Katholieke Landdag WAAROM LIKDOORNS? Hollands Noorderkwartier Markten Wisselkoersen N.V. DROGISTERIJ JAN DE VRIES „Maatschappij en Naasten- liefde” 1 DINSDAG 16 AUGUSTUS ALKMAAR VISCHVERGIFTIGING HEEMSKERK De plechtige Hoogmis Groote belangstelling Een godlooze maatschappij VEILING-OVERZIQHT Openingswoord R< FAILLISSEMENTEN Telegrammen WIERINGERWAARD VRAGENBUS TEXEL OUDESLUIS Verscheidene personen ernstig ongesteld .TELEFOON 324 De ouderwetsche Likdoomtinctuur helpt direct in flacons a 35 ct. Zonder gezag geen rust en orde Rede van den heer Piet Kasteel. 'ede Pastoor M. v. d. Eem I n t. zangkoor werd een vierstemmig aan Broek op LangendUk. en funda- uat van In de wet’ Tesselsche- Schevenlngen, Zee, aan toch der menschen roept Gods van a X l I te el la n n rt I r i i i I 1 dan zullen de misleiders van het volk er niet beter. Ja eerder slechter, afkomen dan de over_ die op hun aandringen sün ge- aan beval. Na een dankwoord van den Voorzitter en het zingen van het „Aan U, o Koning der Eeu wen", trok men In optocht door het dorp naar de kerk, waar een plechtig Lof werd gecele breerd door den H_Eerw. Deken. Met een plech tig Te Deum werd gesloten. jongedames zich beschikbaar gesteld voor het Inzameelen van de behoodigde gelden. Het is te wenschen. dat voor dit mooie doel de giften rijkelijk zullen binnenvloeien en dat d eau to bezitters hun wagens beschikbaar willen stelleen; dan staat de ouden van dagen een mooie dag te wachten. B 1 t t t I 1 4 t I I I r I gezongen. Het Mannenkoor uit Behagen zong daarna onder leiding van den heer Jb. de Moei _Ave Maria** van Fr. Wit, en O Jesu, Amor ml, van Giessen. tekel, fans staat op de deur van onze samen leving. Industrie is met lamheid geslagen; landbouw is niet loonend; wat zün de oorzaken van het grand Due Max 1.70, I l 1 6Ff; Peren en 26; To- T H ft c ver der De zijn d enjubileer Na de H. Autotocht saden van dagen Alhier be staan plannen om een reisje te organisceren voor de ouden van dagen uit Oudesluis en omgeving. Hiertoe is bereids de medewerking verkregen van de afd. Oudesluis van den Bond f 0 48—O 50 f 60—130. matig. 93 Vette Kalveren 0.70—090 per KG., matig; 265 Nuchtere Kalveren (slacht) f 518 per stuk, stug; ld. fok 10—16 per stuk, stug; 317 Vette Varkens 0.26—0 30 per K.Q., stug; 54 Magere Varkens 616 per suk, stug: Zouters f 0.28 per K.G., stug; 195 biggen 58 per stuk, vlug; 236 schapen 1116 per stuk, stug; 369 Lammeren 50 per stuk, stug; 25 bok ken 310 per stuk, matig. Kipeieren 3.50—4 per 100 stuks, eendeieren 2.30 per 100 stuks, piepkuikens 0.650.75 per Kg., oude kippen en hanen 0.350.40 per Kg., duiven 040 per stuk, konijnen 0.401.50 per stuk, eenden 0.150.80 per stuk. Itageriüke Stand (Juni en Juli) Geboren: Nellie Dieuwertje, d.-v. o. v. Dompselaar en D. J. v. d. Velde en G. J, Winkel en H. D. Loor- Het met vlaggen versierde terrein achter kerk en school, was des middags om 3 uur geheel met meetinggangers bezet; wjj schatten het aantal bezoekers op 2000; ojn. waren vele heeren Gees. - telüken uit den omtrek aanwezig; verder merk ten wU op het Tweede Kamerlid Ch. v. d. Bilt, de heer L. Doorman, itnt ter zee le klas en voor zitter van „Katholiek Den Helder”, en burge meester van Anna Paulowna, het Statenlid H. van Nuland, uit Schagen. Het R. K. Fanfarecorps „8t. Hildegardis” uit Tultjenhorn, onder leiding varf* den heer S. Burger, en de Harmonie „Winfrubst" uit Den Helder, onder leiding van den heer Schenkels, luisterden den Landdag op met opgewekte mu- aek. BOVENKARSPEL (station), 13 Aug. Aan gevoerd 2700 baal aardappelen. Due 5660 ct.; Schotsche 50—70 ct.; Geldersche 5070 ct.; kleine 95 ct.; eigenheimers 7585 ct. per baaL 45 baal uien, grof f 1.051.35; groote gele 95 ct.; drielingen f 2 202.30 p. baal. 1220 stuks bloem kool. le soort f2.807.10; 2e soort 90 ct. per 100 stuks. 1200 K.G. roode kool, 60 ct. per 100 K.G. 1100 K.G. gele kool, 60 ct. per 100 K G. 650 K.G. witte kool, 60 ct. per 100 K G. 3420 K.G. augurken, fijn 1320 ct.; 43 zak slaboonen. 50 —70 ct. per 15 K G. BROEK OP LANGENDIJK, 16 Aug. Groen tenveiling. 6500 K G. Tomaten A 5.90—690. B ƒ6.90—7 40. C. ƒ5 80, CC 2.10—2.70; 7000 K.G. aardappelen; Schotsche Muizen ƒ1.10— 1.20, Blauwe Eigenheimers ƒ1.402. 