Prikkeldraad Willem de Zwijger-herdenking De katholieke poëzie Kath. Dem. Bond De vorst neemt af Comité van actie Een cultuurdaad HOE WIJ HEM HULDIGEN I Wartaal VRUDAG 27 JANUARI SCHILDERIJ VAN H. M. DE KONINGIN 9 Bisschoppelijk schryven En zijn program I I PATERS REDEMPTORISTEN Het tweede eeuwfeest EEN VUURZEE TE AALST Alleenstaand huis vernield Congres te Den Haag BRAND TE F1NSTERWOLDE ZUSTERS URSULINEN Nieuw klooster te Bandoeng De destructorkwestie Wie was eigenli jk Willem van Oranje? De K. R. O.-gids voor de jeugd Reproductie van het schilderij, dat door Piet v. d. Hem van H. M. de Koningin is vervaardigd, om in de vergaderzaal van den Provincialen Bond van Midden-Java, te worden geplaatst. Smokkelaar aangeschoten Binnen korten tyd is nog geen geheele omslag van het weer te wachten Rgwieldief aangehouden Tegen het wetsontwerp tot even redige vrachtverdeeling in de binnenscheepvaart Inhoud: t- de te weten heid worde! in 4- de te de ons Nabtj Kerkrade werd een Duitach smokkelaar aangeschoten Met een kogel in het onderlijf werd hij in sorgwekkenden toestand naar het ziekenhuis gebracht. HU was in het beril van U K.Q. koffie en 3500 sigaretten. i uitgeverij verschynt Te Bandoeng is men bezig met den bouw van een nieuw klooster met noviciaat van de Zus ters Ursulinen. Het hoofdgebouw van het nieu we klooster ligt midden tusschen het weeshuis Kijk, alleen toen De Dood, dit regeltje neer schreef, had hU «en helder «ogenblik.. Hopen we in het belang van het gezonde Te ongeveer half 7 Donderdagavond ia. ver moedelijk door een defect aan den schoorsteen, brand ontstaan in het alleenstaand huis van den groentenhandelaar J. h. aan de Frederik Hendrikstraat te Aalst bij Eindhoven. De vrouw van den bewoner, die met haar één-jarig kind alleen thuis was. vluchtte met de baby in allerijl de straat op en waarschuwde de buren. In dit citaat Is sprake van „eens een héél helder oogenbllk hebben’’. Dit valt in boven staande wartaal beslist niet waar te nemen bU P< De Dood. HU heeft dit self beseft. Want als een trieste, verkleumde papagaai op den boek van zijn stok verdicht htj terneergeslagen:*’ w Joo „Maar het zal wel weer voor doove ooren gepredikt zijn.” j/ Doarby heerschte sterke Oostelijke kenden hebben het allemaal mis. - „onze gebenedijde maatschappij is woordelUk voor deze waanzindaad. Het amuseert ons, tot algemeene vreugd* het frissche war-betoog van p.g De Dood bier te laten volgen: ven, dit door de verkiezing van een groot mogelijk getal demokratlsche afge- tot uitvoering te doen bren- daamaast ook vele minder bekenden. Laten wfj enkele namen noemen, door deze uitgave ontrukt aan een onrechtvaardige vergetelheid: Joslne des Planquee, Bertelmeus Boeckz. Hono- rlus van den Born, Lode wijk Makebiyde, Joan nes van Sambeeck. Daniël Bellemans, Pieter Cauwe. Weinigen zullen van deze dichters ooit gehoord hebben. Toch zUn hun verzen werkeiyk zeer moot. De uitgeverij .De Gemeenschap" moet wel een groot vertrouwen hebben gehad in het katholieke publiek, dat ze zulk een grootsch werk aandurfde l Moge dit vertrouwen niet be schaamd worden! Hier is een cultuurdaad ge steld, die recht geeft op de belangstelling van geheel het katholieke volk! Als puntje van kritiek zouden wy alleen wil len aanmerken, dat wjj zoowel in de bloem lezing als in de „bibliographlsche aanteekenln- gen" vergeefs moesten zoeken naar den naam van Jan David Heemsen (1M11844) een pries- ter-dlchter, van wlen een vyftal poëtische