Prikkeldraad Wijziging van de Kieswet I -1 De geschiedenis leert Bij Pijn Steun tuinbouw GEHEIME VOORSTEMMING ZATERDAG 21 JANUARI Fiasco NI Autarkie Het nieuwe Sanatorium te Bilthoven DE LEERAREN*SALARISSEN DE V.A.R.A. OP OUDEJAAR Geen „muziek” uit Indië ST. PIETERSPENNING Geen audiëntie V ereenvoudiging Geen stemplicht Minimam van 2000 Amendementen- v. d. Bergh Het Apostolaat der Hereeniging Om het verlies van stemmen tegen te gaan LEEKEPREEKEN Handhaving der minimum-pryzen, strenge controle op de produc ten en opheffing der export- belemmeringen I De nieuwe „Eerste Katechismus” l' 1 Bijzonderheden over den bouw Mijnhardt’s Poeders in HOMO SAPIENS ook uit de wor- even I In verband hiermede wordt in het amenrte- i I lij Z.H.Exc. de Bisschop van Haarlem zal Woens dag aj. geen audiëntie verleenen. Stemplicht zal, gelijk gezegd, by de vóór- stemmlng niet gelden. Het stemlokaal zal In een aantal gevallen niet zoo dicht bij huis zijn, als by de eigenlijke stemming. De kiezer weet bovendien, dat hij, indien hij niet aan de vóór- stemmlng deelneemt, toch nog gelegenheid lot stemmen krijgt. De deelneming aan de vóór- stemming zal dus zeer vermoedelijk ook rela tief aanmerkelijk geringer zijn dan die aan de eigenlijke stemming. Het zal dus zelfs voor een zeer kleine party, die er alle belang bij heeft al haar aanhangers onder de bevoegde kiezers (één tiende van het kiezerskorps) te mobill- seeren, moeilijk zijn bij de vóór-stemming één tiende van haar totaal aantal aanhangers naar de stembus te doen opgaan. Er zullen ook bij die zeer kleine partijen wegblijvers zijn. gen, en dat men er prijs op stelde deze muziek geheel of gedeeltelijk eveneens te doen uitzen den, zou de V.AJ-t A. ook aan dit zerzoek heb ben voldaan. Het Hoofdbestuur van P. T. T. heeft echter met geen woord op het uitzenden van muziek gewezen. Vanzelfsprekend is als ge volg van de opdracht onmiddellljk na beëin diging van de rede, die precies eindigde op het aangegeven tijdstip de uitzending afgebroken en is voortgegaan met het vastgestelde V.A.RA.- programma. stemming vereischte behouden waarde. Op deze wijze zou nog slechts betrekkeiyk weinig gewonnen worden. Indien alle kiezers bevoegd zouden zijn aan de vóórstemmlng dee.' te nemen. Dan zou het aantal stemmen, dat verloren zou gaan, niet veel kleiner zijn dan thans. Vandaar, dat In het systeem van het amendement slechts één tiende deel der kiezers bevoegd Is aan de vóór-stemming deel te nemen. Deze gedachte is op zoodanige wijze uitgewerkt, dat Iedere mogelijkheid van bevoorrechting of achterstelling van eenige partij of groep is uitgesloten. Op overeenkomstige wijze, als dat thans bij de loting voor de militie geschiedt, zal op één enkele plaats een letter worden getrokken, en daarmee is voor het geheele land, in leder stemdistrict, het tiende deel der kie zers aangewezen. Deze kiezers zijn bevoegd bij de vóór-stem- mlng hun stem uit te brengen. Ieder dezer kie zers vindt In zijn nabijheid een stemlokaal, waar hij stemmen kan. Bij de vóór-stemming geldt geen stemplicht ook de bevoegde kie zer kan tot den dag der eigenlijke stemming wachten. Neemt hjj echter aan de vóórstem- ming deel, dan is hy by de stemming niet meer bevoegd, gelijk reeds opgemerkt werd. Een an dere regeling zou tot groote, onoverkomenlijke onzuiverheden bij de vóór-stemming leiden. Er zou dan Immers geenerlei waarborg bestaan, dat de kiezer by de vóór-stemming zyn stem op de werkeiyke lijst zijner keuze zou uitbrengen. Het Tweede Kamerlid Van den Bergh cs. heeft op het wetsontwerp tot wyzlging van eenige ar tikelen der Kieswet van de artt. 11a, 11b en 70 d der provinciale wet, alsmede van de artt. 17, 20 en 40 der Gemeentewet, twee amendementen voorgesteld. Het Hoogw. Nederl. Episcopaat heeft, zoo lezen wy in „St Bavo”, voorgelicht door eene daartoe ingestelde Commissie, den nieuwen tekst vastgesteld van „De Eerste Katechismus" en van „De Dageiyksche Gebeden" voor de Nederlandsche Kerkprovincie. Deze Eerste Katechismus is er op berekend als „Elnd-Katechismus” te kunnen dienst doen voor zwakzinnigen en wordt als dusdanig ook voorgeschreven. De Eerste Katechismus moet op de scholen worden ingevoerd by den aanvang van het nieuwe schooljaar In 1933. De nieuwe tekst der „Dageiyksche Gebeden" moet ingevoerd zijn op 1 Jan. 1934. Z. Em. Kardinaal Pacelli heeft namens den H. Vader aan* Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aenge- nent een dankschryven gericht voor de ont vangst van 21200, als opbrengst van de St. Pieterspenning in het Bisdom