I
De Rijksmiddelen 2epp ronkt weer boven Holland
Loonkorting N.S.
Een zeer vlotte landing in Twente
Ruim 100.000 toeschouwers
Onvergetelijk gezicht
I
I
Autoriteiten
SOBRIËT AS-JEUGDBEWEGING
Hy komt!
Studiedag te Den Bosch
KATHOLIEK JEUGDWERK
In het Bisdom Roermond
Zeemacht
5
Contante betaling
Druiven eten in het Westland
De Zeppelin kan komen
a
ONDER W1JSBEZUINIGING
Verhooging toelatingsleeftijd
Plechtige Omgang te Den Bosch
Middelbaar Onderwijs
Landmacht
ZATERDAG 18 JUNI
"n.
POSTBESTELLINGEN
TEN PLATTELANDÈ
BLOEMBOLLENKWEEKERS
IN HET WESTLAND
IR
IN
BETALINGSVERKEER MET
HET BUITENLAND
Overeenstemming bereikt
I
I
1
Voor het eerst kreeg de Zepp in
Nederland vasten voet aan
den grond
Vergelijking met den toestand
in de omliggende
landen
Gestart
Kort, maar onvergefelijk
Luchtpost voor Indië
Voorloopig verslag Eerste Kamer
Het compromis-voorstel van de
Directie alsnog aanvaard
Zoo koerste de ,J.eppn in het ochtendgrauwen naar Twente, om den
sensatielust van duizenden en duizenden te bevredigen.
I
n
HO.
m.
van
ft
L
te
r
L
C
i
i
■o
I
k
B
Ier
!•-
MT
ter
un.
iht
In
i
UB
70
In de beden gehouden bespreking tusschen ed
Directie der Ned Spoorwegen en den Pereoneel-
raad ia thans overeenstemming bereikt op de
basta van het voorstel In de bespreking van 30
Mei ontstaan.
r. 5
ken.
uln.
I de
m.
1758
M
roer
4.
Bij K.B is met ingang van 1 September 1933
benoemd tot leeraar van de Rijks Hoogere Bur
gerschool te Neuzen: dz. H. Bruch, thans t|jde-
UJk als zoodanig werkzaam.
ti
ll
«r-
TW1
ttar
LA-
len
pa
ter
r.
I
alag
te
IX-
x>te
lijk.
MU.
m.
ar.
31
wis
Ga-
*♦1.
Omtrent de landing in Twente seint men ons
nog:
Z. K H. Prins Hendrik werd ontvangen door
burgemeester Bergsma en begaf zich in een ge
moedeljjk gesprek naar de groene eere-loge,
waar hU door de verschillende aanwezige auto
riteiten, onder wie de belde ministers, burge
meesters van Twente en leden van Oed Staten
werd begroet.
De maand Mei bracht aan gewone midde
len op 37.740.000 gulden tegen 43.255.000
over dezelfde maand 1931. Een vermindering
dus van bijnd\vijf en een half millioen gul
den! En dat niettegenstaande de Invoer
rechten verhoogd zijn en een nieuwe benzi-
nebelasting is ingevoerd. Bijna alle midde
len hebben aan deze daling meegewerkt,
sommige zelfs zeer ernstig Uitzondering zijn
slechts de invoerrechten en de sulkeraccljns,
waarvoor we echter hieronder de voor de
hand liggende oorzaken zullen aangeven.
Als we het totaal der eerste vijf maanden
vergelijken met dat van vorig jaar, is het
nadeellg verschil al aangegroeid tot ruim
twintig millioen gulden. Vergeleken piet de
raming Is de toestand over dit tijdvak nog
niet ongunstig, we zijn er zelfs nog drie
millioen boven uit. Men bedenke hierbij
echter, dat sinds de raming vorig jaar Sep
tember, voor pl.m. zes en twintig millioen
gulden nieuwe middelen gecreëerd zijn,
waartegenover echter staat, dat minister de
Geer eigener beweging na October 1931 zijn
raming met twintig millioen verlaagd heeft.
Om tien minuten vóór acht kwam de Zeppe
lin, die door eenige vliegtuigen was tegemoet
gevlogen, plotseling boven het geboomte in
zicht. Hij vloog met een wijden boog over En
schede en stevende regelrecht op het vliegveld
aan. Onmiddellljk werd de landlngsvlag met
het Andreaskruis uitgeworpen, waarna de tou-
Het luetatschlp „Graf Zeppelin" Is Zaterdag
ochtend te 1.10 uur van Friedrichshafen ver
trokken voor de vastgestelde vlucht naar Ne
derland. Aan boord bevinden zich zeventien
passagiers. Het staat onder commando van ka
pitein E. A. Lehmann, terwijl als onder-com-
mandanten meegaan de kapiteins Flemming.
