De Duitschers afgewezen
w
Prikkeldraad
VOOR VEILIG VERKEER
I
Verovering van Urk
Andere orienteering
gewenscht
DE REMCAPACITEIT
De S.D.A.P. onder
het juk
- Strijd op leven
en dood?
Lasterpraatjes van
„De Tribune”
A
5 OCTOBER
BRAND TE DE BILT
V
Hetze tegen R.K. Godsdienst
en geestelijkheid
Naar nieuwe relletjes?
PAKKETTEN NAAR DE OOST
Per luchtpost
c
Mgr. Mangers te Bussum
Kapokonderneming bedreigd
Directe Belastingen
LEVERING VAN VARKENS
DOOR SLAAP OVERMAND
Vrachtauto tegen boomen gereden
LOCOMOTIEF DEFECT
ONGELIJKE TOEKENNING
Weg en wagen snelheid
Treinvertraging te Haarlem
Toepassing der Zuiderzeesteunwet
JONGEN OVERREDEN
Van een kinderfiets gevallen
I
Qpgstwerkzaamheden in de
W ieringermeer
Minister Ruys bezoekt de
Rjjkswerkverschaffing
Regeeringscrediet aan het drijf-
nethar ingvisscherü bed rij f
DE NIEUWE BISSCHOP VAN
NOORWEGEN
HULPVERLEEN1NG AAN DE
HARINGVISSCHERIJ
bli
te
BOSCHBRAND DUURT VOORT
Een foto van het Meteorologisch
Instituut te De Bilt, waar gisteren
brand was uitgebroken
Kernonderzoek is een allereerste
eisch, welke al te veel ver
waarloosd wordt
Woonhuis te Dongen af gebrand
„Sanctus Virgilius**
wintergem en 1455 HA winter-
Man gaat stellig niet te w. ate men rich
<3
o
a
DE
met een
dag
een
3ê
j
ge-
■e
629
11H
Afgelegde weg
in meters
2
4
6
9
12
16
22
29
40
Afgelegde weg
in meten
iannen in Den
achtoffen val-
De Nederlandsche Varkenscentrale maakt be
kend, dat vanaf Maandag 10 October levering
van varkens over het geheele land rechtstreeks
aan de vertegenwoordigers der Nederlandsche
Varkenscentrale kan geschieden. Vanaf dezen
datum zal inkoop van varkens in het zouters-
316
394
met
het
Snelheid in
K M.
10
15
20
35
30
35
40
50
90
Snelheid in
K M,
>11 tie k In-
polltlek
beteekenis
354
3 93
443
506
71
i
Het Tweede Kamerlid Van Dis heeft aan den
Minister van Waterstaat de volgende vragen
gesteld:
Weet de Minister, dat tal van gedupeerden bü
de afsluiting van de Zuiderzee, die hun leven
lang van de ZulderzeevtescherU geleefd hebben,
van den directeur van den Rijksdienst ter uit
voering van de Zuiderzeesteunwet op advies van
de Generale Commissie, ultkeeringen ontvangen
die niet in overeenstemming zijn te achten met
de door hen geleden schade?
Is de Minister niet van oordeel, dat het on
rechtvaardig is, wanneer bij de uitkeerlng reke
ning wordt gehouden met inkomsten, die ge
noten worden van Inwonende kinderen of krach
tens de ouderdomswet, waardoor de uitvoering
der Zuiderzeesteunwet het karakter krijgt van
armverzorging, hetgeen in strijd is te achten
met bet recht, dat de belanghebbenden op scha
deloosstelling hebben?
Is het den Minister bekend, dat er groote on
gelijkheid bestaat in de bedragen der ultkee
ringen, zoodat sommige gehuwden vyf gulden
ontvangen, anderen daarentegen bedragen tot
vijftien gulden, terwijl deze laatsten veel korter
eigenaar van een visachersschult zijn geweest
dan de eersten?
Is de Minister bereid aan deze ongelijke toe-
7 08 12 58 19 68 28 32 33 24 38 54
8 85 15 72 24 80 35 40 41 55 48 18
5 26 11.80 20 97 32.80 47 20 55 40 64.29
7.90 17.70 31.45 40.20 70.80 83.10 96 35
9.84 14 16 16 62 19 27
6 99 10 93 15.74 18 47 21 41
7 86 12.30 1,7.70 20 78 24.00
8.99 14 06 30 23 23 75 27 52
5-90 10.48 16.40 23.60 27.70 33 12
Bij beschikking van den Minister van Fi
nanciën is de ontvanger der directe belastin
gen enz. A. Paulsaen verplaatst van het kan
toor Baarle-Nassau naar het kantoor Veghel
en de ontvanger der directe belastingen enz.
