V
Postduiven-vereeniging
„Steeds in Spanning”
VRIESIA KOUD-WATER-VERF
IN ALLE KLEUREN
25 ct. per pondspak - Beter dan U gewend is
«i
51
58
12
98
12
96
41
51
57
10*
15
II
5*
135
6
33
22.80
I
District*-Arbeidsbeurs
Postduiven-vereeniging
„Alcmaria Victrix”
VOOR DEN POLITIERECHTER
TE ALKMAAR
GEMEENTELIJK BUREAU
VOOR SOCIALE ZAKEN
«I
De heerlijke verfris-
schende Cacaodrank
koude melk.
M.KATER
459e STAATSLOTERIJ
R. K. Alkmaarsch Tooneel
rijwielhersteller, 3 scheepsbouwers.
„Noyon"
No< een aantal 2 knaakjes-cüënten.
Alkmaar. 24 Mei 1932.
Belastingzaken-
Openbare strafzitting op Maandag 23 Mei
Is er voor een gezelschap Zondags nog
Komen en vertrekken er Zondags nog
Hoeveel bedragen de onkosten om
RUwielbelasting.
1
mz. 6516;
geboden. Hij had destijds niet kunnen verdra-
t
t
f
s
ntnuunut k haas s >m Ment «Kiwoaa
d
1
De rijksadvocaat deelde verder
de lakens uit.
De eerste comparant had een
reuze succes
Ingevolge artikel 11 van het Koninklijk be
sluit tot vaststelling van regelen, waarnaar de
397
1160
1816
2673
3234
3494
3949
4585
5380
6000
6767
7418
8179
9060
9650
437
1296
1896
2708
3236
3509
3951
4673
5456
6134
6879
7639
3197
9140
9651
534
1380
2007
2922
3290
3515
3955
4812
5586
6259
6919
7656
8209
9228
2730
N.V. DROGISTERIJ EN CHEMICALIËNHANDEL
28
282
481
805
963
1205
1417
1548
1874
2066
8949
9085
9327
9641
9974
8977
9086
9349
9663
5572
5781
6114
6251
6431
6934
7242
7411
7876
8118
8485
8607
179
329
635
873
1060
1330
1466
1709
1992
2119
2405
2600
2957
3306
3639
3860
4071
4180
4450
4581
4950
5141
5437
5610
5820
6120
6272
3507
7005
7311
7500
7923
8157
8501
8662
8848
9043
9169
9397
9750
8507
8691
4866
9053
9267
9403
9801
Vorige
koersen
r
i
t
2
3
<1
e
i
r
t
Daar wordt nog een leeljjk potje voor hem
te vuur gezet.
273
793
1597
2395
3075
3409
3776
4118
4151
4943
5726
6340
7094
7858
8708
9563
9804
4368
5282
5898
6564
7163
8084
8731
9597
378
1009
1712
2562
3181
3450
3870
603
1536
2047
2945
3308
3544
4019
9081
930?
9516
9946
3086
3536
3708
3972
4115
4248
4525
4840
5065
5347
5500
5711
6039
6203
6373
6821
7123
7360
7710
8060
8233
8578
161
321
633
839
1037
1276
1459
1688
1965
2094
2377
2598
2906
3299
3572
3806
4022
4165
4415
4570
4925
5116
203
361
645
875
1079
1346
1476
1783
1999
2153
2416
2686
2995
3329
3674
3876
4088
4187
4452
4617
4957
5163
5451
5689
5889
6170
6273
6593
7032
7315
7634
7973
1
c
c
t
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar;
J WESTERHOF, Lc. Burgemeester.
A. KOELMA, Secretaris.
29*
26
10
7
4 i
17
14
86
96
6
107-
Spoorwegen
Onion Pacific
Wabash
Erie -
Kansas City South.
Prolongatie
Industrieën
Onliever
Calvé Delft
Alg. Kunstzijde
Van Berkel's Pat
Nieuwe Philips
KUch. AccousUek
Ned. Ford
’2
7
Heden is Op de gemeen te-secretarie ter in
zage gelegd een verzoek met bijlagen van de
N.V. Uitgevers Mij. Gebr. Kluitman, alhier, <xn
vergunning tot het ultbreiden van hare boek
drukkerij, door het bijplaatsen van een electro
motor van 5 PK., in het perceel Tesselschade-
straat nr 1.
Bezwaren tegen deze uitbreiding kunnen wor
den ingediend ten Stadhulze dezer gemeente,
mondeling op Dinsdag. 7 Juni sx voormiddag*
te elf uur, en schriftelUk vóór of op dien tijd.
Gedurende drie dagen vóór gemelden dag kun
nen de verzoeker en hij, die bezwaren heeft
ingebracht op de scretarie dezer ge mèente
van de terzake Ingekomen schrifturen kennis
nemen.
9.07*
58.60
9.74
34.60
48.22*
35.25
49.50
46.50
45.25
2.46**
12.70
732*
20.25
CENT
Tabak
Dell Batavia
Oude Dell
Oostkust
Senembab
Maxwell
9
118
66
101*
100*
92tf
79*
89|
49*
24
17*
98
33
23.90
1014
100*
96
79 j*
Suiker
H. V. Ar
Poerworedjo
Vorstenlanden
Actions idem
Scheepvaart
Holl. Amerika Ujn
dito Oem. Eigend.
Kon. Ned. Stoomb.
Scheepvaart-Unie
Marine comm.
Marine pret.
