ONZE FOTO- WEDSTRIJD De snelste film- ■oeGge U bij VERICHROME m WIE ZEE HOUDT WINT DE REIS ONTWIKKELING DER LUCHTVAART Wat bereikt werd Het is de moeite waard I I 1 I i i w Ook verkrijgbaar In Italië en Frankrijk Ingezonden door H. Schiering, Amsterdam i In Duitseh land In Engeland In Amerika Ingezonden door A. v.d, Berg, Zaandam Ingezonden door Mevr. A. Willemse, Zandvoort Ingezonden door W. van Galen, Amsterdam F- tv In Rusland, Japan en Turkije Een product van de Eastman Kodak Company ZATERDAG 30 JULI DE REDACTIE het ShIMIIfflIlffl iteiten i Wl windsnelheid (125 Meter i *3 te al Alle landen, Bonder uitzondering beseffen t groote belang om de Luchtvaartontwikkellng en alles wat hiermede verband houdt, te bevor deren. afdwalen daaraan en’het wereldsnelheidsrecord verbeterden r Britsche verkenners-, oorlogs- en tuigen bleken aan de verwachtingen te beroemd. Verleden ja een bedrag van 33.( vloot heeft een uitsl rium te Philadelphia. Vliegtuigbouwers en verschillende univ< hebben eigen laboratoria. Ook Italië heeft in deze richting groote din gen bereikt. Het heeft beroemde technische ex perts en heel goede fabrieken. Niet vergeten mag worden, dat zes jaar geleden de Italiaan- sche watervliegtuigen de Schneider Trophe won nen van de Amerikanen. Italië heeft een machtige marine-luchtmacht, welke absoluut de meerdere van Frankrijk is. Frankrijk neemt een voorname plaats In en staat wat records en lange afstand-vluchten be treft. aan de spits. Iedereen herinnert zich de prachtige tochten van zijn piloten met de In Frankrijk gebouwde machines. Niet lang gele den verbaasde Coster de wereld en nu deed het Bossoutrot, die het lange-afstand-record voor rondvluchten behaalde. Fransche bouwers van vliegtuigmotoren hebben telkens en telkens het bewijs geleverd, dat zij eerste-klas-motoren met minimum gewicht produceeren en bjj internatio nale concoursen hebben zij hun land steeds waardig vertegenwoordigd. Frankrijk'heeft zich in het bijzonder toegelegd op het bouwen van vliegtuigen van middelsoort grootte. De bouwers stellen nu pogingen in het werk ook in het leveren van groote machines vooraan te komen. Ook wat toeringvliegtuigen betreft zijn proeven gedaan, welke reeds met eenig succes bekroond wedden. Ten opzichte van laboratoria heeft Frankrijk eens vooraangestaan, dank zij het Initiatief, zoowel technisch als fi nancieel van M. Gustave Eiffel, wiens labora torium onlangs Jubileerde. schrijvlngen en van door de Turksche Lucht, vaartvereenlging gehouden loterijen het land met een machtige luchtvloot is toegerust. Het luchtvaartwezen bepaalt zich niet alleen tot Europa en de Vereenlgde Staten. Bekend is, dat Japan kan wedijveren met de beste Europeesche luchtmachten. Ook China besteedt speciale aandacht aan de lucht- v aart vraagstukken. Engeland heeft twee zeer belangrijke Labora toria. een te Farnborough en het andere te Feddington. Beide zijn heel goed Ingericht. De bedoeling van het instituut te Beddington is een heel groot toestel te bouwen, dat in staat is een kunstmatigen wind op te wekken van bij na 250 K.M. per uur. Enkele jaren na den oorlog heeft Engeland een groote activiteit aan den dag gelegd, vooral in het vervaardigen van water-gekoelde machi nes en hiermede zijn flinke resultaten behaald. Op meesterlijke wijze bleek dit succes, toen de Britsche vliegtuigen de Schneider-Zege verwier ven Eenige 4er bomvliegiuiL voldoen. Géén twijfel bestaat over de Britsche prestaties t.o. van watervliegtuigenverschillen de dezer prachtige machines (van 1015 ton) zijn geheel van metaal gebouwd. De laatste jaren hebben d gesticht om jongeren vlieg systeem vindt meer en meel i oceaanvlucht van artindustrie in Ame- aangenomen en zijn idustrie gestoken. Uit Engelschen centra n te leeren. Dit ingang. in het eten Is natuurlijk Als technisch Industrieel is mij bekend wat in vele landen gedaan is. Deze pogingen wor den niet alleen aangewend ten opzichte van marine en militaire doeleinden, doch ook voor de civiele luchtvaart. Geen land wil achter blij ven! Algemeen is men van gevoelen, dat het be zit van een