I i I I Het Wonder van Meerssen RADIO-PROGRAM HET VISITEKAARTJE I Zuiderzee vaarwel! Gabriel Garcia Moreno WOENSDAG 25 MEI VERHAAL VAN DEN DAG Donderdag 26 Mei Toenemende devotie I I I Het miraculeuze Bloed I Huwelijk in een café i Alle a bonne’s FEUILLETON t r Jongeling redt het H. Sacrament Plechtige viering van het H. Sacramenteoctaaf Een schoont legende De kleuren van den rouw Kindermond AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN. GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UREN NA HET ONGEVAL (Wordt vervolgd). Duizenden pelgrims 150 AVRO-uitaen- i der reinheid. 24. j I Ons landje is ontwoekerd aan De baren van de zee. Dat woekeren duurt als nog voort. Al valt het ook niet mee. De Zuiderzee kwam aan de beurt, Ofschoon, het is bekend, Wy anders dolveel houden van Het natte element! Het voor en tegen kennen wij, Maar thans daarover: zand! Want van de landkaart gaat zij weg. Wij houden meer van land! De afsluitdijk is nu voltooid, De water-strijd beslecht, Want tegen de techniek heeft toch De zee het afgelegdJ Dus schoone Zuiderzee vaarwel! U danken w’ allen zeer.... Als laatste daad: je naam geschrapt, Je heet nu.... IJselmeer! dansorkest o. 1. galenzang). 9.00 9.35 l Als bijdrage voor een krans voor een over leden onderwijzeres heeft iedere leerling een stuiver meegebracht. Toen kleine Martha haar bijdrage aan de juffrouw gaf, voegde ze erbij: „Moeder zei. dat ze een kwartje had gegeven, als het voor U was geweest, juf!" 1 MARTIN BERDEN (Nadruk verboden) PARUS „RADIO-PARIS”. 1725 M. 8.05 en 1230 Gramofoonpl. 8,20 Gramofoonpl. 9.05 Radio-tooneel: „La Dragonne", van Roger Vercel.- Alleen een groot geloof «n een levendige devotie konden de oorzaak, de bron zijn, waar uit deze wonderbare man de kracht putte om zijn overtuiging de wereld in te dragen. De godsvrucht die zijn ziel voedde was geen andere dan de practljk der christelijke deugden. On danks de drukke bezigheden wijdde hij eiken dag 's morgens aan de meditatie van de wet Gods, van de verschillende uitingen van de liefde Gods voor den mensch en over zijn laat ste einde, met het doel de handelingen van ei ken dag daarna te richten. Het Evangelie te overwegen had zijne voorliefde. Hü kende het Uit zijn hoofd. Zijn andere trouwe metgezel was Thomas k Kempls. Dit kleine boekje dat altijd nog wordt bewaard en de sporen draagt van overvloedig gebruik kreeg hü van een zijner vrienden op den dag der inname van Guayaquil. 24 Sept. 1860. Door de meditatie had hij een dermate groot Idee van den Schepper in zich ontwikkeld en van Zijn eigenschappen, dat hij in oogenblikken van strijd en moeilijkheden spontaan zijn ge iteden Congregatie met verzoek om opname. Deze zeide hem natuurlijk, dat zijn plaats was in de andere Congregatie, doch Garcia Moreno wist hem met bovengenoemd argument te be wegen hem aan te nemen. Bovendien zeide hij: „Mijn plaats is midden in het volk”. Zoo maakte hjj alle oefeningen met zün werklieden, die ge lukkig en trotsch waren hun President onder de leden te tellen. Toen hij zich eens te midden van een aantal ïersche arbeiders bevond, die hij voor den bouw van een bergbaan uit de Vereenigde Staten had laten overkomen, vergastte hij hen, nadat hij hun werk had geïnspecteerd, op een feestmaal op zijn elgeh kosten. Hjj informeerde naar hunne religieuze gebruiken en vroeg of zij ook liederen kenden ter eere der H. Maagd. De Ieren begonnen direct met veel entrain te zingen. „Zeg me eens”, vroeg daarna Garcia Moreno, „houdt men in Ierland veel van de H. Maagd?” C ja, met heel ons hart, was het antwoord. „Goed dan, beste jongens”, zeide Garcia More no, „laten we dan knielen en het Rozenhoedje bidden, opdat ge moogt volharden om O. L. Heer te beminnen en te dienen." En met tranen in de oogen gaven de goede Ieren gevolg aan zijn verzoek. In het College van Sint Gabriel wordt nog altijd een brief van Garcia Moreno bewaard, waaruit zijn groote godsvrucht tot de H. Maagd duidelijk spreekt. De bekende botanist P. Luis Sodlro had een prachtige blauwe taxonla ontdekt welke nog niet bekend was in Ecuador. HU wilde dit won- llefkoosd: „Dios no muere”: „God sterft niet” uitriep, als wilde hij zeggen, wat geeft allen tegenspoed en gevaar, aan God is in het eind toch de overwinning. Gedurende zijn laatste Presidentschap was hij gewoon de Geestelijke Oefeningen