Vroegere grootheid van het kêrmiswezen 21 I 1 BEGIN VAN DE FEÈSTWEEK ■I "I "I Langs de tenten en kramen I Viert kermis TOONEEL EN BIOSCOOP Al of niet toelaatbaar PEN ZATERDAG 27 AUGUSTUS GEN verdwenen mie De beroemdste kermis Bet, de Koningin der Jordaan ,^am'telle Nitouche” HET WITTE DOEK HARMONIE VICTORIA THEATER Muziek V IAAR CINEMA AMERICAIN i -- NIET UITSLUITEND PRETMAKERIJ Zondag 28 Augustus T ooneel Lilian Harvey in de-film- operette „Zwei Herzen und ein Schlag” ALKMAARSCH BIOSCOOP THEATER Ideale element ^hans Allerwegen en allerlei muziek i f Qude zeuren, droge Pieten, i p retbedervers, muffe lui, Hofplein, Gedempte Nieuwesloot, Paardenmarkt en ziekenhuis terrein vol attracties Maandag 29 Augustus - Tooneel IR H deO ur T "j t- s I lllllf Bioscoop Dinsdag 30 Augustus Tooneel Woensdag 31 Augustus Tooneel In de middeleeuwen was de kermi^ een kerkelyk feest met jaarmarkt De Kermtsfilm Jaarmarkten Rechten en plichten Als de moed maar niet gaat zakken Zaterdag 27 Augustus „Maedchen zum Heiraten” „Zwel Henen Harmonie: Harmonie: .Zwel Herzen wmnfD Harmonie .Zwel Herzen Harmonie: Zwel Herzen en 7 et !D naar ter. aria. dezer :n het Dan wordt het Zaterdag, de dag waarop alles begint te „draaien". Na de „officieele keuring" Nog vóórdat de ware kermisstemming zich van ons meester gemaakt heeft, maken wij, in te 5 Sep- ten toon spreiden van hun Zeker hadden de kermissen es Jr., r den drank in het mar ter. aris. Ikmaar ig van itelfjke lerwüs. L Ver» o. Sa» lursus- i ver- re niet doen, doch dit kunnen we wel zeggen, dat bet een buitengewoon aardige film is. die fn deze dagen aan vroolljkheid niet weinig zal bl) dragon. Anny Ondra vormt tezamen met Alexander een gezellig span. Vroolüke muziek en bedjes vervolmaken het geheel. Ook het bUprogra^pma biedt verschillende aardige dingen, zoodat een bezoek aan Cinema Americaln alleszins de moeite waard is. Stel u voor: een pensionaat vol meisjes, allen schijnbaar even braaf en deemoedig, met een oude, ouderwetsche, maar toch gemoedelijke dame, als xiirectrice. En daar, tusschen al die brave en deemoe dige meisjes, is er een, die de lieveling der directrice en de beste leerlinge is en doorloo- pend als voorbeeld voor de anderen geldt, maar in werkelijkheid een en al levenslust is en vol zit met diverse operette-schlagers. Ma demoiselle Nitouche is haar naam en zij is de verwekster van allerlei dolle situaties, waar van de een nog dwazer is dan de ander. ZU weet het zelfs zoover te brengen, dat zjj als operettester gehuldigd wordt, en de bewonde ring van een geheel officierencorps verwekt. Dat zü aan het eind van de geschiedenis een echtgenoot verkrijgt, spreekt welhaast vanzelf. Het geheele verhaal vertellen, zullen.we maar Schouwburg „*t Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mjjn vrouw". Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld. 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit 1 leven van een fatsoenlijk meisje”. j 'Volwassenen. Bioscoop Alkmaarsch Bioscoop Theater: *„Bet de konin gin van de Jordaan". Volwassenen. Cinema Americaln: „Mamozelle Nitouche”. Volwassenen. und ein Schlag^. Volwassenen. Victoria-theater: „Ein Mfidchen zum Heiraten*. Volwassenen. optocht van de schutterij was een der hoogte punten van de viering. Er werd tevoren reeds veel geoefend en ook stevig gedronken, zelfs en niet in het minst door Majesteiten van ver schillende landen en door de hooge staatsbur gers. Zoo verhaalt een oud rijmpje: „De Wltt, door geen Engelsche vloten verschrikt, vergeet bij een wafel het Eeuwig Edickt”. In het begin der zeventiende eeuw begon deze kermis eenigs- zins te vervallen, maar werd toch nog druk bezocht; in de tweede helft der 19e eeuw ont stond zulk een hevige oppositie tegen deze ker mis, dat zij in 