geoutilleerd luchtvaartwezen van buitengewone waarde is. Elk jaar worden dan ook vorderingen gemaakt, daar de techniek zich meer en meer ontwikkelt. Overal worden vliegscholen gesticht, fabrie ken geopend, laboratoria gebouwd en ingericht en wordt gezocht naar menschen met inzicht. Duitschland streeft voortdurend naar voor uitgang der Luchtvaarttechniek. Bekend is, wat tot stand werd gebracht op het gebied der Zeppelins en alhoewel niet aangenomen mag worden, dat deze luchtschepen in de toekomst veel te beteekenen zullen hebben, kunnen toch de door de Duitschers op dit gebied bereikte resultaten moeilijk weggecijferd worden. Bekend is de DO. X de 45 ton groote reus, verreweg het grootste vliegtuig, dat tot nu toe gevlogen heeft. De practlsch bereikte resultaten van dit monster zijn niet groot, doch deze machine is in leder geval een begin, dat voor verbetering vatbaar is, en ook dit dwingt be wondering af. Verder bestaat de DO. S„ een zustervliegtulg van de DO. X. en de „Junkers G 38" een landvliegtulg van meer dan 20 ton. Al deze machines bewijzen, dat de Duit schers producten willen leveren, waardoor zij ook op dit gebied boven andere landen willen uitblinken. Duitschland heeft talrijke laboratoria, waar de jonge Ingenieurs verder in de geheimen der luchtvaarttechniek worden ingewijd. Een der beroemste is te Gottingen en staat onder leiding van een bekend expert, profes sor Brandt’. Het heeft drie wind-makers, waar onder één welke snelle luchtstroomen ontwik kelt. De vele en wetenschappelijke publicaties van dit laboratorium worden over de geheele wereld gebruikt. In Aken is een heel goed in gericht laboratorium voor onderzoek der me chanische werking van vloeistoffen De tech nische inrichting voor Duitschland is te Alders hot. Verschillende unlversiteiten en technische De Bovjet-Republiek heeft krachtige pogin gen aangewend en bouwt thans, met behulp van Duitschland een sterke militaire lucht macht op. Ook is er een instituut gesticht, waarvan men tot nu toe alleen weet, dat het zeer goed ingericht is en dat in de Gouveme- mentswei kplaatsen een 100 ton groot vlieg tuig gebouwd wordt. In Turkije is. de luchtvaartindustrie dermate populair, dat met behulp van nationale in- Sedert den succesvolli Lindbergh heeft de Luchti rika geweldige afmetingei enorme kapitalen in deze zuiver technisch oogpunt/beschouwd is Amerika de toonaangever van de/geheele wereld. Er zijn geweldige Laboratoria. Het N A. C. A. (National Advisory Committee of Aeronautics) is wereld- is aan dit laboratorium 1.000 francs besteed. De rend ingericht laborato- p-i het leger luchtvaart-la boratorium te Wright Field (Dayton is efn tun nel, waar de welke wij verwachten In een omwikkeling van een regenbui! Een goed humeur is goud waard. Wij hebben hier geen contante waarde op het oog, omdat geen mensch een goed humeur zal willen verkoopen. Maar wanneer Je kunt lachen, terwijl het regent, dan mag men van u zeggen, dat u met den gouden standaard in uw lichaam loopt. En u heeft waarde, waarde voor uwe omgeving, die zich liever zal köesteren in den glans van uwgoed humeur, dan in den azijn-reuk van den pessimist. Ze zeggen wel eens, dat iedere soldaat den maarschalksstaf in zijn ransel draagt. Het mag dan al waar zijn, doch die staf komt niet te dikwijls naar bulten. Maar Wat wel waar is, dat is, dat vele amateurs het talent van een fotograaf in hun klek- kastje hebben. En dat talent komt wel naar buiten! U moet maar eens kijken naar dat kiekje van de ondergaande zon. Is dat geen schilderijtje? Als wijlen Mes dag dat kiekje onder de oogen had ge kregen, zou hem het water over zijn schll- derslippen zijn geloopen! Wat een rust straalt er uit dat kiekje. Echt de avond lijke rust, die den slaap, vooraf gaat-. Strakjes, als de zon de kim bereikt, hoort u het water sissen. En laat het nu eens geregend hebben? Zijn dan de wolken niet veel schooner en de kleuren als het door-de-weeksche palet van een schilder die niet op een tubetje kijkt? Schoonheid is altijd in de natuur vinden. Zelfs een donderbui is mooi, zal een klein kind onder bed