wer ken bewaard zUn gebleven. Ook betreuren wy. dat deze uitgave, die overigens kostbaar ge noeg is, in het geheel niet werd geïllustreerd. BU de ultgeverU „De Gemeenschap” Utrecht verschUnt een bloemlezing uit katholieke poëzie, die in alle eeuwen in vaderland geschreven ia. Dit werk, onder redactie van Anton van Duinkerken, zal uit drie deelen bestaan. Het eerste deel beet .Dichters der middel eeuwen" en wordt samengesteld in samenwer king met dr. W. H Beuken te Helmond, die als verzorger der nieuwe uitgave van het groote middeleeuwsche gedicht .Van den Levene Ons Heeren" zjjn naam gevestigd heeft als een der beste deskundigen op dit gebied. Door om standigheden zal het eerste deel echter ver schijnen nA bet tweede. Dit tweede deel, hetwelk thans vóór ons ligt, behandelt .Dichters der Contra-Reformatle" en is geheel door Anton van Duinkerken ver zorgd. Het brengt katholieke poëzie van dich ters, die werkten tusschen 1538 en 1700. dat wil zeggen: van het verweer der katholieken tegen Luther tot aan den Jansenlsten-strUd in Nederland. Het derde deel zal heeten: .Dichters der Emancipatie" en handelen over de katholieke dichters, die voor de cultureele onafhankelijk heid van hun geloofsgenooten hebben gestreden tot op den dag van heden. In dit deel warden dus ook gedichten opgaoomen van de „katho lieke jongeren", die hier voor het eerst be studeerd zullen worden in verband met de eeuwenoude katholieke traditie. Een grootache opzet. die heel wat onder nemingsdurf moet hebben gevraagd van de uitgevers, te oordeelen naar het reeds ver schenen tweede deel: .Dichters der Contra- Reformatle". Want het zUn geen kleine boek- ,jes, waarmee de ultgeverU -De Gemeenschap" voor den dag komt! Integendeel. Dtt tweede deel, in groot royaal formaat, brengt 340 blad zijden tekst, waarbU een inleiding ie van ruim 100 bladzijden. Het ie de bedoeling, ieder deel van zulk een inleiding te voorzien. Daarna volgt de opgave der werken van niet minder dan In de gemeente^ Merkstein. grenzende aan Kerkrede, werden dóór de Hollandsche en Duitache politie acht rijwielen in beslag geno men. die in verschillende gemeenten van de mijnstreek waren gestolen. De dief, een Duit- scher, werd in -Herzogenrath gearresteerd. Vaat staat, dat de dief, die pas voor fietsendiefstal len in Limburg een lange gevangenisstraf had ondergaan, debet is aan nog meerdere dief stallen in de mijnstreek. Ook stal hij rijwielen in de Dultsche grensgemeente^ dis hij in Lim burg te gelde maakte. Hedenmorgen is te Ftnsterwolde het groots manufacturenmagazUn van den heer Albert Vloo afgebrand. De voorraden, alsmede winkel en opslagplaat sen. werden een prooi van het vuur. Verzekering dekt de schade. Aangewakkerd door den feilen Oostenwind, was het huis In tusschen één vuurzee geworden en dankte men slechts aan de goede windrich ting. dat het nabij gelegen woningblok niet eveneens in vlammen opging. De uitgestrekte gemeente Aalst-Waal re beschikt nl. niet over eenlg brandbluschmiddel. aoodat een poging om het vuur te bestrijden, vruchteloos sou zijn. Het huls brandde tot den grond toe af. Het bleek ónmogelijk van het huisraad iets te red den. Verzekering dekt de schade. ===e====!S— Eenerzljds wenscht hij het onmogelijke, anderzijds verlangt hij dingen, die mis schien mogelljk zouden zijn, maar in ieder geval een uitvoerige studie en voorberei ding zouden behoeven; en indien moge lijk het best door middel van de groote R. K. Staatspartij zouden kunnen