1887 werd afgeschaft. Van over heidswege is op verschillende plaatsen de ker mis verboden geworden en eenzelfde lot onder gingen achtereenvolgens de bekende kermissen te Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Hel der, en vele andere plaatsen. De beweging tot afschaffing van de kermis sen vond ook bij de Katholieken aanvankelijk niet veel of bjj uitzondering slechts weinig bij val, omdat over t algemeen de blijde levens lust der Katholieken, in strijd met Calvinis tische somberheid, het volksfeest als zoodanig lief heeft, omdat de herinnering aan de oude middeleeuwsche volksfeesten, nauw met gods dienstige tradltlën en de viering van kerkelijke feesten en heillgen-dagen verbonden, bij ons nooit geheel is uitgestorven. Maar het is anders geworden. Het ideale element van de kermis als volksfeest was geheel verdwenen en tot afschaf fing van de kermissen te Rotterdam en Amster dam o.a. hebben ook de katholieke leden van den gemeenteraad krachtlgen steun verleend. Thans kan men weer allerwegen een streven zien, het welk de kermissen in eere tracht te herstellen. Zoo heeft mei. vorig jaar kunnen lezen, dat de Mtl sen 3» Wanneer de „Mey" of het vaantje van kerktoren werd gestoken bij het feest van patroonheilige en de klokken begonnen te lui- de«^ daa wist men overal, dat de kermis was Schouwburg „t Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mijn vrouw”. Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld. 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit 1 leven van een fatsoenlijk meisje”. Volwassenen. Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan". Volwassenen. Cinema Americaln: .Mamozelle Nitouche”. Volwassenen. und ein Schlag". Volwassenen. Victoria-theater: „Ein M&dchen zum Heiraten”. Volwassenen. De beroemdste kermis was wel in Noord- Nederland, die te Den Haag, welke tot ver over de grenzen van ons land een groote vermaard heid bezat. ZU dagteekende van het jaar 1406 en verkreeg een wereldnaam door de vele kost bare dingen, welke hier aan den man werden gebracht, welke men zelfs niet in de winkels kon krijgen. In de Meimaand, den Zondag na Kruisviering, werd zij gehouden, maar begon practisch reeds met het planten van den Mei boom. De viering had plaats 'op het buitenhof, het binnenhof en den VU verberg. Vooral de r Schouwburg ,,‘t Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mUn vrouw". Volwassenen. Groote Schouwburgloge. Doelenveld. 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen^ Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da- 4gen uit t leven van een fatsoenlUk meisje”. Volwassenen. Schouwburg „*t Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mUn vrouw". Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld, 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da- gen uit t leven van een fatsoenlijk meisje”. Volwassenen.® et; de echte kermis ótfi mensch smok- ook al is dat heelemaal fherhand namen in den loop der jaren de andere vermakelijkheden dat proefdraaien over, Heten het publiek gratis meedraaien en zoetjes aan wende men aan het feit, dat deze Zaterdag ook een beetje bil de kermis behoorde, met het gevolg, dat men op den duur entrée ging heffen en het gratis draaien afschafte. En nu is men daaraan al zóó gewend, dat men bjjna niet beter weet, of de eerste Zaterdag hóórt tot de officleele kermis, zoodat het aantal kermisdagen tot negen gestegen is._ Negen dagen van allerlei verrukkelijke geuren van gebak, wafelen, oliebollen, roomsoezen en wat dies meer zij. Negen dagen in een bonte wereld van kramen zuurstokken, toekomst voorspellende Minerva’s, haringen in heet zuur en Ir» het zout, moeders met troepen kinderen en vaders die met de handen op den rug er met vaderlijk bescher- menderi blik achter