Katholieke Landdag
WAAROM LIKDOORNS?
Hollands Noorderkwartier
Markten
Wisselkoersen
N.V. DROGISTERIJ JAN DE VRIES
„Maatschappij en Naasten-
liefde”
1
DINSDAG 16 AUGUSTUS
ALKMAAR
VISCHVERGIFTIGING
HEEMSKERK
De plechtige Hoogmis
Groote belangstelling
Een godlooze maatschappij
VEILING-OVERZIQHT
Openingswoord
R<
FAILLISSEMENTEN
Telegrammen
WIERINGERWAARD
VRAGENBUS
TEXEL
OUDESLUIS
Verscheidene personen ernstig
ongesteld
.TELEFOON 324
De ouderwetsche Likdoomtinctuur helpt direct
in flacons a 35 ct.
Zonder gezag geen rust
en orde
Rede van den heer
Piet Kasteel.
'ede Pastoor M. v. d. Eem
I
n
t.
zangkoor werd een vierstemmig
aan
Broek op LangendUk.
en
funda-
uat
van
In de wet’
Tesselsche-
Schevenlngen,
Zee,
aan
toch der menschen roept Gods
van
a
X
l
I
te
el
la
n
n
rt
I
r
i
i
i
I
1
dan zullen de misleiders van het volk er niet
beter. Ja eerder slechter, afkomen dan de over_
die op hun aandringen sün ge-
aan beval.
Na een dankwoord van den Voorzitter en
het zingen van het „Aan U, o Koning der Eeu
wen", trok men In optocht door het dorp naar
de kerk, waar een plechtig Lof werd gecele
breerd door den H_Eerw. Deken. Met een plech
tig Te Deum werd gesloten.
jongedames zich beschikbaar gesteld voor het
Inzameelen van de behoodigde gelden.
Het is te wenschen. dat voor dit mooie doel
de giften rijkelijk zullen binnenvloeien en dat
d eau to bezitters hun wagens beschikbaar willen
stelleen; dan staat de ouden van dagen een
mooie dag te wachten.
B
1
t
t
t
I
1
4
t
I
I
I
r
I
gezongen.
Het Mannenkoor uit Behagen zong daarna
onder leiding van den heer Jb. de Moei _Ave
Maria** van Fr. Wit, en O Jesu, Amor ml, van
Giessen.
tekel, fans staat op de deur van onze samen
leving.
Industrie is met lamheid geslagen; landbouw
is niet loonend; wat zün de oorzaken van het
grand Due
Max 1.70,
I
l
1
6Ff; Peren
en 26; To-
T
H
ft
c
ver
der
De
zijn
d enjubileer
Na de H.
Autotocht saden van dagen Alhier be
staan plannen om een reisje te organisceren
voor de ouden van dagen uit Oudesluis en
omgeving. Hiertoe is bereids de medewerking
verkregen van de afd. Oudesluis van den Bond
f 0 48—O 50
f 60—130. matig.
93 Vette Kalveren 0.70—090 per KG., matig;
265 Nuchtere Kalveren (slacht) f 518 per
stuk, stug; ld. fok 10—16 per stuk, stug; 317
Vette Varkens 0.26—0 30 per K.Q., stug; 54
Magere Varkens 616 per suk, stug: Zouters
f 0.28 per K.G., stug; 195 biggen 58 per
stuk, vlug; 236 schapen 1116 per stuk, stug;
369 Lammeren 50 per stuk, stug; 25 bok
ken 310 per stuk, matig.
Kipeieren 3.50—4 per 100 stuks, eendeieren
2.30 per 100 stuks, piepkuikens 0.650.75 per
Kg., oude kippen en hanen 0.350.40 per Kg.,
duiven 040 per stuk, konijnen 0.401.50 per
stuk, eenden 0.150.80 per stuk.
Itageriüke Stand (Juni en Juli) Geboren:
Nellie Dieuwertje, d.-v. o. v. Dompselaar en D.
J. v. d. Velde en G.
J, Winkel en H. D. Loor-
Het met vlaggen versierde terrein achter kerk
en school, was des middags om 3 uur geheel met
meetinggangers bezet; wjj schatten het aantal
bezoekers op 2000; ojn. waren vele heeren Gees.
- telüken uit den omtrek aanwezig; verder merk
ten wU op het Tweede Kamerlid Ch. v. d. Bilt,
de heer L. Doorman, itnt ter zee le klas en voor
zitter van „Katholiek Den Helder”, en burge
meester van Anna Paulowna, het Statenlid H.
van Nuland, uit Schagen.
Het R. K. Fanfarecorps „8t. Hildegardis” uit
Tultjenhorn, onder leiding varf* den heer S.
Burger, en de Harmonie „Winfrubst" uit Den
Helder, onder leiding van den heer Schenkels,
luisterden den Landdag op met opgewekte mu-
aek.
BOVENKARSPEL (station), 13 Aug. Aan
gevoerd 2700 baal aardappelen. Due 5660 ct.;
Schotsche 50—70 ct.; Geldersche 5070 ct.;
kleine 95 ct.; eigenheimers 7585 ct. per baaL
45 baal uien, grof f 1.051.35; groote gele 95 ct.;
drielingen f 2 202.30 p. baal. 1220 stuks bloem
kool. le soort f2.807.10; 2e soort 90 ct. per
100 stuks. 1200 K.G. roode kool, 60 ct. per 100
K.G. 1100 K.G. gele kool, 60 ct. per 100 K G.
650 K.G. witte kool, 60 ct. per 100 K G. 3420 K.G.
augurken, fijn 1320 ct.; 43 zak slaboonen. 50
—70 ct. per 15 K G.
BROEK OP LANGENDIJK, 16 Aug. Groen
tenveiling. 6500 K G. Tomaten A 5.90—690.
