'1 il Rosen- vraag iNiiiiiiiiniiiiiiiiHiiiiiii montag lllllllllllllllllllllllltlllllllllll Strijd- rrtl lFT/ In Spanje De middeleeuwen Een ernstig woord In Duitschland In België In eigen land In Limburg r In Parijs Half-vasten De glorietijd is voorbij Merkwaardig volksfeest f opge- mooie tentoon- vele nog val L-ag België niet vergeten. V Het waar van men ver- Er zijn nog enkele volksgewoonten in omloop, die op Vastenavond tot uiting komen. Zoo wor den hier en daar (op de Veluwe b.v.) jongens en meisjes door de gpders bü elkaar gebracht in de hoop, dat het tot een verbintenis zal komen. (latynsch: laten we in en zoo geschiedt het, dat hij of meerderen wel eens in Bergen op Zoom aanlandt, waar men eveneens houdt van Carnaval. De Gilles trekt daar buitengewoon de aandacht. Nauwelijks heb ben de Bergenaren vernomen, dat de Gilles zijn aangekomen, of zij spoeden zich de straat op om de vroolijke mannen te ontvangen. En dan gaan de Gilles dansen en wandelen volgens oud gebruik. Zij zijn met hun reuzenveeren getooid, hebben een nauwsluitend pak aan dat op de borst en op den rug is opgevuld met strop. Zy dragen een mandje met sinaasappelen aan een arm en in de andere hand hebben zij een bosje takjes, waarmee zij rhythmtsche bewegingen ma ken tijdens het dansen. behoeft te zich we! geven van mi men daar Vas- I 18 van I wel” Doch Daar. feesten tijdens zich van onthouden men alleen den, die niemand kwaad kun nen doen. Dit wat Parjjsche is is restaura- enz. door In ons eigen land heeft het Carnaval deer lijk geleden. Het bloeit nog na in het Zuiden. Het Noorden heeft Carnaval afgeschaft onder Invloed van het Protestantisme, zooals in alle protestantsche landen geschiedde. Doch ook het Zuiden is nog slechts een nabloei van wat het vroeger was. Maskers zijn er haast niet meer. Den Bosch is zoo ongeveer drooggelegd en zoo gaat het vrijwel overal. Maar toch kan men den Vastenavond niet geheel onopgemerkt voorbij laten gaan, zelfs niet daar waar men aan de voorbereiding van het feest te werken.. De Carna- valsvereenigingen vergaderen druk en vooral het Narren- parlement is in de weer om de noottge toebereidselen te treffen. Eigenlijk duurt deze voorbereiding den geheelen winter, maar sinds enkele we ken pas is het koortsachtige werk Ingetreden. De Keulsche opera, de schouwburgen. de concertzalen en de filmpalei zen. zij alle zullen het hunne doen om het Keulsche Carna val te doen slagen. Geen enkele instantie blijft achter, ook het cabaret niet Behalve deze oorden des vermaaks en der gehoorkunst, zullen ook tentoonstellingen worden ge organiseerd, zoodat men moat aannemen, dat de Keulenaars het Carnaval niet alleen in uitbundige vreugde, maar ook in serenen ernst zullen door brengen. Het schijnt n.L dat de bewoners van deze goede stad juist ook in de dagen van plezier niet afkeerig zijn een uurtje ernst op een een gelegenheid voor om een herdenking te houden. Ditmaal is het Carnaval aan de beurt, een van de meest merkwaardige fees ten, die de volkeren kennear-Cdthaval, het feest, dat de groote Vasten inluidt, het laatste feest, vóór wij ons voorbereiden op den Paasch- tjjd. Deze tijden zijn weliswaar niet bij uitstek ge schikt om een vroolyk Carnaval te vieren en in het algemeen wordt, ook in betere tijden, van vele zijden bezwaar gemaakt tegen de Carnavals viering, maar het is nu eenmaal een ingekan kerd feest des volks en het kin gevierd worden in eer en deugd, ook al moeten we aannemen, dat dit niet steeds gebeurt. en boets, waar, dat opvatting De glorietijd van het Carnaval is lang voor bij. Die viel in de middeleeuwen en in Italië in de Renaissance. Toen werden luisterrijke feesten gevierd, die in onze huidige feesten hun weerga niet vinden. Rome, maar vooral Ve netië, waren de roemrijke plaatsen van het Carnaval. Wie heeft nooit van het Venetiaansch Carnaval gehoord! Het was beroemd over de heele wereld en de gansche stad Venetië nam «r