Socialisten en de Godsdienst Prikkeldraad z Van de Perstribune het Bisdom Haarlem m De „Hanze” 1 Wij, protestanten... *1 Zware regenval „DE GEMEENTERAAD" WOENSDAG 7 SEPTEMBER PASTOOR F. A. KEET WAPENSCHOUW Eervol ontslag verleend Een onwelkomfe getuige EX-KEIZER TE ZANDVOORT Pater dr. W. Viering van het zilveren bestaansfeest Het vergierde altaar i BOTER NAAR DUITSCHLAND Rond het Hanze-altaar De roode financiën Bene meriti! Een onmisbaar periodiek Z. Exc. Mgr. Orsenigo spreekt op den Katholiekendag te Essen de slotrede uit Mgr. Dr. Berning, bisschop van Osnabriick, hield te Essen een enthousiaste rede Op- en neer- en opgang t. Dank aan de Bisschoppen DE „VOLKSVEREIN” Reunie Ten stad huize der I ilm Is het, als men dit brokje uit dr. Korten- horst’s critiek leest, wonder, dat de Katho lieke afgevaardigde besluit: het be- van de hernieuwde opdracht van den Bond aan het H. Hart door den Bondsvoorzitter, den heer Struycken. Wat zijn we toch arm aan katholiek besef, wij, Protestanten! Op 3 Sept, is te De Bilt tusschen 5 en 20 uur 42.8 m.M. regen gevallen. In het etmaal, dat den vierden des morgens eindigt was de hoeveel heid 40.1 m.M.. hetgeen sinds 1849 de op een na grootste dagsom tn September Is geweest Te Gouda en Rotterdam werden nog grootere etmaalsommen waargenomen, te Gouda tot Zon dagmorgen 44.9 m.M., te Rotterdam tot Zater dagavond 45.8 m.M. Op 21 September 1892 werd te De Bilt een grootere dagsom nJ. 43.7 m.M waargenomen en In het daarop volgende etmaal nog 23.2 m.M Toen werden op 21 en 22 September respectieve lijk 32-1 en 83.7 m.M. te Schevenlngen en 50.0 en 20.0 m.M. te Gouda afgetapt. Volgens de „Bert. B. Ztg.” zal het plan tot het oprichten van een boterinvoerbureau wer kelijkheid worden. Het bureau zal als het ware als een soort „sluis" voor den geheelen boter- Invoer zijn gedacht. De vrije boterhandel zal geenszins worden uitgeschakeld. Hij zal echter verplicht zijn bij het Invoerbureau invoercon- senten tegen een bepaalden prijs te verwerven, waarna hij zijn Invoer naar eigen goeddunken zal kunnen regelen. De prijs van de invoer- consenten zal worden bepaald door den prijs op de wereldmarkt. Bij hooge prijzen zal hij laag, bij prijsdaling op de wereldmarkt echter hoog zijn. Aldus zal men de ongunstige gevolgen van de prijsschommeling op de wereldmarkt niet te bespeuren krijgen en zal een soort glijdende tariefsbescherming ontstaan. aan Is Als rechtgeaarde Katholieken schaarden van morgen de vele afgevaardigden der „Hanze" zich om hun altaar In Haarlems kathedraal, waar Z. H. Exc. Mgr. J. D. Aengenent, Bis schop van Haarlem, te 10 uur een plechtige H. Mis opdroeg. Na de H. Mis hield de geestelijk adviseur van den Bond, de zeereerw. heer rector J. F. A. Bots, een korte toespraak naar aanleiding Om kwart voor 12 werden de deelnemers aan het feest officieel ten stadhulze ontvan gen. waar de burgemeester, de heer C. Maar schalk. hen toesprak, en de heer Struycken eveneens het woord voerde. Naar wy vernemen, heeft Z. H. Exc. Mgr. Aengenent aan pastoor F. A. Keet, te Bode graven, op zijn verzoek eervol ontslag verleend. Zijn eerw. zal zich gaan vestigen te Ottersum (Limburg) De begroetingsrede werd gehouden door den heer P. J. M. van Tetering, lid van het hoofd bestuur en voorzitter der afd. Haarlem. Begroeting Bisschop Na afloop der kerkelijke plechtigheid werden in de plebanle ontvangen de leden van het hoofdbestuur, van de jubüeum-commissie en de geestelijke adviseurs der afdeellngen ter be groeting van 'Z. HL Exc. den Bisschop. godsdienst biedt bij de onvermijdelijke te leurstellingen en tegenspoed van het leven is een onoverkomelijke hinderpaal om een waar socialist te zijn. Het socialisme eischt morrende opstandigheid, een onafgebroken verzet tegen het onvolmaakte in ons aardsch geluk en geen christenmensen, die bij al wat het leven hem aan ongeluk oplegt of aan