de Zeppelin van r Een grootsche en ongekende gebeurtenis voor ’ons land De landingen I SM De „Orang letjo Opstelling personeel Ala de bevelen vallen. De HET KOELE WEER De opstygingsmanoeuvre Dr. Hugo Eckener De landing Garantiefonds gevormd Afsluiting droogmaking Zuiderzee Stuurlied en-ex am en Graf Zeppelin HET BLOK MET SPIN AUTOBEURS TE APELDOORN „Achtung! Ahwiegen' Dordtsche pontonniers, Delftsch< studenten en sportbeoefenaars helpen bij de landing HET SCHOUWSPEL OP WAALHAVEN Lichtvaardige jacht op wezens, die mogelyk menschen hunnen zyn Koude luchtstroom uit het hooge Noorden bracht» Vliegfeest op Waalhaven Het blok bestaat uit de rol a, waarover het touw geleid wordt, verder uit de veerends --- -- - voorkomt en de bedienende manschappen Overheidsmaatregelen gewenscht „Graf Zeppelin” boven onze lage landen klep b federen Klappe) en den rechthou der (Abstreiferj c, die kronkels in het touts voorkomt en de bedienende manschappen voor ongevallen beschermt. De handgreep d is voor het gemakkelijker vastpakken van het blok aangebracht. De zijaanblik van het blok toont, hoe het touw op de rol ligt, de veerende „Abstreifer" c rust op het touw. Op den aanblik van bovenaf B ziet men de klep b, die b[) het inbrengen van het touw terugveert en daarna het blok echter weer sluit, waardoor het terugloopeg. van het touw uit de rol wordt voorkomen. GOEDE VERZORGING AAN BOORD Pas op den buffer (Nadruk verbodenj i Zep de voor =1 De officieele opening M «e in gegrepen en de gondel wordt zoo hoog boven den bodem gehouden, dat de er onder aange- buffer niet op den bodem komt te "s-GRAV En hAGE, Voor derden stuurman Gr. Stoomvaart gesL de heer E. H. Schuur. hls tel len des middags druk in de weer zijn, De K L. M. heeft trouwens verschillende tochten geor ganiseerd om de Zeppelin tegemoet te vliegen- Gedurende de landing en bet oponthoud op het vliegveld zal niemand bulten de landings- manschappen en den technlschen dienst bet veld mogen betreden, maar na de landing zal de Zeppelin tot vrij dicht bij de toeschouwers worden versleept- hafen heeft ontvangen en waai van wfl hieronder eenlge laten volgen. Er wordt op het vliegterrein Waalhaven op eene enorme belangstelling gerekend. Het Co mité rekent op een 100.000 bezoekers. Dat er werkelijk veel belangstelling voor bestaat, moge hieyuit blijken, dat alleen uit Antwerpen 36 groote touringcars zullen komen. Bij geval het op den 18den Juni geen weer zou zijn voor den tocht maar dan moet bet zoo ongeveer stormen of zware mist zijnis de 25ste Juni nog vrij gehouden voor den tocht naar Nederland beneden, dan worden uit den gondel nog meer touwen naar beneden geworpen, waarmee de gon- delgroep het luchtschip eveneens mee naar be neden kan helpen trekken. De stangen van de gondel worden, zoodra ze bereikbaar zijn, vast de rook van dit vuur zal den commandant van het luchtschip een duidelijke aanwijzing van de windrichting zijn Kort vóór de landing moet het vuur volkomen worden gebluscht. Verschenen is het verslag der Tweede Kamer Inzake het wetsontwerp wijziging van de wet van den 14en Juni 1918 tot afsluiting en droog making van de Zuiderzee. Eenlge leden maakten de opmerking, dat naar hun meening de tijd was gekomen om zoodanige wijziging te brengen in bovengenoemde wet, dat van het treffen van voorzieningen ten behoeve van de landsverdediging worde afgezien. Daartegenover werd gesteld, dat de tijd nog geenszins gekomen is om kwetsbare gedeelten des lands zonder verdediging te laten. aooa had •egi vurlj stool door krep het tuin. Maa het I licht •r b die 1 •k je heid, kan Op l ▼e i »«.l I zul grc ov< urn gei hei I ho< gra hoi me de bee vlei stn De burgemeester knipte een Hnt In Apel. doomsche kleuren door ten teeken, dat de auto beurs officieel was geopend, waarop krachtig applaus en hoerageroep volgde. De autoriteiten schaarden zich achter het muziekcorps „Prins Hendrik" en maakten een rondwandeling over het terrein. Er waren in totaal 138 wagens ^angevoerd, w.o. ongeveer 80 uit Gelderland en de overige uit andere provincies. De auto-beurs zal voortaan lederen Dlnsdag- De nederwaartacbe beweging van het lucht schip moet door de menschen van de gondel- groep zoo geremd worden,, dat het luchtschip in geen geval met zijn onder den gondel aan- gebrachten buffer hard op den bodem stoot. Daar het luchtschip by de landing niet zwaarder is dan lucht, is het remmen door de menschen van de gondelgroep zonder groote krachtsinspanning te bewerkstelligen. Komt het luchtschip slechts langzaam naar Natuurlijk waren aan dit ondernemen groote risico's verbonden. En deze kon de Nat. Lucht- school niet dragen. Vandaar, dat men bij en kele financieel krachtige luchtvaartbeschermers aanklopte voor het te vormen garantiefonds. Hiermede slaagde men vrij spoedig, zoodat de Het schip werd voor derddulzenden getuige kunnen zijn. In verband met deze belangrijke gebeurte nis pp luchtvaartgebied in Nederland, was er Maandagmiddag in het clubgebouw van de Ko ninklijke Roel- en Zeilvereenlging ,JDe Maas” eene persconferentie belegd, waarop de voor zitter van de Nationale Luchtvaartschool. de heer Kclff uit Rotterdam, ons eene uiteenzet ting heeft gegeven van de plannen van 18 Juni en van de voorbereiding van deze gebeurtenis. We vernamen hier, dat de eigenlijke initiatief neemster voor dit bezoek de Rotterdamsche Aero-Club Is, die reeds meer dan een jaar ge leden pogingen in het werk heeft gesteld om iets dergelijks in Nederland tot stand te bren gen. Aanvankelijk kon men verwachten te zul len slagen, maar dan bleek, dat op het pro gramma van de Zeppelincmdememlng zooveel andere plannen stonden, dat van dit bezoek svan Nederland niets kon komen. Toen dr. Ecke ner evenwel hier in Nederland optrad met zijn rede over de luchtschepen, wist de heer Kolff dezen te bewegen het plan nog eens serieus te bezien. En nu had men succes. Nu veertien da gen geleden kwam het bericht, dat een lan- dlngsvaart naar Nederland met twee landingen zou worden gemaakt. hetzy ten gevolge van een temperatuur-styging in het hooge Noorden in verband met den ko menden pool zomer, hetzij door een versterkte algemeens luchtcirculatie. In belde gevallen hebben wij te doen met een verschijnsel van groote uitgebreidheid en uit den aard der zaak van langen duur. Wy mogen daarbij echter weer niet vergeten, dat wij reeds een heel stuk daarvan achter den rug hebben en dat andere jaren bewijzen, dat op een kouden voorzomer een warme midzomer kan volgen. liggen. De gondel der motoren achteraan wordt door de hiervoor aangewezen menschen ingeval dit noodig is. naar beneden gehaald en eveneens opgevangen en vrij van den grond gehouden. De manschappen bij den achtersten gondel dienen alleen daarvoor, om den gondel dicht boven den grond te houden; slingert het schip bij draaienden wind heen en weer, dan wordt dadelijk aan den druk op het schip toegegeven, door met den achtersten gondel mee te draaien. Het luchtschip wordt door den voorsten bun del touwen op zijn plaats gehouden, maar het moet steeds met zijn achtereinde met den wind mee kunnen zwenken Bij buiig weer is het ab soluut noodzakelijk dat de beide voorste touw- bundels stevig vast en strak worden gehouden. Gedurende het verblijf van het luchtschip op het vliegveld is bezichtiging daarvan niet toe gestaan om de volgende redenen: lo- het aanhoudende bezoek gaat altijd gepaard met het aan boord brengen van veel vuil; 2o. bij den lichten bouw heeft veelvuldig be zoek een sterke slijtage ten gevolge, en 3o wordt de steeds noodzakelijke contröle van den gewichtstoestand van het luchtschip er door bemoeilijkt, waardoor het gevaar ont staat, dat bjj te sterke belasting de buffer van den gondel Ingedrukt zou kunnen worden. Daarom worden slechts enkele personen (autoriteiten en hooggeplaatste personen) tot bet schip toegelaten. Buiten de komst van de Zeppelin zal er des middags op het vliegveld Waalhaven een vlleg- feest worden georganiseerd van zuiver nationaal karakter. Toestellen van de Nat. Luchtvaart school, van de K L. M en van Soesterberg zul- Op 18 Juni as. zal, zooals reeds gemeld, de sQraf Zeppelin" zijn eerste landing in Neder land verrichten. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag zal het luchtschlp- des nachts om 2 Uur van Friedrichshafen vertrekken naar Ne derland. Ongeveer te 7 uur wordt het schip op bet Twentsche vliegveld verwacht. Daar zullen de passagiers worden ontscheept en de nieuwe passagiers, welke de rondvlucht boven Neder land zullen maken, worden Ingenomen. Het op onthoud op het Twentsche vliegveld wordt ge schat op 1 I IS uur. Dan begint de rondvlucht, eerst naar het Noorden tot Bremen toe. daarna afbuiging in Westelijke richting, vlucht over de Wadden eilanden naar den Helder. By Alkmaar koerst het luchtschlp over de Noordzee naar de Oost kust van Engeland en komt by de Zeeuwsche eilanden weer boven Nederlandschen bodem cm op het vliegveld Waalhaven na een toer van ongeveer 8 uren tegen den nalddag te ongeveer k 5 uur te landen. Hier zullen de rond- vluchtpassagiers het schip verlaten en de nieu we worden ingenomen, die Zondagmorgen vroeg te Friedrichshafen zullen aankomen. Dit is het evenement, dat Zaterdag 18 Juni as. ons hier In Nederland wacht. Reeds ver scheidene malen is de Zeppelin boven Neder land geweest. Een groot deel van de bevolking la wel eens getuige geweest van het machtig schouwspel, wanneer zy deze luchtreus hoog boven hen zagen voorbijvaren. Maar enkele be voorrechten daargelaten, mogen we zeggen, dat nog niemand hier in Nederland ooggetuige is geweest, wanneer dit luchtschip de hoogere regionen verliet en langzaam omlaag daalde en ten slotte op de aarde scheen te rusten. Door de dubbele landing, 's morgens in Twente en 's avonds in Rotterdam, zullen thans hon- van dit grandioos schouwspel ▼oor dat het luchtschip de landingsplaats weer verlaat, is het noodig. het .abzuwiegen”. d.wz de gewichtstoestand van het luchtschip tegenover de lucht vast te stellen. Het lucht schip moet om op te stygen steeds wat lichter zijn dan de lucht, wat te zien is, als het losge laten, vanzelf de hoogte in gaat. Vindt het af wegen plaats, dan volgt het commando .Ach tung.Achtung!” „Abwiegen!" Op dit commando hebben de landlngsman- achappen, ook de menschen bij den gondel, naar voren te zien en den leider van de manoeuvre in het oog te houden. Volgt dan als commando: .Nachlassen!" dan loopen de menschen van den voorsten touw- bundel eenige schreden op het schip toe, zoo dat de touwbundel slap komt te hangen. De menschen houden echter de touwen in handen. De menschen die by de stangen van de gon del opgesteld zyn, laten hun stang op het com mando: „Nachlassen" los. maar blijven klaar staan om by een nieuw commando dadeiyk weer te kunnen vast grijpen. Op het commando „Feethalten" gaan de menschen met de touw- bundela weer naar bun oude plaats terug en middag warden gehouden. De opstelling van het voor de landing benoo- digde personeel geschiedt op de volgende ma nier: Aan iedere groep wordt een voorman gege ven. die zyn groep commandeert naar de aan wijzingen, die hem vanuit het luchtschip of, in dien dese er is, door den aanwezigen landlngs- chef van de luchtschipwerfgegeven worden De voor het naar beneden halen van het schip aan de ankertouwen aangewezen menschen worden in groepen links en rechts van het landlngspunt cogesteld. Valt het ankertouw, dan moet bet zydelings dadeiyk geheel uitge rold worden, opdat zooveel mogelyk menschen het kunnen beetpakken. Aan ieder touw wordt dan dadelijk de zg.n spin bevestigd. Al naar de aanwyzingen van het luchtschip uit moet- ten de menschen biyven staan en vasthouden, of meegaan. Indien dit noodig is. kunnen door de mogafcon van het luchtschip uit aanwyzin gen aan het landingspersonèel beneden wor den gegeven Men moet er daarom absoluut voor zorg dragen, dat er beneden volkomen stilte heerscht; ieder roepen en schreeuwen moet vermeden