De Duitschers afgewezen w Prikkeldraad VOOR VEILIG VERKEER I Verovering van Urk Andere orienteering gewenscht DE REMCAPACITEIT De S.D.A.P. onder het juk - Strijd op leven en dood? Lasterpraatjes van „De Tribune” A 5 OCTOBER BRAND TE DE BILT V Hetze tegen R.K. Godsdienst en geestelijkheid Naar nieuwe relletjes? PAKKETTEN NAAR DE OOST Per luchtpost c Mgr. Mangers te Bussum Kapokonderneming bedreigd Directe Belastingen LEVERING VAN VARKENS DOOR SLAAP OVERMAND Vrachtauto tegen boomen gereden LOCOMOTIEF DEFECT ONGELIJKE TOEKENNING Weg en wagen snelheid Treinvertraging te Haarlem Toepassing der Zuiderzeesteunwet JONGEN OVERREDEN Van een kinderfiets gevallen I Qpgstwerkzaamheden in de W ieringermeer Minister Ruys bezoekt de Rjjkswerkverschaffing Regeeringscrediet aan het drijf- nethar ingvisscherü bed rij f DE NIEUWE BISSCHOP VAN NOORWEGEN HULPVERLEEN1NG AAN DE HARINGVISSCHERIJ bli te BOSCHBRAND DUURT VOORT Een foto van het Meteorologisch Instituut te De Bilt, waar gisteren brand was uitgebroken Kernonderzoek is een allereerste eisch, welke al te veel ver waarloosd wordt Woonhuis te Dongen af gebrand „Sanctus Virgilius** wintergem en 1455 HA winter- Man gaat stellig niet te w. ate men rich <3 o a DE met een dag een 3ê j ge- ■e 629 11H Afgelegde weg in meters 2 4 6 9 12 16 22 29 40 Afgelegde weg in meten iannen in Den achtoffen val- De Nederlandsche Varkenscentrale maakt be kend, dat vanaf Maandag 10 October levering van varkens over het geheele land rechtstreeks aan de vertegenwoordigers der Nederlandsche Varkenscentrale kan geschieden. Vanaf dezen datum zal inkoop van varkens in het zouters- 316 394 met het Snelheid in K M. 10 15 20 35 30 35 40 50 90 Snelheid in K M, >11 tie k In- polltlek beteekenis 354 3 93 443 506 71 i Het Tweede Kamerlid Van Dis heeft aan den Minister van Waterstaat de volgende vragen gesteld: Weet de Minister, dat tal van gedupeerden bü de afsluiting van de Zuiderzee, die hun leven lang van de ZulderzeevtescherU geleefd hebben, van den directeur van den Rijksdienst ter uit voering van de Zuiderzeesteunwet op advies van de Generale Commissie, ultkeeringen ontvangen die niet in overeenstemming zijn te achten met de door hen geleden schade? Is de Minister niet van oordeel, dat het on rechtvaardig is, wanneer bij de uitkeerlng reke ning wordt gehouden met inkomsten, die ge noten worden van Inwonende kinderen of krach tens de ouderdomswet, waardoor de uitvoering der Zuiderzeesteunwet het karakter krijgt van armverzorging, hetgeen in strijd is te achten met bet recht, dat de belanghebbenden op scha deloosstelling hebben? Is het den Minister bekend, dat er groote on gelijkheid bestaat in de bedragen der ultkee ringen, zoodat sommige gehuwden vyf gulden ontvangen, anderen daarentegen bedragen tot vijftien gulden, terwijl deze laatsten veel korter eigenaar van een visachersschult zijn geweest dan de eersten? Is de Minister bereid aan deze ongelijke toe- 7 08 12 58 19 68 28 32 33 24 38 54 8 85 15 72 24 80 35 40 41 55 48 18 5 26 11.80 20 97 32.80 47 20 55 40 64.29 7.90 17.70 31.45 40.20 70.80 83.10 96 35 9.84 14 16 16 62 19 27 6 99 10 93 15.74 18 47 21 41 7 86 12.30 1,7.70 20 78 24.00 8.99 14 06 30 23 23 75 27 52 5-90 10.48 16.40 23.60 27.70 33 12 Bij beschikking van den Minister van Fi nanciën is de ontvanger der directe belastin gen enz. A. Paulsaen verplaatst van het kan toor Baarle-Nassau naar het kantoor Veghel en de ontvanger der directe belastingen enz. O. Schuurlng van het kantoor Bladel naar het kantoor Geldermalsen. 