I
Met de „P. C. Hooft” het zeegat uit
I
Onze eiereti-export ernstig bedreigd
De salariskorting
der ambtenaren
Stervend IJmuiden
RADIO-PROGRAMMA
VOOR DE LAATSTE MAAL
Door het Duitsche
invoerrecht
VRIJDAG 16 DECEMBER
Vertrek in den mist
Ontslag aan gezanten
WERKVERSCHAFFING
Audiëntie by Minister Ruys
Tweede korting teruggenomen
GELUIDSPROEVEN
NEDERLANDSCHE BANK
De ontploffingen te Oidebroek
Een laatste verzet
Voorbijgaande schepen
BEKRACHTIG1NGSONTWERP
Groote ongerustheid
Besteller gearresteerd
Ontstemming
Vaarwel P. C.
VRACHTAUTO TEGEN BOOÜ
V ooruitzichten I
Honderdjarige overleden
Het wrak losgeraakt
Sleepwerk keurig
volbracht
Gaat de Duitsche markt verloren,
dan wordt deze tak van
export volkomen
vernietigd
DE LOONSVERLAGING BIJ DE
FIRMA VAN HEEK
DE POSTDIEFSTAL TE
WINSCHOTEN
Geen verhoogd premie-
verhaal
Gewijzigd regeeringsvoorstel in de
Centrale Commissie voor Ge
organiseerd Overleg
aangenomen
Krachtig protest uit Velsen
tegen het antwoord van
Minister Verschuur
Dertig uur na het afscheid van
Amsterdam, lag het wrak by
den slooper te Pernis
Plan onbeantwoord
gelaten
Te Potsdam geregistreerd
De contingenteering van
draad gloeilampen
Somber en onheilspellend
Dd bestuurder op alag gedood
Zaterdag 17 Dec. 1932
Wachten en wachten!
gen
van
zee,"
19
de
voor
OP
WtJ
Later meldt men ons nog het volgende:
8t
sün
„’Verdelzd schip!
.Vaarwel dan
■en verslaggever schrijft ons aan boord
de sleepboot „Drente” dd. 15 December:
Het wrak van de „F. C. Hoort” 1« nog steeds
niet veilig in de haven van Pernls binnenga-
onze
en
De marechaussee te Winschoten heeft naar
aanleiding van den postdlefstal van 30.000
aangehouden een gehuwden besteller.
De werkgevers- en werknemersorganisaties uit
het bouwbedrijf werden Donderdag door den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken ontvangen om
te beraadslagen over de bezwaren, welke verbon
den zijn aan de wijze, waarop op het oogehblik
werken in werkverschaffing worden uitgevoerd,
alsmede over den omvang daarvan.
Over het verloop dezer conferentie kon men ons
nog geen inlichtingen verschaffen.
st
tn
t«
ei
le
d<
wrak bevonden, ware de gedachte aan dit schip
des doods zelfs min of meer luguber.
drie
Wij
om
te
De Regeerlng heeft tot deze tempering van de
door haar aanvankelijk voorgenomen korting
slechts besloten, omdat, naar haar gebleken is,
op deze wijze overeenstemming verkregen zal
worden met de groote meerderheid van de in de
Centrale Commissie voor Georganiseerd Over
leg vertegenwoordigde organisaties, en het haar
een groot belang schijnt, dat een reëel overleg
met de zich van haar verantwoordelijkheid be
wuste Centrale Commissie ditmaal tot een posi
tief resultaat leidt.
Zooals in de voorafgaande mededeeling be
sloten ligt, zal de Regeerlng derhalve de be
voegdheid tot een verhoogd premleverhaal. haar
In de aanhangige wijziging der Pensioenwet ge
geven, ongebruikt laten.
Met de grootst mogelüke meerderheid besloot
de Centrale Commissie met dit gewijzigd Re-
geeringsvoorstel In te stemmen.
pi
ni
st
ot
rt
st
lie
wij
tot
Wjj gaan en komen nim
mer weer,”
O. Hooft, verwacht een
anderen Hoer."
Na verschillende in de Centrale Commissie
voor Georganiseerd Overleg vertegenwoordigde
organisaties gehoord te hebben, meent de Re-
geering haar In de millloenennota aangekon-
dlgde voornemens aldus te moeten wijzigen,
dat de verhooging van den aftrek voor onge-
huwden van 3 tot 5 pet. komt te vervallen en dat
de tijdelijke salariskorting, met 1 Maart 1932 In
gevoerd, in dien zin wordt verhoogd, dat voor
ongehuwden 5 pet. en voor gehuwden 4 pet. méér
zal worden gekort dan in de geldende regeling.
De besparing op de uitgaven hierdoor te verkrij
gen Wordt nader geraamd op 113 millioen.
Dit bedrag komt derhalve naast de 7 millioen
’s jaars, welke bespaard werden door de sinds
1 Maart 1932 vlgeerende regeling. De nieuwe kor
ting zal Ingaan 1 Januari 1933 en zal. doordat
zU tot stand komt in den vorm van een verhoo
ging der bestaande korting, geldigheidsduur heb
ben tot 1 Maart 1935.
