ALS DE KERK FAALT Werking der varkenscentrale Van de Perstribune Een kostbaar bezit Een groot tekort Int. Eidophon N.V. ZATERDAG 28 JANUARI LEEKEPREEKEN DE SCHIPBRUG TE ARNHEM OP VACANTIE Gesprek met directeur Inleidende besprekingen De Pondenleeningen Voorziening in aflossing EEN LIEF MEISJE.... Met wegen en stoel erby I Audiëntie De eerste films der nieuwe Katholieke maatschappij De verbinding der beide Rijnoevers wordt thans per stoom boot onderhouden Buitenlandsche kerkelijke leeningen Haridelsverdrag met Duitschland Eerstdaags worden dertig tot vijf tig duizend zware varkens uit de markt genomen Brandstoffentoeslag met f 0.50 per week verhoogd voor de kleinere gemeenten Verjaardag van den ex-Keizer HOMO SAPIENS Dt>« verantwoordelijkheid karikatuur In een der bladen stond de volgende huive- r.ngwekkende avertentle: OUDERS die gaan schelden. willen afstand doen van een lief klein meisje, 15 mnd„ met wagen en stoel er by. Br. fr. no In een te *s Oravenhage door den Trustee ge houden tweede vergadering van obligatie houders in de B pet. Ie hyp. leening. groot 90 000 1936 ten laste van het Klooster van den Goeden Her der te Marxheim werd het verzoek van debitrice om de coupons van 1 Februari 1933 tot en met 1 Augustus 1936 op basis van 5 pet. te voldoen, goedgekeurd met algemeene stemmen. De inlevering van de coupon bladen tegen af gifte van nieuwe voor 5 pet. rente sal van 1 Februari aju at kunnen geschieden. is een doos of tube „Zy-Crétne. ZU beschermt Uw gelaat even afdoende tegen guur herfst weer of felle winterkou als een warme bont mantel of behaaglijke pels het Uw lichaam doet. wijziging kende tot iddelen In Tlandsch* tent» film ..Das Lied der ■vaartn enkele sportieve tijd den dood voor oogen schillende misverstanden, Varkenscentrale en haar uit den weg te mimen bankroet zou gaan, van Zwanenberg de grootst De Minister van Btnnenlandsche Zaken heeft het volgende rondschrijven aan de inspecties voor de werkverschaffing gezonden: „Ik heb de eer te verweken aan de betrok ken gemeentebesturen in uw resrort ten spoe digste het volgend rondschrijven te doen toe komen: ..Namens den Minister van 8taat, Minister van Blnnenlandsche Zaken heb ik de eer u mede te deelen, dat alle werklooren. die. wan neer het „open weer’’ sou zijn gebleven bij de werkverschaffing zouden zijn of worden ge plaatst. onder de vorst-steunrege’lng kunnen worden opgenomen. Gelijk voor de hand ligt. geldt deae toezeg ging ults'ultend voor hen. aan wie de aan vrage tot plaatsing op de gewone wijze door mij is goedgekeurd. Zij het wellicht ten overvloede, verzocht de Minister mi), nogmaals uw aandacht er op te vestigen, dat zij. die werkloos zyn tengevolge van de vorst, niet In de ultvriesregellng mogen word?n opgenomen.“ Ik moge u dringend verzoeken, de afdoening van de bij u Inkomende aanvragen om plaat sing. zooveel mogelijk te bespoedigen.'* Dat de varkenscentrale noemde de heer r.~ mogelijke dwaasheid. Het stablllsatiefonds heeft Inkomsten en uitgaven; wanneer er van tekor ten sprake is, spreekt het van zelf, dat de hef fingen verhoogd worden, waardóór de inkom sten ruimer v oeien. Wanneer men echter ziet, dat men een tekort in den loop van eenige ter mijnen kan Inhalen, is er geen noodzaak de hef fingen reeds nu te verhoogen. Het valt natuur lijk niet te ontkennen, dat de varkenscentrale momenteel een groot tekort heeft. Dit is het gevolg van den opzet; men moest beginnen, met den export te forceeren en de verliezen op den export eenvoudig te nemen. Wanneer wij den uitvoer blijven forceeren heeft dit vanzelfspre kend een ongunstlgen Invloed op het stabillsa- tiefonds. Daar komt nog by, dat de Varkenscen trale langs bijzondere wegen nog steun tracht te verleenen aan de varkenshouderij. Daartoe behoort oa het uit de markt nemen van de 106.000 speenvarkens, hetwe’k met de kosten er bij gerekend, de centrale ruim 2H ton zal kos ten. Een dergelijke maatregel slaat natuurlijk een groot gat in het stablllsatiefonds. Daartegenover staat echter, dat men een goeden stap voor- Z. H Kxc. de Bisschep van Haarlem aal alleen Vrijdag en Zaterdag van de a-s. week audiëntie verleenen. Welk een vreeselijke ontaarding wordt in deae paar regels opengelegdschrijft JDe Morgen". In een samenleving van wilden aou zulk een aanbieding