Prikkeldraad
een sombere toekomst
Van de Pers-Tribune
I
Nederland-Indië
1-l
I
i
I
-
DINSDAG 19 JULI
t
-
NEDERL. JAARBEURS
ARBEIDSOVEREENKOMSTEN
MENSCH EN MACHINE
DE CRISIS IN ONS LAND
Minister Rays spreekt
Een ton méér loon
a
Maar nog geen animo
JHR. MR. L. VON FISENNE
<-
NATIONAAL MARIA-CONGRES
Bezoek der vyf bisschoppen
BENOEMINGEN
Ontslag gehuwde ambtenaressen?
ris
1
-ï
OOK VOOR DE
SPOORWEGEN?
Contingenteering van
den invoer
RUSLAND ZOEKT NEDER-
LANDSCHE VISSCHERS
Kweekschool te Doetinchem
Volksmisleiding
en volksvoorlichting
-V-
2
o
Binnenkort instelling eener com
missie voor bevordering van
economische samenwerking
Om een kinderziel
Van 615 September
r
Paters van het Goddelijk Woord
a
moe-
t
1
in
Wijzigingen in het besluit
stinwlet
Is, zood:
dit verlangen
Minister Kuys
o
doet
haar
et
j«
r-
ite
politieke
é3
nationale jaarbeurs belang
rijk versterkt”
vervoeren
vanwaar^ auto-
Ij van
Men moet schrijft de „Volkskrant”-
redacteur verder innerlijk wel diepe ver
achting voor het volk hebben als men het
met dergelijken kost wil voeren. Maar de
„Arbeid”, orgaan van het N.A.S., acht de
menging van dit voêr zoo „uitstekend ge
slaagd”. dat het dit „verdienstelijk werk
van kameraad Van Oils” bekend maakt,
„opdat men het ook elders zou kunnen ge
bruiken”.
De regeering heeft het toelatlngsexan en aan
de rijkskweekschool te Doetinchem toegeetaan,
zoodat het voortbestaan dezer inrichting verze
kerd kan worden geacht.
mede, dat de Raad van Ministers heeft beslist,
dat voor arbeidscontractanten, die vóór 1 Sep
tember 1931 eene gunstiger verlofregeling had
den, dan den termijn van acht dagen, thans
in artikel 22 van het Arbeldsovereenkomsten-
besluit aangegeven, de vroegere regeling van
kracht blijft.
11. Weg met tiet kapitalisme!
Wij willen ’t socialisme!
12. Wel geld voor moordtuig.
Maar niet voor ons!
25 jaar lid
Staten van
Het landgoed „De Zonheuvel”, gelegen tusschen Doorn en Maarn,
dat het vorig jaar door de eigenaresse aan een daartoe in het leven
geroepen stichting in bruikleen werd gegeven, waardoor een
natuurmonument behouden bleef
van Gedeputeerde
Zuid-Holland
Wordt een belangrijk gedeelte van
het Twente-Rijn kanaal door
handenarbeid uit gevoerd
De eerste opvoering van het Maria-spel „Die
Eerste Bllacap van Maria”, in de groote zaal
van „De Vereeniging”, zal, voorzoover thans
reeds bekend, worden bijgewoond door Hunne
Hoogw. Excellenties Mgr. J. H. O. Jansen, Mgr.
A. F. Diepen en Mgr. J. D. J. Aengenent.
Het hoogtepunt van het Congres is de plech
tige Maria-omdracht op Zondagmiddag, ge
volgd door een Pontificaal Lof in de open lucht
en de plechtige kroning van het Mariabeeld.
Aan deze plechtigheden zullen alle vijf Hoog
waardige Bisschoppen van Nederland deelne
men. Het Pontificaal Lof, alsmede de plechtige
kroning van het Mariabeeld, zullen geschieden
door Z. H. Exc. Mgr. A. F. Diepen, den Ordi
narius van het diocees, waarin het Maria-Con-
gres gehouden wordt.
Van de katholieke ministers, die. aooals be
kend, met de Hoogwaardige Bisschoppen van
ons land, het beschermheerschap van het Con
gres hebben willen aanvaarden, heeft Z. Exc.
jhr. mr. Ch. Ruys de Beerenbrouck, Minister
van Staat, Minister van Binnenlandsche Zaken
en Landbouw, toegezegd, de openingsvergade-
rlng van het Congres op Zaterdag te zullen
bijwonen, terwijl Z. Exc. mr. dr. L. N. Deckers,
minister van Defensie, Maandag aan het Con
gres zal deelnemen.
