voor
Een belangrijke dag
het padvinderskamp te Wassenaar
Wereldleidster der. padvindsters
Plaats dan een «Omroeper
75.000 gezinnen.
Zoekt ^érsoneeï wbaar I NOORD'HOLLANDSCH DAGBLAD I
ONS BLAD l
J^«l
B.-
-
voor
BOEK EN BLAD
l
MRS. BADEN POWELL
Echt vrouwelijke vrouw
Lijn
steil
ipv*
--WGfc i
A
TIJDENS DE PONTIFICALE H. MIS. door Z.H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent, Bisschep
Haarlem, Donderdag in de Katholieke afdeeting van 't padvinderskamp te Wassenaar gecelebreerd.
1
DE BOUW VAN DE BETONNEN BRUG over het in Wording zijnde Twente
DE HARDDRAVERIJVEREF.N1GING ..NAALDWIJK—HONSELAARSDIJK” hield
Donderdag groote handicap-draverijca. Ttjrlras de race.
Rijnkanaal na- derf zijn voltooiing.
boek
en
I
1
de speel-
die e-n
Katholieke Illustratie
68ste jaargang No. 46
BuytendUk
natuurweten
J. O. T.
Inleidingen: eene van p. leek. F.
DE STICHTER DER PADVINDERSBE-
WEGING, Lord Baden Powell, bezocht
Donderdag het padvinderskamp te Was
senaar. Lord Baden Powell begeeft
xich met een welp naar het welpenkamp.
FELIX HARMIN, die tot minister-president
van Zweden is gekozen, nn het aftreden
van Ekman.
zal het zonder twijfel een bron van genot zijn
voor het jonge kind. Ik verwacht dan ook een
ruim debiet enin dezen geest een tweede
boek te zien verschijnen.
BU de drukkerij O Houdijk. WUlemstraat 14
te Voorburg. Is een neer dienstige gids versche
nen voor de R.K. vereenlglngen en instellingen
aldaar.
,J>e Moedertjes", door J. P. Zoo-
mersVermeer. Uitg. Van Hol
kema A Warendorf, Amsterdam.
„T
keuz
Lelijk
van
te w
keer!
Hind
socia
kiezi
die I
tant;
op et
En
ketel
bezat
dlger
Da
aant
nu 1
deel
On
aang
■etel
had
de P
plich
invlo
Ujk d
In i
Uekei
we:
ten i
heele
wegii
Ine
Ha
ht
Di
wi
ni
hc
pa
vl<
de
ba
1
ge
ha
on
St€
loc
he
scl
Wij
me
dei
▼o<
in
wij
I
ovt
het
toe
kw
trei
L
dat
kra
zeb
ech
den
doo
stei
Kal
hur
E
dac
de
Dui
Kat
noe
bed:
oor:
teer
mee
waa
gevt
Kat
offit
mog
K<
in d
zjjn
Het
der
volg
Wat
rer,
zien,
fend
Chri
pen,
bure
betri
met
op P
pen
dien
op 1
Hind
Var
Mjks
uitgef
achen
Beh
tering
sen vi
bouwf
den i
de in
teerd.
meld
Ploita
Evei
van h
heden
ten ai
den l
Het
Alg. 1
ook v
toren.
Van alle plekje» op de wereld is
zy het liefst in haar eigen
hui»
van den Tempel, een priester met gezaghebben
de stem op het gebied van 1 geestelijk leven,
en eene van den Hageveldschen leeraar J. C. W.
van de Wiel, bevoegd als geen in de moeilijk
heden. die zich soms voordoen in het communl-
teitsleven van knapen en jongelingen.
Dit werk is als jongensboek bedoeld, maar
pas jongens van 16 tot 18 en ouder, zullen er
ten voile van genieten; genieten van de fijne,
zingende jongensziel; van ..Kleine Zanger" en
begrijpen, hoe juist zoo'n natuurliefhebber tot
medicijnman kan opgroeien en zijn volk lief
zal hebben en zijn volksgebruiken eerbiedigen
zal. De stijl doet soms vreemd aan, maar zal
waarschijnlijk daardoor de nalevetelt weer moe
ten geven van de Navao's
De prachtillustratles van de schrijfster zelf,
reproducties van dekverfschUderfjen doen soms
aan als foto's en verhoogen niet weinig de
leeswaardlgheld vsn dit pracht-boek.
