K. L. M.-vogels Twee nieuwe 1 I Weer de overweg I Afstand van maand salaris ill II 11. de Schelde i Verzoek aan New-York’s gemeentepersoneel 4 TWEE MEISJES VERMIST n DE BOSCHBESSENOOGST CRISIS MIJNBEDRIJF Geen loonende prijzen H. H. Wijdingen HET DRAMA TE KERKRADE r R.K. BOERENPARTIJ Mgr. Zwijsen-monument De zaak op de flesch? NED. HEIDEMAATSCHAPPIJ OPIUM EN MALAISE Kantal schuivers verminderd v. Goghmonument n STEEDS SNELLER Nijverheidsonderwijs Reis als betalend logé t HEIDENSCHE GEBRUIKEN INDISCHE POSTVLUCHTEN Onder de Tanimbareezen Hoe leeft men aan boord? i Bisschopsconsecratie van Mgr. Joosten Enkele bijzonderheden Bondsvergadering R. K. Mijnwerkersbond Moeder wegens doodslag vervolgd? De F. XV1I1 heeft onzen zegen Landbouwer onder Goor door trein gegrepen en zwaar verminkt VOLKENBOND EN FILM Prix C. LD. A.LC. 1933 PER AUTO NAAR HET BUITENLAND De „Duif” te Cairo Da „Duif" ia uit Athena vertrokken en in Cairo geland. II' Apen-tpelbreker» De organisatie van Onzen lucht dienst op de tropen aan zienlijk vooruitgegaan De „Havik” in Bangkok De een stuurt een briefkaart de andere aangehouden I ah ver- ren der verzoek Welke papieren men noodig heeft I F De .JJsvogel” te Medan en alles verzorgd, om een zoo nuttig mogelljk ef fect to bereiken- De maatschappij beschikt thans over een reeks zeer kundige bestuurders, over een stoet van vliegtuigen met de hoogste accommodatie. jen vertragen den goeden gang van zaken Jaarvergadering en excursie De-F. xvm heeft onzen zegen! Een „woning” in een «loot Examen Trieste bijzonderheden Mr® een HM I e 8 I I 1O is I vorm van tote misme ---1 ook dit aan op t i i t i ongeveer ongeval ge- --1 ver ens wordt ons bevestigd, dat ituursleden wegens gebrek aan et m 1 in ■n n. •nd- ïin- het r I en he in tie op an fe tid Op last U)k van b onder ver r blijkbaar wegens mishandelingen, door de gewezen. Aan mej. J. Meys werd het diploma ..Hulp in uitgereikt Het getuigschrift Jiulp in Zooals reads gemeld, sal Z. Em. W Kardinaal van ROssum Zondag 28 Augustus in de kapel van Sparrendaal te Vught de bisschopsconse cratie toedienen aan Z. H Ex. Mgr. F. Joosten. die onlangs werd benoemd tot Vicarius Apoeto- llcus van Tatungfu. Als medeconsecratoren zul len daarbij fungeeren H.H. Hoogw Exc. Mgr. A. F. Diepen. Biaschop van 's-Hertogenbosch en Mgr. dr. J. Lemmens. Blsschop van Roermond. De wapenspreuk van Mgr. Joosten luidt: „Ad Deum pro homlnibus." Ten bate der menschen aangesteld voor hun betrekkingen tot God. Hebr. V. 1). art eefl ik» ook d< tng tot us- dt d< rm re- ks- kt >r- de en :ze in de ■en ins sn ide inei be- al- loot rte- rer- >en nee tto- au be- re- ■ul- ber QU- Qd- Joc politie is Donderdagavond het TTre-iaMg- meisje O., dat Woensdag tcbtg omstandigheden is overleden. ~Z~~~ Zz moe- der gepleegd, geschouwd. De Justitie gaf verlof tot het begraven van het HJk. De ontaarde moeder, die meermalen tegenstrijdige verkla ringen aflegt, zal as. Maandag ter beschikking van de Justitie worden gesteld. Hel misdrijf tal wel gekwalificeerd worden als doodslag. Zondag zal Z. H. Exc. Mgr. dr. Olav Smit in het Damlan-Instltut te Simpelveld van de Paters van het H. Hart de H. Priesterwijding toedienen aan de eerw. fraters Emmanuel Stabl, Ildefon- sus Obender, Willehad Thull, Romanus Kar bach. Casimir J&gers, Stanislaus Jakobs, allen Dultachers en aan Servatiue Hunen uit. Bocholta 'Limburg). De boechbessenoogst in Apeldoorn en omstre ken is dit Jaar zeer overvloedig, terwijl de bes sen buitengewoon mooi zijn. De prijzen, die ge maakt worden, loonen echter maar nauwelijks de moeite van het plukken; slechts 8 oent per pond wordt betaald. Vorig jaar was de prijs al niet hoog, maar toch nog 12 i 13 Cent per pond. Het getal menschen, dat met den plek van deze bessen wat tracht te verdienen, is dezen zomer aanmerkelijk grooter dan vorige jaren. Het hoofdbestuur van den R K Mijnwerkers- bond-heeft besloten op Zondag 31 Juli des mid dags 2 uur In „Ons Volkshuis" te Heerlen een buitengewone algemeene bondsvergadering te houden in verband met den emstlgen