Jimmy Walker treedt af
HARING
RADIO-PROGRAM
DE VIJANDEN VAN HET BIJENDORP
DE VROUW
MET HET
MASKER
1ND
ONTMOETING MET
ZIJN MOEDER
"lllllllffll111’11 'v'
Alle abonné’s
LAR
ZATERDAG 3 SEPTEMBER
VERHAAL VAN
DEN DAG
Zondag 4 September
Schandaal en humpy
Jimmy Walker
Telefoonnummer»
Vrijgevig
1
Zijn schade inhalen
w J
mm
FEIZIIXETOIV
Maandag 5 September
lilplllIllJP
ALKMAAR EN DE ZUIDERZEEWERKEN
AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DRIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL
akeligen.
den
nieuws
1030
8.13 Morgenconcert;
den
nog
droom
n<
8.50 Uit het
en het Walker schandaal geeft
HMiailffllIJIIIW
HIUI
■K
509
veel,
W1
.(Wondt vervolgd).
hX(
zich
1-
ALKMAAR
Prima keuken.
de Philharmonic van Warschau o.l.v. J. Ozi-
rninski; 11.10 Dansmuziek.
BEROMUNSTER, 460 M. 9.15 Omroeporkest
oJ.v. Erwin Gilbert.
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER
WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN
RADIOGIDS
Eindelijk, na een healan hoop hoeden te hebben opgepast, bed
mevrouw de Bte er Mn naar haar zin. Jaap vond het niets geen
leuk hoedje. HJj lachte stlekum om zun vrouw, die nu heel def
tig over de straat liep en zei. dat ie wel achter haar aan nou loe
pen Natuurlijk wilde mevrouw de Ble dat niet hebben, maar ze
durfde ook geen ruzie te maken, nu ze er zoo deftig uitzag.
in 6,
2469
J3T.
?gen
5 op
jken
L
op
lar-
Plotaellng bleef mevrouw de Ble staan. Kijk toch sens. Jaap,
wat een schattige hoedjes, riep ze uit. Ik moet er een hebben. Ik
kan zoo niet meer loopen, ik, de vrouw van een man met een
standbeeld. Altijd wat anders, bromde Jaap en hü ging met zijn
handen in zijn bakken voor de étalage staan. „Wil Je aoo'n gek
ding koopen. vroeg Jaap tenslotte boos en mevrouw knikte heftig
..Ja” en nam Jaap mee naar binnen.
flt
beter
Maar Ik stu-
U hebt mij nu heel wat vragen gesteld,
merkte hü op. Zou u mi) misschien willen
toestaan, om u nu eens een vraag te stellen?
Waarom niet? zei ae. Ik kan me het
recht voorbehouden er niet op te antwoorden.
De menschen noemen u gelukkig, zei hij.
U bent heel rijk, u hebt een schitterend
huis, u kunt uw eigen vrienden kiezen, u hebt
een zekere reputatie van te zün vergeef mij
als ik een of ander deftig blad aanhaal een
schitterende en zeer geziene vrouw van de we
reld. Dat is wel een heel eenige positie, die u
daar inneemt, nietwaar? En nu vraag Ik me
af, voegde hü er bij, of u voldaan bent over
wat het leven u geeft.
Het geeft me alles, wat het me geven kan.
antwoordde zij, met een zweem van hardheid
in haar toon. Het Is misschien niet
maar het stemt me vrooljjk somtijds.
520 Het omroep-
6 40 Dansmu-
8.20 Populaire dansen 10.20 Dans-
HUIZEN 296 M. NCRV. 8.00 Tijdsein
en Schriftlezing;
Korte ziekendienst door Ds. N. P. E. G. van
11 00 Vioolduetten;
Orgelconcert;
HOTEL .TOELAST” TELEFOON 441
Weekend 14.— Logies met ontbijt 3.50
Jongen: Meester, de complimenten van
vader en hjj laat vragen of gij deze flesch wijn
op zijn gezondheid wilt uitdrinken.
Onderwijzer; Maar Jongenlief, uw vader
moest al die onkosten niet doen.
Jonugen: Och, vader heeft die flesch zelf
gekregen, maar hjj vond den wün te zuur.
Foei, Jantje, wat ben je gulzig! Waar
om wil jenu met geweld het grootste stuk
taart hebben? Ik zou toch meenen, dat je
oudeer broertje er meer recht op heeft dan
JU-
Nietes, grootma, htjheeft al twee jaar
taart gegeten, vóór Ik geboren was.
offlcieele toespraken allerlei moppen over den
staat van verdenking, waarin hij verkeerde.
De vrouw van Jimmy walker heeft boven
dien het meest sympathiek gedaan, dat ze in
de oogen van Amerikanen onder de gegeven
omstandigheden kon doen: zij is bij herhaling
flauw gevallen en eindelijk zenuwziek geworden.
Sentimenteel als ze zijn, vinden de Amerikanen
deze houding treffend. Ze gaan zelfs zoover,
dat ze smakeloos genoeg zijn om foto's van
haar te publlceeren„De heldhaftige vrouw, die
haren echtgenoot volgt op zijn lijdensweg,” ja,
het woord „CBivarië" wordt In dit verband ge
bruikt, want zjjn beeldspraak ontleent de Ame
rikaan (die weinig fantasie heeft) aan
Bijbel, ongeacht of dit passend is of niet.