B ƒ6.90—7 40. C. ƒ5 80, CC 2.10—2.70; 7000
K.G. aardappelen; Schotsche Muizen ƒ1.10—
1.20, Blauwe Eigenheimers ƒ1.402.
4000 kg. roode kool 0.60—0.80 23.000 kg. gele
kool 0.60; 12.500 kg. vroege witte kool 0.600.70;
3300 kg. gele uien 3.40—3 50.
Gele Drielingen f 3.103 20, Gele Nep f 5.40
5 60, Zllvernep» f 7750. ZUverdrtellngen
f 2.50, 300 Blo Slaboonen fl 80—4.30; 184 kilo
Druiven: Alicanlhers 58 6061.60, Fsanken-
thalers 61.10—670
Voor de negende maal hebben de Katholieken
van Hollands Noorderkwartier hun Landdag ge
houden, dit maal in op één na de jongste pa
rochie van het Haarlemsche diocees, de parochie
van St. Jan den Dooper, waar Pastoor Verhoeff
de stichter en zieleherder is.
Het actueele onderwerp .Maatschappij
Vergadering van den raad Zaterdag j-L,
vergaderde de gemeenteraad onder voorzitter
schap van burgemeester Oort.
Secretaris de heer Kelder.
De voorzitter deelt in zijn openingswoord
mede, dat deze vergadering voornamelijk is be
legd voor onderzoek geloofsbrieven nieuw
raadslid. Van den heer R. P. Kejjser is een
schrijven ingekomen waarin deze mededeelt dat
hij tot zijn groote spijt, om gezondheidsrede
nen mede op advies van zijn huisdokter
ontslag moet nemen ate raadslid en wethouder.
De vrijmetselarij wordt niet zoo openlijk meer
genoemd, geldt nog altijd als een woord vol ge
heim en angst, ma4r het werk gaat door.
Geen middel te groot of te slecht.
De haat en tweedracht onder de volken is
eeh natuurlijk gevolg van het opzeggen aan God
van onze onderwerping, van het verdrijven van
den vredevorst Christus. Denk niet, dat het af
schaffen van kanonnen en onwaardig oorlogs
tuig. den oorlog afschaft, de haat onder de
menschheid doet verdwijnen; zonder God geen
gezag, geen vrede.
Men heeft het beeld van den Christus In het
Vredespaleis geplaatst, niet opdat zijn Godde
lijke wet kou heerschep, maar omdat men hem
oordeelde als een der vredepleiters. niet hooger
dan die er zaten en het kan er blijven, omdat
dat beeld toch stom Is en niet kan meespra
ken.
Met het geloof is ook de hoop verbannen
uit de harten der menschen. Leiders en ver
leiders maken het volk dol en dwaas en op
roerig, tegen beter weten in verkondigen theo
rieën, die nooit kunnen verwezenlijkt worden.
Als eenmaal het volk zal gaan inzien, dat de
verleidende sprookjes alle leugens zijn geweest.
De voorzitter van bet Landdagcomlté, de heer
H. Nolet, burgemeester van Warmenhulzen en
Harencarspel. opende den Landdag fhet den
Christelijken groet en herinnerde eraan, dat de
katholieken van Hollands Noorderkwartier
thans voor de 9de maal bijeenkomen tot ver
nieuwing van hun innerlijk geloof. Spr. ver
heugde zich over de groote opkomst.
De nood der tijden is veelal een gevolg van
een gebrek aan naastenliefde; het bestuu^
kwam daarom op de gedachte twee sprekers te
verzoeken over dit onderwerp hun licht te laten
schijnen. Spr. heette de sprekers welkom en
voorts ook Deken Guilonard en burgemeester
Lovink van Anna Paulowna, de overige geeste
lijke en wereldlijke autoriteiten en alle Lann-
dagfryoekers. -
BV begeleiding van ,St. HlMegardls” werd
vi i flfei ns staande het Roomsche Blijdschap
Telegrammen van hulde werden gezonden
naar Z. H. Exc. Mgr. 3. D. J. Aengenent en
Mgr. Möllmann.
Aan den. Minister-President werd een tele
gram gezonden, waarin hem dank werd ge
bracht voor geboden hulp van Regeerlngswega
en hem God’s Zegen werd toegewenacht.
WARMENHUIZEN. 15 Aug. Heden be
steedde men voor: Gewone uien 3; drielin
gen 3; Nep 5.405.60; Schotsche muizen
1.70; groote idem f k per 100 K.G.
PURMEREND, 15 Aug. Afslagvereeniging
Beemster. Purmerend en Omstreken. Aardap
pelen: Schotsche muizen 3466 ct.; BI. Eigen
heimers 3468 ct; kl. aardappelen: Schotsche
nujlzen 2036 ct.; Blauwe 20—28 ct. per 25
K1G.; Dubbele Slaboonen 4350 ct.; z.dr. 67
76 ct.; Enkele 65 ct.; z. dr. 70—80 ct.; Stok-antf-
boonen 0.601.20: breede stam 3075 ct.
per 15 K.G.; Pruimen 26 per 100 stuks;
Komkommers f 16 per 100: Tomaten A 69;
B 6—9; C 4—6 per 100 K.G.; Bloemkool
28 per 100; Roode kool 1.60 per 100;
Spinazie 0.460.70 per mnd. (6 K.O.); Pos
telein 030 per mnd. (6 KG.); Sla 130—
5.50 per 100 krop; Andijvie f 0.200.55 per
kist; Peterselie 1—3 per 100 bos; Selderij ƒ.1
5 per 100 bos; Rabarber 7 per 100 bos; Wor
telen 4.609.60 per 100 bos; Uien 0.65 per
25 K.G.; Druiven: Frankenthalers 0.600.66
per kilo; Alicant 0.64 per kilo.
Meloenen. Net 1229 per 100; Suiker
f 929 per 100; Annanas 1331 per 100;
TulpappeL roode 616 per 100 K.G.; Yellow
Transparant 1236 per 100 KG.f Beurré
Hardy 1.00 per K.G.; Curé precose de Tresou
615; Dirkjes f 610; Kruidenleisperen f 8
28; Suikerpeer f 313.
