Uitsluitend sprintschotels De staking op de „Rotterdam” IN BELGRADO WORDT RICHTER PROF? MARKTEN 3 Stoker gearresteerd PURMEREND belastlng-plaatjes-ellende STOOMV AART LIJNEN Een trimmer vertelt FAILLISSEMENTEN PROVINCIAAL NIEUWS OBDAM Hond en en Big Pete Harder I WOENSDAG 7 SEPTEMBER Negen vreemdelingen aangehouden WAT ER AAN BOORD GEBEURDE Aankomst van het schip te Rotter dam. De geheele omgeving door politie af gezet Het Hollandsche enthousiasme is niet te blusschen J- j. De staking breidt zich uit paardenrennen trok ken veel meer publiek Naar Engeland Ook civiel personeel legt het werk neer Du lieman, garagehouder. Amsterdam te Rotterdam. LAGERE LANDBOUWSCHOOL I Rotterdam. I I Blekemolen in 24 sec.; 3. B Middl. Zee, n. 3. Ne- Diamante te van Manchester i i 5 5 Bi 5 ROTTERDAMSE. AMERIKA LIJN. ALPHERAT, uitreis. 5 Sept, te Montevideo. -vorige 2. Nereus in 2 min. aar >ke aar ria te- ma s, Danzig; Poelau Laut, ma., Java; Huelva. STAD ZAANDAM. 5 Sept, van Lissabon te Bilbao. STAD AMSTERDAM, Vlaardlngen n. Lulea. pass. 5 Sept. Holtgnau. VREDENBURG. 5 Sept, van B. Aires naar Rosario. STAD ARNHEM, pass. 5 Sept. Gibraltar. dat 1 en tl üit- I J- de en Tenslotte werden de opvarenden in clubjes van zes man nogmaals voor den gezagvoerder geleid. Maar weer gaven zU -— volgens onzen zegsman met gebalde vuisten te kennen, dat Zij alleen aan het werk zouden gaan, wanneer het schip naar Rotterdam zou gaan. De kapitein heeft daarop overleg gepleegd met de directie van de Holland—Amerika LUn te Rotterdam en heeft voorgesteld het stoom schip naar Rotterdam te doen terugkeeren. Van andere zijde vernemen wl) dat het be sluit van de directie om het schip te doen te rugkeeren, mede is beïnvloed door het feit, dat men in Southampton moeilijkheden verwachtte met het verkrijgen van bunkerkolen. Van definitieve prognoses valt nog weinig te zeggen-; het is zeker dat Holland in twee met stuurman en vier zonder een goede kans maakt, ilië favoriet is voor vier met stuurman e zonder, terwijl ik aan Hongarije de :ans geef in de acht. Definitief valt er weinig te zeggen, zoonls ik reeds relde zijn er nog andere factoren dan het roeien alleen, die de prognose op de meest radicale manier de bodem kunnen inslaan. Hoe hef ook zU echter, onze laatste ploeg moet geslagen zijn alvorens het enthousiasme In het Hollandsche kamp ge- bluscht zal zijn. P’ er BH on ad. L o tr Q n !T U to •vor- rom mu- rui- /30 uien em- -30, elen tea en on na n- .n ar- H. rate M. »ifl: >en; en nd en de inde in- aald verd le 7, rt HOLLAND O.AZIE LIJN. SEROO6KERK. thuisreis. 5 Sept van Genua. Vanochtend hebben wij een onderhoud gehad met den hoofdinspecteur van politie, den hder E. van Binsbergen, die vannacht met eenlge re chercheurs per polltieboot n het stoomschip ..Rotterdam” tegemoet is gevaren. Hij deelde ons mede tusschen Schiedam en Vlaardlngen aan boord te zijn gegaan en dat hem onmiddellijk gefrappeerd had de groote rust die er op het schip heerschte. Op het dek was niemand te zien en uit niets kreeg hij den indruk dat hier een bemanning aan boord was. die op een gegeven moment „het bijltje erbij neer had gelegd”. Een wandeling over het schip schonk hem al heel spoedig de overtuiging, dat hier van muiterij van de equipage niet gespro ken kon worden. Hij verklaarde verder een gesprek te hebben gehad met kapitein Duiken en inzage te hebben gehad van het scheepejournal, doch hU wenschte zich omtrent het een en ander niet uit te laten. Er was aanleiding voor hem geweest tot ar restatie over te gaan van den 27-jarlgen stoker L. R„ als verdacht van muiterij. Op onze vraag of deze arrestatie hkd plaats gehad op verzoek van den gezagvoerder, zeide de heer Van Binsbergen, het antwoord te moe ten schuldig blijven. HU kon niets anders zeg gen dan dat de stoker vermoedelijk een bedrei ging geult heeft tegenover den kapitein en dal de justitie verder zal hebben uit te maken of er tegen den man een vervolging zal worden in gesteld. JAVA—NEW YORK LIJN SOEKABOEMI, 4 Sept, van New York te Ba tavia. maar raakte daar zoo uit vorm dat hij twee maanden naar Kopenhagen teruggegaan is om er weer zijn oude snelheid terug te krijgen. Moeskops nam in deze serie den kop en heeft dien behouden tot even voor de streep, toen hij met gering verschil door den Deen werd geslagen. Hjj kwam toen in de repechage met den Zwitser Richli en een Deen die luisterde naar den in zijn beroep zeer welkomen naam van Harder. Het was echter zoo: Harder ging hard. Richli ging harder en Moeskops ging het binrrlfif. Rior Rr*t*»** nam Hnn Irnn otzxnrl Hion HOLLAND—AFRIKA LUN AMSTELKERK. thuisreis, 6 September té Ant werpen. MELISKERK, 6 September