STADSNIEUWS
Treinontsporing bij Haarlem
Op de gladde ijzers
Agenda
m
L
BEURS VAN AMSTERDAM
meisjescongregatie
s
•v
BRANDSTOFFEN? gBfN ,V B'
Oud nieuws
GEEN PERSOONLIJKE
ONGEVALLEN
VAN PUTTEN OORTMEIJER
VULPENDOKTER
N V. JAN DE VRIES, ZAADMARKT
sl?
De Bingeigrachten Alkmaar, 25 Jan.
goedgekeurd
„ST. BONIFACIUS
DE RIJP
ARR. RECHTBANK ALKMAAR
E
EGMOND AAN DEN HOEF
Zitting
Het opruimingswerk
G
GROOTEBROEK
WOENSDAG 25 JANUARI 1933
1
1 -
Payglop 18 - Alkaaar - Teietooi 658
S3
Telefoon 324 Alkmaar
B
ft
Ha
GEMEENTELIJK BUREAU
VOOR SOCIALE ZAKEN
Districts-Arbeidsbeurs. Tel. 838
v«
Bon
trek
Car
nlns
Boo
terui
bwz
so
naai
Twh
karr
een
NV.
Hoo
t vi
en i
Bnk
vers
d. vi
Wiel
Den
ta»
Wee
Hooi
tem
en 1
Oevi
dort
kars
VRIESIA’S”
VOOR DEN POLITIERECHTER
TE ALKMAAR
ZWITSERSCHE PECTORAL-TABLETTEN S
HOOGSTE KWALITEIT VOOR LAAG STEN PRUS VERPAKT IN DOOSJES 35 ote.
VOOR ROOKERS, REDKNAAR8. ZANGERS, SPREKERS. ENZ.
TT-LEEUWARDEN-
IA-v/mmVALKEMBURG'S
k nLEVÈRTRAATI
WOENSDAG 25 JANUARI
Straatcollecte
Vereenlglng.
Maria*
Donderdag 26 Januari
Liefde'
Geslaagd
zijn
Jaarvergadering
Burger Ijsclub
40
(Ongecorrigeerd)
U JANUARI:
Groote *tagnatie
Maatregelen der Spoorwegen
Meervoudige strafkamer
Dl
of
ge-
aL
leggen.
De tramdienzt valt in
De vermoedelijke oorzaak
nog 1
duren
In de Streek
Te Uitgeezt
Te Weetwoud
IHi
Shell Union OU
il*
1*16
f
bt
onder de
Te Purme.
van
vanuit
pogingen
krachtige
Aanmerkelijke mate-
rieele echade
Berichten uit „One Blad” van 1908
MonnikendamMarken over
het ijs
seeren en is men onmiddeilük met de oprui
mingswerkzaamheden begonnen.
171
ICO
n
’M
38
Co
ZE
vei
311
Het is thans mogelük het eUand Marken over
het l)s te bereiken, per schaats, sleede of ijs
boot.
1033
1036 AB
58
16
Ö»M
104
ia
M
Hoeve! boomen en struiken thans een prach
tig gezicht opleveren door den zwaren rijp, die
er zich op heeft geset en de takken zijn her
schapen in kristaltwijgen, heeft die rijp ook
minder aangename gevolgen.
Evenals elders zijn ook hier meerdere tele
foondraden door de zwaarte van den rjjp gebroken
en is daardoor UjdelUk de communicatie ver
stoord. terwijl de verblnd ng met tel van plaat
sen in bet land eveneens is afgesloten.
153
1261*
hm
iah
De telephoondlenst met Egmond-binnen is
verbroken, doordat de draden over een lengte
van ongeveer twee honderd meter rijn stuk
gebroken door de zware sneeuwvracht die er
aan hing. Nu de mist zoo lang blijft hangen
en bet zoo sterk blijft vriezen, zullen op vele
plaatsen verstoringen in den telegraaf- en tele
phoondlenst ondervonden worden. Jammer, dat
we overdag niet eens een zonnetje te zien krij
gen. dan zouden van de pracht ge natuur kun
nen genieten, waai de boomen zijn nu schoo
ner, dan wanneer zij met sneeuw beladen zijn.
Ook het schaatsenrijden Is bü zulk een weer
weinig genotvol. zoodat men. hoewel het ijs
weder vertrouwbaar is. weinig of geen liefheb
bers op de banen aant^gft.
