KAMER No. 11
WEEKMARKTEN IN RUSLAND
I
I
I
I
I
Het
I
Schatten van Schoonheid
sluimeren In Uw huid. Oelaatsmassage met
Purol wekt ze tot nieuw leven. Een handleiding
gelaatsmassage ontvangt U gratis bij
van Purol (doos 30 ct., tube 80 ct.)
Alleen bij Apoth. en Drogisten.
RADIO-PROGRAM
Rozen*Kasteel
Beelden van ellende en
ZATERDAG 25 JUNI
VERHAAL VAN
DEN DAG
Zondag 26 Juni
ontreddering
De zorg der Sovjets
Maandag 27 Juni
I
FEUILLETON
Op deze plaatsen komt het
wee naar een meer mensa
waardig bestaan steeds
dreigender tot
uiting
J l
lis
Hl
Wordt vervolgd.
kieim-
ic\-
X
Alle abonné9t v'2^ro^^^XS7^rS5S f750.- f250.- f 125.-S«”w^l45 fSO.-'SZ* ^25 f40.- ML- ^5
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
189.
a
ij
(Van een speclalen medewerker)
M(jn
4-
mee-
320
8.50
van
1
M
I
l
Marie-Clalre.
rullen
ken, voegde se ert>ü:
undruft ip de tvnp
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER
WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN
RADIOGIDB
van
van Planquette.
om-
8.20
voor
koop
.j.: m
HAMBURG, 872 M. 12.30 concert door het
kleine Noragorkest o. 1. van Adolf Becker; 10.50
dansmuziek uit „Boccaccio”; 1130 dansmuziek
uit „Atlantic".^
K6NIOSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 12.35
concert.
stond kon men den geheelen hoek, waar het
ledikant stond, overzien.
bieden, zei mevrouw.
gesteld; het is alleen maar iets anders, dan
ze gedacht had. Het huls is ruim en ziet er
gastvrij uit met zijn beide vleugels als uit
gestrekte armen, lachend In zijn rijken lijst
van groen. Het is oud. en daarom is de roce-
kleur zoo opvallend: het HJkt wïl een oude
vrijster, die zich de wangen geverfd heeft om
haar ouderdom te doen vergeten. En de ber
gen schijnen de woning te beschermen, die zelf
van verre als een lichtpunt in deze omgeving
blinkt.
Al deze Indrukken las juffrouw d’Albrègue
op Marie-Claire's beweeglijk gelaat.
Maak me geen compliment over mijn
huls, zei ze. Het is oud. maar ik zie, dat u
het zult liefhebben en begrijpenDe wo
ningen hebben een geest....
Het rijtuig rolde intusechen voort, nam nu
een der vele smalle wegen, die elkander kruis
ten, en Heef eindelijk bij een rotaachtig voet
pad staan.
Laten we hier uitstappen, zei juffrouw
d’Albègue. Wij zijn vlakbij, maar de toegang
tot mijn woning ia een beetje lastig, vooral
voor eij rijtuig.
Zij bestegen het nauwe, steenachtige pad.
techts en links waren lanen, tuinen, olijfaan-
plarltlngen, afgewiaseld met velden vol narcis
sen. anemonen en kleurrijke hyaclnthen. Het
padaelf was gezoomd met violieren en mlmlaa.
Marie-Clalre ultta kreten van bewondering.
U houdt dus van bloemen, zei juffrouw
d’Albrègue met voldoening. Dat ia goed, want
u suit er hier midden in moet leven. Ik kweek
den druk van de groeiende ontevredenheid door
het centrale comité genomen werden, mag de
boer een gedeelte van z’n oogst op de vrije markt
te koop aanbieden.
Deze nieuwe maatregel is geenszins een bewijs
van de rekbaarheid van het nieuwe systeem
maar het Is een overtuigend blijk, dat het staats
monopolie ook In dit opzicht absoluut schip
breuk heeft geleden.
(Nadruk verboden)
franc, waar nooit meer over gesproken werd,
en de Juweelen aan haar zusters geschonken;
al vond ze zich zelf hard en ongevoelig, toch
verdween het goud In haar portemonnale
Op den dag van het vertrek brachten allen
haar naar het station. Was Marie-Clalre eerst
blij met dit bewijs van belangstelling, weldra
werd haar hart saamgeknepen bU het zien der
ongevoelige, bijna blijde aangezichten. Alleen
Josette vergoot enkele traantjes, die echter
spoedig gedroogd zouden zijn.
Bij den wagon riepen zij haar een zeker niet
gemeend „tot weerzien” toe, en toch, toen de
trein in beweging kwam, liep Marie Claire een
koude rilling over de leden; zij stond nu alleen
op de wereld, waar ze geheel alleen baar weg
zou moeten zoeken.
proletariërs als de ambtenaren en klerken, die
maar weinig levensmiddelenkaarten krijgen,
terwijl de hoogere ambtenaren die beter betaald
worden alsmede partijbestuurderen, Ingenieurs
en deskundigen liefst hun hooger loon hier be
steden.