WINKEL, 15 Aug. Appel
811; Aalbessen 620; Kruisl
maten 68; Augurken 46; Slaboonen 1-50—3;
Snüboonen 48; Kool 0.500.60; Aaardappelen
1—1.50; Bieten 1—1.10; per 50 K.G. Kropsla 1—
2; Meloenen 1229; Komkommers 1—4; Worte
len 1.502; Rabarber, 1.00 per 100 stuks.
LEIDEN. 16 Aug. 1032 Heden werden aan
geveerd 170 varkens, waarvan 147 Sware en 26
lichte, zware 28—29; lichte 25—26. Geen aan
voer van zouters. Handel tamelijk.
De geringe aanvoer is veroorzaakt door dB
inwerkingtreding van de Crisis Varkensvet.
Om 10 uur des morgens werd in het sfeervolle
kerkje door den deken van Schagen, den H. E.
heer Guillonard een plechtige Hoogmis opgedra
gen voor den zegen Gods over de Katholieken
van N.-Holland. Assistentie werd verleend door
de zeereerw. heer K. v. Veen, pastoor te Den Hel
der als diaken en door den zeereerw. heer J.
Verhoeff. als subdiaken.
Door het zangkoor werd op sublieme wijze uit
gevoerd de Missa Loretto van V. Goller De kerk
was geheel met parochianen en landdagbezoekers
gevuld; na de H. Mis klonk uit aller mond het
processie-refreinBenedict us Qui venit In no
mine Domini, Hosanna in excelsis.
Gods i
geboden de Liefde.
Welk is
de vraag.
Blaauwboer; Johanna, d. v
Kaspers; Pieter, z.
bachs.
Getrouwd: M. Boeserooy en F. Boertien; N
Anth. Koning en C. Anth. C. Hoedjes; C. H
Limpers en M. K te Buck; K. Schenk en Chr
Bakker; L. Raven en G. Kwak.
Overleden: M Breed, wed. van K. van Zoo
nen, oud 78 Jaar; Harmen Lageveen. 7 maan
den; A. Kaan, oud 62 jaar; K. Koster, oud 83
Jaar.
MAANDAG, 15 Aug.
Vorige
8,64|
59.17
9.73*
34.46
48.36
46,25
44.45
43.35
2.48*
8.65
59.15
8.73*
34.48
48.37*
46.
44.10
42.87*
2.48*
12.72*
7.35
10.82*
Hev acvueeie onaerwerp „Maatscnappy en
naastenliefde werd besproken door den Z. E. heer
M. M. v. d. Eem, pastoor te Anna Paulowna en
den populairen apologeet Piet Kasteel, parlemen
tair redacteur van de Maasbode te Den Hang
Verder deelt de heer K. mede dat 1 hem
aangenaam zal zijn dat zijn opengevallen plaats
zoo spoedig mogelijk zal worden vervuld. Daar
X werkelijk aftreden van den heer Keüser eerst
in de volgende vergadering zal plaats hebben
deelt de voorzitter mede, dat in die bijeen
komst deze ontslagaanvrage nader besproken
zal worden.
De geloofsbrieven van X nieuw gekozen lid,
den heer Jac. Daalder worden onderzocht, waar
toe worden aangewezen de heer Keüzer, Dros en
Bruin, die verklaren dat alles in orde is bevon
den.
Bü de rondvraag vraagt de heer Leber een
wegwüzer bü de nieuwe school te Elerland voor
de richting „De Muü” en verbetering van de
leelüke bordjes die de richting „Slufter” aan
geven.
De heer De Graaf vraagt snelle afwikkeling
voor de nieuwe regeling van de brandweer In
deze gemeente. Over dit punt ontspon zich een
uitvoerige discussie.
De voorzitter toont aan. dat het niet ge-
wenscht is de tweede motorspult bulteBX te
stationneeren.
De heer Dogger informeert naar de onkosten,
die worden gemaakt bü uitrijden der brand
spuit.
Verder verlangde geen der raadsleden het
woord. De voorzitter sloot daarom de openbare
vergadering.
BEVERWIJK. 16 Aug. R. K. Coöperatieve
Tuindersvereeniging ,,Kennemerland” Bramen
per slof f 1.10135, Zwarte bessen f 135,
Frambozen per slof 5060, Doppers 1024,
Capcünders Br. 1226, idem W. 1016, Tutn-
boonen 310. Raspers 1027. Snüboooen 4J4
8, Trosboonen 811, Spercieboonen zonder dr.
510, indem met dr. 56. Dikke boonen 58,
Sla per kist 45 -95. Postelein per kist 15—30,
Spinazie per kist 2030. Andijvie per kist
3545. Bloemkool per stuk 39, Komkom
mers per stuk 27, Meloenen per stuk 2030,
Wortelen per bos 812, Selderie per bos 2,
Pieterselie per bos 23, Appelen per kilo 10
16, Tomaten 616.
BLOKKER, 13 Aug. Slaboonen f3.604.-;
snüboonen f 5.40: meloenen f 1825; kruisbessen
f4.009.20; roode bessen f113039.-; pruimen
f2741: kruidenier f826; Yellow f 1534;
suikerpeer f6.90—9.-; Gladstone f4.7017.-.
Augustus 1932. Roode bessen 1423, Doperwten
719, Peulen 412, Tulnboonen 39, dubbele
stamslaboonep 58, Enkele idem 6—-0, Snüboo
nen 5—9. Augurken 817 ct. per kg. Rabarber
30—45, Wortelen 2035 ct. per 10 bos; Spinazie
15—22 ct. per kistje: Kropsla 1.40—3.70, Bloem
kool le soort 6.209.10, Idem, 2e soort 1.90
3 80, Andijvie 80—1 60 per 100.