DINSDAG. 34 Mei
Vorige
koersen
9.06*
58.78
9.74
34.60
48.30
35.25
49.40
46.55
45.35
2.46*
12.70
7.32
2035
229
711
1586
2089
3033
3396
3765
4035
4147
4906
5692
6280
7021
7715
8556
9234
9757
10439 10611
Londen
Berlijn
Parijs
Brussel
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
New-York (cable)
Rome
Praag
Madrid
Verbeteringen:
1454'> en 15965 mz. met 70.
Vorige
koersen
24
276
452
781
946
1121
1373
1540
1826
2042
2212 3304
3494 '3510
2717—2747
3039
3397
3706
3925
4105
4240
4488
4804
5022
5324
5493
5707
5991
6195
6342
6751
7101
7321
7674
7999
8227
8559
8712
85
106
Op den hoek Sint JacobstraatVerdronken
oord werd gisteravond de 8-jarlge Sletse Lim
burg, wonende in het Fnldsen, aangereden door
een vrachtauto van de StoomwasscherU der
Gebr Schoen, waarvan de bestuurder geen sig
naal gaf. De flets werd vernield en de jongen,
die tegen den grond viel, bekwam een hoofd
wonde. De auto reed door.
NIETEN.
47
383
492
809
965
1218
1431
1576
1904
2077
J. Phaff en gezin, n.h., schipper, van vaartuig
„Rival" naar Amsterdam; H. WallaartVenne-
ma en kinderen, N.H., van Verdronkenoord 103
naar Den Helder; W. Smit, geen, dienstbode
van Heiligland 28 naar Zd. en Nrd. Schenner;
L Kraakman, R.K., buffetbediende, van Land-
straat 34 naar Amsterdam; H. Th. Sievers, geen,
kantoorbediende, van Steljnstraat 10 naar Am
sterdam; K. de Bruin, G.K., verpleegster, van
SteUnstraat 90 naar Noord wijk; H. van Oorschot
Zoon. R.K., los arbeider van Noorderkade 17
naar Bergen op Zoom; W. van den Hof, G.K..
z.b,. van Stationsweg 168 naar ’s Gravenhage
Th. J. Idema, R.K., kruideniersbediende, van St.
Josephstraat 9 naar Oudorp; Th. A. van der
Meer, RK„ dienstbode, van Snaarmanslaan 78
naar Hazerswoude; J. Groen, rem., van Dahlia-
straat 6 naar Renkum; B. de Weert, geen,
dienstbode, van Westerweg 39 naar Schoort; H.
P. C. van der Klei, R.K., verpleegster, van Ju-
Z:B^naar Amsterdam; W. M. Manuel,
NB., bediende, van P. L. Takstraat 5 naar Am
sterdam; C. A. Wester, R.K., dienstbode, van
Verdronkenoord 9 naar H. H. Waard; C. M.
Harder, geen, kraamverzorgster, van Laat 174
naar ’s GravenhageM. C. G. Delhaes, R.K.,
dienstbode, van Van Everdingenstraat 18 naar
Grave; C. Hoek, RB., dienstbode, van Baan-
pad 21 naar Graft; C. A. Hoogeboom, R.K.. z.b.,
van 2e Kabelstraat 21 naar H. H. Waard; Wed.
F. L. Meeus, NB., van Baansloot 1 naar Rhe-
nen; M. J. van Amstel. g.k., onderwijzeres, van
SteUnstraat 17 naar Eindhoven.
Industr Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
U 8 Leather
Intern Nickel
A. Boogh, N.-H., radlo-tel. ter koopvaardij
van N.-O. Indië naar Spoorstraat 63a; A. Vis,
N. H„ scheepsbouwer, van Waddinxveen naar
Ellandswal 10; J. Fontjjn en echtg., geen. verz.
agent, van Haarlem naar Pallngstraat 7> W.
Jongejans, geen, slager, van Koog aan de Zaan
Akersaan 23; M. J. van ’t WoudJCeja, geen.
van Amsterdam naar Wlldemanstraat 9; E. G. heett wedvlucht van uit Vilvoorde met oude
Lange, D. E., van Solingen naar DUk 24; J.
Post. N. H„ z. b., van Purmerend naar Kanaal-
kade 58b; H. Wolda, N. H., z.b.. van Rotterdarrf
naar Nleuwpoortslaan 129; A. Windt en gezin,
R.K en geen, arbeider N.8.. van Mlddelis naar
Druivenlaan 23; G. Sietees—de Jong. H.A., van
Enkhuizen naar Tulpstraat 12a; E Odlnk, N.H.,
timmerman, van Hilversum naar Westerweg
91; D. J. J. Moordhuizen, R.K., religieuze, van
Delft naar Van Everdingenstraat 18; M. H.
Schhitzendöbel. R.K., dienstbode, van Aker
sloot naar PrlnsHendrikStraat 24; M. Huisman.
Ji.h., arbeider N.S., van Zwolle naar v. d. Wou-
destraat 52; K. Huitema en gezin, R.K., vee
houder, van Wonseradeel naar Westdijk 11; A.
G. Willekes, R.K., machlnezetter, van Hoorn n.
Marlënlaan 1; J. B. Schouten. R.K., dienstbode,
van Haarlem naar Houttil 24; Tr. Sneekes, R.K.,
dienstbode, van ZUpe naar Geesterslngel 38; G.
D. RomUnGevers. nJi, van Amsterdam naar
Spoorstraat 45.
Verstandig koopen en boven-<>
dien geld besparen.
Zooiets zal de huisvrouw te
genwoordig toch niet mogen
verzuimen.
Dit is' thans mogelijk door
Sneeuwwitgloor te gebruiken.
