billijkheid der wegenbelasting
Prikkeldraad
B
Van de Pers-Tribune
1
0
L
4
CONTINGENTEERINGSONTWERPEN
De boeteprocessie naar
Heiloo
Voortvarendheid bij
den wegenaanleg
VRIJDAG 22 JULI
EDUARD BROM 70 JAAR
Het programma
OP HET BINNENHOF
i
De kippenhouderij
Commissie van advies geïnstalleerd
I
„Christelijke stormtroepen
‘n Goede truc?
Minder gunstig weer
i
-
PROPAGANDA VOOR NEDER-
LANDSCH FABRIKAAT
Ook een provinciaal
wegenplan
Bezwaren in verband met het
internationaal deviezen-
verkeer
Garantieregeling van de
kippenhoudery
DE KONINGIN
IN ZWITSERLAND
In het belang van woon-en industrie
centra in Rijk en Provincie
Deelneming der
R.K. Statenfractie in N.H.
n
Is
h
n
t
sa
!U
re
a.
a
1-
a
Ie
Ie
Ft
in
ft
n
Hr*
ft Ki
De huldiging van den heer Eduard Brom te Amsterdam ter ge
legenheid van zijn 70sten verjaardag. De heer Frank Luns wenscht
den jubilaris geluk.
DOOR EERSTE KAMER
AANGENOMEN
In het belang van woon- en
ind ustrie-centra
WERKVERSCHAFFING
Primaire, secundaire en
tertiaire wegen
WERKING DER WET
Zaken zijn zaken!
tot de uitvoering
de noodige eendacht
fi
lil
6
be-
Voorzichtig
i’i-
Restantjes
worden
6
De vr
niet na.
k
it
ur
ff
n
e
De noodzakelyke
verbetering
Naar wU vernemen, Is door enkele R.K. sta
tenleden van Noord-Holland, het Initiatief ge
nomen tot deelneming aan de boeteprocessie
naar Heiloo op as. Zaterdag.
Vertrouwd wordt, dat zooveel katholieke Pro
vinciale Statenleden als mogelUk de processie
zullen vergezellen, om aldus opnieuw van hun
belangstelling voor den nood In den tuinbouw
blijk te geven.
J
P
r
ir
f-
Alleen de methode is ondeugdelijk.
Onder ons, Katholieken, is de geheim
zinnigheid nooit populair geweest. Laten
we die aan anderen overlaten.”
Heden worden door den Senaat de varkens
houderij en de nationale scheepvaart nog be
dacht. Dan Is het ook aan de HofvUverxUde van
het Binnenhof finis.
1
Danschot, was het, die nog eens uitvoerig stil
stond bjj de allerschromelljkst onbillijke wijze,
waarop Duitschland ons vooral ten aanzien van
de boter behandelt. Met name tot wegneming
van deze onrechtvaardigheid kan de deviezen
beperking onzerzijds veel bijdragen. Mr. van
Lanschot bewondert de wet vooral om haar pre
ventieve werking. Kon hij niet op een aantal
uitingen In de Dultsche pers wijzen, die reeds
wonderlijk dicht het Nederlandsche standpunt
benaderen? Toch hebben deze uitlatingen nog
zeer weinig de houding der Dultsche Regeering
beïnvloed. De opvolger van minister Schiele Is
nog protectlonlstischer gezind dan zijn voor
ganger. Tot nu toe zijn we dan ook nog geen
haarbreed opgeschoten. Doch minister Ver
schuur heeft wel fiducie, dat er. als de wet een
maal totstand gekomen Is, verandering In de
Dultsche politiek zal komen. Het is althans ty-
peerend, dat landen als Italië, Zwitserland,
Tsjecho-Slowakije en Denemarken, die deviezen
beperkingen Invoerden, reeds met Duitschland
bevredigende regelingen op het gebied van het
betalingsverkeer konden treffen.
stemt prettig, want het gebeurt haast nooit
aan de regeering geen cent gekost heeft. Want
alle opgeslagen eieren zijn reeds boven den ga
rantieprijs verkocht.
Ten onrechte overigens had prof. Steger
aldus minister Verschuur zich bezorgd ge
maakt over de Nederlandsche eieren in den
vreemde. Voor hunne betaling bestaan behoor
lijke garanties en het risico van bederf is door
verzekering gedekt.
