Samenwerking in den aether
Prikkeldraad
R
D
SA
DE VOLKSWELVAART BEDREIGD
Goocheme zakenlui
OP
WILDE WATEREN
OP WARMOND’S
Veel omstreden vraag
AA
Genietingen aan de
Leede
Het autobedrijf
bevoorrecht
ft*,
DONDERDAG 9 JUNI
CHAOTISCHE TOESTAND
Radio-Raad
Vele voordeelen
NIEUWE PACHTREGELING
De initiatiefnemer* handhaven hun
voorstellen
RU
De goedkoope auto
De nieuwe Sociëteit
De oude behuizinge
W 1;
P V
4
Elke poging daartoe bij voorbaat
tot mislukking gedoemd
Fraai gezicht op de plassen
l
Samenwerking onmogelijk
a
Omroep-Controle-Commissie
Vrije spel der krachten
De voorgestelde regeling
dient op zichzelf beoor
deeld
I
tv
Jja* V
I1
s
RUST EN MEERRUST
t
Ongebonden ontwikkeling
Algemeen Programma
EISCHEN VAN HET
ALGEMEEN PROGRAMMA
De-rechtszekerheid van
den pachter
I
loak
op
bet er ook op de Kaag. waar het
rood
n eoe
opea.
n u.
JS
il wa
Onder ..Samenwerking tusschen de omroep-
rereemgingen schrijft de Commissie:
Elke omroepvereenlglng verzorgt derhalve het
algemeen programma op den voor haar aan
gewezen dag In zijn geheel."
De samenwerking tusschen de omroepvereenl
gingen is nog geen stap verder gekomen. De
Commissie is echter overtuigd, dat ten slotte
het Algemeen Programma de basis zal vormen
voor een samenwerking tusschen de vereeni-
gingen. Indien zooals de Commissie in haar
vorig Jaarverslag reeds opmerkte een com
promis tusschen de omroepvereenlgingen zal
zijn tot stand gekomen."
Wij. Hollanden, leven echter In een vrtj land.
Wij houden niet van contröle en wettelijks be
palingen. WU moeten niets van ^naasregeln” heb-
op de groote urgentie om een begin te maken
met het opheffen van de rechteloosheid der Ne-
derlandsche pachters, genoodzaakt gezien, van
hun recht van initiatief gebruik te maken.
Voorts mogen leden der Tweede Kamer zich
niet laten leiden door de vraag, of indiening van
wetsvoorstellen aan de Eerste Kamer of aan
enkele leden van dit lichaam al dan niet wel
gevallig zal zijn.
De voorstellers kunnen dan ook niet voldoen
aan den wensch. door verscheidene leden in het
voorloopig verslag uitgesproken, om de voorstel
len in te trekken. Zij zouden daartoe gaarne
bereid zijn, wanneer de regeering aelve wets
voorstellen sou Indienen, die de pachtquaestle
niet ongunstiger zouden .regelen, dan in de door
hen Ingediende voorstellen geschiedt.
mips
üiteit
ges»
i op*
een
en
Er
aan
strak
haren.
Wu
spiegelglad
schuimde
Dat het autovervoer goedkooper, dikwijls zelfs
veel goedkooper is dan dat met de spoor, is ge
noegzaam bekend. Doch, dat de auto zelfs zoo
goedkoop te krugen is. dat het heden ten dage
goedkooper is zfjn eigen vrachtauto» ongebruikt
te laten staan en het vervoer met gehuurde
auto's te bewerkstelligen, is misschien niet zoo
algemeen bekend. Zoo overvloedig en billijk is
het aanbod van vrachtauto’s, dat een groote
onderneming voor wegenaanleg in ons land,
thgna haar grondstoffen goedkooper met ge
huurde autos laat aanvoeren, dan haar eigen
autopark daarvoor te gebruiken. En niettegen
staande dat, schaft nog menige zaak zich toch
“nog eigen vrachtauto's aan. Zou het voor die
Zaken dan nog wel voordeellger zun zelf haar
goederen te vervoeren? Of rijdt men maar raak,
zonder eenige kostenberekening?
Is bet nu inderdaad waar, dat het vervoer
met een vrachtauto goedkooper is dan met de
spoor? Neen, dat is het zeer zeker niet. De
vervoerskosten van den tonkm. zijn met de spoor
zelfs eenige malen lager dan de vervoerkosten
van den tonkm. met een vrachtauto, en zulks
nog wel niettegenstaande de spoorweg zeil voor
het Onderhoud en de bediening van den weg en
de veiligheid van het verkeer heeft te zorgen.
En niettemin neem ik gaarne aan dat een
Na de mislukte pogingen In 1930 om tot
■amenwerking bu de verzorging van het alge-
ben en ons zijn ..prlvatwirtschaftllch" en ..ge-
meinwlrtschafUlch" veel te geleerde woorden.
Wjj hebben bovendien met Oostenrijk en
Duitschland en Polen en zoovele andere landen
niets te maken. Onze regeering wenscht geen
beperking, wenscht integendeel het vrije spel
der krachten en schaart zich daarmede onom
wonden aan de zijde van hen. die het ..privatwirt-
schaftllche” beginsel huldigen. Chacun pour sol
et Dieu pour nous tous!
