A
De steun aan den tui
I
Klaarheid in het lijdensraadsel
Toeslag verleend
De R.K. Staatspartij en haar programs
BEDRAG TE BEPERKT?
1883-1933
ZATERDAG 19 NOVEMBER
LEEKEPREEKEN
ALBRECHT DÜRER
SINT LIDUINA
R K. RADIOLUISTERAARS
KATH. ILLUSTRATIE
Protest uit Maassluis
BACON-CONTItfGENTEERING'
S.D.A.P. den boer op!
Ned. Varkenscentraie by uit voer
van vet en mager spek
varkensvleeschwaren
Vergoeding van het verachil tua-
schen den opgebrachten prija
en een richtprya
Zelfportret van den beroemden Duitschen gch.
zestiende eeuw, Albrecht Dürer
Kerstboek 1932
Op bepaalde condities
Het bereikte resultaat niet
ongunstig
TWl
1
AD INTERIM
Den Haag, 18 November
inrichting
in
De groote steunmaatregel voor den noodlij
denden tuinbouw heeft weer eens heel de agra
rische keurtroep in de Tweede Kamer aan het
woord gebracht
De R.K. radioluisteraars van Maassluis heb
ben aan den Minister van Waterstaat het vol
gende schrijven gezonden:
Kennisgenomen hebbende van de door Uwe
Excellentie toegestane uitzending aan de Vrij
zinnig democraten op Zaterdag 19 November,
protesteeren wij met klem tegen de wijze waar
op de bestaande radio reglementaire voorschrif
ten worden toegepast op den KR O.
Adressanten zijn van meenlng, dat een der
gelijke, llnksch geörienteerde groepeerlng thuis
hoort bij de llnksche radio-omroepen, en ver
zoeken Uwe Excellentie, maatregelen te willen
treffen, opdat een programma-lnlasch als op
Zaterdag 19 November, worde voorkomen.
ren.
en andere moei-
Dle twee puri
andere sprekers]
gemeen werd dd
tot 5 mlllloen ei
dat op de veilii
en „doorgedraa
Verklaard!
de Bilt zl-.l
die de Mid
woord heef]
zoo veelzljJ
commissie I
dienen 1)1
tiegenoot
de bezwa®
er bij de®
die hun
naar eei^B
genen <M|
den
Liep
Lovink
vermei. S
natuur'M
op-
van
het
Wat een prai
weer eens met 1
opperaars van
aan hun woorde
dan drie kwame
boven vermelde
die in verb
Hoogen Raad
ging van de
ook de tuinbcfl
Bovendien koi
renvriend de I
deellng. dat
Memorie van
op zijn inltlrfl
executies. De M
op! Het viel
crltlek op hei®
de vernietigi M
motie werd oB
een beletsel V
de mogelijkh^B
steun in nat^B
Na lang beraad want het is niet gemak-
kelfjk een steunregeling voor dezen meest
socialen tak onzer agrarische bedrijven te ont
werpen. die tegelijk financieel gerechtvaardigd
en practlsch uitvoerbaar is, is Minister Ver
schuur met een eenvoudige suppletoire begroo-
tlng gekomen, welke niet meer dan ’n memorle-
post inlascht voor „uitkeeringen ten behoeve
van verbouwers van fruit en warmoezerygewas-
sen over 1932, zoo noodig uit te keeren in 1933"
In de Memorie van Toelichting heeft de
Minister het plan ontvouwd, volgens hetwelk
midden van die hemelsche visloe-
Llduma zich immer voelen het
voor net heil d»r zielen. Als Jesus
haar gesproken had. of Maria haar had
^selachen ot de engelen hunne reien voor
geopend hadden, om haar toe te laten
De burgemeestei
Monster, de kathi
schöer intusschen
voor den Minister]
en hij heeft nog J
man er niet te stj
systeem, dat gekoj
al heeft hij ook J
bezwaren. Zoo tn I
de steunregeling
bleken, de ter
Ook van de samenwerking met andere
partijen werd in de Proeve gewag gemaakt. Er.
in welke richting de schrijver daarbij gestuurd
wilde zien, was duidelijk te lezen in deze pas
sage uit de inleiding: „Zij (de katholieken) «ril
len geen kerkelijke partij zijn. Wat zij willen
vermijden, wat zjj voor de toekomst onmogeiyi.
