Prikkeldraad II Van de Perstribune 5 De Tweede Kamer bijeen geen agitatie n Een geluksprofeet Dr. C. Meuleman Belangwekkende interpellatie Diensttijden voor chauffeurs 1 VRIJDAG 14 OCTOBER „ROODKAPJE" Zeer lange werktijden Het beheer van de Universitaire klinieken te Utrecht WEGEN IN RIJKSBEHEER DE SUIKER-SITUATIE Beperkende bepalingen Onderhoud van wegen Haarlemsche bijdragen ADRES AAN MINISTERRAAD Groote belangstelling bij de uitvaart Soepelheid toegezegd Jongeren UIT HET BOUWBEDRIJF KIEUW KERKJE TE OENGARAN Luchtbeschermingsdienst r Schrijven van Minister Ruys over de steunverleening Waarom wordt de kweekschool te Amsterdam opgeheven? Een premieleening? Heeft de opheffing zin Overbodig amendement doorgebracht. 1 „Beginnen wij met de inkomatenbelaa- omstandigheid. vroedvrouwen berekening tot een 10 pcü lagere natuurlijk X rij ler vereenigde zich daarmede, niet i na eerst een amendement van de De Bergensche schilder FRANS HUYSMANS heeft van de gemeente Alkmaar opdracht gekregen om zes glas en loodramen te ont werpen en uit te voeren voor de Vondel school aldaar. Een der ramen, voorstel- dende het sprookje- van „Roodkapje”. BATAVIA, 13 Oct. (Aneta). De directeuren van de departementen van Landbouw. Nijver heid en Handel en Binnenlandsch Bestuur heb ben aan de Regeering advies uitgebracht Inzake de maatregelen, te nemen ten aanzien van de suiker-industrie. Geadviseerd wordt tot de instelling van een centrale verkooporganisatie, door welke alle sui- kerverkoopen dienen te worden tot stand ge bracht. De instelling van een dergeljjke organisatie dient echter afhankelijk te zUn van de volgende desiderata De organisatie zal in Ned-Indlë moeten'wor den gevestigd. Het bestuur zal onder zijn leden tellen een vertegenwoordiger van de Javasche Bank. De belangen der minderheden moeten deugdelijk beveiligd worden. De Regeering en de belanghebbenden zullen jaarlijks besprekin gen voeren omtrent het te beplanten areaal Het negen en veertigste deel der .Bijdragen voor de geschiedenis van het Bisdom Haarlem" is voltooid. Het is een boekdeel geworden van precies een half duizend bladzijden: een om- vang. die Intusschen gemakkelijk te overzien is door het Alphabetisch Register, dat praktisch, meepagineert met den inhoud en mee is inge naaid ver te verkiezen boven losse bijvoeging, gelijk nog al eens met registers gebeurt. Het register is bewerkt door Rector Berkhout. Deze derde aflevering bevat aan geschiede nis niet vele, maar heel belangrijke stukken. Mr. H. J. J. Scholtens levert een Bijdrage tot de Geschiedenis van het voormalige Karthuizer- klooster buiten Delft. Pater F. van Hoeck BJ. doet ons kennis maken met de voorname figuur var! Mgr. F. J. van Vree, als directeur van het St. Wlllibrord-gymnasium te Katwijk a. d. Rijn. Boeiend, ook voor den algemeenen lezer, is in zijn onopgesmukten eenvoud het verhaal dat de redacteur pastoor J. C. van der Loos publiceert; in de serie „Bouwstoffen voor Onze Vader- landsche Kerkgeschiedenis" deelt hij de kerk geschiedenis van Gouda mede, s Prinsen zaak waarnemer Van Swieten speelt daarin rond 1573 geen verheffende roL Onder geweldige belangstelling heeft heden morgen te Heerlen de uitvaart en begrafenis plaats gehad van wijlen dr. C. Meuleman. in leven directeur van de Vroedvrouwenschool aldaar. 4 Onder de talrijke aanwezigen merkten we op mr. Lietaert Peerbolte. directeur-generaal van de Volksgezondheid, als vertegenwoordiger van den minister van Binnenlandsche Zaken; prof. Groenen. Mgr. dr. Poe Is. den hoogeerw. heer vart der Venne. directeur van Rolduc. De ken Erens van Gulpen, Deken Nicolai van Heerlen, dr. van Gils. de zeereerw. heeren Teu- wissen en Rombouts O.F.M., resp directeur van de R.K.H.B.8. te Maastricht en Heerlen; pater Bijvoet 8J., prof. Aalberse. Mr. Dumbulln, oud- presldent der Maastrlchtsche Rechtbank; den burgemeester van Rumphen en Heerlen; bur gemeester Waszink van Roermond, den heer Dupont en rector Buslinger, resp. voorzitter en secretaris der R. K. Vereeniglng ..Moederzorg", dr. Lubbens en dr. Driessen van de Vroed