4. In het Lof zingen allen mede. Ieder wordt
daartoe in staat gesteld door een boekje, dat
wordt uitgereikt;
5. De Processie trekt op. na het .Salve Re-
■wee rijen, steeds drie personen naast
zschen de rijen in gaan de geestelUk-
glna” in X
elkaar; ti!
adviseurs;
8. Zoodra de Processie een aanvang neemt,
wordt de psalm .Miserere" aangeheven. RU
om rU worden de verzen gezongen;
7. Zoodra het ..Miserere” teneinde is, wordt
begonnen met de aanroepingen. Dé rechterzijde
zet In, de llnkerzUde herhaalt telkens den-
zelfden aanroep;
8. BU het driemaal Inzetten, telkens in hoo-
geren toon, van: Adoremus In Aetemum, Par
ee Domlne, Monstra te ease matrem, zijn daar
toe de aangewezenen de geestelijk adviseurs;
9. Bjj het rustaltaar wordt een luide aanbid
ding gehouden, en de Acte van Eerherstel aan
het H. Hart van Jezus gebeden van Z. H. Paus
Pius XI. Daarna wordt het „Tantum Ergo"
gezongen en de Zegen met het Allerheiligste ge
geven.
10. BU het terugtrekken van de processie van
het rustaltaar wordt het „Te Deum" aangehe
ven.
11. In de bedevaart-kerk teruggekomen wordt
nogmaals het „Tantum Ergo" gezongen en de
Zegen met het Allerheiligste gegeven.
Van de maatregelen tot contingenteering van
schoeisel, trlcotgoederen. wollen en halfwollen
stoffen, bovenkleeding, leestklaar schoenwerk,
boter, rijwielbanden. porselein, fUn en sanitair
aardewerk en muur- en wandtegels, waarover
het debat niet noemenswaard was. valt alleen te
melden, dat de 8. D. A. P. zich tegen hen alle
zonder uitzondering uitsprak.
rüst en minister Verschuur liet
r aan dr. Wlbaut te stellen waar
om de roode Eerste Kamer-fractie IndertUd vóór
de algemeene crlslslnvoerwet uitsprak. Het gaat
er hard op lUken. dat men daar achteraf nog
een principieel bezwaar op het spoor geko
men is.
Dgri
snelhi
nielden al wat In den weg los en vast zat.
Bjj het ontbreken van beperkende bepalin
gen m.b.t. de constructie der motorrijtui
gen, de snelheid waarmede gereden mocht
worden, het toelaatbare laadgewlcht, enz.,
was het geen wonder, dat de wegen aan
volkomen vernieling waren prijsgegeven.
Anderdeels ontbraken ten eenenmale de
middelen om het onderhoud en de verbe
tering der wegen te doen aanpassen aan
het zich zoo zeer ontwikkelende verkeer.
De onderhoudplichtigen van de wegen
waren over het algemeen wel van goeden
Wil, doch hun vaak lofwaardige pogingen
de wegen In een behoorhjken staat te bren
gen en te houden, leden schipbreuk op de
beperkte geldmiddelen. Deze stonden een
onderhoud en een moderne verbetering In
den weg.
Weliswaar golden de zooeven genoemde
bezwaren niet In zoo erge mate voor het
Rijk den beheerder der meeste groote
verkeerswegen doch het kwam en
zeer terecht niet rationeel voor het volk
in al zUn geledingen te laten betalen voor
een object, dat in de eerste plaats waarde
had voor den gebruiker daarvan.
De Wegenbelastingwet nu heeft den stoot
gegeven tot de modemlseering van ons we
gennet, omdat zU een stelsel in het leven
riep, waarmede het mogelUk is de gelden
te vinden om de aan de modemlseering
der wegen verbonden kosten te bestrijden.
Zooals werd opgemerkt, de op het RUks-
wegenplan voorkomende wegen zUn van
primair belang, omdat zU de hoofdverbin
dingen vormen tusschen belangrijke woon-
en Industriecentra. Elsch is dus. dat de ver
betering van deze wegen In de eerste plaats
wordt ter hand genomen en wel In een zoo
snel mogelUk tempo. De wijze waarop deze
verbetering en de aanleg moet plaats vin
den Is omschreven In het plan.
w v-aast het Rijks we gen plan wordt Inge-
N volge de wet door de Staten der elf
provinciën voor elk gewest een pro
vinciaal wegenplan vastgesteld, bevattende
de bestaande en de aan te leggen wegen,
welke in de provincie noodig zijn als ver
bindingen voor doorgaand verkeer met mo
torrijtuigen, hoofdzake lijk tusschen de groo-
tere gemeenten, doch ook of tevens tus
schen twee aangrenzende provinciën. Ver
der bevat ook het Provinciaal wegenplan
wegen, die voor het algemeen verkeer eer
lang beteekenls zullen verkrUgen.
