Prikkeldraad
Van de Pers-tribune
i
Terechtgewezen
Regeering en
loonbepaling
Katholieke Jonge
Middenstand
i
VRIJDAG 24 JUNI
BINNENSCHEEPVAART
Beperking der waterwegen in
Zeeuwsch Vlaanderen op
het congres te
Temewun
„Nauwere aansluiting
CRISIS-VARKENSWET
Commissie van Advies
Een open oog
en.
HET „ONZE-VADER”
ZONDAGSWINKELSLUITING
DOMANIALE MIJN
I
MEDICI EN APOTHEKERS
Geloof en Wetenschap
de aap-mensch
Directeur Husmann gaat heen
Tegemoetkoming te Nijmegen
Grootspraak
Naar den tweeden Bondsdag!
Waarom Henri Borel
niet sprak
nister
Ke-
t
i
„leiders"
Ir.
van
grenzen.
K
van
9
rir-
o
malre vaarwegen in Friesland.
was aan de aarde.
M
I
kt*
MM
e—
dal
OM
>rtl
<x><
ns-
saa
40
„Limburger Koerier” vinden we
wat wetenschap en geloof ons
Rector TIMP,
bondsmoderator der K.J.M.V.
in het Bisdom Haarlem.
etd.
DM
eM
wr-
xx-
irat
UW
g«-
ta
MC
r®
het
de
de
dr.
uit
UD-
MT-
MO
4“
*n-
rw
W«
rt-
Ml
ms.
an<
nes
va.
l
Naar ons wordt medegedeeld, bestaat in me
dische kringen het voornemen, dezer dagen te
komen tot stichting van een Nationale Vereem-
ging van Medici en Apothekers, onafhankelijk
van de Maatschappij tot bevordering van de
Geneeskunst en staande op het standpunt van
het Onderling Beheerd Ziekenfondswezen In
Nederland. De nieuwe vereeniglng zal vermoe-
deiyk In den loop van de volgende week tot
stand komen en zal onmlddellljk na naar op
richting contact en samenwerking zoeken met
de leiding van het Onderling Beheerd Zieken
fondswezen in Nederland.
Op de algemeens jaarvergadering der Do-
manlale mjjnmaatschapplj te Kerkrede op X
Juli aa. zal een verzoek behandeld worden vau
den heer W. Husmann om h**-m eervol ontslag
te verleenen als directeur der mijn, na een
eervollen staat van dienst van bijna 26 jaren.
De commissie voor de strafverordening te NU-
megen heeft een voorstel aan den Raad gedaan:
a. Op de Zondagen In de maanden Juni tot
en met September, alsmede op eersten Pink
sterdag, als deze niet in Juni valt, winkels,
waarin in hoofdzaak brood, banket, suikerwerk
o.a. wordt verkocht, geopend mogen zijn van
’s morgens 9 uur tot ’s avonds 8 uur;
b. sigarenwinkels van 9 uur voorm. tot een
uur nam.
Verder
dagen
wordt voorgesteld dat gedurende de
der Nljmeegsche kermis alle winkels
mogen geopend zijn tusachen 5 uur voorm. en
12 uur middernacht.
WiJsgeerig bekeken, is het niet mogelijk,
dat er door louter natuurlijke ontwikkeling
uit een redeloos dier een redelijke mensch
ontstaat.
Doch wel is er plaats voor de vraag, of
Ood een dierlijk organisme, zelf het pro
duct van een kortere of langere ontwikke
lingsreeks, door instorting eener redelijke
ziel in den eersten mensch had kunnen
omvormen.
Wat leert de Kerk daarover?
Dezer dagen hebben wij er onze verbazing
en onze ontsteltenis over uitgesproken, dat
een gezaghebbend liberaal als de hoefijzer-
redacteur van het „Handelsblad" het
christendom krachtens liberaal beginsel
niet alleen gelijk stelde met het Ball
neesche heidendom, doch dit heidendom
zelfs den voorrang bleek te willen verlee
nen boven het christendom door dit laatste
te verbieden, op Ball door te dringen.
Wij vroegen, of andere liberale schrijvers
en andere liberale voorgangers met het
betoog van den „Handelsblad”-redacteur
wel zouden instemmen.
En prompt hebben wij reeds antwoord
gekregen in twee belangrijke liberale bla
den, de „Nieuwe Rott. Courant” en de
■Avondpost”.
Twee antwoorden, twee terechtwljzin
ten voor den „Handelsblad’’-liberaal.
Le .„Nieuwe Rott. Crt.” schrijft:
saamhoorigheldsgedachte, zoo zwak dik
wijls in den middenstand, tot uiting wordt
gebracht. Door „De Keten” worden de KJ,
M.V.ers op de hoogte gehouden van het
streven en werken der verschillende afdee
llngen, tot geestdriftige en krachtige actie
aangespoord maar ook eerlijk op fouten op
merkzaam gemaakt; ze kunnen daarin ook
zelf nieuwe gedachten en initiatieven naar
voren brengen.