van „kind met wegen en stoel er- bu" nog verontwaardiging wekken Ziedaar dan het failliet van het „moderne" huwelijk zoo schaamteloos mogelyk aan de kaak gesteld. De liberale .Avondpost* voegt aan de ver melding van deae advertentie een paar hartige woordjes toe In verband met de klachten over .het failliet van de moderne jeugd": De Minister van Btnnenlandsche Zaken heeft het volgende rondschrijven aan de colleges van B. en W der gemeenten gezonden: „Ik heb de eer uw college mede te deelen. dat Ik heb besloten, in verband met de Lang durige vorst goed te keuren, dat in de ge meenten met een tarief van ondersteuning van ten hoogste ƒ7 voor een echtpaar, waarvan de man tot de ultgetrok kenen behoort, en 6 voor een echtpaar, waarvan de man behoort tot een der andere categorieën, aan de volgens mijn rege'lng ondersteunde werkloozen In plaats van 1 een brandstoffentoeslag van 150 per week wordt verstrekt. Deze verhoogde ultkeering mag worden ver strekt te rekenen van 33 deser af; zij geldt tot dat de regeling mijnerzijds wordt Ingetrokken. In de verhooging van 050 wordt dezelfde bijdrage verstrekt, als In de overige kosten van steun verleening "De Minister van Blnnenlandsche Zaken heeft aan alle Inspecties voor de werkverschaffing het volgende rondschrijven gezonden: „Ik heb de eer, u te verzoeken. onmlddelUJk na ontvangst van dezen brief aan de besturen van de gemeenten in uw ressort, waar als norm voor de uitvriesregeling geldt 7 voor georga- nlseerden en 6 voor ongeorganiseerden, mede te deelen. dat. Ingaande deze week, aan hen. die onder de genoemde rege’lng vallen. Inplaats van één gulden brandstoffentoeslag 150 kan worden uitgekeerd. Deze aanvullende regeling geldt, totdat dezer zijds zal worden aangegeven dat zij wordt in getrokken. Uit het vorenstaande blijkt, dat de aanvul lende regeling niet geldt voor gemeenten in welke boogere normen gelden, dan hlervoren zijn aangegeven, u behoeft derhalve deze ge meenten niet In te lichten.' Ter gelegenheid van den verjaardag van den Dultschen ex-Keiser zijn Vrijdag op huize „Doorn" weer zeer veel gelukwenschen In aller lei vormen ontvangen. Daar onder zijn er uit alle deelen van Duitschland. vele uil Amenka en alle deelen van de wereld, waar Duitschen gevestigd zyn. Bij de gelukwenschen zijn een schat van bloemen en vele roerende kleine geschenken gevoegd, die getuigen van aanhan kelijkheid en sympathie. Felicitates kwamen als gewoonlijk binnen van de vroegere Bondsvorsten. de generaal veld maarschalken. van de Duitsch Nationale Volks partij en ook speciaal uit de kringen van weten schap en zeevaart, waarvoor de Keizer zich iltyd bijzonder Interesseerde. met de noodwendige toewijzing aan één der ouders van het kind of de kinderen, vraagt zich waarlijk met ernst af: treft deze opgroeiende ondermijnd vinden? Wat het huis en het gezin voor de jeugd is en zijn moet en zijn kan dat breekt hier in onze moderne samenleving aan stukken en over de scherven zijn we verontwaardigd. Dit is de kern van het vraagstuk: het ver- antwoordeiykhe.dsgevoel van de ouders daalt beneden het peil, waarop een opvoeding waarde houdt. Gezinsliefde en gezlnstucht. dat zijn de twee ontbrekende elementen en met die gruwbare advertentie open en bloot In een dagblad is alle verantwoordelijkheid karikatuur ge worden. Huwelijk? Het is een woord geworden, zon- Naar het „Handeïsblad” ter oore komt, heeft de Nederlandsche regeerlng bij de voorberei ding der onderhandelingen over een nieuw han- delsverdrag met Duitschland. thans haar con tact met belanghebbenden gehad, en een begin der eigenlijke onderhandelingen schijnt thans gaande te zyn Het blad meent te weten, dat onze gezant te Berlijn op het oogenblik be sprekingen met de Dultsche autoriteiten voert om te trachten aldus den weg te plaveien, waarlangs belde psrtiRn elkaar zullen kunnen benaderen, zoodat, wanneer men eenmaal aan de groene tafel plaste neemt, eenige redelijke kans aanwezig zal zijn op het bereiken van overeenstemming. Zou het misschien óók zijn, dat het failliet van de moderne jeugd (een failliet, waarin ik niet geloof, maar men schijnt het ons per sé te willen suggereerem zou het ook zóó kunnen zijn, dat onze moderne Jeugd gladweg de dupe is van bet moderne auwelijks-farlllet Spreekt dit verstoorde en verbroken