De op het RUkswegenplan en de Pro
vinciale wegenplannen voorkomende wegen
zullen het toekomstige net van openbare,
modem geconstrueerde wegen vormen, we
gen, welke alzoo vooreerst zullen moeten
tegemoetkomen aan de elschen, door het
moderne verkeer aan den weg gesteld en
welke zullen moeten voorzien in de behoef
ten van de verkeerstoekomst en wel van
een afzienbare toekomst, want de wegen-
plannen moeten, volgens de wet, ten min
ste eenmaal in de tien jaren worden her
zien. Het is duidelijk, dat door het stellen
van dezen, niet al te langen termUn, eener-
zUds rustig een niet aan voortdurende wis
seling onderhevig werkschema voor de we
genverbetering kan worden opgezet en
zooveel mogelijk uitgeroerd, anderzijds na
afloop van dezen termijn rekening kan
worden gehouden met verkeersbelangen op
wegen, welke tot nu geen plaats op de
wegenplannen vonden.
Een ander belangrUk wetsontwerp, eveneens
zonder hoofdelUke stemming aanvaard, was de
garantieregeling ten behoeve van de klppen-
h<?uderU, welke voor dit bedrUf de credlet-
tnoeilUkheden, dit Jaar bU het opslaan der
eieren in koelhuizen gerezen, wegnam. Wat de
senatoren hierover te berde brachten, was vrU-
wel mosterd na den maaltud. Immers, het mid
del is, in goed vertrouwen op de aanvaarding
door de Staten-Generaal. reeds toegepast en
het doel, het opvangen van den in het voorjaar
onheilspellend gezakten prU«. bereikt.
Het bezwaar, dat de heeren Gelderman. van
Cltters, WesterdUk, Steger en Diepenhorst una
niem opperden, was, dat de regeering deze ga
rantieregeling uitsluitend over de coöperaties
heeft laten loopen met uitschakeling van den
zeer importanten vrUen handel. Oorzaak daar
van is volgens minister Verschuur o.a. geweest,
dat plotseling en snél moest worden Ingegrepen.
Mocht een volgend jaar opnieuw een dergelUke
regeling noodig zUn. dan wil hU gaarne met
de opmerkingen der senatoren rekening hou
den. Overigens was het doel van de regeling
redding van den elerprUs en het bereiken van
dit doel, langs welken weg dan ook bereikt, is
mede aan den vrijen handel ten goede gekomen.
Tevens zal minister Verschuur de volgende
maal trachten, aan een wensch tegemoet te
komen van prof. Steger, die de regeling gaarne
alleen op eieren, in Nederlandsche koel
huizen opgeslagen, toepasselUk had gezien.
Het ontwerp, dat aan de Regeering de
voegdheid geeft, ook van Nederlandsche zUde
te gaan ingrUpen in het internationaal deviezen-
verkeer, is in de Eerste Kamer op geenerlel
tegenstemmlng gestooten. Een viertal leden
wUdde er beschouwingen aan en zelfs de liberaal
Koster, die altUd nog met leede oogen ziet, hoe
zelfs de vrUhandelaars wel met den stroom des
tUds meemoeten, legde zich namens de VrU-
heidsbondsche fractie bU het ontwerp neer. Wél
trachtte hU nog met cUfers aan te toonen. dat
het percentage van den Invoer, dat door uitvoer,
gedekt is, sedert 1931 iets is opgeloopen, doch
Canister Verschuur gaf hem terecht den raad,
nog wat verder In het verledéri terug te Mikken
Dan ziet men, dat werkelUk nog steeds oppassen
de boodschap is. WU begrUpen trouwens niet
goed, hoe de heer Koster vlak, nadat hU betoogd
heeft, dat Nederland geen beteren toestand zou
hebben geschapen. Indien het vroeger een ande
ren weg op handelspolitiek gebied had inge
slagen, zUn steun kan geven aan den maatregel,
die ons thans met recht overstag doet gaan. In
zUn gedachtengang bestaat daartoe dan toch
geenerlei motief. Voor hem moet dan veeleer
gelden: houden, wat we hebben.
De mogelUkheld van deviezenbeperking onzer-
zUds doet ons prof. Diepenhorst beklemtoon
de dit nog eens opeens midden in de totnogtoe
afgewezen actieve handelspolitiek belanden.
Gold totnogtoe, zelfs nog bU de contingentee-
ringswet, dat er geen discriminatie zou plaats
hebben, dat alle landen gelUkelUk zouden wor
den behandeld, thans wil men bewust onder
scheid maken. Vooral Duitschland heeft men
daarbU op het oog.
