Jimmy Walker treedt af HARING RADIO-PROGRAM DE VIJANDEN VAN HET BIJENDORP DE VROUW MET HET MASKER 1ND ONTMOETING MET ZIJN MOEDER "lllllllffll111’11 'v' Alle abonné’s LAR ZATERDAG 3 SEPTEMBER VERHAAL VAN DEN DAG Zondag 4 September Schandaal en humpy Jimmy Walker Telefoonnummer» Vrijgevig 1 Zijn schade inhalen w J mm FEIZIIXETOIV Maandag 5 September lilplllIllJP ALKMAAR EN DE ZUIDERZEEWERKEN AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL akeligen. den nieuws 1030 8.13 Morgenconcert; den nog droom n< 8.50 Uit het en het Walker schandaal geeft HMiailffllIJIIIW HIUI ■K 509 veel, W1 .(Wondt vervolgd). hX( zich 1- ALKMAAR Prima keuken. de Philharmonic van Warschau o.l.v. J. Ozi- rninski; 11.10 Dansmuziek. BEROMUNSTER, 460 M. 9.15 Omroeporkest oJ.v. Erwin Gilbert. VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS Eindelijk, na een healan hoop hoeden te hebben opgepast, bed mevrouw de Bte er Mn naar haar zin. Jaap vond het niets geen leuk hoedje. HJj lachte stlekum om zun vrouw, die nu heel def tig over de straat liep en zei. dat ie wel achter haar aan nou loe pen Natuurlijk wilde mevrouw de Ble dat niet hebben, maar ze durfde ook geen ruzie te maken, nu ze er zoo deftig uitzag. in 6, 2469 J3T. ?gen 5 op jken L op lar- Plotaellng bleef mevrouw de Ble staan. Kijk toch sens. Jaap, wat een schattige hoedjes, riep ze uit. Ik moet er een hebben. Ik kan zoo niet meer loopen, ik, de vrouw van een man met een standbeeld. Altijd wat anders, bromde Jaap en hü ging met zijn handen in zijn bakken voor de étalage staan. „Wil Je aoo'n gek ding koopen. vroeg Jaap tenslotte boos en mevrouw knikte heftig ..Ja” en nam Jaap mee naar binnen. flt beter Maar Ik stu- U hebt mij nu heel wat vragen gesteld, merkte hü op. Zou u mi) misschien willen toestaan, om u nu eens een vraag te stellen? Waarom niet? zei ae. Ik kan me het recht voorbehouden er niet op te antwoorden. De menschen noemen u gelukkig, zei hij. U bent heel rijk, u hebt een schitterend huis, u kunt uw eigen vrienden kiezen, u hebt een zekere reputatie van te zün vergeef mij als ik een of ander deftig blad aanhaal een schitterende en zeer geziene vrouw van de we reld. Dat is wel een heel eenige positie, die u daar inneemt, nietwaar? En nu vraag Ik me af, voegde hü er bij, of u voldaan bent over wat het leven u geeft. Het geeft me alles, wat het me geven kan. antwoordde zij, met een zweem van hardheid in haar toon. Het Is misschien niet maar het stemt me vrooljjk somtijds. 520 Het omroep- 6 40 Dansmu- 8.20 Populaire dansen 10.20 Dans- HUIZEN 296 M. NCRV. 8.00 Tijdsein en Schriftlezing; Korte ziekendienst door Ds. N. P. E. G. van 11 00 Vioolduetten; Orgelconcert; HOTEL .TOELAST” TELEFOON 441 Weekend 14.— Logies met ontbijt 3.50 Jongen: Meester, de complimenten van vader en hjj laat vragen of gij deze flesch wijn op zijn gezondheid wilt uitdrinken. Onderwijzer; Maar Jongenlief, uw vader moest al die onkosten niet doen. Jonugen: Och, vader heeft die flesch zelf gekregen, maar hjj vond den wün te zuur. Foei, Jantje, wat ben je gulzig! Waar om wil jenu met geweld het grootste stuk taart hebben? Ik zou toch meenen, dat je oudeer broertje er meer recht op heeft dan JU- Nietes, grootma, htjheeft al twee jaar taart gegeten, vóór Ik geboren was. offlcieele toespraken allerlei moppen over den staat van verdenking, waarin hij verkeerde. De vrouw van Jimmy walker heeft boven dien het meest sympathiek gedaan, dat ze in de oogen van Amerikanen onder de gegeven omstandigheden kon doen: zij is bij herhaling flauw gevallen en eindelijk zenuwziek geworden. Sentimenteel als ze zijn, vinden de Amerikanen deze houding treffend. Ze gaan zelfs zoover, dat ze smakeloos genoeg zijn om foto's van haar te publlceeren„De heldhaftige vrouw, die haren echtgenoot volgt op zijn lijdensweg,” ja, het woord „CBivarië" wordt In dit verband ge bruikt, want zjjn beeldspraak ontleent