Von Schiller en Wltteman.
Onder leiding van den beer Jac. v. d. Berg
heeft de Westlandsche Bloembollenkweekers-
vereenlglng een algemeene vergadering gehou
den, die in hoofdzaak was gewijd aan een voor
stel van de afdeellng Honselersdjjk.
Deze had n.l. voorgesteld bij de veilingen In
bet vervolg een contante betalingsregeling in te
voeren.
De afgevaardigde van Honselersdljk lichtte
dit toe. en zette uiteen, dat contante betaling
thans noodig is, om de veilingen voor vndergang
te behoeden. Na een uitvoerige bespreking werd
besloten, dat k contant zal worden geveild, met
1 pet. korting per maand. Voldoet deze regeling
niet, dan sal met het hoofdbestuur een andere
regeling worden besproken.
De voorzitter drong tenslotte nog aan, zooveel
mogelijk bollen ter eerste veiling aan te voeren.
Het Zeppelin -bezoek heeft bet anders zoo
landelijke Twente een onrustigen nacht bezorgd
Reeds tegen twaalf uur vannacht werd de trek
naar het Twentscbe vliegveld op de verschillen
de wegen merkbaar. Tegen den morgen werd de
drukte grooter en van vier uur af ‘s morgens
ronkten de vliegtuigen reeds boven Enschedé en
bewoog zich een onafgebroken file va nauto's
en wielrijders in de richting van het vliegveld,
zoodat reeds hier en daar langdurige opstop
pingen werden veroorzaakt.
Op het vliegveld heerschte een enorme ge
zellige drukte. Het publiek werd voortdurend op
de hoogte gehouden van de vaart van de Zep
pelin en het Enschedtache poUtlemuziekcorpr
zorgde voor een vroolljke afleiding.
Midden op het terrein oefenden zich de lan-
dingsmanschappen. Wanneer te ruim 7 uur een
K L M -vliegtuig en eenige particuliere vlieg
tuigen opstijgen om in zuidelijke richting te
verdwijnen, staat het wel vast, dat de groote
bezoeker niet ver meer Is.
Na de algemeene opmerkingen hierboven
valt over de afzonderlijke middelen niet zoo
heel veel meer te zeggen.
De Inkomsten- en vermogensbelasting
maken met bijna twaalf en twee millioen
nog een redelijk goed figuur. Er zullen ech
ter begin Mei heel wat achterstallige ter
mijnen alsnog betaald zijn, terwijl mis
schien ook reeds voorlooplge betalingen over
bet nieuwe belastingjaar zijn binnengeko
men. We vreezen echter, dat de eerstvolgen
de maanden een aanzienlijke daling zullen
vertomen.
Dat de dividend- en tantiëme-belasting
zoo weinig oplevert Is zeer begrijpelijk. De
talrijke jaarverslagen welke deze maand
zijn uitgekomen, geven wel een sprekend
beeld van den droeven toestand van het
zakenleven. Dit middel heeft de eerste vijf
maanden nauwelijks de helft der raming
bereikt. Zelfs al houden we in het oog, dat
vele maatschappijen eerst later In het jaar
haar dividend declareeren, is het duidelijk,
dat deze belasting op lange na niet een
normaal peil zal bereiken.
Invoerrechten stegen met pl m. zeven ton
en liggen nu bijna zes en een half millioen
boven de raming. Bedenkt men echter, dat
hier zes en twintig millioen nieuwe midde
len bij de oorspronkelijke raming moet ge
voegd worden dat Is elf millioen over vijf
maanden dan is er zelfs nog een tekort
van vijf en een half millioen. Met het steeds
dalende statlstlekrecht is dit wel het beste
bewijs voor den teruggang der handelsbe-
weging.
De accijnzen zijn alle lager, de een min
der de andere meer, uitgezonderd die op
suiker, waarvan een toevallige omstandig
heid nl dat er in Mei vijf betaaldagen wa
ren, wel de oorzak zal zijn. Die op vleesch
beelden al heel sterk de lage veeprijzen uit,
terwijl de sterk gedaalde accijnzen op ge
distilleerd, bier en wijn wijzen op de min
dere koopkracht van het publiek.
In de steeds dieper zinkende opbrengst
der zegel- en registratierechten weerspie-
gelt zich de weinige bedrijvigheid ter beurze.
Ook de Successierechten zijn deze maand
den dalenden weg der andere middelen op-
gegaan. Zelfs als we In het oog houden het
uiteraard wisselvallige van dit middel, was
moeilijk Iets anders te verwachten. De ver
mogens waarvan nu betaald moest worden,
dat zijn die welke ongeveer negen maanden
geleden door overlijden openkwamen, moe
ten toen al zeer sterk door de ongunst der
tijden zjjn aangetast. We zijn in de eerste
vijf maanden reeds vier millioen onder vo
rig Jaar en drie millioen beneden de raming.
