I De Rijksmiddelen 2epp ronkt weer boven Holland Loonkorting N.S. Een zeer vlotte landing in Twente Ruim 100.000 toeschouwers Onvergetelijk gezicht I I Autoriteiten SOBRIËT AS-JEUGDBEWEGING Hy komt! Studiedag te Den Bosch KATHOLIEK JEUGDWERK In het Bisdom Roermond Zeemacht 5 Contante betaling Druiven eten in het Westland De Zeppelin kan komen a ONDER W1JSBEZUINIGING Verhooging toelatingsleeftijd Plechtige Omgang te Den Bosch Middelbaar Onderwijs Landmacht ZATERDAG 18 JUNI "n. POSTBESTELLINGEN TEN PLATTELANDÈ BLOEMBOLLENKWEEKERS IN HET WESTLAND IR IN BETALINGSVERKEER MET HET BUITENLAND Overeenstemming bereikt I I 1 Voor het eerst kreeg de Zepp in Nederland vasten voet aan den grond Vergelijking met den toestand in de omliggende landen Gestart Kort, maar onvergefelijk Luchtpost voor Indië Voorloopig verslag Eerste Kamer Het compromis-voorstel van de Directie alsnog aanvaard Zoo koerste de ,J.eppn in het ochtendgrauwen naar Twente, om den sensatielust van duizenden en duizenden te bevredigen. I n HO. m. van ft L te r L C i i ■o I k B Ier !•- MT ter un. iht In i UB 70 In de beden gehouden bespreking tusschen ed Directie der Ned Spoorwegen en den Pereoneel- raad ia thans overeenstemming bereikt op de basta van het voorstel In de bespreking van 30 Mei ontstaan. r. 5 ken. uln. I de m. 1758 M roer 4. Bij K.B is met ingang van 1 September 1933 benoemd tot leeraar van de Rijks Hoogere Bur gerschool te Neuzen: dz. H. Bruch, thans t|jde- UJk als zoodanig werkzaam. ti ll «r- TW1 ttar LA- len pa ter r. I alag te IX- x>te lijk. MU. m. ar. 31 wis Ga- *♦1. Omtrent de landing in Twente seint men ons nog: Z. K H. Prins Hendrik werd ontvangen door burgemeester Bergsma en begaf zich in een ge moedeljjk gesprek naar de groene eere-loge, waar hU door de verschillende aanwezige auto riteiten, onder wie de belde ministers, burge meesters van Twente en leden van Oed Staten werd begroet. De maand Mei bracht aan gewone midde len op 37.740.000 gulden tegen 43.255.000 over dezelfde maand 1931. Een vermindering dus van bijnd\vijf en een half millioen gul den! En dat niettegenstaande de Invoer rechten verhoogd zijn en een nieuwe benzi- nebelasting is ingevoerd. Bijna alle midde len hebben aan deze daling meegewerkt, sommige zelfs zeer ernstig Uitzondering zijn slechts de invoerrechten en de sulkeraccljns, waarvoor we echter hieronder de voor de hand liggende oorzaken zullen aangeven. Als we het totaal der eerste vijf maanden vergelijken met dat van vorig jaar, is het nadeellg verschil al aangegroeid tot ruim twintig millioen gulden. Vergeleken piet de raming Is de toestand over dit tijdvak nog niet ongunstig, we zijn er zelfs nog drie millioen boven uit. Men bedenke hierbij echter, dat sinds de raming vorig jaar Sep tember, voor pl.m. zes en twintig millioen gulden nieuwe middelen gecreëerd zijn, waartegenover echter staat, dat minister de Geer eigener beweging na October 1931 zijn raming met twintig millioen verlaagd heeft. Om tien minuten vóór acht kwam de Zeppe lin, die door eenige vliegtuigen was tegemoet gevlogen, plotseling boven het geboomte in zicht. Hij vloog met een wijden boog over En schede en stevende regelrecht op het vliegveld aan. Onmiddellljk werd de landlngsvlag met het Andreaskruis uitgeworpen, waarna de tou- Het luetatschlp „Graf Zeppelin" Is Zaterdag ochtend te 1.10 uur van Friedrichshafen ver trokken voor de vastgestelde vlucht naar Ne derland. Aan boord bevinden zich zeventien passagiers. Het staat onder commando van ka pitein E. A. Lehmann, terwijl als onder-com- mandanten meegaan de kapiteins Flemming. Von Schiller en Wltteman. Onder leiding van den beer Jac. v. d. Berg heeft de Westlandsche Bloembollenkweekers- vereenlglng een algemeene vergadering gehou den, die in hoofdzaak was gewijd aan een voor stel van de afdeellng Honselersdjjk. Deze had n.l. voorgesteld bij de veilingen In bet vervolg