Stemmen zijn reeds opgegaan, die geen
Uitkomst meer mogelijk achten. Volgens
hen zijn de Spoorwegen uit den tijd en
behoort de toekomst aan auto en vliegtuig.
Wjj gaan niet zoover, al meenen ook wij,
dat een niet onbelangrijk bedrag der mll-
Uarden, die in Spoorwegen zijn geïnvëS-
t— - 4
Op de vragen van het Eerste Kamerlid van
der Lande betreffende contingenteering van den
Invoer van textlelfabrikaten in Nederlandsch-
Indië heeft minister de Graaff, minister van
Koloniën, geantwoord, dat een beslissing op liet
verzoek van de betrokken textielondernemingen
ernstig wordt voorbereid. Terwijl een door "den
gouverneur-generaal van Nederlandsch-Indië
speciaal ingesteld werkcomité doende is de ge
gevens te verzamelen, die onontbeerlijk zijn voor
de beoordeellng van deze veelomvattende aan
gelegenheid, heeft de minister, in overleg met
de ministers van Economische Zaken en Arbeid
en van Financiën, de noodlge stappen gedaan
voor de Instelling van een commissie hier te
lande, die de Regeering zal advlseeren nopens
bevordering van economische samenwerking
tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië.
Deze commissie, waarvan de instelling binnen
kort zal plaats vinden, zal zich mede hebben
uit te spreken over het vraagstuk der contin
genteering van den invoer in Nederlandsch-
Indië ten behoeve van de nijverheid in Neder
land, welk vraagstuk, om redenen van princl-
pieelen en van practlschen aard, bezwaarlijk
Incidenteel tot oplossing zou kunnen worden
gebracht
In de Tweede Kamer Is aangedrongen op
goede en geregelde voorlichting van de zijde
der regeering met betrekking tot den eko-
nomischen toestand des lands en de van
overheidswege genomen maatregelen tot
beperking of verzachting van den nood.
Dit is noodzakelijk. Het blijkt lederen dag
hoe weinig het volk nog op de hoogte Is van
de krisls-gevolgen voor ons land en van de
middelen en mogelijkheden, om die gevol
gen te bestrijden.
En hoe stelselmatig wordt te werk ge
gaan, om hieromtrent valsche meeningen
te verspreiden moge blijken uit het voor
beeld, dat de driehoek-redacteur van de
„Volkskrant” in zijn blad signaleert.
In Rotterdam bestaat een ,-Jtevolutionnair
Agitatie-Comité”. Reeds deze naam is wel
sprekend! Dit comité wil propaganda ma
ken door spreekkoreh. Zekere Aug. W. van
Oils heeft de leiding. Deze „kameraad”,
zooals hij door zijn kornuiten wordt ge
noémd, heeft een twaalftal „losse leuzen”
gemaakt. Zij luiden aldus:
De vorige week is in Scheveningen een
lief tooneelspeelstertje om het leven geko
men.
Heel droevig. r
Zóó droevig, dat het pijn «oet, er over te
schrijven, er over te denken
Zóó droevig, dat een edelmoedig mensch,
die zich in 1 geval verdiept, een deel van
zijn leven zou willen opofferen, kon hij
dit klnder-drama ongespeeld maken
Het medelijden met het ongelukkige ar-
tiestje is diep en algemeen: gevoelige
stukjes worden er in enkele bladen gewijd
aan dit tragisch einde; met groote deer
nis wordt gegist naar de smartelijke mo
tieven, welke dit drama beheerschten
Een mentor was het kind ontvallen en
nu kwamen de moeilijke Jaren, jaren
van studie, van innerlijken groei en moei
zaam rijpend begrip van leven en kunst;
jaren van opgang beleefde het kind zoo
treurt iemand over haar in „Het Volk",
jaren van opgang, maar jaren, die zij,
vroeg gewend aan uitbundig succes, ge
voeld moet hebben als een ondragellke
inzinking, een onherroepellk en elke dag
dieper wegzakken in de vergetelheid. Een
verklaarbare. klnderlike vergissing, die
haar noodlottig geworden is.”