Het New-Yorksche publiek heeft dus
altijd sympathie voor den burgemeester, die
verdacht wordt van corruptie in de uitoefening
van zjjn ambt en daar is lang gemeend, dat hij
bij de as. verkiezingen opnieuw tot burgemees
ter zou worden gekozen, omdat hij wel een be
drieger kon zjjn, maar toch in ieder geval een
goede vent Is. Thans echter zijn de zenuwen
van den heer Walker ingestort en met zjjn
Ingestorte zenuwen is hij uiteraard niet her
kiesbaar! wu vreezen, dat er nu binnenkort
wel méér zal instorten, want op de zenuwen
van Jimmy dreef het openbare leven van de
grootste stad ter wereld. En bij die instorting
kon wel eens een en ander aan het licht ko
men, dat tot dusver bedekt bleef. De Walker -
affaire Is nog niet ten einde.
Een kleine groep nieuwe gasten trok de aan»
dacht in de zaal, waar Maurice met eenige
anderen koffie zat te drinken. Ook hü had hen
gezien. Hü had hiér gezien. Als een geest zat
hü er bü, onbeweeglük, zün glas halverwege
tot zün lippen opgeheven, met bleek gelaat en
starende oogen. Ernestine, in een eenvoudige
zwart fluweeleu Japon, met een parelsnoer om
En u begon uw werk dadelijk, toen u van
Oxford kwam? vroeg ze.
Daarvóór al. geloof ik, antwoordde hü.
Ziet u. ik stond niet alleen. Er waren er ver-
scheldenen onder ons. die evenzoo voelden
Holdemess büvoorbeeld, de man, die toen
's avonds met mü meekwam, naar uw huis.
En zoo zün er nog twee of drie anderen.
Zü keek nieuwsgierig naar hem. Hü was lang,
breedgeschouderd en gespierd. Zelfs in zün
sjofele kleedlng had hü nog een air van voor
naamheid.
Ik denk, dat ik tot een heel andere wereld
moet behooren. ael ze bedaard. Maar wat ik niet
kan begrijpen, is, waarom u een loopbaan moet
kiezen, die u blükbaar alleen wilt volgen ten
gerieve van andere menschen. Alle jongelui,
die ik gekend heb, en die het leven met vol
doenden ernst hebben opgevat, om althans een
loopbaan te kiezen, hebben in de eerste plaats
rekening gehouden met hun eigen gerief.
Nu. antwoordde hü glimlachend.
geloof niet, dat ik zelf In eenlg opzicht
ben dan mün medemenschen.
deerde op het Magdalen College, ziet u. onder
Heysey. Ik denk, dat het zün invloed is ge
weest. die onze ideeën vormde.
Ja, Ik heb van hem gehoord, zei ze peinsand.
HU was een goed mensch. Tenminste, Iedereen
segt dat. Ik vrees, dat ik zelf niet veel afweet
van goede menschen. De meesten, die ik ontmoet
heb, waren het tegendeel.
De bitterheid In haar toon trof hem. Er sprak
ook lete opzettelijks uit haar woorden. Instinct
matig voelde hü, dat dit geen Ijdele taal was.
De Amerikanen hebben op hun manier gevoel
voor humor en het Walker schandaal geeft
hun volop gelegenheid tot botviering van dit
gevoel. Zelfs in het gewone spraakgebruik heb
ben ze een humoristisch gebruik Ingevoerd, dat
Duitschland heeft de invoerrechten
Op den haring niet verhoogd/
Op dit nieuwtje zijn natuurlijk
Zilte tranen opgedroogd.
En de exporteurs van haring
Zijn nu in hun haring-sas,
Want tij hadden volle potjes
Maar geen centjes in de kas.
Ook de haring is tevreden.
Nu rijst ook voor hèm de zon.
En zjjn leed is dra geleden
Van: als haring in een torr
En hjj heeft zijn eigen leven,
Zij het met een zacht geweld.
Niet poor niets in deze tijden
Aan de haring-kaak gesteld!
Maar weet u toaarom die voorkeur
Voor dit zalig zeebanket?
Waarom Duitschland niet den invoer
Van de haringen belet?
Wel, dit is omdat de Duitschers,
Na hun politiek festijn.
Meer nog dan van al hun biertjes,
Katterig geworden zijn!
it ART IN BERDEN
(Nadruk verboden)
Tot zoover is alles zuiver Amerlkaansch. Het
klopt precies met de film en met de democratie;
het Is vroolük, het Is sportlef, het Is zakelük
in Amerika 1
maar die zich weet te verbergen op cc:
pathieke. eenigszins kwajonfeens-achtige
aanpakken. Maar het is gruwclüfc» zoolang die
toestand duurt
Zü keek hem aan, met een vroolükheid in
haar oogen. Zün bekentenis scheen haar koste
lijk te vermaken.
Ik ben blü. dat u nog mensch genoeg
bent, om overgangstijdperken te kennen, zei ze.