loopen; blinkende spiegels en klatergoud, vlooien (theaters), clowns, ge schreeuw en getoeter. Ieder mensch is anders dan anders. De meest - waardige burger legt zijn burgerlijke waardig heid af en brengt deze ten offer aan de .glij baan" en het vroolijke rad. Het is een tijd van vrooljjk vermaak en blijden levenslust. Aller rolt en roddelt in het rond, tot het geld aan toe. Och, waarom zou men het beetje geldt, dat men nog over heeft plet ten offer brengen aan deze jaariyksche vroolljkheid, om, zjj het voor een wijle, al de somberheden die het leven tegen woordig biedt, te vergeten. Wij wenschen onzen lezers een pleizierige kermis. In de Harmonie wordt deze week een aar dige operette-film van U. F. A. vertoond, waar in de bekoorlijke Lilian Harvey en de sym pathieke Wolf Albach Retty de hoofdrollen vertolken. Het is de vermakelijke geschiedenis van een intelligenten oberkellner van Hptel „Beau Sé- Jour". Victor genaamd (Wolf Albach Retty) en diens vrouwtje Jenny Müller (Lilian Harvey). Deze laatste beeft ruzie met haar mannetje gezocht, maar wil na een jaar toch weer tot hem terugkeeren. Ook hij houdt innig van zijn charmant vrouwtje, doch laat haar dit niet direct weten: hjj houdt zich koel en afzijdig; doet alsof zü hem niet meer bevalt. Gevolg is, dat zü ook weer van koers verandert, vooral wanneer haar aanbidder, een even sentimenteels als corpu lente baron, haar in het hotel opzoekt; Victor denkt dan, dat zijn Jenny aspiraties heeft voor barones, temeer, daar de dikke baron pogingen doet de eenvoudige Jenny te maken tot een cabaretster onder den klinkenden naam van Ria Bella. XXI Victor achterlatend vertrekken zü daarvoor naar Parps, waar een première het begin moet worden van Ria’s succesvolle carrière als zangeres. Deze première dreigt een mislukking te wor den, maar Victor verschünt dan ten tooneele als de goede geest. als de reddende engel en redt de voorstelling en daarmee zün liefde voor zün vrouw. Deze operette zit goed in elkaar; de montage, de architectuur, de regie, de muziek en de zang alles werkt samen om het geheel te maken tot een bezlenswaardlge amusementsfilm. Vooral de Schlager „Ich denke nicht d’ran", zal het wel doen. Het muzikale gedeelte van deze operettefilm, komt schitterend over. Het varieerend büprogramma is uitvoerig en interessant; spannende auto-racen, de Olym pische Spelen, een geestige klucht enz. maken van dit varieerende voorprogramma deel uit. De enkele fragmenten, die reeds vertoond werden van de film „Der Sieger" met Hans Alben in de hoofdrol, welke verwacht wordt binnenkort, gaven reeds blük. dat deze rolprent evenals de meeste Hans Albers-fllms spannend zal zün. Deze Jaarmarkten nu bestonden reeds lang Vóór den tüd, dat' men tot de viering van den patroonheilige overging. Zoo beschrijft Sidonlus Apollinaris de kerkmissen of jaarmarken, welke bekend waren in de Champagne in het jaar 427. Overigens toont de Romeinsche wetgeving aan, dat het instituut reeds tüdens het Kelzer- rük bekend was, hetgeen ook nog hieruit blükt, dat Lyon door een van de regeerders te Rome met het privilege van kermis is begiftigd. Eigen- Ijjk is dat'ook geenszins te verwonderen, daai* een dergelük verschünsel als het ware geheel natuurlük is^Zoomagde onderlinge communi caties zich tml^HHen tengevolge van een hoo- ger peil van cultuur, ontstaat vanzelf Me behoefte aan een markt; vandaar dat men m het pré- Spaansche Mexico reeds een groote jaarmarkt vond, welke in de stad Mexico zelf werd gehou den. De eigenlpke factor echter welke den groo- ten stoot heeft gegeven tot de ontwikkeling der kermissen, is wel geweest de kerkelpke invloed, zooals wü hierboven hebben beschreven. Zoo komen wü aan een nieuw punt in de geschie denis der kermissen in het jaar 642. toen