J. O. T.
,J3e Moedertjes” is een beeld uit bet werke
lijke leven Een mooi boek voor onze meisjes
boven de 14 Jaar.
Nans en Jeanne, allebei nog kinderen, zien
we zich uitsloven om het huishouden in goede
benen te lelden en die zorgen dragen ze met
blijheid, met opgewektheid en vrooHjkheld, die
trots alles, bet zonnetje van geluk binnenhaalt.
Lees over de zorgen van Nans over haar
vader en moeder en over t geld; de vreugde
over t komen van de familie Siks; het ver
driet van Jeanne over Evert. Zoo echt, zoo
natuurlijk, zoo eenvoudig is alles weergegeven.
Heusch. dit boek van mevrouw Zoomen, zal
gelezen werden en verdient bet ook.
Er heeft op het oogenblik in Polen een wereld
conferentie plaats van vrouwelijke padvinders,
waar ook Nederland door drie dames is ver
tegenwoordigd. ,J> Padvindster”, orgaan van
het Nederlandsche Meisjesgilde vertelt een en
ander van de opperste aller lei<
Guide of the World. Lady Bi
opperste leidster, met wier echt
HET SPEL VAN MENSCH EN
DIER, door prof. dr. F. J. J. Buif-
tendijk N V. Uitgev. Mi). „Kos
mos”, Amsterdam.
'wie gaat er in de vacantlemaand niet eens
de duinen in? En hoeveel Interessanter wordt
een wandeling, wanneer wij oog hebben voor
al het moois, dat daarin leeft en groeit en
bloeit. Leest „In de duinen” van Helmans en
Thjjsse. zooals zoovele kinderen voor ons het
mooie, keurig verluchte boekje hebben gelezen,
en ge zult tienmaal meer genieten, omdat
ge tienmaal meer zult zien.
Een vlot geschreven boek voor twaalfjarigen
en ouder
Het verhaal speelt na den oorlog en al zullen
onze kinderen niet veel van het aankomen van
treinen met Hongaarsche kinderen weten, hunne
ouders des te meer. Llesbeth 't Oostenrijk-
stertje Is bij Hans en Cor. Haar invloed
wordt bij den dag grooter. Liesbeth is lief en
aardig tegen ieder; helpt in de huishouding en
die kleine dingetjes, die ze zoosü doet, leidt tot
navolging.
Een alleszins aanbevolen
jongens en meisjes.
GUSTAV MEY UND THADDdUS
HOCH, Vollstandige Katechesen
fiir die beiden unteren Schuljahre
der Grundschule. Herder Co.,
Freiburg UB.
„Het eerste Prentenboek" voor
Baby’s van 1 tot 4 laar, door J.
RiemensReurslag. Uitg. Van
Holkema Warendorf, A'dam.
Een prentenboek voor baby's van 1 tot 4 jaar?
Is dat mogelijk en practisch uitvoerbaar! In
derdaad! Dit boek geeft het bewijs dat op dien
leeftijd een prentenboek practisch kan gebruikt
worden. Een origineel en pracht idee! Wordt
dit boek zorgvuldig en met tact gebruikt, dan
„Van Indianenjongen tot Medi
cijnman", door Lanca AdamsAr
mer. Uitgave Van Holkema A
Warendorf, Amsterdam.
GODSDIENST EN LEVEN, door
dr. Arnold Rademacher; vertaald
uit het Duitsch door B. L. v.
Roey, O. P. N.V. De Vlaamsche
Drukkerij, Leuven.
„De Familie Harringa", door J.
RiemensReurslag. Uitg. Van
Holkema <fr Warendorf, A'dam.