1 58 175 1.97 3.26 2.63 terreur dulde- met REM- EFFECT 100 90 80 70 60 Veilig Onveilig 50 40 30 20 Men meldt aan de „N. Rott Crt": De regeering heeft zich bereid verklaard een credietregellng te bevorderen, waardoor het vte- schersbedrjjf voor eigen risico in staat wordt gesteld, lijdelijk haring uit de markt te nemen. Het hoofdbestuur van de Reedersvereenlging voor de Nederlandsche haringvisscherij is met de uitvoering van bedoelde regeling belast. On der goedkeuring van de regeering is een com missie benoemd, bestaande uit reeders en ex porteurs. waarvan de heer A B Brouwer, hoofd van de afdeeling visscherljen van het departe ment van Economische Zaken en Arbeid, ambts halve voorzitter is, welke commissie prjjsregelend optreedt, daarbij rekening houdend met den wereldmarktprijs van haring. Deze regeling treedt vandaag in werking; de sedert 26 September j.l. aangevoerde, doch nog niet verkochte haring, valt eveneens daaronder. Zooals gezegd, neemt 6e regeering geen be drijfsrisico op zich. Met deze regeling wordt echter een debacle in het Nederlandsche drijf- netharingvisscherjjbedrijf voorkomen. De regee ring verleent op de door de betrokken reederijen aan da reedersvereenlging In onderpand te geven haring een voorschot van 75 tot 85 pCt. van de door de commissie vastgestelde prijzen. De reeder heeft echter het recht zijn in onder pand gegeven haring geheel of gedeeltelijk vrij te maken tegen terugbetaling van het door hem ontvangen voorschot. .Maandagavond ongeveer 6 uur werd de 7- jarige Petrus Poelsma. wonende aan de Span- jaardslaan te Leeuwarden, door een met twee paarden bespannen wagen beladen met gras en bestuurd door een knecht van zijn vader, overreden. De jongen, die op een kinderfiets naast den wagen reed, raakte, doordat hU over een boom wortel reed.-stuür en trappers kwijt Hü kwam te vallen met gevolg dat hem een der voor wielen over de borst ging. Doctoren consta teerden dat een der ribben was gebroken en door de longen gedrongen was. De dood trad spoedig in. Te Dongen, aan de Vaart, ontstond brand te het woonhuis, bewoond door J. R. Plaatselijke moeilijkheden beletten bet de brandweer om onmiddellijk krachtdadig te te grijpen. Het pand brandde dan ook geheel al; een en ander was laag verzekerd. Mijn liefje, wat wil je nog meer, maar jullie begrijpt toch wel. dat de regeering ook wel gek zou zjjn, als ze zulke, tevreden, brave en fatsoenlijke menschen, als jullie zijn, ging steunen!” - 1 8OERABAJA. 4 Oct. (Aneta). De boechbrand op het Idjen-plateau heeft zich uitgebreid tot de Ooenoeng Merapi en de Ooenoeng Rlnggih. Er bestaat gevaar dat de brand zal overslaan naar de kapokonderneming Pesewaran. Een streng verbod is uitgevaardigd voor het paaseeren van de Gendenrug. Deze wordt bewaakt door militairen, omdat bij uitbreiding van den brand in die richting de ondernemin gen Bantjoer en Kajoemas gevaar loopen. Zaterdag 8 October as. viert de R. K Stu denten-Vereenlglng .Banctus Virgilius" te Delft de Inauguratie barer candidaat-leden. X Mor gens 9.30 uur wordt de H. MIs met algemeene H Communie opgedragen in het Hlppolytus- gestlcht. Oude Delft 203 X Middags vindt de gewicht, bestemd voor de Nederlandsche Var kenscentrale, op de markten niet meer plaats vinden. Degene, die varkens aan de Nederlandsche Varkenscentrale wil leveren, zat hiervan mede- deellng moeten doen aan den plaatselijken zaakvoerder der Nederlandsche Varkenscen trale In de gemeente zijner woonplaats. ,X3e visschersbevolking bestaat uit nette, tevreden menschen, krachtig van bouw, leven matig, steunen elkander en er heerscht in het algemeen een goede geest onder hen.” afvraagt, hoe het met de remmen van alle andere wagens gesteld was, die tijdens een on geval zoo worden beschadigd, dat onderzoek was uitgesloten. Deze vraag blijft onbeantwoord, doch