Uitsluitend sprintschotels
De staking op de „Rotterdam”
IN BELGRADO
WORDT RICHTER PROF?
MARKTEN
3
Stoker gearresteerd
PURMEREND
belastlng-plaatjes-ellende
STOOMV AART LIJNEN
Een trimmer vertelt
FAILLISSEMENTEN
PROVINCIAAL NIEUWS
OBDAM
Hond en
en
Big Pete
Harder
I
WOENSDAG 7 SEPTEMBER
Negen vreemdelingen
aangehouden
WAT ER AAN BOORD
GEBEURDE
Aankomst van het schip te Rotter
dam. De geheele omgeving
door politie af gezet
Het Hollandsche enthousiasme is
niet te blusschen
J-
j.
De staking breidt zich uit
paardenrennen trok
ken veel meer publiek
Naar Engeland
Ook civiel personeel legt
het werk neer
Du lieman,
garagehouder. Amsterdam
te
Rotterdam.
LAGERE LANDBOUWSCHOOL
I
Rotterdam.
I
I
Blekemolen in 24 sec.; 3. B
Middl. Zee,
n.
3.
Ne-
Diamante te
van
Manchester
i
i
5
5
Bi
5
ROTTERDAMSE. AMERIKA LIJN.
ALPHERAT, uitreis. 5 Sept, te Montevideo.
-vorige
2. Nereus in 2 min.
aar
>ke
aar
ria
te-
ma
s, Danzig; Poelau Laut, ma., Java;
Huelva.
STAD ZAANDAM. 5 Sept, van Lissabon te
Bilbao.
STAD AMSTERDAM, Vlaardlngen n. Lulea.
pass. 5 Sept. Holtgnau.
VREDENBURG. 5 Sept, van B. Aires naar
Rosario.
STAD ARNHEM, pass. 5 Sept. Gibraltar.
dat 1
en tl
üit-
I J-
de
en
Tenslotte werden de opvarenden in clubjes
van zes man nogmaals voor den gezagvoerder
geleid. Maar weer gaven zU -— volgens onzen
zegsman met gebalde vuisten te kennen, dat
Zij alleen aan het werk zouden gaan, wanneer
het schip naar Rotterdam zou gaan.
De kapitein heeft daarop overleg gepleegd
met de directie van de Holland—Amerika LUn
te Rotterdam en heeft voorgesteld het stoom
schip naar Rotterdam te doen terugkeeren.
Van andere zijde vernemen wl) dat het be
sluit van de directie om het schip te doen te
rugkeeren, mede is beïnvloed door het feit, dat
men in Southampton moeilijkheden verwachtte
met het verkrijgen van bunkerkolen.
Van definitieve prognoses valt nog weinig te
zeggen-; het is zeker dat Holland in twee met
stuurman en vier zonder een goede kans maakt,
ilië favoriet is voor vier met stuurman
e zonder, terwijl ik aan Hongarije de
:ans geef in de acht. Definitief valt er
weinig te zeggen, zoonls ik reeds relde zijn er
nog andere factoren dan het roeien alleen, die
de prognose op de meest radicale manier de
bodem kunnen inslaan. Hoe hef ook zU echter,
onze laatste ploeg moet geslagen zijn alvorens
het enthousiasme In het Hollandsche kamp ge-
bluscht zal zijn.
P’
er
BH
on
ad.
L
o
tr
Q
n
!T
U to
•vor-
rom
mu-
rui-
/30
uien
em-
-30,
elen
tea
en
on
na
n-
.n
ar-
H.
rate
M.
»ifl:
>en;
en
nd
en
de
inde
in-
aald
verd
le
7,
rt
HOLLAND O.AZIE LIJN.
SEROO6KERK. thuisreis. 5 Sept van Genua.
Vanochtend hebben wij een onderhoud gehad
met den hoofdinspecteur van politie, den hder
E. van Binsbergen, die vannacht met eenlge re
chercheurs per polltieboot n het stoomschip
..Rotterdam” tegemoet is gevaren.
Hij deelde ons mede tusschen Schiedam en
Vlaardlngen aan boord te zijn gegaan en dat
hem onmiddellijk gefrappeerd had de groote
rust die er op het schip heerschte. Op het dek
was niemand te zien en uit niets kreeg hij den
indruk dat hier een bemanning aan boord was.
die op een gegeven moment „het bijltje erbij
neer had gelegd”. Een wandeling over het schip
schonk hem al heel spoedig de overtuiging, dat
hier van muiterij van de equipage niet gespro
ken kon worden.
Hij verklaarde verder een gesprek te hebben
gehad met kapitein Duiken en inzage te hebben
gehad van het scheepejournal, doch hU wenschte
zich omtrent het een en ander niet uit te laten.
Er was aanleiding voor hem geweest tot ar
restatie over te gaan van den 27-jarlgen stoker
L. R„ als verdacht van muiterij.
Op onze vraag of deze arrestatie hkd plaats
gehad op verzoek van den gezagvoerder, zeide
de heer Van Binsbergen, het antwoord te moe
ten schuldig blijven. HU kon niets anders zeg
gen dan dat de stoker vermoedelijk een bedrei
ging geult heeft tegenover den kapitein en dal
de justitie verder zal hebben uit te maken of
er tegen den man een vervolging zal worden in
gesteld.
JAVA—NEW YORK LIJN
SOEKABOEMI, 4 Sept, van New York te Ba
tavia.
maar raakte daar zoo uit vorm dat hij twee
maanden naar Kopenhagen teruggegaan is om
er weer zijn oude snelheid terug te krijgen.
Moeskops nam in deze serie den kop en heeft
dien behouden tot even voor de streep, toen
hij met gering verschil door den Deen werd
geslagen. Hjj kwam toen in de repechage met
den Zwitser Richli en een Deen die luisterde
naar den in zijn beroep zeer welkomen naam
van Harder. Het was echter zoo: Harder ging
hard. Richli ging harder en Moeskops ging het
binrrlfif. Rior Rr*t*»** nam Hnn Irnn otzxnrl Hion
HOLLAND—AFRIKA LUN
AMSTELKERK. thuisreis, 6 September té Ant
werpen.
