VEILIG AUTOMOBIELVERKEER n De Ranglijst Wat deden de I.V.C.B OE ’ers D STERK VOLENDAM KENT UW WAGEN >5 MAANDAG 3 OCTOBER Z. F. C. BIEDT FEIJENOORD WEERSTAND K. N. V. B. Afdeeling I T.Y.B.B. I—SPARTAAN I 1—4 T.Y.B.B. geklopt Gehavende ploeg kreeg stevig klop Afdeeling II SWIFT—V.D.Z. 0—2 Afdeeling 111 GRAAF WILLEM H—G.D.A 3—5 FORTITUDO 1—V.V.Z. I 0—0 Afdeeling IV Machtelooze voorhoeden LEONIDAS—D.O.N.K. 4—1 QUICK I—N.E.O. I 1—4 Afdeeling V L V. C. B. D.H.L.—SANTPOORT 1—1 auto Rijswijksche wielerbaan vóór' Eerste klasse B ZWOLLE—DE ZWEEF 0—3 Eerste klasse C. Periodiek inspecteeren Eerste klasse D Eerste klasse E Eerste klasse F DE MEER I—H.M.S. I 2—2 Eerste klasse G Eerste klasse A gew gl. vrl. v.t. pt. De gasten overrompelden de grafelyken volkomen Slappe en onaangename vertooning T wee kampioenscandidaten in actie? De Rotterdammers wonnen zonder moeite van een zwakken tegenstander s 5 4 4 K.NA.C. VEIL1GHEIDSWEEK 3-8 October. De Meer en H.M.S. deelden in een spannenden stryd de punten Spannende Arnhemsche derby voor V.D.Z. De eerste klap is nog altijd een daalder waard Fei jenoord won met 2—0. Hier worden Dijke en v. d. Male door den Zaandamschen aanval in het nauw gebracht Prettige en spannende stryd met broederlijke puntenverdeeling Van 3 tot 8 October organiseert de K.N.A.C. een veilig- heidsweek V* - o.oo <i onder leiding i 2 1 1 s i i 1 i i gsp. racM* 4 1 1 1 j i i i 5—3 1 14—7 5 2 1 J gem. 1 1 1 3 wegen kunt zijn 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 2 2 3 Na maar 2 3 2 2 3 1 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3 1 2 3 1 3 2 0 0 1 1 1 3 3 0 0 0 1 1 2 1 2 1 1 a o i i 2 3 0 0 o 3 2 1 3 1 1 3 3 1 3 1 1 1 1 3 3 1 1 1 1 1 3 3 3 1 1 1 1 1 1 3 3 1 1 1 1 1 2 3 3 3 1 1 0 0 1 1 o o 2 3 1 1 0 0 o 1 1 1 1 1 1 1 1 1 2 1 1 1 1 1 3 1 3 1 1 1 0 0 0 o 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 o o o 1 1 1 2 1 2 2 1 1 3 3 2 3 3 3 1 3 3 2 1 1 1 1 3 1 2 3 1 1 1 1 3 3 3 3 1 1 0 0 1 1 O O 1 3 0 0 0 2 0 O O 1 1 2 3 e—o o—o o—o o—o 3 3 3 3 1 8 6 3 4 3 3 3 2 6 4 4 3 3 3 2 3 3 1 0 0 2 3 3 1 1 0 0 6 6 3 3 3 3 3 1 1 2 2 1 2 1 0 0 0 o o o 2 1 3.00 200 1.00 1.00 0 50 0.00 0.00 0.00 3.00 300 1.00 160 033 0.00 0.00 0.00 300 2.00 1 00 0.00 0.00 0.00 0.00 Beide elftallen behooren dit seizoen vast veer tot de kampioenscandidaten. Ondanks 't slechte weer werd er zeer behoorlijk voetbal gedemon- e herfst met zijn vroege avonden, zijn re gen, mist en vallende bladeren doet weer de kans op auto-ongelukken belangrijk Bruggen is in van kwartier voor het einde Spartaan ten derden male doelpuntte en Flctoor onmiddellijk hierop ongelukkigerwijze In eigen doel plaatste, was het vonhls voltrokken. Metten kreeg wederom last van een oude blessure en werd vervangen door Cramer. In de laatste minuten werd het harde werken der boys eindelijk beloond met een fraai tegenpunt van v. Honschoten, waar mede het einde kwam. Velocltas Be Quick Veendam G.VUk.V. Frisla Friesland Alcides Achilles Leeuwarden Sneek S.V.B. Venl. Boys D.E.V. Venlo Boxmeer Best Vooruit Gennep Wilhelmina V.D.Z. 8DO.ÜC. Swift Altior Heerenberg Grob Hees GD A. D.HX. H.B.C. Santpoort Leonidas 1 1 1 1 1 1 1 3 3 3 12—4 12—6 11—8 5— 13 6— 7 6—0 13—4 4 5 3 2 3 1 3 3 1 5—13 2.— 166 133 133 1.00 1.00 0.86 086 033 800 2.00 200 150 1.33 1.00 0.66 0.66 0.66 0.00 0.00 1.86 1.50 140 133 1.00 1.00 040 Brabantia Union R A C. Mulo RKFV.V. WIK. Kolping Geel Zwart Z UXO. De Zweer Achilles Dennekamp Quick Zwolle G.H. Vosta Volendam HMS De Meer Wilskracht V.V.Z. E M M. DEM. Fortitude Llmvio V.I.C. 9 0 0 9—9 10—11 8—13 10—14 5—12 15—2 11—12 4—6 7—14 4— 0 5— 5 3—7 0—3 0—0 2.00 150 100 160 040 040 0.00 0.00 PB V. Longa Eindhoven M.V.V. N O A D. N AC Willem II Bleyerheide B.V.V. Middelburg 2 00 1.66 133 -1- 1.00 100 9—8 5—7 2.0b 1-66 1.30 1.00 109 100 1.00 1.00 033 0.00 7— 1 8— 6 3— 2 1—1 4— 5 gem. 2 2.