Prikkeldraad
Willem de Zwijger-herdenking
De katholieke poëzie
Kath. Dem. Bond
De vorst neemt af
Comité van actie
Een cultuurdaad
HOE WIJ HEM HULDIGEN
I
Wartaal
VRUDAG 27 JANUARI
SCHILDERIJ VAN H. M. DE KONINGIN
9
Bisschoppelijk schryven
En zijn program
I
I
PATERS REDEMPTORISTEN
Het tweede eeuwfeest
EEN VUURZEE TE AALST
Alleenstaand huis vernield
Congres te Den Haag
BRAND TE F1NSTERWOLDE
ZUSTERS URSULINEN
Nieuw klooster te Bandoeng
De destructorkwestie
Wie was eigenli jk Willem
van Oranje?
De K. R. O.-gids voor
de jeugd
Reproductie van het schilderij, dat door Piet v. d. Hem van
H. M. de Koningin is vervaardigd, om in de vergaderzaal van
den Provincialen Bond van Midden-Java, te worden geplaatst.
Smokkelaar aangeschoten
Binnen korten tyd is nog geen
geheele omslag van het
weer te wachten
Rgwieldief aangehouden
Tegen het wetsontwerp tot even
redige vrachtverdeeling in de
binnenscheepvaart
Inhoud:
t-
de
te
weten
heid worde!
in
4-
de
te
de
ons
Nabtj Kerkrade werd een Duitach smokkelaar
aangeschoten Met een kogel in het onderlijf
werd hij in sorgwekkenden toestand naar het
ziekenhuis gebracht. HU was in het beril van
U K.Q. koffie en 3500 sigaretten.
i uitgeverij
verschynt
Te Bandoeng is men bezig met den bouw van
een nieuw klooster met noviciaat van de Zus
ters Ursulinen. Het hoofdgebouw van het nieu
we klooster ligt midden tusschen het weeshuis
Kijk, alleen toen De Dood, dit regeltje neer
schreef, had hU «en helder «ogenblik..
Hopen we in het belang van het gezonde
Te ongeveer half 7 Donderdagavond ia. ver
moedelijk door een defect aan den schoorsteen,
brand ontstaan in het alleenstaand huis van
den groentenhandelaar J. h. aan de Frederik
Hendrikstraat te Aalst bij Eindhoven. De vrouw
van den bewoner, die met haar één-jarig kind
alleen thuis was. vluchtte met de baby in allerijl
de straat op en waarschuwde de buren.
In dit citaat Is sprake van „eens een héél
helder oogenbllk hebben’’. Dit valt in boven
staande wartaal beslist niet waar te nemen
bU P< De Dood. HU heeft dit self beseft. Want
als een trieste, verkleumde papagaai op den
boek van zijn stok verdicht htj terneergeslagen:*’
w Joo
„Maar het zal wel weer voor doove ooren
gepredikt zijn.” j/
Doarby heerschte
sterke Oostelijke
kenden hebben het allemaal mis. -
„onze gebenedijde maatschappij is
woordelUk voor deze waanzindaad.
Het amuseert ons, tot algemeene vreugd* het
frissche war-betoog van p.g De Dood bier te
laten volgen:
ven, dit door de verkiezing van een
groot mogelijk getal demokratlsche afge-
tot uitvoering te doen bren-
daamaast ook vele minder bekenden. Laten
wfj enkele namen noemen, door deze uitgave
ontrukt aan een onrechtvaardige vergetelheid:
Joslne des Planquee, Bertelmeus Boeckz. Hono-
rlus van den Born, Lode wijk Makebiyde, Joan
nes van Sambeeck. Daniël Bellemans, Pieter
Cauwe. Weinigen zullen van deze dichters ooit
gehoord hebben. Toch zUn hun verzen werkeiyk
zeer moot.
De uitgeverij .De Gemeenschap" moet wel
een groot vertrouwen hebben gehad in het
katholieke publiek, dat ze zulk een grootsch
werk aandurfde l Moge dit vertrouwen niet be
schaamd worden! Hier is een cultuurdaad ge
steld, die recht geeft op de belangstelling van
geheel het katholieke volk!