Welnu, wat let de spoorwegen om dan ook
te breken met het blijkbaar geheel verouderde
.gemeinwlrtechaftllche" beginsel, dat tot nu toe
massa
st anders?
i wachten
Tribune komt door het Tribune-
te Amsterdam op verschillende
die niet uit het bedrijf
ultnoodiging van het gemeente
Warmond, tevens het actieve be-
zouden
aan dit
van
meen programma tuschen de omroepvereenl
gingen te geraken, heeft de Commissie geen
verdere pogingen in die richting meer gedaan
overtuigd als zij was. dat bij de huidige con
stellatie in de Nederlandsche radio-omroep-
wereld, waarbij de aanleiding dezer verdeeld
heid nog steeds aanwezig schijnt te zijn, elke
poging tot samenwerking bij voorbaat tot mis
lukking is gedoemd.
De voorstellers meenen te moeten veronder
stellen. dat ook de Eerste Kamer zich zal laten
lelden door 's lands belang en elk wetsvoorstel
op zijn Innerlijke mérites zal beoordeelen De
Eerste Kamer zal In haar nieuwe samenstelling
over de aanhangige wetsvoorstellen moeten
oordeelen. Vroeger heeft de Tweede Kamer ze
met afgehandeld.
Het is volstrekt niet zeker dat de Eerste Ka
mer in haar nieuwe samenstelling eenzelfde
oordeel zal hebben over de pachtwetten als de
Eerste Kamer in haar oude samenstelling.
De voorstellers kunnen niet aannemen, dat
juist zou zun het vermoeden, dat een aantal
leden van de Tweede Kamer, die destijds voor
de volkomen identieke regeerlngsvoorstellen
hebben gestemd, hun stem aan de initiatief
voorstellen zullen onthouden Immers, ook de
leden der Tweede Kamer hebben de hun voor
gelegde wetsvoorstellen op zichzelf te beoor
deelen.
Uit den aard der zaak kunnen de voorstellers
zich niet vereenlgen met het oordeel van de
leden, die de voorgestelde regeling overbodig
achten en het voldoende vinden,als gestreeld
wordt naar een vreedzame toepassing van de
bestaande bepalingen.
vlschhandelaar voor het vervoer van zijn vlsch
van IJmulden naar Parijs minder aan een
vrachtauto-ondernemlng behoeft te betalen, dan
hij daarvoor aan de spoorwegen zou hebben neer
te tellen.
Welnu, hoor ik velen zeggen, dan is het ver
voer per auto toch ook goedkooper. Dit is
inderdaad juist, wanneer men het beschouwt
van het enge standpunt van den vischhande-
laar. die vanzelfsprekend per auto vervoert, om
dat hem dat minder kost. In werkelijkheid
echter kan hU met de betaling van den lagen
vrachtprus volstaan, omdat hij gebruik maakt
van een paraslteerend vervoermiddel Zulks is
het logische gevolg van het feit, dat de vracht
auto. In de omstandigheden, waaronder deze
wordt en hier te lande kan worden gebruikt,
namelijk volgens een zuiver ..privatwlrtschaft-
llch”. Inplaats van volgens een „getncin-
wlrtschaftllch" beginsel, alleen die goederen ver
voert. welke bij de spoorwegen in' de duurste
tanefklassen zijn Ingedeeld en slechts dan alleen
nog in relaties, waarin steeds voldoende hoe
veelheden vracht verkregen kunnen worden.
Derhalve, een afroomsysteem. uitsluitend voor
het vervoer van hoog geclasseerde goederen.
Wat dit voor invloed moet hebben op de be-
drijfsuitkomsten van een spoorwegmaatschappij,
moge blijken uit het feit, dat de voor het autoé
vervoer in aanmerking komende goederen in
Duitschland slechts 9 2 van het totale vracht
vervoer uitmaken, doch 31 van de vrachtln-
komsten vertegenwoordigen.
Wat de gevolgen zijn van een vrij en onge
bonden ontwikkeling van het autoverkeer en
welke wegen het autobedrijf zich daarbij uit
zoekt. met volkomen negatie van het algemeen
volksbelang, is zonneklaar in Polen gebleken.
Tot voor ruim een Jaar heeft de Poolsche
regeering het autovrachtvervoer zich geheel vrij
laten ontwikkelen, teneinde de door de spoor
wegen weinig bediende landelijke contruen
nieuwe verkeersgelegenheid te verschaffen. Het
bleek echter al spoedig, dat de vrachtauto-
ondememlngen alleen Interesse hadden voor die
verbindingen, waar zjj in rechtstreeksche con
currentie met goed belaste spoorlijnen zich een
vervoer met volbelaste wagens in iedere rich
ting zouden kunnen vrzekeren. De bedrijfsauto-
houders benutten hun vervoersvrijheid uitslui
tend om van de spoorwegen de zware, voordeellg in
vrachtprijs zijnde, stukgoederen en waardevolle
wagenladingsgoederen af te roomen en de lichte
en volumineuze stukgoederen, alsmede de weinig
waarde vertegenwoordigende wagenladingen aan
de onder den vervoersplicht gebukt gaande
spoorwegen over te laten. De landelijke gebieden,
waar toch geen winst te behalen zou zj)n, keken
zü niet aan. Tout cotnme chez nous!