In de op Donderdag gehouden vergadering van
de Centrale Commissie voor Georganiseerd Over
leg in Ambtenarenzaken las de voorzitter de
volgende Regeeringsverklaring voor:
ve
Ia
Hl
mi
na
hc
zü
1
rei
ke
ne
hj
re
pr
mi
pl
tu
st<
va
sh
m
dl
De schuld ligt niet bij den Minister, want die
kan niet van alles op de hoogte zijn. Hij wordt
verkeerd geadviseerd, door het hoofd van de af-
deeling Vlsscherjj. Van die zijde is steeds tegen
werking ondervonden en de onheilen over Umui-
den zullen nog grooter worden, wanneer aan M
noodlottig drijven van dezen regeerings-smbte-
naar (Geroep: Brouwer!) geen paal en pert
wordt gesteld. IJmuiden verdient een beten
behandeling!
Na deze rede van den voorzitter klonk er
den Raad een krachtig applaus.
VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN
VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KA
THOLIEKEN RADIOGIDS
Te Nijmegen is overleden de oudste inwoon
ster der stad, de weduwe W. Jansen-Bouw-
meester, die dezen zomer onder veel belanstel-
ling haar honderdsten verjaardag mocht vieren
Wegens verandering van de diensten, waarin
zij werkzaam zijn, is onder dank voor de aan
H. M de Koningin en aan den lande bewezen
diensten, eervol ontslag verleend aan de vol
gende buitengewone gezanten en gevolmachtigde
ministers: C. D. Schuller tot Peursum, te Athene;
mr. J. E. H. baron Mlchlels van Verduynen, e
Weenen; W. B. Engelbrecht, te Warschau; mr.
J. D. van Ketwich Verschuer, te Angora en O.
H. W. M. ridder Huyssen van Kattendijke. te
Lissabon.
Spr. erkende de groote moeilijkheden, waarmee
de Minister te kampen heeft, waarbij nog komt
de crltiek op zijn beleid. Het zal hiermede gun
als met Minister Posthuma. van wien men tegen
woordig zegt, dat hij er ons aardig doorheen
geholpen heeft. Ook van Minister Verschuur ui
de historicus dat zeggen, maar dan met uit
zondering van IJmuiden.
Gedurende een reeks van jaren werd onge
veer driekwart gedeelte van onzen jaaxlijkschen
eierenexport door Duitschland afgenomen.
Gaat de Duitsche markt verloren, zoo zal vol
komen vernietiging van den Nederlandschen
eieren-export met overeenkomstigen terugslag
op de eierenproductie hiervan het onafwend
baar gevolg zijn.
was gestooten is het later bij het binnenkomen
van de haven aan den grond gegaan.
De kop ligt thans aan de haveïi, het achter
schip zit 35 Meter op de rivier. Voor de scheep
vaart echter was dit niet hinderlijk. Heden
ochtend vroeg zal men trachten het schip met
eenige sleepbooten los te trekken.
POTSDAM, 15 Dec. (V.D.). De twee ontplof
fingen te Oidebroek, die daar ten behoeve van
de internationale geluldvoortplantingsproeven
zijn geschied, konden beide door het observa
torium te Potsdam geregistreerd worden. Het
onderzoek naar de resultaten var de proef
neming duurt nog eenige dagen voort en waar
schijnlijk zullen de resultaten daarvan niet
voor Maandag as. bekend zijn.
Het onderzoek zal ook aantoonen of het ge
lukt is de ontploffingen van de veel grootere
ladingen op Nova Zembla te registreeren.
en klauterde
naar den
Het antwoord is ook tn strijd met de wak
heid. De Minister zei, dat elke aanwijzing dB-
trent een vorm van steunverleening ontbreekt.
Spr. zelf heeft een uitgewerkt plan ingedieui
waarin niet om geld werd gevraagd, maar om
regeeringsmaatregelen, en waarin ook de mid
delen werden aangegeven voor een verhoogd
vischverbrulk in eigen land
Onder leiding van den opperwachtmeester
Brandt heeft een sterke politiemacht een inval
gedaan ten huize van den hulpbesteller van de
8. aan het Omsnijdingskanaal. Bfj het onder
zoek werd de politie geassisteerd door twee
vrouwen, hetgeen vooral bij de nieuwsgierige
menigte, die tot eenige honderden personen
was aangegroeid, stof gaf tot allerlei bespre
kingen, vooral omdat ook bü de verdwijning
van 1000 ten postkantore in t begin van dit
jaar, een eerste huiszoeking bij dezen hulp
besteller is verricht, misschien tengevolge van
het feit, dat, als hij mede in dienst was. telkens
ongeregeldheden ten postkantore zijn ge
constateerd.
Na een langdurig onderzoek heeft deze inval
geen resultaat opgeleverd.
Vermoedelijk zullen nog meer huiszoekingen
worden gedaan.
Toen de „P. C. Hoort” vastgevaren was, heeft
men het wrak met een staaldraad op den wal
vastgelegd om het hedenochtend vlot te sleepen.
Hét schip is echter gaan werken en om hall
tien in den avond is de staaldraad afgeknapt.
De „F. C. Hooft” is daarop de rivier afgeweven
en een paar KM. is het schip in de richting
van de zeë gevaren. Wonder boven wonder
hebben er geen aanvaringen plaats gehad. De
sleepboot „Drente” van Wijsmuller een van
de booten die het wrak van IJmuiden naar
Rotterdam gebracht had lag op de rivier
voor anker. De „Drente” is daarop naar het
wrak gevaren en men slaagde er in er een trOe
op vast te leggen. Daarna heeft men het anker
van de „P. C. Hooft” laten vallen. Het wrak
ligt thans met in de nabijheid de „Drente”
en nog eenige andere ter hulp gekomen sleep
booten. ter hoogte van Vlaardlngen. Heden
ochtend vroeg zal men opnieuw trachten het
wrak in de sloopershaven binnen te brengen.