Ik begon al bang te worden, dat u een rasecht
bovenmenschelijk wpzen zou zün. Misschien bent
u ook menschelük genoeg om afscheid van me
te nemen met de belofte, dat u bü gelegenheid
eens thee met cake bü me komt gebruiken?
Zü stonden voor het huis, en zü reikte hem
de hand. Zü vatte zün toestemming als vanzelf
sprekend °1>. bt zü wilde geen gevaar loopen,
dat hü weigerde want zü begaf zich onmld-
dellük naar de deur, en zün zwak protest werd
niet gehoord.
Een geweldige ontroering maakte zich van
Maurice meester. Zün hart klopte onstuimiger,
zün hoofd duizelde. Dat was niet meer de
meesteres van Rulery. Dat was de vrouw, die
den strüd in zün binnenste -ontketend had, en
hem een nieuwe wereld had geopend.
XXIV
Hü schudde het hoofd.
Er is meer uit het leven te halen dan een
beetje vroolükheid, zeide hü.
Zü haalde haar schouders op.
Hoe staat het met u self dan? U ziet er
nu niet precies uit, dat u een volmaakt tevreden
mensch bent.
Ik ben afschuwelük ontevreden, gaf hü
dadelük toe. Er schünt iets verkeerds te
zün geloopen met mü. Het is net of Ik een
toeschouwer in het leven geworden ben. Ik
zou (raag een hand grijpen, en Ik kan het niet.
Er schünt nergens plaats voor mü te zün.
Het is natuurlük maar een overgangstoestand,
ging hü voort; Ik zal dadelük wel wa| gaan
Uchelen; 11 00 Vioolduetten; 12.00 Politiebe
richten; 12.15 Orgelconcert; 2.00 Uitzending
voor scholen; 2.35 A. J. Herwig; Bloembollen
In de kamer; 3.15 Cursus Knippen en naaien;
3.30 Cursus stofversleren en hoedenmaken: 3.45
verzorging zender; 4.00 Ziekenuurtje; 5.00 De
Haarlemsche orkestveeerJging o. 1. v. Frits
Schuurman; 6 30 Vragenuurtje; 730 Politiebe
richten; 7.45 het Ned. Chr. Persbureau; 8.00
Tijdsein en Uitvoering in de Westerkerk te
Enkhuizen; 10.000 Persbureau Vaz. Dias; 10.10
Gramofoonplaten.
HILVERSUM 1875 M. VARA. 6.45
Lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleerekoper; 730
Idem; 8.00 Tüdsein en gramofoonmuziek
VPRO. 10.00 Morgenwijding VARA
10.15 Voordracht door Carel RUken. Fragment
uit ,De oude waereld" Querido; 10.30 Vam-
Mandollne-ensemble; 10.50 Voordracht uit „De
oude Waereld" van Querido; 11.05 Vara Man
doline-ensemble; 11.30 De Lakschoenen. Schets
In één bedrüf: 12.00 Tüdsein. Trio John Brook-
house Mac Carthy; 1.45 Verzorging zender;
2 15 Nederlandsche schrijver en dichters voor
de microfoon; 3.00 Orgelspel door Johan
Jong; 330 Gramofoonmuziek; 4.30 Na School-
tüd; 5.00 Trio Willem Drukker; 5 45 Voor
dracht door Adolf Bouwmeester: „Wat de
tuinman niet begreep.” C. de Dood; 6.00 Or
gelspel Joh. Jong; 6.15 Trio Willem Drukker;
6 45 Orgelspel door Joh. Jong; 7.15 W. Graadt
van Roggen: De 27ste Nederlandiche Jaar
beurs, 730 Vara-orkest oJ.v. Hugo de Groot;
8.06 Offlcieele opening van het International
Splnozaïstlsch Congres; 8.15 Vara-orkest. Mo
zart; 8.45 Vrienden, zooals er meer zün, door
Gerard Pilger. Het Vara-tooneel; 9.15 Vara-
Orkest; 9.45 Splnoza-herdenklng. 10.00 Vara-
orkest 1030 Persbureau Vaz Dias; 10.45 Gra
mofoonmuziek; 12.00 Tijdsein en sluiting.
BRUSSEL, 509 M. 1X20 Concert door he*.
Max Alexys-orkest. 13B Vervolg concert.
6 20 Gramofoonmuziek. 6.50 Concert door het
Omroep-trio. 8.20 Pianorecital. 9.15 Jood-
sche Gramofoonmuziek.
