Vroegere grootheid van het kermiswezen Viert kermis! BEGIN VAN DE FEESTWEEK Langs de tenten en kramen TOONEEL EN BIOSCOOP ZATERDAG 27 AUGUSTUS Al of niet toelaatbaar Zaterdag 27 Augustus Ideale element thans verdwenen De beroemdste kermis Jaarmarkten Bet, de Koningin der Jordaan CINEMA AMERICAIN HET WITTE DOEK HARMONIE VICTORIA THEATER De Kermisfilm Muziek 1* NIET UITSLUITEND PRETMAKERIJ T weedrachtzaaiers, pessimisten: F. nkel thans een goede buit R uk je stijve, strakke facie O ude zeuren, droge Pieten, p retbedervers, muffe lui, ALKMAARSCH BIOSCOOP THEATER Lilian Harvey in de film- operette „Zwei Herzen und ein Schlag” H besi geo reet op En een dat hed geb en gel< Hofplein, Gedempte Nieuwesloot, Paardenmarkt en ziekenhuis terrein vol attracties Allerwegen en allerlei muziek Zondag 28 Augustus Tooneel Hoog bezoek Dinsdag 30 Augustus T ooneel Maandag 29 Augustus T ooneel Woensdag 31 Augustus Tooneel „Maedchen zum Heiraten” Bioscoop „Mam’selle Nitouche” </e middeleeuwen was de kermis een kerkelyk feest met jaarmarkt Rechten en plichten xxr De zweefmolen behoqrt tot de graag bezochte kermisattracties. Hierboven een. opname tijdens de „vlucht” glMMIllll .Zwei Herzen Harmonie: Harmonie: .Zwel Herzen Harmonie: Herzen Zwei Dan wordt het Zaterdag, de-dag waarop alles begint te „draaien". Na de ./jfficieele keuring” Nog vóórdat de ware kermisstemming zich van ons meester gemaakt heeft, 'maken wij, bev VOO din der op. om de hul teil VOO nie voc de ou< hei Je Bi v» ft ar be tit JU Vs de ou de W de dk tui He iel ho )es acl all de me lar me 1 ale ligi nai wei wei hei loe me der stei woi am dik kor eer der nog ker een vad dat In org; Das noo T om te 1 cha ▼oli om tot stei telij Ujke vooi Jen tan aorg en 1 van inrii zins nini som W vooi van veel hul] en plat dez< bezi ach< niet op kon orgi geel Juli als nel] naa «PO! mai afm naa D het tige het San hen een met al i kon heli gee voll C vrijgesteld vervolging wege rechtsvoiüering. De beroemdste kermis was wel ia Noord- Nederland, die te Den Haag, welke tot ver over de grenzen van ons land een groote vermaard heid bezat. ZU dagteekende van het Jaar 1406 en verkreeg een wereldnaam door de vele kost bare dingen, welke hier aan den man werden gebracht, welke men zelfs niet in de winkels kon krijgen. In de Meimaand, den Zondag na Kruisviering, werd zij gehouden, maar begon practise!) reeds met het planten van den Mei boom. De viering had plaats op het buitenhof, het binnenhof en den Vijverberg. Vooral de niet doen, doch dit kunnen we wel zeggen, dat het een buitengewoon aardige film is. die in deze dagen aan vroolijkheld niet weinig zal bijdragen. Anny Ondra vormt tezamen met Alexander een gezellig span. Vroolijke muziek en liedjes vervolmaken het geheel. Ook het bjjprogramma biedt verschillende aardige dingen, zoodat een bezoek aan Cinema Americain alleszins de moeite waard is. Schouwburg ,,’t Gulden Vllea", 8 uur: „De fa milie van mijn vrouW". Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld, 8 uur: Een geel bandje, meneer I Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit *t leven van een fataoenlijk meisje". Volwassenen. Deze jaarmarkten nu bestonden reeds lang vóór den tijd, dat men tot de viering van den patroonheilige overging. Zoo beschrijft Sidonlus Apolllnaris de kerkmissen of jaarmarken, welke bekend waren in de Champagne in het jaar 427. Overigens toont de Romeinsche wetgeving aan, dat bet Instituut reeds tijdens het Keizer rijk bekend was, hetgeen ook nog hieruit blijkt, dat Lyon door een van de regeerders te Rome piet bet privilege van kermis is begiftigd. Eigen lijk is dat ook geenszins te verwonderen, daar een dergelijk verschijnsel als het ware geheel natuurlijk is. Zoodra de onderlinge communi caties zich uitbrelden tengevolge van een hoo- ger peil van cultuur, ontstaat vanzelf de behoefte