Zondagmiddag brachten de leden der Katho
lieke Statenfractie van Zuid-Holland een be
zoek ten huize van hun medelid den heer jhr.
mr. L. E. M von Fisenne te Rijswijk, die Za
terdag JJ. den dag herdacht dat hjj voor 25 Jaar
werd gekozen tot lid van het College van Gede
puteerde Staten van Zuid-Holland. De voorzitter
der Katholieke Statenfractie, de heer van Voorst
tot Voorst, wenschte den heer von Fisenne ge
luk en bracht dank alt voor de prestaties door
den Jubilaris verricht. Als stoffelijk bewijs van
erkentelijkheid werden den jubilaris een tweetal
zilveren bloemvazen aangeboden, in welke een
inscriptie, ter herinnering aan dit feit was aan
gebracht.
Van 6 tot en met 15 September as. wordt dé
XXVIIe Nederlandsche Jaarbeurs gehouden en
thans is wederom een orgaan van de „Konink
lijke vereeniging” verschenen. In het eerste ar
tikel wordt een en ander medegedeeld over de
komende najaarsbeurs, die in voorbereiding is.
Wij lezen daarin ojn. het volgende:
„De Jaarbeurzen hebben in deze dagen van
strijd er krachtig toe medegewerkt het handels
verkeer te stlmuleeren. Zoo zal ook de komende
najaarsbeurs voor ons land een belangrijke taak
te vervullen hebben en reeds nu toont de stand
der deelneming, dat Industrie en handel hunne
verantwoordelijkheid Jegens het Nederlandsche
Jaarbeursinstituut bewust zijn. Een nieuw jaar-
beurs-schlp staat op stapel: de voorbereiding
tot de XXVIIe Nederlandsche jaarbeurs Is be
gonnen. De vooruitzichten voor de komende
jaarbeurs zijn van den aanvang af bevredigend
geweest. De inschrijving der deelnemers had,
niettegenstaande den critleken toestand van het
economische leVen, een normaal verloop. De
oude deelnemers zijn, op enkele uitzonderingen
na. op hun post teruggekeerd. Waar nog gewei
feld werd, viel tenslotte de beslissing ten gunste
der Jaarbeurs-deelnemlng. De groep machine
rieën en werktuigen voor de zuivelindustrie, de
eenige groep die alleen aan de najaarsbeurzen
pleegt deel te nemen, zal ook dit Jaar weder
aanwezig zijn. Ook het in zijn Invoer belemmer
de buitenland bleef belangstelling toonen en
handhaaft zijn verschijning. Verheugend is het
feit, dat groepen van bedrijven, die tot nog toe
alet aan de jaarbeurs deelnamen, zich ditmaal
eigener beweging voor de Jaarbeurs zijn gaan
Interesseeren. De algemeene toestand, die den
Nederlandschen exportgoederen-fabrikant voof
telkens talrijker gesloten deuren stelt, heeft een
aantal Industrieën, wier belangen tot dusver
bulten de grenzen van het eigen land lagen,
thans bijna uitsluitend aangewezen op den bln-
nenlandschen afzet. Voor hen Is het Intermediair
der Nederlandsche jaarbeurs een noodzakelijk
heid geworden en het pleit voor de energie van
ons Nederlandsen bedrijfsleven, dat velen aan
stonds zich door deelneming aan de jaarbeurs
aan de gewijzigde toestanden hebben aangepast.
Het laat zich aanzien, dat de nationale kern
van onze Internationale jaarbeurs op de komen
de najaarsbeurs belangrijk versterkt te voor
schijn zal treden".
BATAVIA, 15 Juli (Aneta) Volgens het
.Nieuws van den Dag" hebben de inspecteurs
van het Onderwijs opdracht ontvangen om bjj
dgn Directeur van Onderwijs vóór 15 Augus
tus as. een volledige opgave in te dienen be
treffende de gehuwde ambtenaressen, niet
kostwlnsters, welke thans nog als onderwijze
ressen in Lands dienst zijn. Het blad voegt
daaraan de mededeeling toe, dat de Directeur
van Onderwijs thans het oogenbllk gekomen
acht om ook de ambtenaressen in vasten dienst
zooveel mogelijk te ontslaan.