willen maken is juist dit! dat zij ook op staat
kundig gebied als niets anders gelden, dan als
aanhangers van het Roomsche geloof. Daarom
willen zij een staatkundig program, een program,
dat hen niet plaatst tegenover protestanten
maar tegenover liberalen en conservatieven, dit
in nevelachtige woorden het liberalisme belijden
het in halve daden beoefenen; een program
dat antl-revolutionnair la In merg en been, maai
n het program van 1896 stonden de sociale
vraagstukken voorop, in tegenstelling met
de Proeve van 1883 toen van die vraagstuk
ken niet of nauwelijks was gerept. En verdei
bevatte het een reeks van etschen op onderwij
en ander gebied, welke in den loop der jaren
e „Proeve" van 1883, waarvan wij In een
J vorig artikel gewaagden, is nooit meer
gewOrden dan een Proeve; tot een pro
gram, door de katholieken als zoodanig aan
vaard, groeide zij niet uit. Maar dit wil aller
minst zeggen, dat zij als een onvruchtbare daad
moet worden beschouwd, welke zonder betee-
kenis bleef voor de toekomst. $r was een stap
gezet, die zij het dan ook e^st verscheidene
jaren later door andere zou worden gevolgd
en lelden tot het gewenschte doel. En op voor
name punten van staatsbeleid was reeds
aanstonds de weg gewezen, dien de katholieken
zouden en moesten gaan, om hun goed recht
te verzekeren en 's lands belang te dienen. Zoo
werd, in aansluiting aan het bekende mande
ment der Bisschoppen, de vrijheid van onder
wijs opgevorderd als „het natuurlijk recht der
ouders” en geschreven: „De staatsschool is
alleen als aanvulling der vrije school bestaan
baar.” In de militaire paragraaf der Proeve
las men: „De uitgaven voor leger en vloot, als
ook de lichtingen voor de militie, moeten tot
het noodzakelijke worden beperkt." En in de
koloniale paragraaf: „Bij het beheer onzer
koloniën is noch de verrijking der particulieren,
noch de styvlng der schatkist hoogste en
éenlgste doet”
Men bedenke, dat dit alles geschreven werd
in 1883, toen de schoolstrijd feitelijk nog moest
beginnen en het liberalisme in Nederland en
de overzeesche gewesten oppermachtig heerschte
toch zijn eigen oorsprong verraadt, zijn eigen
kleur toont, zijn eigen karakter draagt.”
Dat het noodig was dc lijnen in dezen scherp
te trekken bleek oa. uit het feit, dat de Proeve
van katholieke zijde bestreden werd met een
geschrift, dat een pleidooi leverde voor het op
treden der katholieken als ..kern der conserve
tlever partij”. Gelukkig is aan dit pleidooi geen
gehoor, althans geen gevolg gegeven; maar ook
het program bleef uit, en er zouden nog meer
dan een dozijn jaren verloopen. alvorens onze
groote emancipator zich opnieuw aan het werk
kon zetten, om op dit punt te komen tot een
beslissende daad.
Het program, toen door hem ontworpen en
van een principieele inleiding voorzien, was dat
van 1896. Het ging uit en was onderteekend
door alle toenmalige katholieke leden van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal. Maar ai
hadden de klezers-organlsatles bij de samen
stelling ervan geen medezeggenschap gehad,
toch werd hun de gelegenheid geboden zien
over den inhoud uit te spreken. Dit geschiedde
in Mei 1897 aan den vooravond der algemeen.’
verkiezingen, toen te Utrecht een groote ver
gadering bijeenkwam van afgevaardigden der
katholieke kiesvereenigingen uit alle deelen des
lands. Dr. Schaepman voerde er het woord,
zette de beteekenis van het program uiteen en
wekte de aanwezigen op met dit program als
grondslag den naderenden strijd in te gaan. De
samenkomst had een voortreffelijk verloop. De
breuk, in 1891 onder de katholieken ontstaan,
bleek hersteld, en met geestdrift hechtte de
talrijke vergadering haar goedkeuring aan het
program. Het was onze eerste politieke „land
dag" en onder dit opzicht ook van groote be
teekenis voor onze politieke organisatie. Want
voor de eerste maai werd, zooals mr. Kooien
schreef, In deze algemeene vergadering aan hei
katholieke kiezersvolk door middel zijner ver-
eenlgingen, stem in het kapittel gegeven, zóó
zelfs, dat ..De standaard” sprak van een
Roomsche deputaten-vergadering".