De prijzen? Dat is een spel van vraag en aan
bod, een geregeld loven en bieden, schandalig
hoog In leder geval. Hier komt duidelijk tot
uiting dat de roebel feitelijk geen innerlijke
waarde meer heeft. Om slechts enkele voorbeel
den te noemen: een Russisch pond boter (400
gram) kost 1012 roebel (dd.: 12 tot 15 gulden)
en suiker 4 tot 6 roebel per pond.
Tot nu toe was de vrijhandel felteUJk officieel
verboden. Sinds 1928 Immers, toen het tijdperk
van Stalin’s socialisatie regiem werd Ingeluid,
was alle handel staatsmonopolie. Toen werd
werkelijk alle particuliere handel lam gelegd met
als noodzakeljjk gevolg, dat de levensmiddelen
voorziening hopeloos In de war liep en hongers
nood en ontevredenheid hun intrede deden. In
den beginne heeft men tpen den smokkelhandel
weer oogluikend toegestaan, slechts voor korten
tijd naar men meende, maar deze toestand heeft
zich meer en meer geconsolideerd. De levens
middelenvoorziening, zooals die door de regeerlng
werd georganiseerd, is een volslagen mislukking
gebleken, ondanks de ver doorgevoerde sociali
satie van alle landbouwbedrijven. De verwach
tingen die men op de Sowchoeen en Kolchozen
gevestigd had, werden deerlijk teleurgesteld en
men was weer opnieuw aangewezen op de ge
dwongen leveringen der vrije boeren. Maar de
boeren kwamen In verzet; zij dreigden zelfs, geen
koren meer uit te zaaien, ondanks de zware
straffen die hun te wachten stonden. Want de
vergoeding, die de boer ontving voor de land
bouwproducten, welke hij inleverde, bedroeg nog
niet de helft van de nominale waarde, terwijl
hij kleeren en andere gebruiksartikelen, noodlg
voor zijn onderhoud, bij de sluikhandelaars
slechts tegen exorbitante prijzen kon betrekken.
Volgens de nieuwste bepalingen, welke onder
vertraging. Het laatste restje armzalig bezit van
een voormallgen mlddenstaander wordt hier te
koop aangeboden en de troostelooze eigenaars
kunnen dan weer een week langer hun ellendig
bestaan rekken.
Gordijnen, kristal, koffers, zilveren kroonluch
ters, heiligenbeelden vormen bij dezen totalen
uitverkoop een triest stilleven. Dan volgt de af
deeling textiel. Stoffen, jassen, kousen en
schoenen zijn meest gesmokkelde artikelen en
worden tot fabelachtig hooge prijzen ten ver
koop aangeboden, waaruit tevens blijkt dat er
een schrille wanverhouding bestaat tusschen den
offlcleelen roebelkoers en de noteerlngen die hier
opgeld doen.
De kwaliteit der koopwaar Is ongemeen slecht,
maar desondanks blijven het begeerenswaardige
artikelen.
Dan komt men In eens op de afdeeling levens
middelen en dat Is het middelpunt van heel de
mArktdrukte. De meeste koopers zijn daarvoor
feitelijk alleen gekomen. De afzonderlijke
kraampjes worden hier belegerd of staan leeg,
naar gelangde prijs en het aanbod. Hier kan
men alles krijgen wat In de bestoven uitstal
kasten der regeeringswlnkels niet te vinden is.
Hoe zjjn die levensmiddelen hier gekomen? De
boeren hebben tarwe achtergehouden, regeerings-
ambtenaren der distributie hebben gesmokkeld
en zwervende vagebonden hebben een aanval
gedaan op een levensmiddelentransport. De
autoriteiten zien hier veel door de vingers, want
deze vrije markt Is voor talloos velen een ware
uitkomst in verband met de slechte levensmid
delenvoorziening.
De laatste resten van de voormaallge burgerij
en al degenen die van de distributie van levens
middelen werden uitgesloten, zijn genoodzaakt
willen zij niet van honger omkomen om
hier tegen woekerprijzen de meest noodzakeljjke
levensmiddelen te koopen. Maar ook de com-
BRUSSEL, 509 M. 5.20 dansmuziek uit
Palals 8t. Sauveur te Brussel; 6.20 gramofoon-
muzlek; 720 idem; 8.20 concert door het Ra-
dlo.orkest o. 1. van Karei Walpot; 11.00 gra-
mofoorunuziek.
Ik had gevraagd, mij om zes uur te wekken,
maar feitelijk was dit meer voor den vorm,
want Ik had geen plan om te gaan slapen. Ik
liet het licht branden en legde m’n revolver
naast het bed. Maar terwijl Ik mij Inspande
om wakker te blijven, vielen m’n oogen dicht,
m’n gedachten verwarden zich op wonderlijke
wijze, en eindelijk sliep ik In.
Ik werd wakker door een zacht kloppen op de
deur en een dito stem, die riep: „Het Is zes uur,
meneer I Hier staat warm scheerwater."
Dat was alles behalve romantisch of spook
achtig. En ik sag. dat de kamer nog precies
zoo was, als toen Ik Insliep; er was niets in
veranderd; het licht brandde nog, alleen de
kachel was uitgegaan. En toen dacht ik natuur
lijk alleen aan de zaken, die Ik te doen had
en den trein, dien ik halen moest, en ik sprong
uit bed om mü aan te kleeden.
