Samenwerking in den aether Prikkeldraad R D SA DE VOLKSWELVAART BEDREIGD Goocheme zakenlui OP WILDE WATEREN OP WARMOND’S Veel omstreden vraag AA Genietingen aan de Leede Het autobedrijf bevoorrecht ft*, DONDERDAG 9 JUNI CHAOTISCHE TOESTAND Radio-Raad Vele voordeelen NIEUWE PACHTREGELING De initiatiefnemer* handhaven hun voorstellen RU De goedkoope auto De nieuwe Sociëteit De oude behuizinge W 1; P V 4 Elke poging daartoe bij voorbaat tot mislukking gedoemd Fraai gezicht op de plassen l Samenwerking onmogelijk a Omroep-Controle-Commissie Vrije spel der krachten De voorgestelde regeling dient op zichzelf beoor deeld I tv Jja* V I1 s RUST EN MEERRUST t Ongebonden ontwikkeling Algemeen Programma EISCHEN VAN HET ALGEMEEN PROGRAMMA De-rechtszekerheid van den pachter I loak op bet er ook op de Kaag. waar het rood n eoe opea. n u. JS il wa Onder ..Samenwerking tusschen de omroep- rereemgingen schrijft de Commissie: Elke omroepvereenlglng verzorgt derhalve het algemeen programma op den voor haar aan gewezen dag In zijn geheel." De samenwerking tusschen de omroepvereenl gingen is nog geen stap verder gekomen. De Commissie is echter overtuigd, dat ten slotte het Algemeen Programma de basis zal vormen voor een samenwerking tusschen de vereeni- gingen. Indien zooals de Commissie in haar vorig Jaarverslag reeds opmerkte een com promis tusschen de omroepvereenlgingen zal zijn tot stand gekomen." Wij. Hollanden, leven echter In een vrtj land. Wij houden niet van contröle en wettelijks be palingen. WU moeten niets van ^naasregeln” heb- op de groote urgentie om een begin te maken met het opheffen van de rechteloosheid der Ne- derlandsche pachters, genoodzaakt gezien, van hun recht van initiatief gebruik te maken. Voorts mogen leden der Tweede Kamer zich niet laten leiden door de vraag, of indiening van wetsvoorstellen aan de Eerste Kamer of aan enkele leden van dit lichaam al dan niet wel gevallig zal zijn. De voorstellers kunnen dan ook niet voldoen aan den wensch. door verscheidene leden in het voorloopig verslag uitgesproken, om de voorstel len in te trekken. Zij zouden daartoe gaarne bereid zijn, wanneer de regeering aelve wets voorstellen sou Indienen, die de pachtquaestle niet ongunstiger zouden .regelen, dan in de door hen Ingediende voorstellen geschiedt. mips üiteit ges» i op* een en Er aan strak haren. Wu spiegelglad schuimde Dat het autovervoer goedkooper, dikwijls zelfs veel goedkooper is dan dat met de spoor, is ge noegzaam bekend. Doch, dat de auto zelfs zoo goedkoop te krugen is. dat het heden ten dage goedkooper is zfjn eigen vrachtauto» ongebruikt te laten staan en het vervoer met gehuurde auto's te bewerkstelligen, is misschien niet zoo algemeen bekend. Zoo overvloedig en billijk is het aanbod van vrachtauto’s, dat een groote onderneming voor wegenaanleg in ons land, thgna haar grondstoffen goedkooper met ge huurde autos laat aanvoeren, dan haar eigen autopark daarvoor te gebruiken. En niettegen staande dat, schaft nog menige zaak zich toch “nog eigen vrachtauto's aan. Zou het voor die Zaken dan nog wel voordeellger zun zelf haar goederen te vervoeren? Of rijdt men maar raak, zonder eenige kostenberekening? Is bet nu inderdaad waar, dat het vervoer met een vrachtauto goedkooper is dan met de spoor? Neen, dat is het zeer zeker niet. De vervoerskosten van den tonkm. zijn met de spoor zelfs eenige malen lager dan de vervoerkosten van den tonkm. met een vrachtauto, en zulks nog wel niettegenstaande de spoorweg zeil voor het Onderhoud en de bediening van den weg en de veiligheid van het verkeer heeft te zorgen. En niettemin neem ik gaarne aan dat een Na de mislukte pogingen In 1930 om tot ■amenwerking bu de verzorging van het alge- ben en ons zijn ..prlvatwirtschaftllch" en ..ge- meinwlrtschafUlch" veel te geleerde woorden. Wjj hebben bovendien met Oostenrijk en Duitschland en Polen en zoovele andere landen niets te maken. Onze regeering wenscht geen beperking, wenscht integendeel het vrije spel der krachten en schaart zich daarmede onom wonden aan de zijde van hen. die het ..privatwirt- schaftllche” beginsel huldigen. Chacun pour sol et Dieu pour nous tous! Welnu, wat let de spoorwegen om dan ook te breken met het blijkbaar geheel verouderde .gemeinwlrtechaftllche" beginsel, dat tot nu toe massa st anders? i wachten Tribune komt door het Tribune- te Amsterdam op verschillende die niet uit het bedrijf ultnoodiging van het