Het katholieke Kerstboek is er weer en even
als vorige jaren maakt het ook nu door zijn
rijken Inhoud en fraaie uitvoering een voor-
treffelijken indruk. Het bevat een lange reeks
van talentvol geschreven, boeiende verhalen en
interessante artikelen, die alle met mooie foto's
zijn verlucht. De zuivere Kerststemming wordt
onmiddellijk opgeroepen door een beschouwing
van H. B. v. d. 8.: „De herders gaan". Maar
ook de meeste verhalen houden verband met het
Kerstfeest en dan wijzen we het eerst op de
grootere: ..Malo s Kerstnacht” door Harry van
den Ravenberg. en „Wlnonah's Kerstfeest”,
door H. Wolffenbuttel-van Rooyen, beide uit
nemende staaltjes van vertelkunst. Daarnaast
verdienen „Incompleet” door Elly van Laren
en „Ellendige vergissing” door Gerda Wieland
een plaats. Bij de artikelen treft ons de ver
scheidenheid van onderwerpen. W. Bader heeft
het over houtsnijkunst, dr. Felix Ruiten schelst
de stad van Christus' geboorte. Jan Hoek
teekent interessant den Kerstnacht in Rome.
Hans Lijn bespreekt de klankfilm, dr. H. Debus
weet te vertellen van koraalriffen, Br. Antonlus
maakt opmerkingen over negercultuur. Reina
ten Hove propageert den bloementooi in huls
en Chèfren maakt een uitstapje in het rijk den
tonen. Einrijke Kerstgedichten zijn er van
A. J. D. van Oosten en Homo. Als illustrator
komt Herman Moerkerk weer geestig voor den
dag. terwijl hij ook vlot de pen hanteert in
„De marechaussée en het vanilleijs”. Behalve
de vele afbeeldingen, die deze onderwerpen
illustreeren. staan er nog verschillende pracht-
foto's tusschen den tekst, zoodat er een rijk
geheel is gevormd binnen een sierlijken band
Als bijlagen brengt het Kerstboek een fraai
gekleurden wandkalender en twee losse kunst
platen in vierkleurendruk. Zoo is het weer een
uitgave geworden, die er veel toe kan bijdragen,
dat het Kerstfeest in onze gezinnen ten volle
wordt beleefd.
van Februari spreekt zy opgetogen
aanstaande Paasch feest en wanneer op
Hoogfeest haar biechtvader haar bezoekt,
telt ze, hoe ze gehee- den nacht door In den
Hemel de blijde Alleluja's had hooren weer
schallen en hoe zjj nu Weldra op haar beurt
met de engelen en uitverkorenen dit Alleluja
zal medezlngen
Het wat, dan ook op den derden Paaschdag
van dat jaar, dat de schoone ziel van
Lydwyd nu voor eeuwig werd opgeno
men in het Hemèlscn land van bloemen en
rozen, van nimmer uitstervenden zang en mu
ziek.
Moge het naderend eeuwfeest (14 April)
door de voorspraax van onze Hollandsche
Lijdwijd aan ons vaderland schenken her
nieuwing van den waren geest van in vreugde
het aardsche lijden te dragen.
Hiertoe moge al is het nog zoo weinig
de meerdere kennis van Liduina's leven en
lijden helpen wat het deel was van deze
haastige en daarom zeer onvolmaakte schet
sen.
De Nederlandsche Varkenscentraie maakt
bekend, dat zy onder nader door haar mede te
deelen voorwaarden bereid is een toeslag te
geven bij den uitvoer van varkens-vleesch en
spek, voor zoover deze uitvoer thans nog niet
bij uitsluiting van anderen rechtstreeks door
oe Nederlandsche Varkenacentrale geschiedt.
Belanghebbenden, welke voor dezen toeslag :n
aanmerking meenen te komen, kunnen zich
voor nadere inlichtingen wenden tot de Neder
landsche Varkenscentraie, le van den Bosch-
straat No. 1, ’s Gravenhage.
Degenen, die voor het verkrijgen van dezen
toeslag in aanmerking wenschen te komen,
moeten zich o.m. schriftelijk verbinden: a. voor
alle varkens, welke door of namens hen wor
den gekocht, aan den boer een door de Nederl.
