de Zeppelin
van
r
Een grootsche en ongekende gebeurtenis voor ’ons land
De landingen
I
SM
De „Orang letjo
Opstelling personeel
Ala de bevelen vallen.
De
HET KOELE WEER
De opstygingsmanoeuvre
Dr. Hugo Eckener
De landing
Garantiefonds gevormd
Afsluiting droogmaking Zuiderzee
Stuurlied en-ex am en
Graf Zeppelin
HET BLOK MET SPIN
AUTOBEURS TE APELDOORN
„Achtung! Ahwiegen'
Dordtsche pontonniers, Delftsch<
studenten en sportbeoefenaars
helpen bij de landing
HET SCHOUWSPEL OP
WAALHAVEN
Lichtvaardige jacht op wezens,
die mogelyk menschen
hunnen zyn
Koude luchtstroom uit het hooge
Noorden
bracht»
Vliegfeest op Waalhaven
Het blok bestaat uit de rol a, waarover het touw geleid wordt, verder uit de veerends
--- -- -
voorkomt en de bedienende manschappen
Overheidsmaatregelen
gewenscht
„Graf Zeppelin” boven onze lage landen
klep b federen Klappe) en den rechthou der (Abstreiferj c, die kronkels in het touts
voorkomt en de bedienende manschappen voor ongevallen beschermt. De handgreep
d is voor het gemakkelijker vastpakken van het blok aangebracht. De zijaanblik van
het blok toont, hoe het touw op de rol ligt, de veerende „Abstreifer" c rust op het
touw. Op den aanblik van bovenaf B ziet men de klep b, die b[) het inbrengen van
het touw terugveert en daarna het blok echter weer sluit, waardoor het terugloopeg.
van het touw uit de rol wordt voorkomen.
GOEDE VERZORGING AAN BOORD
Pas op den buffer
(Nadruk verbodenj
i
Zep
de
voor
=1
De officieele opening
M
«e
in
gegrepen en de gondel wordt zoo hoog boven
den bodem gehouden, dat de er onder aange-
buffer niet op den bodem komt te
"s-GRAV En hAGE, Voor derden stuurman
Gr. Stoomvaart gesL de heer E. H. Schuur.
hls
tel
len des middags druk in de weer zijn, De K L.
M. heeft trouwens verschillende tochten geor
ganiseerd om de Zeppelin tegemoet te vliegen-
Gedurende de landing en bet oponthoud op
het vliegveld zal niemand bulten de landings-
manschappen en den technlschen dienst bet
veld mogen betreden, maar na de landing zal
de Zeppelin tot vrij dicht bij de toeschouwers
worden versleept-
hafen heeft ontvangen en waai van wfl hieronder
eenlge laten volgen.
Er wordt op het vliegterrein Waalhaven op
eene enorme belangstelling gerekend. Het Co
mité rekent op een 100.000 bezoekers. Dat er
werkelijk veel belangstelling voor bestaat, moge
hieyuit blijken, dat alleen uit Antwerpen 36
groote touringcars zullen komen.
Bij geval het op den 18den Juni geen weer
zou zijn voor den tocht maar dan moet bet
zoo ongeveer stormen of zware mist zijnis
de 25ste Juni nog vrij gehouden voor den tocht
naar Nederland
beneden, dan worden uit den gondel nog meer
touwen naar beneden geworpen, waarmee de gon-
delgroep het luchtschip eveneens mee naar be
neden kan helpen trekken. De stangen van de
gondel worden, zoodra ze bereikbaar zijn, vast
de rook van dit vuur zal den commandant van
het luchtschip een duidelijke aanwijzing van
de windrichting zijn Kort vóór de landing moet
het vuur volkomen worden gebluscht.
Verschenen is het verslag der Tweede Kamer
Inzake het wetsontwerp wijziging van de wet
van den 14en Juni 1918 tot afsluiting en droog
making van de Zuiderzee.
Eenlge leden maakten de opmerking, dat naar
hun meening de tijd was gekomen om zoodanige
wijziging te brengen in bovengenoemde wet, dat
van het treffen van voorzieningen ten behoeve
van de landsverdediging worde afgezien.