Dagobert. koning der Franken, aan Parijs het recht gaf op St. Dionysius een jaarmarkt te houden „tot glorier van God en tot eer van den Heiligen Dionysius.” In Engeland schijnt de .eerste kermis bekend te zün vaS Willem den Veroveraar, die het privilege gaf te St. Gill's Hill een jaarmarkt te houden. Eduard III schonk Rusland het recht kejpriis te houden, Karel VII stond een gehjk recht toe aan Bor deaux en Lodewpk XIV aan Dieppe en Toélon. Wellicht wekt het venwondering, dat bü het ontstaan van kermisserr wordt gesproken van een privilege en een recht en toch is dit vol komen juist, want doordat een stad toestem ming kreeg een Jaarmarkt te mogen houden, waren de kooplieden die in de stad kwamen, vrpgesteld van Rpksihkomstenbelasting, van vervolging wegens schuldvordering, van civiele rechtsvordering, enz. uitgezonderd natuurlük die, welke tengevolge van de markttransacties zouden ontstaan. Zulk een jaarmarkt was door den grooten toeloop van menschen, door het vreemdelingenverkeer een rijke bron van inkom sten, zoodat het dan ook herhaalde malen voor kwam, dat de vorsten steden, welke door een oorlog veel hadden geleden, met een dergelpk voorrecht begiftigden. Bestond reeds bü de Romeinen markt-wetge- ving. ook voor de middeleeuwsche vorsten was het van het hoogste belang de rechten en plich ten van de jaarmarktbezoekers Juridisch te for- muleeren. Het volmaaktste werk op dit gebied schpnt wel geleverd te zün door Philips van Valois, toen deze de wetten maakte voor de jaarmarkt te Troyes; de markt kreeg hierbij haar eigen notarissen, rechters, gerechtsdie naars en ook keurmeesters, die waakten over de kwaliteiten en prijzen der aangeboden goe deren. Hier leerde men ook de geldsystemën kennen van de Lombarden en Florentünen, van wie vooral het instituut „Lommerd” afkomstig Na zoo In het algemeen met een enkel woord te hebben gerept van de ontwlkkeUng der ker mis, willen wp nog in het kort even aanstippen Welke steden in verschillende landen zooal met een kermis begiftigd zün geworden, om vervol gens na te gaan hoe langzamerhand het oor spronkelijk begrip van Jaarmarkt verdween, om plaats te maken voor het begrip feest, hetgeen vooral is geschied In Vlaanderen, In Limburg, Twente en Brabant. De Engelsche kermissen zijn thans evenals die in ons land voor een groot gedeelte afge schaft. De laatste der Londensche kermissen verdween in 1855, terwül anderzüds een groot deel der markttransacties zijn verplaatst naar de beurzen en de banken. Nog enkele Jaarmark ten zijn overgebleven; zooals den loden October "te Hampshire, 17 October te Norwich en voorts te Devizes en te Wiltshire. Van de Fransche kermissen is de meest be kende die van Beaucair, dat op een uitstekende economische ligging kan bogen, daar het op 14 mpi van Nimes aan de Rhone gelegen is en Verbonden met vele kanalen. Het is historisch Beker, dat in haar bloeitijden deze markt be kocht werd door ongeveer 60.000 menschen. Duitschland heeft eenige beroemde Jaar markten gehad, welke heden uitsluitend econo mische beteekenls hebben en hoegenaamd niets meer met kermissen gemeen hebben. Het zün de jaarmarkten In de belde Frank- furten en te Leipzig, waarvan de data, waarop zü gehouden worden, den oorsprong reeds ver raden. De Russische kermissen mogen in beteekenls niet onderschat worden, daar zü In dat land vooral een zeer belangrük gemeenschaps- element vormden. De voornaamste onder haar wg»*wel de markt te Nlschnl-Novgorod. Verder z^Un beroemd de kermissen té Irbit, Kharkoff (Januari en Augustus) en Poltava. Deze eerste plaats verhandelde jaarlüks op de jaarmarkt naar schatting 120 millioen roe bek In latere eeuwen toen van het kerkelijk ka rakter geen spoor meer was overgebleven, mocht men toch spreken van de grootheid, den luister