te houden in het College der Jezuïeten. Hij sloot zich dan gedurende eenige dagen op in een kamer als een religieus om zich dan geheel aan het gebed en de overweging te kunnen geven. Pater Rec tor vroeg hij, hem om 4 uur morgens te willen wekken. Op een ochtend kwam hij echter niet te voorschijn. De deur openende vond de Rector hem in diepen slaap gekleed op den steenen vloer liggen met zijn arm onder zijn hoofd. Welke voornemens hjj bü zulk een retraite maakte, vinden wij op de laatste bladzijde van zijn Thomas a Kempls opgeteekend: „Ochtend gebed, speciaal bidden om nederigheid. H. MIs, dagelijksch Rozenhoedje en Thomas k Kempls en de tegenwoordigheid Gods steeds voor oogen houden. Altijd het mogelijkq, doen om aan de tegenwoordigheid Gods te denken bij het spreken om de tong te bedwingen. Het hart tot God verheffen om mijne werken op te dragen alvorens er aan te beginnen. Elk uur zeggen .Jnfemus domus mea est”, de hel Is mijn huls en ik ben slechter dan de dui vels. In twijfel en bekoringen denken zooals Ik denken zou in het uur van den dood, zeggen de: Hoe zou fk daarover denken in mijn doods strijd. Niet in bed bidden, als ik kan op staan. Actes van nederigheid verrichten als in het geheim den grond kussen en alle soorten van vernederingen verlangen. MU verheugen Hoe zou dacht ze; de Potsdamer Platz een geweldig opzien. De feestelijke maar toch zoo komische op tocht trok het café binnen. De daar aanwezige gasten werden nieuwsgierig en onrustig maar alleen de kapelmeester had onmiddellijk de situatie begrepen. Hij klopte de juist begon nen potpourri uit de „Lustige Ehemann" on middellijk af en liet zijne muzikanten den Bruismarsch uit de Lohengrin aanheffen. Het bleek toen, dat het niet een fl’mscéne was. zooals velen vermoedden, maar een echte bruiloft. Het jonge paar was Inderdaad zoo- even getrouwd. Ook de keuze van de zaal, waar de bruiloft sou gevierd worden, was heel na tuurlijk te verklaren. De gelukkige jongge huwden hadden namelijk in dit café elkaar voor het eerst ontmoet. ingeprent, dat ze hun levert v de redding van zoo’n kostbaren Deze legende is daarom den wijs van de echtheid van het KALUNDBORG. 1153 M. 12.20—2 20 Concert uit Hotel Angleterre. 3.50—5.20 Concert uit rest. „Wlvek”. 8.2011.50 „Die Fledermaus", operette In drie actes van Johann Strauss. Di rigent Joh. HyeKnudsen. 12.0512.50 Dans muziek o. L v. C. Ldngton. hé?” „Voor zaken?” Groot keken haar oogen naar hem op „Ja. Ik wou je vragen of je misschien gene gen zou zijn een levensverzekering bij mij te sluiten. Je weet, Ik ben sinds kort aan de „Hol- landia” en nu vond Ik het juist Iets voor jou. Je begrijpt, we doen een aanval op alle vrien den en kennissen. Kijk eens,” en hij haalde een prospectus uit z'n zak, .als je nu. om maar eens wat te noemen, een verzekering sluit, die op je vijf en vijftigste Jaar ingaat, dan moet je..." Met strakke oogen staarde Phllo op het prospectus met groote en kleine getallen. God dank. dat hjj zoo’n tijd doorpraatte. Toen hjj eindelijk alle voordeelen opgenoemd had, zei ze heel kalm: „Ik beloof je Paul, dat ik er over zal denken. Ik kan niet zoo Ineens beslissen „Graag." zei hij. opstaande „en schrijf je het dan eens? Je begrijpt, als Ik eenmaal alle ken nissen heb afgeloopen, kom ik zoo vaak niet meer In Nijmegen. Nu. bonjour, blijf maar bo ven; ik kom er wel uit.” ..Wel neen, ik zal je even uitlaten." Toen Phllo weer op haar kamer kwam, nam ze ’t visitekaartje van haar schrijftafel, scheur de het door en nog eens door en gooide de snip pers In t vuur. op dit blad zijn Ingevolge de veraekerlngsvoorwaarden tegen f bij levenslangegeheeleongeschiktheid tot werkendoor f 7^0 t>U ongeval met f ▼•rllee van een band f 9C bij verUes van oen f CO bijeen breuk van ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen verlies van belde armen, belde beenen of belde oogen doodelijken afloop s óvl/," een voet of oen oog f duim of wijsvinger We boen at arm r BRUSSEL. 508 en 338 M. 508 M.: 12.20 Gra mofoonpl. 5.20 Concert o. 1. v. Walpot. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Brahmsconcert m. m. v. mevr. Thelen (zang-, o. 1. v. J. Kumps, o. a3de Bymphonle en Academische Festouverture 9.35 Operafragmenten. o. a. Faust-wals, Gounod. 10.3011.20 Dansmuziek (gramofoonpl. 338 M.1230 Gramofoonpl. 5.20 Concert o. I. v. Meulemans. 