Haarlem. Het Hoofdbestuur van de VARA heeft een brief gezonden aan den Minister van Water staat, waarin het opkomt tegen het sc-iryven van het Landeiyk Comité Belangen Luliteriars te Rotterdam, inzake het niet uitzenden van het Wilhelmus door de V.A.R.A. na de rede van den Gouvemeur-Generaal, .tengevolge van welk schryven by het publiek een volkomen zerxeer- de Indruk omtrent het gebeurde wordt geves tigd. Het Hoofdbestuur stelt er prys op ien minister medé te deelen. dat het. zonder eenige aarzeling onmiddellljk het aan de V.A.R.A ge dane verzoek om door middel va» den HUver- sumschen zender de radiorede van den Gouver- neur-Generaal van Ned. Indië te verbreiden, heeft ingewilligd. De voor deze toespraak be stemde tyd werd door de V AHA beschouwd als te zyn afgestaan aan anderen, zoodat ver- antwoordeiykheid voor den Inhoud van deze rede niet door de V.A.R.A. werd gedragen Zy dacht er dan ook niet aan om eenige censuur uit te oefenen. Wanneer het Hoofdbestuur ven P. T. T. zou hebbetf medegedeeld, dat men. het- zy vóór, hetzy na de toespraak van den Gou vemeur-Generaal muziek ten gehoore zou bren- alle arme afgedwaalden terugbrenge aller Moeder, de heilige Katholieke SM i-com- kosten onge- anderhalf millioen gulden bedragen, n.l. nieuwe sanatorium „Berg en Bosch”, dat Het eerste amendement heeft dezelfde strek king als art. Ill van het oorspronkelyke ont werp van de Regeering. zetels reeds gegolden had. zouden deze cyfers nóg ongunstiger zyn geweest. Dan zouden slechts 11 lysten één of meer zetels hebben verworven en zouden de stemmen, op 25 lysten uitgebracht, verloren zijn gegaan. Het aantal vergeefs uitgebrachte stemmen zou alsdan be dragen hebben: 143 658 of belangryk meer dan viermaal den klesdeeler. De kiezers, die „ver loren" stemmen hebben uitgebracht, oefenen op de samenstelling van de Kamer slechts een zeer indirecten en door hen niet gewilden In vloed uit. De door hen uitgebrachte stemmen kunnen aan hun lynrechte tegenstanders ten goede komen. In zooverre is de bestaande toe stand ongunstiger dan onder het oude kies stelsel, toen de kiezer, wiens candidaat by eerste stemming was uitgevallen, by de her stemming nog Invloed uitoefenen kon. Had echter het thans by amendement voor gestelde systeem van „vóór-stemming” reeds in 1929 gegolden, dan zou het aantal verloren stemmen veel en veel geringer zyn geweest. Het is zeer wel mogelyk en zelfs waarschyniyk. dat het niet meer dan tienduizend zou hebben bedragen. Meer dan honderdduizend kiezers zouden hun stem niet vergeefs hebben uitge bracht. Zulk een resultaat is. naar het den voorsteller voorkomt, wel eenigen omslag en wel wat kosten waard, te meer, waar nog andere voordeelen aan het systeem werbon- den zyn. t)e hoofdgedachten, in het amendement neer gelegd. zyn de volgende: er wordt een geheime vóór-stemming gehouden, waarby de lysten. die niet het vereischte aantal stemmen verkrygen. afvallen. In zekeren zin kan deze vóór-stem ming als een nadere geheime candidaatstelllng waarby een zeer groot aantal ..handteekenln- gen” vereischt zyn, worden beschouwd. De eigeniyke stemming heeft alleen over de over- biyvende. niet afgevallen lysten plaats; de kie zers. die by de vóór-stemming hun stem hebben uitgebracht, zyn niet bevoegd aan de eigeniyze stemming deel te nemen. De stemmen. Pij de vóór-stemming op lysten. die afvallen, uitge bracht. zyn verloren; die, welke by de vóór- zyn uitgebracht op lijsten, die het aantal stemmen hebben verkregen, ook voor de stemming haar volle Het tweede amendement-van den Bergh, mede-onderteekend door de heeren Vliegen en J. ter Laan, strekt tot invoeging van artikelen 100 a. b en c. waarvan de bedoeling is (met uitzondering ten aanzien van de kleine ge meenten, die niet in kieskringen zyn verdeeld) het stelsel der gemidde'den volledig door te voeren (het stelsel Hagenbach-Bischoff, geheel identiek met het stelsel D’Hondt). Het amendement hkhdhaaft. evenals het Re- geeringsvoorstel. het verdeellngsstelsel, dat thans voor de Eerste Kamer geldt. Het stelsel, dat het amendement voor de kleine gemeenten (met niet meer dan 20.000 inwoners) brengt, is aan dat van het Regeerlngsontwerp geheel geiyk Voor alle overige verkiezingen (Tweede Ka mer, Prov Staten, gemeenten boven 20.000 In woners) voert het amendement het stelsel- D’Hondt in. Voor deze verkiezingen beteekent het amen dement in technische» zin. een seer belangrijke vereenvoudiging. vogelvlucht 'aten zien. Daarvoor zyn andere gelegenheden. Wy willen slechte als basis voor onze verdere beschouwingen en