Varkenscentraie vast te stellen prijs te
zullen betalen of doen betalen; b. geen varkens
of deelen van varkens te zullen verwerken, doen
verwerken, verhandelen of doen verhandelen,
waarvoor niet aan den boer een door de Ne
derlandsche Varkenscentraie vast te stellen prijs
is betaald.
De onder a en b bedoelde prijs Is voor de
periode van 16 tot 30 November vastgesteld op
15 cent per pond levend gewicht. Het bedrag
van den toeslag is gesteld op 9 cent per K.G.
men te werk zal gaan ei
aan dezen steunmaatrege
De limiet van 5 millioe,
velen te laag voor.
smeeken om terug te mogen gaan tot de aar
de en te lijden voo- de zielen, zoodat haar
heerlijke visioenen ook telkens weer gevolgd
werden door hevige smarten.
Op een Van hars heme'sche reizen toonde
haar engel haar een rozelaar met vele knop
pen, maar nog weinig bloemen als alle knop
pen ontleken waren, zou haar tijd van het lij
den ophouden en haat hemelsch verblijden een
aanvang nemen. In de maand Januari van het
Jaar 1433 riep Llduina na een langdurige ex
tase uit: „De rozestnJk staat volop in bloei,
geen enkele knop is meer gesloten; nu zal ik
weldra dit tranendal verlaten!” Op het einde
over het
dit
ver-
De betrokkenen zullen zich dan ook eenlge op
offeringen moeten getroosten, maar reden voor
ongerustheid is er niet.
De tegenwerking van sommige zijde, welke de
Varkenscentraie ondervindt, achtte de heer
Louwes dwaas. Nu het laatste stukje vrije
wereldmarkt (Engeland) voor ons is afgesloten
en onze export in alle plaatsen aan banden
wordt gelegd, is ingrijpen noodzakelijk. Iedere
varkenshouder moet meewerken by de aanpas
sing at.n consumptie en export. Door een rege
ling van de teelt in den weg te staan, werkt
men lynrecht in tegen het boerenbelang.
De algemeene opzet vai
ring is naar het Vc]
beknopt uitdrukt ..ver]
schil tusschen den prys, J
de veiling heeft opgebra.i
De richtprys wordt
grond van de felteiyk 'I
noodig varieerend voor
des lands, vastgesteld. 1
de ter veiling gemaakte
prys biyit. krygt de pril
In de debatten kwam®
in het Voorloopig Vers®
voren dat het algenlijk
aanvaarde systeem dn®
een maximum van 5
inli i evjSj'.itionnair i
de. dat beter in het
bedrag genoemd had
volgens hem den ga:
moeten berekenen
af wachten, voor welflM
zou moeten worden a.^H|
ter vooreerst de seha'^H|
perkte aderlatingen
dien heeft de berekeii^Hj
slotte tot de com l lsi.^M|
veel meer dan 5 nnl^BH
an bet groote Sacramentswonder, dat
zich aan Llduina voltrok, doordat ja
ren achtereen de H. Communie haar
eenlge spüze was, voegen we hier nog een an
jer Eucharistisch mirakel uit haar leven toe.
Het gebeurde, toen Llduina in gebed ver
zonken was. dat plotseling een groot licht haar
kamertje vervulde; toen zy haar oogen
doeg, aanschouwde ze aan 't voeteneinde
gear bed het Jesukind genageld aan
kruis. Als zy eenlg^n tyd In vurig gebed zich
met den kleinen lycenden Jesus heeft onder
houden. ziet ze de verschijning zich verhef
fen tot aan de zoldering toe, als wilde het
Jesukind weer vertrekken.
Maar dan roept Llduina uit: Heer, zoo Gy
het waar.yk zyt geef me dan een teeken. dat
mij tot bewys strekke. En op datzelfde oogen-
bUk daalde Jesus wee. nedei, maar nam nu de
gedaante aan van een Hostie, waarop echter
nog druppelen bloed zichtbaar waren op de'
jiaatsen. waarop het Jesukind de wonden
der nagelen gedragen had.' Toen de pastoor
ni ontboden reikte deze haar de wonderbare
Hostie als Communie uit.