aan een markt; vandaar dat men in het pré- Spaansche Mexico reeds een groote jaarmarkt vond, welke in de stad Mexico zelf werd gehou den. De eigenlijke factor echter welke den groe ten stoot heeft gegeven tot de ontwikkeling der kermissen, is wel geweest de kerkelijke Invloed, zooals wij hierboven hebben beschreven. Zoo komen wij aan een nieuw punt in de geschie denis der kermissen in het jaar 642, toen Dagobert, koning der Franken, aan Parijs het recht gaf op St. Dionysius een jaarmarkt te houden „tot glorie van God en tot eer van den Heiligen Dionysius.” In Engeland schijnt de eerste kermis bekend te zijn van Willem den Veroveraar, die het privilege gaf te St. Gill's Hill een jaarmarkt te houden. Eduard III schonk Rusland bet recht kermis te houden, Karel VII stond een gelijk recht toe aan Bor- deaux en Bodewijk XIV aan Dieppe en Toulon. Wellicht wekt het verwondering, dat bij het ontstaan van kermissen wordt gesproken van een privilege en een recht en toch is dit vol komen juist, want doordat een stad toestem ming kreeg een jaarmarkt te mogen houden, waren de kooplieden die in de stad kwamen, van Rijksinkomstenbelasting, van wegens schuldvordering, van civiele enz. uitgezonderd natuurlijk die, welke tengevolge van de markttransacties zouden ontstaan. Zulk een jaarmarktT was door den grooten toeloop van menschen, door het vreemdelingenverkeer een rijke bron van inkom sten, zoodat het dan ook herhaalde malen voor kwam, dat de vorsten steden, welke door een Wanneer de .Mey” of het vaantje van den kerktoren werd gestoken bij het feest van den patroonheilige en de klokken begonnen te lui dop dan wist men overal, dat de kennis was Schouwburg „1 Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mijn vrouw”. Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld, 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit t leven van een fatsoenlijk meisje". Volwassenen. Schouwburg ,,'t Gulden Vlies”, 8 uur: „De ta- mllie van mijn vrouw". Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld, 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. N|euwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit 't leven van een fatsoenlijk meisje”. Volwassenen. Schouwburg ,,’t Gulden Vlies”, 8 uur: „De fa milie van mijn vrouw”. Volwassenen. Groote Schouwburgloge, Doelenveld, 8 uur: Een geel bandje, meneer! Volwassenen. Nieuwe Schouwburgloge, Doelenveld: „Vier da gen uit t leven van een fatsoenlijk meisje". Volwassenen. ter wille van onze lezers een rondgang over het terrein, waar de kermis-heerljjkheden en de kermisjolijt nog achter zeildoek te sluimeren liggen; hier-en-daar wordt reeds een tipje op gelicht van al dat moois, dat straks negen da gen lang een attractie belooft te zijn voor de kermisbezoekers. Laten we beginnen op de kinderkennis, de rustige Laat, waar het voor vaders en moeders met kinderen rustig loopen is langs de vele speel- en suikergoedkramen welke zijn afge wisseld door de nougat-paling- en oliebollen - kramen. Als alle jaren staat hier ook de on misbare draaimolen, de kindercaroussel van J. J. van Dam, een oude bekende op de Holland- sche kermissen. Op het terrein van het voormalige ziekenhuis staat wederom de groote Wembly-attractie, met de grappige entrée van op-en-neer-gaande trappen, het vroolijke rad en nog veel meer van die zonderlingheden, waar de jeugd, en op zijn tijd ook de ouderen, zich zoo kostelijk kun nen amuseeren. De Paardenmarkt is wederom de standplaats van diverse groote amusementsgelegenheden, zooals de auto-dróme van E. Kreekel, de rups- baan van de gebr. Hommerson. de zweefmolen van D. van Dam en de fietsencaroussel van J. J. van Dam, de vanouds bekende luchtschotn- mel van Vallentgoed. en de ouderwetsche Turk- sche schop van Joh. Breek, een Mlnervatent, een palings tal en diverse andere kleine derge- Hjke gelegenheden ontbreken evenmin. Op bet terrein aan de St. Laurentiusstraat hebben de hippedróme en ponnybaan van J. J. Groninger een plaats gevonden. Op de Nieuwesloot begint wederom een lange litanie van kramen en theatertenten; vanaf de Schoolstraat begint G Vader met een werptent en een nougatkraam; dan volgen diverse klik tenten en koekhakkramen, een schietsalon en de bekende A.N.G.O.B.