I Met de „P. C. Hooft” het zeegat uit I Onze eiereti-export ernstig bedreigd De salariskorting der ambtenaren Stervend IJmuiden RADIO-PROGRAMMA VOOR DE LAATSTE MAAL Door het Duitsche invoerrecht VRIJDAG 16 DECEMBER Vertrek in den mist Ontslag aan gezanten WERKVERSCHAFFING Audiëntie by Minister Ruys Tweede korting teruggenomen GELUIDSPROEVEN NEDERLANDSCHE BANK De ontploffingen te Oidebroek Een laatste verzet Voorbijgaande schepen BEKRACHTIG1NGSONTWERP Groote ongerustheid Besteller gearresteerd Ontstemming Vaarwel P. C. VRACHTAUTO TEGEN BOOÜ V ooruitzichten I Honderdjarige overleden Het wrak losgeraakt Sleepwerk keurig volbracht Gaat de Duitsche markt verloren, dan wordt deze tak van export volkomen vernietigd DE LOONSVERLAGING BIJ DE FIRMA VAN HEEK DE POSTDIEFSTAL TE WINSCHOTEN Geen verhoogd premie- verhaal Gewijzigd regeeringsvoorstel in de Centrale Commissie voor Ge organiseerd Overleg aangenomen Krachtig protest uit Velsen tegen het antwoord van Minister Verschuur Dertig uur na het afscheid van Amsterdam, lag het wrak by den slooper te Pernis Plan onbeantwoord gelaten Te Potsdam geregistreerd De contingenteering van draad gloeilampen Somber en onheilspellend Dd bestuurder op alag gedood Zaterdag 17 Dec. 1932 Wachten en wachten! gen van zee," 19 de voor OP WtJ Later meldt men ons nog het volgende: 8t sün „’Verdelzd schip! .Vaarwel dan ■en verslaggever schrijft ons aan boord de sleepboot „Drente” dd. 15 December: Het wrak van de „F. C. Hoort” 1« nog steeds niet veilig in de haven van Pernls binnenga- onze en De marechaussee te Winschoten heeft naar aanleiding van den postdlefstal van 30.000 aangehouden een gehuwden besteller. De werkgevers- en werknemersorganisaties uit het bouwbedrijf werden Donderdag door den Mi nister van Binnenlandsche Zaken ontvangen om te beraadslagen over de bezwaren, welke verbon den zijn aan de wijze, waarop op het oogehblik werken in werkverschaffing worden uitgevoerd, alsmede over den omvang daarvan. Over het verloop dezer conferentie kon men ons nog geen inlichtingen verschaffen. st tn t« ei le d< wrak bevonden, ware de gedachte aan dit schip des doods zelfs min of meer luguber. drie Wij om te De Regeerlng heeft tot deze tempering van de door haar aanvankelijk voorgenomen korting slechts besloten, omdat, naar haar gebleken is, op deze wijze overeenstemming verkregen zal worden met de groote meerderheid van de in de Centrale Commissie voor Georganiseerd Over leg vertegenwoordigde organisaties, en het haar een groot belang schijnt, dat een reëel overleg met de zich van haar verantwoordelijkheid be wuste Centrale Commissie ditmaal tot een posi tief resultaat leidt. Zooals in de voorafgaande mededeeling be sloten ligt, zal de Regeerlng derhalve de be voegdheid tot een verhoogd premleverhaal. haar In de aanhangige wijziging der Pensioenwet ge geven, ongebruikt laten. Met de grootst mogelüke meerderheid besloot de Centrale Commissie met dit gewijzigd Re- geeringsvoorstel In te stemmen. pi ni st ot rt st lie wij tot Wjj gaan en komen nim mer weer,” O. Hooft, verwacht een anderen Hoer." Na verschillende in de Centrale Commissie voor Georganiseerd Overleg vertegenwoordigde organisaties gehoord te hebben, meent de Re- geering haar In de millloenennota aangekon- dlgde voornemens aldus te moeten wijzigen, dat de verhooging van den aftrek voor onge- huwden van 3 tot 5 pet. komt te vervallen en dat de tijdelijke salariskorting, met 1 Maart 1932 In gevoerd, in dien zin wordt verhoogd, dat voor ongehuwden 5 pet. en voor gehuwden 4 pet. méér zal worden gekort dan in de geldende regeling. De besparing op de uitgaven hierdoor te verkrij gen Wordt nader geraamd op 113 millioen. Dit bedrag komt derhalve naast de 7 millioen ’s jaars, welke bespaard werden door de sinds 1 Maart 1932 vlgeerende regeling. De nieuwe kor ting zal Ingaan 1 Januari 1933 en zal. doordat zU tot stand komt in den vorm van een verhoo ging der bestaande korting, geldigheidsduur heb ben tot 1 Maart 1935. In de op Donderdag gehouden vergadering van de Centrale Commissie voor Georganiseerd Over leg in Ambtenarenzaken las de voorzitter de volgende Regeeringsverklaring voor: ve Ia Hl mi na hc zü 1 rei ke ne hj re pr mi pl tu st< va sh m dl De schuld ligt niet bij den Minister, want die kan niet van alles op de