4000 kg. roode kool 0.60—0.80 23.000 kg. gele kool 0.60; 12.500 kg. vroege witte kool 0.600.70; 3300 kg. gele uien 3.40—3 50. Gele Drielingen f 3.103 20, Gele Nep f 5.40 5 60, Zllvernep» f 7750. ZUverdrtellngen f 2.50, 300 Blo Slaboonen fl 80—4.30; 184 kilo Druiven: Alicanlhers 58 6061.60, Fsanken- thalers 61.10—670 Voor de negende maal hebben de Katholieken van Hollands Noorderkwartier hun Landdag ge houden, dit maal in op één na de jongste pa rochie van het Haarlemsche diocees, de parochie van St. Jan den Dooper, waar Pastoor Verhoeff de stichter en zieleherder is. Het actueele onderwerp .Maatschappij Vergadering van den raad Zaterdag j-L, vergaderde de gemeenteraad onder voorzitter schap van burgemeester Oort. Secretaris de heer Kelder. De voorzitter deelt in zijn openingswoord mede, dat deze vergadering voornamelijk is be legd voor onderzoek geloofsbrieven nieuw raadslid. Van den heer R. P. Kejjser is een schrijven ingekomen waarin deze mededeelt dat hij tot zijn groote spijt, om gezondheidsrede nen mede op advies van zijn huisdokter ontslag moet nemen ate raadslid en wethouder. De vrijmetselarij wordt niet zoo openlijk meer genoemd, geldt nog altijd als een woord vol ge heim en angst, ma4r het werk gaat door. Geen middel te groot of te slecht. De haat en tweedracht onder de volken is eeh natuurlijk gevolg van het opzeggen aan God van onze onderwerping, van het verdrijven van den vredevorst Christus. Denk niet, dat het af schaffen van kanonnen en onwaardig oorlogs tuig. den oorlog afschaft, de haat onder de menschheid doet verdwijnen; zonder God geen gezag, geen vrede. Men heeft het beeld van den Christus In het Vredespaleis geplaatst, niet opdat zijn Godde lijke wet kou heerschep, maar omdat men hem oordeelde als een der vredepleiters. niet hooger dan die er zaten en het kan er blijven, omdat dat beeld toch stom Is en niet kan meespra ken. Met het geloof is ook de hoop verbannen uit de harten der menschen. Leiders en ver leiders maken het volk dol en dwaas en op roerig, tegen beter weten in verkondigen theo rieën, die nooit kunnen verwezenlijkt worden. Als eenmaal het volk zal gaan inzien, dat de verleidende sprookjes alle leugens zijn geweest. De voorzitter van bet Landdagcomlté, de heer H. Nolet, burgemeester van Warmenhulzen en Harencarspel. opende den Landdag fhet den Christelijken groet en herinnerde eraan, dat de katholieken van Hollands Noorderkwartier thans voor de 9de maal bijeenkomen tot ver nieuwing van hun innerlijk geloof. Spr. ver heugde zich over de groote opkomst. De nood der tijden is veelal een gevolg van een gebrek aan naastenliefde; het bestuu^ kwam daarom op de gedachte twee sprekers te verzoeken over dit onderwerp hun licht te laten schijnen. Spr. heette de sprekers welkom en voorts ook Deken Guilonard en burgemeester Lovink van Anna Paulowna, de overige geeste lijke en wereldlijke autoriteiten en alle Lann- dagfryoekers. - BV begeleiding van ,St. HlMegardls” werd vi i flfei ns staande het Roomsche Blijdschap Telegrammen van hulde werden gezonden naar Z. H. Exc. Mgr. 3. D. J. Aengenent en Mgr. Möllmann. Aan den. Minister-President werd een tele gram gezonden, waarin hem dank werd ge bracht voor geboden hulp van Regeerlngswega en hem God’s Zegen werd toegewenacht. WARMENHUIZEN. 15 Aug. Heden be steedde men voor: Gewone uien 3; drielin gen 3; Nep 5.405.60; Schotsche muizen 1.70; groote idem f k per 100 K.G. PURMEREND, 15 Aug. Afslagvereeniging Beemster. Purmerend en Omstreken. Aardap pelen: Schotsche muizen 3466 ct.; BI. Eigen heimers 3468 ct; kl. aardappelen: Schotsche nujlzen 2036 ct.; Blauwe 20—28 ct. per 25 K1G.; Dubbele Slaboonen 4350 ct.; z.dr. 67 76 ct.; Enkele 65 ct.; z. dr. 70—80 ct.; Stok-antf- boonen 0.601.20: breede stam 3075 ct. per 15 K.G.; Pruimen 26 per 100 stuks; Komkommers f 16 per 100: Tomaten A 69; B 6—9; C 4—6 per 100 K.G.; Bloemkool 28 per 100; Roode kool 1.60 per 100; Spinazie 0.460.70 per mnd. (6 K.O.); Pos telein 030 per mnd. (6 KG.); Sla 130— 5.50 per 100 krop; Andijvie f 0.200.55 per kist; Peterselie 1—3 per 100 bos; Selderij ƒ.1 5 per 100 bos; Rabarber 7 per 100 bos; Wor telen 4.609.60 per 100 bos; Uien 0.65 per 25 K.G.; Druiven: Frankenthalers 0.600.66 per kilo; Alicant 0.64 per kilo. Meloenen. Net 1229 per 100; Suiker f 929 per 100; Annanas 1331 per 100; TulpappeL roode 616 per 100 K.G.; Yellow Transparant 1236 per 100 KG.f Beurré Hardy 1.00 per K.G.; Curé precose de Tresou 615; Dirkjes f 610; Kruidenleisperen f 8 28; Suikerpeer f 313. WINKEL, 15 Aug. Appel 811; Aalbessen 620; Kruisl maten 68; Augurken 46; Slaboonen 1-50—3; Snüboonen 48; Kool 0.500.60; Aaardappelen 1—1.50; Bieten 1—1.10; per 50 K.G. Kropsla 1— 2; Meloenen 1229; Komkommers 1—4; Worte len 1.502; Rabarber, 1.00 per 100 stuks. LEIDEN. 