billijkheid der wegenbelasting Prikkeldraad B Van de Pers-Tribune 1 0 L 4 CONTINGENTEERINGSONTWERPEN De boeteprocessie naar Heiloo Voortvarendheid bij den wegenaanleg VRIJDAG 22 JULI EDUARD BROM 70 JAAR Het programma OP HET BINNENHOF i De kippenhouderij Commissie van advies geïnstalleerd I „Christelijke stormtroepen ‘n Goede truc? Minder gunstig weer i - PROPAGANDA VOOR NEDER- LANDSCH FABRIKAAT Ook een provinciaal wegenplan Bezwaren in verband met het internationaal deviezen- verkeer Garantieregeling van de kippenhoudery DE KONINGIN IN ZWITSERLAND In het belang van woon-en industrie centra in Rijk en Provincie Deelneming der R.K. Statenfractie in N.H. n Is h n t sa !U re a. a 1- a Ie Ie Ft in ft n Hr* ft Ki De huldiging van den heer Eduard Brom te Amsterdam ter ge legenheid van zijn 70sten verjaardag. De heer Frank Luns wenscht den jubilaris geluk. DOOR EERSTE KAMER AANGENOMEN In het belang van woon- en ind ustrie-centra WERKVERSCHAFFING Primaire, secundaire en tertiaire wegen WERKING DER WET Zaken zijn zaken! tot de uitvoering de noodige eendacht fi lil 6 be- Voorzichtig i’i- Restantjes worden 6 De vr niet na. k it ur ff n e De noodzakelyke verbetering Naar wU vernemen, Is door enkele R.K. sta tenleden van Noord-Holland, het Initiatief ge nomen tot deelneming aan de boeteprocessie naar Heiloo op as. Zaterdag. Vertrouwd wordt, dat zooveel katholieke Pro vinciale Statenleden als mogelUk de processie zullen vergezellen, om aldus opnieuw van hun belangstelling voor den nood In den tuinbouw blijk te geven. J P r ir f- Alleen de methode is ondeugdelijk. Onder ons, Katholieken, is de geheim zinnigheid nooit populair geweest. Laten we die aan anderen overlaten.” Heden worden door den Senaat de varkens houderij en de nationale scheepvaart nog be dacht. Dan Is het ook aan de HofvUverxUde van het Binnenhof finis. 1 Danschot, was het, die nog eens uitvoerig stil stond bjj de allerschromelljkst onbillijke wijze, waarop Duitschland ons vooral ten aanzien van de boter behandelt. Met name tot wegneming van deze onrechtvaardigheid kan de deviezen beperking onzerzijds veel bijdragen. Mr. van Lanschot bewondert de wet vooral om haar pre ventieve werking. Kon hij niet op een aantal uitingen In de Dultsche pers wijzen, die reeds wonderlijk dicht het Nederlandsche standpunt benaderen? Toch hebben deze uitlatingen nog zeer weinig de houding der Dultsche Regeering beïnvloed. De opvolger van minister Schiele Is nog protectlonlstischer gezind dan zijn voor ganger. Tot nu toe zijn we dan ook nog geen haarbreed opgeschoten. Doch minister Ver schuur heeft wel fiducie, dat er. als de wet een maal totstand gekomen Is, verandering In de Dultsche politiek zal komen. Het is althans ty- peerend, dat landen als Italië, Zwitserland, Tsjecho-Slowakije en Denemarken, die deviezen beperkingen Invoerden, reeds met Duitschland bevredigende regelingen op het gebied van het betalingsverkeer konden treffen. stemt prettig, want het gebeurt haast nooit aan de regeering geen cent gekost heeft. Want alle opgeslagen eieren zijn reeds boven den ga rantieprijs verkocht. Ten onrechte overigens had prof. Steger aldus minister Verschuur zich bezorgd ge maakt over de Nederlandsche eieren in den vreemde. Voor hunne betaling bestaan behoor lijke garanties en het risico van bederf is door verzekering gedekt. 4. In het Lof zingen allen mede. Ieder wordt daartoe in staat gesteld door een boekje, dat wordt uitgereikt; 5. De Processie trekt op. na het .Salve Re- ■wee rijen, steeds drie personen naast zschen de rijen in gaan de geestelUk- glna” in X elkaar; ti! adviseurs; 8. Zoodra de Processie een aanvang neemt, wordt de psalm .Miserere" aangeheven. RU om rU worden de verzen gezongen; 7. Zoodra het ..Miserere” teneinde is, wordt begonnen met de aanroepingen. Dé rechterzijde zet In, de llnkerzUde herhaalt telkens den- zelfden aanroep; 8. BU het driemaal Inzetten, telkens in hoo- geren toon, van: Adoremus In Aetemum, Par ee Domlne, Monstra te ease matrem, zijn daar toe de aangewezenen de geestelijk adviseurs; 9. Bjj het rustaltaar wordt een luide aanbid ding gehouden, en de Acte van Eerherstel aan het H. Hart van Jezus gebeden van Z. H. Paus Pius XI. Daarna wordt het „Tantum Ergo" gezongen en de Zegen met het Allerheiligste ge geven. 