MELISKERK, 6 September van Rurban naai
East London.
KLIPFONTEIN. thuisreis, pass. 5 Sept. Perim
RIETFONTEIN, uitreis, pass. 5 Sept. Perim.
NIJKERK, 4 Sept, van Durban te Lorenzo
Marques.
rijwielhandelaar,
Heer Frankenstraat 30.
C. de Kogel, zonder beroep, Rotterdam, Wol-
phaertsbocht 117.
K. Demmendaal, meubelmaker,
Oudelandstraat 70.
M. C. Pleune, koopman In onroerende goede
ren, Schiedam, van Ostadelaan 67, kantoor
Hofplein 3b, Rotterdam.
N V. Scheepvaart Mij. „Septima”. HUlevUet
26b. Rotterdam.
Handels vennootschap onder de firma Edison
Vulpen Import Mij, Rotterdam, Bergschelaan
216 en de vennooten A. I. Reuzen, Rotterdam.
Bergschelaan 216 en A. van Diem, Diergaarde-
laan 20. Rotterdam.
G. J. de Baan, wed. H. Binnendijk, Maasland.
Heerenstraat 6.
In de week van 29 Aug.3 September zijn in
Nederland 81 faillissementen uitgesproken.
Opgeheven wegens gebrek aan actief de fail
lissementen van:
J. v. d. Graaf. Den Haag.
Pieter Slingerland, Capelle a. d. IJssel, Dorp
straat 18.
K. Nleborg, koopman, Groningen.
OOTMARSUM, 4 Sept.
Dieppe.
BATAVIER HL 4 Sept, van R'dam te Gta-
vesend.
ARY SCHEFFER, 3 Sept, van R'dam naar
Havre.
POELDIEP, 3 Sept, van R'dam naar Kings-
lynn.
PRIMA. m.s, 3 Sept, van Maassluis n. Hull.
MAAS. 3 Sept, van R'dam n. Hamburg.
MAARTJE, ms„ 3 Sept, van Tetgnmouth te
Antwerpen.
ERETZA MENDI, Bona n. Velsen, pass. 3
Sept. Gibraltar.
FLANDRIA, (Zweed),.2 Sept, van Gothenburg
n. Amst.
MARGRIETHA, nu. 29 Aug. van Zwolle te
Moss.
NEPTUNUS. m.s., 2 Sept, van Fraserburgh via
Hamburg n. Danzig.
OCEAAN, m s.. Kappeln n. Manchester, pass.
3 Sept. Dunnet Head.
OLDAMBT, m.s., 2 Sept, van Peterhead nkar
Voor
Landbouwschool,
aangemeld,
lingen.
onder de gearresteerde schepelingen de Duit-
scher Demuth bevond, een vroegere kok van het
ss. ..Indrapoera” van den Rotterdamschen
Lloyd.
Deze heeft zich destijds buitengewoon ver
dienstelijk gemaakt bij het overbrengen van
exotische visschen voor de Rotterdamsche Dier
gaarde.
Ook heeft hij in opdracht van de Nederland-
sche Heide Maatschappij forellen mee naar in-
dië genomen om te trachten, deze* visschen te
laten acclimateeren.
om toegestaan een cursus te volgen, gegeven
door de Commissie voor vakonderrlcht der
Gemeente.politie.
De voorzitter deed de verheugende mededee
ling, dat het voordeellg saldo van de gemeen-
le.rekening 1931 later hooger Is gebleken. In
plaats van 14.480 moet dit worden 15.187.41.
Aan het eind der vergadering bracht weth.
tl.use.mans den voorzitter dank voor zijn gul-
acid om het Raadhuis steeds zoo fraai moge
luk te maken. Ook nu weer was de Raadszaal
verfraaid met een paar mooie schilderstukken.
•Wederkeeng dankte de Burgemeester, die hier,
na de vergadering sloot.
Geestelyke Adviseurs. Onder dankbetui
ging voo rde bewezen diensten is door Z. H.
race, den Bisschop van Haarlem eervol ontslag
verleend als geestelijk adviseur van den R. K.
Volksbond met onderaf deellngen, aan den
weleerw. heer C. Pouw, die daardoor gelegen-
neid krijgt, zich nog meer aan het jeugdwerk
te wijden.
De weleerw. heer 8. Stroek is door Z. H.
K»r benoemd tot geesteluk adviseur der R. K.
Reclasseering afd. Hoorn.
Tot adviseur van den R. K. Volksbond en
onderafdeellngen, van de KK.M.V. „de Hun
ze” en van „Francisca Romana” is benoemd
de weleerw. heer G. Regeer.
JAVA-CHINA-JAPAN LUN.
TJILEBOET, 5 Sept, van Hongkong
Bij de politie alhier is kennis gegeven van
het* verliezen van een belastlngplaatje.
Door een ander is bij de politie kennis
gegeven, dat in een café van den heer F., alhier,
een belastlngplaatje van zijn rijwiel is ont
vreemd.
1 September: J. P. van Koert, winkelier, Den
Haag. Beek laan 167.
R. Rokkle, koopvrouw, Den Haag, Charlotte
de Bourbonstraat 16.
N. Korenhof. sigarenmagazijn „Concurrent”
Pelikaanstraat 24, Lelden.
H. W. Benoist, weduwe van E. Richardz. koop
vrouw, Den Haag. Vondelstraat 246, handelende
onder den naam firma Maison Benoist.
H. L. J. M. Timmermans, Den Haag, Laan
Maandagochtend heeft ook een groot gedeel
te van het civiele personeel het werk neerge
legd. De koks waren 'evenwel aan het werk ge-
blevenl
ROME, Zaterdagavond
Hedenavond werd ons een souper geserveerd
van louter sprintschotels. Series en repechages
der profs, kwart, halve- en heele finale der
amateurs. Voor fijnproevers een mooi pro
gramma. met niets dan sterren. Doch ook al
had de „Unlone Velocepldestlca Italiana" ten
einde raad, om meer publiek te lokken, op alle
muren en schuttingen dezer oude stad namen
doen plakken als Richter, Duslka, Mozzo, het
gaf geen zier. Duizenden en duizenden trokken
dezen avond in de richting van de wielerbaan,
doch ze gingen juist tien stapjes verder, naar
de Villa Glori, waar de paardjes liepen, of
naar de hondenrennen. die ook pal achter het
Stadion gehouden worden.
