KAMER No. 11 WEEKMARKTEN IN RUSLAND I I I I I Het I Schatten van Schoonheid sluimeren In Uw huid. Oelaatsmassage met Purol wekt ze tot nieuw leven. Een handleiding gelaatsmassage ontvangt U gratis bij van Purol (doos 30 ct., tube 80 ct.) Alleen bij Apoth. en Drogisten. RADIO-PROGRAM Rozen*Kasteel Beelden van ellende en ZATERDAG 25 JUNI VERHAAL VAN DEN DAG Zondag 26 Juni ontreddering De zorg der Sovjets Maandag 27 Juni I FEUILLETON Op deze plaatsen komt het wee naar een meer mensa waardig bestaan steeds dreigender tot uiting J l lis Hl Wordt vervolgd. kieim- ic\- X Alle abonné9t v'2^ro^^^XS7^rS5S f750.- f250.- f 125.-S«”w^l45 fSO.-'SZ* ^25 f40.- ML- ^5 AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL 189. a ij (Van een speclalen medewerker) M(jn 4- mee- 320 8.50 van 1 M I l Marie-Clalre. rullen ken, voegde se ert>ü: undruft ip de tvnp VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDB van van Planquette. om- 8.20 voor koop .j.: m HAMBURG, 872 M. 12.30 concert door het kleine Noragorkest o. 1. van Adolf Becker; 10.50 dansmuziek uit „Boccaccio”; 1130 dansmuziek uit „Atlantic".^ K6NIOSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 12.35 concert. stond kon men den geheelen hoek, waar het ledikant stond, overzien. bieden, zei mevrouw. gesteld; het is alleen maar iets anders, dan ze gedacht had. Het huls is ruim en ziet er gastvrij uit met zijn beide vleugels als uit gestrekte armen, lachend In zijn rijken lijst van groen. Het is oud. en daarom is de roce- kleur zoo opvallend: het HJkt wïl een oude vrijster, die zich de wangen geverfd heeft om haar ouderdom te doen vergeten. En de ber gen schijnen de woning te beschermen, die zelf van verre als een lichtpunt in deze omgeving blinkt. Al deze Indrukken las juffrouw d’Albrègue op Marie-Claire's beweeglijk gelaat. Maak me geen compliment over mijn huls, zei ze. Het is oud. maar ik zie, dat u het zult liefhebben en begrijpenDe wo ningen hebben een geest.... Het rijtuig rolde intusechen voort, nam nu een der vele smalle wegen, die elkander kruis ten, en Heef eindelijk bij een rotaachtig voet pad staan. Laten we hier uitstappen, zei juffrouw d’Albègue. Wij zijn vlakbij, maar de toegang tot mijn woning ia een beetje lastig, vooral voor eij rijtuig. Zij bestegen het nauwe, steenachtige pad. techts en links waren lanen, tuinen, olijfaan- plarltlngen, afgewiaseld met velden vol narcis sen. anemonen en kleurrijke hyaclnthen. Het padaelf was gezoomd met violieren en mlmlaa. Marie-Clalre ultta kreten van bewondering. U houdt dus van bloemen, zei juffrouw d’Albrègue met voldoening. Dat ia goed, want u suit er hier midden in moet leven. Ik kweek den druk van de groeiende ontevredenheid door het centrale comité genomen werden, mag de boer een gedeelte van z’n oogst op de vrije markt te koop aanbieden. Deze nieuwe maatregel is geenszins een bewijs van de rekbaarheid van het nieuwe systeem maar het Is een overtuigend blijk, dat het staats monopolie ook In dit opzicht absoluut schip breuk heeft geleden. (Nadruk verboden) franc, waar nooit meer over gesproken werd, en de Juweelen aan haar zusters geschonken; al vond ze zich zelf hard en ongevoelig, toch verdween het goud In haar portemonnale Op den dag van het vertrek brachten allen haar naar het station. Was Marie-Clalre eerst blij met dit bewijs van belangstelling, weldra werd haar hart saamgeknepen bU het zien der ongevoelige, bijna blijde aangezichten. Alleen Josette vergoot enkele traantjes, die echter spoedig gedroogd zouden zijn. Bij den wagon riepen zij haar een zeker niet gemeend „tot weerzien” toe, en toch, toen de trein in beweging kwam, liep Marie Claire een koude rilling over de leden; zij stond nu alleen op de wereld, waar ze geheel alleen baar weg zou moeten zoeken. proletariërs als de ambtenaren en klerken, die maar weinig levensmiddelenkaarten krijgen, terwijl de hoogere ambtenaren die beter betaald worden alsmede partijbestuurderen, Ingenieurs en deskundigen liefst hun hooger loon hier be steden. De prijzen? Dat is een spel van vraag en aan