KALUNDBORG, 1153 M 12.20 Uitzending uit
hotel d'Angleterre. 3.20 Het omroeporkest
om te
schitterden, een
Toen
lep. De blos ver-
sluig was ver-
De vrooliJke burgemeester van New York de
heer Jimmy Walker, beantwoordt nauwkeurig
aan de voorstelling die wü <ms door de bios
coop leerden van den ondememenden Ameri
kaan. Hü heeft een ovalen kop met breed
basement, hü draagt zün haren In een schei
ding van beau-garcon, zooals de Jordaners het
doen, wanneer zü uitgaanhü is clean-shaven
en heeft een groote voorkeur voor gelegenheden
waarbü hü zich vertoonen kan In zün hemds
mouwen. Zün kauwgom-geblt, dat bü den bree-
den glimlach wordt blootgelegd, bestaat uit
krachtige witte tanden, wier effen galerij alleen
wordt onderbroken door een verguld exemplaar
vermoedelük aangebracht, nadat de drager iri
een knock-partü, zooals films die vertoonen
„een - veer gelaten had”. Jimmy Walker wuift
met zün hand de menigte toe op een manier,
die heel het ritueele gebaar van Mussolini en
Hitler af grondig doet vergeten; hü stapt uit
zün auto zonder de treeplank te raken; hü be
klimt de trappen van een gouvernementsge
bouw bü twee tegelijk, men weet, dat hü in
het geheim whisky drinkt en in het openbaar
water voorschrijft, dat zün voorouders eenvou
dige lieden wareir dat hü een opgekomen man is
en dat hü zelfs in offlcieele redevoeringen
gaarne woorden uitspreekt, welke In andere
landen niet op de publieke tribune worden ge
duld.
vroeg naar mevrouw
van Willem Borger.
De oude vrouw is opgestaan en looopt
haar stokje geleund, langzaam over het km
sende grint. Ze vraagt niets meer, ze is In 'C*
geheel niet nieuwsgierig. Wat zou men van
haar willen?
„ik had U eerst niet willen roepen en
man wegsturen.” zei de concierge. ..Hü is heel
armoedig gekleed en schünt niet van hier te
komen.
Maar hü hield vol, dat hü U goed
büna onmlddellük. Hü klemde zün tanden op
een.
Het aal me een groot genoegen zün, een
oogenbllk te blüven. zeide hü-
Anstey boog en verwüderde zich. Maurice
betaalde de rekening, en begaf Üoh enhete
«ogenblikken later haar bulten. Toen zQ
hem alléén zag aankomen, verwelkomde Ernes
tine hem met een glimlach. Hü weifelend om
zich heen, doch op dit uur van den middag
was er weinig of geen publiek.
U hebt zeker wel een oogenblikje voor
me. zei m, hem een stoel aanwüaend.
Er was niemand In de buurt. Lady May had
zich verwüderd met Lord Westerdean. en
Anstey was naar oen groepje aan den anderen
kant gegaan en sprak met een bekend tooneel-
speler.
Ernestine maakte enkele terloopeche alle-
daagache opmerkingen en begon dan ernstiger.
Hebt u er wel ooit over nagedacht, vroeg m
bedaard. dat u dien middag, een beetje
kortaf van me vandaan gegaan bent?
Zün oogen schoten vuur. Het viel hem moe<-
lük om de kalme zelfbeheersching in haar toon
en manier van doen te evenaren. Dat was een
kunst, waarin hü sich nooit geoefend had. en
die hü ook niet van den een of ander ge
ërfd had dat spelen met de diepere gevoe
lens met glacé-handschoenen aan, dat muil
banden en in een barna» steken van Iedere
ontroering.
U zegt, dat u geen beroep hebt, merkte zü
op. Ik denk, dat u het liever roeping aou
noemen. Maar waarom wilde u dan lezingen
houden voor de menschen In Rulery? Wat deed
daar dan?
Ik voel me getrokken tot dat soort
Werk, antwoordde hü eenvoudig,
Zü knikte.
Ik begin er nu wat meer van te begrijpen,
Wide zü. Maar nu moet u mü dit een» ver
tellen. Waarom hield u vast aan het Idee, otn
lezingen te houden in een plaats als Rulery,
Waar het heele afschuwelüke East End op u
wachtte?
Alle maatschappelüke hervormers stormen
naar het East End, antwoordde hü. We
dachten, dat er even belangrijk werk te doen
was dn minder voor do band liggende plaat
sen.
o.l.v. Emll Reesen. 10.40 Vloolsoll. 11.00
Moderne Dansmuziek.
BERLIJN. 419 M. 450 Pianorecital. 520
Trio voor Hobo, klarinet en piano. 6.50 Po
pulair concert o.l.v. Bruno Quander. 10.20
Populair concert.
BRESLAU, 325 M. 7.30 Gramofoonmuziek
8.20 Gertrud Wertheim, cembalo enz.„spelen
oude kamermuziek.
HAMBURG, 372 M. 11.50 Concert door het
Bymphonle-orkest. 1.35 Gramofoonmuziek.'
2.00 Idem. Uit de opera’s en operetten. 8.20
Het Norag-otkest o l.v. Max von Schilling.
KbNIGSWUSTERHAUSEN. 1635 M 220
Gramofoonmuziek. 4.50 Concert. 8.20 Con
cert. 10 40 Populair concert.
LANGENBERG, 472 M. 12.20 Popul conc.
1.20 Concert door het orkest van den Westduit-
schen omroep. 5.20 Vesperconcert, o.l.v. Wolf
10.40 Populaire en dansmuziek o.l.v. Eysoldt.
DA VENTRY, 1554 M. 1.20 Concert d. h. Com
modore-Grand orkest o.l.v. Joseph Muscant.
8 20 Promenade concert in de Queen's Hall te
Londen. 10.35 ConArt.