6 35 Zang door Meisjeskoor. 8.20 Concert o. 1. v. Walpot m. m v N Ver- brugge (zang) 9.30 Carlllonbespellng. 1030 11.20 Concert o. 1. v. Walpot (vervolg). ZEESEN. 1635 M. 7.55 Vroolijk sollstenpro- gramma. 9.30 Actueele causerie. 9.50 Con cert door het Strijkkwartet uit Zagreb. c.a. II. 20 Concert door werklooze musici o. L v. Goldschmidt. VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS De bezoekers van een groot Berlünsch Café aan de Potsdamer Platz beleefden on langs een amusante verrassing. In den na middag nadkrde een eigenaardige optocht. Vooraan liep een jonge man In rok met aan zijn arm een jonge vrouw in bruidstoilet Achter het paar schreden ernstig en waardig een aantal dames en heeren In feestgewaad Zooals vanzelf spreekt verwekte de stoet op Een schoone legende herinnert nogmaals aan een wonder, dat zou hebben plaats gehad en dat steeds zoo diep in de harten der pelgrims geworteld bleef. „De kerk stond in lichte laaie. Het geheele dorp geraakte in opschudding en leder snelde naar het dierbaar heiligdom. Eén was aller verzuchting: Hoe het H. Sacrament te redden? Daar snelt eert* jeugdig landman van zijn akker toe, waar hij ploeg en paarden had ach tergelaten. Hij knielt voor den grijzen priester neer, vraagt diens zegen, werpt zich te midden der vlammen;; Allen zijn in gespannen ver wachting. biddend staan ze te staren naar de plek, waar de brave jongeling was verdwenen.... Reeds is een kwartier uurs voorbij, aller harten kloppen van schrik en angstvol ongeduld HUIZEN, 1875 M. 8.9»—9.18 KRO. 10.00 NCRV. 11.00—2.00 KRO. Hierna NCRV. 8.009.15 en 10.00 Oramofoonplaten. 10.15 Ziekendienst. 10.45 Gramofoonpl. 11.30 Godsd.halfuurtje. 12.15 Orkestconcert. 2.00 Handwerkcursus. 3.003.30 Vrouwen halfuurtje. 4.00 Ziekenuurtje. 5.00 Cursus handenarbeid voor de jeugd. 5.45 Concert. K. Hartvelt (viool), P. Lentz (cello) en G. 8ey- ler (plano). 6.45 Knipcursus. 7.00 Causerie door dr. F. J. Krop 7 45 Ned. Chr. Pers bureau. 8.00 Mondharmonlca-vlrtuoos G. J. Schrijer. 8.15 NCRV-klelnorkest o. L v. P. v. d. Hurk, o. a. Liederen van Joh. de Heer 836 Vervolg Mondharmonlca-recital Dr. G. B. Würth: Het wondere boek. NCRV-klelnorkest (vervolg)o. a. Menuet. Boc cherini. 10.45—11.30 Gramofoonpl.; ca. 10.00 Vaz Dlas. sident geven om zijn ijveren voor de wetenschap. Te dien einde verzocht hij zijn toestemming voor het gebruik van zijn naam. Hierop ontving hij het volgende antwoosd: „Zeeieerv-aarde Pater. Mijn allerhartelfjksten dank voor uwe intentie om mijn onbeteekenende naam voor het nageslacht te bewaren; om verschillende rede nen geef ik er echter de voorkeur aan, dat u de door u ontdekte plant den naam geeft van het zuiverste en schoonste schepsel, die van de Allerzuiverste Maagd Maria. Ik verzoek der halve, morgen op het feest van hare Onbevlekte Ontvangenis, deze betooverende bloem den naam te geven van „Taxonla Marlae". Zou u me dat genoegen niet willen doen? Overtuigd van uwe Instemming zend ik u hierbij de teekenlng terug om den naam te veranderen. Uw toegenegen vriend en dienstwillige dienaar, Garcia Moreno. 7 December 1874”. Gedurende de maand Mei was hij steeds 's middags bü het Lof in de kerk van Maria Onbevlekt Ontvangen en altijd had hij versche bloemen bij zich die hjj den koster overhandigde ter versiering van het Mariabeeld. Trouw aan de voorschriften der H. Kerk, stel de hjj zijn vertrouwen in den H. Jozef. Toen Pius IX in 1870 dezen Heilige tot Patroon en Beschermer der Kerk aanstelde, stond in het Decreet de clausule, dat het feest ook verplich tend-was in die landen, waar het Staatshoofd dit nuttig achtte. Garcia Moreno stuurde direct dit verzoek tot den Paus en het feest van den H. Jozef werd feestdag in Ecuador. over hen die mijn handelingen en mijn persoon becrltiseeren. Niet over me zelf praten dan over mijn gebreken en slechte daden. Op ziende naar God en de H. Maagd me inbouden en het tegenovergestelde doen dan waar ik zin in heb; bij drift, vriendelijk zijn tegenover op dringerige en lastige menschen. Over mijn vijanden geen kwaad spreken. Alle ochtenden opschrijven wat ik te doen heb alvorens mijn werk te beginnen. Productief en voortdurend werken en den tijd verdeelen. Scrupuleus de wetten naleven. Alles uitsluitend. Ad Majo- rem Del Glorlam. Gewetensonderzoek voor het eten en slapen gaan. Minstens eens per