„Er wordt geen rekening gehouden met
het feit, dat het verkeer, hoezeer ook door
de toeneming van verkeerslnrichtlngen ge
stimuleerd, ten slotte in omvang beperkt
Is, zoodat een ongeordende toeneming van
het aantal verkeersmiddelen een onderlinge
concurrentie doet ontstaan, die wel is waar
tot op zekere hoogte nuttig is, maar die
te ver doorgevoerd het gebruik van som
mige werken, die vooralsnog onmisbaar
zijn, doet dalen beneden de grens van de
economische nuttigheid."
Deze ietwat gewrongen ambtelijke zin
snede beteekentg vrij-vertaald eenvoudig
dit: Er is te veeï concurrentie.
Inderdaad, zoo is het- Dat wisten we
reeds zonder het rapport-Welter. Auto
bussen en vrachtauto’s, zij zijn in nog snel
ler tempo dan paddestoelen uit den grond
gerezen. - Eerst waren het maar kleine
Ford-busjes, die op korte trajecten hun 12
a 20 passagiers vervoerden. Vandaag zijn
deze uitgegroeid tot een helrleger lyxe-tou-
ringcars, die de binnen- en buitenlandsche
verbindingen onderhouden.
Eertijds rammelden de 1-, 2- of 3-tons-
vrachtwagens met wat stukgoederen langs
de provinciale wegen; heden ten dage ziet
men alle mogelijke „expresses” tot 20-ton-
ners op 14 wielen toe, zich op het massa-
vervoer werpen.
Deze toestand is zoo gegroeid, ondanks
scherp, doch vergeefsch verzet van de zijde
der Spoorwegen, omdat de concurrentie
voorwaarden nu eenmaal niet gelijk waren.
Het Spoor is gebonden aan vaste en dure
wegen, draagt geheel het onderhoud daar
van; heeft stations, veiligheids- en signaal-
inrichtlngen te bekostigen en bovendien
een massa personeel, dat, als zijnde in
semi-overheidsdienst, een behoorlijke sa
laris- en arbeidsregeling bezit.
Daartegenover staat het vrije auto-be-
drijf, al of niet geconcessionneerd.
Vergeleken met de spoorwegen zijn de
bedrijfskosten miniem. Weinig onderhoud,
weinig personeel, waarvan de arbeidsvoor
waarden soms nog absoluut onvoldoende
sljn.
De wegenbelasting is niet te vergelijken
met de kosten van „Weg en Werken”, ter
wijl bovendien de vrijheid om het meest af
gelegen dorpje aan te doen, goud waard is.
Is het te verwonderen, dat door dit alles
de Spoorwegen het loodje moeten leggen?
Trouwens het verschijnsel is internatio
naal en we durven aannemen, dat in an
dere landen het verschijnsel nog droeviger
is. Wjj toch bezitten een uitgebreid net in
een uiterst dicht bevolkt land; bovendien
zijn onze spoorwegen bijna alle in één
hand (voor de concentratie met de laatste
groote lijn UtrechtZwolle zijn juist dezer
dagen de wettelijke voorstellen Ingediend)
waartegenover in het buitenland soms een
groot aantal particuliere maatschappijen
staan.
Wanneer dan, zelfs in ons land, bij zulke
betrekkelijk gunstige exploitatie-voor-
waarden een loonend bedrijf niet mogelijk
is, dan zal er toch iets moeten gebeuren om
redding te brengen.
Op Donderdag 14 dezer vergaderde de Cen
trale Commissie voor Georganiseerd Overleg In
Ambtenarenzaken
In deze vergadering werd behandeld een
voorstel tot wijziging van de artikelen 14 en 63
van het Arbeidsovereenkomstenbesluit, hande
lende over de inhouding van 4 pC(. van het den
arbeider toekomend loon tn de ultkeerlng bij
beëindiging van de dienstbetrekking van het
ingehoudene, vermeerderd met rente en met een
bijslag
De toepassing van bovengenoemde artikelen
levert uit administratief oogpunt thans groote
bezwaren op, vooral ten aanzien van arbeiders,
die slechts voor korten tijd in dienst genomen
worden, zoomede van degenen met meer lang
durig dienstverband, die óf belast zijn met eene
gedeeltelijke dag-, week- of jaartaak van ge-
ringen omvang, óf wel bestemd zijn om bij een
bepaald dienstvak nu en dan in te vallen en
per jaar gerekend slechts korten tijd dienst
doen. f
De voorgestelde wijziging beoogt nu. van de
toepassing der voorziening In de artikelen 14r,en
63 uit te sluiten degenen, die niet langer dan
drie maanden In dienst blijven, benevens hen,
die per Jaar minder dan 400 aan loon ont
vangen.