hoogte zijn. Hij wordt verkeerd geadviseerd, door het hoofd van de af- deeling Vlsscherjj. Van die zijde is steeds tegen werking ondervonden en de onheilen over Umui- den zullen nog grooter worden, wanneer aan M noodlottig drijven van dezen regeerings-smbte- naar (Geroep: Brouwer!) geen paal en pert wordt gesteld. IJmuiden verdient een beten behandeling! Na deze rede van den voorzitter klonk er den Raad een krachtig applaus. VOOR NADERE BIJZONDERHEDEN VERWIJZEN WIJ NAAR DEN KA THOLIEKEN RADIOGIDS Te Nijmegen is overleden de oudste inwoon ster der stad, de weduwe W. Jansen-Bouw- meester, die dezen zomer onder veel belanstel- ling haar honderdsten verjaardag mocht vieren Wegens verandering van de diensten, waarin zij werkzaam zijn, is onder dank voor de aan H. M de Koningin en aan den lande bewezen diensten, eervol ontslag verleend aan de vol gende buitengewone gezanten en gevolmachtigde ministers: C. D. Schuller tot Peursum, te Athene; mr. J. E. H. baron Mlchlels van Verduynen, e Weenen; W. B. Engelbrecht, te Warschau; mr. J. D. van Ketwich Verschuer, te Angora en O. H. W. M. ridder Huyssen van Kattendijke. te Lissabon. Spr. erkende de groote moeilijkheden, waarmee de Minister te kampen heeft, waarbij nog komt de crltiek op zijn beleid. Het zal hiermede gun als met Minister Posthuma. van wien men tegen woordig zegt, dat hij er ons aardig doorheen geholpen heeft. Ook van Minister Verschuur ui de historicus dat zeggen, maar dan met uit zondering van IJmuiden. Gedurende een reeks van jaren werd onge veer driekwart gedeelte van onzen jaaxlijkschen eierenexport door Duitschland afgenomen. Gaat de Duitsche markt verloren, zoo zal vol komen vernietiging van den Nederlandschen eieren-export met overeenkomstigen terugslag op de eierenproductie hiervan het onafwend baar gevolg zijn. was gestooten is het later bij het binnenkomen van de haven aan den grond gegaan. De kop ligt thans aan de haveïi, het achter schip zit 35 Meter op de rivier. Voor de scheep vaart echter was dit niet hinderlijk. Heden ochtend vroeg zal men trachten het schip met eenige sleepbooten los te trekken. POTSDAM, 15 Dec. (V.D.). De twee ontplof fingen te Oidebroek, die daar ten behoeve van de internationale geluldvoortplantingsproeven zijn geschied, konden beide door het observa torium te Potsdam geregistreerd worden. Het onderzoek naar de resultaten var de proef neming duurt nog eenige dagen voort en waar schijnlijk zullen de resultaten daarvan niet voor Maandag as. bekend zijn. Het onderzoek zal ook aantoonen of het ge lukt is de ontploffingen van de veel grootere ladingen op Nova Zembla te registreeren. en klauterde naar den Het antwoord is ook tn strijd met de wak heid. De Minister zei, dat elke aanwijzing dB- trent een vorm van steunverleening ontbreekt. Spr. zelf heeft een uitgewerkt plan ingedieui waarin niet om geld werd gevraagd, maar om regeeringsmaatregelen, en waarin ook de mid delen werden aangegeven voor een verhoogd vischverbrulk in eigen land Onder leiding van den opperwachtmeester Brandt heeft een sterke politiemacht een inval gedaan ten huize van den hulpbesteller van de 8. aan het Omsnijdingskanaal. Bfj het onder zoek werd de politie geassisteerd door twee vrouwen, hetgeen vooral bij de nieuwsgierige menigte, die tot eenige honderden personen was aangegroeid, stof gaf tot allerlei bespre kingen, vooral omdat ook bü de verdwijning van 1000 ten postkantore in t begin van dit jaar, een eerste huiszoeking bij dezen hulp besteller is verricht, misschien tengevolge van het feit, dat, als hij mede in dienst was. telkens ongeregeldheden ten postkantore zijn ge constateerd. Na een langdurig onderzoek heeft deze inval geen resultaat opgeleverd. Vermoedelijk zullen nog meer huiszoekingen worden gedaan. Toen de „P. C. Hoort” vastgevaren was, heeft men het wrak met een staaldraad op den wal vastgelegd om het hedenochtend vlot te sleepen. Hét schip is echter gaan werken en om hall tien in den avond is de staaldraad afgeknapt. De „F. C. Hooft” is daarop de rivier afgeweven en een paar KM. is het schip in de richting van de zeë gevaren. Wonder boven wonder hebben er geen aanvaringen plaats gehad. De sleepboot „Drente” van Wijsmuller een van de booten die het wrak van IJmuiden naar Rotterdam gebracht had lag op de rivier