Daartegenover werd gesteld, dat de tijd nog
geenszins gekomen is om kwetsbare gedeelten
des lands zonder verdediging te laten.
aooa
had
•egi
vurlj
stool
door
krep
het
tuin.
Maa
het I
licht
•r b
die 1
•k je
heid,
kan
Op l
▼e i
»«.l
I
zul
grc
ov<
urn
gei
hei
I
ho<
gra
hoi
me
de
bee
vlei
stn
De burgemeester knipte een Hnt In Apel.
doomsche kleuren door ten teeken, dat de auto
beurs officieel was geopend, waarop krachtig
applaus en hoerageroep volgde.
De autoriteiten schaarden zich achter het
muziekcorps „Prins Hendrik" en maakten een
rondwandeling over het terrein.
Er waren in totaal 138 wagens ^angevoerd,
w.o. ongeveer 80 uit Gelderland en de overige
uit andere provincies.
De auto-beurs zal voortaan lederen Dlnsdag-
De nederwaartacbe beweging van het lucht
schip moet door de menschen van de gondel-
groep zoo geremd worden,, dat het luchtschip
in geen geval met zijn onder den gondel aan-
gebrachten buffer hard op den bodem stoot.
Daar het luchtschip by de landing niet
zwaarder is dan lucht, is het remmen door de
menschen van de gondelgroep zonder groote
krachtsinspanning te bewerkstelligen.
Komt het luchtschip slechts langzaam naar
Natuurlijk waren aan dit ondernemen groote
risico's verbonden. En deze kon de Nat. Lucht-
school niet dragen. Vandaar, dat men bij en
kele financieel krachtige luchtvaartbeschermers
aanklopte voor het te vormen garantiefonds.
Hiermede slaagde men vrij spoedig, zoodat de
Het schip werd voor
derddulzenden
getuige kunnen zijn.
In verband met deze belangrijke gebeurte
nis pp luchtvaartgebied in Nederland, was er
Maandagmiddag in het clubgebouw van de Ko
ninklijke Roel- en Zeilvereenlging ,JDe Maas”
eene persconferentie belegd, waarop de voor
zitter van de Nationale Luchtvaartschool. de
heer Kclff uit Rotterdam, ons eene uiteenzet
ting heeft gegeven van de plannen van 18 Juni
en van de voorbereiding van deze gebeurtenis.
We vernamen hier, dat de eigenlijke initiatief
neemster voor dit bezoek de Rotterdamsche
Aero-Club Is, die reeds meer dan een jaar ge
leden pogingen in het werk heeft gesteld om
iets dergelijks in Nederland tot stand te bren
gen. Aanvankelijk kon men verwachten te zul
len slagen, maar dan bleek, dat op het pro
gramma van de Zeppelincmdememlng zooveel
andere plannen stonden, dat van dit bezoek
svan Nederland niets kon komen. Toen dr. Ecke
ner evenwel hier in Nederland optrad met zijn
rede over de luchtschepen, wist de heer Kolff
dezen te bewegen het plan nog eens serieus te
bezien. En nu had men succes. Nu veertien da
gen geleden kwam het bericht, dat een lan-
dlngsvaart naar Nederland met twee landingen
zou worden gemaakt.
hetzy ten gevolge van een temperatuur-styging
in het hooge Noorden in verband met den ko
menden pool zomer, hetzij door een versterkte
algemeens luchtcirculatie. In belde gevallen
hebben wij te doen met een verschijnsel van
groote uitgebreidheid en uit den aard der zaak
van langen duur. Wy mogen daarbij echter
weer niet vergeten, dat wij reeds een heel stuk
daarvan achter den rug hebben en dat andere
jaren bewijzen, dat op een kouden voorzomer
een warme midzomer kan volgen.
liggen.
De gondel der motoren achteraan wordt door
de hiervoor aangewezen menschen ingeval dit
noodig is. naar beneden gehaald en eveneens
opgevangen en vrij van den grond gehouden.
