X Van Circus-clown tot zanger IK Robinson Schoenen DE POST RADIO-PROGRAM DOMGRAF-FASSBAENDER ROBINSON CRUSOE’S AVONTUREN n DE VROUW MET HET MASKER WAT DE PEREBOOM VERTELT Alle abonné’s Nu ook filmheld DINSDAG 27 SEPTEMBER VERHAAL VAN DEN DAG Wispelturig Moderne volksverhuizing BUSTER KEATON FEUILLETON Hoe krijg ik mijn vordering betaald? Als kleine jongen er van door Toon mij Uw hond en ik zal U zeggen wie gij zijt r t „Eeuwige loges** veertienjari/s knaap laidda hy tn koor van tachtig mannen AANGIFTE MOET, OP STRAFFE VAN VERLIES VAN ALLE RECHTEN, GESCHIEDEN UITERLIJK DQIE MAAL VIER EN TWINTIG UUR NA HET ONGEVAL Woensdag 28 Sept. Nntuurlylc loopl Hollandsche jongen op WVyv’ A B i i o B 7.50 ..Ein Maskenball" ot den Grünewald. B I. op 830 Programma hem va- Na zeker XXXVI <xn mün gezichtspunt te dat nader te verklaren. ons aan ons zelf Zij ging op de vensterbank ritten en leunde baar (Slot volgt.) 'i r het r f e a 22700 36500 58000 63000 65000 61000 53000 28000 22000 HU bestaat dus? vroeg Anstey. ZU lachte zachtjes. HU heeft heel wat jaren méér heets en, dan ik. antwoordde zij Ik had er geen zin in, om een baby te trouwen. M61 >630 >336 S894 1822 >741 )281 ISO» 17» 1131 1560 >254 M6» Uit wast i «P tuur Ie n M it n tr t t •1 t>U verlies van *n anderen vinger •44 IMt 133» 3!? >364 >»40 KIS rijn rMt >221 XXM >918 1781 ’Ö49 .7534 Tsrr MS» rwa •074 •46» •TM 0074 K>470 1060» hom 11366 1667 noot 337» >266? aio? (338» MM 1 222 12M 1544 1740 2052 2245 24K 2424 20M 3304 S62S 3600 SM1 41S1 4438 4661 4M0 SOM 52M 5547 5935 62M 0661 7040 74M 7752 82*7 8567 8602 8853 begaf, ,.Trt J •UI 927» •Ml Mil 01M 0604 0007 1011 118» 14M 1887 2325 27M 2074 3167 33M 3540 3614 4174 431» 4548 5011 5221 5504 SOM 581» 621» 0600 67M m n n ■t r it Tot morgen! herhaalde rij. De hemel zU gedankt, dat u vanavond gekomen bent. ZU was te moe, en te gelukkig, om naderen uitleg ts vragen van zijn plotselinge verschij ning, en hU gaf er geen. Al dien tijd, dat hU het plein overstak, en zich naar huis klonken die woorden hem in de ooren: morgen I" VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VER WIJZEN WIJ NAAR DEN KATHOLIEKEN RADIOGIDS Neen, ze zün nog in het verlovlngstüdperk Ernestine zal ons misschien nog van de eene verbazing in de andere brengen, maar ik geloof beslist, dat rij gevonden heeft, zocht. Ik heb nooit gedacht, dat ik Eèn Weenach handelaar In koloniale waren heeft met succes een methode toegepast, die in Indlë gebruikelijk is bij den schuldeiaeher. die zijn vordering niet betaald krijgt. De Indische crediteur gaat zitten voor de deur van den wel- gerachtlgen schuldenaar en weigert het opne men van elk voedsel, zoolang hij niet betaald wordt. Wanneer hy daarbij van honger sterft, dan komt in het hiernamaals zün bloed op het hoofd van den schuldenaar. De Weensche han delsman had blijkbaar meer vertrouwen in deze Hindoeeche methode, dan in de middelen, die het moderne Europeesche rechtswezen den cre diteur verleent. 24 Uur lang bleef hij voor de deur van zUn debiteur zitten; daarna smaakte hij de voldoening rijn vordering betaald te zien. De politie wilde niet ingrijpen, daar de open bare orde niet was verstoord en de handelaar geen geweld had gebruikt. Toen Freddy zich ook bij hen ge voegd had, vertelde Ivy, welk een heerlijke pudding er stond te wach ten, en Freddy glom al van genoe gen bij de gedachte alleen. „Laten we zoo vlug mogelük gaan eten.? stelde hü voor. Toen ae echter In de verte de zee leeuwen zagen, verdween plotseling hun vroolijke stemming. „O. kijk eens. een van de zeeleeu wen balanceert jouw pudding op zün neus,” merkte Fredd/ tot Ivy op. „Dat is vast, omdat Robbie zUn ba! heeft afgenomen. Wat een rakker!" riep Ivy boos uit. Ook de* aeeman was erg teleurge steld. .Dan maar geen pudding," zei hij met een diepen zucht. (Morgenavond vervolg) Je wachten