Op ieder pak bevindt zich
een bon ter waarde van 1 ct
1O dezer bons kunt U inwis
selen voor een groot x pak
Edelweiss-Zeeppoedèr
1ste kwaliteit
gemeenteraad bevoegd is aan schoolgaande kin
deren, ter bevordering van het schoolbezoek,
voeding en kleeding te verstrekken of met dat
doel subsidie te verleenen, is de Raad verplicht
na het verstrUken van het dienstjaar aan Gede
puteerde Staten verslag uit te brengen aan
gaande de wijze, waarop de op de gemeente-be-
grootlng' toegestane bedragen voor het in ar
tikel 36 der Leerplichtwet omschreven doel zUn
besteed.
Burgemeester en Wethouders geven den Raad
In overweging het verslag vast te stellen.
Nog een aantal overtreders hadden de nut-
telooze moeite genomen persoonlijk te verschU-
nen. Zjj werden ied^f veroordeeld tot 5 boete
of 5 dagen, met uitzondering van een ondeu
genden opperman uit Zaandam, die er ook van
tusschen was getrokken en nu extra werd ge-
kapittld met 10 boete of 10 dagen.
.11
217
369
698
919
1116
1349
1508
1808
2001
2181
2470
2709
3016
3363
3682
3894
4100
4204
4471
4635
4994
5263
5485
5705
5977
6175
6306
6661
7095
7317
7665
7985
8210
8541
8709
8868 888P
9073
9302
94’6
9844
97*
49
23*
17*
64
98
I
men. Het rapport van den hee/ Wittop Koning,
leeraar te Alkmaar, bracht geen voldoende op
lossing en volgde dus ook hier vrijspraak.
9
117*
66
2*
44
Andries C., autobusondernemer, Amsterdam.
Aangehouden zaak. Vrügesproken. Adolf Sch.,
autobusondernemer, Bergen, aangehouden zaak.
VrUgesproken. Johannes V., brandstofhandelaar,
Haarlem, aangehouden tot 14 Nov. Gerardus
Stephanus A. Timmerman, Egmond Binnen, 5
boete of 5 dagen. Catharinus B„ Chauffeur, Hel
der, 5 of 5 dagen. Herm. Fred. Hendr., te B.,
garagehouder Amsterdam, 10 boete of 10 da
gen. Jan Hendr. B., Boterhandelaar. Bergen, 10
boete of 10 dagen. Fred Br., opperman. Zaan
dam. f 10 boete of 10 dagen. Jacob Corn. Br.,
bloemist. Alkmaar, 5 boee of 5 dagen; Willem
Jan D., chauffeur, Amsterdam, 5 boete of 5
dagen. Theodorus An th. D., koopman, H. H.-
Waard, 10 boete of 10 dagen. Frauz Bern. Jos.
FI., hotelhouder, Amsterdam, f 10 boete of 10 da
gen Joh. Jac. van der G., kermisreiziger, woonpl.
onbekend, 5 boete of 5 dagen. Engemundus H.,
brievenbest. Z.-SchalkwUk, f 5 boete of 5 dagen.
Jan H., chauffeur, Aanna Palowna 5 boete of
5 dagen. Joz. Corn. Joh. K„ chauffeur, Helder,
5 boete of 5 dagen; Henri Alex K„ vertegen
woordiger, A’dam, 10 boete of 10 dagen. Bou
wen K., rijwielhersteller, Haarlem, 5 boete of
5 dagen. Joh. Jos. K., rUwielhersteUar, Zwaag,
5 ooete of 5 dagen. Cornells K., koopman, Cal-
lantsoog, 10 boete of 10 dagen. Ger. Joh. van
L-, garagehouder, woonpl. onbekend, 10 boete
of 10 dagen. Pieter L., koopman, Haarlem. 10
boete of 10 dagen. Corn. Adr. Jos. N., chauffeur,
Haarlem, 5 boete of 5 dagen. Paulus St., auto
verhuurder. Zaandam, recedlvist, 20 boete of
20 dagen. Abr. Levi St., artist. Amsterdam, 10
boete og 10 dagen. Cornells de W., kermisexpl.,
woonpl. onbekend, 10 boete of 10 dagen. Frida
Helena W., geb. F., zonder beroep, Amseterdam,
10 boete of 10'dagen.
Staataleenlngen
5 Nederland 1919
4H Nederland 1916
4 Nederland 1931’....
4% N Ind. 1926 AB..
PURMEREND, 24 Mei 1932. Veemarkt. Aanv.
57 Paarden per st. 80—200. handel matig, 494
Melkkoeien 110—260, 100 Vette koeien 0.70—0 90
per K.G., 100 Vette kalveren 0.70090. 487
Nuchtere kalv. slacht per stuk 2.0016.—, ld.
fok 814, 343 Magere Schapen 1419, 941
Lammeren 7—10. 490 Vette varkens zware p.
pond 1731 ct handel'stug, 256 Biggen 10 we
ken 3—6. 38 Bokken en geiten 3—10, 60 Stie
ren 0.480.54.
PURMEREND, 24 Mei Kippen en hanen
4550 cent. Piepkuikens f 0.8592, kipeieren
2.352.85, Eendeleren 2.10—230, Boerenkaas
3840 kilo, 11 stapelst f 19.10. Handel vlug
Boter 2639. Melkboter f 0a65—1.05, Melboter
f 0.60—0 85.
Het Schoolbestuur verzoekt ons de volgende
xnededeeling te plaatsen. In verband met de
opening der nletiwe school, aan de Molenbuurt
achter de Paardenmarkt, op 1 September os.
is een andere groepeerlng van leerlingen over
de verschillende scholen noodzakelUk. Zooveel
mogelUk zal hierbij rekening worden gehouden
met de woonplaatsen.