worden verwezenlijkt. Voor laatstbedoelde desiderata hebben wij geen z.g. Katholiek Demokratlschen Bond noodig (wenschelljk ware het, dat Prof. Veraart zijn capaciteiten In dienst van de groote algemeene katholieke zaak stelde, waardoor het algemeen belang be hartigd wordt), door het stellen van on mogelijke elschen wordt slechts verwarring gesticht en kan slechts demagogie sucéfes oogsten. Wij zullen nog wel eens gelegenheid heb ben, het program van Prof. Veraart nader te ontleden en daardoor automatisch ook nader te.... karakteriseeren. w y an den Katholiek Demokratlschen \f Bond weten wij tot op heden niet veel méér dan dat het hier een stichting betreft van Prof. Veraart, die op het oogenbllk zelf nog in X onzekere zal ver- keeren, of hij al dan niet een generaal zonder leger is. Maar wAt hiervan ook zij: een program heeft de beweging al: een krisis-program. In dit program heet het, dat de Katho liek Demokratlsche Bond is opgericht „om alle Nederlandsche Katholieken te veree- nlgen voor een staatkunde, die de vrijheid der Katholieke Kerk dient en het algemeen belang zoodanig behartigt, dat het maat- schappeljjk-zwakke ten volle wordt be schermd en ontwikkeld”, eenlge alinea’s verder heet het’ echter, dat de Katholiek Demokratlsche Bond, „afwachtende een volledige en eendrachtige organisatie van alle katholieke demokraten,” besluit zich voor de verkiezingen van 1933 te bepalen tot een krisis-program en ernaar te stre- zoo „Sedert de afschaffing van de slavernij trekt de samenleving party van het streven van lederen normalen mensch om zijn toestand te verbeteren en ook een sociallstis'-he samenle ving sou voorloopig gedwongen zijn van dit streven gebruik te maken Nimmer is er dan ook een waarneembare scheiding gemaakt tus schen de materieele en geestelijke gevolgen van dit streven. Behalve wanneer wy eens een héél helder oogenbllk hebben, vinden we het alle maal niet meer dan billijk, dat degeen die zich onderscheidt, „er ook wat aan heeft". Al was het maar een glas wijn met een taartje. Dtt streven naar de verbetering vu: den eigen toestand brengt natuurlijk wedijver voort met als onmlddellyk gevolg: eerzucht. Den aard nu van deze eerzucht bepaalt niet het Individu, maar de samenleving. Het is de samenleving, die uitmaakt, welke eerzucht voor haar nuttig is en welke niet. De menscheiyke eerzucht hangt onmlddellljk samen met de economische en sociale periode, waarin men zich bevindt Er is een tijd geweest, dat de samenleving behoefte had aan merechen met een behoor lijke verstandelijke ontwikkeling. De domme, achterlijke of verstandelljk-trage was hinderlijk In het productieproces. In die periode was de eerzucht overwegend van geestelijken aard. Die tijd is voorbij. De sam- nlevlng met haar gemechaniseerde techniek, die slechts een be perkt aantal handgrepen eischt, heeft in ‘t al gemeen geen behoefte meer aan verstandelijke ontwikkeling. Integendeel, menschen. die veel weten en veel denken, kunnen maar lastig wor den. Dese samenleving schept dus een eerzucht, die zoo onverstandelijk mopeD’k Is. een zui ver lichamelijke eerzucht: In de eerste plaats sport. Waarmee betoogd Is, dat onze gebenedijde samenleving verantwoordelijk is voor de waan zindaad van dien „sportleven" Rotterdamscnen knaap. Precies zoo verantwoordelijk als voor de ramp, waaraan de mijnwerker ten gronde gaat.” der week wel minder sterke vorst kan worden verwacht. Deze verwachting geldt echter alleen wanneer de