bod, een geregeld loven en bieden, schandalig hoog In leder geval. Hier komt duidelijk tot uiting dat de roebel feitelijk geen innerlijke waarde meer heeft. Om slechts enkele voorbeel den te noemen: een Russisch pond boter (400 gram) kost 1012 roebel (dd.: 12 tot 15 gulden) en suiker 4 tot 6 roebel per pond. Tot nu toe was de vrijhandel felteUJk officieel verboden. Sinds 1928 Immers, toen het tijdperk van Stalin’s socialisatie regiem werd Ingeluid, was alle handel staatsmonopolie. Toen werd werkelijk alle particuliere handel lam gelegd met als noodzakeljjk gevolg, dat de levensmiddelen voorziening hopeloos In de war liep en hongers nood en ontevredenheid hun intrede deden. In den beginne heeft men tpen den smokkelhandel weer oogluikend toegestaan, slechts voor korten tijd naar men meende, maar deze toestand heeft zich meer en meer geconsolideerd. De levens middelenvoorziening, zooals die door de regeerlng werd georganiseerd, is een volslagen mislukking gebleken, ondanks de ver doorgevoerde sociali satie van alle landbouwbedrijven. De verwach tingen die men op de Sowchoeen en Kolchozen gevestigd had, werden deerlijk teleurgesteld en men was weer opnieuw aangewezen op de ge dwongen leveringen der vrije boeren. Maar de boeren kwamen In verzet; zij dreigden zelfs, geen koren meer uit te zaaien, ondanks de zware straffen die hun te wachten stonden. Want de vergoeding, die de boer ontving voor de land bouwproducten, welke hij inleverde, bedroeg nog niet de helft van de nominale waarde, terwijl hij kleeren en andere gebruiksartikelen, noodlg voor zijn onderhoud, bij de sluikhandelaars slechts tegen exorbitante prijzen kon betrekken. Volgens de nieuwste bepalingen, welke onder vertraging. Het laatste restje armzalig bezit van een voormallgen mlddenstaander wordt hier te koop aangeboden en de troostelooze eigenaars kunnen dan weer een week langer hun ellendig bestaan rekken. Gordijnen, kristal, koffers, zilveren kroonluch ters, heiligenbeelden vormen bij dezen totalen uitverkoop een triest stilleven. Dan volgt de af deeling textiel. Stoffen, jassen, kousen en schoenen zijn meest gesmokkelde artikelen en worden tot fabelachtig hooge prijzen ten ver koop aangeboden, waaruit tevens blijkt dat er een schrille wanverhouding bestaat tusschen den offlcleelen roebelkoers en de noteerlngen die hier opgeld doen. De kwaliteit der koopwaar Is ongemeen slecht, maar desondanks blijven het begeerenswaardige artikelen. Dan komt men In eens op de afdeeling levens middelen en dat Is het middelpunt van heel de mArktdrukte. De meeste koopers zijn daarvoor feitelijk alleen gekomen. De afzonderlijke kraampjes worden hier belegerd of staan leeg, naar gelangde prijs en het aanbod. Hier kan men alles krijgen wat In de bestoven uitstal kasten der regeeringswlnkels niet te vinden is. Hoe zjjn die levensmiddelen hier gekomen? De boeren hebben tarwe achtergehouden, regeerings- ambtenaren der distributie hebben gesmokkeld en zwervende vagebonden hebben een aanval gedaan op een levensmiddelentransport. De autoriteiten zien hier veel door de vingers, want deze vrije markt Is voor talloos velen een ware uitkomst in verband met de slechte levensmid delenvoorziening. De laatste resten van de voormaallge burgerij en al degenen die van de distributie van levens middelen werden uitgesloten, zijn genoodzaakt willen zij niet van honger omkomen om hier tegen woekerprijzen de meest noodzakeljjke levensmiddelen te koopen. Maar ook de com- BRUSSEL, 509 M. 5.20 dansmuziek uit Palals 8t. Sauveur te Brussel; 6.20 gramofoon- muzlek; 720 idem; 8.20 concert door het Ra- dlo.orkest o. 1. van Karei Walpot; 11.00 gra- mofoorunuziek. Ik had gevraagd, mij om zes uur te wekken, maar feitelijk was dit meer voor den vorm, want Ik had geen plan om te gaan slapen. Ik liet het licht branden en legde m’n revolver naast het bed. Maar terwijl Ik mij Inspande om wakker te blijven, vielen m’n oogen dicht, m’n gedachten verwarden zich op wonderlijke wijze, en eindelijk sliep ik In. Ik werd wakker door een zacht kloppen op