Links, rechts, links, rechts! De trommen roffelden. Voorwaarts marschl Zoo ging het tot W. Hou je taal. Peter, daar is de vijand. Het was een vuren over de ge heels Unie. VUfhonderd kanonnen dreunden opeens in het veld. De kruitdamp maakt dat je moeilijk kunt adem halen. De voet struikelt telkens over lUken en gevallenen. Ik werd bang en bleef achter. Ginds lag mijn land, mün dorp, met den pereboom en Perrine. De bloesems begonnen zeker al vruchten te worden. Ik sloot de oogen. en zag Perrine voor mij bidden. God zü ge loofd, ik voelde dat Ik weer een beetje moed kreeg. Voorwaarts, voorwaarts, geeft vuur. Aha. hU vecht dapper, die recruut daar Hoe heet je mijn Jongen? Peter, Sire. Peter, je bent onderofficier. Perrine, mün lief meisje! Onderofficier! Wat is er eigenlijk ook aan? Een beetje flink je er doorslaan. Een beetje meer moed. Links, rechts links, rechts! Orgelspel door 740 Herhaling Dan moet Ik eigenlijk een heel eind terug gaan als kleine jongen was Ik een wilde bengel en droomde ervan, aan een circus te gaan. Mijn arme moeder heb ik aardig over stuur gemaakt, toen ik als vijfjarige kwajongen er van dóórging: ze was alleen, mijn vader stierf al. toen ik pas twee jaar oud was. Daar in mijn geboortestad Aken juist een circus ge speeld had. dat naar België was vertrokken, vond men spoedig mijn spoor en kreeg me na drie dagen te pakken In een Belgisch nest. Ik was clown geworden! Maar ik beloofde mün huilende moeder beterschap en van toen af werd er trouwens strenger op me gepast." „Was uw familie muzikaal?" .Mun overleden vader moet erg veel van muziek hebben gehouden 'z Zondags speelde hü orgel en daarop verheugde hü zich al de ge- heele week. HU had het van employé In een meubelzaak tot procuratiehouder gebracht. In mijn familie sün echter uitstekende musici, bij voorbeeld de yiollste Hedwig Fasabaender en mün oom, die als kapelmeester naam heeft ge maakt." .JSinds wanneer hebt u zich aan muziek ge wijd!” .JSinds mijn zesde jaar! Behalve de gewone school bezocht ik het conservatorium; op mijn achtste jaar mocht Ik in bet knapenkoor mee zingen en mocht al gauw de solopartijen zin gen. Ik had toen al het gevoel, dat Ik voorbe stemd was ore zanger te worden. MUn.... so praan werd destijds zeer beroemd! DaarbU leer de ik spelenderwijs plano. Op mün twaalfde jaar maakte ik mijn eerste tournée door België, Men voorspelde mü toen een groote toekomst. Maar ik was opeens van mijn plan, om zanger te worden, teruggekomen en wilde met alle ge- Heel stil gingen zU de kamer uit. en de gang door. Maurice en Ernestine wisselden geen woord. Doch voelden zij beiden, dat de toe. komst nu anders voor hen was. Je kunt mr Maurice je adres geven, zei Ernestine, toen zü bij de voordeur stonden. tegen bet kozijn. ZU bad goed geslapen, en zij was niet bang voor zonneschijn. HU keek vol bewondering naar haar. Je riet er van morgen werkelijk heM goed uit. aaide bij. weid kapelmeester worden. Erg trotsch was Ik. toen men mij. als veertienjarige, een koor van tachtig mannen toevertrouwde die allen veel van mU hielden en blindelings op mijn dirigeer stok vertrouwden. DaarbU was ik eigenlijk zeer schuchter, büna schuw.” Bezuiniging werkt overal, Constant, beslist en chronisch. Haar liefde voor den evenmensch Is verre van platonisch! Voor wie haar toepast werkt zij wel Als een verjaarscadeautje, Doch wie er dan aan mee betaalt Legt daarbij ook het loodje! Bezuiniging is een bacil Zoo sterk als aniline. En daarom is zij ook volstrekt Immuun voor aspirine. Thans blijkt het weer, dat ook de Post Daarmee geïnfecteerd is. Ofschoon, wat wij verzenden, steeds Behoorlijk gefrankeerd is! Maar de bezuiniging komt ons Natuurlijk niet ten goede. Dus goed beschouwd zijn wij het weer Die daarvoor moeten bloeden. Ja. zij bestelt, maar evenwel Met een bestelling minder, En zij stelt daarbij niet de vraag Heeft u