Donderdag werd een conferentie gehouden
tusschen het bestuur van de Fabrikantenveree-
nlging te Enschede en de vertegenwoordigers
van de textielarbeldersbonden „De Eendracht”.
,.St. Lambertus” en „Unitas” over de voorgeno
men twee maal 5 pet. loonsverlaging bij de fir
ma Van Heek en Co.
Namens de firma werd medegedeeld, dat deze
de eerste loonsverlaging van 5 pet. ingaan
de 19 Dec. handhaaft, maar dat zij terugkomt
op haar aanvankelijk besluit de tweede loons
verlaging van 5 pct. op 1 Febr. te laten ingaan.
Zij zal nader overwegen, of. en zoo ja wanneer,
eventueel deze aangekondigde tweede loons
verlaging van 5 pet. zal ingaan.
Hierover zullen de arbeidersorganisaties met
haar leden vergaderen.
Bü K.B. is met Ingang van 15 Januari 1933 aan
den heer mr. G. H. M. Delprat op zijn verzoek
eervol ontslag verleend als directeur-secretaris
der Nederlandsche Bank, onder dankbetuiging
voor de vele diensten, door hem in die functie
bewezen.
Bij de Tweede Kamer is thans Ingediend
het bekrachtigingsontwerp betreffende het coo-
tlngenteeringsbeslult ten aanzien van gM*"
lampen.
De Minister zegt ter toelichting o. m. dat
den aanvang van dit jaar door een sant»*
gloeilampenfabrieken hier te lande tot de re
geering het verzoek is gedaan om over te 4»*“
Hier volgt dan ons afscheid, nu voorgoed, van
het schip, dat ons weken lang zooveel werk had
bezorgd. Onze taak was geëindigd. Geen letter
meer zullen wij er aan wijden. De laatste ban
den tusschen Amsterdam en het rampzalig
schip waren verbroken. Rotterdam maakt zich
thans op, om het wrak te veroveren, totdat uit-
elndeUJk de hamers en steekvlammen der Bloo
pers hun triesten arbeid beginnen.
En zoo konden wij het dus bij dit laatste vis
A vis Vondel met een kleine variatie nazeggen:
Ingevolge de overeenkomst der meestbegun-
stiging, bedroeg het invoerrecht van Holland-
sche eieren in Duitschland 5 RM per 100 K.G.
op basis van het handelsverdrag tusschen
Duitschland en Zuid-Slavlë. op 8 October 1927
gesloten. Dit verdrag is inmiddels opgezegd.
Tenzij voor dien datum eenlg ander land met
Duitschland een lager tarief overeenkomt,
treedt vanaf 7 Maart 1933 het autonome in
voerrecht op eieren in Duitschland in werking,
hetgeen 30 RM. per 100 K.G. bedraagt. Duitsche
perspublicaties vermeldden inmiddels dat het
Rükskabinet zou hebban besloten, dit autonome
recht nog te verhoogen tot 50 RM per 100 K.G
Zelfs zjjn geruchten in omloop waarbij een
verhooging tot 100 RM. in het vooruitzicht
wordt gesteld.
Een verhooging van het invoerrecht tot 50
RM. beteekent een belasting van f 1.80 A f ISO
per 100 eieren (bijna 2 cents per el!), hetgeen
Na met cijfers aangetoond te hebben, dat
onze eieren-export een landsbelang van groote
beteekenls is en wegkwijnlng van dezen tak
van export belangrijke vermindering van onze
volkswelvaart beteekent en speciaal ten platte-
lande verarming en werkloosheid zal doen toe
nemen, vraagt de Ned. Industrie en Handels-
raad voor Land- en Tuinbouw:
Moet Nederland zich dit alles laten welge
vallen en lijdelijk toezien hoe een groep van
Duitsche agrariërs „rücksichtslos” slechts hun
eigen belangen voorstaan? Is in Duitschland
dan elk gezond verstand zoek, waar een zoo
sterk doorgedreven protectionisme een „volks-
voedsel” buiten bereik doet plaatsen der nor
male beurzen en practisch tot luxe middel doet
promoveeren? Is men in Duitschland nog. steeds
blind voor het feit dat vermindering van in
voer onherroepelijk overeenkomstige verminde
ring van uitvoer tengevolge heeft?
De lichten gloeiden nu op. De sleepbooten
voerden elk drie toplichten, de voorgeschreven
bak- en rtuurboordlichten en achter bij den tros
den sterke schijnwerper. Op de „Hooft” zagen wij
langen tijd niets meer dan een groen lichtje aan
Stuurboord, later ook de roode toplichten
„Wjj kunnen niet manoeuvreeren". Ook een wit
dwaallichtje gleed af en toe langs de donkere
contouren van het wrak. Dan liep er iemand
een lamp over de onherbergzame dekken.
Wjj bleven op de teug voorloopig. Veel was er
niet te zien. Wij hoorden het boegwater zuch
ten, de wind zoog ons om de ooren, verder niets
dan het eentonig stampen der machines. Om
half zes aan stuurboord fluitsignalen: de „Mar-
pix van St. Aldegonde” passeerde zonder dat
wij echter ook maar één glimp te zien kregen.