Wie bovenstaande korte beschouwingen
gévolgd heeft, zal wel willen toegeven, dat
ér bedroevend weinig reden Is tot optlmis-
me en dat in de nabije toekomst zeer Ingrij
pende regeeringxmnat,regelen onvermijdelijk
z|jn.
Ingevolge een oproep van den Bond Westland
hebben 16 kweekers in het Westland hun be
drijven beschikbaar gesteld om een druiven-eet
gelegenheid voor toeristen in te richten. Naar
aanleiding hiervan heeft de Bond Westland
thans bjj 11 kweekers In het Westland, wier be
drijven gelegen sjjn langs de hoofdwegen in de
streek, zulk een gelegenheid Ingericht.
Deze gelegenheden zullen voor het publ*
herkenbaar zijn aan de daartoe ontworpen
Bondsvlag. bestaande uit blauwe en witte baan,
in de blauwe baan staat met zwarte letters:
«Bond Westland" en in de witte baan een blau
we tros druiven, met groen blad.
Aan het publiek, dat van deze drulven-eet-
gelegenheden gebruik maakt, zal in rekening
worden gebracht de velllngprljs. vermeerderd
met een bepaald percentage ter dekking van on
kosten.
Prijzen en kwaliteit staan onder contróle van
den Bond Westland.
wen door de 300 man sterke landingstroepen
gegrepen werden.
Met den kop tegen den wind In, daalde het
luchtschip langzaam op bet vliegveld neer.
Het werd door de tienduizenden belang
stellenden hartelijk toegejuicht en met groote
bewondering gadegeslagen. De landing geschied
de vlot, de aanbllk was onvergefelijk. Zoodra
kapitein Lehmann, het luchtschip verliet, werd
door bet politiecorps het .Deutschland über
Alles" gespeeld.
Uit een onderhoud dat wjj met een der pas
sagiers hadden, vernamen wij, dat de tocht,
hoewel men voortdurend met tegenwind
kampen had, voorspoedig verloopen was.
Het was een schitterende tocht geweest. Het
luchtschip had voortdurend op 400 M. hoogte
gevlogen. Het algemeen oordeel van bemanning
en passagiers was, dat de landing zeer vlot ver
loopen ws.
Kapitein Flemming verklaarde ons, zeer te
vreden te zijn over de organisatie bij de lan-
ding.
In het retraitehuis der Paters Jesuleten te
Spaubeek is een bijeenkomst gehouden van de
geestelijke lelden van het Katholiek Jeugdwerk
In het bisdom Roermond, onder voorzitterschap
van dr. Poels, voorzitter van de dlcoesane
Jeugdcommissie. Na een Inleidend woord van
den voorzitter hield kanunnik Kardljn een In
leiding over de kajottenbeweging In België.
De plechtige Omgang ter eere van de Zoete
Lieve Vrouwe van Den Bosch, die dit jaar op
den lOen Juli langs den alouden 3idweg trek
ken zal. belooft in luister dien van vorige ja-
ren te overtreffen.
Zooals men weet, valt deze plechtige Om-
496S-
Onze Twentscbe redacteur schrijft ons d.d.
17 Juni:
auto'i en rijwielen. Verderop strekken zich de
groene boschranden uit en de Lonneker esschan
met hun golvende korenvelden en het helrood
van de dakpannen eener boerenhuizmge- Over
t geheel rust de blauwe lucht met 'n zon er in,
die 3 heele jaar nog niet zoo vriendelijk en
mild was als In deze mid-ujnldagen. Moge ze
Zaterdagmorgen ook zoo schijnen, want Twen
te Is gereed: de Zeppelin kan komen.
De verschillende ordemaatregelen voldeden
uitstekend. Er werden geen wanklanken ge
hoord.
Een schouwspel van juist een uur, dat een
kleine honderdduizend nieuwsgierigen deed sa-
menstroomen op Twente’s vliegveld, de baby
onder zijn collega’s, dat zjjn loop begint met
een heel gewichtige gebeurtenis en deze pri
meur Waalhaven en Schiphol fijntjes afsnoepte.
Duizenden offerden hun nachtrust op. om
van het historisch oogenblik. waarop de Ze op
voor het eerst vasten grond onder zich kreeg op
Nederlandschen bodem, vooral toch maar
nietf te missen. Er was dan ook den geheelen
nacht een groote bedrijvigheid om het vlieg
veld, daar met extra-trelnen, belangstellenden
uit alle oorden, zelfs uit Groningen, Friesland
en Westfalen waren aangevoerd.