16 Aug. 1032 Heden werden aan geveerd 170 varkens, waarvan 147 Sware en 26 lichte, zware 28—29; lichte 25—26. Geen aan voer van zouters. Handel tamelijk. De geringe aanvoer is veroorzaakt door dB inwerkingtreding van de Crisis Varkensvet. Om 10 uur des morgens werd in het sfeervolle kerkje door den deken van Schagen, den H. E. heer Guillonard een plechtige Hoogmis opgedra gen voor den zegen Gods over de Katholieken van N.-Holland. Assistentie werd verleend door de zeereerw. heer K. v. Veen, pastoor te Den Hel der als diaken en door den zeereerw. heer J. Verhoeff. als subdiaken. Door het zangkoor werd op sublieme wijze uit gevoerd de Missa Loretto van V. Goller De kerk was geheel met parochianen en landdagbezoekers gevuld; na de H. Mis klonk uit aller mond het processie-refreinBenedict us Qui venit In no mine Domini, Hosanna in excelsis. Gods i geboden de Liefde. Welk is de vraag. Blaauwboer; Johanna, d. v Kaspers; Pieter, z. bachs. Getrouwd: M. Boeserooy en F. Boertien; N Anth. Koning en C. Anth. C. Hoedjes; C. H Limpers en M. K te Buck; K. Schenk en Chr Bakker; L. Raven en G. Kwak. Overleden: M Breed, wed. van K. van Zoo nen, oud 78 Jaar; Harmen Lageveen. 7 maan den; A. Kaan, oud 62 jaar; K. Koster, oud 83 Jaar. MAANDAG, 15 Aug. Vorige 8,64| 59.17 9.73* 34.46 48.36 46,25 44.45 43.35 2.48* 8.65 59.15 8.73* 34.48 48.37* 46. 44.10 42.87* 2.48* 12.72* 7.35 10.82* Hev acvueeie onaerwerp „Maatscnappy en naastenliefde werd besproken door den Z. E. heer M. M. v. d. Eem, pastoor te Anna Paulowna en den populairen apologeet Piet Kasteel, parlemen tair redacteur van de Maasbode te Den Hang Verder deelt de heer K. mede dat 1 hem aangenaam zal zijn dat zijn opengevallen plaats zoo spoedig mogelijk zal worden vervuld. Daar X werkelijk aftreden van den heer Keüser eerst in de volgende vergadering zal plaats hebben deelt de voorzitter mede, dat in die bijeen komst deze ontslagaanvrage nader besproken zal worden. De geloofsbrieven van X nieuw gekozen lid, den heer Jac. Daalder worden onderzocht, waar toe worden aangewezen de heer Keüzer, Dros en Bruin, die verklaren dat alles in orde is bevon den. Bü de rondvraag vraagt de heer Leber een wegwüzer bü de nieuwe school te Elerland voor de richting „De Muü” en verbetering van de leelüke bordjes die de richting „Slufter” aan geven. De heer De Graaf vraagt snelle afwikkeling voor de nieuwe regeling van de brandweer In deze gemeente. Over dit punt ontspon zich een uitvoerige discussie. De voorzitter toont aan. dat het niet ge- wenscht is de tweede motorspult bulteBX te stationneeren. De heer Dogger informeert naar de onkosten, die worden gemaakt bü uitrijden der brand spuit. Verder verlangde geen der raadsleden het woord. De voorzitter sloot daarom de openbare vergadering. BEVERWIJK. 16 Aug. R. K. Coöperatieve Tuindersvereeniging ,,Kennemerland” Bramen per slof f 1.10135, Zwarte bessen f 135, Frambozen per slof 5060, Doppers 1024, Capcünders Br. 1226, idem W. 1016, Tutn- boonen 310. Raspers 1027. Snüboooen 4J4 8, Trosboonen 811, Spercieboonen zonder dr. 510, indem met dr. 56. Dikke boonen 58, Sla per kist 45 -95. Postelein per kist 15—30, Spinazie per kist 2030. Andijvie per kist 3545. Bloemkool per stuk 39, Komkom mers per stuk 27, Meloenen per stuk 2030, Wortelen per bos 812, Selderie per bos 2, Pieterselie per bos 23, Appelen per kilo 10 16, Tomaten 616. BLOKKER, 13 Aug. Slaboonen f3.604.-; snüboonen f 5.40: meloenen f 1825; kruisbessen f4.009.20; roode bessen f113039.-; pruimen f2741: kruidenier f826; Yellow f 1534; suikerpeer f6.90—9.-; Gladstone f4.7017.-. Augustus 1932. Roode bessen 1423, Doperwten 719, Peulen 412, Tulnboonen 39, dubbele stamslaboonep 58, Enkele idem 6—-0, Snüboo nen 5—9. Augurken 817 ct. per kg. Rabarber 30—45, Wortelen 2035 ct. per 10 bos; Spinazie 15—22 ct. per kistje: Kropsla 1.40—3.70, Bloem kool le soort 6.209.10, Idem, 2e soort 1.90 3 80, Andijvie 80—1 60 per 100. Deze begon met zich af te vragen, of de sa menleving van thans nog recht heeft op den naam maatschappij- Ons geslacht zag de idee van maatschap ten ondergaan In een strijd, dien wü meestrüden op elk terrein. Spr. wees op de zedelijke godsdienstige crisis het gevolg van de schei ding tusschen godsdienst en economie. De Mammon heeft de plaats ingenomen God. Hinnen 15 jaar kan de wereld staan voor een léger vair 100 mlUloen werklooeen. Het mane. ■tin eigen oogen onbetaalbaar is. En dit gebeurt op alle terreinen van het ynbasr leven, in politiek en sociale zaken. Terwijl het groote leger teg**n God en Kerk voortgaat in massavertoon>ng de oogen der mssaa te verblinden, schelden ze op katholle, ken en katholieke instellingen der laatste da gen, die bet ook wagen met lawqal en ver- teon het goede dat van God komt te propa- geeren. Zon bet misschien nog een