De onttrekking van de waardevolle vrachten
aan de spoorwegen nam zulke afmetingen aan
en bleek zoo schadelijk voor het algemeen be
lang, dat thans wettelUke bepalingen tegen deze
hoogst ongezonde concurrentie in behandeling
zijn.
Blijkt derhalve uit bovenstaand voorbeeld, dat
de vrachtauto in haar ongebonden gebruik, door
haar af room-systeem en de volkomen negatie
van de verkeersarme gedeelten ran bet land,
een gevaar voor de algemeene volkswelvaart wel
degelijk met zich brengt; de schade, die zij
bovendien door het snelle en veelal overbelaste
vervoer aan de wegen en aan particuliere eigen
dommen. met name aan de gebouwen en wonin
gen. te weeg brengt, vormt alsmede een belang
rijk nadeel voor de bevolking.
Dat die overbelasting ge praatje en in vele
gevallen niet gering is. blijkt uit de contröle. die
van tyd tot tud in Duitschland wordt gehouden
De samenstelling van de commissie voor het
algemeen programma bleef in 1931 ongewijzigd.
Onder „aard van het algemeen programma"
vermeldt de commissie, dat zU met den minis
ter tot overeenstemming kwam over de normen
waaraan net algemeen programma moet vol
doen en welke samengevat zijn:
I Een belangrijke groep van luisteraars, on
verschillig welke wereldbeschouwing zU ook
aanhangen, moet met nut en genoegen kunnen
luisteren. Strikt wetenschappelijke voordrach
ten. die alleen voor deskundigen en vakgenoo-
ten zun bestemd, zun uitgesloten, populalr-
wetenschappeluke zun toegelaten, ook al zal
met iedereen daarin belang stellen. Niemand
mag bepaaldelijk uitgesloten zun. De voor
drachten moeten zich dus niet richten uitslui
tend tot hen. die zich opgegevep hebben of be
paalde leermiddelen hebben aangeschaft. Der
halve zun cursussen uitgesloten, in tegenstel
ling met causerieën, ook al hebben deze ver-,
schillende vervolgen op andere dagen, dan het
A.gemeen Programma wordt uitgezonden.
II. Het Algemeen Programma moet zoodanig
zun. dat niemand er redelukerwjjs aanstoot aan
kan nemen. Ofschoon dit criterium negatief is,
kan het toch bu ruime toepassing aangeroerd
worden tegen de neiging om het programma op
laag peil te brengen daaraan kan toch menig
een zich stoeten. Door dit criterium zun uit
gesloten frivole muziek, ruwe woorden, vloeken
e.d., maar van den anderen kant worden er
ook door uitgesloten godsdienstige oefeningen,
dogmatische uiteenzettingen, die een polemisch
karakter dragen, thetisch dogmatische verhan
delingen. in zoover die andersdenkenden in on
aangename spanning brengen, wusgeerige ethi
sche bespiegelingen, in zoover die van denzelf-
den aard zfln. ed. BU literaire voordrachten is
er verder rekening mede te houden, dat het
gesproken woord een anderen Indruk maakt dan
het gedrukte, zoodat aan de uitzendingen
zwaardere eischen zun te stellen dan aan het
geen door de drukpers wordt verspreid. Voor de
uitzendingen kan. wat jUe aanstootelukheid be
treft als maatstaf gelden: wat in de huiskamer
kan worden toegelaten.
De omroepvereenlgingen geven bluk geheel in
den geest van de Commissie de programma’s
■amen te stellen. De op zichzelf staande op
merkingen, die de Commissie enkele malen
moest maken, doen aan dezen algemeenen regel
geen afbreuk, omdat er incidenteel tusschen
hen. op wie toezicht wordt uitgeoefend en de
toezichthouders altijd verschillen mogelUk zijn
Verschenen ÜJn de jaarverslagen over 1931
nm den Radioraad, de Algemeene Program-
ma-cooimissie en de Radio-omroep Contróle-
cMuntesie. Het volgende is er aan ontleend:
BU de mondelinge behandeling zullen de
voorstellers ernstig bezwaar moeten maken te
gen amendementen, ertoe strekkende, rechts
zekerheid van den pachter te verzwakken.
Wanneer het continuatierecht, waarvan de
prusregellng door de overheid een onmisbaar
onderdeel vormt, zonder meer uit de ontwerpen
zou worden geschrapt, zooals sommige leden
verklaarden, te begeeren. zouden deze wets
voorstellen volgens de voorstellers dermate ge
denatureerd zun. dat de aanneming geen zin
meer zou hebben. Tegenover voorstellen, die de
rechtszekerheid kunnen versterken, staan de
voorstellers volstrekt niet bU voorbaat afwU-
zend.
Verschenen is de memorie van antwoord aan
de Tweede Kamer inzake de voorstellen van
wet van den heer Van der Sluis ca., betref
fende nieuwe regeling van de pacht en rege
ling pachtcommissles.
De voorstellers merken op. dat ook zU er de
voorkeur aan zouden hebben gegeven, als de
regeering na de verwerping van de desbetref
fende wetsontwerpen in de Eerste Kamer, met
een al of niet gewUzlgd wetsontwerp zou zun
gekomen, en zU hebben er zich voor de indie
ning van hun voedstellen van vergewist, of dit
Inderdaad zou geschieden. Toen echter geen
ujteicht op een spoedige indiening geopend
wfcfcl hebben de voorstellers zich, met het oog
witte boerderUtJe staat, het middenpunt xvan
vroolukheid en vreugde voor ai deze waterrat
ten.