aan deel. Maar ook Florence en Vlareggio waren om hun Carnavals feesten beroemd. Er werden schitterende optochten ge houden van een schoonheid, die ons sinds lang niet meer bekend is en die alle hui dige optochten in zwier en rijkdom overtroffen. Nog kennen wy het Carnaval van Nice, dat ieder jaar wordt gehouden met groote praal, maar wie zal dit zelfs ver- geiyken met de ongeloofhjk ryke feesten van vroeger uit den Italteansehen Renais sancetijd? Dit overtrof wel alles, wat then aan volksfees ten kent, of ooit kende. Ook Keulen en trouwens heel het Rynland is bekend om het jaarljjksch Carna val. dat op Rosenmon tag begint en op Aschwoensdag eindigt. Baden is niet minder door het Carnaval aangestoken. Hier wordt voor het feest minder reclame ge maakt dan b.v. in Nice, waar men het van de vreemdelingen moet hebben. In Baden echter heeft men het karakter van het Carnaval trouw bewaard en dit is dan ook heel wat voortreffe lijker dan de groote en luidruchtig gepropa geerde Vastenavondfeesten. De vreugde en de wilde feestroes heeft in Baden nog een middel- eeuwsch karakter. In iedere stad of dorp wordt het feest op eigen wyze gevierd. Allen zyn -.gemaskerd. De hoofd persoon van het feest, dien wy Prins Carnaval zouden noemen, is daar de z.g. „Schuddig”, die heel wat te vertellen beeft. Wanneer hy b.v. in Iemand die evenals allen gemaskerd is, een vreemdeling vermoedt, dan heft hy een woest gebrul aan, dat het gebrul van het dorp is en hy wacht af, hoe de vreem deling antwoordt. Brult deze niet op de ge- gewenschte wyze, dan is hy nog niet gelukkig. Hy wordt gegrepen en duchtig afgerost. UIIIIHIIIIIIIinillllllllllllllllllllllllllllllllllllHlllllllllllllltlIHIlHUU De op deze pagina voorkomende foto’s plaatsen wij zonder bij schriften. Het^zijn alle détails uit carnavalsfeesten, waarbij 'n nadere aanduiding overbodig is. niiiiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiii; Keulsche naval by dragen. Bovendien allen teurs run organisaties in overweging gegeven, de pry zen in het car navalsseizoen en gedurende de carnavalsdagen oqveranderd te laten. Daardoor wordt den vreemdeling, evenals den Keulenaar zelf de mogelijkheid geboden, ook by een bescheiden beurs, het Keulsche Carna val te leeren kennen én mede te vieren. Uitgebreid reclame-materiaal wordt de we reld ingezonden om de menschen naar Keulen te lokken. Of het lukken zal? In dezen tyd, die nog altyd een tyd is van malaise, kan men niet veel voorspellen, althans wat het buiten land betreft. De Duitschers echter schynen wel bereid om Keulen alle eer asm te doen. Niemand weet precies hoe oud het Keulsche carnaval is, hoe plezierig het is, weet echter iedereen, die het in Keulen meevierde, aldus redeneeren de Keulenaars. Zy achten het Carnaval een stuk eeuwige jeugd en gaan dus in dit opzicht accoord met den Brabantschen geest, die zich om. uit In het boek van van Duinkerken „Verdediging van Carnaval”, veel besproken, veel omschreven, thans be vestigd in de plannen, die hier en daar, vooral In Keulen worden gesmeed. De oude Keulenaars waren zeer biymoedige en plezierige menschen en zy nebben het Car naval gemaakt tot een volstrekt onmisbaar jaar- lyksch feest. Eenmaal per jaar moet de Keu lenaar van ouds her de wereld op zyn kop zetten en zy willen de zorgen uit hun harten lachen en den dagelykschen gang van zaken éénmaal verbreken. Ook dit jaar zyn de Keu lenaars van plan bet voorbeeld der vaderen te volgen en zij vergaderen reeds luidruchtig om pen van een zich veroordeelen, rekenschap de verschillende nieren, waarop feesten kan, manieren, die in al hun verscheidenheid even goed met kermis als met carnaval warden toegepast. Het ligt er maar aan. welke gunstige of minder gunstige factoren hun invloed doen gelden. Een edel gevierd carnaval is in alle opzich ten te verkiezen boven een frivool en soms er gerniswekkend gehos. Ziedaar *n gedachte, die wy gerust even mó gen