Om half zeven een groot passagiersschip aan
bakboord. Stralend met duiaend lichtjes schoof
het ons langzaam voorbij. Er stond niet veel
zee en heel licht deinde ons schip. Voor zee
ziekte was niet veel gevaar, trouwens de kok
van de „Drenthe”, die de halve wereld heeft
bevaren en heel wat te vertellen weet, zorgde
voor cos op waarlijk voorbeeldige wijze. Thee,
koffie, brood, vleeech, soep en zelfs een appel
als dessert. Het werd ons mild toebedeeld. Een
voile maag is nu eenmaal het beste behoed
middel tegen zeeziekte.
Gisterochtend vroeg hebben onder de ge
meente Oidebroek de proefnemingen plaats ge
had met de ontploffingen ter bestudeering van
de voortplanting van het geluid tot in zeer
hooge lagen der atmosfeer. Er hadden vier ont
ploffingen plaats, telkens van 300 K.G. ontplof-
fingsmiddel.
Het geluld der ontploffingen was te Oidebroek
niet bijzonder sterk; men had den indruk, dat
er kanonschoten werden gelost. Te Wezep was
het geluld krachtiger en werd het als gedreun
waargenomen.
Omtrent de wetenschappelijke resultaten kon
den wij nog geen inlichtingen verkrijgen.
De Nederlandsche Industrie- en Handels-
raad voor Land- en Tuinbouw meldt ons:
Onze eierenexport en de daaraan onafscheide
lijk verbonden Nederlandsche pluimveehouderij
staan opnieuw in een teeken van zorg! De
slechte economische verhoudingen, deviezenbe
perking. contlngenteeringsmaatregelen en an
dere ongunstige invloeden, waaronder deze tak
van handel en bedrijf het afgeloopen jaar
reeds zoo zwaar te lijden had dat de Regeerlng
zich tot steunmaatregelen gedwongen zag,
schijnen slechts een voorspel te zijn geweest
van de werkelijke catastrophe die thans te
wachten staat.
Tijdens de behandeling van de gemeentete.
grooting van Velsen heeft de burgemeester die
gemeente, de heer F. L. J. e. Rambonnet, Don.
derdagmiddag een ernstig protest laten hoorei
tegen het antwoord, dat Minister Verschuur heeft
gegeven aan de Kamerleden, die voor hulp ut
het visscherijbedrijf te IJmuiden hadden gepleit
De burgemeester herinnerde allereerst au
hetgeen over den toestand in het visscherij
bedrijf te doen is geweest, en aan het rappen,
dat hijzelf aan den Minister heeft ter hand ge
steld. Van dat rapport is niets meer geboord.
Thans, nu de belangen van tientallen reedon,
vele vischhandelaren en honderden arbeiden,
zoowel te land als te zee op het spel staan
krijgt men als apotheose het antwoord van den
Minister, die van deze ernstige zaak een grap
maakt en den toestand van IJmuiden vergeitjh
met die van een stervenden held in de opera.
Wanneer spr. den droev entoestand ziet, waann
de gemeente verkeert en de groote werklooapett
welke er heerscht, dan meende hij ernstig toga
het antwoord vaa den Minister te moeten wo-
testeeren. iS
Zuid-West ten Zuiden koersten wij met een
vaart van 4 mijl per uur. Te kwart over acht
lagen vrij ter hoogte van Schevenlngen, dat is
ruim halfweg en om elf uur 's avonds was de
Waterweg bereikt. De mist bleek inmiddels op
getrokken en het zicht was voor eenlgen tijd
uitermate helder. Duidelijk kon men thans zien,
boe sterk de „Hooft” gierde. Nu eens dreef het
wrak pal achter eins, dan weer schoot het dwars
uit. zoodat men dacht: nu zal hij ons voorbij
varen. Het groote donkere gevaarte, zooals het
daar in bet nachtelijk duister oogénschünlük
vrij én op eigen kracht ronddreef, maakte met
aüa sebeeven mart, zijn slagzij en gehavend sil
houet een on he fispel lenden indruk. Zonder de
Toen de „Hooft”, gekneld in de vier straf
aangehaalde boelen, de pieren van den Hoek
naderde, bekroop ons opnieuw dat gevoel van
weemoed, dat ons reeds bjj het afscheid van
Amsterdam had beklemd. Meer dan ooit voel
den wij thans, hoe daar een brok hoofdstedelijke
glorie zijn roemloozen ondergang tegemoet ging
aan vgeemden.wal. En t was, alsof ook de Hoort”
zelf zich het trieste einde bewust was. Machte
loos rukte het wrak aan de trossen, gierde en
zwaald£ het geboeide lichaam, terwijl de golven
der Noordzee voor het laatst braken en sproei
den langs den verfloozen huid.
Juist voor den ingang van den Waterweg
scheen de „Hoort” nog al zijn krachten te ver
garen om met geweldige inspanning aan den
grep der pieren te ontkomen en zee te houden.
Onbarmhartig echter spanden zich de trossen,
de steven van het wrak, die voor een wijle
dwars op den vaargeul stond, draaide zeer bij
en als een moe, overwonnen dier liet de reus
zich meesleepen voorbij de lichten en de schor
loeiende misthoorn. Het was toen Donderdag
morgen tien uur veertig.