geluk onthoudt den blik naar Boven wendt om troost en kracht tot dragen, hoort in de roode rijen thuis. We zijn onzen Limburgschen schrijver dankbaar voor zijn bekentenis, dankbaarder wellicht dan de roode leiders, wier taktiek door zoo’n „enfant terrible” leelijk wordt doorkruist. „Een betrouwbare gids is thans meer dan ooit noodzakelijk. Wij leven in een tijd van verdeeldheid op maatschappelijk en geeste lijk terrein. Te midden eener gistende we reld, waarin zoovelen stuurloos ronddobbe ren, waarin nieuwe leerstellingen ontstaan, die meest even spoedig weer verdwijnen als ze gekomen zijn, kunnen wij Katholieken het hoofd koel houden. Met de rustige ze kerheid, welke onze Katholieke levens- en wereldbeschouwing, die reeds door de eeuwen heen aan zoo menlgen storm weer stand bood, ons verschaft, gaan wij onzen eigen weg. Doch juist omdat het onze taak is, ons te onttrekken aan het milieu en te midden der verwarring vast te houden aan overge leverde beginselen, moeten wij het onder ling contact zooveel mogelijk bevorderen en ons van voorlichting laten dienen. Zoo wil „De Gemeenteraad” met Gods zegen zich in dienst stellen van onze raads leden, opdat zij des te beter in staat zijn te arbeiden voor het gemeenebest.” en zelfstandig man zijn stem te kunnen uitbrengen; en een raadslid kan nu een maal in het inleidend artikel wordt dit heel terecht beklemtoond niet op eigen kompas zeilen, geen politiek op eigen gele genheid voeren: hij heeft voorlichting, hij heeft contact noodig: nAAst voorlichting en contact In eigen fractie, in gewestelijke vereenigingen en in landelijk verband, vinden onze gemeente raadsleden „het noodzakelijk supplement daarvan inliet „Centraal Adviesbureau voor Gemeentepolitiek”, onder leiding van mr. Van Haren en thans óók in ,J)ei Ge meenteraad”, het eigen orgaan der lande lijke Federatie, dat een blijvend contact moet leggen tusschen de bestaande en nog op te richten organisaties en dat voor onze raadsleden een veilige gids moet zijn. Het belachelijk program-Otfdegeest is nog weer eens verwerkt in de resolutie voor het a.s- socialistisch congres. De manier, waarop het door de S.D.-pers a la Sequah werd ingeluid „Welter vindt 100 millioen, wij 254 mlllioen!” en de ijzingwekkende acrobatiek, waarmee de heer Oudegeest door een labyrint van zeer mager tjes toegelichte millioenencijfers slingerde, is wel genoegzaam In de bladen gepeeseld, maar nu daarop geen acht gegeven wordt, is het zeker nog wel Interessant te laten zien, hoe dr. Kortenhorst in de „R. K. Werk gever” ’s heeren Oudegeest’s trouvailles in al hun inconsequente ondoordachtheden te kijk zet. We mogen daaruit citee- ren, wat het Katholieke Kamerlid schrijft over de voorstellen, om een viertal staats monopolies in te stellen, waaruit de heer Oudegeest al 65 millioen in de Schatkist hoort rinkelen. Dr. Kortenhorst schrijft daarover: Onder redactie van mr. C. Ch. van Ha ren verscheen als „officieel orgaan van de Federatie van Bonden en Centrales van R.K. Gemeenteraadsleden in Nederland” „De Gemeenteraad”, een periodiek orgaan, dat in ons party-apparaat als een onmis bare schakel te beschouwen is. Werd er tot op heden op het gebied van voorlichting ten behoeve van R.K. gemeen teraadsleden in andere periodieken reeds verdiensteiyk werk verricht, een officieel orgaan van de Federatie ontbrak alsnog. En ft Is in deze behoefte, dat het nieuwe orgaan, dat nog vele mogeiykheden in zich bevat en nog voor veel uitbreiding- vatbaar is, wil voorzien. Het nieuwe tydschrift zoo lezen wij in een inleidend artikel is in de eerste plaats bestemd voor onze gemeenteraadsle den: Heel oneerbiedig gezegd: nou breekt onze klomp! Als er èrgens menschen gevonden worden, die er als de dóód voor zyn, bij anderen dan geloofsgenooten en vooral de Hemel beware! by.... Ifatholieken te koopen, dan is dit juist in protestantsche