10. BU het terugtrekken van de processie van het rustaltaar wordt het „Te Deum" aangehe ven. 11. In de bedevaart-kerk teruggekomen wordt nogmaals het „Tantum Ergo" gezongen en de Zegen met het Allerheiligste gegeven. Van de maatregelen tot contingenteering van schoeisel, trlcotgoederen. wollen en halfwollen stoffen, bovenkleeding, leestklaar schoenwerk, boter, rijwielbanden. porselein, fUn en sanitair aardewerk en muur- en wandtegels, waarover het debat niet noemenswaard was. valt alleen te melden, dat de 8. D. A. P. zich tegen hen alle zonder uitzondering uitsprak. rüst en minister Verschuur liet r aan dr. Wlbaut te stellen waar om de roode Eerste Kamer-fractie IndertUd vóór de algemeene crlslslnvoerwet uitsprak. Het gaat er hard op lUken. dat men daar achteraf nog een principieel bezwaar op het spoor geko men is. Dgri snelhi nielden al wat In den weg los en vast zat. Bjj het ontbreken van beperkende bepalin gen m.b.t. de constructie der motorrijtui gen, de snelheid waarmede gereden mocht worden, het toelaatbare laadgewlcht, enz., was het geen wonder, dat de wegen aan volkomen vernieling waren prijsgegeven. Anderdeels ontbraken ten eenenmale de middelen om het onderhoud en de verbe tering der wegen te doen aanpassen aan het zich zoo zeer ontwikkelende verkeer. De onderhoudplichtigen van de wegen waren over het algemeen wel van goeden Wil, doch hun vaak lofwaardige pogingen de wegen In een behoorhjken staat te bren gen en te houden, leden schipbreuk op de beperkte geldmiddelen. Deze stonden een onderhoud en een moderne verbetering In den weg. Weliswaar golden de zooeven genoemde bezwaren niet In zoo erge mate voor het Rijk den beheerder der meeste groote verkeerswegen doch het kwam en zeer terecht niet rationeel voor het volk in al zUn geledingen te laten betalen voor een object, dat in de eerste plaats waarde had voor den gebruiker daarvan. De Wegenbelastingwet nu heeft den stoot gegeven tot de modemlseering van ons we gennet, omdat zU een stelsel in het leven riep, waarmede het mogelUk is de gelden te vinden om de aan de modemlseering der wegen verbonden kosten te bestrijden. Zooals werd opgemerkt, de op het RUks- wegenplan voorkomende wegen zUn van primair belang, omdat zU de hoofdverbin dingen vormen tusschen belangrijke woon- en Industriecentra. Elsch is dus. dat de ver betering van deze wegen In de eerste plaats wordt ter hand genomen en wel In een zoo snel mogelUk tempo. De wijze waarop deze verbetering en de aanleg moet plaats vin den Is omschreven In het plan. w v-aast het Rijks we gen plan wordt Inge- N volge de wet door de Staten der elf provinciën voor elk gewest een pro vinciaal wegenplan vastgesteld, bevattende de bestaande en de aan te leggen wegen, welke in de provincie noodig zijn als ver bindingen voor doorgaand verkeer met mo torrijtuigen, hoofdzake lijk tusschen de groo- tere gemeenten, doch ook of tevens tus schen twee aangrenzende provinciën. Ver der bevat ook het Provinciaal wegenplan wegen, die voor het algemeen verkeer eer lang beteekenls zullen verkrUgen. De op het RUkswegenplan en de Pro vinciale wegenplannen voorkomende wegen zullen het toekomstige net van openbare, modem geconstrueerde wegen vormen, we gen, welke alzoo vooreerst zullen moeten tegemoetkomen aan de elschen, door het moderne verkeer aan den weg gesteld en welke zullen moeten voorzien in de behoef ten van de verkeerstoekomst en wel van een afzienbare toekomst, want