Een Schrijfster als Schoonheidsexpert RADIO-PROGRAM Zaken zijn Zaken Van inkt- naar crème-pot Alle abonné s Rozen*Kasteel HET PORTRET VAN DEN DADER —De Heerlensche Kei^ DE VIJANDEN VAN HET BIJENDORP ZATERDAG 2 JULI VERHAAL VAN DEN DAG Hij kon ’t weten FEUILLETON Maandag 4 Juli AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Zondag 3 Juli verliet den winkel en zocht een E heeft Ruusbroec bokalen XTX hebben op (Wordt vervolgd) a 'ct op t f I WJ verlies van *n anderen vinger VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS Geloof inbreuk huizes spreekwoordelijk wateren Al die ontwikkelingsclubs dienen voor niets. Want wie in zijn jeugd een domoor was zal ook op zijn ouden dag niet verstandiger wordden. Dat weet Ik uit ervralng. WEENEN, 517 M. Tautenhayn-kwartet in o.I.v. ae en verlang er naar. De tram zou afrijden. Hjj drukte nog eens hartelijk de hand van zijn tante, die lang zaam en peinzend den terugweg naar het Rozen- Kasteel HUIZEN, 296 M. NCRV. 8.00 Schriftlezing en morgenconcert. 10.30 korte ziekendienst door De. A. C. Dlederiks. 11.00 Lezen van Chr. Lec tuur door mej. J. C. M. Doyen: ..Een blanke vrouw onder de Kannibalen”. 11.30 Gramofoon- muziek. 13.00 Politieberichten. 12.30 Orgelcon cert door Jan. Zwart. 2.00 Gramofoonmuziek. 3.15 Cursus knippen en naaien. 3.30 Cursus stofversieren en hoedjes maken. 3.45 verzorging van den zender. 4.00 Ziekenuurtje. 5.00 Concert. 6.30 Vragenuurtje. 730 Politieber. 7.45 Pers berichten van het Ned. Chr. Persbureau. 8.00 Concert door de .Wognummers o.I.v. D. Saai Wzn., m.m v. solisten. 9.00 Ds. J. D. Boerkool: ,JEen tempel der kunst”. 9.30 Vervolgconcert. 10.20 Persbureau Vaz Dias. 10.30 Gramofoon muziek. HU boog zich diep en volgde zijn tante, die hem naar de tram uitgeleide deed. nu maar niet, dat Marie-Claire mijn rechten als meesteres des maakt, zei ze eensklaps, zonder dat voor deze woorden eenige reden scheen te be staan. Ze heeft veel tact, en daardoor juist begrijpt ze mijn verlangen haar als vriendin, als deelgenoote te behandelen. Ze schijnt met in het geheel niet bemoei ziek, zei Elzéar verwonderd. Zjj behartigt mijn zaken, maar doet niets zonder mij te raadplegen. Zjj moet wel aangenaam gezelschap voor u zijn, sprak; hij onverschillig. Nu, tot morgen, tante Valérle. dan kom ik dineeren. Misschien heeft de post dan wel een brief vit Buenos-Ayres gebracht, zei ze bedrukt. Het is de dag. Ook hij zuchtte. Misschien, die droevige brieven; Ik ducht weet u dat in ’s hemelsnaam? U hebt den man niet eens gezien. Tja, glimlachte Tupplns, dat te nou net geheim van den smid, hè? Eysoldt. 5.20 Vesperconcert o.l.v. Wolf 10.40 Concert o.l.v. Eysoldt. DAVENTRY 1554 M. 12.20 concert 1.06 concert 2 20 gramofoonmuziek 4.20 concert. PARIJS (EIFFEL) 1446 M. 9 55 concert. PARIJS R. 1725 M. 1230 gramofoonmuziek 7.50 idem 9.50 Gramofoonmuziek. 8.50 Orkest-concert. MILAAN 331 M. 8.20 Gramofoonmuziek ROME 441 M. 8.20 Tijdsein en gramofoon muziek 9.06 Populaire muziek mm.v. Orkest en solisten. WEENEN 517 M. Cello-recltal door Raphael Lanes ,10.35 Dansmuziek door de Charly Gaudrlot-Jazzkapel mm.v. Dario Medi na, zang. WARSCHAU 1412 M. 6 20 Populair con cert O.I.V. Adam Stromberg 6.40 Populaire- en dansmuziek o.l.v. Max Raczka 8.20 uit zending ter gelegenheid van het N.-Ameri- kaansch feest 11.20 Dansmuziek. BEROMUNSTER 460 M. 8.20 ..Die sehnte Frau”, één-acter van Felix Moeschlln 10.06 concert d. h. omroeporkest o.l.v. H. Hofmann. Ja, mijn kind, maar het schoone is vaak zoo smartelijk, t Zal heel lang duren, eer hij zijn doel bereiken kan. Nog vijf of zes jaren moet hjj den Staat dienen, eer hij zijn eigen meester te. HU spaart op zijn soldij, om naar zijn vader te kunnen gaan. Want hij zal wel naar het buitenland moeten gaan om den ver- loesingsprijs spoediger te kunnen verdienen. Is eenmaal de schuld gedelgd, hun naam van elke vlek schoon gewasschen, dan zijn voor hem de jaren der jeugd voorbij, en daarmee de jaren van hoop en levensdroomen. Als hij ooit een gezin sticht, zal hij eerst na langen tijd zijn, op rijpen leeftijd, zonder