Deze begon met zich af te vragen, of de sa
menleving van thans nog recht heeft op den
naam maatschappij-
Ons geslacht zag de idee van maatschap ten
ondergaan In een strijd, dien wü meestrüden
op elk terrein. Spr. wees op de zedelijke
godsdienstige crisis het gevolg van de schei
ding tusschen godsdienst en economie.
De Mammon heeft de plaats ingenomen
God.
Hinnen 15 jaar kan de wereld staan voor een
léger vair 100 mlUloen werklooeen. Het mane.
■tin eigen oogen onbetaalbaar is.
En dit gebeurt op alle terreinen van het
ynbasr leven, in politiek en sociale zaken.
Terwijl het groote leger teg**n God en Kerk
voortgaat in massavertoon>ng de oogen der
mssaa te verblinden, schelden ze op katholle,
ken en katholieke instellingen der laatste da
gen, die bet ook wagen met lawqal en ver-
teon het goede dat van God komt te propa-
geeren.
Zon bet misschien nog een gevolg zijn der
Miden der omslagdoeken en plakkaten en drei
gementen? Of spreekt ook hier de egoïst, die
met rijn eigen kleine belangetjes bij God te
koop loopt en denkt, dat als het hem maar
weer naar de vleeze gaat, hetzü geestelijk ot
Mchamelük, dat de wereld een heel stuk aan
t verbeteren is?
Bij het woord maatschappij denken we niet
Ban een roomnehen minister-president of een
■terke Kamerfractie, niet aan sociale wetten,
waar we voor of tegen zijn, niet aan militalris.
me of anU-mllltalrisme, rapporten Welter of
•ndere wijze mannen, geen Nederland, geen
Europa, maar de groote massa tn de wereld, de
groote levensvraag van het menschdom, van
4e schepping, van het rijk van God.
Staat en maatschappü zün natuurnoodzake
lijk aan den mensch verbonden, niet als doel,
maar als middel om te leven en hooger te
Hierna betrad pastoor van der Eem uit Anna
Paulowna het spreekgestoelte onder applaus
van de aanwezigen.
Deze vergadering, aldus begon de gewijde
spr., is een beeld in het kleit van de katho
lieke kerk. Dit is de geest Gods in de Kerk,
dat hij uit velen één maakt.één hart en
één riel: terwijl de geest der wereld is alles
wat één behoort te rijn vaneen te scheuren en
te verdeelen.
Daarom heerscht er zooveel verdeeldheid in
de wereld. Zelfs voor, haar eigen kinderen is
het een grievend leedl een diepe smart dat de
geest der wereld ook -jlatgene vaneenrukt, wat
zelf voelen dat vereenigd moest zün. Maar
de geest Gods vereenlgt wat verdeeld was en
wat gescheiden is.
Dat bewijst wederom deze landdag.
Gij xüt hier verzameld in grooten getale, maar
<8 allen gevoelt, dat gij één züt in de meest
gewichtige levensvragen.
Dat gij strijdt onder één banier als kinderen
van één geest.
Gij züt één van hart en één van riel.
Ziedaar waarom deze bijeenkomst een beeld
in *t klein is van de Katholieke Kerk.
Maatarhappü en naastenliefde zün twee za
ken. waarover veel wordt gepraat, zonder dat
men eenige notie heeft van maatschappij en
van naastenliefde nog veel minder
Br rijn helaas nog al te veel onder ons
katholieken, die, zooals de bekende Jezuïeten
pater EW. Muckermann uit Dultschland, op de
sociale week, te Roiduc het nog pas zelde, den
ken, dat de wereld verloren is, omdat ze een
minder decent vrouwenfigpur in een of ander
geïllustreerd blad zien staan en die de verlo
ten wereld dan denken te redden door een
tervaarlük gehuil over zoo’n gebeuren aan te
heffen, die met alle mogelijke kleinigheden
ritten te vechten en denken een titanenarbeid
te hebben verricht, als ze op een of ander boe
tendorp een propagandist van verkeerde rich
ting het leven onmogelük hebben gemaakt.
Onder ons katholieken is het massagevoel
nog onvoldoende doorgedrongen en rit ieder
voor rich te peuteren om iets te doen, dat in
NOORD-SCHARWOUDE, 16 Aug. 1932
24800 K G. Aardappelen: Schotsche Muizen
1.30—1.80; Drielingen 160—1.80; Groote 80—
1.20; Duken 701.10; BI. Eigenheimers 1.60;
2000 K.G. Spercieboonen 3.30—5.60 6100 K.G.
ZUvernep 6 60—9.20; Drielingen 2.10—330; ZU-
veruien 0.80—1.00; 15500 K G. Gele Nep 5.30—
590; Drielingen 2.70—3.20; Uien 2.60—3.20; 300
K.G. Roode kool 0.60. Alles per 100 K.G.
PURMEREND. 16 Augustus 1932. 2536 K.G.
•boter. Maikboter f 1—135. Weiboter f 030—
095 per K.G 644 runderen, waaronder 337 vette
f 066—0.76 per K.G7 handel vlug; 200 melk- en
geldekoeien f 110155 per stuk, stug; 107 stie
ren f 0.460 50 per K G. stug: 22 paarden,
voor de algemeene opheffing van haat en
tweedracht; laten w^ ons er voor wachten, dat
we het niet alleen trachten klaar te spelen met
een vroom gebed. Ons leven zelf herzien als
het noodlg is en alle haat of tweedrachtge-
dachten verbannen.
Goed zün voor die ons haten bidden voor
de vervolgers is en blüft het Uefdegebod des
Heeren.
Deze liefde alleen te verkrijgen is alleen
huizen der liefde voor de «llende des men-
schen, kan een reine ziel dechts uit liefde
handelen en de ware liefde verspreiden^
De liefde toch der menschen roept Gods
liefde op,
Moge dan de vrucht van onze beschouwin
gen dezen middag zijn aldus besloot spr.
dat we een groot wereldplan durven en helpen
opeetten, het massagevoel levendig houden on
der ons, zonder te vervallen In klein gedoe
van eigen kringetje, de liefde van God te
herstellen onder de mpnschen.