daarvan ook hinder? Wij krijgen post, maar deze post Heeft min of meer vertraging. En zij geeft voor dit postverzuim Ons geen tarief verlaging. Maar tochéén voordeel is hierbij. Als wij de zaak bekijken. Dat: brieven, die men niet verlangt. Ons niet zoo vlug bereiken! En juist vooral in dezen tijd Zijn zulke brieven vele Dus moeten wij maar, graag of niet. Het vóór en tégen deelen! MARTIN.BERDEN (Nadruk verboden) HU «achtte. Ik geloof, dat je geltjk hebt, ael hü treurig. Ik begon het gisterenavond zelf te beseffen, toen we onverwacht in de bibliotheek kwamen, en Erhestfne sMtn kleur kreeg. Welke vrouw heeft rich no te beschamen, als ae er op betrapt wordt, dat haar eigen man haar een kus geeft. Toon mU zün hond en ik zal je zeggen, wai loor iemand hü is. verklaarde Buster Keaton zekeren dag In het atelier, toen men hem naar zijn meenlng over een nieuwen fllmspeler vroeg Buster Keaton heeft zoo zijn eigen theorieën over honden. Ieder heeft den hond, dien hü ver dient. Hebt u er nog nooit op gelet? vroeg hU mü Buster fluit zün groeten St. Bernard en stelt hem aan mij voor. Dat is mijn hond. Ik beweer, dat het mijn evenbeeld is. tenminste bij me past. Ik houd erg veel van honden. Niet omdat ik een vijand van de menschen ben, zooals men pils- schlen zou denken, maar omdat ik de aanhan kelijkheid en trouw dezer dieren zoo op prijr stel. Door den tuin van de studio komen twee hon den aangerend, die over elkaar heen schijnen te struikelen, zoo n haast hebben ae. „Van wie zouden die honden nu wel kunnen sljn.'' Ik keek de dieren een oogenbllk na. jsn zag hoe ze over het grasveld holden en een kat achterna liepen. Vegen een boom sprongen, ver der liepen en tijdens hun hollen nog gras aten. Met den besten wil ter wereld kon ik het niet radfcn. .Deze honden sUn van Robert Montgo mery". lachte Buster, „zü zUn even wild, even ongebreideld en even ondernemingslustlg als Bob." „Óf kUkt U naar de honden van Norma Shea rer. Het zUn twee Deensche doggen. Rustig, mooi en welbewust in elke beweging.” ^n hebt U al den hond van Clark Gable ge zien?" vroeg ik. Buster knikte. Clark heeft een herdershond Een wonderlUk verstandig dier meer behoef Ik over den hond niet te zeggen. Buster streek over den kop van zUn hond, die schijnbaar zeer ontevreden met zijn Maart kwispelde. ,J<u moeten we naar het atelier en als u^voortaan op honden let, geloof ik ze ker. hoe wonderlUk het mlsschle^ ook moge klinken, dat u door de honden de menschen be ter zult leerën kennen”. Je slachtoffers zijn een beetje te spraak zaam geweest, antwoordde hij. Hoe Maat het met Gayton. die naar Afrika is gegaan, omdat je hem aanbood, hem altUd te Bullen beschouwen als een vriend niets méér? En Horris hij kwam op mün kamer, om me er allee van te vertellen, denaelfden dag, dat je hem afwees. En Paliiser dien heb je vreese- lUk behandeld. Ik was ze vergeten, gaf ae toe. Het’ waren beste en aardige jongens, allemaal, maar zU maakten allemaal deaelfde fout. Ik herinner me nu, dat ae aanzoek om me deden. Dët was natuurlijk noodlottig. j. Ik zie heelemaal niet In...., begon hU Mijnheer Robert, viel ae hem in de rede. heb ik niet altijd geaegd. dat Ik nooit van plan was, om iemand te trouwen, die aanaoek om me deed? Als ik het eenmaal goed en wel met me aelf eens ben. zal ik zelf aanzoek doen! Of het schrikkeljaar Is of niet? vroeg hU- Beslist! antwoordde zij. Mannen kun nenen rich altijd afmaken van een schrikkel- jaars aanzoek. Maar mUn mannetje zal er niet in slagen om te ontsnappen. Dat beloof Ik je andere vrouw, ael ze. Maar Ernestine is geen gewone vrouw. ZU placht altijd anders te doen, dan andere menschen. Ik wil je niet ongelukki ger maken, dan je al bent, maar ik geloof wer kelijk. dat Ernestine een nieuwe mode gaat In voeren. Ze gaat van onze menschen een klasse van werkers maken. Ze Is altijd aoo'n hervormster