-tent. De Zuid-HoQahicï- sche gebakkraam van Joh, Denies en Zn. staat weer op de oude plaats. Verder passeeren we het haringkraampje van onzen stadgenoot H. J. Overman, een Viertal tentjes, waar de vliegbomsport beoefend wordt, de bekende Amsterdamsche zuurkraam, nougat- kramen enz. Op het Hofplein dit jaar niet de groote stoom- carroussel van Janvier uit Bergen op Zoom, maar de andere Brabantsche stoomcarrOussel van H. Roels en Zn.. voorzien van schitterende muziek. Verder hebben op het Hofplein stand plaats een hoeplatent en diverse kramen, welke we eveneens vinden op de Korte Nieuwesloot, waar de kermis gesloten wordt met den schit terenden kinderdraaimolen van Van Dam. Loopt men verder naar de Steenenbrug, dan passeert men nog diverse palingkraampjes; op De Steenenbrug. waar velen voor het kermis bezoek eindigt (en ook voor ons dit overzicht) staan de groote poffertjeskraam van L. Hoef nagel en de wafelkraam van v. d. Zee. Men ziet, er is gelegenheid genoeg om naar behooren kermis te vieren. We wenschen ten slotte onzen lezers, zoowel als de kermisgasten, een goede kermis toe. begonnen. Het was reeds dagen te voren een ontzettende drukte geweest van reizende koop lieden en marskramers, die van alle kanten kwamen om hun waren aan den man te bren gen. Soms kwamen ook ministers en vorstelijke personen de kermis bezoeken, hetgeen dan een heele gebeurtenis was. In den beginne was, zoo als wij reeds zeiden, het karakter van de ker mis veel meer een handelskarakter. Later, voor al in de 16de en 17de eeuw werd de kermis al veel meer datgene, wat wij er onder verstaan: een algemeene volksfeestdag. Wij zien dat ’t best als wij de schilderijen en gravures uit de XVIIe eeuw raadplegen. Op soortgelijke afbeeldingen ziet men dat de ge- heete burgerij, van de hoogste tot de geringste standen, gezamenlijk feestviert! Kermis was een feest van de verbroedering van alle standen, het geheele volk bevoelde zich gedurende die dagen één. Niemand, hoe hoog geplaatst ook, dacht er aan, zich aan de gemeenschappelijke feestvreugde te onttrekken. Het mindere volk vermaakte zich op zijn wijze, bewonderde den rijkdom, de fraaie kleeren en karossen der groote heeren en regenten, die met kermis hun huls vol gasten hadden en wedijverden in het ten toon spreiden van him praal en rijkdom Zeker hadden de kermissen toen ook een zeer leelijke en donkere zijde,, er werd heel wat af gefuifd en niet in het minst (vooral bjj een volkje dat iets ruwer was dan onze generatie) afgevochten. Er zijn in ons taalkundig woor denboek niet alleen, maar ook in onze omgangs taal nog heel wat uitdrukkingen te vinden, wel ke wjjzen op hetgeen er op een kermis alzoo te ondervinden was. Nu vandaag de Alkmaarsche kermis geopend Wordt, is het niet onaardig als wij de ontwikke lingsgeschiedenis eens nagaan van vroegere grootheid van het kermiswezen, want ook de al- leroudsten onder ons hebben de kermissen nooit In haar glorietijd gekend! In de middeleeuwen was de kermis een ker kelijk feest en bij gelegenheid van dat feest wer den jaarmarkten gehouden. Sinds lang was het in de Katholieke Kerk gebruikelijk, dat een ge meente of een parochie werd gesteld onder de bijzondere bescherming van den een of anderen Heilige, wiens feest dan werd ingezet met een plechtige Mis in de kerk, vanwaar de naam ^Kercmisse” ontstond, later verbasterd tot „kermis.” Alvorens wij ertoe overgaan te beschouwen, in hoeverre de kermissen zich later hebben