A De steun aan den tui I Klaarheid in het lijdensraadsel Toeslag verleend De R.K. Staatspartij en haar programs BEDRAG TE BEPERKT? 1883-1933 ZATERDAG 19 NOVEMBER LEEKEPREEKEN ALBRECHT DÜRER SINT LIDUINA R K. RADIOLUISTERAARS KATH. ILLUSTRATIE Protest uit Maassluis BACON-CONTItfGENTEERING' S.D.A.P. den boer op! Ned. Varkenscentraie by uit voer van vet en mager spek varkensvleeschwaren Vergoeding van het verachil tua- schen den opgebrachten prija en een richtprya Zelfportret van den beroemden Duitschen gch. zestiende eeuw, Albrecht Dürer Kerstboek 1932 Op bepaalde condities Het bereikte resultaat niet ongunstig TWl 1 AD INTERIM Den Haag, 18 November inrichting in De groote steunmaatregel voor den noodlij denden tuinbouw heeft weer eens heel de agra rische keurtroep in de Tweede Kamer aan het woord gebracht De R.K. radioluisteraars van Maassluis heb ben aan den Minister van Waterstaat het vol gende schrijven gezonden: Kennisgenomen hebbende van de door Uwe Excellentie toegestane uitzending aan de Vrij zinnig democraten op Zaterdag 19 November, protesteeren wij met klem tegen de wijze waar op de bestaande radio reglementaire voorschrif ten worden toegepast op den KR O. Adressanten zijn van meenlng, dat een der gelijke, llnksch geörienteerde groepeerlng thuis hoort bij de llnksche radio-omroepen, en ver zoeken Uwe Excellentie, maatregelen te willen treffen, opdat een programma-lnlasch als op Zaterdag 19 November, worde voorkomen. ren. en andere moei- Dle twee puri andere sprekers] gemeen werd dd tot 5 mlllloen ei dat op de veilii en „doorgedraa Verklaard! de Bilt zl-.l die de Mid woord heef] zoo veelzljJ commissie I dienen 1)1 tiegenoot de bezwa® er bij de® die hun naar eei^B genen <M| den Liep Lovink vermei. S natuur'M op- van het Wat een prai weer eens met 1 opperaars van aan hun woorde dan drie kwame boven vermelde die in verb Hoogen Raad ging van de ook de tuinbcfl Bovendien koi renvriend de I deellng. dat Memorie van op zijn inltlrfl executies. De M op! Het viel crltlek op hei® de vernietigi M motie werd oB een beletsel V de mogelijkh^B steun in nat^B Na lang beraad want het is niet gemak- kelfjk een steunregeling voor dezen meest socialen tak onzer agrarische bedrijven te ont werpen. die tegelijk financieel gerechtvaardigd en practlsch uitvoerbaar is, is Minister Ver schuur met een eenvoudige suppletoire begroo- tlng gekomen, welke niet meer dan ’n memorle- post inlascht voor „uitkeeringen ten behoeve van verbouwers van fruit en warmoezerygewas- sen over 1932, zoo noodig uit te keeren in 1933" In de Memorie van Toelichting heeft de Minister het plan ontvouwd, volgens hetwelk midden van die hemelsche visloe- Llduma zich immer voelen het voor net heil d»r zielen. Als Jesus haar gesproken had. of Maria haar had ^selachen ot de engelen hunne reien voor geopend hadden, om haar toe te laten De burgemeestei Monster, de kathi schöer intusschen voor den Minister] en hij heeft nog J man er niet te stj systeem, dat gekoj al heeft hij ook J bezwaren. Zoo tn I de steunregeling bleken, de ter Ook van de samenwerking met andere partijen werd in de Proeve gewag gemaakt. Er. in welke richting de schrijver daarbij gestuurd wilde zien, was duidelijk te lezen in deze pas sage uit de inleiding: „Zij (de katholieken) «ril len geen kerkelijke partij zijn. Wat zij willen vermijden, wat zjj voor de toekomst onmogeiyi. willen maken is juist dit! dat zij ook op staat kundig gebied als niets anders gelden, dan als aanhangers van het Roomsche geloof. Daarom willen zij een staatkundig program, een program, dat hen niet plaatst tegenover protestanten maar tegenover liberalen en