— 7— 6 8— 6 7—7 6—6 1—1 9—8 3.— 2.00 2 1.— 1*— 1.— 0.66 050 0.33 0.00 2— 1 33 1.33 160 1 1.00 0 66 0.66 0.66 033 Een snelle wagen wordt een moord werktuig als stuur of remmechanisme niet in steeds heid, Goede banden vooral op gladde een re® waar U op aan in de komende maanden gsp. gew. gl. vrl. 3 3 3 3 3 3 3 2 3 3 2 1 1 1 1 3 streerd, Na 7 mln. had DEL. reeds de leiding, toen C. Alsemgeest een zuiver door in broer geplaatsten bal onberispelijk inschoot. 10. Santpoort gaf zich hierna nog niet gewon nen nend. 2 3 2 1 1 3—7 1 0—0 0—0 De wielerwedstrijden op de Ryswyksche wie- lerbaan een réunle van oud-renners moes ten Zondag na het verrijden van eenige series wegens regen worden af ge last. Het verdere gedeelte zal as. Zondag verre den worden. De gasten loopen direct hard van stapel en met succes, want binnen een kwartier hebben ze reeds een 03 voorsprong! De twee eerste goals zijn te wijten aan den groen-zwarten back Wlertz. die eerst in eigen doel trapt en bij een volgenden aanval den bal voor den keeper laat loopen. maar niet den G D A -er Lint af houdt. zoodat deze iets eerder bit den bal is en scoort. Kort hierop heeft ook Groos voor de gasten succes. Graaf W1 na goedpa 10— 2 12—4 7— 3 8— 10 6—7 9— 8 11— 10 5—6 4—10 - 3—15 - P.E.C. A G O V V. Ensch Boys Enschede Tubantia Vitesse Wagenmgen Robur et Vel. Go Ahead Heracles 2 3 3 3 3 3 1 3 3 3 r 3 - 2—0 - 3—1 1 5—3 0—0 0—0 0—0 Stormvogels K.F.C. Ajax Sparta Xerxes Hilversum haarlem i DFC. West-Frisla V U C. 140 1.00 1— 064 040 0.00 0.00 000 goede orde zijn. Men houde voor oogen, dat de mogelijk- dat dit wapen op een kwaden dag tegen u of de uwen wordt ge keerd, niet is uitgesloten. K.NV. Chèvremont V.VJi R K.O.NB. Valkenburg Kerkrade Caesar RK.V.V.Z. Volharding Sitt. Boys Kimbrla Marsana iJir DE SPORTWERELD Dit alles schijnt wellicht overdreven en ver gezocht. doch zij. die belast zijn met het onder zoeken van automobielen, ontdekken vaak ont stellende fouten en gebreken, waardoor de vei ligheid ernstig in gevaar wordt gebracht en de dood als blinde passagier lederen rit van den wagen meemaakt. Het op tijd smeren van den wagen is goed en noodzakelijk, doch niet vol doende Het is evenzeer noodig. af en toe een inspectie te doen plaats vinden, om zich zelf en anderen de grootst mogelijke veiligheid te ver zekeren. Zulnlgheidsoverwegingen mogen den automo bilist er nimmer van terughouden, datgene te doen, wat zijn plicht als mensch hem gebiedt. Zij. die automobielen verkoope.i of verhuren houden steeds voor oogen, dat het afleveren of medegeven van een niet in goeden staat zijnden auto altijd gevaarlijk is, doch ook bepaald mis dadig. als een dergelijke wagen in handen wordt gesteld van een volslagen leek, die maar juist over de vereischte Rijvaardigheid beschikt en absoluut geen weg-ervarlng heeft. In handen van zulke menschen is een snelle wagen reeds een gevaarlijk wapen, doch Onder leiding van den heer van Haas teren, stellen beide elftallen zich te circa 2.15 vol'edig. op. De eerste 10 min. gaat het spel op en neer, waarna de Meer eenigszins in de meerderheid komt. Eenige corners op het H. M S.