kruipen. Maar aangezien onze amateur-fotografen liever in het bed kruipen dan er onder, gaan zij met hun kiektoestel er op uit en ik wil er een trosje aalbessen onder verwedden, dat we de volgende week een vacantie-bliksem flits te zien krijgen! Waarom trekken de menschen in hun vacantie naar buiten? Juist omdat de na tuur zoo mooi is, waarmede als het ware critiek wordt geleverd op de huiselijke in térieurs. Doch het is niet alleen dat, maar ook, wijl ieder mensch het land heeft aan de plek waar hij zijn broodje verdient. Want de buitenmenschen komen voor hun 'vacantie naar de stad toe en de stedelin gen gaan, omgekeerd, naar bulten. Ze loopen wel recht voor zich uit,- doch wij- bedoelen: in tegenstelling. Kijk maar eens naar die groep Jongens. Wij zijn onbekend met him woon- en verblijfplaats, maar jongens van buiten gaan niet de hel op, wanneer ze vacantie hebben. Let maar eens op die groepen, die onder leiding van hun onderwijzers, bij het Centraal-Station aankomen. Die zien den heelen dag hei en bosch en koeien met droom-oogen. Geen wonder, dat zij belang stellen in het wondere mechanisme van de stad. En de jongens van hier, die den heelen dag die hooge hulzen om zich heen zien, krijgen het benauwd van die steenmassa’s, al doen Hilda Krop en meerdere kunstenaars hun best uit het steen te halen wat er in zit. Je kunt hej aan de gezichten van die jon gens zien, dat zij zich amuseeren en de hel een heel wat aangenamer ontspanning biedt dan de Vrolikstraat of hoe die stra ten dan ook mogen heeten. Want al mag je dan al wonen in een straat, waarvan de naam Je doet denken aan plezier, of waarvan de naam bloemrijk genoeg is om Je de hangende tuinen van Semiramis voor oogen te tooveren, de werkelijkheid is wel een beetje anders. Ziet u die gezonde peuter daar met haar schepje? Ze drinkt de zeelucht met lepels en dat is heel wat aangenamer dan lever traan. Je kunt een mensch nu eenmaal niet in den grond planten, zooals je dat met een plant doet en hem af en toe eens besproeien om hem te doen gedijen. Een mensch moet zich kunnen bewegen.en hij zoekt de plaatsen op waar hij weet -dat voor hem levens-elixer is te vinden. Wan neer kinderen aanleg hebben voor rachitis, dan zegt de dokter met een wijs gezicht, en dat kan ook wel niet anders, want een dokter is wijs, dat het hoogte-zon moet hebben. Maar is het niet veel beter de zon in de hoogte te hebben? Want zoo’n Philipslamp is toch maar altijd ersatz en het gaat je niet gemakkelijk af dè zon te AAN DE DEELNEMERS Verschillende inzenders vragen ons, of zij méér dan één foto mogen inzenden. Wij antwoorden: alle deelnemers kunnen meerdere foto’s inzenden, die stuk voor stuk nauwkeurig wor den bekeken en waarvan de beste ten slotte wordt vergeleken met het concurreerend materiaal. Menzende dus lustig zooveel foto’s als men maar wil. Wil Sint Margriet roet gooien? Deze vergelijking heelemaal onjuist! Maar toch gaan wij er op door en wij beweren, dat roet gelijk is aan regen, al zullen de schoorsteenvegers onder onze abonné’s het er niet mee eens zijn. Het is niet prettig ais de menschen het direct met elkaar eens zijn, want dan bereikt de conversatie het doode punt. Wij zien het aan onze diplomaten, die de gees ten van de wereld levendig houden, juist door het altijd anders te willen dan de tegenpartij het wil. Wij laten ons derhalve door den regen van St. Margriet ook niet van de wijs brengen. Voor zoover ons ter oore is gekomen, en u weet een krant heeft lange ooren, heeft nog geen mensch zijn vacantie beëindigd, omdat het regen- de. En ook nog geen mensch heeft tegen zijn patroon gezegd: neen, dank u, omdat het regent sla ik van het jaar mijn vacan tie liever over. Nu, gelijk hebben ze, en alle symptomen wijzen er op, dat onze foto-wedstrijd niet van den regen te lijden heeft. Wel verwachten wij de resultaten van deze week in den vorm van een paar verregende kiekjes.... neen, u moet het goed verstaan, wij hebben het over de voorstelling! Wij kunnen dan ook best de zon in het water zien schijnen, hetgeen *n zinspeling is van de vroolijke gezichten, imlteeren. Of