Boven en behalve de bedrUfsultvoertng vol
gens een zuiver ..privatwtrtschaftllch” beginsel,
heeft het vervoer per auto. bU gemis aan vol
doende regeling van regeeringswege nog vele
reeds vrU algemeen bekende, doch niet gaarne
erkende, en reeds veelvuldig naar voren ge
brachte voordeelen van wegaanleg.- onderhoud
enz. boven de spoorwegen; voordeelen. die de
sluizen tot een ongelUke concurrentie wijd
openzetten. Vermeldt het Rapport van de Com-
mlssle-de Vries niet, dat het gemis dezer voor
deelen den spoorwegen op een JaarUJksche uit
gave van 48 mlllloen komt te staan? Indien
de Staat .ten einde de spoorwegen billUkerwUze
op een geluke vervoerbasls als de auto te bren
gen. JaarlUks aan de spoorwegen 48 mlllloen
als subsidie zoud doen toekomen; dan zouden
de huidige tarieven der spoorwegen er zeer
zeker geheel anders uit gaan zien Die 48 mll
lloen toch vertegenwoordigen niet minder dan
37 van de totale ezploltatle-ultgaven.
Ik wil op deze ongelukheld in de bepalingen
voor de bedrUfsultvoertng thans niet yerder In
gaan. Slechts wil ik nog even het licht laten
schUnen op den Invloed van het gebrek aan
wettelUke bepalingen op de dienst- en rusttUden
van het auto-personeel. In Amerika is berekend,
dat het vrachtautovervoer. indien het gehouden
ware aan dezelfde bepalingen op de dienst- en
rusttUden als de spoorwegen aldaar, zich een
meerdere personeeluitgave van 3 91.000.000 in het
Jaar zou moeten getroosten. Deze eene bepaling
zou reeds geheel andere toestanden te weeg
brengen.
Gezien de enorme bevoorrechting, die het auto
bedrijf thans nog m ons land geniet. Is het vol
komen begrUpeluk dat de beer Ir. L. Swaab in
de vergadering van het ..KonlnklUk Instituut
van Ingenieurs" op 18 December 1931 zeide:
..Iemand van de spoorwegen heeft inderlUd een
stuk geschreven: de vrachtauto een gevaar voor
de volkswelvaart; spr gelooft dat hU er eenigs-
zins naast was en hU hoopt, dat de regeering
duidelUk zal interpreteeren den wensch uit alle
bedrUfskringen: laat in godsnaam het vracht
verkeer vrU; men zal zelfs het meest economi
sche wel kiezen: als het spoorvervoer maar een
dubbeltje goedkooper is. zal niemand een auto
kiezen".
De heer Swaab weet even goed als Ik. dat bU
de invoering van behoorlUke wettelUke bepalin
gen op het vrachtautovervoer. de gulden tud
voor zUn troetelkind voorbu is. Vandaar zun
smeekbede tot de regeering.
Nochtans heeft die ongelUke concurrentiebasis,
welke oorspronkeluk in alle landen van de
wereld bestond, reeds in verschillende landen
tot invoering van de in het algemeen belang
zoo noodzakeluke regeling gevoerd en in nog
veel meer landen zUn deze wettelUke bepalingen
thans in de maak.
Het strengst-doorgevoerd zUn deze bepalingen
tot uiting gebracht in de regeling, die met
1 Januari 1932 in Oostenruk van kracht gewor
den is. Een concessie voor het autoverkeer
wordt er uitsluitend verleend, indien de con-
cessie-aan vrager waarborgen biedt voor een blU-
vgnde regelmatigheid, veiligheid en capaciteit
van zUn bedrUf; indien voor dit bedrijf de ver-
keersbehoefte voorhanden Is en Indien andere
bestaande verkeersmiddelen er niet door bena
deeld zullen worden. Voorts zal het autoverkeer
ter volkomen gelukstelling met de spoorwegen
onderworpen zun aan een bedruts- en vervoers-
verpUchting en is een ongelUke behandeling van
de vervrachters, ten opzichte van de vervoers-
prUzen. verboden. Bovendien moeten de tarieven
en de bepalingen waaronder het vervoer zal
plaats hebben door de regeering worden goed
gekeurd.
WU komen daar in de nieuwe Sociëteit, een
wUd koepelvormig gebouw, dat prachtig aan
past bU de oude hulzlnge en waar men binnen
den stand van den wind van den zolder kan
aflezen
Hier gebruiken wU in volmaakte eensgezind
heid de thee. WU bestogen langs primitieve
ladders den hoogen starttoren. en zien lilt over
water en land naar de ranke scheepjes, die ook
deze schoone wateren bevolken.
Dan gaat de tUd dringen en noode verlaten
wü deze liefelUke plek.
De .Xiourina” brengt ons over deze schoone
wateren weer terug naar Warmond, waar
.Meerrust" ons weer een verkwikking is na
deze schoone reize.