De manschappen bij den achtersten gondel
dienen alleen daarvoor, om den gondel dicht
boven den grond te houden; slingert het schip
bij draaienden wind heen en weer, dan wordt
dadelijk aan den druk op het schip toegegeven,
door met den achtersten gondel mee te draaien.
Het luchtschip wordt door den voorsten bun
del touwen op zijn plaats gehouden, maar het
moet steeds met zijn achtereinde met den wind
mee kunnen zwenken Bij buiig weer is het ab
soluut noodzakelijk dat de beide voorste touw-
bundels stevig vast en strak worden gehouden.
Gedurende het verblijf van het luchtschip op
het vliegveld is bezichtiging daarvan niet toe
gestaan om de volgende redenen:
lo- het aanhoudende bezoek gaat altijd gepaard
met het aan boord brengen van veel vuil;
2o. bij den lichten bouw heeft veelvuldig be
zoek een sterke slijtage ten gevolge, en
3o wordt de steeds noodzakelijke contröle van
den gewichtstoestand van het luchtschip er
door bemoeilijkt, waardoor het gevaar ont
staat, dat bjj te sterke belasting de buffer
van den gondel Ingedrukt zou kunnen worden.
Daarom worden slechts enkele personen
(autoriteiten en hooggeplaatste personen)
tot bet schip toegelaten.
Buiten de komst van de Zeppelin zal er des
middags op het vliegveld Waalhaven een vlleg-
feest worden georganiseerd van zuiver nationaal
karakter. Toestellen van de Nat. Luchtvaart
school, van de K L. M en van Soesterberg zul-
Op 18 Juni as. zal, zooals reeds gemeld, de
sQraf Zeppelin" zijn eerste landing in Neder
land verrichten. In den nacht van Vrijdag op
Zaterdag zal het luchtschlp- des nachts om 2
Uur van Friedrichshafen vertrekken naar Ne
derland. Ongeveer te 7 uur wordt het schip op
bet Twentsche vliegveld verwacht. Daar zullen
de passagiers worden ontscheept en de nieuwe
passagiers, welke de rondvlucht boven Neder
land zullen maken, worden Ingenomen. Het op
onthoud op het Twentsche vliegveld wordt ge
schat op 1 I IS uur.
Dan begint de rondvlucht, eerst naar het
Noorden tot Bremen toe. daarna afbuiging in
Westelijke richting, vlucht over de Wadden
eilanden naar den Helder. By Alkmaar koerst
het luchtschlp over de Noordzee naar de Oost
kust van Engeland en komt by de Zeeuwsche
eilanden weer boven Nederlandschen bodem
cm op het vliegveld Waalhaven na een toer van
ongeveer 8 uren tegen den nalddag te ongeveer
k 5 uur te landen. Hier zullen de rond-
vluchtpassagiers het schip verlaten en de nieu
we worden ingenomen, die Zondagmorgen vroeg
te Friedrichshafen zullen aankomen.
Dit is het evenement, dat Zaterdag 18 Juni
as. ons hier In Nederland wacht. Reeds ver
scheidene malen is de Zeppelin boven Neder
land geweest. Een groot deel van de bevolking
la wel eens getuige geweest van het machtig
schouwspel, wanneer zy deze luchtreus hoog
boven hen zagen voorbijvaren. Maar enkele be
voorrechten daargelaten, mogen we zeggen, dat
nog niemand hier in Nederland ooggetuige is
geweest, wanneer dit luchtschip de hoogere
regionen verliet en langzaam omlaag daalde
en ten slotte op de aarde scheen te rusten.
Door de dubbele landing, 's morgens in Twente
en 's avonds in Rotterdam, zullen thans hon-
van dit grandioos schouwspel
▼oor dat het luchtschip de landingsplaats
weer verlaat, is het noodig. het .abzuwiegen”.
d.wz de gewichtstoestand van het luchtschip
tegenover de lucht vast te stellen. Het lucht
schip moet om op te stygen steeds wat lichter
zijn dan de lucht, wat te zien is, als het losge
laten, vanzelf de hoogte in gaat. Vindt het af
wegen plaats, dan volgt het commando .Ach
tung.Achtung!” „Abwiegen!"