vrouwenschool, dr. Crobach. directeur-genefes- heer van het 8t. Joseph-zlekenhuls te Heer len, dr. Hentzen, dlrecteur-geneesheer van „Calvarlënberg” te Maastricht; dr. Schiphorst, van het sanatorium te Heerlen. De plechtige H. MIs van Requiem werd op gedragen door den zeereerw. heer O. Lenders, pastoor te Heerlerba'an. met assistentie. De absoute werd verricht door den zeereerw. heer Burllnger, rector van de Vroedvrouwen school. Een logisch opgezet betoog, waarop, als con clusie volgde, dat, als Amsterdam met de voor stellen komt, waarom de Regeering heeft ge vraagd, en deze voorstellen redelijk blijken, de Regeering van haar kant soepelheid betrachten zal. Ook de opleiding van de in aanmerking komende leerlingen tot vroedvrouw zal dan Amsterdam eventueel in combinatie met de provincie ter hand moeten nemen. Mevrouw de VriesBruins was Tenslotte mevrouw de Vries.Bruins’ vragen over de Rijksvroedvrouwenkweekschool te Am sterdam. Naar onzen aanvankelUken Indruk heeft Minister Ruys de Beerenbrouck deze zeer deugdelijk beantwoord. Het feit.'dat op de Rjjksk week te Amster- Rotterdam slechts z()n, Er i» "n bekend woord van Paus Plus IX z.g. waarin de actie wordt geprezen, maar de agitatie veroordeeld. Ook voor onzen tijd te dit woordvan groote activiteit. ben de diensttijden der chauffeurs niet dezelfde beteekenls als In het vracht-, bestel- en trans- portautobedrijf. Immers komt het in het eerst- noemde bedrijf veel, hoewel steeds minder, voor, dat van den diensttijd een deel met wachten op werk in de garages of standplaatsen wordt helpen slaken, dan die botte belastingver- hooglng, waarin de mensch passief weer loos wordt gemaakt door een hem aangrijn zend papier of een onverbiddelijken deur waarder! Minister De Geer moge zich tien maal bedenken, voordat hij, enkel om die nachtmerrie der depreciatie van den gul den, aan het botte machtsmiddel der be- lastlngschroef de voorkeur geeft.” tlng. Voor 1932 te aanvankelijk een opbrengst geraamd van 75 millioen, later terugge bracht tot 82.5 millioen. Blijkens de ont vangsten over de eerste acht maanden van dit Jaar kan zonder twijfel een opbrengst voor 1932 van pl.m. 80 millioen worden ge-' rekend. Vast staat in leder geval, dat de raming van dit middel voor het loopende dienstjaar op niets ly<ct. En desalniettemin raamt deze zelfde minister thans.voor dit middel slechts 50 millioen, zonder eenige andere toelichting, dan dat zijne excellentie meent dat dit in Ook „De Gelderlander” heeft eenige aandacht geschonken aan de „Beginselver klaring” van het „Verbond van Katholieke jongeren”. De hoofdredacteur van dit blad, die toch zeker sympathiek staat tegenover de jon- geren-beweging, schreef naar aanleiding van bedoelde „Beginselverklaring”: 'De besturen van de Nederlandsche Unie van Chauffeurs en overig Automobielpersoneel. aan gesloten bij den Centralen Bond van Transport arbeiders en van den Ned. R. K. Bond van Transportarbeiders ..St. Bonifacius”, hebben den ministerraad in een adres verzocht maat regelen te nemen, opdat ten spoedigste wette- lijke bepalingen van toepassing worden, waar bij de dienst- en rusttijden van alle bestuur ders van de eigenlijke bedrUfsautomoblelen wor- Ueh geregeld, subsidiair van de bedrijfsautomo- bielbestuurders in loondienst, een of ander zoo veel mogelijk in overeenstemming met hetgeen moet worden geeischt op overwegingen van sociale rechtvaardigheid en’arbeidsbescherming; van veiligheid van het verkeer op den weg; van juiste verhol’dingen in den concurrentie strijd tusschen de verschillende vervoermidde len onderling. Aan de memorie van toelichting hierop ont- leenen wij net volgende: In de Arbeidswet 1919 zijn bepalingen opge nomen ter regeling van de arbeids- en rust tijden van arbeiders, werkzaam bulten fabrie ken en werkplaatsen, welke bepalingen de be doeling hebben mede te regelen de dienst- en rusttijden van de chauffeurs in loondienst met uitsondering van de chauffeurs in particulieren dienst. De betreffende artikelen van genoemde wet zijn tot nu toe nog steeds niet voor de hier bedoelde chauffeurs van toepassing ver