En terwijl wij binnen zitten te kwetteren als
Jonge vogels over de schoonheid van Warmond'!
wateren, de Kagerplassen, slaapt daar in een
zwaren fauteuil bU den brandenden haard ft
is Juni) een man. die den heelen dag zUn plas
sen heeft bevaren en bezeild en die nu rust van
den slaapbrengenden wind temidden van dit
levendige gezelschap.
Zun deze plassen dus geen gezonde medlcün
voor hen. wien het drukkende leven slapelooze
nachten brengt?
)H^Wel, te velen van ons trekken nog naar het
Mriteniand en begrupen nfet, hoe toeristen van
de geheele aarde zoo onwijs zUn om hun va-
c an tie door te brengen in ons land, zoo duide
lUk „ontworsteld aan de wilde baren".
Ga eens naar Warmond en ge zult het be-
grupen.
Bolsjewieken ztjn natuurlijk menschen,
die met een vies gebaar hun neus optrek
ken voor het muf riekende slijk der aarde.
Dat zou men tenminste veronderstellen;
het geld in de beurs van*n ander ia
hun Immers steeds als een doom In t
vleesch en ’t is aan het vervloekte geld, dat
de huidige maatschappij sterven moet, heet
het....
Men zou dus veronderstellen, dat bolsje
wieken als de dood zijn voor dit gevaarlijk
vergift.
Maar neen! curieus is het:
als we de bolsjewieken zoowel privé
als en masse in hun dagelijksche doen
zien, dan merken we op, dat ook zij er
weinig bezwaar tegen hebben, zich met het
minderwaardige geld te encanailleeren.
ren
Zie naar de machtshebbers In Rusland,
ze exporteeren het land leeg om maar aan
geld te komen en honger en gebrek en
slavendienst zijn het deel der onderdanen,
die als willooze instrumenten moeten dienst
doen om voor de heeren koopwaar te pro-
duceeren.
Opmerkelijk Is het, hoe de Lenintjes in
Nederland hun groote broers in Rusland
ook in dit opzicht na volgen:
dank zij onze kapitalistische regeering
zijn zij nog niet In staat, Nederland leeg
te verkoopen en ons volk aan honger, ge
brek en slavendienst prijs te geven; de
gróóte geldmaker!] op z’n Russisch
kunnen zij dus nog niet beproeven, maar
in X kleine
Telkens en telkens hebben de heeren van
„De Tribune” al gepoogd, munt ja,
.stinkende” munt te slaan uit de goed-
geloovlgheld der bolsjewistische broers en
zusters, die voorgepreekt kregen, dat het
dagblad „De Tribune" in gevaar was. ja,
zou moeten verdwijnen, als de partij-
genooten van hun en haar schamele
centjes nog niet wat afstonden....
Alsof Moskou zijn orgaantje In Neder
land In den steek zou laten!
Het nieuwste middel om geld te kloppen
uit de zakken der arme massa is echter
nog origineeler.
Zooals men weet, heeft de „Tribune"*
redactie ’n stuk of wat beleedlglngszaken
loopen; veroordeelingen zullen niet kun
nen uitblijven....
Tsja! Zit daar munt-muziek in of niqt?
De redactie is hoopvol gestemd en waag:
dus *n kansje:
„De
proces
extra-uitgaven.
kunnen worden gedekt.
X Mag natuurlijk aan het ministerie-
Ruys niet gelukken, onze krant een flnan-
cieele strop te bezorgen. Daarom roepen
we de vrienden van De Tribune op een
bijdrage Ineens te willen storten voor de
proceskosten en deze op te zenden aan de
administratie van De Tribune. Amstel 85
Amsterdam (C l (giro-nummers, zie kop
van het blad». Bij de geldzending te mel
den voor proceskosten.
Het geldt hier; wie snel geeft, helpt den
aanval van Ruys afslaan!”
Zoo willen de slimme heeren de arme
lezers dus laten opdraaien voor hun eigen
onverantwoordelijk gedoe.
Dat ’s één.
Maar bovendien scheppen zij zich zelf
een kansje voor de goeie anti-kapitalis-
tlsche zaak nog 'n kapitalistisch centje
over te houden»
Goochem?
ving van den minis:
verzoek de vereen
voorwaarden, op ven
de Phohi medegedeeld,
Nederlandsche omroep'
zender zou toelaten.
Bu schrUven van den 28 Juli deelde de Radio
raad deze voorwaarden aan den K.R.O.. N.C.-
RV, VA.R.A. en V.P.R.O mede met verzoek
om schrifteluke mededeeling van de beschou
wingen. waartoe deze voorwaarden aanleiding
gaven.
Als antwoord op zUn venoec ontving de Ra-
dio-raad van de KRO en de NC.R.V. beschou
wingen bU een gemeenschappelUk achrUven
van 6 Augustus.
De minister zond bu kablnet-achrUven van 30
Augustus no. 237 aan den Radioraad nadere
inlichtingen van de PhohL
Van de VARA en VPRO ontving de Radlo-
raad antwoord op zUn verzoek bU schrUven'van
25 resp 29 September.
De Indische commissie had naar aanleiding
van de ingekomu antwoorden op 21 October
een bespreking ^het het bestuur der Phohi in
het gebouw der Ned. HandelsmaatschappU te
Amsterdam.