De K.J.M.V. wil omvatten de jonge man
nen uit den Middenstand in den breedsten
zin des woords en dus niet alleen den han-
deldrljvenden en industrleelen, al zullen
uiteraard de meeste leden daaruit voortko
men, en wel vanaf den leeftijd van acht
tien jaar' terwijl zij op den zeventienjarigen
als aspirant kunnen toetreden.
Zij moeten den emstigen wil hebben, zich
te vormen tot Katholieke Middenstanders
van de daad en mannen van karakter. De
K.J.M.V. stelt zich ten doel, den jongen
mannen bij deze vorming van dienst te zijn
en hen te beveiligen tegen de groote geva
ren, waaraan zij in de moellijkste levensja
ren blootstaan. Menige jongeman uit een
dóór en dóór katholiek middenstandsgezln
viel aan die gevaren ten. off er tot onbere
kenbare schade voor zijn geheele leven.
Van groote waarde is het dan ook, dat de
jonge middenstanders een katholiek milieu
vinden, waar zij hun passende vrienden ont
moeten en in nauwe aanraking zijn met den
priester, den Moderator der vereeniglng.
Het beste Katholiek huisgezin toch kan in
onzen tijd de rijpende jeugd niet voldoen
de beveiligen en vormen en vele jonge
middenstanders missen geheel en al den
steun van het huisgezin als zij van stad
tot stad gaan, om zich voor hun vak of be
roep te bekwamen.
De KJM.V. spoort haar leden aan tot
een degelijk godsdienstig leven, Katholiek
te zijn altijd en overal.
De K.JM.V. biedt den jongen Midden
stander ook de noodzakelijke Sociale ont
wikkeling en wijst hem er op dat hij in zijn
volgend leven lid en wel medewerkend lid
zijner sociale organisatie moet zijn.
Met de R.K. Patroonsvakorganisatie werkt
zij mede, om hem de vereischte vakkennis
en kunde bij te brengen.
Economische, staatkundige en algemeen
cultureele ontwikkeling staat ook op het K.
J. M.V.-program.
Zelfs tracht de K.J.M.V. te leeren, hoe een
Katholiek zich heeft te gedragen bij ver
maak en ontspanning.
Moge de Bondsdag van a.s. Zondag er toe
bijdragen, niet het minst door het bezie
lend woord van Pater H. de Greeve 8.J., de
K. J.M V.ers te brengen tot jsterkere activi
teit en vele andere Jonge Middenstanders
aansporen tot uitbreiding der gelederen.
Moge de daadwerkeiyke belangstelling der
ouderen uitgaan naar de K.J.M.V., een der
jongeren.
instituut voor dezen godsdienst, maar prin
cipieel heeft zij niet het recht de .verkon
diging van het Christendom op Ball tegep
te gaan en wij ontkennen, dat het liberale
beginsel dit zou vorderen. Integendeel, dit
beginsel vraagt de „volkomen vrijheid”,
welke art. 119 van het Regeerings-regle-
ment aan alle godsdienstige belijdenissen
waarborgt.”
In beide liberale bladen wordt het stand
punt van den hoefijzerredacteur dus ver
oordeeld.
Wel spreken de beide bladen er zich niet
voor uit, dat het christendom in algemee-
nen zin hooger gesteld behoorde te worden
dan het hindoeïsme, doch dit komt, door
dat zij het hindoeïsme zonder meer be
schouwen als een anderen godsdienst.
DAArover valt in een afzonderlijk arti
keltje nog te praten; voor heden bepalen
wij er ons toe, te constateeren dat het
„Handelsblad” volgens „Nieuwe Rott.
Crt.” en „Avondpost” inzake de mlssio-
neering op Ball in ieder geval niet het libe
rate standpunt verkondigd heeft.
„Principieel luidt ons antwoord zoo stel
lig mogelyk ontkennend. Zeer zeker mag
de Regeering, de Staat, niet aan één be
paalden godsdienst de voorkeur geven,
maar doet de Regeering dat, indien zij de
verkondiging van het Christendom op Bal!
toe laat? Geenszins. Zij zou juist wél
partijdig zijn, indien zij de verkondiging
vervolgens
heeren
Salomons
Gasselte Nljeveen, A. Westerhuls uit Leeuwar
den en H. visser Wzn. uit Lemmer over pri-
Er is geer onfeilbare kerkelijke uit
spraak, waardoor de meening, dat het men-
schelljk lichaam zou ontstaan zijn uit een
dierlijk wezen, terwijl God alleen de ziel
door rechtstreeksche schepping had voort
gebracht wordt veroordeeld. Wel hebben
sommige katholieke schrijvers op het einde
van de vorige eeuw een waarschuwing ge
kregen, om hierin niet te ver te gaan. Deze
meening is ook moeilijk vereenigbaar met
de beslissing der Bijbelcommissie van 30
Juni 1909. Daarin wordt uitdrukkelijk de
„vorming van de eerste vrouw uit den eer
sten mensch” als vast aangenomen. Iedere
evolutie is daardoor uitgesloten. En geen
enkel redelijk mensch zal aannemen, dat
bet lichaam van Adam wel en dat van Eva
niet door evolutie is gevormd.