O. Schuurlng van het kantoor Bladel naar het
kantoor Geldermalsen.
1 58
175
1.97
3.26
2.63
terreur
dulde-
met
REM-
EFFECT
100
90
80
70
60
Veilig
Onveilig
50
40
30
20
Men meldt aan de „N. Rott Crt":
De regeering heeft zich bereid verklaard een
credietregellng te bevorderen, waardoor het vte-
schersbedrjjf voor eigen risico in staat wordt
gesteld, lijdelijk haring uit de markt te nemen.
Het hoofdbestuur van de Reedersvereenlging
voor de Nederlandsche haringvisscherij is met
de uitvoering van bedoelde regeling belast. On
der goedkeuring van de regeering is een com
missie benoemd, bestaande uit reeders en ex
porteurs. waarvan de heer A B Brouwer, hoofd
van de afdeeling visscherljen van het departe
ment van Economische Zaken en Arbeid, ambts
halve voorzitter is, welke commissie prjjsregelend
optreedt, daarbij rekening houdend met den
wereldmarktprijs van haring.
Deze regeling treedt vandaag in werking; de
sedert 26 September j.l. aangevoerde, doch nog
niet verkochte haring, valt eveneens daaronder.
Zooals gezegd, neemt 6e regeering geen be
drijfsrisico op zich. Met deze regeling wordt
echter een debacle in het Nederlandsche drijf-
netharingvisscherjjbedrijf voorkomen. De regee
ring verleent op de door de betrokken reederijen
aan da reedersvereenlging In onderpand te
geven haring een voorschot van 75 tot 85 pCt.
van de door de commissie vastgestelde prijzen.
De reeder heeft echter het recht zijn in onder
pand gegeven haring geheel of gedeeltelijk vrij
te maken tegen terugbetaling van het door hem
ontvangen voorschot.
.Maandagavond ongeveer 6 uur werd de 7-
jarige Petrus Poelsma. wonende aan de Span-
jaardslaan te Leeuwarden, door een met twee
paarden bespannen wagen beladen met gras
en bestuurd door een knecht van zijn vader,
overreden.
De jongen, die op een kinderfiets naast den
wagen reed, raakte, doordat hU over een boom
wortel reed.-stuür en trappers kwijt Hü kwam
te vallen met gevolg dat hem een der voor
wielen over de borst ging. Doctoren consta
teerden dat een der ribben was gebroken en
door de longen gedrongen was. De dood trad
spoedig in.
Te Dongen, aan de Vaart, ontstond brand te
het woonhuis, bewoond door J. R. Plaatselijke
moeilijkheden beletten bet de brandweer om
onmiddellijk krachtdadig te te grijpen. Het
pand brandde dan ook geheel al; een en ander
was laag verzekerd.
Mijn liefje, wat wil je nog meer, maar
jullie begrijpt toch wel. dat de regeering
ook wel gek zou zjjn, als ze zulke, tevreden,
brave en fatsoenlijke menschen, als jullie
zijn, ging steunen!”
- 1
8OERABAJA. 4 Oct. (Aneta). De boechbrand
op het Idjen-plateau heeft zich uitgebreid tot
de Ooenoeng Merapi en de Ooenoeng Rlnggih.
Er bestaat gevaar dat de brand zal overslaan
naar de kapokonderneming Pesewaran.
Een streng verbod is uitgevaardigd voor het
paaseeren van de Gendenrug. Deze wordt
bewaakt door militairen, omdat bij uitbreiding
van den brand in die richting de ondernemin
gen Bantjoer en Kajoemas gevaar loopen.
Zaterdag 8 October as. viert de R. K Stu
denten-Vereenlglng .Banctus Virgilius" te Delft
de Inauguratie barer candidaat-leden. X Mor
gens 9.30 uur wordt de H. MIs met algemeene
H Communie opgedragen in het Hlppolytus-
gestlcht. Oude Delft 203 X Middags vindt de
gewicht, bestemd voor de Nederlandsche Var
kenscentrale, op de markten niet meer plaats
vinden.
Degene, die varkens aan de Nederlandsche
Varkenscentrale wil leveren, zat hiervan mede-
deellng moeten doen aan den plaatselijken
zaakvoerder der Nederlandsche Varkenscen
trale In de gemeente zijner woonplaats.