Op dit commando hebben de landlngsman-
achappen, ook de menschen bij den gondel, naar
voren te zien en den leider van de manoeuvre
in het oog te houden.
Volgt dan als commando: .Nachlassen!"
dan loopen de menschen van den voorsten touw-
bundel eenige schreden op het schip toe, zoo
dat de touwbundel slap komt te hangen. De
menschen houden echter de touwen in handen.
De menschen die by de stangen van de gon
del opgesteld zyn, laten hun stang op het com
mando: „Nachlassen" los. maar blijven klaar
staan om by een nieuw commando dadeiyk weer
te kunnen vast grijpen. Op het commando
„Feethalten" gaan de menschen met de touw-
bundela weer naar bun oude plaats terug en middag warden gehouden.
De opstelling van het voor de landing benoo-
digde personeel geschiedt op de volgende ma
nier:
Aan iedere groep wordt een voorman gege
ven. die zyn groep commandeert naar de aan
wijzingen, die hem vanuit het luchtschip of, in
dien dese er is, door den aanwezigen landlngs-
chef van de luchtschipwerfgegeven worden
De voor het naar beneden halen van het schip
aan de ankertouwen aangewezen menschen
worden in groepen links en rechts van het
landlngspunt cogesteld. Valt het ankertouw,
dan moet bet zydelings dadeiyk geheel uitge
rold worden, opdat zooveel mogelyk menschen
het kunnen beetpakken. Aan ieder touw wordt
dan dadelijk de zg.n spin bevestigd. Al naar
de aanwyzingen van het luchtschip uit moet-
ten de menschen biyven staan en vasthouden,
of meegaan. Indien dit noodig is. kunnen door
de mogafcon van het luchtschip uit aanwyzin
gen aan het landingspersonèel beneden wor
den gegeven Men moet er daarom absoluut
voor zorg dragen, dat er beneden volkomen
stilte heerscht; ieder roepen en schreeuwen
moet vermeden worden, daar anders de com
mando's van den landingleider of van de scheep-
leidlng niet doordringen.
De volgende commando's kunnen vanuit bet
schip worden gegeven: By het uitwerpen van
de spinnen volgt de roep: .Achtung Spinne"
of by het uitwerpen van de ankertouwen: .Ach
turig Ankedtau”.
De touwen worden dan onmiddeliyk overeen
komstig de aanwyzing over de van tevoren aan.
geduide plaatsen verdeeld.
Aan de menschen, die de splntouwen houden,
worden dan de verdere commando's van de
landlngsleiding doorgegeven: al naar gelang de
landingsmanschappen moeten blyven staan of
van plaats moeten veranderen.
Moet aan de touwen getrokken worden dan
volgt het commando: ..Durchholen", De man
schappen moeten precies op de commando’s
letten, opdat - de landing van de geweldige
„Luchtreus" vlot geschiedt.
Eenlge bijzonderheden over de landing vol
gen hieronder:
Voor de landing van bet luchtachlp is een
stuk grond poodig, dat In de windrichting een
lengte van ongeveer 600 M. en dwars daarop
een breedte van 500 M. heeft. De landlngsvlakte
moet volkomen egaal, niet gebogen en volkomen
vrij van hindernissen zyn.
Aan den rand van dit landlngsveld mogen
geen hooge gebouwen, radlomasten, hoogspan-
ningsgeleidingen en dergeiyken aanwezig zijn.
Onder het landlngspunt wordt dat punt van
het landlngsveld verstaan. waarop de stuur-
gondel by de landing staan moet.
De plaats van het landlngspunt moet op on
geveer 3/3 tot 3/4 van de lengte van het lan
dlngsveld in de richting waaruit de wind komt
worden vastgesteld. By bepalen van dit punt
moet men er opletten, dat er geen hooge hin
dernissen zooals gebouwen, radlomasten enz. in
de windrichting, zoowel tegen als voor de wind
liggen.