niet de logisch daarop volgende: „Is daar dan niets tegen te doen; kan men dan geen maatrege len nemen, om althans eenige zekerheid te hebben, dat een auto, die kan rijden, eveneens tot stilstand kan worden gebracht en wel op zoodanige wijze, dat de veiligheid van het ver keer daardoor met in gevaar wordt gebracht?" Daarop is slechts een kort bevredigend ant woord mogelijk: .Jtemonderzoek en bovendien niet alleen straf voor den bestuurder van den niet remmenden wagen, doch ook voor hen. die eventueel den wagen tegen vergoeding afston den of die uit zuinigheldsoverweging den In hun dienst gebruikten auto niet op de voorgeschre ven wijze lieten onderhouden." Aan welke minimum-eischen moet de remin- richting van een automobiel voldoen? is de vraag, die iedere autobestuurder zich zou moe ten stellen. Het an woord daarop Is weergegeven in onderstaande tabel, welke overzichtelijk weer geeft. welke eischen men in verband met de rijsnelheid aan de remcapaciteit van een mo dernen wagen mag stellen op een droog, stroef wegdek. Deze tabel is in gebruik bij de politie. De nieuwe relletjes worden dus openlijk en onverbloemd voorbereid. De propagan da wordt door de revolutionnalren met de meest brutale ophitsing Ingezet. Het kan er dus weer spannen in Den Haag en er kunnen weer - len.” De Hoek van Holland-treln, die hedenmor gen te 8 09 uur op het Centraal-Station te Am sterdam zou binnenkomen, moest wegens een defect aan de locomotief In Haarlem blijven staan. De reizigers ondervonden hiervan wei nig hinder daar uj.met den electrischen trein te 8.14 uur, met slechts vijf minuten vertra ging, in Amsterdam aankwamen. >p deze vunzige metho- één antwoord: Met duizenden en duizenden naar Den Haag, opdat onze roep van Zon- dag* Tegen oorlog en fascisme, Op voor het Socialisme nu! de Haagsehe lucht doet trillen.” Dinsdagmorgen reed een zeswiellg motorrijtuig van de Eerste Twentsche Ulgoederen Maat schappij op den Zutfenschen weg ter hoogte van café De Kar te Apeldoorn tegen de langs den weg staande boomen op, doordat de chauf feur A. H. uit Rotterdam, overmand door slaap, bet stuur niet meer meester was. De vijftien meter lange wagen beschadigde een achttal boomen en werd vrijwel geheel vernield. De schade aan den auto beloopt ruim tienduizend gulden. De chauffeur kwam er zonder letsel af. De nieuwe bisschop van Noorwegen vertoeft dezer dagen in ons land en heeft zjjn Intrek genomen In het St. Olavshuis, Procure des Noor sc he Missie te Bussum. Z. H. Exc. Mgr. Mangers is Apostolisch VI- carius van het Vicariaat Oslo en zal einde October naar Noorwegen vertrekken om zun ambt te aanvaarden. kunnen evengoed niets overeen komen, als genoegen nemen met ongeveer een vijfde van den uitvoer van het vorige jaar. De regeering moest daarom de voorstellen wel afwijzen. Thans kunnen we den strijd beginnen. Tot heden waren we al te goed en daar door buurmans gek. Nu Duitschland op de ze wijze te werk gaat, moet de regeering zoo spoedig mogelijk gebruik maken van de devlezen-clearingwet, welicht kan op zegging van het handelsverdrag overwogen worden en misschien zal on* volk moeten besluiten, Duitsche waren te weigeren. Dat Duitschland nog terug zal komen met andere voorstellen, die wél aanvaard baar zijn, 1* zoo goed als uitgesloten. Wij zullen ons op een feilen strijd en op een zeer moeilijken winter moeten voorberei den; dat Duitschland de deur sluit voor on ze goederen, beteekent den grootsten slag. le'den zjjn circulaire aan de gemeentebe sturen zond en daarbij aandrong op be perking van het betooglngsrecht In deze tijden, had de minister de argumenten daarvoor bij den heer Albarda kunnen halen. De socialistische