Sinterklaas te Amsterdam I E WAAROM HIJ VERGETEN WERD I I DE l°' Jt hart Slikkerdemikjes voor N Een feestdag jong en oud ons Vol verwachting klopt i Is 9t een yo-yo of een gard? ST. NICOLAAS" Gerri tjes vader i L—J O I ST. NICOLAAS-NUMMER I DE MARSEPEIN ZIJ MOETEN ZICH MET KIJKEN TEVREDEN STELLEN SINT SLAAT GEEN ENKEL PLEKJE OVER Hel u niet alleen de winkelruit, welke deae kleutert van al het schoons scheidt De IVieringermeerpolder wordt door St. Nicolaas niet vergeteii I I I J I I I I niiiniiiiiiiiuiiiiiiiiii Z I De te voren onze voorouders deden; slechts Zijn Sint Nicolaas, hoort man: In Zeeland Elzas ge- Leeuwarden heet het: In fc Zie, DE GENESTE! doortrekken een de anderen het te dru< Al op X p HU mlenëz En 1 bi< lied en geur 'k min dat zoete feest van suiker en likeui Het zielsverkwikkend ijs, de schuim der limonaa' liever dan in druk, mijn naam in chocolade X Is 1 peerd gelijk een eael O heilige man! *k Zal een deuntje voor u lezen breng mij wat dan. Laten Claes rtjk kan: Sinterkloós. goed heilig man! Trek je beste tabberd aan Ryd er meé naar Amsterdam Van Amsterdam naar Spanje Appeltjes van Oranje Peertjes van den hoogen boom X Is van kindjes suikeroom. Dwang om de herinnering aan den kinderheilige uit te wieechen, baatte niet Sinterklaos groot heilig man Trek diene besten tabberd aan. Gank oet rieje Nao X lendje van Plcardië Géi die kleine kinder wat Oèt die groote eine schóp veurt X gat En laot ge dan mei loupe Hoaze en schoon verkoupe Gëf wat. halt wat. tegen X jaor al weer wat. Sinte Niklaas Die speult de baas, w solderke ft 'k er bang foor was, een stuk uit siea schouderke !ro L ipeln of taert" beteekent is een vraag die felost is. Sommigen beweren, dat bastering is van iiiiiiiiiiiiiiiiuHiiiiiiiiiiiiiaintÊ bu hoop De kussens raken uyt, daar is men Heer de schouwt Met de secretaris, siet dat JU de maat ry deaso tocht- la wat houwt. Een vriéndelijke dag, een trouwe Kindervrind Een dag, dien elk van ons heeft liefgehad als kind niet waar? O wél hem, die dat feest Nog altijd meeviert met een kin- derlijken geest.' Wiens hoofd niet al te zeer vervuld is van die schatten Der wijsheid, die, helaas, mijn brein niet kan bevatten. 'k Meen Beursnieuws, politiek en soortgelijke meer. Om, met zijn kind’ren mee, te leven in “t weleer Om dagen lang vooruit de winkels rond te dipalen, aan een „vrijster” nog zijn hart eens op te halen’ f Ik min dien winterdag vol bloemen. - r> Idat ze ranker peerd. De grondstof hiervoor benoodigd ia bet oude amandelbrood, dat In de lang vervlogen tijden der Middeleeuwen onder de hoochtijdgeschenken voorkwam Oude schrijvers maken er melding van zoo ojn. Roemer Visacber in zijn__stame- poppen, waarin hij bet heeft kende marsepeinen' ook-Bfei z'n Maartje van marsepein eigerjiij niet geheel het een verbastering is van Marcl-panes ot Marcus-brooden, die de bakkers voorheen ter eere van St Marcus en ter gedachtenis aan een hongersnood in 1438 bakten, toen in genoemd Jaar een brood ter grootte van een et voor een gulden werd verkocht. Anderen evenwel beweren, dat marsepein af stamt van marzapane, dicht op elkaar geperst amandelbrood Hoe het ook zijn moge, het ia zeker dat oud tijds het marsepein altjjd den vorm had van een hart, waarbij op de effen wltsulkeren op pervlakte allerlei gekleurde figuurtjes waren aangebracht, meestal de liefde symbollseerend, welke een jonkman zijn .Jiefste sulkerdeprye" toedroeg en welke bij ultte door haai met een groeten hyllcmaker en marsepeinen herte op Sinterklaas te vereeren. volk. Nu is X de goede heilige, die de kinderen beloont of bestraft voor hun braafheid of voor bun ondeugden. Is de avond vóór bet feest eindelijk aan gebroken. dan zetten de kinderen hun schoen of klomp, of hangen, zooals in Vlaanderen op vele plaatsen, hunne