gemeente Warmond, tevens het actieve be- zouden aan dit van meen programma tuschen de omroepvereenl gingen te geraken, heeft de Commissie geen verdere pogingen in die richting meer gedaan overtuigd als zij was. dat bij de huidige con stellatie in de Nederlandsche radio-omroep- wereld, waarbij de aanleiding dezer verdeeld heid nog steeds aanwezig schijnt te zijn, elke poging tot samenwerking bij voorbaat tot mis lukking is gedoemd. De voorstellers meenen te moeten veronder stellen. dat ook de Eerste Kamer zich zal laten lelden door 's lands belang en elk wetsvoorstel op zijn Innerlijke mérites zal beoordeelen De Eerste Kamer zal In haar nieuwe samenstelling over de aanhangige wetsvoorstellen moeten oordeelen. Vroeger heeft de Tweede Kamer ze met afgehandeld. Het is volstrekt niet zeker dat de Eerste Ka mer in haar nieuwe samenstelling eenzelfde oordeel zal hebben over de pachtwetten als de Eerste Kamer in haar oude samenstelling. De voorstellers kunnen niet aannemen, dat juist zou zun het vermoeden, dat een aantal leden van de Tweede Kamer, die destijds voor de volkomen identieke regeerlngsvoorstellen hebben gestemd, hun stem aan de initiatief voorstellen zullen onthouden Immers, ook de leden der Tweede Kamer hebben de hun voor gelegde wetsvoorstellen op zichzelf te beoor deelen. Uit den aard der zaak kunnen de voorstellers zich niet vereenlgen met het oordeel van de leden, die de voorgestelde regeling overbodig achten en het voldoende vinden,als gestreeld wordt naar een vreedzame toepassing van de bestaande bepalingen. vlschhandelaar voor het vervoer van zijn vlsch van IJmulden naar Parijs minder aan een vrachtauto-ondernemlng behoeft te betalen, dan hij daarvoor aan de spoorwegen zou hebben neer te tellen. Welnu, hoor ik velen zeggen, dan is het ver voer per auto toch ook goedkooper. Dit is inderdaad juist, wanneer men het beschouwt van het enge standpunt van den vischhande- laar. die vanzelfsprekend per auto vervoert, om dat hem dat minder kost. In werkelijkheid echter kan hU met de betaling van den lagen vrachtprus volstaan, omdat hij gebruik maakt van een paraslteerend vervoermiddel Zulks is het logische gevolg van het feit, dat de vracht auto. In de omstandigheden, waaronder deze wordt en hier te lande kan worden gebruikt, namelijk volgens een zuiver ..privatwlrtschaft- llch”. Inplaats van volgens een „getncin- wlrtschaftllch" beginsel, alleen die goederen ver voert. welke bij de spoorwegen in' de duurste tanefklassen zijn Ingedeeld en slechts dan alleen nog in relaties, waarin steeds voldoende hoe veelheden vracht verkregen kunnen worden. Derhalve, een afroomsysteem. uitsluitend voor het vervoer van hoog geclasseerde goederen. Wat dit voor invloed moet hebben op de be- drijfsuitkomsten van een spoorwegmaatschappij, moge blijken uit het feit, dat de voor het autoé vervoer in aanmerking komende goederen in Duitschland slechts 9 2 van het totale vracht vervoer uitmaken, doch 31 van de vrachtln- komsten vertegenwoordigen. Wat de gevolgen zijn van een vrij en onge bonden ontwikkeling van het autoverkeer en welke wegen het autobedrijf zich daarbij uit zoekt. met volkomen negatie van het algemeen volksbelang, is zonneklaar in Polen gebleken. Tot voor ruim een Jaar heeft de Poolsche regeering het autovrachtvervoer zich geheel vrij laten ontwikkelen, teneinde de door de spoor wegen weinig bediende landelijke contruen nieuwe verkeersgelegenheid te verschaffen. Het bleek echter al spoedig, dat de vrachtauto- ondememlngen alleen Interesse hadden voor die verbindingen, waar zjj in rechtstreeksche con currentie met goed belaste spoorlijnen zich een vervoer met volbelaste wagens in iedere rich ting zouden kunnen vrzekeren. De bedrijfsauto- houders benutten hun vervoersvrijheid uitslui tend om van de spoorwegen de zware, voordeellg in vrachtprijs zijnde, stukgoederen en waardevolle wagenladingsgoederen af te roomen en de lichte en volumineuze stukgoederen, alsmede de weinig waarde vertegenwoordigende wagenladingen aan de onder den vervoersplicht gebukt gaande spoorwegen over te laten. De landelijke gebieden, waar toch geen winst te behalen zou zj)n, keken zü niet aan. Tout cotnme chez nous! De onttrekking van de waardevolle vrachten aan de spoorwegen nam zulke afmetingen aan en bleek zoo schadelijk voor het algemeen be lang, dat thans wettelUke bepalingen tegen deze hoogst ongezonde concurrentie in behandeling zijn. Blijkt derhalve