Prikkeldraad
a- I
EEN GEVAARLIJKE MEDICIjfcJ
KATHOLIEKEN
EN DE FILM
Tuinders in nood
dB
VACANTIE-TIJD
R. K. Meubelmakers
bijeen
Past op Uw kinderen! Kinderen past op!
Brusselsch Congres
Bloeiende actie
De zorgen van den
Middenstand
Zoo zijn er
MAANDAG 25 JULI
CONGRES TE NIJMEGEN
Vervofrertng
ZWEEFVLIEGEN TE EGMOND
Reeds twee examens afgelegd
PER FIETS NAAR LOURDES
Drie dappere Dieasesmeen
Productie en uitroer ran rarkens
Groote belangstelling, doch weinig
nieuws
Boeteprocessie naar
O.L. Vrouw ter Nocxl
Organisatie en crisis. Oordeel over
het rapport-Welter. Versobering
eerst in hoogere kringen
it
onze
het „vrije «pel” der econo.
i
Internationale.
Er werden
Verschillende
een
t
5
één ving de boeteprocessie aan.
verschillende liederen werden ge-
dezen
liever
Spr.
het vertrouwen dat
Zelden sagen we hopekxwer geeetesver-
Warrlng: een partij op Christeiyken grond
slag. waarin bijvoorbeeld Mohammedanen.
Boeddhisten en Cbristustoochenaars welkom
sum
zijn
en
Gevraagd een Goed Tehuis voor
jonge hond. Geen R. K. Ged. O.
Gracht 32 Rd.
In
Eerw.
den in de lucht moet hebben gegl
volgt het brevet B daartoe moet 1
een minuut hebben gezweefd terwl
Dezer dagen heeft te Brussel het katholieke
fllmcongres plaats gehad, dat wjj tevoren reeds
hadden aangekondigd. De bijeenkomst ging uit
van de Katholieke Filmcentrale in België, een
instelling, die op andere wijze werkt dan de
K. F. C. in Nederland, en wier hoofddoel is de
katholieken zooveel mogeljjk te organlseeren op
het zoo belangrijke terrein van de cinema. Tot
dusver zjjn 200 van de 1700 bioscoopzalen in
België bij de K. F. C. aangesloten. Wanneer
deze tweehonderd tot het dubbele zullen zijn
aangegroeid -r- en dit kan gemakkelijk dan
zullen de Belgische katholieken een zeer groe
ten invloed op de filmexploitatie kunnen uit
oefenen.
Deze gedachte was dan ook een der hoofd
thema's van het congres, zoowel in de Viaam-
sche als in de Fransche sectie, waar honderden
belangstellenden aanwezig waren, een omstan
digheid, die de aanwezige Noord-Nederlanders
niet zonder reden eenlgermate benijdden.
De redevoeringen der verschillende sprekers
en de gedachtenwisseling, die zich daarna ont
spon. bewogen zich voornamelijk om de vraag:
hoe kunnen de katholieken t bioscoop-kwaad
keeren langs directen en Indirecten weg. en
daarbij deden zich geen nieuwe gezichtspunten
voor. De conclusies van het congres, die onder
applaus werden aangenomen komen alle neer
op de gebruikelijke conclusie van alle filmcon-
gressen: de katholieken moeten geestdriftig
belang stellen in het film vraagstuk; zij moeten
zalen oprichten en gewetensvol de films keu
ren; de katholieke actie, doch vooral de Pers,
dient zich ernstig met de fllmkwesties bezig te
houden; en*. enz. Dit alles moet echter cen
traal geschieden en daarom drong het congres
er op aan dat de exploitanten zich bij de K. F.
Centrale zouden aansluiten.