PARIJS (Eiffel), 1446 M.
Grand Casino te Vichy.
PARIJS (Radio), 1725 M. 12.20 Gramofoon
muziek 720 Idem 9.05 Concert 9.50
Vervolg Concert.
MILAAN, 331 M. 8.20 Gramofoonmuziek
8.50 Orkestconcert. 10 20 Vervolg Con
cert.
ROME, 441 M. 820 Gramofoonmuziek
9 05 Populaire muziek m. m. v. orkest en solis
ten.
WEENEN, 517 M. 720 ..Don CarlosOpe
ra van Verdi 10.35 Populair Concert.
WARSCHAU, 1412 M.
qakest o. 1. v. J. Ozlminski
ziek
muziek.
BEROMUNSTER. 460 M. 8 20 Concert
10.20 Het Omroeporkest o.l.v. Hermann Hof
mann. Joh. Strauss-programma.
taalkundigen zal interesseéren, te meer, omdat
het overeenkomst vertoont met een Neder-
landsch taalgebruik, waaraan Prof. Jac. van
Glnneken onlangs eenige behartenswaardige
conclusies vastknoopte.
WÜ. Hollanders, zeggen: „Ik heb dien heer
al meer gezien”. Wanneer we een werkelüken
heer bedoelen, maar als we het woord: ..heer"
ironisch willen gebruiken, zeggen wü: „ik heb
dat heer al meer gezien.” Er ligt een flinke do
sis verachting in het onzüdlg lidwoord onder
zulke omstandigheden.
Welnu, de Amerikanen hebben ook zoo Iets
uitgevonden. Ze noemen büvoorbeeld de be
faamde filmactrice Clara Bow niet „the Girl”,
maar ,Jt Girl”: „het jongedame”. Daarmee ge
ven ze te kennen dat deze Jonge dame het
onderwerp van ieders belangstelling is.
Thans heet Jimmy Walker te New-York ook:
Ut man". Behalve deze aankondiging en den
bünaam .JBuzanna” verheugt de populaire bur
gemeester zich nog in een aantal llevellngs-
naampjes. die het Amerikaansche publiek
gaarne uitdeelt. Zoo heet hü ook „the boy
friend”, wat ongeveer beteekent „het vriendje”
van heel Amerika.
Het zal den lezer verbazen, dat het publiek te
New-York zoo weinig verontwaardiging toont bü
de beschuldiging van de corruptie. Och, dit pu
bliek uit het land van Al Copone en Jack Dia
mond is heel wat corruptie gewoon I „Ze doen
het allemaal, waarom zou Jimmy het niet ge
daan hebben?' was de eerste reastie op het
verwüt dat Jimmy Walker zich zou hebben
laten omkoopen. En Jimmy zelf tapte In zün
(pwiRding niet verbergen, rekt
rTttep adem.
ger”, gaat hü nu verder, „ik
ir dit oogenbllk verlangd. U..
>r van iémand, die müd|e
ü^zeer na staat6*
„Wat bedoelt U daarmee?”
„Dat is heel eenvoudig te begrijpen Ook U
tt den zelfden wensch gehad, bedenkt U
«ens goed. U wUde ook iemand zien, iemand
M^n. Bekijkt U me eens goed. Heeft U me
It eerder gezien.in Uw droom mis
en?”
„U vergist zich toch niet, mijnheer? Waar
komt U vandaan?"
„Ik ben in den oorlog geweest.” s,
„In den oorlog?.... Mün hemel, waarover
spreekt U? U komt toch nu niet...."
,.Ik ko«n n<» pas uit Siberië Door de groote
wandeling beri ik zoo vermoeid en zie Ik-er zoo
sjofel uit. door het slechte eten ben Ik zoo ma
ger geworden. Ik ben misschien langer en
breeder geworden, maar kük mün handen eens.
Zulke handen had Ik niet toen ze me opna
men. Mün haar Is grijs geworden. Mün kleur
Is grauw, bleek. Mijn stem Is ruwer en harder
geworden.... ik zal niet» meer zeggen....”
Hü houdt zün handen voor de oogen. Zün
keel wordt dichtgeschroefd. Maar hü blijft nu
niet meer staan. Zün lichaam beweegt zich
voorwaarts precies vier slappen en dan knielt
hü op den grond
Twee warme gerimpelde handen nemen de
handen van zün oogen weg, twee armen slaan
om hem- heen en een bevende, door tranen,,
verstikte stem kan alleen zeggen:
„Mün.... eigen..., jongnn."
(Nadruk verboden).
vreemdeling boog diep. Het Is geen be--
ig zooals men gewoon is in füne gezel
schappen. Het Is eerder die van iemand, die
buigt voor een Maria-beeld: deemoedig, bewon
derend en vertrouwelük tegelük.
.Afijn naam is Karetnik, Ernst Karetnlk",
zegt de man. terwül hü lahgzaam zün gezicht
opheft en de oude vrouw In de oogen kükt.
,.Ik ben Mevrouw Borger Waarom komt U
bü me?”
Mevrouw Borger glimlacht. Ze bekijkt den
man aandachtig en denkt: ..Die mensch heeft
goede aangename oogen. Wat zou hij mü te
zeggen hebben? En ze wacht tot hü begint te
praten.
