K. L. M.-vogels
Twee
nieuwe
1
I
Weer de overweg
I
Afstand van
maand salaris
ill
II
11.
de Schelde
i
Verzoek aan New-York’s
gemeentepersoneel
4
TWEE MEISJES VERMIST
n
DE BOSCHBESSENOOGST
CRISIS MIJNBEDRIJF
Geen loonende prijzen
H. H. Wijdingen
HET DRAMA TE KERKRADE
r
R.K. BOERENPARTIJ
Mgr. Zwijsen-monument
De zaak op de flesch?
NED. HEIDEMAATSCHAPPIJ
OPIUM EN MALAISE
Kantal schuivers verminderd
v. Goghmonument
n
STEEDS SNELLER
Nijverheidsonderwijs
Reis als betalend logé
t
HEIDENSCHE GEBRUIKEN
INDISCHE POSTVLUCHTEN
Onder de Tanimbareezen
Hoe leeft men aan boord?
i
Bisschopsconsecratie
van Mgr. Joosten
Enkele bijzonderheden
Bondsvergadering
R. K. Mijnwerkersbond
Moeder wegens doodslag
vervolgd?
De F. XV1I1 heeft onzen
zegen
Landbouwer onder Goor door
trein gegrepen en zwaar
verminkt
VOLKENBOND EN FILM
Prix C. LD. A.LC. 1933
PER AUTO NAAR HET
BUITENLAND
De „Duif” te Cairo
Da „Duif" ia uit Athena vertrokken en in
Cairo geland.
II'
Apen-tpelbreker»
De organisatie van Onzen lucht
dienst op de tropen aan
zienlijk vooruitgegaan
De „Havik” in Bangkok
De een stuurt een briefkaart
de andere aangehouden
I
ah ver-
ren der
verzoek
Welke papieren men noodig heeft
I F
De .JJsvogel” te Medan
en
alles verzorgd, om een zoo nuttig mogelljk ef
fect to bereiken- De maatschappij beschikt
thans over een reeks zeer kundige bestuurders,
over een stoet van vliegtuigen met de hoogste
accommodatie.
jen vertragen den goeden
gang van zaken
Jaarvergadering en excursie
De-F. xvm heeft onzen zegen!
Een „woning” in een «loot
Examen
Trieste bijzonderheden
Mr®
een
HM
I
e
8
I
I
1O
is
I
vorm van tote misme
---1 ook dit aan
op
t
i
i
t
i
ongeveer
ongeval ge-
--1 ver
ens wordt ons bevestigd, dat
ituursleden wegens gebrek aan
et
m
1
in
■n
n.
•nd-
ïin-
het
r
I
en
he
in
tie
op
an
fe
tid
Op last
U)k van b
onder ver r
blijkbaar wegens mishandelingen, door de
gewezen. Aan mej. J. Meys
werd het diploma ..Hulp in
uitgereikt
Het getuigschrift Jiulp in
Zooals reads gemeld, sal Z. Em. W Kardinaal
van ROssum Zondag 28 Augustus in de kapel
van Sparrendaal te Vught de bisschopsconse
cratie toedienen aan Z. H Ex. Mgr. F. Joosten.
die onlangs werd benoemd tot Vicarius Apoeto-
llcus van Tatungfu. Als medeconsecratoren zul
len daarbij fungeeren H.H. Hoogw Exc. Mgr. A.
F. Diepen. Biaschop van 's-Hertogenbosch en
Mgr. dr. J. Lemmens. Blsschop van Roermond.
De wapenspreuk van Mgr. Joosten luidt: „Ad
Deum pro homlnibus." Ten bate der menschen
aangesteld voor hun betrekkingen tot God.
Hebr. V. 1).
art
eefl
ik»
ook
d<
tng
tot
us-
dt
d<
rm
re-
ks-
kt
>r-
de
en
:ze
in
de
■en
ins
sn
ide
inei
be-
al-
loot
rte-
rer-
>en
nee
tto-
au
be-
re-
■ul-
ber
QU-
Qd-
Joc
politie is Donderdagavond het
TTre-iaMg- meisje O., dat Woensdag
tcbtg omstandigheden is overleden.
~Z~~~ Zz moe-
der gepleegd, geschouwd. De Justitie gaf verlof
tot het begraven van het HJk. De ontaarde
moeder, die meermalen tegenstrijdige verkla
ringen aflegt, zal as. Maandag ter beschikking
van de Justitie worden gesteld. Hel misdrijf
tal wel gekwalificeerd worden als doodslag.
Zondag zal Z. H. Exc. Mgr. dr. Olav Smit in
het Damlan-Instltut te Simpelveld van de Paters
van het H. Hart de H. Priesterwijding toedienen
aan de eerw. fraters Emmanuel Stabl, Ildefon-
sus Obender, Willehad Thull, Romanus Kar
bach. Casimir J&gers, Stanislaus Jakobs, allen
Dultachers en aan Servatiue Hunen uit. Bocholta
'Limburg).
