VEILIG AUTOMOBIELVERKEER
n
De Ranglijst
Wat deden de I.V.C.B
OE
’ers
D
STERK VOLENDAM
KENT UW WAGEN
>5
MAANDAG 3 OCTOBER
Z. F. C. BIEDT FEIJENOORD WEERSTAND
K. N. V. B.
Afdeeling I
T.Y.B.B. I—SPARTAAN I 1—4
T.Y.B.B. geklopt
Gehavende ploeg kreeg stevig klop
Afdeeling II
SWIFT—V.D.Z. 0—2
Afdeeling
111
GRAAF WILLEM H—G.D.A 3—5
FORTITUDO 1—V.V.Z. I 0—0
Afdeeling IV
Machtelooze voorhoeden
LEONIDAS—D.O.N.K. 4—1
QUICK I—N.E.O. I 1—4
Afdeeling V
L V. C. B.
D.H.L.—SANTPOORT 1—1
auto
Rijswijksche wielerbaan
vóór'
Eerste klasse B
ZWOLLE—DE ZWEEF 0—3
Eerste klasse C.
Periodiek inspecteeren
Eerste klasse D
Eerste klasse E
Eerste klasse F
DE MEER I—H.M.S. I 2—2
Eerste klasse G
Eerste klasse A
gew gl. vrl. v.t. pt.
De gasten overrompelden de
grafelyken volkomen
Slappe en onaangename
vertooning
T wee kampioenscandidaten
in actie?
De Rotterdammers wonnen zonder
moeite van een zwakken
tegenstander
s
5
4
4
K.NA.C.
VEIL1GHEIDSWEEK
3-8 October.
De Meer en H.M.S. deelden in een
spannenden stryd de punten
Spannende Arnhemsche derby
voor V.D.Z.
De eerste klap is nog altijd een
daalder waard
Fei jenoord won met 2—0. Hier worden Dijke en v. d. Male
door den Zaandamschen aanval in het nauw gebracht
Prettige en spannende stryd met
broederlijke puntenverdeeling
Van 3 tot 8 October organiseert
de K.N.A.C. een veilig-
heidsweek
V*
- o.oo
<i
onder leiding
i
2
1
1
s
i
i
1
i
i
gsp.
racM*
4
1
1
1
j
i
i
i
5—3
1
14—7
5
2
1
J
gem.
1
1
1
3
wegen
kunt zijn
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
2
2
3
Na
maar
2
3
2
2
3
1
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
3
1
2
3
1
3
2
0
0
1
1
1
3
3
0
0
0
1
1
2
1
2 1
1
a
o
i
i
2
3
0
0
o
3
2
1
3
1
1
3
3
1
3
1
1
1
1
3
3
1
1
1
1
1
3
3
3
1
1
1
1
1
1
3
3
1
1
1
1
1
2
3
3
3
1
1
0
0
1
1
o
o
2
3
1
1
0
0
o
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2
1
1
1
1
1
3
1
3
1
1
1
0
0
0
o
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
o
o
o
1
1
1
2
1
2
2
1
1
3
3
2
3
3
3
1
3
3
2
1
1
1
1
3
1
2
3
1
1
1
1
3
3
3
3
1
1
0
0
1
1
O
O
1
3
0
0
0
2
0
O
O
1
1
2
3
e—o
o—o
o—o
o—o
3
3
3
3
1
8
6
3
4
3
3
3
2
6
4
4
3
3
3
2
3
3
1
0
0
2
3
3
1
1
0
0
6
6
3
3
3
3
3
1
1
2
2
1
2
1
0
0
0
o
o
o
2
1
3.00
200
1.00
1.00
0 50
0.00
0.00
0.00
3.00
300
1.00
160
033
0.00
0.00
0.00
300
2.00
1 00
0.00
0.00
0.00
0.00
Beide elftallen behooren dit seizoen vast veer
tot de kampioenscandidaten. Ondanks 't slechte
weer werd er zeer behoorlijk voetbal gedemon-
e herfst met zijn vroege avonden, zijn re
gen, mist en vallende bladeren doet weer
de kans op auto-ongelukken belangrijk
Bruggen is in
van
kwartier voor het einde Spartaan ten derden
male doelpuntte en Flctoor onmiddellijk hierop
ongelukkigerwijze In eigen doel plaatste, was
het vonhls voltrokken. Metten kreeg wederom
last van een oude blessure en werd vervangen
door Cramer. In de laatste minuten werd het
harde werken der boys eindelijk beloond met
een fraai tegenpunt van v. Honschoten, waar
mede het einde kwam.