als aanwyzlng voor hen. die zich In de vooral voor onzen tyd zoo uiterst nuttige studie dor ge schiedenis van de kerk willen verdiepen, één groote Ujn aangeven, waarlangs het wonder bare leven der moederkerk zich voortbeweegt. In de jonge kerk, nog tydens het leven der apostelen, zién wy een ernstig conflict opkomen De leerlingen van Christus en hun eerste be keerlingen waren allen Joden. In de eerste christengemeente had zich dan ook het Idee vastgezet, dat de nieuwe leer alleen voor de Joden was bestemd, tot er op zekeren dag in Jeruzalem berichten kwamen uit Antlochië. dat aldaar heidenen het doopsel hadden ontvangen. Er ontstond onder de bekeerde joden "n groo te beweging: de belofte van de komst eens Ver lossers was gedaan aan Abraham en zyn nage slacht en niet aan de heidensche volkeren. De zaak werd beslecht in een plechtige samenkomst der apostelen, wat men noemt ..het concilie van Jeruzalem." Daar deed primaat Petrus de uitspraak, dat het doopsel, gegeven was voor jood en helden, voor slat-, en heer, voor arme en ryke. Zelf had de eerste Paus hieromtrent In twyfel verkeerd en het is roerend om in de Han delingen der apostelen het vraaggesprek te le zen, dat Petrus in een droom met zyn Meester had wy kunnen in dit kort bestek er slechte op wyzen, dat een menscheiyke instelling hier al aanstonds haar ondergang zou zyn tegemoet gegaan in een enghartig opvatten van haar taak. De leiding der Voorzienigheid baande den weg van de Kerk voor de volbrenging van een we- reldtaak. Drie eeuwen later zien we hoe de geschiede nis zich herhaalt, maar dan op een veel breeder plan. De Kerk heeft haar Invloed over het Ro- meinsche Ryk uitgebreid ten koste van stroo- men martelaarsbloed. De beschaafde wereld d-.ei dagen, het imperium Romanum. heeft het chris tendom aanvaard. Maar diezelfde heerscheresse der wereld stond asm den rand van haar on dergang, al was er niemand die het inzag. De „barbaren” uit de noordelyke gewesten drongen op de meest brutale wyze de geciviliseerde lar. den binnen en genoten er van de weelde en ge makken des levens, door de Romeinen In een eeuwenoude cultuur opgebouwd, zonder zelf Iets tot de beschaving by te dragen. Slechts een goeo kenner der oudheid kan zich indenken, wat het voor een patriciër, een trotsohen Romein, beteekende. de baardige noorderlingen in de straten van Rome te zien loopen. ja. deBwoeste onstuimige horden alleen door hun massa en brute kracht meester te zien worden van bet roemruchte wereldrijk. Ook de christenen dier De gemeente De Bilt is een plex rijker geworden, waarvan veer i het gebouwd wordt onder leiding van de architecten Koldewey en Van Moorsel, voor rekening van de Vereeniging tot bestrijding der tuberculose „Herwonnen Levenskracht", onderafdeeling van het RK. Werkliedenverbond „St. Joseph" In Nederland en hetgeen zyn voltooiing nadert. Het terrein, waarop de gebouwen zyn gepro jecteerd, ligt in de onmlddeliyke omgeving van de Eykensteinsche Bosschen te Bilthoven (ge meente De Bilt). Het gebouwencomplex, uitge voerd door den aannemer Windt, past zich ge heel in de omgeving aan. De hoofdingang zal een beeldgroep te aanschouwen geven van Marl Andrlessen: links de binnenkomende zieke, rechts het vertrek van den genezen zieke, wat teruggevonden wordt in het glas-tn-lood-raam van Jonas; „Christus geneest de zieken”. In de gemetselde hal komt nog een steen, ter herinnering aan de ingebruikneming en inwy- dmg van het sanatorium. De mannen- en vrouwenvleugel zyn geheel van elkaar geschei den; ook het Klnderpaviljoen is apart. Speciale wegen zyn aangelegd voor het ver voer van eten, dat geschieden zal met auto cars en vanuit de centrale keuken naar de res pectieve afdeelingen gereden wordt. De machi nekamer bevat drie ketels: één voor olie en twee voor kolen. In de kapel bevinden zich glas-ln-lood-ramen van Ninaber van Eyken en een raam van Jonas. Het altaar wordt uitgevoerd naar een ontwerp der architecten, die de technische leiding heb ben van den bouw van het sanatorium. Het klooster der zusters Dominicanessen, die het huis zullen bedienen, is voorzien van een ruim koor, kloostergangen en een kloosterhof. Het wordt versierd met een gevelbeeld van Sint Dominlcus, beeldhouwwerk van Albert Ver- moten en een glas-ln-lood-raam van Ninaber van Eyken. Het economle-gebouw zal bevatten een groot relief in kleur gebakken aardewerk van Charles Vos, voorstellende „Herwonnen Levenskracht”. Er zal plaats zyn voor ongeveer 300 patiën ten. te verdeelen over 10 afdeelingen; alle pa tiënten liggen