„Het is nu zestien jaar, geleden," begint de
vreemde aarzelend te spreken. ,Jk ben nu al
zestien jaar bezig, U te zoeken. Mevrouw Bor
ger. Eerst nu is het me gelukt U in Berlün t»
vinden.
Mevrouw Borger kükt verwonderd op en
probeert den bezoeker in de oogen» te zien. Ze
begrüPt wel. dat de man haar iets goeds komt
Er zün nog altijd menschen die een büzon
dere waarde hechten aan bepaalde getallen. BIJ
ons zijn de getallen van 11 en 13 niet büzon-
der in trek.
In Japan bestaat een bijzondere voorliefde
voor telefoonnummer 8. Degene die dit num
mer heeft betaalt er per jaar f 1200 voor.
Want dit nummer wordt bü opbod gegeven.
Een ander gelukkig nummer is 357, omdat
het de gewoonte Is de kinderen op hun derde,
vüfde en zevende jaar aan een godheid toe te
wüden. Over het algemeen worden in het land
der rijzende zon de oneven nummers gelukkiger
beschouwd dan de even nummers.
En zoo is het overal wat anders.
en het Is sensationeel.
Want de ondergrond van het openbare leven
i Amerika is vaak de zucht naar sensatie,
een sym-
nier. Jimmy Walker kon soms uit zün oogen
küken als de jongen, die In den tuin van den
dominee appels heeft gestolen en tijdens de
catechesatie het grootst mogelük uleizter be
leeft, omdat Eva zoo dom was, zich te laten
verleiden door den duiveL
Als hoogste handhaver van wet en recht In
New York heeft Jimmy Walker altüd rondge-
loopen met dit vroolüb-hulchelachtig gezicht,
maar thans Is hü door de mand gevallen. De’
burgemeester van New York is afgetreden. Een
instorting van zün zenuwen dwingt hem tot
volstrekte rust.
Nu Is het soort zenuwen, dat een type als
Jimmy Walker er op na houdt, niet bepaald
voorbestemd otn in te storten. Daar zit iets
anders achter. De burgemeester van New York
stond den laatsten tüd onder verdenking van
corruptie en naarmate het onderzoek vorderde,
begon het donkerder voor hem te worden. Thans
begint het duister te vallen. De ex-burgemees-
ter wandelt tn den nacht van het wantrouwen.
Niettemin heeft Jimmy Walker zün populari
teit nog behouden. De Amerikanen vinden het
zoo gek niet, dat iemand malversaties pleegt,
als hü maar zoo voorzichtig Is, dat er geen
schandaal van komt. Bü Walker Is het uitge-
loopen op een schandaal, doch de bevolking
van New York vindt, dat zulks niet noodlg ware
geweest! Hü ia, zoo zeide zün verdediger „door
ouderlingen belasterd” en de bevolking van
New York heeft daar aanleiding in gevonden
om haren burgemeester te betitelen als „de
kuische Suzanna". Immers deze eerbare vrouw
uit de Bübelsche Geschiedenis (die voor den
Amerikaan het handboek der romantiek Is)
werd ook door ouderlingen belaagdI
kwam brengen. Hü ziet er anders niet naar
uit."
„Ik heb In langen tüd geen, bezoek gehad, en
nu komt een vreemde,” pruttelt Mevrouw Bor
ger.
,De vrouw van den concierge maakt de deur
van de wachtkamer open en laat Mevrouw Bor
ger naar binnen gaan. Ze werpt nog een on
derzoekenden blik op den bezoeker en'sluit dan
de deur.
„Goeden dag", zegt Mevrouw Borger en gaat
In een rieten stoel aan tafel zitten.
De vreemde staat hoog opgericht met den
rug naar het venster gekeerd. Zün gezicht is
beschaduwd. Hü is erg bruin gebrand. Zün
huidJükt perkament en schünt nog donkerder
doovëae schaduw.
Del v12 22
wegjig zooals men gewoon is in füne gezel-
HUIZEN 298 M. NCR V. 830 Morgenwü-
dlng door Johannes de Heer. K.R.O. 9.30 Mor-
genconcert. 9.50 Pontificale Hoogmis uit Es
sen. 1120 Gramofoonmuziek. 12.00 K.RO.-sex-
tet o. 1. van P. Lustenhouwer. 1.30 J. M. van
Sas: Woekerbestrüd.ngswet. LM Gramofoon
muziek. 2.10 DrT R. Poet: Geschiedenis der
Pausen in de 6e en 7e eeuw. 230 Harmonle-
corps „De genlemuztek” o. 1. van W. van
Erp. 4 00 Ziekenlof uit Bloemendaal. N C-R.V.
5.00 Orgelbespeling door L. Blaauw op het or
gel der Parkkerk te Amsterdam. 5.50 Kerk
dienst uit de Ger. kerk (H. V.) „Parkkerk” te
Amsterdam-Z. K.R.O. 7 45 H. Hermans: ,J)e
liefde voor het vaderland". 8.10 Voetbaluitsla
gen R. K. F.; 8.15 KR.O.-orkest o. 1. van
Johan Gerritsen. 9.00 Vaz Dias. 8.15 Interview
met Dr. M. G. N. van der Sleen „West In-
dlë". 9.35 K.R.O.-orkest o. 1. van Johan Ger
ritsen. 10 40 Epiloog door het klein koor o. 1.
van Jos. Plekkers. 11.00 Sluiting.