de wegen- plannen moeten, volgens de wet, ten min ste eenmaal in de tien jaren worden her zien. Het is duidelijk, dat door het stellen van dezen, niet al te langen termUn, eener- zUds rustig een niet aan voortdurende wis seling onderhevig werkschema voor de we genverbetering kan worden opgezet en zooveel mogelijk uitgeroerd, anderzijds na afloop van dezen termijn rekening kan worden gehouden met verkeersbelangen op wegen, welke tot nu geen plaats op de wegenplannen vonden. Een ander belangrUk wetsontwerp, eveneens zonder hoofdelUke stemming aanvaard, was de garantieregeling ten behoeve van de klppen- h<?uderU, welke voor dit bedrUf de credlet- tnoeilUkheden, dit Jaar bU het opslaan der eieren in koelhuizen gerezen, wegnam. Wat de senatoren hierover te berde brachten, was vrU- wel mosterd na den maaltud. Immers, het mid del is, in goed vertrouwen op de aanvaarding door de Staten-Generaal. reeds toegepast en het doel, het opvangen van den in het voorjaar onheilspellend gezakten prU«. bereikt. Het bezwaar, dat de heeren Gelderman. van Cltters, WesterdUk, Steger en Diepenhorst una niem opperden, was, dat de regeering deze ga rantieregeling uitsluitend over de coöperaties heeft laten loopen met uitschakeling van den zeer importanten vrUen handel. Oorzaak daar van is volgens minister Verschuur o.a. geweest, dat plotseling en snél moest worden Ingegrepen. Mocht een volgend jaar opnieuw een dergelUke regeling noodig zUn. dan wil hU gaarne met de opmerkingen der senatoren rekening hou den. Overigens was het doel van de regeling redding van den elerprUs en het bereiken van dit doel, langs welken weg dan ook bereikt, is mede aan den vrijen handel ten goede gekomen. Tevens zal minister Verschuur de volgende maal trachten, aan een wensch tegemoet te komen van prof. Steger, die de regeling gaarne alleen op eieren, in Nederlandsche koel huizen opgeslagen, toepasselUk had gezien. Het ontwerp, dat aan de Regeering de voegdheid geeft, ook van Nederlandsche zUde te gaan ingrUpen in het internationaal deviezen- verkeer, is in de Eerste Kamer op geenerlel tegenstemmlng gestooten. Een viertal leden wUdde er beschouwingen aan en zelfs de liberaal Koster, die altUd nog met leede oogen ziet, hoe zelfs de vrUhandelaars wel met den stroom des tUds meemoeten, legde zich namens de VrU- heidsbondsche fractie bU het ontwerp neer. Wél trachtte hU nog met cUfers aan te toonen. dat het percentage van den Invoer, dat door uitvoer, gedekt is, sedert 1931 iets is opgeloopen, doch Canister Verschuur gaf hem terecht den raad, nog wat verder In het verledéri terug te Mikken Dan ziet men, dat werkelUk nog steeds oppassen de boodschap is. WU begrUpen trouwens niet goed, hoe de heer Koster vlak, nadat hU betoogd heeft, dat Nederland geen beteren toestand zou hebben geschapen. Indien het vroeger een ande ren weg op handelspolitiek gebied had inge slagen, zUn steun kan geven aan den maatregel, die ons thans met recht overstag doet gaan. In zUn gedachtengang bestaat daartoe dan toch geenerlei motief. Voor hem moet dan veeleer gelden: houden, wat we hebben. De mogelUkheld van deviezenbeperking onzer- zUds doet ons prof. Diepenhorst beklemtoon de dit nog eens opeens midden in de totnogtoe afgewezen actieve handelspolitiek belanden. Gold totnogtoe, zelfs nog bU de contingentee- ringswet, dat er geen discriminatie zou plaats hebben, dat alle landen gelUkelUk zouden wor den behandeld, thans wil men bewust onder scheid maken. Vooral Duitschland heeft men daarbU op het oog. De voorzitter der Katholieke fractie, mr. van ,JDe PartUleidlng is sinds eenige maanden geheel op de hoogte van dezen „U moet eens opletten als er ergens een loudspeaker muziek staat te sproeien en als er dan ineens een redevoering wordt aan- gekondigdOch, daar begint weer iemand te kletsen. Zet toch af.” Naar het onder werp luistert men niet