geweest, zuchtte hfl. Lady May knikte deelnemend. Men kan natuurlijk nooit zeggen, hoe het afloopt ging ze voort. maar op het oogenbllk schUnen ze van het leven een soort van paradijs gemaakt te hebben, en weet je ik kan het niet helpen maar ik geloof, dat er heel weinig kans is op een slang. Ernestine is soo vreeeedjk koppig. Het moét mlsioopen! verklaarde Mj. Ik denk het niet, antwoordde SU. Zie je, het is bij hen niet .Jieve dit" en „lieve dat”. Elwyn Maurice is een tamelijk bazig iemand, en Ernestine begint nog maar pas te beaffen, welke bekoring er in gelegen is, om geregeerd te wor den. Eerlijk gezegd. Robert, ik geloof niet, dat je voorspelling éénlge kans hee$. v Ben je daar weer. Peter? Om u te dienen. Majesteit. Zoo. ziehier, de enauletten. Dank. Sire, en voorwaarts ging het tot M. Daar werd halt gecommandeerd. Op het reus- achtige sneeuwveld, rond M.. was de weg aan- geduid door lUken Achter ons de rivier, vóór ons de vijand en rondom ons de dood. Wie legt de eerste ponton? Ik. Sire. Braaf zoo. kapitein. En hU overhandigde mU zijn ridderkruis. Geloofd zij God. O. Perrine, je kunt trotsch op me zUn Tot morgen! fluisterde hU, xlcb over haar Ttogen buigend Ivy had geholpen om het eten klaar te maken In de Artls-keuken. Ze was heel trotsch, dat ze er bU geholpen had. ZU had een kabinetpuddlng ge maakt, terwijl Willy Woensdag een wilde eend braadde. De maaltijd be loofde heerlUk te worden. „Nu, Topsy." zei ze, „het eten is bijna klaar zullen we vragen, of Freddy Vrijdag komt en dan maar vast aan tafel gaan?” „Goed." zei Topsy. „maar waar Robbie?” ..Kom. Robbie," riep zU- Robbie was juist bezig aan een de. zeeleeuwen een bal te ontfutseler. omdat hU dien zoo goed als voetbu zou kunnen gebruiken. Met den baj in zUn handen rende hU naar Ivy en Topsy toe. De erfgenamen van de Vanderbilts hebben hun loges In de Metropolitan Opera te New-York verkocht voor den prijs van 200.000 dollar. Het is de gewoonte van rtjke families gewor den, zich in groote opera's „eeuwige loges” te koopen Zoo heeft de Metropolitan Opera niet minder dan 35 van zulke loges verkocht. ZU be- hooren Qatuurlyk alleen aan families van de Amerikaansche geldaristocratie. Daar In de Metropolitan Opera geen nieuwe loges meer werden verkocht, kunnen zij, die toch zoo'n loge willen hebben, ze alleen regelrecht van andere bezitters koopen. Zoo was het ook gesteld met de Vanderbilts. De loge kwam in het bezit van een petroleummagnaat uit Callfomlë. ge gaan luiden, gU klokken, ter huwelijk! De weg is ver. doch de 1913 verlieten vele menschen hun derland, maar niet om te emlgreeren In 1921 gingen er In 1922 gingen er In 1923 gingen er 115000 In 1924 gingen er In 1925 gingen er In 1926 gingen er In 1927 gingen cr Anstey zag Lady May bU het venster staan ZU leunde ove' der. lagen raampost. Tusschen hen in bevond zich alleen een heerlUk perk met hyacinthen. Je weet, dat onze gastheer en gastvrouw In den steek gelaten -hebben? vroeg zü- HU knikte. Ze zUn naar dat herstellingsoord gegaan, dat Maurice aan het bouwen te. tusschen de heuvels, aelde hU- Ik vind bet beslist geen goede manieren, om ons zoo maar aan ons zelf over te iBten. ik vind bet ook niet netjes, zei ze. Ernestine had ook wel wi t aan óns kunnen denken. HU lachte ironisch. ZU zuchtte. Men beeft mU altijd verkeerd begrepen, verklaarde zU. terwUl ze hem verwUtend aau- zag met haar mooie oogen. Waar JU cm lacht, aün niets anders geweest, dan pogingen mln of meer onbeholpen pogingen om een man te krijgen Ik ben daar heel ongriuKkig in geweest Niemand heeft er ooit aanwiek om me gedaan. HU lachte spottend. Hier volgt een overzicht van de emigratie ’n Centraal Europa. Sedert 1870). JaarUjks trokken de volgende aantallen uit vaderland wego 1872—1880 per jaar 62000 1881—1890 per Jaar 134000 18911900 per jaar 19011910 per jaar 1911—1913 per jaar Aan het