uit bovenstaand voorbeeld, dat de vrachtauto in haar ongebonden gebruik, door haar af room-systeem en de volkomen negatie van de verkeersarme gedeelten ran bet land, een gevaar voor de algemeene volkswelvaart wel degelijk met zich brengt; de schade, die zij bovendien door het snelle en veelal overbelaste vervoer aan de wegen en aan particuliere eigen dommen. met name aan de gebouwen en wonin gen. te weeg brengt, vormt alsmede een belang rijk nadeel voor de bevolking. Dat die overbelasting ge praatje en in vele gevallen niet gering is. blijkt uit de contröle. die van tyd tot tud in Duitschland wordt gehouden De samenstelling van de commissie voor het algemeen programma bleef in 1931 ongewijzigd. Onder „aard van het algemeen programma" vermeldt de commissie, dat zU met den minis ter tot overeenstemming kwam over de normen waaraan net algemeen programma moet vol doen en welke samengevat zijn: I Een belangrijke groep van luisteraars, on verschillig welke wereldbeschouwing zU ook aanhangen, moet met nut en genoegen kunnen luisteren. Strikt wetenschappelijke voordrach ten. die alleen voor deskundigen en vakgenoo- ten zun bestemd, zun uitgesloten, populalr- wetenschappeluke zun toegelaten, ook al zal met iedereen daarin belang stellen. Niemand mag bepaaldelijk uitgesloten zun. De voor drachten moeten zich dus niet richten uitslui tend tot hen. die zich opgegevep hebben of be paalde leermiddelen hebben aangeschaft. Der halve zun cursussen uitgesloten, in tegenstel ling met causerieën, ook al hebben deze ver-, schillende vervolgen op andere dagen, dan het A.gemeen Programma wordt uitgezonden. II. Het Algemeen Programma moet zoodanig zun. dat niemand er redelukerwjjs aanstoot aan kan nemen. Ofschoon dit criterium negatief is, kan het toch bu ruime toepassing aangeroerd worden tegen de neiging om het programma op laag peil te brengen daaraan kan toch menig een zich stoeten. Door dit criterium zun uit gesloten frivole muziek, ruwe woorden, vloeken e.d., maar van den anderen kant worden er ook door uitgesloten godsdienstige oefeningen, dogmatische uiteenzettingen, die een polemisch karakter dragen, thetisch dogmatische verhan delingen. in zoover die andersdenkenden in on aangename spanning brengen, wusgeerige ethi sche bespiegelingen, in zoover die van denzelf- den aard zfln. ed. BU literaire voordrachten is er verder rekening mede te houden, dat het gesproken woord een anderen Indruk maakt dan het gedrukte, zoodat aan de uitzendingen zwaardere eischen zun te stellen dan aan het geen door de drukpers wordt verspreid. Voor de uitzendingen kan. wat jUe aanstootelukheid be treft als maatstaf gelden: wat in de huiskamer kan worden toegelaten. De omroepvereenlgingen geven bluk geheel in den geest van de Commissie de programma’s ■amen te stellen. De op zichzelf staande op merkingen, die de Commissie enkele malen moest maken, doen aan dezen algemeenen regel geen afbreuk, omdat er incidenteel tusschen hen. op wie toezicht wordt uitgeoefend en de toezichthouders altijd verschillen mogelUk zijn Verschenen ÜJn de jaarverslagen over 1931 nm den Radioraad, de Algemeene Program- ma-cooimissie en de Radio-omroep Contróle- cMuntesie. Het volgende is er aan ontleend: BU de mondelinge behandeling zullen de voorstellers ernstig bezwaar moeten maken te gen amendementen, ertoe strekkende, rechts zekerheid van den pachter te verzwakken. Wanneer het continuatierecht, waarvan de prusregellng door de overheid een onmisbaar onderdeel vormt, zonder meer uit de ontwerpen zou worden geschrapt, zooals sommige leden verklaarden, te begeeren. zouden deze wets voorstellen volgens de voorstellers dermate ge denatureerd zun. dat de aanneming geen zin meer zou hebben. Tegenover voorstellen, die de rechtszekerheid kunnen versterken, staan de voorstellers volstrekt niet bU voorbaat afwU- zend. Verschenen is de memorie van antwoord aan de Tweede Kamer inzake de voorstellen van wet van den heer Van der Sluis ca., betref fende nieuwe regeling van de pacht en rege ling pachtcommissles. De voorstellers merken op. dat ook zU er de voorkeur aan zouden hebben gegeven, als de regeering na de verwerping van de desbetref fende wetsontwerpen in de Eerste Kamer, met een al of niet gewUzlgd wetsontwerp zou zun gekomen, en zU hebben er zich voor de indie ning van hun voedstellen van vergewist, of dit Inderdaad zou geschieden. Toen echter geen ujteicht op een spoedige indiening geopend wfcfcl hebben de voorstellers zich, met het oog witte boerderUtJe staat, het middenpunt xvan vroolukheid en vreugde voor ai deze waterrat ten. Boven en behalve de bedrUfsultvoertng vol gens een zuiver ..privatwtrtschaftllch” beginsel, heeft het vervoer per auto. bU gemis aan vol doende regeling van regeeringswege nog vele reeds vrU algemeen bekende, doch niet gaarne erkende, en reeds veelvuldig naar voren ge brachte voordeelen van wegaanleg.