eens. Jazz is toch belangrijker. Ik geloof, dat een Minister, die het volk eens op wat harde waarheden wil tracteeren, de zaak anders moet aanpakken. HU kondigt- niets aan. HU dringt in de studio binnen, als er juist een humorist het volk aan X verheffen is of een lawaai band aan X muzikaal opvoeden. Dan zegt de omroeper opeens: „Mijne dames en heeren, hier komt een bizondere attractie. Optreden van Mr. X in een geheel nieuwe creatie. Slechts zU, die voldoende Intelligentie bezitten, zullen de verborgen artisticiteit van dit nummer kunnen waar- deeren. Let vooral op de laatste helft. Daar in zit de pointe van dit nummer. Slechts als men het In z’n geheel gehoord heeft, kan men meedoen aan de prijsvraag: Wie is Mr. X? De gelukkige winnaar krijgt 10 pro cent reductie op al zUn belastingen." Ziet U, als het zóó was’gegaan, dan had niet één radio-luisteraar het nummer over geslagen en dan wisten we het nu allemaal van de beroerdigheid en van de oogkleppen. Laat men een volgenden keer dus voor een beter arrangement zorgen. Dan is het succes verzekerd en wordt zelfs de „Tribune" een braaf, regeerlngsgetrouw orgaan.” Men is het er overigens algemeen over eens, dat de wet voorzichtig zal moeten worden ge hanteerd. ZU moet zuiver en alleen gebruikt worden, om de tradltloneele verhouding tusschen onzen in- en uitvoer te handhaven. Als, om onee welvaart t» redden.de poorten naar bet- buitenland weer open moeten, zooals minister Ruys de Beerenbrouck het in zUn radio-rede uitdrukte, dan is deze wet volgens den heer Dobbelman de sleutel, die deze poorten weder ofcenen kan. Deze wet is, aldus de heer van Lan schot, die door de maandenlange debatten te Oenéve over verdedlglngs- en aanvalswapens deskundig is, een zuiver defensief wapen, daar over is geen twUfel mogelUk, en minister Ver schuur zelf drukt het aldus uit, dat de wet voor zuiver constructieve politiek zal worden ge bruikt, dat zU bedoelt, indirect onzen export te stlmuleeren, dat zU in laatste Instantie aan stuurt op wederzUds los maken van geblok keerde rekeningen. Wat betreft de houding, door Nederland bU dc komende onderhandelingen over het Duitsch- Nederlandsche douane- en credletverdrag aan te nemen, waarbU mr. van Lanschot terecht reusachtige troeven in de handen van Nederland zag, zelde de bewindsman, te overwegen, hoe men deze troeven het bekt zal kunnen uitspelen. Men vergete echter niet, dat de kracht van een troef ook gedeeltelUk afhangt van de kaarten, die de tegenspeler in handen heeft. Eveneens zal de minister overwegen, of mr. van Lan- schot's denkbeeld, om maatregelen te nemen tegen landen, die zich eenvoudig als insolvent debiteur gedragen, practlsch uitvoerbaar is. De katholieke afgevaardigde had den minister ge raden, maar de noodige bevoegdheden te vragen b.v. tegen emissie hier te lande van leenlngen ten behoeve dier onfatsoenlUke deblteurlanden. Inderdaad h het kras, dat b.v. een land als Hongarije doodleuk de rentebetaling aan Neder landsche obllgatlehouders stopzet en ze zelfs niet op een ,J3perrkonto” boekt. De Nederland sche belegger lUdt daardoor groote schade en met hem de fiscus, die op die wUze flinke be dragen derft aan inkomstenbelasting. Zonder hoofdelUke stemming aanvaardde de Eerste Kamer de wet. Nederland stapt daarmede af van, geluk prof. Diepenhorst het uitdrukte, „het wazige idealisme van het goede voorbeeld". Evenals bU de contingenteering is het ook hier de laatste onder de mogendheden, die naar bet wapen van de deviezen-restrictle grUpt. En de vraag rest alleen, of niet bU veel eerder han- teeren of althans dreigend voorhanden hebben van dit wapen veel leed van onze zulvelbedrUven en onzen land- en tuinbouw zou kunnen zUn afgewend. selUke beteekenls) worden geschonken. De wet roept vooreerst een RUkswegen plan In het leven, dl. een staat, bevatten de bestaande en de aan te leggen