kous in den scho rsteen. doch vergeten nooit daar wat paardenvoer. als hooi, rapen, wortelen, of brood bU te voe gen voor X rijdier. We spraken daar vu Vlaanderen, en mogen hier niet vergeten bij te voegen het typische rijm, dat te Brugge voor het paard of ezel ge zongen wordt: Kousen en schoenen staan te pronken, al aan den heerd, de kinderen slapen daar komt een ïoetsms ^paagt in Wat Eenlge jaren later, toen Gerritje als een Ger rit was geworden, was de toestand nog onver anderd en hadden vooral zijn broertjes veel leed bij het zien van zooveel geluk bij anderen en zooveel armoede bij hen. Maar nu wirt<hU. waarom Sint Nicolaas hem reeds enkele malen vergeten had. Het was sinda vader dronk, sinds den tijd, dat armoede in hun woning was gekomen, sinds den tijd, dat ko- nlng Alcohol over zijn vader regeerde. De drank was de schuld van alles. De drank was bet. die al hun vreugde ont- nam. En in zjjn hart kwam een haat op voor datgene, wat de oorzaak van zooveel ellende en droefheid was geweest, de oorzaak, dat Sint I Nicolaas hem nog steeds vergat en in stilte maakte hij het plechtig voornemen, nooit cent druppel alcohol te drinken. r zullen weinig feestdagen het geheele jaar door zóó druk besproken en gevierd worden als de algemeen bekende Sinter klaasdag Maar wjj gelooven ook. dat er voor geen enkele figuur zóóveel geschreven is. waar en onwaar, gegist en gemist, opgehemeld en afgebroken, als over dezen meest populairen heiligen man. Wanneer we al dat commen taar samenvatten of ontleden, ot ook schrij vers aantreffen, die eenvoudig de slot conclusie trekken door te zeggen, dat men ten onrechte den oorsprong van dezen dag moest zoeken in den door de Room«che Kerk als heilige vereerden Nicolaas. dan voelt men sch gedrongen den historischen ondergrond op te diepen, ten einde meer klaarhe.d aan X licht te brengen. En ofschodti de Heeren van den gerechte te Amsterdam in de 17e eeuw bij wijze eener „keuze'' aan bovenStaanffeh pöpidairen volks heilige den oorlog hadden verklaard met uit te vaardigen, dat „tot voorkommingtie van alle disordren en omme de jeught de super stitiën ende fabulen van het Pausdcm u t het hoofd te brengen", hebben de pruiken wijzen van dien tijd toch niet kunnen be letten. dat het gezellige kinderfeest op dezen naamdag <6 Dec.) thans nog door^geheel Neder land zich nog steeds van geslacht tot geslacht voortplant. En moge ook al eens in jaren van rampspoed en malaise wat minder glans over het feest liggen, nooit is het teheel nagelaten. Want als de bepaalde dag is aan gebroken. zal zich steeds overal blijven eenigen groot en klein van ■tand, ten einde te deelen in dit feest. De Katholieke Nederlander I huis gedragen. Overheid en kerkeraad hebben (meestal uitgesproken „koekdënang”)gew M hun ijveren tegen deze „paapsche superstitiën" peperkoek, speculaas, pepeimoppen, ringen en gestaakt. O, als de ouderling Wallch Sieuwertz letters van koek, enz schijnen aan het viucht- zijn oogen nog eens kon opened, hoe «ouden baarheidstijdperk te herinneren. dan de woorden van zijn lippen rollen: In Vlaanderen spreekt men nog veel van een zoogenaamden „heilig- of huwelijkstnaker". Deze koek gedenkt het feit, dat de heilige een bruidschat schonk aan drie maagden, die be stemd waren om als slavinnen verkocht te worden door hun vader, en daardoor een deftig huwelijk konden aangaan. Op dit feit steunt het gebruikt om harten van suiker of marse- pein aan te bieden. In de huisgezinnen, ook in de scholen, komt ver- allen rang en de viering van echter danig teleurgesteld en op den morgen, dat overal vreugde heerschte en plejzler werd gemaakt, overal werd gezongen en danklledjca aan Sint Nicolaas werden gebracht, heerschte hier droefheid. En wanneer Gerritje aan zijn moeder vroeg, waarom