De simpele paar honderd menschen dat wa
ren de oude getrouwen. Dat kon men direct
merken bij de eerste race, waarin Ulrich start
te. Immers Ulrich was de man die zijn serie
gewonnen had wegens distanceering van Polio,
u weet wel, het kussen-kogelfleschjes-lncldent.
Welnu, nauwelijks stapte Ulrich op z’n flets of
de Italianen aan den overkant rooken onraad
en een oorverdoovend gehuil steeg ten tweeden
male op. Doch het luwde gelukkig weer spoedig.
Zooals ik u Donderdag reeds voorspelde ia
het uitgekomen. Richter heeft gewonnen en
Mozzo was de andere finalist. Voor dat het
groote treffen plaats vond hadden Duslka en
Frach al gestreden om de derde en vierde
plaats, waarbij de Dultscher Frach in twee
ritten zegevierde, telkens door weinig tactisch
rijden van Duslka, die zonder twijfel sneller Is
dan Frach. Onder doodsche stilte stapten toen
Mozzo en Btehter op hun karretjes voor de
De profs zijn vanavond ook aan de beurt
geweest, en we kunnen Moeskops begroeten in
de laatste acht. In de eerste serie kreeg hij
Falck Hansen en den Luxemburger Majerus
tegen zich. Falck Hansen. kampioen van bet
vorig Jaar. woont sedert eenigen Qjd in Parijs
in 45 sec.;
45 4/5 sec.
8. 100 M
P. Z. en P. C.,
Nereus 1 i-
1 mln. 18 3/5 sec.
9 100 M. vrije slag dames. 1. B. Westmijae,
P. Z. en P. O., in 1 min. 28 sec.; 3. M. Binken
1 min. 35 sec.
9a. 4 x 25 M estafette atfsp. meisjes. 1- F. Z-
en P. C. in 1 min. 16 3/5 sei.
10 4 x 50 M. wisselslag estafette heeren.
1. De Ham in 2 min. 36 sec. waardóór deze voor
Zich aan eenig vergrijp heeft schuldig gemaakt, de 2e maal den wisselfceker behoudt; 2. Ne-
Van andere zijde vernemen Wij nog. dat zien reus I in 2 mln. 36 2/5 sec.; 3. Nereus II
m 2 tnln. 44 sec.
11. 4 x 25 M. vrije slag estafette adsp Jon
gens. 1. Nereur I in 1 min. 1 1/5 sec.; 2. Ne
reus II in 1 min. 4 3/5 sec.
12. 3 x 50 M. vrije slag estafette dames. 1.
P. Z. en P. C. in 2 mln. 4 sec., waardoor deze in
het bezit komt van den wisselkrans,
houdster De Waterlelie; I. L-
10 sec.
opnieuw koers te zetten in de richting van
Southampton. De bemanning belegde daarna
weer een vergadering, en spoedig moest order
gegeven worden, voor anker te gaan.
De „Rotterdam" Is toen nabij de West Hinder
blijven liggen. Maandagochtend te half vijf heeft
een loodsboot mariniers agn boord gebracht
Het waren 32 man onder commando van een
officier. t
Een sergeant zette de wachten uit, waarbu
vijf ploegen van ieder twee man op de stook
plaat post kregen, een post werd gezet voor de
hut van den kapitein, terwijl vier ploegen,
elk van twee man voor de stookholen op wacht
gingen.
32 1/5 sec.; 3. J. Stolp, Nereus in 32 1/5 sec
7. 50 M. schoolslag dames. 1. Annie Cnossen.
P Z en P. C. In 40 1'5 sec.; 2. B. Bot, de Ham,
Mw De Wee, P. Z. en P. C„ in
BINNENLANDSCHE HAVENS
IJMUIDEN, aangekomen 6 September:
Orpheus, i
Miguel, s.
Vertrokken 5 September:
Assel. ms.. Plymouth; Novatie, mjL. idem;
Dolphjjn. ms.. Exmouth; Clto. ms.. Londen,
Afon Gwili, s, Blyth; Yewmount, s, Methll;
6e September. Marabou, ms.. Skive; Depute
Josselln de Rohan, s, Nantes.
IJMUIDEN, aangekomen 6 Sept.: Agnlta.
ms., Rouaan; Veste, s, Middl. Zee; Tringa, a
Liverpool.
"Vertrokken 6 Sept.: Bollan, a R'dam.
AMSTERDAM, aangekomen 5 September:
Drente, Dusseldorf, ledig. Amst. Dok, Salo-
men'-s Shipp. S» Borw. Off.; 6 September:
Orpheus. Danzig, stukgoed, Sumatmkade
Verg. Cargadoorekantoor; Poelau Laut. Java,
stukgoed. Sumatrakade, Mij. Nederland; Mi
guel, Huelva, parriet. Rietlanden, Gebr.
Scheuer.
AMSTERDAM, aangekomen 6 Sept.: Tringa.
Liverpool, stukgoed. Handelskade, Holl. Stoomb.
Mij.; Agnlta. Rouaan, ledig, Fransche boeien,
Ruys Oo.; Veste, Middl. Zee, stukgoed. Su-
rlnamekade. Verg. Cargadoorskantoor.
hooge snelheid. De knaap zal thans wel prof
worden, waar hij gelijk In heeft, en we zullen
hem zonder twijfel te zijner tijd ook daar bij
de „upper ten” zien. As. Donderdag zal hij.
meen Ik. in Amsterdam tegen van Egmond
starten en ook daar zonder twijfel winnen,
want Jacques is toch verre van fit en komt dit
seizoen niet meer op krachten. Daarvoor Is
hij te lang thuis geweest, heeft hl) teveel ge
reisd in boot en trein. Dat laat zich nu een
maal niet ongestraft, daarom ook heeft Chail
lot. nummer twee In Los Angelos, hier zoo ge
decideerd klop gehad, terwijl de Italtaansche
vertegenwoordiger in Califomle. hier maar niet
eens aan den start is verschenen, omdat bij
nog teveel zee-beenen had.
finale wereld-kampioenschap Richter nam
zoowel in den eersten als den tweeden rit direct
den kop, doch in den eersten rit was Mozzo bij
het ingaan van de laatste bocht nog voor.