De voorzitter der Katholieke fractie, mr. van
,JDe PartUleidlng is sinds eenige maanden
geheel op de hoogte van dezen
„U moet eens opletten als er ergens een
loudspeaker muziek staat te sproeien en als
er dan ineens een redevoering wordt aan-
gekondigdOch, daar begint weer iemand
te kletsen. Zet toch af.” Naar het onder
werp luistert men niet eens. Jazz is toch
belangrijker.
Ik geloof, dat een Minister, die het volk
eens op wat harde waarheden wil tracteeren,
de zaak anders moet aanpakken.
HU kondigt- niets aan. HU dringt in de
studio binnen, als er juist een humorist het
volk aan X verheffen is of een lawaai band
aan X muzikaal opvoeden.
Dan zegt de omroeper opeens: „Mijne
dames en heeren, hier komt een bizondere
attractie. Optreden van Mr. X in een geheel
nieuwe creatie. Slechts zU, die voldoende
Intelligentie bezitten, zullen de verborgen
artisticiteit van dit nummer kunnen waar-
deeren. Let vooral op de laatste helft. Daar
in zit de pointe van dit nummer. Slechts als
men het In z’n geheel gehoord heeft, kan
men meedoen aan de prijsvraag: Wie is
Mr. X? De gelukkige winnaar krijgt 10 pro
cent reductie op al zUn belastingen."
Ziet U, als het zóó was’gegaan, dan had
niet één radio-luisteraar het nummer over
geslagen en dan wisten we het nu allemaal
van de beroerdigheid en van de oogkleppen.
Laat men een volgenden keer dus voor
een beter arrangement zorgen. Dan is het
succes verzekerd en wordt zelfs de „Tribune"
een braaf, regeerlngsgetrouw orgaan.”
Men is het er overigens algemeen over eens,
dat de wet voorzichtig zal moeten worden ge
hanteerd. ZU moet zuiver en alleen gebruikt
worden, om de tradltloneele verhouding tusschen
onzen in- en uitvoer te handhaven. Als, om
onee welvaart t» redden.de poorten naar bet-
buitenland weer open moeten, zooals minister
Ruys de Beerenbrouck het in zUn radio-rede
uitdrukte, dan is deze wet volgens den heer
Dobbelman de sleutel, die deze poorten weder
ofcenen kan. Deze wet is, aldus de heer van Lan
schot, die door de maandenlange debatten te
Oenéve over verdedlglngs- en aanvalswapens
deskundig is, een zuiver defensief wapen, daar
over is geen twUfel mogelUk, en minister Ver
schuur zelf drukt het aldus uit, dat de wet voor
zuiver constructieve politiek zal worden ge
bruikt, dat zU bedoelt, indirect onzen export te
stlmuleeren, dat zU in laatste Instantie aan
stuurt op wederzUds los maken van geblok
keerde rekeningen.
Wat betreft de houding, door Nederland bU
dc komende onderhandelingen over het Duitsch-
Nederlandsche douane- en credletverdrag aan
te nemen, waarbU mr. van Lanschot terecht
reusachtige troeven in de handen van Nederland
zag, zelde de bewindsman, te overwegen, hoe
men deze troeven het bekt zal kunnen uitspelen.
Men vergete echter niet, dat de kracht van een
troef ook gedeeltelUk afhangt van de kaarten,
die de tegenspeler in handen heeft. Eveneens
zal de minister overwegen, of mr. van Lan-
schot's denkbeeld, om maatregelen te nemen
tegen landen, die zich eenvoudig als insolvent
debiteur gedragen, practlsch uitvoerbaar is. De
katholieke afgevaardigde had den minister ge
raden, maar de noodige bevoegdheden te vragen
b.v. tegen emissie hier te lande van leenlngen
ten behoeve dier onfatsoenlUke deblteurlanden.
Inderdaad h het kras, dat b.v. een land als
Hongarije doodleuk de rentebetaling aan Neder
landsche obllgatlehouders stopzet en ze zelfs
niet op een ,J3perrkonto” boekt. De Nederland
sche belegger lUdt daardoor groote schade en
met hem de fiscus, die op die wUze flinke be
dragen derft aan inkomstenbelasting.
Zonder hoofdelUke stemming aanvaardde de
Eerste Kamer de wet. Nederland stapt daarmede
af van, geluk prof. Diepenhorst het uitdrukte,
„het wazige idealisme van het goede voorbeeld".
Evenals bU de contingenteering is het ook hier
de laatste onder de mogendheden, die naar bet
wapen van de deviezen-restrictle grUpt. En de
vraag rest alleen, of niet bU veel eerder han-
teeren of althans dreigend voorhanden hebben
van dit wapen veel leed van onze zulvelbedrUven
en onzen land- en tuinbouw zou kunnen zUn
afgewend.
selUke beteekenls)
worden geschonken.