voor anker. De „Drente” is daarop naar het wrak gevaren en men slaagde er in er een trOe op vast te leggen. Daarna heeft men het anker van de „P. C. Hooft” laten vallen. Het wrak ligt thans met in de nabijheid de „Drente” en nog eenige andere ter hulp gekomen sleep booten. ter hoogte van Vlaardlngen. Heden ochtend vroeg zal men opnieuw trachten het wrak in de sloopershaven binnen te brengen. Donderdag werd een conferentie gehouden tusschen het bestuur van de Fabrikantenveree- nlging te Enschede en de vertegenwoordigers van de textielarbeldersbonden „De Eendracht”. ,.St. Lambertus” en „Unitas” over de voorgeno men twee maal 5 pet. loonsverlaging bij de fir ma Van Heek en Co. Namens de firma werd medegedeeld, dat deze de eerste loonsverlaging van 5 pet. ingaan de 19 Dec. handhaaft, maar dat zij terugkomt op haar aanvankelijk besluit de tweede loons verlaging van 5 pct. op 1 Febr. te laten ingaan. Zij zal nader overwegen, of. en zoo ja wanneer, eventueel deze aangekondigde tweede loons verlaging van 5 pet. zal ingaan. Hierover zullen de arbeidersorganisaties met haar leden vergaderen. Bü K.B. is met Ingang van 15 Januari 1933 aan den heer mr. G. H. M. Delprat op zijn verzoek eervol ontslag verleend als directeur-secretaris der Nederlandsche Bank, onder dankbetuiging voor de vele diensten, door hem in die functie bewezen. Bij de Tweede Kamer is thans Ingediend het bekrachtigingsontwerp betreffende het coo- tlngenteeringsbeslult ten aanzien van gM*" lampen. De Minister zegt ter toelichting o. m. dat den aanvang van dit jaar door een sant»* gloeilampenfabrieken hier te lande tot de re geering het verzoek is gedaan om over te 4»*“ Hier volgt dan ons afscheid, nu voorgoed, van het schip, dat ons weken lang zooveel werk had bezorgd. Onze taak was geëindigd. Geen letter meer zullen wij er aan wijden. De laatste ban den tusschen Amsterdam en het rampzalig schip waren verbroken. Rotterdam maakt zich thans op, om het wrak te veroveren, totdat uit- elndeUJk de hamers en steekvlammen der Bloo pers hun triesten arbeid beginnen. En zoo konden wij het dus bij dit laatste vis A vis Vondel met een kleine variatie nazeggen: Ingevolge de overeenkomst der meestbegun- stiging, bedroeg het invoerrecht van Holland- sche eieren in Duitschland 5 RM per 100 K.G. op basis van het handelsverdrag tusschen Duitschland en Zuid-Slavlë. op 8 October 1927 gesloten. Dit verdrag is inmiddels opgezegd. Tenzij voor dien datum eenlg ander land met Duitschland een lager tarief overeenkomt, treedt vanaf 7 Maart 1933 het autonome in voerrecht op eieren in Duitschland in werking, hetgeen 30 RM. per 100 K.G. bedraagt. Duitsche perspublicaties vermeldden inmiddels dat het Rükskabinet zou hebban besloten, dit autonome recht nog te verhoogen tot 50 RM per 100 K.G Zelfs zjjn geruchten in omloop waarbij een verhooging tot 100 RM. in het vooruitzicht wordt gesteld. Een verhooging van het invoerrecht tot 50 RM. beteekent een belasting van f 1.80 A f ISO per 100 eieren (bijna 2 cents per el!), hetgeen Na met cijfers aangetoond te hebben, dat onze eieren-export een landsbelang van groote beteekenls is en wegkwijnlng van dezen tak van export belangrijke vermindering van onze volkswelvaart beteekent en speciaal ten platte- lande verarming en werkloosheid zal doen toe nemen, vraagt de Ned. Industrie en Handels- raad voor Land- en Tuinbouw: Moet Nederland zich dit alles laten welge vallen en lijdelijk toezien hoe een groep van Duitsche agrariërs „rücksichtslos” slechts hun eigen belangen voorstaan? Is in Duitschland dan elk gezond verstand zoek, waar een zoo sterk doorgedreven protectionisme een „volks- voedsel” buiten bereik doet plaatsen der nor male beurzen en practisch tot luxe middel doet promoveeren? Is men in Duitschland nog. steeds blind voor het feit dat vermindering van in voer onherroepelijk overeenkomstige verminde ring van uitvoer tengevolge heeft? De lichten gloeiden nu op. De sleepbooten voerden elk drie toplichten, de voorgeschreven bak- en rtuurboordlichten en achter bij den tros den sterke schijnwerper. Op de „Hooft” zagen wij langen tijd niets meer dan een groen lichtje aan Stuurboord, later ook de roode toplichten „Wjj kunnen niet manoeuvreeren". Ook een wit dwaallichtje gleed af en toe langs de donkere contouren van het