van Rurban naai East London. KLIPFONTEIN. thuisreis, pass. 5 Sept. Perim RIETFONTEIN, uitreis, pass. 5 Sept. Perim. NIJKERK, 4 Sept, van Durban te Lorenzo Marques. rijwielhandelaar, Heer Frankenstraat 30. C. de Kogel, zonder beroep, Rotterdam, Wol- phaertsbocht 117. K. Demmendaal, meubelmaker, Oudelandstraat 70. M. C. Pleune, koopman In onroerende goede ren, Schiedam, van Ostadelaan 67, kantoor Hofplein 3b, Rotterdam. N V. Scheepvaart Mij. „Septima”. HUlevUet 26b. Rotterdam. Handels vennootschap onder de firma Edison Vulpen Import Mij, Rotterdam, Bergschelaan 216 en de vennooten A. I. Reuzen, Rotterdam. Bergschelaan 216 en A. van Diem, Diergaarde- laan 20. Rotterdam. G. J. de Baan, wed. H. Binnendijk, Maasland. Heerenstraat 6. In de week van 29 Aug.3 September zijn in Nederland 81 faillissementen uitgesproken. Opgeheven wegens gebrek aan actief de fail lissementen van: J. v. d. Graaf. Den Haag. Pieter Slingerland, Capelle a. d. IJssel, Dorp straat 18. K. Nleborg, koopman, Groningen. OOTMARSUM, 4 Sept. Dieppe. BATAVIER HL 4 Sept, van R'dam te Gta- vesend. ARY SCHEFFER, 3 Sept, van R'dam naar Havre. POELDIEP, 3 Sept, van R'dam naar Kings- lynn. PRIMA. m.s, 3 Sept, van Maassluis n. Hull. MAAS. 3 Sept, van R'dam n. Hamburg. MAARTJE, ms„ 3 Sept, van Tetgnmouth te Antwerpen. ERETZA MENDI, Bona n. Velsen, pass. 3 Sept. Gibraltar. FLANDRIA, (Zweed),.2 Sept, van Gothenburg n. Amst. MARGRIETHA, nu. 29 Aug. van Zwolle te Moss. NEPTUNUS. m.s., 2 Sept, van Fraserburgh via Hamburg n. Danzig. OCEAAN, m s.. Kappeln n. Manchester, pass. 3 Sept. Dunnet Head. OLDAMBT, m.s., 2 Sept, van Peterhead nkar Voor Landbouwschool, aangemeld, lingen. onder de gearresteerde schepelingen de Duit- scher Demuth bevond, een vroegere kok van het ss. ..Indrapoera” van den Rotterdamschen Lloyd. Deze heeft zich destijds buitengewoon ver dienstelijk gemaakt bij het overbrengen van exotische visschen voor de Rotterdamsche Dier gaarde. Ook heeft hij in opdracht van de Nederland- sche Heide Maatschappij forellen mee naar in- dië genomen om te trachten, deze* visschen te laten acclimateeren. om toegestaan een cursus te volgen, gegeven door de Commissie voor vakonderrlcht der Gemeente.politie. De voorzitter deed de verheugende mededee ling, dat het voordeellg saldo van de gemeen- le.rekening 1931 later hooger Is gebleken. In plaats van 14.480 moet dit worden 15.187.41. Aan het eind der vergadering bracht weth. tl.use.mans den voorzitter dank voor zijn gul- acid om het Raadhuis steeds zoo fraai moge luk te maken. Ook nu weer was de Raadszaal verfraaid met een paar mooie schilderstukken. •Wederkeeng dankte de Burgemeester, die hier, na de vergadering sloot. Geestelyke Adviseurs. Onder dankbetui ging voo rde bewezen diensten is door Z. H. race, den Bisschop van Haarlem eervol ontslag verleend als geestelijk adviseur van den R. K. Volksbond met onderaf deellngen, aan den weleerw. heer C. Pouw, die daardoor gelegen- neid krijgt, zich nog meer aan het jeugdwerk te wijden. De weleerw. heer 8. Stroek is door Z. H. K»r benoemd tot geesteluk adviseur der R. K. Reclasseering afd. Hoorn. Tot adviseur van den R. K. Volksbond en onderafdeellngen, van de KK.M.V. „de Hun ze” en van „Francisca Romana” is benoemd de weleerw. heer G. Regeer. JAVA-CHINA-JAPAN LUN. TJILEBOET, 5 Sept, van Hongkong Bij de politie alhier is kennis gegeven van het* verliezen van een belastlngplaatje. Door een ander is bij de politie kennis gegeven, dat in een café van den heer F., alhier, een belastlngplaatje van zijn rijwiel is ont vreemd. 1 September: J. P. van Koert, winkelier, Den Haag. Beek laan 167. R. Rokkle, koopvrouw, Den Haag, Charlotte de Bourbonstraat 16. N. Korenhof. sigarenmagazijn „Concurrent” Pelikaanstraat 24, Lelden. H. W. Benoist, weduwe van E. Richardz. koop vrouw, Den Haag. Vondelstraat 246, handelende onder den naam firma Maison Benoist. H. L. J. M. Timmermans, Den Haag, Laan Maandagochtend heeft ook een groot gedeel te van het civiele personeel het werk neerge legd. De koks waren 'evenwel aan het werk ge- blevenl ROME, Zaterdagavond Hedenavond werd ons een souper geserveerd van louter sprintschotels. Series en repechages der profs, kwart, halve- en heele finale der amateurs. Voor fijnproevers een mooi pro gramma. met niets dan sterren. Doch ook al had de „Unlone Velocepldestlca Italiana" ten einde raad, om meer publiek te lokken, op alle muren en schuttingen dezer oude stad namen doen plakken als Richter, Duslka, Mozzo, het gaf geen zier. Duizenden en duizenden trokken dezen avond in de richting van de wielerbaan, doch ze gingen juist tien stapjes verder, naar de Villa Glori, waar de paardjes liepen, of