Als puntje van kritiek zouden wy alleen wil
len aanmerken, dat wjj zoowel in de bloem
lezing als in de „bibliographlsche aanteekenln-
gen" vergeefs moesten zoeken naar den naam
van Jan David Heemsen (1M11844) een pries-
ter-dlchter, van wlen een vyftal poëtische wer
ken bewaard zUn gebleven. Ook betreuren wy.
dat deze uitgave, die overigens kostbaar ge
noeg is, in het geheel niet werd geïllustreerd.
BU de ultgeverU „De Gemeenschap”
Utrecht verschUnt een bloemlezing uit
katholieke poëzie, die in alle eeuwen in
vaderland geschreven ia. Dit werk, onder
redactie van Anton van Duinkerken, zal uit
drie deelen bestaan.
Het eerste deel beet .Dichters der middel
eeuwen" en wordt samengesteld in samenwer
king met dr. W. H Beuken te Helmond, die
als verzorger der nieuwe uitgave van het groote
middeleeuwsche gedicht .Van den Levene Ons
Heeren" zjjn naam gevestigd heeft als een der
beste deskundigen op dit gebied. Door om
standigheden zal het eerste deel echter ver
schijnen nA bet tweede.
Dit tweede deel, hetwelk thans vóór ons ligt,
behandelt .Dichters der Contra-Reformatle"
en is geheel door Anton van Duinkerken ver
zorgd. Het brengt katholieke poëzie van dich
ters, die werkten tusschen 1538 en 1700. dat
wil zeggen: van het verweer der katholieken
tegen Luther tot aan den Jansenlsten-strUd in
Nederland.
Het derde deel zal heeten: .Dichters der
Emancipatie" en handelen over de katholieke
dichters, die voor de cultureele onafhankelijk
heid van hun geloofsgenooten hebben gestreden
tot op den dag van heden. In dit deel warden
dus ook gedichten opgaoomen van de „katho
lieke jongeren", die hier voor het eerst be
studeerd zullen worden in verband met de
eeuwenoude katholieke traditie.
Een grootache opzet. die heel wat onder
nemingsdurf moet hebben gevraagd van de
uitgevers, te oordeelen naar het reeds ver
schenen tweede deel: .Dichters der Contra-
Reformatle". Want het zUn geen kleine boek-
,jes, waarmee de ultgeverU -De Gemeenschap"
voor den dag komt! Integendeel. Dtt tweede
deel, in groot royaal formaat, brengt 340 blad
zijden tekst, waarbU een inleiding ie van ruim
100 bladzijden. Het ie de bedoeling, ieder deel
van zulk een inleiding te voorzien. Daarna volgt
de opgave der werken van niet minder dan
In de gemeente^ Merkstein. grenzende aan
Kerkrede, werden dóór de Hollandsche en
Duitache politie acht rijwielen in beslag geno
men. die in verschillende gemeenten van de
mijnstreek waren gestolen. De dief, een Duit-
scher, werd in -Herzogenrath gearresteerd. Vaat
staat, dat de dief, die pas voor fietsendiefstal
len in Limburg een lange gevangenisstraf had
ondergaan, debet is aan nog meerdere dief
stallen in de mijnstreek. Ook stal hij rijwielen
in de Dultsche grensgemeente^ dis hij in Lim
burg te gelde maakte.
Hedenmorgen is te Ftnsterwolde het groots
manufacturenmagazUn van den heer Albert
Vloo afgebrand.
De voorraden, alsmede winkel en opslagplaat
sen. werden een prooi van het vuur.
Verzekering dekt de schade.
Aangewakkerd door den feilen Oostenwind,
was het huis In tusschen één vuurzee geworden
en dankte men slechts aan de goede windrich
ting. dat het nabij gelegen woningblok niet
eveneens in vlammen opging. De uitgestrekte
gemeente Aalst-Waal re beschikt nl. niet over
eenlg brandbluschmiddel. aoodat een poging om
het vuur te bestrijden, vruchteloos sou zijn.
Het huls brandde tot den grond toe af. Het
bleek ónmogelijk van het huisraad iets te red
den. Verzekering dekt de schade.