Met deze uitspraak der Bijbelcommissie
is het vraagstuk, of ook het lichaam der
eerste menschen zonder eenige evolutie ge
vormd is, niet in hoogste instantie en on
herroepelijk beslist. Aangezien echter ge
noemde commissie wel geen onfeilbaar
maar toch ambtelijk leergezag bezit, aldus
Potters, zijn wij, katholieken, verplicht ons
aan hare uitspraken eerbiedig te onder
werpen. En wie die onderwerping in het
onderhavige geval op den keeper beschouwt
en nader ontleedt, zou haar aldus kunnen
omschrijven: althans voor net oogenblik
en bij den tegenwoordigen stand der na
tuurwetenschappen en der kerkeltfke
schriftverklaring is er geen reden den let
terlijken, geschiedkundigen zin des bijbels
over den oorsprong van het lichaam der
eerste menschen In twijfel te trekken.
In den Haagschen Raad Is nog een na-
spelletje gespeeld op de roode straatcome-
dle, welke de vorige week In den Haag met
een aantal bebloede koppen en met dui
zenden méér-dan-te-voren hAtende harten
geëindigd is.
Een interpellatie in den Raad moest het
feit verdoezelen, dat de SJJ.AJ’. de geesten,
die zij opriep, niet heeft kunnen bezweren
en dat er dientengevolge ongelukken zijn
gebeurd.
De schuldige de S.D.AJ*. moest
trachten, de schuld van zich af te schui
ven en toonde ook thans weer, het commu
nistische voorbeeld te willen volgen, door
het zeer ongelukkig verloop der demon
stratie aan de politie te wijten en de po
litiemannen in de grofste termen uit te
schelden.
Heel deze Interpellatie was natuurlijk
niets anders dan een poging, zichzelf van
blaam te zuiveren en zoo mogelijk
nog enkele stuivers partij-politieke munt
te slaan uit het geval.
De poging heeft echter jammerlijk
faald.
Ondanks alle verwrongen voorstellingen
van feiten en gebeurtenissen, ondanks alle
gescheld.
Vermakelijk was intusschen de groot
spraak, waarvan de heeren zich in hun
penlble positie nog niet onthouden konden.
Want wAtwas het anders dan groot
spraak, toen een der S.D.A.P.-sche raads
leden den burgemeester, die gezegd had,
dat straatdemonstraties in onze gevaarlijke
tijden eigenlijk niet gehouden behoorden
te worden, toeriep:
„Dat zullen wij beoordeelen?”
Laten de verantwoordelijke
zichzelf nu toch asjeblief niets wijs maken I
Zij hebben dat is den laatsten tijd wel
gebleken niets te beoordeelen en, als t
er op aan komt, ook niets te vertellen.
Wie beoordeelen, w>f er in Den Haag een
demonstratie gehouden moet worden?
De communisten en de onafhankelijke
socialisten, waar de 8.D.A.P.-sche „leiders”
zoo bang als de dood voor zijn vanwege de
concurrentie I
Wie beoordeelen, of In den Amsterdam-
schen Raad voor of tegen een onvermijde
lijke loonsverlaging moet worden gestemd?
De leden der partij-federatiel
Wie tegen den wil der federatie wenscht
te stemmen volgens eer en geweten en vol
gens eed of belofte, wordt er zonder par
don uitgesmeten!
Wie beoordeelen, welke Ideeën de partij-
organen mogen en moeten verkondigen?
De 1 ezers-partygenooten!
Heeft een hoofdredacteur de brutaliteit
een eigen, eerlijke meening neer te schrij
ven, dan lezen wij korten tijd later in het
zelfde blad, dat het bewuste artikel slechts
de persoonlijke meening van een Journalist
weergaf en dus van geen beteekenls was
Wie beoordeelen?
We weten er nu alles van.
Grootspraak In dit opzicht kan de ,Jel-
ders” van de 8.D.A.P. dus nog slechts be
lachelijk maken.
„Allereerst de opmerking, dat enkele toe
lating van zending of missie in een gebied
biet als „één bepaalden godsdienst bevor
deren" mag worden gekwalificeerd. De re-
leerlng bevordert hiermede niet den gods
dienst, maar verleent hem pas de bewe-
«ingsvrljheld die de In het gebied heer-
•chende godsdienst reeds had. Veeleer zou
men duurzame wering van het Christen
dom op Ball gelijk kunnen stellen met het
bevorderen van één bepaalden godsdienst,
Zeker is het de liberale opvatting, dat
met name het Hindoeïsme.
de overheid niet Is een christelijk instru-
Jtent. De liberale opvatting maakt over
beid en godsdienst van elkander los en
jeeft eiken godsdienst gelijke kans. Maar
Juist deze opvatting verdraagt zich dan
00k niet met een wering van zending of
bussie uit andere motieven dan die, welke
de primaire overheidstaak der bewa
res van orde, rust en veiligheid zijn ont-
“®d. Wanneer artikel 177 van de Indische
staatsregeling voorschrijft, dat de chrls-
•«ueeraars, priesters en zendelingen van
door °t namens den gouvemeur-gene-
te verleenen bijzondere toelating voor
men moeten zijn om hun dienstwerk in
bepaald gedeelte van Nederlandsch-
te mogen verrichten en dat deze toe
ging kan worden ingetrokken indien zij
•t Kan verkeeren, zei reeds Bredero.