Juist bjj gebrek aan nieuwe gezichtspunten
kwamen verschillende redevoeringen sterk met
elkaar overeen. Hetgeen de E. H. Socquet be
toogde over het standpunt, dat de katholieken
ten opzichte van de film moesten Innemen,
moest practlsch later bevestigd worden door de
woorden van Kanunnik Boon. Minister Heyman
en tenslotte Kardinaal van Roey. Zoo zijn con
gressen nu eenmaal: besluiten vallen er niet,
opvattingen blijven achterwege, men bouwt
voort op voorgaande bijeenkomsten en.... men
ontmoet elkaar. Dit laatste is misschien het be
langrijkste. Op dit congres waren honderden
belangstellenden en de Noord-Nederlander, die
contact zocht met Belgische filmliefhebbers kon
hier zijn maft
öt i
religie, öt zonder positief geloof
Gods-idee met zich mededragen door
het leven, öt het gezag erkennen, sociale
Rechtvaardigheid willen en handhavers
zijn van een samenleving, die ieder het
zijne geeft.**
De directie vaa den Landbouw deett made,
dat gedurende de dagen 1420 Juli zijn geslacht
voor bacon bereiding13 JM vooraf ge anrta 7
dagen 15-386) varkens, terwijl werd uitgevoeed
bacon, afkomstig van 16 OM <134721 varteen*.
In Denemarken werden in deetlfde periode
geslacht 116.048 (138.104) stuks en uitgevoerd
140660 (143618).
De totale invoer van bacon ta Groot-Brit-
tannlë beliep tn de week van 11—M JaM 2MJM
(33064A) carts.
„Geen neutrale party, die alleen vak
belangen dient, maar een partij op
Christelijken grondslag, die allen omvat,
die öt zijn jrereenigd in een bepaalde' pera tegen de
Onze ekonomlsch zoo verwarde tijd «tast
voor groote problemen. Honderdduizenden
jonge en werkkrachtige menschen vinden
geen arbeid en zwerven lusteloos en doel
loos langs 's Heeren wegen.
Landbouw, tuinbouw, scheepvaart en in
dustrie liggen voor een goed deel lamge
slagen en zien wanhopig uit naar betere
tijden.
Dit alles is overbekend, wjjl belangheb
benden wel hebben zorg gedragen, dat
regeering en publieke opinie zich* met hun
wanhopigen strijd om *t bestaan bezig hou
den.
1 Moge waar zijn, dat die belangstelling
van publiek en overheid niet altijd afdoen
de of zelfs maar gedeeltelijk soulaas bracht,
in leder geval heeft het algemeen mede-
voelen een troostende uitwerking.
Er is echter een groote groep in
samenleving, wier zorgen nog niet aan de
groote klok werden gehangen. Dat zijn de
vele zelfstandige ondernemers en winke
liers, die men pleegt samen te vatten onder
den naam: handeldrjjvenden- en indus-
trieelen middenstand.
Doch ook bij deze groep landgenooten
beerscht de allergrootste nood; ook daar
-bestaan kwesties, welke schreeuwen om een
oplossing.
Dit helder in het licht te hebben gesteld,
is de verdienste van een boek, waaraan we
hier een korte bespreking willen wijden.
actueele films ook andere programma's te ver-
toonen, samengesteld uit klassiek geworden
films. De fllm-evolutle Immers geschiedt zoo
snel, dat de nieuwigheden zonder waarde de
goede, zuivere fUms uit vorige jaren gemakke
lijk kunnen verdringen. Aan de crltlek is de
taak om hierop te wijzen, aldus pater Morllon.
die hiermede meer voor België dan voor Neder
land den spijker op den kop sloeg. In ons land
verricht de filmcritiek deze taak reeds gerui-
men tijd met succes. In België echter, waar
slechts nu en dan in die richting gestreefd
werd, bleef het succes uit. De Belgen zijn in
het algemeen meer op film verzot dan de Ne
derlanders. De bloscoopen zitten er vol en de
programma's loepen in somlge zalen tot zes
maal per dag, onverschillig of deze program
ma's stammen uit Hollywood. Neu Babelsberg
of. wat nog erger is. de Fransche Industrie.
In de Belgische katholieke pers komt het voor
en ook hiertegen keerde zich de rede van
den Dominicaan dat filmprogramma's wor
den aangekondigd. z.g. buiten verantwoorde
lijkheid van de redactie. Dit moest volgens spr.
onmogelijk zijn en hieraan moest onmiddellijk
een eind worden gemaakt.