wrak. Dan liep er iemand een lamp over de onherbergzame dekken. Wjj bleven op de teug voorloopig. Veel was er niet te zien. Wij hoorden het boegwater zuch ten, de wind zoog ons om de ooren, verder niets dan het eentonig stampen der machines. Om half zes aan stuurboord fluitsignalen: de „Mar- pix van St. Aldegonde” passeerde zonder dat wij echter ook maar één glimp te zien kregen. Om half zeven een groot passagiersschip aan bakboord. Stralend met duiaend lichtjes schoof het ons langzaam voorbij. Er stond niet veel zee en heel licht deinde ons schip. Voor zee ziekte was niet veel gevaar, trouwens de kok van de „Drenthe”, die de halve wereld heeft bevaren en heel wat te vertellen weet, zorgde voor cos op waarlijk voorbeeldige wijze. Thee, koffie, brood, vleeech, soep en zelfs een appel als dessert. Het werd ons mild toebedeeld. Een voile maag is nu eenmaal het beste behoed middel tegen zeeziekte. Gisterochtend vroeg hebben onder de ge meente Oidebroek de proefnemingen plaats ge had met de ontploffingen ter bestudeering van de voortplanting van het geluid tot in zeer hooge lagen der atmosfeer. Er hadden vier ont ploffingen plaats, telkens van 300 K.G. ontplof- fingsmiddel. Het geluld der ontploffingen was te Oidebroek niet bijzonder sterk; men had den indruk, dat er kanonschoten werden gelost. Te Wezep was het geluld krachtiger en werd het als gedreun waargenomen. Omtrent de wetenschappelijke resultaten kon den wij nog geen inlichtingen verkrijgen. De Nederlandsche Industrie- en Handels- raad voor Land- en Tuinbouw meldt ons: Onze eierenexport en de daaraan onafscheide lijk verbonden Nederlandsche pluimveehouderij staan opnieuw in een teeken van zorg! De slechte economische verhoudingen, deviezenbe perking. contlngenteeringsmaatregelen en an dere ongunstige invloeden, waaronder deze tak van handel en bedrijf het afgeloopen jaar reeds zoo zwaar te lijden had dat de Regeerlng zich tot steunmaatregelen gedwongen zag, schijnen slechts een voorspel te zijn geweest van de werkelijke catastrophe die thans te wachten staat. Tijdens de behandeling van de gemeentete. grooting van Velsen heeft de burgemeester die gemeente, de heer F. L. J. e. Rambonnet, Don. derdagmiddag een ernstig protest laten hoorei tegen het antwoord, dat Minister Verschuur heeft gegeven aan de Kamerleden, die voor hulp ut het visscherijbedrijf te IJmuiden hadden gepleit De burgemeester herinnerde allereerst au hetgeen over den toestand in het visscherij bedrijf te doen is geweest, en aan het rappen, dat hijzelf aan den Minister heeft ter hand ge steld. Van dat rapport is niets meer geboord. Thans, nu de belangen van tientallen reedon, vele vischhandelaren en honderden arbeiden, zoowel te land als te zee op het spel staan krijgt men als apotheose het antwoord van den Minister, die van deze ernstige zaak een grap maakt en den toestand van IJmuiden vergeitjh met die van een stervenden held in de opera. Wanneer spr. den droev entoestand ziet, waann de gemeente verkeert en de groote werklooapett welke er heerscht, dan meende hij ernstig toga het antwoord vaa den Minister te moeten wo- testeeren. iS Zuid-West ten Zuiden koersten wij met een vaart van 4 mijl per uur. Te kwart over acht lagen vrij ter hoogte van Schevenlngen, dat is ruim halfweg en om elf uur 's avonds was de Waterweg bereikt. De mist bleek inmiddels op getrokken en het zicht was voor eenlgen tijd uitermate helder. Duidelijk kon men thans zien, boe sterk de „Hooft” gierde. Nu eens dreef het wrak pal achter eins, dan weer schoot het dwars uit. zoodat men dacht: nu zal hij ons voorbij varen. Het groote donkere gevaarte, zooals het daar in bet nachtelijk duister oogénschünlük vrij én op eigen kracht ronddreef, maakte met aüa sebeeven mart, zijn slagzij en gehavend sil houet een on he fispel lenden indruk. Zonder de Toen de „Hooft”, gekneld in de vier straf aangehaalde boelen, de pieren van den Hoek naderde, bekroop ons opnieuw dat gevoel van weemoed, dat ons reeds bjj het afscheid van Amsterdam had beklemd. Meer dan ooit voel den wij thans, hoe daar een brok hoofdstedelijke glorie zijn roemloozen ondergang tegemoet ging aan vgeemden.wal. En t was, alsof ook de Hoort” zelf zich het trieste einde bewust was. Machte loos rukte het wrak aan de trossen, gierde en zwaald£ het