E
z
z
te*»
9,
De werkzaamheden voor den aanleg
van
WEEST OP UW HOEDE!!
het Twentc-Rijnkanaal
Zoekt gij betrouwbaar I NOORD HOLLANDSCH DAGBLAD I
J ONS BLAD I
Plaats dan een „Omroeper”
75.000 gezinnen.
A:
en
SLIPGEVAAR DREIGT
A
voor
BOEKBESPREKING
Mist
Slippen
L’ILLUSTRAZIONE VAT1CANA
De verlichting
HOE MEN N BEGINNENDE SLIP KAN HERSTELLEN
I
nooit tegen den slip in-sturen
«tan sou de wagen een vollen slag gaan
m. Ia zebeta D is dat afgebeeld. er wer-
,X>
kelijl
land»
schei
hersi
vragi
de 1«
A R
proc»
de C
^Nevelig tot half bewolkt, regen
en hagelbuien”
- Nederlandsche uitgave
Hc
over
f
Mist: Langzaam rijden!
een gasdichte uitlaatleiding
.-
J
WOUTEK SLUIS
U B.
STAM.
MISGEBEDEN VOOR KINDEREN
SINT GREGORIU SBLAD
ii
NIEÜWE UITGAVEN
Verschenen:
Zóó is *t vnrltMrd
v
l>»
De goede methode
iwkettlngen (In ons
:h oJ. ten onrechte)
nkel woord over an-
De
is he
zij n
lijdei
eenh
He
JHR. L. MICHIELS VAN KESSENICH trad Donderdag te
Roermond ia het huwelijk met M. P. R. baronesse van Hövell
tot West er flier.
Als eerste in de rü van nummert, die «ie K. L
voor den zeven en zestigsten keer gaat vóórt
brengen. dient zich deze rijk gevarieerde afle
vering aan als een staal van redactioneel en
kunnen, dat aller bewondering af.
Thomas vertelt van ..Schiphol,
grootste duivenplat Hans Lyn
LIEFDE EN HUWELIJK IN HET
LEVEN DER VOLKEREN, door H.
Cunon, vertaald door J. H. Priem.
Uitgave N.V. De Arbeider spers-
Noch in wetenschappelijk opzicht, noch uit
het oogpunt van de katholieke moraal is bo
vengenoemde materie behandeld op een wijze,
dat we onze lezers een kennismaking zouden
kunnen aanbevelen. Integendeel. In een ka
tholiek gezin hoort dit boek niet thuis.
melodikers, geeft er een bijzondere bekoorlijk
heid aan.
Der gelijke mttziek is als een muzikale oase
in de hedendaagsche compositorische woestijn.
STAM
KATHOLIEKE ILLUSTRATIE
67ste jaargang No. 1
DE VOORBEREIDING VOOR DEN ZESDAAGSCHEN WIELER
WEDSTRIJD, die ia bet R. A. I. gebouw te Amsterdam gehouden zal
worden, is in vollen gang. Groote vrachten bout worden aangedragen.
BIJ DEN AANLEG VAN HET TWENTE RIJNKANAAL. Er is veel
kracht noodig voor de verplaatsing van spoorrails.
reve
tot
eers
na
won
Tc
be vi
ziet
bare
Dl
Star
Ujke
Er
basis
level
He
daar
staai
„De
echt
xnéd»
af zo
Chri
A.-E
wort
ond(
gins
en
teen
Prot
zou
die
tuss»
alge
part
acht
Tc
vers»
toek
geen
Da
h
eers!
De
stuk’
wij 1
St<
in di
word
is: ei
en C
Wi
redei
Da
1892
voort
men
een
Bo
dat i
den,
den
één i
He
Z. H. EXC. MGR. LEMMENS, Bisschep van Roermond, verrichtte Donderdag de installatie van
den nieuwen pastoor van Posterholt (L.J, den Zeereerw. Heer A. Lemmens, broer van Z. H. Exc.
Aan de grens der gemeente werd den nieuwen herder de herderstaf aangeboden.
Den 25ste n December van het jaar 1930 ver
scheen het eerste nummer van .X'Illustrazlone
Vaticana” met Italiaanschen tekst.