Ziedaar enkele punten In de rede van pater
Morllon. welke punten men gaarne onder
schrijft. Anderszljds werden eenlge meenlngen
gepasseerd, die getuigden van een angstwek
kende onbekendheid met sommige verschijnse
len. Zoo verbaasde het ons te vernemen, dat
België vermoedelijk het eerste land zal zijn dat
een katholieke filmproductie zal tot stand bren
gen, waarbij Vlaanderen voorop Zal gaan. Ware
de eerw. spreker eenlgszins op de hoogte gesteld
van de strevingen der kathblleke Hollanders
die toch zijn stambroeders zijn dan had htj
de brave voorspellingen omtrent een Belgische
productie ongetwijfeld achterwege gelaten. Er is
Immers In Nederland" een katholieke productie
niet in wording maar reeds tot stand gebracht
en het kan hoogstens nog een paar weken duren
voor de katholieke film In Nederland gaat loo
pen. Er is bovendien en ook dit schijnt men
In België nog niet te vermoeden een Inter
nationale Katholieke fllmorganlsatle met eigen
productie In wording uitgaande van Nederland
en Ijverig opgevangen In Duitschland. Hierop
werd trouwens tijdens de gedachtenwisseling
met grooten nadruk gewezen door den heer Ri
chard Muckermann. die daarmede blijkbaar een
openbaring deed
Voor het gevoel van een Nederlander school
dan ook een zekere argeloosheid In de meenln
gen die nu en dan op het congres werden ver
kondigd en die in de rede van den Dominicaan
nog in het geringste aantal aanwezig waren.
In een volgend nummer komen wij nog op
andere aspecten van het congres terug.
..De tijd dringt, wacht niet langer” door
Paul Man. N.V. Leldsche Uitgevers MIJ.
Onder plechtig klokkengelui, maar tevens
onder stroomenden regen, zijn deze week vin
hun pelgrimstocht naar Lourdes drie jongelui
uit Diemen, die den geheelen tocht heen en
terug per fiets hebben gemaakt, daar terugge
keerd. Enthousiast verwelkomd door vrienden
en vele parochianen werden zij naar de kerk
geleid, waar een korte plechtigheid plaats hark,
dlc vooral trof door de schoone liturgische dank
gebeden voor den behouden terugkeer van de
pelgrims.
Een kort Lof werd besloten met het zingen
van het bekende Lourdes-Maria-lled. 's Avonds
werd een feestvergaderlng der Congregatie ge
houden In het vereenigingsgebouw. Pastoor
Lasance nam het woord, om den drie leden een
hartelijk welkom thuis toe te roepen. Spreker
bood hun een gouden medaille aan. met den
wensch, dat *U deze steeds zullen dragen in
dankbare herinnering aan Onze Lieve Vrouw
van Lourdes. Daarna hield pastoor Lasance een
causerie over een reis naar Lourdes, toegelicht
door lichtbeelden.
De heenreis naar Lourdes vorderde veertien
dagen <1365 K.M.). Tijdens het verblijf te Lour
des was daar eveneens aanwezig pastoor Lasan
ce. die rich met twee parochianen daarheen
begeven had.
De terugreis word in dasMan dagen afgetegd.
niet missen. Overigens geldt ook
hier weer de oude klacht, dat men van katho
lieke zijde te zeer het aesthetlsche element en
bagatelle behandelt. Slechts eenmaal werd met
nadruk behartiging van het schoonheldselement
geëlscht en wel in de rede van peter Morllon
O. P., die terecht erop wees, dat een katholieke
filmproductie zal te rekenen hebben niét alleen
met den moreel-goeden inhoud maar even
zeer met de zuivere filmische vormgeving, het
geen vager door Kann. Boon werd betoogd,
waar hij uiteenzette, dat wij de menschen door
middel van de film os. moeten opvoeden tot
waardeerlng van de schoonheid. De rede van
Pater Morllon. die de interessantste spreker
was, specialiseerde zich op de taak van de Pers,
die op het terrein van de film zulk een belang
rijke rol te vervullen heeft om. In het kweeken
van een katholieke filmmentalitielt. HU waar
schuwde terecht tegen de z.g. fllmactualiteit.