Door de verlevendiging van ons gelootrieven,
door den sterken band van ons katholiek rijn
van de daad, door den strijd tegen de god
loosheid van deze dagen, door de verbetering
van ons liefdeleven. (Langdurig applaus).
Nadat even gepauzeerd was en het Mannen
koor uit Schagen ^m. .Jfcce Panls” van J. Blee-
ker gezongen bad, werd de «aandacht gevraagd
voor de
In den vroegen morgen van Maria Hemel
vaartsdag ter gelegenheid van het zilveren
Priesterfeest van pastoor Paulussen, waren on
der de H. Missen van 7 uur en half .legen zeer
veel parochianen aanwezig, die vrijwel allen
ter H. Tafel naderden tot intentie van den
Jubileerenden priester
Zondagavond was de trans van den toren
toren schitterend verlichr.
Maandagavond was niet alleen de torentrans
verlicht, doch waren ook lampions geplaatst
langs de reden vanaf de Ant. Verherenstraat
tot den Ingang van de pastorie.
Waar Heemskerk heeft op grootache wüae
het zilveren fest van zijn beminden pastoor ge
vierd. en blük gegeven van zün aanhankelük-
held en liefde voor hun zoo bü uitstek bekwa
men er gevierden zielenherder.
(Ongecorrigeerd)
Zilveren Priesterfeest van pastoor Paalnssen
Op Maria Hemelvaart werd door den jubi
laris in de prachtig versierde parochiekerk
de plechtige Hoogmis opgedragen. Daarbü ge
assisteerd als Presbyter assistens door de zeer
eerw. heer pastoor Wouterlood en de weleerw
heeren kapelaans Houdük en Verhoekx, res-
pectievelük als diaken en sub-dlaken. terwül
de eerw. heer Nic. de Ruüter als Ceremoniarius
fungeerde.
Door het
Veni Creator ingezet, terwül onder de H. MIs
een Mis van Refice wrd uitgvoerd.
Na het Evanglie besteeg de zeereerw. heer
pastoor Rombouts van Wormerveer den kansel
en begon zün feestrede met de woorden Haec
dies quam fecit Dominus exsultemus et laete-
mur in ea. Dit is de dag. die de Heer ge
maakt heeft; laten wü daarom jubelen en ons
verblüden.
De Eerwaarde spreker memoreerde dat het
hem des te meer genoegen deed een feestrede
bü deze gelegenheid te mogen uitspreken, wül
Z. E. den jubilaris vanaf zün prille jeugd heeft
gekend, en als vriend meermalen ten huize
der ouders van den feesteling mocht verblüven.
Op gevoelvolle wijze herdacht de zeereerw.
spreker het vroeg ontvallen van de ouders van
den feesteling, tengevolge van een noodlottig
ongeval, X welk de vriendschapsbanden nog
hechter deed samenbinden. Voorts schetste de
redenaar, de grootsche waardigheid van den
Priester en het zoo werkzame en rijke priester
leven van pastoor Paulussen. zoowel te Schie
dam, doch vooral te Heemskerk.
zeereerwaarde heer Rombouts eindigde
feestrede met een gebed tot Maria voor
iden priester.
[fis werd de prlestercantate van
IJobbelsteer door het zangkoor ten gehoore ge
bracht.
Van 1 uur tot half drie werd In de gymnas
tiekzaal van de Mariaschool receptie gehou
den, waarvan buitengewoon druk gebruik werd
gemaakt. De toeloop was enorm.
In de gymnastiekzaal waren ook de vele
cadeaux geschonken door de verschillende
vereenigingen en particulieren te bewonde
ren, zoomede diverse bloemstukken.
het plaatsen hunner handteekenlng in
Staat, huisgezjpzen maatschappü komen van
God, gaan met God en voeren tot God. Dat is
de leer der Kerk, van de moeder der menschen
van de sterkste maatschappü. die kan gedacht
worden, omdat de poorten der hel haar niet
zullen overmeesteren. Daarom kan de kerk alle
vorm van maatschappü goedkeuren, als ze
slechts beantwoordt aan het doel haar gesteld.
Daarom heeft de kerk als instelling en ver
tegenwoordiger van God op de wereld. het
recht van toeziefit, van wetgeving en berisping.
En daarom keert' de moderne wereld zich te
gen de kerk, omdat ze zich keert tegen God.
De groote nood van onze dagen is niet het
verlies van geld en goed, niet de armoede en
ellende, die wordt geleden; niet de enorme
wereldwerkloosheid maar de strijd der God
loozen.
De groote stryd der wereld in het verborgen
of in het openbaar tegen God en zün kerk.
In opvoeding, ontwikkeling, In school en pers,
in huisgezin en huwelük. Een Godlooze maat
schappü moet er komen en daarom moet den
mensch Godloos worden genjaakt met alle mirt-
delen. die de moderne wereld geven kan.
Alles moet samenwerken, mode, sport, beeld en
tooneel. Niet overal op dezelfde wü», maar wel
met hetzelfde doel.
Hetzü genoemd liberalisme, of socialisme, of
communisme of sovjet, vrü katholiek of welke
andere mooie phrasen meer, alle één doel, de
vernietiging van God in de harten der men
schen.
Te Glanerbrug hebben zich, na afloop van
het aldaar gehouden muziekconcours een zes-
tal gevallen van visch-vergiftlging voorgedaan.
Verscheidene personen waren onwel geworden
na het eten van gerookte paling. Ze werden
zoo ernstig ongesteld, dat de beide plagtselüke
doctoren ’s nachts nog werden ontboden om
hulp te verleenen.