By de keuze van het landlngspunt komt in
de eerste plaats de hlndernis-vrye landings
plaats er op aan en niet de vraag of de toe
schouwers het goed kunnen zien. Na de lan
ding kan het schip naar een gunstiger punt
voor het publiek worden verhaald.
Vóór de landing zal het luchtschip altyd
eerst eenmaal over de landingsplaats vliegen,
om van bovenaf de voorbereidingen te contro-
leeren.
De bedoeling om te landen wordt vanuit het
luchtschip door het neerlaten van een witte
vlag met het roode Andreaskruis uit de voorste
gondel kenbaar gemaakt; zoolang deze vlag
niet getoond wordt, bestaat er geen bedoeling
te landen. Door middel van een valscherm wor
den van het luchtschlp uit de voor de landings-
manoeuvre benoodlgde splntouwen uitgeworpen
voorzoover deze niet van tevoren naar de lan
dingsplaats gezonden zyn. De splntouwen wor
den uit de zakken gehaald en dan dadeiyk
overeenkomstig aanwyzing op de van tevoren
bepaalde plaatsen verdeeld.
De chef van een vliegveld, waarop de landing
zal plaats hebben, moet de temperatuur van
het oogenblik op de landingsplaats en den ba
rometerstand steeds by de hand hebben, om
deze gegevens radlotelegraflsch of optisch op
aanvrage aan het luchtschlp te kunnen ver
strekken.
Evenals een vliegtuig landt het luchtschlp
tegen den wind in. Om de windrichting zoo
zichtbaar mogelyk aan te geven is het aan te
bevelen een klein rookend vuur aan te leggen;
Onder enorme belangstelling is Dinsdagmid
dag op de Markt te Apeldoorn de autobeurs
officieel geopend door den burgemeester Mr.
W. Roosmale Nepveu. Een gedeelte van het ter
rein was feestelyk met planten en guirlandes
versierd, terwyi de omwonenden vlagden.
De burgemeester wees op de behoefte die hier
aan een dergelijke beurs bestaat; het was hem
aangenaam dat er reeds voor dezen eersten keer
zoo’n groote aanvoer was.
Het Kamerlid Moller beeft aan den Minis
ter van Koloniën het volgende gevraagd:
Heeft de Minister kqpnis genomen van de
mededeellngen in de pers omtrent den orang
leijo of orang pendek, die voorkomt in het
Boven-Rokangebied van Sumatra's Oostkust.
dat men twyfelt of deze wezens dieren at
menschen zyn, en dat men pogingen aanwendt
en reeds heeft aangewend om een of meer
daarvan dood of levend in handen te knjgen.
ten einde wetenschappeiyk vast te stellen, tot
welke soort zy behooren?
Is aan den Minister bekend, dat volgens
Anetaberichten officieel door een bestuursamb
tenaar is meegedeeld, dat reeds een jong exem
plaar van den orang letjo is gedood, en dat
diens geraamte en huid tot wetenschappeiyk
onderzoek zullen worden opgezonden naar het
„Zoölogisch Museum" te Buitenzorg, terwijl de
jacht op anderen zal worden voortgezet?
Is het waar, dat ook bestuursambtenaren,
hetzy rechtstreeks hetzy zydelings. aan deze
achtervolging en dooding van den orang letjo
hebben meegewerkt?
Is de Minister niet van oordeel, dat een der-
geiyk lichtvaardig jacht maken op wezens, die
mogelyk menschen kunnen zyn, volstrekt on
toelaatbaar is, en misdadig genoemd moet wor
den, ook al zou laterde wetenschap met ze
kerheid uitmaken, dat bedoelde wezens geen
menschen zyn?
Is de Minister bereid onverwyid maatregelen
te nemen, dat aan deze jacht onmiddeliyk een
eind wordt gemaakt, en dat die personen ge
straft worden, die werkeiyk schuldig zyn aan
lichtvaardige daden, waarin een ernstige moge-
lykheid van doodslag met voorbedachten rads
aanwezig kan zyn?
onderneming safe was.