-doel zijn hiervan'het gevolg. Bijna zien wij de Meer doel punten als Tennlglo een goeden corner neemt en Kloosterman tegen de lat kopt. De opgevangen bal wordt echter door Hoeboer Jr hard overgeschoten. H. M. 8. komt hierna opzetten en de Meer-achterhoede moet alle zei len bijzetten. In deze periode is het Vos in het Meer-doel dien wjj keurige schoten zien stop pen. H. M. B. is thans in de meerderheid, een Fortitudo I was niet in staat het Zaansche doel te doorboren dezen middag, doch ook het Forti-doel bleef voor doorboring gespaard. Wie de wedstrijd gevolgd heeft, en dat waren er velen, zijn toch wel tevreden over het gebo- dene spel. Er werd ferm doch eerlijk gespeeld. Forti verschijnt wederom volledig en jiakt dadelijk goed aan. doch ook Zaandam zit niet stil en vuurt eenige kogels op Philippi af. Deze blijkt echter kleurvast en geeft niet thuis. Zon der noemenswaardige voorvallen breekt rust aan met beglnstand. Na rust is Forti dikwijls een tikje sterker, doch weet hieraan geen uitdrukking te geven. Wel worden een 14-tal corners geforceerd en hoewel deze goed worden genomen, geen resultaat. Ook V. *V. Z. brengt het Forti-doel nog menigmaal in gevaar, doch eveneens nul op het request. De geheele voorhoede van Forti spant zich nog eens bijzonder in en zoowaar komt Jan den Hartog alleen voor de V. V. ZJJveste, doch schiet jammerlijk over. Einde 0—0. dus leder een puntje. Feyenoord D.H.C. A D O. VB V. ZFC t Gooi HBS. Hermes R C H. Blauw-W:t 0 hoeddr laag. i velligheidsgrens ligt, kan men volstaan met het opnemen van den z g vrijen slag in het stuur wiel. Is deze grooter dan 45 gr. dw z. dat het stuurwiel meer dan 45 gr gedraald kan wor den. vóórdat de wielen inderdaad van richting veranderen, dan kan men zonder meer aan nemen. dat het rijden of doen rijden van den betreffenden wagen gevaar oplevert en dege dus van den openbaren weg geweerd dient te worden. Deze methode heeft practlsche waarde voor politie-beambten en wordt door deze dan ook toegepast. Voor hen is het voldoende, om het niet in goede orde zijn van de stuurinrichting in het algemeen aan te toonen, en het heeft voor hen geen waarde, dieper op de raak in te gaan. Voor het onderzoeken, waarin de oorzaak van de in het stuurwiel geconcentreerde vrije slag is gelegen, dient men zich zooals reeds is opgemerkt, tot een vakman te wenden en men late het nimmer zoover komen, dat een eventueel politioneel onderzoek het afkeuren van den wagen ten gevolge kan hebben. Indien de vrije slag in het stuurwiel minder is dan 45 gr., dan wil dit nog niet zeggen, dat het stuurmechanisme geheel m goede orde en dus veilig is. Integendeel, het kan zelfs min der betrouwbaar zijn dan wanneer de bewuste maatstaf van 45 gr. belangrijk zou worden overschreden. Men dient vooral goed in het oog te houden, dat bij normale slijtage van de stuuronderdeelen afzonderlijk de daardoor ont stane speling zich concentreert in het stuur wiel en daar als vrije slag duidelijk waarneem baar naar voren komt. Doch men dient ook met de mogelijkheid rekening te houden, dat de vrije slag geen totaalsom is van evenredig aan elkaar gesleten onderdeelen doch kan wor den veroorzaakt door een enkel deel, dat niet onwrikbaar vast is bevestigd, of door abnor male groote speling in een det onderdeelen, die dan het grootste deel van de in het stuurwiel aanwezigen vrijen slag opeiscijt. Zwolle wint den toss en verkiest het voordeel van den wind. Onder leiding van scheidsrechter 81ee, uit Nijmegen, trapt Maartens voor de roodbroeken af. Zwolle is vóór rust het meest in den aanval, maar zij weet de kansen niet te benutten, mede doordat de backs Verschoor en Alferlnk