ont wikkeld, willen wjj eerst even nagaan, welke de grondfactoren zijn geweest waarmede de ont wikkeling van het verschijnsel te maken heeft gehad. Men moet hierbij vooral bedenken, dat de kermis vroeger niet was een uitsluitende pretmaker ij. zooals het tegenwoordig vrijwel het geval is, maar vóór alles een jaarmarkt, waarop te zien en te koop kwam wat de bur gerij anders nooit te zien kreeg en haar nooit te koop geboden werd. Bioscoop Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan”. Volwassenen. Cinema Americain: „Mamozelle Ni touche”. Volwassenen. Harmonie: „Zwel Herzen und ein Schlag". Volwassenen. Victoria-theater: „Ein Madchen zum Heiraten". Volwassenen. Bioscoop St. Joseph Patronaat, Vame broek: Filmavond voor de jeugd. Alkmaarsch Bioscoop Theater: .Bet de konin gin van de Jordaan”. Volwassenen. Cinema Americain: „Mamozelle Nitouche”. Volwassenen. und ein Schlag". Volwassenen. Victoria-theater: „Ein Madchen zum Heiraten”. Volwassenen. Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan". Volwassenen. Cinema Americain: .Mamozelle Nitouche”. Volwassenen, und ein Schlag". Volwassenen. Vlctoria-theater„Ein Madchen zum Heiraten”. Volwassenen. Bioscoop Alkmaarsch Bioscoop Theater: „Bet de konin gin van de Jordaan”. Volwassenen. Cinema Americain: .Mamozelle Nitouche”. Volwassenen. und ein Schlag". Volwassenen. Victoria-theater: „Ein Madchen zum Heiraten” Volwassenen. Stel u voor: een pensionhat vol melaées. allen schijnbaar even braaf en deemoedig, met een oude, ouderwetsche, maar toch gemoedelijke dame, als directrice. En daar, tusschen al' die brave en deemoe dige meisjes, is er een, die de lieveling der directrice en de beste leerlinge is en doorloo- pend als voorbeeld voor de anderen geldt, maar in werkelijkheid een en al levenslust Js en vol zit met diverse operette-schlagers. Ma demoiselle Nitouche is haar naam en zij is de verwekster van allerlei dolle situaties, waar van de éen nog dwazer is dan de ander. Zij weet het zelfs zoover te brengen, dat zjj als operettester gehuldigd wordt, en de bewonde ring van een geheel officierencorps verwekt. Dat zjj aan het eind van de geschiedenis een echtgenoot verkrijgt, spreekt welhaast vanzelf. Het geheele verhaal vertellen, zullen we maar door de politie wordt de stad overstroomd met orgels en muziekgezelschappen, die alle meer of minder muzikaal met hunne meer of minder nieuwei moppen ohze ooren komen .streelen”. De Alkmaarders betten natijprlijk een heelen bak met centen klaar, om de steeds maar weer opnieuw opgehouden handen van een gift te voorzien. De heele stad verkeert op zoo’n Zaterdag in een eigenaardige stemming, net alsof er wat gaat gebeuren. Er gebeurt ook wat. De kermis begint. Des middags om vier uur gaan de kramen en de groote gelegenheden open, het publiek stroomt naar binnen en meteen is de kermis in vollen gang. Het gaat bijna vanzelfsprekend, als b|j een stille afspraak tusschen de kermis en hef publiek. Tóón is dat Zterdag openen pas van tateren datum. Vroeger was de eigenlijke eerste ker misdag: Zondag. Wel waren op den eersten Za terdag een paar kramen open en draaide de draaimolen zoon beetje proef; de echte kermis begon pas op Zondag. Maar een mensch smok kelt nu eenmaal graag, ook al is dat heelemaal niet noodig. Zoo langzamerhand namen in den loop der jaren de andere vermakelijkheden dat proefdraaien over, lieten het publiek gratis meedraaien en zoetjes aan wende men aan het feit, dat deze Zaterdag ook een beetje bij de kermis behoorde, met het gevolg, dat men op den duur entrée ging heffen en het gratis draaien afschafte. En nu is men daaraan al zóó gewend, dat men bijna niet beter weet, of de eerste Zaterdag hóórt tot de officleele kermis, zoodat het aantal kermisdagen tot negen gestegen is. Negen dagen van allerlei verrukkelijke geuren van gebak, wafelen, oliebollen, roomsoezen