Overbevolking op twee scholen, zooals die nu
bestaat, moet in het vervolg vermeden worden.
Ouders, die hun kinderen bij voorkeur op de
SL Adelbertusschool geplaatst willen zien, die
nen bU inschrijving voorloopig 5.te storten.
Indien nader blUken mocht, dat aan hun ver
langen niet kan worden voldaan, wordt dit be
drag gerestitueerd. In geen geval kan een par
allel le klas worden gevormd. Men dient er
rekening mede te houden dat bovengenoemd be
drag telkens weer ‘bU den aanvang van een nieu
wen cursus moet worden voldaan, zoodat de
ouden, wier kinderen verleden jaar In de eer
ste klasse zijn geplaatst, per 1 September a.s.
weer f 5.moeten storten.
Medewerking van de ouden zal ten zeerste
worden gewaardeerd.
Men kan nooit weten, hoe een
koe 'n haas vangt
Gedurende de op 24 Mei 1931, eersten Pink
sterdag. ’n uitverkoren gelegenheid voor wegen-
belasting-contróle, kon een te Egmond-Binnen
door den assistent-ambtenaar Moedt en den
gem.-veldwachter J. Kramer aangehouden
automobilist schijnbaar de gevorderde kaart
niet vinden en werd hem toegestaan zUn wa
gen uit de file te zetten, teneinde op zijn ge
mak het gevorderde kwijtlngsbewUs op te
scharrelen. De autobestuurder, wiens geweten
vermoedelijk niet heel zuiver was, maakte ech
ter van deze faciliteit een onedel gebruik, door
er plotseling en full speed vandoor te gaan. De
veldwachter Kramer was evenwel zoo slim ge-
lex te noteeren en sor-
reftig effect.
Mijnbouw
Boeton MUuLoUW
Alg. Exploratie
In onze twee vorige artikelen gaven we
een eenvoudige uiteenzetting van het toela-
tlngs- en eindexamen aan het R.K. Lyceum. Het
eerste is nu geen beangstigend schrikbeeld meer
voor de(n) leerllng(e), die zoo straks de zesja
rige stads- of dorpsschool verlaten gaat. *t Is
absoluut absurd te denken, dat de middelbare
school of t gymnasium Iets onbereikbaars Is
voor onze jongens en meisjes van het platte
land. Die gedachte is absoluut verouderd. La
ten we ’t maar eens openlijk zeggen: juist on
der deze kinderen vindt men er, die door hun
Ijver en taaie volharding en nobele pUchtsop-
vatting in ieder opzicht zoo’n gunjtigèn Indruk
maken. Ook hiervan zou ons Lyceum treffende
voorbeelden kunnen geven. Fyit *t nieuwe mi
lieu betreft, waarin ze zien den eersten tUd
misschien wat vreemd gevoelen, och, *t is een
qpaestie van hoogstens een paar maanden en
zU voelen zich er thuis, alsof ze er van jongsaf
aan in opgegroeid waren. O, dat aanpassingsver
mogen functioneert zoo goed. En, die Uzeren
wil doet wonderen. Zoo is het te begrijpen, dat
van ge 135 leerlingen dus niet 120 zooals we
in het eerste artikel abuslevelUk schreven
een groot deel van bulten Alkmaar afkomstig is.
Er zUn er uit Den Helder. Obdam, Hoorn,
de LangedUken, *t Zand, SpierdUk, Heer-Hugo-
waard, Bergen, Ummen, Castrlcum, enz. We
hebben ze maar kris-kras door elkaar geplaatst.
De ervaring nu heeft geleerd, dat het z.g. op
en neertrelrken geenszins een bezwaar behoeft
te zUn. Verzuimen althans komen weinig of niet
voor. Van schade voor de gezondheid Is geen
spoor te bekennen. Met frisschen moed komen
ze ’s morgens van alle kanten weer aan. ’s Mid
dags wordt in gezellig samenzijn en onder voort-
4266
5023
5896
6424
7130
7997
8729
9578
8923
10730 10773 10962 11002 11074 11091
11500 11530 11544 11625 11664 11751 11785 11850
11975 12051 12054 12121 12261 12338 12339 1235c
12372 12415 12633 12689 12697 12717 12796 13049
13125 13138 13164 13310 ’3408 13432 13580 13585
13634 13692 13852 13993 14067 14070 14233 14454
14802 14829 15160 15217 15392 15553 15573 15596
15701 15783 -5805 15814 15864 16022 16041 1626’.
16298 16610 16572 16670 16792 16819 16830 1684
<6899 16920 17041 17121 17181 17212 17341 1735c
17539 17612 17641 17727 17957 17984 18128 1854t
18653 18745 18863 18967 18984 19011 19411 19459
19553 19564 19665 19748 19780 19788 19 19903
19929 19987 20001 20018 20049 20077 20xu6 20212
20265 20282 20307 20400 20433 30439 30531 30581
30617 30701 30787 20934
4530
5303
5957
6618
7281
8091
8822
9636
9933 10139 10220 10275 10281
durend toezicht de boterham verorberd en na
de mlddagklas kunnen ze den tijd voor het vet-
trek van trein of autobus benutten voor het
werk van den volgenden dag. Hiermee is dus
weer een moeilUkheid weggepraat.
Ja maar, die kosten! hoor Ik alweer zeggen.