de Ame rikaan (die weinig fantasie heeft) aan Bijbel, ongeacht of dit passend is of niet. Het New-Yorksche publiek heeft dus altijd sympathie voor den burgemeester, die verdacht wordt van corruptie in de uitoefening van zjjn ambt en daar is lang gemeend, dat hij bij de as. verkiezingen opnieuw tot burgemees ter zou worden gekozen, omdat hij wel een be drieger kon zjjn, maar toch in ieder geval een goede vent Is. Thans echter zijn de zenuwen van den heer Walker ingestort en met zjjn Ingestorte zenuwen is hij uiteraard niet her kiesbaar! wu vreezen, dat er nu binnenkort wel méér zal instorten, want op de zenuwen van Jimmy dreef het openbare leven van de grootste stad ter wereld. En bij die instorting kon wel eens een en ander aan het licht ko men, dat tot dusver bedekt bleef. De Walker - affaire Is nog niet ten einde. Een kleine groep nieuwe gasten trok de aan» dacht in de zaal, waar Maurice met eenige anderen koffie zat te drinken. Ook hü had hen gezien. Hü had hiér gezien. Als een geest zat hü er bü, onbeweeglük, zün glas halverwege tot zün lippen opgeheven, met bleek gelaat en starende oogen. Ernestine, in een eenvoudige zwart fluweeleu Japon, met een parelsnoer om En u begon uw werk dadelijk, toen u van Oxford kwam? vroeg ze. Daarvóór al. geloof ik, antwoordde hü. Ziet u. ik stond niet alleen. Er waren er ver- scheldenen onder ons. die evenzoo voelden Holdemess büvoorbeeld, de man, die toen 's avonds met mü meekwam, naar uw huis. En zoo zün er nog twee of drie anderen. Zü keek nieuwsgierig naar hem. Hü was lang, breedgeschouderd en gespierd. Zelfs in zün sjofele kleedlng had hü nog een air van voor naamheid. Ik denk, dat ik tot een heel andere wereld moet behooren. ael ze bedaard. Maar wat ik niet kan begrijpen, is, waarom u een loopbaan moet kiezen, die u blükbaar alleen wilt volgen ten gerieve van andere menschen. Alle jongelui, die ik gekend heb, en die het leven met vol doenden ernst hebben opgevat, om althans een loopbaan te kiezen, hebben in de eerste plaats rekening gehouden met hun eigen gerief. Nu. antwoordde hü glimlachend. geloof niet, dat ik zelf In eenlg opzicht ben dan mün medemenschen. deerde op het Magdalen College, ziet u. onder Heysey. Ik denk, dat het zün invloed is ge weest. die onze ideeën vormde. Ja, Ik heb van hem gehoord, zei ze peinsand. HU was een goed mensch. Tenminste, Iedereen segt dat. Ik vrees, dat ik zelf niet veel afweet van goede menschen. De meesten, die ik ontmoet heb, waren het tegendeel. De bitterheid In haar toon trof hem. Er sprak ook lete opzettelijks uit haar woorden. Instinct matig voelde hü, dat dit geen Ijdele taal was. De Amerikanen hebben op hun manier gevoel voor humor en het Walker schandaal geeft hun volop gelegenheid tot botviering van dit gevoel. Zelfs in het gewone spraakgebruik heb ben ze een humoristisch gebruik Ingevoerd, dat Duitschland heeft de invoerrechten Op den haring niet verhoogd/ Op dit nieuwtje zijn natuurlijk Zilte tranen opgedroogd. En de exporteurs van haring Zijn nu in hun haring-sas, Want tij hadden volle potjes Maar geen centjes in de kas. Ook de haring is tevreden. Nu rijst ook voor hèm de zon. En zjjn leed is dra geleden Van: als haring in een torr En hjj heeft zijn eigen leven, Zij het met een zacht geweld. Niet poor niets in deze tijden Aan de haring-kaak gesteld! Maar weet u toaarom die voorkeur Voor dit zalig zeebanket? Waarom Duitschland niet den invoer Van de haringen belet? Wel, dit is omdat de Duitschers, Na hun politiek festijn. Meer nog dan van al hun biertjes, Katterig geworden zijn! it ART IN BERDEN (Nadruk verboden) Tot zoover is alles zuiver Amerlkaansch. Het klopt precies met de film en met de democratie; het Is vroolük, het Is sportlef, het Is zakelük in Amerika 1 maar die zich weet te verbergen op cc: pathieke. eenigszins kwajonfeens-achtige aanpakken. Maar het is gruwclüfc» zoolang die toestand