Deze constateerden verschünselen van vlsch-
vergiftiging. De pallng koopman bleek bü nader
onderzoek te Enschede woonachtig te rijn. Hü
verklaarde de vlsch te hebben betrokken uit
Genemuiden.
De nog voorradige vlsch werd In beslag ge
nomen en vla den Keuringsdienst van Waren
te Enschede, voor nader onderzoek naar
Utrecht verzonden.
Bü Informatie bleek ons dat genoemde
slachtoffers het allen vrü 8°ed maken.
Zeereerw. spreker sprak den wensch uit,
allen die aan de Communiebank komen
aanzitten om zich te gaan vereenigen met
Jezus, Eucharisticus, zich één‘zullen gevoelen
met den priekter die hun het Brood des Le
vens reikt, en hun gebeden zullen ten Hemel
sturen voor hunne priesters, evenals de pastoor
het voor zün parochianen zich voorneemt
steeds te zullen doen.
De Jubilaris voelt zich ook genoopt hier
openlük zijne hartelüke dank uit te spreken
aan de belde kapelaans die wel het leeuwen
aandeel In deze feestviering en voorberei
ding daartoe hebben gehad.
Immers zü hebben de parochianen door hun
woord en onversaagde moeite weten te begees
teren; en alzoo eene algemeene deelname we
ten te bereiken, met zoo ongedacht resultaat.
De Z.E. spreker eindigde met den wensch
dat hü te Heemskerk mocht blüven werken
aan het zielenheil van de hem toevertrouwden,
en als het God beliefde tot het einde zijns’
levens zijn beste krachten voor de parochie te
mogen blüven geven, om dan eenmaal na van
het stoffelüke ontbonden te zün, allen te mo
gen juichen met Christus-Eucharistlcus In den
Hemel.
Na het plechtig Lof werd door allen een ju
bellied gezongen, waarmede de plechtigheden
werden beëindigd.
BloemboUenveiHng Vrijdagmorgen werd de
derde droge bloembollenveiling gehouden. De
aanvoer was, evenals verleden week, ongeveer
3,5 millioen. De volgende prezen werden be
steed:
Theeroos 0.601.75; Prins van Oostenrük 0.55
—135; VermllUoen Brilliant 0.150.60; William
Copland 0.10130; Fred Moore O.io0.90; Bar-
tigon 0.20090; Inglescombe Yellow 0.45135;
Keizerskroon 0.601.70; Peach Blossom 1.05
2.75; Murillo 0.301.75; Brilliant Star 0.40—
0.95; Will. Pitt 0.752.00; Due de Berlin 0.40—
1.05; Couleur Cardinal 0.401.75; La Reine
0.15135; Prinses Elisabeth 0.40—1.20; Cra-
moisle Brilliant 0.200.75; Witte Zwaan 1.50
1.55; Witte Valk 0'60; Gele Prins 050—1.30;
Couronne d’Or 1.95; Bronze Queen Breeder 0.66;
Hoi d’lslande 1.00 Generaal de Wet 130—1.55;
Rose la Reine 130; Famcombe Sanders 0.50;
1.10; Pride of Haarlem 0300.45; Zwanen
burg 2.10—2.50; Clara Butt 0.15—1.00; Cente-
nalre 0.45—090; Miss Ellen Wilmott 130; The
Sultan 0.650.70; Rose Grlsdelin 0.500.50; Van
der Neer 6.401.06; Rose Luisante 0.90; Banton
d’or 1.45; Bronze Queen Breeder 0.500.75; Ko
ningin der Nederlanden 9.10035; Gretchen
0.35—Ö.60; Artus 0.250.85; Slub James 0.50;
Feu Brilliant 0.70; Frans Hals 1.05; Breeder
Godit Parfait 0.55; Darwin Blauwe 0.550.60;
Wlte Joost v. d. Vondel 0.70; Mr. van der Hoef
0.952.15; Queen Flora 0.40; Mamix van St.
Aldegonde 0.50; Ph* Commires 0.40—0.95; Ant.
Rooeen 0.85; Queen of the Pinks 1302.00,
RÜzende Zon 1301.40, Inglescombe Scarlet
11.05, Orange King 0.650.90, FEsperance
0.95, Mr. Tubbergen 0.801.75. Calypso 0.35.
Mon Tresor 12.10. La tulipe Noir 135, Prof.
Rauwenhof 0.40095; Electra 1.55, City of
Haarlem 135, Madame Krelage 0.75—0.80, Al
bino 1.95, La Reine Max 3.Hermann Schle
gel 1.101.40. Le Notre 0.40, Rev. Ewbank 0.25
—1.15, La Mervellle 130, Prosperity 035130,
Eltoreador 2.70; Azalea 190; Flamiiuh 030;
Enchantress 030, Faust 0.651, Diq^H 0.30,
Scarlet Due 0.651.20, Carrara 4.20^"
1.651.75, Proserpine 2.10, Witte Du<
Madame Frylinch 0.40.
London
Berlijn
Parijs
Brussel
Zwitserland
Weenon
KopenbageK.
Stockholm
Mlo
Mew Yort (cable)
terne
Praag
Madrid —va
Christendom is niet alleen het zoeken
1 Rük Gods: de bedoeling is niet ge
weest. dat we moeten leven als kloosterlingen,
wezen
heelen
voor
man
samen
stellen;
Uitgesproken 12 Augustus:
N. V. Bloembollenbedrüf vil. Peereboom Co.
Sassenheim.
B. Meerman, timmerman en aannemer, Den
Haag, Loevenschestraat.
P. Luik, koopman en slager, Zuldwind 38,
’s-Gravenzande.
J. F. Herytriks. koopman, Den Haag, Ged.
Burgwal 6365.
J. v. d. Tang,
straat 1.
B. H. Tersteege, Den Haag, Weimarstraat 25.
A G. van Velden, tuinder. Wateringen, Sam-
mersbrug.