Velocltas
Be Quick
Veendam
G.VUk.V.
Frisla
Friesland
Alcides
Achilles
Leeuwarden
Sneek
S.V.B.
Venl. Boys
D.E.V.
Venlo
Boxmeer
Best Vooruit
Gennep
Wilhelmina
V.D.Z.
8DO.ÜC.
Swift
Altior
Heerenberg
Grob
Hees
GD A.
D.HX.
H.B.C.
Santpoort
Leonidas
1
1
1
1
1
1
1
3
3
3
12—4
12—6
11—8
5— 13
6— 7
6—0
13—4
4
5
3
2
3
1
3
3
1
5—13
2.—
166
133
133
1.00
1.00
0.86
086
033
800
2.00
200
150
1.33
1.00
0.66
0.66
0.66
0.00
0.00
1.86
1.50
140
133
1.00
1.00
040
Brabantia
Union
R A C.
Mulo
RKFV.V.
WIK.
Kolping
Geel Zwart
Z
UXO.
De Zweer
Achilles
Dennekamp
Quick
Zwolle
G.H.
Vosta
Volendam
HMS
De Meer
Wilskracht
V.V.Z.
E M M.
DEM.
Fortitude
Llmvio
V.I.C.
9
0
0
9—9
10—11
8—13
10—14
5—12
15—2
11—12
4—6
7—14
4— 0
5— 5
3—7
0—3
0—0
2.00
150
100
160
040
040
0.00
0.00
PB V.
Longa
Eindhoven
M.V.V.
N O A D.
N AC
Willem II
Bleyerheide
B.V.V.
Middelburg
2 00
1.66
133
-1-
1.00
100
9—8
5—7
2.0b
1-66
1.30
1.00
109
100
1.00
1.00
033
0.00
7— 1
8— 6
3— 2
1—1
4— 5
gem.
2
2.—
7— 6
8— 6
7—7
6—6
1—1
9—8
3.—
2.00
2
1.—
1*—
1.—
0.66
050
0.33
0.00
2—
1 33
1.33
160
1
1.00
0 66
0.66
0.66
033
Een snelle wagen wordt een moord
werktuig als stuur of remmechanisme
niet in
steeds
heid,
Goede banden vooral op gladde
een re® waar U op aan
in de komende maanden
gsp. gew. gl. vrl.
3
3
3
3
3
3
3
2
3
3
2
1
1
1
1
3
streerd, Na 7 mln. had DEL. reeds de leiding,
toen C. Alsemgeest een zuiver door in broer
geplaatsten bal onberispelijk inschoot. 10.
Santpoort gaf zich hierna nog niet gewon
nen
nend.
2
3
2
1
1
3—7 1
0—0
0—0
De wielerwedstrijden op de Ryswyksche wie-
lerbaan een réunle van oud-renners moes
ten Zondag na het verrijden van eenige series
wegens regen worden af ge last.
Het verdere gedeelte zal as. Zondag verre
den worden.
De gasten loopen direct hard van stapel en
met succes, want binnen een kwartier hebben
ze reeds een 03 voorsprong! De twee eerste
goals zijn te wijten aan den groen-zwarten back
Wlertz. die eerst in eigen doel trapt en bij
een volgenden aanval den bal voor den keeper
laat loopen. maar niet den G D A -er Lint af
houdt. zoodat deze iets eerder bit den bal is en
scoort. Kort hierop heeft ook Groos voor de
gasten succes.