duurt Zü keek hem aan, met een vroolükheid in haar oogen. Zün bekentenis scheen haar koste lijk te vermaken. Ik ben blü. dat u nog mensch genoeg bent, om overgangstijdperken te kennen, zei ze. Ik begon al bang te worden, dat u een rasecht bovenmenschelijk wpzen zou zün. Misschien bent u ook menschelük genoeg om afscheid van me te nemen met de belofte, dat u bü gelegenheid eens thee met cake bü me komt gebruiken? Zü stonden voor het huis, en zü reikte hem de hand. Zü vatte zün toestemming als vanzelf sprekend °1>. bt zü wilde geen gevaar loopen, dat hü weigerde want zü begaf zich onmld- dellük naar de deur, en zün zwak protest werd niet gehoord. Een geweldige ontroering maakte zich van Maurice meester. Zün hart klopte onstuimiger, zün hoofd duizelde. Dat was niet meer de meesteres van Rulery. Dat was de vrouw, die den strüd in zün binnenste -ontketend had, en hem een nieuwe wereld had geopend. XXIV Hü schudde het hoofd. Er is meer uit het leven te halen dan een beetje vroolükheid, zeide hü. Zü haalde haar schouders op. Hoe staat het met u self dan? U ziet er nu niet precies uit, dat u een volmaakt tevreden mensch bent. Ik ben afschuwelük ontevreden, gaf hü dadelük toe. Er schünt iets verkeerds te zün geloopen met mü. Het is net of Ik een toeschouwer in het leven geworden ben. Ik zou (raag een hand grijpen, en Ik kan het niet. Er schünt nergens plaats voor mü te zün. Het is natuurlük maar een overgangstoestand, ging hü voort; Ik zal dadelük wel wa| gaan Uchelen; 11 00 Vioolduetten; 12.00 Politiebe richten; 12.15 Orgelconcert; 2.00 Uitzending voor scholen; 2.35 A. J. Herwig; Bloembollen In de kamer; 3.15 Cursus Knippen en naaien; 3.30 Cursus stofversleren en hoedenmaken: 3.45 verzorging zender; 4.00 Ziekenuurtje; 5.00 De Haarlemsche orkestveeerJging o. 1. v. Frits Schuurman; 6 30 Vragenuurtje; 730 Politiebe richten; 7.45 het Ned. Chr. Persbureau; 8.00 Tijdsein en Uitvoering in de Westerkerk te Enkhuizen; 10.000 Persbureau Vaz. Dias; 10.10 Gramofoonplaten. HILVERSUM 1875 M. VARA. 6.45 Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleerekoper; 730 Idem; 8.00 Tüdsein en gramofoonmuziek VPRO. 10.00 Morgenwijding VARA 10.15 Voordracht door Carel RUken. Fragment uit ,De oude waereld" Querido; 10.30 Vam- Mandollne-ensemble; 10.50 Voordracht uit „De oude Waereld" van Querido; 11.05 Vara Man doline-ensemble; 11.30 De Lakschoenen. Schets In één bedrüf: 12.00 Tüdsein. Trio John Brook- house Mac Carthy; 1.45 Verzorging zender; 2 15 Nederlandsche schrijver en dichters voor de microfoon; 3.00 Orgelspel door Johan Jong; 330 Gramofoonmuziek; 4.30 Na School- tüd; 5.00 Trio Willem Drukker; 5 45 Voor dracht door Adolf Bouwmeester: „Wat de tuinman niet begreep.” C. de Dood; 6.00 Or gelspel Joh. Jong; 6.15 Trio Willem Drukker; 6 45 Orgelspel door Joh. Jong; 7.15 W. Graadt van Roggen: De 27ste Nederlandiche Jaar beurs, 730 Vara-orkest oJ.v. Hugo de Groot; 8.06 Offlcieele opening van het International Splnozaïstlsch Congres; 8.15 Vara-orkest. Mo zart; 8.45 Vrienden, zooals er meer zün, door Gerard Pilger. Het Vara-tooneel; 9.15 Vara- Orkest; 9.45 Splnoza-herdenklng. 10.00 Vara- orkest 1030 Persbureau Vaz Dias; 10.45 Gra mofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en sluiting. BRUSSEL, 509 M. 1X20 Concert door he*. Max Alexys-orkest. 13B Vervolg concert. 6 20 Gramofoonmuziek. 6.50 Concert door het Omroep-trio. 8.20 Pianorecital. 9.15 Jood- sche Gramofoonmuziek. KALUNDBORG, 1153 M 12.20 Uitzending uit hotel d'Angleterre. 