kringen. Zou deze dame heelemaal niets afweten van een protestantsch adresboek? Zou zij nooit eens ,JOe Protestant” inge zien hebben, waarin regelmatig Ujsten van „betrouwbare protestantsche adressen” ver- schynen? We herinneren ons, eenlgen tyd geleden op een laten avond na een tooneeluitvoe- ring toen In de straat nog maar één comestlbleszaak geopend was *n paar dames tegen elkaar te hebben hooren zeg gen: ,,’t Is jammer, dat die Ktan Roomsch is, anders had ik nog wel trek. Tot haar schrik heeft de dame-inzendster nu bemerkt, dat 80 van haar leveranciers katholiek is, wy benyden deze leveran ciers na deze ontdekking niet, nu de dime met het waandenkbeeld rondloopt, dat al deze leveranciers „nooit een cent (mogen) besteden by lieden van een ander geloof". Wanneer zal deze dame (en zy staat heusch niet alleen!) toch eindeiyk eens wijzer, althans beter ingelicht worden en zich niet langer sprookjes op den mouw laten spelden van bisschoppen, die den Kathol!-ken verbieden, by niet-katholieken te koopen? Bewyzen de Katholieken niet metterdaad, dat zy weten, hoe zy in een gemengde be volking ekonomisch met en van elkaar moeten leven, en dat zy gerust by Protes tanten koopen mogen? „wy Protestanten denken er nooit aan, welke gezindheid onze leveranciers hebben en koopen alleen daar waar het ons het best Ujkt, wat in een normale maatschappij ook behoort. Uw artikel heeft my aan het onderzoeken gebracht en nu biykt my dat 80 van mijn leveranciers Katholiek is, terwyi ik zeker ben, dat deze menschen nooit een cent (mogen) besteden by leden van een ander geloof. Eenige jaren geleden heeft het Episcopaat er (in het geheim) op gewezen, dat goede Katholieken alleen by geloofsgenooten koopen. De clerus weet precies hoe te handelen en den schyn te bewaren.” „Het tabaksmonopolie zal volgens de schatting van den heer Oudegeest byna 38.000.000 opbrengen, de Staatshypotheek- bank 8.000 000, de Staatslevensverzekerlng ruim 16.000.000 en de Staatsbrandverzeke- ring ƒ3.000.000. Dat is nog maar een bescheiden begin. De heer Oudeggeest kan zegt hy deze vier objecten op eenvoudige en snelle wyze voor nationalisatie rijp maken. Moeiiyker objecten zullen dus nog volgen. Nu zullen wy op dit moment met den heer Oudegeest niet in debat treden over Uit een enkel verstopt zinnetje in het blt- tertafel-artikel van den heer Oudegeest zou men kunnen opmaken, dat deze bedrijven zullen worden onteigend tegen schadever goeding. Dat wil zeggen: de heer Oudegeest wenscht alleen het aandelenkapitaal te vergoeden. De door de verzekeringsmaat- schappijen gekweekte reserves zullen een voudig gegapt worden. Deze zyn aldus de heer Oudegeest by staatsverzekering overbodig. Deze laatste uitlating maakt ons een weinig duizelig. Was het de S.DA.P. niet, die in en buiten het Parlement met niets ontziende heftigheid tegen het om slagstelsel en vóór het behoud van het fondsvormingstelsel by de verzekeringen te velde trok? Wordt het roer nu eensklaps door den Voorzitter der SD.A.P. omgeworpen? Biyft de vraag: hoe zullen de fabrikan ten van tabaksfabricaten schadeloos gesteld worden? Met geen woord wordt daarvan ge rept. En toch zou voor een goed begrip van de financieele consequenties van het red- dingsplan-Oudegeest deze debet-post van eenigen invloed kunnen zyn. De onteigening van de sigaren-, sigaret ten- en tabaksfabrieken, van de hypotheek banken, de levensverzekerings- en de brand verzeker ingsmaatschappy en zal ettehjke honderden millioenen kosten. Dat geld zal door den Staat, die in den gedachtengang van den heer Oudegeest zoo juist het rente type der Staatsleeningen tot 3% pCt. heeft verlaagd, op de kapitaalmarkt opgenomen eigen bondsbureau een onafwijsbare noodzake. lijkheid. Onze bond wist zyn financieele grond slagen afdoende te versterken en in 1917.werd het Centraal Hanzebureau gesticht. De Duitsche ex-keizer is Dinsdagmorgen half 12 weer te Zandvoort gearriveerd. Hoe lang n(j zal biyven, is niet bekend, misschien tot 21 Sep tember. Over het doel der komst wordt niets medege deeld. Aan het personeel is strenge order gege ven. geen mededeelingen te verstrekken. De ex-kelzeriyke familie heeft haar Intrek genomen ten huize van Baron van der Heydt in de villa „Lichttoren". ook niet over de vraag, of deze soort be lastingheffing verdacht veel geiykt op het leggen van een belastingdruk op den con sument, een politiek, die in 8D.A.P.