conservatieven, dit in nevelachtige woorden het liberalisme belijden het in halve daden beoefenen; een program dat antl-revolutionnair la In merg en been, maai n het program van 1896 stonden de sociale vraagstukken voorop, in tegenstelling met de Proeve van 1883 toen van die vraagstuk ken niet of nauwelijks was gerept. En verdei bevatte het een reeks van etschen op onderwij en ander gebied, welke in den loop der jaren e „Proeve" van 1883, waarvan wij In een J vorig artikel gewaagden, is nooit meer gewOrden dan een Proeve; tot een pro gram, door de katholieken als zoodanig aan vaard, groeide zij niet uit. Maar dit wil aller minst zeggen, dat zij als een onvruchtbare daad moet worden beschouwd, welke zonder betee- kenis bleef voor de toekomst. $r was een stap gezet, die zij het dan ook e^st verscheidene jaren later door andere zou worden gevolgd en lelden tot het gewenschte doel. En op voor name punten van staatsbeleid was reeds aanstonds de weg gewezen, dien de katholieken zouden en moesten gaan, om hun goed recht te verzekeren en 's lands belang te dienen. Zoo werd, in aansluiting aan het bekende mande ment der Bisschoppen, de vrijheid van onder wijs opgevorderd als „het natuurlijk recht der ouders” en geschreven: „De staatsschool is alleen als aanvulling der vrije school bestaan baar.” In de militaire paragraaf der Proeve las men: „De uitgaven voor leger en vloot, als ook de lichtingen voor de militie, moeten tot het noodzakelijke worden beperkt." En in de koloniale paragraaf: „Bij het beheer onzer koloniën is noch de verrijking der particulieren, noch de styvlng der schatkist hoogste en éenlgste doet” Men bedenke, dat dit alles geschreven werd in 1883, toen de schoolstrijd feitelijk nog moest beginnen en het liberalisme in Nederland en de overzeesche gewesten oppermachtig heerschte toch zijn eigen oorsprong verraadt, zijn eigen kleur toont, zijn eigen karakter draagt.” Dat het noodig was dc lijnen in dezen scherp te trekken bleek oa. uit het feit, dat de Proeve van katholieke zijde bestreden werd met een geschrift, dat een pleidooi leverde voor het op treden der katholieken als ..kern der conserve tlever partij”. Gelukkig is aan dit pleidooi geen gehoor, althans geen gevolg gegeven; maar ook het program bleef uit, en er zouden nog meer dan een dozijn jaren verloopen. alvorens onze groote emancipator zich opnieuw aan het werk kon zetten, om op dit punt te komen tot een beslissende daad. Het program, toen door hem ontworpen en van een principieele inleiding voorzien, was dat van 1896. Het ging uit en was onderteekend door alle toenmalige katholieke leden van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Maar ai hadden de klezers-organlsatles bij de samen stelling ervan geen medezeggenschap gehad, toch werd hun de gelegenheid geboden zien over den inhoud uit te spreken. Dit geschiedde in Mei 1897 aan den vooravond der algemeen.’ verkiezingen, toen te Utrecht een groote ver gadering bijeenkwam van afgevaardigden der katholieke kiesvereenigingen uit alle deelen des lands. Dr. Schaepman voerde er het woord, zette de beteekenis van het program uiteen en wekte de aanwezigen op met dit program als grondslag den naderenden strijd in te gaan. De samenkomst had een voortreffelijk verloop. De breuk, in 1891 onder de katholieken ontstaan, bleek hersteld, en met geestdrift hechtte de talrijke vergadering haar goedkeuring aan het program. Het was onze eerste politieke „land dag" en onder dit opzicht ook van groote be teekenis voor onze politieke organisatie. Want voor de eerste maai werd, zooals mr. Kooien schreef, In deze algemeene vergadering aan hei katholieke