Richter kreeg toen tweemaal 'n „zwiepertje” van
den Italiaan, die daarin een meester is. zoo
als Ik u reeds vroeger vermeldde, doch de
Dultscher won met gedecideerd verschil. In
den tweeden rit kreeg Mozzo het zwiepertje te
rug, en al is dat geslinger overigens weinig
sportief, en diende het zeker in een finale van
een wereldkampioenschap amateurs niet voor
te komen, niemand vond het erg en Mozzo
kreeg zijn verdiende loon. Hl) kon natuurlijk
niet meer langs komen, ondanks zijn onge
looflijke snelheid op de laatste veertig Meter.
Het kampioenschap Is bij den kleinen, ietwat
tengeren Dultscher In goede handen. Moeskops
heeft me verteld dat Richter goed op z'n flets
Zit, maar dat geloof Ik wel. Veronderstel dat
iemand, die den Grand Prix gewonnen heeft,
zóó op z’n fiets zat als een juffrouw uit Dul-
vendrecht, die per veloclpède boodschappen
gaat doen in Amsterdam. Maar behalve dan dat
Richter goed op z'n fiets zit, heeft hij drie qua-
liteiten die hem aan dezen trlomph hielpen:
een juiste tactiek, een goed flying spurt en een wondering voor die kracht, want Moeskops is
achter in de dertig, terwijl een mannetje als
Michard, die 38 is, thans al zoon beetje over
z'n hoogte-punt heen Is, een omstandigheid,
waaraan meer „gekweekte" renners lijden.
Morgenavond gaat het treffen plaats vinden
en mocht Ik u tot op heden de juiste tip heb
ben gegeven omtrent het al of niet slagen van
meerdere rijders (Paillard, van Egmond. Blnda.
Moeskops, Richter. Mozzo), deze race is zoo
open dat ik slechts Faucheux, Martlnettl, Engel
en Moeskops uitschakel voor de eerste plaats.
Blijven derhalve over de twee Franschen, Mi
chard en Gerardln, de Belg Scherens en Willy
Falck Hansen. Ik houd het nog op Michard,
wiens-mentaliteit meer dan tot het uiterste ge
spitst zal zijn op de zege. Immers voor de an
deren is het een wereldkampioenschap, voor
Michard een wereldkampioenschap plus een
dubbele revanche En wel een revanche tegen
Falck Hansen voor de finale van het vorig jaar,
toen belden zoowat gelijk eindigden, en de
kamprechter Hansen de zege gaf welk een
deining daarna 1 en tegen Gerardln, die hem
klopte in het Fransche kampioenschap. Enfin,
we zullen alen.
MIJ. OCEAAN.
ALCINOUS. 4 Sept, van Penang n. A'dam.
ANTENOR. 5 Sept, van Dairen n. R'dam.
ANTILOCHUS. Java n. R'dam. was 5 Sept.
1 u. 55 n_m 126 mijlen Z.W. van Lands End.
STENTOR, Java naar Amsterdam, pass. 5
CITY OF FLORIDA. 4 Sept, van Port Swet-
Sept. Perim.
tenham naar Rotterdam.
PHRONTIS. 4 Sept, van Amsterdam te Batavia
POLYDORUS, Java naar Amsterdam. 6 Sept
van Port Said.
MENELAUS. Japan naar Rotterdam, 5 Sept
vaa Port Said.
in 24 3/5 sec.; 2. J. Marees in 36 3/5 sec.;
K. Blekemolen In 37 3/5 sec.
3 50 M. vrije slag adsp meisjes. 1. A. Cnossen,
P Z. en P. C in 40 4/5 sec.: 3. B. Westmijae.
P. Z. en P. C. ini 49 2/5 sec.; 3. F. Bakker, P.Z.
en P. C. in 50 2/5 sec.
5. 50 M. vrije sleg adsp. jongens, 1. O. W.
Steljn, Nereus in 33 1/5 sec.: 2. J. S Wegener,
Nereus. in 33 4/5 sec.: 3. D. Breeuwer, Ne-
reus, in 50 2/5 sec.
6 50 M. vrije slag heeren. 1. J. Kramer, de
Han, in 32 sec.; 2. J. van den Berg, Nereus in
Verder deelde de chef van de rivierpolitie
ons mede, dat er negen vreemdelingen zijn aan
gehouden en wel zeven Dultschers. één Pool cn
één Bulgaar.
Deze leden van de bemanning hebben zich so
lidair verklaard met de dienstweigeraars en
daar het den heer Van Binsbergen ongewenscht
voorkwam, dat vreemdelingen aan boord van
Nederlandsche schepen de wet overtreden, heeft
hjj hen gearresteerd.
Of zU ter beschikking van den Vreemdelin
gendienst zullen gesteld worden met gevolg
dat zij over de grens gezet worden, óf dat men
tegen hen geen verdere maatregelen zal nemen
en zij dus weer op vrije voeten zullen worden
gesteld, is ook een kwestie welke de justitie te
behandelen zal krijgen.
Eveneens zal de justitie hebben uit te maken,
of er tegen de Nederlandsche leden van de be
manning een vervolging zal worden ingesteld
De taak van de politie is geweest, rapport op
te maken van de gebeurtenissen welke zich aan
boord hebben afgespeeld en van die bevindingen
verslag uit te brengen aan de justitie die dan
uitelndelljk heeft te beslissen of de bemanning
Gemeenteraad. De Raad dezer gemeente
hield gisteren weder een openbare vergadering
onder voorzitterschap van burgemeester N.
Dekker.
De heer Klokkemeyer was verhinderd.