85.000 mark gecharterd.
Zoo spoedig mogelyk werd hierna de tech
nische voorbereiding ter hand genomen, terwyl
mede de gelegenheid werd opengesteld tot het
boeken van de passage-blljetten voor deze
tochten.
Wat dit laatste betreft, al dadelijk bleek er
hier in Nederland zeer veel animo voor te be
staan. De 29 beschikbare plaatsen voor de rond
vlucht boven Nederland raison van 275 gul
den zyn reeds alle besproken Een ultnoodiging
tot deelname werd gezonden aan Z. K. H. den
Pril», aan den Minister van Waterstaat en
aan den Directeur van het Bureau Luchtvaart.
Wegens de hooge kosten kon het Comité met
zyn uitnoodigingen niet verder gaan. Wel zyn
een 300-tal autoriteiten ultgenoodlgd om by
de landing tegenwoordig te zyn.
Voor die landing moest men de beschikking
hebben over een 200 manschappen. De eerste
gedachte ging uit naar onze mariniers. Maar
deze waren op 18 Juni juist in den Harskamp
voor de schietoefeningen. Men heeft zich toen
gewend tot de pontonniers in Dordrecht, waar
van men nu 50 man tegemoet ziet- Voor de ove
rige 150 zullen zorgen een 70-tal studenten van
de Technische Hoogeschool te Delft en een 80-
tal leden van turn- en athletlek-vereenlgingen-
Daags te voren zullen zy worden geoefend vol
gens de instructies, welke men uit Friedrichs-
Ult Engeland komen berichten over bet zeer
koele weer. Volgens die berichten moet het
daar in de laatste 23 jaren niet zoo koud zyn
geweest op 5 Juni als het jj. Zondag was.
Het scheelt niet veel of hetzelfde zou men
kunnen zeggen van het weer der allerlaatste
dagen in ons land. Uit mijn temperatuur-aan-
teekenlngen van de laatste 21 jaren biykt, dat
in drie jaren, nJ. in 1914, 1920 en 1923 de tem
peratuur omstreeks dezen tyd nog lager is ge
weest dan zy van de vier laatste dagen was.
Het jaar 1914 ging op die dagen nog twee gra
den lager en het jaar 1923 maakte het elgeniyk
nog bonter door de lage temperatuur (lager
dan nu) van 14 tot 20 Juni te laten voort
duren.
Overigens dient nog te worden vermeld, dat
de eerste dekade van Juni op het gebied van
warmte en koude groote verrassingen brengen
kan. In den nacht van 6 Juni 1934 daalde de
thermometer in de thermometerkooi - gewone
mlnlmum-temperatuur) tot 2.0 gr. C„ in het
gras (uitstraling:-temperatuur) echter tot 2.3
gr. C. Daartegenover kan de maximum-tempe-
ratuur van 33.4 gr. C. gesteld worden, die hier
den 8sten Juni 1915 werd opgeteekend. Hier
mede zyn de uiterste temperaturen genoemd,
die ik hier in de laatste 40 jaren omstreeks 6
Juni heb waargenomen.
Ook kan vermeld worden, dat de gemiddelde
dagtemperatuur van 8 Juni 1915 25.8 gr. O.,
die van IJ. Zaterdag en Maandag 112 gr. C.
bedroeg, welke cyfers duidelyk laten zien hoe
koud en hoe warm het in het begin van deze
maand kan zyn.