- onderhoud enz. boven de spoorwegen; voordeelen. die de sluizen tot een ongelUke concurrentie wijd openzetten. Vermeldt het Rapport van de Com- mlssle-de Vries niet, dat het gemis dezer voor deelen den spoorwegen op een JaarUJksche uit gave van 48 mlllloen komt te staan? Indien de Staat .ten einde de spoorwegen billUkerwUze op een geluke vervoerbasls als de auto te bren gen. JaarlUks aan de spoorwegen 48 mlllloen als subsidie zoud doen toekomen; dan zouden de huidige tarieven der spoorwegen er zeer zeker geheel anders uit gaan zien Die 48 mll lloen toch vertegenwoordigen niet minder dan 37 van de totale ezploltatle-ultgaven. Ik wil op deze ongelukheld in de bepalingen voor de bedrUfsultvoertng thans niet yerder In gaan. Slechts wil ik nog even het licht laten schUnen op den Invloed van het gebrek aan wettelUke bepalingen op de dienst- en rusttUden van het auto-personeel. In Amerika is berekend, dat het vrachtautovervoer. indien het gehouden ware aan dezelfde bepalingen op de dienst- en rusttUden als de spoorwegen aldaar, zich een meerdere personeeluitgave van 3 91.000.000 in het Jaar zou moeten getroosten. Deze eene bepaling zou reeds geheel andere toestanden te weeg brengen. Gezien de enorme bevoorrechting, die het auto bedrijf thans nog m ons land geniet. Is het vol komen begrUpeluk dat de beer Ir. L. Swaab in de vergadering van het ..KonlnklUk Instituut van Ingenieurs" op 18 December 1931 zeide: ..Iemand van de spoorwegen heeft inderlUd een stuk geschreven: de vrachtauto een gevaar voor de volkswelvaart; spr gelooft dat hU er eenigs- zins naast was en hU hoopt, dat de regeering duidelUk zal interpreteeren den wensch uit alle bedrUfskringen: laat in godsnaam het vracht verkeer vrU; men zal zelfs het meest economi sche wel kiezen: als het spoorvervoer maar een dubbeltje goedkooper is. zal niemand een auto kiezen". De heer Swaab weet even goed als Ik. dat bU de invoering van behoorlUke wettelUke bepalin gen op het vrachtautovervoer. de gulden tud voor zUn troetelkind voorbu is. Vandaar zun smeekbede tot de regeering. Nochtans heeft die ongelUke concurrentiebasis, welke oorspronkeluk in alle landen van de wereld bestond, reeds in verschillende landen tot invoering van de in het algemeen belang zoo noodzakeluke regeling gevoerd en in nog veel meer landen zUn deze wettelUke bepalingen thans in de maak. Het strengst-doorgevoerd zUn deze bepalingen tot uiting gebracht in de regeling, die met 1 Januari 1932 in Oostenruk van kracht gewor den is. Een concessie voor het autoverkeer wordt er uitsluitend verleend, indien de con- cessie-aan vrager waarborgen biedt voor een blU- vgnde regelmatigheid, veiligheid en capaciteit van zUn bedrUf; indien voor dit bedrijf de ver- keersbehoefte voorhanden Is en Indien andere bestaande verkeersmiddelen er niet door bena deeld zullen worden. Voorts zal het autoverkeer ter volkomen gelukstelling met de spoorwegen onderworpen zun aan een bedruts- en vervoers- verpUchting en is een ongelUke behandeling van de vervrachters, ten opzichte van de vervoers- prUzen. verboden. Bovendien moeten de tarieven en de bepalingen waaronder het vervoer zal plaats hebben door de regeering worden goed gekeurd. WU komen daar in de nieuwe Sociëteit, een wUd koepelvormig gebouw, dat prachtig aan past bU de oude hulzlnge en waar men binnen den stand van den wind van den zolder kan aflezen Hier gebruiken wU in volmaakte eensgezind heid de thee. WU bestogen langs primitieve ladders den hoogen starttoren. en zien lilt over water en land naar de ranke scheepjes, die ook deze schoone wateren bevolken. Dan gaat de tUd dringen en noode verlaten wü deze liefelUke plek. De .Xiourina” brengt ons over deze schoone wateren weer terug naar Warmond, waar .Meerrust" ons weer een verkwikking is na deze schoone reize. En terwijl wij binnen zitten te kwetteren als Jonge vogels over de schoonheid van Warmond'! wateren, de Kagerplassen, slaapt daar in een zwaren fauteuil bU den brandenden haard