I werkgelegenheid Behoud van Prikkeldraad De Katholiek en het openbare leven Hg 1 Veertig duizend verduisterd i Erkenning Tegen verkorting arbeidsduur De nood in den tuinbouw VRIJDAG 16 SEPTEMBER i ver- Kardinaal Hlond De Weilsche ziekte PROV. EN GEM. PERSONEEL Audiëntie R. K. Bewaarschool-exdmen Haarlemsch ingerdeur de dupe dergelijke Bespreking met minister In het buitenland Het rouleersysteem R. K. Onderwyzeradag 1 Goederenruil met Duitschland DAHLIA-TENTOONSTELLING TE HAARLEM .9 - Een „goede kennis” aan het werk St dte voor de ka- uwjflijk en echt- zetiding en vrij- banden? leggen, den In Rotterdam ad vigeert het Ge meentebestuur niet meer ge bruik te maken van de zweminrichtingen Belangrijke offers „Geen loonsverlaging en toch in voering der veertig-urige ar beidsweek een econo mische zelfmoord” EENIEDER MOET ERAAN DEELNEMEN De Dahlia „Thomas Leavitt”, bekroond met den wisselbeker voor de befte Nederlandsche aanwinst Geen verbetering Meer invloed op de bezoldiging Indië in angst j i tri i om par- ■b in volgende week geen audiëntie P. S. I I o de waarheid zegeviert de laster om der werkloosheid zou kunnen büdra- sr verheelden zü niet hunne vrees. In „Rijnland”, officieel orgaan van Kamer van Koophandel en Fabrieken -r 7 Immers reeds nü getroosten zich hier te lan de vele ondernemingen belangrijke offers om hun bedrijf gaande te houden en om het vaak slechts onder verlies verkrijgbare werk te verdeelen over zooveel mogelijk aroeiders, ale dan meerendeels short time werken. Bedoelde ondernemingen zijn zich overigens ten volle bewust, dat voor haar het maken van volle weken met een kleineren staf arbeiders belang rijke besparingen zou opleveren (zakelUke be drijfsbelasting, sociale lasten, toezicht, admini stratie etc.). Voorwaarde voor behoud (en bü opleving der bedrijvigheid verruiming) van werkgelegenheid in ons land is: het verlies bij aanvaarding van orders tot een minimum te beperken en het concurrentievermogen der industrie met name tegenover de buitenlandsche mededin gers te versterken; dit kan alléén door ver laging der productiekosten. Lichtfabrieken, aan de Kamer mededeelde, dat een dergelijke order in voorbereiding was. De volle medewerking van de verder betrokken autoriteiten werd onmiddellijk verkregen, zoodat, dank zij dezen waardevollen bult, met den mees ten spoed pogingen In *t werk konden worden gesteld om daartegenover uitvoer van groenten te verkrijgen. Deze uitvoer van groenten op die voorwaarde, kon echter door verschillende omstandigheden niet meer tot stand komen, zoodat met andere middelen werd gepoogd het doel te bereiken. Als zeer belangrijk vaststaand resultaat werd echter bereikt, dat de toestemming der Dultsche regeering voor een ruil van goederen in dit ge val groenten werd verkregen. Dit opent zeer wijde perspectieven. Al dege nen. die orders In Duitschland hebben te plaat sen wordeg daarom ook bü dezen opgewekt vooral niet te verzuimen, zoo mogelijk van den aanvang af, als voorwaarde te stellen, dat door de Dultsche regeering toestemming zal worden gegeven om voor een gelijk bedrag aan Neder landsche goederen zonder gewoon Devisengeneh- migung in Duitschland toe te laten. Wanneer van het bestaan van een dergelijke voorwaarde zoo snel mogelijk aan de Kamer wordt kennis gegeven, kan de Kamer op die wijze den uitvoer uit het district niet weinig stimuleeren. De gang van zaken heeft medegebracht, dat allereerst gedacht is aan groenten, maar het spreekt vanzelf, dat ook andere exportartikelen, welker invoer In Duitschland door de deviezen regeling wordt belemmerd, voor een dergelljken ruil in aanmerking komen. Voor opgaven ook van dergelijke leveranties aan Duitschland houdt de Kamer zich zeer zeker gaarne aanbe volen. Alle begin is