een sublieme party speelden. De Zwe vers ondernemen ook nog wel eenige aanvallen, maar ook zy weten het doel niet te vinden, zoodat half time aanbrak met dubbel blanken stand. Na de thee hebben de bezoekers den wind in hun voordeel ep ging het spel aardig te gen elkaar op. Na acht minuten spelen weet A. Hegeman met een goed gericht schot den roodbroeken de leiding te geven. Het schot wel wel voor den doelman houdbaar geweest, maar hij beoordeelde het verkeerd, zoo dat de bal over zijn handen in het net ver dween. De Zwevers hebben t eerst weer succes, als R. Engbers den bal te pakken krijgt, lost hy van verren af tand een van zijn bekende harde kogels en het schot is den keeper xej-jmnrhtig 2—0. Zwolle zet er alles op om den achterstand in te loopen. Aan den anderen kant heeft N. Maartens door mooi samenspel met Hoogers nogmaals succes en het is 30 voor De Zweef. schouwing laten. In de remmen en stuurin richting, die bij het snelvervoer een zeer be langrijke rol spelen, ligt het zwaartepunt van deze verhandeling. Zooals reeds is gezegd en aan de practijk is ontleend, rijden vele automobilisten zonder het zelf te weten met een auto, waarvan de stuur inrichting of de remmen niet voldoen aan de eischen, die men in verband met modern snel vervoer aan een auto mag stellen Zy geven zich geen rekenschap van he. feit, dat zy zich geleldelyk aangepast hebben aan de in het me chanisme geslopen fouten, en achten derhalve geen termen aanwezig, om b.v. hun reparateur opdracht te geven, een en ander grondig na te zien en. Indien noodig. herstellingen uit te voeren. Het behoeft geenszins een haveloos uit ziende. oude o* veel gebruikte auto te zijn, die in aanmerking komt voor een onderzoek van stuurinrichting en remmen. De belangrijkheid en gecompliceerdheid van deze onderdeelen maakt periodiek Inspecteeren Leonidas zet een groot offensief In met den wind als bondgenoot. Het veldspel is dikwijls technisch knap, desniettemin verbazend onpro ductief, daar het spel veel te kort wordt ge. houden. Werden de buitenspelers ’n enkele maal in het spel betrokken, zij stichtten steeds de grootste verwarring in de Goudsche ver dediging en de doelpunten waren steeds het gevolg van de door de vleugels opgezette aan vallen. DONK maakte geen byzonder machtigen in- druk. Te betreuren was het. dat zij in de tweede helft trachtte haar technische tekort komingen met overdreven forsch spel aan te vullen, waarvan het gevolg was. dat links binnen «n rechtsbuiten het veld moesten rui men. In de eerste helft was de thuisclub door- loopend in den aanval. Legio kansen gingen door treuzelen verloren. Desondanks wisten A. v. d. Bande Blewanus en Burgers Houdjjk te passeeren. 'n Veilige voorsprong. Maar in de tweede helft laaide het enthousiasme bU de Pijpenstadmenschen al te hoeg op, zoodat en kelen verkoeling konden gaan zoeken Inmid dels hadden zij de eer gered Maar Leonidas maakte na n fraalen aanval nog n fraai punt. Het eenige lichtpunt in de tweede helft. 6 4 3 3 1 2 ,1 2—11 u* de op. Het eerste optreden der geel-zwarten in eigen huls is niet byster gelukkig geweest. De zwaar gehavende TY.BB-nloeg kreeg gedecideerd klop van het Rotterdamsche Spartaan, wier spel toch ook heusch niet zoon buitengewonen in- xdruk maakte. By de thuisclub was het verband vrijwel soek, en het duurde tot ver in de tweede helft voordat er eenigszins teekening in het spel kwam. Juist in deze periode maakten de Spartanen drie doelpunten, waarbij zij handig profiteerden van hun aalvhigge vleugelspelers die de ver opgedrongen T.Y.B.B.