De boechbessenoogst in Apeldoorn en omstre
ken is dit Jaar zeer overvloedig, terwijl de bes
sen buitengewoon mooi zijn. De prijzen, die ge
maakt worden, loonen echter maar nauwelijks
de moeite van het plukken; slechts 8 oent per
pond wordt betaald. Vorig jaar was de prijs al
niet hoog, maar toch nog 12 i 13 Cent per pond.
Het getal menschen, dat met den plek van
deze bessen wat tracht te verdienen, is dezen
zomer aanmerkelijk grooter dan vorige jaren.
Het hoofdbestuur van den R K Mijnwerkers-
bond-heeft besloten op Zondag 31 Juli des mid
dags 2 uur In „Ons Volkshuis" te Heerlen een
buitengewone algemeene bondsvergadering te
houden in verband met den emstlgen toe
stand in de mijnstreek.
j
1 schrijft
in de Mo-
Naar de „Msb.” uit betrouwbare b
neemt, is aan de verschillende credlte
R. K. Boerenpartij op hun herhaald
tot betaling hunner vorderingen, geen betaling
gedaan, wegens gebrek aan actief. Het orgaan
der partij is dan ook tot dusverre niet meer
verschenen. T©e
verschillende besi
goede samenwerking ontslag hebben genomen.
De pupillen van Pro Juventute te DJocja
<N. I.) brengen momenteel hun va can tie door
in het tegen den Merapi, gelegen bergplaatsje
Kali-Oerang. aldus schreef enkele weken ge
leden het „DJocjasche Dagbl”
Onder leiding van de gestichts-moeder,
vrouw B_, zijn de kinderen ondergebracht
De „Halk” is op de uitreis te 438 uur uit
Akyab vertrokken en te 9.26 uur tn Rangoon
geland; otn 10.56 uur vertrok het toestel weer
en kwam te 13 35 uur in Bangkok aan.
Omtrent het reizen van en naar Indië per
KJL-M maakt men zich vaak een verkeerde
voorstelling. Men denkt aan vermoeienis en
ontbering, van zorg en verveling. Het tegendeel
is waar. Het leven .aan boord” Is uiterst ge-
makkelijk en gezellig. Het nauwe contact met
de navlgatoren geeft soo t idee van „betalend
logé” en dat wordt door velen zeer gewaar
deerd.
RJjstvogel zullen weldra volgen. De motoren zijn
dezelfde Amerikaansche Wasps als in de F XII
Echter heeft de langere bouw van den romp en
de smallere kajuit een grootere snelheid aan
het vliegtuig gegeven.
men
f 15000 (fres 150.000). In Januari 1932
deae prijs voor de eerste maal uitge-
Daarnaast zal de Nederlandsche Jury
NEW-YORK, 23 Juli (Reuter) De burge
meester van New-York Jimmie Walker, heeft
aan elk der 147.000 gemeentelijke beambten en
ambtenaren verzocht, afstand te doen van een
maand salaris, teneinde den ondraaglijken be
lastingdruk te verlichten.
New-York. zegt hij. moet spoedig geld heb
ben. en wanneer allen aan mijn verzoek vol
doen. zal dit beteekenen een besparing van 26 i
millloen dollar.
HU vraagt dan ook spoedig te antwoorden,
daar anders zal moeten worden overgegaan tot
verlaging der loonen.
Te Nuenen zal Zaterdag 30 Juli 3 uur het
Vincent van Goghmonument plechtig worden
onthuld.
Nu de vliegtuigen op de 15.000 K.M. lange
route van Amsterdam naar Batavia en terug
met de regelmatigheid van een uurwerk hun
heen- en weervluchten in negen dagen tijds
volbrengen, zijn wij het verleden al weer ver
geten, weten wij niet beter of het hoort zóó.
Als men dan plotseling weer met den dienst
en zijn technische outillage in aanraking komt,
bemerkt men pas, hoe hier in luttele Jaren
weer is verbeterd en vervolmaakt, hoe men de
rijke ervaring heeft benut om tot de beste re
sultaten te komen. En Is een organisatie ge
groeid, die langs die ganache route haar voor
zieningen heeft getroffen, gebaseerd op nauw
keurige gegevens, die alles heeft geregeld
Aangeaira Juist in dezen reistijd herhaalde-
Hjk blijkt, dat de automobilisten over het alge
meen niet voldoende op de hoogte zijn van de
papieren, welke stj voor het internationaal ver
keer per auto tfoodlg hebben, acht de Konink
lijke Nederlandsche Automobiel Club het in het
belang van de jeizigen er de aandacht op te
vestigen, dat men aan de grenzen zeer veel last
kan ondervinden wanneer er aan die papieren
ook maar iets hapert.
Vele automobilisten zjjn van meaning, dat zij
kurtnen volstaan met een Triptiek of Carnet en
era internationaal rijbewijs; dat is echter on
juist. Behalve deze papieren dient men ook nog
een internationaal wagenbewijs te kunnen too-
nra. dat feiteliJk de beteekenta heeft van een
internationaal nummerbewijs.