wegen, welke hoofdverbindingen vormen voor doorgaand verkeer. hoofdzakeUjk ten ge- bruike van motorrijtuigen, welke uit hoofde van hun verschillende eigenschappen veel lï°ogere elschen aan den weg stellen dan met dierlUke kracht voortbewogen wagens. In de eerste plaats wordt deze categorie van wegen gevormd door de meeste Rljks- wegen, doch ook eenige, bU anderen dan het Ruk in beheer en onderhoud zijnde, zeer belangrUke verkeerswegen vin den een plaats op het evengenoemde we genplan. aan we nu over tot de bespreking van ^jdat door den wetgever geconcipieerde systeem, dan dient onderscheid te worden gemaakt In de soort der wegen en wel naar de mate van hun verkeersbe- lang. We spreken daarom van primaire, secundaire en tertiaire wegen. De wet maakt alleen onderscheid tusschen belde 'eerstgenoemde categorieën, met de kenne- UJke bedoeling, dat het algemeen belang eischt, dat deze van de trits de meest be langrijke omvattende de hoofdverkeers wegen en de voor Interlocaal verkeer be stemde wegen, zoo spoedig mogeUjk aan be hoor UJke elschen voldoen. Daarna kan aan P*n tot de uitvoering van daamaatregelen, waartoe, na advies van deae ConShlssle. mocht worden besloten. BU de uitvoering van hare taak zal de Commissie wellicht behoefte ge voelen aan voorlichting van hen. die zich op reclamegebled gespecialiseerd hebben In dit verband wUst de Minister op bet op dit terrein bU uitstek deskundige Genootschap voor Re clame. De Minister vertrouwt, dat de samenwerking in deze Cc^ynlssie vruchtbaar aal zUn en ziet hare adviezen met belangstelling tegemoet. De rede van den Minister werd door den voorzitter der Commissie, den heer mr. M. P. L. Steenberghe, beantwoord. Een Minister voor de radio. In sleurUjk Nederland is dat Iets bizonders. Dat wordt lang van te voren aangekondigd, dat wordt op den dag zelf nog eens met nadruk In de kranten gezet en dan achteraf komt er een letterUJk verslag. Heel het yolk zal'-nu wel weten, wat de Minister had* te zeggen over de beroerdigheid, waarin we allemaal zitten en waaruit we alleen kunnen geraken door de oogkleppen af te leggen. Heel het volk.zou het waar zUn? vraagt Quaeritur In „De Morgen” en geestig spot hU: De Koningin houdt thans verbluf te ZinM ,'alais Zwitserland) in het hotel Des Dlablons. Het weer is minder gunstig, maar toch kan Thans verdienen sommige buitenlandsche koel- I de Koningin in de omgeving enkele tochten huizen een aardlgen dult aan dezen Nederland- maken. terwUl Hare Majesteit dikwijls de gele- schen steunmaatregel, die intusschea en dat genheid benut om ta schilderen. In enkele katholieke bladen is tamelUk alarmeerend geschreven over zeer duistere plannen, welke door katholieke kiezers hier en daar gekoesterd zouden worden om de katholieke StaatspartU voor *n deel de lucht In te laten vliegen, althans een be- hoorUJke opruiming te houden onder de zittende Kamerleden. WU hebben het geval niet al te ernstig genomen en er daarom ook niet te veel aandacht voor gevraagd; t is dan ook met voldoening, dat wU in het jongste cor respondentieblad JDe R. K. StaatspartU" over dip. „CftriBtelUke stormtroepen” het volgenderlezen: Het hoofdbestuur van den L. T. B. publiceert het volgende programma: 1. De hoogeerw. deken Rengs van Alkmaar zal om half een het Lof met processie doen; 2. De heer Duyvis, organist en koor-dlrecteur te Zuid-Scharwoude heeft op verzoek van het bestuur van den L. T. B. welwillend de leiding aanvaard voor Hoogmis en Lof; 3. Vóór de Hoogmis worden onze leden, die te vens leden van zangkoren zUn, verzocht de li turgische gezangen onder leiding van genoem den heer Duyvis uit te Voeren; 13. Na het Lof wordt gezongen „Lieve Moeder van den Heer.” Daarna gaat men onmlddellUk naar de ver trekkende Srsinemn- NB. Een ieder knippe deze mededeelingen uit. be- studeere ze nauwkeurig en houde er zich stipt aan. Al