moeilijk, maar, naar het zich laat aanzien, toch niet zoo moeilijk als aanvanke lijk werd gevreesd. Gezien de groote mogelijkheden, welke zich voordoen, dringt de Kamer daarom bijzonder erop aan, om steeds de bovengenoemde voor waarde bij aankoop van Dultsche goederen te stellen en de Kamer daarvan te verwittigen.” llngen Amsterdam, Haarlem, Zaandam en Aar- en Amstelstreek der 8t. Gregorlusvereenlging. Te 9 uur wordt een H. MIs opgedragen In de St. Bonifaciuskerk door deken dr. O. C. van Noort. Te 10 uur wordt een tentoonstelling van leermiddelen geopend. Te 11 uur spreekt prof, dr. F. Feron van Roermond over „School en Maatschappij”. In de middagbljeenkomst decla meert Frl|s Bouwmeester. al in een tijd, dat wij èn tegenover het buiten land én tegenover den binnenlandschen consu ment, die anders het gelag zou moeten betalen, tot verlaging der onkosten moeten geraken. Z. H. Exc. de Bisschop van Breda zal Zater dag dezer week en Zondag, Dinsdag en Zater dag der volgende week geen audiëntie ver- leenen. ig zijn btj- burgers tot iat-eigendom bestaan van gen en hun het recht ontnemen, de kind*en in katho lieken geest op te voeden, tholieken het burgerlijk Uw scheiding invoeren, die de t, held der ifcerk aan godsdienst op den achtergrond stellen en de goddeloosheid de helpende hand bie den, ten slotte alle wetten die op een of andere manier lijnrecht tegenover de na tuurlijke of geopenbaarde rechten van God staan. Aan het slot van dit onderhoud verklaarde de Minister van Economische Zaken en Arbeid. Jat hij met groote belangstelling van de uit- eenzettlng van de vertegenwoordigers der cen- rale werkgeversorganisaties had kennis geno. nen. Zijn Excellentie wist het te waardeeren. iat vele ondernemingen reeds uit eigen bewe ging maatregelen hadden getroffen, om ooveel mogelijk arbeiders aan het werk të houden, waarbij hij vooral aandacht schonk aan een zoodanige verdceling m. n. door rouleerlng, dat de algemeene kosten wellicht minder zouden stijgen. Hij sou gaarne onderzoeken in hoeverre de Regeering dit streven zou kunnen steunen, terwUl hü verzekerde het voor ons bedrijfs leven de gewichtigste vraag te achten, hoe het den concurrentlestrUd met andere, ook Euro Z. H. Exc. de Aartsbisschop van Utrecht zal de volgende week alleen Dinsdag audiëntie ver- leenen. edere katholiek Is verpBcht, een loyale houding aan te nemen tegenover het wettig gezag, onverschillig welken re- geeringsvorm de staat heeft aangenomen en zonder er acht op te slaan, bij wie de macht berust. Wél mag men er naar stre ven, langs wetteljjken weg een rechtscha pen en christelijke regeering aan het be wind te brengen. Van den anderen kant moeten de vertegenwoordigers van het staatsgezag, zoowel door hun wijze van re- geeren als ook door hun leven, toonen, dat zij zich bewust zijn, dat hun macht van God komt. Welk een waardigheid omstraalt al hun regeering^daden, wanneer uit de manier waarop zjj hun regeeringstaak op vatten en ten uitvoer brengen het bewust zijn spreekt van de afstraling van het goddelijk gezag, dat over hen is uitgespreid! Hoe zwak daarentegen en bedr lege lijk te een gezag dat zuiver steunt op den natuur lijken grondslag van macht en geweld! Is de tegenwoordige politieke Wereldcrisis en de dreigende ineenstorting van de grond slagen waarop de regeeringen gebouwd zijn, feitelijk niet op de eerste plaats een crisis der politieke autoriteiten die iedere hoogere beteekenis en inhoud missen? Zij zijn aan het wankelen geraakt, omdat zij zich zelf verlaagd hebben, daar zij voor het aan schijn der volkeren zich losgemaakt heb ben van iedere goddelijke gedachte. De nieuwe opbouw van het gezag en de terugkeer van wanorde naar een nieuwen gezonden staatsvorm en staatkundig leven, moet beginnen