Vermoedelijk is Het misverstand te wijten aan
het feit, dat vroeger inderdaad met een Triptiek
of Carnet en een Intematonaal rijbewijs kon
worden volstaan. Dit laatste was toen een lijvig
boekdeel, dat zoowel de gegevens van den be
stuurder als van den wagen bevatte. Het nadeel
daarvan was. dat men het alleen voor een be
paalden wagen kon gebruiken; wanneer men
dus met een anderen auto op reis wilde gaan.
diende men een geheel nieuw internationaal rij
bewijs aan te vragen. Ten einde de reizigers
hierin tegemoet te komen is besloten het oude
internationale rijbewijs te splitsen in twee
nieuwe bewijzen n.l. era rijbewijs voor een
bestuurder. en era wagenbewijs voor den
auto. Het nieuwe Internationale rijbewijs, dat
een geldlgheidsduus van een Jaar heeft kan de
eigenaar voor lederen willekeurigen wagen ge
bruiken; het wagenbewijs dat eveneens een jaar
geldig is behoort bij den daarin vermelden auto.
Wie dus met den auto naar het buitenland
gaat, diene er voor te zorgen, dat hij ten einde
ongestoord de grens te kunnen overschrijden, in
het bezit is van a. een Triptiek of Carnet; b.
een internationaal rijbewijs; e. een Internatio
naal wagenbewijs.
De KNAC verstrekt deze papieren aan haar
leden gratis wat de Triptieken of Carnets betreft,
zelfs zonder betaling van verzekeringspremies
Niet-leden kunnen de internationale rij- en wa-
genbewijzen tegen een kleine vergoeding bij het
secretariaat der Club, Lange Vijverberg 10 of
bij een der Inllchtingbureaux te Amsterdam,
Weteringschans 120 of Arnhem Velperblnnen-
singel 1 verkrijgen Aanvraagformulieren daar
toe zijn steeds te vinden in het officieel orgaan
van de KNAC ..De Auto”.
Ten einde te voorkomen, dat men bij terug
keer aan de Hollandsche grens moeilijkheden
zal kunnen krijgen Is het noodig er aan te den
ken. dat men in het bezit dient te syn van een
nationallteitsbewijs van den auto en van de we
genkaart ten bewijze, dat men de wegenbelasting
betaald heeft. Aangezien 1 Augustus een nieuw
kwartaal voor de Wegenbelasting ingaat, sullen
die voor dien tijd op reis gaan, goed doen
reeds thans hun wegenbelasting te betalen, voor
zoover zij deze althans per kwartaal voldoen.
Do ..IJsvogel”, op de thuisreis, is te 7.19
uit Batavia vertrokken en om 9JÓ te Paletn-
bang aangekomen. Vandaar vertrok bat toestel
te BA0 en landde te 14.40 In Medan.
andermaal trachten een afzonderlijken Ne-
derlandschen prijs te stichten, welke door haar
aan een eventueel nationaal bekroond scena
rio zou kunnen gegeven worden.
De sluitingsdatum voor Nederlandsche me
dedinging is 15 November 1932.
Het secretariaat van de Nederlandsche Jury
voor den .JTlx CJJJJLL.C.” is thans geves
tigd bij den heer D. van Staveren, voorzitter
van de Centrale Commissie voor Filmkeurlpg,
Joan van Hoornstraat 1, Den Haag.
De algemeene vergadering met Jaarlijksche
excursie der Nederlandsche Heidemaatschappij
zal dit jaar plaats hebben 7 en 8 September te
Assen. De excursie gaat naar „Drouwenerzand”
en de verwerking van het Haagsche stadsvuil.
De ..Haagsche Courant" bericht, dat aan haar
bureau een briefkaart bezorgd is, geadresseerd
aan den vader van de vermiste 17-jarige Jacoba
Hendriks Johanna Balster, waarin deae haar
ouders mededeelt, dat dezen niet ongerust be.
hoeven te zijn, want dat zij het goed maakt.
Het blad heeft de briefkaart onmiddellijk aan
de politie overhandigd, die er mee naar de
woning der ouders is gegaan. Dezen herkenden
in het handschrift dat van hun dochter. Waar
het meisje vertoeft, viel uit de kaart niet op
te maken De kaart is niet per post verzonden.
Hetzelfde blad verneemt, dat de 16-jarige So
phia Duran, die sinds Zaterdag jl. uit de
ouderlijke woning vermist wordt, gisteren tfc
Gouda door de politie is aangehouden. Zij is
op transport gesteld naar de residentie.
Fr., van wien vermoed werd, dat hjj in ge
zelschap van het meisje zou zijn, Is eveneens
te Gouda aangehouden. Hij zal zich wegens
verscheidene zededelicten te verantwoorden
hebben.
Sedert de uitoefening van den weekdlenst op
Indië werden twee typen machines om beurten
gebezigd, de oudere F VII b met een nuttig
laadvermogen van 500 KG. en een snelheid
van 166 KM. en bet nieuwe type de F XII, een
Fokker-ééndekke^, uitgerust met drie Wasp-
motoren van 420 P K elk en een gemiddelde
snelheid van 180 K.M.