,X3e visschersbevolking bestaat uit nette,
tevreden menschen, krachtig van bouw,
leven matig, steunen elkander en er
heerscht in het algemeen een goede geest
onder hen.”
afvraagt, hoe het met de remmen van alle
andere wagens gesteld was, die tijdens een on
geval zoo worden beschadigd, dat onderzoek
was uitgesloten.
Deze vraag blijft onbeantwoord, doch niet de
logisch daarop volgende: „Is daar dan niets
tegen te doen; kan men dan geen maatrege
len nemen, om althans eenige zekerheid te
hebben, dat een auto, die kan rijden, eveneens
tot stilstand kan worden gebracht en wel op
zoodanige wijze, dat de veiligheid van het ver
keer daardoor met in gevaar wordt gebracht?"
Daarop is slechts een kort bevredigend ant
woord mogelijk: .Jtemonderzoek en bovendien
niet alleen straf voor den bestuurder van den
niet remmenden wagen, doch ook voor hen. die
eventueel den wagen tegen vergoeding afston
den of die uit zuinigheldsoverweging den In hun
dienst gebruikten auto niet op de voorgeschre
ven wijze lieten onderhouden."
Aan welke minimum-eischen moet de remin-
richting van een automobiel voldoen? is de
vraag, die iedere autobestuurder zich zou moe
ten stellen.
Het an woord daarop Is weergegeven in
onderstaande tabel, welke overzichtelijk weer
geeft. welke eischen men in verband met de
rijsnelheid aan de remcapaciteit van een mo
dernen wagen mag stellen op een droog, stroef
wegdek. Deze tabel is in gebruik bij de politie.
De nieuwe relletjes worden dus openlijk
en onverbloemd voorbereid. De propagan
da wordt door de revolutionnalren met
de meest brutale ophitsing Ingezet.
Het kan er dus weer spannen in Den
Haag en er kunnen weer -
len.”
De Hoek van Holland-treln, die hedenmor
gen te 8 09 uur op het Centraal-Station te Am
sterdam zou binnenkomen, moest wegens een
defect aan de locomotief In Haarlem blijven
staan. De reizigers ondervonden hiervan wei
nig hinder daar uj.met den electrischen trein
te 8.14 uur, met slechts vijf minuten vertra
ging, in Amsterdam aankwamen.
>p deze vunzige metho-
één antwoord:
Met duizenden en duizenden naar
Den Haag, opdat onze roep van Zon-
dag*
Tegen oorlog en fascisme,
Op voor het Socialisme nu!
de Haagsehe lucht doet trillen.”
Dinsdagmorgen reed een zeswiellg motorrijtuig
van de Eerste Twentsche Ulgoederen Maat
schappij op den Zutfenschen weg ter hoogte
van café De Kar te Apeldoorn tegen de langs
den weg staande boomen op, doordat de chauf
feur A. H. uit Rotterdam, overmand door slaap,
bet stuur niet meer meester was.
De vijftien meter lange wagen beschadigde een
achttal boomen en werd vrijwel geheel
vernield. De schade aan den auto beloopt ruim
tienduizend gulden.
De chauffeur kwam er zonder letsel af.
De nieuwe bisschop van Noorwegen vertoeft
dezer dagen in ons land en heeft zjjn Intrek
genomen In het St. Olavshuis, Procure des
Noor sc he Missie te Bussum.
Z. H. Exc. Mgr. Mangers is Apostolisch VI-
carius van het Vicariaat Oslo en zal einde
October naar Noorwegen vertrekken om zun
ambt te aanvaarden.
kunnen evengoed niets overeen
komen, als genoegen nemen met
ongeveer een vijfde van den uitvoer
van het vorige jaar. De regeering moest
daarom de voorstellen wel afwijzen. Thans
kunnen we den strijd beginnen.
Tot heden waren we al te goed en daar
door buurmans gek. Nu Duitschland op de
ze wijze te werk gaat, moet de regeering
zoo spoedig mogelijk gebruik maken van
de devlezen-clearingwet, welicht kan op
zegging van het handelsverdrag overwogen
worden en misschien zal on* volk moeten
besluiten, Duitsche waren te weigeren.