===e====!S—
Eenerzljds wenscht hij het onmogelijke,
anderzijds verlangt hij dingen, die mis
schien mogelljk zouden zijn, maar in ieder
geval een uitvoerige studie en voorberei
ding zouden behoeven; en indien moge
lijk het best door middel van de groote
R. K. Staatspartij zouden kunnen worden
verwezenlijkt.
Voor laatstbedoelde desiderata hebben
wij geen z.g. Katholiek Demokratlschen
Bond noodig (wenschelljk ware het, dat
Prof. Veraart zijn capaciteiten In dienst
van de groote algemeene katholieke zaak
stelde, waardoor het algemeen belang be
hartigd wordt), door het stellen van on
mogelijke elschen wordt slechts verwarring
gesticht en kan slechts demagogie sucéfes
oogsten.
Wij zullen nog wel eens gelegenheid heb
ben, het program van Prof. Veraart nader
te ontleden en daardoor automatisch ook
nader te.... karakteriseeren.
w y an den Katholiek Demokratlschen
\f Bond weten wij tot op heden niet veel
méér dan dat het hier een stichting
betreft van Prof. Veraart, die op het
oogenbllk zelf nog in X onzekere zal ver-
keeren, of hij al dan niet een generaal
zonder leger is.
Maar wAt hiervan ook zij:
een program heeft de beweging al: een
krisis-program.
In dit program heet het, dat de Katho
liek Demokratlsche Bond is opgericht „om
alle Nederlandsche Katholieken te veree-
nlgen voor een staatkunde, die de vrijheid
der Katholieke Kerk dient en het algemeen
belang zoodanig behartigt, dat het maat-
schappeljjk-zwakke ten volle wordt be
schermd en ontwikkeld”, eenlge alinea’s
verder heet het’ echter, dat de Katholiek
Demokratlsche Bond, „afwachtende een
volledige en eendrachtige organisatie van
alle katholieke demokraten,” besluit zich
voor de verkiezingen van 1933 te bepalen
tot een krisis-program en ernaar te stre-
zoo
„Sedert de afschaffing van de slavernij trekt
de samenleving party van het streven van
lederen normalen mensch om zijn toestand te
verbeteren en ook een sociallstis'-he samenle
ving sou voorloopig gedwongen zijn van dit
streven gebruik te maken Nimmer is er dan
ook een waarneembare scheiding gemaakt tus
schen de materieele en geestelijke gevolgen van
dit streven. Behalve wanneer wy eens een héél
helder oogenbllk hebben, vinden we het alle
maal niet meer dan billijk, dat degeen die zich
onderscheidt, „er ook wat aan heeft". Al was
het maar een glas wijn met een taartje.
Dtt streven naar de verbetering vu: den eigen
toestand brengt natuurlijk wedijver voort met
als onmlddellyk gevolg: eerzucht. Den aard nu
van deze eerzucht bepaalt niet het Individu,
maar de samenleving. Het is de samenleving,
die uitmaakt, welke eerzucht voor haar nuttig
is en welke niet. De menscheiyke eerzucht
hangt onmlddellljk samen met de economische
en sociale periode, waarin men zich bevindt
Er is een tijd geweest, dat de samenleving
behoefte had aan merechen met een behoor
lijke verstandelijke ontwikkeling. De domme,
achterlijke of verstandelljk-trage was hinderlijk
In het productieproces. In die periode was de
eerzucht overwegend van geestelijken aard.
Die tijd is voorbij. De sam- nlevlng met haar
gemechaniseerde techniek, die slechts een be
perkt aantal handgrepen eischt, heeft in ‘t al
gemeen geen behoefte meer aan verstandelijke
ontwikkeling. Integendeel, menschen. die veel
weten en veel denken, kunnen maar lastig wor
den. Dese samenleving schept dus een eerzucht,
die zoo onverstandelijk mopeD’k Is. een zui
ver lichamelijke eerzucht: In de eerste plaats
sport.