Graaf W1
na goedpa
10— 2
12—4
7— 3
8— 10
6—7
9— 8
11— 10
5—6
4—10 -
3—15 -
P.E.C.
A G O V V.
Ensch Boys
Enschede
Tubantia
Vitesse
Wagenmgen
Robur et Vel.
Go Ahead
Heracles
2
3
3
3
3
3
1
3
3
3
r
3
- 2—0
- 3—1
1 5—3
0—0
0—0
0—0
Stormvogels
K.F.C.
Ajax
Sparta
Xerxes
Hilversum
haarlem
i DFC.
West-Frisla
V U C.
140
1.00
1—
064
040
0.00
0.00
000
goede orde zijn. Men houde
voor oogen, dat de mogelijk-
dat dit wapen op een kwaden
dag tegen u of de uwen wordt ge
keerd, niet is uitgesloten.
K.NV.
Chèvremont
V.VJi
R K.O.NB.
Valkenburg
Kerkrade
Caesar
RK.V.V.Z.
Volharding
Sitt. Boys
Kimbrla
Marsana
iJir DE SPORTWERELD
Dit alles schijnt wellicht overdreven en ver
gezocht. doch zij. die belast zijn met het onder
zoeken van automobielen, ontdekken vaak ont
stellende fouten en gebreken, waardoor de vei
ligheid ernstig in gevaar wordt gebracht en
de dood als blinde passagier lederen rit van den
wagen meemaakt. Het op tijd smeren van den
wagen is goed en noodzakelijk, doch niet vol
doende Het is evenzeer noodig. af en toe een
inspectie te doen plaats vinden, om zich zelf en
anderen de grootst mogelijke veiligheid te ver
zekeren.
Zulnlgheidsoverwegingen mogen den automo
bilist er nimmer van terughouden, datgene te
doen, wat zijn plicht als mensch hem gebiedt.
Zij. die automobielen verkoope.i of verhuren
houden steeds voor oogen, dat het afleveren of
medegeven van een niet in goeden staat zijnden
auto altijd gevaarlijk is, doch ook bepaald mis
dadig. als een dergelijke wagen in handen wordt
gesteld van een volslagen leek, die maar juist
over de vereischte Rijvaardigheid beschikt en
absoluut geen weg-ervarlng heeft.
In handen van zulke menschen is een
snelle wagen reeds een gevaarlijk wapen, doch
Onder leiding van den heer van Haas teren,
stellen beide elftallen zich te circa 2.15 vol'edig.
op. De eerste 10 min. gaat het spel op en neer,
waarna de Meer eenigszins in de meerderheid
komt. Eenige corners op het H. M S.-doel zijn
hiervan'het gevolg. Bijna zien wij de Meer doel
punten als Tennlglo een goeden corner neemt
en Kloosterman tegen de lat kopt.
De opgevangen bal wordt echter door Hoeboer
Jr hard overgeschoten. H. M. 8. komt hierna
opzetten en de Meer-achterhoede moet alle zei
len bijzetten. In deze periode is het Vos in het
Meer-doel dien wjj keurige schoten zien stop
pen. H. M. B. is thans in de meerderheid, een
Fortitudo I was niet in staat het Zaansche
doel te doorboren dezen middag, doch ook het
Forti-doel bleef voor doorboring gespaard.
Wie de wedstrijd gevolgd heeft, en dat waren
er velen, zijn toch wel tevreden over het gebo-
dene spel. Er werd ferm doch eerlijk gespeeld.
Forti verschijnt wederom volledig en jiakt
dadelijk goed aan. doch ook Zaandam zit niet
stil en vuurt eenige kogels op Philippi af. Deze
blijkt echter kleurvast en geeft niet thuis. Zon
der noemenswaardige voorvallen breekt rust aan
met beglnstand.