Maar toen Ik de deur van de kamer opende,
stond er geen scheerwater. Het was midden In
den winter en dus aardig donker in de gang.
Ik stak achtereenvolgens een paar lucifers op
In de meenlng dat Ik bet niet vinden kon. Maar
het scheerwater was er niet.
Mopperend over de domheid van de meid,
die het waarschijnlijk weer meegenomen had.
ging Ik ook weer naar binnen. Ik bad wat tijd
verloren met het zoeken en begreep dat ik me
nu haasten moest. Ik kleedde mij snel gedeel-
opera in drie bedrijven
in om mij daarmee te scheren.
Ik heb al gesegd. dat, als men voor den toi
letspiegel stond, men het bed en den geheelen
hoek, waarin dit geplaatst was, kon overzien.
Ik schoor me nog al gehaast, en toen ik met
mijn keel bezig was, toen sag ik....
Ik Sla bet nog voor me. Er zat een man of
den rand van het bed, even half gekleed als ik,
met laarzen aan en In z’n overhemd, en of
zijn gezicht lag een uitdrukking, zóó ontzettend,
ais ik nooit had gezien. HU had een scheermes
in de hand, en juist toen mijn blik op
hem viel, sneed hij zich de keel af.... van het
eene oor naar het andere....
Toen ik weer bijkwam, was alles weg. Het
was geen zes uur, en niemand had mij geroe
pen, geen sterfelijk wesen ten minste. Toen lit
op m’n horloge zag, was het half drie.
Maar het was me nu volkomen duidelijk, hoe
Peters en de anderen aan hun eind gekomen
waren. Juist op het oogenbllk, dat zij met hun
scheermes bezig waren, zagen zij het spook, dat
waarschijnlijk de man was. die zich daar inder
tijd van kant gemaakt had. In den plotse 11ngen
schrik schoot het mes uit en sneed hun den
hals af. En ik heb de overtuiging dat het ieder
een zoo zou gaan, die sender waarschuwing op
kamer no. 11 sou logeeren".
-
Maar, moeder!....
Edith echter had haast mijnheer Aubran te
zlx wederkeeren.
Komaan, moeder, zei ze, u moet Marle-
Clalre niet teleurstellen, nu ze brandt van
verlangen ons te verlaten. Laten we bat
partjtje, dat we meenden te geven, nog wat
ultAellen. Ook kon ze wel derde klas reizen,
er zal niemand van onze kennissen zijn, wed Ik.
O ja, ik zal aderde klas nemen. En ik
dacht zoo.ik kan daar niet zonder een
cent op sahaaankomener zijn bedienden
ik dacht (ze draalde even)als ik
dien armband van tante te gelde iqaakte
hij te zoo zwaar!
Ja, dat kan best, en je behoeft er niet
over te treuren, want hij is geheel en al uit
de mode. Als we naar een buurt gaan, waar
men ons niet kent, zou dat zaakje heel stil
letjes zijn beslag kunnen krijgen.
Mevrouw nam zelf de moeite aan juffrouw
d'Albrtgue te schrijven, dat zij deze haar
dochter toevertrouwde, evenwel met het ver
zoek haar niet te lang bij zich te houden.
Ook verkocht zij den armband bij een meer
bescheiden jood, met wlen ze almeer dergelijke
zaakjes gedaan had, en legde vóór haar oud
ste dochter seven goudstukken op tafel, waar
van ze maar moeilijk scheen te kunnen schel
den.
Een oogenbllk stond Marie-Clalre In verzoe-
j haar een deel der som over te laten,
doch zij begreep niet geheel ontbloot op Rose.
Kastaal ts kunnen aankomen. Ook dacht zij
nog bijtijds aan de twee duizend rijf honderd
Welnu, besloot mevrouw eindelijk onge
duldig; wat ben je van plan te doen, Marie-
Clalre?
Als u het toestaat, zal ik gaan, zei -het
meisjes zachtjes.
J- Ik vind alles goed, wat Je aangenaam
kan «Un. Trouwens, ik denk dat ze je niet
Jyg houden zal; uiterlUk In het voorjaar ben
Je reeds terug.
Dit werd zonder veel overtuiging gezegd.
De zusters zwegen en Marie-Claire beloofde
slch zelf in X geheel niet terug te
komen.
En het reisgeld? oppende Josette, die
•r een handje van had op ales een straaltje
koud water te richten. t
Nu werd het Inderdaad dodztll, en Marie-
Claire begon een onbepaald uitstal te duchtetL -king
Jufrouw d’Albrègue had wel zoo vriende-
dik kunnen zijn je een spoorkaartje aan te
de waschtafel, waarop het scheerwater nog
stond, en hij hield het scheermes nog in z’n
hand.
NatuurlUk werd kamer no. 11 daarop geslo
ten en gedurende een paar jaar logeerde er
niemand. Toen kwam Jordan hier voor zaken
in de stad. Het was heel druk en alle kamers
waren bezet, en Jordan, die een sterke en dap
pere kerel was, nam kamer no. II. Den volgen
den morgen werd hij gevondenop deselfde
mancir als de andere, In z’n overhemd en met
het scheermes nog In de hand, maar zoo dood
als ’n steen.