-backs te vlug af waren. Van grooten invloed op het zeer middelmatige spel waren natuurlijk ook de voortdurende stortregens, welke terrein en bal zeer glad maak ten en dikwijls de meest hachelijke situaties deden ontstaan. Na het aanvangssignaal van scheidsrechter van Veen bleek de Haarlemsche verdediging in het begin al zeer onzeker. Eenige haast onmts. bare kansen werden hopeloos door het Rotter damsche blnnentrlo om zeep gebracht. Als tegenpraestatle schoot direct hierop v. Hon schoten den bal uit een voorzet van v. Leuven tegen den staander. In de vijftiende minuut van den wedstrijd plaatste Dries tusschen tal van beenen door den bal in het T.YB.B.-doeL Dit waren vrywel de eenlgste sensaties in de eerste helft, want hoe er ook van beide zyden werd gewerkt, de aanvallen werden te primitief op gezet om succes op te leveren. Na de thee bleek het samenspel bij de thuis club beter te vlotten. Er werd althans met meer zelfvertrouwen gespeeld dan in de eerste helft. Nu bleek echter, dat ook vrouwe Fortuna de geel.zwarten niet bijster gunstig gezind was. want met veel veine ontkwam het Rotterdam sche doel eenige malen aan een doorboring Aan de andere zyde ontnam Metten op schitterende wijze tot tweemaal toe aan J. Mentink een scoringskans, doch moest tenslotte toch wijken voor een laag schot van C. Mentink. Aan den overkant scoorde Harmes een bultenspel-doel- punt. De geel-zwarten bleven, ondanks dezen tegenslag, moedig volhouden, doch toen een De verwachtingen, welke wij van dezen wed strijd gemaakt hadden, hebben ons niet teleur gesteld. Van beide zyden is er hard gewerkt. Maar het recht van den sterkste deed V. D. Z. als overwinnaar uit het strydperk treden. Precies om 2 uur gaf de scheidsrechter, de heer Geurts, die correct leidde, het teeken voor den aanvang. Alhoewel Swift aanvankelijk,'ster ker was. kwam V. D. Z. er later beter in en hield de leiding* Na 30 minuten gespeeld te hebben, nam Hendriks een keurige corner en de wind bezorgde V. D. Z. het eerste doelpunt. Met dezen stand ging men de rust in. Na de rust bleken de roodhemden overwegend sterker en na 20 mi nuten verzekerde Bootsma met een keurig schot V. D Z. de overwinning. Met dezen stand. 20 voor V. D. Z., kwam het einde. Niettegenstaande V. D. Z. .in de tweede helft sterker was. mogen een paar zeer goede aanval len van Swift niet verzwegen worden. De uitslag van dezen wedstrijd geeft de ver houdingen van beide clubs goed weer. Jammer, dat voor deze wedstrijden niet meer belangstelling bestaat. zf laat den moed niet zakken en 'nspel met Bakker scoort Kem- permaJn tegen Even vóór de rust brengt Neder- pel uit een doorbraak den stand op 14. Na de rust oefent Graaf Willem een krachtlgen druk uit op het G D A -doel Als de backs evenwel te ver zijn opgedrongen, weet Lint voor de vijfde maal te doelpunten. Nu wyzlgt de thuisclub de opstelling en met succes. Na goed doorzetten scoort Wolff tegen <25>. Als Nederpel handtasteljjk wordt zendt de scheids rechter hem naar de kleedkamer ’Het spel wordt forscher, maar Graaf Willem blijft in de meer derheid. Ten slotte brengt Kempennan den eindstand op 35. De eerste aanvallen zijn voor N.E.O. eenige minuten maakte Quick zich los. door het slordige spel van beide partyen gaan slle aanvallen te loor. Een keurige voorzet van den linksbuiten van Quick wordt door alle voor spelers van zyn partij onbenut gelaten en de bal loopt achter. By een aanval van N.E.O. loopt de Quickkeeper onvoldoende uit en met een keurlgen boogbal scoort N.E.O. haar eerste doelpunt. Weer volgen eenige aanvallen van beide zyden, die echter geen resultaat opleve ren. Na een schermutseling voor het NXO.