d wz. tegen de neiging van vele bladen om zich
alleen te bepalen tot de beschouwing van de
loopende film waaraan het groote gevaar
verbonden Is dat de actueele programma’s de
crltlek gaan beheerschen. Het Is namelUk van
bet grootste nut om ter vergelijking met de
van tendenz topzwaren
een romantische brochure
zich als
meenden
niet achterwege te mogen laten.
Riekje heeft hem, rood om-
klelne
A. B. K. vertelt in „Het Volk”, dat hij
eens bij een hospita gewoond heeft, die
altijd woedend protesteerde, als hij ook van
het allerlekkerste eens een hapje aan
het poesje wilde geven. Dan smaalde ze:
„Je kan het net zoo goed aan de papen
geven” want zoo vervolgt A. B. K.
de Roomschen waren de nachtmerrie van
d*r dommen kop; A. B. K. moet zijn hospi
ta dan geantwoord hebben;
„Mensch, wees toch stil, want je zegt im
mers zelf, dat je ze niet kent!”
Maar dan gaf zij hem trotach weer te
rug:
„Ik kei» ze niet en ik wil ze niet ken
nen!"
Zoo zijn er.
A. B. K. vertelt in zijn zelfde krabbeltje
echter nog méér:
een zeker
rand, deze kleine advertentie uit het
„Haarlemseh Dagblad" toegezonden:
Nog één opmerking. Dat de mannen nr
de pers, wier bureaux en woningen geïn
stalleerd zijn met cadeaux, er in dit boek
zoo bekaaid afkomen, zullen we maar glim
lachend voorbijgaan; zij deelen overigens
dit lot met juristen, „schoolmeesters" enz.
Doch met grooten ernst protesteeren we
tegen de onwaardige houding van den
schrijver ten opzichte van de geestelijkheid.
Alleen die priesters, welke in hun hart
rebelleeren tegen hun geestelijke Overheid,
worden als edele figuren voorgesteld. De
andere zijn in dezen roman onwetende,
onmenschkundige en vooral liefdelooze
doordrijvers.
Trouwens, dat de schrijver den drager
zijner ideeén. Jan Rommelts, laat afgeven
op menschen, die .houvast zoeken in ency
clieken en rondschrijvens”, teekent zijn
mentaliteit voldoende.
Misschien hebben wjj met dit artikeltje
aan dit boek te veel eer bewezen, maar
omdat we weten, dat sommige Katholieken
propagandist er van opwerpen,
we een ernstige waarschuwing
de toekomst, waarin veel strijd wacht,
verheugde zich ook over 1—- -
de leiders bij de leden genieten.
Namens de afdeellng Nijmegen werden nog
bloemen aangeboden.
Na de ochtendvergadering vereen^den de
leden zich aan een gemeenschappelljken maal
tijd in „Unltas.'
In den namiddag werd het congres voort
gezet.
Medegedeeld werd dat berichten van sympa
thle waren binnengekomen van de zuster
organisaties uit Duitschland. Elzas-Lotharin-
gen. Zwitserland en Oostenrijk, welke orga
nisaties door economische toestanden verhin
derd waren haar vertegenwoordigers te zenden
naar het Nijmeegsen congres, waarvoor zij
beste wenschen zonden.
We moeten Riekje en A. B. K. dankbaar
zijn, dat zij dit ontroerend geval van hon-
den-Uefde aan de vergetelheid ontrukt
hebben.
Niet waar? Wie z'n hondje lief heeft en
bezorgd is voor deszelfs ziel en lichaam,
waakt er voor, dat het beestje niet in een
R. K. omgeving terecht komt.
Het arme dier zou er zijn ttjdeltjk an
eeuwig ongeluk tegemoet gaan!