St. Nicolaas hem had overgeslagen, kwam er een paar tranen bU moeder te voorschijn en van verdriet kon zij niets uitbrengen. Vooral, onfdat Gerritje maar niet begrijpen kon, waarom de goede Sint hem vergeten had. was hU droevig gestemd. Op school had leder een cadeautje bij zien, Gerritje kwam met leege handen. En zijn droef heid werd nog groote r bij het zien van al het moois, dat zijn vriendjes gekregen hadden. De onderwijzer bemerkte wel. dat Gerritje niets bij zich had en vroeg hem. of de goede Sint geen cadeautje bij hem gebracht had. ..Neen." zei Gerritje met tranen in de oogen. Hint Nicolaas heeft mij vergeten en ik ben toch altijd braaf geweest." De onderwijzer, die het gezin goed kende, begreep, waarom Sint Nicolaas hem vergeten had en hij kreeg mede lijden met den armen jongen, die toch soo- als hij terecht zei altijd braaf was geweest. Waarom had Sint Nicolaas hem vergeten? Omdat vader te veel van zijn weekgeld aan den drank offerde en moeder nog niet ge noeg had, om behoorlijk met haar gezin rond te springen. De onderwijzer nam zijn maatregelen en toen Gerritje om 12 uur thuis kwam, was Sint Ni colaas ook bij hem geweest en had eenig speel goed met lekremljen gebracht Wat was de jon gen gelukkig; hij had het wel gedacht. Sint Nicolaas kon niet boos op hem zijn. n „De Oude Tijd een boekwerk dat in een zestal afleveringen, van 1869 tot 1874. ver scheen. de beide eerste deelen onder redactie van den heer D. v. d. Keilen Jr. de volgende onder Ipiding van den heer J ter Gouw, vonden wij een opstel van de hand van den heer J. H. Róssing, over de Sinterklaasviering te Amster dam in de zeventiende eeuw Wij nemen het hier zoo goed ala ongewijzigd over. Bezwaerlijk is een oud gebruik te ontwennen. Dat honderden van jaren ging in zwang; X Gemeene volk laat zelden iets door dwang. Als men by X gemeene volk ook het beschaaf- heiige werk gesteld heeft om de herinnering aan den daarom geeft men op vele plaatsen kinderheilige uit te wlsschen. X heeft niet ge baat In onze beschaafde eeuw vieren wij nog of suikerkoeken in hun tel van gr llige éven vroolijk den Sinterklaasavond als eeuwen en benamingen, en waaraan oud en jong zich te goed doet, zooals koeke-mannen Jnommerie ende narrerie" van straat binnens of Sinterklaze-mannetjes. koek de Dinant dat? Gerritjes vader was en verdiende Ja. dat was zoo. maar niettegenstaande dat was het voor Ger- jjtjes moeder steeds tobben, om rond te ko- f” men en de mondjes van haar drie lievelingen open te houden. En waarom? Omdat vader nog niet de helft van zijn weekgeld thuisbrac it. De ‘grootste helft van zijn verdiensten ging naar de kroeg. In de kroeg was hij 'thuis. Maar had Gerritje dan geen verlanglijstje? O Ja. evenals ieder kind. Maar Gerritje durf de z(jn verlangens niet kenbaar maken, omdat moeder hem er reeds eenigszlns op had voor bereid. dat Sint Nicolaas dit jaar hun deur wel voorbij zou gaan. Begrijpen deed hij echter niet, waarom de goede Sint, die thans reeds btj velen een suikerbeestje had gebracht en bij hem nog niet, hem geheel zou vergeten. En 5 December brak aan. Men was aan den vooravond van het groote feest. Des avonds werden de klompjes gezet. gevuld met een lekker hapje voor den schimmel. En bij het naar bed gaan werd nog eens aan den schoor steen geroepen, wat de goede Sint dien nacht moest brengen, hij zou het eens vergeten kun nen hebben. En vol blijde verwachting kropen de kleintjes onder de wol. De andere morgen, de Bt. Nicolaasmorgen. brak aan. En met een weinig hoop zocht ook Gerritje naar iets, wat er niet was. HU werd UHMHIIIHHIIIHI ovember liep reeds ten einde. De dag die door honderden kinderen in bet stadje B. al weken verbeidt werd. De dag. waarop de goede Sint met zijn trouwen knecht aan al zijn vriendjes een bezoek zou