week biechten. Ook onschuldige familiari teiten met voorzichtigheid vermijden. Niet meer dan een uur per dag voor ontspanning en niet uit dienst gaan dan om 8 uur 's avonds." Zü. die hem van nabij hebben medegemaakt weten, met welk een nauwgezetheid hij deze voornemens naleefde. Hjj liet geen enkele van zijn devotle-oefenlngen na. Bulten, op reis, knielde hij in een of andere verlaten hut in de bosechen neer en bad met zijn adjudant het Rozenhoedje. Bij een grooten tocht in de binnenlanden wist hij het altijd zoo te arrangeeren, dat hij *s Zondags de H. MIs kon bjjwonen. Wanneer hij dagen en nachten te paard zat, wat dikwijls voorkwam, en 's mor gens doodelijk vermoeid de hoofdstad bereikte, ging hij eerst de H. Mis bijwonen alvorens naar huls te gaan. Eiken avond bad hij thuis, om geven door zijn familie, adjudanten en knechten en dienstboden het Rozenhoedje voor, gevolgd door een geestelijke lezing. Het was een merk- bloesse? Wel nee, juffrouw; hoe kén dat nou? Hü hangt pas. en dan met dat mie zerige weer; hjj Is nog klesnat; ’k hoef geen eens te gaan kjjkfti." „Ja, Tc was er al bang voor," en toen, achte loos. met den knop van de keukendeur In de hand: „Is er vanmiddag een heer geweest om me te spreken?" „O, guns, ja, ’k zou t haast vergete. wat Ik zeggen wou. hij komp terug, vanavond, d'r scheen haast achter te zltte, want hij keek zoo sjagrijnlg. toen ik zei, dat uwes niet thuis was en hij vroeg, of uwes dan Woensdagmiddag ook les moest geven Welnee, zeg Ik, maar een mensch mag toch ook wel eens voor z’n plezier uit. Nou, zegt ie, wil je dan zeggen, dat ik van avond weerom hoop te komme. Ik zal ’t zegge zeg ik. dan rekent de juffrouw er misschien op." Grletje’s woordenvloed deed Phllo dezen keer niet onaangenaam aan; ze luisterde stil, met glinsterende oogen. En stil zat ze 's avonds op hem te wachten. DAVENTRY. 1554 M. 11.20 Btudlo-orkest O. 1. v. G. Dames. 1.202.20 Shepherd's Bush Pa- viljoenorkest o. 1. v. H. Fryer. 3;20 Kerk dienst. 4.25 BBC-dansorkest o. 1. v. Henry Hall. 430 Midland Studlo-orkest o. 1. v. Fr. Cantell. 5.35 Klnderuur. 6.50 Mozart s Planovarlatles door M. Cole. 8.20 Vanuit de Royal Albert Hall: Concert door leerlingen van de Kon. Mil. Muziekschool o. 1. v. Kapt. Adkins, het Kon. Phllh. Orkest en bet BBC-orkest o. 1. v. A. Boult, Sir Edward Elgar, Sir Landon Ro nald. Sir Henry Wood m. m. v. solisten (o. a. W. Backhaus, piano), o. a. ult „Oberon”. Weber; liederen van Strauss en Kol Nedri. M Bruch. 10.50 Kerkdienst. 11.05—12.20 BBC- Henry Hall (eventuee INagte- Donderdag Is het weer de eerste dag, dat te Meerssen het jaarlijksch Octaaf ter eere van het Allerheiligste Sacrament met den gebrul- kelijken luister wordt gevierd. Tien jaren geleden had de schitterende her denking plaats van het zevende eeuwfeest van het Wonder van Meerssen. Op den dag der slot-plechtlgheld droeg Z. H. Exc. Mgr. L. Schrijnen, blsschop van Roermond, een ponti- flcaleflcale Hoogmis op. waaronder feestpreek door den zeereerw. heer W. Kallen, destijds pastoor -an NTeuwenhagerhelde. thans deken te Meerssen. Met een plechtig pontificaal Lof en een „Te Deum" tot dankzegging werd het Octaaf gesloten. Sinds eeuwen lang bezoeken jaarlijks duizen den pelgrims, van heinde en verre, de kerk van het Heilig Sacrament te Meerssen. Meerssen’s kerk behoort tot de monumentale kerken van Nederland en werd, zeer waar schijnlijk. In 't begin der veertiende eeuw door Franse he bouwmeesters ontworpen en door Fransche Benedictijnen gebouwd. De kerk wacht nog altijd op den prachtigen toren, die in 1649 door een hevlgen storm Instortte en een deel der kerk vernielde. In deze kerk, een parel van Gothlsche schoonheid, wordt sinds eeuwen lang het H. Sacrament vereerd, en vooral tij dens de H. Sacramehts-octaaf is de toeloop van pelgrims groot. Mgr. dr. Jos. Schrijnen, de bekende hoog- leeraar, heeft destijds een onderzoek Ingesteld naar het wonder van Meerssen. welks oorsprong in Meerssen zelf onbekend was. Het zou in de dertiende eeuw zijn voorgevallen. Het resultaat van zjjn geschiedkundige onderzoekingen heeft dr. Schrijnen in het tijdschrift „Limburg" me degedeeld. Na een gedocumenteerde verhande ling over den cultuur-historicus Caesarius van Helsterbach (1170—1240), diens leven en wer ken. geeft dr. Schrijnen het aan Caesarius ont leende stuk aangaande het voorgevallene te Meerssen. f 40 verlies van M ~*rs andarsn vinger HILVERSUM. 