Het succes dat over de geheele wereld ge
boekt mocht worden, was zoo groot, dat beslo
ten werd, om voor de verschillende landen de
uitgaven te doen verschijnen in de landstaal en
op 1 Januari 1932 kwamen dan <x>k, naast de
Italiaansche. reeds een Fransche en een Duit-
sche uitgave tot stand.
De buitengewone belangstelling voor de Il
lustratie van de zijde der Nederlandsche Ka
tholieken, vanaf het eerste verschijnen betoond
en het steeds toenemend aantal lezers en
abonné’s, noodzaakten de directie, om ten spoe
digste ook een Nederlandsche uitgave te doen
uitkomen, en op 1 Januari 1933 zal het eerste
nummer verschijnen.
Een propagandadienst voor Nederland en Ko
loniën is in het leven geroepen. Het kantoor is
gevestigd te Amsterdam, Leidsche Gracht 18,
„T
den
ven,
telt”
Dl
heer
In»
Nu
men
de v
omst
In
dan
Er
zins
elkai
En i
zijd»
echo
Wi
men
diepi
Ping
twee
r
Hl
meei
here
„Sta
dubt
n we! «te grootste „gruwel" van de wegen in
«Ut seizoen. Die onwillekeurige bewegingen, die
«te wagen daarbij uitvoert verlammen menig
•uto-bestuurder, hij gerllest zijn tegenwoordlg-
"irengt een verkeerde ma-
egen bij zijn positieven
len door een eenvoudlgen
slipgevaar
GEDENKSCHRIFT BETREFFEN
DE WOUTER SLUIS, samenge
steld door D. Brander Tz., H.
B. H y Ik erna en dr. L. T. C.
Scheg. Bij H. Oosterink,
Midden-Beemster.
technisch
dwingt. Fred
Amsterdam's
van „Schoonheidsbegrippen in Japan" en Dr.
Albert Hermans van „Russische Kerken en wat
domheid verwoest Teekenende foto's luisteren
het geschreven woord van deze drie artikelen
op en geven het geheel een duidelijkheid, die
machtig de belangstelling wekt. Een oorlogs
fragment „Het Rozenkranslied door J. v.
Noort belooft een boeiende verteUtng Jn enkele
afle wringen, terwijl een pakkend inzettende
roman uit het familieleven ,X>e breede en
smalle weg" door Johan WUgo een aantal lange
winteravonden prettig zal korten. Vermelding
verdienen nog De ge /aarlijke remedie” door
Jet de Bruin, .Bij Maria”, een October-vers van
Homo en een opwekkend voorwoord van de re
dactie Als extra-gave ontvangen de abonné’s
een bijblad, „De Witte Raaf." waarvan het eer
ste nummer een voornamen indruk maakt. Bij
dragen van Antoon Gooien. Anton van Duin
kerken en Kees van Hoek trekken de aan<iacht
in de groote verscheidenheid van Inhoud.
beid van geest en vi
■oeuvre. Wie daar»
blijft kan in vele ge»
tegenmaatregel het slipgevaar beheerschen.
Wanneer de achterzijde van den auto zooals in
begaande schets A naar rechts slipt (de wagen
wordt In deze figuren geacht te rijden van
links naar rechts in de kolom, zie de pijltjes in
«te auto's), dan werkt dus op dat achterstuk
een kracht in «te richting van het llnkerpijltje.
Wanneer men nu de voorwielen óók naar rechts
wendt, dus met de richting van den slip mede
en niet ertegen in, dan werkt er op den auto
een tweede kracht (het rechter pijltje in flg. F).
«Ue «ten wagen als het ware in het rechte spoor
terug tracht te dringen. Het gevolg van dit
—mentis! van krachten is. dat de auto indtr-
«taad de rechtlijnige beweging van fig. A ,Jier-
krijgt”, wat in schets C is afgebeeld. Soms even
wel slipt het achterstuk van den auto daardoor
juist naar links. Dan moeten de voorwielen
<het stuur) eveneens naar links gewend worden,
■eiterom met den slip mede. Het kan gebeuren,
«lat de wagen enkele slingerende bewegingen
volvoert, alvorens de bestuurder hem weer ge
heel meester is. Wanneer de wagen-snelheid
daarbij te groot is, kan men inmiddels al met
een tegemoetkomenden auto in botsing gekomen
«tyn, ot ergens tegen een boom gereden zijn.