HILVERSUM 1875 M. V.A.R.A. 8.15 Li
chaamsoefeningen o. 1. van G. Kleerekoper.
9.00 Tüdsein. 9.01 Postdulvenberichten en voet-
balmededeelingen. 9 05 Tuinbouw half uurtje
door S. 8. Lantlnga: „Lelies en pioenen”. 930
Zondagmorgentoespraak door G. -A Zwert-
broek. V.P.R.O. 10.00 Kerkdienst uit het ge
bouw der Ver. van Vrijz. Hervormden, de
Leeuwenberg Utrecht. A.V.R.O. 12.00 Tüdsein.
1201 Dr. J. D. Bierens de Haan: „Splnoea”.
12.30 Gramofoonmuziek. 1.00 Aansluiting met
het Concertgebouw te Amsterdam. Concert
door het Leger des Hells-muziekcorps Soth
sea (Engeland). 2.00 Boekenhalfuur. C. J. Kelk:
Constant van Wessem's laatste werken. 3.10
Aansluiting met het Kurhaus te Schevenin-
gen. Het Residentieorkest o. 1. van Ignaz Neu
mark. Solist Amedeo Baldovlno cello. 4.30 Ver
slag door H. Hollander van de beslissing op de
renbaan van het stadspark te Groningen. V.
A. R. A. 5.00 Dilettantenuurtje. De arbeiders-
mandollneclub „Tot steun In den strüd” afd.
Zwolle o. 1. van J. H Heyman. De Arbeiders
Tooneelvereenlglng „Union” afd. Rotterdam.
6.00 Orgel, vlooi, cello en plano door Johan
Jong. Loe Cohen, Frieda Bellnfante en Lo de
Groot. 6.45 Literair halfuurtje door A. M
de Jong: „Drie ^an drie mlllloen” Leonhard
Frank. 7.15 Orgel, Viool, cello en piano. AVRO.
8.00 Tüdsein. 8.10 \let Omroeporkest o. 1. van
Nico Treep. Medewerking van het gemengd
koor „Polyhymnia" te Haarlem o. 1. van Wil
lem Hespe 8.01 Vaz Dias. 9.00 „De meneer van
de leestafel”. 9.20 Het omroeporkesto. 1- van
Nico Treep m. m. van „Polyhymnia”. 10.00 De
beroemde chansonnlère Luclenne Boyer zingt
10 20 Kovacs Lajos en zün orkest (refrelnzang
Bob Scholtei.) 12.00 Tüdsein en sluiting.
BRUSSEL. 509 M. 5.20 Dansmuziek uit „Palais
8t. Sauveur” te Brussel. 820 Concert door
het Radioorkest oJ.v. Franz André. 9.20 Jane
de Real zingt Fransche volksliederen. 10.05
Uitzending yan het tweede en derde bedrüf van
,J>e musketiers in het klooster”. Operette van
Varney (Uit den Munt-Schouwburg te Brussel).
KALUNDBORG, 1153 M. 12.20 Het Omroep
orkest o.l.v. Emll Reesen. 3.20 Concert door
het Harmonie-orkest en mannenkoor. 8.20
Concert door het Omroeporkest oJ.v. Emll Ree
sen mjn.v. Johanne Karstens zang. 11.20
Dansmuziek door Dansorkest o.l.v. Teddy Pe
tersen.
BERLIJN, 419 M. 12.20 Uit Leipzig. Concert
door het symphonieorkest van Leipzig oJ.v. H11-'
mar Weber. 3 50 Orgelconcert door Erwln
Christoph. 535 Populair concert door het
Berlünsehe symphonieorkest o.l.v. Ernst Erwal
Gebert. 10.20 Dansmuziek door de Felix Leh-
mann-kapel.
HAMBURG, 372 M. 12.30 „Festakt”. Uitzen
ding uit bet Schlllertheater te HamburgAltona
320 „Wir musizleren fUr Kinder”. Het kleine
Norag-orkest oJ.v. Gerhard Maasz. 5.10 ,Mu-
sikanten”. Llteralr-muzikaal tusschenspel.
10.40 Dansmuziek uit Berlün.
KÖNIGSWUSTERHAUSEN, 1635 M. 1.20 Uit
Leipzig. Concert door het Symphonle-orkest van
Leipzig oJ.v. Hilmar Weber. 5.35 Populair
concert uit MUhlacker. 11.50 Dansmuziek uit
Berlün.
LANGENBERG, 472 M. 7.20 Gramofoonmuziek
120 Concert o.l.v. Wolf. 9.20 Edvard Grieg
concert door het orkest van den Westdultschen
omroep o.l.v. Kühn. 11.00 Concert o.l.v. Wolf.