de deur en een dito stem, die riep: „Het Is zes uur, meneer I Hier staat warm scheerwater." Dat was alles behalve romantisch of spook achtig. En ik sag. dat de kamer nog precies zoo was, als toen Ik Insliep; er was niets in veranderd; het licht brandde nog, alleen de kachel was uitgegaan. En toen dacht ik natuur lijk alleen aan de zaken, die Ik te doen had en den trein, dien ik halen moest, en ik sprong uit bed om mü aan te kleeden. Maar toen Ik de deur van de kamer opende, stond er geen scheerwater. Het was midden In den winter en dus aardig donker in de gang. Ik stak achtereenvolgens een paar lucifers op In de meenlng dat Ik bet niet vinden kon. Maar het scheerwater was er niet. Mopperend over de domheid van de meid, die het waarschijnlijk weer meegenomen had. ging Ik ook weer naar binnen. Ik bad wat tijd verloren met het zoeken en begreep dat ik me nu haasten moest. Ik kleedde mij snel gedeel- opera in drie bedrijven in om mij daarmee te scheren. Ik heb al gesegd. dat, als men voor den toi letspiegel stond, men het bed en den geheelen hoek, waarin dit geplaatst was, kon overzien. Ik schoor me nog al gehaast, en toen ik met mijn keel bezig was, toen sag ik.... Ik Sla bet nog voor me. Er zat een man of den rand van het bed, even half gekleed als ik, met laarzen aan en In z’n overhemd, en of zijn gezicht lag een uitdrukking, zóó ontzettend, ais ik nooit had gezien. HU had een scheermes in de hand, en juist toen mijn blik op hem viel, sneed hij zich de keel af.... van het eene oor naar het andere.... Toen ik weer bijkwam, was alles weg. Het was geen zes uur, en niemand had mij geroe pen, geen sterfelijk wesen ten minste. Toen lit op m’n horloge zag, was het half drie. Maar het was me nu volkomen duidelijk, hoe Peters en de anderen aan hun eind gekomen waren. Juist op het oogenbllk, dat zij met hun scheermes bezig waren, zagen zij het spook, dat waarschijnlijk de man was. die zich daar inder tijd van kant gemaakt had. In den plotse 11ngen schrik schoot het mes uit en sneed hun den hals af. En ik heb de overtuiging dat het ieder een zoo zou gaan, die sender waarschuwing op kamer no. 11 sou logeeren". - Maar, moeder!.... Edith echter had haast mijnheer Aubran te zlx wederkeeren. Komaan, moeder, zei ze, u moet Marle- Clalre niet teleurstellen, nu ze brandt van verlangen ons te verlaten. Laten we bat partjtje, dat we meenden te geven, nog wat ultAellen. Ook kon ze wel derde klas reizen, er zal niemand van onze kennissen zijn, wed Ik. O ja, ik zal aderde klas nemen. En ik dacht zoo.ik kan daar niet zonder een cent op sahaaankomener zijn bedienden ik dacht (ze draalde even)als ik dien armband van tante te gelde iqaakte hij te zoo zwaar! Ja, dat kan best, en je behoeft er niet over te treuren, want hij is geheel en al uit de mode. Als we naar een buurt gaan, waar men ons niet kent, zou dat zaakje heel stil letjes zijn beslag kunnen krijgen. Mevrouw nam zelf de moeite aan juffrouw d'Albrtgue te schrijven, dat zij deze haar dochter toevertrouwde, evenwel met het ver zoek haar niet te lang bij zich te houden. Ook verkocht zij den armband bij een meer bescheiden jood, met wlen ze almeer dergelijke zaakjes gedaan had, en legde vóór haar oud ste dochter seven goudstukken op tafel, waar van ze maar moeilijk scheen te kunnen schel den. Een oogenbllk stond Marie-Clalre In verzoe- j haar een deel der som over te laten, doch zij begreep niet geheel ontbloot op Rose. Kastaal ts kunnen aankomen. Ook dacht zij nog bijtijds aan de twee duizend rijf honderd Welnu, besloot mevrouw eindelijk onge duldig; wat ben je van plan te doen, Marie- Clalre? Als u het toestaat, zal ik gaan, zei -het meisjes zachtjes. J- Ik vind alles goed, wat Je aangenaam kan «Un. Trouwens, ik denk dat ze je niet Jyg houden zal; uiterlUk In het voorjaar ben Je reeds terug. Dit werd zonder veel overtuiging gezegd. De zusters zwegen en Marie-Claire beloofde slch zelf in X geheel niet terug te komen. En het reisgeld? oppende Josette, die •r een handje van had op ales een straaltje koud water te richten. t