Laatstgenoemd vliegtuig biedt op de Indlë-
route plaats aan drie tot vier passagiers en be-
teekende, wat zijn geheele inrichting betreft,
een buitengewoon grooten vooruitgang ten op
zichte van de F VII b. De ruime kajuit, de zeer
gemakkelijke zit- en ligstoelen, de provlandkast
het ruime kabinet, de groole snelheid van het
vliegtuig, dit alles maakt het tot het aange
wezen middel van vervoer op de Indië-route.
Teneinde dit vervoer meer te ontwikkelen, werd
besloten osn van 1 Mei 1932 af uitsluitend deze
nieuwe, snelle en geriefelijke vliegtuigen op de
route te bezigen.
Deze groote behoefte aan geriefelijke snelle
vliegtuigen heeft het ontwerp van de F XVIII
tengevolge gehad, van welk type vliegtuig
thans de eersten, de Oehoe en de Pelikaan, ge
reed zijn gekomen. De Snip, de Kwartel en de
Evenals het vorige Jaar stelt ook dit jaar
de Nederlandsche Jury voor de Fllmprijsyraag
vaa den Volkenbond, genaamd „Prix C.I.D.
A.L.C.”, de mededinging open voor een Ne-
derlandsch filmscenario, dat In den ruimsten
zin de gedachte eener internationale toenade
ring belichaamt. De aard en het aantal der
verleden jaar in korten tijd Ingekomen ont
werpen. al was er daarbij dan ook geen, dat
voor definitieve bekroning in aanmerking kwam
geven de Jury grond voor de verwachung, dat
ook dit jaar Nederland in dezen belangrijken
Internationalen wedkamp niet achter zal blij
ven. Teneinde den arbeid der scenarioschrijvers
te verlichten zal de Nationale Jury eind Au
gustus, bij het publiceeren van de volledige
voorwaarden voor Inzending, tevens meerdere
gegevens betreffende de technische uitvoering
van een behoorlijk filmscenario bekend ma
ken.
De hoofdprijs, door de Internationale Jury
te Parijs toe te kennen, bedraagt naar
weet
werd
reikt.
Omtrent de zeden der Tanimbareezen de
bewoners van de Tanimbar-ellanden in het
Oosten van onzen Indischen Archipel
een corresp.- van het ,J3oer. HBld." 1
lukken on. het volgende:
Een volkseigenaardigheid, die nog lang niet
is verdwenen, is de wijze waarop men de doo-
dea begraaft en of bijzet. Sterft iemand den
natuurlijken dood, dan wordt het Hjk in era
kist gelegd, die den vorm heeft van een dubbel-
geslagen prauw. Hun zielen gaan niet naar de
plaats waar de in den strijd gesneuvelden ko
men, n.1. niet naar de zon. want daar komen
alleen de zielen der flinke strijders, die voor
de eer van hun geslacht het leven lieten. Op
de zon leeft Aarwoloe. de hoofdgod. De gesneu
velden legde men vroeger in een kist, waarvan
"te hoofdvorm deed denken aan een krokodil,
De jury voor de Ideeën-Prijsvraag voor het
Mgr. Zwysen.Monument te Tilburg heeft op
grond der inzendingen bij de Ideeën Prijsvraag
waarvoor 26 inzendingen waren Ingekomen,
aangewezen voor de deelneming aan de Defi
nitieve Prysvraag de Inzenders, wier motto’s
luidden: M K. F geteekende cirkel; geteekend
kruis; T geteekend In een cirkel en J.Z- zijnde
de opsomming geschied naar rangorde van de
inlevering der betreffende inzendingen.
l*t dier waarvan men
dacht te zijn afgestamd. Men treft hier dus
s S'Xral.”
het wegsterven is. Men zette dan de kist c-
“«««evlge palen ver in aea, «T ook wel in
wn ooom.
Lang na sterven was het lijk nog In de
’mnlng van de familie en het leven ging daar
S? JTY0??1 gBn«’ totdat eindelijk, ak
de begrafenis
7^7* Tegenwoordig ie daar natuurlijk geen
mCn ’«rpücht binnen be
paalden tijd zijn dooden te begraven. Maar
?*“ta vond-ni dat men n«tan-
a J d' dooden opgroef en den schedel en
nabrwervels ging halen ra die als dierbare
rellquleën en waardevolle amuletten In een
sirih-taschje bij zich droeg, zal nu nog wel eens
gebeuren, want het Is moeilijk aan te nemen,
dat tn een twintig jaar alles verandert en men
van zulke heilige verrichtingen en verplichtin
gen jegens de zielen der afgestorvenen, af
stand doet.
Vrijdagmorgen waren wij in de gelegenheid
met de „Pelikaan" en de „Oehoe" kennis te
maken. De „Oehoe” is voorlooplg nog voor den
Europeeschen dienst bestemd, de „Pelikaan"
vliegt reeds naar dë tropen.