- doel schiet de linksbuiten der gastheeren den bal in doel; de bal wordt echter op 7 laatste nippertje gestopt door den keeper, waarover oneenigheid ontstaat en een poosje gepauzeerd wordt. Er wordt geen doelpunt toegekend. Bij een volgenden aanval van Quick wordt een vrye schop toegekend aan de thuisclub. De back der gasten wil den bal toespelen naar zyn keeper, om weg te trappen, maar Koopman loopt toe en schopt den bal tusschen' back en keeper in doel. Over dit geval wordt weer even gepauzeerd. Rust gaat in met gelyken stand. Na rust is het spel nog verslapt. N.E.O. komt langzamerhand iets meer in den aanval en heeft spoedig weer succes. 12. Het spel wordt steeds ruwer. De Quickkeeper valt den midvoor van Borne ongeoorloofd aan, waarvoor pinalty wordt toegekend, die goed genomen wordt. 13. Dit spelletje herhaalt zich nogmaals met het zelfde resultaat. Stand 14. Mej, dezen stand komt het einde. De scheidsrechter was niet voor zyn taak berekend. st y gen. De Konlnkiyke Nederlandsche Automobiel- club heeft daarom van 3 tot 8 October een veiligheidsweek georganiseerd, om de automo bilisten nog eens met nadruk te wyzen op de vele kwade kansen, die zy vooral in dit Jaar getijde op den gladden weg loopen. indien niet hun wagen tot in alle ^onderdeelen volmaakt in orde is. zy heeft daartoe de medewerking van de pers ingeroepen, opdat deze den autoryders nog eens inscherpe, wat in hun eigen be lang en in het belang hunner mdedeschepselen hun plicht is. en opdat zy in de week van 3 tot 8 October dagelyks een waardevollen vet- ligheidswenk geve aan wie fculk een wenk nog mochten noodig hebben. Gebrek aan technische kennis is veelal de oorzaak van het feit, dat een automobilist zon der het zelf te weten met een wagen rijdt, waar van de remmen of de stuurinrichting, soms ook beide, niet voldoen aan de redelyk daar aan te stellen eischen. Het slytageproces ver loopt vooral by middelmatig gebruik van den wagen zeer langzaam. Dat op zichzelf verheugend feit kan echter noodlottig worden Doordat men zelden ot nooit met een anderen in prima staat zynden automobiel rydt. komt men ertoe, om de door eigen wagen geleverde prestaties voldoende te achten. Gebeurt het eens een enkele maal, hetgeen dan nog tot de uitzonderingsgevallen gerekend kan worden, dat een autobezitter met een anderen wagen njat, dan moet dit al een betere zyn, wil hy tot de ontdekking komen, dat zyn eigen wagen gebreken heeft, waar hy het be staan niet van kende. Is de tydeiyk in gebruik zynde auto echter slechter, dan is de kans groot, dat men zyn eigen voertuig ondanks de daaraan klevende fouten zoo al niet als de belichaamde degeiyk- held, dan toch op zyn minst als nog zeer goed bruikbaar gaat beschouwen. Zoolang de gebreken van een auto zich tot die onderdeelen beperken, welke in verband met veilig ryden van geen of slechts zydelingsch maakt Koens hands In het beruchte gebied. De strafschop wordt keurig door Vos gehouden en Koens kan wegwerken Intusechen is het flink gaan regenen waarvan het spel zichtbaar heeft te lyden. Toch blyft de wedstryd aantrekkelyk daar beide elftallen hard werken. Plotseling krygt Tennlglo een bal van links ac^iQt^ven. Hy snelt op doel af doch wordt door v. Hllten op den rand van het strafschopgebied vastge houden. De vrye schop wordt door Tennlglo op doei geplaatst en door Hoeboer. Jr. tegen de lat gekapt waarna de Jong den bal opvangt en