ONZE FOTO- WEDSTRIJD
De snelste
film-
■oeGge
U bij
VERICHROME
m
WIE ZEE HOUDT WINT DE REIS
ONTWIKKELING DER LUCHTVAART
Wat bereikt werd
Het is de moeite waard
I I
1
I i i
w
Ook verkrijgbaar
In Italië en Frankrijk
Ingezonden door H. Schiering, Amsterdam
i
In Duitseh land
In Engeland
In Amerika
Ingezonden door A. v.d, Berg, Zaandam
Ingezonden door Mevr. A. Willemse,
Zandvoort
Ingezonden door W. van Galen,
Amsterdam
F-
tv
In Rusland, Japan en Turkije
Een product van
de Eastman
Kodak Company
ZATERDAG 30 JULI
DE REDACTIE
het
ShIMIIfflIlffl
iteiten
i
Wl
windsnelheid (125 Meter
i
*3
te
al
Alle landen, Bonder uitzondering beseffen t
groote belang om de Luchtvaartontwikkellng en
alles wat hiermede verband houdt, te bevor
deren.
afdwalen
daaraan
en’het wereldsnelheidsrecord verbeterden
r Britsche verkenners-, oorlogs- en
tuigen bleken aan de verwachtingen te
beroemd. Verleden ja
een bedrag van 33.(
vloot heeft een uitsl
rium te Philadelphia.
Vliegtuigbouwers en verschillende univ<
hebben eigen laboratoria.
Ook Italië heeft in deze richting groote din
gen bereikt. Het heeft beroemde technische ex
perts en heel goede fabrieken. Niet vergeten
mag worden, dat zes jaar geleden de Italiaan-
sche watervliegtuigen de Schneider Trophe won
nen van de Amerikanen.
Italië heeft een machtige marine-luchtmacht,
welke absoluut de meerdere van Frankrijk is.
Frankrijk neemt een voorname plaats In en
staat wat records en lange afstand-vluchten be
treft. aan de spits. Iedereen herinnert zich de
prachtige tochten van zijn piloten met de In
Frankrijk gebouwde machines. Niet lang gele
den verbaasde Coster de wereld en nu deed het
Bossoutrot, die het lange-afstand-record voor
rondvluchten behaalde. Fransche bouwers van
vliegtuigmotoren hebben telkens en telkens het
bewijs geleverd, dat zij eerste-klas-motoren met
minimum gewicht produceeren en bjj internatio
nale concoursen hebben zij hun land steeds
waardig vertegenwoordigd.
Frankrijk'heeft zich in het bijzonder toegelegd
op het bouwen van vliegtuigen van middelsoort
grootte. De bouwers stellen nu pogingen in het
werk ook in het leveren van groote machines
vooraan te komen. Ook wat toeringvliegtuigen
betreft zijn proeven gedaan, welke reeds met
eenig succes bekroond wedden. Ten opzichte van
laboratoria heeft Frankrijk eens vooraangestaan,
dank zij het Initiatief, zoowel technisch als fi
nancieel van M. Gustave Eiffel, wiens labora
torium onlangs Jubileerde.
schrijvlngen en van door de Turksche Lucht,
vaartvereenlging gehouden loterijen het land
met een machtige luchtvloot is toegerust. Het
luchtvaartwezen bepaalt zich niet alleen tot
Europa en de Vereenlgde Staten.
Bekend is, dat Japan kan wedijveren met
de beste Europeesche luchtmachten. Ook
China besteedt speciale aandacht aan de lucht-
v aart vraagstukken.
Engeland heeft twee zeer belangrijke Labora
toria. een te Farnborough en het andere te
Feddington. Beide zijn heel goed Ingericht.
De bedoeling van het instituut te Beddington is
een heel groot toestel te bouwen, dat in staat
is een kunstmatigen wind op te wekken van bij
na 250 K.M. per uur.