en wat dies meer zij. Negen dagen in een bonte wereld van kramen zuurstokken, toekomst voorspellende Minerva's, haringen in heet zuur en in het zout, moeders met troepen kinderen en vaders die met de handen op den rug er met vaderlijk bescher menden blik achter loopen; blinkende spiegels en klatergoud, vlooien (theaters), clowns, ge schreeuw en getoeter. Ieder mensch is anders dan anders. De meest- waardige burger legt zijn burgerlijke waardig heid af en brengt deze ten offer aan de „glij baan" en het vroolijke rad. Het is een tijd van vrooljjk vermaak en blijden levenslust. Aller rolt en roddelt in het rond, tot het geld aan toe. Och, waarom zou men het beetje geldt, dat men nog over heeft niet ten offer brengen aan deze jaarlijksche vroolijkheld, om, zij het voor een wijle, al de somberheden die het leven tegen woordig biedt, te vergeten. Wij wenschen onzen lezers een pleizierige kermis. A sjeblieft toch uit haar plooi, I aat het alom vreugde wezen, Komt nu uit je kniesoor-kooi.' M oppert niet van nare tijden, Ues komt weer-in het spoor; A Is de moed maar niet gaat zakken R ukken wij er ons wel door. S lechte zaken, groote zorgen, Qrisis.' mijmert nu toch niet: j-J oud je kop jlink in de hoogte F n fer-kei+nis je verdriet. om, weest vroolijk, optimistisch E» vertoont een blij gezicht: R egen mag er heden wezen, M orgen schijnt het zonnelicht. j eder zet met goeden zin S traks de kermisweek dus in! J. V. Getrouw aan haar traditie om steeds de nieuwste Schlagers te brengen, heeft de directie van het Victorla-theater voor de Kermisweek beslag weten te leggen op een film, die dezen zomer 4 weken achtereen in Tuschlnsky gepro longeerd werd! Wij kunnen eerlijk verklaren dat dit succes alleszins verdiend is. „Madchen zum Heiraten" is een film met buitengewoon goede kwaliteiten; zoo een, die nu eens hartelijk doet schateren om een amusante dwaasheid, dan weer een Het was zoo'n beetje gewoonte, dat met Alk maarsche ]^rmls een of ander gezelschap ons het Amsterdamsche volksleven op de planken bracht. Dat sloeg altijd in. Want, niet waar, er mogen verschillende soorten humor zijn, voor ons Hollandsche volkje staat de Jordaan- sche humor bovenaan. Dat is de echte, met een lach en een traan; die toont ons deze prachtige volksmenschen, met hun ruwe, ste kelige bolster, maar ook met een pit van 18 karaats goud. We hebben dit jaar hier geen Jordaan-stuk. maar als heel verdienstelijke ersatz daarvoor heeft het A. B. T. een flirn gebracht, welke ons midden in dit fleurig leven zet. Tante Bet viert haar zilveren jubilé op de vischmarkt. Uitbundig wordt ze gehuldigd door de huurt. Maar dan ga^n zij en haar goeie Hein zich zelf tracteeren op een reisje naar Scheven! ngen. Hoe deze spontane ruwheid daar botst tegen deftig en kwasi-deftig gedoe, moet men be slist eens gaan zien. Hoofdpersoon van deze oer-Hollandsche rol prent is Adrienne Solser, als Tante Bet. Schit terend speelt zij haar rol. Maar het allermooi ste is. dat zij in eigen persoon in het theater aanwezig is, om de zwijgende film toe te lichten en met echte Jordaan-liedjes te illustreeren. Zij deed dat zóó keurig, dat we meermalen dachten een sprekende film voor ons te hebben. Geen wonder, dat een groot en dankbaar pu bliek deze actrice allerhartelijkst huldigde. Vóór deze hoofdfilm ging behalve journaal en teekenfilm nog een andere rolprent, óók een Hollandsche. Zjj behandelt de verbazingwekken de uitvinding van een Hollandschen jongen van een televisie toestel, waarmede alle wereldge beurtenissen op-het doek gebracht kunnen wor den. Deze geniale uitvinding geeft den jongen man een bom duiten, maar redt ook zijn meisje uit de klauwen van een oplichter-geweldenaar. Wjjl het televisie-toestel bij voorkeur taferee- len uit revue’s en dergelijke op het doek brengt, moeten wij hier bepaald de