geboeide lichaam, terwijl de golven der Noordzee voor het laatst braken en sproei den langs den verfloozen huid. Juist voor den ingang van den Waterweg scheen de „Hoort” nog al zijn krachten te ver garen om met geweldige inspanning aan den grep der pieren te ontkomen en zee te houden. Onbarmhartig echter spanden zich de trossen, de steven van het wrak, die voor een wijle dwars op den vaargeul stond, draaide zeer bij en als een moe, overwonnen dier liet de reus zich meesleepen voorbij de lichten en de schor loeiende misthoorn. Het was toen Donderdag morgen tien uur veertig. Aan den Hoek was al een groot aantal men- schen samen getroomd. om het wrak de laat ste eer te bewijzen en zoo bleef het overal langs den Waterweg. Heel langzaam vorderde het flottllje, voorafgegaan door een bootje van den Rljkshavenmeester van den Hoek, dat met een roode vlag de tegenliggers waarschuwde.' Om sluis. was Het drama van de ,3*. C. Hooft” hebben gevolgd van het huiveringwekkend begin het trieste einde. OnvergetelUk was de eerste nacht, de brand en de sprookjesachtige tocht met het laaiende vuurschip naar de kompas boel. Eindeloos hebben wij daar opgetobd met den stervenden reus, dagen en dagen lang vóór Schelllngwoude. Wj) zagen het uitgebrande karkas opbaren in het dok. wij geleidden het uit de Amsterdamsche haven naar IJmuiden en wij hebben bet ook de laatste eer willen bewij zen door het te volgen op zijn droeve vaart buiten gaats naar Pernls. waar de slooper wacht. Wjj waren daartoe de gast van de sleepboot „Drente” der firma Wijsmuller te Umuiden. welke de leiding had van het conéool. be staande uit de „Utrecht”, de .Hector” en la ter bil den Waterweg ook de „Rozenburg” van L. Smit's Bergingsmaatschappij. Met ons voeren twee Rotterdamsche jour nalisten. die vol beroepsijver en niet zonder plaatselijk chauvinisme de .Hooft" met mond en pen annexeerden, dezelfde .Hooft”, die zooveel weken lang het zorgen- en troetelkind was geweest van onze journalistieke belangstel ling. En zij waren zelfs kwaad, die collega's, over het feit dat wij meegingen, want reeds bulten IJmuiden beschouwden zij het wrak als bet eigendom der Rotterdamsche reportage! In de laatste maanden is die invoer ed* zóó gestegen, dat van overstrooming van Nederlandsche markt sprake is. Vandaar w* de regeerlng tot dezen maatregel ia overgegaan- Nog steeds hing een grijze nevelsluier over Umuiden toen Woensdagmiddag omstreeks kwart voor drie de sleepbooten der firma Wijs muller in de groote slulskolk aantrokken en langzaam het wrak van de ,f. C. Hooft” in beweging kwam en naar buiten gleed. Duizen den hadden zich op de sluizen en kaden opge steld, óm de uitvaart van het wrak gade te slaan. De semaphore wees opkomend water, ver weg in den nevel huilden met regelmatige tus- achenpoozen de beide misthoorns. Groot en onhandelbaar schoof het zware ge vaarte over de grijs-groene golven, telkens gie rend In den stroom der straffen Zuid-West31ü- ken wind, om dan weer bjjgetrokken aan de trossen, den kop te wenden voorwaarts net zee gat uit. Meeuwen wiekten op wUd-gespreide vleugels boven de zwarte dekken, ver weg op de pieren schoven donkere stippen: voetgangers en wielrijders spoedden zich naar het uiterste einde, om er een laatsten blik te werpen op het schip, dat er zoo vaak in glorie en luister was gepasseerd. De sleepbooten „Drenthe” en „Utrecht” hiel den de trossen aan den kop. de „Utrecht” tot buitengaats, geassisteerd door de ..Stentor” en later door de .Hector”, die binnen de pieren den achtertroB MeM. De „Drenthe” waarop wjj voe ren, is de grootste en meet 352 ton. Haar machi nes kunnen 1300 PK. ontwikkelen. Aan boord waren de kapiteins M. de Koe, die het sleep werk leidde en W. P. van Dijk. De „Utrecht' is kleiner, meet 283 ton en kan 800 PK. ontwikke len. Hier .ie commandeert kapitein B. Kuiper. De .Hectdr*’ tenslotte stond onder bevel van kapitein J. v. d. Graaf. De boot is 151 ton groot met 500 PK. Ook de .3*. C. Hooft” was be mand en wel door den walkapitein D. Moer man, de walmachlnist J. D. van Maurik en een Bestal runners. Zelfs voor den leek was het duidelijk, dat het buitengaats sleepen v»n de .Hooft" met de grootste moellljkhheden gepaard ging. Heel wat zeemanschap kwam er aan te pas, het sterk gie rend wrak vrij te houden van