gevolg zijn der Miden der omslagdoeken en plakkaten en drei gementen? Of spreekt ook hier de egoïst, die met rijn eigen kleine belangetjes bij God te koop loopt en denkt, dat als het hem maar weer naar de vleeze gaat, hetzü geestelijk ot Mchamelük, dat de wereld een heel stuk aan t verbeteren is? Bij het woord maatschappij denken we niet Ban een roomnehen minister-president of een ■terke Kamerfractie, niet aan sociale wetten, waar we voor of tegen zijn, niet aan militalris. me of anU-mllltalrisme, rapporten Welter of •ndere wijze mannen, geen Nederland, geen Europa, maar de groote massa tn de wereld, de groote levensvraag van het menschdom, van 4e schepping, van het rijk van God. Staat en maatschappü zün natuurnoodzake lijk aan den mensch verbonden, niet als doel, maar als middel om te leven en hooger te Hierna betrad pastoor van der Eem uit Anna Paulowna het spreekgestoelte onder applaus van de aanwezigen. Deze vergadering, aldus begon de gewijde spr., is een beeld in het kleit van de katho lieke kerk. Dit is de geest Gods in de Kerk, dat hij uit velen één maakt.één hart en één riel: terwijl de geest der wereld is alles wat één behoort te rijn vaneen te scheuren en te verdeelen. Daarom heerscht er zooveel verdeeldheid in de wereld. Zelfs voor, haar eigen kinderen is het een grievend leedl een diepe smart dat de geest der wereld ook -jlatgene vaneenrukt, wat zelf voelen dat vereenigd moest zün. Maar de geest Gods vereenlgt wat verdeeld was en wat gescheiden is. Dat bewijst wederom deze landdag. Gij xüt hier verzameld in grooten getale, maar <8 allen gevoelt, dat gij één züt in de meest gewichtige levensvragen. Dat gij strijdt onder één banier als kinderen van één geest. Gij züt één van hart en één van riel. Ziedaar waarom deze bijeenkomst een beeld in *t klein is van de Katholieke Kerk. Maatarhappü en naastenliefde zün twee za ken. waarover veel wordt gepraat, zonder dat men eenige notie heeft van maatschappij en van naastenliefde nog veel minder Br rijn helaas nog al te veel onder ons katholieken, die, zooals de bekende Jezuïeten pater EW. Muckermann uit Dultschland, op de sociale week, te Roiduc het nog pas zelde, den ken, dat de wereld verloren is, omdat ze een minder decent vrouwenfigpur in een of ander geïllustreerd blad zien staan en die de verlo ten wereld dan denken te redden door een tervaarlük gehuil over zoo’n gebeuren aan te heffen, die met alle mogelijke kleinigheden ritten te vechten en denken een titanenarbeid te hebben verricht, als ze op een of ander boe tendorp een propagandist van verkeerde rich ting het leven onmogelük hebben gemaakt. Onder ons katholieken is het massagevoel nog onvoldoende doorgedrongen en rit ieder voor rich te peuteren om iets te doen, dat in NOORD-SCHARWOUDE, 16 Aug. 1932 24800 K G. Aardappelen: Schotsche Muizen 1.30—1.80; Drielingen 160—1.80; Groote 80— 1.20; Duken 701.10; BI. Eigenheimers 1.60; 2000 K.G. Spercieboonen 3.30—5.60 6100 K.G. ZUvernep 6 60—9.20; Drielingen 2.10—330; ZU- veruien 0.80—1.00; 15500 K G. Gele Nep 5.30— 590; Drielingen 2.70—3.20; Uien 2.60—3.20; 300 K.G. Roode kool 0.60. Alles per 100 K.G. PURMEREND. 16 Augustus 1932. 2536 K.G. •boter. Maikboter f 1—135. Weiboter f 030— 095 per K.G 644 runderen, waaronder 337 vette f 066—0.76 per K.G7 handel vlug; 200 melk- en geldekoeien f 110155 per stuk, stug; 107 stie ren f 0.460 50 per K G. stug: 22 paarden, voor de algemeene opheffing van haat en tweedracht; laten w^ ons er voor wachten, dat we het niet alleen trachten klaar te spelen met een vroom gebed. Ons leven zelf herzien als het noodlg is en alle haat of tweedrachtge- dachten verbannen. Goed zün voor die ons haten bidden voor de vervolgers is en blüft het Uefdegebod des Heeren. Deze liefde alleen te verkrijgen is alleen huizen der liefde voor de «llende des men- schen, kan een reine ziel dechts uit liefde handelen en de ware liefde verspreiden^ De liefde toch der menschen roept Gods liefde op, Moge dan de vrucht van onze beschouwin gen dezen middag zijn aldus besloot spr. dat we een groot wereldplan durven en helpen opeetten, het massagevoel levendig houden on der ons, zonder te vervallen In klein gedoe van eigen kringetje, de liefde van God te herstellen onder de mpnschen. Door de verlevendiging van ons gelootrieven, door den sterken band van ons katholiek rijn van de daad, door den strijd tegen de god loosheid van deze dagen, door de verbetering van ons liefdeleven. (Langdurig applaus). Nadat even gepauzeerd was en het Mannen koor uit Schagen ^m. .Jfcce Panls” van J. Blee- ker gezongen bad, werd de «aandacht gevraagd