296 M. UitaL ding. 8.00 Gramofoonpl. 10.00 Morgenwij ding. 10.15 Gramofoonpl. 10.30 Concert. 11.00 Knipcursus klnderkleedlng. 11.30 Ver volg concert. 12.00 AVRO-kamerorkest en gramofoonpl. 2.15 Drs.' P. Dykema: De waarde van het kinderspel. 2.46 Pauze. 3.00 Knipcursus. 3.45 Gramofoonpl. 4.00 Ziekenuur. 5.00 Hollandsch halfuur. 5.30 AVRO-kleinorkest. 6.30 Sportpraatje H. Hol lander. 7.00 AVRO-klelnorkest. 7.30 Aan sluiting met den Stadsschouwburg te Amster dam (uitvoering van de Wagnervereenlglng) Les oontes d’Hoffmann, opera in 5 bedrijven van J. Barbier (tekst) en J. Offenbach (mu ziek). In de pauze: Causerie en Vaz Dlas. 11.0012.00 Gramofoonpl. h(j haar kamer vinden? Wel mooi, ze hadden Immers zoon beetje den zelfden smaak. Hij zou zeker haar piano wil len probeeren en in d’r boekenkast snuffelen en onder de vaasjes op den schoorsteenmantel kijken, naar ’t merk. Ze waren immers zoo eigen. LANGENBERG. 473 M. 7.20—7.50 Gramo- foonplaten. 730830 Concert uit Bad Hom burg onder leiding van O. Hllger. 113012.20 Orgelconcert door prof. H. Bachem. 1.20 230 Concert o. 1. V. Eysoldt. 4.506.20 Mill- talsp muziek o. 1. v. Rugland. 8.20 Beet- hovenconcert, versterkt Weragorkest, koor en solisten o. L v. Buschkötter. Eerste en negende Symphonic van Beethoven. 11.15—1230 Con cert o J. v. Wolf. ROME. 441 M. 830 Gramofoonpl. 9.05 Sym- phonieconcert o. 1. v. Rito Selvaggl, m. m. v. Florl (viool), o a. Tango, Albenlz. het zevende eeuwfeest, ontleenen’ we nog de volgende merkwaardige bijzonderheden: In de eerste negen eeuwen der kerk was de vereering van het H. Sacrament over ’t alge meen zeer groot; de veelvuldige H. Communie was toen ook regel. Van de tiende eeuw af be gon dit gebruik te verslappen. Een'der midde len, waarvan de Voorzienigheid zich bediende om geloof, liefde en vereering tot het hoog heilig Altaar-Sacrament te behouden, te ver levendigen, te verhoogen. was de instelling van een eigen feest In de kerk ter eere van het Al lerheiligste Sacrament. Zou het roekeloos schij nen, om aan te nemen, dat de kerk van Meers sen. als verborgen uitgangspunt met de daar toen reeds bestaande devotie tot het H. Sacra ment, wellicht Iets heeft bijgedragen tot de Instelling van het H. Sacramentsfeest? Bekend is het toch, dat de H. Juliana den grooten stoot heeft gegeven om den toenmali- gen blsschop van Luik. Robertus I (12401246) te bewegen den Sacramentsdag voor zijn bis dom vast te stellen (1245), dat Paus Urbanus IV (12611264), die vroeger aartsdiaken te Luik was en van daar de bijzondere vereering tot het H. Sacrament naar Rome meevoerde, aangespoord door het wonder van Bolsena (1263) voor de gansche kerk dien Sacraments dag voorschreef (1264). Welk verband zou er kunnen bestaan tus- schen het wonder en de bijzondere godsvrucht van de H. Juliana? Deze heilige werd In 1192 geboren te Rétlnne bU Luik. De Proostdij van Meerssen (waarbij de kerk) bezat daar ook goederen, behoorende, aan de palts geschonken 10 Februari 968 door Gerberga, konlngln-weduwe van Frankrijk, aan de abdij der Benedictijnen van den H. Reml- glus te Reims. Wegens die bezittingen stond Rétlnne In voortdurende verbinding met Meers sen en zoodoende moet Juliana gehoord hebben van het groote wonder. Het wonder van Meers sen kan de H. Juliana bewogen hebben om hare visioenen kenbaar te maken. In 1208 had zij haar eerste visioen, die in 1210 door Go<f zelf verklaard werden. Omstreeks 1230 maakte ze die pas bekend; ondernam bedevaarten naar Keulen en Maastricht, en Jaar zij overste was van een klooster te Cornlllon (Luik), kon ze zeer zeker In verbinding staan met pauselijke legaten, wat dan ook vermeld wordt. Zou wel licht Konraad van Urach ook niet door naar onderricht zijn? Het miraculeus H. Bloed, meer bekend onder den naam van het Allerheiligste Sacrament, moet verreweg de kostbaarste relikwie geweest zijn, behoorende tot den schat. In de archieven van den Dom te Utrecht wordt oa. vermeld, dat op 23 Oct. 1462 Philips, Hertog van Bour- gondié, aan de questierders van den Dom ver lof geeft, rond te gaan met de kassen van O. L. V. met de 12 Apostelen, H. Sacrament van Meerssen. St. Cornelius, St. Antonius. Sinte Martijn, Sinte Ewout. Sinte Hubrecht en Sinte Juevrjjn in Holland, Zeeland en Fries land. Reeds