Twente’s heerlijke luchthaven ligt Intusschen
klaar voor de plechtige ontvangst van den
Dultschen reus. Het rood-gemeniede geraamte
van den In aanbouw zijnde hangr steekt er hoog
boven uit.
Tal van menschen, die zich de laatste weken
van de noodige landlngswétensweardigheden
hebben voorzien, loopen been en veer, wijzen
aan, meten uit, versjouwen wat of staan te pra
ten. *n Momentopname slechts uit de techni
sche voorbereidingen, die menigeen Hoofdbre
kens gekost zullen hebben, doch die noodzaxe-
Ujk zijn om 3 Zeppelln-feest te doen slagen.
In de omgeving van het veld wordt nog
koortsachtig gewerkt aan de verharding der
toegangswegen, die reeds voor een groot ge
deelte klaar zjjn. Overal langs de wegen liggen
stukken welden vol lat- en rasterwerk3 zijn
de provisorische parkeer-terrelnen, die weinige
uren later bezaaid sullen zijn met bestofte
Nog lang zal het schouwspel in de herinnering
der Twentenaren voortleven; de gespannen ver
wachting naar het grootech moment. Met sti)
gend ongeduld werd de tocht van den zilveren
luchtreus in den geest gevolgd. Berichten hiel
den de wachtenden voortdurend op de hoogte
van de positie van den zilveren luchtvlsch.
Steeds nader en nader kwam hjj 6.06Keulen
gepasseerd6.40boven Essen.
Eindelijk eerst om tien minuten voor acht
werd de spanning van het ongeduldig wachten
gebroken toen het gevaarte, voor velen nog vrij
plotseling, boven het geboomte verscheen.
Toen de landing. Alles verliep even vlot of
het dagelljksch werk was en een uur later het
vertrek.
Es gibt nur elnmal
Om half negen begon men af te wegen. Daar
na gingen de verschillende passagiers voor den
tocht TwenteRotterdam aan boord. Als eer
ste besteeg Prins Hendrik het luchtschip, ver
volgens de beide ministers, de heeren Reymer en
Deckers en de overige passagiers. Opnieuw werd
afgewogen. Tien voor negen begonnen de mo
toren wederom te draaien. Er werd .Joslaten"
gecommandeerd en onmtddeUtjk steeg het lucht
schip wederom het luchtruim tn, om in de
richting Groningen te verdwijnen.
De belangstelling was enorm Zjj wordt ge
schat op meer dan honderd duizend toeschou
wers.
Te beginnen met de post voor het vliegtuig,
dat 30 Juni as van Schiphol vertrekt, wordt
het luchtrecht, dat boven de gewone porten en
rechten verschuldigd Is voor de verzending
naar Ned.-Indië gewijzigd, in dien zin, dat
voor stukken van 5 tot 10 gram het luchtrecht
verlaagd wordt tot 50 cent.
Het luchtrecht wordt dan derhalve voor stuk
ken tm. 5 gram: 30 cent; boven 5 tm. 10 gram:
50 cent; boven 10 tjn. 30 gram, 75 cent.
K.B. is aan den reservw-eerste luitenant
Jhr L, den Beer Poortugael van bet korps rlj-
dende artillerie met ingang van 1 Juli 1B32 een
eervol ontslag verleend uit den militairen dienst.
De lult, ter zee 2e kl. Mar. Res. P. A. Rueck
wordt 1 Juli gepL a. b. van H. M. Wachtschip
te Willemsoord;
de off. van adm. 3e kl. J. J. van Houten werd
16 Juni gepl. in bet comsnandement der Marine
te Willemsoord;
de lult, ter see 3e kl. M. J. Renaud wordt 7
Juli gepl. bü de onderzeedlenstkazerne te Wil
lemsoord;
de lult, ter see 2e kl. H. H. L. Pröpper wordt
Juli gepl. bij H M. ..Gelderland’’;
de off. van den Marinestoomv.dienst 2e kl.
F. J. de Hoop wordt met een door den com
mandant der Marine te Willemsoord te bepalen
datum overgeplaatst naar de onderzeedienst-
kaaerne te WUlemaoord.
In hét voorlooplg verslag der Eerste Kamer
over het wetsontwerp tot beperking van het
Internationaal betalingsverkeer werd opgemerkt,
dat de belangrijke bevoegdheden In dit wets-
ontweip neergelegd, aan de Kroon moesten
worden verleend. Het geldt hier Immers een
uitbreiding der middelen, waarmede het Ne-
deriandsche bedrijfsleven kan worden verde
digd tegen de gevolgen van maatregelen door
een reeks van landen getroffen ten nadeele
onzer nationale welvaart. Wordt dit wetsont
werp tot wet verheven, dan zal In een aantel
gevallen de positie der regeering tegenover het
buitenland aanmerkelijk sterker-«Dn dan zij
thans Is.