Met de strekking van het voorstel heeft de
Centrale Commissie zich in beginsel kunnen
vereenigen, waarbij enkele wijzigingen en aan
vullingen in overweging werden gegeven.
Voorts werden besprekingen gevoerd over den
door een der organisatiën kenbaar gemaakten
wensch, om. wanneer bjj afvloeiing van per
soneel van de in het tweede lid van artikel 96
van het Algemeen Rjjksambtenarenreglement
aangegeven rangorde moet worden afgeweken,
het Overleg dan wel de organisaties te voren
daarover te hooren.
Tenslotte deelde de
Waarnemend Voorzitter
Er Is over het rapport-Welter In de afge-
loopen week zeer veel gesproken en ge
dreven; uiteraard liepen de verschillende
oeoordeelingen mijlenver uit elkaar!
Toch bevat dit veel-geprezen, maar nog
neer verguisde document verscheidene pas
sages, waarover een „communis opinion’,’
moge lijk Is.
Dat zijn die gedeelten, waar geen poli
tieke of sociaal-economische vraagstukken
aan de orde zijn en uitsluitend bedrijfs-
technische kwesties behandeld worden. Wijl
hier geen persoonlijke of groepsbelangen
worden aangetast, zwijgen er hartstochten
en worden dergelijke kwesties met nuchte-
ren zakenbllk beschouwd.
Het vooropgestelde doel is geen ander
dan agitatie te wekken. De toestand der
werkloozen wordt er niet beter, maar onge
lukkiger door gemaakt.
Het voorbeeld, hier gegeven, is er een van
de ordinairste soort. De socialistische pers
staat te hoog, om hieraan mee te doen.
Maar ook deze pers heeft geen letters, groot
genoeg, om het uit te schreeuwen, dat er
agitatie komen moet.
Waarom? Waarvoor? Niet voor de zwaar
getroffen slachtoffers van de crisis; want
dezen het zij herhaald worden er
slechts ongelukkiger door gemaakt.
De reden der agitatie ligt voor de hand
en wordt ook niet verzwegen. Men beoogt
propaganda, d.w.z. men
wil den nood exploiteeréh, om er munt uit
te slaat» voor zijn partij.
Dit is een laaghartig spel.
Hiertegen het volk te beschermen, is
plicht voor allen, die zijne beste belangen
willen dienen.
Neen, wij prediken geen berusting. Wat
gebeurt en nog dreigt te gebeuren na het
rapport-Welter geeft volop aanleiding tot
kritiek. Maar deze kritiek moet rustig en
zakelijk, waardig en vooral opbouwend zijn,
om iets ten goede te kunnen bereiken en
niet door nieuwe teleurstellingen het onge-
luksgevoel bjj vele arbeiders te vergrooten.
Hoofdzaak is, dat het gansche volk op de
hoogte wordt gebracht van den werkeljj-
ken toestand, dus ook van de mogelijkhe
den, om verbeteringen aan te brengen en
leed te verzachten en dan met kracht van
argumenten ook voor die verbeteringen op
te komen.
In de Tweede Kamer is eenige malen aan
de regeering verzocht, bij de uitvoering van
groote grondwerken tijdelijk geen machines te
gebruiken, doch alles door menschen te laten
doen.
Het schijnt thans, dat aan
uitvoering wordt gegeven.
Zaterdagavond 1.1. waren, op verzoek van
minister Ruys, op het gemeentehuis de burge
meester en weth. van de gemeenten Almelo, En
schede, Hengelo (O), Oldenzaal en Lonneker
bijeengekomen, onder leiding van hoofd-lnspec-
teur Meyer de Vries. Deze deelde, volgens ..Het
Volk" mede, dat een plan Is opgemaakt, om een
belangrijk gedeelte van het Twente-RJjnkanaal
door handenarbeid te laten uitvoeren. Kwam
het plan tot uitvoering, dan zou er in plaats
van 50.000. 150.000 loon te betalen zijn. Het
ligt in de bedoeling het werk In zes maanden
uit te voeren met 500 gesteunde werkloozen uit
de vijf genoemde Twentsche gemeenten.