der Vlaamsche en Hollandsche kermissen. Asjeblieft toch uit haar plooi, j I. aal het alom vreugd# wezen, K omt nu uit je kniesoor-kooi! M oppert niet van nare tijden, A lies komt weer in het spoor; R ukken wij er ons wel °door. J S lechte zaken, groote zorgen^ Q risis! mijmert nu toch niet 1 J-J oud je kop flink Jn de hoogte F, ver-kermis je verdriet. om, weest vrootifk, optimistisch £^n vertoont een blij gezicht: R egen mag er heden wezen, fl M or0^n schijnt het zonnelicht. eder zet met goeden zin g traks de kermisweek dus in! J. V. Het was zoo’n beetje gewoonte, dat met Alk- maarsche kermis een of ander gezelschap ons Amsterdamsche volksleven op de planken bracht. Dat sloeg altpd in. Want, niet waar, er mogen verschillende soorten humor zpn, voor ons Hollandsche volkje staat de Jordaan- sche humor bovenaan. Dat is de echte, met een lach en een traan; die toont ons deze prachtige volksmenschen, met hun ruwe, ste kelige bolster, maar ook met een pit van 18 karaats goud. We hebben dit Jaar hier geen Jordaan-stuk. maar als heel verdlenstelpke ersatz daarvoor heeft het A. B. T. een flim gebracht, welke ons midden in dit fleurig leven zet. Tante Bet viert haar zilveren Jubilé op de vischmarkt. Uitbundig wordt ze gehuldigd door de buurt. Maar dan gaan zü en haar goeie. Hein zich zelf tracteeren op een reisje naar Scheveningen. Hoe deze spontane ruwheid daar botst tegen deftig en kwasi-deftlg gedoe, moet men be slist eens gaan zien. Hoofdpersoon van deze oer-Hollandsche rol prent is Adrienne Solser, als Tante Bet. Schit terend speelt zü hagr rol. Maar het allermooi ste is, dat zü in eigen persoon in het theater aanwezig is, om de zwijgende film toe te lichten en met echte Jordaan-lledjes te illustreeren. Zü deed dat zóó keurig, >iat we meermalen dachten een sprekende film voor ons te hebben. Geen wonder, dat een groot en dankbaar pu bliek deze actrice allerhartelükst huldigde. Vóór deze hoofdfilm ging behalve journaal en teekenfllm nog een andere rolprent, óók een Hollandsche. Zü behandelt de verbazingwekken de uitvinding van een Hollandschen jongen van een televisie toestel, waarmede alle wereldge beurtenissen op het doek gebracht kunnen wor den. Deze geniale uitvinding geeft den jongen man een bom duiten, maar redt ook zün meisje uit de klauwen van een opltchter-geweldenaar. Wül het televisle-toestel bü voorkeur tafereg- len uit revue's en dergelpke op het doek brengt, moeten wü hier bepaald de restrictie maken: Uitsluitend voor volwassenen. Bioscoop Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan”. Volwassenen. Cinema Americaln: .Mamozelle Nitouche”. Volwassenen, und ein Schlag". Volwassenen. Victoria-theater: „Ein Mftdchen zum Heiraten”. Volwassenen. Bioscoop St. Joseph Patronaat, Varnebroek: Filmavond voor de jeugd. Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan”. Volwassenen. Cinema Americaln: .Mamozelle Nitouche”. Volwassenen. und ein Schlag”. Volwassenen. Victoria-theater: ,JOn Mftdchen zum Heiraten”. Volwassenen. ter wille van onze lezers een rondgang over het terrein, waar de kermls-heerlükhedert en de kermisjolüt 'nog achter zeildoek te sluimeren liggen; hler-en-daar wordt reeds een tipje op gelicht van al dat moois, dat straks negen da gen lang een attractie belooft te zün voor de kermisbezoekers. Laten we beginnen op de kinderkennis, de rustige Laat, waar het voor vaders en moeders met kinderen rustig loopen is langs de vele speel- en sulkergoedkramen welke zün afge wisseld door de nougat-, paling- en oliebollen- kramen. Als alle jaren staat hier ook de on misbare draaimolen, de kindercaroussel van J. J. van Dam, een oude bekende op de Holland sche kermissen. Op het terrein van het voormalige ziekenhuis staat wederom de groote Wembly-attractle, met de