dacht u dat het zoo maar toevallig was, dat het woordje zon in ge-zon-d zit? Doch we zouden bijna naar een medisch gaan praatje en hebben wij in een vacantietijd allerminst behoefte. In de vacantie zijn geen men schen ziek, worden geen menschen ziek en voelt geen mensch zich ziek! En als u dit niet gelooft, mag u er de statistieken op nakijken. Ziekendagen, zooals ze dit noe men, komen alleen voor op werkdagen, hetgeen in zekeren zin een veroordeeling voor het werken inhoudt! Zit zij niet als een prinsesje in dien badstoel? Vrijheid, blijheid! Als dat kind eens werkelijk een prinsesje was, zou het er dan vroolijker en liever bij kunnen zit ten? Is dit kindje op het oogenblik niet den koning te rijk? Heerlijk aan het strand, alle genietingen van een vacantie- leven. Zou het dit kind beter maken, wan neer het een millioen op de Bank had staan? Vermoedelijk zou het dan niet zoo’n plezier hebben, want een deftige nurse zou misschien zeggen, dat zij zich niet mhg laten fotografeeren met het eene been over *het andere! Men zou ook misschien bang zijn, dat hare koninklijke teentjes zich zouden stooten aan een zandkorrel. In elk geval, heeft het leuke snoetje toch dit gemeen met een koningskind, dat haar portret nu ook in de krant komt! Hebben die vroolijke meisjes een inboor- Hnkske opgeduikeld, dat zij nu op den arm houden? Of zou het een kleiner zusje zijn? Geboort^bewijsjes worden niet bijgeleverd, dus het is moeilijk om deze kwestie uit te maken. Maar het komt er ook niet op aan. Het is een gezellig groepje en zij zullen er nog Jaren lang schik in hebben, telkens' wanneer zij het kiekje bekijken. Aardige inzendingen, vindt u niet? En zoo zullen wij er nog meer krijgen, want de maand Augustus staat voor de deur. scholen hebben Areo-dynamische laboratoria met windmakers. In 1928 waren in Duitschland 19 universl- teiten of technische hoogescholen, waar col leges gegeven werden over het luchtvaartwe zen en diploma’s verstrekt werden aan studen ten. die elnd-examen deden. In dat jaar waren in Duitschland 74 hoogleeraren. voor de lucht- vaartkunde en de verschillende, hiermede ver band houdende wetenschappen. Ook heeft Duitschland onder de jongere generatie de animo voor het vliegen weten te bevorderen. Hoewel een luchtvaartmacbt^miet toegestaan is hebben zich vele groepjes gevormd, die het vliegen leeren met zeilvllegtuigen of kleinere vliegtuigen. aan onzen vacantie-fotowedstrijd deel te nemen, want niet alleen heeft u de voldoe ning, dat uw werk, indien het de goedkeu ring der jury kan wegdragen, in uw lijfblad wordt gereproduceerd, u heeft kans op een veel grootere belooning, omdat wij voor dezen wedstrijd een pracht-col- lectie prijzen beschikbaar stel len. De kampioen van onzen wedstrijd, de eerste prijswin naar, komt in het bezit van een schitterende Zak Kodak Spe ciaal No. 1 ter waarde van hon- derdvijfentwintig gulden. Het is een luxe model met Kodama- tiesluiter. Degene, die zich met den ’woeden prijs tevreden moet stellen, komt in het bezit van de Supra- phoonkoffergramofoon, welke een waarde ver tegenwoordigt van vijf enveertig gulden. De derde prijs is een elegant aantrekkelijk Kodaktoestel ter waarde van vijfen twintig gulden, waarvan een afbeelding hierbij gaat. Als vierden prijs stellen wij de Nieuwe Kodak Juvier beschikbaar ter waarde van negentien gulden en ten slotte nog vijftig prijzen in den vorm van vijftig Hawk Eyes-toesteUen, ter waarde van vijf gulden per stuk; EEN TOTAAL DUS VAN VIERHONDERD- ZESTIG GULDEN AAN PRIJZEN. NEEMT UW KANS NOG HEDEN WAAR en stuurt uw beste en aardigste vacantie-foto in onder het motto JPoto-vacantie- wedstrijd". camera bnllant heldere foto’s maken kunt,\met een weelde van detail, die U verrassen ftal. „Verichrome” film is tweemaal begoten, hoogst kleurgcvoelig, anti-halo. De eenigszins matte emulsie verhoogt in Uw afdrukken de details in schaduw- en lichtpartijen. Geen andere film is gelijk aan KODAK Verkrygbaar bj Itdtrtn „Kodak" handelaar Kodak, Limited, den Haag, Amsterdam, Rotterdam,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 6