De voorzitter deed onder meer mededeeling
van een ingekomen schrijven der Commissie
uit de West-Friesche gemeentebesturen. Hier
uit moesten we vernemen, dat alle pogingen
om van de Regeerlng een toeslag op het be
drijf te verkrijgen waren gefaald. De actie is
dus als geëindigd te beschouwen. De Regee-
ring is echter wel bereid tot medewerking aan
diverse vormen van werkverschaffing aan tuin
ders en arbeiders. BU werkverschaffing ten
bete van particulieren, zullen deze 40 pCt.
moeten bijdragen In de loonen. De kans op
een steunwet voor den tuinbouw is nog niet
geheel verkeken, doch voorloopig zullen de
gemeenten zich moeten behelpen met allerlei
vormen en maatregelen van werkverschaffing.
In verband met deze mededeellngen besloot
de Raad tot goedkeuring van een regeling,
bijna geheel in den geest als die van den vo.
rigen winter, met dien verstande echter, dat
het uurloon nu 25 ct. zal bedragen tot een
maximum van f 12.50 per week (regen-uren
20 ct.). In overleg met het polderbestuur zal
allerlei slootwerk worden aangewezen. Op een
vraag van den heer de Wijs moest de voor
zitter antwoorden, dat kindertoeslag nog steeds
niet Is toegestaan.
Op een verzoek, waarvan de motlveerlng
ZWEMWEn STRIJDEN
BU de alhier gehouden krlngwedstrUden door
den nieuwen cursus van de Lagere
hebben zich 16 leerlingen
In totaal telt de school 76 leer-
Dinsdag 6 September.
Laat In den namiddag was het Maandag in
Rotterdam bekend geworden, dat de directie
van de HollandAmerika Ljjn in verband met
de moeilijkheden aan boord van het ss. „Rot
terdam” besloten had het stoomschip toch maar
naar de thuishaven te doen terugkeeren. Het
was echter niet bekend, wanneer het schip zou
aankomen. OorspronkelUk heette het, dat het
schip tot Dinsdagochtend buitengaats zou blU-
ven. en eerst ongeveer 10 uur des morgens zou
arriveeren. Dit hield verband met maatrege
len. die men overwoog tegen de leden van de
bemanning te zullen nemen.
Later op den avond werd echter bekend, dat
het stoomschip ..Rotterdam” zoo spoedig mo
gelijk naar Rotterdam zou opstoomen en te 2.35
uur hedenochtend passeerde het stoomschip, dat
voorloopig niet in een Nederlandsche haven zou
terugkeeren. Hoek van Holland met bestemming
naar Rotterdam. Daar het tU ongunstig was.
rekende men dat het schip niet voor half vUf
voor de kade zou aankomen.
Toen wij hedenochtend omstreeks vier uur
aan de Wilhelminakade arriveerden, bleek dat
de geheele omgeving van de terreinen der Hol-
land-Amerlka LUn door de politie was afgezet.
Er waren strenge maatregelen getroffen, dat nie
mand het terrein van de H.AX. zou betreden;
zelfs den leden van de Cohtact-Commlssle
werd geen toestemming verleend het terrein te
betreden.
Omstreeks half vijf kregen wU vanaf den stei
ger van de veerboot bU Katendrecht de .Rotter
dam" in zicht. De lichten waren grootendeels ge
doofd. Drie sleepbooten trokken den Oceaan-
stoomer naar den wal. waar ondanks het vroege
uur velen op de aankomst van het schip wacht
ten. Toen de .Rotterdam” ter hoogte van den
linker veerdam was ging er uit de wachtende
menigte op de kade een luid hoera op. Aan
boord bleef echter alles stil.
Het was kwart voor vijf toen bet schip aan de
kade gemeerd lag. Sommige leden van de be
manning kwamen met hun oagage naar buiten,
maar het meerendeel had alles achtergelaten,
toen medegedeeld was. dat er in den loop van
den ochtend gelegenheid zou worden gegeven de
eigendommen van boord te halen.
vrije slag heeren. 1.
In 1 min 16 sec.;
BELGRADO, Zaterda.
Wat ik in den vorigen brief over de baan reedn
schreef, dat zjj door den stroom verschillende
moeilijkheden zou opleveren, wordt volkomen
bewaarheid en wel speciaal omdat er bovendien
nog een flauwe bocht In zit. Dit geeft n.l. een
groot boeivoordeel omdat aan de binnenzijde oe
stroom veel sterker Is dan aan de buitenzijde
Nu is hier, door den start en de finish eenlgszins
scheef te leggen, wel iets aan tegemoet ge
komen. doch een dergelijke rivier is dermate
grillig in stroomsnelheid en waterstand dat
daarin nooit voor honderd procent in voorzien
kan worden Zoo zien we dan ook dat de eene
boei kennelijk verschil oplevert met de andere,
hetgeen n|et alleen niet de Juiste beoordeellng
van de praestatie ten goede komt, maar ook
■n onaangenamen. deprlmeerenden Invloed op de
roeiers heeft. Doch dergeUJke bezwaren kleven
nu eenmaal altijd aan een baan met stroomend
water, zoodat we ons daar vooreerst nog maar
bl> neer sullen leggen, want verder Is er vrijwel
niets op aan te merken; de ligging is prachtig,
schilderachtig tusschen de hooge beboschtc
oevers, iets boven de stad zelve, die op een
hoog gebergte gelegen neerziet op wat aan zijn
voet gebeuren gaat; de breedte biedt ruimte
voor vijf ploegen, de accomodatie is best, de tri-
bunes mooi ruim met uitzicht over de geheele
baan. De fine fleur van Belgrado laat zich hier
van haar beste zijde zien en wanneer straks
de konlng met zijn gevolg op zijn majesteiteU) k
schip zal arriveeren, zullen deze wedstrijden eeu
merkwaardig, kleurig beeld geven van bet
society-leven van een typischen Balkanstaat.
Hier tegenover, maar In kleurigheid en fleur
niet onderdoende, staat het roeierskamp. Het is
een lust voor de oogen al deze gebruinde en ge
bronsde kerels in hun slanke gieken te zien
wegtrekken over het prachtige, gladde water.