de bekoorlijkheid der jeugd, die nooit terugkeert. De bloemen des levens zijn dan dood en verdord. Zwijgend liep ze op en neer. Haar tred was even vast als altijd, terwijl zjj dit treurig vev haal deed. Dan bleef ze staan en keek het meisje opnieuw aan, thans met die scherpe, doordringende oogen, welke haar woorden als onderstreepten. En ik, die hem zoo innig liefheb, ik moet wel buigen voor zijn mannelijke besluit, dat geen afwijking duldt; ik moet hem zeggen: .Je hebt gelijk; men bouwt geen huteelijken haard op schulden, men geeft zijn kinderen niet een naam. die te veel glans heeft gehad om een schaduw te kunnen verdragen. Je kinder plicht is nu eenmaal den ««gelukkigen terug te brengen, die gezworen heeft slechts ate vrij man te zullen wederkeeren.” De deur ging open. Wederom zag Tupplns den inspecteur, dien hij Ook bjj winkelier Ber. ger had ontmoet. Hij kwam regelrecht op zijn tafeltje toe, gevolgd door twee agenten. Arresteer dien man. zei hij wijzend op Tupplns’ welgedanen buurman. -j- We hebben alle bewijzen, dat die Inbraak in dien kruidenierswinkel jouw werk is, ver volgde de inspecteur. En naar Tupplns kijkend, ging hij voort: Neem dien kerel ook maar mee. het schijnt een vriend van Goocheme Gerard te zijn, veel bijzonders kan het dus niet wezen. Vertelt u maar rustig. re! Tupplns. Dat was een beetje teveel gevergd. Men mag van een winkelier, bü wlen men In .den gepas- seerden nacht een ruit heeft Ingeslagen en een geldkistje met 900 gulden heeft ontvreemd, niet verlangen, dat hij zeer rustig te. De kruidenier Berger scheen echter de op merking van Tupplns niet gehoord te hebben. Er te verder niets te vertellen, zei hij. Een vent heeft een ruit stukgeslagen en het kistje gepakt. Er zat 900 gulden In, om precies te Hjn 886 gulden en 54 cent. De politiebegon Tupplns. De politie weet er niets van. stoof de krui denier op. En Ik ben niet van plan het te ver tellen ook. Ik heb nooit lets met de politie te maken willen hebben en nu ook niet. Juist, begreep Tupplns. Het beste te, «lat ik even met u meega. Op de p'aats van het misdrijf gekomen, deed hij uiterst gewichtig. Hij liet zich op één knie zakken, haalde een vergrootglas te voorschijn en Inspecteerde den winkel. Af en toe slaakte hl) een gedempte kreet. U en zijn verbeel«llngskracht deed het overige. Zonder eenige kennis van geldzaken, zonder Iemands raad in te winnen, nam hij aandeelen In een goudmijn. Dat was In die dagen het groote stokpaardje en heeft In ons land heel wat fortuinen verslonden en elders ook wel, mag ik onderstellen. En zonder goed begrepen te hebben welke verantwoordelijkheid deze titel van aandeelhouder voor hem meebracht, was hij niet alleen totaal geruïneerd, doch bleet nlg veel meer schuldig, dan hu ooit bezeten had. Al xzijn familiegoed werd .natuurlijk ver. kocht, zün huisraad, alles, wat hij 't zijne kon noemen. Hjj had een wouw getrouwd met een zeer gering fortuin, wier gelukkig onaantast bare bruidsschat echter nauwelUks voldoende was om zUn zoon op te voeden. Bovendien heeft Elzéar van dit geld afstand gedaan, zoo. dra hü het recht had daarover te beschikken. MUn arme vriend, die een der beroemdste na men van dit land droeg, kon niet leven tus schen hen, die hem gekend hadden. Insolvent verklaard en onteerd, vertrok hij naar Amerika, het droom beekÉder ongelukklgen, waar hij vast gelcwfde een nieuw fortuin te zullen bemach tigen, of ten minste hen te ontvluchten, wlen hij niet meer onder de oogen durfde komen. Dat is nu dertien jaar geleden, en hij te nog niet teruggekeerd. De stem der oude «lam, die langzamerhand vrzwakt was. werd opeens weer flink, en thans Marie.Claire aanziende, ging ze voort. HU heeft geen fortuin gemaakt, verre van daar, maar hij heeft een betrekking ge vonden, hü leeft, en elk jaar ontvangen zijn HILVERSUM, 1875 M. AVRO, i 00 TUdseln en Gramofo:nmuzlek. 10.01 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Meijr. ,M. Meu nierNagtegaai leest voor „De Pul” van Lulgl Pirandello. 11.00 Orgelconcert door George Ro bert en Helene Cals, sopraan. 