brengen en daarbij zooveel mogelijk aan hun verlangens tegemoet zou komen, naderde Bij de velen, die de gevraagde cadeautjes op- somden, stond een jongetje, dat wel genoot bu het hooren van dat vele, maar geheel niet over zjjn verlanglijstje sprak. Het was Gerritje die in het bouwvallige huisje in het straatje achter de school woonde. Hij werd echter niet opgemerkt door den on derwijzer, omdat hadden. Bij Gerritje thuis had men het niet te breed, men kon het hem aanzien. Zijn kleeren: het was 'n versleteh plunje, die door lappen bij el kaar werd gehou den. Maar hoe kwam toch een knappe timmerman toch een'flink weekgeld? ters en speelgoed uitdeelen. Hier wordt hij vergezeld van een knecht Pieter. Zwarte Pieter of Pieterman, in Vlaanderen ook al Nicodemus. (In de Rijnprovincie „Hans Muff" en In den koesterden. Elzas .Hans Trapp", meestal met zwart ge- x lz de 5e December even voor den middag, verfd aangezichti Elders weer door een engel. Op den Dam heerscht een aangename leven die het goede en brave, geschreven in een dlgheid. Eensklaps wordt aller aandacht boek, draagt en aan het heels huisgezin voor- trokken naar het oude stadhuis; want de ,3te- leest. Beurtelings komen dan de kinderen bij kloek die luyt.” hem. worden geprezen of berispt. ontvangen hun deel van het goede, en een zegen (d. L een kruisje) van den heiligen man. Ondeugende kinderen worden wel eens be giftigd met «en re ode Sint Nicolaas dan meestal gekleed in witte albe, met langen koormantel. een bisschops muts op X hoofd en een kromstaf in de hand. Omdat hij een ouderling is, draagt hij daarbij begrijpelijkerwijze grijze haren en een witten baard, en is niet zelden gezeten op een moolen schimmel. Ten slotte willen we nog vermelden, dat Sint Nicolaas in Zwitserland eeh opgesmukt boompje draagt, en in Hamburg vroeger een groen takje En dat te MAhren in Oostenrijk op den vooravond van Sinterklaas boeren knapen met zweepen de velden om de groeikracht te bevorderen. Men moge dus de Sinterklaas-viering be schouwen hoe men wil. dit staat toch wel vast, dat de deugden en de levenswandel van dezen heilige aanleiding hebben gegeven tot het feit, dat Sinterklaas’ patroonsdag. 6 December over de geheele christelijke wereld het voornaam ste schenkingsleest is geworden. De schout Willem van der Does, burgemees ter Bartholt Cromhout, de schepenen Joris Jo- hss. en Jacob Gerritz. Holng verschijnen ter pule om een willekeur af te kondigen. Door al het gewoel en gejoel, ontevreden gemompel en 1 lulde teekener van afkeuring kunnen wU den I inhoud niet verstaan. Doch geen nood, wij plaats nemen op de bierbank bij Claesz., waard in „het Palmboomken", daar zul len we er meer van hooren Al spoedig verne- I men wij, dat verboden is. om. als verleden jaar. op den Dam en elders eetbare of andere waren te verkoopen. Aan niemand, wie ook. zal het toe gestaan worden Wie zich hiertegen verzet, diens waren zal men In beslag nemen of hem een boete van dertig stuivers opleggen. Zelfs Is X niet geoorloofd, morgen bij den dag ze openluk over straat te dragen of thuis te brengen; tenzij men zich een geluke boete wil getroosten. En als ge denkt dat dit verbod niet op uw kinderen of dienstboden van toepassing is. vergist ge u; ouders zjjn voor hün kinderen, en meesters en vrouwen voor hun dienstboden aansprakelijk. Juist in het belang der eersten is deze wille keur afgekondigd De burgervaders hebben be grepen. dat de verkoop van .slikkerdemikjes" en „klaasjes" strekt „om de jonge jeugd, die in alle godzaligheid en oprechte waarheid dient op gevoed te worden, door het wijsmaken, dat de geschenken hun door Sinterklaas zelf gegeven worden, van Gods heilig woord af te leiden en hun de oude pauselijke en bjjgeloovige fa belen Indachtig te maken, welke in alle welbe