Waarmee betoogd Is, dat onze gebenedijde
samenleving verantwoordelijk is voor de waan
zindaad van dien „sportleven" Rotterdamscnen
knaap. Precies zoo verantwoordelijk als voor de
ramp, waaraan de mijnwerker ten gronde gaat.”
der week wel minder sterke vorst kan worden
verwacht. Deze verwachting geldt echter alleen
wanneer de Oostelijke wind aanhoudt, waarop
nog al veel kans is omdat waarschijnlijk de
luchtdruk over de Mlddellandsche Zee zal af
nemen.
In het Westen zjjn geen voorteekenen
bespeuren, die een geheelen omslag van het
weer binnen korten tijd kunnen doen verwach
ten. In het algemeen verzwakt het gebied van
hoogen druk hoe langer hoe meer maar be
houdens de mogelijkheid van een plotseling op
komende storing, die wjj niet groot achten, zal
het gebied van hoogen druk nog wel eenlge da
gen stand houden zoodat wjj bij den week-
overgang nog op lichte tot matige vorst met
droog weer kunnen rekenen.
Men lette echter goed op den barometer,
waarvan een sterkere daling, gepaard met uit
N.W. opkomende bewolking en terugdraaien van
den wind naar Noord of West zeer zeker dool
sou voorspellen. Echter, deze kans is gering.
(Nadruk verboden).
n „Het Volk” van Donderdagavond 11 is
partijgenoot C. de Dood een man. die
reeds meermalen voor geen dolzlnnlgheldje
vervaard bleek weer eens hopeloos aan het
dolen door de doolhoven der geestesverwarring.
Hij „phllosopheert” over het geval van den
dwaaen Rotterdanuchen jongen, die. om het
record van zjjn voor-springer te verbeteren, van
den heftoren sprong en te pletter vieL
Eerst geeft hij in gezonde taal het gevoelen
weer van alle gezond-denkenden in den lande,
welke gevoelen zich uit in het constateeren van
het feit, dat deze jongen alleen verantwoorde
lijk is voor zijn daad.
Maar dan overvalt pg. De Dood de hem aan
geboren neiging tot het debiteeren van dolzin
nigheden: Welneen. betoogt hij. die gezond den-
alleen
verant-
.De Voorzienigheid", dat op den hoek van de
Wilhelminastraat staat en de Hollandsch-In-
landsche school aan den Grooten Postweg. Het
hoofdgebouw la een verdiepingagebouw met een
frontbreedte van zes-en-zeventlg meter. Ter
rechterzijde van den midden- en hoofdingang
ligt het klooster voor de zusters, die het wees
huis en de Mariaschool bedienen en waar ook
de vice-provlnclale zal verblijven. links van
het hoofdgebouw verrijst het noviciaat, hetwelk
vanuit Malang naar Bandoeng zal worden over-
gebracht Rechthoekig op het midden van het
hoofdgebouw staat de kapel, welke een lengte
heeft ven ongeveer 33 meter. Dese kapel ia
voor de Zusters en ook voor de weeskinderen
bestemd. Op de verbinding der beide hoofdge
bouwen wordt een klokkentorentje gebouwd,
waarop een zeven-en-twintig meter hoog kruis
zal verrijzen Achter de kapel worden de dienst
gebouwen, keuken, eetkamers, enz. gebouwd,
met het front naar de Bengawanlaan.
Nu Ons bekend ds geworden, dat bij de ko
mende actie voor den Katholieken Radlo-
Omroep tevens propaganda zal worden gemaakt
niet alleen* voor den Katholieken Radlo-Glds,
dien wij In Ons herderlijk schrijven van 3 Ja
nuari IJ. reeds warm hebben aanbevolen, maar
ook voor den K RO.-Gids voor de Jeugd, wen-
schen Wy Tnet bijzondere empathie Onze ge-
loovlgen op de groote beteekenls van dit ka
tholieke jeugdblad te wijzen.
Het is Onze innige overtuiging, dat de K R
O.-Gids voor de Jeugd thans meer dan ooit een
noodzakelijk complement is van den Kath.
Radlo-Gids, nu van andere zijde kinder!
zijn opgericht, ten einde de jeugd aan B
Omroep te binden en zich v<
verzekeren van een groot getal
honderd dichters uit het behandelde tijd
perk. Voor menigen katholiek zal het reeds
moeilijk zijn, wanneer hij tien namen moet
noemen van katholieke dichters uit deze
periode. Tal van onbekende en vergeten dich
ters worden dan ook in dit werk naar voren
gebracht. Verloren schatten uit de katholieke
geschiedenis komen hierdoor weder aan het
licht. Dit Is op zich reeds een groote ver
dienste.