komen er dan ook duizenden, dan nog zal alles ordelUk en stichtend verloopen. De Minister van Economische Zaken en Ar beid heeft Woensdagmorgen in een.jjer zalen van zUn Departement de Commlssie geïnstal- leerd, welke hem van advies zal hebben te die nen. Inzake de propaganda voor Nederlandse!) fabrikaat, waarvoor op de begrootlng voor het loopende Jaar gelden zUn uitgetrokken. In zUne installatie-rede wees de Minister er op dat de aanduiding Nederlandsch fabrikaat eenigszins onvolledig was. Immers het gaat hier om de bevordering van het gebruik niet alleen van industrieele voortbrengselen van Neder- landschen oorsprong, doch ook van de produc ten van den Nederlandschen landbouw In zUne verschillende geledingen. Hoewel zich in de waardeering van hetgeen het eigen land kan opleveren eene kentering merkbaar maakt, is nog niet genoegzaam in alle kringen der bevolking doorgedrongen, dat het oneconomisch is van verre te laten komen wat men ook van dichtbU kan betrekken. Het is economisch, dat men het fabrikaat gebruikt zoo dicht mogelUk bU de plaats, waar het ge produceerd wordt en uit dien hoofde is het nut tig, dat men aan het eigen fabrikaat aandacht besteedt. De Minister is overtuigd, dat de Ne derlandsche producent alle aandacht zal wUden aan qualiteit en prUs. Het zal daarbU in vele gevallen noodzakelUk zUn naar kostprijs-verla- ging te streven, in aanpassing aan het niveau van de wereldmarkt. Nauwkeurige statistische-* gegevens omtrent het aandeel der Nederland sche productie in de voorziening der binnen- landsche markt zUn niet beschikbaar. De sta tistiek van voortbrenging en verbruik kan niet op volledigheid bogen. Wel zUn eenige bereke ningen uitgevoerd omtrent het aandeel, dat van onze productie voor blnnenlandsch ver bruik is bestemd. Hieruit blükt, dat, al moge de uitvoerhandel een levensbelang zUn voor vele bedrUven van ons land, de af zet op de binnen- landsche markt daarnaast een factor is, die geenszins mag worden verwaarloosd. Het stre ven zal er dus op moeten zUn gericht dien af zet te behouden en waar mogelUk uit te brei den. DaarbU denkt de Minister ook aan de overzeesche deelen van het RUk. Het op de begrootlng uitgetrokken bedrag van 100.000 is onvoldoende om eene groote propaganda-beweglng te financieren. Het gaat hier echter om de richtlUnen en het toegestane bedrag moet slechts dienen om deze beweging in gang te zetten, waarna de verdere propagan da uit het bedrijfsleven zelf zal moeten worden bekostigd. De Commissie zal richtlUnen hebben aan te geven ten aanzien van dit streven waartoe vooral In deze tUden, nu de export met groote moellUkheden heeft te kampen, meer dan an ders aanleiding bestaat terwille van de Instand houding der werkgelegenheid in ons land. De Minister meent zich van aanwUzingen omtrent den aard dier richtlUnen te kunnen onthouden, waar in deze Commissie vertegenwoordigd zUn de vier groote industrieele organisaties, bene vens de tuinbouw- en de zuivelnUverheid, zoo wel als de RUkscommlssie Werkverruiming en de Vereeniglng ..Nederlandsch Fabrikaat"die varum’’ en elk op haar terrein reeds belangrijk propagan- dawerk hebben verricht. Het secretariaat der vereeniglng .Nederlandsch Fabrikaat’, dat in het bUzonder op het terrein der industrieele het tertiaire wegennet (wegen van plaat- propaganda op ervaring kan bogen, ia geroe- De minister van Blnnenlandsche Zaken heeft aan alle Inspecties van de werkverschaffing medegedeeld, dat in overleg met de Ned. HeidemaatschappU een regeling is getroffen, waardoor de algemeene contróle, welke deze instelling namens het RUk op de werkver schaffingen, welke onder leiding van gemeente- personeel staan, uitoefent, voortaan beter tot haar recht komt. Door een nieuwe indeeling der ambtsgebieden, aanwUzing van bUzonder perso neel enz., zal het de Ned. HeidemaatschappU mogelUk zUn, deze algemeene