Deze proeve van literaire smart moge ve
len schoon en sympathiek toeschijnen,
wij ervaren er iets afschuwelijks in: de fa
talistische suggestie, dat dit kind het
slachtoffer van zichzelf en van zijn om
standigheden geworden zou zijn, alsof er
achter die omstandigheden niet de gedaan
ten oprijzen van menschen, die deze om
standigheden schiepen.
Kon het ongelukkige artlestje nog ver
wijten uitspreken, dan moest het zijn tegen
degenen, die het kind zoo gevaarlijk jong
nog aan de kindsheid onttrokken, het
overplantten in een onwezenlijke wereld van
schljnschoone schittering en ijdelen roem,
die het kind w&igden aan het in alle op
zichten zoo gevaarlijke tonoeelleven....
En waarom? En tot welk doel?
Och! Het geval Is tè smartelijk, dan dat
hiervan nog iémand wien dan ook
een persoonlijk verwijt zou mogen worden
gemaakt.
Wél echter mag men verhopen, dat het
geval tot leering zal strekken, en dat men
zich voortaan langer bedenken zal, alvo
rens men een kind aan deze kunst waagt:
zelfs honderd-duizend mooie tooneelstuk-
ken zijn te duur betaald, als er één kin
derziel om verloren moet gaan!
Zal de wereld bij dit kindergrafje haar
cynisme laten vacen?
Men zou geneigd zijn, daaraan te wan
hopen, als men leest, dat bij de met bloe
men overdekte kist door een spreker na
mens een artistenvereenlging de overledene
geroemd werd, omdat zij die één ont
zettend verlangen had: de eeuwige rust in
te gaan op een leeftijd, dat voor andere
kinderen het geluk komt,den moed”
had gehad en een onherroepelijk besluit
had genomen!
Waar zóó gesproken wordt bij zulk een
doodsbaar....
Maar neen! we bedwingen onze pen
uit eerbied voor zooveel kinder-ellende.
En we hopen maar ondanks alles
op veel goede menschen....
1. Wie brengt den honger in ons land?
RUYS! RUYS! RUYS!
2. Wie leidt het kapitaalsgespuis?
RUYS! RUYS! RUYS!
3. Wie trappen ons steeds verder neer?
COLIJN, RUYS en DE GEER!
4. Wie maakt er onze centen zoek?
RUYS DE BEERENBROUCK!
5. Wie trapt de werkers in den hoek?
RUYS DE BEERENBROUCK!
6. Wat brengen kruisers?
DOOD, DOOD, DOOD!
Wat vragen jullie?
BROOD, BROOD, BROOD!
7. Voor ons vindt men een aalmoes goed
en zelf leeft men in overvloed.
8. Weg met het bedel-comité!
Daar paait men ons niet langer mee!
9. Uitgestooten is te veel!
Werkloozen, eischt je deel!
10. De Heeren regeeren.
Vrouw en kind’ren Jcrepeeren!
Zoo voortgaande en is er wel reden, nationale kern van onze inter-
om aan te nemen, dat het vooralsnog
anders zal zijn? geeft 1932 opnieuw een
nadeelig verschil van ongeveer 25 millioen
gulden.
Ook de opbrengst per treinkilometer is
teekenend. Bedraagt die in 1920 nog 4.737,
voor 1930 was deze reeds gedaald tot 3.189
De oorzaak van deze catastrophale daling
is niet ver te zoeken. Het rapport zegt er
reeds het volgende van:
Tot deze „neutrale” onderwerpen be
hoort niet op de laatste plaats de passus in
bet rapport, gewijd aan het verkeerswezen.
*t Is waar, rechtstreeksche regeerings-
bemoeiingen met het verkeer kennen wij
In ons land niet. Maar toch bestaat er
financieel wel eenig verband tusschen de
inkomsten van de spoorweg-exploitatie en
•s lands schatkist. Immers een behoorlijk
winstsaldo komt voor een deel ook de pu
blieke kas ten goede, terwijl omgekeerd
door de rente-garantie een exploitatie-ver-
lies op ’s lands middelen drukt.