Daarom moet natuurlijk onder alle omstandig
heden, waar slipgevaar kan dreigen, langzaam
en voorzichtig gereden worden. Maar men moet
■ch geheel vertrouwd maken met de kunst om
te slippen, daardoor verdwijnt automatisch de
angst en behoudt men in de ure des gevaars
atjn tegenwoordigheid van geest. Men moet dus
tweeden veger (beter nog: van een tweeden
rultenwisscher) zéér bevorderlijk is voor een
veilig verkeer, terwijl men bovendien den pas
sagiers een dienst bewijst. Nü kan men ook een
radiatorhoes aanschaffen, ofschoon dit nuttig
voorwerp voorloopig nog niet direct noodig is.
Van zeer veel belang is
HET PRIESTERHART VAN JE
SUS (Le Coeur sacerdotal de Jt-
sus). Drie en dertig overwegingen
vodr priesters en theologanten,
door pater J. L. Dehon. Uitgave
Juvenaat H. Hart. Bergen op
Zoom 1932.
SONATA DA CHIESA, van Hen
drik Andriessen. Uitgave Wed. J.
R. van Rossum, Utrecht.
Andriessen heeft deze orgelsonate, een uit
1937 dateerend werk van hem, opgedragen aan
den stadsorganist van Düsseldorf, Jakobus Men
sen. Het is een mooie, gave compositie, rijk
v«n melodie en technisch knap geschreven.
Reeds bij de eerste expositie van het thema,
dat later in vijf variaties verwerkt is, frap
peert de hechte, breed-opgesette structuur,
welke even aan die van de oude Fransche en
Italiaansche meesters doet denken, wat echter
geenszins wil zeggen, dat Andriessen hen staats
gevolgd is. Integendeel, juist de soms verrassen
de frischheid van dit werk, gecombineerd met
den zangerlgen stijl «ter ou«te> ongeëvenaarde
Iedereen kent wel die stereotype zinnetjes,
«Be van de Bilt vla de courant of den luld-
spreker tot ons komen, maar ditmaal is het
„attentlesein" niet bedoeld voor den stuurman
op see. maar voor den man aan het autostuur
Het extra-uur Is weer verdwenen, we zitten ,Jn
«te nachtschuit”. Het prachtige bladerdak van
«te boomen, dat In de afgeloopen maanden zoo
snenlgen tocht tot een waar genieten maakte,
dreigt een kwaadaardig karakter te krijgen.
Wanneer na enkele nachtvorsten de mlllioenen
bladeren door de najaarsstormen op de wegen
«itgestrooid worden, vormen zij op elk wegdek
«en sllpperig laagje, dat tot groote voorzichtig-
beid aanmaant. Of beter gezegd: aanmanen
snoest, want hoevelen ziet men niet, die ook
op zulke wegen hardnekkig weigeren om dc
«nelheid van hun auto in overeenstemming met
bot dreigende gevaar te brengen!
DE HEER G. KIVERON, oud-hooid-
taspccteur der Posterijen, Telegrafie ea
Telefonie te Den Haag, is in den ouderdom
van 67 jaar overleden.
KALENDERS
De kalenders voor bet komende jaar zijn in
aantocht. Als eersteling ontvingen we een
fraaien dierenkalender, gelithografeerd en uit
gegeven door N. Slckenga te Bilthoven. Om
teekening en uitvoering een sieraad voor de
huiskamer.