.2 “J
7.311*
16.35
174
107
71
7*
38
25.00
Zl
°F
11c
op
t®
10
IO?1(
10 2 M
ICO
I0.M
Ü6
8J*
IMM
HM
140
Bu
bonden
BerlljD
ParlJ»
Bruaeei
Zwitserland
Weenen
Kopenhagen
Stockholm
Oei©
New York (cable)
Rome
Madrid
RW
«3M
.5
10
rt
31
22
IN
IS
I54M
t5
5M
Bi
van
sera
76
5M
Der beide Dominicaansche
parochie*
I12M
3ri*
ISH
BIN
f*
1A
36
3M
3M
17
S3
Op dringend verzoek nog-
maal* opvoering van „De
•lanke juffer* van We*ter-
licht,” abel *pel van den
verkeertweg in 3 bedrijven
Suiker
Jav Cultuur
N I 8 O
Poerworedjo
Vorstenlanden
Actions idem
retro Ie. ss
Os boe*
Kon Olie
Perl»*
Continental OU
eudawa
6>N
<2M
24H
ir
32
22
IX.
Volgens mededeeling van den chef van het
Centraal-station, was hedenmiddag om twee
uur de dienst op de UJn AmsterdamHaarlem
weer normaal.
MUn t>ouw
Boeton Mltnbouw
Ala Kxoloratl.
Red lane Lebone
Zabber
A'dam ftubber
Bandar
Dell Batavia Rubber
BerttadlarU
Stlau
V I O O
Allied
Intercontln Rubber
Een te Alkmaar wonende chauffeur, de 30-
.arlge Cornells W waa In Mei 1932. In staat
van fallilrement verklaard en had alsnu een
groot aantel huishoudelijke goederen aan d?n
boedel onttrokken, hebbende alzoo de rechten der
schuldeiscbers bedrieglijk verkort. Mr Van
Dijk, de curator, had boedelbeschrijving gehou
den en bleek het later, dat de failliet velschil
lende goederen niet had opgegeven. Deze goe
deren waren opgeslagen in een garage van den
heer Joh. Duynmeyer, te St. Pancras.
De man stond tharu terecht en werd ver
oordeeld, als zijnde z'n laatste kans, voorwaar-
delUk 6 maanden gev. met een proeftijd van 3
jaar en onder nader opgelegde bijzondere voor-
No. VI
waarden.
In den afgeloopen nacht even na 13 uur zijn
door tot nu toe onbekende oorzaak bij de
Spaarnebrug te Haarlem twee rijtuigen van een
passeerenden trein ontspoord, terwijl van een
anderen trein bij de Centrale Werkplaats, ter
hoogte van wachtpost E. op hetzelfde oogenblik
eveneens twee rijtuigen ontspoorden. De eerste
trein ging naar Rotterdam, de tweede naar
Haarlem.
De reiziger* vsrn den trein naar Haarlem zijn
m«t het gedeelte van den anderen trein dat
voor de ontspoorde rijtuigen stond, doorgereisd.
Omtrent de oorzaak van dit merkwaardige
ongeluk staat nog niets vast, het onderzoek
dienaangaande is nog niet beëindigd.
De laatste te Amsterdam uit Haarlem aan
komende trein had door een en ander een uur
vertraging.
Persoonlijke ongelukken hadden niet plaats.
Nog meer op Ur*em geval
len klappen of ,JEen Berge
naar in de knel”
rW
SN
aauaog
aluoj
Staatsie* nissen
5 Nederland 1919
«1% Nederland IC'..
I Nederland 1931
5 Neder!-
1% N Ind
Banken
Koloniale Bank
Indische Bank
Cert - Ha nd el-Mil
es
Spoorwezen
r’nion Pacific
Wabaab
Krle
Kansas Cltv South
South. Etallw
Tabak
Dell Batavia
Oude Dell
Oostknat
Senembab
Gisteren slaagde aan de Unlverzlteit te Am
sterdam voor het candldaats-examen Ned. Taa!
en Letteren, de heer L Hurts. leeraar aan bet
RK Lyceum alhier.
IHM
«M
1SH
>30
I"
HU
102».
I02N
'<kH
lOlMa
O*
Alhoewel men den geheelen nacht en morgen
heeft doorgewerkt, bleek hedenmorgen nog
slechts de eerste ontspoorde wagon op rechter-
rails (komende van Amsterdam) en van het
tweede ontspoorde gedeelte alleen de bijwagen
in de rails gezet te zijn. De motorwagen waa
zeer lastig weer in de rails te brengen.
De afdeellng Westwoud van den U. H. N.
heeft de ijsbanen geopend. De hoofdverkeers
weg over de Spoorsloot is in goede conditie.
Wedstrijden zijn In voorbereiding.
voor het
werzlooaen
Herwonnen Levenskracht De» vereenl-
ging. onderafd. R- K. Werkliedenverbond, hield
haar jaarvergadering.
Herwonnen Levenskracht hier ter plaatse mag
zich wederom In een verhoogden bloei verheugen,
aldus zei de voorzitter, dank de activiteit der
’.eden, wat tot groote vreugde stemt.