Vele' wonderen hepben in dit lydende leven
een bovenaardsche heeriykheld geweven; wij
kunnen ons op deze plaats de weelde niet
veroorloven, om ze alle te verhalen. Maar
vel zouden we al te onvolledig zyn, wanneer
ve niet zouden trachten iets mede te deelen
over de heeriykheld harei mystieke heilig
heid.
De mystiek is de wetenschap der heiligen,
een der gloeiende toppen van vurige Gods-
Uefde.
Voor het goede begrip is het noodzakeiyk
een duidelyk onderscneld te maken tusschen
de heiligheid zelve en de buitengewone gun-
zten, die in sommige gevallen met de heilig
heid samëngaan. i
De persooniyke heiligheid is niet zooals
velen meenen 'n Ingewikkelde zaak, slechte
langs buitengewone wegen te bereiken. De hei
ligheid is niet anders dan het ernstig streven.
God immer meer te leeren kennen en be
minnen. Daarin bejlaat ook het ware geluk
van den mensch: warneer eens in den hemel
dat kennen en beminnen van God zyn hoog
tepunt heeft bereikt en niet meer verloren
kan worlen. dan heeft de mensch ook tevens
sjjn hoogste en volmaakte geluk bereikt. De
vrucht van dat streven naar grootere Qods-
kennls en l'.efde zal van zelf bestaan in een
soo getrouw mogeiyk onderhouden van Gods
geboden.
De geesteiyke schrijvers nu geven een drie
voudig stadium aan. een orievoudlgen graad,
waarlangs de mensch tot steeds hoogere hei
ligheid geraakt: den weg der zuivering, wan
neer de mensch al meer tracht zich te zui
veren van het kwaad den weg der verlichting
door de beoefening eer deugden en het ont
vangen der Sacramenten en eindelyk den
weg der vereenlging waarby de mensch zich
deeds meer één voe.'r met God, zoo volkomen
mogeiyt zyr. gedachten, zyn streven, zyn wil
met de Godceiyke ge-«achten, streving en wil
vereenlgt.
Deze wegen looppa vaak dooreen en by
meerderen, ook heel eenvoudige zielen, die
van deze theoretisene indeellng totaal geen
verstand hebben, geschiedt de vooruitgang
vaak met groote sprongen.
Nu komt het by enkelingen voor, dat God
'hen in hun streven naar heiligheid begunstigt
met buitengewone gutsten Deze gunsten zyn
de heiligneid zelve met; het is best mogelyk.
dat iemand, die zulke gunsten niet ontvangt,
booger in heiligheid -laat aan een ander, die
ze wel neeft verkregen. Zulke buitengewone
gunsten zyn extra, vaak geheel onverdiende
gaven van God.
We zullen in den bestaanden pennenstryd
geen party kiezen, maat wanneer het geval
Konnersreuth op waarachtige Goddelyke in
heriting berust dan men we in Theresia van
Konnersreuth een type van zulk een door God
begunstigde. -
Zoo ook by Llduina. Juist haar meer en
biter één w.rden met den XJodmensch deed
haar steeds meer met Hetn zich verheugen,
maar ook met Hem lyden.
Zooals we reeds zagen nam baar ziekte In
een aanvang en had de eerste drie jaren
niets, waaruit het bovenaatuuriyk karakter
kon biyken Vanaf 13U8 begint Llduina zich in
haar lyden te sterken door haar voortduren
de overweging van net lyden Christi. Steeds
hooger verheft ze zien tot grootmoedig geduld
en inniger heiligheid, totdat zy vanaf 1407
meer en meer deelacl tie wordt aan de groot
ste mystieke Godsgaven. Dan kon men haar
uren achtereen onbewegeiyk zien uitgestrekt
op haar stroozak, terwyi het den schyn had,
alsof haar zintuigen waren uitgedoofd en zy
niets voerde of hoorde Een enkele maal open
den zich de lippen dan tot het prevelen van
een gebed of tot het plooien van een glimlach,
terwyi haar oogen wyd open voor haar uit
staarden naar iets, aat zy scheen te zien,
naar wezens, met wie zy scheen te praten.
v*ak speelde dan een wondere glans over haar
Selaat en het gebeurde soms, dat haar leger
stede en haar kamertje ais in lichten vlam
mengloed stonden, hetgeen de eerste keeren
op buren en familieleden den indruk maakte
’•n een begin van otand.