3.20 Het omroeporkest om te schitterden, een Toen lep. De blos ver- sluig was ver- De vrooliJke burgemeester van New York de heer Jimmy Walker, beantwoordt nauwkeurig aan de voorstelling die wü <ms door de bios coop leerden van den ondememenden Ameri kaan. Hü heeft een ovalen kop met breed basement, hü draagt zün haren In een schei ding van beau-garcon, zooals de Jordaners het doen, wanneer zü uitgaanhü is clean-shaven en heeft een groote voorkeur voor gelegenheden waarbü hü zich vertoonen kan In zün hemds mouwen. Zün kauwgom-geblt, dat bü den bree- den glimlach wordt blootgelegd, bestaat uit krachtige witte tanden, wier effen galerij alleen wordt onderbroken door een verguld exemplaar vermoedelük aangebracht, nadat de drager iri een knock-partü, zooals films die vertoonen „een - veer gelaten had”. Jimmy Walker wuift met zün hand de menigte toe op een manier, die heel het ritueele gebaar van Mussolini en Hitler af grondig doet vergeten; hü stapt uit zün auto zonder de treeplank te raken; hü be klimt de trappen van een gouvernementsge bouw bü twee tegelijk, men weet, dat hü in het geheim whisky drinkt en in het openbaar water voorschrijft, dat zün voorouders eenvou dige lieden wareir dat hü een opgekomen man is en dat hü zelfs in offlcieele redevoeringen gaarne woorden uitspreekt, welke In andere landen niet op de publieke tribune worden ge duld. vroeg naar mevrouw van Willem Borger. De oude vrouw is opgestaan en looopt haar stokje geleund, langzaam over het km sende grint. Ze vraagt niets meer, ze is In 'C* geheel niet nieuwsgierig. Wat zou men van haar willen? „ik had U eerst niet willen roepen en man wegsturen.” zei de concierge. ..Hü is heel armoedig gekleed en schünt niet van hier te komen. Maar hü hield vol, dat hü U goed büna onmlddellük. Hü klemde zün tanden op een. Het aal me een groot genoegen zün, een oogenbllk te blüven. zeide hü- Anstey boog en verwüderde zich. Maurice betaalde de rekening, en begaf Üoh enhete «ogenblikken later haar bulten. Toen zQ hem alléén zag aankomen, verwelkomde Ernes tine hem met een glimlach. Hü weifelend om zich heen, doch op dit uur van den middag was er weinig of geen publiek. U hebt zeker wel een oogenblikje voor me. zei m, hem een stoel aanwüaend. Er was niemand In de buurt. Lady May had zich verwüderd met Lord Westerdean. en Anstey was naar oen groepje aan den anderen kant gegaan en sprak met een bekend tooneel- speler. Ernestine maakte enkele terloopeche alle- daagache opmerkingen en begon dan ernstiger. Hebt u er wel ooit over nagedacht, vroeg m bedaard. dat u dien middag, een beetje kortaf van me vandaan gegaan bent? Zün oogen schoten vuur. Het viel hem moe<- lük om de kalme zelfbeheersching in haar toon en manier van doen te evenaren. Dat was een kunst, waarin hü sich nooit geoefend had. en die hü ook niet van den een of ander ge ërfd had dat spelen met de diepere gevoe lens met glacé-handschoenen aan, dat muil banden en in een barna» steken van Iedere ontroering. U zegt, dat u geen beroep hebt, merkte zü op. Ik denk, dat u het liever roeping aou noemen. Maar waarom wilde u dan lezingen houden voor de menschen In Rulery? Wat deed daar dan? Ik voel me getrokken tot dat soort Werk, antwoordde hü eenvoudig, Zü knikte. Ik begin er nu wat meer van te begrijpen, Wide zü. Maar nu moet u mü dit een» ver tellen. Waarom hield u vast aan het Idee, otn lezingen te houden in een plaats als Rulery, Waar het heele afschuwelüke East End op u wachtte? Alle maatschappelüke hervormers stormen naar het East End, antwoordde hü. We dachten, dat er even belangrijk werk te doen was dn minder voor do band liggende plaat sen. o.l.v. Emll Reesen. 10.40 Vloolsoll. 11.00 Moderne Dansmuziek. BERLIJN. 419 M. 450 Pianorecital. 520 Trio voor Hobo, klarinet en piano. 6.50 Po pulair concert o.l.v. Bruno Quander. 10.20 Populair concert. BRESLAU, 325 M. 7.30 Gramofoonmuziek 8.20 Gertrud Wertheim, cembalo enz.„spelen oude kamermuziek. HAMBURG, 372 M. 11.50 Concert door het Bymphonle-orkest. 1.35 Gramofoonmuziek.' 2.00 Idem. Uit de opera’s en operetten. 8.20 Het Norag-otkest o l.v. Max von Schilling. KbNIGSWUSTERHAUSEN. 1635 M 220 Gramofoonmuziek. 4.50 Concert. 8.20 Con cert. 10 40 Populair concert. LANGENBERG, 472 M. 12.20 Popul conc. 1.20 Concert door het orkest van den Westduit- schen omroep. 