Betreffende de ten bate van Herw. Levens
kracht georganiseerde loterij (voor de plaatse-
De commissaris van poMtie e Alkmaar maakt
bekend, dat de Siiige'grachten gedeeltelijk
voor het ijsvermaak njn opengesteid, met uit
zondering van bet gedeelte gelegen tusschen
het Texelsche hek en de S’rgerbrug.
Voorts wordt fle bijzondere aandacht ge
vestigd op de in de Bingeigrachten liggende
wakken en moet het publiek zich stipt hou
den aan de op het jjs aangebraebte afzettin
gen.
De ban enzullen hedenmiddag worden ge
veegd, terwijl de* avonds voor de noodige
verlichting gezorgd zal worden. In het alge
meen wordt voorzichtigheid nog aanbevolen.
V6tn Maandag 23 Januari
Scheep .aart
Java Cb Jaoan
Holl Amerika Lijn
Dito Gem Klzend
Kon Ned Stoom b
3c beeovaart- Unie
De rails waren zwaar beschadigd; we sagen
één rail geheel opgekruld. Ook vele dwarsliggen
en stoelen waren vernield.
De 60-tons motorwagen self was van onde
ren zwaar beschadigd. De electrische motor
hing zoo wat los tegen den grond. Gelukkig wa
ren de wlelstellen Intact, zoodat deze op stel
lingen geplaatst konden worden en zoo weer in
de rails.
Een groote ploeg wegwerkers waren in 2e
vinnige kou aan het werk, onder leiding
eenlge hoofdingenieurs en Ingenieurs.
De vernielde rails worden, evenals de dwars
liggers, verwijderd.
tH.
I5S
ZfX.
Ut
laduatrieên
Onilevei
Caivé Delft
Al* Kunstrtld*
Van Bertel's P*».
Nieuwe Phlllna
Kücb Accoustlek
Ned Pord
Indaatr Buitenland
Anaconda
Bethlehem Steel
O S Steel
0 8 Leather
Intern Nickel
Behalve van de N. Z. H. T. M die natuurlijk
plotseling extra en versterkte dleéatên moest
Inlasschen door den grooten toevloed van fo
rensen. maakten velen ook gebruik van taxit
en auto's.
De opruimingswerkzaamheden
steeds voort.
Hopelijk zou in den loop van den middag en
wel ongeveer op den tijd, dat de forensen naar
huls zouden terugkeeren, één spoor vrij zijn.
De dien*t weer normaal
Brusse's bekend tooneelstuk uit het Rotter-
damsche volksleven „Boefje", waarin Annie van
Ee* met haar .Xenalntje" een reeks van
trlotnphen vierde, en welk volk-stuk vele honder
den malen met hernieuwd succes voor het voet-
De krant voorspelt een echten ouderwetschen
winter. En alles ziet er naar uit, dat de krant
ditmaal gelijk zal krijgen.
Maar In zee trok gisterenmiddag het dartele
spel van een troep brulnvisrchen. die heel dicht
onder de kust hun buitelingen uitvoerden de
aandacht van boulevard- en strandwandelaars.
De troep trok bet Noorden In.
En als de „boer met zijn varkens” het Noor
den intrekt, dan krijgen we verandering van
weer, zeggen de oude zeelui.
t valt hard er aan te gelooven, als de feJe
Noo doos ter je om de ooren blaast.
Maar wie zal nu gelijk krijgen?
Kcunpioenechap *choon-
rijden voor dame*
Onder auspiciën van den K, N. 8. B. houdt
de ijsclub „Purmerstein" te Purmerend Zater
dag sa wedstrijden in het schoonrijden voor
dames om het kampioenschap voor Noord-
Holland. gevolgd door een wedstrijd voor paren
Uit Haarlem meldt men ons:
Van den electrischen trein, die vanuit Am
sterdam 's nachts om 12 uur in Haarlem moej
zijn, ontspoorde door onbekende oorztejt de laat
ste wagon.
De wagenvoerder van den trein bemerkte de
ontsporing echter niet dadelijk, waardoor de
trein nog eenlge honderden meters verder door
reed en toen pas tot stilstand kwam.
De trein die om kwart over 12 uit Amster
dam te Haarlem moest arrivesren. wilde men
op het linkerspoor (vanint Haarlem dus het
rechterspoor) brengen, maar bij het ovnrrijden
van den wissel ontspoorden ook de eerste .wee
wagons van dezen electrischen trein, waar
schijnlijk doordat de ontspoorde wagen van den
anderen trein een contra-rail van den wissel
had vernield.
De beide wagons kwamen naast de rail* te
staan, terwijl de rails zelf zeer ernstig bescha
digd werd.