Zelden we niet reeds, dat dit sterk overdreven
wordt. Weet men wel, dat het Lyceum tot de
goedkoopste Inrichtingen behoort. Maar nog
eens; even een bezoek aan den Rector en U zult
op dit gebied olkvomen gerustgesteld worden.
Nog iets over de zeer vele rechten, die het
einddiploma Gymnasium of H. B. 8. den bezit
ter schenkt. Terloops spraken we hier al over
in ons vorig artikel. Maar let wel: dat was
slechts een greep! En een zeer bescheiden! Het
zou ons te ver voeren, als we hier alle mogelijk
heden opsomden, die zich voordoen. We kunnen
kort zUn: de schitterendste toekomst, staat na
een succesvol eindexamen open. Ook hiervoor
staan bij het bezoek aan het bekende adres
Lyceum, Bleekerskade) alle gewenschte in
lichtingen ten dienste. Endan de beschaving
en ontwikkeling, die de leerlingen opdoen 1
En U weet: In onze moderne maatschappij
kunnen we het buiten die niet meer stellen. Er
zal van het opkomende geslacht later véél, zeer
vé 1 gevraagd worden.
We hebben behoefte aan mannen en vrouwen
va onwankelbare beginselen, van een diep
vroom gemoed, van ultgebrelde kennis. En,
laten we ook dit maar eens openhartig beken
nen: Noord-Holland heeft op dit gebied wat
goed te maken en In te halen. Er Is In en uit
ons Noorden een gebrek aan intellectueelen. Op
dat gebied Is ons b.v. Brabant met zUn vele ka
tholieke Gymnasia en H B S.-scholen voor. Maar
daar was de toestand ook gunstiger. Accoord,
maar het begin Is nu ook hier! We hebben
ons R.K. Gymnasium, onze R.K. H_B.8., want
we hebben ons RK. Lyceum. En daarachter staat
het prachtmonument van onze Katholieke
energie en offergeest: de Katholieke Unlversl-
teit te Nijmegen
Ons Lyceum heeft een wijdstrekkende betee-
kenls. kan het voor Kerk en Maatschappü van
onberekenbaar nut zijn. Daartoe mee te werken,
is een heilige plicht, een heerlUk apostolaat, een
lichtend ideaal. Laat dan ook niemand achter-
blUven, die daartoe In zUn kinderen geroepen Is.
Verdere opwekking en aansporing lUkt ons over
bodig. Onze Noordhóllanders, die in het geluk
kig bezit zUn van een üverige(n), flinke <n) en
schrandere’n> zoon of dochter, behoeven nu
niet met de handen In de haren te zitten, om
de toekomst van hun kind.
Het wachten is op U!
2573
2865
3238
3569
3741
3992
4145
4376
4563
4904
5083
5407 5428
5584
5811
6117
6263
6451
6973
7260
7472
7912
8152
849-
8639
8795
9003
9148
9361
9708
9975 10171 10185 10191
10289 10304 10328 19346 10375 10406 10428 10465
10468 10469 10644 10695 10807 10841 10881 10883
10902
10910 10928 10951 10960 10986 11022 11024 11041
11081 11112 11197 11199 11226 11286 11291 11346
11337 11363 11368 11377 11385 11469 U476 11511
11541 11569 11589 11604 11691 11698 11740 11744
11836 11853 11885 11902 11912 11913 11920 11934
12009 12012 12022 12116 12163 12202 12278 12383
12435 12438 12455 12480 12510 12527 12529 12594
12636 12709 12720 12726 12736 12785 12793 1283o
12962 13065 13075 13114 13129 13171 13240 13244
13250
13348 13361 13407 13413 13426 13445 13472 13476
13518 13565 13628 13659 13669 13672 13754 13780
13802 13808 13853 13913 13969 13976 13990 14002
14129 14321 14367 14401 14420 14450 14472 14475
14477 14493 14510 14534 14542 14596 14662 14673
14697 14732 14734 14808 14816 14838 14865 14899
14917 14931 14989 14991 14994 14995 15041 15044
15050 15057 15071 15074 15084 15088 15100 15108
15173 15193 15201 15256 15270 15288 15292 15324
15326 15338 15343 15384 15397 15401 15403 15409
15522 15544 15556 15650 15653 15658 15687 15725
15754 15792 15803 15829 15866 15895 15899 15933
15967 15988 16057 16062 16091 16097 16116 16132
16327 16347 16369 16437 16442 16455 16487 16518
16532 16557 16589 16593 16605 16608 16610 16613
16639 16644 16710 lr 16816 16838 16850 16871
16918 16036 16947 1 7067 17172 17253 17254
17278
17339 17349 17497 17421 17439 17504 17505 17555
17558 17573 17577 17596 17602 17614 17623 17638
17639 17647 17657 17750 17872 17879 17978 18084
18145 18154 18215 18230 18253 18302 18304 18334
18418 18540 18572 18667 18709 18754 18786 18792
18823
18836 18884 18035 19021 10051 19106 10130 10138
19217 19229 19238 19245 19280 19342 19372 19402
19408 19500 19534 1960C 19642 19654 19681 19691
19713 19716 19745 19759 19770 19806 19820 19912
19992 20082 20092 20096 20187 20211 20271 20277
20344 20363 20422 20426 20432 20461 20462 20465
20467 20501 20594 20598 20602 20614 20624 20625
20664 20668 20670 20673 20712 20722 20730 20822
20846 20862 20879 20899 20011 20922 20935 20946
6515 mz. 6516; 5766.