in doel plaatst 10. Het spel is hierna meer ver deeld en de gasten slagen er in gelyk te maken Dit geeft H. M. 8 moed. Toch komt een doel punt aan den anderen kant wanneer Klooster man een schuin schot inzendt, hetwelk keeper v. Bruggen niet kan bemachtigen, waardoor de snelle Tennlglo kalm in het doel kan plaatsen 31. H. M. 8. geeft zich nog niet gewonnen en spant öch tot het uiterste in doch de Meer defensie houdt stand. De Meer-voorhoede krygt ook nog goede kansen, maar prachtvorm en grabbelt moellyke schoten Kloosterman en de Jong uit de hoeken. Reeds denken wy de Meer te zien winnen, doch twee minuten voor bet einde maakt We- dewer hands in het beruchte gebied. De pe nalty wordt haast naast geschoten doch de scheidsrechter laat, tot verbazing van allen, den strafschop ovememen. Thans verdwynt de bal in den uitersten hoek waarmede de stand we derom gelyk is 33. Direct hierop komt het ein de. waarmede beide elftallen tevreden kunnen zyn. Het was weder een ouderwetsche H. M. 8.- wedstryd die in de beste verstandhouding werd gespeeld. -iVtoQ e®** van auto’s van Iedere kwaliteit en ouderdom gewenscht. Vanzelfsprekend zal bj) een nieuwen ot slechts weinig gebruikten automobiel slechts zeer zelden siytage de oorzaak zyn van een eventueele fout, doch hoe menigmaal komt het in de practyk niet voor, dat door een lichte aanry- ding, waaraan men geen aandacht schenkt, of door een slip tegen den trottoirband, het stuurmechanisme wordt ontzet. Veelal treedt daarna een abnormale slytage op In de voorbanden, die meermalen den eigenaar van den wagen een minderwaardige kwaliteit der banden doet veronderstellen. In dien hy zich dan tot den leverancier daarvan wendt, zal deze, speurend naar de oorzaak van het euvel, vry spoedig ontdek^ hebben, dat de abnormale slytage niet in de kwaliteit der ban den. doch in ontzetting van een of meer stuur onderdeelen is gelegen. Niet altyd demonstreert een fout in een stuurbeweglng zich aanschouwelyk in het loop vlak der banden en het is juist daarom, dat periodiek categorisch onderzoek van elk stuur- onderdeel zoo zeer is aan W4 bevelen. Wanneer er dus in venand met den door den wagen afgelegden instand in geen geval sprake kan zyn van slyuge. verdient het toch aanbeveling, van tyd totrtyd het stuurmecha nisme even te laten controleeren. hetgeen door een bekwamen vakman, die over de daarvoor geèingende gereedschappen beschikt, in korten tyd kan geschieden. Het beantwoorden van de vraag, of een stuurinrichting var een meer gebruikten auto aan de gestelde eischen voldoet, late men steeds over aan een deskundige, die over voldoende ervaring beschikt, om te kunnen ultmnken. in hoeverre de geconstateerde slytage toelaat baar is. Indien het er alleen om gaat te bepalen, ot de bestuurbaarheid van een auto beneden de antpoort gai zien mema nog niet gewon- l Tot aan het einde bleef het uiterst span Twintig minuten na de rust maakte Tromp uit een voorset van Kaldenbach 11 Hoewel de Delftsche aanvallen van C. Alsemgeest ook hierna zeer gevaarlyk bleken, was Santpoort toch iets sterker. Slechts het schitterende keepen van W. Alsemgeest be. ddef D.HL. tenslotte nog voor een neder- #at ook wel onverdiend was geweest. 6 5 4 3 3 3 2’ 066 8—10 0.66 2 0 66 3 3 2 0.00 040 of rem-mechanisme niet in goede orde zyn Men houde steeds voor oogen. dat de mogeiyk- held. dat dit wapen op een kwaden dag tegen u of de uwen wordt gekeerd, niet ia uitgesloten. Gr. Willem T.Y.BJB D.OJ4.K aj.c. 2—1 2—1 3 0 0«

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 9