klaard. Dat adressanten thans een wetteljjke rege ling van die dienst- en rusttijden voor alle be stuurders van de eigenlijke bedrUfsautomoblelen primair nebben gesteld is. omdat hier niet al leen overwegingen dienen te gelden van socia len aard en arbeidsbescherming, doch ook in niet mindere mate redenen van publieke vei ligheid. Het is moeilijk met eenige nauwkeurigheid vast te stellen hoe groot precies de rol is, welke de d'-ccte en indirecte oorzaak van ver keersongevallen bU het vraagstuk van de veilig heid op den weg speelt. Dat deze belangrijk is, staat wel vast. In het huurautobedrUf, het zij erkend, heb- 2ett£aran (n Neder landsch Indië werd de ”.een Belegd van een parochiekerkje, mar ontwerp van den architect C. TA. van Open. Het doet den burger deugd, in deze droef geestige dagen ook eens een vroolljk. opwekkend geluid te hooren. Een mopje luchtige toekomstmuziek mógen wij wel, want eerlijk gezegd de maat, waarin de kriste schijnt ja. schijnt ons te willen verlaten, te nu juist niet die van een marsch, welke ons licht en opgewekt door het leven kan doen mar- cheeren. Met vreugde zal dan ook in zuchtend Nederland vernomen worden, dat er onder ons een geluksprofeet te opgestaan in het stoffelijk omhulsel van den heer Van Sta pele, die in „De Ambtenaar”, het orgaan van den C. N. A. B„ berekent, dat de minis ter ^an financiën de opbrengst van de voor naamste belastingen voor 1933 maar eventjes30 millioen te laag getaxeerd heeft. Natuurlijk met de perfide bedoeling, net te doen, alsof er straf bezuinigd moet wor den, terwijl daartoe in werkelijkheid hoe genaamd geen reden of aanleiding bestaat! Wij geven den geluksprofeet het woord: afgelost. Het buitenland zou 1 dus buiten gewoon verstandig vinden, als wij de groote nation a.le gedachte der solidariteit van ons* volk jnakker riepen en het heele volk vóórhielden, dat we allen, in groote nationale saamhoorlgheid, schouder aan schouder moeten staan om de crisis te be strijden. En dan gaat die leening er in als koek. En de gulden zou er* geen procent slapper door worden, want het buitenland zou onzen wil zien, om als één'man onze flnancieele kracht op de been /e houden. Zoo’n daad zou ons credlet vethoogen. Voornamelijk als zulke leening; welke dus v r Ij zou genomen worden, ook tevens In haar heelen opzet iets mocht openbaren va de nationale eenheidsgedachte. Hoe dit? Laat de leening een leening zijn van b.v. 3 pCt. Dan offert leder wat. En Ik geloof, dat de kapitaalkrachtigen dat oneindig lie ver zullen doen, dan weer door zoo n ge haat verhoogd belastingbiljet te worden achterna gezeten. Ik geloof, dat die leening er glad Ingaat, als de Regeering het land oproept tot zulke nationale daad. En dan gaat het v r ij, en da&r staat de Nederlander op. Vooral als minister De Geer er een p r e- mieleening van 3 pCt. van maakt. Ons volk te nu eenmaal niet zoo Calvinistisch, dat het niet van een gokje houdt.Adres de (verboden, en overal aangeboden) SweepstakesSucces verzekerd I De 3 pCt. Premieleening Amsterdam staat boven pari (I) 102%, 2H pCt. Olymplalee- ning staat voor de stukjes van 100. 110 pCt., voor die van 1000.102 pCt. Men zie het lijstje der premleleenlngen eens in. Als de Staat ’n fllnken hoofdprijs b.v. per Jaar 250.000 aan haar leening ver bindt, gaat ze er glad In tegen 3 pCt Vooraf als de Regeering dan b.v. ook nog bepaalde, dat b.v. na 5 jaar (1937) deze stukken, a pari, mochten dienen om belas tingen te betalen! Of ze op prijs zouden blij venNiemand zou ze wegdoen Ziedaar een nationale gedachte, die heel wat sympathieker lijkt in haar ac tieve medewerking om de landsellende te vinden lijn.' - X In „De Tijd” wordt „van hooggeachte zjjde” een pleidooi gevoerd voor het Van staatswege uitschrijven eener premie-lee- nlng. Na krachtig stelling genomen te hebben tegen de door Minister De Geer voorgestel de belastingverhooging, welke „een ware ramp” genoemd wordt, vervolgt de schrijver: De toestand in het vracht-, bestel- en trans- portautobedrljf is veel erger, vooral ook omdat hier naast den rfj, ook andere vaak zware ar