71
317
557
831
1027
1262
1435
1593
1963
2091
2317 2398
2537
2799
3134
3542
3719
3980
4140
4361
4558
4866
5076
5405
5513
5715
6054
6222
6429
6884
7193
7404
7863
8113
8260
8592
8713 TI934 8790
8927
9083
9314
9573
9973
gen, dat de scharenslijper v. d. K-, z n collega, 5 dagen Nic. Joh. D-, los werkman, Behagen, 5
<1 <- 5 dagen. Willem E., bakker, Barsingerhorn,
boete of 5 dagen. Reyn. Casparus F zeeman,
Amsterdam, 5 boete of 5 dagen. Aalt H. boe
renarbeider, Harderwijk, 5 of 5 dagen. Anne
J., arbeider. Jubega-Schovega 3 x 5 boete of
5 dagen. Gustaaf Adr. J., koopman. Alkmaar 5
boete of 5- dagen. Egbert J„ arbeider, Jubega-
Scvhovega, f 5 boete of 5 dagen. Arie K., vee
handelaar, Burgerbrug, 5 boete of 5 dagen.
Nolbetrus de K„ logementhouder, Amsterdam,
5 boete, of 5 dagen. Jan N.. landbouwer. West-
woud, 5 boete of 5 dagen. Gerbrand Sander
P., los werkman, Helder, 5 boete of 5 dagen.
Petrus R., electriclen, Bergen, 5 boete of 5 da
gen. Relnder van der V., machinist, woonpl. on
bekend, 5 boete of 5 dagen. Okke van der W.,
transportarbeider, Alkmaar, 5 boete of 5 da
gen. Izak W„ wnlkelbediende, tfontfoort S
boete of 5 dagen.
■n Paar dagen in het zittingsjaar, meestal in
Mei en November, worden we onthaald op het
optreden van den rijksadvocaat en staat de po-
litlezlttlng nagenoeg geheel in het teeken van
„SUnien betaal!" Alle bijeengegaarde en inge
zouten belastingzaken, wegen-, rijwiel- en ta
baksbelasting voor zoover voorhanden, worden
dan finaal opgeruimd en kan ’s avonds bij het
opmaken der kas een aardige, zU het voorloopig
nog denkbeeldige recette worden genoteerd.
Het is natuurlUk nog lang niet zeker erf al die
boetebedragen In gereed geld, zooals de nota
ris zegt, zullen worden afgedragen en .niet ver
schillende contribuanten de voorkeur zullen
geven aan een kalmeerende afzondering uit
het wereldgewoel, in het huis van bewaring.
De reëele opbrengst kan eerst wórden vastge
steld na den aangegeven termijn van uitvoe
ring (gewoonlijk 2 maanden) der uitgesproken
vonnissen. Wie dan niet op eerste vordering
aftikt, wordt zonder pardon, wanneer er althans
niets te halen valt, ter beschikking van den
officier gesteld.
dat wil zeggen Gerrit G. is geen scharenslijper,
maar was toen óók dronken, door den agent
Wessels werd opgepakt. Door zijn bemoeizucht
met deze arrestatie vestigde hij de aandacht
van Wessels op zijn persoon en de ijverige agent
pikte onmiddellijk, toen hU zijn eerste vrachtje
had gedeponeerd, ook Gerrit G. in, welke. ln-
plkkerU evenwel onder hevig verzet plaats had.
Veel troost kreeg de opposant echter heden
niet. Het bij verstek gewezen vonnis werd in
zUn geheel bekrachtigd en wat de tenuitvoer
legging der voorw. straf betrof, daar zou ter
gelegener tUd nog wel eens over gepraat wor
den.
Met deze twijfelachtige boodschap kon de op
posant vertrekken, maar hij gaf nog geen blijk
van verslagenheid, doch zijn vermoedelijk
voornemen te kennen, in hooger beroep te zul
len gaan.
Vught, St. Ml-
Oedenrode. Son,
Woensel, Eindhoven <38.5 KVM.). Totaal 1005
kilometer.
Vr.
Iets te zien op Schiphol?
Vr. 2. 12---
vliegtuigen?
Vr. 3: Zoo ja, hoe 1*M?
Vr. 4: 1---
alles te zien?
Vr. S: Wie bestuurt den dierentuin „De Artis
te Amsterdam, en hoe is het adres van dezen
persoon (nenl?
Antw 1: Ja; 2. Ja; 3 op Verschillende uren;
4. 30 ets. per persoon. 5. Een directeur, dr. Bu-
nier, die aan het kantoor van ..Artto-, Plan
tage Fransche laan te bereiken is.'
Vr.: Kunt u mU een recept geven voor pin
dakaas?
Antw.: Ontdoe één pond gepelde pinda’s goed
van alle velletjes en maal ze in amandelmolen
fijn. Kneed het daarna goed met 1H ons boter,
en een snufje zout en peper.
Petroleum
DordUche Petroleum
Gaboes
Kon. Olie
Perlak
Peudawa
Continental OU
Shell Union OU
Bovengenoemde vereeniging hield op Zondag
22 Mei een wedvlucht met oude duiven van uit
Frankrijk. Gelost om 8 uur 25 mln.
Aankomst: J. J. Veel 11-56-53; Idem 11-57-54;
M, Kroese 11-57-43; Jn. Huiberts Jzn. 12-1-11;
H. Mooü 12-4-23; Idem 12-7-18; H. Punt 12-7-
26; H. Mooij 12-9-35; F. H. C. Dingerdis 12-11-
47; G. HUmans 12-12-46; Idem 12-17-6; M.
Kroese 12-17-59.