Oostelijke wind aanhoudt, waarop nog al veel kans is omdat waarschijnlijk de luchtdruk over de Mlddellandsche Zee zal af nemen. In het Westen zjjn geen voorteekenen bespeuren, die een geheelen omslag van het weer binnen korten tijd kunnen doen verwach ten. In het algemeen verzwakt het gebied van hoogen druk hoe langer hoe meer maar be houdens de mogelijkheid van een plotseling op komende storing, die wjj niet groot achten, zal het gebied van hoogen druk nog wel eenlge da gen stand houden zoodat wjj bij den week- overgang nog op lichte tot matige vorst met droog weer kunnen rekenen. Men lette echter goed op den barometer, waarvan een sterkere daling, gepaard met uit N.W. opkomende bewolking en terugdraaien van den wind naar Noord of West zeer zeker dool sou voorspellen. Echter, deze kans is gering. (Nadruk verboden). n „Het Volk” van Donderdagavond 11 is partijgenoot C. de Dood een man. die reeds meermalen voor geen dolzlnnlgheldje vervaard bleek weer eens hopeloos aan het dolen door de doolhoven der geestesverwarring. Hij „phllosopheert” over het geval van den dwaaen Rotterdanuchen jongen, die. om het record van zjjn voor-springer te verbeteren, van den heftoren sprong en te pletter vieL Eerst geeft hij in gezonde taal het gevoelen weer van alle gezond-denkenden in den lande, welke gevoelen zich uit in het constateeren van het feit, dat deze jongen alleen verantwoorde lijk is voor zijn daad. Maar dan overvalt pg. De Dood de hem aan geboren neiging tot het debiteeren van dolzin nigheden: Welneen. betoogt hij. die gezond den- alleen verant- .De Voorzienigheid", dat op den hoek van de Wilhelminastraat staat en de Hollandsch-In- landsche school aan den Grooten Postweg. Het hoofdgebouw la een verdiepingagebouw met een frontbreedte van zes-en-zeventlg meter. Ter rechterzijde van den midden- en hoofdingang ligt het klooster voor de zusters, die het wees huis en de Mariaschool bedienen en waar ook de vice-provlnclale zal verblijven. links van het hoofdgebouw verrijst het noviciaat, hetwelk vanuit Malang naar Bandoeng zal worden over- gebracht Rechthoekig op het midden van het hoofdgebouw staat de kapel, welke een lengte heeft ven ongeveer 33 meter. Dese kapel ia voor de Zusters en ook voor de weeskinderen bestemd. Op de verbinding der beide hoofdge bouwen wordt een klokkentorentje gebouwd, waarop een zeven-en-twintig meter hoog kruis zal verrijzen Achter de kapel worden de dienst gebouwen, keuken, eetkamers, enz. gebouwd, met het front naar de Bengawanlaan. Nu Ons bekend ds geworden, dat bij de ko mende actie voor den Katholieken Radlo- Omroep tevens propaganda zal worden gemaakt niet alleen* voor den Katholieken Radlo-Glds, dien wij In Ons herderlijk schrijven van 3 Ja nuari IJ. reeds warm hebben aanbevolen, maar ook voor den K RO.-Gids voor de Jeugd, wen- schen Wy Tnet bijzondere empathie Onze ge- loovlgen op de groote beteekenls van dit ka tholieke jeugdblad te wijzen. Het is Onze innige overtuiging, dat de K R O.