beid moet worden verricht. Vele chauffeurs van fabrieken, wasscherUen, magazijnen, e.d. maken dan ook geregeld ar beidstijden, welke liggen tusschen de 70 en 80 uren per week of zelfs langer. Het allerergst is het In dit opzicht gesteld met de verktjjden der chauffeurs van de eigen lijke transport- en expedltle-ondememlngen. Slechts een klein deel der chauffeurs dezer on dernemingen hebben een beperkten werktijd. De rest maakt arbeidstijden, die soms aan het ongelooflijke grenzen. Dat transportchauffeurs dagen, ja weken achtereen arbeidstUden maken van 16 en 18 uren per dag of van 24 tot zelfs 4 uren aaneen, komt zeer veel voor. Dat een toestand als hier geschetst, niet kan en mag voortduren en dat hiertegen door wet telijke maatregelen dient te worden opgetreden, is de meenlng van talrijken in den lande, niet het minst ook van de overige weggebruikers, die mede de ernstige gevaren, -wélke hieruit voort vloeien, voor de veiligheid van het verkeer, te duchten hebben. Het te de overtuiging van adressanten, dat het practlsch mogelijk is alle bestuurders van de eigenlijke bedrUfsautomoblelen waaronder dienen te worden verstaan alle vracht-, bestel en transportauto's, de autobussen en z.g. tou ringcars en tenslotte de taxi's en huurauto's onder één w regeling te brengen. De regeling, welke thans reeds voor de in tercommunale autobussen geldt, is er een voor beeld van hoe chauffeurs in loondienst en be- stuurders-eigenrUders onder dezelfde wettelüke bepalingen ten aanzien van dienst- en rusttU- den kunnen wo-den gebracht, hetgeen in het bedoelde geval eveneens op overwegingen van publieke veiligheid is geschied. De kosten, verbonden aan een behoorlUke controle, zouden zeer kunnen worden beperkt. De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft aan de gemeentebesturen het volgende schrij ven gericht betreffende steunverleening aan bouwvakarbeiders „Ik heb de eer uw college mee te deelen, dat ik in beginsel heb besloten, subsidie te verleenen in de kosten van ondersteuning een werklooze bouwvakarbeiders, die lid zUn van den Roomsch-Katholleken. den Algemeen Ne- derlandschen en den Nederlandach ChristelU- ken en den ChristelUk Nationalen Bouwvak- arbeldersbond, alsmede in de koeten van steun, verstrekt aan ongeorganiseerde bouwvakarbei ders. Mocht zoodanige subsidie alsnog worden verleend aan leden van organisaties, welke hiervoor met name niet zUn genoemd, dan zal u daarvan terstond mededeeling worden ge daan. Indien zich tn uw gemeente werklooss bouwvakarbeiders bevinden, die voor onder steuning In aanmerking komen, gelieve uw col lege, zoo het in de desbetreffende kosten een bUdrage wenscht te ontvangen, een aanvraag daartoe bU mUn departement In te dienen onder opgaaf van de gegevens, bedoeld In para graaf 4 van mijn besluit van 15 Januari 1932, nr. 800, afdeellng W 8. Ik verzoek u voorts, aan de werklooss bouw vakarbeiders. die Ingevolge de tweede alinea dezes van de subsldieerlng zUn uitgesloten, m- dlen uwerzijds aan deze arbeiders geheel voor rekening van uw gemeente steun mocht wor den verleend, die steunverleening in den ver volge te doen geschieden volgens het tarief. „Dlkaios wil een leening, een Staatslee- nlng om het gat te stoppen: „een crisis- leening op langen ter mij n.” Daar wil minister De Geer echter niets van hoo ren, want mirabile die tul „deprecia tie van den gulden zou de Regeering een ramp achten" en „daarom zal dit nooit het standpunt van de Regeering zijn”.... Nogal geen kleinigheid! En dan vergeet minister De Geer maar eventjes (en dat is toch ook geen kleinigheid!) ons te vertel len. waarom toch In ’s hemelsnaam een leening op langen termijn onzen trouwen gulden „d e p r e c 1 e r e n” zou Als men zoo beslist iets afwijst, wat zóó voor de hand ligt, is het toch niet te veel gevraagd voor zoo’n beweren althans een zweem van een bewijs te gevenj Het lijkt er anders veel op of men een boeman voor den dag haalt, om een kind bang te maken. Niemand kan in gemoede denken, dat, bij een goudvoorraad van een milliard bij een milliard bankbiljetten, de gulden „gedeprecieerd” zou worden door een leening van b.v. 120 millioen. Als minister de Geer geen argumenten heeft om deze „r-onp" der depreciatie van den gulden als logisch gevolg van een leening van b.v. 120 millioen te bewijzen, mag hU dien boeman der depreciatie van den gul den in de rommelkast der afgedankte kin- derspeelgoederen opbergen. Wij zijn te groot geworden om dadelijk bang te zijn. Vooral daar er de kaatste 10 jaar meer dan 900 millioen aan Btaateleeningen la Mr. Geseling, de laatste spreker van heden, berekende, dat de netto-kosten van de school f 80.000. bedragen. De bruto-koeten beloopen nog wel eenlgen zin had. Wapt de school dit zie men niet voorbUt Is In het jaar, waarop deze Middelenstaat betrekking heeft, dicht! Wat i -- - te raadselachtig! En we kunnen ons voorstel len, dat de heer Geseling wel zin had, om dit mysterieuze bedrag tegenover de tot 50.000 teruggebrachte kasten te stellen en aldus de school voorlooplg te redden! Overigens heeft mr. Goeeling nog uiteengezet het nut van de school, ook als men haar niet zuiver als opleidingsinstituut voor vroedvrou wen beziet. Dat zij in die gedaante echter het algemeen belang dienen zou en niet van plaat- seUJk belang alleen zou zijn, vermogen wU niet In te zien. Zooals in dezen stand van het debat de zaken staan. lUkt ons 's Ministers oplossing zoo kwaad nog niet. De Kam1 echter dan Commissie van Rapporteurs te hebben aange nomen. krachtens hetwelk voor toépasslng van de soepeler regeling verband met het RUkswegenp'an aanwezig zal moeten zUn. De Minister had Immers als motief voor’ de indle ning van het ontwerp aangevoerd, dat het RUkswegenplan moet worden uitgevoerd zon der vertragingen, veroorzaakt door beheers overdrachten bU de wet. Voor de andere wa gen was er dus geen aanleiding, om van den bestaanden toestand te gaan afwUken. Het waren vooral Ir. Bongaerts (die het amende ment krachtig verdedigde) en de veteraan Ke telaar, die hier aan de Kroon een te ultge- breide bevoegdheid bestreden. De laatste her innerde zich uit de debatten van 1900 nog maar al te goed, tot wat voor strubbelingen de overdracht van waterstaatswerken buiten de Kamer om vóór dien tüd aanleiding gaf.' Het derde punt, dat het geduld van dr Meurer, dr. Heyermans en de andere betrokke nen op de proef stelde, was het ontwerp-ver- drag betreffende den gedwongen of verpllch. ten arbeid, dat in «1930 te Genève gesloten werd. Verklaarde my Beumer rich tegen, om dat hU het verdrag ivoor Nederland van gee. nerlel beteekente acht. wUl bU ons de misbrui ken, waartegen het zich richt, niet voorko men, hU vond het bovendien verkerd, aan zulk een conventie louter en alleen mee te doen terwille van de internationale solidariteit, zoo lang op ander gebied de andere mogendheden zich van die solidariteit niets aantrekken. - Ir. Cramer waardeerde de conventie als een eerste begin en had haar gaarne verder zien IngrUpen. Voor de andere betrokkenen dan toch zeker? En mr. Joekes kon het blllUken, dat de Regeering een voorbehoud heeft ge maakt ten aanzien van de toepassing der con ventie op de diensten, door de opgezetenen der zoogenaamde particuliere landerijen in Neder- landsch-Indlë verricht. Door het geleidelijk opkoojren dezer landerijen door het gouverne ment komt aan deze diensten mettertijd van zelf een einde, al brengt de nood der Indi sche schatkist ook hier noodzakelUk vertra ging. ,Jlr te een beginselverklaring verschenen van het „Verbond van Jongeren”. Eerste noodzaak voor alle hervorming te het her stel en de vernieuwing van den geest door een christelijk leven, heet het in den aan hef. Op dien grondslag te het doel van het Verbond opgebouwd: vernieuwing van het openbare leven der katholieken van Neder land. En daarna volgt een vermaning tot de katholieken om een bepaalde staatkun de te voeren. Terwijl het Verbond zich los en onafhankelijk van elke politieke partij stelt. WjJ willen in deze „beginselverklaring” een goedbedoelde poging zien om iets an ders en beters te geven dan tot heden aan de katholieken van Nederland te geboden, en daarom zullen wU