Je moet er niet aan denken, dat zoo*n
teer geliefd beestje voortaan wonen sou in
een Roomsch huls, waar allerlei afgods
beelden aan de wanden prijken, waar
kruisen geslagen worden, waar rozenkran
sen geheimzinnig worden af-gepreveld.
Waar "het beest Roomsch eten zou moeten
Mlikken, waar het zou moeten slapen in een
Roomsch hokje, in een Roomsch mandje, en
waar je kunt nooit weten! misschien
wel eens een pastoor, of veel erger nog!
een.... Jezuïet op visite komt met den
gebruikelijken vlfjmscherpen dolk onder
zijn naar kaarsen en wierook riekend zwart
omhulsel!
Nog afgezien van de gevaren voor tijd
en eeuwigheid, waaraan je lieveling bloot
zou staan, je kunt zoo’n net opgevoed
dier zich toch niet laten encanallleeren
met volk van zóó laag allooi!
Neen! In der eeuwigheid
„Geen R. K."l
Zoo zijn er.
De Ned. R. K. Bond van Houtbewerkers,
Meubelmakers en Behangers. „St. Antonlu-s
van Padua’’ opende Zaterdag *Un twee-
daagsch congres In „Unltas” te Nijmegen.
De heer De O rood, bondsvoorzitter, uit Am
sterdam, hield de openingsrede, waarin hij al
lereerst wees op de economische Inzinking,
met als gevolg
mlsche krachten.
De léden ondervinden dit ook In eigen land
o.a in klompen- en mandenindustrle.
In de meubelindustrie zijn de werknemers
er redelijk afgekomen, dank zij den BedrUfs.
raad en de houding van de R. K. Werkgevers
en de goede samenwerking met den ChristelU
ken bond
In de houtbedrijven volgde een kleine loons,
verlaging. In de kuipers, en kistenmakersbe-
drjjven kon nog geen voqr de partijen bevredi
gende oplossing verkregen worden, door on
voldoende medewerking der Rotterdamsche
werknemers. Een loonlnzlnklng dreigt daar
door.
Het ledental steeg tot 6400. Twee duizend
kwamen er bij 140 leden gingen heen^
De financiën van den 'bond zijn gezond.
Niettegenstaande 50.000 moest worden uit
gekeerd bij stadingen Is er nog 35.000 ge-,
reserveerd. Met de werkloosenkas ging het
minder goed. In twee jaar werd 400.000 uit-
gekeerd.. Het jaar waarin wij thans leven
eischt nog eenzelfde bedrag. Naar middelen
werd gezocht om de werkloosenkas te verster
ken en die werden gevonden in contrlbutiever-
hooging en bijdrage uit de bondskas tot een
som van 30.000.
Ten slotte hield spr. een warm gestemd plei
dooi voor de christelijke sociale hervorming
der maatschappij, waarin de overheid begrijpt
en beseft dat de mensch doel is van Gods or
dening en het kapitaal slechts hulpmiddel om
den mensch te dienen.
Spr. pleitte voor versterking van de katho
lieke arbeidersbeweging. Wij allen moeten
Christus’ leer van liefde en rechtvaardigheid
beter leeren verstaan in den geest der pause
lijke encyclieken.
In het zweefkamp te Egmood aan Zee is
druk leven. De Instructie, die berustte bij den
beer Wendling, woedt nu mede uitgeoefend
door de heeren van Hulst en den Kampleider
Kruithof.
Het oefenen la in voiles) gang
deser dagen twee examens afgelegd.
De toekomstige zwever moet namelijk ver
schillende brevetten veroveren. In de eerste
plaats het ag- brevet A. waarbij hl) 20 secon-
- - - - - -*-•—lieden. Dan
hU vijf maal
vlfl voor het
brevet C. een vlucht van vijf minuten moet wor
den afgelegd. Nu, als men vijf minuten heeft ge
zweefd. daarbij verschillende bochten heeft
beschreven en dit langs de duinen. dan kan
men gerust seggen, dat de zwever al aardig op
weg is.