contróle geheel overeenkomstig de wenschen van den minister uit te oefenen. Tenslotte dient vermeld, dat de geloofsbrieven van mr. Janssen de Limpens, opvolger van den heer Haffmans, zUn goedgekeurd en dat bU een suppletoirs justitiebegrootlng de nestor der ka tholieke fractie, Jhr. van Basse van Ysaelt, even het rapport-Welter aanroerde. Daar zUn narne- lUk bezuinigingsmaatregelen ten opzichte van de uitvoering der Kinderwetten aangeraden, die voor het heilzame ipstituut van de ondertoe zichtstelling van verwaarloosde en misdadige kinderen funest kunnen zUn. Over het hoofd van den minister heen gaf de ervaren president van het Bossche Hof aan zün met de klnder- rechtspraak belaste collega’s den zachten wenk, voortaan op wat zuiniger wijze met de Kinder wetten om te springen. Geregeld worden de op Hoofdstuk IV hiervoor uitgetrokken posten overschreden, al wordt het dit jaar beter en schUnt alleen het arrondissement Amsterdam nog te royaal. De onafhankelUkheld van de rechterlUke macht maakt het voor den bewindsman niet gemakkelUk hier iets te bereiken. HU deed al eens een opwekking, die resultaten opleverde. Misschien kan hU nog eens op gepaste Wijze er toe bUdragen. dat door de noodige soberheid het advles-Welter te dezer zake niet behoeft te worden opgevolgd. w-<k e considerans nu van de Wegenbelas- I tingwet luidt: „Altoo WU in overweging genomen hebben, dat het noodig is om van Rijkswege eene belasting te heffen en verdere voorzieningen te treffen ter verze kering van den aanleg, de verbetering en het onderhoud van ojienbare verkeerswegen te -- Zoo is - Inderdaad, genoemde noodzaak was in hooge mate aanwezig. De urgentie tot re geling dezer materie werd door nagénoeg lederen weggebruiker ten volle erkend. Voor elkeen was het duldelUk, dat de ontwikke ling van het moderne verkeer een gron dige herziening van den toestand der we gen, zoowel wat hun lengte- als hun dwarsprofiel betrof, ten zeerste noodig maakte. Eensdeels hadden de wegen, tengevolge van de naoorlogsche toename van het ver keer te Ujden gehad. De constructie van de wegen toch was niet bestand tegen de steeds toenemende verkeersintensiteit en ook niet tegen den aard van het verkeer. zuigende werking der vaak met groote Iheid' voortbewogen autobanden ver- i nieuwen opzet. Zelfs het eerste ontwerp van actie, dat later onder meer deskundige hand aan- merkelUk is gewUzigd, kwam te 'onzer kennis. Hieruit blUkt voldoende, welke waarde aan de „geheimzinnigheid" moet toegekend. Intusschen moet men er voor waken de zaak al te tragisch op te vatten, gelijk in persbeschouwingen Is geschied. WU zUn geen bewondeiaars van „ge heime organisaties," van „cellen” en derge- Ujke. Het zit zoo’n beetje in de lucht, die van onze Oostgrens is komen overwaaien, om met stormafdeellngen en andere for maties te werken. En deze met een geheim zinnige sfeer te omgeven. Die methode lUkt ons niet gelukkig. Maar wU zouden de initiatiefnemers toch in bescherming willen nemen tegen het verwijt als zouden zU een omwenteling of scheuring in onze partU voorbereiden. Dat bedoelen zU zeker niet. ZU bedoelen een vurig tempo, een voor- ulstrevend enthousiasme, een frissche daadkracht in onze politieke activiteit te bevorderen. Geïnspireerd door .Jterum No- cu „Quadrageslmo Anno." Dit is alles zoo volkomen reglementair en volgens de goede vrUheidstraditie onzer PartU in het openbaar na te streven, dat wU er geen enkele aanmerking op zouden Willen Tnakpn er inlichting aan degenen, die nog niet voldoende overtuigd zUn van de voort varendheid der verschillende over heidsinstanties met betrekking tot onzen wegenaanleg en onze wegenverbetering, komt het ons niet ondienstig voor een be knopt relaas te geven van de werking der wet, waarop de geheele wegenverbetering- politlek steunt. Dat bU velen nog een verkeerd bêgrlp bestaat over de werking der genoemde wet, blUkt uit de nog vele tot de overheid ge richte klachten eh wenschen van weg gebruikers, In het bUzonder ten aanzien van den toestand van een .bepaalde categorie van wegen, wenschen, welker vervulling zou zUn een tegemoetkonïing aan vaak per soonlijke belangen met oix>ffering van de algemeene belangen, welke ook hier voor alles dienen te worden behartigd. In onzen wegenaanleg en -verbetering, zooals zU zUn en worden opgezet overeen komstig de In de wet d.l. de Wegenbe- Jastlngwet van 30 December 1926, Stbld. 