Vraagt men naar de oorzaak van bet koele
weer dan kan daar slechts op geantwoord wor
den, dat een uit het hooge Noorden komende
zeer koude luchtstroom, die in Zweden sneeuw
stormen veroorzaakte, nog steeds lucht van
zeer lage temperatuur aanvoert en over geheel
West-Europa uitstort. Het verschynsel is dus
niet van plaatseiyken aard. Ook is in de laat
ste dagen <ië algemeene weertoestand in dat
opzicht niet ^verbeterd, doch in zoodanlgen zin
veranderd, dat er weinig uitzicht bestaat op
een zeer spoedige verbetering. Het verschynsel
van het uitbreken van koude polaire lucht naar
het Zuiden is bovendien dl» jaar sterker en
langduriger dan in lie meeste jaren, wat de
vreék wettigt, dat een weersverbetering binnen
een paar dagen nog geen blyvende verbetering
is. Natuuriyk is deze opmerking niet als een
weersverwachting op te vatten, daar geen vol
doende gronden te vinden zyn om zooveel da
gen vooruit het weer te voorspellen, maar in
aanmerking moet toch worden genomen, dat
achter dit veelvuldig uitbreken van koude lucht
uit de poolstreken een luchtdruk- en tempe-
ratuurverdeeling over een zeer groot gebied
zit, die niet in enkele dagen ingrijpend veran
derd kan zyn. Daarom ‘geloof ik, dat men in
zulke koude voorzomers als wij nu beleven,
wat pessimistischer gestemd moet zyn dan
In tyden, waarin zulke koude-invasies zwak
ker en minder veelvuldig zyn.
Overigens is het een feit, dat wy elk jaar
door die periode van koud zomerweer been
moeten, wy kunnen by dit verschynsel zeer
zeker denken aan een aftapping van groote
hoeveelheden lucht uit de Noordpoolsttreken.
De landingsleider heeft de gezamenlyke lan
dingsmanschappen in het byzonder op de op-
styglngsmanoeuvre te wyzen. opdat deze ma
noeuvre in leder geval goed loopt. De landings
manschappen moeten er goed van op de hoog
te zyn, dat niet op ieder geroep acht wordt
geslagen, maar alleen op het van het lucht
schip uitgegeven signaal gelet wordt.
Het signaal voor het opstygen van het lucht
schip bestaat uit een lang aangehouden schril-
len fluittoon die,’'door een zich fn het lucht
schip bevindende fluit wordt gegeven.
Op het fluitsignaal duwen de menschen aan
de gondelstangen den gondel met alle kracht in
de hoogte.
De menschen aan de touwbundels laten de
touwen los en loopen dan terug, opdat er geen
touw aan een man vast blyft zitten.
Zal echter de manoeuvre op de een of andere
manier mislukken, dan wordt van het lucht
schlp uit met 'n trompet een lange toon voort
gebracht; op dit signaal begeven de gezamen
lijke menschen zich weer ieder naar hun poet,
en doen weer alsof het luchtschlp opnieuw
landde
De opstygmanoeuvre wordt dan weer her
haald, totdat het schip op regelmatige en voor
geschreven manier van den grond opstygt.
waarna het dan weer onder het zoemen der
motoren in het luchtruim opstygt.
Dr. Eckener hield met zyn Zeppelin verder
vele kruistochten boven Noord-West-Europa
en wy hebben de luchtreus waarschyniyk allen
al eens gezien. Het belangwekkende van dit
nemen achten wy dan ook niet dat de
zich nog eens boven de lage landen ver
en dat Nederlandsche Staatsburgers, tn-
althans hun portemonaie niet te schriel
Is, zich eenige uren de luxe van het passagiers-
schap kunnen veroorloven, maar wel de lan
ding, die gerien de moeilijkheden welke
daaraan verbond enzljn metterdaad een be
zoek aan Waalhaven waard la Hiermede gv-
loQven wy onzen lezers een beeld te hebben
gegeven over de interessante byzonderheden,
die aan de komst van het luchschlp vastzitten.
houden de touwbundels strak en styf De gon-
delmanschappen grijpen weer de stangen en
houden den gondel dicht boven den grond.
Het .Abwiegen” zal zich onder bepaalde om
standigheden meermalen herhalen, tot dat de
scheepsleiding door ballast uitgooien het lucht
schip in den juisten gewichtstoestand heeft ge
bracht.
Aan den achtersten gondel wordt de ma
noeuvre op dezelfde manier gevolgd.
Is het luchtschlp juist afgewogen, dan wordt
dit door de scheepsleiding aan den landings
leider medegedeeld.
B
C
d<
we
vo<
va
de
ge
zei
de