Gelukkig Is het de laatste dagen niet zoo warm
meer, de roeiers en ook speciaal de onzen had
den er zeer van te lijden en er kon slechts
vroeg in den ochtend en tegen den avond wor
den geoefend. Vandaag was het zelfs bewolkt,
een haast ongekende weelde. De stemming
vooi-
leïding, van het Roelbondbestutir
goede hotel waar zij zijn onder-
uitstekend, en ze is vanmiddag,
toen de eerste races geroeid werden, one
wel degelijk tot uiting gekomen in de
geleverde prestaties, want geenszins onte
vreden mogen we ztjn over den uitslag van van
daag. De overwinningen in het nummer twee
met stuurman en vier zobder stuurman rljir
zeer bemoedigend. Jammer dat de acht zoo snel
na de vier moest starten. Immers na deze feil"
race hadden de roeiers nog geen half uur om'
uit te rusten, zoodat het hier ook zeker voor
een deel te wijten Is dat deze het, ondanks eer.
prachtige eindspurt, niet tot een overwinning
wist te brengen. Het zal nu wel zoo zijn dr.l
de vier met stuurman opgeofferd wordt aan de
twee, terwijl de keus tusschen vier zonder er.
acht wel buitengewoon moeilijk zal zijn, er is
dan ook nog niet uitgemaakt op dit oogenbl.k
welke ploeg zal starten. Alleen in het nummer
vier met stuurman valt na den eersten dag
vrij zeker te zeggen wie winnen zal. zeer waar
schijnlijk zullen dit de Italianen zijn, die een
ploeg hebben die werkelijk op een hooger peil
staat; In de andere nummers is eigenlijk neg
maar weinig teekenlng gekomen. Wel zijn et
eenlge verrassingen, zooals de goede praestatir s
van de Tsjechen, die hun heat In de vier met
en in de acht In goeden tud wonnen; en het
minder goede werk van de Zwitsers, die toch
verleden jaar met drie gewonnen nummers be
slag wisten te leggen op de Coupe Glandaz. De
ItaBanen maken ook niet zoertt geweldigen in-
druk, maar we moeten niet vergeten dat hun
beste ploeg, de acht, niet van de partij k*n zijn,
door haar verblijf te Los Angelos.
HOLLAND—AMERIKA LIJN
ROTTERDAM. 6 Sept. v.m. van New York te
Rotterdam.
DAMSTERDIJK, 3 Sept, van Tacoma te R’dam
DELFTDIJK, Rotterdam naar Pacific Kust, 2
Sept. nm. 5 uur te Curacao.
DINTELDIJK. Pacific Kust naar Rotterdam, 4
Sept. n.m. van Cristóbal.
MAASDAM, thuisreis. 5 Sept. n.m. van San
tander.
DRECHTDIJK. R’dam n. Pacific Kust, pass.
3 Sept. Quessant.
T. Kobes,
2- Stolp,
mln 16 3/5 sec 3. P. Musch. Nereus.
HALCYON LIJN
STAD HAARLEM. Bona naar Rotterdam, pass.
5 Sept. Ouessant.
MAASBURG, R'dam n. Vancouver, pass. 5
Sept. Bevezler.
KON. NED. STOOMB. MIJ.
ATLAS. 4 Sept, van Curaqao naar de Boven-
windsche Eilanden.
AURORA. 5 Sept, van Napels naar Oporto.
FAUNA. 5 Sept, van Tarragona te Barcelona
GANYMEDES. 5 Sept, van Cavala naar Pi
raeus.
HEBE. 5 Sept, van Messina naar Palermo.
HELDER. Curacao naar Liverpool, was 5 Sept
n.m. 7 uur 540 mijlen W van Flores.
OBERON. Mlddell. Zee naar Amsterdam, was 5
Sept. n.m. 6 uur 5 mijlen N. van Ouessant.
VENUS. 4 Sept, van Rotterdam te Cadlx.
RHEA. Havre naar Londen, pass. 5 Sept, n.m
10 uur Lydd.
ORPHEUS. 6 Sept, van Danzig te A’dam.
RHEA. 6 Sept, van Havre te Londen.
HEBE. 6 Sept, van Messina te Palermo.
AMAZONE. 6 Sept, van Messina n. Catania.
VESTA. 6 Sept, van Middl. Zee te A’dam.
- FAUNA. 6 Sept, van Barcelona n. Savona.
HERCULES, Algiers n. Bordeaux, pass. 6 Sept.
Gibraltar.
CLIO, uitreis, was 5 Sept. 7 u. 40 VJn. 30 mijlen
Z. van Lands End.
TRITON. R’dam n. Middl. Zee. pass. 5 Sept.
Bevezier.
MARS, R’dam n. Middl. Zee, pass. 5 Sept.
Bevezier.
ACHILLES. R’dam
Sept. Bevezier.
KON. PAKETV. MU.
TASMAN, Sept, van Kaapstad te Batavia.
NIEUW ZEELAND. 5 Sept, van Singapore te
Sydney.
de P. Z. en P. C„ werden de volgende prijzen
behaald.
1. 25 M. schoolslag adsp meisjes beneden 13
Jaar (leden P. Z. en P. C 1. G. de Boer in
23 4/5 sec.; 2. Blekemolen in 24 sec.; 3. B.
de Boer In 26 sec.
2 25 M vrjje slag adsp. jongens beneden 13
jaar (leden P. Z. en P. C.) 1. K Westmljze
DIVERSE SCHEPEN
WINSUM. 4 Sept, van B.-Aires te Rosario.
MONICA, ms. 5 Sept, van Hamburg te R'dam.
BATAVIER IL o Sept, van R'danr te Gra
vesend.
WESTLAAN. m a. Antwerpen naar Landen
pass. 5 Sept. Vlissingen.
NEPTUNUS. m.s., 5 Sept, van Fraserburgh te
Hamburg.
OCEAAN, m.s., KSppeln naar
pass. 4 Sept. Caps Wrath.
CATERINA Gérolimlch, 3 Sept, van Constanza
naar Amsterdam.
ESCAUT. m.s.. 6 Sept, van Parijs te Rotterdam
FARMSUM, San Lorenzo n. Antwerpen, pass.