-schen kring vel eens tot kritiek aanleiding heeft van Wees „De Federatie ziet In een goed orgaan de verwezeniykihg van een harer voornaamste programpunten. Een orgaan ter voorlichting der indivi- dueele raadsleden en ter versterking van den organisatorischen band tusschen de Katholieke gemeenteraadsleden van Neder land. De tyd, waarin de gemeenteiyke zorg zich beperkte tot zeer weinige onderwerpen, voornameiyk van orde en veiligheid, en waarin dientengevolge het mede-besturen eener locale eenheid een gemakkeHjk geno ten eere-ambt was, met weinig moeiten en zorgen, is voorby. Op schier elk gebied van het welvaarts- streven der menschen ontmoeten wy thans ook de gemeenteiyke overheid. Daarnaast heeft het moderne verkeer en heeft de so- claal-economische ontwikkeling de gemeen ten uit haar isolement gehaald en haar nauwer verbonden met elkander en met het geheele staatsverband. Een gemeenteiyke politiek, geheel op eigen gelegenheid en wars van al datgene wat er buiten eigen locaal verband geschiedt, is niet langer denkbaar. De gemeente, ofschoon beschik kend over eigen zelfstandig levend is toch ook, ja vooral deel van een grooter organis me.” J Het is niet mogelyk alle mannen te noemen, die op dit oogenblik hier met eere zouden moe ten worden vermeld. Maar enkele moet ik toch met name naar voren brengen. En dan noem ik in de eerste plaats mUn voorganger als bondsvoorzitter, den heer Verbeek uit Rotterdam, die tot 1915 met krachtige hand leiding gaf aan ons bonds- leven. Dan noem ik den heer Endel. nog steeds actief als voorzitter van onze afdeeling Alk maar, die gedurende een heele reeks van jaren de redactie voerde van ons bondsblad. Ik moet noenjen onze veteranen, de heeren Dekker en Peters, waarvan vooral de laatste zich onberekenbaar verdienstelijk heeft ge maakt voor onzen Bond door zijn arbeid als voorzitter van de Commissie van Toezicht op het Centraal Hanzebueau. En dan wil ik tenslotte nog noemen onzen bondssecretaris, den heer Boon, die niet alleen de onvermoeide propagandist was voor het retraitewerk in onzen bond, maar die ook in de moeilijke mobilisatie- en dietrlbutiejaren een enorme hoeveelheid werk op het bondssecre- tariaat heeft verzet en die altijd zulk een stu- wende kracht in onze beweging is gebleven. In die dagen, waarin de heer Boon zelf het mlllloenleening der Regeering-Oudegeest een hartehjk onthaal zal vinden.” Het bestuur eener gemeente van thans is eenvoudig niet meer te vergeiyken met dat uit een voorbye periode; het raadslid ziet dienovereenkomstig zyn taak volkomen ge- wyzigd; steeds verder is de gemeenteiyke overheid haar zorgen uit gaan strekken in de welvaartssfeer; men moet zich bemoeien met onderwys, met volksgezondheid, met volkshuisvesting, met sociale wetten, be strijding van werkloosheid, werkverschaf fing, enz. Wie het nu ernstig meent met het ver trouwen, dat de kiezers in hem gesteld hebben, zal zich in die talryke vraagstuk ken moeten inwerken, teneinde zyn stand punt te kunnen bepalen en om als een vry Wy wenschen het periodiek, dat door de drukkery „De Spaamestad” welverzorgd wordt uitgegeven, en dat in zyn eerste nummer reeds belangrijke by dragen bevat „De beteekenis van den gemeenteraad voor ons Partyieveq” door mr. H. A M. T. Kolfschoten, „Het politieke Partywezen en diens weerspiegeling in de samenstelling der