Dat Duitschland nog terug zal komen
met andere voorstellen, die wél aanvaard
baar zijn, 1* zoo goed als uitgesloten. Wij
zullen ons op een feilen strijd en op een
zeer moeilijken winter moeten voorberei
den; dat Duitschland de deur sluit voor on
ze goederen, beteekent den grootsten slag.
le'den zjjn circulaire aan de gemeentebe
sturen zond en daarbij aandrong op be
perking van het betooglngsrecht In deze
tijden, had de minister de argumenten
daarvoor bij den heer Albarda kunnen
halen. De socialistische pers heeft toen
wel een groot woord gehad tegen den mi
nister, maar het is jammer, dat er geen
enkele sociaal-democraat geweest Is. die
over dit onderwerp ’n interpellatie heeft
aangevraagd.
Het antwoord van den minister zou
dan niet onaardig hebben kunnen zijn.
Wjj wezen ook reeds op het gevaar,
dat de roetige elementen zich ook weer
van deze demonstratie meester zullen
maken en relletjes provoceeren. „De Tri
bune” roept reeds de revolutlonnaire ar
beiders op om op 8 November in Den
Haag aanwezig te zijn.
En „De Fakkel’’, het orgaan van de re
volutlonnaire soclaal-domocraten, schrijft
ojn. het volgende:
Het regelen van de wagensnelheid naar de
gesteldheid van den weg is een gebod, dat door
geen enkelen autobestuurder, die zichzelf res
pecteert. overtreden za_, worden. De te rijden
snelheid wordt vanzelfsprekend geheel be-
hterscht door de mogelijkheid, om tot stilstand
te kunnen komen, hetgeen op een glad wegdek
een grooteren afstand zal veretechen, dan i-
neer met dezelfde snelheid over een stroef
wegdek wordt gereden.
Indien men na een aan de and van de
remtabel genomen proef mocht besluiten tot
het doen nazien van de remmen, omdat deze
onvoldoende werken of omdat men gaarne het
remeffect van den wagen zoo dicht mogelijk bij
of op de volle 100 zou willen brengen. Can
wende men zich steeds, ook al kost dit Wat
meer moeite en tijd, tot een goede reparatieln-
richtlng.
Remmen afstellen is niet ieders werk en is
meestal het beste toevertrouwd aan vaklieden,
die het merk-auto door en door kennen. Vooral
het zoodanig afstellen, dat net remeffect van
alle vier de wielen geluk is. veretecht veel zorg
Enkele zeer moderne reparatie-inrichtingen
hier te lande, beschikken over een meetwerk
tuig, waarmede nauwkeurig kan worden be
paald. hoe groot le remkracht van ieder wiel
is. aoodat die van alle wielen gelijk gemaakt
kan worden.
De Minister van Blnnenlandsche Zaken heeft
Maandag de Rjjkswerkverschafflngen in den
Achterhoek en In Twente Twente. Rijnkanaal
bezocht.
De bedekte aanmaning blijkt heel duide
lijk geweest te zjjn, want.... na de rede
voering meldden zich 26 leden voor een
partij-afdeeling der S. D. A. P. aan: deze
luitjes wilden niet langer tevreden, braaf
en fatsoenlijk zijn; Duys had hen radicaal
bekeerd.
Als een weldoener der menschheid zal
Jan Duys natuurlijk nu voortaan op Urk
vereerd worden.
Leve de veroveraar van Urk!
Met tranen in de oogen hebben de Urk-
sche arme stakkers natuurlijk het bootje
nagestaard, waarmede de bevrijder lang
zamerhand uit het gezicht verdween
Maar hoe zal Jan Duys gegrinnikt heb
ben!
tot heden toegebracht aan land- en tuin
bouw.
De regeering heeft met haar afwijzing,
die wjj als zeer juist beschouwen en als het
eenige middel tegen de ekonomlsche be
dreiging, een eersten stap gezet op een
nieuwen weg. Thans geve zij echter ook
zoo spoedig mogelijk de richting aan, die zij
verder wenschelijk acht.
Volstaan zal niet kunnen worden
verdediging, want dan verliezen wij
toch; néén, de regeering zal nieuwe terrei
nen moeten zoeken en daartoe zal het jven-
schelljk zijn, dat zij zich wendt tot Enge
land.
Hoe eerder dit geschiedt des te beter,
en des te meer kans bestaat er ook, dat
Duitschland zal gaan inzien, op den ver
keerden weg te zjjn.
Zoo spoedig mogelijk dienen wij het voor
beeld te volgen, dat ons in deze dagen door
Italië en Denemarken, evenals wij door
Duitschland bedreigd gegeven wordt!
-6-
„Op Dinsdag 8 November a*. zullen
N. V. V. en 8. D. A. P. In Den Haag de-
monstreeren.