voor de In den vroegen morgen van Maria Hemel vaartsdag ter gelegenheid van het zilveren Priesterfeest van pastoor Paulussen, waren on der de H. Missen van 7 uur en half .legen zeer veel parochianen aanwezig, die vrijwel allen ter H. Tafel naderden tot intentie van den Jubileerenden priester Zondagavond was de trans van den toren toren schitterend verlichr. Maandagavond was niet alleen de torentrans verlicht, doch waren ook lampions geplaatst langs de reden vanaf de Ant. Verherenstraat tot den Ingang van de pastorie. Waar Heemskerk heeft op grootache wüae het zilveren fest van zijn beminden pastoor ge vierd. en blük gegeven van zün aanhankelük- held en liefde voor hun zoo bü uitstek bekwa men er gevierden zielenherder. (Ongecorrigeerd) Zilveren Priesterfeest van pastoor Paalnssen Op Maria Hemelvaart werd door den jubi laris in de prachtig versierde parochiekerk de plechtige Hoogmis opgedragen. Daarbü ge assisteerd als Presbyter assistens door de zeer eerw. heer pastoor Wouterlood en de weleerw heeren kapelaans Houdük en Verhoekx, res- pectievelük als diaken en sub-dlaken. terwül de eerw. heer Nic. de Ruüter als Ceremoniarius fungeerde. Door het Veni Creator ingezet, terwül onder de H. MIs een Mis van Refice wrd uitgvoerd. Na het Evanglie besteeg de zeereerw. heer pastoor Rombouts van Wormerveer den kansel en begon zün feestrede met de woorden Haec dies quam fecit Dominus exsultemus et laete- mur in ea. Dit is de dag. die de Heer ge maakt heeft; laten wü daarom jubelen en ons verblüden. De Eerwaarde spreker memoreerde dat het hem des te meer genoegen deed een feestrede bü deze gelegenheid te mogen uitspreken, wül Z. E. den jubilaris vanaf zün prille jeugd heeft gekend, en als vriend meermalen ten huize der ouders van den feesteling mocht verblüven. Op gevoelvolle wijze herdacht de zeereerw. spreker het vroeg ontvallen van de ouders van den feesteling, tengevolge van een noodlottig ongeval, X welk de vriendschapsbanden nog hechter deed samenbinden. Voorts schetste de redenaar, de grootsche waardigheid van den Priester en het zoo werkzame en rijke priester leven van pastoor Paulussen. zoowel te Schie dam, doch vooral te Heemskerk. zeereerwaarde heer Rombouts eindigde feestrede met een gebed tot Maria voor iden priester. [fis werd de prlestercantate van IJobbelsteer door het zangkoor ten gehoore ge bracht. Van 1 uur tot half drie werd In de gymnas tiekzaal van de Mariaschool receptie gehou den, waarvan buitengewoon druk gebruik werd gemaakt. De toeloop was enorm. In de gymnastiekzaal waren ook de vele cadeaux geschonken door de verschillende vereenigingen en particulieren te bewonde ren, zoomede diverse bloemstukken. het plaatsen hunner handteekenlng in Staat, huisgezjpzen maatschappü komen van God, gaan met God en voeren tot God. Dat is de leer der Kerk, van de moeder der menschen van de sterkste maatschappü. die kan gedacht worden, omdat de poorten der hel haar niet zullen overmeesteren. Daarom kan de kerk alle vorm van maatschappü goedkeuren, als ze slechts beantwoordt aan het doel haar gesteld. Daarom heeft de kerk als instelling en ver tegenwoordiger van God op de wereld. het recht van toeziefit, van wetgeving en berisping. En daarom keert' de moderne wereld zich te gen de kerk, omdat ze zich keert tegen God. De groote nood van onze dagen is niet het verlies van geld en goed, niet de armoede en ellende, die wordt geleden; niet de enorme wereldwerkloosheid maar de strijd der God loozen. De groote stryd der wereld in het verborgen of in het openbaar tegen God en zün kerk. In opvoeding, ontwikkeling, In school en pers, in huisgezin en huwelük. Een Godlooze maat schappü moet er komen en daarom moet den mensch Godloos worden genjaakt met alle mirt- delen. die de moderne wereld geven kan. Alles moet samenwerken, mode, sport, beeld en tooneel. Niet overal op dezelfde wü», maar wel met hetzelfde doel. Hetzü genoemd liberalisme, of socialisme, of communisme of sovjet, vrü katholiek of welke andere mooie phrasen meer, alle één doel, de vernietiging van God in de harten der men schen. Te Glanerbrug hebben zich, na afloop van het aldaar gehouden muziekconcours een zes- tal gevallen van visch-vergiftlging voorgedaan. Verscheidene personen waren onwel geworden na het eten van gerookte paling. Ze werden zoo ernstig ongesteld, dat de beide plagtselüke doctoren ’s nachts nog werden ontboden om hulp te verleenen. Deze constateerden verschünselen van vlsch- vergiftiging. De pallng koopman bleek bü nader onderzoek te Enschede woonachtig te rijn. Hü verklaarde de vlsch te hebben betrokken uit