Na rust is Forti dikwijls een tikje sterker, doch
weet hieraan geen uitdrukking te geven. Wel
worden een 14-tal corners geforceerd en hoewel
deze goed worden genomen, geen resultaat. Ook
V. *V. Z. brengt het Forti-doel nog menigmaal
in gevaar, doch eveneens nul op het request.
De geheele voorhoede van Forti spant zich nog
eens bijzonder in en zoowaar komt Jan den
Hartog alleen voor de V. V. ZJJveste, doch schiet
jammerlijk over.
Einde 0—0. dus leder een puntje.
Feyenoord
D.H.C.
A D O.
VB V.
ZFC
t Gooi
HBS.
Hermes
R C H.
Blauw-W:t
0
hoeddr
laag.
i
velligheidsgrens ligt, kan men volstaan met het
opnemen van den z g vrijen slag in het stuur
wiel. Is deze grooter dan 45 gr. dw z. dat het
stuurwiel meer dan 45 gr gedraald kan wor
den. vóórdat de wielen inderdaad van richting
veranderen, dan kan men zonder meer aan
nemen. dat het rijden of doen rijden van den
betreffenden wagen gevaar oplevert en dege
dus van den openbaren weg geweerd dient te
worden.
Deze methode heeft practlsche waarde voor
politie-beambten en wordt door deze dan ook
toegepast. Voor hen is het voldoende, om het
niet in goede orde zijn van de stuurinrichting
in het algemeen aan te toonen, en het heeft
voor hen geen waarde, dieper op de raak in te
gaan. Voor het onderzoeken, waarin de oorzaak
van de in het stuurwiel geconcentreerde vrije
slag is gelegen, dient men zich zooals reeds
is opgemerkt, tot een vakman te wenden en
men late het nimmer zoover komen, dat een
eventueel politioneel onderzoek het afkeuren
van den wagen ten gevolge kan hebben.
Indien de vrije slag in het stuurwiel minder
is dan 45 gr., dan wil dit nog niet zeggen, dat
het stuurmechanisme geheel m goede orde en
dus veilig is. Integendeel, het kan zelfs min
der betrouwbaar zijn dan wanneer de bewuste
maatstaf van 45 gr. belangrijk zou worden
overschreden. Men dient vooral goed in het
oog te houden, dat bij normale slijtage van de
stuuronderdeelen afzonderlijk de daardoor ont
stane speling zich concentreert in het stuur
wiel en daar als vrije slag duidelijk waarneem
baar naar voren komt. Doch men dient ook
met de mogelijkheid rekening te houden, dat
de vrije slag geen totaalsom is van evenredig
aan elkaar gesleten onderdeelen doch kan wor
den veroorzaakt door een enkel deel, dat niet
onwrikbaar vast is bevestigd, of door abnor
male groote speling in een det onderdeelen, die
dan het grootste deel van de in het stuurwiel
aanwezigen vrijen slag opeiscijt.
Zwolle wint den toss en verkiest het voordeel
van den wind. Onder leiding van scheidsrechter
81ee, uit Nijmegen, trapt Maartens voor de
roodbroeken af. Zwolle is vóór rust het meest in
den aanval, maar zij weet de kansen niet te
benutten, mede doordat de backs Verschoor en
Alferlnk een sublieme party speelden. De Zwe
vers ondernemen ook nog wel eenige aanvallen,
maar ook zy weten het doel niet te vinden,
zoodat half time aanbrak met dubbel blanken
stand.
Na de thee hebben de bezoekers den wind in
hun voordeel ep ging het spel aardig te
gen elkaar op. Na acht minuten spelen weet
A. Hegeman met een goed gericht schot den
roodbroeken de leiding te geven. Het schot
wel wel voor den doelman houdbaar geweest,
maar hij beoordeelde het verkeerd, zoo
dat de bal over zijn handen in het net ver
dween.
De Zwevers hebben t eerst weer succes, als
R. Engbers den bal te pakken krijgt, lost hy
van verren af tand een van zijn bekende harde
kogels en het schot is den keeper xej-jmnrhtig
2—0.