ft is Juni) een man. die den heelen dag zUn plas sen heeft bevaren en bezeild en die nu rust van den slaapbrengenden wind temidden van dit levendige gezelschap. Zun deze plassen dus geen gezonde medlcün voor hen. wien het drukkende leven slapelooze nachten brengt? )H^Wel, te velen van ons trekken nog naar het Mriteniand en begrupen nfet, hoe toeristen van de geheele aarde zoo onwijs zUn om hun va- c an tie door te brengen in ons land, zoo duide lUk „ontworsteld aan de wilde baren". Ga eens naar Warmond en ge zult het be- grupen. Bolsjewieken ztjn natuurlijk menschen, die met een vies gebaar hun neus optrek ken voor het muf riekende slijk der aarde. Dat zou men tenminste veronderstellen; het geld in de beurs van*n ander ia hun Immers steeds als een doom In t vleesch en ’t is aan het vervloekte geld, dat de huidige maatschappij sterven moet, heet het.... Men zou dus veronderstellen, dat bolsje wieken als de dood zijn voor dit gevaarlijk vergift. Maar neen! curieus is het: als we de bolsjewieken zoowel privé als en masse in hun dagelijksche doen zien, dan merken we op, dat ook zij er weinig bezwaar tegen hebben, zich met het minderwaardige geld te encanailleeren. ren Zie naar de machtshebbers In Rusland, ze exporteeren het land leeg om maar aan geld te komen en honger en gebrek en slavendienst zijn het deel der onderdanen, die als willooze instrumenten moeten dienst doen om voor de heeren koopwaar te pro- duceeren. Opmerkelijk Is het, hoe de Lenintjes in Nederland hun groote broers in Rusland ook in dit opzicht na volgen: dank zij onze kapitalistische regeering zijn zij nog niet In staat, Nederland leeg te verkoopen en ons volk aan honger, ge brek en slavendienst prijs te geven; de gróóte geldmaker!] op z’n Russisch kunnen zij dus nog niet beproeven, maar in X kleine Telkens en telkens hebben de heeren van „De Tribune” al gepoogd, munt ja, .stinkende” munt te slaan uit de goed- geloovlgheld der bolsjewistische broers en zusters, die voorgepreekt kregen, dat het dagblad „De Tribune" in gevaar was. ja, zou moeten verdwijnen, als de partij- genooten van hun en haar schamele centjes nog niet wat afstonden.... Alsof Moskou zijn orgaantje In Neder land In den steek zou laten! Het nieuwste middel om geld te kloppen uit de zakken der arme massa is echter nog origineeler. Zooals men weet, heeft de „Tribune"* redactie ’n stuk of wat beleedlglngszaken loopen; veroordeelingen zullen niet kun nen uitblijven.... Tsja! Zit daar munt-muziek in of niqt? De redactie is hoopvol gestemd en waag: dus *n kansje: „De proces extra-uitgaven. kunnen worden gedekt. X Mag natuurlijk aan het ministerie- Ruys niet gelukken, onze krant een flnan- cieele strop te bezorgen. Daarom roepen we de vrienden van De Tribune op een bijdrage Ineens te willen storten voor de proceskosten en deze op te zenden aan de administratie van De Tribune. Amstel 85 Amsterdam (C l (giro-nummers, zie kop van het blad». Bij de geldzending te mel den voor proceskosten. Het geldt hier; wie snel geeft, helpt den aanval van Ruys afslaan!” Zoo willen de slimme heeren de arme lezers dus laten opdraaien voor hun eigen onverantwoordelijk gedoe. Dat ’s één. Maar bovendien scheppen zij zich zelf een kansje voor de goeie anti-kapitalis- tlsche zaak nog 'n kapitalistisch centje over te houden» Goochem? ving van den minis: verzoek de vereen voorwaarden, op ven de Phohi medegedeeld, Nederlandsche omroep' zender zou toelaten. Bu schrUven van den 28 Juli deelde de Radio raad deze voorwaarden aan den K.R.O.. N.C.- RV, VA.R.A. en V.P.R.O mede met verzoek om schrifteluke mededeeling van de beschou wingen. waartoe deze voorwaarden aanleiding gaven. Als antwoord op zUn venoec ontving de Ra- dio-raad van de KRO en de NC.R.V. beschou wingen bU een gemeenschappelUk achrUven van 6 Augustus. De minister zond bu kablnet-achrUven van 30 Augustus no. 237 aan den Radioraad nadere inlichtingen van de PhohL Van de VARA en VPRO ontving de Radlo- raad antwoord op zUn verzoek bU schrUven'van 25 resp 29 September. De Indische commissie had naar aanleiding van de ingekomu antwoorden op 21 October een bespreking ^het het bestuur der Phohi in het gebouw der Ned. HandelsmaatschappU te Amsterdam. Naar aanleiding van deze bespreking stelde de Radio-raad een nieuw voorstel samen en deelde dit bu achrUven van 18 November aan de Phohi mede, welke antwoordde bu schrUven van 15 December De verdere afwikkeling van deae aangelegen