Men begrijpt dat de beide zwevers Weber en
Stoll, die hun eerste examen aflegden, in de
wolken zijn en hoewel se al menig uurtje In
een motor-vliegtuig hebben doorgebracht, de
zweefsport roemen als een, die zeer bljaondere
ervaringen meebrengt.
Vrijdagmorgen hebben de drie instructeurs
achter een auto verschillende vluchten uiige
voerd Hoewel dit reeds eerder op het vliegveld
Schiphol door Ir. Von Baumhauer was ont
wikkeld. moest de toepassing op het strand nog
plaatsvinden. Dit bleek soo buitengewoon goed
te gaan, dat ook wanneer er weinig of geen
wind is. of de wind in de richting langs het
strand waalt, men met behulp van de auto
de leerlingen kan bUjvep oefenen.
Er zijn nu twaalf leerlingen in het kamp. Er
kunnen nog leerlingen worden aangenomen.
Het plan is het kamp tot 31 Augustus voort
te zetten. We raden een teder aan, die met
deee mooie sport kennis wil maken, dese gele
genheid niet te laten ontsnappen.
En dan nemen ze *t ons n^g kwalijk,
dat wy er naar streven, het katholicisme
te doen leeren kennen, zooals he 1S....1
Er waa niet veel voor noodig om de tuindéM
van den L. T. B. bijeen te krijgen voor een
boeteprocessie naar O. L. Vrouw ter Nood te
Heiloo.
Spontaan kwamen de duizenden uit alle
streken van het bisdom, uit het Westland, vit
West-Friesland en uit Noorderkwartier per
flets, bus ot auto naar Maria's genadeoord,
waar de groote beévaartskerk al spoedig te
klein bleek om de ruim 3000 beévaartgangers
te bevatten.
In zijn welkomstwoord constateerde Pastoor
A. J. M. van Meeuwen van Heiloo, dat nog
plmmer beévaartgangers bij O. L. Vrouw ter
Nood in zoo grooten getale geweest waren.
De Plechtige Hoogmis werd opgedragen door
den Geestelijk Adviseur van den L. T. B., den
Zeereerw. Rector J. B. Kok, daarbij geassis
teerd door den Zeereerw. heer A. J. M. van
Meeuwen, pastoor te Heiloo, en den Weleerw.
heer J. Jansen, kapelaan te Obdam.
het priesterkoor hadden Tcrzghlllrinrtn
heeren geestelijken plaats genomen.
Aanwezig waren verder om. het Hoofdbestuur
van den L. T. B„ het Tweede Kamerlid L.
Katnpschöer. de heer J. D. de Kok van Prov.
Staten van Zuid-Holland, mr. J. Bomans
van Ged. Staten van Noord-Holland en de
heeren N. Dekker, P. Braakman en J. Valke-
ring van Prov. Staten van Noord-Holland.
Rector Kok hield een predicate, waarin hij
de L. T. B.'ers aanspoorde tot gebed tot Maria,
de Moeder van Barmhartigheid. Dese massa
demonstratie aldus spr. is In achriüe te
genstelling met den kreet van oproer die deser
dagen uit tulnderskringen gehoord werd.
Het stond bij mij vast, dat de opkomst hier
veel grooter sou zijn dan op de demonstratte-
vergadering, de vorige week tn Haarlem en ik
ben in die verwachting niet teleurgesteld.
De gewijde spr. spoorde aan tot berusting en
gelatenheid, om hulp en steun, ook voor de
landsregeerders in hun moeilijke taak.
De gewijde spreker eindigde met een vurige
aansporing om de moeilijkheden met edelmoe
digheid en mannenmoed te dragen.
bedevaartgangers
onder de H. Mis tot de H. Tafel.
Het zangkoor voerde de rtrirntommégn MIs
van Perosl uit.
Om half
waaronder
eongen en gezamenlijk werd gebeden.
Tegen 2 uur begaven de beévaartgangerz
zich huiswaarts.
onder den grond kregen slechts 21 cent per
uur. Zoo mqest er een revolutlonnaire staking
uitbreken, wijl de massa In België werd ge
offerd aan de belangen van enkelen.