worden, daar anders de com mando's van den landingleider of van de scheep- leidlng niet doordringen. De volgende commando's kunnen vanuit bet schip worden gegeven: By het uitwerpen van de spinnen volgt de roep: .Achtung Spinne" of by het uitwerpen van de ankertouwen: .Ach turig Ankedtau”. De touwen worden dan onmiddeliyk overeen komstig de aanwyzing over de van tevoren aan. geduide plaatsen verdeeld. Aan de menschen, die de splntouwen houden, worden dan de verdere commando's van de landlngsleiding doorgegeven: al naar gelang de landingsmanschappen moeten blyven staan of van plaats moeten veranderen. Moet aan de touwen getrokken worden dan volgt het commando: ..Durchholen", De man schappen moeten precies op de commando’s letten, opdat - de landing van de geweldige „Luchtreus" vlot geschiedt. Eenlge bijzonderheden over de landing vol gen hieronder: Voor de landing van bet luchtachlp is een stuk grond poodig, dat In de windrichting een lengte van ongeveer 600 M. en dwars daarop een breedte van 500 M. heeft. De landlngsvlakte moet volkomen egaal, niet gebogen en volkomen vrij van hindernissen zyn. Aan den rand van dit landlngsveld mogen geen hooge gebouwen, radlomasten, hoogspan- ningsgeleidingen en dergeiyken aanwezig zijn. Onder het landlngspunt wordt dat punt van het landlngsveld verstaan. waarop de stuur- gondel by de landing staan moet. De plaats van het landlngspunt moet op on geveer 3/3 tot 3/4 van de lengte van het lan dlngsveld in de richting waaruit de wind komt worden vastgesteld. By bepalen van dit punt moet men er opletten, dat er geen hooge hin dernissen zooals gebouwen, radlomasten enz. in de windrichting, zoowel tegen als voor de wind liggen. By de keuze van het landlngspunt komt in de eerste plaats de hlndernis-vrye landings plaats er op aan en niet de vraag of de toe schouwers het goed kunnen zien. Na de lan ding kan het schip naar een gunstiger punt voor het publiek worden verhaald. Vóór de landing zal het luchtschip altyd eerst eenmaal over de landingsplaats vliegen, om van bovenaf de voorbereidingen te contro- leeren. De bedoeling om te landen wordt vanuit het luchtschip door het neerlaten van een witte vlag met het roode Andreaskruis uit de voorste gondel kenbaar gemaakt; zoolang deze vlag niet getoond wordt, bestaat er geen bedoeling te landen. Door middel van een valscherm wor den van het luchtschlp uit de voor de landings- manoeuvre benoodlgde splntouwen uitgeworpen voorzoover deze niet van tevoren naar de lan dingsplaats gezonden zyn. De splntouwen wor den uit de zakken gehaald en dan dadeiyk overeenkomstig aanwyzing op de van tevoren bepaalde plaatsen verdeeld. De chef van een vliegveld, waarop de landing zal plaats hebben, moet de temperatuur van het oogenblik op de landingsplaats en den ba rometerstand steeds by de hand hebben, om deze gegevens radlotelegraflsch of optisch op aanvrage aan het luchtschlp te kunnen ver strekken. Evenals een vliegtuig landt het luchtschlp tegen den wind in. Om de windrichting zoo zichtbaar mogelyk aan te geven is het aan te bevelen een klein rookend vuur aan te leggen; Onder enorme belangstelling is Dinsdagmid dag op de Markt te Apeldoorn de autobeurs officieel geopend door den burgemeester Mr. W. Roosmale Nepveu. Een gedeelte van het ter rein was feestelyk met planten en guirlandes versierd, terwyi de omwonenden vlagden. De burgemeester wees op de behoefte die hier aan een dergelijke beurs bestaat; het was hem aangenaam dat er reeds voor dezen eersten keer zoo’n groote aanvoer was. Het Kamerlid Moller beeft aan den Minis ter van Koloniën het volgende gevraagd: Heeft de Minister kqpnis genomen van de mededeellngen in de pers omtrent den orang leijo of orang pendek, die voorkomt in het Boven-Rokangebied van Sumatra's Oostkust. dat men twyfelt of deze wezens dieren at menschen zyn, en dat men pogingen aanwendt en reeds heeft aangewend om een of meer daarvan dood of levend in handen te knjgen. ten einde wetenschappeiyk vast te