J. v. d. Lecq, huisschilder, Naaldwijk, *s-Gra-
venzandscheweg 7.
H. F. M. Roelofsen, caféhouder, Delft, Koorn-
markt 80.
M. v d. Ende, tuinder, de Lier, Wülielmlna-
straat 69.
C. Oorver, aannemer en expediteur. Lelden,
Rünsburgerweg 197.
O. den Haas, koopman, ^atwük
Sluisweg 7.
W. Nottet, glashandelaar. Naaldwijk, Prinses
Julianastraat 4042.
J. de Vreede Sr., landbouwer, Stompwljk,
Veenweg 114.
Vernietigd op grond van verzet het faillisse
ment van Mr. K F. Katz, Den Haag.
Opgeheven wegens gebrek aan actief de fail
lissementen van:
B. Th. Keüser, Den Haag.
W. Barendse en P. Schreuder, Leiden.
L. J. van'. Oosten, Noordwük.
P. 3. Weyermans, Den Haag.
A. van Sas, Den Haag.
C. Vink Jnz, Noordwjjk.
3. A. Ligtvoor, Den Haag.
Vr. I: Welke is de mooiste weg van Spier-
dük naar Den Bosch? Hoeveel K. M
II: Welke is de kortste weg van Spierdük
naar Den Bosch? Hoeveel K. M_?
Antw. I en II: Spierdük, Avenhorn, Scher
merhorn, Noord-Beemster. Midden-Beemster,
Purmerend, Bpendam. Het Schouw, Buik
sloot, Amsterdam (45 KM.), Duivendrecht,
Abcoude, Baambrugge, Loenersloot, Loenen,
Nleuwersluis, Breukelen. Maarssen. Utrecht,
(40.8 KM.), Houten, Schalkwijk. Culemborg,
Buunnalsen, Geldermalsen, Waardenburg,
Tuil, Zaltbommel, Hedel, Orthen. 's-Hertogen-
bosch (559 KM.) Totaal 141.7 K M.
Het katholicisme staat echter pal door de
eenheid; wü moeten <|nze idealen sterker naar
buiten dragen op maatschappelük terrein da*n
voorheen. a
Wij moeten meer gaan weten van onzen
godsdienst en dezen beter beleven. Wü hebben
een plicht tegenover onzen naasten en tegen
over de maatschappü.
De menschen, die nu regeeren, hebben veel
meer en veel zwaarder zorgen dan menigeen
vermoedt. Zü hebben ons vertrouwen noodlg.
meer dan ooit. Alleen vasthouden aan onze
Christelijke Idealen kan ons helpen. Er Is maar
één ding noodlg; elke mensch heeft een roe
ping in de wereld.
God vraagt ons later alleen, hoe we het heb
ben gedaan; niet wat we hebben gedaan.
Ook de volkeren hebben een roeping; ook ons
volk, ook de Katholieken In ons kleine land.
In Ierland mocht 100 jaar geleden geen Mis
gelezen worden; 200 jaar geleden had Ierland
evenveel zielen als Engeland; ze werden uitge
roeid In een gruwzame vervolging. Zü hielden
vast aan hun ideaal; hun geloof hebben ze be
waard en hun onafhankelükheid veroverd.
Wü. Katholiek Holland, hebben een bloeiend
Godsdienstig, maatschappelük en politiek leven.
Als we spreken over maatschapü en naasten
liefde. moeten we zorgen, dat we ons ideaal, de
vlam van de liefde bewjiren; dan zullen we her
stellen een maatschappij, die nu zonder liefde is,
maar herstellen kan door de liefde, die Christus
aan de wereld bracht. We moeten bedenken, dat
we niet alleen in liefde dienen de menschen van
heden, maar ook de menschen van de toekomst
(applaus).
De heer C h. v. d. Bilt hield hierna zün ge
bruikelijke speeehje, waarin hü de collecte voor
komen, naar den Schepper. Maar dan Is ook
gezag natuurnoodzakelijk, alles erkennen te re
geeren bü de gratie Gods.
of dat we moeten leven zonder zorgen. Het
van het Christendom Is. dat het den
mensch gat: de mehsch met ztjn liefde
anderen. Het is een natuurwet, dat de
zorgt voor zijn vrouw en kinderen; de
leving moet hem daartoe In staat
doet zü dat niet, dan leven wü in een ontred
derde en verduisterde samenleving.
Honderd Jaar geleden werd een tekort
levensbenoodigdheden gevreesd; er moesten
minder menschen komen. Nu zün er meer men
schen en er is een teveel aan wat we voor het
leven noodlg hebben.
Spr. hekelt het boek van Wlbaut, dat een
totale verwarring en miskenning der natuur
wetten propageert.
De kerk houdt vast aan den eigendom en
het besef van den eigendom; ook buiten de
Katholieke Kerk zijn er wüsgeeren, die dit
standpunt toejuichen.
MUlloenen zün van eigendom beroofd
van hun vrüheid.
Juigt voor het Katholicisme is daarom het
Bolsjewisme zoo bang. Spr. schetst den toe
stand! in Rusland waar de persoonlüke vrij
heid zoek Is, waar mlllloenen worden opge^fferd.
t om de techniek te doen vooruitgaan. Daar
alleen verzet de kérk zich tegen; de vrüheid
is het wezenlüke bestanddeel van den mensch.
Alleen tegen een staatsgezag, dat die vrüheid
aanrandt, verzet zich de kerk.
De wereld, waarin het gaat volgens de so
cialistische theorie, is in strijd met de
menteele liefde van het Christendom.
Volgens het beginsel van de Kerk moet het
begrip van den eigendom heel anders worden
opgevat dan het thans gedaan wordt.
Onze tijd is toch mooier dan de Kg. goede
oude tijd.
Wü leven in een Kerk met leergezag. Zü. die
bulten de Kerk het natuurlijk Christendom be-
hielden, waren moedige menschen.