Dit was een onchristelijke sociale politiek In
België,w.elke ernstige conflicten in het leven
riep en in een katholiek land als België com
munistische invloeden naar boven deed ko
men.
Spr. noemde België een waarschuwend voor
beeld voor andere landen waar de christelijke
sociale gedachte uit het openbare leven ge
weerd wqrdt en niet in practische daden wordt
omgezet
De heer De Grood onderschreef de meenln
gen van de heeren Schutte en Braakman, dat
wij. moeten vormen een christelijke sociale
samenleving en- dat in dit streven lntematleo7
nale samenwerking noodzakelijk is.
Spr. dankte den heer Lucassen voor de har
telijke ontvangst.
De heer H R. Lucassen huldigde namens de
leden het bondsbestuur ter gelegenheid van
het 12H-j*rig bestaan van den bond. Spr
huldigde de hoofdbestuurders, de heeren De
Grood (voorzitter), v. d. Post (secretaris), Van
Hees (penningmeester) en Van de Leeuwen en
Glelen bij hun ambtsjubileum en bood hun
stoffelijke blijken van waardeerlng aan.
De heer De Grood dankte namens
medebestuurderen voor het huldeblijk
vooral voor het vertrouwen.
De heer Verdellen, uit Gent, voorzitter der
Christelijke Internationale, huldigde ook de
jubilarissen, wees op hun moeilijke taak voor
De heer J. Schutte, secretaris van het
R. K. W. V-.. sprak een woord van sympathie
namens het R. K. Werkliedenverbond en sloot
zich bij de rede van den bondsvoorzitter aan.
die reeds gewezen had op de ongunstige eco
nomische toestanden welke ook versobering
medebrengen voor den werkenden stand. Maar
allereerst moet versoberd worden door hen,
die versoberen kunnen. De arbeiders hebben
steeds slechts een sober bestaan gehad en kun
nen zich niet vereenlgen met de zienswijze
dat de kapitaalvorming op 't oogenbllk moet
mogelijk blijven ten koste van de arbeiders. In
dit opzicht kunnen de arbeldersledders zich niet
vereenlgen met alle voorstellen der commlssle-
Welter. Men mag niet aantasten het sober mi
nimum der werkloozen. Andere standen, waar
nog overvloed heerscht in vele kringen, moeten
eerder een offer brengen In het algemeen be
lang dan dat dit gevorderd wordt van de
werknemers, die slechts een bestaansminimum
hebben. In die richting zal door onze leiders
gewerkt worden.
Wat de toekomst betreft, merkt spr. op, dat
de publiekrechtelljke bedrijfsorganisatie in het
volle leven aal toepassing krijgen,, dank zjj
de regeenngsbemoeilngen. Er dient In ieder
gpval met meer kracht en meer spoed ge
werkt te worden aan de christelijke hervor
ming der samenleving en nog meer aandacht
geschonken te worden aan de veelzijdige ont
wikkeling van onze arbeiders.
Namens de katholieke Belgische zuster
organisatie sprak de heer P Braakman uit
Gent.
Spr. verheugde zieh over den bloei van den
Nederlandschen bond, welke den Belgen teer
interesseert Is In Nederland de werkloosheid
croot geschat wordt 30 4 40% grooter is
deze nog in België, waar in de meubelindustrie
de werkloosheid bedraag &0%. En toch zijn
de loonen In België veel lager dan In Neder
land, waaruit zou moeten blijken dat de werk
loosheid In België kleiner moest zijn dan In
Nederland. Juist het tegendeel te waar. Spr.
wees op den strijd der Belgische reactlonnalre
werkloozen en de vakorgani
saties. Gelukig kon spr. constateeren dat of-
flcieele enquMtes de eractlonnalre pers in het
ongelljk hebben gesteld. De vakorganisaties
hielden stand en hielden de werkloosheids ver
sekerlng nog aan tech.