12.00 TU«lsein en AVRO Kleinorkest o.l.v. Nico Treep, Intermezzo Gramofoonmuziek. 2.15 Rustpoos voor het ver zorgen van den zender. 2.30 Causerie door Max Tak. Mozart's Jeugd. 3.30 Aansluiting met het restaurant Royal te Arnhem. Concert door het ensemble Pali. 430 Kinderuur door Rle Beyer. 530 Kovacs Lajos en zUn orkest. 7.00 Boeken halfuur Johannes Reddlngius spreekt over „Weerklank” van Gabriel Smit. 7.30 KmSet- muzlek door het trio F. Hellmann. H. Bosmans en Henk van Wezel. 8.00 Tijdsein en AVRO- Kamerorkest mm.v. Alb. de Booy. zang; Jos. Goettlicher, oJ.v. Louis Schmidt. 10.00 Nieuws berichten en koersen van Vaz Dias. 10.10 Gra- mofoonmuzlek. 11.00 Aansluiting met „De Ver- eeniging” te Nümfegen. Dansmuziek. BRUSSEL, 5.09 M. 5.20 Concert door het omroeporkest o.l.v. Arthur Meulemans 6.20 Gramofoonmuziek 6.50 Idem 8 20 Concert door het omroeporkest o.l.v. Arthur Meulemans 11.00 Dansmuziek. KALUNDBORG, 1153 M. Gramofoonmu ziek 830 Weensche Operettemuziek door het omroeporkest o.l.v. Wajther Meier Redon 10.50 Negerllederen en Gramofoonmuziek BERLIJN. 4.19 M. 4.50 concert 6.50 Idem 930 Kamermuziek, o.a. sonaten van Bach. HAMBURG, 372 M. 1.35 Gramofoonmuziek 2.30 Idem 4.50 Concert door het omroep orkest van Breslau oJ.v. Franz Marszalek 6.15 Concert. KöNIGSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 3.20 Gramofoonmuziek. 4.30 Concert. LANGENBERG, 472 M. 1.20 Concert oJ.v. zult opmerken, dat Ik misschien één ol meer keeren met mijn linkerschouder schok, zei Tupplns. Dat Is een onwillekeurige beweging, die Ik maak, wanneer Ik Iets bijzomUrs ont- dek. Werkelijk gebeurde het twee keer, dat de tective Tupplns (van het particuliere informa tiebureau Tupplns en Zoon) opvallend schou- derschokte. Na een half uur Ingespannen ar beid stond hij op. En? vroeg de kruidenier nieuwsgierig. Het gaat prachtig, verklaarde Tupplns. In mün gedachten heb Ik het portret van den da der al gereed. Het is scherper dan de beste Kodak het maken kan. HU leunde tegen de toonbank Om te beginnen, zei Tupplns. is het een lange, magere man geweest, die voor de eer ste maal van zijn levefi zich aan Inbraak schul dig maakte. HU te oorspronkelUk van goede familie. HU draagt bruine schoenen en is een hartstochtelUk rooker. Bovendién te het vrij zeker, dat hU geen sterk gestel bezit, een hart kwaal heeft en gauw last van h«x>fdpün. Allemachtig, zei winkelier Berger. Hoe op «Ut blad zUn Ingevolge de verzekerlngsvoorwaarden tegen f bU levenslange geKeele ongeschiktheid tot werken door f 'VCfl bij een ongeval met f QCfl bU verlies van een hand f 1 OC OU verlies van een C/l Ml een IwvmV ven ongevallen verzekerd voor een der volgende ultkeerlngen J üUUv,“ verlies van belde armen, belde beenen of belde oogen f- IulL~ doodeiyken afloop s AJU,' een voet óf een oog l l nnim nr wij, vinger I of arm Niet alle dagen vindt men iets, Dat zooveel zwaarder weegt dan niets, En dat men rustig liggen laat. Ofschoon de vondst ter harte gaat, 't Is geen gewoonte en geen plicht Te laten liggen wat er ligt. Want wat men vindt, dat brengt men ddn, Eerst ddn is aan de wet voldaan. Maar toen in Heerlen, onverwacht. Men deze vondst aan 't daglicht bracht. Toen was slechts wat de vinder zei: Een reuze-kanjer van een keil Hij liet hem liggen waar hij lag. Hij ligt er nog op dezen dag. Ook in de toekomst wordt allicht De kei gelaten waar hij ligt! De kei is eenig in zijn soort En meer dan t'"—maal Amersfoort! Maar wat men vindt, 't zij groot of klein, Daf moet toch ook verloren zijn? En daarom vraagt men algemeen Wie legde hier dien eersten steen? Als dit de steen der wijzen is, Dan is hij van beteekenis Intusschen blijft dit kei-gevaart Voor 't komend nageslacht bewaard. En als inscriptie lijkt niet kwaad. Als men er in graveeren 'gaat De tijd, waarop de kei verscheen, Was even hard als deze steen! MARTIN BERDEN (Nadruk verboden) Ja. Ja. zei winkelier Berger. En hij begon zijn verhaal. Detective Tupplns knipoogde tegen den win kelier. Als u de boodschappen bü elkaar wilt pak ken kom ik ze dadelijk halen, merkte hü luch tig