huve- lyksevenwicht niet du zendmaal duidelijker dan er geklaagd wordt over de losbandige jeugd? Heeft deze gezins-likwidatle met de oprui ming van tafel en stoel en kind ons niet vóór alles dit te zeggen dat het gezinsverband soek te? Het te of sinds Lindsey het huwelijk In ka meraadschap gepropageerd heeft, de kameraad- schappelllkheid van de ouders onderling schip breuk lijdt op Lindsey’s idealisme en goed ver trouwen. Hier: twee menschen die in het huwelijk hun bestemming wilden vinden. En nu: opruiming Ieder zijn weg. Maar het kind? Ja, het kind Dat is te lastig. En gelijk met de tafel en den stoel komt het kind onder den hamer. Wie de statistiek der echtscheidingen volgt waarte heeft gedaan in de richting der teelt- beperklng. Iets wat vóór alles noodlg te. En wy nopen in deze richting nog meer te bereiken Het voornemen bestaat om binnen korten UJd dertig tot vijftigduizend zware varkens uit de markt te nemen. Dit elscht natuurlijk wederom een groot be drag. Echter was de heer van Zwanenberg over den toestand van het stablllsatiefonds geheel jerust De Inkomsten dekken in normale om standigheden ruimschoots de uitgaven. DaarbU komt, dat het zich laat aanzien, dat men in net buitenland thans de iaagste prijzen en te vens den grootslen omzet bereikt heeft, twee factoren, waardoor de verliezen van het stabi- nsatlefonds uiteraard het grootst zijn. Het sou den heer van Zwanenberg dan ook niet ver wonderen. wanneer men over niet te langen tijd. b.v. een half jaar, tot verlagins der hef ting zou kunnen overgaan. Vervolgens werd den heer van Zwanenberg gevraagd of het juist j»as. dat de Nederland sche varkenshandel, door het optreden der Cen trale een aanzienlijk debiet verloren had zien gaan. Hierover gaf de directeur de volgende uiteenzetting: De bewering, dat wy door de varkenscentrale ons debiet In België kwijt zyn geraakt, te een bewuste leugen. Het eenige wat geschied ia. is een verandering van contlngenteering door Be'gië. Wy hadden met België een contlngen teering van 95 pet. in den tijd, dat België nog van land tot land de contingenten vaststelde Men heeft dit echter gewijzigd en aan de im porteurs algemeene Invoer-consenten verstrekt waardoor zy konden koopen waar zij wilden Toen dezerzijds daartegen geprotesteerd werd merkte men van Belgische zijde op. dat dit voor ons toch geen nadeel kon beteekenen. waar Nederland nu gelegenheid had 100 pet. in 'te voeren, indien wij slechts goedkoop genoeg konden leveren. Daarbij werd echter vergeten dat in den wereldhandel de een tegen den ander wordt uitgespeeld, zoodat wy er altijd op ach teruit moesten gaan. Daar kwam nog bij. dat Juist in dien tyd de Enge'sche contlngentee- rlngsplannen bekend werden. Deze contlngen teering beteekent niet alleen voor ons een te ruggang In den export, maar ook voor andere landen, zoodat er op de Belgische markt eéh waar gedrang ontstond Ondanks dit alles stemt het tot groote tevredenheid, dat wjj vandaag aan den dag nog ruim 80 pet. naar België expor- teeren. Van verloren gaan van een debiet, kan men dus moeilijk spreken. Daarna kwun bet gesprek op den toestand van onzen export naar de ver schillende andere landen. Wat Engeland be treft, was de heer van Zwanenberg van mee- ning. dat de contlngenteering voor ons niet on gunstig mag worden genoemd. De regeling is 23 Januari j.l zonder discussie met een maand ver'engd. In het begin van Februari gaan de beeren Louwes en van Zwanenberg nw Lon den voor verdere onderhandelingen. Men hoopt dan een regeling te kunnen verkrijgen, welke tot Juli van kracht zal zijn. In den loop van de volgende maand zullen er ook onderhande lingen met Duitschland gevoerd worden. Wat betreft het verwijt dat de Centrale den blnnenlandsche handel bemoeilijkt, merkte de heer van Zwanenberg op. dat de Centrale slechte gegrossierd heeft vla die bedrijven, wel ke ook reeds vóór het in werking treden der Cristsvarkenswet de grossierdery uitoefenden en alleen via met haar gecontracteerde bedrijven. Thans is echter besloten om. met ingang van 6 Februari hieraan een eind te maken. Het is echter niet uitgesloten, dat deze bedrij ven verder voor eigen rekening hun zaken sul len voortzetten. De heer van Zwanenberg wijdde vervolgens nog enkele beschouwingen aan den steun aan de zware