Voorheen werd er van werkgeverszijde
gteeds tegen geprotesteerd, wanneer de
Regeering zich op een of andere wijze met
de loonen bemoeide
Zoo tegen minister Talma, toen hij in de
Stuwadoorswet bepalen wilde, dat by Zon-
dagsarbeid in de havens dubbel loon moest
worden betaald.
Zoo tegen minister Aalberse, toen hy by
bet verleenen van een överwerkvergunnlng
aan een ongeorganiseerden werkgever be
dong, dat hy de loonen van het collectieve
arbeidscontract zou betalen. De heer Boon
zette over dit misdrijf van loonbemoeienls
zelfs een interpellatie op! Zoo erg vond
men dit.
En thans.... van alle kanten dringen de
werkgevers er by de Regeering op aan, dat
rij de leiding zou nemen by het neerdruk
ken van de lopnen.
t 8chynt, dat Regeeringsbemoeiing met
de loonen alleen verkeerd is, als leze ertoe
strekt de loonen te doen stygen, maar niet,
als zy beoogt, de loonen te doen •ialen!
Nu is er In dagei. van depressie, zeker
van p r 1 v a a t-economisch standpunt, wel
voor loondaling te pleiten, al is deze daar
om, van s o c 1 a a 1-economisch standpunt
bezien, daarom volstrekt niét altyd wen-
acheiyk.
Ook staat het wel vast, dat de Regeering
niet steeds bulten alle bemoeienis met de
loonen kan biyven.
Wanneer vast zou staan, dat in een be
drijf de werkloosheid aanzieniyk verergerd
wordt, doordat in dat bedryf de loonen, en
dus de productiekosten, te hoog zyn. dan
zal de Regeering terecht weigeren, deze niet
geheel onvrywillig werkloozen uit de door
anderen op te brengen middelen te steunen, teiyke wereldverkeer. Geen liberale" koïo-
Ook bij steunregelingen in het algemeen
zal de Regeering op de loonen moeten
letten: de steungelden zullen in den regel
la er moeten zyn dan de loonen, wyi an
ders de werkwilligheid ten kwade wordt
beïnvloed.
En evenzoo by de werkverschaffingen. De
loonen. daar uit te betalen, zullen in den
regel lager moeten zyn dan die in ’t par
ticuliere geiyksoortige bedryf.
Tot tweemaal toe schreven wy: in den
regel.
Natuurlyk, want ook hier zyn
zoowel van economischen als van ethlschen
aard.
Indien zooals hier en daar op het plat
teland reeds voorkomt de loonen gedaald
zyn beneden redeiyk peil, doordat misbruik
gemaakt wordt van den nood der arbeiders,
dan mag de overheid deze te lage loonen
niet sanctionneeren, door zich daarnaar by
de steunregelingen en werkverschaffingen
te richten.
Thans toch reeds vernemen wy, dat door
den steun, aan de zuivelindustrie verleend,
de boeren by de grasverpachtingen tegen
elkaar gaan opbieden, en dat deze pachten
reeds stygen. Als die hoogere pacht door
de boeren alleen geboden kan worden, om
dat aan de arbeiders een hongerloon uit
betaald wordt, dan is dit sociaal onrecht.
Evenals by de huisindustrie zou ook hier
de vaststelling van minimumloonen over
wogen moeten worden., als voorwaarde voor
te verwerven steun.
Men kan toch noch ethisch noch econo
misch de stelling verdedigen, dat de loonen
der landarbeiders maar aldoor moeten
dalen, zelfs beneden het ethisch minimum.
Het is de plicht van alten, dus ook van
de Regeering, om met deze waarheden, die
niet voor betwisting vatbaar zyn, rekening
te houden.
van het Christendom op Ball .v e r b d,
want dan zou zy andere, daar reeds be
staande godsdiensten vóór trekken. De
Regeering zelve is ook al ligt aan heel
onze beschouwing, in vete opzichten ook
aan wetgeving en bestuur, het Christen
dom ten grondslag geen propaganda-
potheee, maar deze toenadering tusschen
de uitwendige vormen staat niet in nood-
zakeiyk verband met evolutie en dwingt
geenszins tot het aanvaarden der hypo
these. Feiten, die een positieve aanwyzing
bevatten voor de werkelykheid der dieriyke
afstamming van den mensch zyn tot he
den onbekend; de overgangsvorm tusschen
dier en mensch, de missinglink is nog niet
gevonden. Alle deskundigen geven toe, dat
zy in dien stamboom der gewervelde die
ren nergens het punt kunnen aanwyzen,
waar in dezen zin een dier zich tot een
mensch heeft ontwikkeld
Uit vele steden en groote dorpen in het
Bisdom Haarlem zullen as. Zondag hon
derdtallen Kath. Middenstandszonen, geor
ganiseerd In de KJ.M.V., optrekken naar
Leiden, om hun tweeden Bondsdag te
houden.