Dat was de tweede. En de derde was Peters,
dien Iemand misschien nog wel gekend heeft.
Van Jordan ging het gerucht, dat hij In den
laatsten tijd nog al tegenslag had gehad, en
zich daarom wel van kant kon hebben gemaakt.
Maar bij Peters was daar geen sprake van. Hij
was een jonge kerel, wlen alles voor den wind
ging en pas verloofd. HU lachte om de kwade
geruchten die over kamer no. 11 liepen en
stond er op, self In die kamer te gaan logeeren.
Om twaalf uur werd Iedereen opgeschrtkt door
een vreeselUk schellen uit die kamer, maar toen
een paar dappere lui naar boven gingen, von
den ze Peters daar zitten lachen en vroeg hU
om een glas punch. Dat glas werd den volgen
den morgen leeg op tafel gevonden."
„En de man zelf?’
„Die werd gevonden om zes uur 's morgens.
LANGENBERG, 472 M. 120 concert o. 1.
van Wolf; 520 Vesperconoert; Bazuinmuzlek en
Volksdansen; 11.06 dansmuziek door Dajos Bela
en zUn orkest.
DAVENTRY, 1554 M. 12 50 CellO-recital
door Hans Kindler; 4.35 Radio-Harmonieorkest
o. 1. van B. Walton OTlonelll; 5.50 zangvoor.
dracht; 9.25 Kamermuziek; 1050 epiloog.
PARIJS EIFFEL, 1448 M. 1.45 concert
door het Omroeporkest o. L van Ed. Flament;
8 50 gramofoonmuzlek.
PARUS RADIO, 1715 M. 8.06 gramofoon
muzlek; 120 Idem; 1.50 gramofoonmuzlek; 6.06
Idem; 7.05 concert; 8.50 gramofoonmuzlek.
MILAAN, 331 M. 7.25 gramofoonmuzlek;
8 50 ..Rond Ine'”, opera In drie bedrUven van
Pucdnl.
ROME. 441 M. 9 05 „De Dochter van Ma
dame Angot", operette in drie acten.
WEENEN, 517 M. 10.05 Populair concert
door de Joseph Wolnerkapel.
WARSCHAU, 1411 M. 12.35 concert door
het Polltle-orkest o. L van Al. Blelskl; 520
concert door het Omroeporkest o. 1. van J.
Oziminskl; 820 concert door het Philharmonie-
orkest van Warschau o. L v. J. Oziminskl;
10.25 dansmuziek.
BEROMUNSTER, 460 M. 7.30 gramofoon
muzlek; 8.20 Orgelconcert; 10.05 concert door
het Omroeporkest.
ze In groots hoeveelheid, dant dat is een aan.
zienlijk deel van mijn bedrijf.
En een hek openend, voegde se erbij;
Ik leid een zeer werkzaam leven.
BU een draal van bet laantje stonden ze
opeens vóór het kasteel. Een breeds stoep
vol blauw-aarden vazen, gevuld met bloemen,
leidde naar een terras, vanwaar men een hoer,
lijk uitzicht had op de stad, geheel In het wit,
op de reede, blauw als een Italiaanseh meer
door bergen oengord.
Laten we nu eerst koffie gaan drinken,
zei ds gastvrouw bijna glimlachend. U vlet
zoo bleek, en om dit landschep met zijn on
eindige variaties te bewonderen, o, daartoe suit
u nog tUd genoeg hebben.
O neen, antwoordde Marie-Clalre Ik ge.
loof veeleer, dat het enkel de verrassing te.
Hoe zou men vermoeidheid gevoelen in ~n<lk
een heerlijke lucht!
Juffrouw d’Albrègue bracht Jiaaa^nu In de
eetsaal. die evenals al de kamers, g^jkvloers
op het terras uitkwam.
Een oude vrouw met donkere oogen en ML
veren haren, zette een en ander op de tafel
gered.
Virginie, sei de gastvrouw, dit Is de «Vw-h
ter van Gaston de Bolllès.
*B’ ■°*n d* voocvtelUng te verduidelij-
Sedert Jnkele minuten voort het kleine rij
tuig Marie-Claire door een haar geheel on
bekende natuur'naar het huls, dat in haar
gedachten sis ’n lichtstraal schittert Was ze
teleurgesteld of verlegen bu de koele verweL
komlng van juffrouw d’Albrègue? In elk ge
val wil ze niet treuren om deze uiterlijke stijf
heid. waaronder innige wellevendheid schuil
gaat; daarvan te ze overtuigd. Ze geniet dus
van bet inzicht, dat haar eerst verrast e»
daarna in vervoering brengt.
PUnen en cyprossen, kale bergen met stre
pen donker groen, die haar telkens een blik
op de blauwe see gunnen, dat alles brengt
haag onbestemde herinneringen uit baar prille
HILVERSUM, 296 M. V.A R.A. 8.15 Licha-
melUke oefeningen onder leiding van O. Klee-
rekoper, 9.Postdulvenberichten en voetbal-
mededeelingen, 9.05 Orgelspel door Johan Jong.