Geen arbeider met eenig pol
zicht of zelfs maar met eenig
instinct of hij begrijpt de
van deie aankondiging.
De organisaties die de massa van het
Nederlandsche proletariaat vertegen
woordigen, de organisaties die uitdruk
king geven aan de stemming van den
„gemiddelden” arbeider, gaan zich be
geven op een weg. die ze nog kort ge
leden verafschuwden.
Zij hebben zich tot het uiterste tegen
demonstraties van dit soort verzet;
niettemin, ze moeten, als ze niet allen
invloed onder de arbeiders willen ver
liezen. thans verder gaan dan ze een
jaar, ja zelfs een half jaar geleden
droomden ooit te zullen gaan. V
De demonstratie van N. V. V. en 8.
D. A. P. kan een vervolg hebben. En
dus zeggen we; ze moet en ze zal een
vervolg hebben.
Dat vervolg is: DE DEMONSTRA
TIEVE POLITIEKE STAKING”.
Hoera! Urk is veroverd!
Door den heer Jan Duys.
Men beschouwe deze gebeurtenis niet als
•n bagatel: zij zal in de journalen onzer
politieke geschiedenis geboekstaafd blijven
als de verrassing van Breda, de inneming
van 's-Hertogenbosch, de verovering van
Grol en andere onvergetelyke heldenfeiten.
Urk veroverd!
Voor het éérst in de geschiedenis van het
roemruchte eiland heeft daar een sociaal
democraat en nog wel de heer Jan Duys
in hoogst eigen persoon het woord ge
voerd; mogen we „Het Volk" gelooven (dat
woordje „mogen” 1* hier geen luxueuse
phrase!), dan waren er wel 130 menschen
aanwezig, en in stomme verbazing hebben
die inboorlingen naar het schoone evange
lie van weldoener Duys zitten luisteren.
Duys had zich voor deze gelegenheid
geestelijk bijzonder gesoigneerd;, hij had
er alles op gezet, een goeden indruk te
maken, hij liet zich van verschillende kan
ten eens goed bekijken en riep toen trlom-
phantelijk uit:
„Nou? Ben ik nou wel zoo leelijk, als jullie
„Standaard” me altijd afschildert?
Meen Ik het niet goed met jullie? Och,
lieve menschen, wat hebben jullie een
schade geleden door den afsluitdijk! Ik
vind, dat die schade vergoed moet worden:
vijf mlllloen heb Ik er graag voor over,
maar de laaghartige regeering, zie je, die
vertikt het gewoonweg om jullie te helpen;
de regeering zegt:
•w-'x* Nederlandsche regeering heeft de
I j Duitsche voorstellen Inzake de con-
tingenteerlng van bepaalde land- en
tulnbouw-producten, voorstellen dïp
volgens haar geen basis vormden om over
te onderhandelen afgewezen. Met nadruk
zeggen we: de regeering, want wel is
waar werden de besprekingen gevoerd door
de ambtenaren van de drie departementen
die hier nog Steeds de ekonomlsche vraag
stukken behandelen, maar het was. ten
slotte toch het kabinet, dat Maandagavond
vergaderde, en het besluit nam om aan de
Duitschers te zeggen, dat over de voorge
stelde contingenten zelfs geen gedachte
wisseling mogelijk was.
De heeren konden wel weer naar huis
gaan, de aangeboden strop zouden wij ons
niet zelf om den hals binden. --
Als men niets anders had voor te stellen,
moest men maar doen wat men niet laten
kon, maar wij zouden er ons nooit accoord
mee verklaren Wij kiezen liever den strijd
op leven en dood, dan den lafhartlgen zelf
moord, die gevraagd wordt.
Eindelijk al is het dan laat, en moge
lijk wel te laat heeft de regeering
Duitschland laten voelen, dat ons land en
volk nog ruggegraat heeft.
Reeds veel te lang hebben wij ons van
Duitschland alles laten welgevallen- We
mochten eens somber kijken, maar bij slot
van rekening legden we ons bij iedere nieu
we handelsbelemmering neer, zonder ons er
tnet de daad tegen te verzetten.