stuurde gereformeerde republieken, landen en steden niet geduld dienen.” Hoe streng dit verbod ook was. het heeft niet veel uitgewerkt. Telkens en telkens heeft men X moeten vernieuwen. te voeren, en hoe hij hem beval deze lading naar Myra te brengen De schippers ook denken nog steeds aan de bijzondere be scherming van den heilige, omdat zij tijdens een vreeselijken storen bevrijd bleven van ondergang De winkeliers in snuisterijen en aanverwante artikelen verkozen hem tot patroon, omdat zjj gewoonlijk vóór zijn feest dag zulk goede zaken maakten. De handen reizigers beschouwen hem als hun bescherm heilige. omdat hem op zijne groote en her haalde reizen van Spanje overal naar elders nergens een ongeval overkwam. In Vlaanderen zijn er plaatsen. waar alle neringdoenden, wier patroon hU is. des morgens in de kerk aanwezig zün om de H Mis bjj te wonen Daar gaat dan een processie rond door de kerk, waarin het borstbeeld van den heilige gedra gen wordt. Maar vooral toch is Sint Nicolaas bekend als kindervriend. Dat is gemakkelijk op te maken uit de tallooze rijmpjes, die de kinde ren overal voor en na zijn feest zingen Zoo klinken' b.v. de volgende liedjes: Te Venlo: En Sinterklaos zie përd Deh hét ’ne kwaoje voot En as we das veur béjt Dan wuurd dé uk weer good weet dan. dat de groote Sint, die eens bisschep van Myra in Klem-Aziè was, vooral (^tmuntte door ds deugden van liefdadigheid en kindermin. En ook weet men. dat hjj geleefd heeft in de 4e eeuw na Christus. Uit de deugden der heiligen vloeide steeds voort, dat eent christelijke menschen deze heiligen tot be schermer namen. En zoo kozen ook vele ambachten en neringen den bissebop Nicolaas tot patroon, en we zullen daarvoor de be wijzen gemakkelijk kunnen aanvoeren. O. m. vereeren de kooplieden in oude kleeren nog steeds den ootmoedigen godsdienaar. die zelfs na zijne verheffing tot bisschop nog altijd ■Un grove pij bleef dragen om al wat hu aan nieuw bezat. aan den arme uit te deelen. De graanhandelaars bleven indachtig, hoe oe heilige, tijdens een hongersnood, aan een schipper van Sicilië verscheen, die zich voor bereidde om een lading tarwe naar Spanje Den Sden December 1838 publiceerde het stadsbestuur een nieuwe keur. De vrooHJkhetd en uitgelaten vreugde was te ver gegaan, om er geen paal en perk aan te stellen. De toeloop van volk uit alle hoeken der stad, zelfs „uyt huysen met pesten geïnfecteerd” moest tegen gegaan. Hiertoe was het noodlg. dat de middel lijke oorzaak verwijderd werd. Daarom verboden burgemeesteren en schepenen het staan met kramen of kruiwagens op den Vijgendam, om poppengoed, snoeperijen en andere eetbare wa ren te verkoopen. Ook Inochten de bewoners van den Dam. van „de Oansoort. de Nes” en eenlge andere straten, hun pothuizen, „veynster- wlnkels" en stoepen aan niemand voor dat loei verhuren of leenen. wilden zij niet door 'zHee- ren dienaars of de provoosten der Aalmoezeniers zichsjn boete van vijf en twintig gulden op gelegd zien; terwUl den verkoopers hun waren ontnomen en In X Weeshuis der stad gebracht zouden worden. Dit alles geschiedde weder orr de Jeugd de superstitiën en fabelen van X paus dom uit het hoofd te zetten Maar X hielp niets de Amsterdammers hadden Sinterklaas te liet om zich hieraan te storen. Zü moesten zijr naamdag op vroolUke en luidruchtige w.ize vie ren. Of er ook al eenlge vechtpartijen voorvielen en vele dieven zich onder den mengden, daar stoorden zij zich niet aan; vee liever een paar slagen ontvangen en /an beurt en goed beroofd dan het oude gebruik verzaakt Burgemeesteren hebben dan ook deze keur jaar lüks met kleine wijziging tot 1709 moeten at kondigen, toen zij begrepen dat het beter wa te zwjjgen. Het kan ook ztjn. dat de predikante’ hen toen niet meer daartoe aanspoorden. Ieder