VJ»Jt.O 10 30 Kerkdienst uit den N. P. B. te
Bloemendaal, A.VJt.O. 12.— TUdsein en „Tirol
en de Dolomieten” door Ivans, 12.30 Omroep
orkest onder leiding van Nico Treep, tusschen-
spel van gramofoonmuzlek, 3.Het Residentie
orkest onder leiding van Ignaz Neumark. So
listeToos Schleyer, zang, 3.boekenhalfuur
tje door Cornells Veth, „Jan Steen”, 2.30 Om
roeporkest, 3.Aansluiting met het Kurhaus
te Bchevenlngen, Het Resldentle-Orkest onder
leiding van I. Neumark en Soliste; pauze: Gra-
mofoonmuziek, 4.30 Gramofoonmuzlek, VAR A.
5.Dilettanten-uurtje „Door Vereenlging
Baamgebracht”, Amsterdam, onder leiding van
Nico van der Linden, 6.— VARA.-orkest on
der leiding van Hugo de Groot. 6.46 Literair
halfuurtje door A. M. de Jong, 7.15 V.A.R.A.-
Orkest, 8.Persberichten van het Persbureau
Vaz Dlas, A.VJi.O. 8.15 Het Concertgebouw
orkest «ider leiding van Dr. W. Mengelberg,
Beethovgncyclus met medewerking van ver
scheidene solisten, 8.40 causerie door W. Vogt,
10.10 voordracht door Nico de Jong, 10.30 Ko
vacs Lajos en zUn orkest, tusechenspel gramo-
foonmuziek.
Houtman zweeg, in de algemeene stilte. Smits
stond zwijgend op en ging de kamer uit. En
dadelijk, toen hU weer terug was, verdween
Houtman voor eenlge oogenbllkken.
„Maar er te één ding, dat me niet duidelijk
te." zei Smits, toen se weer voor de kachel zaten.
„Hoe kwam het, dat jou mes niet uitgleed, toen
je het spook zag?”
Houtman bukte bliksemsnel naar z’n taach,
die naast hem op den grond stond.
„Dat komt, mUne hoeren, omdat ik mU nooit
scheer zonder den voortreffeluken scheermes
beschermer, dien ik nu al twintgi jaar met het
grootste succes verkoop, een uitvinding van onze
firma, bet Ptplfax-apparaat mijne heeren...."
Een schaterend en ontspannend lachsalvo
dreunde door de kamer. Maar Smits stond
driftig op en greep Houtman bij z’n jas.
„Wat had je met den kellner te bespreken
daar straks, juist toen ik hem gevraagd had
mijn goed van kamer no. 11 af te halen?"
vroeg hij.
„n heb hem bet mijne er heen laten bren
gen." antwoordde Houtman; JNo. II Is de eenlge
goede kamer hier in huis.”
HUIZEN. 1875 M. NCRV. 8 uur Tijdsein en
schriftlezing. 8.15 Morgenconcert. 10.30
TUdsein. Korte ziekendienst. 11 uur Lezen
van Chr. lectuur: „Een blanke vrouw onder de
kannibalen." 11.30 Gramofoonplaten. 13
uur Politieberichten. 12.30 Orgelconcert.
8 uur Gramofoonmuzlek. 2.35 „Ridderspo
ren en andere mooie, nu bloeiende vaste plan
ten". 3.15 Cursus knippen en naaien.
3.30 Cursus stofversleren en hoedenmaken.
3.45 Verzorging zender. 4 uur Ziekenuurtje
5 uur Concert. Harold Franken, viool.
6.30 Vragenuurtje. 7.30 Politieberichten.
7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8 uur Propaganda
woord D. Pereboom 8.15 Scholtens Chr. Gem
Koor met onderafdeellng Schoten’s Chr. Kin
derkoor „Zanglust". 10 uur J. Goote: ,JJe
huidige industrtëele positie van Eindhoven en
de daaruit voortvloeiende moellUkheden.
10 uur Persbureau Vaz Dias. 1.30 Or^mo
foonplaten. Holl. programma.
HILVERSUM. 296 M. VARA. 6 45 Lichaams
oefeningen o. 1. v. O. Kleerekoper. 7 30 Idem.
8 uur TUdsein en gramofoonmuzlek. V.P.
R.O. 10 uur MorgenwUdlng. VARA. 10.15
Voordracht door Janny van Oogen: „Krassln
78”, Albert Kuyle. 10 30 Mandoline-ensemble
o. 1. v. J. B. Kok. 10.50 Voordracht: „Het
Windel", J. G. Vermeulen. 11.05 Mandoline
ensemble 11.20 Gramofoonmuzlek. 1120
Mandoline-ensemble. 11.45 Voordracht: „Zie
kenbezoek". 12 uur TUdsein. Vara-septet
o. L v. Is. Eyl. 1.45 Onderbreking voor ver
zorging zender. 2.15 Nederlandsche schrij
vers en dichters voor de microfoon. 3 uur
Kamermuziek door Frieda Bellnfante, cello.
Joh. Peltkamp, fluit, Plet Tlggers, piano.