kiezersvolk door middel zijner ver- eenlgingen, stem in het kapittel gegeven, zóó zelfs, dat ..De standaard” sprak van een Roomsche deputaten-vergadering". Het katholieke Kerstboek is er weer en even als vorige jaren maakt het ook nu door zijn rijken Inhoud en fraaie uitvoering een voor- treffelijken indruk. Het bevat een lange reeks van talentvol geschreven, boeiende verhalen en interessante artikelen, die alle met mooie foto's zijn verlucht. De zuivere Kerststemming wordt onmiddellijk opgeroepen door een beschouwing van H. B. v. d. 8.: „De herders gaan". Maar ook de meeste verhalen houden verband met het Kerstfeest en dan wijzen we het eerst op de grootere: ..Malo s Kerstnacht” door Harry van den Ravenberg. en „Wlnonah's Kerstfeest”, door H. Wolffenbuttel-van Rooyen, beide uit nemende staaltjes van vertelkunst. Daarnaast verdienen „Incompleet” door Elly van Laren en „Ellendige vergissing” door Gerda Wieland een plaats. Bij de artikelen treft ons de ver scheidenheid van onderwerpen. W. Bader heeft het over houtsnijkunst, dr. Felix Ruiten schelst de stad van Christus' geboorte. Jan Hoek teekent interessant den Kerstnacht in Rome. Hans Lijn bespreekt de klankfilm, dr. H. Debus weet te vertellen van koraalriffen, Br. Antonlus maakt opmerkingen over negercultuur. Reina ten Hove propageert den bloementooi in huls en Chèfren maakt een uitstapje in het rijk den tonen. Einrijke Kerstgedichten zijn er van A. J. D. van Oosten en Homo. Als illustrator komt Herman Moerkerk weer geestig voor den dag. terwijl hij ook vlot de pen hanteert in „De marechaussée en het vanilleijs”. Behalve de vele afbeeldingen, die deze onderwerpen illustreeren. staan er nog verschillende pracht- foto's tusschen den tekst, zoodat er een rijk geheel is gevormd binnen een sierlijken band Als bijlagen brengt het Kerstboek een fraai gekleurden wandkalender en twee losse kunst platen in vierkleurendruk. Zoo is het weer een uitgave geworden, die er veel toe kan bijdragen, dat het Kerstfeest in onze gezinnen ten volle wordt beleefd. van Februari spreekt zy opgetogen aanstaande Paasch feest en wanneer op Hoogfeest haar biechtvader haar bezoekt, telt ze, hoe ze gehee- den nacht door In den Hemel de blijde Alleluja's had hooren weer schallen en hoe zjj nu Weldra op haar beurt met de engelen en uitverkorenen dit Alleluja zal medezlngen Het wat, dan ook op den derden Paaschdag van dat jaar, dat de schoone ziel van Lydwyd nu voor eeuwig werd opgeno men in het Hemèlscn land van bloemen en rozen, van nimmer uitstervenden zang en mu ziek. Moge het naderend eeuwfeest (14 April) door de voorspraax van onze Hollandsche Lijdwijd aan ons vaderland schenken her nieuwing van den waren geest van in vreugde het aardsche lijden te dragen. Hiertoe moge al is het nog zoo weinig de meerdere kennis van Liduina's leven en lijden helpen wat het deel was van deze haastige en daarom zeer onvolmaakte schet sen. De Nederlandsche Varkenscentraie maakt bekend, dat zy onder nader door haar mede te deelen voorwaarden bereid is een toeslag te geven bij den uitvoer van varkens-vleesch en spek, voor zoover deze uitvoer thans nog niet bij uitsluiting van anderen rechtstreeks door oe Nederlandsche Varkenacentrale geschiedt. Belanghebbenden, welke voor dezen toeslag :n aanmerking meenen te komen, kunnen zich voor nadere inlichtingen wenden tot de Neder landsche Varkenscentraie, le van den Bosch- straat No. 1, ’s Gravenhage. Degenen, die voor het verkrijgen van dezen toeslag in aanmerking wenschen te komen, moeten zich o.m. schriftelijk verbinden: a. voor alle varkens, welke door of namens hen wor den gekocht, aan den boer een door