heid valt in het volgende verslagjaar. De samenstelling van den Radioraad onder ging in het verslag alleen wUziging. doordat het lid, mr. B M. Berger, dat ontslag had ge- r-aagd. werd vervangen door mr. P. J. A. Kleene In zijn vorig jaarverslag deelde de Radioraad mede, dat nog vóór zUn advies van 13 Juni 1930 over den zendtUd voor den omroep naar de Nederlandsche Koloniën was uitgebracht, de phohl-directle had besloten met Ingang van 1 juli 1930 den zender te sluiten. Nadien bleef, althans wat den Radioraad be treft, de zaak rusten, totdat deze een brief ont- ir van 27 Juli no. 65 met fir«en te nooren over de rek; van den minister door irop deze de andere mlgingen op turnen nog altijd Igenomen wordt. De groote van de bevolking wil toch Immers niet Bovendien! Men kan toch niet blU^ën of de regeering te zuner tUd misschien ook tot andere inzichten zou kunnen komen en onder- wUl het vervoer hoe langer hoe meer zien ver- dwynen! Men zal er integendeel alles op moeten zetten om de Inkomsten en uitgaven in evenwicht te houden, of liever gezegd weer te brengen; maar daarvoor zal. zooals Ik in Novem ber 1930 reeds schreef, het noodlg zUn de vrachtprijzen der grondstoffen, halffabrikaten, kortom van al die goederen, welke thans tegen nagenoeg de werkelUke bedrUfskoeten worden vervoerd, te verhoogen. Naar vermeerdering van het vervoer per spoor zal gestreefd moeten worden. Eveneens naar populariteit. En boe bereikt men die beter, dan door verlaging van de reizlgerstarleven tot min stens de vóór-oorlogsche. door uitbreiding van het buurtverkeer, door belangrUke verlaging van de tarieven voor vacantle-kaarten en gezel- schapsbiljetten, door invoering van goedkoope acht-daagsche abonnementen voor het geheele net, door invoering van goedkoope Zondagskaar- ten voor uitstapjs en week-end-kaarten. door het rUden van extra-goedkoope treinen op Zon en Feestdagen; alles in scherpe concurrentie tegen het autobus- en tot autobus geïmprovi seerde vrachtautoverkeer. Voorts een drastische verlaging' met 50 A 00 van alle tarieven voor het vervoer van die goe deren, welke in de eerste plaats voor het auto transport In aanmerking komen. Daarnaast: verdrievoudiging van de tarieven voor bet ver voer van volumineuze goederen; 100 ver- hooging van de tarieven voor het vervoer ran kolen en andere massagoederen en voorts van alle goederen, die voor een transport iii vracht auto's niet in aanmerking kunnen komen en zulks tn de eerste plaats naar die plaatsen, waarheen geen concurrentie van het ook ge subsidieerde water transport te vreezeu la Boven dien een vrachtberekenlng voor het vervoer op de zUUJnen en locaalspoorwegen in de verkeers arme gebieden, die de auto negeert en waarop thans flink verloren wordt, aan de hand ran een tariefkllometerberekenlng, die het dubbtie uitmaakt ran den werkelpken afstand GP deze wuze aal naar mUne evening een concurrentie bU het vrije spel der krachten mogelUk zUn en de kans bestaan het tewtee* in evenwicht te brengen. De regeering zal eon- sequent bluvende. dit allee we! moeten goed keuren. M zich er in moeten schikken straks N>^30 of meer mUUoenm per jaar bQ te pasten. De samenstelling der Commissie onderging WUziging. doordien het lid mr. B. M. Berger ontslag verzocht en werd vervangen door mr. W J Berger. GelUktudig met de aan den Minister ver strekte inlichtingen met betrekking tot de in de Tweede Kamer der Staten-Generaal ge maakte opmerkingen ter gelegenheid van de interpellatie-Albarda deed de Commissie aan den Minister toekomen een voorstel tot wUzi ging van het Radlo-contröle-reglement en de Instructie der Commissie. .Men weet dat, tégen de uitspraak van de federatie in. 3 socialistische raadsleden hebben gestemd vóór verlaging van de loo- nen der gemeentewerklieden. Daarom zijn nu vele sociaal-democraten hoos op die vertegenwoordigers van de S. DAP. in den Amsterdamschen Raad. Het regent moties; er is zelfs voorgesteld <he heeren te royeeren. Gelukkig zijn er kopstukken in de SJD-A. die de houding der drie raadsleden ver dedigen, ja prijzen. „Onze mannen in de vertegenwoordigende lichamen mogen geen marionetten zijn.” In dien zin schrijven O-a. Wibaut en Albarda ^Wat nu in de S.D.A.P. gebeurt, kan ook *°°r ons leerzaam zijn In het algemeen ,,”et logisch, dat partijgenooten in een «elfde quaestie hetzelfde inzicht hebben en oat ze derhalve veelal in denzelfden zin stemmen. Maar als er verschil van meemng