de onvolkomenheden in den gedachtenkring dezer beginselver klaring niet bespreken. Alleen merken wij op: dat degene, die een politieke partU tracht te stichten naast de R.K. Staatspartij en het te een politieke partU, die een bepaalde staatkunde zegt voor te staan, ook al noemt zU zich los van alle politiek die derhalve de verantwoor- delUkheid van tweedracht onder de katho lieken op zich durft nemen, daartoe meer zwaarwichtige redenen dient aan te voeren, dan in dit grootscheeps opgezette, maar armtierig uitgewerkte beginselprogram te - *- maar matig voldaan en zint op een motie. ZU acht het verkeerd standpunt, dat wU raad selachtig vinden dat de medische verloskun dige hulp zich ten koste van de hulp door namelUk 130.000 en de ontvangsten f 50.000. Bovendien heeft de directeur verklaard 30.000 te kunnen bezuinigen. Dan zou dus aan netto- kosten f 50.000 overblUven. En de katholieke af gevaardigde vroeg zich nu. waar hU in den Middelenstaat 48.577 aan ontvangsten terzake van de Rijksvroedvrouwenkweekschool te Am sterdam gevonden had. af. of de opheffing vroedvrouwen ultbreldt, en zU vindt het de taak der Regeering, deze laatste aan te wakkeren. Hoe nu? Moet de Regeering dan reclame gaan maken voor een school, die in leerlingental achteruitgaat Mevrouw BakkerNort bezigde als argument, dat ook andere dan Amsterdamsche vrouwen de school als leerling bezoeken. Maar kunnen deze dan bU opheffing niet even goed naar Rotterdam? Aan agitatie te geen gebrek. De massa wordt er van roode en vuurroode zUde voortdurend toe aangespoord en opgehitst, ongeacht de veie gevaren welke daar uit dreigen te ontstaan. Er kan dan ook niet genoeg tegen den gewaarschuwd. Agitatie en demagogie plegen hand band te gaan. En het te duldelUk dat een stelselmatig gekweekte opwinding de gemoederen In on gezonde beroering moet brengen, en de hoofden verhitten. Zoo wordt dan een atmosfeer geschapen, waarin het geestelUk evenwicht teloor gaat en dikke woorden, opgeschroefde leuzen en onbekookte etechen de argumenten ver vangen. Voor het openbaar en staatkundig leven Is dit In de hoogste mate bedenkeUJk. Van een onbevangen oordeel en zakeUJke critiek kan onder zulke omstandigheden geen sprake meer zUn, en van een normale, vruchtbare actie evenmin. Het wordt tenslotte alleen de vraag wie het sterkste stemgeluid heeft, wie het meeste belooft en het grootste tumult maakt. Daarom te de agitatie, waarop van socia listische en communistische zUde voortdu rend wordt aangestuurd een ontwrichtend en echt revolutlonnair bedrUf. Geen katholiek kan daaraan meedoen, te minder, daar dit gedoe een rechtstreeksche bedreiging vormt voor de democratie, en den weg bereidt voor de dictatuur. De hedendaagsche Staat met zUne de mocratische instellingen, waarvan het al gemeen kiesrecht een hoofdbestanddeel te, biedt volop gelegenheid tot het voeren eener krachtdadige actie. De wet sluit niemand uit, en de Volksver tegenwoordiging staat in hare onderschei dene takken voor alle groepen en standen open. Bovendien wordt aan geen organisatie op politiek en sociaal gebied, die den wetti gen en wettelljken weg bewandelt, eenige moeilijkheid in den weg gelegd, en heeft de critiek volle vrUheid zich te uiten in woord en geschrift. Nederland behoort tot de landen, waar die vrUheid het grootst te en de democratie het meest tot haar recht kan komen. En daarin ligt een reden te meer, om een gezonde en krachtige actie te voeren, maar zich van agitatie te onthouden. P. 8. Tn een voordracht, over de taak van den bur gemeester eener gemeente op het platteland, voor de bescherming tegen luchtaanvallen, die Woensdag te Assen werd gehouden, voor de Afdeeling Drente der Vereeniglng van Neder landsche Gemeenten, deed de heer jhr. V C. van Panhuys, burgemeester van Vuren, een krachtig beroep op zUn ambtgenooten. om zelf in de gemeente met daartoe aangewezen in stellingen en personen, zooals brandweercorp sen en geneesheeren, de eventueel bU lucht aanvallen te nemen maatregelen te bespreken om de bevolking voor schade en lUtsgevaar te kunnen behoeden. HU wees op het terzake tn Frankrijk bestaande voorschrift, dat burge meesters tot een dergeiUke voorbereiding ver plicht, terwül bet hier te lande aan de bur gemeesters vrijstaat zulke maatregelen (die voor iedere gemeente verschillend kunnen zUn> al of niet te nemen. HU lichtte zUn voordracht toe met een van den directeur der militaire gasschool te Utrecht verkregen schematische voorstelling van den gang van zaken bU een luchtaanval. 