pers heeft toen wel een groot woord gehad tegen den mi nister, maar het is jammer, dat er geen enkele sociaal-democraat geweest Is. die over dit onderwerp ’n interpellatie heeft aangevraagd. Het antwoord van den minister zou dan niet onaardig hebben kunnen zijn. Wjj wezen ook reeds op het gevaar, dat de roetige elementen zich ook weer van deze demonstratie meester zullen maken en relletjes provoceeren. „De Tri bune” roept reeds de revolutlonnaire ar beiders op om op 8 November in Den Haag aanwezig te zijn. En „De Fakkel’’, het orgaan van de re volutlonnaire soclaal-domocraten, schrijft ojn. het volgende: Het regelen van de wagensnelheid naar de gesteldheid van den weg is een gebod, dat door geen enkelen autobestuurder, die zichzelf res pecteert. overtreden za_, worden. De te rijden snelheid wordt vanzelfsprekend geheel be- hterscht door de mogelijkheid, om tot stilstand te kunnen komen, hetgeen op een glad wegdek een grooteren afstand zal veretechen, dan i- neer met dezelfde snelheid over een stroef wegdek wordt gereden. Indien men na een aan de and van de remtabel genomen proef mocht besluiten tot het doen nazien van de remmen, omdat deze onvoldoende werken of omdat men gaarne het remeffect van den wagen zoo dicht mogelijk bij of op de volle 100 zou willen brengen. Can wende men zich steeds, ook al kost dit Wat meer moeite en tijd, tot een goede reparatieln- richtlng. Remmen afstellen is niet ieders werk en is meestal het beste toevertrouwd aan vaklieden, die het merk-auto door en door kennen. Vooral het zoodanig afstellen, dat net remeffect van alle vier de wielen geluk is. veretecht veel zorg Enkele zeer moderne reparatie-inrichtingen hier te lande, beschikken over een meetwerk tuig, waarmede nauwkeurig kan worden be paald. hoe groot le remkracht van ieder wiel is. aoodat die van alle wielen gelijk gemaakt kan worden. De Minister van Blnnenlandsche Zaken heeft Maandag de Rjjkswerkverschafflngen in den Achterhoek en In Twente Twente. Rijnkanaal bezocht. De bedekte aanmaning blijkt heel duide lijk geweest te zjjn, want.... na de rede voering meldden zich 26 leden voor een partij-afdeeling der S. D. A. P. aan: deze luitjes wilden niet langer tevreden, braaf en fatsoenlijk zijn; Duys had hen radicaal bekeerd. Als een weldoener der menschheid zal Jan Duys natuurlijk nu voortaan op Urk vereerd worden. Leve de veroveraar van Urk! Met tranen in de oogen hebben de Urk- sche arme stakkers natuurlijk het bootje nagestaard, waarmede de bevrijder lang zamerhand uit het gezicht verdween Maar hoe zal Jan Duys gegrinnikt heb ben! tot heden toegebracht aan land- en tuin bouw. De regeering heeft met haar afwijzing, die wjj als zeer juist beschouwen en als het eenige middel tegen de ekonomlsche be dreiging, een eersten stap gezet op een nieuwen weg. Thans geve zij echter ook zoo spoedig mogelijk de richting aan, die zij verder wenschelijk acht. Volstaan zal niet kunnen worden verdediging, want dan verliezen wij toch; néén, de regeering zal nieuwe terrei nen moeten zoeken en daartoe zal het jven- schelljk zijn, dat zij zich wendt tot Enge land. Hoe eerder dit geschiedt des te beter, en des te meer kans bestaat er ook, dat Duitschland zal gaan inzien, op den ver keerden weg te zjjn. Zoo spoedig mogelijk dienen wij het voor beeld te volgen, dat ons in deze dagen door Italië en Denemarken, evenals wij door Duitschland bedreigd gegeven wordt! -6- „Op Dinsdag 8 November a*. zullen N. V. V. en 8. D. A. P. In Den Haag de- monstreeren. Geen arbeider met eenig pol zicht of zelfs maar met eenig instinct of hij begrijpt de van deie aankondiging. De organisaties die de massa van het Nederlandsche proletariaat