Nu werd het Inderdaad dodztll, en Marie- Claire begon een onbepaald uitstal te duchtetL -king Jufrouw d’Albrègue had wel zoo vriende- dik kunnen zijn je een spoorkaartje aan te de waschtafel, waarop het scheerwater nog stond, en hij hield het scheermes nog in z’n hand. NatuurlUk werd kamer no. 11 daarop geslo ten en gedurende een paar jaar logeerde er niemand. Toen kwam Jordan hier voor zaken in de stad. Het was heel druk en alle kamers waren bezet, en Jordan, die een sterke en dap pere kerel was, nam kamer no. II. Den volgen den morgen werd hij gevondenop deselfde mancir als de andere, In z’n overhemd en met het scheermes nog In de hand, maar zoo dood als ’n steen. Dat was de tweede. En de derde was Peters, dien Iemand misschien nog wel gekend heeft. Van Jordan ging het gerucht, dat hij In den laatsten tijd nog al tegenslag had gehad, en zich daarom wel van kant kon hebben gemaakt. Maar bij Peters was daar geen sprake van. Hij was een jonge kerel, wlen alles voor den wind ging en pas verloofd. HU lachte om de kwade geruchten die over kamer no. 11 liepen en stond er op, self In die kamer te gaan logeeren. Om twaalf uur werd Iedereen opgeschrtkt door een vreeselUk schellen uit die kamer, maar toen een paar dappere lui naar boven gingen, von den ze Peters daar zitten lachen en vroeg hU om een glas punch. Dat glas werd den volgen den morgen leeg op tafel gevonden." „En de man zelf?’ „Die werd gevonden om zes uur 's morgens. LANGENBERG, 472 M. 120 concert o. 1. van Wolf; 520 Vesperconoert; Bazuinmuzlek en Volksdansen; 11.06 dansmuziek door Dajos Bela en zUn orkest. DAVENTRY, 1554 M. 12 50 CellO-recital door Hans Kindler; 4.35 Radio-Harmonieorkest o. 1. van B. Walton OTlonelll; 5.50 zangvoor. dracht; 9.25 Kamermuziek; 1050 epiloog. PARIJS EIFFEL, 1448 M. 1.45 concert door het Omroeporkest o. L van Ed. Flament; 8 50 gramofoonmuzlek. PARUS RADIO, 1715 M. 8.06 gramofoon muzlek; 120 Idem; 1.50 gramofoonmuzlek; 6.06 Idem; 7.05 concert; 8.50 gramofoonmuzlek. MILAAN, 331 M. 7.25 gramofoonmuzlek; 8 50 ..Rond Ine'”, opera In drie bedrUven van Pucdnl. ROME. 441 M. 9 05 „De Dochter van Ma dame Angot", operette in drie acten. WEENEN, 517 M. 10.05 Populair concert door de Joseph Wolnerkapel. WARSCHAU, 1411 M. 12.35 concert door het Polltle-orkest o. L van Al. Blelskl; 520 concert door het Omroeporkest o. 1. van J. Oziminskl; 820 concert door het Philharmonie- orkest van Warschau o. L v. J. Oziminskl; 10.25 dansmuziek. BEROMUNSTER, 460 M. 7.30 gramofoon muzlek; 8.20 Orgelconcert; 10.05 concert door het Omroeporkest. ze In groots hoeveelheid, dant dat is een aan. zienlijk deel van mijn bedrijf. En een hek openend, voegde se erbij; Ik leid een zeer werkzaam leven. BU een draal van bet laantje stonden ze opeens vóór het kasteel. Een breeds stoep vol blauw-aarden vazen, gevuld met bloemen, leidde naar een terras, vanwaar men een hoer, lijk uitzicht had op de stad, geheel In het wit, op de reede, blauw als een Italiaanseh meer door bergen oengord. Laten we nu eerst koffie gaan drinken, zei ds gastvrouw bijna glimlachend. U vlet zoo bleek, en om dit landschep met zijn on eindige variaties te bewonderen, o, daartoe suit u nog tUd genoeg hebben. O neen, antwoordde Marie-Clalre Ik ge. loof veeleer, dat het enkel de verrassing te. Hoe zou men vermoeidheid gevoelen in ~n<lk een heerlijke lucht! Juffrouw d’Albrègue bracht Jiaaa^nu In de eetsaal. die evenals al de kamers, g^jkvloers op het terras uitkwam. Een oude vrouw met donkere oogen en ML veren haren, zette een en ander op de tafel gered. Virginie, sei de gastvrouw, dit Is de «Vw-h ter van Gaston de Bolllès. *B’ ■°*n d* voocvtelUng te verduidelij- Sedert Jnkele minuten voort het kleine rij tuig Marie-Claire door een haar geheel on bekende natuur'naar het huls, dat in haar gedachten sis ’n lichtstraal schittert Was ze teleurgesteld of verlegen bu de koele verweL komlng van juffrouw d’Albrègue? In elk ge val wil ze niet treuren om deze uiterlijke stijf heid. waaronder innige wellevendheid schuil gaat; daarvan te ze overtuigd. Ze geniet dus van bet inzicht, dat haar eerst verrast e» daarna in vervoering brengt. PUnen en cyprossen, kale bergen met stre pen donker groen, die haar telkens een blik op de blauwe see gunnen, dat alles brengt haag onbestemde herinneringen uit baar prille HILVERSUM, 296 M. V.A R.A. 8.15 Licha- melUke oefeningen onder leiding van O. Klee- rekoper, 9.Postdulvenberichten en voetbal- mededeelingen, 9.05 Orgelspel door Johan Jong. VJ»Jt.O 10 30 Kerkdienst uit den N. P. B. te Bloemendaal, A.VJt.O. 12.