Tusschen de veilige vleugels der „Oehoe” zijn
we nog even de lucht in geweest om na al de
vliegervaring, die de journalist van heden wel
heeft met kennersgevoel eens te constateeren
hoe zij klimt, ligt, zwenkt en daalt. Onze in
druk was pulk en vrij kunnen de gelukkigen,
die met deze machines zullen gaan naar het
land van overzee, slechts benijden.
De cablneruimte van 17 M3. Is ruimschoots
voldoencto voor vier passagiers, een radiotele-
graflst en een werktuigkundige. Indien het
vliegtuig voor lange lijnen wordt uitgerust,
waarbij de passagiers dan over gemakkelijke
ligstoelen beschikken. Wordt de FXVIII op
kortere lijnen gebruikt, dan kunnen dertien
passagiers, die in dit geval ieder over 1300 dM3.
cablneruimte beschikken, ondergebracht wor
den. Zoo men ziet, is de F XV7II dus ook zeer
geschikt om economisch op kortere trajecten
gebruikt te worden.
De zijwanden zjjn met een lichte houtsoort
betimmerd, met Ingelegd KLM, embleem en
een afbeelding van den vogel, wiens naam het
toestel In kwestie draagt. Het plafond is be
kleed met een fraaie ribstof. In het midden zijn
de verllchtlngsomamenten over de geheele
lengte aangebracht, waardoor era diffuus licht
verkregen wordt. Zij dienen tevens als inspec-
tiedeurtjes voor de boven de cabtne loopende
stuurkabels. Aan beide zijden zijn over de ge
heele lengte bagagenetten gemonteerd. Vooraan
links bevindt zich het radlo-toeatel met stoel
voor den radlotelegrafist. Daarachter is een
groote. neerslaande kaartentafel aan den zij
wand bevestigd. De kaarten kunnen in het ta
felblad worden, opgeborgen. Speciale laatjes
voor potlooden verdwijnen fn den zijwand.
Daarachter volgen twee geriefelijke feauteuils.
Aan den rechterkant der cabine bevinden zich
drie van zulke fauteuils. Bij eiken ligstoel is
een opklapbaar tafeltje aangebracht, waarin
een glas ot beker kan worden vastgezet. Rechts
achterin in de cabine bevindt zich een provi
siekast van 0.57 X 1 X0.75 M.
De tolletinrlchting met waachgelegenheid is
links achtër de cabine gelegen, terwijl daarach
ter een ruimte als bergplaats voor kleeren kan
worden ingericht.
De cabines zijn ontworpen ra uitgevoerd door
de firma H. P. Mutters Zn. te 's-Gravenha-
ge. die op dit gebied over een rijke ervaring be
schikt.
De ruimte achter de cabine Is in de langs-
richting tn twee helften verdeeld. Deze kun
nen als volgt worden benut: Voor lange lucht
lijnen rechts een bagageruim van 3.2 M3., waar
van de ruimte, die de provisiekast inneemt, ad
0.43 M3, afgetrokken moet worden. Links een
toiletruimte van 19 M3, en era vestiaire van 13
M3. Voqr kortere lijnen; Bagageruimte van 4.5
M3, en toiletruimte van 13 M3.
me-
in
het WUhelmlnakamp Het is in den waren zin
van het woord lederen dag kermis voor de
kinderen. Den heelen dag is het gejuich en
gejoel dan ook niet van de lucht
Dit rumoer trok echter de aandacht van de
apen uit de oerwouden van den Merapl. Zij
kwamen naar de randen van het bosch, om
eens te kijken, wat het lawaai toch wel be-
teekende 's Nachts zijn Zij in grooten getale
terug gekomen en hebben op hun manier feest
gevierd door alles, wat breekbaar was. te ver
nielen. Den volgenden morgen vertoonde het
kamp dra aanblik of er een verwoede veldslag
was geleverd. Lepels en vorken waren verbo
gen en gebroken, borden waren aan scherven
geslagen en alles lag in wilde wanorde door
elkaar.
De apen hadden zelfs era blik boter bult
gemaakt en meegenomen.
Wij me'dden reeds, zegt het ,J3oer. Hbld.”,
.•dat het debiet der opium-regie In Oost-Java
steeds sterker daalt en dat, vergeleken bij den
normalen tijd van een jaar of drie terug, het
aantal opium-schulvers met ongeveer 30 pCt
is verminderd, terwijl het grootste deel der res-
teerende 70 pCt. zich met minder opium ver.
genoegt. Feller dan eenlg ander verschijnsel
accentueert zulks zeker het geldgebrek onder
de Inlandsche en Chineesche bevolkingsgroe
pen. Een opiumschuiver, die zich eenmaal beeft
gewend aan het gebruik van een bepaalde hoe
veelheid opium per dag, zal slechts met groote
moeite dit kwantum kunnen verminderen.