varkenshouderij. Men verwijt de Cen trale wel, dat zij zich uitsluitend bezig houdt met de bacon-varkens, maar, het valt niet te ontkennen, dat er een zekere samenhang te lus- schen de bacon-varxens en de zware varkens De Centrale heeft gedurende eenige maanden ten koste van groote offers 35.000 bacon-var kens per week méér uitgevoerd dan normaal Daardoor heeft men deze bacon-varkens belet om zware varkens te worden. Wanneer men nu In aanmerking neemt. <"at de prijs in den tijd vóór het inwerkingtreden der wet lager was dan thans, dan moet men my bewijzen aldus de heer van Zwanenberg dat de prijs zonder dien export den Centrale thans hooger geweest zou zyu. Zijn beschouwingen samenvattende, seide de heer van Zwanenberg het volgende: AUes wyst er op. dat wi) wat de productie aangaat, in den loop van dit jaar de zaken in de hand hebben. Wjj krijgen nog eenige moei lijke maanden, maar wy beginnen reeds eenlg licht te zien. Ja, ja. we zullen terug moeten naar de ouder- weteche .bekrompenheid" van het huiselijk Ideaal 1 ongestraft brutale awuuuwu venpreioen. die het christelijk geloof in de grondvesten aan tasten. Zij ontmoeten geen noemenswaardig verzet. Aan het Fransche hof wordt een leven geleld van plezier en lichtzinnigheid en van boven af vreet het kwaad naar onder door. En te midden van een dergelyke zedenverslap ping verschynt dan „de hoogepriester van de goddeloosheid" Voltaire Met het talent van een gevallen engel en met duiveteche geraffi neerdheid weet hij te speculeeren op de niet onverklaarbare afkeerigheid van het volk van de geestelykheid dier dagen Hy blaast een groei end antl-clericalisme aan. tot t ultlaalt in feilen geloofshaat en verachting van het heiligste, om te eindigen in een volslagen ongeloof. Vol taire belichaamt in één persoon meer dan een heele ketterij. Hy was een satan, die. met spot en frivoliteit, zoo juist de verleidelijke taal wist te bezigen, waaraan zyn tydgenooten een ge willig oor leenden. Rondom deren paus van het ongeloof groe- peeren zich een leger phllosofen. die hun mees ter In zyn duivelswerk helpen. Eén kant van de menscheiyke levensbeschouwing lieten deze schandschryvers echter ongemoeid. God haal den zij van Zijn troon; met de goede zeden dreven zy den spot: aan de sociaal politieke verhoudingen raakten zy niet. Deze taak was weggelegd voor een man. die in tegenstelling met den verfynden wellusteling en vrouwen minnaar Voltaire, een slecht opgevoede, ruwe, achterdochtige menschenhater was, Jean Jacques Rousseau. In zyn „contest social" legde deze de grondslagen voor een sociale revolutie en by het schrynende standsverschil, de wulpschheid Ir het hofleven en de afpersingen door middel van ondraaglyke belastingen vonden zyn denk beelden gretig voedsel. Ziedaar nogmaals de elgeniyke oorzaken van oe Fransche revolutie aangegeven. Tegenover zooveel duiveteche propaganda, tegenover zoc rchrlkkeiyk volksbederf vinden wy geen stryd- bare Kerk, geen priesters of leeken. die de dwaalleer geeselen. die de vaan van het geloof hoog heffen; den godsdienstzin verdiepen; sociale misstanden trachten te keeren. En op deze nalatigheid moest onherroepelyk een vree- seiyke straf volgen. Vergeiyken wy nu een volgende maal onzen ‘t tyd. die ook zyn zedenbederf, zyn duiveteche propagandisten voor goddeloosheid en misdaad, die ook zyn slechte maatschappeiyke verhou dingen en sociale misstanden heeft, met een tydperk als der Fransche revolutie en onder zoeken wy of de zoo vaak genoemde en veel gevreesde „wereldrevolutie” een Kerk tegen over zich vindt, die even slecht of beter dan die der achttiende eeuw haar taak begrijpt. broodtrommel voeding. Dit stelde huweiyk had de plichtsbesef niet. In een tyd waarin men een spel maakt van de liefde, een dwaasheid, die op elk gewenscht of ongewenscht oogenblik te herstellen te, een soort vergissing, zonder eehiae consequentie, moet men de moderne jeugd niet lastig val len over de buitelingen buitenshuis. Het Nederlandsen Correapondentlebureau heeft den heer 8. van Zwanenberg, directeur der Neder'andsche Varkenscentrale verzocht eenige mededeelingen te doen omtrent de po sitie van de Centrale in verband met geruchten over aanzieniyke tekorten, welke by het stabl llsatiefonds zouden bestaan. De heer Van Zwanenberg was gaarne bereid