toe stand in de mijnstreek. j 1 schrijft in de Mo- Naar de „Msb.” uit betrouwbare b neemt, is aan de verschillende credlte R. K. Boerenpartij op hun herhaald tot betaling hunner vorderingen, geen betaling gedaan, wegens gebrek aan actief. Het orgaan der partij is dan ook tot dusverre niet meer verschenen. T©e verschillende besi goede samenwerking ontslag hebben genomen. De pupillen van Pro Juventute te DJocja <N. I.) brengen momenteel hun va can tie door in het tegen den Merapi, gelegen bergplaatsje Kali-Oerang. aldus schreef enkele weken ge leden het „DJocjasche Dagbl” Onder leiding van de gestichts-moeder, vrouw B_, zijn de kinderen ondergebracht De „Halk” is op de uitreis te 438 uur uit Akyab vertrokken en te 9.26 uur tn Rangoon geland; otn 10.56 uur vertrok het toestel weer en kwam te 13 35 uur in Bangkok aan. Omtrent het reizen van en naar Indië per KJL-M maakt men zich vaak een verkeerde voorstelling. Men denkt aan vermoeienis en ontbering, van zorg en verveling. Het tegendeel is waar. Het leven .aan boord” Is uiterst ge- makkelijk en gezellig. Het nauwe contact met de navlgatoren geeft soo t idee van „betalend logé” en dat wordt door velen zeer gewaar deerd. RJjstvogel zullen weldra volgen. De motoren zijn dezelfde Amerikaansche Wasps als in de F XII Echter heeft de langere bouw van den romp en de smallere kajuit een grootere snelheid aan het vliegtuig gegeven. men f 15000 (fres 150.000). In Januari 1932 deae prijs voor de eerste maal uitge- Daarnaast zal de Nederlandsche Jury NEW-YORK, 23 Juli (Reuter) De burge meester van New-York Jimmie Walker, heeft aan elk der 147.000 gemeentelijke beambten en ambtenaren verzocht, afstand te doen van een maand salaris, teneinde den ondraaglijken be lastingdruk te verlichten. New-York. zegt hij. moet spoedig geld heb ben. en wanneer allen aan mijn verzoek vol doen. zal dit beteekenen een besparing van 26 i millloen dollar. HU vraagt dan ook spoedig te antwoorden, daar anders zal moeten worden overgegaan tot verlaging der loonen. Te Nuenen zal Zaterdag 30 Juli 3 uur het Vincent van Goghmonument plechtig worden onthuld. Nu de vliegtuigen op de 15.000 K.M. lange route van Amsterdam naar Batavia en terug met de regelmatigheid van een uurwerk hun heen- en weervluchten in negen dagen tijds volbrengen, zijn wij het verleden al weer ver geten, weten wij niet beter of het hoort zóó. Als men dan plotseling weer met den dienst en zijn technische outillage in aanraking komt, bemerkt men pas, hoe hier in luttele Jaren weer is verbeterd en vervolmaakt, hoe men de rijke ervaring heeft benut om tot de beste re sultaten te komen. En Is een organisatie ge groeid, die langs die ganache route haar voor zieningen heeft getroffen, gebaseerd op nauw keurige gegevens, die alles heeft geregeld Aangeaira Juist in dezen reistijd herhaalde- Hjk blijkt, dat de automobilisten over het alge meen niet voldoende op de hoogte zijn van de papieren, welke stj voor het internationaal ver keer per auto tfoodlg hebben, acht de Konink lijke Nederlandsche Automobiel Club het in het belang van de jeizigen er de aandacht op te vestigen, dat men aan de grenzen zeer veel last kan ondervinden wanneer er aan die papieren ook maar iets hapert. Vele automobilisten zjjn van meaning, dat zij kurtnen volstaan met een Triptiek of Carnet en era internationaal rijbewijs; dat is echter on juist. Behalve deze papieren dient men ook nog een internationaal wagenbewijs te kunnen too- nra. dat feiteliJk de beteekenta heeft van een internationaal nummerbewijs. Vermoedelijk is Het misverstand te wijten aan het feit, dat vroeger inderdaad met een Triptiek of Carnet en een Intematonaal rijbewijs kon worden volstaan. Dit laatste was toen een lijvig boekdeel, dat zoowel de gegevens van den be stuurder als van den wagen bevatte. Het nadeel daarvan was. dat men het alleen voor een be paalden wagen kon gebruiken; wanneer men dus met een anderen auto op reis wilde gaan. diende men een geheel nieuw internationaal rij bewijs aan te vragen. Ten einde de reizigers hierin