Toch is zulks, en zelfs op groote schaal, het
geval en de opiumfabriek te Batavia-Centrum
heeft zichop de nieuwe behoeften moeten In
stellen. Was vroeger het aantal tubetjes opium
met een inhoud van een halve mate gering,
omdat daar practisch geen vraag naar bestond
en de courante hoeveelheid een tube van een
mate 0.386 gram was, thans moeten de
kleine tuben in groote hoeveelheden worden
aangemaakt.
ook het andere uiterste valt echter waar te
nemen. Gegoede Chineesche handelaren, die in
den goeden tód voor 500 en 600 gulden per
maand, zelfs meer, aan regie-opium afnamen,
handhaafden deze hoeveelheden, welke in som
mige gevallen zelfs werden vergroot. Zoo vroeg
een rijke Chineesche handelaar 'te^ Soerabaja
aan, per dag niet minder dan 1 thail 38.6 gr.
*- opium te mogen koopen. Hetgeen dus be
duidt, dat, ondanks de tijden, deze handelaar
een bedrag van 900 per maand aan opium
wenscht te besteden
Voor de opium-regie, welke er zeker niet is,
om het gebruik van opium aan te moedigen,
moet in dergeUjke gevallen de -overweging gel
den, dat deze aanvragers, indien zij hun opium
niet van het Land kunnen betrekken, er zeker
op clandestiene wljee aan kunnen en ook zullen
komen. Uiteraard wordt er toezicht op uitge
oefend, dat de verbruikers van zulke groote
kwanta opium er geen handel in gaan drijven,
doch inderdaad dit opium zelf verrooken, zooals
anderen hun tientallen sigaretten per dag
nemen.
De vorige week werd te Rapenburg, onder de
gemeente Boschkapelle, een gezin, bestaande
uit man. vrouw en vier kinderen, uit zijn wo
ning gezet. Niemand bleek zich om hen te be
kommeren, althans de menschen bleven zonder
onderdak en zochten hun toevlucht In een droge
sloot nabij den weg, waarin eenlg sohamel huis
raad. een tafel, een paar stoelen én een twee
tal ledikanten, geplaatst werd, aldus bericht de
Telegraaf” In dezen treurigen toestand brengt
het gezin dagen en nachten door, blootgesteld
aan regen en wind.
LEIDEN <R. K Vakschool voor Meisje»)
Voor het Staatsexamen Koken en Voedingsleer
N VIII slaagden de dame» J. M Dalebout,
Haarlem, A. A. A. v. Holstein <Zr. Clavertne) te
Lisse; 8 M. Kok te Zwolle; J. Plantenberg (Sr.
Francine) Kerkrade; M. J. C. Soeters, Breda en
O. A. Veeger. Nijmegen.
Mej G. J Vlaskamp te Deventer slaagde voor
het praktisch gedeelte.
Voor het Staatsexamen Huishoudkunde en
Waschbehandellng N VII slaagden de dames:
E. J. M Brabants. Breda; C. H. M van Emme
rik, Overveen; J. O. Oassner te Enschedé; F. H.
van Noort, Lelden; J. C. van Opzeeland. Haar
lem en M Wagenaar. s-Hertogenbosch.
Mej. J. van Noord te Oegstgeest slaagde voor
het theoretisch gedeelte.
Het diploma „huishoudkundige” werd behaald
door de dames: J. Alkemade. NoordwUk; H.
Blom, Oegstgeest: A. Brouwers. Lelden; Zr.
Bernardo. Bteyl; Ph Boot. Leiderdorp; Zr. Oer-
trudo. Steyl; C. A. Hlldemiase, Alphen aan den
RUn; A. van Horn, Hilversum; J. van Kampen
hout (prakt, ged A Langemeyer. Heemstede;
Y. V. d. Most v. Bpeyk. Leiden: Ph. Schellekens
La eken, M. Schouten. Alkmaar; M ten Thij,
Enschedé; J. O. van ülden. Lelden; Th. Wach
ter», Groningen; C. Wijten burg. Lelden. Eén af-
te Scheveningen
de Huishouding”
BU de werkzaamheden aan de tunnel on
der de Schelde te Antwerpen, ondervinden de
kloeke bouwers den laatsten tUd veel tegen
spoed. Den 9en Juli des morgens ongeveer vier
uur deed zich In de tunnel voor voetganger»,
welke aan de 8t. Jansplaata begint, maar nog
niet tot onder de rivier is gekomen, een ern-
«tlge grondverzakking voor, waardoor het wa
ter de tunnel binnendrong- De schade, welke
hierdoor werd aangebracht, was zeer aanzien
lijk. Eenlge dagen geleden kwam er weer een
instorting voor, waardoor een gat ontstond
van 15 b(j 6 «1 9 meter. ©e werkzaamheden
aan de tunnel worden door een ra ander ern
stig vertraagd.