Genemuiden. De nog voorradige vlsch werd In beslag ge nomen en vla den Keuringsdienst van Waren te Enschede, voor nader onderzoek naar Utrecht verzonden. Bü Informatie bleek ons dat genoemde slachtoffers het allen vrü 8°ed maken. Zeereerw. spreker sprak den wensch uit, allen die aan de Communiebank komen aanzitten om zich te gaan vereenigen met Jezus, Eucharisticus, zich één‘zullen gevoelen met den priekter die hun het Brood des Le vens reikt, en hun gebeden zullen ten Hemel sturen voor hunne priesters, evenals de pastoor het voor zün parochianen zich voorneemt steeds te zullen doen. De Jubilaris voelt zich ook genoopt hier openlük zijne hartelüke dank uit te spreken aan de belde kapelaans die wel het leeuwen aandeel In deze feestviering en voorberei ding daartoe hebben gehad. Immers zü hebben de parochianen door hun woord en onversaagde moeite weten te begees teren; en alzoo eene algemeene deelname we ten te bereiken, met zoo ongedacht resultaat. De Z.E. spreker eindigde met den wensch dat hü te Heemskerk mocht blüven werken aan het zielenheil van de hem toevertrouwden, en als het God beliefde tot het einde zijns’ levens zijn beste krachten voor de parochie te mogen blüven geven, om dan eenmaal na van het stoffelüke ontbonden te zün, allen te mo gen juichen met Christus-Eucharistlcus In den Hemel. Na het plechtig Lof werd door allen een ju bellied gezongen, waarmede de plechtigheden werden beëindigd. BloemboUenveiHng Vrijdagmorgen werd de derde droge bloembollenveiling gehouden. De aanvoer was, evenals verleden week, ongeveer 3,5 millioen. De volgende prezen werden be steed: Theeroos 0.601.75; Prins van Oostenrük 0.55 —135; VermllUoen Brilliant 0.150.60; William Copland 0.10130; Fred Moore O.io0.90; Bar- tigon 0.20090; Inglescombe Yellow 0.45135; Keizerskroon 0.601.70; Peach Blossom 1.05 2.75; Murillo 0.301.75; Brilliant Star 0.40— 0.95; Will. Pitt 0.752.00; Due de Berlin 0.40— 1.05; Couleur Cardinal 0.401.75; La Reine 0.15135; Prinses Elisabeth 0.40—1.20; Cra- moisle Brilliant 0.200.75; Witte Zwaan 1.50 1.55; Witte Valk 0'60; Gele Prins 050—1.30; Couronne d’Or 1.95; Bronze Queen Breeder 0.66; Hoi d’lslande 1.00 Generaal de Wet 130—1.55; Rose la Reine 130; Famcombe Sanders 0.50; 1.10; Pride of Haarlem 0300.45; Zwanen burg 2.10—2.50; Clara Butt 0.15—1.00; Cente- nalre 0.45—090; Miss Ellen Wilmott 130; The Sultan 0.650.70; Rose Grlsdelin 0.500.50; Van der Neer 6.401.06; Rose Luisante 0.90; Banton d’or 1.45; Bronze Queen Breeder 0.500.75; Ko ningin der Nederlanden 9.10035; Gretchen 0.35—Ö.60; Artus 0.250.85; Slub James 0.50; Feu Brilliant 0.70; Frans Hals 1.05; Breeder Godit Parfait 0.55; Darwin Blauwe 0.550.60; Wlte Joost v. d. Vondel 0.70; Mr. van der Hoef 0.952.15; Queen Flora 0.40; Mamix van St. Aldegonde 0.50; Ph* Commires 0.40—0.95; Ant. Rooeen 0.85; Queen of the Pinks 1302.00, RÜzende Zon 1301.40, Inglescombe Scarlet 11.05, Orange King 0.650.90, FEsperance 0.95, Mr. Tubbergen 0.801.75. Calypso 0.35. Mon Tresor 12.10. La tulipe Noir 135, Prof. Rauwenhof 0.40095; Electra 1.55, City of Haarlem 135, Madame Krelage 0.75—0.80, Al bino 1.95, La Reine Max 3.Hermann Schle gel 1.101.40. Le Notre 0.40, Rev. Ewbank 0.25 —1.15, La Mervellle 130, Prosperity 035130, Eltoreador 2.70; Azalea 190; Flamiiuh 030; Enchantress 030, Faust 0.651, Diq^H 0.30, Scarlet Due 0.651.20, Carrara 4.20^" 1.651.75, Proserpine 2.10, Witte Du< Madame Frylinch 0.40. London Berlijn Parijs Brussel Zwitserland Weenon KopenbageK. Stockholm Mlo Mew Yort (cable) terne Praag Madrid —va Christendom is niet alleen het zoeken 1 Rük Gods: de bedoeling is niet ge weest. dat we moeten leven als kloosterlingen, wezen heelen voor man samen stellen; Uitgesproken 12 Augustus: N. V. Bloembollenbedrüf vil. Peereboom Co. Sassenheim. B. Meerman, timmerman en aannemer, Den Haag, Loevenschestraat. P. Luik, koopman en slager, Zuldwind 38, ’s-Gravenzande. J. F. Herytriks. koopman, Den Haag, Ged. Burgwal 6365. J. v. d. Tang, straat 1. B. H. Tersteege, Den Haag, Weimarstraat 25. A G. van Velden, tuinder. Wateringen, Sam- mersbrug. J. v. d. Lecq, huisschilder, Naaldwijk, *s-Gra- venzandscheweg 7. H. F. M. Roelofsen, caféhouder, Delft, Koorn- markt 80. M. v d. Ende, tuinder, de Lier, Wülielmlna- straat 69. C. Oorver, aannemer en expediteur. Lelden, Rünsburgerweg 197. O. den Haas, koopman, ^atwük Sluisweg 7. W. Nottet, glashandelaar. Naaldwijk, Prinses Julianastraat 4042. J. de Vreede Sr., landbouwer, Stompwljk, Veenweg 114. Vernietigd op grond van verzet het faillisse ment van Mr. K F. Katz, Den Haag. Opgeheven wegens gebrek aan actief de fail lissementen van: B. Th. Keüser, Den Haag. W. Barendse en P. Schreuder, Leiden. L. J. van'. Oosten, Noordwük. P. 3. Weyermans, Den Haag. A. van Sas, Den Haag. C. Vink Jnz, Noordwjjk. 