De reizigers der belde treinen begaven zich te
voet naar het'station, waar inmiddels een trein
uit Rotterdam gearriveerd was, die natuurlijk
zijn reis niet verder kon vervolgen. Daarom liet
de stationschef de reizigers van den Rotterdam—
seben trein in de laatste wagons van den trein
stappen, die op den wissel was ontspoord. Deze
wagons o.a. een motorwagen waren op
rails blijven staan en konden dus weer naar Am
sterdam terug rijden.
Persoonlijke ongelukken kwamen gelukkig niet
voor.
Onmiddellijk toog men aan het werk om de
belde hoofdsporen, die door twee ontsporingen
versperd waren, weer vrij te maken.
De ontsporing geschiedde bjj het emplacement
der Centrale Werkplaatsen, eenlge honderden
meters van de basculebrug der Haarlemmermeer-
spoorweg over de Haarlemrnertrekvaart.
De schipper Hubertus L. uit Ursem moest
zich verantwoorden, omdat hij op 5 .October op
den Wallngdijk den reUlfsr in boenwas, N.
Brandwijk uit Bergen, een klap had gegeven, na
dat hij Brandwijk, die zich per rijwiel voort
bewoog. tegenhield en hem aanmaande van be
taling van 35 ct3. De rijksveldwachter Kuiken
trad Oft als getuige en had de mishandeling ge
zien. Door den heer Brandwijk werd getracht
een schadevergoeding te ontvangen voor een
door het conflict bedorven potje boenwas, doch
het was den politierechter niet mogelijk het
verband te ontdekken tusschen een kaakstoot
en 'n potje boenwas. Eisch ƒ15 boete at 15
dagen. Uitspraak conform.
Zitting van Dinsdag 24 Januari
Uitspraken van 17 Janusu-i
Cornells Adriaan B winkelier. Bergen. Hoo-
ger beroep. Veroordeellng wet op de Winkelslui
ting. Vonnis bevestigd.
Cornells Adr. B.. als voren, f 8.— boete
8 dagen.
Cornells Maxis BI., aannemer, Velzen. Verduis
tering van houtwerk te H. H. Waard. Vrijge
sproken.
Lambertus V., winkelier. Hoorn. Hooger be
roep vonnis overtreding Politieverordening, von
nis Kantonrechter bevestigd. Verweer van ver
dediger betreffende de onverblndbaarheld der
verordening afgewezen.
Jan Cornells B., slagersknecht. Venhuizen.
Vernieling van een glasruit. Vrijgesproken.
Vonnis f 40 boete of 40 dagen, benevens
wijzing der civiele vordering ad t 46AQ.
In een armoedig failli**e-
mentje vele goederen ont
trokken
onbekend Is met het terrein, zich zeker nog aan
groot gevaar bloot stelt, ook omdat de Ijsbaan-
clubs In de verschillende plaatsen In de omge
ving de banen nog niet hebben uitgezet.
Zooals we reeds kort hebben medegedeeld, zijn
in derf afgeloopen nacht, even na twaalf uur.
door tot nu toe onbekende oorzaak, van twee
treinen, waarvan de eerste naar Rotterdam en
de tweede naar Haarlem ging, rijtuigen ont
spoord.
We vernemen hieromtrent nader, dat van
elk der beide treinen één rijtuig uit de rails
Is geloopen. Belde ongevallen zijn vlak bü Haar
lem geschiedt. Deoorzaak zal eerst definitief
vastgesteld kunnen worden, wanneer het offl-
cleele wettelijke ondëitbek. waarbij het rijks-
toezicht vertegenwoordigd zal zijn, heeft plaats
gehad. 4
Omtrent de maatregelen, die de spoorwegen
genomen hebben In verband met de stagnatie
om een goed functlonneerend relzigers-vervoer
vanuit Amsterdam In de richting Rotterdam
mogeltjk te maken, vernemen we het volgende:
le. De reizigers kunnen reizen over Uitgeest
naar Haarlem, waarvoor de treinen van den
gewonen dienst versterkt zijn.
2e. Reizigers voor Haarlem kunnen de af-
standstand AmsterdamHaarlem per tram af
leggen. r
3e. Er Is een zeer beperkte dienstregeling Am
sterdamHaarlem ingesteld, met vertraging
De» bestaat uit vier-wagens-trelntjee. die te
Haarlem over het werkplaatsterrein moeten
doorwisselen.
4e. De D-treinen worden geleld over Harme-
len en Breukelen.
Bij onze informatie, wanneer de stagnatie op
geheven zal kunnen zijn, werd ons medegedeeld
dat dit. waar het hier twee zware motorrijtui
gen betreft, gerulmen tijd duurt. In elk geval
zal den geheelen morgen met het opruimings
werk gemoeid zijn.