Welnu, deze belangengemeenschap voor
oogen houdende, zal het duidelijk zijn, dat
bij alle andere tegenvallers minister De
Geer ook ernstig rekening zal hebben te
houden met de onrustbarende daling der
ontvangsten-cijfers bij de Spoorwegen.
Het rapport geeft daarvan ontstellende
voorbeelden.
Het jaar 1931 bracht reeds 12 millioen
minder op dan het jaar daarvoor. Deze
daling heeft zich in het loopende jaar
ongetwijfeld nog verder doorgezet. Daarop
wijzen tenminste de cijfers over Januari-
1932, toen de ontvangsten alweer ruim
2 millioen lager waren dan in dezelfde
maand van het vorige jaar.
Tot provinciaal (prov. ovente) der Neder-
Duitsche provincie der Paters van het Godde
lijk Woord werd gekoeen de Hoogeerw. Pater
Ed. Görgen, thans rector van het missiehuis te
Steyl.
Tot rector van het missiehuis te Steyl der
Paters van het Goddelijk Woord (8. V. D.)
werd benoemd Pater Herman Feldmann ,tot
dusverre sptrltuaal der Broeders en lid van den
Provincialen Raad.
Wij vestigen
nogmaals de aan
dacht van onze
lezers op de ra-
dlo-rede welke
minister Ruys
hedenavond half
acht uitspreekt
over den huldi
gen toestand van
de crisis.
Zoowel over
Huizen als Hil
versum is de rede
te beluisteren.
...j.....
De regeering van de Sovjetrepubliek
thans moeite in Nederland txeller-schippers
aan te werven om als Instructeur van
vlsschers In de Witte Zee op te treden.
De voorwaarden van dienstneming zijn even
wel niet zeer aanlokkelijk. Men moet, volgens
de „Msb.", genoegen nemen met een aanstel
ling op proef voor den tijd van drie maanden,
waarbij de werkgever het recht heeft den In
structeur met één dag opzeggen te ontslaan.
Na den proeftijd wordt een contract van twee
Jaren gesloten.
Het salaris van 400 roebel maandelijks gaat
in b(j aankomst op de standplaats Archangel;
tot aan de Russische grens reist de werkne
mer voor eigen rekening, daarna heeft hij vrij
reizen. Zoolang hij alleen is krijgt hij de be
schikking over één gemeubileerde kamer, mocht
zijn familie volgen, dan krijgt hjj een ruimer
gemeubileerde woning, alles voor eigen reke
ning. Gedurende den duur van het contract
heeft hij recht op 25 dagen vacantle met be
houd van salaris, doch pas na elf maanden
dienst. Omtrent alles, wat de werknemer In
het bedrijf ziet en hoort wordt stipte geheim
houding opgelegd. Door hem gedane uitvindin
gen op visacherljgebled of aangebrachte ver
beteringen in het bedrijf worden eigendom van
de Sovjet.
Tot heden is de liefhebberij onder de werk-
looze IJmuider vlsschers, om ginds dienst te
nemen, vrijwel nihil.
teerd, noodgedwongen afgeschreven
ten worden.
Weer anderen zouden de autodiensten
van alle pluimage zulke extra-belastingen
willen opleggen, dat de concurren tie-voor-
waarden gelijk werden.
Ook deze plannen zijn onuitvoerbaar,
omdat zóó eenvoudig aan deze diensten
alle bestaansmogelijkheid zou ontnomen
worden.
Een derde groep ziet enkel heil in loons
verlaging, tariefsverhooging en minder
treinen. Wij betwijfelen echter, of dit af
doende kan helpen.
Zooals wij de zaak bezien, rest nog slechts
één middel, dat waard is beproefd te wor
den, n-1. een ratloneele samenwerking van
alle vervoerdiensten. Men moet niet meer
tegen doch naast elkaar werken. Een bil
lijke verdeellng van het arbeidsgebied, b.v.
zóó, dat de Spoorwegen vervoeren naar
bepaalde knooppunten, -
diensten voor de verdere distributie
personen en goederen zorgen.