Herhaaldelijk is er in de pers op gewezen
hoe de leiding van de 8. D. A. P. bij het
uitschrijven van de groote nationale de
monstratie op een werkdag in Den Haag is
gebukt onder den aandrang van de links
revolutlonnaire elementen. „Ons Noorden”
put daarvoor weer eens onweerlegbare ar
gumenten uit het pas verschenen nummer
van Fakkel”, het orgaan der O. 8. P.,
welk orgaan Inderdaad alle redenen tot
juichen heeft. De 8. D. A. P. is In deze tij
den meer en meer eigen stuur kwijt en laat
zich door de revolutlonnaire elementen drij
ven. „De Fakkel” verzekert, dat de mede
werking der 8. D. A. P. voor deze demon
stratie is afgedwongen door de vakvereenl-
gingen en weet te melden, dat de leiding
van de vakbeweging bij dit besluit het be
slissend woord gesproken heeft en den heer
Albarda op de knieën gekregen hebben.
„Ons Noorden” schrijft verder:
„Wij wezen er trouwens pas nog op, dat
nog maar kort geleden de heer Albarda
een scherpe tegenstander was van derge-
lijke demonstraties.
„De Fakkel”, wiens hoofdredacteur
toentertijd nog lid was van 't Partijbestur
der 8. D. A. P., deelt nog mede, dat op
12 October van het vorig jaar een schrij
ven bij het Partijbestuur Inkwam van
den heer Albarda. waarin deze zeer ern
stig waarschuwde tegen het houden van
straatdemonstratie* in deze tijden. En
toen in de vergadering van 26 October
deze kwestie aan de orde kwam, ver
klaarde daar de beer Albarda, volgens
„De Fakkel„De Kadt en Schmidt wil
len massale betoogingen als machtsmid
del, maar deze kunnen daarvoor nooit
gebruikt worden.”
Nu nog geen jaar later verklaart de
zelfde heer Albarda op het congres, dat
de arbeiders de-massale betooging op een
werkdag zullen krijgen en wat hij toen in
nog veel gunstiger tijdsomstandigheden
als een ernstig gevaar zag voor de arbei
ders. is nu plotseling een arbeidersbelang
geworden.
Zoo is de 8. D. A. P. het stuur over de
arbeidersbeweging heelemaal kwijt ge
raakt en laat het zich meesleepen door de
woelige revolutlonnaire elementen. Dat
dit voor de arbeidersbeweging en voor de
orde en rust van ons volk een groot ge
vaar Is, behoeft niet nader te worden be
toogd.
Toen minister Ruys eenige weken
De heer Albarda weet dus reeds
voorbaat welke concessie hij straks
aanvaarden krijgt. Na de groote demon
stratie, de algemeene politieke werksta
king om de Regeering murw te krijgen.
Het Volksblad schreef, dat de leiding
wel zal zorgen, dat zij de betooging in
handen houdt en alles een rustig en
waardig verloop zal hebben. Maar „De
Fakkel” schrijft reeds:
I I In ons blad van Woensdag 21 Septem
ber jJ. hebben we naar aanleiding van een
In communistische braltaal geschreven stuk
In .Jfte Trtbune” over bedreiging met brood
roof van den Roomsch-georganiseerden
metaalbewerker „v. Rooyen” door „kape
laan Verheist” van de St. Nicolaasparochie
te Utrecht, aan de hand van de feiten ge
wezen op het leugenachtig karakter van
dit stuk, o.l. alleen Ingegeven door pries
terhaat en godsdienstvijandigheid bij den
communlstischen scribent.
Een dezer dagen Is „De Tribune” op onze
weerlegging van haar relaas-teruggekomen
In een terminologie, die het ongetwijfeld
in communistische kringen wel doen zal.
VJJf vet gedrukte koppen over een en
twee kolom, waaronder als eerste ,J3e ter
reur der priesters”, die al heel duidelijk
verraadt, met welke strekking het vuil in
„De Tribune” geschreven yordt, zijn ge
bruikt om toch maar vooral de aandacht
op dit tweede Trlbune-artlkel te vestigen.
De schrijver heeft andermaal zijn kracht
gezocht In dtkke woordpn, maar >8 weder
om in gebreke gebleven eenig bewijs voor
zijn beschuldigingen aan te voeren.
Wel doet hij een „d^thulllng”. Na erkend
te hebben, dat In Utcecht niet een ka]>e-
laan met den naam Verheist bekend Is.
daarmede dus bevestigend onze bewering,
dat hij ten deze gelogen heeft, noemt hij
thans den naam, het zou nl kapelaan
Slnnigen zijn, die „v. Rooyen” met brood
roof bedreigd heeft.
Geheel juist is ook die naam niet, want
deze luidt Slnnlge, erg goed op de hoogte
is dus de zegsman „v. Rooyen" niet.