Zwolle zet er alles op om den achterstand
in te loopen. Aan den anderen kant heeft
N. Maartens door mooi samenspel met Hoogers
nogmaals succes en het is 30 voor De Zweef.
schouwing laten. In de remmen en stuurin
richting, die bij het snelvervoer een zeer be
langrijke rol spelen, ligt het zwaartepunt van
deze verhandeling.
Zooals reeds is gezegd en aan de practijk is
ontleend, rijden vele automobilisten zonder het
zelf te weten met een auto, waarvan de stuur
inrichting of de remmen niet voldoen aan de
eischen, die men in verband met modern snel
vervoer aan een auto mag stellen Zy geven
zich geen rekenschap van he. feit, dat zy zich
geleldelyk aangepast hebben aan de in het me
chanisme geslopen fouten, en achten derhalve
geen termen aanwezig, om b.v. hun reparateur
opdracht te geven, een en ander grondig na te
zien en. Indien noodig. herstellingen uit te
voeren. Het behoeft geenszins een haveloos uit
ziende. oude o* veel gebruikte auto te zijn, die
in aanmerking komt voor een onderzoek van
stuurinrichting en remmen.
De belangrijkheid en gecompliceerdheid van
deze onderdeelen maakt periodiek Inspecteeren
Leonidas zet een groot offensief In met den
wind als bondgenoot. Het veldspel is dikwijls
technisch knap, desniettemin verbazend onpro
ductief, daar het spel veel te kort wordt ge.
houden. Werden de buitenspelers ’n enkele
maal in het spel betrokken, zij stichtten steeds
de grootste verwarring in de Goudsche ver
dediging en de doelpunten waren steeds het
gevolg van de door de vleugels opgezette aan
vallen.
DONK maakte geen byzonder machtigen in-
druk. Te betreuren was het. dat zij in de
tweede helft trachtte haar technische tekort
komingen met overdreven forsch spel aan te
vullen, waarvan het gevolg was. dat links
binnen «n rechtsbuiten het veld moesten rui
men. In de eerste helft was de thuisclub door-
loopend in den aanval. Legio kansen gingen
door treuzelen verloren. Desondanks wisten A.
v. d. Bande Blewanus en Burgers Houdjjk te
passeeren. 'n Veilige voorsprong. Maar in de
tweede helft laaide het enthousiasme bU de
Pijpenstadmenschen al te hoeg op, zoodat en
kelen verkoeling konden gaan zoeken Inmid
dels hadden zij de eer gered Maar Leonidas
maakte na n fraalen aanval nog n fraai punt.
Het eenige lichtpunt in de tweede helft.
6
4
3
3
1
2
,1
2—11
u* de
op.
Het eerste optreden der geel-zwarten in eigen
huls is niet byster gelukkig geweest. De zwaar
gehavende TY.BB-nloeg kreeg gedecideerd
klop van het Rotterdamsche Spartaan, wier spel
toch ook heusch niet zoon buitengewonen in-
xdruk maakte. By de thuisclub was het verband
vrijwel soek, en het duurde tot ver in de tweede
helft voordat er eenigszins teekening in het
spel kwam. Juist in deze periode maakten de
Spartanen drie doelpunten, waarbij zij handig
profiteerden van hun aalvhigge vleugelspelers
die de ver opgedrongen T.Y.B.B.-backs te vlug
af waren.
Van grooten invloed op het zeer middelmatige
spel waren natuurlijk ook de voortdurende
stortregens, welke terrein en bal zeer glad maak
ten en dikwijls de meest hachelijke situaties
deden ontstaan.
Na het aanvangssignaal van scheidsrechter
van Veen bleek de Haarlemsche verdediging in
het begin al zeer onzeker. Eenige haast onmts.
bare kansen werden hopeloos door het Rotter
damsche blnnentrlo om zeep gebracht. Als
tegenpraestatle schoot direct hierop v. Hon
schoten den bal uit een voorzet van v. Leuven
tegen den staander. In de vijftiende minuut van
den wedstrijd plaatste Dries tusschen tal van
beenen door den bal in het T.YB.B.-doeL Dit
waren vrywel de eenlgste sensaties in de eerste
helft, want hoe er ook van beide zyden werd
gewerkt, de aanvallen werden te primitief op
gezet om succes op te leveren.