bij de erkenning van het goddelijk gezag over volkeren en landen. B. en W van Rotterdam hebben thans een openbare kennisgeving uitgevaardigd, waarin zij, gezien het voorstel van den directeur van den Gemeentelijken Geneeskundigen en Ge zondheidsdienst, mededeelen zich verplicht te zien er de aandacht op te vestigen, dat leder, die in open zweminrichtingen of in open water daar buiten zwemt of baadt, zich blootstelt aan het gevaar om te worden besmet met de Weil sche ziekte, welke nu en dan een zeer ernstig, soms zelfs doodelUk verlonn kan nemen. Na deze kennisgeving lÖSirit'öfe verantwoorde lijkheid op degenen te rusten, die zich aan deze waarschuwing niet zullen storen. De politie van het bureau Warmoesstraat te Amsterdam heeft een man een vrouw in arrest gesteld, die verdacht worden een waarde' van veertig duizend gulden te hebben verduisterd. Een 34-jarige bewoner der Jan Luykenstraat leefde eenigen tijd weer samen met zUn 32- jarige gescheiden vrouw. De man nu Is aange. houden op vermoeden van verduistering en da vr<Ww van medeplichtigheid. De man zou nl voor een kennis, een Ingenieur uit Haarlem, een bedrag overbrengen. Bedoelde ingenieur uit Haarlem had in Ham burg' een bedrag van ongeveer ƒ40.000 liggen. Dit bedrag bestond uit effecten en baar geld. On) dit geld in zUn bezit te krijgen had hU een „goede kennis” gevraagd het mee te nemen. Deze, de 34-jarlge man, heeft effecten en geld in twee pakken in een handkoffer gedaan. Te Osnabrück zouden de vrienden elkaar ontmoe ten in den trein. Zü hebben elkaar daar niet gezien, eerst in Amersfoort had de ontmoeting plaats en daar deelde de man, die uit Hamburg kwam mede, dat hü de koffers met het geld kwüt was. Hü had een verkeerd valles bü rich. Waar de verwisseling had plaats gehad kon hü niet verklaren. Het zou reeds gebeurd kun nen zün aan het station te Hamburg, maar ooC zou in den trein iemand een verkeerden koffer hebben kunnen meenemen. De Haarlemsche Ingenieur vond die verwis seling van koffers natuurlük zeer onaangenaam en heeft de zaak bü de politie aangegeven. De ze heeft gisteren den ma nen ook diens vzouw in verzekerde bewaring genomen. Deze arres tatie geschiedde op het Centraal Station, juist op het oogenblik dat beiden naar Spa zouden vertrekken, om daar aan de speelbank hun ge luk te beproeven. Volgens verklaring van ae vrouw had ze daar een safe met een groot be drag, dat ook met spelen was verkregen. Inmiddels heeft de Commissaris van Politie van het Bureau Warmoesstraat. de heer Hoo. genboom met de substituut-offlcler van Justitie Mr. de Blécourt, een’ onderzoek ingesteld in een anderen safe, die deze had in een bank o> de Heerengracht. In deze safe werd niets ge vonden, wat betrekking kon hebben op de 40.000. Ook in de woning in de Jan Luyken straat is niets gevonden. De verwisselde koffer is in beslag genomen. De Inhoud was vwee overhemden en een scheerkwast. Het ondersoek van de politie en justitie wordt voortgezet naar de afkomst van den in beslag genomen koffer, en diens Inhoud. De 34-jarlge bewoner van de Jan Luyken straat en de 32-jarige vrouw, bü wie na foull- leering 700 werd gevonden, sullen ter be. schikking van de justitie worden gesteld, ree*, verdacht van verduistering en heling. De eerste is al reeds eerder verdacht geweest van minder eerlijke handelingen. i oprichting van een nieuwe Dit ingrijpen was zóó ge- zóó logisch, dat wij hier in T~\e katholieken moeten niet alleen naar I 1 de stembus gaan, om in de wetge- vende lichamen rechtschapen men schen te kiezen die overtuigd katholiek zün, maar zü moeten ook zelf aan de re geering deelnemen, zelf zitting nemen in het parlement, op de departementen en in de zelfstandige publiekrechtelijke licha men. .gekreten „vermenging” van