op. HU verliet den winkel en zocht een café op. Het was er aardig druk, alle tafeltjes waren bezet. Tupplns koos een plaatsje aan een ta feltje. waar alleen een gemoedelUke dikke man zat met een glas cognac voor zich. -HU voelde zich in staat alle mysteries ter wereld zonder moeite op te lossen. Binnen tien minuten was hU In gesprek met zijn welgedanen buurman, wlen hU mededeelde, dat hU Tupplns was. de bekende Tupplns van het opsporingsbureau. De dikke man knikte beleefd. Ik ben Breetman. de bekende Breetman, die In manufacturen reist, vertelde hü welwil lend. Ik zal u eens wat zeggen, zei Tupplns. ter wijl hu den heer Breetman van top tot teen aankeek. U bent geen dief en'u zult er nooit een worden ook. KUkt u eens naar mün handen, vroeg de reiziger, a's u daar een stomp mee krijgt, komt het aan. dat verzeker Ik u. U begrUpt me verkeerd, zei Tupplns haas tig. Ik zou het niet In mün hoofd halen u te beleedlgen. Ik wou al’een maar zeggen, dat mUn ervaring, mUn Intuïtie me zegt, dat u voorbe stemd bent steeds een eerljjk mensch te blU- ven. Het te juist zoo werkwaardlg, dat Ik een man zoek, die in alle opzichten met u con trasteert. Het beeld van dien man heb ik mu gevormd na een verbluf van een half uur In een kruidenierswinkel. Zoo, zei meneer Breetman. Ik zal u vertellen hoe Ik weet hoe mUn man eruit ziet, verklaarde Tupplns. HU was mager, want dikke m%nschen krUgen het niet in hun hoofd om in te breken. HU was lang, daar het geldkistje op de bovenste plank van de kast stond. Al te het natuurlUk mogelijk, dat hU op een stoel ging staan. Zonder twUfel was het iemand van goede familie, daar hU ten eerste dure sigaretten róókte en ver«ler de sL garettenstompjes zorgvuldig op den vloer uit doofde. Ik vond drie restanten, dus het moet een hartstochtelUk rooker zUn. ’t Feit van ’n stukje bruine veter bewUst dat de man bruine schoenen’ droeg. Tenslotte bleef In de kast een kruik Bols onaangeroerd. terwUl daaren tegen de tube asperlne geopend lag. De man heeft dus een hartkwaal en veel last van boofd- pUn. U bent een geweldig speurder, zei Tupplns' buurman bewonderend. Het te maar gelukkig dat Ik dik ben, dat ik absoluut nooit rook en evenmin bruine schoenen draag! Anders soudt u me bepaald arresteeren. In den hof stond een kleine wagen Inge spannen en Marie-Claire bewaakte de oplading der bloemenmanden, die een jonge knecht naar het station zou brengen. De zomer zal u weldra wat meer vrijen tUd gunnen, meisje Hef, zei juffrouw d’Al- brègue, toen ze stil hield om naar de groote stapels kleurige manden te kUken. 't Mocht wat, zei het knechtje gemeen zaam. Dan komen de vruchten, en op de markt te Toulon koopen ze bloèmen, het heele jaar door. Dan steeg hjj op en zette het paard met een tikje van de zweep aan. En dan blUven nog de rouwkransen, want dat werk staat evenmin stil als de dtxxi zelf voegde juffrouw d’Albrègue erbU, terwijl ze de stoep opging. Peinzend bleef ze op op het terras verwijlen en wendde zich dan eensklaps tot Marle- Clalre, die bezig was haar natte handschoenen uit te trekken. Elzéar wordt onze gast, zei ze kort af Zoolang de Redoutable te Toulon blUft, komt hU dagelijks hier dineeren. Dat zal aangenaam voor u zijn, ant woordde het meisje beleeft schuldeischers een sommetje, dat druppelsge- wUze den put tracht te dempen. Oordeel nu zelf hoe ongelukkig hjj te. Levendige sympathie blonk uit Marie. Claire's oogen. doch eer ze spreken kin, bracht juffrouw d’Albrègue de hand aan het voor hoofd en hernam: Maar ik wilde met u over Elzéar spreken. HU kende den toestand van zUn vader, lang vóór hij een man was. Nog kind zUnde leed hU reeds de smart zijn naam bezoedeld te zien, en dit viel hem In deze streken dubbel zwaar. Naaste bloedverwanten bezat hU niet, ik ben zUn eenige steun geweest, en u kunt zelf be. oordeelen. of ik in staat ben. een jonge ziel het deel in de vróolUkheid te geven, waaraan zU zulk een behoefte heeft. U hebt hem ten minste zUn deel van uw genegenheid geschonken, zei het meisje zacht jes; en Ik weet, bU ontiervinding, welk een steun u kunt