WIJ staan in een wereld thét ötttzag'iljke hulp-
bronnen, doch zonder het groote geestelüke
ideaal der ’Middeleeuwers.
Nu we voor moetlükheden ea zorgen staan,
1 is het tüd om te beseffen, dat we bü elkaar
hooren en dat veel van de narigheid, die we
meemaken zal strekken tot ons welzün.
Het is een groote leugen, dat de geschiedenis
zich herhaalt; 193L werd nooit geen 1913.
We zien op godsdienstig terrein en op maat-
schappelük zoowel als op politiek terrein toe
standen. die niemand 50 jaar geleden zou heb
ben voorzien. Vijftig jaar geleden vierde het
liberalisme hoogtü: een socialist was een uit
zonderlijk type; over een katholiek wertLjiiet
eens gesproken. Nu is de communist nog^e>u
uitzonderlijke mensch; over 50 jaar is ook die
een gewoon verschünsel.
vreemde gebeuren rondom ons? Twee vüfde
van het menachdom. Rusland, China enz., is
uit het wereldgebeuren weggeslagen. De wereld
ziet er na den wereldoorlog uft als een huis
kamer, waar een dronke man heeft huisgehou-
den.
Spr. schetst het wereldbeeld ran ellende,
waarvan de hoofdoorzaak niet van gister da
teert. In de productie heeft men God uitge
schakeld. De mensch wil de productie bepalen
en distribueeren, de productie, die van Goc.
komt.
Diezelfde macht zegt, hoeveel menschen er
zullen zün. De a-christelüke menschheid kan
de wereld niet beheerschep.
Nuyens schreef: de wüsbegeerte der 18de»
eeuw is opgestaan tegen God; God bestaat niet
meer en als Hü bestaat, is Hü een verzinsel
van priesters. Wü kunnen zonder U de wereld
regeeren.
God zei: beproeft bet; en de wereld werd een
hel concludeerde de plattelandsdoctor uil
Westwoud. En hü heeft het goed gezien.
Het is nog nacht; maar in duisternis en woe
ling klinkt de stem van den man uit het Vatl-
caan: „Caritate compulsl” „door liefde ge
dreven”.
Hü brandmerkt de dictatuur van bet geld
en het imperialisme, dat de wereld beheersch».
Hü veroordeelt de redelooze rationalisatie, even
als de speculatie, waarvan Kreuger het slacht
offer werd en waarvan er ook slachtoffers zün
rondom ons.
De zendbrief „Quadragesimo Anno” wordt
aangehaald In parlementen van alle landen;
werd opgenomen In de Handelingen van den
Staat der V. 8.
Het program van den Paus is niet te
werkelüken zonder het groote gebod
naastenliefde.
Het «1
naar h#t
heerschers,
slacht.
Een weeldedroom gaat over de wereld, in
beeld gebracht door film en bioscoop, die de
menschen doen leven in een staat, die er niet
is in een levenskring, romaritisch uitgedacht,
'matii' MMstaanbaar. dF^taSNle verkeesde ro
man zachtjes aan deed, doet de film in één
avonds stelt het aanschouwelijk voor. -
Het is noodlg, dat we onzen tüd kehnen en
begrijpen en als dit de vrucht is van onzen
hedendaagschen noodtoestand, dan is het niet
te duur gekocht, al betalen we de lessen met
ellende en nood.
Deze tüd geeft ons den strijd aan die wü
moeen voeren tegen den strüd der Godloozen.
de verleiding tot onzen revoüitlonnairen geest
leert ons voorzichtig zün en ^taal onze krach.
Streven naar een betere orde in de maat
schappü is dan ons sterven. Niét alleen op
politiek terrein, want bü de beste staatsinrich
ting hebben onze armen nog geen brood en
onze werkloooen nog geen arbeid.
groote belangstelling in de politiek bü de
massa is alleen te danken aan de yoote troos
teloosheid van hun bestaan.
Wat we noodig hebben, is teru< -t<jt God,
naar Gods wet en gebod, het eerste ^Zijner
-
het grootste gebod
steeds nog van het grooste ge
wicht en actueele waarde?
Wat is naastenliefde? Onze naasten behan
delen. zooals we self wenschen behandeld te
worden. Geen veriiefdheld of lievigheden.
De naastenliefde kan ons zelfs verplichten
streng op te treden, te vermanen en te straf.
Xen. De naastenliefde vraagt offers eiken dag
weer.
Geen schatten van goud of goed zün noodig
voor de naleving van Christus’ gebod.
In de beoefening der naastenliefde moetëp
we zien een machtig middel tot zelfheiliging
en zedelüke verheffing.
De liefde is de wonderroede, welke het waar
geluk weet te brengen in het leven van eiken
mensch, van elk huisgezin, van heel de men.
schelüke samenleving.
Wü bidden voor de vereeniging der volken
en den terugkeer der liefde onder de menschén
voor de algemeene opheffing van haat en
O S/i
■1." - J.
Van het plaatsen hunner handteekenlng in
het gedenkboek ward door zeer velen gébruik
gemaakt.
Te half drie werd door den zeereerw. heer
pastoor Paulussen een plechtig danklof gecele
breerd, met assiteutie van den zeereerwaarde
pater P. de Ruüter als diaken, en den zeer-
eerwaarde heer Jac. v. Duivenvoorde theolo
gant van het Groot-seminarie Warmond als
sub-dlaken; terwül de eerwaarde heer Nic. de
Ruüter eveneens theologant als ceremoniarius
fungeerde, allen zonen der parochie.
Onder het Lof besteeg de jubilaris den kan
sel en sprak woorden van dank aan de paro
chianen, voor de spontane wüae waarop zü
hadden medegewerkt om deze grooten dag voor
Zün Serwaarde tot eèn onvergetelijke te ma
ken.
Dankbaar was Zün Eerw. voor het geschenk
der parochie, de prachtige Communiebank,
welke een waardige afsluiting is van het Pries-