een contante betalingsregeling in te voeren. De afgevaardigde van Honselersdljk lichtte dit toe. en zette uiteen, dat contante betaling thans noodig is, om de veilingen voor vndergang te behoeden. Na een uitvoerige bespreking werd besloten, dat k contant zal worden geveild, met 1 pet. korting per maand. Voldoet deze regeling niet, dan sal met het hoofdbestuur een andere regeling worden besproken. De voorzitter drong tenslotte nog aan, zooveel mogelijk bollen ter eerste veiling aan te voeren. Het Zeppelin -bezoek heeft bet anders zoo landelijke Twente een onrustigen nacht bezorgd Reeds tegen twaalf uur vannacht werd de trek naar het Twentscbe vliegveld op de verschillen de wegen merkbaar. Tegen den morgen werd de drukte grooter en van vier uur af ‘s morgens ronkten de vliegtuigen reeds boven Enschedé en bewoog zich een onafgebroken file va nauto's en wielrijders in de richting van het vliegveld, zoodat reeds hier en daar langdurige opstop pingen werden veroorzaakt. Op het vliegveld heerschte een enorme ge zellige drukte. Het publiek werd voortdurend op de hoogte gehouden van de vaart van de Zep pelin en het Enschedtache poUtlemuziekcorpr zorgde voor een vroolljke afleiding. Midden op het terrein oefenden zich de lan- dingsmanschappen. Wanneer te ruim 7 uur een K L M -vliegtuig en eenige particuliere vlieg tuigen opstijgen om in zuidelijke richting te verdwijnen, staat het wel vast, dat de groote bezoeker niet ver meer Is. Na de algemeene opmerkingen hierboven valt over de afzonderlijke middelen niet zoo heel veel meer te zeggen. De Inkomsten- en vermogensbelasting maken met bijna twaalf en twee millioen nog een redelijk goed figuur. Er zullen ech ter begin Mei heel wat achterstallige ter mijnen alsnog betaald zijn, terwijl mis schien ook reeds voorlooplge betalingen over bet nieuwe belastingjaar zijn binnengeko men. We vreezen echter, dat de eerstvolgen de maanden een aanzienlijke daling zullen vertomen. Dat de dividend- en tantiëme-belasting zoo weinig oplevert Is zeer begrijpelijk. De talrijke jaarverslagen welke deze maand zijn uitgekomen, geven wel een sprekend beeld van den droeven toestand van het zakenleven. Dit middel heeft de eerste vijf maanden nauwelijks de helft der raming bereikt. Zelfs al houden we in het oog, dat vele maatschappijen eerst later In het jaar haar dividend declareeren, is het duidelijk, dat deze belasting op lange na niet een normaal peil zal bereiken. Invoerrechten stegen met pl m. zeven ton en liggen nu bijna zes en een half millioen boven de raming. Bedenkt men echter, dat hier zes en twintig millioen nieuwe midde len bij de oorspronkelijke raming moet ge voegd worden dat Is elf millioen over vijf maanden dan is er zelfs nog een tekort van vijf en een half millioen. Met het steeds dalende statlstlekrecht is dit wel het beste bewijs voor den teruggang der handelsbe- weging. De accijnzen zijn alle lager, de een min der de andere meer, uitgezonderd die op suiker, waarvan een toevallige omstandig heid nl dat er in Mei vijf betaaldagen wa ren, wel de oorzak zal zijn. Die op vleesch beelden al heel sterk de lage veeprijzen uit, terwijl de sterk gedaalde accijnzen op ge distilleerd, bier en wijn wijzen op de min dere koopkracht van het publiek. In de steeds dieper zinkende opbrengst der zegel- en registratierechten weerspie- gelt zich de weinige bedrijvigheid ter beurze. Ook de Successierechten zijn deze maand den dalenden weg der andere middelen op- gegaan. Zelfs als we In het oog houden het uiteraard wisselvallige van dit middel, was moeilijk Iets anders te verwachten. De ver mogens waarvan nu betaald moest worden, dat zijn die welke ongeveer negen maanden geleden door overlijden openkwamen, moe ten toen al zeer sterk door de ongunst der tijden zjjn aangetast. We zijn in de eerste vijf maanden reeds vier millioen onder vo rig Jaar en drie millioen beneden de