Wie is evenwel „v. Rooyen”? De schrijver
in ,.De Tribune” geeft thans ook toe. dat
die naam gefingeerd Is, alzoo een tweede
bewijs op hoe zwakke gronden zijn beschul
digingen in eerste Instantie getfaan, be
rusten en hoe moeilijk deze te controleeren
zijn.
Het is met al dat gepraat In de ruimte,
kennelijk door ..De Tribune” geschied om
op de meest suggestieve wijze onder haar
lezers stemming te wekken tegen den R.K.
godsdienst en zijn bedienaren.
Zoowel van een gesprek als In het „Trl-
bune”-artlkel geciteerd, als van bedreiging
met broodroof, Is In 't geheel geen sprake,
wij kunnen dit andermaal bevestigen op
grond van persoonlijk onderzoek.
Maar op een lasterpraatje meer of min
der komt het bij ,JDe Tribune” niet aan.
Wij weten dat bij ervaring.
Nu de zomer vrijwel geëindigd" ia, kunnen
over de resultaten in den Wieringertneerpolder
enkele naededeelingen worden gedaan.
Het koolzaad was over het algemeen mooi
van korrel en kleur, zoodat op de beurs in Rot
terdam vrijwel de hoogste prijs kon worden
gemaakt. Een gedeelte werd voor eigen zaai
zaad gebruikt. Gedorscht werden in totaal
145 443 K G koolzaad en 130 000 K G stroo of
gemiddeld per HA 1891 KG zaad en 1519 KO
stroo. Uit de opbrengstcljfers blijkt dat deze
kleigronden evenwel nog onvoldoende ontzilt
waren.
Als bijzonderheid zij vermeld dat. door het
veelal korte stroo. de verhouding korrel, stroo
zeer eng is. zoodat met de dorschmachines
soms buitengewone groote hoeveelheden graan
per dag werden afgedorscht. De stoomdorsch-
machines zUn berekend op een capaciteit van
ongeveer 400 HL. haver per dag of iets hooger
Intusschen kwam het voor dat op één dag van
10 S uur het was 13 September 773 HL
haver werd gedorscht. De haver ia van prima
kwaliteit, met een HL. gewicht van boven de
lOO^pond,
De Groninger draadpers. die de pakken stroo
van ongeveer 50 K G perst, kreeg op dien dag
612 te ververken. aoodat ruim 30.000 KG. is
geperst, op een anderen dag werden 300 HL
rogge gedorscht en 792 pak stroo.
In den nazomer en herfst 1932 zitn ot zullen
werden Ingezaaid ongeveer 530 HA. graa en
klaver. 547 H A koolzaad. 803 HA. winterrogge.
Hoewel men redelijkerwijs zou mogen ver
wachten, dat teder, die een auto bestuurt, weet,
welke eischen men aan de remcapaciteit va-i
een automobiel mag stellen in verband met de
te rijden snelheid en met den toestand van het
wegdek, wijst de droeve H)st van ongevallen
met pijnlijke zekerheid uit, dat menlgen auto
bestuurder tater) zelfs de meest elementaire
kennis op dit gebied vreemd is. Waarschijnlijk
zijn velen tUdens het ondemcht, om tot rU-
vaardigheid te komen, van deze materie vol
komen gespeend gebleven of hebben de weten
schap als zijnde onbelangrijk en dus nuttelooae
ballast, overboord geworpen.
Hoe ter wereld te het anders bestaanbaar,
dat «en auto waarmede tusschen twee haak
jes een doodelijk ongeval veroorzaakt te 24
M. op een droog stroef wegdek ddbrrijdt. als
men desen. «ia hem op een snelheid van 30 K.M.
per uur te hebben gebracht, door middel van
de voetrem tot stilstand tracht te brengerff”De
capaciteit der handrem van bedoelden wagen
was soo gering, dat men zich afvraagt, of er
wel een rem aanwezig was en men niet, zooals
bij een stuk sjieelgoed. het enkele handle vol
doende had geacht.
Ieder rechtgeaard weggebruiker zal huiveren
bl, de gedachte, dat uniete mogelijk te en een
zucht van verlichting slaken, dat door de zorg
van de politie wéder een gevaar van den weg
„Kameraden, de verenigde
van politie en leiders zegt ons
lijk, dat wij straks In Den Haag
duizenden en duizenden aanwezig die
nen te zijn.
Wij hebben te zorgen, dat die
wordt een dag van fel verzet en revo
lutlonnaire dreiging tegen de bour
geoisie. De reformistische leiders zul
len wel genoeg tegenwerken.