yBU de N. V. De Vlaamsche Drukkerij te Leu-
Ben. die zich toelegt op de verspreiding van
degelijke werken, waar de Katholiek van dezen
tijd voedsel en vorming in vindt, is verschenen:
„Godsdienst en LevenBijdrage ter oplossing
van het Christelijk Kultureel Probleem, door
Dr. Arnold Rademacher, professor in de god
geleerdheid WBonn. Geautoriseerde vertaling
Uit het Duitsch door B. L. van Roay OP"
Aan gestudeerde Katholieken is Dr. Rade
macher, die dicht bij onze Nederlandsche gren-
■en werd geboren, geen onbekende. Hij geeft les
in de geloofsverdediging en wijsbegeerte aan
de unlversltelt te Bonn. Zijn werken over het
sieleleven der Heiligen, de redelijkheid van ons
geloof, de wisselwerking van wetenschap
leven, hadden een verdiend succes
In dit nieuwe werk in Duitschland al aan
Mijn tweeden druk beproeft hij gen oplossing
van bet probleem der tegenwoordige tweespalt
In kuituur, godsdienst en leven, zooals die vooral
na den wereldoorlog de volken verscheuren. Hij
bewijst met Dultsche grondigheid de eenheid
in natuur; leven en godsdienst, die elkaar vin
den volgens de wet der spanning. Hij werpt een
hHk op haar eenheid in de middeleeuwen en
baar scheiding door humanisme en renaissance,
voortgezet in dezen tijd met de vervalschlng
van de begrippen godsdienst en Kerk en wat
hij noemt ..het ver technieken van de cultuur”
In het tweede gedeelte omschrijft hjj ietwat
langdradig de hoofdvormen van de godsdienstig
beschouwende en werkende heiligheid, om te
sluiten met aansporingen voor den levensgroei
van naar de wereld toegewende heiligheid, die
de hedendaagsche kuituur doordringt met den
goeden geur van Christus.
Het is werk van een degelijk geschoolden
Duitscher. in sommige uitzichten op de moderne
cultuur op Max Scheler georiënteerd, maar zon
der diens verfijnd zielkundig aanvoelingsver
mogen. Geestelijken en ontwikkelde Katholie
ken kunnen het met vrucht lezen. Aangenaam
la de lectuur voor Noord-Nederlanders niet,
went de vertaling zwoegt moeilijk door bet
yiaamach en Oermaansch.
de. dat haar leeg en zinloos scheen. Ze was veel
I liever thuis en in het gezelschap van haar
I paarden en honden. Het schijnt, dat in die da
gen, dat is dus omstreeks 1908. maatschappelijk
werk iets heel vreemds voor meisjes uit haar
kringetje was, zoodat haar oaders allerminst
ingenomen waren, toen zij er op stond zieke kin
deren in een tehuis voor invaliden in Bourne
mouth te bezoeken en te onderwijzen.
Toen begon ze het gevaar van dat nlet-leeren
te voelen en later toen ze als vrouw van den
Chiefscout In de padvinderij mee wilde werken,
bezorgde haar gebrek aan kennis haar veel last
en voelde ze dat ze veel en veel meer kon doen
als ze beter van allerlei dingen op de hoogte
was. Lady Baden Powell is toen opnieuw gaan
studeeren, maar nu met Ijver, want ze wist hoe
belangrijk dat was voor de padvinderij. Aan de
beweging beeft ze haar geheele hart gegeven, ze
is padvindster met haar geheele hart en ziel en
ze is bereid heel veel voor padvinderij op te
offeren. Lady Baden Powell houdt bijvoorbeeld
dol veel van haar gezellig huls ,J*ax HUI”. Ze is
van alle plekjes op de wereld en ze beeft er
vele bezocht! het liefste In haar eigen huls
e- zou er liefst nooit uitgaan. Toch moet zjj het
telkens verlaten, eerst voor het werk in de can-
tmes In Frankrijk gedurende den oorlog, later
voor de padvinderij, waarvoor zU de Vereenigde
Staten, Canada. Indlë en Zuid-Afrika bezocht,
terwijl zij verleden jaar ook weer samen met
den Chlefscout naar Australië en Nieuw-Zee-
land geweest is. Toen de Chief Guide 30 Jaar
was, maakte ze met haar vader een reis naar
West-Indlë op het stoomschip .-Arcadian”. „Wie
het leven aan boord op die vaarten uit eigen
ervaring kent.” (schreef Waf een jaar geleden
In „De Vrijheid”) „weet hoe hopeloos onbelang
rijk de menseben zijn, die men er ontmoet”, en
het Is dus heelemaal niet vreemd, dat het jonge
meisje aan haar moeder schreef: „The only
interesting person on board is general Baden
Powell, the scoutman." Dat vond de Chief om
gekeerd ook, want vóór het schip in Jamaica
was aangekomen, was ze met hem verloofd, niet
bepaald ten genoegen van haar vader, die zien
waarschijnlijk een jonger echtgenoot voor zijn
dochter had gedroomd, dan iemand die meer
dan een kwart eeuw in leeftijd met haar scheel
de. Vandaar, dat het engagement geheim wera
gehouden. The Chief ging de boy-scouts in
Amerika en Australië Inspecteeren en pas In
October van dat jaar volgde het huwelijk, na
een zeer korte offlcieele verloving.
