E z z te*» 9, De werkzaamheden voor den aanleg van WEEST OP UW HOEDE!! het Twentc-Rijnkanaal Zoekt gij betrouwbaar I NOORD HOLLANDSCH DAGBLAD I J ONS BLAD I Plaats dan een „Omroeper” 75.000 gezinnen. A: en SLIPGEVAAR DREIGT A voor BOEKBESPREKING Mist Slippen L’ILLUSTRAZIONE VAT1CANA De verlichting HOE MEN N BEGINNENDE SLIP KAN HERSTELLEN I nooit tegen den slip in-sturen «tan sou de wagen een vollen slag gaan m. Ia zebeta D is dat afgebeeld. er wer- ,X> kelijl land» schei hersi vragi de 1« A R proc» de C ^Nevelig tot half bewolkt, regen en hagelbuien” - Nederlandsche uitgave Hc over f Mist: Langzaam rijden! een gasdichte uitlaatleiding .- J WOUTEK SLUIS U B. STAM. MISGEBEDEN VOOR KINDEREN SINT GREGORIU SBLAD ii NIEÜWE UITGAVEN Verschenen: Zóó is *t vnrltMrd v l>» De goede methode iwkettlngen (In ons :h oJ. ten onrechte) nkel woord over an- De is he zij n lijdei eenh He JHR. L. MICHIELS VAN KESSENICH trad Donderdag te Roermond ia het huwelijk met M. P. R. baronesse van Hövell tot West er flier. Als eerste in de rü van nummert, die «ie K. L voor den zeven en zestigsten keer gaat vóórt brengen. dient zich deze rijk gevarieerde afle vering aan als een staal van redactioneel en kunnen, dat aller bewondering af. Thomas vertelt van ..Schiphol, grootste duivenplat Hans Lyn LIEFDE EN HUWELIJK IN HET LEVEN DER VOLKEREN, door H. Cunon, vertaald door J. H. Priem. Uitgave N.V. De Arbeider spers- Noch in wetenschappelijk opzicht, noch uit het oogpunt van de katholieke moraal is bo vengenoemde materie behandeld op een wijze, dat we onze lezers een kennismaking zouden kunnen aanbevelen. Integendeel. In een ka tholiek gezin hoort dit boek niet thuis. melodikers, geeft er een bijzondere bekoorlijk heid aan. Der gelijke mttziek is als een muzikale oase in de hedendaagsche compositorische woestijn. STAM KATHOLIEKE ILLUSTRATIE 67ste jaargang No. 1 DE VOORBEREIDING VOOR DEN ZESDAAGSCHEN WIELER WEDSTRIJD, die ia bet R. A. I. gebouw te Amsterdam gehouden zal worden, is in vollen gang. Groote vrachten bout worden aangedragen. BIJ DEN AANLEG VAN HET TWENTE RIJNKANAAL. Er is veel kracht noodig voor de verplaatsing van spoorrails. reve tot eers na won Tc be vi ziet bare Dl Star Ujke Er basis level He daar staai „De echt xnéd» af zo Chri A.-E wort ond( gins en teen Prot zou die tuss» alge part acht Tc vers» toek geen Da h eers! De stuk’ wij 1 St< in di word is: ei en C Wi redei Da 1892 voort men een Bo dat i den, den één i He Z. H. EXC. MGR. LEMMENS, Bisschep van Roermond, verrichtte Donderdag de installatie van den nieuwen pastoor van Posterholt (L.J, den Zeereerw. Heer A. Lemmens, broer van Z. H. Exc. Aan de grens der gemeente werd den nieuwen herder de herderstaf aangeboden. Den 25ste n December van het jaar 1930 ver scheen het eerste nummer van .X'Illustrazlone Vaticana” met Italiaanschen tekst. Het succes dat over de geheele wereld ge boekt mocht worden, was zoo groot, dat beslo ten werd, om voor de verschillende landen de uitgaven te doen verschijnen in de landstaal en op 1 Januari 1932 kwamen dan <x>k, naast de Italiaansche. reeds een Fransche en een Duit- sche uitgave tot stand. De buitengewone belangstelling voor de Il lustratie van de zijde der Nederlandsche Ka tholieken, vanaf het eerste verschijnen betoond en het steeds toenemend aantal lezers en abonné’s, noodzaakten de directie, om ten spoe digste ook een Nederlandsche uitgave te doen uitkomen, en op 1 Januari 1933 zal het eerste nummer verschijnen. Een propagandadienst voor Nederland en Ko loniën is in het leven geroepen. Het kantoor is gevestigd te Amsterdam, Leidsche Gracht 18, „T den ven, telt” Dl heer In» Nu men de v omst In dan Er zins elkai En i zijd» echo Wi men diepi Ping twee r Hl meei here „Sta dubt n we! «te grootste „gruwel" van de wegen in «Ut seizoen. Die onwillekeurige bewegingen, die «te wagen daarbij uitvoert verlammen menig •uto-bestuurder, hij gerllest zijn tegenwoordlg- "irengt een verkeerde ma- egen