Van andere zijde werd om. betoogd dat in
Nederland de invoer steeds grooter Is geweest
dan de uitvoer, terwijl gerekend moet worden
met de mogelijkheid van een terugkeer tot meer
normale tijden, zoodat er voor gewaakt moet
worden, dat de economische toestand hier te
lande niet al te zeer wordt ontwricht.
Verschillende leden waren van meening, dat
voor de vrees, dat de regeering van de aan de
Kroon toegekende bevoegdheden misbruik zou
maken, geenerlet aanleiding bestaat. De ver
klaring in de Memorie van Antwoord aan de
Tweede Kamer, dat In de verhouding tot lan
den, waarheen Nederland meer uitvoert dan het
vandaar betrekt, moeilijkheden bij bet transfer
zeer waarschijnlijk zijn, had bijzondere aan
dacht getrokken en men zou het op prijs stellen,
indien de regeering die moeilijkheden nader
wilde motiveeren. In verband hiermede werd
de vraag gesteld, of het niet mogelDk ;ou zljn_,
hef saldo, dat bestaat aan de markt te brengen.
in den vorm van wissels, die ten verkoop sou-cj
den worden aangeboden.
Als Multatuli zoo ontroerend den herhaal
den roof van Saïdja’s buffels beschrijft,
verontschuldigt hij zich telkens dat z’n ver
haal zoo eentonig is. Eenzelfde excuus moe
ten wij aanvoeren, wanneer we hier den
-maandelijkschen staat der Rijksmiddelen
bespreken. Ook hier Is het al maanden lang
steeds hetzelfde lied: verlaging van bijna
alle bronnen van inkomsten. Steeds weer
moeten we de zelfde oorzaken daarvoor
aangeven en even vaak wijzen op den zeer
zorgvollen toestand onzer landsfinanclën.
Door niet-deskundlgen wordt wel eens
smalend afgegeven op het huns Inziens on
gemotiveerd pessimisme der flnancieele-
overzichtschrijvers, waarbij zij dan steun
meenen te vinden In het totaalcijfer der
ontvangsten welke toch nog maar steeds
jets boven de raming liggen. Dezulken zou
den zich eerst ongerust gaan gevoelen, wan
neer er In dit opzicht een belangrijk nadee-
lig saldo was. Maar zij vergeten daarbij
steeds één ding, nJ. dat een groot deel der
ontvangsten berust op verdiensten of win
sten, welke In de minder slechte jaren 1930
1931 behaald zijn. Wanneer n u reeds een
belangrijk nadeellg verschil te constateeren
ware, zou in de komende jaren niets min
der dan een volledige Ineenstorting onzer
financiën te verwachten zijn.
We willen gaarne toegeven, dat de dalin
gen op heden nog geen catastrofaal karak
ter dragen, doch de algemeene tendenz Is
wel reeds zóó, dat we met de grootste
zorg de toekomst tegemoet zien.
Onbegrijpelijk Is het daarom, dat 8.DA.
P.-sche kopstukken met deze tastbare reall-<
telt absoluut geen rekening houden bij hun
demagogische agitatie tegen een bezuini
gende regeering. Zullen zij eerst wijs wor
den wanneer ook in ons land op financieel
gebied Balkantoestanden gaan heerschen
en wij als Griekenland voor een algemeen
moratorium staan, of als Roemenië geen sa
larissen en pensioenen kunnen uitbetalen?
Met volle Instemming der Hoofdbesturen vzn
den Bosschen Dloc Maiiabond en den Bosachen
Dloc. Drankbestrijdersbond sal onder leiding
hunner Jeugdcommissie op Woensdag 29 Juni
as. te 's-Hertogenbosch in Huize .Dohengrin"
een groote studiedag worden gehouden voor de
leidsters en leiders onzer
Jes- en Jongensbonden)
Maria-vereenlglngen en
verdere genoodlgden.
De bedoeling van desen studiedag Is hoofd-
zakelljk: den nieuwen vorm van het Diocesaan
Sobriëtas Jeugdwerk bekend te maken bfj cuae
leidsters en leiders, de besturen van K. V.
en M. en in het bijzonder bjj de leiding der
Dice. Katholieke Jeugdbonden. Daartoe zal op
dezen Studiedag duidelijk worden verklaard,
hoe ons Sobriëtas-Jeugdwerk zich gaat reor-
ganlaeeren en hopenlljk ook ontwikkelen, en
op welke wjjse In de toekomst op gemakkeltjke
en vlotte wijze door alle vormen van katholiek
Jeugdwerk met het Sobriëtas-Jeugd werk kan
worden samenge werkt.