eerder (10 April 1386) gaf blsschop Florentlus van Wervellnkhoven (137893) den last aan de onderhoorige geestelijken de ques tierders van de afgebrande kerk (H. Sacrament en H. Maagd) te Meerssen welwillend te ont vangen, opdat zü gaven kunnen inzamelen voor den herbouw der kerk. In 1472 (21 Febr.) geeft Lodewijk van Bourbon, blsschop van Luik, aan vier paters van de proostdij van Meerssen Arnold Gruter. Pieter Huygens, Jan Arnolds, zoon van Ghlsbert van Turnhout, verlof om een collecte te houden In het bisdom Luik voor den opbouw der kerk. Op 1 Mei 1517 werd de „Sintauwerenkas" te Meerssen omgedragen voor den opbouw der kerk (Slntauwerenkas is H. Sacramentsrellek). 12 April 1518 gelast de Raad van Holland, den eersten deurwaarder, overal in Holland, Zeeland en Friesland, waar zulks gewoonte is. at te kondigen, dat de ques tierders van den Dom te Utrecht In genoemde landen vrij moeten toegelaten worden, waar onder die van „den Heyligen Sacramente van Merssen”. In 1548 gelast Georgius van Eg- mondt. blsschop van Utrecht (1535—1559). de boden van de kerk te Meerssen, die met hunne relieken in het Sticht zullen komen om aal moezen in te zamelen ten behoeve van repara ties aan hun kerk, toe te laten en behulpzaam te zijn. Waar het zoo dikwijls vermelde miraculeus H. Bloed en de andere relieken In de tijden vol stormen en oorlogen, welke over onze gewesten heengingen, gebleven z|)n. is onbekend. Werden ze bij particulieren in bewaring gegeven of hebben de Benedictijner monniken ze mede naar Reims genomen? In ’t midden der 14e eeuw brandde de kerk af, evenals omstreeks 1465. In 1507 plunderde Karei van Egmond, Hertog van Gelder. Meers sen. stak het in brand, na tal van inwoners te hebben doen vermoorden. Men begint reeds aan zün komst te twijfelen.... Plots verschünt de Jongeling aan de kerkdeur, nadert terwijl hjj de kostbare reliek in zijn handen bedekt door een witten doek draagt. Hjj overhandigt den schat aan den priester onder het lulde gejubel van het neer knielende volkEen engel had den jongeling tot aan het altaar geleid, terwül de vlammen zich voor hem scheidden. Aan den voet van het tabernakel zag hij twee Engelen in menschen- gedaante, met gevouwen handen in aanbidding neergeknield. Eén hunner spreidde bovenge- melden doek over zijn handen, opende eerbiedig het tabernakel en reikte hem den kostbaren scha^ over. Na het volbrengen van dezen duren plicht, onttrekt de nederige jongeling zich aan de menigtekeert terug naar zijn akker om zijn arbeid te hervatten. Maar ziet: een tweede wonder heeft plaats gehadHÜ bereikt zijn veldZiet een schoonen jongeling den ploeg hanteerendeze verdwijnt bü zijn naderingHet stuk bouwgrond is geheel om geploegd en verzorgdDe jongeling, een vurig vereerder van het H. Sacrament, bleef een toonbeeld van deugd en overleed in een geur van heiligheid Tot zoover de legende. Jaar en datum, als mede de naam van den jongeling zijn onbekend gebleven. Zeer waarschünlük heeft deze jon geling de reliek gered Inhoudend het mlracu- leuse H. Bloed. Een schilderü In de kerk, steil aen episode van die legende voor. Zeer merkwaardig Is. dat de legende tot he den in den volksmond bewaard bleef, terwül het groote wonder in vergetelheid raakte. In alia geval had het H. Sacrament (het miracu leus Bloed) het geloof aan de waarachtige te genwoordigheid van Jezus Christus in het H. Sacrament bü de toenmalige bewoners zoo diep veil hadden voor ■en Schat. i schitterend be- _‘t groote wonder, dat nu een zeven-tal eeuwen geleden plaats greep. Dit nieuwe wonder „verdoezelde" als het ware den oorsprong van het miraculeuze Bloed, zoodat ten slotte het schitterende wonder lang zamerhand vereenlgd werd met het nieuwe wonder: de redding ervan door een eenvoudl- gen landman. Op deze wüze zou het eenigszins verklaarbaar wezen, dat het groote wonder, de vloeiing van Bloed en Water uit het partikel, vervangen werd door het niet minder groote wonder van de redding en de oorsprong dus van de heerlüke Octaaf tot voor korten tijd onbekend bleef, terwül de redding er van als heerlük bewüs ongerept in de harten der ge- loovigen voortleefde. Het gevolg van zulke treffende gebeurtenis sen en wonderen was vanzelf de buitengewone toeneming der devotie jegens dit goddelijk liefdegehelm. Uit dorpen en steden, van heinde en verre, waar slechts de