Gemeentebesturen” door „Werkloozenzorg” door voorts nieuws uit de gemeenten en uit de vereenigingen, alsook een leerzame ru briek „Vraag en Antwoord” een zeer ult- gebreiden lezerskring toe. Geen R.K. gemeenteraadslid mag dit tyd schrift missen, dat intusschen ook voor niet-gemeenteraadsleden natuurlijk voort durend zeer waardevolle beschouwingen be vatten zat Zoo herdacht heden dan de „Hanze” in het Bisdom Haarlem het zilveren bestaans feest. Eenige feestviering mocht daarbij niet achterwege blijven. Toch heeft men deze, in verband met de tydsomstandlgheden, sober wil len houden. Handel en industrie hebben het de laatste maanden hard te verantwoorden gehad en al doen er zich wat lichtpunten voor, spe ciaal de handeldrijvende middenstand bemerkt er nog niet veel van. Een grootsche herdenking van het zilveren mr. P. K., Jubileum der „Hanze" in het Haarlemsche' dlo- F L D Nivard oees moest dus achterwege blijven, maar onop- gemerkt mocht men dezen 25sten verjaardag' toch* niet laten. De „Hanze” is zóó werjezaam geweest, heeft zooveel goeds verricht ui den loop der Jaren, dat het alleszins billijk is> dit jubileum teherdenken. Zoo zyn dan uit alle deelen van het Bisdom afgevaardigden der afdeeling van de .Hanze” naar de hoofdstad van Noord-Holland getogen, om zich rond het Hoofdbestuur te scharen en o.m. in tegenwoordigheid van den Bisschop, uiting te geven aan hun vreugde over dit feest van hun mooie organisatie, die zich in den loop der Jaren tot een der gezaghebbendste heeft weten op te werken en wier stem tot in alle college’s van stad en land doordringt. is de taktiek der leiders, wat echter niet wegneemt, dat nu en dan ’n een voudige ziel zyn nuchter verstand laat werken en zélf uit doelstelling van gods dienst en socialisme concludeert dat deze beide onvereenigbaar zyn. Een dergeiyke roode naïveling, nog wel een uit Limburg, die allicht dus van het geloof ook nog wel iets weet, luchtte zyn hart in de „Sociaal Democraat” van Zater dag, 27 Augustus. De schryver beredeneert de tegenstelling tusschen socialisme en religie oju. op deze wyze; Ortee Party heeft tot taak, en dit stelt zij zich ook ten doel, het leven hier, dus nü voor ieder, zoo mooi, zoo goed mogelyk te maken; aan dit leven hier inhoud te ge ven. Dit kan niet anders dan voor alles te zetten het materieele, het stoffehjke. Dit is trouwens ook noodig wil van een meer in houd geven aan ons leven sprake zyn. Hier tegenover staat dat de godsdienst, en vooral de christelyke, het leven hier richt op het hiernamaals, met de voor ons gevaarUjke stelling: Wat de mensch hier tekort komt, wordt dubbel ingehaald in het komende le ven. Waar dit de feiten zijn, daar kan geen sprake zyn van compromis. Ik zeg van com promis, omdat onze taktiek ook hier in ons land te veel gericht wordt op wat men noemt: „De heilige gevoelens van anderen te ontzien." Natuurhjk geen een mag met vooropgezette bedoelingen een ander in zyn geestesstemming met beleedigingen tege moet gaan. Maar als ’t tyd is om te toonen, hoe wy als Party over den godsdienst den ken, dan kan en mag deze niet anders zyn, dan tegen een levensbeschouwing, die het hoogste en zwaarste punt van 's menschen leven verlegt naar ’t onbekende. De leuze van het Socialisme-nu, of het Socialisme na langeren tyd is een gradueel maar geen principieel verschil, maar in ieder geval is de bedoeling Socialisme (dus geluk) hier op aarde. We laten hier maar onbesproken de dwaasheid dat voor den Christen het'leven hier op aarde van geen waarde is en dat wy alle aardsche belangen verwaarloozen onder de zinspreuk: „wat men hier te kort komt, wordt ginder dubbel ingehaald.” Maar wél nemen we behooriyk acte van de erkenning, dat geen compromis mogelyk is tusschen de socialistische beginselen en een christelyke levensbeschouwing, die „het hoogste en zwaarste punt van ’s menschen leven verlegt naar ’t