Maar de manier, waarop dese uitgebreide en
moeilijke stof werd gerangschikt, is daaren
boven zeer prljzenswaardlg. De verzorger van
dit deel heeft niet een geleerde verhandeling
willen maken, maar een werk voor bet ganache
katholieke publiek.
JJeae bloemlezing” zoo schrijft hij
„werd samengesteld voor een grooter lezers
kring dan de vakmatig belangstellenden in de
geschiedenis der Nederlandsche letterkunde
In zijn soort is dit werk nieuw: „Vele dich
ters der Contra-Reformatle waren tot heden
bij het groote publiek onbekend en werden door
de geleerden betrekkelijk geminacht" zegt de
inleider nog, en hij vervolgt: „Zoover ik weet
is dese uitgave dan ook het eerste samen
vattende werk over de katholieke dicht
kunst van de gouden eeuw". Vervolgens brengt
de schrijver dank aan de nagedachtenis van
Jan Frans Willems en Joaef Alberdlngk Thijm,
die door hun studie deze samenvatting hebben
mogelijk gemaakt.
De inleiding geeft een breed historisch over
zicht van de ontwikkeling der katholieke dicht
kunst in die tijden. Ook in verband met de
Kerkgeschiedenis is dit zeer belangwekkend,
immers de poëzie weerspiegelt de geestesge
steldheid van den tijd, waarin zjj geschreven
werd. Wij maken hier de moell^kste jaren van
het Nederlandsche Katholicisme mee: den tijd,
waarin bet Protestantisme zegevierde en de
uitoefening van onsen godsdienst verboden
werd. Met welk een geestdrift onze vaderen hun
overtuiging hebben gehandhaafd en verdedigd,
blijkt wel uit dit boek. Wjj vinden hier de
groote namen van Anna Bijna. Joh. Stalpart
van der Wiste, Vondel. Pator Poirters, maar
"T tt y as de taak van Oranje dus onder-
yy hevig aan groei en vanzelf ook on-
derhevig aan de omstandigheden,
waaronder zich die groei voltrekken moest,
het karakter van den Prins is eveneens ge
groeid. Als jonge man is hij een sierlijk
hoveling van Karei den Vijfden; eerst lang
zaam wordt hij de vertrouwensman van
degenen, die zich tegen het on-Nederland-
sche bestuur van Philips H verzetten. Dit
maakt hem allengs ernstiger, dieper be
wust van zjjn historische taak, rijker aan
inzicht in de staatkunde. Hij groeit uit tot
een echt politicus van zijn tijd, tot een
der grootste staatskunstenaars van alle
tijden. Zijn politiek heeft haar fouten, maar
In de .JCathoileke Radio Gids” van deze
week is opgenocnen een schrijven van Z. H. Exc.
Mgr. J. D. J. Aengenent' van den volgenden
De NV. Nederlandsche Thermo-chamtectse
Fabrieken te Amsterdam beeft aan de leden
der Tweede Kamer een schrijven gezonden,
waarin wordt opgekomen tegen de voorstelling
van zaken, gegeven door de M.V. „Gekro” te
Overachie, als sou de minister van Economische
Zaken, door credletverleenlng voor den deetruc-
torbouw te Woerdeik. In hwn^rssk met zlch-
aeif zUn gekomen.
voor de Protestanten en
van den Zwijger zelf werd
om de Calvinistische over-
Nederlandsche staatsbestel.
Reeds bij zijn leven had Oranje vrienden
en vijanden onder de Nederlandsche
Katholieken. Maar hij had ook vijanden
onder de Calvinisten en niemand Is har
der tegen hem opgetreden en heeft zijn
plannen stelliger gedwarsboomd dan de
Calvinistische predikant en psalm-ver-
taler Petrus Dathenus, die het volk van
Gent opzette tegen den Prins en die
-vereeniging van Zuid- en Noord-Nederland
(het Ideaal van Oranje) heeft helpen ver
ijdelen.