wonderbare feiten waren bekend geworden, kwam men in talrüke scharen en in processies hulde brengen aan het H. Sacrament te Meerssen. waardig en stichtend schouwspel hem Zondags met zün dienstpersoneel bezig te zien als hü den Catechismus met hen behandelde en uitleg gaf van de verschillende vragen. Bü hooge feestdagen ging hü. omgeven door zün Ministers, burgerlüke en militaire autori teiten, in groot tenue ter kerke. Het was stich tend hem waar te nemen: zün nobele, waardige houding, zün ingetogenheid, zün godsvruchtige en constante aandacht. Nederig en eenvoudig wilde hü van privileges niets weten. Toen hem een keer voor het ver dienen van een aflaat gezegd werd, dat hü met één rondgang volstond inplaats van drie, gezien zün overdrukke werkzaamheden, riep hü uit: .De Hemel beware me. ik ben een gewoon Christen, als leder ander” en met zün vrouw en zoon ging hü drie keer rond. Een antwoord in denzeUden geest gat hü aan den Superior der Franciscanen die. om hem een kwartier loojpen te besparen, zün biechtvader thuis wilde sturen: „Mün beste Pater, zei hü. de zondaar moet naar den rechter gaan en niet omgekeerd". De voor tirannen onbuigzame harde Garcia Moreno knielde voor God met de eenvoud van een kind. Niet minder diep en innig was zün vertrouwen tot de H. Maagd, wier medaille en scapulier hü altüd droeg. Om haar meer toe te behooren trad hü in de Maria-Congregatle te Quito, ge leid door de Paters Jezuïeten. Deze was In twee afdeelingen gescheiden. Een voor ontwikkelden en een voor arbeiders. Daar van de eerste meer dere politieke tegenstanders lid waren, die hü niet wilde prikkelen door zün tegenwoordigheid, wendde hü zich tot den directeur van de Werk- derschoone exemplaar den naam van den Pre- De abdü van St. Remlgius te Reims bezit te Meerssen bü Maastricht een groot allodlaal goed, waarheen steeds vier monniken zün af gevaardigd om daar de H.H. Diensten te vieren en de tienden en cünzen der abdü te innen en te verrekenen. Toen eens. zoo verhaalt men. te zelfder tüd, dat de twee bovenvermelde mira kelen (te St. Trulden en te Ham born) gébeur- den, één dezer monniken de H. Mis wilde gaan lezen, verzuimde hü water en wün in den kelk te doen. Toen hü nu gekomen was aan de kruisteekens vóór 1 Onze Vader, en hü. na den kelk ontdekt te hebben, daarin geen vloeistof bemerkte, schrikte hü. en werd bovenmate be droefd. In zün vertwüfeling klopte hü onder tallooze smartvolle verzuchtingen aan bü Gods barmhartigheid, en nu weerklonk van boven een stem: Ew gebed Is verhoord. Hierdoor gerustgesteld voleindigde hü het overige op de gewone wüze. brak de hostie, liet een partikel er van In den leegen kelk vallen en ziet Christus, die de kracht en de wüs- heid Gods is. die aan het kruis uit Zün dood Lichaam Uoed en water heeft laten vloeien, bracht uit Zün Sacramenteel en Onsterfelük Ifchaam, in strüd met de gewone orde, bloed en water voort. Evenals het bloed gutst uit doorgesneden aderen, zoo stroomt voor de oogen des priesters uit diezelfde partikel op twee plaatsen ook tweeërlei vloeistof. Immers: men zag er niet de gedaante van wün, maar van menschelük bloed. Dat zü derhalve be angstigd worden en zich schamen, die beweren, dat dit brood niet veranderd wordt, tenzü ook de stranssubstantiatle van den wün in den kelk plaats hebbe. Toen nu het bloed, rükelük vloeiend uit het brood, een derde van den kelk gevuld had. bleef het staan. Innig verblüd op het gezicht van dit wonder, nuttigde de priester een gedeelte, het overige toonde hü met het Lichaam na het einde der H. MIs aan de omstanders. Daarna besloten deskundigen den kelk met de vloeistof te verzegelen, wat dan ook is ge beurd. Toen onlangs Heer Konraad van Urach, blsschop van Porto en Legaat van den H. Stoel, door die sé-eken reisde, werd hü door de be doelde broeders ontboden en dezen berichtten hem stuk Voor stuk, wat Ik boven verhaald heb. Hü wenschte hen geluk met een zoo heerlük mirakel en beval het zegel te verbreken en voor al degenen, die zouden komen en het bloed zouden willen zien, dit gedurende acht dagen tot getuigenis van het Chrlstelük Geloof tentoonstellen, zooals ook gebeurd Is. Het was purper rood van kleur e^ was door den langen duur dikker worden, daar het zich Immers twee jaren lang in den kelk had be vonden. Nu Is het echter weer verzegeld. De godsvruchtige