geiykvloers. Patiënten, die op den goeden weg zyn. d.w.z. die beteren, worden verpleegd in beschutte open lighallen In bed. De open zyde van de lighallen is op het Zui den gericht. Patiënten, die dag en nacht buiten liggen, vinden een plaats In speciale diepe lighallen; deze hebben een front-constructle, die nog niet In toepassing is gebracht. Het bosch wordt aan de zorgen toevertrouwd van den Bllthovenscben tuinarchitect, den heer Otto Schulz. Het ter rein heeft een totale oppervlakte van 46 H-A. Ook zullen werkplaatsen verrijzen voor arbelds- theraple, de z.g.n. nazorg-afdeelingen. Het sanatorium telt voorts afdeelingen voor ernstige patiënten; laboratorium, gevormd door drie ineenloopende vertrekken: chemisch-bac- teriologlsch werk; de onderzoek kamers zyn be langrijk verbeterd, terwyi de röntgen-afdeellng is uitgebeeld. Ook la er een complete operatie zaal. cv_a___ nan Inline ment voorgesteld het vereischte minimum aén- “tal stemmen by de vóór-stemming op twee duizend te bepalen. Twee duizend stemmen onder een tiende deel van de kiezers staat ge- lyk met twintig duizend onder het geheele kie zerskorps. Wie by de vóór-stemming dezen aan hang niet weet te verwerven, zal stellig niet de dertig A vyf en dertig duizend stemmen kun nen verkrygen, die by de eigeniyke stemming vereischt zyn. Wie de twee duizend stemmen wél verwerft, heeft althans eenige kans by de eigeniyke stemming geen vergeefsch beroep op de kiezers te doen. Men kan wel als vaststaand aannemen, dat van de 24 lysten, die in 1929 afvielen, geen enkele de twee duizend stemmen zou hebben verkregen. Ten aanzien van de 25ste lyst, wel ke toen niet afviel, maar, onder de thans door de Regeering voorgestelde verdeellngswyze. wel afgevallen zou zyn, is het twyfelachtlg. Aan de eigeniyke stemming zullen dus al leen hjsten worden onderworpen, die. óf alle óf nagenoeg alle, één of meer zetels zullen ver werven. Het aantal lysten. waarover meer dan 90 pet. der kiezers zich moet uitspreken, wordt, volgens de cyfers van 1929, tot 1/3 terugge- bracht. Het zou in 1929. in plaats van zes en dertig, twaalf of elf hebben bedragen. De vraag, welk verdeellngsstelsel geldt, wordt onder dit systeem van geringer beteekenls Er zyn immers veel minder „zwevende zetels”, die alsnog aan andere partyen moeten worden toe gewezen. e tweede groep lezers wlen wy een ant- I 1 woord verschuldigd zyn, omvat de be- zorgden over de positie der Kerk in onze maatschappy. Zóó meenen wy kort en goed sa men te kunnen vatten al degenen, die, beangst zyn over onze samenleving, waarin de mate- rieele nood tienduizenden in de armen van so cialisme en communisme Jaagt; waarin godloo se vereenlglngen zonder eenige schaamte het hoofd opsteken en een verwildering van de goede zeden met den dag toeneemt. In het Oosten van het eenmaal christelyk Europa zien zy het dreigende spook van het bolsjewisme en daarachter de volkeren van het gele ras, de honderden millioenen, thans nog on.' derllng verdeeld en elkander bestrijdend, straks gemeenschappeiyk optrekkend tegen het avond land. Is de Kerk wel in staat om in zulke on gekende woelingen leiding te geven; zyn onze priesters wel by machte en bereid om in de geesteiyke verwarring onzer dagen orde te bren gen en de worsteling om een nieuwe sociale orde te doen eindigen in een staat, waarin gerech tigheid en vrede elkander omhelzen zullen? WU gelooven hiermee niet enkel te hebben weergegeven, wat een klein aantal lezers ons schreef, maar tevens uiting te geven aan wat er in de hoofden van duizenden omgaat. De gestelde vragen raken de grootste proble men van onzen tyd. wy zullen voor een ant woord meer dan één artikel noodig hebben, al vleien wy ons niet met de hoop allen te kunnen bevredigen! Voor vandaag willen wy van onzen kant een wedervraag stellen en wel deze: hebt gy. die no bezorgd zyt over den invloed der Kerk op onze tegenwoordige maatschappy O wel eens de moeite gegeven, om de geschiedenis der kerk van boven af. over negentien eeuwen heen, te bekyken? Velen weten van de Kerkgeschiedenis niet meer, dan dat de eerste christenen in cata comben leefden en voor de wilde dieren wer den geworpen; dat in de zestiende eeuw Luther bet protestantisme schiep; dat er in de middel eeuwen eenige slechte pausen zyn geweest en dat onze tyd na Pius IX krachtige en wyze op perherders in Rome heeft gehad. En voor zoo ver oe kennis der kerkelyke geschiedenis bree der is. heeft men zich dan niet te veel in dé tails verdiept, zonder de groote lyn te zien, die boven het vele menscheiyke In de Kerk altyd