24 April 1533....
Thans nadert 24 April 1933.
Vierhonderd jaren schelden den heden-
daagschen mensch van den datum, waarop
in het slot Dillenburg, In Duitschland,
Willem van Nassau werd gebaren, de latere
Prins van Oranje, die in de geschiedenis
van ons vaderland een beslissende hoofdrol
gespeeld Ijeeft.
Vierhonderd Jaar met al hun wel en wee,
met hun historische herinneringen, die
vaak aanleiding geven tot blijde herden
king, vaak ook slechts de sombere „lessen
der geschiedenis” vormen, die ons waar
schuwen moeten.
Is het mogelljk, geheel dit tljdi>erk te
vergeten met al wat het speciaal voor <ms.
Katholieken, Inhield aan droevige feiten,
betreurenswaardlge beslissingen, moeilijk
verdraagbare miskenningen, tragische ver
volging?
De tijd, die vóórafging aan het optreden
van Willem den Zwijger was lang niet altijd
rooskleurig. Maar er was in dien langen
tijd een bewonderenswaardlge geloof seen-
held, soms weliswaar door kettert] bedreigd,
maar nooit door de ovennacht van de
dwaling geschaad.
Gelijktijdig met den Prins van Oranje
doet het Calvinisme zijn Intrede in Neder
land, mede door zijn toedoen verwerft het
staatkundige macht, bij zijn dood in 1584
wordt het als de offlcieele godsdienst van
Nederland beschouwd en tot diep In de 19e
eeuw zal er over ons land gesproken wor
den als over een ..protestantsche natie”.
Tijdens het leven van Oranje ook worden
Noord en Zuid van elkander gescheiden.
De Zulder provincies bleven In hoofdzaak
Katholiek. Ze behooren thans staatkundig
aan België. Te Utrecht verzamelen zich in
1579 de Noorder provincies tot een Unie. De
middenstrook, het tegenwoordige Noord-
Brabant, Zuid-Llmburg en Zeeuwsch-Vlaan-
deren, zal eerst na ’s Prinsen dood door
diens zoon Frederik Hendrik .bij de Unie
van het Noorden worden Ingelljfd. Het
blijft echter tot aan de grens der negen
tiende eeuw een „generaliteits-land” en
draagt daar de harde cultureele en oecono-
mische nadeelen van.
Is het wonder, dat geestdriftige jonge
Limburgers zich hebben verzet tegen het
feit, dat de Katholieken zouden deelnemen
aan de huldiging van Willem van Oranje.
„Op Konlnglnnefeest zullen wij niet ont
breken” zoo luidde het parool „maar
den Zwijger huldigen, neen, dat doen wij
niet. Dat strijdt met ons historisch Inzicht,
met ons katholiek gevoel, met ons eerlijk
geweten.”
Zulk een reactie is op het eerste gezicht
verklaarbaar en omdat zij haar oorsprong
vindt In een bewust en hartelijk Katho
licisme, kunnen wij haar dan ook In dit
opzicht waardeeren. Toch hebben we reeds
uiteengezet, dat wij dit standpunt niet dee
len. Zonder te twijfelen aan de eerlijkheid
ervan, twijfelen wij aan de juistheid.
TT Tie was eigenlijk Willem van Oranje?
Alleen het antwoord op deze vraag
kan een standpunt rechtvaardigen.
En dan komt al dadelijk een groote moei
lijkheid.
Want Willem van Oranje was een aeer
Ingewikkelde natuur, een man met een
karakter, dat uit veie bestanddeelen was
samengesteld.
Met dit voorop te zetten, ontkennen wij
niet, dat Willem de Zwijger een „man uit
één stuk” zou geweest zijn. In den grond
van zijn wezen was hij dit zeker. Maar dat
wezen is niet zoo eenvoudig. Het levens
werk van dezen mensch was niet de ver
vulling van een duidelijke, enkelvoudige
ojxlracht. Het levenswerk van den Zwijger
is gegroeid. Eerst was het een strijd om
de handhaving van zekere „privilegies”,
o.wa. bepaalde voorrechten, die middel-
eeuwsche steden genoten van den leenheer.