Wouter Sluis, die in de jaren 18581887 de
boerderij het .Deutzen Hofje”, gelegen asm den
Nekkerweg in den polder „De Beemster” be
woonde, was een verdienstelijk voorman op land
bouwgebied Den 7den November 1927 heeft men
in het zuiveliokaal zijner boerderij een gedenk
steen onthuld bij gelegenheid der honderdste
verjaring van zijn geboorte. Het dankbaar nage
slacht heeft het daarbij echter niet willen laten,
maar thans 'n gedenkschrift uitgegeven, waarin
Wouter Sluis geteekend wordt als: „De man. die
door landbouwonderwijs den boerenstand
wenschte op te heffen en zelf eene poging In die
richting heeft gedaan door de oprichting van
eene landbouwschool. De man, die door systema
tisch werken de kaasbereiding belangrijk ver
beterde en stichter was van een der eerste kaas-
fabrieken in Noordholtand.
De man, die door doelmatige keuze van fok-
vee, door betere bodemverzorging, «foor bevorde
ring van den tuinbouw de opbrengst van den
grond trachtte op te voeren en daarmede de
algemeene welvaart ve verhoogen.
De man, bij wien de lust tot onderzoek en het
streven naar verbetering zoo In het bloed zat,
dat voor dien drang alles moest wijken* en hij
vaak eigenbelangen opofferde om te' kunnen
voldoen aan zijn zucht naar kennis en zijn
wensch om het algemeen belang te dienen.
Voor dien man geldt ook de spreuk:
„Een ander is het die zaait en een ander die
maait.”
l
De vereenlglng ,,H H. Martelaren van Oor-
cum”, liefdewerk van de Kindermis in de kerk
van de Paters Capucijnen te Amsterdam, heeft
met kerkelijke goedkeuring een drietal misge
beden voor kinderen uitgegeven. OJschoon reeds
in vele kerken in gebruik, zijn ze toch lang
niet algemeen bekend. Dit is jammer, want
deze gebeden zijn uiterst practisch en stellen
de kinderen op eenvoudige wijze in staat <ie
geheele Mis met «ten priester mee te bidden.
De blaadjes zijn niet In den handel, maar
tegen den prijs van één cent per stuk verkrijg
baar bij H. A. Kemme. Westerstraat 248 II.
voorzitter van „H.H. Martelaren v«m Gorcum”,
die ook gaarne gratis proef-exemplaren be
schikbaar stelt.
De September-aflevering van het „Sint Gre-
goriusblad", officieel orgaan van de Ned. St.
Gregoriusvereenlglng, opent met een beschou
wing van den Utrechtschen componist en diri
gent Johan Winnubst, een kleine practlscfce
bespreking van de Missa „Papae Marcelll” van
Palestrina, waarin hij tal van goede wenken
geeft.
J. C W. van de Wiel Pr. te Heemstede draagt
een artikel bij over „Kerkelijke Volkszang”.
Over hetzelfde onderwerp schrijft kapelaan J.
van der Weide uit Deventer.- Verder is opge
nomen het verslag der St. Gregoriusvereeni-
ging van het Bisdom Breda over de jaren
1930 en 1931, terwijl het nummer besluit met
boekbesprekingen en de Offlcieele Koorglds.
zich toch nog hier of daar verkeerd at ondui
delijk uitdrukt.
Voor nlet-katholleken, maar ook voor de
Katholieken self la in dit boekje veel te
leeren.
EEN PROTESTANTE OVER HET
KATHOLICISME, door Eva v.
BahrBergius, uit het Zweedsch
vertaald en met aanteekeningen
voorzien door Andreas Nicolaas
Metz Ord. Cist. G. G. G. 360.
Uitgave van de A. V. P. C. en het
G. G. G., Verzendtngshuis ,JMa-
riënburg”, 's-Hertogenbosch.
■rt I
ken twee krachten, die «ten wagen in dterich
ting van den cirkelvormlgen pijl doen draaien.