-Gids voor de Jeugd thans meer dan ooit een noodzakelijk complement is van den Kath. Radlo-Gids, nu van andere zijde kinder! zijn opgericht, ten einde de jeugd aan B Omroep te binden en zich v< verzekeren van een groot getal honderd dichters uit het behandelde tijd perk. Voor menigen katholiek zal het reeds moeilijk zijn, wanneer hij tien namen moet noemen van katholieke dichters uit deze periode. Tal van onbekende en vergeten dich ters worden dan ook in dit werk naar voren gebracht. Verloren schatten uit de katholieke geschiedenis komen hierdoor weder aan het licht. Dit Is op zich reeds een groote ver dienste. Maar de manier, waarop dese uitgebreide en moeilijke stof werd gerangschikt, is daaren boven zeer prljzenswaardlg. De verzorger van dit deel heeft niet een geleerde verhandeling willen maken, maar een werk voor bet ganache katholieke publiek. JJeae bloemlezing” zoo schrijft hij „werd samengesteld voor een grooter lezers kring dan de vakmatig belangstellenden in de geschiedenis der Nederlandsche letterkunde In zijn soort is dit werk nieuw: „Vele dich ters der Contra-Reformatle waren tot heden bij het groote publiek onbekend en werden door de geleerden betrekkelijk geminacht" zegt de inleider nog, en hij vervolgt: „Zoover ik weet is dese uitgave dan ook het eerste samen vattende werk over de katholieke dicht kunst van de gouden eeuw". Vervolgens brengt de schrijver dank aan de nagedachtenis van Jan Frans Willems en Joaef Alberdlngk Thijm, die door hun studie deze samenvatting hebben mogelijk gemaakt. De inleiding geeft een breed historisch over zicht van de ontwikkeling der katholieke dicht kunst in die tijden. Ook in verband met de Kerkgeschiedenis is dit zeer belangwekkend, immers de poëzie weerspiegelt de geestesge steldheid van den tijd, waarin zjj geschreven werd. Wij maken hier de moell^kste jaren van het Nederlandsche Katholicisme mee: den tijd, waarin bet Protestantisme zegevierde en de uitoefening van onsen godsdienst verboden werd. Met welk een geestdrift onze vaderen hun overtuiging hebben gehandhaafd en verdedigd, blijkt wel uit dit boek. Wjj vinden hier de groote namen van Anna Bijna. Joh. Stalpart van der Wiste, Vondel. Pator Poirters, maar "T tt y as de taak van Oranje dus onder- yy hevig aan groei en vanzelf ook on- derhevig aan de omstandigheden, waaronder zich die groei voltrekken moest, het karakter van den Prins is eveneens ge groeid. Als jonge man is hij een sierlijk hoveling van Karei den Vijfden; eerst lang zaam wordt hij de vertrouwensman van degenen, die zich tegen het on-Nederland- sche bestuur van Philips H verzetten. Dit maakt hem allengs ernstiger, dieper be wust van zjjn historische taak, rijker aan inzicht in de staatkunde. Hij groeit uit tot een echt politicus van zijn tijd, tot een der grootste staatskunstenaars van alle tijden. Zijn politiek heeft haar fouten, maar In de .JCathoileke Radio Gids” van deze week is opgenocnen een schrijven van Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent' van den volgenden De NV. Nederlandsche Thermo-chamtectse Fabrieken te Amsterdam beeft aan de leden der Tweede Kamer een schrijven gezonden, waarin wordt opgekomen tegen de voorstelling van zaken, gegeven door de M.V. „Gekro” te Overachie, als sou de minister van Economische Zaken, door credletverleenlng voor den deetruc- torbouw te Woerdeik. In hwn^rssk met zlch- aeif zUn gekomen. voor de Protestanten en van den Zwijger zelf werd om de Calvinistische over- Nederlandsche staatsbestel. Reeds bij zijn leven had Oranje vrienden en vijanden onder de Nederlandsche Katholieken. Maar hij had ook vijanden onder de Calvinisten en niemand Is har der tegen hem opgetreden en heeft zijn plannen stelliger gedwarsboomd dan de Calvinistische predikant en psalm-ver- taler Petrus Dathenus, die het volk van Gent opzette tegen den Prins en die -vereeniging van Zuid- en Noord-Nederland (het Ideaal van Oranje) heeft helpen ver ijdelen. 