de Nederl. Varkenscentraie vast te stellen prijs te zullen betalen of doen betalen; b. geen varkens of deelen van varkens te zullen verwerken, doen verwerken, verhandelen of doen verhandelen, waarvoor niet aan den boer een door de Ne derlandsche Varkenscentraie vast te stellen prijs is betaald. De onder a en b bedoelde prijs Is voor de periode van 16 tot 30 November vastgesteld op 15 cent per pond levend gewicht. Het bedrag van den toeslag is gesteld op 9 cent per K.G. men te werk zal gaan ei aan dezen steunmaatrege De limiet van 5 millioe, velen te laag voor. smeeken om terug te mogen gaan tot de aar de en te lijden voo- de zielen, zoodat haar heerlijke visioenen ook telkens weer gevolgd werden door hevige smarten. Op een Van hars heme'sche reizen toonde haar engel haar een rozelaar met vele knop pen, maar nog weinig bloemen als alle knop pen ontleken waren, zou haar tijd van het lij den ophouden en haat hemelsch verblijden een aanvang nemen. In de maand Januari van het Jaar 1433 riep Llduina na een langdurige ex tase uit: „De rozestnJk staat volop in bloei, geen enkele knop is meer gesloten; nu zal ik weldra dit tranendal verlaten!” Op het einde over het dit ver- De betrokkenen zullen zich dan ook eenlge op offeringen moeten getroosten, maar reden voor ongerustheid is er niet. De tegenwerking van sommige zijde, welke de Varkenscentraie ondervindt, achtte de heer Louwes dwaas. Nu het laatste stukje vrije wereldmarkt (Engeland) voor ons is afgesloten en onze export in alle plaatsen aan banden wordt gelegd, is ingrijpen noodzakelijk. Iedere varkenshouder moet meewerken by de aanpas sing at.n consumptie en export. Door een rege ling van de teelt in den weg te staan, werkt men lynrecht in tegen het boerenbelang. De algemeene opzet vai ring is naar het Vc] beknopt uitdrukt ..ver] schil tusschen den prys, J de veiling heeft opgebra.i De richtprys wordt grond van de felteiyk 'I noodig varieerend voor des lands, vastgesteld. 1 de ter veiling gemaakte prys biyit. krygt de pril In de debatten kwam® in het Voorloopig Vers® voren dat het algenlijk aanvaarde systeem dn® een maximum van 5 inli i evjSj'.itionnair i de. dat beter in het bedrag genoemd had volgens hem den ga: moeten berekenen af wachten, voor welflM zou moeten worden a.^H| ter vooreerst de seha'^H| perkte aderlatingen dien heeft de berekeii^Hj slotte tot de com l lsi.^M| veel meer dan 5 nnl^BH an bet groote Sacramentswonder, dat zich aan Llduina voltrok, doordat ja ren achtereen de H. Communie haar eenlge spüze was, voegen we hier nog een an jer Eucharistisch mirakel uit haar leven toe. Het gebeurde, toen Llduina in gebed ver zonken was. dat plotseling een groot licht haar kamertje vervulde; toen zy haar oogen doeg, aanschouwde ze aan 't voeteneinde gear bed het Jesukind genageld aan kruis. Als zy eenlg^n tyd In vurig gebed zich met den kleinen lycenden Jesus heeft onder houden. ziet ze de verschijning zich verhef fen tot aan de zoldering toe, als wilde het Jesukind weer vertrekken. Maar dan roept Llduina uit: Heer, zoo Gy het waar.yk zyt geef me dan een teeken. dat mij tot bewys strekke. En op datzelfde oogen- bUk daalde Jesus wee. nedei, maar nam nu de gedaante aan van een Hostie, waarop echter nog druppelen bloed zichtbaar waren op de' jiaatsen. waarop het Jesukind de wonden der nagelen gedragen had.' Toen de pastoor ni ontboden reikte deze haar de wonderbare Hostie als Communie uit. Vele' wonderen hepben in dit lydende leven een bovenaardsche heeriykheld geweven; wij kunnen ons op deze plaats de weelde niet veroorloven, om ze alle te verhalen. Maar vel zouden we al te onvolledig zyn, wanneer ve niet