eind van het dorp stond een groote pereboom. In het voorjaar leek hU één groot bouquet. Het huls van den pachter stond aan den overkant van den straatweg. Het had een steenen voorportaal, net als een slot. De doch ter van den pachter heette Perrine. WU waren verloofd. Op haar wangen bloeiden rozen als perzik bloesems. Het was onder den pereboom, dat Ik haar vroeg. Zeg. lieveling, wanneer zullen wU gaan trouwen? Haar krullen, waarmede de wind stoelde, haar vlug figuurtje, haar witte tandjes, die achter kersroode lippen blonken het zag er alles zoo lachend, zoo vroolük uit. Tegen oogsttijd, ais Je tenminste niet in dienst moet. De dag van het loten kwam. Ik stak een kaars aan. want bU de gedachte dat ik haar moest verlaten werd het mU angstig te moede. Ik trok het hoogste nummer. Maar Jean mUn stiefbroeder, trof het lot om In dienst te moeten. Moeder, lieve beste moeder, trof ik hem schreiende aan. daar hU nu zUn oude, zieke moeder moest verlaten. Wees maar stil, Jean, zei ik. ik ben een wees, ik zal voor jou gaan. HU wou me eerst niet gelooven. ook niet, toen Ik het hem nog maals verzekerde. Perrine kwam den pereboom. Ik had haar nog WU sUn gewend om de volksverhuizing, die plaats had omstreeks de vUfde eeuw, als iets heel bUzonders te beschouwen. Ongetwyteld is het juist, dat de toestand toen niet geheel nor maal was. maar daar staat tegenover, dat wU niet soover van huls behoeven te gaan om iets te kunnen constateeren, dat den nadenkenden lezer met verbazing zal vervullen. Wederom te Europa overbevolkt en verlaten jaarlijks honderdduizenden hun geboortegrond. Het eenlge verschil met vroeger te, dat de meesten niet te voet reizen, dat er niemand zoo dwaas te om al wandelende over de Alpen te trekken, dat er geen menschen zUn, die zich op een schild langs de hellingen naar beneden laten gluden en dat er geen Romeinen Bun dle naar Afrika trekken en de bevolking met het zwaard verjagen. Heden ten dage zorgen de relstureaux voor de goede en veilige transportmiddt len De re- geenngen zetten de poort open en sluiten haar weer en alles gaat tamelUk geregeld. In den tUd van vier jaar nebben drie mll- lioen menschen ons werelddeel verlaten. ZU trokken naar Noord- en Zuid - Amerika, naar oe Zuidzee, Indlë en Afrika Engeland heeft net meeste emigranten gehad en heeft 70 in. zyn dominions kunnen plaatsen. Dultschland raakte In de laatste vijf Jaar gemiddeld 65000 menschen per jaar kwut. o» dit blad Btm ingevolge de veroekertngevoorw.anlen tegen f tJAfin MJ levenslange geheele ongeschiktheid tot werken door f VIT/J bU een ongeval met f 9CD »>U verlle. van een hand f 1 OC oU verlies van Mn Cfl b\i een breuk van f Afl voor een der rolgende ultkeerlngen t JUUU.verlies van belde armen.Tbelde beenen ol belde oogen f doodeiyken afloop f een voet ol een oog J U.- duim of wijsvinger «JtZ.-been of arm f X</.“ met betraande oogen onder nooit zien schreien, maar» de tranen stonden haar nóg liever dan de glimlach van anders. Je hebt goed gehandeld, zei ze tegen mU- bent goed. Toe ga. Peter, Ik zal op je HUIZEN. SM M N.CJt V. 8 00 Schrift, lezing; 815 Morgenconcert; 10 0# Zang door N C R.V dsmeakoor; 10.30 Morgendienst door Ds. P. N KruyswUk: 11.00 Harmoniumconcert door Jan Pu wéte; 12.00 Politieberichten12.15 Middagconcert; 3.00 Rustpoos voor het ver zorgen van den sender; 2.30 Gramofoonmu- zlek; 3.00 Concert; 5.00 Kinccruurtje6 60 J J. Talsma: „Onze Waterschappen”; 6 45 Proefles Engelsch door J. P. v. d. Sloot; 7 00 Gramo- foonmuzlek; 7.30 Politieberichten; 7 45 Pers- berich'ïr van het Ned. Chr Persbureau; 8 00 Sp^-nsche avond m.m.v. het genootschap ^Ne. derlandSpanje”, te Den Haag; 9.00 Causerie 9 30 Vervolg uitvoering Spaansche muziek, 10 00 Persberichten van het Persbureau Vaz Dias; 10 30 Gramofoonmuriek HILVERSUM, 1875 M. V.AH.A. 6 45 lichaamsoefeningen o.l.v. G. Kleerekoper7 30 idem; 