Chr. B.. photograaf, woonpl. onbekend, f 5
boete of 5 dagen. Geert B.. arbeider. Oroote-
broek 5 boete of 5 dagen. Alle v. d. B., arbei
der, Hoomsterzwaag, 5 boete of 5 dagen. Klaas
B. arbeider. Enkhuizen, 5 boete óf 5 dagen.
Gerrit D., arbeider. Wieringen 5 boete of 5 da
gen. Jacob D., arbeider, Enkhuizen, f 5 boete of
Vr.: Welke is de kortste weg per fiets van
Bovenkarspel naar Amersfoort?
Vr. II: Welke is de kortste weg van Amers
foort naar Eindhoven. Hoeveel K.M.?
Antw.: Bovenkarspel, Grootebroek, Lutje-
broek, Hoogkarspel, West woud. Oester-Blokker,
Wester-Blokker. Hoorn, Scharwoude, Oosthui
zen, Purmerend. Upendam. Het Schouw. Buik
sloot. Amsterdam <54.6 KM.), Duivendrechtsche
brug, Dlemerbrug, Muiden, Hakkelaarsbrug,
Naarden, Crafloo. Laren, Eemnes-bulten. Eem-
nes-blnnen, Groeneveld. Baam, Soestd ijk,
SoestdUk. Soest, Amersfoort (49.7 KM.). To
taal 104.3 K M
Antw. II: Amersfoort. Oud-beusden. Maarn,
Doom Neder Langbroek, Cothen, WlJk-bU-
Duurstede, Ravenswaay. Zoelmond, Aach, Bu
ren, Buurmalsen, Geldermalsen (37 KM.),
Waardenburg. Tyil. Zaltbommel. Hedel. Orthen,
’s-Hertogenbosch (25 KM.), -
chietegestel. Schljndel, 8t.
weest, direct het nummi
teerde dus die vlucht weftlg effect.
Integendeel, de bestuurder van de auto, ge-
teekend O no. 38330, die bleek te zUn de brand
stofhandelaar Joh. V. te Haarlem, dreigt er
door die ondoordachte handelingthans nog
heel wat erger tegen de lamp te loopen dan
zUn mede-slachtoffers, die ér nagenoeg allen
met slechts 5 boete of 5 dagen afkwamen.
In deze zaak toch, waarin de verdachte per
soonlijk niet was verschenen, werden gehoord
niet minder dan 4 getuigen A décharge, de
heer Moedt, de veldwachter Kramer en de hee-
ren J. H. en A. J. Kareis, die de Inzittenden in
den auto hadden hoorep zeggen: smeer ’m
maar!
De rijksadvocaat noemde het een ernstig feit
en wenschte de zaak niet voort te zetten bulten
tegenwoordigheid van den verdachte. Mr. Asser
verzocht dus aanhouding tot de zitting van 14
November met last, dat de gemelde brandstof-
fenhandelaar door den sterken arm van 8t.
Hermandad, den diender, zal worden voorge
leld.
Een autobusondernemer te Amsterdam, de
heer Adrianus O., wiens zaak in November 1923
was aangehouden tot den volgenden oprul-
mlngsdag, dat te zoowat 6 maanden later,
mocht zich thans In een bijzonder goeden af
loop verheugen. Met behulp van zUn voorma-
ligen chauffeur, Machlel Blindeman, gelukte
het hem de edelachtbare heeren te overtuigen,
dat het ontbreken van een belastingkaart des
tijds geheel berustte op een misverstand en
werd hU dan ook unisono vrijgesproken.
Een zelfde voorrecht viel den heer Adolf 8.,
autobusondernemer te Bergen, te beurt. Het
ging hier over het gewicht van een autobus,
die door de weegbrug veel zwaarder werd aan
gegeven dan door de fabriek. Het was alleen
mogeUJk een dergelUk omvangrijk voertuig te
wegen in twee helften en de heer Sch. was zoo
vrU met deze uitspraak geen genoegen te ne-
(Niet officieel).
Trekking van Dinsdag 24 Mei 1932
5e Klswsr, 6e Utet.
Hooge PrUzen.
NO. 2121. 3335, 3932, 7125, 9831, 12875, 19045,
/!k 1000.
NO. 470. 2969, 6893, 18011 elk 400.
No. 8645. 13415 elk 200.
No. 328, 440, 764, 3026, 5295, 8332, 10055, 11222
.2369, 13418, 13190, 13420, 14258, 14312, 17061,
17171, 17498 elk f 100.
Prijzen van 70.
284 -
987
1637
2509
3108
3430
3826
Geopend van 912 uur. Voor werkgevers van
»—12 uur en van 2—5 uur. Op Maandag- en
Donderdagavond van 7—8 uur. Bemiddeling
voor kantoorpersoneel op Maandag- en Don
derdagavond. Voor vrouwelUk personeel afzon-
derlijke ingang.
De Directeur van bovengenoemd Bureau
staan ingeschreven: 1 autogene-lasscher. 8
bakkers. 17 bankwerkers. 1 beh. stoffeerder. 2
betonwerkers, 2 boekbinders, 1 boekdrukker, 5
boerenarbeiders. 1 bouwkundige, 18 chauffeurs,
8 electrlciens, 1 fitter, 53 grondwerkers, 2 in
strumentmakers, 3 incasseerders, 10 kantoor
bedienden. 3 kellners, 1 kemmaker, 3 ketelma-
kers, 2 kistenmakers, 1 kleermaker, 6 kinkers,
2 letterzetters, 9 loodgieters, 4 machinale hout
bewerkers, 4 machinisten, 3 machlnezetters, 6
magazUnbedlenden. 7 metaaldraalers, 1 metaal-
slljper. 39 metselaars, 12 meubelmakers. 10
monteurs, 25 opperlieden, 18 pakhuisknecht^ 2
plaatwerkers, 2 radlo-mouteurs, 3 reizigers. 1
rijwielhersteller, 3 scheepsbouwers, 1 scheeps
timmerman, 1 scheepsteekenaar. 4 schilders, 1
schoenmaker, 32 sigarenmakers, 2 sigarensor
teerders, 7 smeden, 1 smoutzetter, 1 steenbik
ker, 1 straatmaker, 17 stucadoor?, 9 stokers, 1
tegelzetter, 3 teekenaars, 50 timmerlieden. 3
tulnleleden, 1 tandtechniker. 10 voegers, 2 vuur
werkers, 2 wagenmakers, 2 winkelbedienden, 16
Ijterwerkers, 2 zakkenstoppers, 194 losse arbei
ders, 38 transportarbeiders.