vertegen woordigen, de organisaties die uitdruk king geven aan de stemming van den „gemiddelden” arbeider, gaan zich be geven op een weg. die ze nog kort ge leden verafschuwden. Zij hebben zich tot het uiterste tegen demonstraties van dit soort verzet; niettemin, ze moeten, als ze niet allen invloed onder de arbeiders willen ver liezen. thans verder gaan dan ze een jaar, ja zelfs een half jaar geleden droomden ooit te zullen gaan. V De demonstratie van N. V. V. en 8. D. A. P. kan een vervolg hebben. En dus zeggen we; ze moet en ze zal een vervolg hebben. Dat vervolg is: DE DEMONSTRA TIEVE POLITIEKE STAKING”. Hoera! Urk is veroverd! Door den heer Jan Duys. Men beschouwe deze gebeurtenis niet als •n bagatel: zij zal in de journalen onzer politieke geschiedenis geboekstaafd blijven als de verrassing van Breda, de inneming van 's-Hertogenbosch, de verovering van Grol en andere onvergetelyke heldenfeiten. Urk veroverd! Voor het éérst in de geschiedenis van het roemruchte eiland heeft daar een sociaal democraat en nog wel de heer Jan Duys in hoogst eigen persoon het woord ge voerd; mogen we „Het Volk" gelooven (dat woordje „mogen” 1* hier geen luxueuse phrase!), dan waren er wel 130 menschen aanwezig, en in stomme verbazing hebben die inboorlingen naar het schoone evange lie van weldoener Duys zitten luisteren. Duys had zich voor deze gelegenheid geestelijk bijzonder gesoigneerd;, hij had er alles op gezet, een goeden indruk te maken, hij liet zich van verschillende kan ten eens goed bekijken en riep toen trlom- phantelijk uit: „Nou? Ben ik nou wel zoo leelijk, als jullie „Standaard” me altijd afschildert? Meen Ik het niet goed met jullie? Och, lieve menschen, wat hebben jullie een schade geleden door den afsluitdijk! Ik vind, dat die schade vergoed moet worden: vijf mlllloen heb Ik er graag voor over, maar de laaghartige regeering, zie je, die vertikt het gewoonweg om jullie te helpen; de regeering zegt: •w-'x* Nederlandsche regeering heeft de I j Duitsche voorstellen Inzake de con- tingenteerlng van bepaalde land- en tulnbouw-producten, voorstellen dïp volgens haar geen basis vormden om over te onderhandelen afgewezen. Met nadruk zeggen we: de regeering, want wel is waar werden de besprekingen gevoerd door de ambtenaren van de drie departementen die hier nog Steeds de ekonomlsche vraag stukken behandelen, maar het was. ten slotte toch het kabinet, dat Maandagavond vergaderde, en het besluit nam om aan de Duitschers te zeggen, dat over de voorge stelde contingenten zelfs geen gedachte wisseling mogelijk was. De heeren konden wel weer naar huis gaan, de aangeboden strop zouden wij ons niet zelf om den hals binden. -- Als men niets anders had voor te stellen, moest men maar doen wat men niet laten kon, maar wij zouden er ons nooit accoord mee verklaren Wij kiezen liever den strijd op leven en dood, dan den lafhartlgen zelf moord, die gevraagd wordt. Eindelijk al is het dan laat, en moge lijk wel te laat heeft de regeering Duitschland laten voelen, dat ons land en volk nog ruggegraat heeft. Reeds veel te lang hebben wij ons van Duitschland alles laten welgevallen- We mochten eens somber kijken, maar bij slot van rekening legden we ons bij iedere nieu we handelsbelemmering neer, zonder ons er tnet de daad tegen te verzetten. Herhaaldelijk is er in de pers op gewezen hoe de leiding van de 8. D. A. P. bij het uitschrijven van de groote nationale de monstratie op een werkdag in Den Haag is gebukt onder den aandrang van de links revolutlonnaire elementen. „Ons Noorden” put daarvoor weer eens onweerlegbare ar gumenten uit het pas verschenen nummer van Fakkel”, het orgaan der O. 8. P., welk