8.00 Gramofoonmuriek; V.P.R.O. 10 00 Morgenwijding; V A R A. 10.15 Uitzending voor de arbeiders in de Continubedrijven; R.V.U. 11.00 mej. J. RlemensRemslag: ..Invloeden op de ontwikkeling van het kind"; VA.R.A. 1130 viool, cello en plano; 13.00 Vara orkest o.l.v Hugo de Groot; 12 45 Orgelspel; 2 00 Rust poos voor het verzorgen van den zender; 215 Onze keuken” door J. Kers Jr 3 00 Voor de kinderen; 5.30 Gramofoonmuriek; 6 00 Joon- sche liederen door M. v. d. Wijk met piano begeleiding van Joh Jong; R.V.U. Dr. K F Proost: .Gerhart Hauptman"; VARA. 700 J. A. van Zutphen: ,X>e Amsterdammers en Zonnestraal." Opwekking voor de Zonnestraal collecte te Amsterdam; 7.15 Joh. Brookhouse Mc Carthy; SOS .bertchten; 7.45 De Affaire Dreyfus I. op te voeren door N V Amsterdamsche Tooneel vereenlging olv Alb. van Dalsum en A. De- fresne en het Vara-tooncel oj.v. Willem van Capellen; 9.00 Vara-orkest o.l.v. Hugo de Groot; 9.30 Uitzending voor den Alg Ned. hond van Handels- en Kantoorbedienden: 9 45 Vara. orkest; 10 20 Persberichter. van het Persbureau Vaz Dias; 10 30 Vara orkest; 1115 (Tramofoon- muziek. BRUSSEL. 509 M. 5.20 Dansmuziek uit Palate 8t Fa’-eur"; 6 50 Piano-recital; 7 2u Gramofoonmuriek; 10 30 „Uit de zaal Memlinc" te Antwerpen Concert ol v Paul Moreau. KAU’NDBORG. 1153 M. 3 50 Orkest van Restaurant ..Wlvex" ol.v Teddy Petersen; 5 20 Gramofoonmuriek; 8.30 Fransche operette muziek door het Omroeporkest ol v Emil Ree. sen; 9 30 Gramofoonmuriek: 10 20 Hartman concert door het Omroeporkest o.l v .Emll Rev- sen; 11 20 Dansmuziek. BERLIJN. 419 M. opera in drie bedrijven. HAMBURG, 373 M 135 Oramofoonmu- ziek: 2 30 Idem; 4 50 Concert uit Bad Nenndorf door het Kurorkest oJ.v. Ernst August Bürger; 8.20 Populair concert oj.v. Niemann; 10.55 Po pulair concert KONIGSWUSTEBHAUSEN. 1635 M. 2 20 Gramofoonmuriek; 4 50 Concert LANGENBERG, 473 M. 12.20 Populair concert; 1.20 concert o.l.v. Wolff; 5 20 Vesper concert; 8 20 Concert oJ.v. Wolf. DAVENTRY, 1554 M. 12.20 Orgelconcert; 105 Concert; 330 Concert, 5.05 Orgelconcert: 8.20 Promenaoe-concert; 1130 Roy Fox en zUn Band. PARIJS (Eiffel) 1446 M. 8 50 Concert oJ.v. Edalmont; 9.40 vervolg concert PARIJS (Radio.Paris) 1735 M 8 05 Gra- mofoonmuzlek12.50 Idem; 10 20 Gramofoon- muziek. MII.AAN. Ml M. 8 30 Radiotooneel. ROME. 441 M. 9.05 „Mimi Pinson" opera in vier bedrijven. WEENEN. 517 M. - 6 10 Concert; 11 25 Gra. mof oonmuzlek. WARSCHAU 1411 M 530 Kalman-con cert door het Omroeporkest ol.v. J. Ozimlnski, 6 40 Dansmuziek BEROMUNSTER. 46# M van Praag Alle menschen om me heen fluisterden elkaat toe: Ze houden zooveel van elkaarI En Peter? vroeg Ik. Welke Péter? luidde het antwoord. Ze hadden me vergeten Ik knielde achter In de kerk neer en bau voor Perrine, *k bad voor Jean. Toen het huwe. lUk gesloten was, plukte ik een bloesem van den pereboom. een arme, verwelkte bloesem en toen ging ik heen, zonder ook maar één moment om te zien. God bU geloofd. zU hebben elkaar lief Mogen zU gelukkig worden! —Komt gU terug, Peter? Ja, Btre. Nu. ge zUt een en twintig jaar en ridder als ge wenscht zal ik u een gravin als vrouw bezorgen. Ik haalde uit mün borstzak de verwelkte bloem, die Ik van den onigehouwen pereboom had geplukt. Mün h*rt te dood. Sire, dood als deze bloem. Laat mü als soldaat op het slagvele sterven HU kreeg een plaats in de voorhoede. Aan het eind van het dorp te een graf. Daar in rust een overste van twee en twintig jaai HU viel op den dag dat zün leger de overwin- nlng behaalde. In plaats van een naam staai op den grafsteen drie woorden gebeiteld: „Go- zü geloofd!" „Uw heele opvoeding was dus erop Ingesteld, dat u zich aan de muziek zoudt wüden?" „Neen, integendeel. Meri bracht me selfs naar een kostschool, om te .zorgen, dat Ik naast mijn muzikale opleiding ook in andere opzichten een degelüke studie zou genieten Maar ik kreeg