tegemoet te komen is besloten het oude internationale rijbewijs te splitsen in twee nieuwe bewijzen n.l. era rijbewijs voor een bestuurder. en era wagenbewijs voor den auto. Het nieuwe Internationale rijbewijs, dat een geldlgheidsduus van een Jaar heeft kan de eigenaar voor lederen willekeurigen wagen ge bruiken; het wagenbewijs dat eveneens een jaar geldig is behoort bij den daarin vermelden auto. Wie dus met den auto naar het buitenland gaat, diene er voor te zorgen, dat hij ten einde ongestoord de grens te kunnen overschrijden, in het bezit is van a. een Triptiek of Carnet; b. een internationaal rijbewijs; e. een Internatio naal wagenbewijs. De KNAC verstrekt deze papieren aan haar leden gratis wat de Triptieken of Carnets betreft, zelfs zonder betaling van verzekeringspremies Niet-leden kunnen de internationale rij- en wa- genbewijzen tegen een kleine vergoeding bij het secretariaat der Club, Lange Vijverberg 10 of bij een der Inllchtingbureaux te Amsterdam, Weteringschans 120 of Arnhem Velperblnnen- singel 1 verkrijgen Aanvraagformulieren daar toe zijn steeds te vinden in het officieel orgaan van de KNAC ..De Auto”. Ten einde te voorkomen, dat men bij terug keer aan de Hollandsche grens moeilijkheden zal kunnen krijgen Is het noodig er aan te den ken. dat men in het bezit dient te syn van een nationallteitsbewijs van den auto en van de we genkaart ten bewijze, dat men de wegenbelasting betaald heeft. Aangezien 1 Augustus een nieuw kwartaal voor de Wegenbelasting ingaat, sullen die voor dien tijd op reis gaan, goed doen reeds thans hun wegenbelasting te betalen, voor zoover zij deze althans per kwartaal voldoen. Do ..IJsvogel”, op de thuisreis, is te 7.19 uit Batavia vertrokken en om 9JÓ te Paletn- bang aangekomen. Vandaar vertrok bat toestel te BA0 en landde te 14.40 In Medan. andermaal trachten een afzonderlijken Ne- derlandschen prijs te stichten, welke door haar aan een eventueel nationaal bekroond scena rio zou kunnen gegeven worden. De sluitingsdatum voor Nederlandsche me dedinging is 15 November 1932. Het secretariaat van de Nederlandsche Jury voor den .JTlx CJJJJLL.C.” is thans geves tigd bij den heer D. van Staveren, voorzitter van de Centrale Commissie voor Filmkeurlpg, Joan van Hoornstraat 1, Den Haag. De algemeene vergadering met Jaarlijksche excursie der Nederlandsche Heidemaatschappij zal dit jaar plaats hebben 7 en 8 September te Assen. De excursie gaat naar „Drouwenerzand” en de verwerking van het Haagsche stadsvuil. De ..Haagsche Courant" bericht, dat aan haar bureau een briefkaart bezorgd is, geadresseerd aan den vader van de vermiste 17-jarige Jacoba Hendriks Johanna Balster, waarin deae haar ouders mededeelt, dat dezen niet ongerust be. hoeven te zijn, want dat zij het goed maakt. Het blad heeft de briefkaart onmiddellijk aan de politie overhandigd, die er mee naar de woning der ouders is gegaan. Dezen herkenden in het handschrift dat van hun dochter. Waar het meisje vertoeft, viel uit de kaart niet op te maken De kaart is niet per post verzonden. Hetzelfde blad verneemt, dat de 16-jarige So phia Duran, die sinds Zaterdag jl. uit de ouderlijke woning vermist wordt, gisteren tfc Gouda door de politie is aangehouden. Zij is op transport gesteld naar de residentie. Fr., van wien vermoed werd, dat hjj in ge zelschap van het meisje zou zijn, Is eveneens te Gouda aangehouden. Hij zal zich wegens verscheidene zededelicten te verantwoorden hebben. Sedert de uitoefening van den weekdlenst op Indië werden twee typen machines om beurten gebezigd, de oudere F VII b met een nuttig laadvermogen van 500 KG. en een snelheid van 166 KM. en bet nieuwe type de F XII, een Fokker-ééndekke^, uitgerust met drie Wasp- motoren van 420 P K elk en een gemiddelde snelheid van 180 K.M. Laatstgenoemd vliegtuig biedt op de Indlë- route plaats aan drie tot vier passagiers en be- teekende, wat zijn geheele inrichting betreft, een buitengewoon grooten vooruitgang ten op zichte van de F VII b. De ruime kajuit, de zeer gemakkelijke zit- en ligstoelen, de