onbekende”. y Onze Katholieke arbeiders weten het nu maar ineens en goed: de troost, welken hun „Genoeg over deze socialistische wartaal. Zij typeert wel het anti-Welter-dellrium, dat de geesten der socialistische leiders heeft beneveld. De S.D.A.P. heeft als party tot haar volgelingen niets meer te zeggen. Haar crisisprogram is volmaakt steriel. Haar rest nog alleen de holle rimram van den straatpropagandist. Ondanks de moeiUjkheden, die minister de Geer nog te overwinnen zal hebben, voor hy het Nederlandsche volk door de branding in veilige banen heeft gebracht, in één opzicht hy veine. De Minister van de Schatkist ontmoet in de S.D.A.P. een oppositie, die tegen hem in ‘geen enkel opzicht opgewassen is. De lompe en dwaze oppositie, tegen het rapport-Welter door de S.D.A.P. ontketend, bezorgt by voorbaat de Regeering by haar bezuinigingsplannen een succes. Le ridicule tue! Het plan Oudegeest, dat tegenover het rapport-Welter geplaatst is, geeft blijk van zooveel gebrek aan ernst en inzicht, dat het ook voor serieuze critici wel uiterst moeiUjk wordt, de Regeering aan te vallen Wy wenschen dan ook jhr. de Geer geluk met het kostbare bezit van zoo’n tegen stander. Den heer Oudegeest en de S.DA.P. geven we den welgemeenden raad, in ’s hemels naam geen nieuwe millioenen met de wichelroede te zoeken. Het is te vreezen, dat daardoor het tydstip wordt vervroegd, waarop de commissie-Welter de tweede reeks van ƒ100.000.000 aan bezuinigingen ontwerpt.” Hoort men dit woord van een Katholiek Kamerlid op reces over wat rood aan oplos singen in de ellende te bieden heeft want wat de heer Oudegeest in elkaar flanste, schynt wel, als men de loftuitingen In de roode pers leest, het non plus ultra van het socialistisch intellect dan beklaagt mei) den man, die straks by de begrootings- debatten dit slechte zaakje verdedigen moet, secretariaat voerde, bleek de stichting van een Tot professor in de philosophic i Kriiisheeren-klooster te Zoeterwoude noemd de zeereerw. pater dr. W. van Hees. Zooals aan alle groote feesten ging ook aan dit een feestelijke ré unie vooraf. De afd. Haarlem bood deze Dinsdagavond aan in restaurant-Brinkmann en velen waren daar bijeen, toen de voorzitter der Haarlemsche Feestcommissie, de heer G. A. Alders, allen wel kom heette en in het kort op de beteekenis van de „Hanze" wees. De heer C. J. G. Struycken. voorzitter van het Hoofdbestuur, sprak vriéndelijke dankwoor den en na hem volgden nog vele sprekers. Den geheelen avond heerschte er een geani meerde stemming in de versierde zaal en al is het waar, dat de middenstand bestaat uit vele vogelen van diverse pluimage, het was hier als één groot verbroederingsfeest, door muziek, zang en film, opgelulsterd. Een goed idee was het. op deze Réunle de première te geven van de interessante film „De jongste Bondsdag te Leiden van onzen Katholieken Jongen Midden stand”. Middenstand toch en Jonge midden stand. zij hooren onafscheidelijk bij elkaar. Uit de gelederen der jonge middenstanders moeten straks de scharen der middenstanders aange vuld worden. Het was niet vroeg in den avond, toen de deelnemers aan deze welgeslaagde samenkomst hun legerstede opzochten. De geschiedenis van onzen bond is er een van op. en neer, en opgang. In de oorlogsjaren begon een krachtige groei van het ledental, die ons in den eersten na. oorlogstijd naar den top voerde. Te gauw kwam de teruggang onder den invloed van de econo mische malaise en van het falen van verschil lende instellingen der organisatie. Pas in 1925 kwam het ledenverlies tot staan en sindsdien bevinden wij ons weer in een tijdperk van groei en van herstel van den ouden goeden geest. wy vieren nu one zilveren feest met een ledental van ruim 8500, waarop de crisis ge lukkig vooralsnog geen vat biykt te hebben. Mogen onze katholieke standgenooten in steds breeder kring begrijpen, en beleven