De wet roept vooreerst een RUkswegen
plan In het leven, dl. een staat, bevatten
de bestaande en de aan te leggen wegen,
welke hoofdverbindingen vormen voor
doorgaand verkeer. hoofdzakeUjk ten ge-
bruike van motorrijtuigen, welke uit hoofde
van hun verschillende eigenschappen veel
lï°ogere elschen aan den weg stellen dan
met dierlUke kracht voortbewogen wagens.
In de eerste plaats wordt deze categorie
van wegen gevormd door de meeste Rljks-
wegen, doch ook eenige, bU anderen
dan het Ruk in beheer en onderhoud
zijnde, zeer belangrUke verkeerswegen vin
den een plaats op het evengenoemde we
genplan.
aan we nu over tot de bespreking van
^jdat door den wetgever geconcipieerde
systeem, dan dient onderscheid te
worden gemaakt In de soort der wegen en
wel naar de mate van hun verkeersbe-
lang. We spreken daarom van primaire,
secundaire en tertiaire wegen. De wet
maakt alleen onderscheid tusschen belde
'eerstgenoemde categorieën, met de kenne-
UJke bedoeling, dat het algemeen belang
eischt, dat deze van de trits de meest be
langrijke omvattende de hoofdverkeers
wegen en de voor Interlocaal verkeer be
stemde wegen, zoo spoedig mogeUjk aan be
hoor UJke elschen voldoen. Daarna kan aan
P*n tot de uitvoering van daamaatregelen,
waartoe, na advies van deae ConShlssle. mocht
worden besloten. BU de uitvoering van hare
taak zal de Commissie wellicht behoefte ge
voelen aan voorlichting van hen. die zich op
reclamegebled gespecialiseerd hebben In dit
verband wUst de Minister op bet op dit terrein
bU uitstek deskundige Genootschap voor Re
clame.
De Minister vertrouwt, dat de samenwerking
in deze Cc^ynlssie vruchtbaar aal zUn en ziet
hare adviezen met belangstelling tegemoet.
De rede van den Minister werd door den
voorzitter der Commissie, den heer mr. M. P.
L. Steenberghe, beantwoord.
Een Minister voor de radio. In sleurUjk
Nederland is dat Iets bizonders. Dat wordt
lang van te voren aangekondigd, dat wordt
op den dag zelf nog eens met nadruk In de
kranten gezet en dan achteraf komt er een
letterUJk verslag. Heel het yolk zal'-nu wel
weten, wat de Minister had* te zeggen over
de beroerdigheid, waarin we allemaal zitten
en waaruit we alleen kunnen geraken door
de oogkleppen af te leggen.
Heel het volk.zou het waar zUn? vraagt
Quaeritur In „De Morgen” en geestig
spot hU:
De Koningin houdt thans verbluf te ZinM
,'alais Zwitserland) in het hotel Des Dlablons.
Het weer is minder gunstig, maar toch kan
Thans verdienen sommige buitenlandsche koel- I de Koningin in de omgeving enkele tochten
huizen een aardlgen dult aan dezen Nederland- maken. terwUl Hare Majesteit dikwijls de gele-
schen steunmaatregel, die intusschea en dat genheid benut om ta schilderen.
In enkele katholieke bladen is tamelUk
alarmeerend geschreven over zeer duistere
plannen, welke door katholieke kiezers hier
en daar gekoesterd zouden worden om de
katholieke StaatspartU voor *n deel de
lucht In te laten vliegen, althans een be-
hoorUJke opruiming te houden onder de
zittende Kamerleden.
WU hebben het geval niet al te ernstig
genomen en er daarom ook niet te veel
aandacht voor gevraagd; t is dan ook
met voldoening, dat wU in het jongste cor
respondentieblad JDe R. K. StaatspartU"
over dip. „CftriBtelUke stormtroepen” het
volgenderlezen:
Het hoofdbestuur van den L. T. B. publiceert
het volgende programma:
1. De hoogeerw. deken Rengs van Alkmaar
zal om half een het Lof met processie doen;
2. De heer Duyvis, organist en koor-dlrecteur
te Zuid-Scharwoude heeft op verzoek van het
bestuur van den L. T. B. welwillend de leiding
aanvaard voor Hoogmis en Lof;
3. Vóór de Hoogmis worden onze leden, die te
vens leden van zangkoren zUn, verzocht de li
turgische gezangen onder leiding van genoem
den heer Duyvis uit te Voeren;
13. Na het Lof wordt gezongen „Lieve Moeder
van den Heer.”