14 millioen. Het laat zich aanzien, dat dit ook zal worden opgebracht. Voor 1933 ver mindert de minister, ook weer zonder een enkele toelichting, dit bedrag met 30 pet. en raamt dus de ontvangst op 10 millioen. Met de dividend- en tantiéme-belasting is het niet anders. De opbrengst was in 19291931 respectievelijk 22, 20 en 19 millioen. Voor 1932 is geraamd f 15 «aUHoen.^ De opbrengst over de eerste acht maanden te reeds 12 millioen. Het geraamde bedrag wordt dus stellig bereiM en desalnlettemln - raamt de minister wor 1933, natuurlijk zonder eenige nadere toelichting, slechts 10 millioen.” Is dat geen prettige profetie? Al zal de heer Van Stapele binnenkort misschien ook blijken «e behooren tot het geslacht van de profeten, die brood eten, hU heeft u en ons in ieder geval voorlooplg een opknappertje bezorgd, en dat is op zichzelf al heel wat waard in tUden van vertrouwenskrtete. Jammer te het alleen maar, dat onze pro feet zUn vertrouwen in de opbrengsten van 1933 suggereert „zonder eenige andere toelichting”, dan dat de opbrengsten over 1932 misschien nog *n ietsje mee zullen val len, waartegenover echter ook wel be hoorlUke tegenvallen zullen opduiken. Zélfs de heer Van Stapele zal ons toe geven, dat het voor 1932 belastbaar natio naal inkomen niet te vergelUken te met dal voor 1933. Een beroep op de opbrengsten Ujdens de krtetejaren 19231926 gaat natuurlUk heeleméal niet op, daar de gulden toen een heel andere waarde had dan nu. Wat echter onze vreugde over deze pro fetie het ergst vergalt? Dat wU ons den naam Van Stapele mee nen te herinneren uit den tUd, toen er in verband met het rapport-Welter zulke enorme blunders geslagen werden. Zou de heer Van Stapele opnieuw....? dan dat zUne excellentie meent dat „aan den veiligen kant te.” „Als men hlerbU nu bovendien nog aanmerking neemt, dat de opbrengst van dit middel in de krisisjaren 1923—1928 gemiddeld 85 millioen heeft opgebracht en dat deze opbrengst na de belangrijke verlaging in 1928 en de daarop volgende jaren resp. 87.90 en 85 millioen heeft be dragen, uitkomsten die nog hooger hadden, kunnen zUn wanneer de bezetting van het personeel van den belastingdienst niet zoo krap was geweest, dan begrUpt men eerst recht, welk spel hier gespeeld wordt. HlerbU komt bovendien „nog, dat hoe lager de opbrengst geraamd wordt, hoe grooter het tekort op de fondsbelasting kan worden geschat. Het bezuinigingsmes snijdt hier dus van twee kanten. Precies op dezelfde wijze gaat het met de vermogensbelasting. Voor 1932 kwam men op grond van een in de toelichting op de middelenwet opge nomen berekening tot een 10 pel lagere ZUn die f 48.577 dan voor Inkomsten? Het .raming en werd het bedrag vastgesteld op ndsclachttvEn we kunnen ons voorstel-* 14 millioen Het last aor.wn do* x<t beide scholen dam en rrezamenlijk 48 leerlingen terwUl ?r plaats is voor 108. gevoegd bU de 'dat het werkterrein der door de uitbreiding der medische verlos kundige hulp steens kleiner wordeq zal, heeft de Regeering ^ner doen Ingrijpen. Jhr. Ruys de Beerea-, Dat de keuze op Am- brouek sterdam viel, had verschillende oorza ken. Te Amsterdam gaan de abnormale ge vallen naar de universiteitskliniek, mogelijk heid. die te Rotterdam ontbreekt. Te Am sterdam verkeeren de verpleegden In gunsti ger flnancieele omstandigheden dan te Rot terdam, waar behoeftigen worden opgenomeh. Bovendien is de Amsterdamsche schooi de oudste, zoodat zU minder dan die te Rotter dam aan moderne elschen voldoet. Men moet niet vergeten, aldus de Minister, dat de Inrichting door het RUk als school is opgezet. BlUkt nu, dat zU als school geen voldoende bestaansreden meer heeft, dan