Het resultaat is in schets E afgebeeld. Zéér
ervaren automobilisten kunnen bij het slippen
met gaspedaal en debrayage (frictie: het linker
pedaal) werken, maar wie niet volkomen ver
trouwd is met alles wat met goed autorijden
te maken heeft, zal wijs doen door het gas los
te laten en de frictie in te trappen. Voet- noch
handrem mogen worden aangeraakt! Ook van
den toestand van den auto hangt veel af. Wan
neer er banden om uw auto zitten, waarvan
het l»x>pvlak (populair gezegd: „de ribbels")
versleten zijn, monteer dan nieuwe voor het
gladde, natte seizoen aanbreekt. De banden-
prijzen zijn nu zóó laag, dat gij voor enkele
tientallen guldens misschien uw leven kunt
koopen. Voorts moeten de remmen goed afge
steld worden, want wanneer één der wielen
sterker afgeremd wordt dan een ander, zal bet
eenvoudige remmen den slip kunnen inlelden.-
Voorts zie men er van af, om op gladde wegen
zéér veel gas te geven; vooral In lagere ver
snellingen leidt dat gemakkelyk tot slippen. En
tenslotte moeten de wielen goed sporen. Wie
dit zelf niet controleeren kan, ga naar een ver
trouwde garage. Zelfs de beste banden kunnen
soms het slippen op tramrails niet voorkomen
Wanneer de wagen rechtuit d<x>rglljdt op natte
rails, ofschoon het stuur gedraald Is, dan geldt
wederom: kalm blijven! Dat Is steeds no. 11
In het beschreven geval draalt men even het
stuur een fllnken slag in die richting, waar de
meeste ruimte Is. De wagen komt dan direct
vrij, waarna het stuur natuurlijk teruggedraald
dient te worden. Wanneer een der achterwielen
achter een dlep-liggende (stoom)-tramrails
„valt", dan weigert de auto eveneens gehoor
zaamheid. Ook dan kan de zoo juist genoemde
manoeuvre uitkomst geven. Maar wanneer men
dan het stuur maximaal b.v. naar links draait,
en de wielen zouden „pakken” (b.v. bij een rall-
verblnding), dan is de kans groot, dat de wagen
aan de tegenoverliggende zijde van den weg
tegen een boom botst. Over het slippen zou
nog wel meer te zeggen zijn, doch wij moeten
ons hiertoe bepalen. Binnenkort zullen wij het
rijden op ijzel nog eens bespreken en tevens
aangeven, hoe men sm
land vrijwel onbekend,
geb-ulkt. Thans nog een
dere seizoensgevaren.
„D
Waa
helft
Keri
De i
uitbi
meei
wijl
gezir
De
uital
Nede
naar
kleui
die o
terac
Gen»
heef:
Da
Prot»
sing
schai
tieke
Dat
best»
in d
door
oploi
zekei
vere»
Chri.
ten i
want «x>k kleine lekkages (weggeslagen pakkln-'
gen b.v.) laten de zwaar vergiftige afgewerkte
gassen in den wagen komen, waardoor in lichte
gevallen een hoofdpün-zonder ..oorzaak" ont
staat, terwijl bedwelming niet uitgesloten Is met
alle eventueele gevolgen. Terloops zij vermeld,
dat men nimmer een auto In een afgesloten
ruimte moet laten draaien, doodelijke ongeluk
ken zijn daarvan reeds herhaalde malen het
gevolg geweest.
Een heel Interessant werkje, waarin een on
bevooroordeelde protestante aan haar gelools-
genooten een julsten kijk tracht te gevéh op het
Katholcisme.
Voor den protestant moet het verhelderend
werken het Juiste katholieke begrip te vernemen
over .geloof” en Jterk", de katholieke leer en
praktijk over het .gebed", het verschil tusschen
katholieke en protestantache opvatting van de
„Hoogmis”, de bedoeling van de .Jielllgenver-
eering", de beteekenis van het katholieke
leerstuk over „de gemeenschap «Ier heiligen”,
enz.
Het doet goed uit den protestantechen mond
te vernemen, „hoe de Katholieke Kerk ’t ver
staan heeft het godsdienstige leven In contact
te brengen me het alledaaagsche en de gods
dienstige waarheden voor het volk tot tastbare
werkelijkheden te maken”.
Het doet goed van haar te lezen: ^ls nu
de protestant niet behept was met vooroordee-
len tegen de Kath. Kerk, dan moest bij hem van
zelf de gedachte opkomen, dat, wijl de Kath.
Kerk haar leden zoo ijverig aanspoort den
rozenkrans te bidden, er toch misschien iets
anders In gevonden wordt «tan dat afram
melen”.