provlandkast het ruime kabinet, de groole snelheid van het vliegtuig, dit alles maakt het tot het aange wezen middel van vervoer op de Indië-route. Teneinde dit vervoer meer te ontwikkelen, werd besloten osn van 1 Mei 1932 af uitsluitend deze nieuwe, snelle en geriefelijke vliegtuigen op de route te bezigen. Deze groote behoefte aan geriefelijke snelle vliegtuigen heeft het ontwerp van de F XVIII tengevolge gehad, van welk type vliegtuig thans de eersten, de Oehoe en de Pelikaan, ge reed zijn gekomen. De Snip, de Kwartel en de Evenals het vorige Jaar stelt ook dit jaar de Nederlandsche Jury voor de Fllmprijsyraag vaa den Volkenbond, genaamd „Prix C.I.D. A.L.C.”, de mededinging open voor een Ne- derlandsch filmscenario, dat In den ruimsten zin de gedachte eener internationale toenade ring belichaamt. De aard en het aantal der verleden jaar in korten tijd Ingekomen ont werpen. al was er daarbij dan ook geen, dat voor definitieve bekroning in aanmerking kwam geven de Jury grond voor de verwachung, dat ook dit jaar Nederland in dezen belangrijken Internationalen wedkamp niet achter zal blij ven. Teneinde den arbeid der scenarioschrijvers te verlichten zal de Nationale Jury eind Au gustus, bij het publiceeren van de volledige voorwaarden voor Inzending, tevens meerdere gegevens betreffende de technische uitvoering van een behoorlijk filmscenario bekend ma ken. De hoofdprijs, door de Internationale Jury te Parijs toe te kennen, bedraagt naar weet werd reikt. Omtrent de zeden der Tanimbareezen de bewoners van de Tanimbar-ellanden in het Oosten van onzen Indischen Archipel een corresp.- van het ,J3oer. HBld." 1 lukken on. het volgende: Een volkseigenaardigheid, die nog lang niet is verdwenen, is de wijze waarop men de doo- dea begraaft en of bijzet. Sterft iemand den natuurlijken dood, dan wordt het Hjk in era kist gelegd, die den vorm heeft van een dubbel- geslagen prauw. Hun zielen gaan niet naar de plaats waar de in den strijd gesneuvelden ko men, n.1. niet naar de zon. want daar komen alleen de zielen der flinke strijders, die voor de eer van hun geslacht het leven lieten. Op de zon leeft Aarwoloe. de hoofdgod. De gesneu velden legde men vroeger in een kist, waarvan "te hoofdvorm deed denken aan een krokodil, De jury voor de Ideeën-Prijsvraag voor het Mgr. Zwysen.Monument te Tilburg heeft op grond der inzendingen bij de Ideeën Prijsvraag waarvoor 26 inzendingen waren Ingekomen, aangewezen voor de deelneming aan de Defi nitieve Prysvraag de Inzenders, wier motto’s luidden: M K. F geteekende cirkel; geteekend kruis; T geteekend In een cirkel en J.Z- zijnde de opsomming geschied naar rangorde van de inlevering der betreffende inzendingen. l*t dier waarvan men dacht te zijn afgestamd. Men treft hier dus s S'Xral.” het wegsterven is. Men zette dan de kist c- “«««evlge palen ver in aea, «T ook wel in wn ooom. Lang na sterven was het lijk nog In de ’mnlng van de familie en het leven ging daar S? JTY0??1 gBn«’ totdat eindelijk, ak de begrafenis 7^7* Tegenwoordig ie daar natuurlijk geen mCn ’«rpücht binnen be paalden tijd zijn dooden te begraven. Maar ?*“ta vond-ni dat men n«tan- a J d' dooden opgroef en den schedel en nabrwervels ging halen ra die als dierbare rellquleën en waardevolle amuletten In een sirih-taschje bij zich droeg, zal nu nog wel eens gebeuren, want het Is moeilijk aan te nemen, dat tn een twintig jaar alles verandert en men van zulke heilige verrichtingen en verplichtin gen jegens de zielen der afgestorvenen, af stand doet. Vrijdagmorgen waren wij in de gelegenheid met de „Pelikaan" en de „Oehoe" kennis te maken. De „Oehoe” is voorlooplg nog voor den Europeeschen dienst bestemd, de „Pelikaan" vliegt reeds naar dë tropen. Tusschen de veilige vleugels der „Oehoe” zijn we nog even de lucht in geweest om na al de vliegervaring, die de journalist van heden wel heeft met kennersgevoel eens te constateeren hoe zij klimt, ligt, zwenkt en daalt. Onze in druk was pulk en vrij kunnen de gelukkigen, die met deze machines zullen gaan naar het land van