bij zijn positieven len door een eenvoudlgen slipgevaar GEDENKSCHRIFT BETREFFEN DE WOUTER SLUIS, samenge steld door D. Brander Tz., H. B. H y Ik erna en dr. L. T. C. Scheg. Bij H. Oosterink, Midden-Beemster. technisch dwingt. Fred Amsterdam's van „Schoonheidsbegrippen in Japan" en Dr. Albert Hermans van „Russische Kerken en wat domheid verwoest Teekenende foto's luisteren het geschreven woord van deze drie artikelen op en geven het geheel een duidelijkheid, die machtig de belangstelling wekt. Een oorlogs fragment „Het Rozenkranslied door J. v. Noort belooft een boeiende verteUtng Jn enkele afle wringen, terwijl een pakkend inzettende roman uit het familieleven ,X>e breede en smalle weg" door Johan WUgo een aantal lange winteravonden prettig zal korten. Vermelding verdienen nog De ge /aarlijke remedie” door Jet de Bruin, .Bij Maria”, een October-vers van Homo en een opwekkend voorwoord van de re dactie Als extra-gave ontvangen de abonné’s een bijblad, „De Witte Raaf." waarvan het eer ste nummer een voornamen indruk maakt. Bij dragen van Antoon Gooien. Anton van Duin kerken en Kees van Hoek trekken de aan<iacht in de groote verscheidenheid van Inhoud. beid van geest en vi ■oeuvre. Wie daar» blijft kan in vele ge» tegenmaatregel het slipgevaar beheerschen. Wanneer de achterzijde van den auto zooals in begaande schets A naar rechts slipt (de wagen wordt In deze figuren geacht te rijden van links naar rechts in de kolom, zie de pijltjes in «te auto's), dan werkt dus op dat achterstuk een kracht in «te richting van het llnkerpijltje. Wanneer men nu de voorwielen óók naar rechts wendt, dus met de richting van den slip mede en niet ertegen in, dan werkt er op den auto een tweede kracht (het rechter pijltje in flg. F). «Ue «ten wagen als het ware in het rechte spoor terug tracht te dringen. Het gevolg van dit —mentis! van krachten is. dat de auto indtr- «taad de rechtlijnige beweging van fig. A ,Jier- krijgt”, wat in schets C is afgebeeld. Soms even wel slipt het achterstuk van den auto daardoor juist naar links. Dan moeten de voorwielen <het stuur) eveneens naar links gewend worden, ■eiterom met den slip mede. Het kan gebeuren, «lat de wagen enkele slingerende bewegingen volvoert, alvorens de bestuurder hem weer ge heel meester is. Wanneer de wagen-snelheid daarbij te groot is, kan men inmiddels al met een tegemoetkomenden auto in botsing gekomen «tyn, ot ergens tegen een boom gereden zijn. Daarom moet natuurlijk onder alle omstandig heden, waar slipgevaar kan dreigen, langzaam en voorzichtig gereden worden. Maar men moet ■ch geheel vertrouwd maken met de kunst om te slippen, daardoor verdwijnt automatisch de angst en behoudt men in de ure des gevaars atjn tegenwoordigheid van geest. Men moet dus tweeden veger (beter nog: van een tweeden rultenwisscher) zéér bevorderlijk is voor een veilig verkeer, terwijl men bovendien den pas sagiers een dienst bewijst. Nü kan men ook een radiatorhoes aanschaffen, ofschoon dit nuttig voorwerp voorloopig nog niet direct noodig is. Van zeer veel belang is HET PRIESTERHART VAN JE SUS (Le Coeur sacerdotal de Jt- sus). Drie en dertig overwegingen vodr priesters en theologanten, door pater J. L. Dehon. Uitgave Juvenaat H. Hart. Bergen op Zoom 1932. SONATA DA CHIESA, van Hen drik Andriessen. Uitgave Wed. J. R. van Rossum, Utrecht. Andriessen heeft deze orgelsonate, een uit 1937 dateerend werk van hem, opgedragen aan den stadsorganist van Düsseldorf, Jakobus Men sen. Het is een mooie, gave compositie, rijk v«n melodie en technisch knap geschreven. Reeds bij de eerste expositie van het thema, dat later in vijf variaties verwerkt is, frap peert de hechte, breed-opgesette structuur, welke even aan die van de oude Fransche en Italiaansche meesters doet denken, wat echter geenszins wil zeggen, dat Andriessen hen staats gevolgd is. Integendeel, juist de soms verrassen de frischheid van dit werk, gecombineerd met den zangerlgen stijl «ter