4 Sept. Fernando Noronha.
LEERSUM, 4 Sept, van Rosario n. Las Pal
mas.
De eerste, die de poort van de terreinen der
Holland-Amerika Lijn verliet was een tremmet.
Omtrent de gebeurtenissen aan boord van het
stoomschip deed hij ons het volgende relaas:
„Tusschen Plymouth en Boulogne werd Zater
dagmiddag aan de passagiers bekend gemaakt,
dat het schip niet naar Rotterdam zou opstoo
men en dat dientengevolge de passagiers in de
Fransche haven Bonlncne zouden worden ont
scheept. Het personeel werd hiervan onkundig
gelaten.
Toevallig zag een bediende In een eerste klas
hut een biljet hangen, dat de desbetreffende
mededeeling voor de passagiers bevatte.
Zaterdagnacht om.Areeks 1 uur kwam de
„Rotterdam" op de reede van Boulogne.
Groepsgewijze heeft de equipage toen bespro
ken, wat haar houding In dezen zou zijn. Öe
sloten werd zich telegrafisch In verbinding te
stellen met de Contact-Commissle en den Cen-
tralen Bond van Transportarbeiders.
Weldra kwam het antwoord, waarin de Bond
het personeel adviseerde de reis voort te zet.
ten.
Toen Zondagochtend de passagiers waren
ontscheept, werd aan het personeel medege.
deeld. dat de „Rotterdam” naar Southampton
zou gaan. De bemanning stak daarna de kop
pen bU elkaar en met nagenoeg algemeene
stemmen werd het besluit genomen niet naar
een Engelsche haven te varen.
De kapitein, wien dit besluit werd medege
deeld, beloofde daarop dat wanneer men be
reid was zoo spoedig mogeljjk Boulogne te ver
laten hjj achtte de ligplaats voor het schip
in de haven aldaar minder gunstig de „Rot
terdam” naar huis te zullen laten opstoomen
De bemanning nam daarmede genoegen. Vol.
gens onzen zegsman heeft de kapitein van de
„Rotterdam", de hqer Duiken, de belofte dat
hij in de richting van Rotterdam zou varen,
niet alleen op eere^oord, doch zëlfs zwart op
wit gegeven.
Het schip is daarop uit Boulogne vertrokken,
doch buiten de boeien bemerkte de beman,
ning, dat geen koers gezet werd naar Rotter,
dam, doch dat men naar ingeland stevende.
Toen men vaststelde, dat de koers inder
daad naar Engeland ging, heeft de wacht on
middellijk het werk neergelegd, welk voor,
beeld terstond door andere groepen van de
equipage gevolgd werd. Binnen weinige oogen-
blikken was er geen stoom meer en nadat de
„Rotterdam” nog ongeveer een kwartier ge
dreven had, lag het schip stil.
Een uur later kwam de eerste machinist uit
naam van kapitein Duiken verklaren, dat men
nu Inderdaad koers zou zetten naar Rotter
dam.
De bemanning, die bü de brug was te hoop
geloopen, vroeg toen welke zekerheid de eerste
machinist kon geven, dat de kapitein diunaal
werkelijk zijn woord zou houden.
Hoewel de machinist deze zekerheid niet kon
geven, heeft de bemanning het werk hervat
hopende, gtet nu werkelijk zou gebeuren, wat
er namens den kapitein verklaard was.
Alle leden van de equipage gingen vervol,
gens op hun posten, waarna
richting van Rotterdam opst
MIJ. NEDERLAND
POELAU LAUT, 6 Sept, van Java te A'dam
P. C. HOOFT, uitreis, 6 Sept van Algiers.
MARNIX VAN ST. ALDEGONDE wordt
Woensdagochtend 6 u. van Batavia te Umulden
en 10 u. te Amsterdam verwacht.
POELAU TELLO, uitreis, 6 Sept, te Port Said
JOHAN VAN OLDENBARNEVELT, uitreis, 6
Sept, van Singapore.
ROTT. ÏXOYD
PALEMBANG, uitreis, pass. 5 Sept. Point de
Oalle.
GAROET. uitreis, pass. 5 Sept. Ouessant.
KOTA PINANG, 3 Sept, van Rotterdam te B»-
tavta. i
haast ongekende
onder onze roeiers is. ook dank zij de
treffelijk leiding, van het
en het goede hotel waar
gebracht, uitstekend, en ze
de eerste races geroeid werden,
degelijk tot uiting gekomen in
BOVENKARSPEL (Station) ,J> Tuin
bouw” Aardappelen Fijne 0.50; Kleine
105125; Eigenheimers f 0.90; aanvoer 1200
baal: Uien: Graf 1-30—130; Groote gele
1 25—1 46; Drielingen 0.80—0.95; Nep 2 50
—2 70; aanvoer 295 baal; Bloemkool, e aoort
f 6 10—14 00 2e soort 3.50—7 90; 3e soort
0.76; per 100 stuks- aanvoer 3900 stuks; Roo-
de kool f 1301 eo per 100 KG.; aanvoer
15500 K.O.; Gele kool 0.70—1.80 per 100
K G aanvoer 18600 K.G.; Witte kool 0 60
—0.90 per 100 K.G; aanvoer 13700 KG
Augurken: fijn f 0.15—018. fijn bast, 0.30—
0.50 per baal, aanvoer 1700 baal.
PURMEREND. 6 Sept. „Afslagvereen.
Beemster Purmerend en Omstr.” Aardappe.
len: Schotsche muizen 0.360.54, BI. Eigen
heimers 0.23—0.53. pet kist (25 K.O.); Sla-
boonen: Dubbele 0.300 87, ld. a dr. f 0 30
—1.02; Enkele f 0.30; id. A dr. 0 45-*« 61;
SnlJboonen: Stok 0.301.70; Stam breede
030—140; alles per zak <15 K.G.); Prfilmev
31—40 per 100 K.Q.: Spinazie 0 54—0 61
per mand 5? K.O.); Sla 3.60 per 100 krop.
Andijvie f 0.150.50 per kist; Wortelen f 8.00
per 100 bos; Uien 0.58 per 36 KG.; Appels.