Enkele jaren na den oorlog heeft Engeland
een groote activiteit aan den dag gelegd, vooral
in het vervaardigen van water-gekoelde machi
nes en hiermede zijn flinke resultaten behaald.
Op meesterlijke wijze bleek dit succes, toen de
Britsche vliegtuigen de Schneider-Zege verwier
ven
Eenige 4er
bomvliegiuiL
voldoen. Géén twijfel bestaat over de Britsche
prestaties t.o. van watervliegtuigenverschillen
de dezer prachtige machines (van 1015 ton)
zijn geheel van metaal gebouwd.
De laatste jaren hebben d
gesticht om jongeren vlieg
systeem vindt meer en meel
i oceaanvlucht van
artindustrie in Ame-
aangenomen en zijn
idustrie gestoken. Uit
Engelschen centra
n te leeren. Dit
ingang.
in het eten
Is natuurlijk
Als technisch Industrieel is mij bekend wat
in vele landen gedaan is. Deze pogingen wor
den niet alleen aangewend ten opzichte van
marine en militaire doeleinden, doch ook voor
de civiele luchtvaart. Geen land wil achter blij
ven! Algemeen is men van gevoelen, dat het be
zit van een geoutilleerd luchtvaartwezen van
buitengewone waarde is. Elk jaar worden dan
ook vorderingen gemaakt, daar de techniek zich
meer en meer ontwikkelt.
Overal worden vliegscholen gesticht, fabrie
ken geopend, laboratoria gebouwd en ingericht
en wordt gezocht naar menschen met inzicht.
Duitschland streeft voortdurend naar voor
uitgang der Luchtvaarttechniek. Bekend is,
wat tot stand werd gebracht op het gebied der
Zeppelins en alhoewel niet aangenomen mag
worden, dat deze luchtschepen in de toekomst
veel te beteekenen zullen hebben, kunnen toch
de door de Duitschers op dit gebied bereikte
resultaten moeilijk weggecijferd worden.
Bekend is de DO. X de 45 ton groote reus,
verreweg het grootste vliegtuig, dat tot nu toe
gevlogen heeft. De practlsch bereikte resultaten
van dit monster zijn niet groot, doch deze
machine is in leder geval een begin, dat voor
verbetering vatbaar is, en ook dit dwingt be
wondering af. Verder bestaat de DO. S„ een
zustervliegtulg van de DO. X. en de „Junkers
G 38" een landvliegtulg van meer dan 20
ton. Al deze machines bewijzen, dat de Duit
schers producten willen leveren, waardoor zij
ook op dit gebied boven andere landen willen
uitblinken.
Duitschland heeft talrijke laboratoria, waar
de jonge Ingenieurs verder in de geheimen der
luchtvaarttechniek worden ingewijd.
Een der beroemste is te Gottingen en staat
onder leiding van een bekend expert, profes
sor Brandt’. Het heeft drie wind-makers, waar
onder één welke snelle luchtstroomen ontwik
kelt. De vele en wetenschappelijke publicaties
van dit laboratorium worden over de geheele
wereld gebruikt. In Aken is een heel goed in
gericht laboratorium voor onderzoek der me
chanische werking van vloeistoffen De tech
nische inrichting voor Duitschland is te Alders
hot. Verschillende unlversiteiten en technische
De Bovjet-Republiek heeft krachtige pogin
gen aangewend en bouwt thans, met behulp
van Duitschland een sterke militaire lucht
macht op. Ook is er een instituut gesticht,
waarvan men tot nu toe alleen weet, dat het
zeer goed ingericht is en dat in de Gouveme-
mentswei kplaatsen een 100 ton groot vlieg
tuig gebouwd wordt.