ou«te> ongeëvenaarde Iedereen kent wel die stereotype zinnetjes, «Be van de Bilt vla de courant of den luld- spreker tot ons komen, maar ditmaal is het „attentlesein" niet bedoeld voor den stuurman op see. maar voor den man aan het autostuur Het extra-uur Is weer verdwenen, we zitten ,Jn «te nachtschuit”. Het prachtige bladerdak van «te boomen, dat In de afgeloopen maanden zoo snenlgen tocht tot een waar genieten maakte, dreigt een kwaadaardig karakter te krijgen. Wanneer na enkele nachtvorsten de mlllioenen bladeren door de najaarsstormen op de wegen «itgestrooid worden, vormen zij op elk wegdek «en sllpperig laagje, dat tot groote voorzichtig- beid aanmaant. Of beter gezegd: aanmanen snoest, want hoevelen ziet men niet, die ook op zulke wegen hardnekkig weigeren om dc «nelheid van hun auto in overeenstemming met bot dreigende gevaar te brengen! DE HEER G. KIVERON, oud-hooid- taspccteur der Posterijen, Telegrafie ea Telefonie te Den Haag, is in den ouderdom van 67 jaar overleden. KALENDERS De kalenders voor bet komende jaar zijn in aantocht. Als eersteling ontvingen we een fraaien dierenkalender, gelithografeerd en uit gegeven door N. Slckenga te Bilthoven. Om teekening en uitvoering een sieraad voor de huiskamer. Wouter Sluis, die in de jaren 18581887 de boerderij het .Deutzen Hofje”, gelegen asm den Nekkerweg in den polder „De Beemster” be woonde, was een verdienstelijk voorman op land bouwgebied Den 7den November 1927 heeft men in het zuiveliokaal zijner boerderij een gedenk steen onthuld bij gelegenheid der honderdste verjaring van zijn geboorte. Het dankbaar nage slacht heeft het daarbij echter niet willen laten, maar thans 'n gedenkschrift uitgegeven, waarin Wouter Sluis geteekend wordt als: „De man. die door landbouwonderwijs den boerenstand wenschte op te heffen en zelf eene poging In die richting heeft gedaan door de oprichting van eene landbouwschool. De man, die door systema tisch werken de kaasbereiding belangrijk ver beterde en stichter was van een der eerste kaas- fabrieken in Noordholtand. De man, die door doelmatige keuze van fok- vee, door betere bodemverzorging, «foor bevorde ring van den tuinbouw de opbrengst van den grond trachtte op te voeren en daarmede de algemeene welvaart ve verhoogen. De man, bij wien de lust tot onderzoek en het streven naar verbetering zoo In het bloed zat, dat voor dien drang alles moest wijken* en hij vaak eigenbelangen opofferde om te' kunnen voldoen aan zijn zucht naar kennis en zijn wensch om het algemeen belang te dienen. Voor dien man geldt ook de spreuk: „Een ander is het die zaait en een ander die maait.” l De vereenlglng ,,H H. Martelaren van Oor- cum”, liefdewerk van de Kindermis in de kerk van de Paters Capucijnen te Amsterdam, heeft met kerkelijke goedkeuring een drietal misge beden voor kinderen uitgegeven. OJschoon reeds in vele kerken in gebruik, zijn ze toch lang niet algemeen bekend. Dit is jammer, want deze gebeden zijn uiterst practisch en stellen de kinderen op eenvoudige wijze in staat <ie geheele Mis met «ten priester mee te bidden. De blaadjes zijn niet In den handel, maar tegen den prijs van één cent per stuk verkrijg baar bij H. A. Kemme. Westerstraat 248 II. voorzitter van „H.H. Martelaren v«m Gorcum”, die ook gaarne gratis proef-exemplaren be schikbaar stelt. De September-aflevering van het „Sint Gre- goriusblad", officieel orgaan van de Ned. St. Gregoriusvereenlglng, opent met een beschou wing van den Utrechtschen componist en diri gent Johan Winnubst, een kleine practlscfce bespreking van de Missa „Papae Marcelll” van Palestrina, waarin hij tal van goede wenken geeft. J. C W. van de Wiel Pr. te Heemstede draagt een artikel bij over „Kerkelijke Volkszang”. Over hetzelfde onderwerp schrijft kapelaan J. van der Weide uit Deventer.