grappige entrée van of>-en-neer-gaande trappen, het vroolüke rad en nog veel meer van die zonderlingheden, waar de jeugd, en op zün tüd ook de ouderen, zich zoo kostelük kun nen amuseeren. De Paardenmarkt Is wederom de standplaats van diverse groote amusementsgelegenheden, zooals de auto-dröme van E. Kreekel, de rups- baan van de gebr. Hommerson, de zweefmolen van D. van Dam en de fletsencaroussel van J. J. van Dam, de vanouds bekende luchtschom mel van Vallentgoéd. en de ouderwetsche Turk- sche schop van A>h. Breek, een Minervatent, een palingstal en diverse andere kleine derge- ipke gelegenheden ontbreken evenmin. Op het terrein aan de St. Laurentiusstraat hebben de hippedröme en ponnybaan van J. J. Groninger een plaats gevonden. Op de Nieuwesloot begint wederom een lange litanie van kramen en theatertenten; vanaf de Schoolstraat begint G. Vader met een werptent en een nougatkraam; dan volgen diverse kük- tenten en koekhakkramen, een schietsalon en de bekende A.N.G.O.B.-tent. De Zuid-Holland- sche gebakkraam van Joh. Denies en Zn. staat weer op dè oude plaats. Verder passeeren we het harlngkraampje van onzen stadgenoot H. J. Overman, een viertal tentjes, waar de vliegbomsport beoefend wordt, de bekende Amsterdamsche zuurkraam, nougat- kramen enz. Op het Hofplein dit jaar niet de groote stoom- carroussel van Janvier uit Bergen op Zoom, maar de andere Brabantsche stoomcarroussel van H. Roels en Zn., voorzien van schitterende muziek. Verder hebben op het Hofplein stand- plaats'een hoeplatent en diverse kramen, welke we eveneens vinden op de Korte NleuWesloot, waar de kermis gesloten wordt met den schit terenden klnderdraaimolen van Van Dam. Loopt men verder naar de Steenenbrug, dan passeert men nog diverse palingkraampjes; op De Steenenbrug, waar velen voor het kermis bezoek eindigt (en ook voor ons dit overzicht) staan de groote poffertjeskraam van L. Hoef nagel en de wafelkraam van v. d. Zee. Men ziet, er Is gelegenheid genoeg om naar behooren kermis te vieren. We wenschen ten slotte onzen lezerg, zoowel als de kermisgasten, een goede kermis toe. glimlach te voorschpn toovert om een fpne geestigheid. Een uitstekende kermlsrolprent dus. Robert Goll, kostwinner van een paar Jonger^ broers, kan het vrijgezellen huishoudinkje niet', al te best besturen. Het gaat er zoo’n beetje la Jan Steen toe. De jonge man, reclamechef van een grama- foonplatenfabrlek, kan echter niet meer hulp betalen. Aan trouwen met zulke zware blokken aan *t ben valt heelemaal niet te denken. Dit laatste verdriet heel erg mej. Gerda, toon- mlxster aan dezelfde zaak. Heel Inwendig Is zü dol op den knappen teekenaar. Als zü nu op een avond In de opera merkt, dat Robert avances maakt bü een schatrpk meisje, ontwaakt haar energie. Zü neemt va- cantie en weet als huishoudster te dringen in het vrouw-looze leventje der drie broers. Hiermede zou het .gelukkige einde" al geko men zün, ware het niet, dat de huisbaas die al heel weinig huur vangt toevallig ook een huwelijksbureau had. Om zün kostelüke huurcentjes te krügen en daarnevens nog een behoorlüke provisie te in- casseeren. tracht hü Robert met de rüke dame gelukkig te maken. Te gelükertüd moet Gerda verkwanseld aan Alois Novak uit Lobowltz, eigenaar van 2000 zwünen. Ware liefde en edelmoedige opoffering win nen het echter van lage hebzucht en berekening. Zoodat ten slotte allen gelukkig worden (zelfs Alois Novak)...., behalve de „Schlemiel" van een huwelüksmakelaar. De Gerda uit deze film is de beroemde Renate Müller, ex-Prlvé Secretaresse. Deze nieuwste creatie van haar is minstens zoo goed als de vorige. Wat heel wat zegt. Keurig wordt zü terzijde gestaan door Her mann Themlg als Robert Goll, Frits Grünbaum als huwelüksmakelaar. Vooral deze laatste speelt zün