stellen, tot welke soort zy behooren? Is aan den Minister bekend, dat volgens Anetaberichten officieel door een bestuursamb tenaar is meegedeeld, dat reeds een jong exem plaar van den orang letjo is gedood, en dat diens geraamte en huid tot wetenschappeiyk onderzoek zullen worden opgezonden naar het „Zoölogisch Museum" te Buitenzorg, terwijl de jacht op anderen zal worden voortgezet? Is het waar, dat ook bestuursambtenaren, hetzy rechtstreeks hetzy zydelings. aan deze achtervolging en dooding van den orang letjo hebben meegewerkt? Is de Minister niet van oordeel, dat een der- geiyk lichtvaardig jacht maken op wezens, die mogelyk menschen kunnen zyn, volstrekt on toelaatbaar is, en misdadig genoemd moet wor den, ook al zou laterde wetenschap met ze kerheid uitmaken, dat bedoelde wezens geen menschen zyn? Is de Minister bereid onverwyid maatregelen te nemen, dat aan deze jacht onmiddeliyk een eind wordt gemaakt, en dat die personen ge straft worden, die werkeiyk schuldig zyn aan lichtvaardige daden, waarin een ernstige moge- lykheid van doodslag met voorbedachten rads aanwezig kan zyn? onderneming safe was. 85.000 mark gecharterd. Zoo spoedig mogelyk werd hierna de tech nische voorbereiding ter hand genomen, terwyl mede de gelegenheid werd opengesteld tot het boeken van de passage-blljetten voor deze tochten. Wat dit laatste betreft, al dadelijk bleek er hier in Nederland zeer veel animo voor te be staan. De 29 beschikbare plaatsen voor de rond vlucht boven Nederland raison van 275 gul den zyn reeds alle besproken Een ultnoodiging tot deelname werd gezonden aan Z. K. H. den Pril», aan den Minister van Waterstaat en aan den Directeur van het Bureau Luchtvaart. Wegens de hooge kosten kon het Comité met zyn uitnoodigingen niet verder gaan. Wel zyn een 300-tal autoriteiten ultgenoodlgd om by de landing tegenwoordig te zyn. Voor die landing moest men de beschikking hebben over een 200 manschappen. De eerste gedachte ging uit naar onze mariniers. Maar deze waren op 18 Juni juist in den Harskamp voor de schietoefeningen. Men heeft zich toen gewend tot de pontonniers in Dordrecht, waar van men nu 50 man tegemoet ziet- Voor de ove rige 150 zullen zorgen een 70-tal studenten van de Technische Hoogeschool te Delft en een 80- tal leden van turn- en athletlek-vereenlgingen- Daags te voren zullen zy worden geoefend vol gens de instructies, welke men uit Friedrichs- Ult Engeland komen berichten over bet zeer koele weer. Volgens die berichten moet het daar in de laatste 23 jaren niet zoo koud zyn geweest op 5 Juni als het jj. Zondag was. Het scheelt niet veel of hetzelfde zou men kunnen zeggen van het weer der allerlaatste dagen in ons land. Uit mijn temperatuur-aan- teekenlngen van de laatste 21 jaren biykt, dat in drie jaren, nJ. in 1914, 1920 en 1923 de tem peratuur omstreeks dezen tyd nog lager is ge weest dan zy van de vier laatste dagen was. Het jaar 1914 ging op die dagen nog twee gra den lager en het jaar 1923 maakte het elgeniyk nog bonter door de lage temperatuur (lager dan nu) van 14 tot 20 Juni te laten voort duren. Overigens dient nog te worden vermeld, dat de eerste dekade van Juni op het gebied van warmte en koude groote verrassingen brengen kan. In den nacht van 6 Juni 1934 daalde de thermometer in de thermometerkooi - gewone mlnlmum-temperatuur) tot 2.0 gr. C„ in het gras (uitstraling:-temperatuur) echter tot 2.3 gr. C. Daartegenover kan de maximum-tempe- ratuur van 33.4 gr. C. gesteld worden, die hier den 8sten Juni 1915 werd opgeteekend. Hier mede zyn de uiterste temperaturen genoemd, die ik hier in de laatste 40 jaren omstreeks 6 Juni heb waargenomen. Ook kan vermeld worden, dat de gemiddelde dagtemperatuur van 8 Juni 1915 25.8 gr. O., die van IJ. Zaterdag en Maandag 112 gr. C. bedroeg, welke cyfers duidelyk laten zien hoe koud en hoe warm het in het begin van deze maand kan zyn. Vraagt men naar de oorzaak van bet koele weer dan kan daar slechts op geantwoord wor den, dat een uit