restrictie maken: Uitsluitend voor volwassenen. Kermis! I De aandacht van de jeugd wordt gespannen, bij het hoorqp van dit woord. De kermis komt. Die bonte wereld van hou ten geraamten, zeildoek, goud- en zilverglans, muziek en lawaai; luxe- en arme woonwagens, en wat al niet. De paar weken, voordat het feest begint, wordt de jeugd onrustig en loopt over de plaat sen, waar straks de .spullen” komen te staan, om te zien of er soms al een kermiswagen of gaat naar het station, om uit te kijken naar de op komst zijde kermiszaken. Maar het is niet alleen de jeugd, die zoo doet; met de ouderen is het al net eender, al doen oorlog veel hadden geleden, met een dergelijk .5^® bezadigder en nemen ze een allure aan van: „wat kan mij de kermis schelen". Men moet ze maar eens zien bij het opbouwen van de tenten en kramen; met een kwasi onverschil lig gezicht staan ze o zoo belangstellend te kij ken naar het bouwen van de .stoom", de .glij baan” en de andere attracties. Het is een jaarlijks weerkeerend feest, zoo'n kermis. Het begint al met het bouwen. Dan komt het „groote" en „IeleIne” publiek kijken, het scharrelt tusschen de vele tenten en wa gens door. Het ..kleine” helpt eenxhandje en onderwijl maakt „groote” allerlei op- en aan merkingen. Maar de kermismenschen trekken zich van dit alles weinig aan en werken met noesten ijver aan het in elkaar zetten van de houten geraamten. De een sjouwt steeds maar, de ander geeft aan en een derde zet alles in elkaar. En als de voornaamste stutten en fre- binten ineen zitten, dan komt een troep mannen met een reusachtige vormlooze massa aanzetten, hijscht deze omhoog, rolt het uit elkaar en.... dan blijkt het 't linnen dak te zijn. Zoo gaat het door, totdat alles voor de ont vangst der kermisklanten gereed is. voorrecht begiftigden. Bestond reeds bij de Romeinen markt-wetge- vlng, ook voor de mlddeleeuwsche vorsten was het van het hoogste belapg de rechten en plich ten van de jaarmarktbezOekers juridisch te for- muleeren. Het volmaaktste werk op dit gebied schijnt wel geleverd te zijn door Philips van Valois, toen deze de wetten maakte voor de jaarmarkt te Troyes; de markt kreeg hierbij haar eigen notarissen, rechters, gerechtsdie naars en ook keurmeesters, die waakten over de kwaliteiten en prijzen der aangeboden goe deren. Hier leerde men ook de geldsystemen kennen van de Lombarden en FJorentjjnen, van wie vooral het Instituut „Lommerd" afkomstig 'is. Na zoo in het algemeen met een enkel woord te hebben gerept van de ontwikkeling der ker mis, willen wij nog in het kort even aanstippen welke steden in verschillende landen zooal met een kermis begiftigd zijn geworden, om vervol gens na te gaan hoe langzamerhand het oor spronkelijk begrip van jaarmarkt verdween, om plaats te maken voor het begrip feest, hetgeen vooral is geschied in Vlaanderen, in Limburg, Twente en Brabant. De Engelsche kermissen zijn thans evenals die in ons land voor een' groot gedeelte afge schaft. De laatste der Londensche kermissen verdween in 1855, terwijl anderzijds een groot deel der markttransacties zijn verplaatst naar de beurzen en de banken. Nog enkele jaarmark ten zijn overgebleven; zooals den loden October te Hampshire, 17 October te Norwich en voorts te Devizes en te Wiltshire. Van de Fransche kermissen is de meest be kende' die van Beaucair, dat op een uitstekende economische ligging kan bogen, daar het op 14 mijl van Nimes aan de Rhöne gelegen is en verbonden met vele kanalen. Het is historisch Beker, dat In haar bloeitijden deze markt be- socht werd door ongeveer 60.000 menschen. Duitschland heeft eenlge beroemde jaar markten gehad, welke heden uitsluitend econo- mlsche beteekenls hebben en hoegenaamd Diets meer met kermissen gemeen hebben. Het zijn de jaarmarkten In de beide Frank- furten en te Leipzig, waarvan de data, waarop zij gehouden