In Turkije is. de luchtvaartindustrie dermate
populair, dat met behulp van nationale in-
Sedert den succesvolli
Lindbergh heeft de Luchti
rika geweldige afmetingei
enorme kapitalen in deze
zuiver technisch oogpunt/beschouwd is Amerika
de toonaangever van de/geheele wereld. Er zijn
geweldige Laboratoria. Het N A. C. A. (National
Advisory Committee of Aeronautics) is wereld-
is aan dit laboratorium
1.000 francs besteed. De
rend ingericht laborato-
p-i het leger luchtvaart-la
boratorium te Wright Field (Dayton is efn tun
nel, waar de
welke wij verwachten In een omwikkeling
van een regenbui!
Een goed humeur is goud waard. Wij
hebben hier geen contante waarde op het
oog, omdat geen mensch een goed humeur
zal willen verkoopen. Maar wanneer Je
kunt lachen, terwijl het regent, dan mag
men van u zeggen, dat u met den gouden
standaard in uw lichaam loopt. En u heeft
waarde, waarde voor uwe omgeving, die
zich liever zal köesteren in den glans van
uwgoed humeur, dan in den azijn-reuk
van den pessimist.
Ze zeggen wel eens, dat iedere soldaat
den maarschalksstaf in zijn ransel draagt.
Het mag dan al waar zijn, doch die staf
komt niet te dikwijls naar bulten. Maar
Wat wel waar is, dat is, dat vele amateurs
het talent van een fotograaf in hun klek-
kastje hebben. En dat talent komt wel
naar buiten! U moet maar eens kijken
naar dat kiekje van de ondergaande zon.
Is dat geen schilderijtje? Als wijlen Mes
dag dat kiekje onder de oogen had ge
kregen, zou hem het water over zijn schll-
derslippen zijn geloopen! Wat een rust
straalt er uit dat kiekje. Echt de avond
lijke rust, die den slaap, vooraf gaat-.
Strakjes, als de zon de kim bereikt, hoort
u het water sissen.
En laat het nu eens geregend hebben?
Zijn dan de wolken niet veel schooner en
de kleuren als het door-de-weeksche palet
van een schilder die niet op een tubetje
kijkt?
Schoonheid is altijd in de natuur
vinden. Zelfs een donderbui is mooi,
zal een klein kind onder bed kruipen. Maar
aangezien onze amateur-fotografen liever
in het bed kruipen dan er onder, gaan zij
met hun kiektoestel er op uit en ik wil er
een trosje aalbessen onder verwedden, dat
we de volgende week een vacantie-bliksem
flits te zien krijgen!
Waarom trekken de menschen in hun
vacantie naar buiten? Juist omdat de na
tuur zoo mooi is, waarmede als het ware
critiek wordt geleverd op de huiselijke in
térieurs. Doch het is niet alleen dat, maar
ook, wijl ieder mensch het land heeft aan
de plek waar hij zijn broodje verdient.
Want de buitenmenschen komen voor hun
'vacantie naar de stad toe en de stedelin
gen gaan, omgekeerd, naar bulten. Ze
loopen wel recht voor zich uit,- doch wij-
bedoelen: in tegenstelling. Kijk maar eens
naar die groep Jongens. Wij zijn onbekend
met him woon- en verblijfplaats, maar
jongens van buiten gaan niet de hel op,
wanneer ze vacantie hebben. Let maar eens
op die groepen, die onder leiding van hun
onderwijzers, bij het Centraal-Station
aankomen. Die zien den heelen dag hei
en bosch en koeien met droom-oogen.
Geen wonder, dat zij belang stellen in het
wondere mechanisme van de stad. En de
jongens van hier, die den heelen dag die
hooge hulzen om zich heen zien, krijgen
het benauwd van die steenmassa’s, al doen
Hilda Krop en meerdere kunstenaars hun
best uit het steen te halen wat er in zit. Je
kunt hej aan de gezichten van die jon
gens zien, dat zij zich amuseeren en de
hel een heel wat aangenamer ontspanning
biedt dan de Vrolikstraat of hoe die stra
ten dan ook mogen heeten. Want al mag
je dan al wonen in een straat, waarvan
de naam Je doet denken aan plezier, of
waarvan de naam bloemrijk genoeg is om
Je de hangende tuinen van Semiramis voor
oogen te tooveren, de werkelijkheid is wel
een beetje anders.