raming. Wie bovenstaande korte beschouwingen gévolgd heeft, zal wel willen toegeven, dat ér bedroevend weinig reden Is tot optlmis- me en dat in de nabije toekomst zeer Ingrij pende regeeringxmnat,regelen onvermijdelijk z|jn. Ingevolge een oproep van den Bond Westland hebben 16 kweekers in het Westland hun be drijven beschikbaar gesteld om een druiven-eet gelegenheid voor toeristen in te richten. Naar aanleiding hiervan heeft de Bond Westland thans bjj 11 kweekers In het Westland, wier be drijven gelegen sjjn langs de hoofdwegen in de streek, zulk een gelegenheid Ingericht. Deze gelegenheden zullen voor het publ* herkenbaar zijn aan de daartoe ontworpen Bondsvlag. bestaande uit blauwe en witte baan, in de blauwe baan staat met zwarte letters: «Bond Westland" en in de witte baan een blau we tros druiven, met groen blad. Aan het publiek, dat van deze drulven-eet- gelegenheden gebruik maakt, zal in rekening worden gebracht de velllngprljs. vermeerderd met een bepaald percentage ter dekking van on kosten. Prijzen en kwaliteit staan onder contróle van den Bond Westland. wen door de 300 man sterke landingstroepen gegrepen werden. Met den kop tegen den wind In, daalde het luchtschip langzaam op bet vliegveld neer. Het werd door de tienduizenden belang stellenden hartelijk toegejuicht en met groote bewondering gadegeslagen. De landing geschied de vlot, de aanbllk was onvergefelijk. Zoodra kapitein Lehmann, het luchtschip verliet, werd door bet politiecorps het .Deutschland über Alles" gespeeld. Uit een onderhoud dat wjj met een der pas sagiers hadden, vernamen wij, dat de tocht, hoewel men voortdurend met tegenwind kampen had, voorspoedig verloopen was. Het was een schitterende tocht geweest. Het luchtschip had voortdurend op 400 M. hoogte gevlogen. Het algemeen oordeel van bemanning en passagiers was, dat de landing zeer vlot ver loopen ws. Kapitein Flemming verklaarde ons, zeer te vreden te zijn over de organisatie bij de lan- ding. In het retraitehuis der Paters Jesuleten te Spaubeek is een bijeenkomst gehouden van de geestelijke lelden van het Katholiek Jeugdwerk In het bisdom Roermond, onder voorzitterschap van dr. Poels, voorzitter van de dlcoesane Jeugdcommissie. Na een Inleidend woord van den voorzitter hield kanunnik Kardljn een In leiding over de kajottenbeweging In België. De plechtige Omgang ter eere van de Zoete Lieve Vrouwe van Den Bosch, die dit jaar op den lOen Juli langs den alouden 3idweg trek ken zal. belooft in luister dien van vorige ja- ren te overtreffen. Zooals men weet, valt deze plechtige Om- 496S- Onze Twentscbe redacteur schrijft ons d.d. 17 Juni: auto'i en rijwielen. Verderop strekken zich de groene boschranden uit en de Lonneker esschan met hun golvende korenvelden en het helrood van de dakpannen eener boerenhuizmge- Over t geheel rust de blauwe lucht met 'n zon er in, die 3 heele jaar nog niet zoo vriendelijk en mild was als In deze mid-ujnldagen. Moge ze Zaterdagmorgen ook zoo schijnen, want Twen te Is gereed: de Zeppelin kan komen. De verschillende ordemaatregelen voldeden uitstekend. Er werden geen wanklanken ge hoord. Een schouwspel van juist een uur, dat een kleine honderdduizend nieuwsgierigen deed sa- menstroomen op Twente’s vliegveld, de baby onder zijn collega’s, dat zjjn loop begint met een heel gewichtige gebeurtenis en deze pri meur Waalhaven en Schiphol fijntjes afsnoepte. Duizenden offerden hun nachtrust op. om van het historisch oogenblik. waarop de Ze op voor het eerst vasten grond onder zich kreeg op Nederlandschen bodem, vooral toch maar nietf te missen. Er was dan ook den geheelen nacht een groote bedrijvigheid om het vlieg veld, daar met extra-trelnen, belangstellenden uit alle oorden, zelfs uit Groningen, Friesland en Westfalen waren aangevoerd. Twente’s heerlijke luchthaven ligt Intusschen klaar voor de plechtige ontvangst van den Dultschen reus. Het