politiek, en zwoer bü 'de nau- Dezer dagen stelde de Minister van Econo mische Zaken en Arbeid enkele veftegenwoor- digers van de Algemeene R. K. Werkgevers. vereeniglng. Centraal Overleg in Arbeidszaken voor Werkgeversbonden, de Christelüke Werk- geversvereeniglng en het Verbond van Neder landsche Werkgevers in de gelegenheid om mondeling het standpunt uiteen te zetten, dat hunne besturen Innemen inzake de vraag of door verkorting van den arbeidsduur een ver mindering van de werkloosheid ware te be reiken. -j—een katholiek kan H wetten zfjn stem niet geven, zonder Zün geweten grooteiyks te bezwaren en zonder zijn katholieke overtuiging te verloochenen; ja, iedere katholiek te zelfs verplicht om dergelijke wetten te bestrij den. Geen partij-discipline of andere mo tieven of gevolgen kunnen hem daarvan vrijpleiten. Een katholiek moet steeds be reid zijn om iedere verantwoording voor de katholieke opvatting van de problemen van het openbare leven waardig te dragen. De Kerk heeft het recht om van lederen ka tholiek een dergeUjke besliste houding van de politiek te verwachten, dat eischt ook het welzijn en de eer van het vaderland. Daarom verwacht ook de Kerk en het pu bliek geweten, dat ieder katholiek Kamer lid zich beslist zal verzetten tegen het tot stand komen van een wet, die den goddelij- ken of kerkelijken wetten afbreuk doet of die het godsdienstig gevoel en overtuiging van de natie kwetsten. Zouden zij een andere houding aanne men, dan zouden zij openlijk verraad ple gen tegenover hun geloof, Christus en het algemeen belang ten voordeele van het moderne heidendom. Wanneer iets bevolen wordt wat slecht is moet men weigeren het te verrichten overeenkomstig de ver klaring van den apostel Petrus; „Men moet God meer gehoorzamen dan de menschen.” Onder geen enkele omstandigheid mag een katholiek een werktuig der zonden zijn. De regeering heeft den plicht, eerbied te eischen voor de wet, en dezen elsch kracht bij zetten door de dwangmaatregelen, waarin bij de wet is voorzien. Iedere re geering moet rechtvaardig zijn en het zich tot een eereschuld rekenen, zelf de eerste te zijn om een voorbeeld te geven. L "X Daarbü deelde Minister Verschuur mede, dat het geensatns In zün bedoeling lag dit onder houd te beperken tot een wettelük ingrijpen, maar dat hü evenzeer de mogelükheid wilde bespreken om door een betere verdeellng van het beschikbare aantal arbeidsuren het be oogde doel te bereiken. De Minister voegde daaraan toe, dat hü dit onderwerp nog in géén enkele richting voor een beslissing rijp acnt; naar zün meening ziet men ook van arbeiders züde in, dat dit onderwerp nog slechts in een eerste periode van onderzoek verkeert. De vertegenwoordigers der evenvermelde cen trale werkgeversorganisaties gaven den Minis ter de verzekering gaarne te zullen medewer ken aan elk voorstel, dat daadwerkelük tot ver. minderir gen. Ecl dat verdere verkorting van den arbeidsduur net Nederlandsche bedrijfsleven weinig zou baten. 31 September zal in het Koloniaal Insti.uut te Amsterdam de vierde R. K. Onderwüzersdag worden gehouden, georganiseerd door de afdee- Terwül echter in het concurreerende buiten land, langs directen ofindirecten weg, drasti. sche verlagingen werden doorgevoerd van loo nen en andere kosten, tengevolge waarvan al: daar de productiekosten aanrienlük daalden, verzetten in Nederland de arbeidersvakvereeni- gingen zich over het algemeen èn tegen aige- heele verlaging van het loonpeil èn tegen ver sobering van staats- en gemeentedienst, die tot beperking van tal van andere, op de productie drukkende, kosten zouden leiden. Daarnaast een 40-urlge arbeidsweek invoeren, zooals zü schij ten te wenschen, zou geluk staan met econo- mischen zelfmoord. Terugbrengen der 