464 gegeven richtsnoeren, zit systeem, dat gerust net epitheton „behoorlUk” mag dra gen. NatuurUJk blijven ook hier wenschen onbevredigd. Het is menschenwerk en dus als zoodanig niet volmaakt. Dat het systeem en de wijze, waarop het wordt toegepast, nochtans en niet In de laatste plaats bU de weggebruikers zelve zooveel waardee ring vinden, mag in niet geringe mate wor den toegeschreven aan zooals gezegd de prU zen waardige voortvarendheid der be trokken overheidsorganen, een voortvarend heid op haar beurt mogelijk gemaakt door de opbrengst der inderdaad niet geringe wegenbelasting, welke de wet aan de wegge bruikers oplegt. De argelooze liefhebber van letterkundige schoonheid heeft natuurlUk steeds geleefd In de nette verondefrstelllng, dat een litera tor het als zUn hoogste Ideaal beschouwt, In poëzie of proza schoone kunst te wroch ten, die óm haar schoonheid door de me- demenachen wordt genoten, en te vo ren.... gekocht en betaald, zóó dat de kunstenaar van tUd tot tUd ook een broodje of een plat du jouritje eten kan om in X leven te blUven. Maar dat laatste was voor *n artist, die leeft van rozengeur en maneschUn, rxn minder belang, zoo Is natuurlUk alge meen verondersteld. KlnderlUke illusie! Een kunstenaar eet en drinkt precies eender als ieder profaan mensch, daartoe heeft hU geld noodig, soms heel weinig, soms heel veel, en t Is In zUn kunst productie, welke dit geld opbrengen moet. Een kunstenaar heeft er vóór alles be lang bU, dat zUn koopwaar verkocht wordt; wil dit doel bereikt worden, dan moet X publiek zUn werk nou ja natuurlUk mooi vinden, maar vóór alles is noodig, dat X publiek er van op de hoogte is, dat zUn werk best éét- Ontbreekt deze meest elementaire voor waarde, dan wordt er geen boek verkocht, dan geniet de kunstenaar (tenzij de uitge ver er In gevlogen Is) geen honorarium, dan kan hU geen broodje en geen plat du jourtje koopen en dat houdt geen ménsch op den duur uit, zelfs geen kun stenaar. u Waarmee we maar zeggen willen, dat ook voor den kunstenaar reclame alles is. Mogen we X dan zoo wonderlUk vinden, dat vooral door enkele onzer jongere ar- tlsten vóór alles gestreefd wordt naar reclame? ZUn deze artlsten die toch ook menschen zUn het niet aan zichzelf en 1 aan hun kunst verplicht, iedere reclame- gelegenheld met b<»ld^ lianden gretig aan te grUpen. moeteh zU niet iedere aanlel- dlng^jom in opspraak te komen zoo rijke- lijK ftiogelljk benutten? Niet ieder artist heeft lederen dag na tuurlUk zoo’n buitenkansje; ook onder ar tlsten heb je geluks- en ongeluksvogels, maar .^eèofl hebben in ieder geval de hees ren Menno ter Braak, Albert Helman en J. Slajj^A'hoff, die om hun letterkundige verdiensten benoemd werden tot lid van de MaatschappU voor Nederlandsche Letter kunde. Nu moet de argelooze lezer echter weer niet meenen, dat déérin de bof zat, nee. de geluksvogellgheid bestond daarin, dat deze heeren nu fUntjes gelegenheid had den, door middel van een bericht of zelfs een beschouwing in de krant heel demon stratief, met een hooghartig gebaar voor deze benoeming tebedanken, aldus ’n beetje excentriek te doen en in opspraak te komen. Een zoo’n opspraakje is oneindig veel meer waard dan tien benoemingen voor een eerzame maatschappU- Waar of niet? Zaken zUn zaken!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 7