rood-gemeniede geraamte van den In aanbouw zijnde hangr steekt er hoog boven uit. Tal van menschen, die zich de laatste weken van de noodige landlngswétensweardigheden hebben voorzien, loopen been en veer, wijzen aan, meten uit, versjouwen wat of staan te pra ten. *n Momentopname slechts uit de techni sche voorbereidingen, die menigeen Hoofdbre kens gekost zullen hebben, doch die noodzaxe- Ujk zijn om 3 Zeppelln-feest te doen slagen. In de omgeving van het veld wordt nog koortsachtig gewerkt aan de verharding der toegangswegen, die reeds voor een groot ge deelte klaar zjjn. Overal langs de wegen liggen stukken welden vol lat- en rasterwerk3 zijn de provisorische parkeer-terrelnen, die weinige uren later bezaaid sullen zijn met bestofte Nog lang zal het schouwspel in de herinnering der Twentenaren voortleven; de gespannen ver wachting naar het grootech moment. Met sti) gend ongeduld werd de tocht van den zilveren luchtreus in den geest gevolgd. Berichten hiel den de wachtenden voortdurend op de hoogte van de positie van den zilveren luchtvlsch. Steeds nader en nader kwam hjj 6.06Keulen gepasseerd6.40boven Essen. Eindelijk eerst om tien minuten voor acht werd de spanning van het ongeduldig wachten gebroken toen het gevaarte, voor velen nog vrij plotseling, boven het geboomte verscheen. Toen de landing. Alles verliep even vlot of het dagelljksch werk was en een uur later het vertrek. Es gibt nur elnmal Om half negen begon men af te wegen. Daar na gingen de verschillende passagiers voor den tocht TwenteRotterdam aan boord. Als eer ste besteeg Prins Hendrik het luchtschip, ver volgens de beide ministers, de heeren Reymer en Deckers en de overige passagiers. Opnieuw werd afgewogen. Tien voor negen begonnen de mo toren wederom te draaien. Er werd .Joslaten" gecommandeerd en onmtddeUtjk steeg het lucht schip wederom het luchtruim tn, om in de richting Groningen te verdwijnen. De belangstelling was enorm Zjj wordt ge schat op meer dan honderd duizend toeschou wers. Te beginnen met de post voor het vliegtuig, dat 30 Juni as van Schiphol vertrekt, wordt het luchtrecht, dat boven de gewone porten en rechten verschuldigd Is voor de verzending naar Ned.-Indië gewijzigd, in dien zin, dat voor stukken van 5 tot 10 gram het luchtrecht verlaagd wordt tot 50 cent. Het luchtrecht wordt dan derhalve voor stuk ken tm. 5 gram: 30 cent; boven 5 tm. 10 gram: 50 cent; boven 10 tjn. 30 gram, 75 cent. K.B. is aan den reservw-eerste luitenant Jhr L, den Beer Poortugael van bet korps rlj- dende artillerie met ingang van 1 Juli 1B32 een eervol ontslag verleend uit den militairen dienst. De lult, ter zee 2e kl. Mar. Res. P. A. Rueck wordt 1 Juli gepL a. b. van H. M. Wachtschip te Willemsoord; de off. van adm. 3e kl. J. J. van Houten werd 16 Juni gepl. in bet comsnandement der Marine te Willemsoord; de lult, ter see 3e kl. M. J. Renaud wordt 7 Juli gepl. bü de onderzeedlenstkazerne te Wil lemsoord; de lult, ter see 2e kl. H. H. L. Pröpper wordt Juli gepl. bij H M. ..Gelderland’’; de off. van den Marinestoomv.dienst 2e kl. F. J. de Hoop wordt met een door den com mandant der Marine te Willemsoord te bepalen datum overgeplaatst naar de onderzeedienst- kaaerne te WUlemaoord. In hét voorlooplg verslag der Eerste Kamer over het wetsontwerp tot beperking van het Internationaal betalingsverkeer werd opgemerkt, dat de belangrijke bevoegdheden In dit wets- ontweip neergelegd, aan de Kroon moesten worden verleend. Het geldt hier Immers een uitbreiding der middelen, waarmede het Ne- deriandsche bedrijfsleven kan worden verde digd tegen de gevolgen van maatregelen door een reeks van landen getroffen ten nadeele onzer nationale welvaart. Wordt dit wetsont werp tot wet verheven, dan zal In een aantel gevallen de positie der regeering tegenover het buitenland aanmerkelijk sterker-«Dn dan zij thans Is. Van andere zijde werd om. betoogd