Het plan om een tunnel onder de Schelde
te bouwen en zoodoende Antwerpen een kor
ter» verbinding te geven met den Westelükra
Sch»lde-oever Is reeds oud en over deze be.
langrijke kwestie is meer dan 30 jaren ge
schreven en beraadslaagd. De laatste jaren
werd de behoefte van de stad Antwerpen om
>p den linker Schelde-oever uit te breiden
steeds grooter. Om deze uitbreiding echter
mogelljk te maken, moet een verbinding tus-
schvu dezen en den rechteroever, waarop zich
de stad en haar havenwerken bevinden, tot
«tand worden gebracht. Een brug aou om de
scheepvaart zoo hoog worden gelegd, dat niet
ilt te voeren opritten aan de oevers zouden
zntstaan. Tot era zwevend veer kon men.
eveneens met het oog op de scheepvaart niet
ivergaan: er bleef dus niets anders over dan
het maken van een tunnel onder de rivier
Op den onbewaaktra overweg in de spoorlijn
Goor—Delden is Vrijdagavond een ongeluk
met doodelljken afloop gebeurd.
De 33-jarige landbouwer J. Wlemering uit
Kerspe’-Goor wilde zich, nadat hu zyn ver
loofde, die vlak bu Goor woont, thuis had ge
bracht, per rijwiel naar zUn woning begeven.
Toen hU den onbewaakten overweg In de spoor
Üjn Goor—Delden tusschen wachtpost 25 en 36
passeerde, werd hij door den trein, die om 934
uur van Goor In de richting Delden vertrekt,
gegrepen en gedood.
Het zwaar verminkte lichaam werd
50 M van de plaats, waar het
schiedde. gevonden, "liet rywiel was totaal
nield. De marechaussee uit Goor, die spoedig
ter plaatse was. stelde era onderzoek in. Het
ztoffelijk overschot werd naar het lUkenhulsje
op de Algemeene Begraafplaats te Goor over
gebracht
Het ongeluk is des te droeviger, daar Wle-
menng binnenkort In het huwelUk zou treden
en juist gisteren den geheelen dag met zijn
verloofde was bezig geweest hun toekomstig»
woning op het Zeldam In te richten.
-4----
Gedurende de reis is meestal slechts een der
belde bestuurders bulten in de stuurhut. Gemid
deld wisselen ze elkander om de 2 uur af Dege
ne, die rust, heeft, sijn plaats rechts vooraan.
De marconist heeft zijn plaats links vooraan.
De werktuigkundige zit achter in de kajuit en
neemt stewarddiensten waar, want eiken och
tend worden uit het hotel, waar men den nacht
heeft doorgebracht, thermosfleeachen met thee,
koffie en koele dranken meegenomen, alsmede
brood, vleesch, vruchten enz., die in de provl
andkast een plaatsje krijgen. En telkens wordt
de reis aangenaam onderbroken door een ont
bijt. era kopje koffie, een koude lunch enz. Wie
onderweg dan nog op de kaart de vlucht over
het wisselende landschap volgt, af en toe eens
wat leest, aanteekeningen maakt enz., behoeft
zich geen oogenblik te vervelen. Aan het ge
raas der luchtechroeven went men al spoedig,
vooral wanneer men geluiddempers of watten
In de ooren aanbrengt. Gemiddeld wordt acht
uur per dag gevlogen, met één landing onder
weg om Benzin» lii te nemen. BU het bereiken
van het eindstation van de dagétappe. waar
men meestal "s middags tegen drie uur aan
komt, staat een auto klaar, die den passagier
terstond naar zUn hotel brengt, waar een ka
mer voor hem gereserveerd Is door den plaat-
selUken agent der Maatschappij Kosten van
hotel en voeding onderweg zUn in den passa-
geprijs inbegrepen. De vroege aankomst stelt
den reiziger in staat nog menige schilderach
tige stad te bezoeken. Op de zomerroute zUn
het Boedapest, op de winterroute Marseille en
Rome, dan Athene, Cairo, Bagdad, later Jodh
pur, Calcutta, Rangoon, alle steden met een
eigen karakter, een eigen stUl, alles bU elkaar
een ervaring voor het leven.
Natuurlijk gaat niet alles van een leien dakje.
De weersomstandigheden brengen nog soms
moeilijkheden mede. Het zijn de zandstormen,
die reeds vaak na Cairo beginnen en tot Akyab
kunnen voortduren, doch die In hun hevigheid
Wel zeer Indrukwekkend zUn en de navigatie
bemoeilijken, doch naar de ervaring van twee
jaren bewijst, geen nadeel aan een vliegtuig en
motoren bUjken te berokkenen. De moesson-
buien welke van Juli tot en met September du
ren, brengen eveneens moeilijkheden In de na
vigatie mede en hebben bovendien tengevolge,
dat terreinen somtijds door den overvloedigen
regenval zacht worden en daardoor vertraging
veroorzaken. Deze vertragingen zijn echter tot
nu toe betrekkeUJk gering geweest.
plan om een tunnel te bouwen werd
t door de Intercommunale Mij van
Linkeroever der Schelde, welke maat-
PPU in 1906 werd opgericht, met het doel
linker-Scheldeoever zooveel mogelUk uit
te breiden. Op 16 September 1930 opende deze
maatschappU de inschrijving waarbij 60 of.
ferten werden ingediend door 10 firma's of
combinatie» van firma's. Het bouwer, van de
tunnel werd toevertrouwd »an de Intern.