E.EJLH Geestelijken en Jeugdleiders (sten),
die voor deaen Studiedag belangstelling hebben
kunnen zich om nadere Inlichtingen en voor
Introductes wenden tot het Bureau der Bossche
Dloc. r*ankbestrljdersbonden, 8t Ellsabeth-
straat 13, Vught.
Men herinnert zich dat de Peraoneelraad bfj
de Nederlandsche Spoorwegen korten tijd ge-
leden aan de directie heeft medegedeeld, dat de
vjjf vakorganisaties zich niet met het voorstel
der directie konden vereenigen waarbij aan
de wenschen van het personeel gedeeltelijk werd
tegemoet gekomen. Het gevolg van dit besluit is
geweest dat de directie haar oorspronkelijke
voorstellen bij de regeering heeft Ingediend
waarbij voor het personeel tweemaal in dit Jaar
een salarisverlaging van 5 pct. (nl met 1 Juli
en met 1 Oct.) werd voorgesteld.
Thans blijkt het personeel echter te hebben
Ingezien, dat het verstandiger zou hebben ge
handeld indien men hetbemiddelingsvoorstel
maar had geaccepteerd (loonkorting van 5 pet.
per 1 Juli, en per 1 Oct. overwegen of met Ja
nuari 33 opnieuw 5 pet. korting noodzakeUjk
zou zijn).
Vrijdagmiddag vergaderden n.l. de vijf vak
organisaties onder leiding van den Personeelrsad
In welke bijeenkomst met algemeene stemmen
werd besloten, aldus bericht het .Handelsblad".
het compromis-voorstel der directie alsnog te
aanvaarden.
ons land lagen, drie keer per dag post-be-
stelllng gouden hebben, hebben 2 bestel
lingen. -
In Dultechland is het al niet veel beter.
In den postkring Aken b.v. wordt- In alle
plaatsen hoogstens 2 maal per dag post
besteld. In gemeenten varieerend van 4000
tot 20.000 Inwoners wordt eens per dag
post bezorgd. Zulke gemeenten hebben In
ons land toch nog altijd minstens 2 be
stellingen.
In Frankrijk heeft men als uitgang 2
bestellingen per dag, doch dit beginsel
wordt op een bepaalde gemeente eerst toe
gepast als de postale Inkomsten minstens
6000 francs bedragen. Het aantal bestellin
gen is er dus afhankelijk van de opbrengst.
Tal van plaatsen, die 80.000 of 100.000 zielen
rijk zijn, hebben slechts 2 postbestellingen
per dag.
Een vergelijking met de omringende lan
den valt dus niet In het nadeel van
Nederland uit. Aan het einde van 1929 had
Nederland 584 gemeenten met 3 bestellin
gen per dag tegen België 188. Ook na de
Ingevderde bezuiniging zal ons land nog
ver in de meerderheid zijn.
Op de vraag of er directe aanleiding tot
het doen vervallen van de derde bestelling
in de kleine gemeenten bestond, werd
medegedeeld, dat sommige gemeenten met
3 bestellingen gemiddeld ruim 100 post
stukken per dag hadden. De meeste stuk
ken werden In de eerste en tweede bestel
ling verwerkt, en voor de derde bleven
soms nog geen 10 stukken over.
Tijdens het onderhoud werd voorts nog
gewezen op de mogelijkheid om couranten
ten postkantore af te halen, en op den
klaarblljkelljken afkeer van het publiek
Jegens normaal koopmanschap, zoodra dit
door Instellingen als de posterijen wordt
beoefend.
Zooals gezegd, gaat men nog na of aan
bepaalde bezwaren tegen de Intr^fcklng
van de tweede bulten-bestelllng tegemoet
gekomen kan worden, en het is dus niet
buitengesloten, dat eerlang sommige plaat
sen de tweede bestelling bulten de kom
terug krijgen.
Onder de meest verscheidene en soms vreemd
soortige producten der techniek, die 3 wijd ge
bied der luchtvaart bevolken is er een, wiens
koene verrichtingen en wederwaardigheden
reeds vier .aren aan een stuk met onverzwakte
belangstelling en onverminderde spanning en
bewondering door de wereld worden gevolgd.
Die eene is het 127ste luchtschip van de werf
te Friederichshafen. de „Graf Zeppelin”, aan
wiens naam onafscheidelijk verbonden zijn ue
reis otn de wereld en de tochten naar New-
York, Noordpool en Zuld-Amerika.