Geplaatst: 24 werkzoekenden.
Alkmaar, 31 Mei 1932.
De Directeur v.n.,
ED. VAN DEN HEUVEL.
Banken
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert Handel-MU.
Robber
A’dam Rubber
Bandar
Dell Batavia Rubber
Rott. TapanoeU
Serbadjadi
Silau
V. I. G. O.
Allted
Intercoutin Rubber
Ate lid van het genootschap tot zedelUke
verbetering stellen wij natuurlijk veel belang In
rectasseeringsexperimenten Vooral ook. omdat
wU op onze bescheiden verslaggeversplaats een
dergelUk proces In zUn verschillende verwikke
lingen kunnen meemaken. En daarom moesten
wU met leedwezen vermelden het teleurstellende
feit, dat onze oud-stadgenoot, de thans te
Hoorn vertoevende werkman Gerrit G., die op
12 October door de meervoudige strafkamer
voorwaardelUk tot 1 maand gevangenisstraf met
3 proefjaren was veroordeeld, zich al spoedig
opnieuw zóó had vergeten, dat hij op 22 Maart
reeds wederom met den strafrechter in minder
aangename relatie moest treden.
De reclassant toch had niet alleen op 22
Maart te Hoorn een der bijzondere voorwaar
den „algeheele alcoholonthouding" schromelUk
verwaarloosd, doch tevens een strafbaar feit
gepleegd, door zich met geweld te verzetten te
gen den agent Wessels, die hem in ‘beschonken
toestand had aangehouden en hem wenschte
over te brengen naar t bureau van politie tot
eigen en anderer veiligheid.
De verdachte was niet ter zitting aanwezig
en werd veroordeeld tot 1 maand definitief,
ongeacht de ten uitvoerlegging der voorwaar
delijke straf, waar de officier, die niet hoog
loopt met dergelUke onstandvastige boetelin
gen, blijkbaar sterk over piekerde.
De bij verstek veroordeelde heer Gerrit G.
bleek zich echter met het vongls, dat hem een
maand vrijheidsderving. in de zomermaanden
allerminst begeerlUk, In ’t verschiet stelde, niet
te kunnen vereen!gen, aangezien hij in verzet
kwam en de zaak heden weer van a tot z op
nieuw werd afgedraaid.
De opposant, die nog 6 dagen hechtente moest
opknappen en dus toch 'n boodschap in Alk
maar had, kwam ter elfder ure nog aanboeme
len om te betoogen, dat hij tot dusver altijd
goed had opgepast en nu veel spUt had van het
Zooals men weet zal het RK Alkmaarsch
Tooneel een Mg|otlng houden, waarvan de ba
ten zullen dafiï’U.om het kunstzinnig streven
van deze ver<4*ffljw nog beter tot z’n recht te
doen kom^d- 'vJÈkllanastraat
Naar men ons mededeelt, wordt Dinsdag--
31 Mei in het Gplden Vlies de trekking gehou
den. WU raden ónze lezers aan deze trekking
bU te gaan wonen, want behalve dat men kans
maakt een *der mooie prijzen mee naar huis te
mogen nemen, kan men profIteeren van den ge-
zelligen avond welken de vereeniging zich voor
stelt te geven.
^beurde. <£k had h« den agent excuus aan-
dulven gehouden. Los 8 uur. Wind Z. Z. W.
Windrichting No. 3, Afst. 191 K.M. Aantal dui
ven 245. De uitslag te als volgt: 1. 8. Dingerdis
10-23-44 3. J. Kaper 10-23-39 3. J-A.Dekker 10-
24-23 4. H. Michlelse 10-24-5; 5. Dezelfde 10-24-
57; 6. K. Groot 10-23-59 7. H. J. StruU» 10-26-41;
8. O. H. Noome 10-26-55 9. J. P. Toorenvliet
10-28-13; 10. C. J. de Moei 10-28-9; 11. H. J.
BtruUs 10-28-47; 12. C. H. Noome 10-29-16; 13.
8. Dingerdis 10-28-43; 14. J. A Dekker 10-39-
28; 15. J. Bek 10-29-27; 16. H. J. Caarte 10-29-47;
17. Dezelfde 10-30-1; 18. Dezelfge 10-30-3; 19. J.
P Toorenvliet 10-30-25 20. W. Covers 10-30-9;
21. C. J. de Moei 10-30-31; 22. D. Haasbroek
10-30-35 23. N. J. MeUer 10-30-28; 24.de Looze-
Pauw 10-30-40 25 C. H. Noome 10-31-9; 26. D.
Haasbroek 10-31-7; 27. P. H. RanzUn 10-29-56;
28. D. Haasbroek 10-31-45; 29. J. Koper 10-31-54;
30. M. TUdeman 10-31-47.