Naar aanleiding van deze bespreking stelde
de Radio-raad een nieuw voorstel samen en
deelde dit bu achrUven van 18 November aan
de Phohi mede, welke antwoordde bu schrUven
van 15 December
De verdere afwikkeling van deae aangelegen
heid valt in het volgende verslagjaar.
De samenstelling van den Radioraad onder
ging in het verslag alleen wUziging. doordat
het lid, mr. B M. Berger, dat ontslag had ge-
r-aagd. werd vervangen door mr. P. J. A.
Kleene
In zijn vorig jaarverslag deelde de Radioraad
mede, dat nog vóór zUn advies van 13 Juni 1930
over den zendtUd voor den omroep naar de
Nederlandsche Koloniën was uitgebracht, de
phohl-directle had besloten met Ingang van 1
juli 1930 den zender te sluiten.
Nadien bleef, althans wat den Radioraad be
treft, de zaak rusten, totdat deze een brief ont-
ir van 27 Juli no. 65 met
fir«en te nooren over de
rek; van den minister door
irop deze de andere
mlgingen op turnen
nog altijd Igenomen wordt. De groote
van de bevolking wil toch Immers niet
Bovendien! Men kan toch niet blU^ën
of de regeering te zuner tUd misschien ook tot
andere inzichten zou kunnen komen en onder-
wUl het vervoer hoe langer hoe meer zien ver-
dwynen! Men zal er integendeel alles op
moeten zetten om de Inkomsten en uitgaven in
evenwicht te houden, of liever gezegd weer te
brengen; maar daarvoor zal. zooals Ik in Novem
ber 1930 reeds schreef, het noodlg zUn de
vrachtprijzen der grondstoffen, halffabrikaten,
kortom van al die goederen, welke thans tegen
nagenoeg de werkelUke bedrUfskoeten worden
vervoerd, te verhoogen.
Naar vermeerdering van het vervoer per spoor
zal gestreefd moeten worden. Eveneens naar
populariteit. En boe bereikt men die beter, dan
door verlaging van de reizlgerstarleven tot min
stens de vóór-oorlogsche. door uitbreiding van
het buurtverkeer, door belangrUke verlaging van
de tarieven voor vacantle-kaarten en gezel-
schapsbiljetten, door invoering van goedkoope
acht-daagsche abonnementen voor het geheele
net, door invoering van goedkoope Zondagskaar-
ten voor uitstapjs en week-end-kaarten. door
het rUden van extra-goedkoope treinen op Zon
en Feestdagen; alles in scherpe concurrentie
tegen het autobus- en tot autobus geïmprovi
seerde vrachtautoverkeer.
Voorts een drastische verlaging' met 50 A 00
van alle tarieven voor het vervoer van die goe
deren, welke in de eerste plaats voor het auto
transport In aanmerking komen. Daarnaast:
verdrievoudiging van de tarieven voor bet ver
voer van volumineuze goederen; 100 ver-
hooging van de tarieven voor het vervoer ran
kolen en andere massagoederen en voorts van
alle goederen, die voor een transport iii vracht
auto's niet in aanmerking kunnen komen en
zulks tn de eerste plaats naar die plaatsen,
waarheen geen concurrentie van het ook ge
subsidieerde water transport te vreezeu la Boven
dien een vrachtberekenlng voor het vervoer op
de zUUJnen en locaalspoorwegen in de verkeers
arme gebieden, die de auto negeert en waarop
thans flink verloren wordt, aan de hand ran
een tariefkllometerberekenlng, die het dubbtie
uitmaakt ran den werkelpken afstand
GP deze wuze aal naar mUne evening een
concurrentie bU het vrije spel der krachten
mogelUk zUn en de kans bestaan het tewtee*
in evenwicht te brengen. De regeering zal eon-
sequent bluvende. dit allee we! moeten goed
keuren. M zich er in moeten schikken straks
N>^30 of meer mUUoenm per jaar bQ te pasten.
De samenstelling der Commissie onderging
WUziging. doordien het lid mr. B. M. Berger
ontslag verzocht en werd vervangen door
mr. W J Berger.
GelUktudig met de aan den Minister ver
strekte inlichtingen met betrekking tot de in
de Tweede Kamer der Staten-Generaal ge
maakte opmerkingen ter gelegenheid van de
interpellatie-Albarda deed de Commissie aan
den Minister toekomen een voorstel tot wUzi
ging van het Radlo-contröle-reglement en de
Instructie der Commissie.
.Men weet dat, tégen de uitspraak van
de federatie in. 3 socialistische raadsleden
hebben gestemd vóór verlaging van de loo-
nen der gemeentewerklieden.
Daarom zijn nu vele sociaal-democraten
hoos op die vertegenwoordigers van de S.
DAP. in den Amsterdamschen Raad.
Het regent moties; er is zelfs voorgesteld
<he heeren te royeeren.
Gelukkig zijn er kopstukken in de SJD-A.
die de houding der drie raadsleden ver
dedigen, ja prijzen. „Onze mannen in de
vertegenwoordigende lichamen mogen geen
marionetten zijn.” In dien zin schrijven
O-a. Wibaut en Albarda
^Wat nu in de S.D.A.P. gebeurt, kan ook
*°°r ons leerzaam zijn In het algemeen
,,”et logisch, dat partijgenooten in een
«elfde quaestie hetzelfde inzicht hebben en
oat ze derhalve veelal in denzelfden zin
stemmen. Maar als er verschil van meemng
HJst, als er onder de onzen mannen zijn,
die anders stemmen, dan een groep onder
•ns wel wenscht, dan onthoude men zich
van teekenen van afkeuring, dan eerbiedige
men de zelfstandigheid van onze vertegen -
woordigers."
ook daar het juiMe «landpunt.