zUn. Van zUn prille jeugd af, vervolgde de oude juffrouw, stond zijn roeping vast: terwUl al zUn voorvaderen zeelieden of soldaten ge weest waren, wilde hjj geneesheer worden. De langdurige en kostbare studie daarvoor ver. eischt ging ver boven onze middelen, ook al had hU mUn hulp willen aanvaarden. Toch kon hU de gewenschte loopbaan volgen, dank zU de voordeelen, die de marlne-geneeskunde, een rUkszaak aanbiedt. En een lichtpunt* blinkt in de verte: hU kan bekwaam chirurg worden, geld verdienen. zUn vader elndelUk verlossen. Dat is waarlUk schoon! zei Marie-Claire bewogen. Een lippenstift, welke overdag dient te wor den aangewend, draagt den naam van Gesto len Kersen, Cérlses volées; een dito instrument voor ’s avonds heet Groote Tralala. Voorts te het blauw dat des avonds diepte geven moet aan de oogen der vrouw. Bleu-Orage gedoopt onweersblauw. met een klaarblükelUke zinspe ling, waarschUnlUk op de rampen welke «Ut fraais geroepen te, In een ot ander argetoos mannenhart te veroorzaken. Colette met haar weerspannige haren en puntigen neus staat tusschen een groepje da mes van alle leeftUden. ZU te In het zwart gekleed, draagt een roode sjaal en de rozet van het Legioen van Eer prUkt op haar bo.st. Zwart en rood zijn de kleuren welke zU voor haar instituut gekozen heeft en die men overa’ terug vindt, tot op de étuis en de etiketten barer fleschjes en potjes. Er te niets te koop «lat niet de handteekenlng draagt welke zfj er zelf op gezet heeft. Een aantal jeugdige bewonderaarstcrt die U’eer door haar naam worden aangetrokken dan door haar zalfjes, een paar dames van middel baren leeftUd en talrUke meer bejaarde vrouwen die zich aan haar vastklampen als aan een nieuwe, laatste hoop, verdringen zich om Co lette, die met passenden ernst haar raadgevin gen uitdeelt. .Alles wat ik zeg.” vertelt ze, ,Js de vrucht eener langdurige ervaring. Geen enkele Im provisatie in mün nieuwe bezigheid. Reeds als kind gebruikte Ik „eau de cclng" en ik her inner mü met hoeveel geduld mün moeder mü het gebruik leerde van een crème, die men in papier smelten moest boven de vlam van een kaars. natuurlUk, zonder het papier te ver branden.” Colette gaat voort romans te s«JirUven. Haar laatste boek ,Xes Flateirs” was nog niet ver schenen. toen ze ree«ls met het volgende begon dat binnenkort het licht gaat zien onder den titel ,Le Chien de Pique”. Zü maakt een pe riode door van grooten werklust. Het Imhaam is eenigszlns vermoeid, maar «ie geest onrusti ger dan ooit. Gaat haar schoonheids-instltuut missclilen nog een letterkundige school worden? Al staat dit dan niet uitdrukkeHjk vermeld, stilzwügend zal Colette het er toch met zichzelve over eens zün dat haar zorgen uitsluitend gewijd moe ten worden aan de dochteren van Eva. T«x:h toonde ze zich niet overmatlgd verrast toen een harer eerste klanten een man bleek te zün. Be greep ae dadelük dat het een journalist was? „U wenscht?” vroeg ze koel. ,)Een afdoend middel tegen het glimmen van mijn neus.” „Dan kan ik u dit aanraden,” antwoordde ae zonder enthousiasme. Ze haalde een potje witte crème te voorschün en voor onze ambtsbroeder wist wat hem óver kwam. bedekte een witte brij het sieraad van zün gelaat. Aan den buitenkant bleek dit hevig te branden. Inwendig veroorzaakte het een on- draaglüke jeuk, en de mededeellng dat hü zoo een kwartier moest blijven zitten, dreef het zweet der benauwdheid door zün poriën. „U denkt natuurlUk dat Ik uit ijdelheid hier heen gekomen ben,” vroeg hü. zooal niet om Colette uit haar koele gereserveerdheid te lok ken. dan toch om den tijd te korten. „Misschien Is dat niet zoo?" ..Neen, ik ben journalist." ..Heel onverstandig v^n u om dat te vertel len. Nu komen mün auteursrechten er bü jen betaalt u dubbel tarief.” „Alle eerbied voor uw auteursrechten. Maar mün joumalisten-rachten?” ,)Een Interview!" ,3oit." „Wat denkt u van de moderne vrouw?" „ZU heeft de natuurlükheid van haar moeder en grootmoeder verloren. Daarvoor echter kreeg tc meer smaak, meer kunst in de plaats. Jam mer dat er zoo veel na&perü bestaat. Onze