Dezelfde Zeppelin, van wiens grootheid we in
glimpje mochten opvangen tijdens de enkele
korte vluchten boven ons land, komt ons thans
opnieuw bezoeken, komt ons vereeren met
tweetal landingen, komt heel en al onder ons
bereik.
We zullen 3n nu niet in de verte bespeuren
als 'n klein grijs wolkje, dat langzaam grooter
wordend In sigaarvormige gedaante aan ons
voorbij trekt onder 3 machtig zoemen zijner 'rijf
motoren; onze verraste oogen krijgen thans al
den tjjd om zich te laten gaan over de kolos
sale vlakken van den 335 M. langen en toren-
hoogen luchtreus, volop krijgen we te genieten
van de staaltjes "an stuurmanskunst en van de
t Jooze onverwachje bizonderheden die zich in
verband met wind, lucht en landingsgelegen-
heid zullen voordoen, wanneer 3 gevaarte lang,
zaam aan dichter bij den grond komt tot 3 vei
lig vastgehouden wordt am de touwen der lan-
dingsmansc happen.
Bovendien zal ook de groet grootech en ge
weldig zijn, dien de menigte van tienduizenden
brengen gaat aan de koene vaarders. die met
hun luchtschip 'n waardige vertegenwoordiging
vormen en den trots uitmaken van den grooten
buurstaat, die "-el tn stervensnood verkeert,
maar tevens technische triomfen z’n onover
troffen glorie zijn óók In de donkerste uren van
z'n bestaan
Al deze dingen te samen maken bet Zep
pellnbezoek tot dé groote sensatie van vandaag,
n mooi en gezonde sensatie overigens, waar,
vau Twente de kostelijke primeur krijgt.
En dat den Twentenaren deze pruneur ten
deel valt dj 3 wellicht door *n heel toevallige
omstandigheid dat zijn ze zich wél bewust.
Weken lang heeft men 3 woord ..Zeppelin’
kunnen opdiepen uit alle mogelljke gesprekken
en zelfs 3 traditioneels praatje over 3 weer
en .31 slecht'n tied* heeft plaats moeten ma
ken voor verhandelingen over luchtschepen en
luchtvaartproblemen. Over de reeds eer genoem
de. beroemd geworden tochten van de Zep
pelin zijn plotse'lng allerlei onbekende en nlm
mer gepubliceerde btzonderheden opgedoken, die
voor de dagblad wereld om van te watertan
den zijnen de meost fantastische veronder
stellingen doen voorts de ronde over 3 landen
en opstijgen, over de bemanning en de binnen
kamers van 't luchtschip.
Ten aanslen van de te verwachten drukte
bestaan de stoutste verwachtingen, die nog
klimmen naarmate het uur van de Zeppelin
komst nadert. Officieel is opgegeven een
aantal van 80.000 bezoekersthans praat men
reeds van 100.000 en meer.
Geen wonder I Er komen extra-trelnen uit de
richtingen Zwolle, Deventer en den Gelderschen
Achterhoek terwijl de plaatsen van herkomst
van de bezoekers die per autobus arriveeren.
niet alleen in geheel Overijssel liggen, doch
bovendien In Friesland Groningen, Drente en
ver In Gelderland. Bovendien zijn de parkeer
terreinen berekend op 20.000 fietsen en 6000
particuliere autos. Er zijn boeren In de om
geving van 3 vliegveld, ole naar cos ten
stellgste verzekerd is hun stallen hebben
verhuurd als slaapgelegenheid voor 3> kwartje
per persoon en eveneens op hun erf en in de
weiden voor geringe -vergoeding gelegenheid
hebben geboden tot kampeeren. De boeren In
Driene kunnen momenteel meer verdienen aan
de Zeppelin dan aan de melk, dank zij mede
de vroege komst van het luchtschip I
Ook in 't gloed-nieuwe hotel tegenover bet
vloegveld zijn alle kamers verhuurd en alle ta
feltjes op het terras besprokenin Enschede
Is er voor de morgenuren geen taxi meer te
krijgen. Schrijver dezes heeft zich daarom ook
maar laten beet nemen door de Zeppelin
koorts en 31 zolderkamert je gehuurd In 3>
theehuis, dat enkele meters van de luchthaven
ligtteneinde *s morgens toch vooral op
tijd te zijn.
Een onzer medewerkers heeft bij het
hoofdbestuur der posterijen nadere in
lichtingen ingewonnen omtrent de, bij wijze
van bezuiniging ingevoerde, vermindering
van post-bestellingen ten plattelande, die
nogal protesten van het publiek en van
allerlei instellingen heeft uitgelokt. Zooals
men weet, omvat de bezuiniging: a. terug
brenging van het aantal bestellingen In
de kom van gemeenten met niet meer dan
5000 inwoners van 3 op. 2; b. afschaffing
van de 2e buitenbestelling in plaatsen
waar het postverkeer er aanleiding toe gaï
Dit laatste houdt reeds In, dat niet overal
de buitenbestellingen tot 1 bestelling is
teruggebracht; bovendien wordt nog door
het hoofdbestuur nagegaan waar en In
hoeverre het mogelijk zal zijn aan bepaalde
bezwaren tegen de Intrekking der tweede
bulten-bestelling tegemoet te komen.