jaar toch, in de laatste week van N- vember. legtfen de Eerwaarden een bezoek ii. burgemeesters kamer af om de Edel-Achtbarei te „begroeten met verzoek „de -:perstltleu« insolentlën en groote exhorbitantiën. afgodlscne abuyzen en stouticheden”. die op ..St. Nicolai dach” en -avond plegen te geschieden, tegen te gaan en „redres in de ydelheden van genoem den dach en avond" te nemen Doorgaans ont vingen de wereldlUke hesren de geestelijke met voorkomendheid en betuigden hun. os in 1657 dat. zij insgelijks .met droefheyt hadden geslen dattet erger was geweest als voor desen.” In 1661 smaakte Domlnus Clerquius het noegen. dat de kramen, welke op den VUgen dam, niettegenstaande het bekende plakkaat opgeslagen waren, op bevel der Heeren van lm. gerechte werden omver 'geworpen. Het volgend jaar was de ontvangst van predikant en ouder ling minder hartelijk. Burgemeesteren ant woordden op de plechtige „begroeting", dat zu net zeer goed vonden dat de kerkelijken sorg droegen „voor het geene dient tot de meeste stick tinge der gemeynte", maar dat de predi kanten aan HEd. Achtb. moesten overlaten „welke voorzorgen men zoude nemen, als na de geleegentheyt van haren stadt gevoechiick kan geschieden Jaar aan jaar vinden wij bet gebrachte be zoek upgeteekend. In 1673 legde men daarbi, vooral nadruk op de „bijzondere bekommer- lycke tUden", in 1674, dat de Klaasdag op der. gewonen maandelUkschen bededag, en in 1688 dat die op Zondag viel. Lat^r schUnen deze be groetingen opgehouden te hebben, evenals het uitvaardigen der plakkaten; wat dan ook eigenlijk het verstandigst waa. ■Die sulex doer, en versteen nog niet wat van de waere Religie lls. ende bewUsen Godt weynich dangbaerheyt, dat hU se uyt de duyternisse des Pausdoms, ende uyt de schrickelUcke afgodene verlost heeft.” Aldus sprak deze strijder voor de nieuwe leer in 1604, een tUd waarin men alles wat aan den ouden Katholieken godsdienst herinnerde, trachtte uit te roeien. Met leede oogen zagen niet alleen de pre- SinterkJaas op vele plaatsen persoonlUk let- dlkanten. maar ook de stadsbestuurders, dat vele oude gebruiken nog in zwang waren. En als wij ons In 1613 verplaatsen, kunnen wij hooren. welke meenlng zu over het Sinterklaasfeest te zien Hun vorm ook heeft vaak een legen- I darischen oorsprong Laten we ze eens de revue passeeren. voor zoover wü hunne be- I de voegt, zijn deze verzen van Klaas Bruin namingen kennen De b szchoppelUke stad Mvra 1 volkomen op het Sinterklaasfeest van toepas- llgt aan zee; en menigmaal heeft de heilige sing. Wat voor .dwang" men Jaren her In X bisschop de zeevarenden behouden bij 1 stormen, nog scheepjes van suiker of marsepein; peper- vormen Meestal worden die liedjes door de kinde ren gezongEo. vóór X naar bed gaan. Zoo zoudsn we van alle provinciën de kinderliedjes kunnen opgeven. doch vreezen dan te veel ruimte te moeten Innemen. En wanneer dan 's anderendaags al vóór X krieken van den dag. de kinderen uit hunne bedjes komen, om al de lekkernijen en het speelgoed tg zien, dat de goede Sint in schoen tjes. klompjes en bordjes heeft gelegd. dan „Danke De folklorische geschiedenis Is hier aan al. wat de goede Sint brengen behalve de groote verscheidenheid van speel goed. als- poppen, winkel- en keukengerief. soldatentuig. bouw- en blokdoozen. vierv et ge huisdieren. spoor- en andere wagens enz hebbeii we In de snoeperijen iets eigenaardigs klinkt het luidkeels door de hulzen: SlnterkleuskeDanke SinterklAos!" Alhoewel het Sint Nlcolaasfeest een echt christelijk feest is, zijn er andere gebruiken van den Wodansrit der Germanen door ge mengd (vergel ook den H. Martinus van 11 Nov.). Toen reed Wodan op zijn paard d-or X luchtruim, en beloonde ot bestrafte net

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 9