de waarachtige beteekenis van onze katholieke sociale organisatie. Dan. Mijne Heeren, kunnen wy met vertrou wen uitzien naar het gouden feest van onsen Bond. Een speciaal woord van vermelding verdient de prachtige versiering van het Hanze.altaar. Hoofdbestuur en Jubiieum-commissie hadden de afdeellngen aangespoord, te zorgen voor een bloemenhulde aan het H. Hart. Een groot aantal had aan dit verzoek gevolg gegeven en de fa. C. van Empelen. uit Heemstede, had oft uitstekende wyze er zorg voor gedragen, dat’ de bloemstukken, slechts in de rood witte kleuren gehouden, op fraaie wyze om het al taar gearrangeerd waren. Dezelfde firma had ook voor een passende bloemverslering van het altaar zelf gezorgd. Eveneens waren rondom den outer opgesteld de vele vaandels van afdeellngenwelke in hun schoone kleurschakee’ringen ten zeerste by- droegen tot de verhooging der plechtigheid. De K.J.M.V. had de attentie gehad, even eens een bloemstuk te zenden en het vaandel ter opluistering af te staan. Voor de opstelling der vaandels had de fa. Duyn-Kloes gezorgd. En vooral nu wij byeengekomen zyn om het Zilveren Feest te vieren van onzen Diocesanen Bond, nu voelen wy dezen plicht van dank, baarheid des te duideiyker. wy zyn hier im mers in de woonplaats van den elgeniyken stichter van onzen Bond. De stichting van onzen Bond in 1907 was het gevolg van de opwekking tot principieele organisatie, die Mgr. Calller in 1906 op den Delftschen Katholiekendag tot de middenstan ders van zyn diocees had gericht. wy, katholieke middenstanders, voelen het als een weldaad, dat wy den strijd voor het behoud en de verheffing van onzen stand kun nen voeren in een katholieke omgeving en vol gens de lynen van onze katholieke maatschap- pelyke beginselen, wy voelen het als een wel daad. dat ons streven op sociaal en op politiek terrein gevoed wordt door de kathollek-maat- schappelyke gedachte en een uiting is van den heropbloei van ons katholiek geloot in deze landen. Op dezen dag brengen wy dan ook aller- eerst dank aan het hoogste Kerkelyk Gezag in ons Bisdom. Dank aan wylen Mgr. Calller, die steeds zoo nauwlettend waakte voor het principieel ka. rakter van onze organisatie. Dank aan Mgr. Aengenent, die geen middel onbeproefd laat om het organisatielevén ondfr de middenstanders van zyn diocees te ver sterken. de mérites van fiscale staatsmonopolies, moeten worden. Door de vermogenshefflng van 100.000.000 zullen een groote massa fondsenbezltters hun bezit reeds ten deele te gelde gemaakt hebben, om de belasting te betalen. Het is onder deze omstandig heden niet waarschijnlijk, dat de nieuwe Groote feestvergadering Nadat in restaurant Brinkmann een gemeen- schappeiyke koffiemaaltyd had plaats gevon den, ving te 3 uur in de groote zaal van het Gemeenteiyk concertgebouw de groote feest vergadering aan. Deze byeenkomst. door talloozen bezocht, werd o. m. by gewoond door Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent. Weet u nog.... van dat hondje, P.G„ waarvoor door een familie een kosthuis, niet-R.K., gezocht werd? Achteraf bleek, dat het drukfoutenduivel tje in een advertentie een foei-ondeugend streekje had uitgehaald, in plaats van R. K. had er moeten staan: R.-H. en dat R.-H. beteekende „ruw-harig”P De vergissing scheen ons echter te amu sant en zy leek ons voor sommige anti- papen-in-angst te waarschynhjk, dan dat wy er na de opheldering niet harte- iyk om hebben moeten lachen! Si non e vero, bene trovato.... Al bleek ’t dan niet wAAr, ’t was in leder geval toch leuk ge vónden! ’t Is gewoonweg ongeloofiyk, wat voor booshedens sommige Protestanten in en van de Katholieken veronderstellen. De .Avondpost” schreef onlangs, dat het koopen alléén by geloofsgenooten een ver derf eUjk systeem is en dat ook Protestanten zich by het gunnen van de clandisie niet tot Protestantsche zakenlui behooren te be palen. Dit