opwekken by, allen die plannen hebben. w De oorsprong van het Carnaval ligt in Italië, waar dan ook, zooals wy reeds zeiden, de meest luisterryke feesten wer den en nog worden ge vierd. Het ontstond uit een lust om vóór de Vasten nog eens flink te feesten en men tydens de ten zich van vleesch moest onthouden ver zuchtte men „Vleesch” (latynsch: caro) „Vaar- vale). vooral het stadje Binche, wordt jaariy ks duchtig feest gevierd. Er komen ook vele vreemdelingen, want Binche is wereldberoemd om zyn Carnaval. Het Carnaval ontstond daar tydens de Spaansche overheer- schlng. juist toen de Inca's in Peru door de Spanjaarden waren overwonnen. Men sprak in dien tyd uitsluitend over deze Inca’s en het gevolg hiervan was, dat zy sterk gingen leven in de verbeelding van sommige menschen. Voor al de hovelingen aan het hof maakten zich erg druk over de Inca-opperhoofden en kwamen op het denkbeeld om als Inca-leiders uitgedost op straat rond te loopen. Het feest sloeg in en het wordt nog jaariyks met Carnaval gevierd. De z.g. Gilles loopen dan rond met reusachtige pluimen op het hoofd. Zoo werd het Carnaval van Binche een mengsel van Spaansche en Pe- ruaansche verbeelding en dit is nog zoo. Zoon Gilles trekt nog wel eens de grens over het als zoodanig sinds lang niet meer vierde. In sommige plaatsen, waar het verboden of danig geknot wen}, trekken velen naar andere landen om het feest mee te maken. En al zal daar in dezen tyd niet zoo heel veel van ko men, toch zullen de buitenlandsche vierders nog talryk genoeg zyn en wie zal de francs. Marken enz. tellemdle by zulke gelegenheden worden opgemaakt buHen de grenzen? Wellicht is nog het meest te zien in Maas tricht. Daar zyn weliswaar niet de optochten het voornaamste, maar daar heerscht vreugde in de heele stad. Men kan wel zeggen, dat de heele bevolking van Maastricht met Carnaval op de been is. al houdt men bet niet steeds de volle drie dagen uit. Zeer velen zyn gecostumeerd en gemaskerd en van die maskers maakt men ge bruik. zooals ook vroeger In Den Bosch, om niet byaonder geziene personen, of tegenstan ders hoogst onaangename dingen te zeggen. Men laat zelfs met Carnaval vaak een blaadje druk ken, dat vol staat met onprettige dingen aan het adres van sommige stadgenooten, waaron der de leden van den Gemeenteraad vaak figu- reeren. Er zyn wel Inwoners, die als ze in de buurt van Carnaval men, minder behaagiyk voelen, den van stelling. Voor de liefhebbers is er dus volop te ge nieten. Hopen we, dat het Keulsche Carnaval maar genoegens zal bie- dle Het feest van Slntegreef Is op de eerste plaat» een kinderfeest en zoo heeft men onwillekeurig den geest van half-vasten dichter benaderd dan wanneer men midden in de groote vas ten nog eens een luidruchtig festijn had aan gericht. Slntegreef doet denken aan Sinteklaas en voor de Vlaamsche, speciaal de Antwerpse!»# jeugd zyn beide figuren van groote beteekenis. Slntegreef wordt in Vlaanderen beschouwd als „schutspatroon” der minnende paartjes, dia by hen thuis de speculaasventen brengt. En ook de kwezels, die geen man willen hebben, krygen hun vryer thuis gestuurd, maar niet in den vorm van een speculaasman, doch een „vent” van hard roggebrood. Zoolets stuurt een teleurgestelde bewonderaar ook wel eens aan zyn hardvochtige achoone, die zyn liefde niet heeft willen beantwoorden. Zoo vindt men dus ook met half-vasten, hoewel minder sterk dan met Carnaval, gelegenheid uiting te geven aan gevoelens, die men in den loop van bet jaar niet of op minder opvallende wyze uit. Ge lukkig bluft het by bovengeschetste gebruiken, die zelden van dien aard zyn, dat zy den vromen gang van den vastentyd storen. Inte gendeel kunnen zy beschouwd worden als een milde en welkome afleiding, die geen bezwaren oplevert en die de menschen weder wat meer moed geeft om verder te gaan met wat hun plicht is. Tegenwoordig, nu de vasten aanmer- keiyk minder zwaar is. heeft men dien