weer het goddeiyk karakter wonderbaar en hoopvol voor alle tyden doet uitstralen? Zou bet by de vele lof waardige pogingen om de groote massa met populair wetenschappeiykc voordrachten en geschriften op een hooger gees- teiyk peil te heffen, niet dienstig zyn om ons katholieke volk meer te doordringen van de god- deiyke leiding der Voorzienigheid, zooals deze onweersprekelyk uit de historie naar voren komt? Wat geeft die studie, die wetenschap, een lotsvast vertrouwen In de belofte: „en de poor ten der hel zullen haar niet overweldigen!” Voor den onbevooroordeelden onderzoeker ko- men deze Róten vast te staan: het menschelyk element zou de kerk onherroepeiyk als alle an- dere mensche'yke instellingen onder de schrlk- keiyke stormen en slagen, welke zy had te doorstaan, ten onder nebben doen gaan; baar bovennatuuriyke oorsprong deed haar behou den biyven. En ten tweede leert de geschiedenis er zyn erger tyden en grooter moeiiykheden ge weest dan de tegenwoordige; steling van dezen tyd zal de kerk naar boven komen. Of zy zegevierend of wel zwaar geha vend een beter ttjdperk in zal gaan, zal afhan gen van de wyze waarop de thans levende, ka tholieke gemeenschap haar taak begrypt. Het kan niet van ons worden verwacht, dat wy het Onafzienbare veld der kerkhistorie ook maar in vog dagen waren Romeinen; de besten onder hen. de priesters, de geleerden, waren meerendeels van oud patricischen stam. Het behoeft dan ook niet te verwonderen, dat de Christen Romeinen, .die In Frankrijk woonden, met weerzin de inva sie der woeste benden aanlagen en dat de priesters aan den uitersten rand van de be schaafde wereld. Bretagne, weigerden aan de Angel-Saksers het, doopsel toe te dienen. Wan zyn overwinnaars de poorten van den hemel te openen, dat was te veel gevraagd! Was de Kerk in haar geheel even kortzichtig geweest als de Bretonsche clergé van die da gen, zy was vergaan met de Romeinsche bescha ving. waaraan zy dan haar lot had verbonden. Maar Gregorius de Groote en de groote Bis- schop van Reims zagen wyder. De deuren van bet heiligdom werden voor allen geopend, ook voor de meest onbeschaafde» Clovis werd ge noopt en de Kerk groeide uit met de nlet-gedvi- llseerde maar kerngezonde barbaren op de pulnhoopen van een ineenstortende cultuur. Langs deze lyn moet men de historie der kerk tien. Hoe ouder zy wordt, met hoe meer vol keren zy zich vermengt, hoe grooter de gevaren worden. De heerschers van Gallië en Duitsch- land overladen den Paus en zyn dienaren met gunsten en eerbetoon. En ongemerkt ontstaat er een afhankeiykheid tusschen Kerk en vorsten huis. Het menscheiyke In de Kerk doet zich gelden. Tegenover vorstelyke welwillendheid moet toegevendheid van den kant der Kerk staan. De koningen en keizers wyzen zelf de personen aan, die hun geschikt Hjken voor het bisschopsambt, ja, zy bepalen de Pauskeuze. Al lerlei ongewenschte elementen drlngeij de ryen van het priesterdom binnen. Er ontstaat een Jacht naar vorstengunst ter verovering van kerkelyke waardigheden. Het heiligste jwordt niet gespaard: aflaten en sacramenten worden voor geld verkocht. Het zedeiyk peil daalt; ook in de priesterschap. Want wie het hooge ambt niet uit roeping, maar als een eerebaantje zoekt of als een sport op de maatschappelyke ladder gebruikt, legt met zyn wereldsche kleedy niet zyn zondige neigingen af. Wel ontstaan er heilige kloosterorden met sterke en reine mannen en vrouwen die het kwaad willen keeren, maar het verderf is al gemeen. En wanneer te midden van zulk een verwarde samenleving dan een der afschuwe- lykste ketteryen, welke de wereld ooit gekend heen, het hoofd opsteekt, de kettery der alblgen- zen, dan lykt de Kerk na het bestaan van dui zend jaren aan den rand van den afgrond. Overal vreet de leer door, dat heel de wereld één stryd is van den kwaden geest tegen den goeden en dat de eerste de sterkste is. Zelfs God is aan den booze onderworpen. Ons lichaam heet de verpersooniyklng van het kwaad, waarin de ziel is gevangen. Alles komt er maal op aan de ziel van het booze lichaam te scheiden. Het gevolg van deze verderfelyke leer was een epidemie van zelfmoord. Zelfmoord een godsdienstige akte, ter- wyl het huweiyk werd onderdrukt, omdat het nieuwe lichamen, dat is nieuwe slachtoffers van den booze, voortbrengt. Zonder tastbare leiding der Voorzienigheid zou ook hier Rome Ineengestort zyn, zooals zoovele godsdienstige centra voor en na gevallen zyn. De redding kon alleen komen van een sterk gezag in Rome zelf, dat het kwaad tot in den wortel kon aangrypen. Maar