Toch heeft de Belgische regeering nog ver-
lagtngen ingevoerd en zijn de loonen der
werklieden met gemiddeld 20% verlaagd; die
der mUnwerkers zelfs met 30 tot 35%.
De levensstandaard hield daarmede geen
gelUken tred de huren, de belastingen enz.
bleven te boog. Men kreeg zoodoende een on
gezonden toestand ta België - waaruit spr
concludeerde, dat de gewelddadige staking
oskter de mijnwerken uitbrak. De mijnwerken
Jammer genoeg is dit het eenig goede,
wat we van dit boek kunnen zeggen: dat
het de ziekte heeft geconstateerd.
Zoo gauw de schrijver het terrein van de
diagnose verlaat en zijn geneesmiddelen
gaat voorschrijven, kunnen wij hem niet
meer volgen. Wij aarzelen niet, hem dan
een gevaarlijk kwakzalver te noemen, die
exi>erimenteert met het leven van zijn pa
tiënt.
Het is hier niet de plaats, over de kunst
waarde van dit boek te oordeelen, al zou
den we het begrijpelijk vinden, wanneer
iemand
roman
wilde noemen.
Wat ons enkel bezig houdt en wat blijk
baar ook het hoofddoel van den schrijver
uitmaakt, dat 1< de strekking van dit
werk,
Keeren we nu nog even tot de diagnose
terug.
Paul Man heeft dan geconstateerd, dat
de doodzieke middenstand lijdt aan de vol-
gefïde vier kwalen:
Het cadeauxstelsel, het grootwinkelbe
drijf, het afbetalingssysteem, de oneerlijke
concurrentie.
We gelooven Paul Man gaarne, als hij
zegt, dat de zelfstandige ondernemer door
deze oorzaken ten gronde gaat; het zou
zelfs niet moeilijk zijn nog méér kwalen bij
den middenstand aan te wijzen.
Maar nu de therapie.
Welk geneesmiddel schrijft de ons onbe
kende, doch blijkbaar katholieke, Paul
Man voor?
Een universeel wondermiddel, geneSing
brengend, voor allé kwalen, een dosis eko-
nomischc en politieke Haarlemmer-Olle
voor in- en uitwendig gebruik: de vermlng
van een onafhankelijke, interconfessloneele
middenstands- of middenpartij.
Het is gelukkig niet meer noodig in ernst
te gaan polemiseeren t^gen een dergelljke
allergevaarlijkste stelling. Het is in den
loop der tijden voor den verantwoordelij
ken Katholiek hij zij arbeider, midden
stander of wat ook tot een axioma ge
worden, dat een politieke party, enkel ge
baseerd op materieele belangen, niet aan
vaardbaar is; dat het eenlge middel om big
het bestuur van stad en land rekening te
doen houden met onze heilige beginselen
is: onze politieke eenheid.
Deze eenheid, na veel stryd verworven,
verbreken wy niet moedwillig, al fluit
de heer Man nog zoo verlokkend.
Maar ook afgescheiden van de onover
komelijke principleele bezwaren, is de voor
gestelde oplossing ook nog praktisch ón
mogelijk.
Stel dat de heer Man zyn zift krygt, en
ja in een roman gaat dat vlug I zyn
32 zetels verovert, hoelang denkt hy dan
dit „blok” bijeen te kunnen houden? Aan
nemende, dat door een of andere coalitie
de 4 middenstandseischen in wetten be
lichaamd zyn geworden, wat geschiedt er
dan verder?
Is daarmee een geheele wetgevende pe
riode gevuld? Komen er dan óók niet aller
lei kwesties aan de orde, waarin de reli
gieuze en moreele principes veen hartig
woordje meespreken? Hoe zal de, in gods
dienstig opzicht zoo gemêleerde fractie-
Mkn zich dan houden?
Natuuriyk ligt ze in een mlntantm van
tyd hopeloos in brokken.
„MIs” zal de schryver zeggen. ,Jk wil
geen neutrale party, maar „een party op
Chrlsteiyken grondslag”.
Óch arm. Men leze dan eens deee ver
bijsterende zinsnede uit het naschrift:
fW