zouden trachten iets mede te deelen over de heeriykheld harei mystieke heilig heid. De mystiek is de wetenschap der heiligen, een der gloeiende toppen van vurige Gods- Uefde. Voor het goede begrip is het noodzakeiyk een duidelyk onderscneld te maken tusschen de heiligheid zelve en de buitengewone gun- zten, die in sommige gevallen met de heilig heid samëngaan. i De persooniyke heiligheid is niet zooals velen meenen 'n Ingewikkelde zaak, slechte langs buitengewone wegen te bereiken. De hei ligheid is niet anders dan het ernstig streven. God immer meer te leeren kennen en be minnen. Daarin bejlaat ook het ware geluk van den mensch: warneer eens in den hemel dat kennen en beminnen van God zyn hoog tepunt heeft bereikt en niet meer verloren kan worlen. dan heeft de mensch ook tevens sjjn hoogste en volmaakte geluk bereikt. De vrucht van dat streven naar grootere Qods- kennls en l'.efde zal van zelf bestaan in een soo getrouw mogeiyk onderhouden van Gods geboden. De geesteiyke schrijvers nu geven een drie voudig stadium aan. een orievoudlgen graad, waarlangs de mensch tot steeds hoogere hei ligheid geraakt: den weg der zuivering, wan neer de mensch al meer tracht zich te zui veren van het kwaad den weg der verlichting door de beoefening eer deugden en het ont vangen der Sacramenten en eindelyk den weg der vereenlging waarby de mensch zich deeds meer één voe.'r met God, zoo volkomen mogeiyt zyr. gedachten, zyn streven, zyn wil met de Godceiyke ge-«achten, streving en wil vereenlgt. Deze wegen looppa vaak dooreen en by meerderen, ook heel eenvoudige zielen, die van deze theoretisene indeellng totaal geen verstand hebben, geschiedt de vooruitgang vaak met groote sprongen. Nu komt het by enkelingen voor, dat God 'hen in hun streven naar heiligheid begunstigt met buitengewone gutsten Deze gunsten zyn de heiligneid zelve met; het is best mogelyk. dat iemand, die zulke gunsten niet ontvangt, booger in heiligheid -laat aan een ander, die ze wel neeft verkregen. Zulke buitengewone gunsten zyn extra, vaak geheel onverdiende gaven van God. We zullen in den bestaanden pennenstryd geen party kiezen, maat wanneer het geval Konnersreuth op waarachtige Goddelyke in heriting berust dan men we in Theresia van Konnersreuth een type van zulk een door God begunstigde. - Zoo ook by Llduina. Juist haar meer en biter één w.rden met den XJodmensch deed haar steeds meer met Hetn zich verheugen, maar ook met Hem lyden. Zooals we reeds zagen nam baar ziekte In een aanvang en had de eerste drie jaren niets, waaruit het bovenaatuuriyk karakter kon biyken Vanaf 13U8 begint Llduina zich in haar lyden te sterken door haar voortduren de overweging van net lyden Christi. Steeds hooger verheft ze zien tot grootmoedig geduld en inniger heiligheid, totdat zy vanaf 1407 meer en meer deelacl tie wordt aan de groot ste mystieke Godsgaven. Dan kon men haar uren achtereen onbewegeiyk zien uitgestrekt op haar stroozak, terwyi het den schyn had, alsof haar zintuigen waren uitgedoofd en zy niets voerde of hoorde Een enkele maal open den zich de lippen dan tot het prevelen van een gebed of tot het plooien van een glimlach, terwyi haar oogen wyd open voor haar uit staarden naar iets, aat zy scheen te zien, naar wezens, met wie zy scheen te praten. v*ak speelde dan een wondere glans over haar Selaat en het gebeurde soms, dat haar leger stede en haar kamertje ais in lichten vlam mengloed stonden, hetgeen de eerste keeren op buren en familieleden den indruk maakte ’•n een begin van otand. Di die uren werd ri) met de heeriykste ver- •chynlngen bevoorrecht; dan zag zy Maria, die haar als haar dochter kroonde. Dan