Daarna gaat men onmlddellUk naar de ver
trekkende Srsinemn-
NB.
Een ieder knippe deze mededeelingen uit. be-
studeere ze nauwkeurig en houde er zich stipt
aan. Al komen er dan ook duizenden, dan nog
zal alles ordelUk en stichtend verloopen.
De Minister van Economische Zaken en Ar
beid heeft Woensdagmorgen in een.jjer zalen
van zUn Departement de Commlssie geïnstal-
leerd, welke hem van advies zal hebben te die
nen. Inzake de propaganda voor Nederlandse!)
fabrikaat, waarvoor op de begrootlng voor het
loopende Jaar gelden zUn uitgetrokken.
In zUne installatie-rede wees de Minister er
op dat de aanduiding Nederlandsch fabrikaat
eenigszins onvolledig was. Immers het gaat hier
om de bevordering van het gebruik niet alleen
van industrieele voortbrengselen van Neder-
landschen oorsprong, doch ook van de produc
ten van den Nederlandschen landbouw In zUne
verschillende geledingen.
Hoewel zich in de waardeering van hetgeen
het eigen land kan opleveren eene kentering
merkbaar maakt, is nog niet genoegzaam in
alle kringen der bevolking doorgedrongen, dat
het oneconomisch is van verre te laten komen
wat men ook van dichtbU kan betrekken. Het
is economisch, dat men het fabrikaat gebruikt
zoo dicht mogelUk bU de plaats, waar het ge
produceerd wordt en uit dien hoofde is het nut
tig, dat men aan het eigen fabrikaat aandacht
besteedt. De Minister is overtuigd, dat de Ne
derlandsche producent alle aandacht zal wUden
aan qualiteit en prUs. Het zal daarbU in vele
gevallen noodzakelUk zUn naar kostprijs-verla-
ging te streven, in aanpassing aan het niveau
van de wereldmarkt. Nauwkeurige statistische-*
gegevens omtrent het aandeel der Nederland
sche productie in de voorziening der binnen-
landsche markt zUn niet beschikbaar. De sta
tistiek van voortbrenging en verbruik kan niet
op volledigheid bogen. Wel zUn eenige bereke
ningen uitgevoerd omtrent het aandeel, dat
van onze productie voor blnnenlandsch ver
bruik is bestemd. Hieruit blükt, dat, al moge
de uitvoerhandel een levensbelang zUn voor vele
bedrUven van ons land, de af zet op de binnen-
landsche markt daarnaast een factor is, die
geenszins mag worden verwaarloosd. Het stre
ven zal er dus op moeten zUn gericht dien af
zet te behouden en waar mogelUk uit te brei
den. DaarbU denkt de Minister ook aan de
overzeesche deelen van het RUk.
Het op de begrootlng uitgetrokken bedrag
van 100.000 is onvoldoende om eene groote
propaganda-beweglng te financieren. Het gaat
hier echter om de richtlUnen en het toegestane
bedrag moet slechts dienen om deze beweging
in gang te zetten, waarna de verdere propagan
da uit het bedrijfsleven zelf zal moeten worden
bekostigd.
De Commissie zal richtlUnen hebben aan te
geven ten aanzien van dit streven waartoe
vooral In deze tUden, nu de export met groote
moellUkheden heeft te kampen, meer dan an
ders aanleiding bestaat terwille van de Instand
houding der werkgelegenheid in ons land. De
Minister meent zich van aanwUzingen omtrent
den aard dier richtlUnen te kunnen onthouden,
waar in deze Commissie vertegenwoordigd zUn
de vier groote industrieele organisaties, bene
vens de tuinbouw- en de zuivelnUverheid, zoo
wel als de RUkscommlssie Werkverruiming en
de Vereeniglng ..Nederlandsch Fabrikaat"die varum’’ en
elk op haar terrein reeds belangrijk propagan-
dawerk hebben verricht. Het secretariaat der
vereeniglng .Nederlandsch Fabrikaat’, dat in
het bUzonder op het terrein der industrieele
het tertiaire wegennet (wegen van plaat- propaganda op ervaring kan bogen, ia geroe-
De minister van Blnnenlandsche Zaken heeft
aan alle Inspecties van de werkverschaffing
medegedeeld, dat in overleg met de Ned.
HeidemaatschappU een regeling is getroffen,
waardoor de algemeene contróle, welke deze
instelling namens het RUk op de werkver
schaffingen, welke onder leiding van gemeente-
personeel staan, uitoefent, voortaan beter tot
haar recht komt. Door een nieuwe indeeling der
ambtsgebieden, aanwUzing van bUzonder perso
neel enz., zal het de Ned. HeidemaatschappU
mogelUk zUn, deze algemeene contróle geheel
overeenkomstig de wenschen van den minister
uit te oefenen.