24 April 1533.... Thans nadert 24 April 1933. Vierhonderd jaren schelden den heden- daagschen mensch van den datum, waarop in het slot Dillenburg, In Duitschland, Willem van Nassau werd gebaren, de latere Prins van Oranje, die in de geschiedenis van ons vaderland een beslissende hoofdrol gespeeld Ijeeft. Vierhonderd Jaar met al hun wel en wee, met hun historische herinneringen, die vaak aanleiding geven tot blijde herden king, vaak ook slechts de sombere „lessen der geschiedenis” vormen, die ons waar schuwen moeten. Is het mogelljk, geheel dit tljdi>erk te vergeten met al wat het speciaal voor <ms. Katholieken, Inhield aan droevige feiten, betreurenswaardlge beslissingen, moeilijk verdraagbare miskenningen, tragische ver volging? De tijd, die vóórafging aan het optreden van Willem den Zwijger was lang niet altijd rooskleurig. Maar er was in dien langen tijd een bewonderenswaardlge geloof seen- held, soms weliswaar door kettert] bedreigd, maar nooit door de ovennacht van de dwaling geschaad. Gelijktijdig met den Prins van Oranje doet het Calvinisme zijn Intrede in Neder land, mede door zijn toedoen verwerft het staatkundige macht, bij zijn dood in 1584 wordt het als de offlcieele godsdienst van Nederland beschouwd en tot diep In de 19e eeuw zal er over ons land gesproken wor den als over een ..protestantsche natie”. Tijdens het leven van Oranje ook worden Noord en Zuid van elkander gescheiden. De Zulder provincies bleven In hoofdzaak Katholiek. Ze behooren thans staatkundig aan België. Te Utrecht verzamelen zich in 1579 de Noorder provincies tot een Unie. De middenstrook, het tegenwoordige Noord- Brabant, Zuid-Llmburg en Zeeuwsch-Vlaan- deren, zal eerst na ’s Prinsen dood door diens zoon Frederik Hendrik .bij de Unie van het Noorden worden Ingelljfd. Het blijft echter tot aan de grens der negen tiende eeuw een „generaliteits-land” en draagt daar de harde cultureele en oecono- mische nadeelen van. Is het wonder, dat geestdriftige jonge Limburgers zich hebben verzet tegen het feit, dat de Katholieken zouden deelnemen aan de huldiging van Willem van Oranje. „Op Konlnglnnefeest zullen wij niet ont breken” zoo luidde het parool „maar den Zwijger huldigen, neen, dat doen wij niet. Dat strijdt met ons historisch Inzicht, met ons katholiek gevoel, met ons eerlijk geweten.” Zulk een reactie is op het eerste gezicht verklaarbaar en omdat zij haar oorsprong vindt In een bewust en hartelijk Katho licisme, kunnen wij haar dan ook In dit opzicht waardeeren. Toch hebben we reeds uiteengezet, dat wij dit standpunt niet dee len. Zonder te twijfelen aan de eerlijkheid ervan, twijfelen wij aan de juistheid. TT Tie was eigenlijk Willem van Oranje? Alleen het antwoord op deze vraag kan een standpunt rechtvaardigen. En dan komt al dadelijk een groote moei lijkheid. Want Willem van Oranje was een aeer Ingewikkelde natuur, een man met een karakter, dat uit veie bestanddeelen was samengesteld. Met dit voorop te zetten, ontkennen wij niet, dat Willem de Zwijger een „man uit één stuk” zou geweest zijn. In den grond van zijn wezen was hij dit zeker. Maar dat wezen is niet zoo eenvoudig. Het levens werk van dezen mensch was niet de ver vulling van een duidelijke, enkelvoudige ojxlracht. Het levenswerk van den Zwijger is gegroeid. Eerst was het een strijd om de handhaving van zekere „privilegies”, o.wa. bepaalde voorrechten, die middel- eeuwsche steden genoten van den leenheer. Later werd het hoe langer hoe duidelijker een strijd om de