48_urige arbeidsweek op een 40-urige komt voor bedrüven, die nog 4<' uur arbeiden, bü gelükblüvend uurloon, voo. den arbeider neer op een verlaging met 1.1 (c.a. 17 pCt.) van zün weekinkomen; voor de onderneming beteekent het, dat de vaste kos ten dan in 5/6 van den huldigen tüdsduur zou den moeten worden gedekt. Bü vermindering van den werktüd wordt over het algemeen het procent van de algemeene kosten, dat op den prijs drukt, grooter, ook al blüft het uurloon hetzelfde. Zoo kan inkorten van den werktüd het be- drijf financieel ondermünen en de productie- peesche, landen zou kunnen voeren, die op een kosten verhoogen, hetwelk ongeraden is voor- lager kosten-nlveau zich bewegen. hter wordt onomwonden uitge it men in het openbare leven *t bovennatuurlijke niet kan uitschakelen, en dat de zoo hooggeprezen neutraliteit ’n onding is. Niet all«» liberalen denken er zoo over, en evenmte alle sociaal-democraten. Het zijn slechts minderheden, die beide partijen voor het religieuze element opkomen, en dan nog voor een zoo vaag en zweverta element als het modern pro testantisme is. Maar het feit heeft toch beteekenis, om dat het da erkenning inhoudt van een noodzakelijk verband en een geestelijke be hoefte, welke men maar al te lang heeft trachten weg te cijferen. -j-5 en tweede elsch van de katholieke H burgerlijke discipline is gehoorzaam- heid jegens de rechtvaardige wetten en staatkundige verordeningen. Wetten en verordeningen zijn nog niet zedelijk goed of rechtvaardig, omdat zij door de wetge vende lichamen of door de daartoe aange stelde autoriteiten zijn gemaakt en uitge vaardigd. Wanneer zij nl. niet de werkelijke behoeften van den staat en het algemeen welzün ten doel hebben, wanneer die wet ten de natuurlijke rechten van het Individu en het huisgezin schenden, ate zü de rech ten van de Kerk In het gedrang brengen en zelfs lijnrecht In strüd zün met de god delijke wetten, dan zün ze, ofschoon ze op wettehjke wüze tot stand komen, toch Im moreel en onrechtmatig. OnzedeUik en onrechtvaa voorbeeldde wetten die i £wen maken, die den pri afschaffen, het wezen en h< bet huisgezin in gevaar br UTRECHT. Ned. R. K. Schoolraad. Akte A. Geslaagd: M. M. J. Huybregts. C. A. M. v. d. Klauw, M P. Rletvelt, J. M. M. Ruberg. J. M. Terlingen, allen te Utrecht; A. M. J. v. d. Doef, Leeuwarden. De „Avondpost” meldde dezer dagen, dat in den kring van „vrijzlnnig- godsdienstige liberalen” plannen worden gekoesterd om over te gaan tot de op richting van een vrüzinnlg-godsdienstlg maandschrift en dat deze plannen reeds vasten vorm hebben aangenomen. Het blad zal „Onze Wachter” heeten, een naam, welke de herinnering wakker roept aan een katholiek rijdschrift van ten naaste bü een halve eeuw geleden, dat o.a. dr. Schaepman onder zün medewerkers telde. Natuurlük zal deze liberale periodiek in geheel anderen en wel In modern-protcs- tantóchen geest worden geredigeerd. Want van dien geest Is zoowel het „religieus liberalisme”, als het „religieus socialisme” doortrokken. Men heeft slechts de brochure op te slaan, welke over dit onderwerp een paar jaren geleden door den heer D. Hans werd gepubliceerd, om zich daarvan te overtui gen. Hü neemt in zün geschrift onomwonden stelling tegenover de Katholieke Kerk en het orthodox-protestantisme, en betoogt, dat men den innigen samenhang, geeste- Hjk, religieus en feitelük, van Liberalis me en Modernisme niet kan loochenen. „De zaak staat natuurlük geenszins zoo”, zegt hü, „dat iedere liberaal modem-pro- testant was of behoorde te zün (dan wel omgekeerd) maar wel aldus, dat wü hier te doen hebben met twee naar den geest in- nig-verwante verschüningsvormen, die voor elkander volstrekt geen dwingend ge zag vertegenwoordigen, waarvan de een zün hoofddoel