MU. Pleux Frankl" te Luik. Door genoem
de Intern. MU- werden 14 ontwerpen inge
diend. De voorkeur werd gegeven aan het
ontwerp, dat een tunnel voor voertuigen, als
mede een afzonderlUke tunnel voor voetgan
gers had. Aan dit plan werd de voorkeur ge
geven. omdat deae oplossing veel goedkooper
bleek dan de breed» tunnel voor voetgangers
en voertuigen tegeUjkertUd. en tevens omdat
men het niet logisch achtte de voetganger»
in deselfde galerij met de auto's toe te laten.
De lengte van de tunnel voor het rUdend
verkeer bedraagt 2110 meter. De ingang van
des» tunnel aan den rechteroever (dus in
Antwerpen) zal zich op de Ankerrul bevinden,
nabij de RhUnplaats. Vooral voor het Verkeer,
hetwelk uit Nederland komt en den linker.
Schelde-oever moet volgen, is de»e ligging bü-
zonder gemakkelijk. De eerste 171 meter van
de hellingen op lederen oever bestaan uit een
vloer en twee schraagmuren In gewapend be
ton. Hierop volgen twee doelen van 209 meter
lengte samengesteld uit een ringvormige
tunnel in gewapend beton. terwUl het middel
ste gedeelte van de tunnel, ongeveer 1350
meter lang, in era U»eren buis aal liggen. De
rijweg in de tunnel zal büna 7 meter breed ‘t
worden, waarlangs een smal trottoir zal wor-
den aangelegd; dit trottoir Is echter alleen w
toegankeUjk voor de polltie, die het toezicht in
de tunnel moet houden.
Aan de ventilatie heeft men geheel bijaon.
dere aandacht geschonken, daar d» tunnel na
tuurlijk hoofdzakeUjk door auto's zal worden
gebruikt. De versche lucht zal onder het rij.
vlak worden aangevoerd; sfj treedt dan zij
waarts uit, terwijl de verbruikte lucht over bet
dek van de tunnel wordt afgevoerd. Verschil
lande luchtechachten mot taltUke ventilatoren
worden aangebracht.
De tunnel voor voetgangers bestaat uit oea
nagenoeg horizontale galerU, ongeveer aan
KM. ten Zuiden van de tunnel voor het ver
keer liggende. Door middel van twee 34 meter
diepe schachten is des» tunnel vanaf d» straat
aan beid» zijden toegankelük. Deae tunnel
krijgt een breedte van 3-SO, verdeeld in twoe
trottoir». Des» tunnel is cirkelvormig en wordt
aangelegd van gewapend beton. De toegangs-
schachten zijn vooralen van Uiten, welke in
twee richtingen kunnen worden gebruikt, ter
wijl in Iedere schacht tevens een veillgbeids-
trap wordt aangebracht. Op de plaats, waar
de tunnels worden gebouwd. Is de Scheld» on
geveer 400 meter breed. Het is dus een reus-
achtige onderneming, deze tunnelbouw. Waar
de diepte van de, rivier gemiddeld 13 meter be
draagt, gemeten beneden den kadegrond. en
de hellingen van de tunnel natuurlijk gelet
delljk moeten zijn, is het niet te verwonderen,
dat de tunnel buna see maal aoo lang wordt
als de eigenlijke breedte van de rivier Is.
De aannemersmaatschapplj heeft den bouw
berekend op 280 millloen Belgisch» francs,
terwül de werktud drie jaar ml duren.
de huishouding"
werd uitgereikt aan de dames: K. van Ameron-
gen. M Karstens en H. C. van der Linden te
Leidden; W Jagers, Rijpwetering en C. E. Lee-
nen. Warmond.
Geslaagd voor het examen coetuumnaaien de
dames: C. Kuperus en J. M van Valderen te
Lelden: B. van der Hoeven te Zoeterwoude; I.
Klss te Sassenhelm: A Lootnans. Haserewoude
en C Niersman te Voorschoten.
Geslaagd voor het examen linnen- en coe
tuumnaaien de dames: F. Koet en C. van Noort,
Leiden: A. Deurlo en J. Laamens. Leldschen-
dam; A. de Rooy. Oegstgeest en W. Weststeln
te RUnsaterwoude.
Geslaagd voor het examen van den driejari
gen middagcursus de dames: O. Anes, E. de
Jong, J. Overdevest. M. Thoolen en J. Zaalberg
te Lelden: H. Kasbergen. Oegstgeest;. G. Los,
Leiderdorp; L v. d. NieuwendUk. Voorschoten:
N. Rietveld te Leiderdorp: A. van Schie, Kat
wijk en O. van Went te Noordwijk.
Geslaagd voor het examen costumfère de da
mes: M. Amoudus. M. de Boer, I. Laan, J
Sllerings te Leiden en F. Pauelsen te Nieuw
koop.
Voor het examen van den driejarigen volledi-
gen avondcursus de dame» A. d. Kaay. K.
van Kampen. A. Klein, N. Owel, C. Vogelesang.
allen te Lelden.