naar de hondenrennen. die ook pal achter het Stadion gehouden worden. De simpele paar honderd menschen dat wa ren de oude getrouwen. Dat kon men direct merken bij de eerste race, waarin Ulrich start te. Immers Ulrich was de man die zijn serie gewonnen had wegens distanceering van Polio, u weet wel, het kussen-kogelfleschjes-lncldent. Welnu, nauwelijks stapte Ulrich op z’n flets of de Italianen aan den overkant rooken onraad en een oorverdoovend gehuil steeg ten tweeden male op. Doch het luwde gelukkig weer spoedig. Zooals ik u Donderdag reeds voorspelde ia het uitgekomen. Richter heeft gewonnen en Mozzo was de andere finalist. Voor dat het groote treffen plaats vond hadden Duslka en Frach al gestreden om de derde en vierde plaats, waarbij de Dultscher Frach in twee ritten zegevierde, telkens door weinig tactisch rijden van Duslka, die zonder twijfel sneller Is dan Frach. Onder doodsche stilte stapten toen Mozzo en Btehter op hun karretjes voor de De profs zijn vanavond ook aan de beurt geweest, en we kunnen Moeskops begroeten in de laatste acht. In de eerste serie kreeg hij Falck Hansen en den Luxemburger Majerus tegen zich. Falck Hansen. kampioen van bet vorig Jaar. woont sedert eenigen Qjd in Parijs in 45 sec.; 45 4/5 sec. 8. 100 M P. Z. en P. C., Nereus 1 i- 1 mln. 18 3/5 sec. 9 100 M. vrije slag dames. 1. B. Westmijae, P. Z. en P. O., in 1 min. 28 sec.; 3. M. Binken 1 min. 35 sec. 9a. 4 x 25 M estafette atfsp. meisjes. 1- F. Z- en P. C. in 1 min. 16 3/5 sei. 10 4 x 50 M. wisselslag estafette heeren. 1. De Ham in 2 min. 36 sec. waardóór deze voor Zich aan eenig vergrijp heeft schuldig gemaakt, de 2e maal den wisselfceker behoudt; 2. Ne- Van andere zijde vernemen Wij nog. dat zien reus I in 2 mln. 36 2/5 sec.; 3. Nereus II m 2 tnln. 44 sec. 11. 4 x 25 M. vrije slag estafette adsp Jon gens. 1. Nereur I in 1 min. 1 1/5 sec.; 2. Ne reus II in 1 min. 4 3/5 sec. 12. 3 x 50 M. vrije slag estafette dames. 1. P. Z. en P. C. in 2 mln. 4 sec., waardoor deze in het bezit komt van den wisselkrans, houdster De Waterlelie; I. L- 10 sec. opnieuw koers te zetten in de richting van Southampton. De bemanning belegde daarna weer een vergadering, en spoedig moest order gegeven worden, voor anker te gaan. De „Rotterdam" Is toen nabij de West Hinder blijven liggen. Maandagochtend te half vijf heeft een loodsboot mariniers agn boord gebracht Het waren 32 man onder commando van een officier. t Een sergeant zette de wachten uit, waarbu vijf ploegen van ieder twee man op de stook plaat post kregen, een post werd gezet voor de hut van den kapitein, terwijl vier ploegen, elk van twee man voor de stookholen op wacht gingen. 32 1/5 sec.; 3. J. Stolp, Nereus in 32 1/5 sec 7. 50 M. schoolslag dames. 1. Annie Cnossen. P Z en P. C. In 40 1'5 sec.; 2. B. Bot, de Ham, Mw De Wee, P. Z. en P. C„ in BINNENLANDSCHE HAVENS IJMUIDEN, aangekomen 6 September: Orpheus, i Miguel, s. Vertrokken 5 September: Assel. ms.. Plymouth; Novatie, mjL. idem; Dolphjjn. ms.. Exmouth; Clto. ms.. Londen, Afon Gwili, s, Blyth; Yewmount, s, Methll; 6e September. Marabou, ms.. Skive; Depute Josselln de Rohan, s, Nantes. IJMUIDEN, aangekomen 6 Sept.: Agnlta. ms., Rouaan; Veste, s, Middl. Zee; Tringa, a Liverpool. "Vertrokken 6 Sept.: Bollan, a R'dam. AMSTERDAM, aangekomen 5 September: Drente, Dusseldorf, ledig. Amst. Dok, Salo- men'-s Shipp. S» Borw. Off.; 6 September: Orpheus. Danzig, stukgoed, Sumatmkade Verg. Cargadoorekantoor; Poelau Laut. Java, stukgoed. Sumatrakade, Mij. Nederland; Mi guel, Huelva, parriet. Rietlanden, Gebr. Scheuer. AMSTERDAM, aangekomen 6 Sept.: Tringa. Liverpool, stukgoed. Handelskade, Holl. Stoomb. Mij.; Agnlta. Rouaan, ledig, Fransche boeien, Ruys Oo.; Veste, Middl. Zee, stukgoed. Su- rlnamekade. Verg. Cargadoorskantoor. hooge snelheid. De knaap zal thans wel prof worden, waar hij gelijk In heeft, en we zullen hem zonder twijfel te zijner tijd ook daar bij de „upper ten” zien. As. Donderdag zal hij. meen Ik. in Amsterdam tegen van Egmond starten en ook daar zonder twijfel winnen, want Jacques is toch verre van fit en komt dit seizoen niet meer op krachten. Daarvoor Is hij te lang thuis geweest, heeft hl) teveel ge reisd in boot en trein. Dat laat zich nu een maal niet ongestraft, daarom ook heeft Chail lot. nummer twee In Los Angelos, hier zoo ge decideerd klop gehad, terwijl de Italtaansche vertegenwoordiger in Califomle. hier maar niet eens aan den start is verschenen, omdat bij nog teveel zee-beenen had. finale wereld-kampioenschap Richter nam zoowel in den eersten als den tweeden rit direct den kop, doch in den eersten rit was Mozzo bij het ingaan van de laatste bocht nog