- Verder is opge nomen het verslag der St. Gregoriusvereeni- ging van het Bisdom Breda over de jaren 1930 en 1931, terwijl het nummer besluit met boekbesprekingen en de Offlcieele Koorglds. zich toch nog hier of daar verkeerd at ondui delijk uitdrukt. Voor nlet-katholleken, maar ook voor de Katholieken self la in dit boekje veel te leeren. EEN PROTESTANTE OVER HET KATHOLICISME, door Eva v. BahrBergius, uit het Zweedsch vertaald en met aanteekeningen voorzien door Andreas Nicolaas Metz Ord. Cist. G. G. G. 360. Uitgave van de A. V. P. C. en het G. G. G., Verzendtngshuis ,JMa- riënburg”, 's-Hertogenbosch. ■rt I ken twee krachten, die «ten wagen in dterich ting van den cirkelvormlgen pijl doen draaien. Het resultaat is in schets E afgebeeld. Zéér ervaren automobilisten kunnen bij het slippen met gaspedaal en debrayage (frictie: het linker pedaal) werken, maar wie niet volkomen ver trouwd is met alles wat met goed autorijden te maken heeft, zal wijs doen door het gas los te laten en de frictie in te trappen. Voet- noch handrem mogen worden aangeraakt! Ook van den toestand van den auto hangt veel af. Wan neer er banden om uw auto zitten, waarvan het l»x>pvlak (populair gezegd: „de ribbels") versleten zijn, monteer dan nieuwe voor het gladde, natte seizoen aanbreekt. De banden- prijzen zijn nu zóó laag, dat gij voor enkele tientallen guldens misschien uw leven kunt koopen. Voorts moeten de remmen goed afge steld worden, want wanneer één der wielen sterker afgeremd wordt dan een ander, zal bet eenvoudige remmen den slip kunnen inlelden.- Voorts zie men er van af, om op gladde wegen zéér veel gas te geven; vooral In lagere ver snellingen leidt dat gemakkelyk tot slippen. En tenslotte moeten de wielen goed sporen. Wie dit zelf niet controleeren kan, ga naar een ver trouwde garage. Zelfs de beste banden kunnen soms het slippen op tramrails niet voorkomen Wanneer de wagen rechtuit d<x>rglljdt op natte rails, ofschoon het stuur gedraald Is, dan geldt wederom: kalm blijven! Dat Is steeds no. 11 In het beschreven geval draalt men even het stuur een fllnken slag in die richting, waar de meeste ruimte Is. De wagen komt dan direct vrij, waarna het stuur natuurlijk teruggedraald dient te worden. Wanneer een der achterwielen achter een dlep-liggende (stoom)-tramrails „valt", dan weigert de auto eveneens gehoor zaamheid. Ook dan kan de zoo juist genoemde manoeuvre uitkomst geven. Maar wanneer men dan het stuur maximaal b.v. naar links draait, en de wielen zouden „pakken” (b.v. bij een rall- verblnding), dan is de kans groot, dat de wagen aan de tegenoverliggende zijde van den weg tegen een boom botst. Over het slippen zou nog wel meer te zeggen zijn, doch wij moeten ons hiertoe bepalen. Binnenkort zullen wij het rijden op ijzel nog eens bespreken en tevens aangeven, hoe men sm land vrijwel onbekend, geb-ulkt. Thans nog een dere seizoensgevaren. „D Waa helft Keri De i uitbi meei wijl gezir De uital Nede naar kleui die o terac Gen» heef: Da Prot» sing schai tieke Dat best» in d door oploi zekei vere» Chri. ten i want «x>k kleine lekkages (weggeslagen pakkln-' gen b.v.) laten de zwaar vergiftige afgewerkte gassen in den wagen komen, waardoor in lichte gevallen een hoofdpün-zonder ..oorzaak" ont staat, terwijl bedwelming niet uitgesloten Is met alle eventueele gevolgen. Terloops zij vermeld, dat men nimmer een auto In een afgesloten ruimte moet laten draaien, doodelijke ongeluk ken zijn daarvan reeds herhaalde malen het gevolg geweest. Een heel Interessant werkje, waarin een on bevooroordeelde protestante aan haar gelools- genooten een julsten kijk tracht te gevéh op het Katholcisme. Voor den protestant moet het verhelderend werken het Juiste katholieke begrip te vernemen over .geloof” en Jterk", de katholieke leer en praktijk over het .gebed", het verschil tusschen katholieke en protestantache opvatting van de „Hoogmis”, de bedoeling van de .Jielllgenver- eering", de beteekenis van het katholieke leerstuk over „de gemeenschap «Ier heiligen”, enz. Het doet goed uit den protestantechen mond te vernemen, „hoe de Katholieke Kerk ’t ver staan heeft