HET BRABANTSCH STUDENTENG1LDE kam
peert dezer dagen te Esdonk bij Gemert. Twee deel
nemers aan het kamp genieten van hun maaltje.
Ook dit boek, octavo 430 bladzijden, dat zijn
zestiende oplage beleeft, zal welkom zijn bU
leeken en priesters, die belast zijn met het
godsdienstonderwijs aan de jeugd. Niet dat wjj
op dit gebied zelven verstoken zouden zijn van
uitstekende gidsen en handboeken, maar allicht
geven deze Duitsche schrijvers, theologen en
tevens praktische onderwijzers aanleiding tot
vergelijkingen met onze'school manieren en onze
methoden van kinderlijke behandeling der ge
wijde leerstof, die niet anders dan vruchtbaar
kunnen werken. (Ing. 5.30 M.).
Wie Dultsche leesstof wenscht voor den op
bouw van zijn geestelijk leven, zal zich zeer ge
baat voelen door bovengenoemde boekjes De
schrijver is een professor, maar laat op den
titel zelf zijn dr. weg: misschien met op
zet, omdat hij volstrekt geen hooge geleerd
heid van letterkundigen of theologlschen
aard bedoelt te geven Het zijn eenvoudige
stichtende gedachten voor het alledagleven,
maar uitgesproken met overtuigende warmte
van hart. Het eerste deeltje beweegt zich op
schriftuurlijk godsdiensig.zielkundlg gebied,
terwijl de belde andere aan de hand der liturgie
van het kerkdijk jaar lichtstralen werpen op
het leven van onzen tjjd. De boekjes, die 1.40
M kosten per stuk, sullen ook In ons land hun
weg wel vinden.
<n dit nummer wordt Maria's ten hemelopne
ming herdacht door een reproductie naar ets
schilderij van Rubens. d'Avranches vertoont de
Fransche hoofdstad van een eigenaardigen
kant door te verte len van ,J>e kleine burger»
van Parijs" De meest pakkende momenten van
het Maria congres te Nijmetren zijn vastgelegd
op een partna. E. v. Moolveld schetst „De zoon
van Lenin", terwijl 8. Waryinga een ontroerend
kort verhaal .Een offer” bijdroeg en Bart v
Brucven een komische scene belicht In „D*
dubbele villa". Naast twee boeiende vervolg
verhalen Is er een pagina humor, terwijl de ge
beurtenissen van den dag door aardige foto1»
worden vastgelegd.
IN DE DUINEN, door E. Heimans
en Jac. P. Thijsse, Vierde Druk
W. Versluys" Uitgeverij, Amster
dam.
Van Dronthelm tot Frankrijk (bla 389-353)
loopen deze belde gelijktijdig ontvangen af
leveringen der Kleine Hollandsche Brockhaus-
Encyclopaedie In het eerste fasclcuultje werd
een Overzicht op kunstdrukpapier bijgevoegd
der Bouwstijlen, benevens een Sterrenkaart. In
het tweede treffen we het menschelljk skelet
aan met een cotnpleteerende Sterrenkaart, den
loop van aarde, zon. maan en planeten weer
gevende.
MOEILIJKHEDEN OP SEXUEEL
GEBIED BIJ KINDEREN, door
dr. L. H. M. Berger. Centraal
Bureau v. „Voor Eer en Deugd"
en J. J Romen A Zonen, Roer
mond, 1932.
:rs, de Chief-
n Powell, de
toot Z.H. Exc.
Mgr. J. D. J. Aengenent gisteren In het Pad
vinderskamp een aangename ontmoeting had
Het verhaal eindigt met het huwelijkspad. Het
artikel is onderteekend door Huvrie; het vol
gende is er aan ontleend:
Lady Baden Powell werd in 1889 geboren. Den
datum weten jullie allen, want dien vieren we
ieder jaar feestelijk met bijna alle padvindsters
over de geheele wereld, omdat het typisch ge
noeg ook de verjaardag van den Chiefscout is.