zoekt op staatkundig en so ciaal en de ander op geestelük en religieus gebied, terwül zü, elk op het eigen gebied, vaak den ander ontmoeten, zoowel op be langrijke momenten als in vele voorname en leidende geesten. Liberalisme en vrü- zinnig-Protestantisme zün historisch el kander nauw-verwant.” Dit is duidelük. En ’t is ook niet nieuw, althans wat den persoon van vele liberalen betreft, dia uit de gelederen van het mo- dem-Prote«tantlsme werden gerecruteerd. Nieuw is echter wel, dat men nu ook van liberale zijde een band wil leggen tusschen godsdienst en politiek. Men heeft dit vroeger altüd in de tüen der Rechterzüde afgekeurd. Men torftde dan regelmatig tegen de als onwaard godsdien trail telt. Thans sproken. Maar zens wanneer dit alles konde worden overbrugd waarbü hooger vermelde houding der vakverenigingen niet hoopvol stemt dan nóg zou de factor Joon e. a. koeten” in het product, op zün best even hoog blüven als nu, zoodat van de toch zoo noodzakelüke verbete ring in Nederlands concurrentievermogen op ae wereldmarkt nóg geen sprake zou zün. M. a. w. het Nederlandsqhe bedrijfsleven zou In tegenstelling tot de buitenlandsche concurren tie nog even ver af zün van paraatheid voor de weder-opleving der Internationale markt als, helaas, het geval si thans, nu al verschillende bedrijven zich, noodgedwongen, over de grenzen verplaatst hebben en andere zulks nog overwegen. Wanneer men voorts het vraagstuk van de verkorting van den arbeidsduur internationaal beziet, moge men zich de ervaring met de Con ventie van Washington noi>ens de 48-urlge ar beidsweek In nüverheidsondernemlngen ter harte nemen. Die ervaring Immers leert, dat slechts zeer weinig landen een zoo strikte toe passing der wet kennen als ons land. Bü een internationale verkorting van den arbeidsduur moge dan ook het voorbeeld in de practijk worden afgewacht van die landen, die hetzü indirect door een buitengewoon soepel stelsel van overwerk, hetzü direct door langere werk tijden dikwüls gepaard aan zeer lage loonen, aan onze industrie een moordende concurren tie aandoen. Uit betrouwbare bron verneemt „Het Volk” dat de regeering de indiening overweegt van een wetsontwerp, strekkende om aan het cen traal gezag meer invloed toe te kennen op de bezoldiging van het provinciaal en gemeentelük personeel, teneinde maatregelen te kunnen nemen om meer overeenstemming te brengen Duitschland' verhouding van de bezoldigingen van dat personeel, zoowel onderling, als ten ganzien van die van het Rükspersoneel. Zü zullen daar geen officieele vertegen woordigers zün van de Kerk, maar burgers die In het politieke en openbare leven de katholieke beginselen vertolken. Maar als hun medewerken gelük zou staan met het inwilligen van absoluut im- moreele daden, dan moet de katholiek zich onthouden van deelname aan dé politiek en voor zün zetel bedanken. De katholiek moet aan het openbare leven deelnemen, bewust van zün katho lieke verantwoordelükheid; met andere woorden met een bezadigd oordeel over de staatkundige problemen, terwül hü tegelük de moreele züde van het vraagstuk van ka tholiek standpunt moet beoordeelen. De katholieke politicus moet in heel het staats wezen de idealen van de christelüke zede- leer trachten te verwezenlüken. De katho lieke burger, onverschillig of hü ambtenaar, arbeider, officier, soldaat, kamerlid of mi nister is, kan geen dubbel geweten heb ben; een katholiek voor zün particulier leven en een nlet-kathollek voor publieke aangelegenheden. De wet van Christus doet haar verplichtingen gelden op alle gebied. In het openbare leven moeten de katholie ken onwrikbaar staan ten opzichte van de grondwaarheden, van het goddelük recht en zü moeten uitschitteren door hun voor beeld van onkreukbare trouw, groote