Inlichtingen te verschaffen, omdat hy daardoor tevens een ongezochte gelegenheid vond ver- welke omtrent de resultaten bestaan. AT T *aa”CT <»»»n tyd getwyfeld wordt Vy aan de macht der Kerk om een mate- rieele en moreele wereldcatastrophe tegen te houden; wanneer velen zich angstig afvragen of de Kerk nog wel Invloed op de massa heeft, kan men niet beter doen dan zeggen: kyk in het verledene; ondersoek wat oe geschiedenis leert! Geen betere les voor ons geslacht dan de historie der Fransche revolutie die nog dicht genoeg by ons staat om onze belangstelling gaande te nouden en ver genoeg al om er een objectief oordeel over te vellen Voor een oppervlakklgen leaer der feiten van h Juli en 5 October 1789 biyft het steeds onver klaarbaar. noe die geweldige omwenteling, welke wy Fransche revolutie noemen en die een naive eeuw lang haar Invloed in heel Europa zou doen gevoelen, soo plotseling zonder merkbare aanleiding te ontstaan. Er te in den zomer van J*" niets waarneembaars van een on- weerslucht. De brandstoffen, steeds aanwezig voor een opstandige beweging, zyn in noch bulten Frankryk te vinden. Er heeracht zoowel in Parys als in het land de meest volmaakte rust; er te geen opgewondenheid; men hoort niet van samenzweringen, van het gevangen nemen van onruststokerser zyn geen bonger- optochten; er zyn geen legers, die morren over een geleden nederlaag Niets van dat alles. Wie in den zomer van 1789 sou voorspeld hebben dat de Fransche koning naar het schavot sou gaan en dat een driemanschap van laag allooi de teugels van net bewind in handen sou nemen en een bloedige terreur sou uitoefenen, aou voor een krankzinnige zyn aangezien. Wie de uner- lybë rust aanziet, waarmee het leven in de tachtiger jaren van de achttiende eeuw m Frankfyk vooruleept, die staat met open mond van verbazing te kyken naar de plotselinge uit barsting van de omwenteling. De koning, die in pracht en praal schynbaar een rustig lever, leidde, wordt naar bet schavot gesleept; al wat onder den hoogeren stand en de geestelykheid naam en aanzien heeft, wordt vermoord, geker kerd of verbannen; een driemanschap, bestaan de uit een gek (Marat), een barbaar (Dantoni en een schoolvos (Robespierre! aocate een geestig Franach geschledschryver het uitdrukte neemt de teugels in handen, de christeiykt godsdienst wordt voor dwaasheid en volksmis leiding verklaard en een deerne van de stflkt als .godin van de rede" op een altaar geplaatst Ware soo iets seven eeuwen vroeger geschied, toen by een algemeen zedenverval zelfs de priesterschap omkoopbaar en wulpech was. wy acuden de verklaring by de hand hebben. Ware hetzelfde drie eeuwen terug In Italië gebeurd, toen op den Stoel van Petrus een losbandige zwakkeling zat. die zich de pauselyke waardig heid door omkooperyen had toegeëigend en die door een college van kardinalen omringd was. waarvan een groot deel omkoopbaar en werelds gezind. op het heldenscbe af, was wy zouden daarover thans niet verbaasd zyn. Maar in bet Frankryk van bet laatst der achttiende eeuw was de priesterschap nooh hoog noch laag be dorven. Onpartydlge, niet-katholieke geschied- schrijvers hebben na ernstig onderzoek vast- gesteld, dat bisschoppen en priesters in dien tyd over het algemeen een aedelyken levenswandel leidden. Tusscben Kerk en Staat was bovendien de meeat vrlendschappeiyke verstandhouding Ook heeft de opkomst van den Corslkaanschen officier, weinige jaren na het uitbreken van de revolutie, wel bewezen, dat het revolutlonnalre sentiment en de afschuw van het koningschap nu nr r-ranscxien weinig diep zaten. Dat bewezen trouwens al dadelyk en telkens weer de ver kiezingen voor den Staten-Generaal Napoleon, met keizerlyke waardigheid bekleed, aanbeden als een godheid, vereerd door de laatste leiders der revolutie, was het levende bewijs van de ware gevoelens van het volk. Heel de geschiedenis van de laatste twintig jaar der achttiende eeuw lykt een groteske eomedle; ze zou belachelyk zyn, wanneer se niet zoo ingrypend in haar schrlkkelyke gevol gen was geweest. De vraag is daarom op baar plaats; bad de Kerk dezen wreeden keer in de geschiedenis niet kunnen voorkomen? Frankryk was toch eeri katholiek land; het ging nog altijd trotsch op den titel „oudste dochter der Kerk!" Van weinig tydperken der