Heel het boekje ademt een geest van willen
begrijpen en waardeeren.
Natuurlijk Is het goed geweest, dat pater
Metz hier en daar een enkele kantteekenlng
zet, omdat het niet kan uitblijven. dat zulk
een schrUfster met al haar goeden wil en studie
In 1907 gaf pater Dehon, stichter van de
Congregatie der Priesters van het H. Hart als
een van zijn beste ascetische werken het boekje
uit, waarvan wij hier de Hollandsche vertaling
voor ons hebben.
Na een korte levensschets van pater Dehon
geeft de vertaler „de hoofdlijnen en grond-
kleuren” van diens geestelijk leven, waarvan
de kern is de geest der slachtoffering, met
welk doel ook de Congregatie van de Priesters
van het H. Hart gesticht is.
Daarna volgt de tekst van Pater Dehon zelven:
een inleiding met drie en dertig meditaties
over het Priesterschap van Jezus Christus,
eerst als Het Woord in den schoot der Godheid,
dan als menschgeworden Woord in Zijn sterf
lijk leven en ten slotte In Zijn voorleven In de
H Eucharistie.
Bespiegeling en praktijk zijn dooreen ge
wezen; hooge geestelijke waarheden vinden
eenvoudige toepassingen.
Gaarne aanbevalen voor priesters en priester
studenten.
KERSTVACANTIE. Getoonzet
door A. Th. Vis- Tekst pastoor G.
J. Blankenauw. Uitgave Wed. J.
R. van Rossum, Utrecht.
Dit aardige werkje is met kennis van zaken
geschreven; het voldoet aan alle eischen die
er redeltjker wijze aan gesteld kunnen worden.
Voor kleine koren is het zeker aanbevelens-
waardig; te meer, daar de vertolking geen
hooge technische eischen stelt.
komt in «flt jaargetijde veelvuldig voor. Heel
veel kan men er niet tegen doen (langzaam
rijden!!); in het donker prefereeren sommigen
geel licht (verkregen door optische filters, gele
gloeilampjes of celluloid schijven), anderen
mistlampen, welke door diverse fabrieken in
den handel worden gebracht. Wie iets voor
experimenteereA gevoelt, kan een en ander
eens beproeven. Men kan met succes trachten
de wegbakens te volgen, witte paaltjes, boomen,
tramrails zijn daarbij waardevol. Wie In den
mist een voorrijder volgt, die ter plaatse goed
bekend blijkt te zijn, ontsteke dan slechts de
stadslichten, om hem niet met de koplampen
te hinderen. Dat deze laatste verlichting bij
mist niet alleen doelloos is, maar bovendien
zéér hinderlijk, zal wel algemeen bekend zijn.
Wij laten het bij deze wenken: een gewaar
schuwd mensch geldt voor twee en daarom her
halen wij nogmaals het „attentieseln” van den
A.N.W.B.: „Weest op Uw hoede!!”
DE WERKZAAMHEDEN voor den aanleg
van het groote Twente-Rijnkanaal. Dc
Eefccaschc brug is thans geheel gereed
van den auto moet thans worden nagezien, de
kans op storingen wordt daardoor belangrijk
kleiner. De accu wordt veelal verwaarloosd,
<»ntróle. water bijvullen (gean leidingwater,
doch gedistilleerd!) en een flink, lading kun
nen vele „onheilen” voorkomen. In het koude
seizoen kost het startan Immers veel meer
stroom, dan in de hondsdagen Ook de kop
lampen verdienen eenlge aandacht. Zelfs de
beste tamp kan verblindend zjjn, wanneer zij
niet goed gericht is. Ook de rultenwisscher
elscht eenlge inspectie, terwijl montage van een telefoon 3259L
Pluimvee van allerlei slag"
album met bijbehoorende gekleurde plaatjes;
uitgave fa. Sn. Levelt, Prins Hendrikkade,
Amsterdam.
„Schrift voor Grafische Voorstellingen", to”
hoorende bij het leerboek der Algebra, <kx»
J. C. van Velthoven en J. B. H. Köster; utt*
gave van L. O. G. Maknbarg, ’s-Hertogenboech.