moed niet meer zoo noodig, en sou dus de onder breking achterwege kunnen biyven, maar het volksgebruik werd gehandhaafd en waarom niet? alles het Car naval is over gebleven en het Is niet veel meer dan het feest dat jaariyks ter eere van eenige Konin ginnen wordt gevierd. Ook dan is er vrooiyk- heid en zot vertoon Maar de groote praal van het vroeger Carnaval, dit is niet meer, noch in Parys, noch elders. Er zyn wel inwoners, die zich ze in de buurt van Carnaval ko- mlnder behaagiyk voelen, al wor- ook zy wel weer door den Carnavalsroes meegesleept. DU la een kwestie van een dag en het is over. Bittard, Venlo, Kerkrade en Hoens- Over het Carnaval te Parys hooren wy in ons land niet zoo heel veel. Toch heeft men het ook daar niet vergeten. Parys is Immers de charmante stad van de vreugde en als er één volk is, dat zich weet te vermaken, dan zyn dat zeker de Franschen en nog meer de Paryze- naars. Wel is het niet meer als vroeger, het gaat achteruit met het jaar, maar het is er toch nog. Vroeger was iedereen in Parys van meenlng, dat het Carnival op aparte manier moest wor den gevierd. Thans echter is er kentering ge komen, zooals in alle lan den. Terwyi vroeger iedere Paryzenaar het zyne by- droeg om het feest te doen slagen, zyn er nu slechts weinigen meer, die Carnaval nog van harte vieren. Vroe ger trokken enorme en ryke optochten langs de boule vards. Er waren koningin nen, de onvermydeiyken, er waren voorwereldiyke dieren en monsters, er waren al lerhande soorten confetti en serpentines, reuzen en feeën. Kortom het was een uitbundige vroolykheid en geen mensch kwam vieren twintig uur lang uit de klee- ren. Iedereen droeg een maskeradepak en het werd een echt-Parysche zotteboel. Nu is dat alles voorbyMen rydt nog met *n paar praal wagens. Ieder arrondissement heeft zoo zyn eigen feestje, maar het is niet meer het groote unlverseele feest van het groote Parijs. Er zyn nog wel costuums, maar zy zyn uitzondering. Confetti en serpentines zyn ver boden. Het mag niet meer. Uit! Men zoekt nog wel naar de punten des vermaaks, maar het valt telkens tegen. De boulevards zyn vol met wan delaars. maar telkens als men denkt een inte ressant geval te beleven, stoot men op een troepje druktemakers, die niet eens aan Carnaval doen denken. Op het hoogste punt van Montmartre, de Butte, kan het nog wel eens jolig toe gaan. Daar verzamelen zich in een bonte wemeling de bewoners Daar ziet torische kleedpartyen, omdat daar de irtisten wonen, lie zich nog steeds niet veel aan de maat schappij gelegen laten liggen. In Spanje zou men er heelemaal niets van begrypen. want daar leeft het feest nog hier en daar in zyn volle glorie. In Cadix b.v. Is het nog vry ongerept bewaard. Niet overal echter. Er zyn plaatsen in Spanje, waar geen fatsoen- lyke vrouw aan het feest zal deelnemen. Zelfs zyn er Spanjaarden, die op die dagen hun vrouwen en dochters opsluiten, omdat alleen wouwen van minder allooi zich op straat ver- toonen. In sommige besloten clubs van rykere menschen gebeurt het wel eens. dat een nette vrouw kan verschynen zonder zich te compro- mitteeren. Maar in Cadix. als gezegd, wordt nog naar oud gebruik gefeest. Cadix is sinds eeuwen een tameiyk dooie stad, al ligt zy verrukkeiyk hoog en wit tegen den berg. Maar eens in het jaar komt Cadix los en zyn bevallige en elegante bewoners raken in een feestroes, die slechts een paar dagen duurt, maar die door de geheele bevol- king wordt meegevierd. Daarna verzinkt de stad weer in haar mymering tot het volgend jaar. Zoo wordt op plaatsen ter we reld het Carna val toch nog gevierd en "het zal wel dan pas sterven, als het geen adem ge noeg meer heeft, als het, van alle kanten bedreigd, het niet langer houden kan. Maar eens zal dit, als de tee- kenen niet bedriegen, moeten gebeuren en men weet niet, of men hierom treuren moet of niet. Wanneer het feest geforceerd moet biyven bestaan, dan is het argelooze