historie moet belaas, wanneer men eeriyk wil staan tegenover de geschied kundige feiten, worden getuigd J*. de Kerk en met name de Galllcaansche kerk, heeft m dat droeve tijdsgewricht gefaald. Zy was niet op de hoogte van haar taak; zy kende haar tyd niet; zag niet de groeiende gevaren, de geesteiyke leiding liet zy in andere handen. Met opzet roepen wy dit zwarte tydsbeeld nog ééns voor den geest, omdat bet ons zooveel te leeren heeft. Welke waren de oorzaken van de Fransche revolutie, welke de Kerk in die dagen niet tydig beeft ontdekt? Er was een onge zonde, een onchristelyke scheiding tusschen de maatscbappeiyke stamden. De hoogste levens waarde scheen te zyn te kunnen bogen op een adeliyken voorvader. Wel miste deze adellyke stand over het algemeen de echte rldderiyk- held en bezaten taUooae graven en burchtgraven ook het geld niet meer om naar hun stand te u-ven maar de naam alleen maakte hen in hun verbeelding tot andere menschen. Deae dwaze standswaan was ook het heiligdom van de Kerk binnengedrongen, ook in de priesterschap waren twee standen. Was het onder Lodewyk XIV nog mogeiyk geweest, dat een eenvoudige, begaaf de jongen tot hooge kerkelyke waardigheden opklom; honderd Jaar later was dat uitgesloten Alle prelaten waren zonder uitzondering van dertigen stand, zy verkeerden aan het hof en waren voor het volk onbereikbaar Het contact met Rome was bovendien uitent slap. Al kwam bet niet tot een openlyke scheuring, felteiyk betond er een eigen Fransche, een Galllcaan sche kerk, die zich van het hart der Christen held zooveel mogeiyk afzydig hield. Welk een verslappenden invloed deze verhoudingen op het godsdienstig leven moesten hebben, behoeft wei nig betoog. En hier komen wy aan de diepste oorzaken van de Fransche omwenteling Wan neer men elders de Kerk na de reformatie tot een restauratie ziet overgaan en een stryd tegen de uitwassen van de renaissance ziet onder nemen. zoo Is daarvan in Frankrijk weinig te bemerken Reeds in bet laatst der zeventiende eeuw kunnen allerlei warhoofden en cynici der meer. Precies eender als kachel of brood trommel. En nu kies ik nog te mooie woorden Want een kachel veronderstelt warmte en een .1 aan de kaak ge- warmte niet en dit Eenige maanden na de oprichting der Int. Eidophon N.V. vraagt deze Katholieke film on derneming aandacht voor haar eerste werk. In een vorig nummer hebben wy reeds in het kort bericht, dat Donderdag een voorstelling voor oenoodlgden plaats had in Theater Tuschlnskl te Amsterdam, waarby ook H.H Excellenties Mgr. Jansen en Mgr Aengenent benevens Mgr. Móllmann. Deken dr. G. C. van Nooit en talryke geestelyken en leeken aanwezig waren. De Nederlandsche directeur der Eidophon. de heer F. Bfflitshuysen heette de aanwezigen, in het bijzonder de twee Bisschoppen, welkom en bracht een woord van dank aan de directie van het Theater fuschmskl. dat belangeloos voor deze gebeurtenis was afgestaan Spreker meende, dat de eerste daden van de E dophon thans aan bet oordeel van bet publiek konden worden toevertrouwo en de cnvermydel’jke cn- tlck zouden moeten ondergaan en sprak de hoop uit, dat deze critiek opbouwend aou zyn. Spr. .loot met een woord van dank aan alle mede werkers De tweede spreker, mr. Mutsaerts. commis saris der Eidophon. sprak over het ontstaan, de werkwyze en het doe) der onderneming, die baar oorsprong dankt aan een uitvinding van den Berlynschen geleerde en priester, dr Köne- mann, welke vinding door Tobte-Klangfilm werd overgenomen. Wy hebben, aldus spr.. moeten vechten voor wy onze eerste resultaten konden bere ken. Thans echter zijn twee groote en enkele kleine films tot stand gekomen Hel doel van deze Katholieke op streng commer- cleelen grondslag gebaseerde, onderneming is films te vervaardigen, die in godsdienstig ar tistiek en technisch oogpunt verantwoord zyn Aan deze verklaring werd toegevoegd dat de f.lms der Eidophon nooit anti-godsdienstig zouden zyn. De beer Mutsaerts herhaalde de mededeellng. dat de leiders der Eidophon zich voor opbouwende critiek houden aanbevolen. Nog gaf spr. te verstaan, dat het doel der Eidophon niet omvat het vervaardigen van vrome en heilige films, maar van films, die fllm-tecbntech op één lyn staan met de produc tie der ben'at fllmmaatschappyen en geen godsdienstige en ethische