Tenslotte dient vermeld, dat de geloofsbrieven
van mr. Janssen de Limpens, opvolger van den
heer Haffmans, zUn goedgekeurd en dat bU een
suppletoirs justitiebegrootlng de nestor der ka
tholieke fractie, Jhr. van Basse van Ysaelt, even
het rapport-Welter aanroerde. Daar zUn narne-
lUk bezuinigingsmaatregelen ten opzichte van de
uitvoering der Kinderwetten aangeraden, die
voor het heilzame ipstituut van de ondertoe
zichtstelling van verwaarloosde en misdadige
kinderen funest kunnen zUn. Over het hoofd
van den minister heen gaf de ervaren president
van het Bossche Hof aan zün met de klnder-
rechtspraak belaste collega’s den zachten wenk,
voortaan op wat zuiniger wijze met de Kinder
wetten om te springen. Geregeld worden de
op Hoofdstuk IV hiervoor uitgetrokken posten
overschreden, al wordt het dit jaar beter en
schUnt alleen het arrondissement Amsterdam
nog te royaal.
De onafhankelUkheld van de rechterlUke
macht maakt het voor den bewindsman niet
gemakkelUk hier iets te bereiken. HU deed al
eens een opwekking, die resultaten opleverde.
Misschien kan hU nog eens op gepaste Wijze er
toe bUdragen. dat door de noodige soberheid
het advles-Welter te dezer zake niet behoeft
te worden opgevolgd.
w-<k e considerans nu van de Wegenbelas-
I tingwet luidt: „Altoo WU in overweging
genomen hebben, dat het noodig is om
van Rijkswege eene belasting te heffen en
verdere voorzieningen te treffen ter verze
kering van den aanleg, de verbetering en het
onderhoud van ojienbare verkeerswegen te
--
Zoo is -
Inderdaad, genoemde noodzaak was in
hooge mate aanwezig. De urgentie tot re
geling dezer materie werd door nagénoeg
lederen weggebruiker ten volle erkend. Voor
elkeen was het duldelUk, dat de ontwikke
ling van het moderne verkeer een gron
dige herziening van den toestand der we
gen, zoowel wat hun lengte- als hun
dwarsprofiel betrof, ten zeerste noodig
maakte.
Eensdeels hadden de wegen, tengevolge
van de naoorlogsche toename van het ver
keer te Ujden gehad. De constructie van de
wegen toch was niet bestand tegen de
steeds toenemende verkeersintensiteit en
ook niet tegen den aard van het verkeer.
zuigende werking der vaak met groote
Iheid' voortbewogen autobanden ver-
i nieuwen
opzet. Zelfs het eerste ontwerp van actie,
dat later onder meer deskundige hand aan-
merkelUk is gewUzigd, kwam te 'onzer
kennis.
Hieruit blUkt voldoende, welke waarde
aan de „geheimzinnigheid" moet
toegekend.
Intusschen moet men er voor waken de
zaak al te tragisch op te vatten, gelijk in
persbeschouwingen Is geschied.
WU zUn geen bewondeiaars van „ge
heime organisaties," van „cellen” en derge-
Ujke. Het zit zoo’n beetje in de lucht, die
van onze Oostgrens is komen overwaaien,
om met stormafdeellngen en andere for
maties te werken. En deze met een geheim
zinnige sfeer te omgeven. Die methode
lUkt ons niet gelukkig.
Maar wU zouden de initiatiefnemers toch
in bescherming willen nemen tegen het
verwijt als zouden zU een omwenteling of
scheuring in onze partU voorbereiden.
Dat bedoelen zU zeker niet.
ZU bedoelen een vurig tempo, een voor-
ulstrevend enthousiasme, een frissche
daadkracht in onze politieke activiteit te
bevorderen. Geïnspireerd door .Jterum No-
cu „Quadrageslmo Anno."
Dit is alles zoo volkomen reglementair
en volgens de goede vrUheidstraditie onzer
PartU in het openbaar na te streven, dat
wU er geen enkele aanmerking op zouden
Willen Tnakpn
er inlichting aan degenen, die nog niet
voldoende overtuigd zUn van de voort
varendheid der verschillende over
heidsinstanties met betrekking tot onzen
wegenaanleg en onze wegenverbetering,
komt het ons niet ondienstig voor een be
knopt relaas te geven van de werking der
wet, waarop de geheele wegenverbetering-
politlek steunt.