Reeds vroeg moeten verschillenden van
hen de reis naar de sleutelstad aanvaarden,
maar dat bezwaar wordt niet gevoeld, want
geen enkele echte K. J.M.V.-er wil op het
appél ontbreken, als de jaarUJksche wapen
schouw om negen uur aanvangt met de
plechtige H. Mis, die tusschen de zware wal
len van den gryzen burcht wordt opgedra
gen. Allen willen getuigen zyn van dit his
torisch gebeuren en deel nemen aan de ge
nerale H. Communie, waarin de Almachtige
Zelf hunne jonge zielen wil maken tot
machtige burchten, die alle vyandeiyke
aanvallen kunnen trotseeren. Met geest
drift zullen de K.J.M.V.-ers zich geheel en
al in dienst stellen van den Grooten Konlng
en Hem trouw zweren te midden der wap
perende K.J.M.V. vlaggen.
Neen, de Jonge Middenstand mag zich
niet onttrekken aan het sterke leger van
edele Jonge mannen en vrouwen, dat in
onze dagen tot groote vreugde van den
Stedehouder van Christus op aarde onwe-
derstaanbaar oprukt, vastbesloten het
Godsryk op deze wereld te verdedigen en
te helpen uitbrelden. Integendeel, de zonen
van den Kath. Middenstand, wiens glorie-
rijke traditie is, steeds te zyn geweest de
hechte steun en trots van Kerk en Maat-
schappy, willen die traditie handhaven, zy
willen in het Chrlstusleger der Jongeren
meestryden als een der sterkste bataljons!
Allerwege doet zich in de laatste Jaren
het verbhjdend verschynsel voor, dat de
jonge middenstanders uitzien naar een voor
hen geëigende vereeniglng, om zich paraat
te maken voor den grooten levensstryd. cn
duizenden van deze jonge mannen gaven
over geheel het land bereidwillig gehoor
aan de roepstem der hoogste Kerkeiyke
Overheid; zy sloten zich aan by de K.JM.V.
In alle Bisdommen kwamen afdeellngen tot
stand en tusschen deze ontstond een Dioce
saan contact, terwyi reeds in drie bisdom
men nJ. Utrecht, ’s-Hertogenbosch en
Haarlem de afdeellngen der KJM.V. zich
tot een Diocesanen Bond vereenigden.
De Hoogwaardige Bisschoppen gaven aan
eenige priesters de byzondere opdracht,
den Jongen Middelstand van Hun Bisdom
te steunen en titelden by het streven naar
eene krachtige organisatie. In korten tyd
groeide deze zoodanig, dat Inderdaad van
een nationale beweging kon gesproken wor
den en de Kath. Jonge Middenstanders der
verschillende bisdommen houden voeling in
een nationale Contactcommissie. Aan deze
verleende Het Doorluchtig Episcopaat zyne
Hooge goedkeuring alsook aan de door de
N. C. C. ontworpen richtiynen, waarlangs
de organisatie der K.J.M.V. zich zal bewe
gen. Wanneer in alle Bisdommen een dio
cesane Bond tot stand is gebracht, zal de
nationale Contact Commissie in een lande-
lyke Federatie worden omgezet.
Op initiatief van de N. C. C. verheugen
de K.J.M-V.ers van Nederland zich in het
bezit van een bescheiden maandblad, „De
Keten” genaamd, met welken naam de
Verschenen is de Memorie van Antwoord op
het Voorlooplg Verslag der Tweede Kamer In
zake den steun aan de varkenshouderij.
De Minister wyst er daarin o. tn. op, dat
geen regeling er In kah slagen een eemgszlna
loonenden prijs te bezorgen, indien de hoe
veelheid varkens ongehinderd kan toenemen.
Vervolgens is In stand houden van den export
voor het heden een voor de toekomst moeilijk
anders denkbaar dan wanneer alle uitvoer In
één verband wordt gebracht. Bemoeienis met
de verhouding tusschen productiekosten en
prijzen Is hier ontwijfelbaar aanwezig. Doch
betwist moet worden, dat ook zoodanige be
moeienis In het algemeen niet kan uitbiyven.
In hoofdaanleg bedoelt het ontwerp den prijs
van het varkensvleesch te brengen op het met
den malsprys overeenkomstige pryspeU. Slechts
bykomstig en. naar het zich laat aanzien,
slechts tUdelljk beoogt het ontwerp een klei
nen toeslag van den export tot zekeren om-
vang te behouden. Doordat de regeling óók
beoogt den varkensstapel op peil te houden,
beschermt zy den consument In een volgende
periode tegen te hoogen prijs, welke door de
schaarschte alsdan zou worden veroorzaakt.
Wat den kleinhandel betreft, ligt een recht-
streeksch Ingrypen niet in de bedoeling der
Regeering; wel kan echter indirect eene ze
kere beïnvloeding worden verwacht.
Taxeeren van het gewicht der geslachte var
kens zal niet noodig zijn. Wegen zal mogelyk
zyn. Om dit meer duldelyk te doen uitkomen
en om bovendien de mogeiykheid te scheppen
de heffing te doen geschieden naar het levend
gewicht, zyn In artikel 6 eenige veranderin
gen aangebracht.