— TUdsein en „Tirol en de Dolomieten” door Ivans, 12.30 Omroep orkest onder leiding van Nico Treep, tusschen- spel van gramofoonmuzlek, 3.Het Residentie orkest onder leiding van Ignaz Neumark. So listeToos Schleyer, zang, 3.boekenhalfuur tje door Cornells Veth, „Jan Steen”, 2.30 Om roeporkest, 3.Aansluiting met het Kurhaus te Bchevenlngen, Het Resldentle-Orkest onder leiding van I. Neumark en Soliste; pauze: Gra- mofoonmuziek, 4.30 Gramofoonmuzlek, VAR A. 5.Dilettanten-uurtje „Door Vereenlging Baamgebracht”, Amsterdam, onder leiding van Nico van der Linden, 6.— VARA.-orkest on der leiding van Hugo de Groot. 6.46 Literair halfuurtje door A. M. de Jong, 7.15 V.A.R.A.- Orkest, 8.Persberichten van het Persbureau Vaz Dlas, A.VJi.O. 8.15 Het Concertgebouw orkest «ider leiding van Dr. W. Mengelberg, Beethovgncyclus met medewerking van ver scheidene solisten, 8.40 causerie door W. Vogt, 10.10 voordracht door Nico de Jong, 10.30 Ko vacs Lajos en zUn orkest, tusechenspel gramo- foonmuziek. Houtman zweeg, in de algemeene stilte. Smits stond zwijgend op en ging de kamer uit. En dadelijk, toen hU weer terug was, verdween Houtman voor eenlge oogenbllkken. „Maar er te één ding, dat me niet duidelijk te." zei Smits, toen se weer voor de kachel zaten. „Hoe kwam het, dat jou mes niet uitgleed, toen je het spook zag?” Houtman bukte bliksemsnel naar z’n taach, die naast hem op den grond stond. „Dat komt, mUne hoeren, omdat ik mU nooit scheer zonder den voortreffeluken scheermes beschermer, dien ik nu al twintgi jaar met het grootste succes verkoop, een uitvinding van onze firma, bet Ptplfax-apparaat mijne heeren...." Een schaterend en ontspannend lachsalvo dreunde door de kamer. Maar Smits stond driftig op en greep Houtman bij z’n jas. „Wat had je met den kellner te bespreken daar straks, juist toen ik hem gevraagd had mijn goed van kamer no. 11 af te halen?" vroeg hij. „n heb hem bet mijne er heen laten bren gen." antwoordde Houtman; JNo. II Is de eenlge goede kamer hier in huis.” HUIZEN. 1875 M. NCRV. 8 uur Tijdsein en schriftlezing. 8.15 Morgenconcert. 10.30 TUdsein. Korte ziekendienst. 11 uur Lezen van Chr. lectuur: „Een blanke vrouw onder de kannibalen." 11.30 Gramofoonplaten. 13 uur Politieberichten. 12.30 Orgelconcert. 8 uur Gramofoonmuzlek. 2.35 „Ridderspo ren en andere mooie, nu bloeiende vaste plan ten". 3.15 Cursus knippen en naaien. 3.30 Cursus stofversleren en hoedenmaken. 3.45 Verzorging zender. 4 uur Ziekenuurtje 5 uur Concert. Harold Franken, viool. 6.30 Vragenuurtje. 7.30 Politieberichten. 7.45 Ned. Chr. Persbureau. 8 uur Propaganda woord D. Pereboom 8.15 Scholtens Chr. Gem Koor met onderafdeellng Schoten’s Chr. Kin derkoor „Zanglust". 10 uur J. Goote: ,JJe huidige industrtëele positie van Eindhoven en de daaruit voortvloeiende moellUkheden. 10 uur Persbureau Vaz Dias. 1.30 Or^mo foonplaten. Holl. programma. HILVERSUM. 296 M. VARA. 6 45 Lichaams oefeningen o. 1. v. O. Kleerekoper. 7 30 Idem. 8 uur TUdsein en gramofoonmuzlek. V.P. R.O. 10 uur MorgenwUdlng. VARA. 10.15 Voordracht door Janny van Oogen: „Krassln 78”, Albert Kuyle. 10 30 Mandoline-ensemble o. 1. v. J. B. Kok. 10.50 Voordracht: „Het Windel", J. G. Vermeulen. 11.05 Mandoline ensemble 11.20 Gramofoonmuzlek. 1120 Mandoline-ensemble. 11.45 Voordracht: „Zie kenbezoek". 12 uur TUdsein. Vara-septet o. L v. Is. Eyl. 1.45 Onderbreking voor ver zorging zender. 2.15 Nederlandsche schrij vers en dichters voor de microfoon. 3 uur Kamermuziek door Frieda Bellnfante, cello. Joh. Peltkamp, fluit, Plet Tlggers, piano. 