Ziet u die gezonde peuter daar met haar
schepje? Ze drinkt de zeelucht met lepels
en dat is heel wat aangenamer dan lever
traan. Je kunt een mensch nu eenmaal
niet in den grond planten, zooals je dat
met een plant doet en hem af en toe eens
besproeien om hem te doen gedijen. Een
mensch moet zich kunnen bewegen.en hij
zoekt de plaatsen op waar hij weet -dat
voor hem levens-elixer is te vinden. Wan
neer kinderen aanleg hebben voor rachitis,
dan zegt de dokter met een wijs gezicht,
en dat kan ook wel niet anders, want een
dokter is wijs, dat het hoogte-zon moet
hebben. Maar is het niet veel beter de
zon in de hoogte te hebben? Want zoo’n
Philipslamp is toch maar altijd ersatz en
het gaat je niet gemakkelijk af dè zon te
AAN DE DEELNEMERS
Verschillende inzenders vragen
ons, of zij méér dan één foto mogen
inzenden.
Wij antwoorden: alle deelnemers
kunnen meerdere foto’s inzenden,
die stuk voor stuk nauwkeurig wor
den bekeken en waarvan de beste
ten slotte wordt vergeleken met het
concurreerend materiaal.
Menzende dus lustig zooveel foto’s
als men maar wil.
Wil Sint Margriet roet
gooien? Deze vergelijking
heelemaal onjuist! Maar toch gaan wij er
op door en wij beweren, dat roet gelijk is
aan regen, al zullen de schoorsteenvegers
onder onze abonné’s het er niet mee eens
zijn. Het is niet prettig ais de menschen
het direct met elkaar eens zijn, want dan
bereikt de conversatie het doode punt. Wij
zien het aan onze diplomaten, die de gees
ten van de wereld levendig houden, juist
door het altijd anders te willen dan de
tegenpartij het wil. Wij laten ons derhalve
door den regen van St. Margriet ook niet
van de wijs brengen. Voor zoover ons ter
oore is gekomen, en u weet een krant
heeft lange ooren, heeft nog geen mensch
zijn vacantie beëindigd, omdat het regen-
de. En ook nog geen mensch heeft tegen
zijn patroon gezegd: neen, dank u, omdat
het regent sla ik van het jaar mijn vacan
tie liever over. Nu, gelijk hebben ze, en
alle symptomen wijzen er op, dat onze
foto-wedstrijd niet van den regen te lijden
heeft. Wel verwachten wij de resultaten
van deze week in den vorm van een paar
verregende kiekjes.... neen, u moet het
goed verstaan, wij hebben het over de
voorstelling! Wij kunnen dan ook best de
zon in het water zien schijnen, hetgeen *n
zinspeling is van de vroolijke gezichten,
imlteeren. Of dacht u dat het zoo maar
toevallig was, dat het woordje zon in
ge-zon-d zit?
Doch we zouden bijna
naar een medisch
gaan
praatje en
hebben wij in een vacantietijd allerminst
behoefte. In de vacantie zijn geen men
schen ziek, worden geen menschen ziek en
voelt geen mensch zich ziek! En als u dit
niet gelooft, mag u er de statistieken op
nakijken. Ziekendagen, zooals ze dit noe
men, komen alleen voor op werkdagen,
hetgeen in zekeren zin een veroordeeling
voor het werken inhoudt!