hoe was het mo gelyk, waar de wereldsche grootheden den op volger van Petrus aan wezen? De oplossing is te mooi om ze nog niet te verhalen. Op den troon van het Duitsche ryk zetelde in de eerste helft der elfde eeuw Hen drik m. Hy was een groot tegenstander van de misbruiken, welke in de Kerk heerschten, maar in zyn absolutisme een handhaver van de „rechten" des keizers in kerkelyke benoemin gen. In 1048 kwam de pauseiyke stoel vry en Hendrik III benoemde zyn neef Bruno, blsschop van Toul, tot Paus. Dit was een heilig man. die de inmenging van het wereldlyk gezag in de Kerk zeer betreurde. Hy stond voor een dilem ma: nam hy de benoeming aan, dan steunde hy het kwaad; weigerde hy, dan kwam er con flict en Hendrik III benoemde een nieuwen paus. Hy vond een uitweg: hy aanvaardde de r benoeming, maar niet de eereteekenen. Hy ging naar Rome als pelgrim, blootsvoets, in een ha ren py en den bedelstaf in de hand. In de eeuwige stad liet hy zich nogmaals volgens ka- noolek recht verkiezen en met de teekenen zy- ner waardigheid bekleeden. zyn handelwyze werd het sein voor de bevryding der pauskeuze. Want, toen Leo IX elf jaar later stierf ging zyn opvolger, Nicolaas II, een stap verder en vaardigde de beroemde constitutie uit, volgens welke sinds dien, tot op onzen tyd, de verkie zingen der Pausen plaats vinden. Nog geen honderd jaar later is onder Gregorius VII de kerk geheel bevryd van de Investituur en heeft het vrygeworden pausschap de ketterijen over wonnen en in de gemeenschap der geloovigen allerlei uitwassen afgekapt. Zie, langs deze lyn zouden wy kunnen door gaan, de prachtige middeleeuwen door, den bloeityd van het christendom; de wonderbare wyze waarop de Kerk den allergevaariyksten tyd van het nieuwe heidendom, van de renais sance doorkwam en zoo verder. Het is ons niet te doen om geschiedenisles; alleen hierom, om tot de vele twijfelaars van dezen tyd te zeggen: kyk in de historie; zie hoe erg, hoe zwaar, hoe bovenmenscheiyk in het verleden de stryd der Kerk was. Zy heeft altyd overwonnen, waarom zou zy het niet doen in onzen tyd? De besturen van de Algemeene Vereeniging van Leeraren by het Middelbaar Onderwys. bet Genootschap van Leeraren aan Nederlandsche Gymnaslën, de R. K. Leerarenvereenlglng „St. Bonaventura” en de Vereeniging van Leeraren by het Christelyk Middelbaar Onderwys. heb ben zich met een adres tot de leden van de Eerste Kamer gewend, waarin geconstateerd wordt, dat het antwoord van den Minister op de opmerkingen van verschillende leden der Tweede Kamer by de behandeling van de On- derwysbegrooting inzake de leerarensalarissen zeer onvoldoende is geweest. Adressanten moe ten tot hun leedwezen constateeren, dat het on derzoek naar de salarissen der leeraren in 1928 niet minutieus is geweest. De Centrale Com missie voor Georganiseerd Overleg heeft het door haar bedoelde normale salaris der leeraren toen vastgekoppeld aan een weektaak van 30 lesuren, terwyi deze weektaak zonder dat de Commissie dit wist, voor verreweg *de meeste leeraren niet bereikbaar is. Het resultaat van deze vergissing is dus geweest, dat de leeraren, in vergeiyking tot de categorie van ambtenaren, met wie zy krachtens opleiding en werkkring tot dusverre waren geiykgesteld, in positie zyn gedaald. Verder wordt er in bet adres op gewezen, dat in 1923 enkel en alleen voor de leeraren een salarisverlaging is tot stand gebracht. Om deze reden is adressante van oordeel, dat het ge motiveerd zou zyn, «hans uitzonderingsmaat regelen te hare gunste toe te passen. Het Centraal Bureau van de Veilingen Nederland heeft de besturen van alle Veillngs- vereenigingen in Nederland de volgende circu laire doen toekomen, als uitnoodlging voor de op Maandag 30 Januari as. des middags te 130 uur in het Jaarbeursgebouw te Utrecht te hou den buitengewone algemeene vergadering: Het doel dezer buitengewone algemeene ver gadering is: Het bespreken van den algemee- nen toestand van den tuinbouw in verband met den voor 1932 verleenden regeeringssteun en met de voor 1933 te nemen maatregelen. Het groepsbestuur is van meening. dat ten aanzien van de vraag, wat voor 1933 dient te geschieden om de nog steeds voortdurende en zelfs toenemende moeiiykheden voor de tuin bouw het hoofd te bieden, de volgende punten overweging verdienen: 1 Absolute handhaving der mlnimumpryzen aan de veilingen, door het met steun der regeering vormen van een fonds, waaruit het onverkoopbare product kan worden betaald ën uit de markt genomen. Hierdoor wordt een overmatige aanvoer op de binnen- en bulten- landsche markten en dientengevolge vernieti ging van den prys voorkomen. 