3. A. Ligtvoor, Den Haag. Vr. I: Welke is de mooiste weg van Spier- dük naar Den Bosch? Hoeveel K. M II: Welke is de kortste weg van Spierdük naar Den Bosch? Hoeveel K. M_? Antw. I en II: Spierdük, Avenhorn, Scher merhorn, Noord-Beemster. Midden-Beemster, Purmerend, Bpendam. Het Schouw, Buik sloot, Amsterdam (45 KM.), Duivendrecht, Abcoude, Baambrugge, Loenersloot, Loenen, Nleuwersluis, Breukelen. Maarssen. Utrecht, (40.8 KM.), Houten, Schalkwijk. Culemborg, Buunnalsen, Geldermalsen, Waardenburg, Tuil, Zaltbommel, Hedel, Orthen. 's-Hertogen- bosch (559 KM.) Totaal 141.7 K M. Het katholicisme staat echter pal door de eenheid; wü moeten <|nze idealen sterker naar buiten dragen op maatschappelük terrein da*n voorheen. a Wij moeten meer gaan weten van onzen godsdienst en dezen beter beleven. Wü hebben een plicht tegenover onzen naasten en tegen over de maatschappü. De menschen, die nu regeeren, hebben veel meer en veel zwaarder zorgen dan menigeen vermoedt. Zü hebben ons vertrouwen noodlg. meer dan ooit. Alleen vasthouden aan onze Christelijke Idealen kan ons helpen. Er Is maar één ding noodlg; elke mensch heeft een roe ping in de wereld. God vraagt ons later alleen, hoe we het heb ben gedaan; niet wat we hebben gedaan. Ook de volkeren hebben een roeping; ook ons volk, ook de Katholieken In ons kleine land. In Ierland mocht 100 jaar geleden geen Mis gelezen worden; 200 jaar geleden had Ierland evenveel zielen als Engeland; ze werden uitge roeid In een gruwzame vervolging. Zü hielden vast aan hun ideaal; hun geloof hebben ze be waard en hun onafhankelükheid veroverd. Wü. Katholiek Holland, hebben een bloeiend Godsdienstig, maatschappelük en politiek leven. Als we spreken over maatschapü en naasten liefde. moeten we zorgen, dat we ons ideaal, de vlam van de liefde bewjiren; dan zullen we her stellen een maatschappij, die nu zonder liefde is, maar herstellen kan door de liefde, die Christus aan de wereld bracht. We moeten bedenken, dat we niet alleen in liefde dienen de menschen van heden, maar ook de menschen van de toekomst (applaus). De heer C h. v. d. Bilt hield hierna zün ge bruikelijke speeehje, waarin hü de collecte voor komen, naar den Schepper. Maar dan Is ook gezag natuurnoodzakelijk, alles erkennen te re geeren bü de gratie Gods. of dat we moeten leven zonder zorgen. Het van het Christendom Is. dat het den mensch gat: de mehsch met ztjn liefde anderen. Het is een natuurwet, dat de zorgt voor zijn vrouw en kinderen; de leving moet hem daartoe In staat doet zü dat niet, dan leven wü in een ontred derde en verduisterde samenleving. Honderd Jaar geleden werd een tekort levensbenoodigdheden gevreesd; er moesten minder menschen komen. Nu zün er meer men schen en er is een teveel aan wat we voor het leven noodlg hebben. Spr. hekelt het boek van Wlbaut, dat een totale verwarring en miskenning der natuur wetten propageert. De kerk houdt vast aan den eigendom en het besef van den eigendom; ook buiten de Katholieke Kerk zijn er wüsgeeren, die dit standpunt toejuichen. MUlloenen zün van eigendom beroofd van hun vrüheid. Juigt voor het Katholicisme is daarom het Bolsjewisme zoo bang. Spr. schetst den toe stand! in Rusland waar de persoonlüke vrij heid zoek Is, waar mlllloenen worden opge^fferd. t om de techniek te doen vooruitgaan. Daar alleen verzet de kérk zich tegen; de vrüheid is het wezenlüke bestanddeel van den mensch. Alleen tegen een staatsgezag, dat die vrüheid aanrandt, verzet zich de kerk. De wereld, waarin het gaat volgens de so cialistische theorie, is in strijd met de menteele liefde van het Christendom. Volgens het beginsel van de Kerk moet het begrip van den eigendom heel anders worden opgevat dan het thans gedaan wordt. Onze tijd is toch mooier dan de Kg. goede oude tijd. Wü leven in een Kerk met leergezag. Zü. die bulten de Kerk het natuurlijk Christendom be- hielden, waren moedige menschen. WIJ staan in een wereld thét ötttzag'iljke hulp- bronnen, doch zonder het groote geestelüke ideaal der ’Middeleeuwers. Nu we voor moetlükheden ea zorgen staan, 1 is het tüd om te beseffen, dat we bü elkaar hooren en dat veel van de narigheid, die we meemaken zal strekken tot ons welzün. Het is een groote leugen, dat de geschiedenis zich herhaalt; 193L werd nooit geen 1913. We zien op godsdienstig terrein en op maat- schappelük zoowel als op politiek terrein toe standen. die niemand 50 jaar geleden zou heb ben