Na de thee bleek het samenspel bij de thuis
club beter te vlotten. Er werd althans met meer
zelfvertrouwen gespeeld dan in de eerste helft.
Nu bleek echter, dat ook vrouwe Fortuna de
geel.zwarten niet bijster gunstig gezind was.
want met veel veine ontkwam het Rotterdam
sche doel eenige malen aan een doorboring Aan
de andere zyde ontnam Metten op schitterende
wijze tot tweemaal toe aan J. Mentink een
scoringskans, doch moest tenslotte toch wijken
voor een laag schot van C. Mentink. Aan den
overkant scoorde Harmes een bultenspel-doel-
punt. De geel-zwarten bleven, ondanks dezen
tegenslag, moedig volhouden, doch toen een
De verwachtingen, welke wij van dezen wed
strijd gemaakt hadden, hebben ons niet teleur
gesteld. Van beide zyden is er hard gewerkt.
Maar het recht van den sterkste deed V. D. Z.
als overwinnaar uit het strydperk treden.
Precies om 2 uur gaf de scheidsrechter, de
heer Geurts, die correct leidde, het teeken voor
den aanvang. Alhoewel Swift aanvankelijk,'ster
ker was. kwam V. D. Z. er later beter in en hield
de leiding* Na 30 minuten gespeeld te hebben,
nam Hendriks een keurige corner en de wind
bezorgde V. D. Z. het eerste doelpunt. Met dezen
stand ging men de rust in. Na de rust bleken de
roodhemden overwegend sterker en na 20 mi
nuten verzekerde Bootsma met een keurig schot
V. D Z. de overwinning. Met dezen stand. 20
voor V. D. Z., kwam het einde.
Niettegenstaande V. D. Z. .in de tweede helft
sterker was. mogen een paar zeer goede aanval
len van Swift niet verzwegen worden.
De uitslag van dezen wedstrijd geeft de ver
houdingen van beide clubs goed weer.
Jammer, dat voor deze wedstrijden niet meer
belangstelling bestaat.
zf laat den moed niet zakken en
'nspel met Bakker scoort Kem-
permaJn tegen Even vóór de rust brengt Neder-
pel uit een doorbraak den stand op 14. Na
de rust oefent Graaf Willem een krachtlgen
druk uit op het G D A -doel Als de backs
evenwel te ver zijn opgedrongen, weet Lint
voor de vijfde maal te doelpunten. Nu wyzlgt
de thuisclub de opstelling en met succes. Na
goed doorzetten scoort Wolff tegen <25>. Als
Nederpel handtasteljjk wordt zendt de scheids
rechter hem naar de kleedkamer ’Het spel wordt
forscher, maar Graaf Willem blijft in de meer
derheid. Ten slotte brengt Kempennan den
eindstand op 35.
De eerste aanvallen zijn voor N.E.O.
eenige minuten maakte Quick zich los.
door het slordige spel van beide partyen gaan
slle aanvallen te loor. Een keurige voorzet van
den linksbuiten van Quick wordt door alle voor
spelers van zyn partij onbenut gelaten en de
bal loopt achter. By een aanval van N.E.O.
loopt de Quickkeeper onvoldoende uit en met
een keurlgen boogbal scoort N.E.O. haar eerste
doelpunt. Weer volgen eenige aanvallen van
beide zyden, die echter geen resultaat opleve
ren. Na een schermutseling voor het NXO.-
doel schiet de linksbuiten der gastheeren den
bal in doel; de bal wordt echter op 7 laatste
nippertje gestopt door den keeper, waarover
oneenigheid ontstaat en een poosje gepauzeerd
wordt. Er wordt geen doelpunt toegekend. Bij
een volgenden aanval van Quick wordt een
vrye schop toegekend aan de thuisclub. De
back der gasten wil den bal toespelen naar zyn
keeper, om weg te trappen, maar Koopman
loopt toe en schopt den bal tusschen' back en
keeper in doel. Over dit geval wordt weer even
gepauzeerd. Rust gaat in met gelyken stand.