DAVENTRY, 1554 M. 12.50 Vlool-recltal door
Peggy Cochrane. 1.20 Concert oJ.v. Frank
Cantell; 435 Concert door het B. B. C. orkest
(Afd. O) o.l.v. Joseph Lewis; 9.25 Kamermuziek
door André Mangeot, viool; Eric Bray, altviool
en Jack Shinebourne, cello.
PARU8 (EIFFEL) 1446 M. 1.45 Concert
oJ.v. Ed. Flament; 8.50 Gramofoonmuziek.
PARIJS (Radio) 1725 M. 8 05 Gramofoon
muziek; 1.20 Gramofoonmuziek; 620 Gra
mofoonmuziek; 8.50 Concert door het Omroep
orkest.
MILAAN, 331 M. 9.50 „Maggiolata venezia-
na", opera van Rlto Selvaggi. Muzikale leiding
A. Pedrolo. Gramofoonmuziek; 9.05 1’Amante
Nuova. operette van Piero Oetali, Muzikale lei
ding Piero Ostali.
WEENEN, 517 M. 5.20 Populair concert door
Ludwig Werba en zün orkest; 7.20 Margarethe
van Nagy zingt liederen en aria’s; 10.35 Populair
concert.
WARSCHAU, 1412 M. 12.35 Orkestconcert;
520 Solistenconcert; 820 Populair concert door
vertellen. -Hü heeft zestien jaar naar haar ge
zocht het klinkt overdreven en onwaarschün-
lük, maar ze moet hem wel gelooven. Ze kükt
hem vriendelük glimlachend aan.
„Gaat U toch zitten "..zegt ze weer en wüst
op een stoel tegenover haar.
„ik dank U”, antwoordt hü. Jk heb zoo lang
gezeten
Hü kan zün
zich uit en ha)
„Mevrouw B
heb héél erg/É
U bept-ib'Tnoe
op dit blad rijn Ingevolge de veiaakartngsvoorwaarden tegen f (Jflflfï bü levenslange gebeele ongeschiktheid tot werken door Z bü een ongeval met bü verlies van een hand Z f OZ bü eerllee van een Z Pfl bü een breuk van Z bü Terllee van*a
ongevallen versekerd voor een der volgende ultkeerlngen f «Fverlies van belde annen, belde beenen o< helde oogen s f doodelijken afloop f een voet of een oog f 4duim of wyevinger «/(/«"been of arm» 7rV«w anderen vinger
Op de banken in den tuin van' het „Tehuis
▼oor Ouden van Dagen” zitten vrouwen, de ar
men op de borst gekruist of In den schoot. An
deren loopen op een stokje geleund In het
zonnetje.
Af en toe wordt er een fluisterend woord
tegen een buurvrouw, of In zichzelf gezegd. In
de warmte van dezen middag rust men heerlijk
uit.
Mevrouw Borger knikt met het hoofd. Ze is
In slaap gevallen en een tevreden glimlach
glüdt over haar gezicht. Boven haar een stra
lend blauwen hemel. Den akeligen, bangen
droom is ze weer vergeten.
.Mevrouw Borger....” Iemand tikte haar
zacht op den schouder. Dadelük wordt ze wak
ker. De vrouw van den concierge staat voor
haar.
,Xr is iemand een heer, die U wilde spre
ken. Hü is in de wachtkamer.”
■Een heer? Wie dan?”
„Karetnik of zoo iets.”
„Karetnik? Ken ik niet....”
,J&, maar hü kent U en kent Uw familie. Hü
Emma Borger, weduwe
haar hals, en haar donkere haar op eenvoudige
wüze opgemaakt rond het bleeke. voorname
gezicht, kwam door de zaal heen, op den voet
gevolgd door graaf Westerdean, Anstey en
Lady May.
Haaj eerste opwelling was geweest,
blüven staan Haar oogen
lichte blos deed haar wangen kleuren,
viel haar blik op zün kameradc
dween en haar tüdelüke aarzel
dwenen. Zü liep door, zonder hem op te merken,
en Lady May deed hetzelfde, na een nieuws
gierigen blik in zün richting. Zü fluisterde
Anstey Iets In het oor, terwül zü plaats namen
aan een aangrenzend tafeltje. Hü keek achter
haar om, cn knikte Maurice toe, die het niet
scheen te zien.
Het gesprek wilde niet meer vlotten. Maurice
hoorde nauwelijks de opmerkingen van zün
vrienden, die met belangstelling de nieuw aan
gekomene» gadesloegen. Zün gedachten waren
bü een pünlük onderhoud, enkele dagen ge
leden. Zün trots was diep gekwetst
Iemand tikte hem op den arm. Hü wendde
zich snel om. Anstey stond naast hem. Groot,
en onberlspelük gekleed, had hü tóch Iets
spookachtigs met zün bleek, vermoeid, glad
geschoren gezicht, met de vele rimpels en de
moede oogen.
Neem me niet kwalijk, dat ik u stoor,
beste heer, zeide hü- w« drinken daarbuiten
koffie, links daar. Miss Atherton vraagt, of u een
oogenbllk wilt blüven als u langs komt.
Maurice aarzelde merkbaar. Een donkere blos
steeg hem naar de wangen, en verdween weer