de sluisdeuren en de dubbele rjj meerstoelen op den vaarweg naar buiten. Maar eindelijk lagen dan toch omstreeks half vier de pieren achter ons en dansten de sleepbooten op de aanrollende golven in open zee. Het geloei der misthoorn stierf langzaapi weg. Nog passeerden ons een Urker, onaanzien lijk notendopje op de roerige wateren en na en kele schrille sirene-signalen kwam ook de loods boot nr. 4 recht vóór ons uit den nevel te voor schijn. De .Hector” had men achter los ge maakt, om vóór aan de „Utrecht" te koppelen. Wü lieten de zware trossen vieren tot ongeveer 100 Meter lengte. De .Hooft” dreef zeer ver achter ons, haast onzichtbaar in den mist. Voortdurend zwaaide het Wrak van links naar rechts. De „Utrecht" bleef vlak naast ons en de kapiteins riepen over en weer elkaar hun confidenties toe. -Rondom hing nog altoos de nevel, die lang zaamaan overging in den schemer en het snel groeiend duister van den vroegen winteravond. lijke maand- Een crisisjaar hebben we achter den rug en in deze maand worden voor vele zakenmenschen de ergste moeilijkheden gerealiseerd Het jaar moet straks afgesloten en hae afgesloten! Wissels dreigen. BetaUn gen blijven uit. Het publiek koont slecht. „Wat moet ik beginnen!" zucht menigeen En toch zij immer het parool juist in deze donkere maand: niét zon somber! Natuurlek kan men 'geen vreuadt toonen als men vol zorgen is. Maar die zorgen worden juist het best over wonnen door geestkracht. En voor di» geestkracht is noodig een dosis blü. moedigheidniet zoo somber! De on zen hebben recht op wat opgewekt heid van onzen kant. We moeten onzé omgeving niet tot last worden. We moeten onze daadkracht sterken en niet ontzenuwen door somberheid De moeilijkheden onder de oogen durven zien is eisch, maar daarom óók het HoUandsche „niet bij de pakken neer- zitten: „Hou zee," zeiden onze zeelieden immer! - „Niet zoo somber," herhalen wij. practisch wil zeggen dat Duitschland grenzen vóór eieren sluit. bij half twee passeerde het wrak Maas- te drie uur Vlaardingen, om bij vieren het einddoel Pernls bereikt, waar 1 vier rivlersleepbooten van de firma L. Smit de i .Hooft" overnamen en het schip naar zijn laatste rustplaats brachten, de berghaven der sloopersflrma Simons. Het sleepwerk bevor derd door gunstig weer, was op uitstekende 1 wijze volbracht. KALUNDBORO, 11 S3 M. 1130 Het strijkorkest van restaurant Wlvex oJ.v. A. Bendis. I SO Gramofoonmuzlek. 3.50 Het Omroeporkest o.l.v. Emil Rseeen. 8.10 Dans muziek. 0.50 Idem. 1035 idem door de Band van National Scala oJ.v. Kal Julian. BERLIJN. 419 M. 7.30 Weldadighelds- avond. „Berlin alngt". 8.50 Danamuzlek. d. de Ring Cathé kapel. 1030 Vervolg .Berlin aingt” HAMBl’RO. 37* M. 1335 Oraxnofoon- muzlek. 1.30 Idem. 350 Concert door bet Noragorkest oJ.v. Horst Platen. 8.50 Piano recital 7.30 Operamuziek 930 Dansmuziek uit Berlijn. 10.30 Operettemuziek uit Ber lijn. KÓNIOSWCHTERHACSEN, 1835 M. 130 Oramofoonmuzlek. 3.50 Concert uit Hamburg. 10.10 Programma van Berlijn. LANOENBERG. 47* M. 13.30 ConOert o.l.v Kysoldt 3.05 Oramofoonmuzlek. 4.30 Vesperconcert door het Keulsch a-capelle- koor van mannen. 0.50 Programma van Berlijn. 150 Meister des Jazz. Oramofoon- platen DAVBNTRY, 15*4 M. 1330 Concert d. het Schotsche atudlo-orkest o.l.v. Ouy Dal- nea. 1.50 Concert door het Commodore- Or and-Orkest ol.v. J. Muscant. 3.50 Con cert. 7.50 Concert door het Ipawlch Man nenkoor. 830 Concert. 11.05 Ambrose en zijn orkest in het Mayfair-Hotel. PARIJS. Eiffel. 1448 M. 7.50 Radlotoo- neel. PARIJS, Radio 17*4 M. 1330 Populair concert door het Omroeporkest. 4.10 Dans muziek door het Omroeporkest. 730 La moureux Concert 930 Oramofoonmuzlek. MILAAN. 331 M. 6 50 Oramofoonmu- zlek. 7.30 Idem. 930 Populair Concert. ROME, 441 M, 730 Oramofoonmuzlek. 8.05 Concert Spaansche muziek. 9.05 ,JUa Vlda Breve”. Opera In twee bedrijven van Manuel de Falla. WEENEN. 517 M. 435 Populair con cert door het Louis Seldl-orkest. 6.35 Vo caal concert door de Weensche mannen- zangvereenlglng. 9 50 Dansmuziek. WARSCHAV. 141* M. 5.30 Oramolpon- muzlek. 7.30 Populair concert door het’Om roeporkest oJ.v. St. Nawrot. 1030 Dansmu ziek BEROMONSTER. 460 M. 7.06 Oramo foonmuzlek. 730 Vocaal concert. 8.30 Cl- thermuzlek. 