voor. Richter kreeg toen tweemaal 'n „zwiepertje” van den Italiaan, die daarin een meester is. zoo als Ik u reeds vroeger vermeldde, doch de Dultscher won met gedecideerd verschil. In den tweeden rit kreeg Mozzo het zwiepertje te rug, en al is dat geslinger overigens weinig sportief, en diende het zeker in een finale van een wereldkampioenschap amateurs niet voor te komen, niemand vond het erg en Mozzo kreeg zijn verdiende loon. Hl) kon natuurlijk niet meer langs komen, ondanks zijn onge looflijke snelheid op de laatste veertig Meter. Het kampioenschap Is bij den kleinen, ietwat tengeren Dultscher In goede handen. Moeskops heeft me verteld dat Richter goed op z'n flets Zit, maar dat geloof Ik wel. Veronderstel dat iemand, die den Grand Prix gewonnen heeft, zóó op z’n fiets zat als een juffrouw uit Dul- vendrecht, die per veloclpède boodschappen gaat doen in Amsterdam. Maar behalve dan dat Richter goed op z'n fiets zit, heeft hij drie qua- liteiten die hem aan dezen trlomph hielpen: een juiste tactiek, een goed flying spurt en een wondering voor die kracht, want Moeskops is achter in de dertig, terwijl een mannetje als Michard, die 38 is, thans al zoon beetje over z'n hoogte-punt heen Is, een omstandigheid, waaraan meer „gekweekte" renners lijden. Morgenavond gaat het treffen plaats vinden en mocht Ik u tot op heden de juiste tip heb ben gegeven omtrent het al of niet slagen van meerdere rijders (Paillard, van Egmond. Blnda. Moeskops, Richter. Mozzo), deze race is zoo open dat ik slechts Faucheux, Martlnettl, Engel en Moeskops uitschakel voor de eerste plaats. Blijven derhalve over de twee Franschen, Mi chard en Gerardln, de Belg Scherens en Willy Falck Hansen. Ik houd het nog op Michard, wiens-mentaliteit meer dan tot het uiterste ge spitst zal zijn op de zege. Immers voor de an deren is het een wereldkampioenschap, voor Michard een wereldkampioenschap plus een dubbele revanche En wel een revanche tegen Falck Hansen voor de finale van het vorig jaar, toen belden zoowat gelijk eindigden, en de kamprechter Hansen de zege gaf welk een deining daarna 1 en tegen Gerardln, die hem klopte in het Fransche kampioenschap. Enfin, we zullen alen. MIJ. OCEAAN. ALCINOUS. 4 Sept, van Penang n. A'dam. ANTENOR. 5 Sept, van Dairen n. R'dam. ANTILOCHUS. Java n. R'dam. was 5 Sept. 1 u. 55 n_m 126 mijlen Z.W. van Lands End. STENTOR, Java naar Amsterdam, pass. 5 CITY OF FLORIDA. 4 Sept, van Port Swet- Sept. Perim. tenham naar Rotterdam. PHRONTIS. 4 Sept, van Amsterdam te Batavia POLYDORUS, Java naar Amsterdam. 6 Sept van Port Said. MENELAUS. Japan naar Rotterdam, 5 Sept vaa Port Said. in 24 3/5 sec.; 2. J. Marees in 36 3/5 sec.; K. Blekemolen In 37 3/5 sec. 3 50 M. vrije slag adsp meisjes. 1. A. Cnossen, P Z. en P. C in 40 4/5 sec.: 3. B. Westmijae. P. Z. en P. C. ini 49 2/5 sec.; 3. F. Bakker, P.Z. en P. C. in 50 2/5 sec. 5. 50 M. vrije sleg adsp. jongens, 1. O. W. Steljn, Nereus in 33 1/5 sec.: 2. J. S Wegener, Nereus. in 33 4/5 sec.: 3. D. Breeuwer, Ne- reus, in 50 2/5 sec. 6 50 M. vrije slag heeren. 1. J. Kramer, de Han, in 32 sec.; 2. J. van den Berg, Nereus in Verder deelde de chef van de rivierpolitie ons mede, dat er negen vreemdelingen zijn aan gehouden en wel zeven Dultschers. één Pool cn één Bulgaar. Deze leden van de bemanning hebben zich so lidair verklaard met de dienstweigeraars en daar het den heer Van Binsbergen ongewenscht voorkwam, dat vreemdelingen aan boord van Nederlandsche schepen de wet overtreden, heeft hjj hen gearresteerd. Of zU ter beschikking van den Vreemdelin gendienst zullen gesteld worden met gevolg dat zij over de grens gezet worden, óf dat men tegen hen geen verdere maatregelen zal nemen en zij dus weer op vrije voeten zullen worden gesteld, is ook een kwestie welke de justitie te behandelen zal krijgen. Eveneens zal de justitie hebben uit te maken, of er tegen de Nederlandsche leden van de be manning een vervolging zal worden ingesteld De taak van de politie is geweest, rapport op te maken van de gebeurtenissen welke zich aan boord hebben afgespeeld en van die bevindingen verslag uit te brengen aan de justitie die dan uitelndelljk heeft te beslissen of de bemanning Gemeenteraad. De Raad dezer gemeente hield gisteren weder een openbare vergadering onder voorzitterschap van burgemeester N. Dekker. De heer Klokkemeyer was verhinderd. De voorzitter deed onder meer mededeeling van een ingekomen schrijven der Commissie uit de West-Friesche gemeentebesturen. Hier uit moesten we vernemen, dat alle pogingen om van de Regeerlng een toeslag op het be drijf te verkrijgen waren gefaald. De actie is dus als geëindigd te beschouwen. De Regee- ring