dat in Nederland de invoer steeds grooter Is geweest dan de uitvoer, terwijl gerekend moet worden met de mogelijkheid van een terugkeer tot meer normale tijden, zoodat er voor gewaakt moet worden, dat de economische toestand hier te lande niet al te zeer wordt ontwricht. Verschillende leden waren van meening, dat voor de vrees, dat de regeering van de aan de Kroon toegekende bevoegdheden misbruik zou maken, geenerlet aanleiding bestaat. De ver klaring in de Memorie van Antwoord aan de Tweede Kamer, dat In de verhouding tot lan den, waarheen Nederland meer uitvoert dan het vandaar betrekt, moeilijkheden bij bet transfer zeer waarschijnlijk zijn, had bijzondere aan dacht getrokken en men zou het op prijs stellen, indien de regeering die moeilijkheden nader wilde motiveeren. In verband hiermede werd de vraag gesteld, of het niet mogelDk ;ou zljn_, hef saldo, dat bestaat aan de markt te brengen. in den vorm van wissels, die ten verkoop sou-cj den worden aangeboden. Als Multatuli zoo ontroerend den herhaal den roof van Saïdja’s buffels beschrijft, verontschuldigt hij zich telkens dat z’n ver haal zoo eentonig is. Eenzelfde excuus moe ten wij aanvoeren, wanneer we hier den -maandelijkschen staat der Rijksmiddelen bespreken. Ook hier Is het al maanden lang steeds hetzelfde lied: verlaging van bijna alle bronnen van inkomsten. Steeds weer moeten we de zelfde oorzaken daarvoor aangeven en even vaak wijzen op den zeer zorgvollen toestand onzer landsfinanclën. Door niet-deskundlgen wordt wel eens smalend afgegeven op het huns Inziens on gemotiveerd pessimisme der flnancieele- overzichtschrijvers, waarbij zij dan steun meenen te vinden In het totaalcijfer der ontvangsten welke toch nog maar steeds jets boven de raming liggen. Dezulken zou den zich eerst ongerust gaan gevoelen, wan neer er In dit opzicht een belangrijk nadee- lig saldo was. Maar zij vergeten daarbij steeds één ding, nJ. dat een groot deel der ontvangsten berust op verdiensten of win sten, welke In de minder slechte jaren 1930 1931 behaald zijn. Wanneer n u reeds een belangrijk nadeellg verschil te constateeren ware, zou in de komende jaren niets min der dan een volledige Ineenstorting onzer financiën te verwachten zijn. We willen gaarne toegeven, dat de dalin gen op heden nog geen catastrofaal karak ter dragen, doch de algemeene tendenz Is wel reeds zóó, dat we met de grootste zorg de toekomst tegemoet zien. Onbegrijpelijk Is het daarom, dat 8.DA. P.-sche kopstukken met deze tastbare reall-< telt absoluut geen rekening houden bij hun demagogische agitatie tegen een bezuini gende regeering. Zullen zij eerst wijs wor den wanneer ook in ons land op financieel gebied Balkantoestanden gaan heerschen en wij als Griekenland voor een algemeen moratorium staan, of als Roemenië geen sa larissen en pensioenen kunnen uitbetalen? Met volle Instemming der Hoofdbesturen vzn den Bosschen Dloc Maiiabond en den Bosachen Dloc. Drankbestrijdersbond sal onder leiding hunner Jeugdcommissie op Woensdag 29 Juni as. te 's-Hertogenbosch in Huize .Dohengrin" een groote studiedag worden gehouden voor de leidsters en leiders onzer Jes- en Jongensbonden) Maria-vereenlglngen en verdere genoodlgden. De bedoeling van desen studiedag Is hoofd- zakelljk: den nieuwen vorm van het Diocesaan Sobriëtas Jeugdwerk bekend te maken bfj cuae leidsters en leiders, de besturen van K. V. en M. en in het bijzonder bjj de leiding der Dice. Katholieke Jeugdbonden. Daartoe zal op dezen Studiedag duidelijk worden verklaard, hoe ons Sobriëtas-Jeugdwerk zich gaat reor- ganlaeeren en hopenlljk ook ontwikkelen, en op welke wjjse In de toekomst op gemakkeltjke en vlotte wijze door alle vormen van katholiek Jeugdwerk met het Sobriëtas-Jeugd werk kan worden samenge werkt. E.EJLH Geestelijken en Jeugdleiders (sten), die voor deaen Studiedag belangstelling hebben kunnen zich om nadere