orgaan Inderdaad alle redenen tot juichen heeft. De 8. D. A. P. is In deze tij den meer en meer eigen stuur kwijt en laat zich door de revolutlonnaire elementen drij ven. „De Fakkel” verzekert, dat de mede werking der 8. D. A. P. voor deze demon stratie is afgedwongen door de vakvereenl- gingen en weet te melden, dat de leiding van de vakbeweging bij dit besluit het be slissend woord gesproken heeft en den heer Albarda op de knieën gekregen hebben. „Ons Noorden” schrijft verder: „Wij wezen er trouwens pas nog op, dat nog maar kort geleden de heer Albarda een scherpe tegenstander was van derge- lijke demonstraties. „De Fakkel”, wiens hoofdredacteur toentertijd nog lid was van 't Partijbestur der 8. D. A. P., deelt nog mede, dat op 12 October van het vorig jaar een schrij ven bij het Partijbestuur Inkwam van den heer Albarda. waarin deze zeer ern stig waarschuwde tegen het houden van straatdemonstratie* in deze tijden. En toen in de vergadering van 26 October deze kwestie aan de orde kwam, ver klaarde daar de beer Albarda, volgens „De Fakkel„De Kadt en Schmidt wil len massale betoogingen als machtsmid del, maar deze kunnen daarvoor nooit gebruikt worden.” Nu nog geen jaar later verklaart de zelfde heer Albarda op het congres, dat de arbeiders de-massale betooging op een werkdag zullen krijgen en wat hij toen in nog veel gunstiger tijdsomstandigheden als een ernstig gevaar zag voor de arbei ders. is nu plotseling een arbeidersbelang geworden. Zoo is de 8. D. A. P. het stuur over de arbeidersbeweging heelemaal kwijt ge raakt en laat het zich meesleepen door de woelige revolutlonnaire elementen. Dat dit voor de arbeidersbeweging en voor de orde en rust van ons volk een groot ge vaar Is, behoeft niet nader te worden be toogd. Toen minister Ruys eenige weken De heer Albarda weet dus reeds voorbaat welke concessie hij straks aanvaarden krijgt. Na de groote demon stratie, de algemeene politieke werksta king om de Regeering murw te krijgen. Het Volksblad schreef, dat de leiding wel zal zorgen, dat zij de betooging in handen houdt en alles een rustig en waardig verloop zal hebben. Maar „De Fakkel” schrijft reeds: I I In ons blad van Woensdag 21 Septem ber jJ. hebben we naar aanleiding van een In communistische braltaal geschreven stuk In .Jfte Trtbune” over bedreiging met brood roof van den Roomsch-georganiseerden metaalbewerker „v. Rooyen” door „kape laan Verheist” van de St. Nicolaasparochie te Utrecht, aan de hand van de feiten ge wezen op het leugenachtig karakter van dit stuk, o.l. alleen Ingegeven door pries terhaat en godsdienstvijandigheid bij den communlstischen scribent. Een dezer dagen Is „De Tribune” op onze weerlegging van haar relaas-teruggekomen In een terminologie, die het ongetwijfeld in communistische kringen wel doen zal. VJJf vet gedrukte koppen over een en twee kolom, waaronder als eerste ,J3e ter reur der priesters”, die al heel duidelijk verraadt, met welke strekking het vuil in „De Tribune” geschreven yordt, zijn ge bruikt om toch maar vooral de aandacht op dit tweede Trlbune-artlkel te vestigen. De schrijver heeft andermaal zijn kracht gezocht In dtkke woordpn, maar >8 weder om in gebreke gebleven eenig bewijs voor zijn beschuldigingen aan te voeren. Wel doet hij een „d^thulllng”. Na erkend te hebben, dat In Utcecht niet een ka]>e- laan met den naam Verheist bekend Is. daarmede dus bevestigend onze bewering, dat hij ten deze gelogen heeft, noemt hij thans den naam, het zou nl kapelaan Slnnigen zijn, die „v. Rooyen” met brood roof bedreigd heeft. Geheel juist is ook die naam niet, want deze luidt Slnnlge, erg goed op de hoogte is dus de zegsman „v. Rooyen" niet. Wie