Aan den Hoek was al een groot aantal men-
schen samen getroomd. om het wrak de laat
ste eer te bewijzen en zoo bleef het overal
langs den Waterweg. Heel langzaam vorderde
het flottllje, voorafgegaan door een bootje van
den Rljkshavenmeester van den Hoek, dat met
een roode vlag de tegenliggers waarschuwde.'
Om
sluis.
was
Het drama van de ,3*. C. Hooft” hebben
gevolgd van het huiveringwekkend begin
het trieste einde. OnvergetelUk was de eerste
nacht, de brand en de sprookjesachtige tocht
met het laaiende vuurschip naar de kompas
boel. Eindeloos hebben wij daar opgetobd met
den stervenden reus, dagen en dagen lang
vóór Schelllngwoude. Wj) zagen het uitgebrande
karkas opbaren in het dok. wij geleidden het
uit de Amsterdamsche haven naar IJmuiden en
wij hebben bet ook de laatste eer willen bewij
zen door het te volgen op zijn droeve vaart
buiten gaats naar Pernls. waar de slooper
wacht.
Wjj waren daartoe de gast van de sleepboot
„Drente” der firma Wijsmuller te Umuiden.
welke de leiding had van het conéool. be
staande uit de „Utrecht”, de .Hector” en la
ter bil den Waterweg ook de „Rozenburg” van
L. Smit's Bergingsmaatschappij.
Met ons voeren twee Rotterdamsche jour
nalisten. die vol beroepsijver en niet zonder
plaatselijk chauvinisme de .Hooft" met mond
en pen annexeerden, dezelfde .Hooft”, die
zooveel weken lang het zorgen- en troetelkind
was geweest van onze journalistieke belangstel
ling. En zij waren zelfs kwaad, die collega's,
over het feit dat wij meegingen, want reeds
bulten IJmuiden beschouwden zij het wrak als
bet eigendom der Rotterdamsche reportage!
In de laatste maanden is die invoer ed*
zóó gestegen, dat van overstrooming van
Nederlandsche markt sprake is. Vandaar w*
de regeerlng tot dezen maatregel ia overgegaan-
Nog steeds hing een grijze nevelsluier over
Umuiden toen Woensdagmiddag omstreeks
kwart voor drie de sleepbooten der firma Wijs
muller in de groote slulskolk aantrokken en
langzaam het wrak van de ,f. C. Hooft” in
beweging kwam en naar buiten gleed. Duizen
den hadden zich op de sluizen en kaden opge
steld, óm de uitvaart van het wrak gade te
slaan. De semaphore wees opkomend water, ver
weg in den nevel huilden met regelmatige tus-
achenpoozen de beide misthoorns.
Groot en onhandelbaar schoof het zware ge
vaarte over de grijs-groene golven, telkens gie
rend In den stroom der straffen Zuid-West31ü-
ken wind, om dan weer bjjgetrokken aan de
trossen, den kop te wenden voorwaarts net zee
gat uit. Meeuwen wiekten op wUd-gespreide
vleugels boven de zwarte dekken, ver weg op
de pieren schoven donkere stippen: voetgangers
en wielrijders spoedden zich naar het uiterste
einde, om er een laatsten blik te werpen op het
schip, dat er zoo vaak in glorie en luister was
gepasseerd.
De sleepbooten „Drenthe” en „Utrecht” hiel
den de trossen aan den kop. de „Utrecht” tot
buitengaats, geassisteerd door de ..Stentor” en
later door de .Hector”, die binnen de pieren den
achtertroB MeM. De „Drenthe” waarop wjj voe
ren, is de grootste en meet 352 ton. Haar machi
nes kunnen 1300 PK. ontwikkelen. Aan boord
waren de kapiteins M. de Koe, die het sleep
werk leidde en W. P. van Dijk. De „Utrecht' is
kleiner, meet 283 ton en kan 800 PK. ontwikke
len. Hier .ie commandeert kapitein B. Kuiper.
De .Hectdr*’ tenslotte stond onder bevel van
kapitein J. v. d. Graaf. De boot is 151 ton
groot met 500 PK. Ook de .3*. C. Hooft” was be
mand en wel door den walkapitein D. Moer
man, de walmachlnist J. D. van Maurik en een
Bestal runners.
Zelfs voor den leek was het duidelijk, dat het
buitengaats sleepen v»n de .Hooft" met de
grootste moellljkhheden gepaard ging. Heel wat
zeemanschap kwam er aan te pas, het sterk gie
rend wrak vrij te houden van de sluisdeuren en
de dubbele rjj meerstoelen op den vaarweg naar
buiten. Maar eindelijk lagen dan toch omstreeks
half vier de pieren achter ons en dansten de
sleepbooten op de aanrollende golven in open
zee. Het geloei der misthoorn stierf langzaapi
weg. Nog passeerden ons een Urker, onaanzien
lijk notendopje op de roerige wateren en na en
kele schrille sirene-signalen kwam ook de loods
boot nr. 4 recht vóór ons uit den nevel te voor
schijn. De .Hector” had men achter los ge
maakt, om vóór aan de „Utrecht" te koppelen.
Wü lieten de zware trossen vieren tot ongeveer
100 Meter lengte.
De .Hooft” dreef zeer ver achter ons, haast
onzichtbaar in den mist. Voortdurend zwaaide
het Wrak van links naar rechts. De „Utrecht"
bleef vlak naast ons en de kapiteins riepen over
en weer elkaar hun confidenties toe.