320 Gramofoonmuzlek. 2000 Jaar muziek op gramofoonplaten (I). 4.30 Na schooltUd. Kln- dervertelllngen van Janny van Oogen. 5 uur Spaansch gramofoonplatenprogramma. 6 uur Vara-septet o. 1. v. Is. Eyl. 7 uur „De Lak schoenen", schets. 720 Orgelspel door Joh. Jong. 8 uur „Het verstaan van Poëzie. 8.20 Europeesch Concert. 1050 Persbureau Vaz Dlas. 11 uur Gramofoonmuzlek. 12 uur TUdsein en sluiting. BRUSSEL 509 M. 13.20 Concert door het Max Alexys-Orkest. 1.30 Vervolg concert. 5.20 Con cert door het Symphonie-orkest. 6.50 Kamer muziek. 9.20 Concert uit Cnocke. KALUNDBORG 1153 M. 12.20 Uitzending uit het restaurant „Wlvex". 350 Concert door in strumentaal ensemble. 820 Het omroeporkest. 9.50 Omroeporkest. BERLIJN 419 M. 5.05 Plano-sonate. 5.30 Rus sische liederen. 850 Populair concert. 7.30 Voort zetting concert. 9.30 Dansmuziek. BRESLAU 325 M. 9.30 Populair concert. HAMBURG 372 M. 11.50 Concert uit Hanno ver. 1.35 Gramofoonmuzlek. 450 Concert roeporkest. 6.15 Gevarieerd programma. Concert. KÓNIGSWUSTERHAUSEN 16U M. Gramofoonmuzlek. 450 Concert. 8-20 Concert. DAVENTRY 1554 M. 12 20 Het „Ison-trlO". 1.06 het Commodore Grand-orkest. 2.10 Ora- mofoonmuzlek. 8.20 Het Commodore Grand-or kest. 11.00 Dansmuziek. PARIJS (Eiffel) 1446 M. 8.50 VroolUk pro gramma en radlotooneel. 955 Soltetenconcert. PARIJS (Radio) 1725 M. 1220 Gramofoon muzlek. 9 06 Concert. MILAAN 331 M. 8 20 Gramofoonmuzlek. Orkestconcert. 9.20 Concert. ROME 441 M. 8.20 Gramofoonmuzlek. 9.05 Gevarieerd programma m m. van Orkest en so listen. WEENEN 517 M. 7 45 Pigaros-Hochzelt Mozart. 1050 Dansmuziek. WARSCHAU 1412-M. 520 Populair concert. 6.40 Dansmuziek. 820 Vara-ultaendlng. 11.15 Dansmuziek. BEROMUNSTER 460 M. 720 Oramofoonmuz. 8.20 Oude muziek. 10.05 Populair concert d. 't omroep-orkest. HUIZEN, 1875 M. N OJR.V. 820 MorgenwU dlng door Ds. J. P. van Heest, KJt.O. 9.30 Gra- mofoonmuziek, 1020 K-R.O.-orkest onder lei ding van Johan Gerritsen, 12.50 Godsdienst onderricht voor ouderen door prof. D. Bont, 1 20 Eucharistisch Congres te Dublin. 2.35 Gra- mofoonmuziek, 320 K R O -sextet onder leiding van Piet Lustenhouwer, 3.45 Inleiding op het as. Nationaal Mariacongres „De Maria Op dracht" door Mr. Ch. Hustlnx, N.C.R.V. 8. Het Chr. Radlokoor onder leiding van G. v. d. Burg, 5.50 Kerkdienst uit de Ned. Herv. Kerk te Nleuwerkerk, K.R.O. 7.45 prof, dr Alph Mul ders: ,X>e Missiepolitlek van de Kerk”, 8.10 Voetbaluitslagen R. K. F„ 8.15 K.R.O.-salon- orkest onder leiding van Marinus van ’t Woud; 10.40 Epiloog voor klein koor onder leiding van Jos. H. Plekkers. „Het was kort na den dood van Peters, begon Houtman weer; „het heele stadje was «r nog vol van en toen bekroop mU de lust, een krank zinnige lust, om ook een nacht in die kamer door te brengen. Het was volstrekt geen bewijs van moed, want Ik ben absoluut niet dapper. Natuurlijk zijn er pogingen genoeg gedaan, om mU er van af te brengen. Ik spreek hier niet over; de hoofdzaak te. dat ik er eindelijk kwam. Het was een avond, ongeveer zooals deze. Het had den heelen dag geregend en gesneeuwd, en tegen het donker stak de wind met dubbele kracht op. MUn eerste werk was natuurlUk de kamer goed te onderzoeken, maar Ik vond niets bU- zonders. Het was een goede kamer, gerieflUk gemeubileerd. De schoorsteen was normaal en er stond een goede kachel. Er waren geen kas ten in, behalve een kleine muurkast, die niets opvallends had. Er stond een groot, houten ledikant, zonder gordUnen, en schuin daar tegenover een waschtafel, met een grooten toi letspiegel er boven. Als men vóór dien spiegel *r ging een huivering door het kleine ge- zelschatT* Niemand set iets. Houtman wr^t langzaam z’n handen voor het paar minuten trachtte Smits te lachen. „Onzin." zei hU. „ik geloof het niet. Er kwam een flauwe glimlach op het ge laat van Houtman. w „Ik heb cok in kamer no. 11 gelogeerd, spraa hU zachtjes. Weer kwam er een benauwende stilte over het kleine gezelschap en allen luisterden a» ademloos naar het kennen van den wind bul ten. jeugd te binnen, en de heerlUke z<m, de