is evenwel „v. Rooyen”? De schrijver in ,.De Tribune” geeft thans ook toe. dat die naam gefingeerd Is, alzoo een tweede bewijs op hoe zwakke gronden zijn beschul digingen in eerste Instantie getfaan, be rusten en hoe moeilijk deze te controleeren zijn. Het is met al dat gepraat In de ruimte, kennelijk door ..De Tribune” geschied om op de meest suggestieve wijze onder haar lezers stemming te wekken tegen den R.K. godsdienst en zijn bedienaren. Zoowel van een gesprek als In het „Trl- bune”-artlkel geciteerd, als van bedreiging met broodroof, Is In 't geheel geen sprake, wij kunnen dit andermaal bevestigen op grond van persoonlijk onderzoek. Maar op een lasterpraatje meer of min der komt het bij ,JDe Tribune” niet aan. Wij weten dat bij ervaring. Nu de zomer vrijwel geëindigd" ia, kunnen over de resultaten in den Wieringertneerpolder enkele naededeelingen worden gedaan. Het koolzaad was over het algemeen mooi van korrel en kleur, zoodat op de beurs in Rot terdam vrijwel de hoogste prijs kon worden gemaakt. Een gedeelte werd voor eigen zaai zaad gebruikt. Gedorscht werden in totaal 145 443 K G koolzaad en 130 000 K G stroo of gemiddeld per HA 1891 KG zaad en 1519 KO stroo. Uit de opbrengstcljfers blijkt dat deze kleigronden evenwel nog onvoldoende ontzilt waren. Als bijzonderheid zij vermeld dat. door het veelal korte stroo. de verhouding korrel, stroo zeer eng is. zoodat met de dorschmachines soms buitengewone groote hoeveelheden graan per dag werden afgedorscht. De stoomdorsch- machines zUn berekend op een capaciteit van ongeveer 400 HL. haver per dag of iets hooger Intusschen kwam het voor dat op één dag van 10 S uur het was 13 September 773 HL haver werd gedorscht. De haver ia van prima kwaliteit, met een HL. gewicht van boven de lOO^pond, De Groninger draadpers. die de pakken stroo van ongeveer 50 K G perst, kreeg op dien dag 612 te ververken. aoodat ruim 30.000 KG. is geperst, op een anderen dag werden 300 HL rogge gedorscht en 792 pak stroo. In den nazomer en herfst 1932 zitn ot zullen werden Ingezaaid ongeveer 530 HA. graa en klaver. 547 H A koolzaad. 803 HA. winterrogge. Hoewel men redelijkerwijs zou mogen ver wachten, dat teder, die een auto bestuurt, weet, welke eischen men aan de remcapaciteit va-i een automobiel mag stellen in verband met de te rijden snelheid en met den toestand van het wegdek, wijst de droeve H)st van ongevallen met pijnlijke zekerheid uit, dat menlgen auto bestuurder tater) zelfs de meest elementaire kennis op dit gebied vreemd is. Waarschijnlijk zijn velen tUdens het ondemcht, om tot rU- vaardigheid te komen, van deze materie vol komen gespeend gebleven of hebben de weten schap als zijnde onbelangrijk en dus nuttelooae ballast, overboord geworpen. Hoe ter wereld te het anders bestaanbaar, dat «en auto waarmede tusschen twee haak jes een doodelijk ongeval veroorzaakt te 24 M. op een droog stroef wegdek ddbrrijdt. als men desen. «ia hem op een snelheid van 30 K.M. per uur te hebben gebracht, door middel van de voetrem tot stilstand tracht te brengerff”De capaciteit der handrem van bedoelden wagen was soo gering, dat men zich afvraagt, of er wel een rem aanwezig was en men niet, zooals bij een stuk sjieelgoed. het enkele handle vol doende had geacht. Ieder rechtgeaard weggebruiker zal huiveren bl, de gedachte, dat uniete mogelijk te en een zucht van verlichting slaken, dat door de zorg van de politie wéder een gevaar van den weg „Kameraden, de verenigde van politie en leiders zegt ons lijk, dat wij straks In Den Haag duizenden en duizenden aanwezig die nen te zijn. Wij hebben te zorgen, dat die wordt een dag van fel verzet en revo lutlonnaire dreiging