De ijsbanen in de Streek zijn geopend De
verbindingswegen naar Enkhulzen. Wervers-
hoof, Andijk Hjn zeer goed. De tochten achter
Lutjebroek en Grootebroek worden druk be
reden.
Het hoofdbestuur van bet Nederlandsch Ge
nootschap tot Zedelijke Verbetering der Ge
vangenen houdt in samenwerking met het be
stuur van de afdeellng Alkmaar Zaterdag
te dezer stede een huls- en straatcollecte met
speld Jesverkoop. waarvan de opbrengst ten
goede zal komen aan het Reclasseerlngswerk
van het Genootschap, dat door belangrijke sub
sidie vermindering ernstig wordt bedreigd.
Teneinde deze collecte bij de burgerij te doen
aanbevelen is ren comité gevormd.
Naar we nader vernemen
schonhouden der Slngelbanen 53
aangeste'd. Daar het sneeuwruimen gedeelte
lijk is stopgezet zjjn 13 Werkloozan, die hier
bij werkzaam waren, op de Bingeigrachten te
werk gesteld, terwijl de overige 40 nieuwe-
lingen
De tpijbelaar than* behoor
lijk preaent. Geen zure,
maar bittere augurkje*
Vorig*
f i i' fcnersen
SM
In de gisteravond gehouden bestuursvergade
ring van de Burger Ijsclub Is besloten dit Jaax
geen wedstrijden te houden met het oog op de
groote kosten daaraan verbonden.
Men was van oordeel alle mldelen beschikbaar
te moeten houden, om de ultdeellng ongeveer
half Februari zoo groot mogelijk te doen zijn.
Ter versterking van de ka» zal op 8 Februari
as. in de Harmonie ren groote propatfanda-
feestavond worden gehouden.
De „Singer Mij.” verpleatat
De neem J3inger~ is in onze stad welbe
kend. wat in niet geringe mate te danken U
»an het feit, dat deze wereldberoemde naai-
machine-fabrlek reeds 50 Jaar lang In Alkmaar
sen filiaal bezit.
De laatste Jaren is dit filiaal gevestigd fe-
W8*st In het winkelpand Langestraat hoek
Payglop. een pand, dat wel voldoende winkel
ruimte bezit, maar toch aan de elschen welke
aan een goeden naaimachine winkel gesteld
worden, niet voldeed.
De Singer Mij. is daarom naar een meer ge
schikte woning gaan omzien.
De aandacht viel op een winkelhuis aar. het
Verdronkenoord. waarin tot voor kort W*ar-
dUk's schoenhandel gevestigd was.
In luttele dagen tljds U deze zaak veranderd
in een keurtgen naalmachlnewlnkel.
Door de flinke etalages kan men den prettig
asmdoenden winkel geheel overzien. In deze ver
koopruimte staan een behoorlijk aantal naat- dat
WOENSDAG, 28 Jan.
Vorige
koersen
8 4 M 8-46
59 1-M 59 !7K
9LN 9-7IM
I4.-3M 34 51M
-48 15
V
Victoria-theater„Een droom van Liefde*
Harmonie: Alkm Kamermuziek
Optreden van Harry Son, 8 uur.
Patronaat Varnebroek: Vergadering
vereemging 8 uur.
Op Vrijdag 27 Jan. 1933 des avonds 7 uu-
in het gebouw 8t. Wlllibrordus. Oudegracht 130.
Agenda: bestuursverkiezing, aftr. zijn le voor
zitter, le secr. en 2e pennlngm., allen xljn her
kiesbaar.
Aangezien deze agenda zeer belangrijk Is
word aller opkomst verzocht.
NB. Gelieve de candldaten op te geven voor
den aanvang van der vergadering.
C. BORST, Secr
De Ijsclub PurmersteiJn heeft de beschikking
rekregen over de Oude Haven en aldaar de
banen in orde gebracht. Heden. Woensdag, zijn
le banen voor de rijders opengesteld
Het üs In de omgeving van Purmerend Is
vrijwel vertrouwd om op te rijden. Echter zijn
bu'ten de stad nog geen banen aangelegd, zoo-
een leder, die zich op het ijs waagt en
lijke ka») werd «m gpede regeling voor ver
koop der loten vastgesteld. Een ieder wordt In
de gelegenheid gesteld, toten voor verkoop te
ontvangen. o
In overweging wordt genomen, ren propa-
janda-avond te qrganlseeren met lichtbeelden
over de T. B. C.-bestrt)dlng.
Uit het financieel verslag zij nog het volgende
gemeld: Saldo vorig Jaar f 30.26; ontvangsten
f 9824. Uitgaven 128.60. Het saldo 1 Jan
1932 kon Juist de meerdere uitgaven 1933
dekken.