HJst, als er onder de onzen mannen zijn, die anders stemmen, dan een groep onder •ns wel wenscht, dan onthoude men zich van teekenen van afkeuring, dan eerbiedige men de zelfstandigheid van onze vertegen - woordigers." ook daar het juiMe «landpunt. Er was een bestuur van- stuur ran V. V. V. aldaar tot een bezoek aan Warmond en haar beroemde Kagerplassen. Voor wie het niet mocht weten en dat hU zich stil houde en schame diene, dat V. V. V. niet is de naam van een voetbalvereeniging uit Vrouwbuurtstermolen of Vetstukkenmond. maar van de vereeniging tot bevordering van bet vreemdelingenverkeer. Zaterdag was de dag. dien het actieve ge meentebestuur voor ons de pers had uit gezócht. In .Spoor en Tramwegen" schrUft Ir. W Si mon Thomas een seer lesenswaardlg artikel over .De vrachtauto, een gevaar voor de volkswel vaart". Aan genoemd artikel ontleenen we ojn. het volgende: Eenlgen tijd geleden hebben we getracht onder bovenstaand opschrift uiteen te setten. waarom de vrachtauto, tengevolge van de omstandig heden waaronder zU voor het vervoer van goederen wordt gebezigd, een gevaar oplevert voor de volkswelvaart. Toentertijd is door mü beweerd, dat Indien de auto, onbelemmerd In naar verrichtingen, voort zou 3aan het vervoer van de spoorwegen af te roomen. dat dan het oogenbllk niet ver meer zou zUn. dat de zoozeer gevreesde en gehate tekorten op den spoorweg dienst weer zullen optreden; tekorten, die door de belastingbetalers zullen moeten worden aan gezuiverd Sedert dien Is anderhalf jaar verloopen. In welk tijdperk het vrachtautoverkeer ook in ons land In sterke mate is gestegen en op verkeers gebied een ware chaotische toestand is ontstaan Niet slechts Is het aantal vrachtauto’s belang- rUk toegenomen, doch ook In haar afmetingen en In het laadvermogen is een stukende lUn zeer wel merkbaar. Het veevervoer, dat vroeger voor een groot deel per spoor ging, heeft khans, voor zoover dit niet tusschen enkele daarvoor gunstig gelegen plaatsen nog te water geschiedt, vrU- wel uitsluitend per vrachtauto plaats. Verhuls- boedels ziet men om zoo te zeggen niet meer bu de spoorwegen. Niet alleen Is het vervoer van de waardevolle stukgoederen over kleine afstan den grootendeels In handen van de vrachtauto- bouders; doch over de groote afstanden neemt dit vervoer ook hand over hand toe. Van Noord naar Zuid, van Oost naar West en omgekeerd doorkruisen de vrachtauto’s het land. En bu een vervoer van stukgoederen is het niet gebleven. Veel van wat vroeger als wagen- lading over de spoorwegen werd vervoerd, gaat thans met auto Vermeldde de ,N R. Ct." In haar blad van 20 April J.l. niet een en ander over het vlschvervoer van IJmulden naar Ant werpen en ParUs en In haar avondblad van 22 April d.av. meer uitgebreid over het auto- vischvervoer naar Duitschland. naar het Run en Roergebied. Voor dit vervoer worden ge bezigd tractors met aanhangwagens, voorzien van geïsoleerde wanden, alles te zamen op 10 wielen, met een laadvermogen van 15 ton. Vol gens die berichten zou het vervoer ran de vlsch met auto's veel goedkooper zUn dan met de spoot en een verandering ten gunste van den afzet van dit artikel tengevolge hebben. En de ultnoodiging was vergezeld gegaan van een program ma. dat aanlokkehjk genoeg was, om er zelfs een moolen dag aan te wagen. Nu was de dag niet zoo mooi, als wU jour nalistieke stedelingen in onse oonooselheld wel hadden gedacht, dat hU. voor een boottocht althans, moest zUn. waren. zU het ook lichte, reminiscenties herfst vol wind, de hemel was niet blauw en de wind woei door onze In de 8D A J*. Is weer een vraag aan de orde, die ook bij ons wel eens zorgen heeft gebaard, schrijft JJe Vrijzinnig-Demo- kraat"; taal van zUn land; nog anderen spraken, tot dat het tud werd voor den tocht over Daar bulten op de Leede lag de .Lourina’ op ods te wachten. Als volslagen zeerobben zien wu eerst omhoog naar de lucht. Er Is een wind, die de wolken aan flarden scheurt, zoo dat deze nu door de lucht zeilen en fladderen als gewasschen hemden aan een drooglUn. wu hebben wel eens gehoord van hollen en bollen en ruimenden wind, maar onze kennis gaat niet zoo ver, dat wU deze verschillende kwaliteiten kunnen onderkennen. Voor ons Is er slechts wind, tout court. En terwUl deze om onze haren vliegt, wat niet alle deelnemers kunnen zeggen, bestijgen wu de „Lourinadie ons nu langs Warmond's Canal Grande naar de schoone Kaag zal bren gen. Het is