Zit zij niet als een prinsesje in dien
badstoel? Vrijheid, blijheid! Als dat kind
eens werkelijk een prinsesje was, zou het
er dan vroolijker en liever bij kunnen zit
ten? Is dit kindje op het oogenblik niet
den koning te rijk? Heerlijk aan het
strand, alle genietingen van een vacantie-
leven. Zou het dit kind beter maken, wan
neer het een millioen op de Bank had
staan? Vermoedelijk zou het dan niet zoo’n
plezier hebben, want een deftige nurse zou
misschien zeggen, dat zij zich niet mhg
laten fotografeeren met het eene been
over *het andere! Men zou ook misschien
bang zijn, dat hare koninklijke teentjes
zich zouden stooten aan een zandkorrel. In
elk geval, heeft het leuke snoetje toch dit
gemeen met een koningskind, dat haar
portret nu ook in de krant komt!
Hebben die vroolijke meisjes een inboor-
Hnkske opgeduikeld, dat zij nu op den arm
houden? Of zou het een kleiner zusje zijn?
Geboort^bewijsjes worden niet bijgeleverd,
dus het is moeilijk om deze kwestie uit te
maken. Maar het komt er ook niet op aan.
Het is een gezellig groepje en zij zullen er
nog Jaren lang schik in hebben, telkens'
wanneer zij het kiekje bekijken.
Aardige inzendingen, vindt u niet? En
zoo zullen wij er nog meer krijgen, want
de maand Augustus staat voor de deur.
scholen hebben Areo-dynamische laboratoria
met windmakers.
In 1928 waren in Duitschland 19 universl-
teiten of technische hoogescholen, waar col
leges gegeven werden over het luchtvaartwe
zen en diploma’s verstrekt werden aan studen
ten. die elnd-examen deden. In dat jaar waren
in Duitschland 74 hoogleeraren. voor de lucht-
vaartkunde en de verschillende, hiermede ver
band houdende wetenschappen. Ook heeft
Duitschland onder de jongere generatie de
animo voor het vliegen weten te bevorderen.
Hoewel een luchtvaartmacbt^miet toegestaan
is hebben zich vele groepjes gevormd, die het
vliegen leeren met zeilvllegtuigen of kleinere
vliegtuigen.
aan onzen vacantie-fotowedstrijd deel te
nemen, want niet alleen heeft u de voldoe
ning, dat uw werk, indien het de goedkeu
ring der jury kan wegdragen, in uw lijfblad
wordt gereproduceerd, u heeft kans op een
veel grootere belooning, omdat wij voor
dezen wedstrijd een pracht-col-
lectie prijzen beschikbaar stel
len. De kampioen van onzen
wedstrijd, de eerste prijswin
naar, komt in het bezit van een
schitterende Zak Kodak Spe
ciaal No. 1 ter waarde van hon-
derdvijfentwintig gulden. Het
is een luxe model met Kodama-
tiesluiter. Degene, die zich met
den ’woeden prijs tevreden
moet stellen, komt in
het bezit van de Supra-
phoonkoffergramofoon,
welke een waarde ver
tegenwoordigt van vijf
enveertig gulden. De
derde prijs is een elegant aantrekkelijk Kodaktoestel ter waarde van vijfen
twintig gulden, waarvan een afbeelding hierbij gaat. Als vierden prijs stellen wij
de Nieuwe Kodak Juvier beschikbaar ter waarde van negentien gulden en ten
slotte nog vijftig prijzen in den vorm van vijftig Hawk Eyes-toesteUen, ter
waarde van vijf gulden per stuk; EEN TOTAAL DUS VAN VIERHONDERD-
ZESTIG GULDEN AAN PRIJZEN. NEEMT UW KANS NOG HEDEN WAAR en
stuurt uw beste en aardigste vacantie-foto in onder het motto JPoto-vacantie-
wedstrijd".
camera bnllant heldere foto’s maken kunt,\met
een weelde van detail, die U verrassen ftal.
„Verichrome” film is tweemaal begoten,
hoogst kleurgcvoelig, anti-halo. De eenigszins
matte emulsie verhoogt in Uw afdrukken de
details in schaduw- en lichtpartijen.
Geen andere film is gelijk aan
KODAK
Verkrygbaar bj Itdtrtn „Kodak" handelaar
Kodak, Limited, den Haag, Amsterdam, Rotterdam,