5.20 Vesperconcert, o.l.v. Wolf 10.40 Populaire en dansmuziek o.l.v. Eysoldt. DA VENTRY, 1554 M. 1.20 Concert d. h. Com modore-Grand orkest o.l.v. Joseph Muscant. 8 20 Promenade concert in de Queen's Hall te Londen. 10.35 ConArt. PARIJS (Eiffel), 1446 M. Grand Casino te Vichy. PARIJS (Radio), 1725 M. 12.20 Gramofoon muziek 720 Idem 9.05 Concert 9.50 Vervolg Concert. MILAAN, 331 M. 8.20 Gramofoonmuziek 8.50 Orkestconcert. 10 20 Vervolg Con cert. ROME, 441 M. 820 Gramofoonmuziek 9 05 Populaire muziek m. m. v. orkest en solis ten. WEENEN, 517 M. 720 ..Don CarlosOpe ra van Verdi 10.35 Populair Concert. WARSCHAU, 1412 M. qakest o. 1. v. J. Ozlminski ziek muziek. BEROMUNSTER. 460 M. 8 20 Concert 10.20 Het Omroeporkest o.l.v. Hermann Hof mann. Joh. Strauss-programma. taalkundigen zal interesseéren, te meer, omdat het overeenkomst vertoont met een Neder- landsch taalgebruik, waaraan Prof. Jac. van Glnneken onlangs eenige behartenswaardige conclusies vastknoopte. WÜ. Hollanders, zeggen: „Ik heb dien heer al meer gezien”. Wanneer we een werkelüken heer bedoelen, maar als we het woord: ..heer" ironisch willen gebruiken, zeggen wü: „ik heb dat heer al meer gezien.” Er ligt een flinke do sis verachting in het onzüdlg lidwoord onder zulke omstandigheden. Welnu, de Amerikanen hebben ook zoo Iets uitgevonden. Ze noemen büvoorbeeld de be faamde filmactrice Clara Bow niet „the Girl”, maar ,Jt Girl”: „het jongedame”. Daarmee ge ven ze te kennen dat deze Jonge dame het onderwerp van ieders belangstelling is. Thans heet Jimmy Walker te New-York ook: Ut man". Behalve deze aankondiging en den bünaam .JBuzanna” verheugt de populaire bur gemeester zich nog in een aantal llevellngs- naampjes. die het Amerikaansche publiek gaarne uitdeelt. Zoo heet hü ook „the boy friend”, wat ongeveer beteekent „het vriendje” van heel Amerika. Het zal den lezer verbazen, dat het publiek te New-York zoo weinig verontwaardiging toont bü de beschuldiging van de corruptie. Och, dit pu bliek uit het land van Al Copone en Jack Dia mond is heel wat corruptie gewoon I „Ze doen het allemaal, waarom zou Jimmy het niet ge daan hebben?' was de eerste reastie op het verwüt dat Jimmy Walker zich zou hebben laten omkoopen. En Jimmy zelf tapte In zün (pwiRding niet verbergen, rekt rTttep adem. ger”, gaat hü nu verder, „ik ir dit oogenbllk verlangd. U.. >r van iémand, die müd|e ü^zeer na staat6* „Wat bedoelt U daarmee?” „Dat is heel eenvoudig te begrijpen Ook U tt den zelfden wensch gehad, bedenkt U «ens goed. U wUde ook iemand zien, iemand M^n. Bekijkt U me eens goed. Heeft U me It eerder gezien.in Uw droom mis en?” „U vergist zich toch niet, mijnheer? Waar komt U vandaan?" „Ik ben in den oorlog geweest.” s, „In den oorlog?.... Mün hemel, waarover spreekt U? U komt toch nu niet...." ,.Ik ko«n n<» pas uit Siberië Door de groote wandeling beri ik zoo vermoeid en zie Ik-er zoo sjofel uit. door het slechte eten ben Ik zoo ma ger geworden. Ik ben misschien langer en breeder geworden, maar kük mün handen eens. Zulke handen had Ik niet toen ze me opna men. Mün haar Is grijs geworden. Mün kleur Is grauw, bleek. Mijn stem Is ruwer en harder geworden.... ik zal niet» meer zeggen....” Hü houdt zün handen voor de oogen. Zün keel wordt dichtgeschroefd. Maar hü blijft nu niet meer staan. Zün lichaam beweegt zich voorwaarts precies vier slappen en dan knielt hü op den grond Twee warme gerimpelde handen nemen de handen van zün oogen weg, twee armen slaan om hem- heen en een bevende, door tranen,, verstikte stem kan alleen zeggen: „Mün.... eigen..., jongnn." (Nadruk verboden). vreemdeling boog diep. Het Is geen be-- ig zooals men gewoon is in füne gezel schappen. Het Is eerder die van iemand, die buigt voor een Maria-beeld: deemoedig, bewon derend en vertrouwelük tegelük. .Afijn naam is Karetnik, Ernst Karetnlk", zegt de