Later werd het hoe langer hoe duidelijker
een strijd om de bevrijdlng van de Neder
landen uit het juk van koning Philips n
van Spanje, een groot en edel monarch,
maar wiens politiek nu eenmaal strijdig
was met geheel den Nederlandschen land
aard en dus niet als het algemeen welzijn
der Nederlanders kon worden beschouwd
Eindelijk werd het een strijd tegen Alva om
geloofsvrijheid
tegen den wil
het een strijd
macht in het
Donderdag was te ’s-Hertogenbosch een der
voornaan&te dagen uit de feestweek om het
200-jarig verblijf der Paters Redemptoristen in
ons land.
In Den Bosch zijn de geestelijke zonen van
Bint Alfonsus reeds 79 jaren werVrom De
6t. Jozefskerk is voornaam versierd met de
kleurige en meest merkwaardige wapens der
provincies en sub-provincles over de wereld
waar de Redemptoristen hun geestelijken ar
beid verrichten.
Om 9 u. werd de plechtige hoogmis ongedra
gen door Pater Rector Sant met pontificale as
sistentie van Z. H. Bxc. Mgr. Ui. van Roos
malen. Vicarls-Apostolicus van Suriname en
assistentie van andere paters der Congregatie.
De gansche kloostercommunauteit vernieuw
de de beloften van armoede, zuiverheid en ge
hoorzaamheid.
’s Avonds werd het luisterrijke triduum ge
opend met een pontificaal Lof door Z. H. Exc.
Mgr. van Roosmalen.
ze heeft haar goede eigenschappen ook, die
de weerspiegeling zijn van zijn eigen goede
hoedanigheden. Hij is vasthoudend aan zijn
Ideaal, ruim van Inzicht' en vertoont een
beraden levenswijsheid.
De mlddeleeuwsche leenstaatjes, waaruit
Nederland nog bestond, en die eerst In 1534
(toen de Prins reeds geboren was) vereenigd
werden onder de regeering van Karel V,
zocht hij aaneen te binden tot een moderne
natie met vrijheid van beweging voor de
onafhankelijke bewoners.
Hij heeft dit Ideaal niet geheel mogen
bereiken. Hij bereikte het slechts voor een
gedeelte. Niet geheel de Nederlanden, doch
alleen de zeven provinciën werden „ge
ünieerd” en de godsdienstvrijheid kwam
eerst eeuwen later, onder zijn opvolgers,
tot stand.
Maar wij kunnen den Prins huldigen als
den man, die dit Ideaal heeft nagestreefd
met Inzet van geheel zijn persoonlijkheid,
zoover de omstandigheden het hem toe
lieten. Hoe hij belemmerd werd, hoe hij
eigenlijk steeds gedeeltelijk slaagde, zullen
wij zien in eenlge volgende beschouwingen,
waartoe dit eeuwjaar volop aanleiding zal
bieden.
Er is opgericht een comité van actie inzake X
wetsontwerp, houdende tijdelijke maatregelen
ter bevordering van een zooveel mogelljk even
redige vrachtverdeeling In de binnenscheep
vaart.
Dit comité a'ordt gevormd door vertegenwoor-
dig'ers van de verschillende werkgeversvereni
gingen en van vele bonden in die bedrijfstak
ken die in relatie staan met de binnenvaart.
Secretaris van het comité is mr. J. H. Klewiet
de Jonge, die in een persconferentie mededee-
lingen over de actie van het comité heeft ge-
daan.
HU merkte op. dat het comité wel van oor
deel la, dat de noodtoestand in de binnenvaart
maatregelen van de regeering noodzakelijk
maakt, maar dat het een anderen weg wil in
slaan dan de regeering.
Het comité heeft een congres belegd tegen
Vrudag 3 Februari as., te 's-Gravenhage.
De leiding van het congres zal berusten
handen van dr. F. E. Posthuma.
Voorts heeft het comité een brochure uitge
geven onder den titel: .Gedwongen vrachtver
deeling in de Binnenvaart?"