weer eens een nieuw idee: nu wou ik tooneelspeler worden! In de vacant les zat Ik altüd In het operetten-theater van Aken, iets, waarvan mün bloedverwanten niéts afwisten, werkte daar als tooneelknecht. soms ook als figurant mee of aeifs In een heel klein rolletje. Toen Ik de school had afgeloopen. be sloot Ik en hü te het nu eens gebléven tóch zanger te worden! Ik ging naar Berlijn. MUn weg naar succes te moeilUk geweest en vaak genoeg was de honger mün eenlge tafel genoot De moest er absoluut Iets bü verdienen en werd fllmftgurant. Mün „eerste filmen", waren „Inri" en een film met LU Dsgover: „Meine Prau. die Unbekannte", waarin Willy Fritsch ook een kleine rol speelde. Mün he mel. wat was ik verrukt van al die filmhel den!” ,Xn toen ontdekte men op een dag uw ta lent als langer? Wié ontdekte u elgenlük?" „Leo Blech. Die heeft me ontdekt; opgeleid werd ik door Dr Leo Bruns, Prof. Stückgold en den blinden tenor Borgatti, uit Milaan. Aken, Berlün. Düsseldorf, Stuttgart en BerlUn zün de mülpalen In mün zangersloopbaan. Nu wilt u natuuriük weten, wat mün lleve- Ungsrollen zün. Welnu: de ..Figaro" die ik meer dan zestig maal atth de BerlUnsche Staatsopera heb gezongen, „de Barbier" en „Rigoletto". Mün lievelingscomponist te Mo zart. De Italianen, die ik In het Italiaansch zing, zün mü eveneens heel Uef. Een rijd lang stelde Ik Beethoven boven alles". „En nu heeft ook u de toonfilm ontdekt? Wat zün uw toekomstplannen WUt u zich nu voortaan alleen aan de film wüden of..?" „O neen, ik hoop nog lang aan de Staats opera van Berlün te kunnen werken. Ook heb Ik een contract afgesloten voor gastvoorstel- llngen aan de Civic Opera te Chicago. MUn verlangen naar tooneelspelen hoop ik door de film te kunnen bevredigen. Na de fUm. die wij nu draaien, speel ik de hoofdrol in het fUm- werk ..Theodor Körner”. Als laatste büsonderheld over deze opera- en filmster moet nog worden vermeld, dat hü' niet slechts Schlagers zingt, doch ze ook dicht en componeert. De oorlog Is afgeloopen. ik ga naar huls! O. nu kunt eere van ons hoop UK °P de vleugelen der wind Daarginds achter de bergen ligt de Heimat. Ik zag den kerktoren al. Ik hoorde de klok reeds lulden. Ja. Zü luidt. Maar wat is er met den pereboom? Het toch bloeimaand en toch zie ik niets van die bloesempracht waarmee hü andere Jaren altüd schittert. Anders was hü •Itü'i reeds van verre zichtbaar. Zü hadden den armen boom omgehouwen. HU bloeide even mild als altüd. maar zün takken lagen verstrooid 'n het gras. Waarom luiden ze. Matthlee? Voor een huwelijk, kapitein! Hü herkende me niet meer. Een huwelük! Hü sprak de waarheid. Het paar trad juist de kerk binnen. Perrine, mün lieve Perrine, schooner dan ik ze ooit nog te- voren had. gezien, was de bruid: de bruidegom was mün broer Jean die het liefste op aarde bezat, wat het müne moest zün- Het te nietX-alleen de mooie stem, die voor het succes >..n een zanger beslissend Is. Er moet van hem een fluïdum uitgaan naar het publiek, hü moet een penoonlükheld sün en deze individualiteit moet als het ware zich met zun zangkunst vermengen. Slechts door Inner lijke warmte kan heden ten dage een ranger het publiek meesleepen en boelen; met tech niek en een aangenaam klinkend orgaan al léén kon slechts in den ouden tijd roem behaald worden. Dat is zoo in de concertzaal!, zoowel als bü de opera. SpecléAl bü de opera be hoort nu eenmaal een zekere aanleg voor too- neelspelen. al beeft bet groote publiek aan be roemde zangers vaak hun stüfheid gaarne ver geven. Wü noemen in dat verband slechte Ca ruso. die een hoogst middelmatig acteur was. en Adeline Patti, die van tooneetepelen geen begrip bezat. Geheel anders te bet echter bü de film. Pogingen, om opera's te verfilmen voor de werkelüke filmkunstenaar» Iets ge- drocbtelüks! hebben soms ontstellende re sultaten gehad. Toch gaat men in die richting nog steeds door, daar de massa nu eenmaal wel gevoelig is voor bet weerzien, op het witte doek, van bekende opera-gestalten. Doch een persoonlijkheid, als zanger èn als tooneelspeler. 