man. terwül hü lahgzaam zün gezicht opheft en de oude vrouw In de oogen kükt. ,.Ik ben Mevrouw Borger Waarom komt U bü me?” Mevrouw Borger glimlacht. Ze bekijkt den man aandachtig en denkt: ..Die mensch heeft goede aangename oogen. Wat zou hij mü te zeggen hebben? En ze wacht tot hü begint te praten. „Het is nu zestien jaar, geleden," begint de vreemde aarzelend te spreken. ,Jk ben nu al zestien jaar bezig, U te zoeken. Mevrouw Bor ger. Eerst nu is het me gelukt U in Berlün t» vinden. Mevrouw Borger kükt verwonderd op en probeert den bezoeker in de oogen» te zien. Ze begrüPt wel. dat de man haar iets goeds komt Er zün nog altijd menschen die een büzon dere waarde hechten aan bepaalde getallen. BIJ ons zijn de getallen van 11 en 13 niet büzon- der in trek. In Japan bestaat een bijzondere voorliefde voor telefoonnummer 8. Degene die dit num mer heeft betaalt er per jaar f 1200 voor. Want dit nummer wordt bü opbod gegeven. Een ander gelukkig nummer is 357, omdat het de gewoonte Is de kinderen op hun derde, vüfde en zevende jaar aan een godheid toe te wüden. Over het algemeen worden in het land der rijzende zon de oneven nummers gelukkiger beschouwd dan de even nummers. En zoo is het overal wat anders. en het Is sensationeel. Want de ondergrond van het openbare leven i Amerika is vaak de zucht naar sensatie, een sym- nier. Jimmy Walker kon soms uit zün oogen küken als de jongen, die In den tuin van den dominee appels heeft gestolen en tijdens de catechesatie het grootst mogelük uleizter be leeft, omdat Eva zoo dom was, zich te laten verleiden door den duiveL Als hoogste handhaver van wet en recht In New York heeft Jimmy Walker altüd rondge- loopen met dit vroolüb-hulchelachtig gezicht, maar thans Is hü door de mand gevallen. De’ burgemeester van New York is afgetreden. Een instorting van zün zenuwen dwingt hem tot volstrekte rust. Nu Is het soort zenuwen, dat een type als Jimmy Walker er op na houdt, niet bepaald voorbestemd otn in te storten. Daar zit iets anders achter. De burgemeester van New York stond den laatsten tüd onder verdenking van corruptie en naarmate het onderzoek vorderde, begon het donkerder voor hem te worden. Thans begint het duister te vallen. De ex-burgemees- ter wandelt tn den nacht van het wantrouwen. Niettemin heeft Jimmy Walker zün populari teit nog behouden. De Amerikanen vinden het zoo gek niet, dat iemand malversaties pleegt, als hü maar zoo voorzichtig Is, dat er geen schandaal van komt. Bü Walker Is het uitge- loopen op een schandaal, doch de bevolking van New York vindt, dat zulks niet noodlg ware geweest! Hü ia, zoo zeide zün verdediger „door ouderlingen belasterd” en de bevolking van New York heeft daar aanleiding in gevonden om haren burgemeester te betitelen als „de kuische Suzanna". Immers deze eerbare vrouw uit de Bübelsche Geschiedenis (die voor den Amerikaan het handboek der romantiek Is) werd ook door ouderlingen belaagdI kwam brengen. Hü ziet er anders niet naar uit." „Ik heb In langen tüd geen, bezoek gehad, en nu komt een vreemde,” pruttelt Mevrouw Bor ger. ,De vrouw van den concierge maakt de deur van de wachtkamer open en laat Mevrouw Bor ger naar binnen gaan. Ze werpt nog een on derzoekenden blik op den bezoeker en'sluit dan de deur. „Goeden dag", zegt Mevrouw Borger en gaat In een rieten stoel aan tafel zitten. De vreemde staat hoog opgericht met den rug naar het venster gekeerd. Zün gezicht is beschaduwd. Hü is erg bruin gebrand. Zün huidJükt perkament en schünt nog donkerder doovëae schaduw. Del v12 22 wegjig zooals men gewoon is in füne gezel- HUIZEN 298 M. NCR V. 830 Morgenwü- dlng door Johannes de Heer. K.R.O. 9.30 Mor- genconcert. 9.50 Pontificale Hoogmis uit Es sen. 1120 Gramofoonmuziek. 12.00 K.RO.-sex- tet o. 1. van P. Lustenhouwer. 1.30 J. M. van Sas: Woekerbestrüd.ngswet. LM Gramofoon muziek. 