is echter wel bereid tot medewerking aan diverse vormen van werkverschaffing aan tuin ders en arbeiders. BU werkverschaffing ten bete van particulieren, zullen deze 40 pCt. moeten bijdragen In de loonen. De kans op een steunwet voor den tuinbouw is nog niet geheel verkeken, doch voorloopig zullen de gemeenten zich moeten behelpen met allerlei vormen en maatregelen van werkverschaffing. In verband met deze mededeellngen besloot de Raad tot goedkeuring van een regeling, bijna geheel in den geest als die van den vo. rigen winter, met dien verstande echter, dat het uurloon nu 25 ct. zal bedragen tot een maximum van f 12.50 per week (regen-uren 20 ct.). In overleg met het polderbestuur zal allerlei slootwerk worden aangewezen. Op een vraag van den heer de Wijs moest de voor zitter antwoorden, dat kindertoeslag nog steeds niet Is toegestaan. Op een verzoek, waarvan de motlveerlng ZWEMWEn STRIJDEN BU de alhier gehouden krlngwedstrUden door den nieuwen cursus van de Lagere hebben zich 16 leerlingen In totaal telt de school 76 leer- Dinsdag 6 September. Laat In den namiddag was het Maandag in Rotterdam bekend geworden, dat de directie van de HollandAmerika Ljjn in verband met de moeilijkheden aan boord van het ss. „Rot terdam” besloten had het stoomschip toch maar naar de thuishaven te doen terugkeeren. Het was echter niet bekend, wanneer het schip zou aankomen. OorspronkelUk heette het, dat het schip tot Dinsdagochtend buitengaats zou blU- ven. en eerst ongeveer 10 uur des morgens zou arriveeren. Dit hield verband met maatrege len. die men overwoog tegen de leden van de bemanning te zullen nemen. Later op den avond werd echter bekend, dat het stoomschip ..Rotterdam” zoo spoedig mo gelijk naar Rotterdam zou opstoomen en te 2.35 uur hedenochtend passeerde het stoomschip, dat voorloopig niet in een Nederlandsche haven zou terugkeeren. Hoek van Holland met bestemming naar Rotterdam. Daar het tU ongunstig was. rekende men dat het schip niet voor half vUf voor de kade zou aankomen. Toen wij hedenochtend omstreeks vier uur aan de Wilhelminakade arriveerden, bleek dat de geheele omgeving van de terreinen der Hol- land-Amerlka LUn door de politie was afgezet. Er waren strenge maatregelen getroffen, dat nie mand het terrein van de H.AX. zou betreden; zelfs den leden van de Cohtact-Commlssle werd geen toestemming verleend het terrein te betreden. Omstreeks half vijf kregen wU vanaf den stei ger van de veerboot bU Katendrecht de .Rotter dam" in zicht. De lichten waren grootendeels ge doofd. Drie sleepbooten trokken den Oceaan- stoomer naar den wal. waar ondanks het vroege uur velen op de aankomst van het schip wacht ten. Toen de .Rotterdam” ter hoogte van den linker veerdam was ging er uit de wachtende menigte op de kade een luid hoera op. Aan boord bleef echter alles stil. Het was kwart voor vijf toen bet schip aan de kade gemeerd lag. Sommige leden van de be manning kwamen met hun oagage naar buiten, maar het meerendeel had alles achtergelaten, toen medegedeeld was. dat er in den loop van den ochtend gelegenheid zou worden gegeven de eigendommen van boord te halen. vrije slag heeren. 1. In 1 min 16 sec.; BELGRADO, Zaterda. Wat ik in den vorigen brief over de baan reedn schreef, dat zjj door den stroom verschillende moeilijkheden zou opleveren, wordt volkomen bewaarheid en wel speciaal omdat er bovendien nog een flauwe bocht In zit. Dit geeft n.l. een groot boeivoordeel omdat aan de binnenzijde oe stroom veel sterker Is dan aan de buitenzijde Nu is hier, door den start en de finish eenlgszins scheef te leggen, wel iets aan tegemoet ge komen. doch een dergelijke rivier is dermate grillig in stroomsnelheid en waterstand dat daarin nooit voor honderd procent in voorzien kan worden Zoo zien we dan ook dat de eene boei kennelijk verschil oplevert met de andere, hetgeen n|et alleen niet de Juiste beoordeellng van de praestatie ten goede komt, maar ook ■n onaangenamen. deprlmeerenden Invloed op de roeiers heeft. Doch dergeUJke bezwaren kleven nu eenmaal altijd aan een baan met stroomend water, zoodat we ons daar vooreerst nog maar bl> neer sullen leggen, want verder Is er vrijwel niets op aan te merken; de ligging is prachtig, schilderachtig tusschen de hooge beboschtc oevers, iets boven de stad zelve, die op een hoog gebergte gelegen neerziet op wat aan zijn voet gebeuren gaat; de breedte biedt ruimte voor vijf ploegen, de accomodatie is best, de tri- bunes mooi ruim met uitzicht over de geheele baan. De fine fleur van Belgrado laat zich hier van haar beste zijde zien en wanneer straks de konlng met zijn gevolg op zijn majesteiteU) k schip zal arriveeren, zullen