ka rakter, dat het Carnaval kan hebben, er af en wanneer men het féést'lustig zyn gang laat gaan, dan vragen velen zich af, of het er wel mee door kan. Het zal nóg wel éven een strijd vraag biyven.... Dit jaar wordt wellicht nergens zoo druk carnaval gevierd als in Keulen. De heele stad, de bedrijven, de restaurants <n cafés, alles stelt zich in op een uitbundige viering. Het feit, dat reeds thans een reeks van extra- treinen uit alle deelen van Duitschland en het naburige buitenland aangemeld zyn. be wijst. dat het bezoek van vreemdelingen aan het Keulsche carnaval in dit jaar zeer groot zal zyn. Vooral de „Rosen montagszug" schynt veel belangstelling te wekken. Met het oog hierop hechten de organisaties van de Keulsche hotels er byzondere waarde aan. mede te deelen, dat op de carnavalsdagen de pryzqp in hun bedryven niet verhoogd wor den. Hoewel juist in het hotel bedryf in den laatsten tyd de pryzen buitengewoon sterk ver laagd zyn, zien de Keulsche hotel- organisaties van een verhooging der pryzen af, om hierdoor het hunne tot de viering van het Car te Lang duurt het niet meer of we vieren halfvasten. Wie Carnaval zegt zegt ook half-vas ten. Dan is de weg naar Pa- schen ten hal ve afgelegd en komt tusschen de weken van boete nog even een vroolijk accent. En daar maakt de mensch meest al wel gebruik van. Hy deed dit reeds in de middeleeuwen, hoewel men destijds van deze half-vas ten soms een gelegenheid schiep om op byzondere wijze er gens de aandacht op te vestigen. Zoo verhalen oude archieven van een geval m de zestiende eeuw, toen in Antwerpen de Graaf van Half vasten (zy noemden hem de Greef en zyn vróuw, de Qrevin) dracht had reclame maken voor de pas de West geimportet rietsuiker. De Gi ging op den bewui dag door de stad reikte lekkernijen die met rietsuiker reid waren. Deze clame had haar re< De Antwerpenaars h den n.l. pas de i suiker van de Cam sche eilanden lee kennen en prefereer deze suiker boven uit de West Dit bra den Importeur op gedachte een reusa tige reclame te mal voor zyn duur prod en hy vond de lu vasten daartoe een 1 geschikte gelegenh Het succes t enorm. De suiker g er in als koek het volksgevoel ver bond hieraan de noodige consequenties. Ieder jaar kent Antwerpen den tocht van den Greet van Half-vasten. Men maakte hem en zyn gade In alle mogelyke vormen In speculaas na en zoo leeft in de herinnering voort de man, die de eerste Graaf was, maar die overigens niets met den adeliyken titel te maken had. doch dezen titel alleen afstond omdat hy ver moedelijk de Graaf of de Greef heette. - dat het feest van Car naval allereerst be doeld Is als een af scheid van bet gewone leven van alle-dag naar de groote vas ten. die een tyd is van versterving het biyft juist deze van het carnavalsfeest de voorwaarde in zich besluit om de vie ring in overeenstem ming, althans niet in stryd te doen zyn met den geest van de vas ten en van het komend Paaschfeest. Daarom mogen zü, die zich gaarne opwer- als verdedigers den vastenavond, taak, die men in niet jes doen eveneens, zy het in bescheidener mate, aan Carnaval. Boven den Moerdijk wordt nog al eens hard geoordeeld over het Carnaval in het Zuiden, maar de Zuiderlingen zullen steeds daartegen ganvoeren, dat men Zuiderling moet zyn om het Carnaval goed te kunnen vieren en te kun-, nen begrypen. Gaat men op zoek naar een Car- navalsvreugde in het Zuiden, dan komt men soms teleurgesteld erug. Komt men echter, zonder te zoeken en louter per toeval op de juiste plaats terecht, dan kan men soms herin neringen meenemen, die vaak worden haald. Het is alles zoo moeiiyk generalisee- rend te beoordeelen. En hoe zuidelijker men komt, des te meer zal men verbaasd staan over het scherpe oordeel van het Noorden. de Butte. IIIIIIIIHIIIIIHIIIIIIIIIIIII iiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiuiiiM die en uit, he re-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 15