zui vere lucht, wekken haar geestkracht op. De wereld Immers ligt voor haar, en mocht ze ook in dit huis overtollig blUken, dan zal ze het spoedig genoeg voelen Juffrouw d’Albrègue wijst haar op den weg en het landschep; sedert lang niet meer ge wend aan Jeugd en geestdrift, vermaakt ze zich met de uitroepen, die het meisje slaakt bu het zien van velden vol viooltjes, narcis, sen en hyaclnthen, door een wonderlijke zon negloed overstraald. Verderop zUn de huizen door uitgestrekte tuinen omringd, groote olUven-aanplantlngen, die in den frisschen morgenwind als van zll- ver sprankelen. Daar aan de rechterzijde opent zich een afgrond van groen: de vallei van Dar enne. Haar geleidster strekt wyzend den arm uit. Daar, Marie-Clalre, daar midden op de Met begeerlgen blik kijkt het meisje over de pijnen en olüven heen. Daar, tegen het donkere hemel teekent zich een groot gebouw af: muren van diepe rose kleur, waaroo het weer hier en daar meer bleeke plekken heeft achtegelaten. Twee niet diepe vleugels, een stoep, een balcon, groene blinden. En deze roze muren, die niets vreemds hebben In een land, waar men van levendige kleuren houdt, gaan wonderwel samen met de vermenging van pUnen, cypresaen en olUven, die met allerlei uancen van groen prijken. Natuurlijk had Marie-Clalre zich de woning geheel anders voorgesteldIets Ideaals, iets fantastisch. Toch voelds st) zich niet teleux- Het was een oud hötel In een dito provincie stad. Het huls was groot en somber, het hsd lange, tochtige gangen en donkere, holle ka mers, die zelfs bU de helderste verlichting vol donkere hoeken en schaduwen bleven. Jaren geleden was het huis een patriciërswoning ge weest. Sommigen beweerden zelfs, dat er zon derlinge dingen in voorgevallen waren. Toen de laatst aangekomen reiziger de ge lagkamer binnen kwam, vond hU daar al eenig gezelschap. Men sprak zacht met elkaar, gezeten om de roodgloeiende kachel; verder heerschte in de groote gelagkamer een droefgeestige stilte. De pas aangekomene zag rond en ging toen naar een man, die alleen in een hoek zat. Smits," zei hU zachtjes „Wel, goede hemel Houtman; ik dacht dat je ik weet niet waar zat!" riep de aangespro kene. opstaande. „Ik heb hier een paar kleine zaakjes." ant woordde Houtman, „Ik blUf maar voor één nacht.” Ze namen bU de kachel plaats en begonnen een gesprek over hunne aangelegenheden. De andere logeergasten, vier of rijf handelsreizl- gers, dommelden op hun stoelen; men hoorde niets dan het knappen van het vuur, het tik ken der regendroppels tegen de vensters en In de keuken -iet verwijderde gerammel van aar dewerk. „Een naargeestig huls." zei Smits eindelijk „Heel somber en onbehaaglUk. Ik zou liever in een ander logement gegaan zUn, maar er is er geen. Houtman knikte. „Wat voor kamer heb je?" vroeg hü- „De kamer valt me nog al mee," zei Smits. Ik was do eerste en kon dus een kamer kiezen. Het is no. 11.... Wat scheelt je?" „Niets." .Maar je luisterde toch en schrikte. Waarom was dat? Is er lets met die kamer?" „Wat zou het geven als Ik je daarvan sprak?” vroeg Houtman bedaard. „Je sou me toch niet gelooven. en me vermoedelUk nog uitlachen bovendien." „Ik denk er niet aan; kort en goed.... Is sr lets met die kamer?" „Het te de kamer waarin men zich den hals afsnijdt." antwoordde Houtman langzaam. De stilte In de gelagkamer was nog Intenser geworden. De andere reizigers staarden Hout man aan. evenals Smits, wiens gezicht vertrok In ontzetting. „Lieve hemel!" fluisterde hU- Houtman vouwde z’n handen om z’n knie en knikte peinzend met het hoofd. „Het betreft niet één geval." zei hU langzaam het waren er drie.o.igerekend nog dat ik zelf heb gezienHeb jullie nooit gehoord hoe het begon?" HU zag zwUgend den kring rond, op alle ge zichten las hu niets dan ontkenning, schrik en spanning. „Tien jaar geleden was het. dat het begon.” hernam hU droomerig. „De was toevallig hier in de buurt en hoorde het. Op kamer no. 11 was een man gevonden met afgesneden keel. Niemand kende hem, er ging een gerucht dat hU een handelsreizlger was, die ongeluk In zaken gehad had. maar de zaak werd nooit opgelost. Maar ik herinner me goed het geheele geval. HU werd gevonden in z’n overhemd vóór I telUk aan. en toen schonk ik wat koud water KALUNDBORG. 