gevoelens kwetsen Eerst wanneer met dergelyke films voldoende financieele winst te gemaakt zal de Eidophon zich ook op bet terrein van de positief - goede film begeven. Hierna werden vertoond de film ..Das Meer ruft" voorafgegaan door een ser.e fragmenten uit JDc-s Lleo der schwarsen Berge.' Wanneer wij nu afzien van een poging om het vertoonde op zyn artistieke en technische waar de te schatten en ons uitsluitend richten op het ethische doel dan dienen we enkele overwegin gen te maken, die zoowel de inleidende speeches als de vertoonde films ons opdnngea. Het doel van de op clrerg-commercleeie basis berustende Eidophon is du voorlooplg uitslui tend films te vervaardigen die neutraal van houding rijn, die alleen maar niet kwetsen. Po sitief-goede films komen pas aan de orde, wan neer de neutrale films voldoende geld hebben opgebracht Zou dit laatste niet geschieden. ■tan zal men dus voortgaan met het vervaardi gen van neutrale films, zoodat de kans althans niet uitgesloten geacht meet worden dat de zich ite Katholieke aandienende en met geld van Katholieken werkende onderneming l vt.vaar- dlgen van Katholieke films geheel achterwege laat. Welnu, wanneer wy mogen oordeelen naar de eerste resultaten dan lijkt ons deze kans niet geheel denkbeeldig De vertoonde films toch ondersrheiden zich ethisch niet van de voor Ka- Ingediend te een wetsontwezp<4 van de wet van 35 Juli 1Ö2, sti voorziening in de behoefte Min gele verband met de aflossing vA de Ni Indische pond sterling-leeningen 1931 C en 1923 B. De thans ingediende wetsvoordracht heeft ten doel, de wet van 25 Juli 1933 in dien zin te wyzlgen. dat de minister van Financiën mede schatktetpapier ten laste van het ryk zal kun nen af geven om tot onderpand te strekken van een door den minister van Koloniën by oe Nederlandsche Bank en de Javasche Bank te sluiten beleening in verband met de aflossing van genoemde leeningen. De minister van Koloniën te, onder voorbe houd van bekrachtiging van het wetsvoorstel, met de circulatiebanken overeengekomen, dat deze Nederlandsch-Indlë in staat zullen stel len, de van de banken gekochte ponden ster ling af te nemen tegen den laagst overeenge komen koers van ƒ9.25. ten einde daarmede reeds in 1933 het eerste jaar, waarin dit mogeiyk zal zyn tot algeheele aflossing van de Nederlandsch-Indlsche pondenleeningen te kunnen overgaan. De hiervoor benoodlgde gelden zullen door de banken, leder voor haar aandeel in de vorige transactie, aan Nederlandsch-Indlë in leen worden verstrekt op onderpand van schatkist- papler van het ryk tegen een rente van 3J4 pet sjaars. terwyi deze schuld in ten hoogste 29 jaar zal worden afgelost. In wezen komt deze transactie derhalve neer op een conversie van de 5 pet. en 6 pet. rente dragende pondenschuld van het land In een guldenleening van een rentetype van 3M pet. Ten einde het land voor een met verdere da ling van den pondenkoers verband houdende risico te vrywaren, bevatten de overeenkomsten de bepaling, dat nimmer meer rente zal be hoeven te worden betaald, dan verschuldigd aou zyn geweest. Indien de belde Indische ponden- leeningen niet waren afgeloet. De Volksraad wordt Intusachen in de gele genheid gesteld, zich over de transactie uit te spreken by de behandeling van een aanvul- lingsbegrootlng. welke in de onlangs aangevan gen tweede jaariyksche zitting van het college in behandeling zal komen. Voor de geheele af lossing der beide leeningen toch zal aan de En- geteche bankiers een vergoeding moeten worden uitgekeerd van 1 '30 pct. over 11.000.000 derhalve £5500.—,— of ongeveer ƒ50.000. waarop in de Indische begroeting voor het loo- tholleken toelaatbare films van de bestaande maatachappyen ate Ufa. Paramount. Metro Goldwyn Fox. Froeil-h en enkele tientallen an- dere. terwyi zy niettegenstaande de dikwyte 'chllderachtlge natuuropnamen en het voortref felijke tooneetepe. van Heinrich Grorge. tech nisch zeker niet boven het gemiddelde peil der productie dezer maatschappijen uitkomen. Waar toe. vragen wy ons af. zou een Katholieke maat schappij gelden beschikbaar stellen om naast de reeds bestaande nsutrale productie nog een tweede neutrale productie te doen vervaardigen? Vooral wanneer deze Katholieke maatschappij religieuze motieven vermydt welke nlet-Katho- lieke