Dat bU velen nog een verkeerd bêgrlp
bestaat over de werking der genoemde wet,
blUkt uit de nog vele tot de overheid ge
richte klachten eh wenschen van weg
gebruikers, In het bUzonder ten aanzien van
den toestand van een .bepaalde categorie
van wegen, wenschen, welker vervulling
zou zUn een tegemoetkonïing aan vaak per
soonlijke belangen met oix>ffering van de
algemeene belangen, welke ook hier voor
alles dienen te worden behartigd.
In onzen wegenaanleg en -verbetering,
zooals zU zUn en worden opgezet overeen
komstig de In de wet d.l. de Wegenbe-
Jastlngwet van 30 December 1926, Stbld. 464
gegeven richtsnoeren, zit systeem, dat
gerust net epitheton „behoorlUk” mag dra
gen. NatuurUJk blijven ook hier wenschen
onbevredigd. Het is menschenwerk en dus
als zoodanig niet volmaakt. Dat het systeem
en de wijze, waarop het wordt toegepast,
nochtans en niet In de laatste plaats bU
de weggebruikers zelve zooveel waardee
ring vinden, mag in niet geringe mate wor
den toegeschreven aan zooals gezegd
de prU zen waardige voortvarendheid der be
trokken overheidsorganen, een voortvarend
heid op haar beurt mogelijk gemaakt door
de opbrengst der inderdaad niet geringe
wegenbelasting, welke de wet aan de wegge
bruikers oplegt.
De argelooze liefhebber van letterkundige
schoonheid heeft natuurlUk steeds geleefd
In de nette verondefrstelllng, dat een litera
tor het als zUn hoogste Ideaal beschouwt,
In poëzie of proza schoone kunst te wroch
ten, die óm haar schoonheid door de me-
demenachen wordt genoten, en te vo
ren.... gekocht en betaald, zóó dat de
kunstenaar van tUd tot tUd ook een broodje
of een plat du jouritje eten kan om in X
leven te blUven.
Maar dat laatste was voor *n artist, die
leeft van rozengeur en maneschUn, rxn
minder belang, zoo Is natuurlUk alge
meen verondersteld.
KlnderlUke illusie!
Een kunstenaar eet en drinkt precies
eender als ieder profaan mensch, daartoe
heeft hU geld noodig, soms heel weinig,
soms heel veel, en t Is In zUn kunst
productie, welke dit geld opbrengen moet.
Een kunstenaar heeft er vóór alles be
lang bU, dat zUn koopwaar verkocht wordt;
wil dit doel bereikt worden, dan moet X
publiek zUn werk nou ja natuurlUk
mooi vinden, maar vóór alles is noodig, dat
X publiek er van op de hoogte is, dat zUn
werk best éét-
Ontbreekt deze meest elementaire voor
waarde, dan wordt er geen boek verkocht,
dan geniet de kunstenaar (tenzij de uitge
ver er In gevlogen Is) geen honorarium,
dan kan hU geen broodje en geen plat du
jourtje koopen en dat houdt geen
ménsch op den duur uit, zelfs geen kun
stenaar. u
Waarmee we maar zeggen willen, dat
ook voor den kunstenaar reclame alles
is.
Mogen we X dan zoo wonderlUk vinden,
dat vooral door enkele onzer jongere ar-
tlsten vóór alles gestreefd wordt naar
reclame? ZUn deze artlsten die toch ook
menschen zUn het niet aan zichzelf en 1
aan hun kunst verplicht, iedere reclame-
gelegenheld met b<»ld^ lianden gretig aan
te grUpen. moeteh zU niet iedere aanlel-
dlng^jom in opspraak te komen zoo rijke-
lijK ftiogelljk benutten?
Niet ieder artist heeft lederen dag na
tuurlUk zoo’n buitenkansje; ook onder ar
tlsten heb je geluks- en ongeluksvogels,
maar .^eèofl hebben in ieder geval de hees
ren Menno ter Braak, Albert Helman en
J. Slajj^A'hoff, die om hun letterkundige
verdiensten benoemd werden tot lid van de
MaatschappU voor Nederlandsche Letter
kunde.
Nu moet de argelooze lezer echter weer
niet meenen, dat déérin de bof zat, nee.
de geluksvogellgheid bestond daarin, dat
deze heeren nu fUntjes gelegenheid had
den, door middel van een bericht of zelfs
een beschouwing in de krant heel demon
stratief, met een hooghartig gebaar voor
deze benoeming tebedanken, aldus ’n
beetje excentriek te doen en in opspraak te
komen.
Een zoo’n opspraakje is oneindig veel
meer waard dan tien benoemingen voor
een eerzame maatschappU-
Waar of niet? Zaken zUn zaken!