-Rondom hing nog altoos de nevel, die lang
zaamaan overging in den schemer en het snel
groeiend duister van den vroegen winteravond.
lijke maand- Een crisisjaar hebben
we achter den rug en in deze maand
worden voor vele zakenmenschen de
ergste moeilijkheden gerealiseerd Het
jaar moet straks afgesloten en hae
afgesloten! Wissels dreigen. BetaUn
gen blijven uit. Het publiek koont
slecht. „Wat moet ik beginnen!" zucht
menigeen
En toch zij immer het parool juist
in deze donkere maand: niét zon
somber!
Natuurlek kan men 'geen vreuadt
toonen als men vol zorgen is. Maar
die zorgen worden juist het best over
wonnen door geestkracht. En voor di»
geestkracht is noodig een dosis blü.
moedigheidniet zoo somber! De on
zen hebben recht op wat opgewekt
heid van onzen kant. We moeten onzé
omgeving niet tot last worden. We
moeten onze daadkracht sterken en
niet ontzenuwen door somberheid De
moeilijkheden onder de oogen durven
zien is eisch, maar daarom óók het
HoUandsche „niet bij de pakken neer-
zitten:
„Hou zee," zeiden onze zeelieden
immer! -
„Niet zoo somber," herhalen wij.
practisch wil zeggen dat Duitschland
grenzen vóór eieren sluit.
bij half twee passeerde het wrak Maas-
te drie uur Vlaardingen, om bij vieren
het einddoel Pernls bereikt, waar 1
vier rivlersleepbooten van de firma L. Smit de i
.Hooft" overnamen en het schip naar zijn
laatste rustplaats brachten, de berghaven der
sloopersflrma Simons. Het sleepwerk bevor
derd door gunstig weer, was op uitstekende 1
wijze volbracht.
KALUNDBORO, 11 S3 M. 1130 Het
strijkorkest van restaurant Wlvex oJ.v. A.
Bendis. I SO Gramofoonmuzlek. 3.50 Het
Omroeporkest o.l.v. Emil Rseeen. 8.10 Dans
muziek. 0.50 Idem. 1035 idem door de Band
van National Scala oJ.v. Kal Julian.
BERLIJN. 419 M. 7.30 Weldadighelds-
avond. „Berlin alngt". 8.50 Danamuzlek. d.
de Ring Cathé kapel. 1030 Vervolg .Berlin
aingt”
HAMBl’RO. 37* M. 1335 Oraxnofoon-
muzlek. 1.30 Idem. 350 Concert door bet
Noragorkest oJ.v. Horst Platen. 8.50 Piano
recital 7.30 Operamuziek 930 Dansmuziek
uit Berlijn. 10.30 Operettemuziek uit Ber
lijn.
KÓNIOSWCHTERHACSEN, 1835 M.
130 Oramofoonmuzlek. 3.50 Concert uit
Hamburg. 10.10 Programma van Berlijn.
LANOENBERG. 47* M. 13.30 ConOert
o.l.v Kysoldt 3.05 Oramofoonmuzlek. 4.30
Vesperconcert door het Keulsch a-capelle-
koor van mannen. 0.50 Programma van
Berlijn. 150 Meister des Jazz. Oramofoon-
platen
DAVBNTRY, 15*4 M. 1330 Concert d.
het Schotsche atudlo-orkest o.l.v. Ouy Dal-
nea. 1.50 Concert door het Commodore-
Or and-Orkest ol.v. J. Muscant. 3.50 Con
cert. 7.50 Concert door het Ipawlch Man
nenkoor. 830 Concert. 11.05 Ambrose en
zijn orkest in het Mayfair-Hotel.
PARIJS. Eiffel. 1448 M. 7.50 Radlotoo-
neel.
PARIJS, Radio 17*4 M. 1330 Populair
concert door het Omroeporkest. 4.10 Dans
muziek door het Omroeporkest. 730 La
moureux Concert 930 Oramofoonmuzlek.
MILAAN. 331 M. 6 50 Oramofoonmu-
zlek. 7.30 Idem. 930 Populair Concert.
ROME, 441 M, 730 Oramofoonmuzlek.
8.05 Concert Spaansche muziek. 9.05 ,JUa
Vlda Breve”. Opera In twee bedrijven van
Manuel de Falla.
WEENEN. 517 M. 435 Populair con
cert door het Louis Seldl-orkest. 6.35 Vo
caal concert door de Weensche mannen-
zangvereenlglng. 9 50 Dansmuziek.
WARSCHAV. 141* M. 5.30 Oramolpon-
muzlek. 7.30 Populair concert door het’Om
roeporkest oJ.v. St. Nawrot. 1030 Dansmu
ziek
BEROMONSTER. 460 M. 7.06 Oramo
foonmuzlek. 730 Vocaal concert. 8.30 Cl-
thermuzlek. 9.30 Dansmuziek.
tot contingenteering van gloeilampen ata P
volg van den sterken invoer. Vooral de kleimw
bedrijven kregen te lijden onder den druk i*11
dezen Invoer. Voorshands werd echter aw
zend beschikt.