worden, den oorsprong reeds ver raden. De Russische kermissen mogen In beteekenls niet onderschat worden, daar zjj in dat land vooral een zeer belangrijk gemeenschaps- element vormden. De voornaamste onder haar was wel de markt te Nlschni-Novgorod. Verder zijn beroemd de kermissen te Irbit, Kharkoff (Jennari en Augustus) en Poltava. Deze eerste plaats verhandelde jaarlijks op de jaarmarkt naar schatting 120 millioen roebel. In latere eeuwen toen van het kerkelijk ka rakter geen spoor meer was overgebleven, mocht men toch spreken van de grootheid, den luister Aw Vlaamsche en Hollandsche kermissen. optocht van de schutterij was een der hoogte punten van de viering. Er werd tevoren reeds veel yoefend en ook stevig gedronken, zelfs en niCT In het minst door Majesteiten van ver schillende landen en door de hooge staatsbur gers. Zoo verhaalt een oud rijmpje: „De Wltt, door geen Engelsche vloten verschrikt, vergeet bjj een wafel het Eeuwig Edickt”. In het begin der zeventiende eeuw begon deze kermis eenigs- zlns te vervallen, maar werd toch nog druk bezocht; in de tweede helft der 19e eeuw ont stond zulk een hevige oppositie tegen deze ker mis, dat zjj In 1887 werd afgeschaft. Van over heidswege Is op verschillende plaatsen de ker mis verboden geworden en eenzelfde lot onder gingen achtereenvolgens de bekende kermissen te Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Hel der, en vele andere plaatsen. De beweging tot afschaffing van de kermis sen vond ook bij de Katholieken aanvankelijk niet veel of bij uitzondering slechts weinig bij val, omdat over X algemeen de blijde levens lust der Katholieken, in strijd met Calvinis tische somberheid, het volksfeest als zoodanig lief heeft, omdat de herinnering aan de oude mlddeleeuwsche volksfeesten, nauw met gods dienstige traditiën en de viering van kerkelijke feesten en heiligen-dagen verbonden, bij ons nooit geheel Is uitgestorven. Maar het is anders geworden. Het ideale element van de kermis als volksfeest was geheel verdwenen en tot afschaf fing van de kermissen te Rotterdam en Amster dam os. hebben ook de katholieke leden van den gemeenteraad krachtigen steun verleend. Thans kan men weer allerwegen een streven zien, het welk de kermissen in eere tracht te herstellen. Zoo heeft mei. vorig jaar kunnen lezen, dat de actie voor veredeling en verbetering der kermis sen in Noord-Brabant de laatste jaren meer en meer de aandacht trekt. Van veler sympathie mag men zich ten deze overtuigd houden, wat in meerdere gevallen reeds daadwerkelijk bleek. In de verschillende gemeenten, zoowel In het Bredasche als in het Bossche diocees, hebben bijvoorbeeld de gemeenteraden besluiten geno men tot verkorting der kermissen, tot wegsnij- dlng van bepaalde kermisdagen, die uit hoofde van zekere invasies van ongewenschte en on gure elementen uit naburige steden een zeer ongunstigen invloed uitoefenden, tot verhoo- glng van den toelatingstijd voor bezoekers van danslocaliteiten. enz. Elders hebben muziek-, sport- en ruitervereenlgingen voor een nieuw en beter genre feestelijkheden gezorgd. Tenslot te werken b.v. ook de exploitanten van behoor lijke kermisvermakelijkheden mee om het peil der kermissen op te heffen. De hoop mag ech ter worden uitgesproken, dat met de medewer king van alle goedwillenden een weg zal kun nen worden gevonden, waarlangs zoowel de Brabantsche als ook de overige bestaande ker missen in ons land zullen worden: werkelijk echte dagen van gepast en jolig volksvermaak. In de Harmonie wordt deze week een aar dige operette-film van U. F. A. vertoond, waar in de bekoorlijke Lilian Harvey en de sym pathieke Wolf Albach Retty de hoofdrollen vertolken. Het is de vermakelijke geschiedenis van een intelligenten oberkellner van Hotel .Beau Sé- jour”, Victor genaamd (Wolf Albach Retty) en diens vrouwtje Jenny Müller (Lilian Harvey). Deze laatste heeft ruzie met haar mannetje gezocht, maar wil na een jaar toch weer tot hem terugkeeren. Ook hij houdt innig van zijn charmant vrouwtje, doch laat haar dit niet direct weten; hij houdt zich koel en afzijdig; doet alsof zij hem niet meer bevalt. Gevolg is, dat zij ook weer van koers verandert, vooral wanneer haar aanbidder, een even sentlmenteele als corpu lente baron, haar in het hotel opzoekt; Victor denkt dan, dat zijn Jenny aspiraties heeft voor barones, temeer, daar de dikke baron pogingen doet de eenvoudige Jenny te maken tot een cabaretster onder den klinkenden naam van Ria Bella. Victor achterlatend vertrekken zij daarvoor naar Parijs, waar een première het begin moet worden van Ria's succesvolle carrière als zangeres. Deze première dreigt een mislukking te wor den, maar Victor verschijnt dan ten tooneele als de goede geest. als de reddende engel en redt de voorstelling en daarmee zijn liefde voor zijn vrouw. Deze operette zit goed in elkaar; de montage, de architectuur, de regie, de muziek en de zang alles werkt samen om het geheel te maken tot een bezienswaardige amusementsfilm. Vooral de Schlager „Ich denke nicht d’ran", zal het wel doen. Het muzikale gedeelte van deze operettefilm, komt schitterend over. Het varieerend bjjprogramma is uitvoerig en Interessant; spannende auto-racen, de Olym pische Spelen, een geestige klucht enz. maken van dit varieerende voorprogramma deel uit. De enkele fragmenten, die’ reeds vertoond werden van de film „Der Sieger” met HaM Albers in de hoofdrol, welke verwacht wordt binnenkort, gaven reeds blijk, dat deze rolprent evenals de meeste Hans Albers-films spannend zal zjjn. glimlach te voorschijn toovert om een fijne geestigheid. Een uitstekende kermlsrolprent dus. Robert Goll, kostwinner van een paar jongere broers, kan het vrijgezellen huishoudinkje niet al te best besturen. Het gaat er zoo’n beetje a la Jan Steen toe. - De jonge man. reclamechef van een grama- foonplatenfabriek, kan echter niet meer hulp betalen. Aan trouwen met zulke zware blokken aan 't ben valt heelemaal niet te denken. Dit laatste verdriet heel erg mej. Gerda, toon- mlxster aan dezelfde zaak. Heel inwendig is zjj dol op den knappen teekenaar. Als zjj nu op een avond in de opera merkt, dat Robert avances maakt bij een schatrijk meisje, ontwaakt haar energie. Zij neemt va- cantle en weet als huishoudster te dringen in het vrouw-looze leventje der drie broers. Hiermede zou het „gelukkige einde" al geko men zijn, ware het niet, dat de huisbaas die al heel weinig huur vangt toevallig ook een huwelijksbureau had. Om zjjn kostelijke huurcentjes te krijgen en daarnevens nog een behoorlijke provisie te in- casseeren. tracht hij Robert met de rijke dame gelukkig te maken. Te gelijkertijd moet Gerda verkwjmseld aan Alois Novak uit Lobowitz, eigenaar van 2000 zwijnen. Ware liefde en edelmoedige opoffering win nen het echter van lage hebzucht en berekening. Zoodat ten slotte allen gelukkig worden (zelfs Alois Novak)behalve de „Schlemiel" van een huwelijksmakelaar. De Gerda uit deze film is de beroemde Renate Müller, ex-Privé Secretaresse. Deze nieuwste creatie van haar is minstens zoo goed als de vorige. Wat heel wat zegt. Keurig wordt zij 'terzijde gestaan door Her mann Themig als Robert Goll. Farits Grünbaum als huwelijksmakelaar. Vooral deze laatste speelt zijn rol als zakenman van .Bet oude volk” subliem. Zijn spel is waard vergeleken te wor den met Jan Musch in zijn beste creaties. Een kostelijke kluchtspelfiguur is ook Szöke Szakall als varkensfokkende heerenboer. Zijn kunstje met de zakdoek en opname voor de toonfilm ontketenen een storm van gelach. Het bijprogram w o. een twee-acter met Stan Laurel en Oliver Hardy, is, evenals de hoofd film, uitstekend.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 6