Zoete Bellefleur 11; Bramley Seedling 3
9; Codlin Keswick f 30: Fisher’s" Eeratling
Transparante de Cronsels 6—18;
Tulpappel. rode 8—16: Peren: Clapp's Favo
rite 1327; Seigneur d’Esperen f 1»—24;
Trlomphe de Vienne f 10—19; alles per 100
K.G.
PURMEREND, 8 Sept. ElerenvelUng. >0019
stuks eendeneieren, prijs f 2.953.25 per 100;
60 000 stuks kipeiereti. 70-80 Kj 5.50—6: 65-
66K.g 5 20—5.50; 63-64 K g. 5.10—5.30; 60—63
K g. 4.90—5.20; 68-59 K g. 4,80—5,10; 86-57
K«. 4.70—6; 53-65 K g 4 30—6; 60-^2 KJL 4.10
-4,40; 40-49 JLj. 3.40—L
hardst. „Big Pete” nam den kop en stond dien
eenvoudig niet meer af.
Deze repechages werden gewonnen behalve
door onzen Hollander door Engel. Kaufmann
en Honeman. waarbij in de laatste race Hone-
man er alleen tusschen uittrok en met veertig
meter voorsprong nog 13 sec. reed over de laat
ste tweehonderd meter, een prestatie die veel
zegt, maar overigens niet pielt voor veel gochetn
inzicht van den Yank, die immers dienzelfden
1 avond nog moest rijden en zich nu zonder
eenlge noodzaak nog even dood ging spurten.
In de finale der repechages kwam derhalve dit
edele viertal, en de nummers één en twee zou
den worden geclasseerd bij de zes winnaars
van de serie, te weten Falck Hansen, Michard,
Gerardln. Faucheux. Scherens en Martlnettl
Ook deze race won Moeskops, en Engel werd
tweede. Als het met de kwart-flnale een beetje
meeloopt zien we derhalve Moeskops nog vech
ten om de derde en vierde plaats. Ik heb be-
v. Meerdervoort 479, handelende onder de firma
Martills Modemagazijnen.
G. van Welzenls, koopman. Leiden, Haarlem
merstraat 399.
3 September: O. Doets, handelaar in auto’s
en rijwielen, Breda, Tramslngel 3.
J. P. Welters van Aarsen, manufacturier,
Oud-Gastel.
O. Oord, Tilburg, Da Oostastraat X
O. van DuUeman, koopman en schilder.
Tholen.
A. van Mechelen, koopman. Steenbergen.
J. Meyers, koopman en winkelier, Oisterwük
A. J. N. Kerssemakers, handelende onder den
naam Uitgeverij ..Het Sinjaal’, OisterwUk B
336.
E. Bron, timmerman, Lutjegast gem. Groote
gast.
W. Slewertsen,
Naxsaukade 344.
J. M. H. Hermans. Amsterdam. P. O. Hooft-
straat 107 L
A. Pleket, echtgenoote van J. L. Muller, open
bare koopvrouw, Amsterdam. Haagendoom-
weg 68.
J. F. Lieshout, winkelier, Amsterdam, Haar
lemmerdijk 5.
Jac. Willard, confectiewinkelier, Laren (N.-H.)
Brink 26.
D. Ulterwljk. handelsagent, Amsterdam, N2
Voorburgwal 33.
A. Laufer, Amsterdam, HeUlgeweg 33.
M. Metier, handelende onder de firma M. Ph
Meiler, Bussum, Regentesselaan 30.
Onderlinge Waarborg Mij. „De Twee Ver-
eenlgden". Amsterdam. Hornweg F 350.
Bij arrest van het Gerechtshof Amsterdam
d.d. 19 Aug., is vernietigd bet door de Recht
bank op 27 Jifll uitgesproken faillissement van
Ph. de Beer, koopman, Amsterdam, Wouwer-
manstraet 30.
W. Goester,
geheel onjuist was van enkele ingezetenen
om vergoeding van reiskosten voor hun kinde
ren naar de U. L. O. school te Alkmaar, werd
conform het advies van B. en W. afwijzend
beschikt.
De bewoners van wijk C. hadden rich tot
B. en W. gewend met een adres inzake het
vervallen van de avond-postbestelling. Hiervan
ondervinden deze ingezetenen veel ongerief
vooral is dat lastig op Zaterdagavond. De voor
zitter had dienaangaande reeds een onderhoud
gehad met den directeur der P.T.T. te Alk
maar, echter zonder resultaat. B. en W. ste
den den Raad thans voor, alsdan nog tetracn
ten een Zaterdagavondbestelling Ingevoerd te
krijgen. De Raad ging hiermede accoord.
Weth. de'Boer zeide nog, dat de post, die
Vrijdagsavonds uit Amsterdam wordt verzon,
den, eerst ’s Maandags wordt bezorgd.
In de commissie betreffende Ingekomen be
zwaarschriften tegen afvoer van den legger
der wegen var» het kg. Kerkpad te Wogmeer
werden gekozen de heeren de Boer, de Haan
en Henselmans.
De bijdrage aan het Lyceum te Alkmaar
werd In verband met de ongunstige tijdsom
standigheden en de toename van het aantal
leerlingen teruggebracht van 150 op 100
per leerling.
BU de vaststelling van bet maximum-aantal
vergunningen was de Raad, volgens het oor-
del van den Minister, wat te ver gegaan met
zjjn bemoeiingen in verband met de ééne ver
gunning in wijk O. Besloten werd nu dit aan
tal vast te stellen op 3 in wUk A en 1 in wUk
O.
In de Commissie van Toericht op het Ik O.
werd gekozen zuster G. M. Wielart.
Aan den gemeente-veldwachter werd weder.
pass. 5
jat schip in de
>mde.
Het was toen Zondagochtend omstreeks ne
gen uur.
Zondagmiddag omstreeks 3 uur was men in
de omgeving gekomen van het lichtschip
„West Hinder.”
Toen nam het schip plotseling een draal om
opnieuw koers te zetten in de richting van
Opgegeven door v. <L Graaf Co. N.V.
(Afd. HandelsinformaUer)