Donderdagmiddag omstreeks drie uur
te Mlddelbeers bü Moergestel een ernstig
ongeval plaats gehad. Met een snelhe^-nB
50 i 60 K M. reed de vrachtauto van A sew-
uit Oirschot door de kom der gemeente
delbeers. Even buiten het dorp wüde
stuur der, de heer Kemps, een züweg
zonder zijn snelheid te verminderen.
raakte het stuur kwijt, zoodat de auto^T
een links van den weg staanden boom
kwam. De vrachtauto werd zwaar geh*»«*
bestuurder werd door de botsing duzdantf
vragjd, dat hü eenige minuten later o™
NMst den bestuurder was nog een P**
gezeten, doch deze bekwam geen letsel
Een onderzoek wordt ingesteld.
BRUSSEL. 509 M. 13 30 Gramofoon
muzlek 1 30 Concert o.l.v P. Leemars. 7.30
Gramofoonmuzlek. 8.30 Concert door
Frans André. 9 uur Vervolg concert. 9.50
Idem 10 30 Concert o.l.v. Max AJexys uit
Anclenne Belgique.
Met evenveel waardeering als door Holland
werd waargenomen dat Duitschland neiging
vertoonde zün contlngenteeringsplannen te
laten varen, zooveel ontstemming wordt thans
weer verwekt door het steeds toenemend stre
ven tot verhooging van invoerrechten. Is het
wonder. Indien deze gesties hier te lande straks
bü hernieuwing aanleiding zullen geven tot
steeds sterkere oppositie tegen den Invoer van
Duitsche goederen? Het particuliere bedrijfs
leven heeft zich, evenals de land- en tuinbouw
door den nood der tüden in Nederland sterker
georganiseerd. Een hernieuwde prikkeling van
Duitsche züde zou voor Duitschland wel eens
verder strekkende gevolgen kunnen hebben dan
een Jaar geleden. Ook onze Regeerlng be
schikt nog over wapens die tot dusver niet ge
bruikt werden.
Wü zijn er van overtuigd dat én de Regeerlng
én het particuliere bedrü televen de oplossing bü
voorkeur zullen zoeken langs -den weg van
vredelievend overleg, doch het heeft den schün
alsof Duitschland vargeet. dat er tenslotte
grenzen zün. zoowel in hA maken van voor,
schriften, als aan het geduld van hen die
daardoor gedupeerd woeden.
HUIZEN. 1875 M. 8 uur K^.O.-Mor-
genconc^rt, io uur Oramofoonmuzlek.
11.30 Godadienetig halfuurtje door Pastoor
L. H. Perquln. 12 uur Het KRO-orkeet oJ.v
Marlnus van het Woud. 1.45 Verzorging v.
d. zender. 2 uur Halfuurtje voor de rijpere
jeugd P. Fouwels: Handenarbeid. 2.30 Kin-
deruurtje. 4 uur Orgelconcert. 5 uur Gra-
mofoonmuziek. 5.30 Esper an tonleuws door
P. Heilker. 5.45 De R. K. Muzlekvereen. St
Canisius** te Nijmegen. 6.20 Journalistiek
weekoverzicht door Paul de Waart. 6.40
Vervolg concert. 7 uur De Katholieke Volks
universiteit Handel en Economie: Prof. J.
Cobbenhagen. 7.30 Politieberichten. 7.45
Sportpraatje van de I.V.C.B. 8 uur De
KRO-Boys oJ.v. Piet Lustenhouwer spelen
genre- en schlagermuziek. 9 uur Persbureau
Vaz Dlas 9.15 De KRO-Boys. 9 45 Micro
foon vertelsel. door Ed. Hoor nik. 10 uur De
KRO--Boys. 10.30 Concert door het harmo-
nlecorps ,J)e Genlemuziek”. 12 uur slui
ting.
HILVERSUM. 296 M. 8 uur VARA
Gramofoonmuzdek 10 uur VJ’Jt.O. Morgen
wijding. 10.15 Uitzending voor de arbeid
ders in de continubedrijven. VA-R-A- klein
orkest o.l.v. Paul Duchant. 12.01 Notenkra
kers oJ.v. Daaf Wins. 2 uur VerzorginR van
den zender. 2.15 Gramofoonmuzlek. 3 uur
G Ph. SelmanDe vooruitgang dar Ned.
Speeltulnbeweging sedert Maart 1931. 3.15
V.A.RA. Mandoline-ensemble oJ.v Joh- B.
Kok 3.50 Beoefening der huismuziek Sa
menwerking tusschen huiskamer en studio,
o.l.v. Piet Tiggers. Pianomuziek uit verle
den en heden. 4.30 Ontwapeningskwar-
tlertje door Paul Kies 4.50 De Notenkra
kers o.l.v. Daaf Wins met zang van Leo
Fuld. 5.10 Mr. P. J Mijksenaar: een halve
eeuw AN.W.B. 5.20 De Notenkrakers oJ.v.
Daaf Wins, zang van Leo Fuld. 5.40 Literair
overzicht door A. M. de Jong. 6.01 Gro-
ningsch uurtje, m. m. v Mevr. Rlddering
Scheres. zang en J. H. Riddering,
causerie. 6.40 Gramofoonmuzlek. 7 uur Uit
zending voor het platteland. Mr. J. E.