Hier te lande zal de prys van het varkerw-
vleesch door den toeslag omhoog gaan met
een bedrag, dat berekend kan worden uit het
verschil van den toekomstlgen binnenlandschen
prijs, welke by de tegenwoordige malsprjjaen
kan worden gesteld op 17 A 19 cent, en den
op de internationale markt geldenden prijs,
met dien verstande, dat aanvankeiyk aal zjjn
te rekenen met eene verhouding van K 1
voor resp. blnnenlandsche consumptie en uit
voer. Van een eenlgszins loonenden prijs der
varkens Is te verwachten een meer bevredi
gend gebruik der In eigen bedryf gebouwde
De» regeling nog te bezwaren met een
afzonderiyken steunmaatregel voor de rogge
acht de minister niet geraden.
In plaats van de In het Voorlooplg Verslag
ongebruikeiyk geoordeelde constructie stelt de
minister by nota van wijziging een »wVr>
lezing.
Het ligt In de bedoeling bfj de Nederiaadacbe
varkenscontróle een commissie van advies in
het leven te roepen, waarin de verschillende
groepen van belanghebbenden, die niet recht
streeks in het bestuur vertegenwoordigd zhn.
hunne stem kunnen doen gelden. Het ontwern
ia dienovereenkomstig aangevuld.
In overeenstemming met den titel w
wet tot hulpverleening aan de melkveehouder^
ia thans gekozen de titel: Crisis-Varkenawet
De vangst van den orang letjo of orang
pendak op Sumatra heeft de vraag der
afstamming van den mensch weer opge
worpen.
In de
besproken
dienaangaande leeren.
Allereerst de wetenschap:
By de opening van de mlddagzittlng wees
de Commissaris der Koningin Jhr. Quarles van
Ufford op de belangryke waterwegen in Zee
land, de machtige Westerschelde een der hart
aderen van de Nederlandsche scheepvaart, het
Kanaal TemeuzenSas van Gent en het Ka
naal HansweertWemeldlngen. De commu
nicaties In Zeeland kunnen niet goed genoeg
zyn. Spr. dankte voor de aan het Provinciaal
Bestuur gebrachte hulde Hy verklaarde dat de
Nederlandsche regeering zeker een open oog
zal hebben voor de belangen van Zeeuwsch
Vlaanderen, wanneer daarvoor de middelen
aanwezig zyn, vooral wanneer voor deze belan
gen eesgezind wordt gestreden. Tenslotte bracht
hy dank aan de regeering voor hetgeen zy
reeds voor Zeeland en Zeeuwsch Vlaanderen
heeft gedaan. Hy hoopte, da t de Congressis
ten van deze provincie met de beste indrukken
huiswaarts zullen keeren.
In behandeling kwamen
praeadvlezen, uitgebracht door de
8. Ferwerda uit Harlingen, R.
In tegenwoordigheid van tal van autoriteiten
begonnen Woensdagochtend de zittingen van hei
Negende Blnnenscheepvaartcongres. Aanwezig
waren o.a. de Commissaris der Koningin in de
provincie Zeeland Jhr. J. W Quarles van üf-
ford, de burgemeester van Terneuzen, J. Hui
zinga. de hoofdinspecteur voor de scheepvaart,
vlce-admiraal C. Fock als vertegenwoordiger
van den Minister van Waterstaat, de Inspec
teur van het Nyverheidsonderwys M. J. van
Alphen de Veer namens den Minister van O. K.
en W„ de directeur van het loodswezen te
Vllssingen, R. H. Amtzenlus namens den Mi-
van Defensie, de Tweede Kamerleden
oud-Mlnlster van Dyk, Lockefeer en Ir. Bon-
gaerts, e.a.
In zyn openingswoord constateerde de voor-
zlter, mr. H. Smeenge, dat het feit, dat het
Congres te Terneuzen wordt gehouden, niet tot
gevolg heeft gehad, dat de belangstelling niet
groot is. Hy hoopte dat dit Congres zal bijdra
gen tot de goede verhouding tot onze naburen
Wat de toekomst betreft, is het moeliyk, voor
spellingen en beloften te doen. Het is evenwel
onze taak, voor de toekomst te werken.
Met een byzonder woord van welkom aan de
autoriteiten en een herdenking van de nage
dachtenis van ir. Rawaer, verklaarde mr
Smeenge het Congres voor geopend.
..schadeiyk” wordt bevonden of de voor
waarden daarvan niet worden nageleefd,
dan heeft men daarin enkel en alleen een
maatregel van orde te zien.
Het is niet de taak der overheid te over
wegen of de toelating van de prediking
van een bepaalden godsdienst schade aan
de gaafheid van een cultuur zou kunnen
doen. Dit ware een gevaariyk» uitbreiding
van de strekking van artikel 177, hetwelk
dan zou kunnen worden toegepast op een
wyze, die met het liberale beginsel zeker
niet vereenigbaar zou biyken De overheid
kon dan immers toelating op andere dan
orde-motleven weigeren, oók indien verte
genwoordigers van een volk wél den uit-
drukkeiyken wensch te kennen gaven zen
ding of missie toe te laten, wy weten niet
of dit laatste op Ball is geschied, wel dat
er reeds christenen op Ball worden aange
troffen. zoodat te eenlger tyd heel wel de
uiting van een dergeiyken wensch denk
baar ware. Zou Inwilliging dan met verwy-
zing naar hun cultuur geweigerd mogen
worden?