In deze brochure wordt betoogd, dat de thans
door de regeering voorgenomen regeling der
evenredige vrachtverdeeling. welke scherp In
grijpt in de vrijheid van het bedrijf, geen baat,
maar schade zal brengen voor de binnenvaart,
en voor de particuliere binnenschipperlj in hel
bijzonder.
Onder de particuliere schippers zijn te ver
staan de schippers, wonende op hun eigen sche
pen, welke zij voor het vervoer bezigen, zonder
dat zjj de beschikking hebben over een kan-
tooroutillage aan den wal.
De brochure dringt aan op het benoemen van
samenstelling den waar-
hangende vraagstuk tn
paalden
toekomst te
abonné's.
Mogen de katholieken begrijpen, dat de Om-
roeplectuur, die zij hun kinderen verschaffen,
van grooten invloed zal zUn op de sympathie,
die zij. op rijpenen leeftijd gekomen, voor een
bepaalden Omroep zullen aan den dag leggen.
WIJ hopen van heeler harte, dat de actie, die
zoo juist is Ingeluid, vele nieuwe abonné’s zal
werven niet alleen voor den Kath. Radlo-Gids,
maar ook voor den K-R.O -Gids voor de Jeugd,
en volgaarne dan ook verleenen Wjj Onzen
Eisschoppell)ken Zegen aan allen, die het werk
van dit Jeugdblad steunen, zpowel door het ne
men van een abonnement als op andere wijze.
t J. D. J. AENGENENT.
Blsechop van Haarlem.
een commissie, wel
borg biedt, dat zij
vollen omvang kan beheerschen.
Daarnaast sou zl). eveneens met den grootst
mogelljken spoed, het vraagstuk der verlaging
van de geldende scheepvaartrechten, gelijk
doorvaartrechten. havengelden, beug- en sluls-
gelden. welke in vergeluking met het landver-
voer te zwaar drukken, ter hand moeten ne
men.
Tenslotte wordt uitdrukking gegeven aan de
hoop, dat de loopende internationale besprekin
gen betreffende de moeilijkheden in de Rijn
vaart. welke ten doel hebben, het teveel aan
tonnage stil te leggen, succes zullen opleveren.
vaardigden
gen
Eenerzljds dus de vereeniging van „alle
Katholieken van Nederland”, anderzijds
de „organisatie van alle katholieke demo
kraten", wat beteekent, dat Prof. Ver
aart zich aanmatigen wil alle Katholieken
van Nederland te maken tot de katholieke
demokraten, zooals hij in zjjn opperwijze
alleenigheid zich dezen droomt.
Alle Katholieken dus volgelingen van den
heer Veraart!
Wij meenen te mogen voorspellen, dat
deze „alle” Katholieken wel wijzer zullen
zijn, vooral als zij met eenlg onderschei
dingsvermogen en met eenlge aandacht
hebben kennis genomen van wat Prof.
Veraart blijkens dit program, dat reeds
grootendeels in de bekende Haagsche mo
ties ter Partijraadsvergadering geopenbaard
lag, schijnt te willen.
De sterke vorst van de eerste helft van de
week was het gevolg van de heerschappij van
een zeer stabiel en uitgebreid gebied van hoo
gen druk, dat zich vanuit het Oosten gaande
weg over Midden- en West-Europa uitbreidde.
over Midden-Eurojia een
luchtstroom, die zeer koude
tucht uit Rusland aanvoerde.
Met de heerschappij van dit gebied van hoo
gen druk en Oostenwind staat of valt de troon
van den vorstkonlng. Willen wij dus
welke vooruitzichten wjj hebben voor Zondag,
dan moeten wy nagaan wat het lot van dit ge
bied van hoogen druk zal zyn.
Sedert eenlge dagen neemt dit af In intensi
teit en wordt het aan de Noordzyde aangetast
door een relatief warmen Westeiyken lucht
stroom. die over de Noordeiyke helft van ons
werelddeel waalt en in Skandinavlë de vorst
bijna geheel deed verdwijnen. Deze storende
invloed van dep Westelyken luchtstroom had
tot Donderdag nog geen invloed op de tempe
ratuur in ons land. Algemeen wordt echter door
de meteorologen verwacht, dat die Invloed zich
spoedig zal doen gelden, zoodat tegen het einde