2.10 DrT R. Poet: Geschiedenis der Pausen in de 6e en 7e eeuw. 230 Harmonle- corps „De genlemuztek” o. 1. van W. van Erp. 4 00 Ziekenlof uit Bloemendaal. N C-R.V. 5.00 Orgelbespeling door L. Blaauw op het or gel der Parkkerk te Amsterdam. 5.50 Kerk dienst uit de Ger. kerk (H. V.) „Parkkerk” te Amsterdam-Z. K.R.O. 7 45 H. Hermans: ,J)e liefde voor het vaderland". 8.10 Voetbaluitsla gen R. K. F.; 8.15 KR.O.-orkest o. 1. van Johan Gerritsen. 9.00 Vaz Dias. 8.15 Interview met Dr. M. G. N. van der Sleen „West In- dlë". 9.35 K.R.O.-orkest o. 1. van Johan Ger ritsen. 10 40 Epiloog door het klein koor o. 1. van Jos. Plekkers. 11.00 Sluiting. HILVERSUM 1875 M. V.A.R.A. 8.15 Li chaamsoefeningen o. 1. van G. Kleerekoper. 9.00 Tüdsein. 9.01 Postdulvenberichten en voet- balmededeelingen. 9 05 Tuinbouw half uurtje door S. 8. Lantlnga: „Lelies en pioenen”. 930 Zondagmorgentoespraak door G. -A Zwert- broek. V.P.R.O. 10.00 Kerkdienst uit het ge bouw der Ver. van Vrijz. Hervormden, de Leeuwenberg Utrecht. A.V.R.O. 12.00 Tüdsein. 1201 Dr. J. D. Bierens de Haan: „Splnoea”. 12.30 Gramofoonmuziek. 1.00 Aansluiting met het Concertgebouw te Amsterdam. Concert door het Leger des Hells-muziekcorps Soth sea (Engeland). 2.00 Boekenhalfuur. C. J. Kelk: Constant van Wessem's laatste werken. 3.10 Aansluiting met het Kurhaus te Schevenin- gen. Het Residentieorkest o. 1. van Ignaz Neu mark. Solist Amedeo Baldovlno cello. 4.30 Ver slag door H. Hollander van de beslissing op de renbaan van het stadspark te Groningen. V. A. R. A. 5.00 Dilettantenuurtje. De arbeiders- mandollneclub „Tot steun In den strüd” afd. Zwolle o. 1. van J. H Heyman. De Arbeiders Tooneelvereenlglng „Union” afd. Rotterdam. 6.00 Orgel, vlooi, cello en plano door Johan Jong. Loe Cohen, Frieda Bellnfante en Lo de Groot. 6.45 Literair halfuurtje door A. M de Jong: „Drie ^an drie mlllloen” Leonhard Frank. 7.15 Orgel, Viool, cello en piano. AVRO. 8.00 Tüdsein. 8.10 \let Omroeporkest o. 1. van Nico Treep. Medewerking van het gemengd koor „Polyhymnia" te Haarlem o. 1. van Wil lem Hespe 8.01 Vaz Dias. 9.00 „De meneer van de leestafel”. 9.20 Het omroeporkesto. 1- van Nico Treep m. m. van „Polyhymnia”. 10.00 De beroemde chansonnlère Luclenne Boyer zingt 10 20 Kovacs Lajos en zün orkest (refrelnzang Bob Scholtei.) 12.00 Tüdsein en sluiting. BRUSSEL. 509 M. 5.20 Dansmuziek uit „Palais 8t. Sauveur” te Brussel. 820 Concert door het Radioorkest oJ.v. Franz André. 9.20 Jane de Real zingt Fransche volksliederen. 10.05 Uitzending yan het tweede en derde bedrüf van ,J>e musketiers in het klooster”. Operette van Varney (Uit den Munt-Schouwburg te Brussel). KALUNDBORG, 1153 M. 12.20 Het Omroep orkest o.l.v. Emll Reesen. 3.20 Concert door het Harmonie-orkest en mannenkoor. 8.20 Concert door het Omroeporkest oJ.v. Emll Ree sen mjn.v. Johanne Karstens zang. 11.20 Dansmuziek door Dansorkest o.l.v. Teddy Pe tersen. BERLIJN, 419 M. 12.20 Uit Leipzig. Concert door het symphonieorkest van Leipzig oJ.v. H11-' mar Weber. 3 50 Orgelconcert door Erwln Christoph. 535 Populair concert door het Berlünsehe symphonieorkest o.l.v. Ernst Erwal Gebert. 10.20 Dansmuziek door de Felix Leh- mann-kapel. HAMBURG, 372 M. 12.30 „Festakt”. Uitzen ding uit bet Schlllertheater te HamburgAltona 320 „Wir musizleren fUr Kinder”. Het kleine Norag-orkest oJ.v. Gerhard Maasz. 5.10 ,Mu- sikanten”. Llteralr-muzikaal tusschenspel. 10.40 Dansmuziek uit Berlün. KÖNIGSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 1.20 Uit Leipzig. Concert door het Symphonle-orkest van Leipzig oJ.v. Hilmar Weber. 5.35 Populair concert uit MUhlacker. 11.50 Dansmuziek uit Berlün. LANGENBERG, 472 M. 7.20 Gramofoonmuziek 120 Concert o.l.v. Wolf. 9.20 Edvard Grieg concert door het orkest van den Westdultschen omroep o.l.v. Kühn. 11.00 Concert o.l.v. Wolf. DAVENTRY, 1554 M. 12.50 Vlool-recltal door Peggy Cochrane. 