Inlichtingen en voor Introductes wenden tot het Bureau der Bossche Dloc. r*ankbestrljdersbonden, 8t Ellsabeth- straat 13, Vught. Men herinnert zich dat de Peraoneelraad bfj de Nederlandsche Spoorwegen korten tijd ge- leden aan de directie heeft medegedeeld, dat de vjjf vakorganisaties zich niet met het voorstel der directie konden vereenigen waarbij aan de wenschen van het personeel gedeeltelijk werd tegemoet gekomen. Het gevolg van dit besluit is geweest dat de directie haar oorspronkelijke voorstellen bij de regeering heeft Ingediend waarbij voor het personeel tweemaal in dit Jaar een salarisverlaging van 5 pct. (nl met 1 Juli en met 1 Oct.) werd voorgesteld. Thans blijkt het personeel echter te hebben Ingezien, dat het verstandiger zou hebben ge handeld indien men hetbemiddelingsvoorstel maar had geaccepteerd (loonkorting van 5 pet. per 1 Juli, en per 1 Oct. overwegen of met Ja nuari 33 opnieuw 5 pet. korting noodzakeUjk zou zijn). Vrijdagmiddag vergaderden n.l. de vijf vak organisaties onder leiding van den Personeelrsad In welke bijeenkomst met algemeene stemmen werd besloten, aldus bericht het .Handelsblad". het compromis-voorstel der directie alsnog te aanvaarden. ons land lagen, drie keer per dag post-be- stelllng gouden hebben, hebben 2 bestel lingen. - In Dultechland is het al niet veel beter. In den postkring Aken b.v. wordt- In alle plaatsen hoogstens 2 maal per dag post besteld. In gemeenten varieerend van 4000 tot 20.000 Inwoners wordt eens per dag post bezorgd. Zulke gemeenten hebben In ons land toch nog altijd minstens 2 be stellingen. In Frankrijk heeft men als uitgang 2 bestellingen per dag, doch dit beginsel wordt op een bepaalde gemeente eerst toe gepast als de postale Inkomsten minstens 6000 francs bedragen. Het aantal bestellin gen is er dus afhankelijk van de opbrengst. Tal van plaatsen, die 80.000 of 100.000 zielen rijk zijn, hebben slechts 2 postbestellingen per dag. Een vergelijking met de omringende lan den valt dus niet In het nadeel van Nederland uit. Aan het einde van 1929 had Nederland 584 gemeenten met 3 bestellin gen per dag tegen België 188. Ook na de Ingevderde bezuiniging zal ons land nog ver in de meerderheid zijn. Op de vraag of er directe aanleiding tot het doen vervallen van de derde bestelling in de kleine gemeenten bestond, werd medegedeeld, dat sommige gemeenten met 3 bestellingen gemiddeld ruim 100 post stukken per dag hadden. De meeste stuk ken werden In de eerste en tweede bestel ling verwerkt, en voor de derde bleven soms nog geen 10 stukken over. Tijdens het onderhoud werd voorts nog gewezen op de mogelijkheid om couranten ten postkantore af te halen, en op den klaarblljkelljken afkeer van het publiek Jegens normaal koopmanschap, zoodra dit door Instellingen als de posterijen wordt beoefend. Zooals gezegd, gaat men nog na of aan bepaalde bezwaren tegen de Intr^fcklng van de tweede bulten-bestelllng tegemoet gekomen kan worden, en het is dus niet buitengesloten, dat eerlang sommige plaat sen de tweede bestelling bulten de kom terug krijgen. Onder de meest verscheidene en soms vreemd soortige producten der techniek, die 3 wijd ge bied der luchtvaart bevolken is er een, wiens koene verrichtingen en wederwaardigheden reeds vier .aren aan een stuk met onverzwakte belangstelling en onverminderde spanning en bewondering door de wereld worden gevolgd. Die eene is het 127ste luchtschip van de werf te Friederichshafen. de „Graf Zeppelin”, aan wiens naam onafscheidelijk verbonden zijn ue reis otn de wereld en de tochten naar New- York, Noordpool en Zuld-Amerika. Dezelfde Zeppelin, van wiens grootheid we in glimpje mochten opvangen tijdens de enkele korte vluchten boven ons land, komt ons thans opnieuw bezoeken, komt ons vereeren met tweetal landingen, komt heel en al onder ons bereik. We zullen 3n nu niet in de verte bespeuren als 'n klein grijs wolkje, dat