Duys: De nood in het tuinbouwbedrijf. 7.30
Gramofoonmuzlek. 7.40 Toespraak door A.
de Vries. 7.50 Gramofoonmuzlek. 7.55 Her
halen S.OS.-berlchten. 8 uür De Dorps
barbier. 8.15 V.A.RA.-orkest’oJ.v. Hugo de
Groot, m m. v. Eli ze de Haas zang 9 uur
Uitzending voor den Centralen Bond van
Transportarbeiders. Visschersuurtje. Johan
Jong Jlng orgel, VA.R.A.-tooneel o.l.v. W.
v. Capellen met Esther de Boervan Rijk.
9.45 Orgelspel door Joh. Jong. 10.45 Vaz
Dlas. Varia. 10.30 De Flierefluiters o.l.v.
Hugo de Groot. 11.15 Gramofoonmuzlek.
12 i)ur Sluiting.
Alles verliep tot dusver zoo mooi en wü had
den de stellige verwachting bü het krieken van
den dag op te varen over den Waterweg naar
Pernls. Om elf uur echter ontving onze marco
nist een draadloos telegram, dat door onze
rekening radicaal de streep haalde. De hoofd-
ingenleur van den Waterstaat verbood ons het
binnenvaren vóór tien uur Donderdagmorgen,
daar de aanwezigheid vóór en op den Water
weg van veel schepen, die opgehouden waren
door den mist, onze manoeuvre te gevaarlük
maakte. En zoo wisten wü ons lot: meer dan
tien uren drijven -en dobberen In het zicht van
de haven.
Ons convool had daartoe den steven gewend
en lag nu met nagenoeg werkelooze machines
met het Noord-Oosten vóór. De aee was uiter
mate rustig. De golven klaterden in lichte dei
ning rumoerig langs den tros, die büna over
de heele lengte in het water hing. De .Hooft”
lag somber en roerloos schuin achter ons en het
loom geloei van den misthoorn op het nabüe
lichtschip Maas kwam tot ons over het wrak,
wat een beklemmenden Indruk maakte.
Traag kropen de uren. Het uitzicht op zee
bood weinig afwisseling en wü trachtten in
de kleine salon in allerlei houdingen den slaap
te vinden. Er was maar één sofa voor
man, zoodat er twee in stoelen hingen,
sliepen onrustig. Schoten weer even wakker,
schreven eenige regels kopie, dutten weer in en
zoo konden wü bü den eersten morgenschemer
het ontroerende schouwspel genieten van een
onzer collega’s, die voorover op tafel was in
geslapen, hoofd en armen op zün papier, het
potlood nog in de hand.
Vroeg stonden wü weer aan dek. Een effen
grijze lucht spande over de kalme zee. die
kleine groene rimpelgolfjes voortbewoog in ein-
delooze deining. De eerste blik gold natuurlijk
de .Hooft.” Daar was alles OK. Heel rustig
dreef het grauwe gevaarte met hel-blank aan
stuurboord geheschen sloep bü slap neerhan
gende trossen.
Het zicht was goed dezen morgen. Wü zagen
nu duidelijk het wenkende licht van den Hoek,
waarvan ons convool nog een viertal mülen ver-
wüderd lag. Wü waren ook niet meer alleen.
Overal rondom doemden de silhouetten op van
schepen, die voor anker wachtten op de lood
sen. Ik was vol nieuwsgierigheid
„Hooft.” De loodskotter kwam eens kijken
een klein grüs stoombootje verliet zün koers
en maakte een süpjiertje naar het wrak,
dan weer snel in zün oude richting
stoomen.
Het was intusschen zeker geworden, dat
in verband met het gatü pas half vier van
nacht was het hoog water niet vóór elf uur
den Waterweg zouden opvaren. Omstreeks half
10 begonnen de voorbereidende werkzaamhe
den. Onze tros werd tot op de helft Ingehaald
en langzaam voeren wü op naar de kust, die
nu ook heel vaag aan den heiïgen einder waar
neembaar werd. Er was veel bedrUf rondom.
Twee loodskotters laveerden rond, herkenbaar
aan de groote donkere vlag en het driekantig
zeiltje. In dansende jollen gingen de loodsen
over aan boord van de schepen, die telkens en
telkens weer aan den horizon opdoemrfbn. De
wind was nu iets straffer geworden en de gol
ven draafden driftig met witte koppen en
lange schuimvoren.
Daar was onze loods, de laatste, die de „Hooft”
zou geleiden. De sloep ging iangszü den kot
ter te water. Twee mannen in zwemvesten roei
den naar 1 wrak, een HJn kwam over, de loods
greep de slinger
omhoog. Vooruit
Waterweg. Reeds wakste Eustlün duidelijk te
volgen, de vuurtoren, het fort, de pieren wer
den zichtbaar. De „Hooft” lag voor zün laatste
haven. Ons flottllje werd inmiddels versterkt.
Een bootje van den Rijkswaterstaat, met den
hoofdlngenteur aan boord was komen opdagen
en bleef in onze nabüheid. En met de „Hector”
had ook de „Rozenburg” van L. Smit’s Bargings-
maatschappü aan het achterschip van de
„Hooft” vastgemaakt. Het blnnenloopen ge
schiedde Juist op tüd: het weerbericht meldde
storm uit het Zuld-Westen, wat de steeds drif
tiger wordende zee en de grauwe, aanrollende
golven reeds duldelük was aan te zien. Ook de
mist kwam weer opzetten.
be
be
ti
1<
c
F
n
K
R
V
et
P
v<
m
ki
Wl
vt
vo
ee
E
k
n
le
B
R
R