overzee, slechts benijden. De cablneruimte van 17 M3. Is ruimschoots voldoencto voor vier passagiers, een radiotele- graflst en een werktuigkundige. Indien het vliegtuig voor lange lijnen wordt uitgerust, waarbij de passagiers dan over gemakkelijke ligstoelen beschikken. Wordt de FXVIII op kortere lijnen gebruikt, dan kunnen dertien passagiers, die in dit geval ieder over 1300 dM3. cablneruimte beschikken, ondergebracht wor den. Zoo men ziet, is de F XV7II dus ook zeer geschikt om economisch op kortere trajecten gebruikt te worden. De zijwanden zjjn met een lichte houtsoort betimmerd, met Ingelegd KLM, embleem en een afbeelding van den vogel, wiens naam het toestel In kwestie draagt. Het plafond is be kleed met een fraaie ribstof. In het midden zijn de verllchtlngsomamenten over de geheele lengte aangebracht, waardoor era diffuus licht verkregen wordt. Zij dienen tevens als inspec- tiedeurtjes voor de boven de cabtne loopende stuurkabels. Aan beide zijden zijn over de ge heele lengte bagagenetten gemonteerd. Vooraan links bevindt zich het radlo-toeatel met stoel voor den radlotelegrafist. Daarachter is een groote. neerslaande kaartentafel aan den zij wand bevestigd. De kaarten kunnen in het ta felblad worden, opgeborgen. Speciale laatjes voor potlooden verdwijnen fn den zijwand. Daarachter volgen twee geriefelijke feauteuils. Aan den rechterkant der cabine bevinden zich drie van zulke fauteuils. Bij eiken ligstoel is een opklapbaar tafeltje aangebracht, waarin een glas ot beker kan worden vastgezet. Rechts achterin in de cabine bevindt zich een provi siekast van 0.57 X 1 X0.75 M. De tolletinrlchting met waachgelegenheid is links achtër de cabine gelegen, terwijl daarach ter een ruimte als bergplaats voor kleeren kan worden ingericht. De cabines zijn ontworpen ra uitgevoerd door de firma H. P. Mutters Zn. te 's-Gravenha- ge. die op dit gebied over een rijke ervaring be schikt. De ruimte achter de cabine Is in de langs- richting tn twee helften verdeeld. Deze kun nen als volgt worden benut: Voor lange lucht lijnen rechts een bagageruim van 3.2 M3., waar van de ruimte, die de provisiekast inneemt, ad 0.43 M3, afgetrokken moet worden. Links een toiletruimte van 19 M3, en era vestiaire van 13 M3. Voqr kortere lijnen; Bagageruimte van 4.5 M3, en toiletruimte van 13 M3. me- in het WUhelmlnakamp Het is in den waren zin van het woord lederen dag kermis voor de kinderen. Den heelen dag is het gejuich en gejoel dan ook niet van de lucht Dit rumoer trok echter de aandacht van de apen uit de oerwouden van den Merapl. Zij kwamen naar de randen van het bosch, om eens te kijken, wat het lawaai toch wel be- teekende 's Nachts zijn Zij in grooten getale terug gekomen en hebben op hun manier feest gevierd door alles, wat breekbaar was. te ver nielen. Den volgenden morgen vertoonde het kamp dra aanblik of er een verwoede veldslag was geleverd. Lepels en vorken waren verbo gen en gebroken, borden waren aan scherven geslagen en alles lag in wilde wanorde door elkaar. De apen hadden zelfs era blik boter bult gemaakt en meegenomen. Wij me'dden reeds, zegt het ,J3oer. Hbld.”, .•dat het debiet der opium-regie In Oost-Java steeds sterker daalt en dat, vergeleken bij den normalen tijd van een jaar of drie terug, het aantal opium-schulvers met ongeveer 30 pCt is verminderd, terwijl het grootste deel der res- teerende 70 pCt. zich met minder opium ver. genoegt. Feller dan eenlg ander verschijnsel accentueert zulks zeker het geldgebrek onder de Inlandsche en Chineesche bevolkingsgroe pen. Een opiumschuiver, die zich eenmaal beeft gewend aan het gebruik van een bepaalde hoe veelheid opium per dag, zal slechts met groote moeite dit kwantum kunnen verminderen. Toch is zulks, en zelfs op groote schaal, het geval en de opiumfabriek te Batavia-Centrum heeft zichop de nieuwe behoeften moeten In stellen. Was vroeger het aantal tubetjes opium met een inhoud van een halve mate gering, omdat daar practisch geen vraag naar bestond en de courante hoeveelheid een tube van een mate 0.386 gram