het hooge Noorden komende zeer koude luchtstroom, die in Zweden sneeuw stormen veroorzaakte, nog steeds lucht van zeer lage temperatuur aanvoert en over geheel West-Europa uitstort. Het verschynsel is dus niet van plaatseiyken aard. Ook is in de laat ste dagen <ië algemeene weertoestand in dat opzicht niet ^verbeterd, doch in zoodanlgen zin veranderd, dat er weinig uitzicht bestaat op een zeer spoedige verbetering. Het verschynsel van het uitbreken van koude polaire lucht naar het Zuiden is bovendien dl» jaar sterker en langduriger dan in lie meeste jaren, wat de vreék wettigt, dat een weersverbetering binnen een paar dagen nog geen blyvende verbetering is. Natuuriyk is deze opmerking niet als een weersverwachting op te vatten, daar geen vol doende gronden te vinden zyn om zooveel da gen vooruit het weer te voorspellen, maar in aanmerking moet toch worden genomen, dat achter dit veelvuldig uitbreken van koude lucht uit de poolstreken een luchtdruk- en tempe- ratuurverdeeling over een zeer groot gebied zit, die niet in enkele dagen ingrijpend veran derd kan zyn. Daarom ‘geloof ik, dat men in zulke koude voorzomers als wij nu beleven, wat pessimistischer gestemd moet zyn dan In tyden, waarin zulke koude-invasies zwak ker en minder veelvuldig zyn. Overigens is het een feit, dat wy elk jaar door die periode van koud zomerweer been moeten, wy kunnen by dit verschynsel zeer zeker denken aan een aftapping van groote hoeveelheden lucht uit de Noordpoolsttreken. De landingsleider heeft de gezamenlyke lan dingsmanschappen in het byzonder op de op- styglngsmanoeuvre te wyzen. opdat deze ma noeuvre in leder geval goed loopt. De landings manschappen moeten er goed van op de hoog te zyn, dat niet op ieder geroep acht wordt geslagen, maar alleen op het van het lucht schip uitgegeven signaal gelet wordt. Het signaal voor het opstygen van het lucht schip bestaat uit een lang aangehouden schril- len fluittoon die,’'door een zich fn het lucht schip bevindende fluit wordt gegeven. Op het fluitsignaal duwen de menschen aan de gondelstangen den gondel met alle kracht in de hoogte. De menschen aan de touwbundels laten de touwen los en loopen dan terug, opdat er geen touw aan een man vast blyft zitten. Zal echter de manoeuvre op de een of andere manier mislukken, dan wordt van het lucht schlp uit met 'n trompet een lange toon voort gebracht; op dit signaal begeven de gezamen lijke menschen zich weer ieder naar hun poet, en doen weer alsof het luchtschlp opnieuw landde De opstygmanoeuvre wordt dan weer her haald, totdat het schip op regelmatige en voor geschreven manier van den grond opstygt. waarna het dan weer onder het zoemen der motoren in het luchtruim opstygt. Dr. Eckener hield met zyn Zeppelin verder vele kruistochten boven Noord-West-Europa en wy hebben de luchtreus waarschyniyk allen al eens gezien. Het belangwekkende van dit nemen achten wy dan ook niet dat de zich nog eens boven de lage landen ver en dat Nederlandsche Staatsburgers, tn- althans hun portemonaie niet te schriel Is, zich eenige uren de luxe van het passagiers- schap kunnen veroorloven, maar wel de lan ding, die gerien de moeilijkheden welke daaraan verbond enzljn metterdaad een be zoek aan Waalhaven waard la Hiermede gv- loQven wy onzen lezers een beeld te hebben gegeven over de interessante byzonderheden, die aan de komst van het luchschlp vastzitten. houden de touwbundels strak en styf De gon- delmanschappen grijpen weer de stangen en houden den gondel dicht boven den grond. Het .Abwiegen” zal zich onder bepaalde om standigheden meermalen herhalen, tot dat de scheepsleiding door ballast uitgooien het lucht schip in den juisten gewichtstoestand heeft ge bracht. Aan den achtersten gondel wordt de ma noeuvre op dezelfde manier gevolgd. Is het luchtschlp juist afgewogen, dan wordt dit door de scheepsleiding aan den landings leider medegedeeld. B C d< we vo< va de ge zei de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 11