meisjes herinneren aan de zoogenaamde artis tieke potjes en pannetjes die sommige fabrieken bij duizenden te gelijk fabriceeren. Sctgxinheid zonder persoonlijkheid is ondenkbaar.” „Weet u dat vele uwer bewonderaars de keuze welke u gedaan heeft, beneden uw waar digheid van schrijfster achten?" „èa m’amuse!” Voor Colette haar litteraire loopbaan begon, slaagde ze als onderwijzeres, als figurant en als tooneelspeeteter. Haar roem als schrüfster maakt het welslagen van haar schoonheids instituut minstens waars welslagen er niet toe kuj roem nog eens te bevestig! Zaken zün zaken. En in) De deurbel rinkelde. Een inspecteur van po litie kwam binnen en nam den winkelier ter- rilde. Ik heb gehoord, «lat hier te Ingebroken. Is dat zoo? als haar i chijnlljk. En zou dit tien bijdragen haar m? tegenstelling met het overgroote deel harer mannelijke en vrouwelüke collega's die elke verdenking van koopman schap verontwaardigd van zich af zouden schudden, heeft (Jolette getoond dat zü dit Amerikaansche spreekwoord kent en aanneemt. JAN HOEK. HUIZEN, 286 M. 8.30 K R O morgen wü - ding door kapelaan W. Bosch: „Wandelen in het Licht” N. C. R. V. 930 gewUde muziek 1030 Kerkdienst uit de Oude Kerk der Evang. Luth. Gemeente aan het Spul te Amsterdam K. R. O. 12.15 Het Con Brio Sextet 135 Mr. Dr. F. A. Büvoet: „Het Standpunt der we reldlijke Overheid tegenover anti-Godsdienstige uitingen 1.45 Jhr. Dr. J. L. A. A. M. van RUckevorsel. „Het Marlabeeldje In de 8t. Igna- tluskerk” 2.00 gramofoonmuziek 2.10 Boe ken en schrijvers; L. v. d. Broeke: „De kleine misdaad” door Joh. Luger 230 Het Amster- damsch a Capellakoor „Bel Canto o.l.v. Alphons Vranken 4.00 ziekenlof uit Bloemendaal N. C. R. V. 5.00 gewüde muziek 530 kerk dienst uit de Geref. Kerk te Groningen K.-R. O. 7 45 Pater Dr. D. van der Haar O. F M.: .Het «Mcramenteele in ’t Katholicisme” 8.10 Voetbaluitslagen van de R. K. F. 8.15 K. R. O.-orkest o. 1. v. Johan Gerritsen 8.45 „Klaas Breugnon” van Romain Rolland; De clamatie door Louis Saalborn 9.00 K. R. O.- orkest 10.05 Samenspraak tusschen Egmonl en Oranje uit Goethe's „Egmont”, door Louis Saalborn 1035 K. R. O.-orkest 10.40 Epl- loog door het Klein Koor o. 1. V. Jos. H. Plek kers. HILVERSUM, 1875 M. 8.15 V. A. R. A. li chaamsoefeningen 9.00 Postduivenberichten en Voetbalmededeellngen 9.06 Tulntxjuwhalf- uurtje 8. 8. Lantlnga: „Nateelt van Groenten” 9.30 gramofoonmuziek 10.20 orgelspel door Johan Jong A. V. R. O. 12.00 Het Schwarz- wald d«»r Hans Hesse 1230 Kovacs Lajos en zün orkest m. m. v. Lotte Fernandez, zang; tusschenspel van gramofoonmuziek 2.00 Boe- kenhalfuurtje; Jan H. Eekhout spreek: over: „De nieuwe weg” 2.30 pianorecital 3.00 Radiotooneel-studlo-opvoerlng van „Een zomerzotheid" In zes tafereelen o. L v. Julia de Gruyter 4.30 gramofoonmuziek; Sportuitsla gen van het Persbureau Vaz Dias. V. A. R. A. 5.00 DUettantenuurtje A. V. R. O. 8.00 Tüd- setn en Nieuws- en Sportberichten van het Pers bureau Vaz Dias 8.15 Aansluiting met het Kurhaus te Schevenlngen. Het Resldentle-orkest o. 1. V. Albert van Raalte. Solist: Fred. Lamond plano 9.15 Onbekend 9.45 Het Omroep orkest o. 1. v. Nico TTeep. Solisten: Gretha WeynschenkHogenbirk, sopraan; Carl Heinz, tenor 1130 gramofoonmuziek. BRUSSEL, 509 M. 530 populair concert door het Radio-orkest o.l.v. Franz André; 6 20 gramofoonmuziek6.50 vloolrecltal730 gra mofoonmuziek; 11,00 concert uit de zaal .Mem- linc” te Antwerpen. KALUNDBORG*. 1153 M. 4.20 concert door het Harmonieorkest o. 1. v. F. Hemme; 1030 Omroeporkest o. 1. v. Walther Meyer-Radon: 11.10 moderne dansmuziek. BERLUN, 418 M. 1230 concert o. 1. Vi Ber thold Goldschmidt; 2.50 pianorecital; 3.40 man- dollnemuzlek; 6.06 kamermuziek; 730 concert door het Omroeporkest o. L V. Bruno Seidler Winkler. HAMBURG, 372 M. 4.50 populair concert door het Mandoline- en Guitaar-orkest „Frisch voran” o. 1. v. Walter Schuchardt; 6.50 concert; 830 concert door het Noragorkest o. 1. v. Adolf Seeker; 10.50 dansmuziek uit „Boccarelo”; 1130 dansmuziek uit .Atlantic” te