Ze was de jongste dochter van haar ouders, die
behalve haar nog twee kinderen hadden. De
kinderen kregen thuis les van Fransche. Dult
sche of Engelsche gouvernantes, maar Olave 8t.
Clalr Soames voelde niets voor alle geleerdheid,
waarmee die dames haar wilden volstoppen
ze speelde liever met haar honden en voelde
veel -neer voor paarden en vogels dan voor
boeken. Toen haar oudste zusje achttien jaar
was en volgens de opvatting van dien tijd geen
onderwijs meer noodig had, besloten de ouders
ook Olave niet langer te plagen met dingen
waar ze niets voor voelde. Zij was niet sterk en
Mr. en Mrs. Soames waren van oordeel, dat
leeren ongezond voor haar was en dat zij. met
haar ouders In een sfeer van schoonheid levende
meer dan genoeg te weten zou komen.
Toen de uitgaande leeftijd was gekomen, bleek
bet, dat Be voor bet mondaine gedoe niets voel-
i een
stuk kunstenaarschar - 'it de schrijver ztm
wan- 'emingen g--*aan hev.
standpunt, dan het zuiver
In deze pas verschenen studie tracht de
Groningsche hoogleeraar een oorzakelijke ver
klaring te geven van het spel van mensch en
dier, die geheel afwijkt van de theorieën, die
het spel uit utillteitsgronden verklaren, die in
het spel weinig anders zien, dan het nut van
oefening voor den strijd om het bestaan op
lateren leeftijd. Deze op Darwlnlstlscben
grondslag steunende opvatting heeft vooral
Groos verbreid, en tegen hem richt zich dan
ook een goede critlek van Prof.
(blz. 61 e.v.)
In bet eerste hoofdstuk set schrijver zijn
methode uiteen. Zooals bij de
schappen te verwachten is, is de gebruikte
Het aardrijkskundeuur is in den lesrooster van
de meeste kinderen, op onse scholen niet bet
prettigste. De leerstof blijft maar moeilijk In
het geheugen vastzitten En als dat al lukt,
wat weten de kleinen dan nog van de onder
linge ligging van plaatsen, en de richting van
rivieren en' kanalen af?
De heer Huiskens heeft getracht en met
succes door een nieuwe methode van het
onderricht, zoowel de belangstelling der kin
deren te boeien als hun „oriënteeringsvermogen''
te hulp te komen. Belde tracht hij te be
reiken door van een bepaalde plaats als middel
punt uit te gaan en door eenvoudige kaartjes
te laten teekenen, waarbij het minder op de
volstrekte nauwkeurigheid van een Hjn, dan
op de juistheid der onderlinge ligging van
plaatsen, rivieren enz. aankomt.
We hebben den laatsten tijd, o. op de
tentoonstelling van „Moeder en Kind” te Am
sterdam, ook andere nieuwe methoden voor
het elementaire onderwijs in de aardrijks
kunde gezien. Moge de ondervinding uitwijzen,
dat er een gelukkige greep mee Is gedaan.
ADOLF DONDERS, LICHT-
STRAHLEN: Religiose Gedanken
im Werktagsleben I-III. Herder
A Co. Freiburg UB.
„Bjjbelsche Geschiedenis" door
Dr. Jos. Keuters. Afl. 9. J. J.
Romen Zonen, Roermond.
Inzettend met het vervolg van de geschie
denis van den Profeet Elias een plaat Illus
treert het brandoffer op den berg Karmel
behandeld deze negende aflevering (van pag
357—388) verder het Rük Juda het ten hemel
varen van Elias in een vurigen wagen is in
beeld gebracht de geschiedenis van Eliseus.
den wonderdoener en van de Rijken Israël en
Juda, met hun verschillende konlngen.
HULPATLASJES VOOR DE R.K
LAGERE SCHOOL, door J. J.
Huiskens, hoofd eener RJC.
School te Amsterdam Uitgave
L. C. O. Malmberg te 's-Herto-
genbosch.
„Nederlandsche Algemeene En
cyclopaedic". Bewerkt naar Brock-
haus Ene Kleine Uitgave. Afl. 10
en 11. Scheltens A Giltay, Am
sterdam.