De plaatselijke kas geeft den volgenden stand:
Inkomsten bedroegen 11.19. Uitgaven 232.
alzoo ren batig saldo ad 837.
Na een opwekking tot propaganda volgde
sluiting.
Naax wij vernemen worden op het oogenblik
pogingen ondernomen om vex—t
Purmerend in diverse richtingen banen te doen
aanleggen.
Nader vernemen wij, dat de ontsporing
door niet met zekerheid vastgestelde oorzaak
tweemaal achtereen plaats had, kort na mid
dernacht, en wel van twee treinen, die belde in
de richting Haarlem reden.
Zooals reeds gemeld heeft het eerste gedeelte
van den eersten trein de passagiers van den
tweeden trein overgenomen, en verder de reis
voortgezet. Het overgebleven gedeelte van den
tweeden trein beeft later de reizigers die uit
de richting Haarlem kwamen en wier trein de
plaats der ontsporing niet kon passeeren, over
genomen en naar Amsterdam gebracht. Daarna
behoefden geen personentreinen meer te pas
licht werd gebracht, heeft een ernstige concur
rente gekregen te het drama van de lange
Juffers van „Westerllcht” vervoerd door den
zoon van den aannemer Roemer, uit Wognum.
welke st ij ger palen zoo gevaarlijk ver over den
auto heen staken, dat verkeersagent Wijnberg,
te Alkmaar. 2 Maart 1932 op den Dijk, bevel
gaf tot afladen en proce.-vertaal opmaakte.
Dat afladen ging echter ook niet zoo glad en
i van de toezegging aan den
agent Wijnberg, had tot gevolg ren nieuw con
flict en wel het niet voldoen aan een ambtelijk
bevel of vordering, krachtens wetteUjk voor
schrift. strafbaar gesteld bij artikel 184 straf
recht, waarbij de agent Heydentrljk ook zün
mooie flets, hem in gebruik gegeven door de
gemeente, er bjj Inschoot, toen de zwaar be
laden vrachtauto van de firma Roemer er ge
noeglijk over heen rolde.
Wat echter betrof de overtreding van de lange
stUgerpalen. had de verbal! ant te veel wUlen
bewijzen en dus ten slotte niets bewezen, zoo
dat de chauffeur Martlnus R. Z In eerste In
stantie was vrijgesproken en In tweede Instan
tie werd ontslagen van reshtsvervolgteg.
Doch nu bleef nog over x tlkel 184, waarvan de
berechting op verzoek van den verdediger, mr
C. A. de Groot, was aangehouden, ten einde
af te wachten, de uitspraak van de meervoudige
strafkamer in de hooger berospeaak, behan
deld op 29 November en waarbij op 6 December
JJ. dit ontslag van rechtsvervolging was uit
gesproken.
Heden had alsnu de voortzetting plaats der
behandel'ng van de aan Martlnus R, ten laste
gelegde belemmering en werd gehoord de heer
Joh Heydentrljk. de politle-agent, die betref
fende deze ambtsbelemmerteg en vernieling,
gepleevd op 2 Maart 1932, proces-verbaal had op
gemaakt.
Mr. Van Loockre Sampagne. optredend voor
de gemeente Alkmaar, vorderde f 46 50 wegens
het vernielde polltierijw el. El ch voor het
ernstige feit f 50 boete of 50 dagen.
Mr. de Groot was heel kort en verzocht een
billijke straf, volgens Inzichten van den rechter.
machine* opgeeteld. De nieuwste onder hen is
een electrische machine welke, door ms- de i--
knie tegen een handle te drukken, op iedere het nlet nakomen
gewenschte snelheid kan loopen.
Achter den winkel bevindt zich 'n flink kan
toor. terwijl boven een borduurzaaltje is, waar
den dames-klanten gratis les In borduren gege
ven wordt. In de oude zaak moest dit te de
winkel geschieden.
Aan de zaak is tevens een reparatie-lnrlchtlng
verbonden, waar iedere reparatie wordt uit
gevoerd.
De chef van het Alkmaarsche fUlaal, de
heer 8. A. Suring, kan met recht trots zijn op
zijn nieuwen winkel.
Te llpendam
De poldersloot en de banen van De Harn
woiden druk bereden De banen naar Monniken
dam en Purmerend zün nog niet uitgezet.
Vanuit de verschillende zuidelijk gelegen plaat
sen, alsook uit Amsterdam trekken verschël-
lene schaatsenrijders het Waterland in en
loopen, voorzoover zij zich bepelen tot de
blnnenslooter-, ook geen gevaar van door hel
Ijs te sullen v> Ir ken Voor breeder* wateren
eldt het nog. dat oppassen de boodschap is.