320 Gramofoonmuzlek. 2000 Jaar muziek op
gramofoonplaten (I). 4.30 Na schooltUd. Kln-
dervertelllngen van Janny van Oogen. 5 uur
Spaansch gramofoonplatenprogramma. 6 uur
Vara-septet o. 1. v. Is. Eyl. 7 uur „De Lak
schoenen", schets. 720 Orgelspel door Joh.
Jong. 8 uur „Het verstaan van Poëzie.
8.20 Europeesch Concert. 1050 Persbureau
Vaz Dlas. 11 uur Gramofoonmuzlek. 12
uur TUdsein en sluiting.
BRUSSEL 509 M. 13.20 Concert door het Max
Alexys-Orkest. 1.30 Vervolg concert. 5.20 Con
cert door het Symphonie-orkest. 6.50 Kamer
muziek. 9.20 Concert uit Cnocke.
KALUNDBORG 1153 M. 12.20 Uitzending uit
het restaurant „Wlvex". 350 Concert door in
strumentaal ensemble. 820 Het omroeporkest.
9.50 Omroeporkest.
BERLIJN 419 M. 5.05 Plano-sonate. 5.30 Rus
sische liederen. 850 Populair concert. 7.30 Voort
zetting concert. 9.30 Dansmuziek.
BRESLAU 325 M. 9.30 Populair concert.
HAMBURG 372 M. 11.50 Concert uit Hanno
ver. 1.35 Gramofoonmuzlek. 450 Concert
roeporkest. 6.15 Gevarieerd programma.
Concert.
KÓNIGSWUSTERHAUSEN 16U M.
Gramofoonmuzlek. 450 Concert. 8-20 Concert.
DAVENTRY 1554 M. 12 20 Het „Ison-trlO".
1.06 het Commodore Grand-orkest. 2.10 Ora-
mofoonmuzlek. 8.20 Het Commodore Grand-or
kest. 11.00 Dansmuziek.
PARIJS (Eiffel) 1446 M. 8.50 VroolUk pro
gramma en radlotooneel. 955 Soltetenconcert.
PARIJS (Radio) 1725 M. 1220 Gramofoon
muzlek. 9 06 Concert.
MILAAN 331 M. 8 20 Gramofoonmuzlek.
Orkestconcert. 9.20 Concert.
ROME 441 M. 8.20 Gramofoonmuzlek. 9.05
Gevarieerd programma m m. van Orkest en so
listen.
WEENEN 517 M. 7 45 Pigaros-Hochzelt
Mozart. 1050 Dansmuziek.
WARSCHAU 1412-M. 520 Populair concert.
6.40 Dansmuziek. 820 Vara-ultaendlng. 11.15
Dansmuziek.
BEROMUNSTER 460 M. 720 Oramofoonmuz.
8.20 Oude muziek. 10.05 Populair concert d. 't
omroep-orkest.
HUIZEN, 1875 M. N OJR.V. 820 MorgenwU
dlng door Ds. J. P. van Heest, KJt.O. 9.30 Gra-
mofoonmuziek, 1020 K-R.O.-orkest onder lei
ding van Johan Gerritsen, 12.50 Godsdienst
onderricht voor ouderen door prof. D. Bont,
1 20 Eucharistisch Congres te Dublin. 2.35 Gra-
mofoonmuziek, 320 K R O -sextet onder leiding
van Piet Lustenhouwer, 3.45 Inleiding op het
as. Nationaal Mariacongres „De Maria Op
dracht" door Mr. Ch. Hustlnx, N.C.R.V. 8.
Het Chr. Radlokoor onder leiding van G. v. d.
Burg, 5.50 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk
te Nleuwerkerk, K.R.O. 7.45 prof, dr Alph Mul
ders: ,X>e Missiepolitlek van de Kerk”, 8.10
Voetbaluitslagen R. K. F„ 8.15 K.R.O.-salon-
orkest onder leiding van Marinus van ’t Woud;
10.40 Epiloog voor klein koor onder leiding van
Jos. H. Plekkers.
„Het was kort na den dood van Peters, begon
Houtman weer; „het heele stadje was «r nog
vol van en toen bekroop mU de lust, een krank
zinnige lust, om ook een nacht in die kamer
door te brengen. Het was volstrekt geen bewijs
van moed, want Ik ben absoluut niet dapper.
Natuurlijk zijn er pogingen genoeg gedaan, om
mU er van af te brengen. Ik spreek hier niet
over; de hoofdzaak te. dat ik er eindelijk
kwam. Het was een avond, ongeveer zooals deze.
Het had den heelen dag geregend en gesneeuwd,
en tegen het donker stak de wind met dubbele
kracht op.
MUn eerste werk was natuurlUk de kamer
goed te onderzoeken, maar Ik vond niets bU-
zonders. Het was een goede kamer, gerieflUk
gemeubileerd. De schoorsteen was normaal en
er stond een goede kachel. Er waren geen kas
ten in, behalve een kleine muurkast, die niets
opvallends had. Er stond een groot, houten
ledikant, zonder gordUnen, en schuin daar
tegenover een waschtafel, met een grooten toi
letspiegel er boven. Als men vóór dien spiegel
*r ging een huivering door het kleine ge-
zelschatT* Niemand set iets. Houtman wr^t
langzaam z’n handen voor het
paar minuten trachtte Smits te lachen.