ontegenzeggelUk wat frlsch op de boot, zoodat wU ons in de jassen hullen en aldus toch boven op het dek de ons omringende schoonheid kunnen gadeslaan. Wat zouden de Warmonders, wier huizen liggen aan dit schoone water, niet moeten denken van hel illustre gezelschap, dat hun plassen komt zien, als allen bu dezen uittocht zich zouden verschansen In de ingewanden van deze mooie boot. Wat zal ik u vertellen ran de schoonheid van dit water en dit land? WU sten op het water, ver over de groene weiden, onderbroken door landelUke boerderU- tjes en de wUzende wieken van verre molens. wu komen aan het Zwetland. om door het .Nauw ran Calais” het Norremeer op te varen. Kleine bootjes met ranke, witte zeilen varen langs ons. ZU gaan als een zwerm zilvermeeuwen, hun witte zeilen spiegelend In het klare water. Dit Is de blanke schoonheid van het meer, dat zich beweegt onder den koepel der wolken en zich buigt in den beukenden wind. Daar spelevaren honderden bootjes, bemand met sporttere waterratten en zeilkundig gekleede. sportieve meiskens. Het moet heerlijk zUn rood te dobberen op dat wilde, frlssche water en uit de boot te dui ken in het koele meer, om dan na zulk een genoten dag terug te keeren monter en wel, de longen voigeblazen met gezonde buitenlucht, de huid bruin gebrand van stralende zonneschUn. Dan ben je uitgewaaid, dan ben je frlsch en schoon, dan heb je eetlust als een jongen, die den ganschen dag zUn spieren heeft gespannen, dan voel Je de tinteling van het leven. Hiqr geen fabriekssmook of benzinegeur van al te gastvrije uitlaa.tpUpen. De tevreden knor rende motorbooten, die hier rondknetteren, mogen misschien al eens benzinedampen losla ten, maar dan Is de wind er als de kippen bU. om ze op te nemen en ver weg te voeren, voor zU onzen neus In deze landelUke schoonheid komt streelen. Zoo Is het er op Norremeer en Zwelland. op BpUkerboor en Kever en vele andere met riet omkranste plassen en poelen, allen even schil derachtig. Zoo is onnoozelen. Is de zee schooner, als dj voor u ligt, dan wanneer wit-ge- golven in voortdurende onafgebro- ■enheld uitrollen op het strand? Zeker niet? Maar wU sim pelen bevroedden niet de schoonheid van het wilde water. Zoo togen wU dien dag naar Den Haag, waar In huize Voorhout de ontvangst sou plaste heb ben. In de stemmige voorzaal verzamelden zich de genoodigden. die allereerst een gastvnj ont haal kregen op echte Haagsche koffie en siga ren .specially made for Huize Voorhout The Hague Als vertegenwoordiger ran de gemeente War mond was daar de heer Heltlager om allen welkom te zUn. De pers was er Hier Is een boerderU. die geen boerderU meer is en waar dus ook niet meer geboerd wordt. Maar wel is er nog de oude hulzlnge. het uitgestrekte grastapUt, dat nu wegens onsten- tenis van koeien en ander vee een schoonbe- groeide vlakte is zonder de ongerechtigheden, die wel goed zUn voor het land, maar minder rangenaam voor den mensch, die bet land be treedt. Onder vriendelUke parasols staan er na ta feltjes en stoelen, er zun schommelende rust banken en de hooiberg, waar eens het voeder lag voor de koelen, bergt nu spU» en drank voor den ultgaanden mensch. Temidden dezer genietingen glUdt de blik over bet water van de Leede en de verre vlakten naar de grens tusschen wolken en land. Deze genoegens werden ons echter nog even onthouden, omdat grootere. culinaire geneugten ons stonden te wachten Binnen in de boerderU. nog bemeubeld met oud-Hollandsche meubelen en versierd met op gezet wild en gevogelte als een bevroren dieren tuin. stond de lunch. Aan den ingang vacht ons een kostelUk aperitief en na dezer genieting komen wu langs een aangeschoten kotujn en een wild varken Ik sprak u toch ran opgezette dieren in de eetzaal. De burgemeester van Warmond, de edelacht bare heer A. Ketelaar, sprak aan dezen disch als gastheer een woord van welkom, ^le voorz van de Ned. Vereen voor Vreemdelingenverkeer sprak. Henry Asselln sprak in ds aoetvioeieude De pers was er zelfs van over de grenzen met haar vertegenwoordiger uit Engeland, de Haagsche redacteur van de ..Daily Mali’’ en monsieur Henry Asselln, de voorzitter van de bultenlandsche pers te Den Haag, die de Fran- sche bladen representeerde. Na deze harteUjke ontvangst werd de autocar bestegen, niet voordat de man ran Polygoon een prentje had gemaakt en In een mooie auto car schokten wU naar Warmond.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5