Kameraden, oj
de past slechts
REMMEN-CONTRÖLE:
(4-wtelremmen)
Automobielsnrlhrid per aar in Kilometers,
winneer de remmen worden aangezet
20 30 40 50 60 65 70
Stopafstand In meters, op hori
zontale, droge wegen
De Directeur van het Postkantoor Amster
dam brengt ter kennis, dat van 6 October a.s.
af. de gelegenheid wordt oj?engesteld post
pakketten naar N O. Indlë te verzenden met
den luchtdienst AmsterdamBandoeng. Voor
deze pakketten, waarvoor overigens de gewone
bepalingen zullen gelden, te een luchtrecht ver
schuldigd van 1.50 per 100 gram
minimum van 15.
Boven dit luchtrecht Is voor deze pakketten
gewoon port verschuldigd van 135 tot
1 K G., ƒ1.75 boven 1 t/m 5 K G. en ƒ2.55
boven 5 t/m 10 K.G.
Bovengenoemde tarieven gelden uitsluitend
voor het luchtvervoer over de afstanden Bata
viaBandoeng of BataviaSemarangSoera-
bala. dan te boven het hiervoren genoemde
luchtrecht een gewoon port verschuldigd:
voor het traject BataviaBandoeng 20 cent
per K.G.
voor het traject BataviaSemarang 60 cent
per K.G.
voor het traject BataviaSoerabala 90 cent
per K.G.
Voorts is van 1 October IJ. af voorloopig bij
wijze* van proef In het luchtverkeer Nederland-
Ned. Indié v.v. het boven de gewone porten
en rechten verschuldigde luchtrecht voor druk
werken. monsters en akten verlaagd tot 50 cent
per 50 gram, met dien verstande, dat het be
staande luchtrecht van 30 cent voor drukwer
ken tot 5 gram bluft gehandhaafd.
f-r even jaren lang Is Duitschland bezig.
met den eenen maatregel na den an-
deren ons buiten de grenzen te houden.
*t Begon al met het Douane- en Credietver-
drag, waarbij wij allerhande nadeelige be
palingen moesten aanvaarden, waarvan ons
land eindelijk eind December van dit jaar
ontslagen kan worden. D^cjiw-kregen we
de steeds maar hoogers^fhvoerrechten en de
deviezen, waardoor de export voortdurend
inschrompelde. Thans zou door de contln-
genteering van land- en tuinbouwproduc
ten aan ons land de laatste slag worden
toegebracht. Gezien hetgeen aan België Is
toegestaan, mogen we aannemen, dat ons
land zeker niet meer dan 40 pet. geboden is.
hetgeen gezien de deviezen-verordening
neerkomt op 20 pet.
Men moet Duitecher zijn, afgesonden
door een von-Papen-regeering om te ver
onderstellen, tfat wij door het voorstel aan
te nemen vrijwillig ons eigen doodvonnis
zouden onderteekénen, want daar komt
voor land- en tuinbouw X voorstel op neer.
Als het aangenomen zou worden, is de
tuinbouw lam geslagen, want waar moet
deze met de producten heen, als heel onze
met zorg ineengezette krislszuivelcentrale,
die opgebouwd is op behoud van den export
voor boter en kaas, ineen stort?
10
15
20
25
30
35
40
45
50
14
17
24
5
7
Weet de Minister, dat er belanghebbenden
»Un bU de uitkeerlng der Zulderseeeteunwet, die
in Februari 1932 achadelooesteUlng hebben aan
gevraagd, waagpp een schrijven werd ontvangen
dat de steunregeling in bewerking was en die
na maanden wachten nog geen uitkeerlng heb
ben ontvangen, aoodat sU zich nu genoodzsmkt
zien zich te wenden tot de armenzorg?
Wil de Minister maatregelen treffen, opdat
aanvragen om schadelooaatelliiv btet spoed
woedan afgehandeld?
wordt geweerd.
Na een ongeval te bet slechte in ultaonde-
rtngsgevallen mogelijk, de remmen van detn)
betrokken wagen s) aan een proef te onderwer
pen, omdat bet mee han terne veelal zoodanig te
ontzet, dat rijden laat staan remmen te
uitgesloten. Dit nu geeft te denken, want onder
de enkele gevallen, waarbU remonderzoek mo-
gelijk blijkt, komen er voor, waarbij onvoldoen
de capaciteit wordt geconstateerd.