artikel vond onder de protestantsche legérs geen algemeene instemming, ge tuige onderstaand kapitteltje, dat de „Avondpost”-redactie van een dame-abonné ontving: y oor ons Katholieken staat het onom- y stooteiyk vast: christendom en socia lisme zyn onvereenigbaar. Als bewys voor deze stelling hebben we niet enkel ’s Pausen woord, doch ook de uit spraken van talryke socialistische leiders zélf. Het zou een boekwerk vormen, wan neer we hier opsomden wat roode voorman nen uit alle landen gezegd of geschreven hebben, om aan te toonen, dat een waar so cialist alle positieve christendom over boord heeft te gooien. Hoe deze theorie óók door de praktyk ge staafd wordt, bewyzen wel die landen of steden, waar de roode heeren de onbetwiste meerderheid bezitten. Men behoeft alleen maar te denken aan het schrikbewind tegen den godsdienst, zyn bedienaren en zyn be- lyders, waaraan het arme Weenen is over geleverd. By ons echter wordt in de laatste jaren door de leiding der SD.A.P. stelselmatig ont kend, dat geloof en socialisme onvereenig baar zyn. Er wordt daar in de hoogere re gionen der party met opzet eenige matiging betracht by de aanvallen op het christely ke, speciaal op het Katholieke geloof. En heel graag paradeert men met de z.g. religieus-soclalistische beweging, om aan te toonen, dat de oude leus: „godsdienst is pri- vaatzaak”, enkel maar wil zeggen, dat de party als zoodanig zich met geen religieuze problemen bemoeit, doch overigens ieder aanhanger vry laat zyn eigen godsdienstige overtuiging te beleven. De reden van deze taktiek is doorzichtig genoeg. Met het linksche, d.i. het ongeloo- vige deel der arbeiders is men zoo ongeveer klaar gekomen. Van die zyde is geen winst meer te verwachten, eerder verlies aan nog meer extremistische groepen. Versterking van aanhang is enkel nog te verkrygen door de geloovige, de Katholieke en de Christe lyke arbeiders, naar de party over te hevelen. Vandaar dat de roode vogelaar n?ar dien hoek zyn zoetste wysjes fluit en er voor waakt dat minder dan vroeger de haat te gen en de principieele afkeer van den gods dienst gedemonstreerd wordt. Chris Jansen herdacht Na het directoraat van Mr. Schaapveld kwam daar in 1917 de man. die gedurende 10 jaren al zyn groote gaven van hoofd en hart heeft geofferd voor onze Roomsche Middenstands- beweging; die met niets ontziende werkkracht en apostolische biymoedlgheid zwoegde voor de zaak van onzen middenstand; die in onze be weging heeft gebracht een vuur van katholiek idealisme en enthousiaste daadkracht en van solidair willen. Nooit zullen wjj ten volle kunnen waardee- ren, maar nooit ook zullen wij vergeten, wat Chris Jansen voor onze beweging is geweest en heeft beteekend. In den na-oorlogstjjd, toen het socialls^tie- gevaar opstak en zich vooral richtte tegen den middenstand, toen heeft Chris Jansen in ons midden gebracht dien geest van maatschap, peiyke en politieke verdediging en aanval, die het wachtwoord voor onze organisatie moet biyven in steeds breeder en dieper zin. Wy bidden en vertrouwen, dat Chris Jansen van uit den hemel ons bondsfeest meemaakt en dat hy onzen bond ook daar niet vergeet. gegeven. Ook niet, of by fiscale monopolies de bedrijfspolitiek meer op winst dan op behoeftenbevrediging zal zyn ingesteld, zoo ongeveer als by menig gemeenteUjk over- heidsbedryf. Deze en andere kleinigheden laten wy rusten. Slechts één vraag: hoe komt de Staat in het bezit van deze te nationaliseeren be drijven? De herdenkingsrede Het uitspreken der herdenkingsrede ge- schiedde door den heer C. J. G. Struycken, bondsvoorzitter. Dat wy elk lustrum van onze organisatie hier in de Bisschopsstad komen vieren, is niet om een enkel vormeiyke reden, aldus spr. Het is, omdat wy een plicht van dankbaar heid hebben te vervullen, die ons naar Haar, lem dryfk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5