voorzien. Vijftig jaar geleden vierde het liberalisme hoogtü: een socialist was een uit zonderlijk type; over een katholiek wertLjiiet eens gesproken. Nu is de communist nog^e>u uitzonderlijke mensch; over 50 jaar is ook die een gewoon verschünsel. vreemde gebeuren rondom ons? Twee vüfde van het menachdom. Rusland, China enz., is uit het wereldgebeuren weggeslagen. De wereld ziet er na den wereldoorlog uft als een huis kamer, waar een dronke man heeft huisgehou- den. Spr. schetst het wereldbeeld ran ellende, waarvan de hoofdoorzaak niet van gister da teert. In de productie heeft men God uitge schakeld. De mensch wil de productie bepalen en distribueeren, de productie, die van Goc. komt. Diezelfde macht zegt, hoeveel menschen er zullen zün. De a-christelüke menschheid kan de wereld niet beheerschep. Nuyens schreef: de wüsbegeerte der 18de» eeuw is opgestaan tegen God; God bestaat niet meer en als Hü bestaat, is Hü een verzinsel van priesters. Wü kunnen zonder U de wereld regeeren. God zei: beproeft bet; en de wereld werd een hel concludeerde de plattelandsdoctor uil Westwoud. En hü heeft het goed gezien. Het is nog nacht; maar in duisternis en woe ling klinkt de stem van den man uit het Vatl- caan: „Caritate compulsl” „door liefde ge dreven”. Hü brandmerkt de dictatuur van bet geld en het imperialisme, dat de wereld beheersch». Hü veroordeelt de redelooze rationalisatie, even als de speculatie, waarvan Kreuger het slacht offer werd en waarvan er ook slachtoffers zün rondom ons. De zendbrief „Quadragesimo Anno” wordt aangehaald In parlementen van alle landen; werd opgenomen In de Handelingen van den Staat der V. 8. Het program van den Paus is niet te werkelüken zonder het groote gebod naastenliefde. Het «1 naar h#t heerschers, slacht. Een weeldedroom gaat over de wereld, in beeld gebracht door film en bioscoop, die de menschen doen leven in een staat, die er niet is in een levenskring, romaritisch uitgedacht, 'matii' MMstaanbaar. dF^taSNle verkeesde ro man zachtjes aan deed, doet de film in één avonds stelt het aanschouwelijk voor. - Het is noodlg, dat we onzen tüd kehnen en begrijpen en als dit de vrucht is van onzen hedendaagschen noodtoestand, dan is het niet te duur gekocht, al betalen we de lessen met ellende en nood. Deze tüd geeft ons den strijd aan die wü moeen voeren tegen den strüd der Godloozen. de verleiding tot onzen revoüitlonnairen geest leert ons voorzichtig zün en ^taal onze krach. Streven naar een betere orde in de maat schappü is dan ons sterven. Niét alleen op politiek terrein, want bü de beste staatsinrich ting hebben onze armen nog geen brood en onze werkloooen nog geen arbeid. groote belangstelling in de politiek bü de massa is alleen te danken aan de yoote troos teloosheid van hun bestaan. Wat we noodig hebben, is teru< -t<jt God, naar Gods wet en gebod, het eerste ^Zijner - het grootste gebod steeds nog van het grooste ge wicht en actueele waarde? Wat is naastenliefde? Onze naasten behan delen. zooals we self wenschen behandeld te worden. Geen veriiefdheld of lievigheden. De naastenliefde kan ons zelfs verplichten streng op te treden, te vermanen en te straf. Xen. De naastenliefde vraagt offers eiken dag weer. Geen schatten van goud of goed zün noodig voor de naleving van Christus’ gebod. In de beoefening der naastenliefde moetëp we zien een machtig middel tot zelfheiliging en zedelüke verheffing. De liefde is de wonderroede, welke het waar geluk weet te brengen in het leven van eiken mensch, van elk huisgezin, van heel de men. schelüke samenleving. Wü bidden voor de vereeniging der volken en den terugkeer der liefde onder de menschén voor de algemeene opheffing van haat en O S/i ■1." - J. Van het plaatsen hunner handteekenlng in het gedenkboek ward door zeer velen gébruik gemaakt. Te half drie werd door den zeereerw. heer pastoor Paulussen een plechtig danklof gecele breerd, met assiteutie van den zeereerwaarde pater P. de Ruüter als diaken, en den zeer- eerwaarde heer Jac. v. Duivenvoorde theolo gant van het Groot-seminarie Warmond als sub-dlaken; terwül de eerwaarde heer Nic. de Ruüter eveneens theologant als ceremoniarius fungeerde, allen zonen der parochie. Onder het Lof besteeg de jubilaris den kan sel en sprak woorden van dank aan de paro chianen, voor de spontane wüae waarop zü hadden medegewerkt om deze grooten dag voor Zün Serwaarde tot eèn onvergetelijke te ma ken. Dankbaar was Zün Eerw. voor het geschenk der parochie, de prachtige Communiebank, welke een waardige afsluiting is van het Pries-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 3