Er was een
bestuur van-
stuur ran V. V. V. aldaar tot een bezoek aan
Warmond en haar beroemde Kagerplassen.
Voor wie het niet mocht weten en dat hU
zich stil houde en schame diene, dat V. V.
V. niet is de naam van een voetbalvereeniging
uit Vrouwbuurtstermolen of Vetstukkenmond.
maar van de vereeniging tot bevordering van
bet vreemdelingenverkeer.
Zaterdag was de dag. dien het actieve ge
meentebestuur voor ons de pers had uit
gezócht.
In .Spoor en Tramwegen" schrUft Ir. W Si
mon Thomas een seer lesenswaardlg artikel over
.De vrachtauto, een gevaar voor de volkswel
vaart". Aan genoemd artikel ontleenen we ojn.
het volgende:
Eenlgen tijd geleden hebben we getracht onder
bovenstaand opschrift uiteen te setten. waarom
de vrachtauto, tengevolge van de omstandig
heden waaronder zU voor het vervoer van
goederen wordt gebezigd, een gevaar oplevert
voor de volkswelvaart. Toentertijd is door mü
beweerd, dat Indien de auto, onbelemmerd In
naar verrichtingen, voort zou 3aan het vervoer
van de spoorwegen af te roomen. dat dan het
oogenbllk niet ver meer zou zUn. dat de zoozeer
gevreesde en gehate tekorten op den spoorweg
dienst weer zullen optreden; tekorten, die door
de belastingbetalers zullen moeten worden aan
gezuiverd
Sedert dien Is anderhalf jaar verloopen. In
welk tijdperk het vrachtautoverkeer ook in ons
land In sterke mate is gestegen en op verkeers
gebied een ware chaotische toestand is ontstaan
Niet slechts Is het aantal vrachtauto’s belang-
rUk toegenomen, doch ook In haar afmetingen
en In het laadvermogen is een stukende lUn zeer
wel merkbaar. Het veevervoer, dat vroeger voor
een groot deel per spoor ging, heeft khans, voor
zoover dit niet tusschen enkele daarvoor gunstig
gelegen plaatsen nog te water geschiedt, vrU-
wel uitsluitend per vrachtauto plaats. Verhuls-
boedels ziet men om zoo te zeggen niet meer bu
de spoorwegen. Niet alleen Is het vervoer van
de waardevolle stukgoederen over kleine afstan
den grootendeels In handen van de vrachtauto-
bouders; doch over de groote afstanden neemt
dit vervoer ook hand over hand toe. Van Noord
naar Zuid, van Oost naar West en omgekeerd
doorkruisen de vrachtauto’s het land.
En bu een vervoer van stukgoederen is het
niet gebleven. Veel van wat vroeger als wagen-
lading over de spoorwegen werd vervoerd, gaat
thans met auto Vermeldde de ,N R. Ct." In
haar blad van 20 April J.l. niet een en ander
over het vlschvervoer van IJmulden naar Ant
werpen en ParUs en In haar avondblad van
22 April d.av. meer uitgebreid over het auto-
vischvervoer naar Duitschland. naar het Run
en Roergebied. Voor dit vervoer worden ge
bezigd tractors met aanhangwagens, voorzien
van geïsoleerde wanden, alles te zamen op 10
wielen, met een laadvermogen van 15 ton. Vol
gens die berichten zou het vervoer ran de
vlsch met auto's veel goedkooper zUn dan met
de spoot en een verandering ten gunste van
den afzet van dit artikel tengevolge hebben.
En de ultnoodiging was vergezeld gegaan van
een program ma. dat aanlokkehjk genoeg was,
om er zelfs een moolen dag aan te wagen.
Nu was de dag niet zoo mooi, als wU jour
nalistieke stedelingen in onse oonooselheld wel
hadden gedacht, dat hU. voor een boottocht
althans, moest zUn.
waren. zU het ook lichte, reminiscenties
herfst vol wind, de hemel was niet
blauw en de wind woei door onze
In de 8D A J*. Is weer een vraag aan de
orde, die ook bij ons wel eens zorgen heeft
gebaard, schrijft JJe Vrijzinnig-Demo-
kraat";
taal van zUn land; nog anderen spraken, tot
dat het tud werd voor den tocht over
Daar bulten op de Leede lag de .Lourina’
op ods te wachten. Als volslagen zeerobben
zien wu eerst omhoog naar de lucht. Er Is een
wind, die de wolken aan flarden scheurt, zoo
dat deze nu door de lucht zeilen en fladderen
als gewasschen hemden aan een drooglUn.
wu hebben wel eens gehoord van hollen en
bollen en ruimenden wind, maar onze kennis
gaat niet zoo ver, dat wU deze verschillende
kwaliteiten kunnen onderkennen.
Voor ons Is er slechts wind, tout court.