2 Strenge contróle op de ter veiling aange voerde producten. Een product, dat aan be paalde minlmumelschen niet voldoet, moet van betaling der mlnimumpryzen en eventueele regeeringssteun worden uitgesloten en mag ook niet worden geëxporteerd. 3 Indien ondanks deze beide maatregelen welke, naan mag worden verwacht, een aanzieniyke beperking van den aanvoer zoo wel op onze veilingen als op de bultenlandsche markten tengevolge hebben de pryzen ook dit jaar weer beneden de productiekosten mochten loopen. dan zal ook voor 1933 een regeeringstoeslag noodzakelMk zyn. echter slechts te verleenen tot een bepaald percen tage van den veillngsaanvoer in 1932. teneinde ook op deze wyze tot de zoo noodzakeiyke be perking der productie te geraken. Deze beper king zal ook door de regeering dienen te worden nagestreefd door een desbetreffende voorwaarde te verbinden aan den steun, welke aan den landbouw, byv. by de Tarwewet, wordt verleend. 4 Tenslotte zal vanwege geheel onze orga nisatie en al de by haar aangesloten vellings- vereenlgingen zonder ophouden krachtig by de regeering en de Kamerleden moeten worden aangedrongen op het nemen van die maat regelen, welke kunnen leiden tot opheffing of vermindering der door het buitenland getrof fen belemmeringen van onzen export. Het groepsbestuur is van meening, dat onze organisatie zich zoo spoedig mogelyk omtrent deze vier punten zal moeten uitspreken, ten einde tydig de noodige maatregelen voor het nieuwe seizoen te kunnen treffen. 0- -- -w—wan tusschen de blnnenlandsche berich- I J ten over de tragische vernedering van den heer David Wynkoop door zyn super- roode meesters (die hem nonchalant de Kamer uitschoppen met dezelfde kaplaarzen, welke hy zoo naarstig likte), schoof de tyding uit den Sovjet-staat zelve, dat de propaganda-afdeeling van de communistische party besloten beeft, een hevige actie te organlseeren onder de sol daten van het roode leger, teneinde hen op de hoogte te brengen van de feiteiyke beteekenls ‘der Jongste uiteenzetting van Stalin over de resultaten van het eerste vyfjarenplan. Het doel hiervan, zoo verluidt verder, is: den geest in het leger te verbeteren en de man schappen er van te overtuigen, dat de tegen woordige politiek der regeering een succes ge noemd moet worden. Daarenboven zal aan oudere communisten worden opgedragen, den slechten toestand van het land onder het tsaristisch bewind te schil deren, terwyi bultenlandsche communisten, die thans in Rusland vertoeven, verhalen moeten doen van het verschrlkkelyke leven der arbei ders in de kapitalistische landen. Deze tyding werpt een scherper Ueht op de tegenwoordige toestanden in de federatie van Sovjet-republieken dan honderd reisbrieven van des- en onkundige touristen en zy heeft te hooger waarde, nu zy uit zoo onverdachte bron komt. Tusschen de regels door valt overduldelyk te lezen, dat de soldaten van de Bolsjewistische armee uit de uitvluchten van Stalin hebben be grepen: het eerste vyfjarenplan is mislukt. Ten tweede wordt men er uit gewaar, dat de geest in het leger niet best is. De oudere en bultenlandsche communisten zullen praten kun nen, wat ze willen: de feiten, welke iedere roode soldaat hoort, voelt en ziet, zyn daarmee niet weg te redeneeren. In de Oudheid werd eens een vermaard rede naar uitgezonden om een hongerige menigte te paaien. Mistroostig keerde hy weldra tot zyn lastgevers terug en zelde: ,Jïun maag heeft geen ooren”wy denken, dat het den com munistische» propagandisten ongeveer precies zóó zal gaan. En wat de sprookjes over de bui- tenlandsche verschrikkingen betreft: ook die vinden in Rusland geen geloof meer. De om standigheid, dat buitenlanders zich niet happig toonen om Russische onderdanen te worden, maar dat wel duizenden Russen hun leven wagen om uit het roode paradus weg te komen, is maar al te veel bekend. Het fiasco biykt! laatste Kamerverkiezing, in 1929 niet minder dan 36 verschillende lysten lystengroepen Ingediend. Twaalf hiervan wisten één of meer zetels te verwerven; niet minder dan 24 lysten echter vielen by de stemming af. Indien toen de thans door de regeering voorgestelde wyze van verdeeling der Iedereen kent tegenwoordig het Apostolaat der Hereeniging. Het is opgericht, opdat alle gedoopten in geheel de wereld mogen toetreden tot de ééne ware Kerk van Christus; dat het wederom worde één Schaapstal en één Herder. Dit Apostolaat is een heeriyk werk voor elkeh Katholiek. Iedereen weet, dat we moeten bidden