9.30 Dansmuziek. tot contingenteering van gloeilampen ata P volg van den sterken invoer. Vooral de kleimw bedrijven kregen te lijden onder den druk i*11 dezen Invoer. Voorshands werd echter aw zend beschikt. Donderdagmiddag omstreeks drie uur te Mlddelbeers bü Moergestel een ernstig ongeval plaats gehad. Met een snelhe^-nB 50 i 60 K M. reed de vrachtauto van A sew- uit Oirschot door de kom der gemeente delbeers. Even buiten het dorp wüde stuur der, de heer Kemps, een züweg zonder zijn snelheid te verminderen. raakte het stuur kwijt, zoodat de auto^T een links van den weg staanden boom kwam. De vrachtauto werd zwaar geh*»«* bestuurder werd door de botsing duzdantf vragjd, dat hü eenige minuten later o™ NMst den bestuurder was nog een P** gezeten, doch deze bekwam geen letsel Een onderzoek wordt ingesteld. BRUSSEL. 509 M. 13 30 Gramofoon muzlek 1 30 Concert o.l.v P. Leemars. 7.30 Gramofoonmuzlek. 8.30 Concert door Frans André. 9 uur Vervolg concert. 9.50 Idem 10 30 Concert o.l.v. Max AJexys uit Anclenne Belgique. Met evenveel waardeering als door Holland werd waargenomen dat Duitschland neiging vertoonde zün contlngenteeringsplannen te laten varen, zooveel ontstemming wordt thans weer verwekt door het steeds toenemend stre ven tot verhooging van invoerrechten. Is het wonder. Indien deze gesties hier te lande straks bü hernieuwing aanleiding zullen geven tot steeds sterkere oppositie tegen den Invoer van Duitsche goederen? Het particuliere bedrijfs leven heeft zich, evenals de land- en tuinbouw door den nood der tüden in Nederland sterker georganiseerd. Een hernieuwde prikkeling van Duitsche züde zou voor Duitschland wel eens verder strekkende gevolgen kunnen hebben dan een Jaar geleden. Ook onze Regeerlng be schikt nog over wapens die tot dusver niet ge bruikt werden. Wü zijn er van overtuigd dat én de Regeerlng én het particuliere bedrü televen de oplossing bü voorkeur zullen zoeken langs -den weg van vredelievend overleg, doch het heeft den schün alsof Duitschland vargeet. dat er tenslotte grenzen zün. zoowel in hA maken van voor, schriften, als aan het geduld van hen die daardoor gedupeerd woeden. HUIZEN. 1875 M. 8 uur K^.O.-Mor- genconc^rt, io uur Oramofoonmuzlek. 11.30 Godadienetig halfuurtje door Pastoor L. H. Perquln. 12 uur Het KRO-orkeet oJ.v Marlnus van het Woud. 1.45 Verzorging v. d. zender. 2 uur Halfuurtje voor de rijpere jeugd P. Fouwels: Handenarbeid. 2.30 Kin- deruurtje. 4 uur Orgelconcert. 5 uur Gra- mofoonmuziek. 5.30 Esper an tonleuws door P. Heilker. 5.45 De R. K. Muzlekvereen. St Canisius** te Nijmegen. 6.20 Journalistiek weekoverzicht door Paul de Waart. 6.40 Vervolg concert. 7 uur De Katholieke Volks universiteit Handel en Economie: Prof. J. Cobbenhagen. 7.30 Politieberichten. 7.45 Sportpraatje van de I.V.C.B. 8 uur De KRO-Boys oJ.v. Piet Lustenhouwer spelen genre- en schlagermuziek. 9 uur Persbureau Vaz Dlas 9.15 De KRO-Boys. 9 45 Micro foon vertelsel. door Ed. Hoor nik. 10 uur De KRO--Boys. 10.30 Concert door het harmo- nlecorps ,J)e Genlemuziek”. 12 uur slui ting. HILVERSUM. 296 M. 8 uur VARA Gramofoonmuzdek 10 uur VJ’Jt.O. Morgen wijding. 10.15 Uitzending voor de arbeid ders in de continubedrijven. VA-R-A- klein orkest o.l.v. Paul Duchant. 12.01 Notenkra kers oJ.v. Daaf Wins. 2 uur VerzorginR van den zender. 2.15 Gramofoonmuzlek. 3 uur G Ph. SelmanDe vooruitgang dar Ned. Speeltulnbeweging sedert Maart 1931. 3.15 V.A.RA. Mandoline-ensemble oJ.v Joh- B. Kok 3.50 Beoefening der huismuziek Sa menwerking tusschen huiskamer en studio, o.l.v. Piet Tiggers. Pianomuziek uit verle den en heden. 4.30 Ontwapeningskwar- tlertje door Paul Kies 4.50 De Notenkra kers o.l.v. Daaf Wins met zang van Leo Fuld. 5.10 Mr. P. J Mijksenaar: een halve eeuw AN.W.B. 5.20 De Notenkrakers oJ.v. Daaf Wins, zang van Leo Fuld. 5.40 Literair overzicht door A. M. de Jong. 6.01 Gro- ningsch uurtje, m. m. v Mevr. Rlddering Scheres. zang en J. H. Riddering, causerie. 6.40 Gramofoonmuzlek. 7 uur Uit zending voor het platteland. Mr. J. E. Duys: De nood in het tuinbouwbedrijf. 7.30 Gramofoonmuzlek. 7.40 Toespraak door A. de Vries. 7.50 Gramofoonmuzlek. 7.55 Her halen S.OS.-berlchten. 8 uür De Dorps barbier. 8.15 V.A.RA.-orkest’oJ.v. Hugo de Groot, m m. v. Eli ze de Haas zang 9 uur Uitzending voor den Centralen Bond van Transportarbeiders. Visschersuurtje. Johan Jong Jlng orgel, VA.R.A.