was, thans moeten de kleine tuben in groote hoeveelheden worden aangemaakt. ook het andere uiterste valt echter waar te nemen. Gegoede Chineesche handelaren, die in den goeden tód voor 500 en 600 gulden per maand, zelfs meer, aan regie-opium afnamen, handhaafden deze hoeveelheden, welke in som mige gevallen zelfs werden vergroot. Zoo vroeg een rijke Chineesche handelaar 'te^ Soerabaja aan, per dag niet minder dan 1 thail 38.6 gr. *- opium te mogen koopen. Hetgeen dus be duidt, dat, ondanks de tijden, deze handelaar een bedrag van 900 per maand aan opium wenscht te besteden Voor de opium-regie, welke er zeker niet is, om het gebruik van opium aan te moedigen, moet in dergeUjke gevallen de -overweging gel den, dat deze aanvragers, indien zij hun opium niet van het Land kunnen betrekken, er zeker op clandestiene wljee aan kunnen en ook zullen komen. Uiteraard wordt er toezicht op uitge oefend, dat de verbruikers van zulke groote kwanta opium er geen handel in gaan drijven, doch inderdaad dit opium zelf verrooken, zooals anderen hun tientallen sigaretten per dag nemen. De vorige week werd te Rapenburg, onder de gemeente Boschkapelle, een gezin, bestaande uit man. vrouw en vier kinderen, uit zijn wo ning gezet. Niemand bleek zich om hen te be kommeren, althans de menschen bleven zonder onderdak en zochten hun toevlucht In een droge sloot nabij den weg, waarin eenlg sohamel huis raad. een tafel, een paar stoelen én een twee tal ledikanten, geplaatst werd, aldus bericht de Telegraaf” In dezen treurigen toestand brengt het gezin dagen en nachten door, blootgesteld aan regen en wind. LEIDEN <R. K Vakschool voor Meisje») Voor het Staatsexamen Koken en Voedingsleer N VIII slaagden de dame» J. M Dalebout, Haarlem, A. A. A. v. Holstein <Zr. Clavertne) te Lisse; 8 M. Kok te Zwolle; J. Plantenberg (Sr. Francine) Kerkrade; M. J. C. Soeters, Breda en O. A. Veeger. Nijmegen. Mej G. J Vlaskamp te Deventer slaagde voor het praktisch gedeelte. Voor het Staatsexamen Huishoudkunde en Waschbehandellng N VII slaagden de dames: E. J. M Brabants. Breda; C. H. M van Emme rik, Overveen; J. O. Oassner te Enschedé; F. H. van Noort, Lelden; J. C. van Opzeeland. Haar lem en M Wagenaar. s-Hertogenbosch. Mej. J. van Noord te Oegstgeest slaagde voor het theoretisch gedeelte. Het diploma „huishoudkundige” werd behaald door de dames: J. Alkemade. NoordwUk; H. Blom, Oegstgeest: A. Brouwers. Lelden; Zr. Bernardo. Bteyl; Ph Boot. Leiderdorp; Zr. Oer- trudo. Steyl; C. A. Hlldemiase, Alphen aan den RUn; A. van Horn, Hilversum; J. van Kampen hout (prakt, ged A Langemeyer. Heemstede; Y. V. d. Most v. Bpeyk. Leiden: Ph. Schellekens La eken, M. Schouten. Alkmaar; M ten Thij, Enschedé; J. O. van ülden. Lelden; Th. Wach ter», Groningen; C. Wijten burg. Lelden. Eén af- te Scheveningen de Huishouding” BU de werkzaamheden aan de tunnel on der de Schelde te Antwerpen, ondervinden de kloeke bouwers den laatsten tUd veel tegen spoed. Den 9en Juli des morgens ongeveer vier uur deed zich In de tunnel voor voetganger», welke aan de 8t. Jansplaata begint, maar nog niet tot onder de rivier is gekomen, een ern- «tlge grondverzakking voor, waardoor het wa ter de tunnel binnendrong- De schade, welke hierdoor werd aangebracht, was zeer aanzien lijk. Eenlge dagen geleden kwam er weer een instorting voor, waardoor een gat ontstond van 15 b(j 6 «1 9 meter. ©e werkzaamheden aan de tunnel worden door een ra ander ern stig vertraagd. Het plan om een tunnel onder de Schelde te bouwen en zoodoende Antwerpen een kor ter» verbinding te geven met den Westelükra Sch»lde-oever Is reeds oud en over deze be. langrijke kwestie is meer dan 30 jaren ge schreven en beraadslaagd. De laatste jaren werd de behoefte van de stad Antwerpen om >p den linker Schelde-oever uit te breiden steeds grooter. Om deze uitbreiding echter mogelljk te maken, moet een verbinding tus- schvu dezen en den rechteroever, waarop zich de stad en haar havenwerken bevinden, tot «tand worden gebracht. Een brug aou om de scheepvaart zoo hoog worden gelegd, dat