Bremen. KÖNIGSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 12.30 conrert; 6.05 populair concert. LANGENBERG, 472 M. 1.20 concert o.l.v. Eysoldt; 4.50 vesperconcert o.l.v. Wolf; 8.20 Uit het Operahaus te Keulen „Othello"-opera vier bedrüven van VertH; 11.00 concert Wolf. DAVENTRY, 1554 M. 1.20 Het Commodore Grand orkest o.l.v. Joseph Muscant; 2.35 gra mofoonmuziek; 435 BBC-orkest oJ.v. Stanford Robinson; 9.25 Albert Sandler en zün orkest; 10.50 epiloog. PARIJS (Eiffel) 1446 M. 1.45 concert o.Lv. Ed. Flament; 8.50 gramofoonmuziek. PARIJS R„ 1725 M. 8.05 gramofoonmuziek, 12.40 gewüde muziek; 1.20 gramofoonmuziek; 630 idem; 7.05 concert; 830 concert; 9.50 dans muziek. MILAAN, 331 M. 7.50 gramofoonmuziek 8.50 „PoUuto”, opera in drie bedrijven van Do nizetti. ROME, 441 M. 9.05 „Don OU daUe calze verdl”, operette In drie actes. - 8.00 Concert door het 1035 Dansmuziek, door het Adolf Causcher-orkest. WARSCHAU, 1411 M. 530 Concert door het Omroeporkest; 6 40 Populair concert; 8.20 idem; 10.25 Dansmuziek. BEROMUNSTER, 460 M. 8.20 Couperin- concert; 10.05 Cotwert, door het Omroeporkest o. L v. Heeman Hofman. Juffrouw d’Albrègue begon het terras op en neer te wandelen. Het is veel te mooi hier, om in huls te gaan, sprak ze. O, het zou heel aangenaam zün, als ik niet wist, dat de arme jongen te Toulon nog ongelukkiger te, dan wgar ook. Marie-Claire vroeg zich af, wat ze hierop kon antw«x>rden, en of er wel een antwoord verwacht werd. Na eenig zwügen hiernam de oude dame: Hü gaat gebukt onder bittere zorgen. Maar uw genegenheid kan die voor hem verzachten; zei het meisje op goed geluk af. Neen, was het korte antwoord. Dan scheen juffrouw d'iMbrèBue een besluit te nemen, en op beslisten toon, al trilde <x>k haar stem ietwat, ging zü voort: Het is beter, dat Ik eens over hem met u praat, daar u hem zoo dikwüls zult zien. Trouwens, iedereen hier, kent zün geschiede, nis, en op een goeden dag zoudt u er toch van hooren TerwUl ze sprak keek ze het meisje maar zelden aan, doch blikte stüf naar een verwü- derd punt, «laar ginds in de bloeiende velden Vooreerst heeft hü rijn moeder verloren, toen hU nog een kind was. Zün vader was 'n Provencaalsch dichter het spüt mü. dat u onze landstaal niet verstaat hü had meer talent voor de dichtkunst dan voor zaken. Op een goeden dag kwam hü tot het bewustzijn, dat zün klein fortuin in zün vingers weg. Smolt, en juist in dien rijd txxxi een verleider hem aan mlllionnalr te worden. HU bezat al de goedgeloovigheld van rechtachapen harten PARUS, Juni. Madame Colette die zoo beroemd te dat men het Madame voor haar naam gerust weg kan laten: Colette heeft volgens haar eigen bewe ring het meesterwerk gescróapen dat Parijs en de wereld van haar verwachtten. Colette: Produits pour la Beauté: Maquillage •cène et vllle! Aldus de naam van dit meesterwerk, die niet op den omslag van een boek te lezen staat, maar op het front va?) een schoonhelds instl- tuut dat deaer dagen te Parijs geopend werd. Wat wel niemand van een der grootste •chrijfsters van onzen tüd gedacht aal hebben, is volgens Colette’s eigen bewering niettemin een feit: Vüf-en-dertlg jaren lang te het haar droom geweest eens een tempel te wüden aan de schoonheid en daarin de prtesteresse te zün. Vüf-en-dertlg jaren lang droomde zü er van de menschelijke schoonheid waarvan de vergan- kelükheid spreekwoordelük geworden te, te laven met geurige wateren en welriekende oliën. Colette heeft Ruusbroec die de vrouwelüke kapsels van zün tüd ware „duvetenesten” noem, de, gelük gegeven: zü staat het polkakopje voor. De H. Hieronymus echter heeft minder vat op haar gehad. Ondanks dat hü de vrouwen, die «Jiet aangezicht vervormen dat de Hemel haar gegeven heeft", met dtxxi en verdoeming be dreigde, nam zü de verdediging op zich der schoonheids-Instituten. Beschermt zü in een harer romans de jonge vrouw niet tegen den toorn van een mln of meer nuchteren echtge- ncx>t die weigert te rusten naast een geurende massa zalf en olie? Die weigert aan te kijken tegen een onbewogen masker van caoutchouc? Colette is gekant tegen de