geloovigen mogen hieruit leeren. hoeveel genade en glorie zü bü God verdienen, die godsvrucht toonen voor het H. Sacrament, hetzü In de H. Mis, hetzü in de H. Communie. Deze wonderbare gebeurtenis kan dus wel als de oorsprong der bijzondere godsvrucht en zeker van het zoo plechtig vieren van het H. Sacraments-Octaaf te Meerssen beschouwd worden. Aan het eenlg officieel gedenkboek In 1922 verschenen, bü gelegenheid van de viering van In Italië rouwden de vrouwen eenige eeuwen geleden met witte kleuren en de mannen met bruine. In China Is de witte kleur nog heden de kleur van den rouw. In Syrië en Armenië rouwen de menschen In het blauw, In Egypte in het geel en In Ethiopië In het grüs. Ieder dezer kleuren had oorspronkelük haar eigenaardige beteekenis. Wat is het zinnebeeld der reinheid, het hemelsblauw wüst op de plaats, waarheen de ziel na den dood opstügt; de gele kleur wüst den dood aan als het einde van iedere aard- sche verwachting en toont den mensch als een verdord blad, hetwelk in den herfst af valt; de grijze kleur herinnert aan de aarde als onze gemeenschappelüke moeder en de zwarte kleur, die thans over geheel Europa als teeken van den rouw is aangenomen, wüst op den eeuwigen nacht. In Frankrük was de witte kleur de kleur van den rouw tot aan Karel VUL Moe van t boodschappen doen in de drukke, modderige stad, viel Philo met een behaaglüken zucht in t lage stoeltje naast de kachel neer en warmde haar natte voeten. Toen viel haar blik op *t visitekaartje op tafel. Met een ruk Vloog ze weer overeind om te zien of er werkelük op stond, wat ze al op een afstand meende te lezen. En ja, het stond er: Mr. P. A. van Bergen, in slerlüke steendruk letters op 't füne carton. Haan eerstegewaarwording was een gevoel van felle spüt, dat ze dien middag uitgegaan was. maar büna op 't zelfde oogenblik steeg er een vreugde In haar op, zóó groot, zóó over weldigend. dat ze er haast van schrok. Paul hier geweest. Misschien wel heelemaal ult Rotterdam hier naar Nijmegen gekomen, alleen om haar op te zoeken! Zou het dan waar zün. wat ze heel den herfst al In stilte gehoopt had? Zou ze hem niet onverschillig zün. zou hü misschien een heel klein beetje om haar geven, zooals ze om hém een hééleboel gaf. Sedert ze hem gedu rende den bruidstijd van Eduard en Mies zoo vaak ontmoet had? „Van bruiloft komt bruiloft," hadden de tan tes al lachend gewaarschuwd, als ze Paul, die als beste vriend van Eduard overal bü was. zoo druk In de weer zagen met het blonde bruids meisje. En X blonde bruidsmeisje tuurde nu masr aldoor op X kaartje in d'r hand, alsof daar te lezen stond, waarom Paul haar dezen middag opgezocht had. Zorgvuldig streek ze het omgevouwen hoekje glad en borg het kaartje in haar schrijftafel. Toen ging ze naar de keuken. „Grietje, zou m’n flanellen blouse al droog zün?” „Uwes Wat hü elgenlük doen kwam? Ze wilde, ze durfde er zich niet in verdiepen, want als ze er aan dacht, dat hü misschien kwam om dat eéne te vragen, dan bruiste er een geluk in haar op, zóó groot, dat ze er bang van werd. Er werd gebeld, even later op de deur ge klopt. „Phllo,” groette Paul. Ze groette kalm terug, stak hem haar hand toe. „Ga zitten/’ noodde ze. en ze spraken over T natte weer, over de straten, die in Rotterdam veel natter waren dan hier In Nümegen, over Eduard en Mies, die op hun huwelüksrels zulk slech weer gehad hadden en nog hun huls niet heelemaal In orde. Paul keek de kamer eens rond. „Wel aardig hier.” vond hü. en toen met iets verlegens, dat Phllo niet ontging: „Ben je niet nieuwsgierig, waarom ik je elgenlük zoo opge zocht heb?” „Wel een beetje." .Ja, zie Je, elgenlük voor zaken. Gewichtig Zoo kwam Jaap met de honlngpomp bij de koningin aan. „Nou zal Ik eens een demonstratie geven hoe dat ding werkt.” zei Jaap met een ernstig gezicht en direct werd de mooiste en grootste bloem gehaald, die in het kasteel te vinden was. „Nu gaan we aan den slag,” lachte Jaap en begon heel eigenwijs de slangen aan de bloem vast te maken. Jaap de Bie bond de uiteinden van de honlngpomp aan de bloemen vaat en begon op het handvat te drukken. Oh, wat deed de pomp gek. Hij werd heel dik en heel groot en de bloemen zetten Ineens heel erg uit. „Oa weg met dat ^are ding,** riep de kontnvin en nWeem wilde ze slch verwijderen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 7