kan men haar voortbestaan alleen rechtvaar digen door haar te bezien als verpleglngsln- rlchtlng. waarbij Amsterdam en omgeving, doch niet het RUk belang heeft. Een stad als Den Haag nu draagt de koeten van de kraam- vrouwenverpleging zelf. Wat voor motief zou er dan voor het RUk kUn. om de koeten van zulk een zuivere verp'.eglngslnrichtlng voor* Amsterdam wél op zich te nemen? Den Haag, 13 October 1932 Doktoren en leerlingen van de RUkskweek school voor vroedvrouwen te Amsterdam, dié de gereserveerde tribune der Tweede Kamer tot op den laatsten vierkanten decimeter vul den. hebben gedpld moeten oefenen, voordat mevr, de Vries-Bruins aan de beurt kwam, om een poging tot behoud van de school te doen. De onderwerpen, die vóór haar interpellatie aan de orde waren, zullen voor de medici en hun discipelen wel niet veel attractie gehad hebben, al raakte het eerste ook medische be langen. De Kamer had namelUk haar oordeel te geven over een correspondentie tusschen de Rekenkamer en den Minister van Onder- wUs betreffende het beheer van de Universi taire Klinieken te Utrecht, die sinds 1 Januari 1931 den vorm van een prlvaat-rechtelUKe stichting hebben. De Kamer gaf daar inder- tUd haar goedkeuring aan, door mee te gaan met een begrootingspost. waarbij de gelden werden uitgetrokken, die het RUk in de stich ting Inbracht. De Rekenkamer achtte dezen gang van zaken onwettig, omdat art. 88 der Comptabiliteitswet vordert, dat zulk een af zonderlijke ‘tak van dienst bU de wet wordt aangewezen. Sinds wanneer echter is de be groeting geen wet meer? De heeren TUanus en van WUnbergen bestreden dan ook terecht de meenlng der Rekenkamer. Intusschen is het gewenscht, dat privaatrechtelUke lichamen als deze Utrechtsche stichting even degelUk als andere diensttakken gecontroleerd worden. De Commissie voor de RUksuitgaven was dan ook in haar verslag tot de conclusie geko men, dat er Inderdaad hetzU door eene aanvul. Ung van de Comptabiliteitswet, hetzU bU eene afzonderlUke web voorschriften in het leveti moeten worden geroepen voor de contróle op de flnancieele gestie van in prlvaatrachtelUken vorm gegoten diensttakken. Minister Terpstra beloofde overleg te zullen plegen met zUn ambtgenoot van Financiën over deze kwestie. En de heer TUanus, die een amendement had, waarbU de betrokken Minis ters wérden uitgenoodlgd, de noodzakelUk ge achte voorzieningen te treffen, trok dat In. toen het lid van de Commissie voor de de RUksuitgaven. de heer Vliegen, hem de over bodigheid daarvan pnder het oog bracht. InU derdaad zullen de Ministers wel goede ver staanders blijken van het halve woord, dat de commissie in haar conclusie legde. kort debat was er ook over een amen- t van de Commissie van Rapporteurs .op het ontwerp, dat eene regeling vaststelt be treffende >et overnemen door het RUk van het beheëV ot het onderhoud van wegen of weggedeelten van anderen en het overdragen van dat beheer of dat onderhoud aan ande ren. BU de algemeene beschouwingen opperde al leen Baron van Voorst tot Voorst eenige be denking. Het ontwerp opende de mogelUkheld, dat de Kroon op voordracht van den Minister van Waterstaat en Financiën het beheer of onderhoud van wegen van anderen overnam of bU anderen overbracht, mits met die onderen over de overneming of overbrenging tevoren overeen stemming was verkregen. Baron van Voorst’s vrees, dat aan lagere be stuursorganen het beheer at het onderhoud wel eens buiten de Kamer om kon worden op gedrongen. was dus elgenlUk ongegrond. Want is er geen overeenstemming, dan dient In die speciale gevallen de zaak bU de wet geregeld te worden en beoordeelt de Kamer dus de verschillende voorwaarden. Totnogtoe had krachtens artikel 1 van de Waterstaatswet 1900 de overbrenging of overneming steeds bU de wet plaats. Daar echter In verband met de in 1932 begonnen grootscheepsche verbete ring van het wegennet het RUk groote aan tallen wegen In beheer of onderhoud zal moe. ten nemen of overdoen, werd het wenschelUk geacht, een soepeler regeling in te voeren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 5