mocht zich onderhouden met den Apostel Paulus, met de groote Kerkvaders, met Vader Fran- otzeus. Dan vooral zag zy vaak haar Engel- bowaardei, die met naar spiak en haar mede- bzm op verre reizen naar de heiligdommen vzn Rome en van hal Heilig Land of die haar opvoerde naar nem -.sche gewesten en haar deed nederdalen in ae plaats van het vage vuur. Maar te bleef j «tachtoffer t met V<*ge maar Tn een kort gesprek naar aanleiding van de Engelsche bacon-contingenteering heeft de regeerlngscommlssaris der Crisis-Varkenswet. ir. 8. L. Louwes, medegedeeld, dat het gevolg van de restrictie zal zyn, zooals wy reeds konden berichten, dat wy ruim 80.000 centenaars per maand kunnen uitvoeren. Nederland behoudt daardoor de plaats als nummer twee van de im port eerende landen. In de heerschende omstandigheden is het bereikte resultaat niet ongunstig. Alle andere voorgestelde oplossingen zouden voor ens na- deeliger zyn geweest. De Varkenscentraie heeft reeds haar men- schen in het veld gezonden om nieuwe afzetge bieden voor bacon te zoeken. Echter spreekt het vanzelf, dat de Varkenscentraie niet kan blyven doorgaan met groote hoeveelheden varkens te koopen, zooals in de laatste weken is geschied. geheel, of gróotendeels werden vervuld, zoodat telkens wyziging of aanvulling noodig bleek en spoedig, naast het algemeen program, een „pro gram van actie" voor een vierjarige periode kon worden opgesteld. Toen echter waren hgt niet meer de afgevaar digden. die daarover’beslisten, maar de kiezers door middel hunner organisatie. Kiesvereeni gingen en gewesteiyke bonden hadden zich ver menigvuldigd en in 1904 kwam de Algemeene Bond tot stand, het centraal orgaan onzer or ganisatie. dat namens de party kon optreden Uit dezen Bond is naderhand de tegenwoordige en samenstelling onzer party ge groeid. En wie den toestand en de positie der katholieken als „politieke persooniykheid” ons land van nu vergeiykt met die van een halve eeuw geleden, moet wel zeer worden ge troffen door den machtigen vooruitgang, door de breede ontwikkeling en machts-ontplooilng der Staatsparty op zoo menig gebied, dat in en door de wetgeving werd verkr^gi Het stemt, ondanks de crisis* Ujkheden van dezen tyd tot 'diepe erkenteiyk- held. In 1883 was onze plaats in het openbare leven uiterst bescheiden en konden wy op den gang van zaken slechts een zeer gerlngen in vloed uitoefenen. Thans staan wy er geheel anders voor en het zal enkel van ons-zelven afhangen, of wy in 1933 het verkregene zullen bevestigen en verstevigen. Program en organi satie zyn de twee pylers onzer party. Door deze twee werd onze eenheid behouden en konden wy beantwoorden aan de wisselende etschen van den tyd. De opzet van dr. Schaepman. die tusschen belde een nauw, een onverbrekelijk verband legde, werd door de feiten op overtui gende wyze bevestigd. Maar tevens zal het zaak zyn steeds de voor waarden te handhaven, welke hy reeds in de dagen zyner Proeve voor «en goed program stelde: het moet niet te veel in blzonderheder af dalen; het moet niet te veel willen beloven; en het mag geen dwangbuis worden, noch voor de kiezers, noch voor de gekozenen. „Een pro gram voor katholieke Nederlanders", schreef de doctor in 1883, ..moet ten doel hebben vereeni- ging niet scheiding. Het moet de eenheid moge lyk maken op vasten, breeden grondslag.... Het boeit geen polsen aan elkaar, maar legt de handen ineen." Het is even klaar als dlchteriyk gezegd. Er. men kan van deze karakterlseerende uitspraak zeggen, dat zy na vyftlg Jaren nog niets van haar waarde en trischheid verloren heeft P. 8.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 4