1.20 Concert oJ.v. Frank Cantell; 435 Concert door het B. B. C. orkest (Afd. O) o.l.v. Joseph Lewis; 9.25 Kamermuziek door André Mangeot, viool; Eric Bray, altviool en Jack Shinebourne, cello. PARU8 (EIFFEL) 1446 M. 1.45 Concert oJ.v. Ed. Flament; 8.50 Gramofoonmuziek. PARIJS (Radio) 1725 M. 8 05 Gramofoon muziek; 1.20 Gramofoonmuziek; 620 Gra mofoonmuziek; 8.50 Concert door het Omroep orkest. MILAAN, 331 M. 9.50 „Maggiolata venezia- na", opera van Rlto Selvaggi. Muzikale leiding A. Pedrolo. Gramofoonmuziek; 9.05 1’Amante Nuova. operette van Piero Oetali, Muzikale lei ding Piero Ostali. WEENEN, 517 M. 5.20 Populair concert door Ludwig Werba en zün orkest; 7.20 Margarethe van Nagy zingt liederen en aria’s; 10.35 Populair concert. WARSCHAU, 1412 M. 12.35 Orkestconcert; 520 Solistenconcert; 820 Populair concert door vertellen. -Hü heeft zestien jaar naar haar ge zocht het klinkt overdreven en onwaarschün- lük, maar ze moet hem wel gelooven. Ze kükt hem vriendelük glimlachend aan. „Gaat U toch zitten "..zegt ze weer en wüst op een stoel tegenover haar. „ik dank U”, antwoordt hü. Jk heb zoo lang gezeten Hü kan zün zich uit en ha) „Mevrouw B heb héél erg/É U bept-ib'Tnoe op dit blad rijn Ingevolge de veiaakartngsvoorwaarden tegen f (Jflflfï bü levenslange gebeele ongeschiktheid tot werken door Z bü een ongeval met bü verlies van een hand Z f OZ bü eerllee van een Z Pfl bü een breuk van Z bü Terllee van*a ongevallen versekerd voor een der volgende ultkeerlngen f «Fverlies van belde annen, belde beenen o< helde oogen s f doodelijken afloop f een voet of een oog f 4duim of wyevinger «/(/«"been of arm» 7rV«w anderen vinger Op de banken in den tuin van' het „Tehuis ▼oor Ouden van Dagen” zitten vrouwen, de ar men op de borst gekruist of In den schoot. An deren loopen op een stokje geleund In het zonnetje. Af en toe wordt er een fluisterend woord tegen een buurvrouw, of In zichzelf gezegd. In de warmte van dezen middag rust men heerlijk uit. Mevrouw Borger knikt met het hoofd. Ze is In slaap gevallen en een tevreden glimlach glüdt over haar gezicht. Boven haar een stra lend blauwen hemel. Den akeligen, bangen droom is ze weer vergeten. .Mevrouw Borger....” Iemand tikte haar zacht op den schouder. Dadelük wordt ze wak ker. De vrouw van den concierge staat voor haar. ,Xr is iemand een heer, die U wilde spre ken. Hü is in de wachtkamer.” ■Een heer? Wie dan?” „Karetnik of zoo iets.” „Karetnik? Ken ik niet....” ,J&, maar hü kent U en kent Uw familie. Hü Emma Borger, weduwe haar hals, en haar donkere haar op eenvoudige wüze opgemaakt rond het bleeke. voorname gezicht, kwam door de zaal heen, op den voet gevolgd door graaf Westerdean, Anstey en Lady May. Haaj eerste opwelling was geweest, blüven staan Haar oogen lichte blos deed haar wangen kleuren, viel haar blik op zün kameradc dween en haar tüdelüke aarzel dwenen. Zü liep door, zonder hem op te merken, en Lady May deed hetzelfde, na een nieuws gierigen blik in zün richting. Zü fluisterde Anstey Iets In het oor, terwül zü plaats namen aan een aangrenzend tafeltje. Hü keek achter haar om, cn knikte Maurice toe, die het niet scheen te zien. Het gesprek wilde niet meer vlotten. Maurice hoorde nauwelijks de opmerkingen van zün vrienden, die met belangstelling de nieuw aan gekomene» gadesloegen. Zün gedachten waren bü een pünlük onderhoud, enkele dagen ge leden. Zün trots was diep gekwetst Iemand tikte hem op den arm. Hü wendde zich snel om. Anstey stond naast hem. Groot, en onberlspelük gekleed, had hü tóch Iets spookachtigs met zün bleek, vermoeid, glad geschoren gezicht, met de vele rimpels en de moede oogen. Neem me niet kwalijk, dat ik u stoor, beste heer, zeide hü- w« drinken daarbuiten koffie, links daar. Miss Atherton vraagt, of u een oogenbllk wilt blüven als u langs komt. Maurice aarzelde merkbaar. Een donkere blos steeg hem naar de wangen, en verdween weer

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 11