„Onzin." zei hU. „ik geloof het niet.
Er kwam een flauwe glimlach op het ge
laat van Houtman. w
„Ik heb cok in kamer no. 11 gelogeerd, spraa
hU zachtjes.
Weer kwam er een benauwende stilte over
het kleine gezelschap en allen luisterden a»
ademloos naar het kennen van den wind bul
ten.
jeugd te binnen, en de heerlUke z<m, de zui
vere lucht, wekken haar geestkracht op. De
wereld Immers ligt voor haar, en mocht ze
ook in dit huis overtollig blUken, dan zal ze
het spoedig genoeg voelen
Juffrouw d’Albrègue wijst haar op den weg
en het landschep; sedert lang niet meer ge
wend aan Jeugd en geestdrift, vermaakt ze
zich met de uitroepen, die het meisje slaakt
bu het zien van velden vol viooltjes, narcis,
sen en hyaclnthen, door een wonderlijke zon
negloed overstraald.
Verderop zUn de huizen door uitgestrekte
tuinen omringd, groote olUven-aanplantlngen,
die in den frisschen morgenwind als van zll-
ver sprankelen. Daar aan de rechterzijde opent
zich een afgrond van groen: de vallei van
Dar enne. Haar geleidster strekt wyzend den
arm uit.
Daar, Marie-Clalre, daar midden op de
Met begeerlgen blik kijkt het meisje over
de pijnen en olüven heen. Daar, tegen het
donkere hemel teekent zich een groot gebouw
af: muren van diepe rose kleur, waaroo het
weer hier en daar meer bleeke plekken heeft
achtegelaten. Twee niet diepe vleugels, een
stoep, een balcon, groene blinden. En deze
roze muren, die niets vreemds hebben In een
land, waar men van levendige kleuren houdt,
gaan wonderwel samen met de vermenging van
pUnen, cypresaen en olUven, die met allerlei
uancen van groen prijken.
Natuurlijk had Marie-Clalre zich de woning
geheel anders voorgesteldIets Ideaals, iets
fantastisch. Toch voelds st) zich niet teleux-
Het was een oud hötel In een dito provincie
stad. Het huls was groot en somber, het hsd
lange, tochtige gangen en donkere, holle ka
mers, die zelfs bU de helderste verlichting vol
donkere hoeken en schaduwen bleven. Jaren
geleden was het huis een patriciërswoning ge
weest. Sommigen beweerden zelfs, dat er zon
derlinge dingen in voorgevallen waren.
Toen de laatst aangekomen reiziger de ge
lagkamer binnen kwam, vond hU daar al eenig
gezelschap. Men sprak zacht met elkaar, gezeten
om de roodgloeiende kachel; verder heerschte
in de groote gelagkamer een droefgeestige stilte.
De pas aangekomene zag rond en ging toen
naar een man, die alleen in een hoek zat.
Smits," zei hU zachtjes
„Wel, goede hemel Houtman; ik dacht dat
je ik weet niet waar zat!" riep de aangespro
kene. opstaande.
„Ik heb hier een paar kleine zaakjes." ant
woordde Houtman, „Ik blUf maar voor één
nacht.”
Ze namen bU de kachel plaats en begonnen
een gesprek over hunne aangelegenheden. De
andere logeergasten, vier of rijf handelsreizl-
gers, dommelden op hun stoelen; men hoorde
niets dan het knappen van het vuur, het tik
ken der regendroppels tegen de vensters en In
de keuken -iet verwijderde gerammel van aar
dewerk.
„Een naargeestig huls." zei Smits eindelijk
„Heel somber en onbehaaglUk. Ik zou liever in
een ander logement gegaan zUn, maar er is
er geen.
Houtman knikte.
„Wat voor kamer heb je?" vroeg hü-
„De kamer valt me nog al mee," zei Smits.
Ik was do eerste en kon dus een kamer kiezen.
Het is no. 11.... Wat scheelt je?"
„Niets."
.Maar je luisterde toch en schrikte. Waarom
was dat? Is er lets met die kamer?"
„Wat zou het geven als Ik je daarvan sprak?”
vroeg Houtman bedaard. „Je sou me toch niet
gelooven. en me vermoedelUk nog uitlachen
bovendien."
„Ik denk er niet aan; kort en goed.... Is sr
lets met die kamer?"
„Het te de kamer waarin men zich den hals
afsnijdt." antwoordde Houtman langzaam.
De stilte In de gelagkamer was nog Intenser
geworden. De andere reizigers staarden Hout
man aan. evenals Smits, wiens gezicht vertrok
In ontzetting.
„Lieve hemel!" fluisterde hU-
Houtman vouwde z’n handen om z’n knie en
knikte peinzend met het hoofd.
„Het betreft niet één geval." zei hU langzaam
het waren er drie.o.igerekend nog dat ik zelf
heb gezienHeb jullie nooit gehoord hoe
het begon?"
HU zag zwUgend den kring rond, op alle ge
zichten las hu niets dan ontkenning, schrik
en spanning.