In de stationsingang hing de volgende mede-
deeling:
„Wegens versperring tusschen Haarlem en
Halfweg wordt een beperkte dienst onderhou
den tusschen Haarlem en Amsterdam. Reizigers
kunnen met treinen der gewone dienstregeling
over Velsen en Uitgeest naar Amsterdam gaan.
Plaatskaarten zijn geldig. Plaatsgebrek is uit
gesloten. Ook kan gebruik gemaakt worden
van de tramtreinen der N. Z. H. T. M.”
Groote *tagnatie in het treinver
keer. Bijzondere maatregelen
van de Spoorwegen
Geopend van 913 uur. Voor werkgevers van
13 en van 25 uur. Op Maandag- en Don
derdagavond van 78 uur. Bemiddeling voor
▼rouwelijk personeel dagelijks van 35 uur.
De directeur van bovengenoemd Bureau
maakt bekend, dat heden staan ingeschreven:
Groep bouwvakken: 1 bouwkundige, 2 water-
bouwk opzichters. 1 bouwk. opzichter, 3 opz.-
teekenaars. 9 betonwerker*. 1 stuc, opperman,
1 glas-ni-loodzetter, 2 straatmakers. 1 terrazzo-
werker, 2 steenhouwer», 1 steenbikker, 14 voe
gers, 31 «tucadoors, 73 schilden, 58 metselaars,
31 opperlieden, 108 grondwerken, 100 timmer-
lieden.
Groep metaalnijverheid: 21 bankwerkers. 11
•lectridens, 9 monteur», 14 ü*erwerkers, 11 lood-
gieten, 8 klinkers, 3 machinisten, 10 metaal-
draalen, 7 smeden, 2 scheepstimmerlieden, 2
blikbewerkers. 13 stoken. 3 scheepsteekenaan.
1 metaalvijler, 5 plaatwerken. 4 ketelmakers. 4
scheepsbouwers, 3 aulog. lasscher,4 vu irver-
ken, 2 kernmaken, 4 koperslagen. 4 wagenma
ken, 1 electro-techniker, 1 fralser, 1 radlo-mon-
teur. 2 voorslaanders, 1 tandtechnlker, 1 Instru
mentmaker, 1 constructiebewerker. 7 carrosserie
bouwers, 3 machlneteekeur ars, rijwielherstel
lers, 1 handarbeider, 1 metaalschaver, 4 HJnwer-
kers, 3 metaalslijpen, 1 operateur, 1 fitter, 4
zandvormen.
Groep voedings- en genotmiddelen: 13 bak
ker». 3 «lagers, 1 kok, 1 botermaker, 1 suiker
bewerker, 2 sigarensorteerders. 2 sigarenklstjes-
plakkers, 1 tabaksbewerker, 1 tabakstripper, 1
ringster, 45 sigarenmakers.
Overige beroepen: 33 pakhuisknechts. 4 incas
seerden, 8 mach, houtbewerken, 4 letterzetters.
2 borstelmakers. 21 meubelmakers, 1 machlne-
retter, 12 boerenarbeiders, 1 kistenmaker. 1 kalk
brander, 29 chauffeurs, 9 magazijnbedienden.
1 koetsier. 3 chem. reinigers, 1 chem. perser, 2
winkelbedienden, 5 boekbinden. 1 schoenmaker.
3 zakkenstoppen, 2 -drukkers. 4 kleei makers. 4
bloemisten. 4 kappen, 1 verfbereider, 6 beh.
stoffeerders. 11 vertegenwoordigers. 8 kantoor
bedienden, 14 tuinlieden, 40 transportarbeiders
en 283 106-arbeiden.
Gedeeltelijk werkloozen: 50 metaalbewerker»,
sigaren Industrie 37. Overige beroepen 12.
Jeugdig personeel: 1 kapper. 21 loa-arbelders.
1 smid, 1 stoffeerder, 2 tuinlieden. 1 voeger. 3
metselaars, 2 schilders, 2 timmerlieden. 2 elec-
trtciens, 1 rijwlelhereteller. 1 pakhuisknecht, 1
glasslüper, 1 opperman, 1 loodgieter.
Alkmaar. 31 Januari 1933.
De directeur v n.
ED. VAN DEN HEUVEL.
Aan den heer Corn. B., was ten laste gelegd,
wederrechtelijk toeëigenen van een kwitantie
ad f 150. ten nadeele van den heer A. Boer-
sen, fruithandelaar te Alkmaar. Het feit was
op 3 Augustus gepleegd. De heer Boersen had
voor verdachte op de Veiling augurken
kocht en had nu nog f 150 commissieloon te
vorderen, waarvan Boersen de kwitantie over
legde. Verdachte nam toen de kwitantie bjj
zich en beweerde betaald te hebben, wat echter
niet het geval was, volgens den heer Boersen.