rol als zakenman van „het oude volk” subliem. Zijn spel is waard vergeleken te wor den met Jan Musch in zün beste creaties. Een kostelüke kluchtspelfiguur is ook Szöke Szakall als varkensfokkende heerenboer. Zün kunstje met de zakdoek ep opname voor de toonfilm ontketenen een storm van gelach. Het büprogram w.o. een twee-acter met Stan Laurel en Oliver Hardy, Is, evenals de hoofd film, uitstekend. Kermis! De aandacht van de Jeugd wordt gespannen, bü het hooren van dit woord. De kermis komt. Die bonte wereld* van hou ten geraamten, zeildoek, goud- en zilverglans, muziek fn lawaai; luxe- en arme woonwagens, en wat al niet. De paar weken, voordat het feest begint, wordt de jeugd onrustig en loopt over de plaat sen, waar straks de .spullen” komen te staan, om te zien of er soms al een kermiswagen of gaat naar het station, om uit te küken naar de op komst züde kermiszaken. Maar het is niet alleen de Jeugd, die zoo doet; met de ouderen is het al net eender, al doen die wat bezadigder en nemen ze een allure aan van: „wat kan mü de kermis schelen”. Men moet ze maar eens zien bü het opbouwen van de tenten en kramen; met een kwasi onverschil lig gezicht staan ze o zoo belangstellend te kü ken naar het bouwen van de ,.stoom ",'de ,glü- baan" en de andere attracties. Het Is een jaarlüks weerkeerend feest, zoo’n kermis. Het begint al met het bouwen. Dan komt het „groote” en „kleine” publiek küken, het scharrelt tusschen de vele tenten en wa gens door. HetTMglne” helpt een handje en onderwül maakt ’t .groote” allerlei op- en aan merkingen. Maar de kermlsmenschen trekken zich van dit alles weinig aan en werken met noesten üver aan het In elkaar zetten van de houten geraamten. De een sjouwt steeds maar, de ander geeft aan en een derde zet alles in elkaar. En als de voornaamste stutten en ge binten ineen zitten, dan komt een troep mannen met een reusachtige vormlooze massa aanzetten, hüscht deze omhoog, rolt het uit elkaar en,... dan blükt het *t linnen dak te zün. Zoo gaat het door, totdat alles voor de ont vangst der kermisklanten gereed is. Nu vandaag de Alkmaarsche kermis geopend wordt, is het niet onaardig als wü de ontwikke lingsgeschiedenis eens nagaan van vroegere grootheid van het kermlswezen, want ook de al- leroudsten onder ons hebben de kermissen nooit In haar glorietüd gekend! In de middeleeuwen was de kermis een ker- kelük feest en bü gelegenheid van dat feest wer den jaarmarkten gehouden. Sinds lang was het in de Katholieke Kerk gebruikelpk, dat een ge meente of een parochie werd gesteld onder de bijzondere bescherming van den een of anderen Heilige, wiens feest dan werd ingezet met een plechtige Mis in de kerk, vanwaar de naam „Kercmisse” ontstond, later verbasterd tot „kennis.” Alvorens wü ertoe overgaan te beschouwen, In hoeverre de kermissen zich later hebben ont wikkeld, willen wü eerst even nagaan, welke de grondfactoren zün geweest waarmede de ont wikkeling van het verschünsel te maken heeft gehad. Men moet hlerbü vooral bedenken, dat de kermis vroeger niet was een uitsluitende - pretmakerü, zooals het tegenwoordig vrüwel het geval is, maar vóór alles een jaarmarkt, waarop te zien en' te koop kwam wat de bur gerij anders nooit te zien kreeg en haar nooit te koop geboden werd. begonnen^ Het was reeds dagen te voren een ontzettende drukte geweest van reizende koop lieden en marskramers, die van alle kanten kwamen om hun waren aan den man te bren gen. Soms kwamen ook ministers en vorstelijke personen de kermis bezoeken, hetgeen dan een neeie gebeurtenis was. In den beginne was, zoo als wü reeds zeiden, het karakter van de ker mis veel meer een handelskarakter. Later, voor al in de 16de en I7de eeuw werd de kennis al veel meer datgene, wat wü er onder verstaan- een algemeene