tegen de bour geoisie. De reformistische leiders zul len wel genoeg tegenwerken. Kameraden, oj de past slechts REMMEN-CONTRÖLE: (4-wtelremmen) Automobielsnrlhrid per aar in Kilometers, winneer de remmen worden aangezet 20 30 40 50 60 65 70 Stopafstand In meters, op hori zontale, droge wegen De Directeur van het Postkantoor Amster dam brengt ter kennis, dat van 6 October a.s. af. de gelegenheid wordt oj?engesteld post pakketten naar N O. Indlë te verzenden met den luchtdienst AmsterdamBandoeng. Voor deze pakketten, waarvoor overigens de gewone bepalingen zullen gelden, te een luchtrecht ver schuldigd van 1.50 per 100 gram minimum van 15. Boven dit luchtrecht Is voor deze pakketten gewoon port verschuldigd van 135 tot 1 K G., ƒ1.75 boven 1 t/m 5 K G. en ƒ2.55 boven 5 t/m 10 K.G. Bovengenoemde tarieven gelden uitsluitend voor het luchtvervoer over de afstanden Bata viaBandoeng of BataviaSemarangSoera- bala. dan te boven het hiervoren genoemde luchtrecht een gewoon port verschuldigd: voor het traject BataviaBandoeng 20 cent per K.G. voor het traject BataviaSemarang 60 cent per K.G. voor het traject BataviaSoerabala 90 cent per K.G. Voorts is van 1 October IJ. af voorloopig bij wijze* van proef In het luchtverkeer Nederland- Ned. Indié v.v. het boven de gewone porten en rechten verschuldigde luchtrecht voor druk werken. monsters en akten verlaagd tot 50 cent per 50 gram, met dien verstande, dat het be staande luchtrecht van 30 cent voor drukwer ken tot 5 gram bluft gehandhaafd. f-r even jaren lang Is Duitschland bezig. met den eenen maatregel na den an- deren ons buiten de grenzen te houden. *t Begon al met het Douane- en Credietver- drag, waarbij wij allerhande nadeelige be palingen moesten aanvaarden, waarvan ons land eindelijk eind December van dit jaar ontslagen kan worden. D^cjiw-kregen we de steeds maar hoogers^fhvoerrechten en de deviezen, waardoor de export voortdurend inschrompelde. Thans zou door de contln- genteering van land- en tuinbouwproduc ten aan ons land de laatste slag worden toegebracht. Gezien hetgeen aan België Is toegestaan, mogen we aannemen, dat ons land zeker niet meer dan 40 pet. geboden is. hetgeen gezien de deviezen-verordening neerkomt op 20 pet. Men moet Duitecher zijn, afgesonden door een von-Papen-regeering om te ver onderstellen, tfat wij door het voorstel aan te nemen vrijwillig ons eigen doodvonnis zouden onderteekénen, want daar komt voor land- en tuinbouw X voorstel op neer. Als het aangenomen zou worden, is de tuinbouw lam geslagen, want waar moet deze met de producten heen, als heel onze met zorg ineengezette krislszuivelcentrale, die opgebouwd is op behoud van den export voor boter en kaas, ineen stort? 10 15 20 25 30 35 40 45 50 14 17 24 5 7 Weet de Minister, dat er belanghebbenden »Un bU de uitkeerlng der Zulderseeeteunwet, die in Februari 1932 achadelooesteUlng hebben aan gevraagd, waagpp een schrijven werd ontvangen dat de steunregeling in bewerking was en die na maanden wachten nog geen uitkeerlng heb ben ontvangen, aoodat sU zich nu genoodzsmkt zien zich te wenden tot de armenzorg? Wil de Minister maatregelen treffen, opdat aanvragen om schadelooaatelliiv btet spoed woedan afgehandeld? wordt geweerd. Na een ongeval te bet slechte in ultaonde- rtngsgevallen mogelijk, de remmen van detn) betrokken wagen s) aan een proef te onderwer pen, omdat bet mee han terne veelal zoodanig te ontzet, dat rijden laat staan remmen te uitgesloten. Dit nu geeft te denken, want onder de enkele gevallen, waarbU remonderzoek mo- gelijk blijkt, komen er voor, waarbij onvoldoen de capaciteit wordt geconstateerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5