het godsdienstige leven In contact te brengen me het alledaaagsche en de gods dienstige waarheden voor het volk tot tastbare werkelijkheden te maken”. Het doet goed van haar te lezen: ^ls nu de protestant niet behept was met vooroordee- len tegen de Kath. Kerk, dan moest bij hem van zelf de gedachte opkomen, dat, wijl de Kath. Kerk haar leden zoo ijverig aanspoort den rozenkrans te bidden, er toch misschien iets anders In gevonden wordt «tan dat afram melen”. Heel het boekje ademt een geest van willen begrijpen en waardeeren. Natuurlijk Is het goed geweest, dat pater Metz hier en daar een enkele kantteekenlng zet, omdat het niet kan uitblijven. dat zulk een schrUfster met al haar goeden wil en studie In 1907 gaf pater Dehon, stichter van de Congregatie der Priesters van het H. Hart als een van zijn beste ascetische werken het boekje uit, waarvan wij hier de Hollandsche vertaling voor ons hebben. Na een korte levensschets van pater Dehon geeft de vertaler „de hoofdlijnen en grond- kleuren” van diens geestelijk leven, waarvan de kern is de geest der slachtoffering, met welk doel ook de Congregatie van de Priesters van het H. Hart gesticht is. Daarna volgt de tekst van Pater Dehon zelven: een inleiding met drie en dertig meditaties over het Priesterschap van Jezus Christus, eerst als Het Woord in den schoot der Godheid, dan als menschgeworden Woord in Zijn sterf lijk leven en ten slotte In Zijn voorleven In de H Eucharistie. Bespiegeling en praktijk zijn dooreen ge wezen; hooge geestelijke waarheden vinden eenvoudige toepassingen. Gaarne aanbevalen voor priesters en priester studenten. KERSTVACANTIE. Getoonzet door A. Th. Vis- Tekst pastoor G. J. Blankenauw. Uitgave Wed. J. R. van Rossum, Utrecht. Dit aardige werkje is met kennis van zaken geschreven; het voldoet aan alle eischen die er redeltjker wijze aan gesteld kunnen worden. Voor kleine koren is het zeker aanbevelens- waardig; te meer, daar de vertolking geen hooge technische eischen stelt. komt in «flt jaargetijde veelvuldig voor. Heel veel kan men er niet tegen doen (langzaam rijden!!); in het donker prefereeren sommigen geel licht (verkregen door optische filters, gele gloeilampjes of celluloid schijven), anderen mistlampen, welke door diverse fabrieken in den handel worden gebracht. Wie iets voor experimenteereA gevoelt, kan een en ander eens beproeven. Men kan met succes trachten de wegbakens te volgen, witte paaltjes, boomen, tramrails zijn daarbij waardevol. Wie In den mist een voorrijder volgt, die ter plaatse goed bekend blijkt te zijn, ontsteke dan slechts de stadslichten, om hem niet met de koplampen te hinderen. Dat deze laatste verlichting bij mist niet alleen doelloos is, maar bovendien zéér hinderlijk, zal wel algemeen bekend zijn. Wij laten het bij deze wenken: een gewaar schuwd mensch geldt voor twee en daarom her halen wij nogmaals het „attentieseln” van den A.N.W.B.: „Weest op Uw hoede!!” DE WERKZAAMHEDEN voor den aanleg van het groote Twente-Rijnkanaal. Dc Eefccaschc brug is thans geheel gereed van den auto moet thans worden nagezien, de kans op storingen wordt daardoor belangrijk kleiner. De accu wordt veelal verwaarloosd, <»ntróle. water bijvullen (gean leidingwater, doch gedistilleerd!) en een flink, lading kun nen vele „onheilen” voorkomen. In het koude seizoen kost het startan Immers veel meer stroom, dan in de hondsdagen Ook de kop lampen verdienen eenlge aandacht. Zelfs de beste tamp kan verblindend zjjn, wanneer zij niet goed gericht is. Ook de rultenwisscher elscht eenlge inspectie, terwijl montage van een telefoon 3259L Pluimvee van allerlei slag" album met bijbehoorende gekleurde plaatjes; uitgave fa. Sn. Levelt, Prins Hendrikkade, Amsterdam. „Schrift voor Grafische Voorstellingen", to” hoorende bij het leerboek der Algebra, <kx» J. C. van Velthoven en J. B. H. Köster; utt* gave van L. O. G. Maknbarg, ’s-Hertogenboech.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 4