langzaam grooter wordend In sigaarvormige gedaante aan ons voorbij trekt onder 3 machtig zoemen zijner 'rijf motoren; onze verraste oogen krijgen thans al den tjjd om zich te laten gaan over de kolos sale vlakken van den 335 M. langen en toren- hoogen luchtreus, volop krijgen we te genieten van de staaltjes "an stuurmanskunst en van de t Jooze onverwachje bizonderheden die zich in verband met wind, lucht en landingsgelegen- heid zullen voordoen, wanneer 3 gevaarte lang, zaam aan dichter bij den grond komt tot 3 vei lig vastgehouden wordt am de touwen der lan- dingsmansc happen. Bovendien zal ook de groet grootech en ge weldig zijn, dien de menigte van tienduizenden brengen gaat aan de koene vaarders. die met hun luchtschip 'n waardige vertegenwoordiging vormen en den trots uitmaken van den grooten buurstaat, die "-el tn stervensnood verkeert, maar tevens technische triomfen z’n onover troffen glorie zijn óók In de donkerste uren van z'n bestaan Al deze dingen te samen maken bet Zep pellnbezoek tot dé groote sensatie van vandaag, n mooi en gezonde sensatie overigens, waar, vau Twente de kostelijke primeur krijgt. En dat den Twentenaren deze pruneur ten deel valt dj 3 wellicht door *n heel toevallige omstandigheid dat zijn ze zich wél bewust. Weken lang heeft men 3 woord ..Zeppelin’ kunnen opdiepen uit alle mogelljke gesprekken en zelfs 3 traditioneels praatje over 3 weer en .31 slecht'n tied* heeft plaats moeten ma ken voor verhandelingen over luchtschepen en luchtvaartproblemen. Over de reeds eer genoem de. beroemd geworden tochten van de Zep pelin zijn plotse'lng allerlei onbekende en nlm mer gepubliceerde btzonderheden opgedoken, die voor de dagblad wereld om van te watertan den zijnen de meost fantastische veronder stellingen doen voorts de ronde over 3 landen en opstijgen, over de bemanning en de binnen kamers van 't luchtschip. Ten aanslen van de te verwachten drukte bestaan de stoutste verwachtingen, die nog klimmen naarmate het uur van de Zeppelin komst nadert. Officieel is opgegeven een aantal van 80.000 bezoekersthans praat men reeds van 100.000 en meer. Geen wonder I Er komen extra-trelnen uit de richtingen Zwolle, Deventer en den Gelderschen Achterhoek terwijl de plaatsen van herkomst van de bezoekers die per autobus arriveeren. niet alleen in geheel Overijssel liggen, doch bovendien In Friesland Groningen, Drente en ver In Gelderland. Bovendien zijn de parkeer terreinen berekend op 20.000 fietsen en 6000 particuliere autos. Er zijn boeren In de om geving van 3 vliegveld, ole naar cos ten stellgste verzekerd is hun stallen hebben verhuurd als slaapgelegenheid voor 3> kwartje per persoon en eveneens op hun erf en in de weiden voor geringe -vergoeding gelegenheid hebben geboden tot kampeeren. De boeren In Driene kunnen momenteel meer verdienen aan de Zeppelin dan aan de melk, dank zij mede de vroege komst van het luchtschip I Ook in 't gloed-nieuwe hotel tegenover bet vloegveld zijn alle kamers verhuurd en alle ta feltjes op het terras besprokenin Enschede Is er voor de morgenuren geen taxi meer te krijgen. Schrijver dezes heeft zich daarom ook maar laten beet nemen door de Zeppelin koorts en 31 zolderkamert je gehuurd In 3> theehuis, dat enkele meters van de luchthaven ligtteneinde *s morgens toch vooral op tijd te zijn. Een onzer medewerkers heeft bij het hoofdbestuur der posterijen nadere in lichtingen ingewonnen omtrent de, bij wijze van bezuiniging ingevoerde, vermindering van post-bestellingen ten plattelande, die nogal protesten van het publiek en van allerlei instellingen heeft uitgelokt. Zooals men weet, omvat de bezuiniging: a. terug brenging van het aantal bestellingen In de kom van gemeenten met niet meer dan 5000 inwoners van 3 op. 2; b. afschaffing van de 2e buitenbestelling in plaatsen waar het postverkeer er aanleiding toe gaï Dit laatste houdt reeds In, dat niet