bevrijdlng van de Neder landen uit het juk van koning Philips n van Spanje, een groot en edel monarch, maar wiens politiek nu eenmaal strijdig was met geheel den Nederlandschen land aard en dus niet als het algemeen welzijn der Nederlanders kon worden beschouwd Eindelijk werd het een strijd tegen Alva om geloofsvrijheid tegen den wil het een strijd macht in het Donderdag was te ’s-Hertogenbosch een der voornaan&te dagen uit de feestweek om het 200-jarig verblijf der Paters Redemptoristen in ons land. In Den Bosch zijn de geestelijke zonen van Bint Alfonsus reeds 79 jaren werVrom De 6t. Jozefskerk is voornaam versierd met de kleurige en meest merkwaardige wapens der provincies en sub-provincles over de wereld waar de Redemptoristen hun geestelijken ar beid verrichten. Om 9 u. werd de plechtige hoogmis ongedra gen door Pater Rector Sant met pontificale as sistentie van Z. H. Bxc. Mgr. Ui. van Roos malen. Vicarls-Apostolicus van Suriname en assistentie van andere paters der Congregatie. De gansche kloostercommunauteit vernieuw de de beloften van armoede, zuiverheid en ge hoorzaamheid. ’s Avonds werd het luisterrijke triduum ge opend met een pontificaal Lof door Z. H. Exc. Mgr. van Roosmalen. ze heeft haar goede eigenschappen ook, die de weerspiegeling zijn van zijn eigen goede hoedanigheden. Hij is vasthoudend aan zijn Ideaal, ruim van Inzicht' en vertoont een beraden levenswijsheid. De mlddeleeuwsche leenstaatjes, waaruit Nederland nog bestond, en die eerst In 1534 (toen de Prins reeds geboren was) vereenigd werden onder de regeering van Karel V, zocht hij aaneen te binden tot een moderne natie met vrijheid van beweging voor de onafhankelijke bewoners. Hij heeft dit Ideaal niet geheel mogen bereiken. Hij bereikte het slechts voor een gedeelte. Niet geheel de Nederlanden, doch alleen de zeven provinciën werden „ge ünieerd” en de godsdienstvrijheid kwam eerst eeuwen later, onder zijn opvolgers, tot stand. Maar wij kunnen den Prins huldigen als den man, die dit Ideaal heeft nagestreefd met Inzet van geheel zijn persoonlijkheid, zoover de omstandigheden het hem toe lieten. Hoe hij belemmerd werd, hoe hij eigenlijk steeds gedeeltelijk slaagde, zullen wij zien in eenlge volgende beschouwingen, waartoe dit eeuwjaar volop aanleiding zal bieden. Er is opgericht een comité van actie inzake X wetsontwerp, houdende tijdelijke maatregelen ter bevordering van een zooveel mogelljk even redige vrachtverdeeling In de binnenscheep vaart. Dit comité a'ordt gevormd door vertegenwoor- dig'ers van de verschillende werkgeversvereni gingen en van vele bonden in die bedrijfstak ken die in relatie staan met de binnenvaart. Secretaris van het comité is mr. J. H. Klewiet de Jonge, die in een persconferentie mededee- lingen over de actie van het comité heeft ge- daan. HU merkte op. dat het comité wel van oor deel la, dat de noodtoestand in de binnenvaart maatregelen van de regeering noodzakelijk maakt, maar dat het een anderen weg wil in slaan dan de regeering. Het comité heeft een congres belegd tegen Vrudag 3 Februari as., te 's-Gravenhage. De leiding van het congres zal berusten handen van dr. F. E. Posthuma. Voorts heeft het comité een brochure uitge geven onder den titel: .Gedwongen vrachtver deeling in de Binnenvaart?" In deze brochure wordt betoogd, dat de thans door de regeering voorgenomen regeling der evenredige vrachtverdeeling. welke scherp In grijpt in de vrijheid van het bedrijf, geen baat, maar schade