Wy kunnen van hieruit niet beoordee
len of Ball uit een oogpunt van maat-
schappeiyke orde „ryp” voor het toelaten
van zending of missie moet worden geacht.
De gouvemeur-generaal heeft hiervoor zyn
bevoegde adviseurs Maar wel lykt het ons
tegen het liberale beginsel in te druischen.
een cultuur voor aantasting van haar
gaafheid te willen behoeden door haar te
omheinen en tot reservaat te doemen. Het
liberale beginsel wil de vrye doorlating van
alle geesteiyke stroomlngen. Niet alleen
ten aanzien van materieele goederen is het
liberalisme den vryhandel toegedaan.
Rechtstreeks gaat het dan ook tegen het
liberalisme in om welke cultuur ook kunst
matig te willen onttrekken aan de bevruch
tende Invloeden van andere culturen. Dit
ware een poging tot stuiting van natuur
lijken groei. Het ware toepassing van een
proces, dat in ’t eind tot versteening moest
leiden
Het getuigt dan ook eigeniyk niet van
werkeiyk vertrouwen in de inneriyke
kracht en gaafheid van de Balische cul
tuur, wanneer men vreest dat toelaMng van
een andere geestesstrooming haar onher
stelbaar zou kunnen vernielen. Maar het
getuigt evenmin van werkeiyken eerbied
voor de Balische persoonUjkheld, welke de
cultuur te voeden en te dragen heeft, wan
neer men deze zou willen beschermen door
haar te isoleeren.
Het liberalisme, wel begrepen, wenscht
Reen enkel volk uit te sluiten van het gees-
nlale politiek zal dan ook in eenïg gebieds
deel een godsdienst willen weren om andere
redenen dan die, welke verband houden
met de openbare orde en rust, motieven,
die in het algemeen slechts tydelijk en
plaatseiyk geldig zullen zyn.
Ook Ball zal te eenlger tyd in het geeste-
lyke wereldruilverkeer worden opgeno
men.”
Wanneer men den mensch vergeiykt met
den aap, dan kunnen verschillende punten
van overeenkomst aangewezen worden, o.a
wat uitwendigen en inwendigen lichaams
bouw betreft, wat de voortbrenging betreft,
terwyi proeven hebben uitgewezen, dat er
een geiyksoortlge samenstelling van het
bloed bestaat. Daarnaast staan, wat den
uitwendigen bouw betreft, heel wat ver
schillen. De mensch heeft een opgerichten
gang, terwyi de viervoetige gang by het
dier de natuuriyke is. Dat is het natuurlyk
gevolg van beider gang. Een vluchtende
aap b.v. loopt op vier pooten. s
De mensch heeft twee handen, die gryp-
werktulgen zyn en twee voeten, die niet
geschikt zyn tot grijpen. De z.g. handen
en voeten van den aap zyn geheel inge
richt om te grypen en te klimmen. De ge-
laatshoek is bij den mensch veel grooter
dan by de hoogst georganiseerde dieren.
Deze hoek wordt gevormd door twee denk
beeldige Hjnen, waarvan de eene van het
meest vooruitstekende punt van het voor
hoofd naar den rand der bovenste snytan
den loopt, en de andere van dit laatste
punt naar het midden van de uitwendige
gehoorbuis Deze hoek nu bedraagt by goed
gevormde Europeesche hoofden 80 tot 85
graden, by de Mongolen gemiddeld 75 gra
den, bij de Negers 70 tot 72 graden en by
de apen ongeveer 40 graden.
De schedelrulmte van den mensch is
gemiddeld driemaal grooter dan die van
het meest ontwikkelde dier. En wat van
meer belang is, het gewicht der groote
hersenen, die de zetel van het hooger of
bewust dleriyk leven zyn, overtreft by den
mensch verre het hersengewicht der apen.
By den mensch is dit gemiddeld 1300 tot
1400 gram; by den gorilla volgens de hoog
ste opgaven 567 gram.
Deze en andere verschillen maken het
reeds vrij onwaarschyniyk, dat de mensch
naar het lichaam met andere dieren onder
één hoofdafdeellng kan gerekend worden
Maar, vragen we ons af. hebben er
in oude tyden geen tusschenschakels be
staan, die mensch en dier verbinden.
Er zyn fossielen (versteende overbiyfse-
len van beenderen) gevonden, die een ge-
reede verklaring vinden In de evolutie-hy-
De praeadviezen
Aan de orde waren allereerst de prae-ad-
vlezen uitgebracht door de heeren Ir. P. W
van Lammeren en ir. J. W. Bonebakker, be
treffende scheepsvormen voor Binnenvaart op
de Zeeuwsche stroomen en het IJselmeer.