overal de buitenbestellingen tot 1 bestelling is teruggebracht; bovendien wordt nog door het hoofdbestuur nagegaan waar en In hoeverre het mogelijk zal zijn aan bepaalde bezwaren tegen de Intrekking der tweede bulten-bestelling tegemoet te komen. Naar aanleiding van enkele vragen werd onzen medewerker meegede^Jd, dat het aantal bestellingen in ons land, vergeleken met dat In hef buitenland zeker niet gering Is. Behalve in bovenbedoelde plaatsen met niet meer dan 5000 zielen, hebben alle gemeenten In ons land tenminste 3 be stellingen per dag. In geen van de omlig gende landen Is dit het geval. Van België noemde men als voorbeeld den kring Luik, waar alleen 3 bestellingen worden uitge voerd In de plaatsen, die als voorsteden van de stad Luik te beschouwen zijn. In de bui tenwijken wordt éénmaal per dag besteld; gemeenten van meer van 5000 inwoners w.o. steden van 40.000 zielen, die als ze in Sobrlëtasclubs Me|s- afgevaardlgden van Krulsvorbonden en De regeering overweegt, aldus schrijft men aan de „N.R.Ct." zeer binnenkort In te voeren een verhooging van den toelatlngsleefUjd van leerlingen op de lagere scholen van 54 tot 6 jaar. De Invoering van dezen maatregel zou In twee étappes van drie maanden geschieden, nJ. in den loop van dit Jaar een verhooging van drie maanden en In 1933 evenzoo. Naar verluidt heeft de minister van onderwijs I S*ng in de dagen dat de Stille Omgang devote- onlangs een onderzoek doen Instellen naar de U)k door g heel de katholieke bevolking - vraag, hoeveel leerlingen In 1931 beneden de 6 d*,,ou^e Hertogstad gehouden wordt. Z. H. Jaar op de openbare, zoowel als bijzondere echo- I a len zjjn toegelaten, en hoeveel besparing het g zou gegeven hebben, als die leerlingen niet wa- ren toegelaten. Volgens sommigen zou ook om paedagoglache redenen een besluit ata dit moe ten worden toegejuicht. De autoriteiten werden op het vliegveld be groet door den voorzitter van het luchtvaart terrein Twente, den heer Edo Bergsma, burge meester van Enschedé. Hij verklaarde dat het bezoek van den Prins en de autoriteiten ter gelegenheid van de landing van de ..Graf Zep pelin" op hoogen prijs wordt gesteld. De commandant van het luchtschip, kapitein Lehmann en de ondercommandanten waren, nadat de douane-beambten vluchtig een kijkje In het luchtschip hadden genomen, uitgeste gen en naar het voorste gedeelte van het vliegveld gekomen. De commandant en zijn metgezellen werden begroet door den heer Edo Bergsma. die zich in het Dultsch tot hen wendde. Hjj heette hen welkom en sprak er zijn buitengewone verheu genis over uit, dat het luchtschlp „Graf Zeppe lin" zijn eerste landing In Nederland op het vliegveld Twente maakte. HU zag In het lucht schip en de geweldige prestaties, die hiermede werden bereikt, de groote kracht van het Dult- sche volk. Een gejuich ging op en daarna dankte kapi tein Lehman hartelUk voor de ontvangst. Hierna was het woord opnieuw aan Burge meester Edo Bergsma. die thans den kapitein de geschenken aanbood, die door de leerlingen van de Hoogere Textielschool te Enschedé zijn vervaardigd, een badhanddoek met een beeld van de Twentscbe stad en de ..Zeppelin" er boven erin verwerkt, en een damast tafellaken. Ververachlngen werden aangeboden. Kapitein Lehmann dankte hartelUk voor de geschenken en hiermede was de offlcieele plech tigheid geëindigd. De commandant en zijn metgezellen begaven zich weer naar het luchtschip, waarop de In scheping der passagiers plaats had. Ujk door geheel de katholieke bevolking van ----- - - - - Ex_ celientle Mgr Diepen, blsechop van ‘s-Herto- j bosch. heeft voor dit Jaar bepaald dat de In tentie van den omgang uü zijn: Om door de voorspraak van Maria te verkruien den te rugkeer tot een christelUk leven en daardoor de redding uit de maatechappelUke en geeste- Ujke verwarring onzer dagen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 13