volksfeestdag. Wü zien dat t best als wü de schilderijen en pavures uit de XVIIe eeuw raadplegen. Op soortgelüke afbeeldingen ziet men dat de ge heele burgerü, van de hoogste tot de geringste standen, gezamenlük feestviert! Kermis was een feest van de verbroedering van alle standen, het geheele volk gevoelde zich gedurende die dagen één. Niemand, hoe hoog geplaatst ook, dacht er aan, zich aan de gemeenschappelüke feestvreugde te onttrekken. Het mindere volk vermaakte zich op zün wüze, bewonderde den rijkdom, de fraaie kleeren en karossen der groote heeren en regenten, die met kermis hun h”13 »I°!. gaS5e,n. hadd®11 en wedüverden in het praal en rükdom. - - toen ook een zeer leelüke en donkere züde, er werd heel wat af gefuifd en niet in het minst (vooral bü een volkje dat iets ruwer was dan onze generatie) afgevochten. Er zün in ons taalkundig woor denboek niet alleen, maar ook in onze omgangs taal nog heel wat uitdrukkingen te vinden, wel ke wüzen op hetgeen er op een kermis alzoo te ondervinden was. voor veredeling en verbetering der kermls- n Noord-Brabant de laatste Jaren meer en de aandacht trekt. Van veler sympathie mag men zich ten deze overtuigd houden, wat in meerdere gevallen reeds daadwerkelük bleek. In de verschillende gemeenten, zoowel in het Bredasche als in het Bossche diocees, hebben büvoorbeeld de gemeenteraden besluiten geno men tot verkorting der kermissen, tot wegsnü- ding van bepaalde kermisdagen, die uit hoofde van zekere invasies van ongewenschte en on gure elementen uit naburige steden een zeer ongunstigen invloed uitoefenden, tot verhoo- glng van den toelatlngstüd voor bezoekers van danslocaliteiten, enz. Elders hebben muziek-, sport- en ruitervereenlgingen voor een nieuw en beter genre feestelükheden gezorgd. Tenslot te werken b.v. ook de exploitanten van behoor lüke kermisvermakelükheden mee om het peil der kermissen op te heffen. De hoop mag ech ter worden uitgesproken, dat met de medewer king van alle goedwille^iden een weg zal kun nen woaden gevonden, waarlangs zoowel de Brabantsche als ook de overige bestaande ker missen in ons land zullen worden: werkelük echte dagen van gepast en jolig volksvermaak. T weedrachtzaaiers, pessimisten i F. nkel thans een goede bui! I uk je stijve, strakke facie door de politie wordt de stad overstroomd met orgels en muziekgezelschappen, die alle meer of minder muzikaal met hunne meer of minder nieuwe moppen Aze ooren komen .streelen”. De Alkmaarders iJetten natuurlük een heelen bak met centen klaar, om de steeds maar weer opnieuw opgehouden handen van een gift te voorzien. De heele s‘/id verkeert op zoo’n Zaterdag in een eigenaardige stemming, net alsof er wat gaat gebeuren. Er gebeurt ook wat. De kermis begint. Des middags om .vier uur gaan de kramen en de grojfc gelegehheden open, het publiek stroomt naar binrjen en meteen is de kermis in vollen gang. Hetagaat büna vanzelfsprekend, als bü een stille afspraak tusschen de kermis en het publiek. Toch is dat Zterdag openen pas van lateren datum. Vroeger was de eigenlüke eerste ker misdag: Zondag. Wel waren op den éersten Za terdag een paar kramen open en draaide de draaimolen zoon beetje proef; begon pas op Zondag. Maar kelt nu eenmaal graai niet noodlg. Zoo lang Getrouw aan haar traditie om steeds de nieuwste Schlagers te brengen, heeft de directie van het Victoria-theater voor de Kermisweek beslag weten te leggen op een film, die dezen zomer 4 weken achtereen in Tuschlnsky gepro longeerd werd! Wü kunnen eerlük verklaren dat dit succes alleszins verdiend ig. „Madchen zum Heiraten” is een film met buitengewoon goede kwaliteiten; zoo een, die nu eens hartelük doet schateren om een amusante dwaasheid, dan weer een

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 15