schoonheid-d<x>r- het-mes, welke minder griezelig aesthetische chi rurgie genoemd wordt. Geen folterwerktulgen, geen operaties, geen parafine-inspuitingen, geen tatoeage. Slechts sch«x>nheidsmiddelen van uit wendige toepassing: la manière de Bourgognei Colette staat de eenvoudigste en minst scha delijke methoden voor en zü legt er zich op de eerste plaats op toe de schoonheid niet zoo zeer kunstmatig te vtxjrschün te roepen, dan wel. v«x>r ztxwer zü bestaat, te onderstrepen. Sprekende voor en over de eenige vrouwen die ze kent, de Parteiennes, verklaarde ze: JHet gebruik van schcxuiheidsmiddelen te zen algemeen geworden dat men het bijna een vorm van schaamtegevoel zou kunnen noemen. De vrouw van tegenwoordig die ontdekt dat haar lippen eenigszlns verbleeken, hanteert de rocxle stift met evenveel angstvalligheid, als de dame tier vervlogen tijden en hoe vér lijken we! zich haastte haar kleeren te verzorgen, wanneer zü vermoedde dat die haar enkel on bedekt lieten. Het gebruik van schexmheids- middelen geeft aanleiding tot de kleine serie van gracieuze bewegingen waaraan vrijwel niemand zich méér stoot, en het te een gew<xmte gewor den welke in steeds wijderen kring wordt ge duld. Een teeken van „vrouwelüke listigheid” ziet men er, om zoo te zeggen, nergens meer ta.” Maar hoe algemeen, hoe gewexm «tem «xik; hoe element geduld en hoe zelfs hier en daar goed keurend aanvaard: het gebruik van schoon heidsmiddelen geschiedt niet altijd met smaak. En dat vindt Colette heel erg. t Zou haar ideaal what's In a name? zün dat het met kunst gepaard ging. En daarom zal het verkoopen harer „produits pour la beauté” slecdits overigens van-zeU sprekende bü- zaak zün. Zü gaat zich voornamelijk toeleggen op de onderrichting van het gebruik er van. „Chassez le naturel, 11 revient au galop!” schreef La Fontaine. Als schrüfster moet Colette dat weten en als winkelierster kan ze er zich alleen maar over verheugen. Wat Immers zou er van „de zaak” worden, wanneer het natuurlijke, een maal verjaagd, ncxüt meer terugkwam? De toenkast van den winkel draagt alleen haar beroemden naam zonder aanprijzingen of ver dere opschriften. Er liggen een aantal van die nwderne snulsterüen in verspreid, welke in kleur en vorm aan amuletten doen denken. De toon wordt aangegeven door eenige groote met zacht gekleurde, geheimzinnige vloeistoffen, wier rangschikking van een goe den smaak getuigt. Vanwege de plechtigheid der opening, die met het oog op Colette's bekendheid drie da gen duren zal, herinnert het interieur meer aan een bloemenhandel dan aan een schixm- heids-Instituut. In een hoek bloeit een waar bosch van rozen. Op een laag tafeltje prüken wat orchideeën. Hortensia’s, cyclamen en an jers ovprheerschen Een paar exotische poppen voltooien het geheel. De wanden zün met een witte, glanzende stof bedekt. De stoelen zün van metaal. Grillige witte standaartis en kastjes dragen de fles- echen en de fleschjes, de flacons, de dtxwjes, de potjes en de tuben. Wat die allemaal bevatten? De bentxxligd- heden vcx>r de maquillage: crème, zalf, poeder in alle kleuren van hard-geel tot zonnebad toe, toiletwateren met namen als Hopla, Engelen huid, Abrikozenkleurdat het in het Neder- landsch nogal nuchter klinkt, kan Colette evenmin helpen als wi’. 201 ..Vandaag geen school.” vertelde Pietje de Ble aan zUn kameraadjes, maar diamand geloofde hem. „Je zult het zelf zien.” begon Pietje opnieuw en hij zette het masker op zijn hoofd tot pret van al bengels. Tdien gingen ze allemaal op de loer liggen en zoodra de onderwijzeressen kwamen en Pietje met zi>n masker op zagen staan, gilden ze bet uit en liepen hard weg. „Zie je wel,” riep Pietje uit De ondeugende bengels gingen nu allerlei streken uithalen, waara a Pietje vooral het grootste aandeel had. Pietje belde bij verschillen .e korven aan en als er dan Iemand open deed, stak le zijn op binnen de deur en liet de verschrikte bUenmoedéH aan hun noodlot ovér. Het werd tijd, dat de politie de orde weer eens kwam herstellen. i>

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 11