Na rust is het spel nog verslapt. N.E.O. komt
langzamerhand iets meer in den aanval en
heeft spoedig weer succes. 12. Het spel wordt
steeds ruwer. De Quickkeeper valt den midvoor
van Borne ongeoorloofd aan, waarvoor pinalty
wordt toegekend, die goed genomen wordt. 13.
Dit spelletje herhaalt zich nogmaals met het
zelfde resultaat. Stand 14. Mej, dezen stand
komt het einde.
De scheidsrechter was niet voor zyn taak
berekend.
st y gen.
De Konlnkiyke Nederlandsche Automobiel-
club heeft daarom van 3 tot 8 October een
veiligheidsweek georganiseerd, om de automo
bilisten nog eens met nadruk te wyzen op de
vele kwade kansen, die zy vooral in dit Jaar
getijde op den gladden weg loopen. indien niet
hun wagen tot in alle ^onderdeelen volmaakt in
orde is. zy heeft daartoe de medewerking van
de pers ingeroepen, opdat deze den autoryders
nog eens inscherpe, wat in hun eigen be
lang en in het belang hunner mdedeschepselen
hun plicht is. en opdat zy in de week van
3 tot 8 October dagelyks een waardevollen vet-
ligheidswenk geve aan wie fculk een wenk nog
mochten noodig hebben.
Gebrek aan technische kennis is veelal de
oorzaak van het feit, dat een automobilist zon
der het zelf te weten met een wagen rijdt, waar
van de remmen of de stuurinrichting, soms
ook beide, niet voldoen aan de redelyk daar
aan te stellen eischen. Het slytageproces ver
loopt vooral by middelmatig gebruik van
den wagen zeer langzaam. Dat op zichzelf
verheugend feit kan echter noodlottig worden
Doordat men zelden ot nooit met een anderen
in prima staat zynden automobiel rydt. komt
men ertoe, om de door eigen wagen geleverde
prestaties voldoende te achten.
Gebeurt het eens een enkele maal, hetgeen
dan nog tot de uitzonderingsgevallen gerekend
kan worden, dat een autobezitter met een
anderen wagen njat, dan moet dit al een betere
zyn, wil hy tot de ontdekking komen, dat zyn
eigen wagen gebreken heeft, waar hy het be
staan niet van kende.
Is de tydeiyk in gebruik zynde auto echter
slechter, dan is de kans groot, dat men zyn
eigen voertuig ondanks de daaraan klevende
fouten zoo al niet als de belichaamde degeiyk-
held, dan toch op zyn minst als nog zeer goed
bruikbaar gaat beschouwen.
Zoolang de gebreken van een auto zich tot
die onderdeelen beperken, welke in verband met
veilig ryden van geen of slechts zydelingsch
maakt Koens hands In het beruchte gebied. De
strafschop wordt keurig door Vos gehouden en
Koens kan wegwerken Intusechen is het flink
gaan regenen waarvan het spel zichtbaar heeft
te lyden. Toch blyft de wedstryd aantrekkelyk
daar beide elftallen hard werken. Plotseling
krygt Tennlglo een bal van links ac^iQt^ven.
Hy snelt op doel af doch wordt door v. Hllten
op den rand van het strafschopgebied vastge
houden. De vrye schop wordt door Tennlglo op
doei geplaatst en door Hoeboer. Jr. tegen de
lat gekapt waarna de Jong den bal opvangt en
in doel plaatst 10. Het spel is hierna meer ver
deeld en de gasten slagen er in gelyk te maken
Dit geeft H. M. 8 moed. Toch komt een doel
punt aan den anderen kant wanneer Klooster
man een schuin schot inzendt, hetwelk keeper
v. Bruggen niet kan bemachtigen, waardoor
de snelle Tennlglo kalm in het doel kan
plaatsen 31.