1153 M 12.20 Omroepor kest o. 1. van Launy Gröndahl; 420 concert door het Harmonie-orkest o. 1. van F. Hemme; 8.20 Omroeporkest o. 1. van Launy Gröndahl; 9.46 concert; 11.10 moderene dansmuziek. BERLIJN, 418 M. 2.50 vocaal concert o. 1. van Arnold Ebel; 4.10 militair orkest o. L Adolf Berdien; 8.20 „Surcouf”, operette Er zUn In Moskou slechts weinig plaatsen en gelegenheden waar men een diep Inzicht krUgt in de bestaande verhoudingen In het heden- daagsche Rusland, daar de Sovjets er zorgvuldig voor waken dat het ulterlUk beeld steeds een zoo goed mogelUken Indruk maakt. Maar de weekmarkten In de verschillende steden zUn voor de Sovjets steeds een voorwerp van aan houdende zorg geweest. Want dat zijn juist de plaatsen waar de begeerte en het heimwee naar een meer menschwaardig bestaan op een steeds dreigender manier tot uiting komen. Ongeveer in het centrum van de stad Moskou bU den JBucharetoren" ligt tusschen hooge huurka|ernes, afgesloten door een groot houten hek, een heele stad van kramen. ui_ vmui_ Dat Is de beroemde Sucharewsky markt. - munteten slaan hier hun slag, zoowel de gewone te Morgens om 9 uur begint het drukke markt- - - leven: een leger van markt kooplui stormt door de poort om de beste plaatsen te veroveren: Zi geuners, Klrglesen, Kalmücken, Mongolen, Tar taren uit alle streken van het groote onmete- Ujke Russische rijk kan men daar vertegen woordigers vinden. In alle hoeken en kanten hurken ze op den grond en drijven negotie in de meest onmogelUke handelsartlkelen. Daar tusschen door zwerven de „Bessprlsoml" de ver waarloosde jeugdige vagebonden die als een hoop vodden op de markt liggen: men is ge noodzaakt om heel voorzichtig te loopen en z’n handen op z’n zakken te houden, andere loopt men gevaar, om een pak slaag te krijgen of z’n centen kwUt te raken. De Sucharewsky markt te in den waren zin van het woord een rommelmarkt, zooals alle andere en zU onderscheidt zich In niets van die andere Internationale voddenmarkten als het Telekl-plein in Boedapest of de Whitechapel in Londen. Toch te er een groot verschil: hier is de vraat Immers veel grooter dan het aanbod. Het groote gebrek aan alle mogelUke verbrulks- artlkelen en kleedlngstukken te oorzaak, dat deze markt een der meest gewichtige plaatsen gewor den is in de voorziening van de volksbehoeften. De ware Jacob, het goedkoopste adres, de om roeper enz. zUn hier onbekend. Over het geheel ligt een sfeer van geheimzinnigheid en stille rust. Rond het middaguur staat het marktleven in haar hoogtepunt. Langs de nauwe straatjes die op het marktplein uitloopen, golft een stroom van koopers en nieuwsgierigen, ’t Is absoluut onmogelUk om zich aan die sleepende vloedgolf te onttrekken. Men moet met den stroom mee: langzaam schuifelt men vooruit. Soms wordt men vten den grond op getild en zweeft men een oogenbllk tusschen ’hemel en aarde. Langs de algemeene afdeeling kan men betrekkelUk vlug passeeren. Oud ijzer, veeren van matrassen, verroeste spijkers en muizenvallen vinden hier nog grage koopers. In de „burgerlijke afdeeling" ondervindt men meer Maar, terwijl da wespen en bommels zich druk maakten over bun miskochte schoenen, bleet Jaap niet werkelooe. Zoo wandelde te na een voormiddag van Ijverig werken rustig In het sonnetje en -.e- landde bij een uithangbord. „Meer vliegen met honing dan -iet azijn." pruttelde Jaap verbaasd. .Dan ga Ik dat eens met de weepen probeeren,” en bij spoedde zich blij near hule. Toen kwam nog het ergste met de gumml-echoenen. Zoodra er een paar druppels regen vielen, hadden de schoenen hun dienst gedaan en waren nog gevaarlljker dan de oude laarzen. Je kon de diertjes met gumml-schoenen aan de grappigste buitelingen zien maken en dB hommel, dia zo verkocht had. sou spoedig botsten voor zijn bedrog.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 11