-tooneel o.l.v. W. v. Capellen met Esther de Boervan Rijk. 9.45 Orgelspel door Joh. Jong. 10.45 Vaz Dlas. Varia. 10.30 De Flierefluiters o.l.v. Hugo de Groot. 11.15 Gramofoonmuzlek. 12 i)ur Sluiting. Alles verliep tot dusver zoo mooi en wü had den de stellige verwachting bü het krieken van den dag op te varen over den Waterweg naar Pernls. Om elf uur echter ontving onze marco nist een draadloos telegram, dat door onze rekening radicaal de streep haalde. De hoofd- ingenleur van den Waterstaat verbood ons het binnenvaren vóór tien uur Donderdagmorgen, daar de aanwezigheid vóór en op den Water weg van veel schepen, die opgehouden waren door den mist, onze manoeuvre te gevaarlük maakte. En zoo wisten wü ons lot: meer dan tien uren drijven -en dobberen In het zicht van de haven. Ons convool had daartoe den steven gewend en lag nu met nagenoeg werkelooze machines met het Noord-Oosten vóór. De aee was uiter mate rustig. De golven klaterden in lichte dei ning rumoerig langs den tros, die büna over de heele lengte in het water hing. De .Hooft” lag somber en roerloos schuin achter ons en het loom geloei van den misthoorn op het nabüe lichtschip Maas kwam tot ons over het wrak, wat een beklemmenden Indruk maakte. Traag kropen de uren. Het uitzicht op zee bood weinig afwisseling en wü trachtten in de kleine salon in allerlei houdingen den slaap te vinden. Er was maar één sofa voor man, zoodat er twee in stoelen hingen, sliepen onrustig. Schoten weer even wakker, schreven eenige regels kopie, dutten weer in en zoo konden wü bü den eersten morgenschemer het ontroerende schouwspel genieten van een onzer collega’s, die voorover op tafel was in geslapen, hoofd en armen op zün papier, het potlood nog in de hand. Vroeg stonden wü weer aan dek. Een effen grijze lucht spande over de kalme zee. die kleine groene rimpelgolfjes voortbewoog in ein- delooze deining. De eerste blik gold natuurlijk de .Hooft.” Daar was alles OK. Heel rustig dreef het grauwe gevaarte met hel-blank aan stuurboord geheschen sloep bü slap neerhan gende trossen. Het zicht was goed dezen morgen. Wü zagen nu duidelijk het wenkende licht van den Hoek, waarvan ons convool nog een viertal mülen ver- wüderd lag. Wü waren ook niet meer alleen. Overal rondom doemden de silhouetten op van schepen, die voor anker wachtten op de lood sen. Ik was vol nieuwsgierigheid „Hooft.” De loodskotter kwam eens kijken een klein grüs stoombootje verliet zün koers en maakte een süpjiertje naar het wrak, dan weer snel in zün oude richting stoomen. Het was intusschen zeker geworden, dat in verband met het gatü pas half vier van nacht was het hoog water niet vóór elf uur den Waterweg zouden opvaren. Omstreeks half 10 begonnen de voorbereidende werkzaamhe den. Onze tros werd tot op de helft Ingehaald en langzaam voeren wü op naar de kust, die nu ook heel vaag aan den heiïgen einder waar neembaar werd. Er was veel bedrUf rondom. Twee loodskotters laveerden rond, herkenbaar aan de groote donkere vlag en het driekantig zeiltje. In dansende jollen gingen de loodsen over aan boord van de schepen, die telkens en telkens weer aan den horizon opdoemrfbn. De wind was nu iets straffer geworden en de gol ven draafden driftig met witte koppen en lange schuimvoren. Daar was onze loods, de laatste, die de „Hooft” zou geleiden. De sloep ging iangszü den kot ter te water. Twee mannen in zwemvesten roei den naar 1 wrak, een HJn kwam over, de loods greep de slinger omhoog. Vooruit Waterweg. Reeds wakste Eustlün duidelijk te volgen, de vuurtoren, het fort, de pieren wer den zichtbaar. De „Hooft” lag voor zün laatste haven. Ons flottllje werd inmiddels versterkt. Een bootje van den Rijkswaterstaat, met den hoofdlngenteur aan boord was komen opdagen en bleef in onze nabüheid. En met de „Hector” had ook de „Rozenburg” van L. Smit’s Bargings- maatschappü aan het achterschip van de „Hooft” vastgemaakt. Het blnnenloopen ge schiedde Juist op tüd: het weerbericht meldde storm uit het Zuld-Westen, wat de steeds drif tiger wordende zee en de grauwe, aanrollende golven reeds duldelük was aan te zien. Ook de mist kwam weer opzetten. be be ti 1< c F n K R V et P v< m ki Wl vt vo ee E k n le B R R

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1932 | | pagina 6