zal brengen voor de binnenvaart, en voor de particuliere binnenschipperlj in hel bijzonder. Onder de particuliere schippers zijn te ver staan de schippers, wonende op hun eigen sche pen, welke zij voor het vervoer bezigen, zonder dat zjj de beschikking hebben over een kan- tooroutillage aan den wal. De brochure dringt aan op het benoemen van samenstelling den waar- hangende vraagstuk tn paalden toekomst te abonné's. Mogen de katholieken begrijpen, dat de Om- roeplectuur, die zij hun kinderen verschaffen, van grooten invloed zal zUn op de sympathie, die zij. op rijpenen leeftijd gekomen, voor een bepaalden Omroep zullen aan den dag leggen. WIJ hopen van heeler harte, dat de actie, die zoo juist is Ingeluid, vele nieuwe abonné’s zal werven niet alleen voor den Kath. Radlo-Gids, maar ook voor den K-R.O -Gids voor de Jeugd, en volgaarne dan ook verleenen Wjj Onzen Eisschoppell)ken Zegen aan allen, die het werk van dit Jeugdblad steunen, zpowel door het ne men van een abonnement als op andere wijze. t J. D. J. AENGENENT. Blsechop van Haarlem. een commissie, wel borg biedt, dat zij vollen omvang kan beheerschen. Daarnaast sou zl). eveneens met den grootst mogelljken spoed, het vraagstuk der verlaging van de geldende scheepvaartrechten, gelijk doorvaartrechten. havengelden, beug- en sluls- gelden. welke in vergeluking met het landver- voer te zwaar drukken, ter hand moeten ne men. Tenslotte wordt uitdrukking gegeven aan de hoop, dat de loopende internationale besprekin gen betreffende de moeilijkheden in de Rijn vaart. welke ten doel hebben, het teveel aan tonnage stil te leggen, succes zullen opleveren. vaardigden gen Eenerzljds dus de vereeniging van „alle Katholieken van Nederland”, anderzijds de „organisatie van alle katholieke demo kraten", wat beteekent, dat Prof. Ver aart zich aanmatigen wil alle Katholieken van Nederland te maken tot de katholieke demokraten, zooals hij in zjjn opperwijze alleenigheid zich dezen droomt. Alle Katholieken dus volgelingen van den heer Veraart! Wij meenen te mogen voorspellen, dat deze „alle” Katholieken wel wijzer zullen zijn, vooral als zij met eenlg onderschei dingsvermogen en met eenlge aandacht hebben kennis genomen van wat Prof. Veraart blijkens dit program, dat reeds grootendeels in de bekende Haagsche mo ties ter Partijraadsvergadering geopenbaard lag, schijnt te willen. De sterke vorst van de eerste helft van de week was het gevolg van de heerschappij van een zeer stabiel en uitgebreid gebied van hoo gen druk, dat zich vanuit het Oosten gaande weg over Midden- en West-Europa uitbreidde. over Midden-Eurojia een luchtstroom, die zeer koude tucht uit Rusland aanvoerde. Met de heerschappij van dit gebied van hoo gen druk en Oostenwind staat of valt de troon van den vorstkonlng. Willen wij dus welke vooruitzichten wjj hebben voor Zondag, dan moeten wy nagaan wat het lot van dit ge bied van hoogen druk zal zyn. Sedert eenlge dagen neemt dit af In intensi teit en wordt het aan de Noordzyde aangetast door een relatief warmen Westeiyken lucht stroom. die over de Noordeiyke helft van ons werelddeel waalt en in Skandinavlë de vorst bijna geheel deed verdwijnen. Deze storende invloed van dep Westelyken luchtstroom had tot Donderdag nog geen invloed op de tempe ratuur in ons land. Algemeen wordt echter door de meteorologen verwacht, dat die Invloed zich spoedig zal doen gelden, zoodat tegen het einde

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 13