Ir. P. W. van Lammeren lichtte zyn prae-
advies in het kort nader toe.
De tweede prae-advlseur. Ir. J. W. Bonebak
ker, stelde naar aanleiding van zyn prae-
advies eenige vragen en wel of wanneer door
het nemen van sleepproeven een besparing van
20 pet. wordt verkregen, dit van voldoende be
lang Is, of wanneer deze kosten ongeveer
15.000.zullen bedragen, deze geen bezwaar
zyn en wie tenslotte deze kosten zal betalen
Spr. achtte het mogelyk dat de regeering de
kosten zal willen dragen of althans een by-
drage zal willen verleenen.
Verschillende vragen werden door
Lammeren beantwoord-
Als tweede punt behandelde het Congres het
vraagstuk der Waterwegen in Zeeuwsch Vlaan
deren. waarover Ir. M. C. E Bongaerts en de
seer, van de K v. K. in Zeeuwsch Vlaanderen,
de heer N. J Harte, praeadviezen hebben uit
gebracht.
Het Tweede Kamer-lid Lockefeer verheugde
zich in het byzonder over bet feit, dat deze
voor Zeeuwsch Vlaanderen zoo belangrijke
kwestie op het Congres aan de orde is gesteld
Hy bracht hulde aan het Provinciaal Bestuur,
voor hetgeen dit gedurende de laatste jaren
voor de nauwere aansluiting van Zeeuwsch
Vlaanderen by de rest van Nederland heeft
gedaan. In deze hulde betrok hy ook Ir. Bon
gaerts. De regeering heeft voor Zeeuwsch-
Vlaanderen veel gedaan, maar spr. achtte het
een fout, dat nooit-ihet Kanaal Axel naar
Hulst Is tot stand gekomen. Hy drong er op
aan dat dit kanaal alsnog spoedig tot stand
komt en hoopte, dat deze vooral psycholo
gische fout zich in de toekomst nooit zal
wreken. Overigens sloot spr. zich gaarne aan by
de plannen die ir. Bongaers heeft ontwikkeld
In zyn antwoord aan de sprekers vergeleek
ir. Bongaers Limburg met Zeeuwsch Vlaande
ren. In Limburg is men er in geslaagd, gebruik
makende van de omstandigheden, reeds ver
beteringen tot stand te brengen, welke naar
spr. vertrouwde zeker zullen leiden tot sa
menwerking met onze Zuiderburen. Wanneer
overigens de aanleg van het Kanaal van Axel
naar Hulst past in de groote pldnnen, la spr.
zeker voorstander van het maken van een be
gin door den aanleg van dit kanaal.
Aan het slot van de eerste zitting heeft de
voorzitter, mr. H. Smeenge gewezen op
groote belang van de ontwikkeling van
scheepvaart in Zeeuwsch Vlaanderen.
Op de vraag, of de regeering de verkon
diging van het Christendom op Ball moe*
verbieden of beletten, antwoordt de
..Avondpost”:
In het „Vaderland” werd gemeld, dat by
de begrafenis van Frederik van Eeden het
woord zou worden gevoerd door Henri Bo
rel, den Haagschen criticus, die echter
„door plotseling opkomende ongesteldheid”
verhinderd zou geweest zyn. De heer Borel
heeft die voorstelling tegengesproken: hy
had nJ. een geheel andere reden tot zwy-
gen. Wy lezen in „Het Vaderland” van 22
dezer de volgende treffende verklaring:
„Van ongesteldheid is geen sprake ge
weest; ik heb de begrafenisplechtigheid tot
het einde bjjgewoond en was ook van plan,
omdat men er op aangedrongen had, by
het graf een en ander te memoreeren over
Van Eedens beteekenls als dichter en den
ker. Edoch, de begrafenis was er een vol
gens den Katholieken ritus, met de absoute
en andere ceremoniën, en eindigde met het
uitspreken door den officieerenden priester
van het Onze Vader. Ik ben geen Katholiek,
maar voel daarom toch wel de ontzaglijke
wydlng en beteekenls van een indrukwek
kend gebed als het Onze Vader. Het kwant
my toen volkomen onnoodig voor, nog eens
te gaan spreken over Van Eedens beteeke
nls in de litteratuur en dit is de eenige re
den, waarom ik het toen beter vond te
zwijgen.
Wie, als ik, kort te voren, den overleden
dichter had zien liggen in zyn studeerka
mer, die chapelle ardente was geworden,
met een uitdrukking van zóó verheven rust
op zyn gelaat, in zulk een sfeer van ver
lossing en bevrijdlng, die alle geleden
smart er van uitgewischt had, dat men
voelde hoe hy thans ganscheiyk ontstegen
2. zal begrijpen, hoe wei
nig het er nu nog toe doen kon te praten
van litteraire verdiensten en dergeiyke on
belangrijk geworden dingen. Eenmaal .der
Welt abhanden gekommen” zijnde, in zóó
verheven, serene rust en Godsvrede, kon
hier, vond ik. na het Onze Vader, door my
moeliyk iets gesproken zyn, dat reden van
zeggen had.”