eer lijkheid, onbuigzame wilskracht, onver- moeiden werklust, zuivere vaderlands liefde en offervaardigheid in dienst van het volk. De katholieke burger moet het zich een Ideaal rekenen te mogen meewerken aan de saneering van bet politieke leven, waar uit de fouten moeten verwüderd worden, die nu de wereld hebben verwilderd. Het is een ramp voor het huidige publieke leven, dat een onverzoenlüke haat de maat- schappü in verschillende kampen ver deelt, waar men Zich door politieke harts tochten laat leiden en niets ontziet om zün tegenstander moreel onschadehjk te maken. In plaats van leugen, de volksmisleiding, de een ongure politiek te voeren. De zucht naar machtswellust en eigen voordeel voeren een onmeedoogenden strüd om aan het bewind te komen en een be trekking te bemachtigen, onder voorwend sel dat zü het landsbelang dienen, dat in hun politiek program staat. Een ziekelüke prikkelbaarheid en politieke hartstocht be lemmeren een rustig oordeel over personen en zaken, brengen allerlei andere elemen ten in de politiek, beoordeelen alles van het standpunt van hun eigen party en brengen een onrust in geheel het leven. Deze schadelüke Invloeden moeten ver- dwünen onder den invloed en werking van de christelüke levensbeschouwing, die Jam mer genoeg in vele landen nog niet vol doende is doorgedrongen op Tiet terrein van het publieke leven. f Primaat van Polen. KARDINAAL HLOND en anderen plicht dien de burgers te IH vervullen hebben heeft de Goddelüke Zaligmaker tot uitdrukking gebracht in de woorden: „Geeft den keizer wat den keizer toekomt.” Met deze woorden heeft Christus de vraag beantwoord of het on derworpen Joodsche volk belasting moest betalen aan den Romelnschen keizer. De plicht om rechtvaardige belastingen te be talen ontspruit reeds uit het natuurrecht: *ant de staat, die ten gerieve der burgers ën voor het algemeen belang heeft te zor gen, heeft ook uit den aard der zaak het recht om een tegen-prestatle te vorderen de voor Rijnland, lezen we het volgende omtrent een poging tot het vergrooten van den ex port naar Duitschland. De bittere nood in den tuinbouw, aldus schrüft het blad, deed het Bureau der Ka mer omzien naar middelen om den export te vergrooten. Het feit, dat Duitschland steeds het land is geweest, dat inzonder heid vanuit Nederland van groenten werd voorzien, maakte ’t vanzelfsprekend, dat vergrootlng althans handhaving van onzen export naar dat land werd nagestreefd. „Naar de meening van bet Bureau moest dit mogelijk zün, daar Duitschland ruim 2S maal zooveel exporteert naar Nederland als Nederland levert aan Duitschland. He laas had onze Nederlandsche regeering nog niet, zooals andere landen, de bevoegdheid om den goederenruil voldoende te beheerschen. Ook zonder dat moest het echter naar de meening der Kamer mogelük zün de Dultsche regeering te bewegen goederen in EJi’.J- zonder gewone Devisengenehmlgung toe te laten, Indien een order, die ook naar andere landen; zou kunnen gaan, in Duitschland zou worden ge plaatst. Ook de commercieel aangelegde burgemeester van Nleuwveen, de edelachtb. heer Geesink, in wiens gemeente de tuinderij eveneens zoo zwaar werd getroffen, bleek in deze richting werkzaam geweest te zün. In samenwerking met hem werd door den voorzitter der Kamer contact verkregen met het Gesellschaft fiir Internationalen Warentausch te Düsseldorf. Na tal van besprekingen over en weer, werd besloten definitieve stappen te doen. Een advertentie werd opgesteld waarin aan degenen die orders, welke niet door de Neder landsche industrie konden worden geleverd, in Duitschland konden plaatsen, werd verzocht zulks niet te doen, alvorens zich met de Kamer van Koophandel te Lelden in verbinding te hebben gesteld. De advertentie had