deze wedstrijden eeu merkwaardig, kleurig beeld geven van bet society-leven van een typischen Balkanstaat. Hier tegenover, maar In kleurigheid en fleur niet onderdoende, staat het roeierskamp. Het is een lust voor de oogen al deze gebruinde en ge bronsde kerels in hun slanke gieken te zien wegtrekken over het prachtige, gladde water. Gelukkig Is het de laatste dagen niet zoo warm meer, de roeiers en ook speciaal de onzen had den er zeer van te lijden en er kon slechts vroeg in den ochtend en tegen den avond wor den geoefend. Vandaag was het zelfs bewolkt, een haast ongekende weelde. De stemming vooi- leïding, van het Roelbondbestutir goede hotel waar zij zijn onder- uitstekend, en ze is vanmiddag, toen de eerste races geroeid werden, one wel degelijk tot uiting gekomen in de geleverde prestaties, want geenszins onte vreden mogen we ztjn over den uitslag van van daag. De overwinningen in het nummer twee met stuurman en vier zobder stuurman rljir zeer bemoedigend. Jammer dat de acht zoo snel na de vier moest starten. Immers na deze feil" race hadden de roeiers nog geen half uur om' uit te rusten, zoodat het hier ook zeker voor een deel te wijten Is dat deze het, ondanks eer. prachtige eindspurt, niet tot een overwinning wist te brengen. Het zal nu wel zoo zijn dr.l de vier met stuurman opgeofferd wordt aan de twee, terwijl de keus tusschen vier zonder er. acht wel buitengewoon moeilijk zal zijn, er is dan ook nog niet uitgemaakt op dit oogenbl.k welke ploeg zal starten. Alleen in het nummer vier met stuurman valt na den eersten dag vrij zeker te zeggen wie winnen zal. zeer waar schijnlijk zullen dit de Italianen zijn, die een ploeg hebben die werkelijk op een hooger peil staat; In de andere nummers is eigenlijk neg maar weinig teekenlng gekomen. Wel zijn et eenlge verrassingen, zooals de goede praestatir s van de Tsjechen, die hun heat In de vier met en in de acht In goeden tud wonnen; en het minder goede werk van de Zwitsers, die toch verleden jaar met drie gewonnen nummers be slag wisten te leggen op de Coupe Glandaz. De ItaBanen maken ook niet zoertt geweldigen in- druk, maar we moeten niet vergeten dat hun beste ploeg, de acht, niet van de partij k*n zijn, door haar verblijf te Los Angelos. HOLLAND—AMERIKA LIJN ROTTERDAM. 6 Sept. v.m. van New York te Rotterdam. DAMSTERDIJK, 3 Sept, van Tacoma te R’dam DELFTDIJK, Rotterdam naar Pacific Kust, 2 Sept. nm. 5 uur te Curacao. DINTELDIJK. Pacific Kust naar Rotterdam, 4 Sept. n.m. van Cristóbal. MAASDAM, thuisreis. 5 Sept. n.m. van San tander. DRECHTDIJK. R’dam n. Pacific Kust, pass. 3 Sept. Quessant. T. Kobes, 2- Stolp, mln 16 3/5 sec 3. P. Musch. Nereus. HALCYON LIJN STAD HAARLEM. Bona naar Rotterdam, pass. 5 Sept. Ouessant. MAASBURG, R'dam n. Vancouver, pass. 5 Sept. Bevezler. KON. NED. STOOMB. MIJ. ATLAS. 4 Sept, van Curaqao naar de Boven- windsche Eilanden. AURORA. 5 Sept, van Napels naar Oporto. FAUNA. 5 Sept, van Tarragona te Barcelona GANYMEDES. 5 Sept, van Cavala naar Pi raeus. HEBE. 5 Sept, van Messina naar Palermo. HELDER. Curacao naar Liverpool, was 5 Sept n.m. 7 uur 540 mijlen W van Flores. OBERON. Mlddell. Zee naar Amsterdam, was 5 Sept. n.m. 6 uur 5 mijlen N. van Ouessant. VENUS. 4 Sept, van Rotterdam te Cadlx. RHEA. Havre naar Londen, pass. 5 Sept, n.m 10 uur Lydd. ORPHEUS. 6 Sept, van Danzig te A’dam. RHEA. 6 Sept, van Havre te Londen. HEBE. 6 Sept, van Messina te Palermo. AMAZONE. 6 Sept, van Messina n. Catania. VESTA. 6 Sept, van Middl. Zee te A’dam. - FAUNA. 6 Sept, van Barcelona n. Savona. HERCULES, Algiers n. Bordeaux, pass. 6 Sept. Gibraltar. CLIO, uitreis, was 5 Sept. 7 u. 40 VJn. 30 mijlen Z. van Lands End. TRITON. R’dam n. Middl. Zee. pass. 5 Sept. Bevezier. MARS, R’dam n. Middl. Zee, pass. 5 Sept. Bevezier. ACHILLES. R’dam Sept. Bevezier. KON. PAKETV. MU. TASMAN, Sept, van Kaapstad te Batavia. NIEUW ZEELAND. 5 Sept, van Singapore te Sydney. de P. Z. en P. C„ werden de volgende prijzen behaald. 1. 25 M. schoolslag adsp meisjes beneden 13 Jaar (leden P. Z. en P. C 1. G. de Boer in 23 4/5 sec.; 2. Blekemolen in 24 sec.; 3. B. de Boer In 26 sec. 2 25 M vrjje slag adsp. jongens beneden 13 jaar (leden P. Z. en P. C.) 1. K Westmljze DIVERSE SCHEPEN WINSUM. 4 Sept, van B.