H. M. 8. geeft zich nog niet gewonnen en
spant öch tot het uiterste in doch de Meer
defensie houdt stand. De Meer-voorhoede krygt
ook nog goede kansen, maar
prachtvorm en grabbelt moellyke schoten
Kloosterman en de Jong uit de hoeken.
Reeds denken wy de Meer te zien winnen,
doch twee minuten voor bet einde maakt We-
dewer hands in het beruchte gebied. De pe
nalty wordt haast naast geschoten doch de
scheidsrechter laat, tot verbazing van allen, den
strafschop ovememen. Thans verdwynt de bal
in den uitersten hoek waarmede de stand we
derom gelyk is 33. Direct hierop komt het ein
de. waarmede beide elftallen tevreden kunnen
zyn. Het was weder een ouderwetsche H. M. 8.-
wedstryd die in de beste verstandhouding werd
gespeeld.
-iVtoQ e®**
van auto’s van Iedere kwaliteit en ouderdom
gewenscht.
Vanzelfsprekend zal bj) een nieuwen ot slechts
weinig gebruikten automobiel slechts zeer zelden
siytage de oorzaak zyn van een eventueele
fout, doch hoe menigmaal komt het in de
practyk niet voor, dat door een lichte aanry-
ding, waaraan men geen aandacht schenkt, of
door een slip tegen den trottoirband, het
stuurmechanisme wordt ontzet.
Veelal treedt daarna een abnormale slytage
op In de voorbanden, die meermalen den
eigenaar van den wagen een minderwaardige
kwaliteit der banden doet veronderstellen. In
dien hy zich dan tot den leverancier daarvan
wendt, zal deze, speurend naar de oorzaak van
het euvel, vry spoedig ontdek^ hebben, dat de
abnormale slytage niet in de kwaliteit der ban
den. doch in ontzetting van een of meer stuur
onderdeelen is gelegen.
Niet altyd demonstreert een fout in een
stuurbeweglng zich aanschouwelyk in het loop
vlak der banden en het is juist daarom, dat
periodiek categorisch onderzoek van elk stuur-
onderdeel zoo zeer is aan W4 bevelen.
Wanneer er dus in venand met den door
den wagen afgelegden instand in geen geval
sprake kan zyn van slyuge. verdient het toch
aanbeveling, van tyd totrtyd het stuurmecha
nisme even te laten controleeren. hetgeen door
een bekwamen vakman, die over de daarvoor
geèingende gereedschappen beschikt, in korten
tyd kan geschieden.
Het beantwoorden van de vraag, of een
stuurinrichting var een meer gebruikten auto
aan de gestelde eischen voldoet, late men steeds
over aan een deskundige, die over voldoende
ervaring beschikt, om te kunnen ultmnken. in
hoeverre de geconstateerde slytage toelaat
baar is.
Indien het er alleen om gaat te bepalen, ot
de bestuurbaarheid van een auto beneden de
antpoort gai zien mema nog niet gewon-
l Tot aan het einde bleef het uiterst span
Twintig minuten na de rust maakte
Tromp uit een voorset van Kaldenbach 11
Hoewel de Delftsche aanvallen
van C. Alsemgeest ook hierna zeer gevaarlyk
bleken, was Santpoort toch iets sterker. Slechts
het schitterende keepen van W. Alsemgeest be.
ddef D.HL. tenslotte nog voor een neder-
#at ook wel onverdiend was geweest.
6
5
4
3
3
3
2’ 066
8—10 0.66
2 0 66
3
3
2
0.00
040
of rem-mechanisme niet in goede orde zyn
Men houde steeds voor oogen. dat de mogeiyk-
held. dat dit wapen op een kwaden dag tegen
u of de uwen wordt gekeerd, niet ia uitgesloten.
Gr. Willem
T.Y.BJB
D.OJ4.K
aj.c.
2—1
2—1
3
0 0«