Naar aanleiding van enkele vragen werd
onzen medewerker meegede^Jd, dat het
aantal bestellingen in ons land, vergeleken
met dat In hef buitenland zeker niet gering
Is. Behalve in bovenbedoelde plaatsen met
niet meer dan 5000 zielen, hebben alle
gemeenten In ons land tenminste 3 be
stellingen per dag. In geen van de omlig
gende landen Is dit het geval. Van België
noemde men als voorbeeld den kring Luik,
waar alleen 3 bestellingen worden uitge
voerd In de plaatsen, die als voorsteden van
de stad Luik te beschouwen zijn. In de bui
tenwijken wordt éénmaal per dag besteld;
gemeenten van meer van 5000 inwoners
w.o. steden van 40.000 zielen, die als ze in
Sobrlëtasclubs Me|s-
afgevaardlgden van
Krulsvorbonden en
De regeering overweegt, aldus schrijft men
aan de „N.R.Ct." zeer binnenkort In te voeren
een verhooging van den toelatlngsleefUjd van
leerlingen op de lagere scholen van 54 tot 6
jaar. De Invoering van dezen maatregel zou In
twee étappes van drie maanden geschieden, nJ.
in den loop van dit Jaar een verhooging van drie
maanden en In 1933 evenzoo.
Naar verluidt heeft de minister van onderwijs I S*ng in de dagen dat de Stille Omgang devote-
onlangs een onderzoek doen Instellen naar de U)k door g heel de katholieke bevolking -
vraag, hoeveel leerlingen In 1931 beneden de 6 d*,,ou^e Hertogstad gehouden wordt. Z. H.
Jaar op de openbare, zoowel als bijzondere echo- I a
len zjjn toegelaten, en hoeveel besparing het g
zou gegeven hebben, als die leerlingen niet wa-
ren toegelaten. Volgens sommigen zou ook om
paedagoglache redenen een besluit ata dit moe
ten worden toegejuicht.
De autoriteiten werden op het vliegveld be
groet door den voorzitter van het luchtvaart
terrein Twente, den heer Edo Bergsma, burge
meester van Enschedé. Hij verklaarde dat het
bezoek van den Prins en de autoriteiten ter
gelegenheid van de landing van de ..Graf Zep
pelin" op hoogen prijs wordt gesteld.
De commandant van het luchtschip, kapitein
Lehmann en de ondercommandanten waren,
nadat de douane-beambten vluchtig een kijkje
In het luchtschip hadden genomen, uitgeste
gen en naar het voorste gedeelte van het
vliegveld gekomen.
De commandant en zijn metgezellen werden
begroet door den heer Edo Bergsma. die zich
in het Dultsch tot hen wendde. Hjj heette hen
welkom en sprak er zijn buitengewone verheu
genis over uit, dat het luchtschlp „Graf Zeppe
lin" zijn eerste landing In Nederland op het
vliegveld Twente maakte. HU zag In het lucht
schip en de geweldige prestaties, die hiermede
werden bereikt, de groote kracht van het Dult-
sche volk.
Een gejuich ging op en daarna dankte kapi
tein Lehman hartelUk voor de ontvangst.
Hierna was het woord opnieuw aan Burge
meester Edo Bergsma. die thans den kapitein
de geschenken aanbood, die door de leerlingen
van de Hoogere Textielschool te Enschedé zijn
vervaardigd, een badhanddoek met een beeld
van de Twentscbe stad en de ..Zeppelin" er
boven erin verwerkt, en een damast tafellaken.
Ververachlngen werden aangeboden.
Kapitein Lehmann dankte hartelUk voor de
geschenken en hiermede was de offlcieele plech
tigheid geëindigd.
De commandant en zijn metgezellen begaven
zich weer naar het luchtschip, waarop de In
scheping der passagiers plaats had.
Ujk door geheel de katholieke bevolking van
----- - - - - Ex_
celientle Mgr Diepen, blsechop van ‘s-Herto-
j bosch. heeft voor dit Jaar bepaald dat de In
tentie van den omgang uü zijn: Om door de
voorspraak van Maria te verkruien den te
rugkeer tot een christelUk leven en daardoor
de redding uit de maatechappelUke en geeste-
Ujke verwarring onzer dagen.