En terwUl deze om onze haren vliegt, wat
niet alle deelnemers kunnen zeggen, bestijgen
wu de „Lourinadie ons nu langs Warmond's
Canal Grande naar de schoone Kaag zal bren
gen.
Het is ontegenzeggelUk wat frlsch op de boot,
zoodat wU ons in de jassen hullen en aldus
toch boven op het dek de ons omringende
schoonheid kunnen gadeslaan.
Wat zouden de Warmonders, wier huizen
liggen aan dit schoone water, niet moeten
denken van hel illustre gezelschap, dat hun
plassen komt zien, als allen bu dezen uittocht
zich zouden verschansen In de ingewanden van
deze mooie boot.
Wat zal ik u vertellen ran de schoonheid van
dit water en dit land?
WU sten op het water, ver over de groene
weiden, onderbroken door landelUke boerderU-
tjes en de wUzende wieken van verre molens.
wu komen aan het Zwetland. om door het
.Nauw ran Calais” het Norremeer op te varen.
Kleine bootjes met ranke, witte zeilen varen
langs ons.
ZU gaan als een zwerm zilvermeeuwen, hun
witte zeilen spiegelend In het klare water.
Dit Is de blanke schoonheid van het meer,
dat zich beweegt onder den koepel der wolken
en zich buigt in den beukenden wind. Daar
spelevaren honderden bootjes, bemand met
sporttere waterratten en zeilkundig gekleede.
sportieve meiskens.
Het moet heerlijk zUn rood te dobberen op
dat wilde, frlssche water en uit de boot te dui
ken in het koele meer, om dan na zulk een
genoten dag terug te keeren monter en wel, de
longen voigeblazen met gezonde buitenlucht, de
huid bruin gebrand van stralende zonneschUn.
Dan ben je uitgewaaid, dan ben je frlsch en
schoon, dan heb je eetlust als een jongen, die
den ganschen dag zUn spieren heeft gespannen,
dan voel Je de tinteling van het leven.
Hiqr geen fabriekssmook of benzinegeur van
al te gastvrije uitlaa.tpUpen. De tevreden knor
rende motorbooten, die hier rondknetteren,
mogen misschien al eens benzinedampen losla
ten, maar dan Is de wind er als de kippen bU.
om ze op te nemen en ver weg te voeren, voor
zU onzen neus In deze landelUke schoonheid
komt streelen.
Zoo Is het er op Norremeer en Zwelland. op
BpUkerboor en Kever en vele andere met riet
omkranste plassen en poelen, allen even schil
derachtig.
Zoo is
onnoozelen. Is de zee schooner, als dj
voor u ligt, dan wanneer wit-ge-
golven in voortdurende onafgebro-
■enheld uitrollen op het strand?
Zeker niet? Maar wU sim pelen bevroedden
niet de schoonheid van het wilde water.
Zoo togen wU dien dag naar Den Haag, waar
In huize Voorhout de ontvangst sou plaste heb
ben.
In de stemmige voorzaal verzamelden zich
de genoodigden. die allereerst een gastvnj ont
haal kregen op echte Haagsche koffie en siga
ren .specially made for Huize Voorhout The
Hague
Als vertegenwoordiger ran de gemeente War
mond was daar de heer Heltlager om allen
welkom te zUn.
De pers was er
Hier Is een boerderU. die geen boerderU meer
is en waar dus ook niet meer geboerd wordt.
Maar wel is er nog de oude hulzlnge. het
uitgestrekte grastapUt, dat nu wegens onsten-
tenis van koeien en ander vee een schoonbe-
groeide vlakte is zonder de ongerechtigheden,
die wel goed zUn voor het land, maar minder
rangenaam voor den mensch, die bet land be
treedt.
Onder vriendelUke parasols staan er na ta
feltjes en stoelen, er zun schommelende rust
banken en de hooiberg, waar eens het voeder
lag voor de koelen, bergt nu spU» en drank voor
den ultgaanden mensch.
Temidden dezer genietingen glUdt de blik
over bet water van de Leede en de verre vlakten
naar de grens tusschen wolken en land.
Deze genoegens werden ons echter nog even
onthouden, omdat grootere. culinaire geneugten
ons stonden te wachten
Binnen in de boerderU. nog bemeubeld met
oud-Hollandsche meubelen en versierd met op
gezet wild en gevogelte als een bevroren dieren
tuin. stond de lunch.
Aan den ingang vacht ons een kostelUk
aperitief en na dezer genieting komen wu langs
een aangeschoten kotujn en een wild varken
Ik sprak u toch ran opgezette dieren in de
eetzaal.
De burgemeester van Warmond, de edelacht
bare heer A. Ketelaar, sprak aan dezen disch
als gastheer een woord van welkom, ^le voorz
van de Ned. Vereen voor Vreemdelingenverkeer
sprak. Henry Asselln sprak in ds aoetvioeieude
De pers was er zelfs van over de grenzen
met haar vertegenwoordiger uit Engeland, de
Haagsche redacteur van de ..Daily Mali’’ en
monsieur Henry Asselln, de voorzitter van de
bultenlandsche pers te Den Haag, die de Fran-
sche bladen representeerde.
Na deze harteUjke ontvangst werd de autocar
bestegen, niet voordat de man ran Polygoon
een prentje had gemaakt en In een mooie auto
car schokten wU naar Warmond.