voor de bekeerlng der heidenen. Wie bidt daar te genwoordig niet voor! Gy lezer en lezeres toch zeker ook, Is t niet? We moeten bidden voor de bekeerlng der zondaars. Maar we moeten ook bidden voor de bekee- ring of liever voor den terugkeer van hen, die Christus wel kennen, maar niet behooren tot de Kerk van Christus. Dat zyn Protestanten, zult ge zeggen. Zeker, voor hen moeten we bidden en vurig smeeken, dat ze toch tot de ééne ware Kerk mogen komen. Maar daar zyn nog andere Christenen, die niet protestant zyn en die dichter by de Kerk van Christus staan dan de Protestanten. Wie zyn dat? Dat zyn die in den catechis mus worden aangeduld met den naam van Schlsmatieken of Scheurmakers. De naam is wat hard, maar de naam is juist. En de tegenwoordige geloovigen van die secten verdienen geen verwyt, maar zyn bitter te be klagen. Ze zjjn van Jongs af oQgevoed in de scheuring. Ze weten niet béter. Ze denken, dat ze het ware geloof hebben. Maar helaas, het Is zoo niet. Eeuwen geleden hebben hun voorvaderen zich afgescheurd van de Katholieke Kerk. Dat gebeurde voor honderden en honderden jaren. En zoo worden de geloovigen in die landen geboren en opgevbed in de Schismatieke kerk genootschappen. bulten hun schuld. Arme geloovigen. die niet leven in de ge meenschap met den Paus van Rome! En zoo zyn er velen. Ongeveer 170 millioen. Ze wonen in Rusland, in Bulgarye, in de Balkanstaten, in Armenië, in Syrië enz. Verdienen ze nu niet, dat wy voor hen bid den? Ze verdienen het. omdat ze zonder hun schuld in de dwaling leven. Ze hebben ware priesters, ze hebben de heilige Sacramenten, maar ze gehoorzamen niet aan den Paus van Rome. Ze zyn dus niet in gemeenschap met geheel de H. Kerk, en met haar zichtbaar Op-' perhoofd. Ze zyn niet vereenlgd met de Kerk van Chris tus. en daarom ontvangen ze niet den ryken genadestroom, dien wy ontvangen in Jesus H. Kerk. Ze verdienen, dat wy voor hen bidden, om dat ze onze broeders zyn en zusters, zoo dicht by ons staande in het H. Geloof. Ze nemen zoo goed als alle geloofspunten aan; maar niet dat de Paus het Hoofd is der Kerk van Chris tus. en alles wat daarmede samenhangt. Ze verdienen, dat vooral zy voor hen bid den, die devotie hebben voor Maria, de Moe der Gods. Ook zy toch vereeren Maria, en wel vooral in hare Beeltenis van Altyddurenden Bijstand. Die heeriyke Beeltenis is tot ons geko men uit hunne landen. Laten wij Westerlingen dan tot Maria bid den voor de Hereeniging der geloovigen in de Oostersche landen met de ééne. Heilige Katho lieke Kerk. Bidden we. dat de Moeder van Altyddurenden Bystand tot ons Kerk. in hoofd en ledematen, alsook by Kiespijn en ge vatte Koude. Rheumatlsche Pynen, Griep, Influ enza en vastzittende Hoest, zullen spoedig helpen. Prys per poeder 8 ct. Doos 45 ct. Verkrygbaar by Uw Drogist. Dit amendement beoogt, wat de verkiezing voor de Tweede Kamer betreft, tegemoet te komen aan bet groote euvel, dat tallooze stemmen, uitgebracht op lysten. die voor een zetel niet in aanmerking komen, verloren gaan Het amendement zal nogal wat extra admi nistratieve verrichtingen met zich brengen (hoewel minder dan aanvankeiyk schynt) en bovendien ietwat meer kosten veroorzaken maar het zal dan ook, naar hieronder biyken zal, aan het euvel op zeer radicale wyze een einde maken. By de waren en Men vraagt ons, wat toch eigeniyk de betee kenls Is van het woord „autarkie,” dat den laatsten tyd nog al eens in onze kolommen' vcor komt. Ziehier ons antwoord, dat daar de zaak heel eenvoudig is kort kan zyn. Etymologisch (woordafleidkundig) genomen bestaat het woord uit het Grleksche autos, dat zelf beteekent, en uit het eveneens Grleksche woord arkein, dat beduidt voldoende zyn, ge noeg zyn. Autarkie moet dus krachtens de woorden, waaruit het is samengesteld, de beteekenls heb ben van: zichzelf of voonddutif genoeg zijn. Dit begrip past men nu toe op het streven der staten, zichzelf economisch en dus ook financieel zooveel mogelyk van het buiten land onafhankelyk te maken, zichzelf, zooveel mogelyk, genoeg te zyn, door ernaar te streven, dat het land door de winning van grondstoffen, door de opbrengst van land- en tuinbouw, mits gaders ook door zyn industrie-productie zich zelf van al het noodige kan voorzien, zonder verplicht te zyn, in het buitenland te koopen. Abusieveiyk werd het woord autarkie in den beginne, toen het pas in zwang kwam, wel ge speld: autarchie, hetgeen echter volkomen onjuist was; autarchie beteekent; zelfbeheer- schlng, zelfbestuur.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5