Di die uren werd ri) met de heeriykste ver-
•chynlngen bevoorrecht; dan zag zy Maria,
die haar als haar dochter kroonde. Dan mocht
zich onderhouden met den Apostel Paulus,
met de groote Kerkvaders, met Vader Fran-
otzeus. Dan vooral zag zy vaak haar Engel-
bowaardei, die met naar spiak en haar mede-
bzm op verre reizen naar de heiligdommen
vzn Rome en van hal Heilig Land of die haar
opvoerde naar nem -.sche gewesten en haar
deed nederdalen in ae plaats van het vage
vuur.
Maar te
bleef
j «tachtoffer
t met
V<*ge
maar
Tn een kort gesprek naar aanleiding van de
Engelsche bacon-contingenteering heeft de
regeerlngscommlssaris der Crisis-Varkenswet. ir.
8. L. Louwes, medegedeeld, dat het gevolg van
de restrictie zal zyn, zooals wy reeds konden
berichten, dat wy ruim 80.000 centenaars per
maand kunnen uitvoeren. Nederland behoudt
daardoor de plaats als nummer twee van de im
port eerende landen.
In de heerschende omstandigheden is het
bereikte resultaat niet ongunstig. Alle andere
voorgestelde oplossingen zouden voor ens na-
deeliger zyn geweest.
De Varkenscentraie heeft reeds haar men-
schen in het veld gezonden om nieuwe afzetge
bieden voor bacon te zoeken. Echter spreekt het
vanzelf, dat de Varkenscentraie niet kan blyven
doorgaan met groote hoeveelheden varkens te
koopen, zooals in de laatste weken is geschied.
geheel, of gróotendeels werden vervuld, zoodat
telkens wyziging of aanvulling noodig bleek en
spoedig, naast het algemeen program, een „pro
gram van actie" voor een vierjarige periode kon
worden opgesteld.
Toen echter waren hgt niet meer de afgevaar
digden. die daarover’beslisten, maar de kiezers
door middel hunner organisatie. Kiesvereeni
gingen en gewesteiyke bonden hadden zich ver
menigvuldigd en in 1904 kwam de Algemeene
Bond tot stand, het centraal orgaan onzer or
ganisatie. dat namens de party kon optreden
Uit dezen Bond is naderhand de tegenwoordige
en samenstelling onzer party ge
groeid. En wie den toestand en de positie der
katholieken als „politieke persooniykheid”
ons land van nu vergeiykt met die van een
halve eeuw geleden, moet wel zeer worden ge
troffen door den machtigen vooruitgang, door
de breede ontwikkeling en machts-ontplooilng
der Staatsparty op zoo menig gebied, dat in en
door de wetgeving werd verkr^gi
Het stemt, ondanks de crisis*
Ujkheden van dezen tyd tot 'diepe erkenteiyk-
held. In 1883 was onze plaats in het openbare
leven uiterst bescheiden en konden wy op den
gang van zaken slechts een zeer gerlngen in
vloed uitoefenen. Thans staan wy er geheel
anders voor en het zal enkel van ons-zelven
afhangen, of wy in 1933 het verkregene zullen
bevestigen en verstevigen. Program en organi
satie zyn de twee pylers onzer party. Door deze
twee werd onze eenheid behouden en konden
wy beantwoorden aan de wisselende etschen
van den tyd. De opzet van dr. Schaepman. die
tusschen belde een nauw, een onverbrekelijk
verband legde, werd door de feiten op overtui
gende wyze bevestigd.
Maar tevens zal het zaak zyn steeds de voor
waarden te handhaven, welke hy reeds in de
dagen zyner Proeve voor «en goed program
stelde: het moet niet te veel in blzonderheder
af dalen; het moet niet te veel willen beloven;
en het mag geen dwangbuis worden, noch voor
de kiezers, noch voor de gekozenen. „Een pro
gram voor katholieke Nederlanders", schreef de
doctor in 1883, ..moet ten doel hebben vereeni-
ging niet scheiding. Het moet de eenheid moge
lyk maken op vasten, breeden grondslag....
Het boeit geen polsen aan elkaar, maar legt de
handen ineen."
Het is even klaar als dlchteriyk gezegd. Er.
men kan van deze karakterlseerende uitspraak
zeggen, dat zy na vyftlg Jaren nog niets van
haar waarde en trischheid verloren heeft
P. 8.