Juist wat bet zijn moet: eer een leesboek
dan een stadieboek over de kennis en behande
ling dier allermoeilijkste moeilijkheden, waar
van de titel spreekt. Een boek dus, dat niemand
die er behoefte aan beeft en ongetwijfeld
Bijn er dat velen! wil afschrikken door ge
leerdheid.
Toch is hier een geleerde aan t woord en
wel een vakgeleerde op psychologisch en paeda-
gogisch gebied, een specialist, bekend en gewaar
deerd om zijn zielkundige en opvoedkundige
Bdviezen.
Maar Dr. Berger wenzehte hier allerminst een
etreng gesteld academ sch betoog te leveren,
en hij «eet dan ook zeer goed, dat hij zich
meermalen herhaalt. Doch dit Is iets anders
dan wat de critlek. ongunstig, „vervallen In
herhalingen" pleegt te noemen. Pit boek set
den lezer op zijn gemak, ook den lezer, die zich
anders „heelemaal geen lezer!” noemt en die
onmogelijk een paar honderd ernstige bladzij
den achter elkander zou kunnen doorwerken.
Voor wie van dezen geleerden leek tot beden
niets .of weinig laaen. zij er de nadruk op ge
legd. dat ztfn nieuwe boek voorzien is van twee
-onbevriende inleidingen: eene van p. lect. F.
voor onze
methode de analyseerendezij bestaat aller
eerst uit het aanschouwen van de verschijnse
len. het ontdoen van het bijkomstige en het
naar voren brengen van de eigenschappen, die
het wezen van het verschijnsel hier hel
spel uitmaken. Deze analyse Is In dit werk
buitengewoon scherp. Merkwaardig is, dat
schrijver hierbij het woordgebruik te hulp roept
Als hij zich afvraagt, welke verschijnselen sl
dan niet tot het spel gerekend behooren te
worden, laat hjj het woordgebruik beslissen
„....kan men niet aannemen, dat het woord
gebruik willekeurig is en dient er toch in elk
verschijnsel, dat In het dageljjksch leven met
spel en spelen wordt aangeduid, een kenmerk
te liggen, waarop deze aanduiding gegrond tl"
(blz. 36).
De oorzakelljke* verklaring van het spelen
tracht de schrijver te geven door de verschijn
selen. die er het wezenlijke van uitmaken, als
de natuurlijke en rechtstreeksche gevolgen
aan te merken van de levensdriften, van den
natuurlijken aandrang van jnensch en dier. In
het zesde hoofdstuk (Het spelen en de aandrif
ten) komt de hoogleeraar tot een analyse, een
systeem van de levensdriften. Dit Is wel bet
minst bevredigende deel van deze studie, maar
de taak, die de schrijver zich hier stelt het
trachten systeem te brengen in het organische
geheel, dat de drijfveer is van de levensuitingen
van het jeugdige Is te omvangrijk om ah
onderdeel te worden opgenomen. Met een ge
ringere waardeering van dit deel van het werk
schrijver noemt het zelf een voorloopige
poging wordt echter aan de waarde s n (Ut
boek weinig afbreuk gedaan. Reeds met de
analyse van de dynamiek van het jeugdige
leven (tweede hoofdstuk) kan men tot een
oorzakelljke verklarl j van het spelen komen
En ten slotte getuigt van een -.erpe ea
diepgaande waarneming niet alleen ontle
ding van het spelverschjjnsel In het zevende
hoofdstuk (De eigen dynamiek van het spel),
maar ook de uiteenzetting In het laatste hoofd
stuk. waarin o.m. behandeld wordt de .spel-
ethoee”. BU het spel der menschen kunnea wfl
hiervan spreken, omdat *e menseh de k*nnil
heeft van het verschil tusschen goed en kwaad.
Door het Intellect bezit de mensch de mogelijk
heid In het spel een geheime bedoeling te bren
gen waardoor het spel wordt misb iikt met
alleen ten koste van het speelobject, den speel
makker. maar ook te" koste van het subject
zelf, dat daardoor toont niet meer
sfeer die c-n sfee- der beelden is -
kunnen blijven. De mensch verliest dan
an ruimer
'ologlsche. heeft
hU In het spel -’er menschen ook geestelijk"
waarden weten te vinden.
i
Wfc
I