-Aires te Rosario. MONICA, ms. 5 Sept, van Hamburg te R'dam. BATAVIER IL o Sept, van R'danr te Gra vesend. WESTLAAN. m a. Antwerpen naar Landen pass. 5 Sept. Vlissingen. NEPTUNUS. m.s., 5 Sept, van Fraserburgh te Hamburg. OCEAAN, m.s., KSppeln naar pass. 4 Sept. Caps Wrath. CATERINA Gérolimlch, 3 Sept, van Constanza naar Amsterdam. ESCAUT. m.s.. 6 Sept, van Parijs te Rotterdam FARMSUM, San Lorenzo n. Antwerpen, pass. 4 Sept. Fernando Noronha. LEERSUM, 4 Sept, van Rosario n. Las Pal mas. De eerste, die de poort van de terreinen der Holland-Amerika Lijn verliet was een tremmet. Omtrent de gebeurtenissen aan boord van het stoomschip deed hij ons het volgende relaas: „Tusschen Plymouth en Boulogne werd Zater dagmiddag aan de passagiers bekend gemaakt, dat het schip niet naar Rotterdam zou opstoo men en dat dientengevolge de passagiers in de Fransche haven Bonlncne zouden worden ont scheept. Het personeel werd hiervan onkundig gelaten. Toevallig zag een bediende In een eerste klas hut een biljet hangen, dat de desbetreffende mededeeling voor de passagiers bevatte. Zaterdagnacht om.Areeks 1 uur kwam de „Rotterdam" op de reede van Boulogne. Groepsgewijze heeft de equipage toen bespro ken, wat haar houding In dezen zou zijn. Öe sloten werd zich telegrafisch In verbinding te stellen met de Contact-Commissle en den Cen- tralen Bond van Transportarbeiders. Weldra kwam het antwoord, waarin de Bond het personeel adviseerde de reis voort te zet. ten. Toen Zondagochtend de passagiers waren ontscheept, werd aan het personeel medege. deeld. dat de „Rotterdam” naar Southampton zou gaan. De bemanning stak daarna de kop pen bU elkaar en met nagenoeg algemeene stemmen werd het besluit genomen niet naar een Engelsche haven te varen. De kapitein, wien dit besluit werd medege deeld, beloofde daarop dat wanneer men be reid was zoo spoedig mogeljjk Boulogne te ver laten hjj achtte de ligplaats voor het schip in de haven aldaar minder gunstig de „Rot terdam” naar huis te zullen laten opstoomen De bemanning nam daarmede genoegen. Vol. gens onzen zegsman heeft de kapitein van de „Rotterdam", de hqer Duiken, de belofte dat hij in de richting van Rotterdam zou varen, niet alleen op eere^oord, doch zëlfs zwart op wit gegeven. Het schip is daarop uit Boulogne vertrokken, doch buiten de boeien bemerkte de beman, ning, dat geen koers gezet werd naar Rotter, dam, doch dat men naar ingeland stevende. Toen men vaststelde, dat de koers inder daad naar Engeland ging, heeft de wacht on middellijk het werk neergelegd, welk voor, beeld terstond door andere groepen van de equipage gevolgd werd. Binnen weinige oogen- blikken was er geen stoom meer en nadat de „Rotterdam” nog ongeveer een kwartier ge dreven had, lag het schip stil. Een uur later kwam de eerste machinist uit naam van kapitein Duiken verklaren, dat men nu Inderdaad koers zou zetten naar Rotter dam. De bemanning, die bü de brug was te hoop geloopen, vroeg toen welke zekerheid de eerste machinist kon geven, dat de kapitein diunaal werkelijk zijn woord zou houden. Hoewel de machinist deze zekerheid niet kon geven, heeft de bemanning het werk hervat hopende, gtet nu werkelijk zou gebeuren, wat er namens den kapitein verklaard was. Alle leden van de equipage gingen vervol, gens op hun posten, waarna richting van Rotterdam opst MIJ. NEDERLAND POELAU LAUT, 6 Sept, van Java te A'dam P. C. HOOFT, uitreis, 6 Sept van Algiers. MARNIX VAN ST. ALDEGONDE wordt Woensdagochtend 6 u. van Batavia te Umulden en 10 u. te Amsterdam verwacht. POELAU TELLO, uitreis, 6 Sept, te Port Said JOHAN VAN OLDENBARNEVELT, uitreis, 6 Sept, van Singapore. ROTT. ÏXOYD PALEMBANG, uitreis, pass. 5 Sept. Point de Oalle. GAROET. uitreis, pass. 5 Sept. Ouessant. KOTA PINANG, 3 Sept, van Rotterdam te B»- tavta. i haast ongekende onder onze roeiers is. ook dank zij de treffelijk leiding, van het en het goede hotel waar gebracht, uitstekend, en ze de eerste races geroeid werden, degelijk tot uiting gekomen in BOVENKARSPEL (Station) ,J> Tuin bouw” Aardappelen Fijne 0.50; Kleine 105125; Eigenheimers f 0.90; aanvoer 1200 baal: Uien: Graf 1-30—130; Groote gele 1 25—1 46; Drielingen 0.80—0.95; Nep 2 50 —2 70; aanvoer 295 baal; Bloemkool, e aoort f 6 10—14 00 2e soort 3.50—7 90; 3e soort 0.76; per 100 stuks- aanvoer 3900 stuks; Roo- de kool f 1301 eo per 100 KG.; aanvoer 15500 K.O.; Gele kool 0.70—1.80 per 100 K G aanvoer 18600 K.G.; Witte kool 0 60 —0.90 per 100 K.G; aanvoer 13700 KG Augurken: fijn f 0.15—018. fijn bast, 0.30— 0.50 per baal, aanvoer 1700 baal. PURMEREND. 6 Sept. „Afslagvereen. Beemster Purmerend en Omstr.” Aardappe. len: Schotsche muizen 0.360.54, BI. Eigen heimers 0.23—0.53. pet kist (25 K.O.); Sla- boonen: Dubbele 0.300 87, ld. a dr. f 0 30 —1.02; Enkele f 0.30; id. A dr. 0 45-*« 61; SnlJboonen: Stok 0.301.70; Stam breede 030—140; alles per zak <15 K.G.); Prfilmev 31—40 per 100 K.Q.: Spinazie 0 54—0 61 per mand 5? K.O.); Sla 3.60 per 100 krop. Andijvie f 0.150.50 per kist; Wortelen f 8.00 per 100 bos; Uien 0.58 per 36 KG.; Appels. Zoete Bellefleur 11; Bramley Seedling 3 9; Codlin Keswick f 30: Fisher’s" Eeratling Transparante de Cronsels 6—18; Tulpappel. rode 8—16: Peren: Clapp's Favo rite 1327; Seigneur d’Esperen f 1»—24; Trlomphe de Vienne f 10—19; alles per 100 K.G. PURMEREND, 8 Sept. ElerenvelUng. >0019 stuks eendeneieren, prijs f 2.953.25 per 100; 60 000 stuks kipeiereti. 