niet ilt te voeren opritten aan de oevers zouden zntstaan. Tot era zwevend veer kon men. eveneens met het oog op de scheepvaart niet ivergaan: er bleef dus niets anders over dan het maken van een tunnel onder de rivier Op den onbewaaktra overweg in de spoorlijn Goor—Delden is Vrijdagavond een ongeluk met doodelljken afloop gebeurd. De 33-jarige landbouwer J. Wlemering uit Kerspe’-Goor wilde zich, nadat hu zyn ver loofde, die vlak bu Goor woont, thuis had ge bracht, per rijwiel naar zUn woning begeven. Toen hU den onbewaakten overweg In de spoor Üjn Goor—Delden tusschen wachtpost 25 en 36 passeerde, werd hij door den trein, die om 934 uur van Goor In de richting Delden vertrekt, gegrepen en gedood. Het zwaar verminkte lichaam werd 50 M van de plaats, waar het schiedde. gevonden, "liet rywiel was totaal nield. De marechaussee uit Goor, die spoedig ter plaatse was. stelde era onderzoek in. Het ztoffelijk overschot werd naar het lUkenhulsje op de Algemeene Begraafplaats te Goor over gebracht Het ongeluk is des te droeviger, daar Wle- menng binnenkort In het huwelUk zou treden en juist gisteren den geheelen dag met zijn verloofde was bezig geweest hun toekomstig» woning op het Zeldam In te richten. -4---- Gedurende de reis is meestal slechts een der belde bestuurders bulten in de stuurhut. Gemid deld wisselen ze elkander om de 2 uur af Dege ne, die rust, heeft, sijn plaats rechts vooraan. De marconist heeft zijn plaats links vooraan. De werktuigkundige zit achter in de kajuit en neemt stewarddiensten waar, want eiken och tend worden uit het hotel, waar men den nacht heeft doorgebracht, thermosfleeachen met thee, koffie en koele dranken meegenomen, alsmede brood, vleesch, vruchten enz., die in de provl andkast een plaatsje krijgen. En telkens wordt de reis aangenaam onderbroken door een ont bijt. era kopje koffie, een koude lunch enz. Wie onderweg dan nog op de kaart de vlucht over het wisselende landschap volgt, af en toe eens wat leest, aanteekeningen maakt enz., behoeft zich geen oogenblik te vervelen. Aan het ge raas der luchtechroeven went men al spoedig, vooral wanneer men geluiddempers of watten In de ooren aanbrengt. Gemiddeld wordt acht uur per dag gevlogen, met één landing onder weg om Benzin» lii te nemen. BU het bereiken van het eindstation van de dagétappe. waar men meestal "s middags tegen drie uur aan komt, staat een auto klaar, die den passagier terstond naar zUn hotel brengt, waar een ka mer voor hem gereserveerd Is door den plaat- selUken agent der Maatschappij Kosten van hotel en voeding onderweg zUn in den passa- geprijs inbegrepen. De vroege aankomst stelt den reiziger in staat nog menige schilderach tige stad te bezoeken. Op de zomerroute zUn het Boedapest, op de winterroute Marseille en Rome, dan Athene, Cairo, Bagdad, later Jodh pur, Calcutta, Rangoon, alle steden met een eigen karakter, een eigen stUl, alles bU elkaar een ervaring voor het leven. Natuurlijk gaat niet alles van een leien dakje. De weersomstandigheden brengen nog soms moeilijkheden mede. Het zijn de zandstormen, die reeds vaak na Cairo beginnen en tot Akyab kunnen voortduren, doch die In hun hevigheid Wel zeer Indrukwekkend zUn en de navigatie bemoeilijken, doch naar de ervaring van twee jaren bewijst, geen nadeel aan een vliegtuig en motoren bUjken te berokkenen. De moesson- buien welke van Juli tot en met September du ren, brengen eveneens moeilijkheden In de na vigatie mede en hebben bovendien tengevolge, dat terreinen somtijds door den overvloedigen regenval zacht worden en daardoor vertraging veroorzaken. Deze vertragingen zijn echter tot nu toe betrekkeUJk gering geweest. plan om een tunnel te bouwen werd t door de Intercommunale Mij van Linkeroever der Schelde, welke maat- PPU in 1906 werd opgericht, met het doel linker-Scheldeoever zooveel mogelUk uit te breiden. Op 16 September 1930 opende deze maatschappU de inschrijving waarbij 60 of. ferten werden ingediend door 10 firma's of combinatie» van firma's. Het bouwer, van de tunnel werd toevertrouwd »an de Intern. MU. Pleux Frankl" te Luik. Door genoem de Intern. MU- werden 14 ontwerpen inge diend. De voorkeur werd gegeven aan het ontwerp, dat een tunnel voor voertuigen, als mede een afzonderlUke tunnel voor voetgan gers had. Aan dit plan werd de voorkeur ge geven. omdat deae oplossing veel goedkooper bleek dan de breed» tunnel voor voetgangers en voertuigen tegeUjkertUd. en tevens omdat men het niet logisch achtte de voetganger» in deselfde galerij met de auto's toe te laten. De lengte van de tunnel voor het rUdend verkeer bedraagt 2110 meter. De ingang van des» tunnel aan den rechteroever (dus in Antwerpen) zal zich op de Ankerrul bevinden, nabij de RhUnplaats. Vooral voor het Verkeer, hetwelk uit Nederland komt en den linker. Schelde-oever moet volgen, is de»e ligging bü- zonder gemakkelijk. De eerste 171 meter van de hellingen op lederen oever bestaan uit een vloer en twee schraagmuren In gewapend be ton. Hierop volgen twee doelen van 209 meter lengte samengesteld uit een ringvormige tunnel in gewapend beton. terwUl het middel ste gedeelte van de tunnel, ongeveer 1350 meter lang, in era U»eren buis aal liggen. De rijweg in de tunnel zal büna 7 meter breed ‘t worden, waarlangs een smal trottoir zal wor- den aangelegd; dit trottoir Is echter alleen w toegankeUjk voor de polltie, die het toezicht in de tunnel moet houden. Aan de ventilatie heeft men geheel bijaon. dere aandacht geschonken, daar d» tunnel na tuurlijk hoofdzakeUjk door auto's zal worden gebruikt. De versche lucht zal onder het rij. vlak worden aangevoerd; sfj treedt dan zij waarts uit, terwijl de verbruikte lucht over bet dek van de tunnel wordt afgevoerd. Verschil lande luchtechachten mot taltUke ventilatoren worden aangebracht. De tunnel voor voetgangers bestaat uit oea nagenoeg horizontale galerU, ongeveer aan KM. ten Zuiden van de tunnel voor het ver keer liggende. Door middel van twee 34 meter diepe schachten is des» tunnel vanaf d» straat aan beid» zijden toegankelük. Deae tunnel krijgt een breedte van 3-SO, verdeeld in twoe trottoir». Des» tunnel is cirkelvormig en wordt aangelegd van gewapend beton. De toegangs- schachten zijn vooralen van Uiten, welke in twee richtingen kunnen worden gebruikt, ter wijl in Iedere schacht tevens een veillgbeids- trap wordt aangebracht. Op de plaats, waar de tunnels worden gebouwd. Is de Scheld» on geveer 400 meter breed. Het is dus een reus- achtige onderneming, deze tunnelbouw. Waar de diepte van de, rivier gemiddeld 13 meter be draagt, gemeten beneden den kadegrond. en de hellingen van de tunnel natuurlijk gelet delljk moeten zijn, is het niet te verwonderen, dat de tunnel buna see maal aoo lang wordt als de eigenlijke breedte van de rivier Is. De aannemersmaatschapplj heeft den bouw berekend op 280 millloen Belgisch» francs, terwül de werktud drie jaar ml duren. de huishouding" werd uitgereikt aan de dames: K. van Ameron- gen. M Karstens en H. C. van der Linden te Leidden; W Jagers, Rijpwetering en C. E. Lee- nen. Warmond. Geslaagd voor het examen coetuumnaaien de dames: C. Kuperus en J. M van Valderen te Lelden: B. van der Hoeven te Zoeterwoude; I. Klss te Sassenhelm: A Lootnans. Haserewoude en C Niersman te Voorschoten. Geslaagd voor het examen linnen- en coe tuumnaaien de dames: F. Koet en C. van Noort, Leiden: A. Deurlo en J. Laamens. Leldschen- dam; A. de Rooy. Oegstgeest en W. Weststeln te RUnsaterwoude. Geslaagd voor het examen van den driejari gen middagcursus de dames: O. Anes, E. de Jong, J. Overdevest. M. Thoolen en J. Zaalberg te Lelden: H. Kasbergen. Oegstgeest;. G. Los, Leiderdorp; L v. d. NieuwendUk. Voorschoten: N. Rietveld te Leiderdorp: A. van Schie, Kat wijk en O. van Went te Noordwijk. Geslaagd voor het examen costumfère de da mes: M. Amoudus. M. de Boer, I. Laan, J Sllerings te Leiden en F. Pauelsen te Nieuw koop. Voor het examen van den driejarigen volledi- gen avondcursus de dame» A. d. Kaay. K. van Kampen. A. Klein, N. Owel, C. Vogelesang. allen te Lelden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 14