o.a. tot resultaat, dat dé heer Fehmers, onderdirecteur der Leldsche 1 De geestelüke stroQmingen komen in Tndie altüd eenlge jaren later aan dan hier. Dat zal 'm in den afstand zitten! Ideeën, die hier hebben uitgediend, vinden daar nog recruten en de palstaanders van de slechte traditie verschansen zich in onze Oost nog in burchten, wanneer zü hier reeds pronken in historische musea. Groot heidswaanzin en domheidsmacht zün daar door in ons mooie Insulinde helaas invloed rijke potentaten. De pers, als levensregel, geeft dit schijnsel natuurgetrouw weer. Onlangs, toen in de Indische Katholieke Partü onderlinge verschillen de geheele or ganisatie met den ondergang bedreigden, heeft Mgr. v. Velsen, Apost.-Vicarls van Batavia en als zoodanig het geestelük hoofd der Katholieken in Indië, de oude partü ontbonden en party gelast, wenscht ,en Nederland er geen stem hoorden tegen op gaan. 'n Kind iminers begrüpt, dat een ver- eeniging, die zich Katholiek wenscht te noemen, daarmede verplichtingen op zich neemt ten opzichte van het Katholicisme en de Katholieke Kerk. In Indië is dat begrip bü ’n deel der pers echter nog niet doorgedrongen, net zooals dat hier b.v. vóór 50 jaren het geval was. „De Stuw” b.v. heeft van Mgr. van Vel- sen’s eenvoudige daad, hem door zün plicht voorgeschreven, een gebeurtenis gemaakt van wereldschokkend-tyrannieken aard. Hoewel er van *kerkelüke straffen geen spraak is, rept de redactie kwasi-geleerd van „buitenrechteUjken dwang en bedrei ging van de politieke vrüheld der burgers.” Het cadaver van de oude koe uit de Hol- landsche sloot wordt hier nog eens als malsch kalfsvleesch uitgesneden en opge diend. De frissche heeren zün verder zoo genadig, te constateeren, dat de katholieke leden van den Volksraad niet hun eed schenden wanneer zü, zooals het goeden Katholieken betaamt, naar Mgr. v. Velsen luisteren, maar wei komen in gevaar „de zelfstandigheid en zuiverheid van het politieke leven als uiting van het rechtsbe- wustzün der eigen staatsgemeenschap”. Belacheiyke, holle woorden-kramery Men heeft in Indië echter nog meer gif tige pülen op zün boog tegen geesteUjkheid en Kerk. Hoewel het Ingrüpen van Mgr. v. Velsen slechts de organisatie betrof, stelt „De Stuw” het voor, of de bisschop een politieke gedragslün voor de Katholieken vaststelde! Dan wordt als internatidnale boeman voor den dag gehaald de.... ^ropagande Fide!! en als klap op den vuurjXjl.... Rome met den Paus!!, wiens overwegingen wel eens strüdig met het algemeen Indisch belang zouden kunnen zyn.... Ziezoo, hoor! de kikker is opgeblazen tot een olifant en het verv^arUjke Indische intellect kan zich verbazen over de hersen gymnastiek van zyn permierders. Wü zouden echter de vraag willen beant woord zien, wanneer de Kerk van Neder land of Koloniën ooit politiek Ingreep en wanneer het algemeen belang door Haar ooit werd geschaad. voor alles wat hü van zün kant voor het leven, voor het handhaven van vrede en welvaart voor de menschen doet. De Ka tholiek moet ook in dit opzicht een voor beeld zün van burgeriyke plichtsbetrach ting, vooral in oogenblikken wanneer” het heil van het vaderland er van afhankeiyk is en onze eigen behoeften ongewone op offeringen van ons vragen. De Kerk zelf voert geen politiek; ,dat is Haar taak niet. Maar de Kerk verbiedt den Katholieken niet om aan politiek te doen, integendeel, zü spoort hen aan en roept hen op actief deel te nemen aan het staatkundig leven. Het moest toch niet mogeiyk zün, dat in overwegend katholieke landen het publieke leven absoluut beheerscht wordt door libe ralen en vrijdenkers en dat deze minder heid voortdurend de katholieken' krenkt in hun overtuiging en heiligste gevoelens.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 16