„Tien jaar geleden was het. dat het begon.”
hernam hU droomerig. „De was toevallig hier
in de buurt en hoorde het. Op kamer no. 11
was een man gevonden met afgesneden keel.
Niemand kende hem, er ging een gerucht dat
hU een handelsreizlger was, die ongeluk In
zaken gehad had. maar de zaak werd nooit
opgelost. Maar ik herinner me goed het geheele
geval. HU werd gevonden in z’n overhemd vóór I telUk aan. en toen schonk ik wat koud water
KALUNDBORG. 1153 M 12.20 Omroepor
kest o. 1. van Launy Gröndahl; 420 concert
door het Harmonie-orkest o. 1. van F. Hemme;
8.20 Omroeporkest o. 1. van Launy Gröndahl;
9.46 concert; 11.10 moderene dansmuziek.
BERLIJN, 418 M. 2.50 vocaal concert o.
1. van Arnold Ebel; 4.10 militair orkest o. L
Adolf Berdien; 8.20 „Surcouf”, operette
Er zUn In Moskou slechts weinig plaatsen en
gelegenheden waar men een diep Inzicht krUgt
in de bestaande verhoudingen In het heden-
daagsche Rusland, daar de Sovjets er zorgvuldig
voor waken dat het ulterlUk beeld steeds een
zoo goed mogelUken Indruk maakt. Maar de
weekmarkten In de verschillende steden zUn
voor de Sovjets steeds een voorwerp van aan
houdende zorg geweest. Want dat zijn juist de
plaatsen waar de begeerte en het heimwee naar
een meer menschwaardig bestaan op een steeds
dreigender manier tot uiting komen.
Ongeveer in het centrum van de stad Moskou
bU den JBucharetoren" ligt tusschen hooge
huurka|ernes, afgesloten door een groot houten
hek, een heele stad van kramen. ui_ vmui_
Dat Is de beroemde Sucharewsky markt. - munteten slaan hier hun slag, zoowel de gewone
te Morgens om 9 uur begint het drukke markt- - -
leven: een leger van markt kooplui stormt door
de poort om de beste plaatsen te veroveren: Zi
geuners, Klrglesen, Kalmücken, Mongolen, Tar
taren uit alle streken van het groote onmete-
Ujke Russische rijk kan men daar vertegen
woordigers vinden. In alle hoeken en kanten
hurken ze op den grond en drijven negotie in
de meest onmogelUke handelsartlkelen. Daar
tusschen door zwerven de „Bessprlsoml" de ver
waarloosde jeugdige vagebonden die als een
hoop vodden op de markt liggen: men is ge
noodzaakt om heel voorzichtig te loopen en z’n
handen op z’n zakken te houden, andere loopt
men gevaar, om een pak slaag te krijgen of z’n
centen kwUt te raken.
De Sucharewsky markt te in den waren zin
van het woord een rommelmarkt, zooals alle
andere en zU onderscheidt zich In niets van die
andere Internationale voddenmarkten als het
Telekl-plein in Boedapest of de Whitechapel in
Londen. Toch te er een groot verschil: hier is
de vraat Immers veel grooter dan het aanbod.
Het groote gebrek aan alle mogelUke verbrulks-
artlkelen en kleedlngstukken te oorzaak, dat deze
markt een der meest gewichtige plaatsen gewor
den is in de voorziening van de volksbehoeften.
De ware Jacob, het goedkoopste adres, de om
roeper enz. zUn hier onbekend. Over het geheel
ligt een sfeer van geheimzinnigheid en stille
rust. Rond het middaguur staat het marktleven
in haar hoogtepunt. Langs de nauwe straatjes
die op het marktplein uitloopen, golft een
stroom van koopers en nieuwsgierigen, ’t Is
absoluut onmogelUk om zich aan die
sleepende vloedgolf te onttrekken. Men moet
met den stroom mee: langzaam schuifelt men
vooruit. Soms wordt men vten den grond op
getild en zweeft men een oogenbllk tusschen
’hemel en aarde. Langs de algemeene afdeeling
kan men betrekkelUk vlug passeeren. Oud ijzer,
veeren van matrassen, verroeste spijkers en
muizenvallen vinden hier nog grage koopers. In
de „burgerlijke afdeeling" ondervindt men meer
Maar, terwijl da wespen en bommels zich druk maakten over bun
miskochte schoenen, bleet Jaap niet werkelooe. Zoo wandelde te na
een voormiddag van Ijverig werken rustig In het sonnetje en -.e-
landde bij een uithangbord. „Meer vliegen met honing dan -iet
azijn." pruttelde Jaap verbaasd. .Dan ga Ik dat eens met de weepen
probeeren,” en bij spoedde zich blij near hule.
Toen kwam nog het ergste met de gumml-echoenen. Zoodra er een
paar druppels regen vielen, hadden de schoenen hun dienst gedaan
en waren nog gevaarlljker dan de oude laarzen. Je kon de diertjes
met gumml-schoenen aan de grappigste buitelingen zien maken en
dB hommel, dia zo verkocht had. sou spoedig botsten voor zijn bedrog.