Een dergelijke regeling zal veel goeden
wil en offergezindheid van beide partijen
vergen, maar bij een eventueel slagen, ook
beide ten goede komen.
Want de particuliere ondernemers moe
ten niet vergeten, dat bij onwil hunnerzijds
de Overheid, omdat de Spoorwegen nu een
maal gehandhaafd moeten blijven, uit
zelfbehoud verplicht is tot de meest krasse
en Ingrijpende maatregelen.
Moge dan tenslotte de Spoorwegdirectie
op den ingeslagen weg doorgaan, om het
bedrijf „kaufmannisch” te leiden.
Gelukkig Is tegenwoordig de ambtelijke
sfeer verlaten en kennen ook de Spoor
wegen de waarde van een intensieve recla
me en een goede service voor de klanten.
Dat kan ertoe medewerken, het vertrou
wen van het publiek te herwinnen en „het
product” ’t vervoer per spoor weer
in waarde te doen stijgen.
Naar wij vernemen hebben alle leden van
het Doorluchtig Episcopaat van Nederland toe
gezegd aan het Nationaal Marla-Congres te
Nijmegen geheel of gedeeltelijk te zullen deel
nemen.
Zooals bekend zullen Hunne Hoogw. Excel
lenties Mgr. J. H. G. Jansen, Aartsbisschop
van Utrecht en Mgr. A. F. Diepen, blsschop
van ’s Hertogenbosch, Zondagmorgen 7 Aug.
een Pontificale Hoogmis opdragen. De plech
tige openlngsvergadering Zaterdagmiddag om
drie uur zal door de tegenwoordigheid van
meerdere Hoogwaardige Bisschoppen worden
vereerd.
Want zij was, nu nog, een wonderlik
mengsel van pure, naïeve kinderlikheid en
wrange, gevaarlijke vroegrijpheid. Boven
dien had zij een sterk naar het romantiese
neigende aard en een ongebreidelde fan
tasie, die haar oneindig ver van de werke-
likheid kon wegvoeren in bedwelmende
droomsferen, en zij had een slechts half be
wuste hang naar het sensationele, onge
wone en naar wat zij in haar naïveteit
aanzag voor het verhevene. En zonder
twijfel dorstte zij naar de glorleschUn van
de roem, die haar innerlik ondanks alles
tóch op gevaarlike wijze had beroerd.
Zij heeft geen 'geduld gehad om te wach
ten tot de grootheid op natuurlike wijze
baar deel werd, die haar door een grillig
spel van het lot toeviel op een leeftijd,
waarop andere menschenkinderen het be
staan er van nauweliks beginnen te ver
moeden. Haar zelfvertrouwen was geschokt;
in de moellikste jaren van het rijpende le
ven heeft zjj het geloof in de toekomst
verloren, en als een idee-fixe is de mon-
sterllke gedachte in haar gegroeid, dat zij
haar deel van het leven reeds gehad had,
en dat het beter was nu maar heen te
gaan. Die gedachte heeft alles in haar
overwoekerd. Zij kon niet tevreden «ijn met
wat zij voelde als een traag plantenleven
né de opwinding van de roem, de glorie, de
eer van het succes.
Arme kleine, die te vroeg gestaard had
in de bedriegelike schittering van de roem,
nog vóór zij de betrekkelikheid der dingen
had aangevoeld, en met verblinde ogen is
weggezonken in het moeras der moede
loosheid. Misschien is haar tragiese dood
een beklemmend bewijs voor haar sterk en
groot kunstenaarschap, dat zij niet tot
rijpheid en overwinning heeft kunnen voe
ren, omdat zjj te vroeg overwonnen had
in schijn. De grote ontijdige vreugde van
haar Jong leven heeft zich te bruusk ver
keerd in een groot en even ontijdig leed,
dat zij niet heeft kunnen dragen, omdat zij
het niet begrijpen kon in zijn noodwen
digheid en louterende betekenis. Een sa
menstel van noodlottige krachten, inner-
like en ulterllke, hebben dit veelbelovende
leven naar een vroeg en smarteUk einde
gevoerd. De hoogopslaande vlam is Inge
zonken en gedoofd eer zij nieuw voedsel
vond. Een lief kind is ondergegaan in de
strijd met machten, die zij niet begrijpen
kon en daarom niet kon overwinnen.”