13 Domgraf-Fassbaender, wiens ■ter aan de BerlUnsche Staatsopera In vollen glans is opgegaan. Zooals het den meesten operazangers bü de toonfilm ging, heeft ook hü eerst slechte gediend als .JStlmmungaaën- ger", dat wil zeggen, hü zong In een of andere film een Schlager, en had verder met de film zelf niets uitstaande. Doch eenlge weken ge leden zong en speelde Domgraf-Fassbaender In het atelier van Gelselgestelg (bü München) in de topnfilm ..Die verkaufte Braut” de rol van Hans (de hoofdrol in de film). DaarbU werkte met hem samen de bekendste operazangeres van Dultschland: JarmlUa Novotna. De film, die bedoeld is sis 100 pct. operafilm, zal weldra haar première beleven. Nauwelüks uit Mün chen teruggekeerd, speelde Domgraf-Fassbaen der opnieuw een hoofdrol In de nieuwe toon film der Pax-fllm-maatschappü: Herr Ptlnf (muziek van Kaper en Jurman), waarin hü een componist en violist uitbeeldt met büsonder veel temperament, talent en een prachtige, warme stem. Ik sprak hem in het atelier In waar Ik hem den Schlager: „Tranen in der Geige” (In het Duitsch en in het Fransch) hoorde zingen. Zün partnerln In deze film te de jonge. Hollandsche filmster Erv Bos. die er evenwel niet In zingt. Gedurende een pauze sün stralende krul- lekop wil juist In de kleedkamer verdwünen houd Ik hem vast en wü gaan In de can- tlne zitten. Op weg er heen zingt hü mü. hoe wel hü zeer vermoeid Is door het werk, op mün verzoek het andere groote lied uit de film voor: ..Schön 1st das ganze LebenDan nemen wü plaats In de cantlne en het Interview be gint. Ik verzoek hem een kleine beschrijving van zün artistieke ontwikkeling en zün vor- teden te geven. Hü begint opgewekt: Dank je, antwoordde bü. Dat had ik al verwacht. Ik vraag me af, zelde hü. hoe jullie toch het geheim der eeuwige jeugd weet te ontdekken. JU en Maurice en &nestlne zien er allemaal jonger uit. dan verleden jaar. I k schün heelemaal op mijn eentje ouder te worden. ZU beschouwde hem critlach. Er waren stellig meer lünen in zün gericht, en zelfs Iets als rim pels om zün vermoeide oogen. Ouderdom, zei se, is eenvoudig een kwestie van willen. Je maakt jezelf oud. met maar te kniezen over het onbereikbare. - Men heeft zoo zijn verlangens, mompelde hü. Maar je moest toch eens loeren, om je ver langens te laten beheerschen door je verstand, zei ze. Het Is dwaasheid om iets te willen, wat Je niet krijgen kunt. Je denkt dus, dat aoo Iets bü mü bet geval is? vroeg hü. Iedereen weet, dat je verliefd was op Ek- nestina, antwoordde zü. Natuuriük. Maar waarom dan een vrouw kiezen, die tot over haar ooren verliefd was op iemand anders? Wie had dót gedacht, dat se hém werkelük aou trouwen! zuchtte hü- Ze kunnen niet ge lukkig zün. Lady May greep een kussen, en legde dat ach ter haar hoofd. DM sou zeker hopeloos schijnen bij tedere wat ze ooit van haar zou moeten zeggen, dat ze een liefheb bende gade en een zorgzame moeder w^a, maar ik ben er volkomen zeker van. dat het dëAr op uit zal loopen. In ieder geval kan ik wel heengaan, zei Austey somber. Neen, dat zou ik niet doen, zei Lady May Ik zou trachten, wijzigen. Wees aoo goed. verzocht hü. Ik zou probeeren. ging se voort, om mün verlangens in te toornen, en dan de teu gels op te nemen. Je zou die verlangens dan In een meer geschikte richting kunnen sturen. Bü voorbeeld? Daar heb je mü. verklaarde ae. Ik aal je 'wat sturen om je te helpen opnieuw te beginnen. Doch Jean le Roi lachte. Ik speel alleen om grooten Inzet, ae! hü ■loevend, en ala Ik verlies.... dan verlies Zoo verdween hü in de duisternis, Maurloe •n Ernestine zagen heen na. Hü bad *>»nd gegrepen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 7