Verdachte, thans aanwezig, scheen over den
heer Boersen niet voldaan, maar kon n et ont
kennen de kwitantie zonder betaling te heb
ben meegenomen. Hl) beweerde nu nog 10 be
treffende geleverde zuurkool van den heer
Boersen te vorderen te hebben. HU overhan
digde thans aan den Politierechter de bewuste
kwitantie.
De officier smulde aan de „bittere” augurkjes
en vorderde f 40 b*ete of 40 dagen.
Vonnis f 25 boete of 25 dagen. De kwitantie
wordt aan Boersen teruggegeven.
Victoria Theater: .Een droom van
met Martha Eggerth
Galden Vlies: ..Der Zlgeunerbaron." Wiener
Operette-gezelschap, 8 uur.
59 1-M 59 17M
9lm c-
14.-3M 34.SSM
12.12N I272M
7‘".‘ 30 io
Morgenavond om 7 uur begint het jaarltjksch
triduum voor onze meisjes. Onmlddellljk na dc
werkelijke oefening worden alle congrcganlsten
verwacht te 1 gymnastleklocaa! aan den Niejw-
landersingel. waar een mooie film zal ver'oond
Worden.
Vrijdagavond om 8% zal pater Terstegen spre
ken over de afdeellng A. nJ. de meisjes ooren
17 Jaar.
Ondergeteekende spoort alle oudere meisjes
aan. om deze belangrijke conferentie bü te
wonen.
Ondanks het vroege uur, verwachten we Zon
dagmorgen om half zeven alle meisjes in de
kerk aanwezig, om de H. MIs voor onze congre
gatie bü te wonen en gezamenlük te coo-.munl-
ceeren.
En tenslotte zal Zondagavond het triduum
worden gesloten met de plechtige opdracht v»i.
vele nieuwe leden.
Een bijzondere predikant koznt preeken voor
een congregatie van ongevgpr 600 melsies De
verwachting U dus: een massale opkomst van
alle leden en zeer veel belangstellenden!
Pater E. TEPPEMA.
Directeur
Donderdagnamlddag te 2 uur worden alhier
wedstiüden In hardrüden op schaatsen ge
houden voor mannen van 20 Jaar en ouder,
(leden van de Usclub). om prüzen van f 10.—,
f 8 f 4.—en f 250. Inleggeld Is niet ver
schuldigd. Zondagavond van 78 uur op de
verlichte üsbaan gecostumeerde wedstrijd,
eveneens uitsluitend voor leden van de Ijs
club „Uitgeest".
Prüzen voor t meest origineele costuum.
voor dame, voor heer, voor X mooiste costuum
voor heer en voor dame en een prijs voor X
mooiste geheel, (paar).
Werkloozen hebben over dag vrijen toegang
op de baan op vertoon van stempelkaart.
Het voor Dinsdagmiddag aangekondlgde
schoolfeest ging wegens den buitengewoon
kouden wind niet door en is uitgesteld.
Wie zal gelijk krijgen?
De belde achtereenvolgende ontsporingen,
waardoor de belde hoofdsporen naar Amster-
dam versperd werden, veroorzaakte een gewel
dige stagnatie In Amsterdam.
Gelukkig tag naast de hoofdsporen bet spoor
voor den Haarlemmermeerspoor, waardoor een
zeer beperkt verkeer mogelük werd. Daar ech
ter de wissel tusschen het hoofdspoor met het
hoofdspoor was verbonden, moesten de treinen
uit Amsterdam eerst zoover mogelük het hoofd
spoor oprijden, dan terug over den wissel op X
Haarlemmermeerspoor en soo weer terug naar
het station, waardoor zeer groote vertragingen
ontstonden.
De treinenloop naar Amsterdam werd stop
gezet Het spreekt vanzelf, dat de duizenden fo
rensen daardoor ernstig gedupeerd werden. Men
verwees ze naar de treinen naar Uitgeest, die
zooveel mogelük versterkt waren en over Uit
geest en Zaandam naar Amsterdam reden.
Slechts een enkele trein naar Amsterdam,
uit slechts eenlge wagens bestaande, vertrok
van bet Haarlemsche station. Dat deze treinen
geweldig vol zaten, laat zich begrüpen. Ook
deze treinen werden eerst over bet Haar
lemmermeerspoor geleld, daarna terug over den
wissel op het rechter hoofdspoor en dan verder
daarlangs naar Amsterdam.
De doorgaande treinen van Rotterdam en
Den Haag uit vonden alle in Haarlem hun
eindpunt. De stoom- en sneltreinen uit Amster
dam en Rotterdam worden over Utrecht
leid.
1*
Br
tei
B.
•cl
Dl
on