70-80 Kj 5.50—6: 65- 66K.g 5 20—5.50; 63-64 K g. 5.10—5.30; 60—63 K g. 4.90—5.20; 68-59 K g. 4,80—5,10; 86-57 K«. 4.70—6; 53-65 K g 4 30—6; 60-^2 KJL 4.10 -4,40; 40-49 JLj. 3.40—L hardst. „Big Pete” nam den kop en stond dien eenvoudig niet meer af. Deze repechages werden gewonnen behalve door onzen Hollander door Engel. Kaufmann en Honeman. waarbij in de laatste race Hone- man er alleen tusschen uittrok en met veertig meter voorsprong nog 13 sec. reed over de laat ste tweehonderd meter, een prestatie die veel zegt, maar overigens niet pielt voor veel gochetn inzicht van den Yank, die immers dienzelfden 1 avond nog moest rijden en zich nu zonder eenlge noodzaak nog even dood ging spurten. In de finale der repechages kwam derhalve dit edele viertal, en de nummers één en twee zou den worden geclasseerd bij de zes winnaars van de serie, te weten Falck Hansen, Michard, Gerardln. Faucheux. Scherens en Martlnettl Ook deze race won Moeskops, en Engel werd tweede. Als het met de kwart-flnale een beetje meeloopt zien we derhalve Moeskops nog vech ten om de derde en vierde plaats. Ik heb be- v. Meerdervoort 479, handelende onder de firma Martills Modemagazijnen. G. van Welzenls, koopman. Leiden, Haarlem merstraat 399. 3 September: O. Doets, handelaar in auto’s en rijwielen, Breda, Tramslngel 3. J. P. Welters van Aarsen, manufacturier, Oud-Gastel. O. Oord, Tilburg, Da Oostastraat X O. van DuUeman, koopman en schilder. Tholen. A. van Mechelen, koopman. Steenbergen. J. Meyers, koopman en winkelier, Oisterwük A. J. N. Kerssemakers, handelende onder den naam Uitgeverij ..Het Sinjaal’, OisterwUk B 336. E. Bron, timmerman, Lutjegast gem. Groote gast. W. Slewertsen, Naxsaukade 344. J. M. H. Hermans. Amsterdam. P. O. Hooft- straat 107 L A. Pleket, echtgenoote van J. L. Muller, open bare koopvrouw, Amsterdam. Haagendoom- weg 68. J. F. Lieshout, winkelier, Amsterdam, Haar lemmerdijk 5. Jac. Willard, confectiewinkelier, Laren (N.-H.) Brink 26. D. Ulterwljk. handelsagent, Amsterdam, N2 Voorburgwal 33. A. Laufer, Amsterdam, HeUlgeweg 33. M. Metier, handelende onder de firma M. Ph Meiler, Bussum, Regentesselaan 30. Onderlinge Waarborg Mij. „De Twee Ver- eenlgden". Amsterdam. Hornweg F 350. Bij arrest van het Gerechtshof Amsterdam d.d. 19 Aug., is vernietigd bet door de Recht bank op 27 Jifll uitgesproken faillissement van Ph. de Beer, koopman, Amsterdam, Wouwer- manstraet 30. W. Goester, geheel onjuist was van enkele ingezetenen om vergoeding van reiskosten voor hun kinde ren naar de U. L. O. school te Alkmaar, werd conform het advies van B. en W. afwijzend beschikt. De bewoners van wijk C. hadden rich tot B. en W. gewend met een adres inzake het vervallen van de avond-postbestelling. Hiervan ondervinden deze ingezetenen veel ongerief vooral is dat lastig op Zaterdagavond. De voor zitter had dienaangaande reeds een onderhoud gehad met den directeur der P.T.T. te Alk maar, echter zonder resultaat. B. en W. ste den den Raad thans voor, alsdan nog tetracn ten een Zaterdagavondbestelling Ingevoerd te krijgen. De Raad ging hiermede accoord. Weth. de'Boer zeide nog, dat de post, die Vrijdagsavonds uit Amsterdam wordt verzon, den, eerst ’s Maandags wordt bezorgd. In de commissie betreffende Ingekomen be zwaarschriften tegen afvoer van den legger der wegen var» het kg. Kerkpad te Wogmeer werden gekozen de heeren de Boer, de Haan en Henselmans. De bijdrage aan het Lyceum te Alkmaar werd In verband met de ongunstige tijdsom standigheden en de toename van het aantal leerlingen teruggebracht van 150 op 100 per leerling. BU de vaststelling van bet maximum-aantal vergunningen was de Raad, volgens het oor- del van den Minister, wat te ver gegaan met zjjn bemoeiingen in verband met de ééne ver gunning in wijk O. Besloten werd nu dit aan tal vast te stellen op 3 in wUk A en 1 in wUk O. In de Commissie van Toericht op het Ik O. werd gekozen zuster G. M. Wielart. Aan den gemeente-veldwachter werd weder. pass. 5 jat schip in de >mde. Het was toen Zondagochtend omstreeks ne gen uur. Zondagmiddag omstreeks 3 uur was men in de omgeving gekomen van het lichtschip „West Hinder.” Toen nam het schip plotseling een draal om opnieuw koers te zetten in de richting van Opgegeven door v. <L Graaf Co. N.V. (Afd. HandelsinformaUer)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 3