maatschappijen wél aandurven. Ern vergeiyking zal dit duldeluk maken. Wy herinneren ons nog als den dag van gis teren. dat de regisseur Dupont in zyn film .At lantic’’. een der eerste Europeesche gelulasfilnu een diepe ontroering wist te wekken door de ten doode gedoemde passagiers van een zinkende Oceaanboot in het aangezicht van den dood luid-op en met roerende nadrukkeUJkbeld het Onze Vader’ te laten bidden. Dit was geen techniek, geeta vaardigheid, maar beading! Een houding die een Katholiek, een Protestant, een Jood, een vrijdenker met beklemmenden eerbied beving Dit was het oproepen van de eeuwigheid in het oogenblik. dat honderden arme sterve lingen de eeuwigheid zouden binnen gaan. Dit was het werk van den niet-Katholieken maar menacheiyk voelenden Dupont en wekenlang heeft het publiek dit eeuwlgheldsaccent meege dragen uit de bioscopen, waar vooze wuftheid doorgaans heerscheres is. Thans spreekt een Katholieke onderneming tot ons door haar schwarzen Berge". jongelui geruimen zien, als de wilde stroomversnelling van een bergrivier hen in een ongenaakbare grot heeft geslingerd. Geen oogenblik komt de gedachte aan de eeuwigheid in hen op en hun eerste ver engen na hun redding gaat niet uit naar de Voorzienigheid, die hen redde, maar naar het commercieele succes, dat ben na es^ bevaar- baarmaken van den bergstroom in de toekomst tegenlacht. Dit schroomvallig vermijden van leder? hoo- ;ere levensuiting, ook daar waar zd volkomen Logisch en natuuriyk door ieder dieper denkend menseb verwacht wordt, steekt wel schril af by ie houding van een niet-Katholiek als Dupont, maar bovendien Is deze vermijding in stryd met de algemeen-menschelyce gevoelens, die geen snkete film, geen enkel boek, gen enkel leven kunnen ontsieren. Ook zonder die vermydlng zouden de commercieele exploltatiemogelykhe- den van deze film niet zyn verminderd. Ook in de hoofdfilm ..Das Meer ruft" stuiten wy op een angstvalligheid, die oX te ver gaat zelfs In het kader der Eldophon-bedoellngrn. Aan het einde van de film worden wy nJ verplaatst naar een kerkinterieur, dat zoowel protestantscb als katholiek kan zyn. De vraag dringt zich zelfs op doch voor wy den predi kant (of den katholieken priester In bet ge zichtsveld krygen. stopt de zwevende camera en gaat het beeld over naar een ander oord Deze manoeuvre wordt opvallend genoeg uit gevoerd om de veronderstelling te wettigen, dat men met opzet een keuze heeft vermeden en z ch tevreden beeft gesteld met een algemeen christelyken inslag Een regelrechte keuze naar welke zyde dan ook aou minder opvallend zyn geweest dan deze schroomvalligheid, die eenlgs- zins in stryd komt met het katholieke r»ru- ter van de Eidophon. En dit valt nog meer op, wanneer men aanneemt (voor ons gevoel Is dit een feit) dat hier in werkelykheld een protes- tantsche kerk tot operatle-terrein werd geko zen. Men versta ons goed: een protestantache "erk lykt ons in zich allerminst een verwerpe- lyk oord, maar wy meenen dat het verdoezelen van een sfeer of een omgeving eerder nadeel dan voordeel zal brengen. Tenslotte zouden wy nog willen opmerken, dat ie Eidophon. wil zy op neutraal terrein het fi nancieel succes behalen dat zy zich voorstelt, en de toch al zoo zware concurrentie het hootd bie den. zy als laatstaangekomene op de markt films had moeten lanceeren. die ver boven de bestaande gemiddelde productie uitreiken, het geen met de thans vertoonde werken, waaraan ongewtyfeld kosten noch moeiten zijn-gespaard, voorals nog niet het geval schynt te zyn. Deze opbouwende critiek zou tot de verzuch ting kunnen verleiden, dat het debuut van de Eidophon niet bemoedigend zou zyn geweest voor den bloei van een Katholieke filmcultuur, doch een debuut als dit behoeft niet nood- zakelyk een wegwyzcr te zyn. Moge het liever aansporen tot een bewustere houding, die het eigen doel treffender nastreeft. Dit zal ten goede komen aan het by financieel welslagen In het vooruitzicht gestelde, maar thans nog ver wijderde godsdienstige, artistieke en dus cultu reels doel der onderneming. De geluidsweergave in beide films lykt ons technisch het best geslaagd. Het te ons even wel bekend dat by deze geluidstechniek het systeem-Konemann nog niet werd toegepast. •I

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5