HET LIJDEN VAN DEZEN TIJD
Notaris M. voor het Hof
I
SLAPELOOS
i
Elders stemmen
Mijnhardt’s Zenuwtabletten
„SAAMHOORIGHEID DER
KATHOLIEKEN”
Conclusies der inleiders
DE INDISCHE SCHULD
DE PLAAT VAN DE R.K.V.P.
Het katholieke kind in
katholiek milieu
buiten
Audiëntie
HET REQUISITOIR
De beperking der kaas
productie
De verdediging aan het
woord
Het onderwerp beschouwd uit
maatschappelijk, kerkelyk-
godsdienstig en huiselijk
opzicht
I
Bevestiging van het vonnis der
rechtbank en ontzetting uit
het notarisambt
geëischt
De uitzending naar
GEEN FOQIEN MEER
Wij begrijpen het niet
f
ZATERDAG 8 APRIL
LEEKEPREEKEN
I
Mr. L. E. ROES, secretaris.
of
naar
Kinderwetten in
de
aan
nog een
Voor ben, die op 26 April, den dag der
niet vertoeven in de gemeente.
Katholieke
Haarlem”,
Vrijdag heeft het Amsterdamsche Hof de be
handeling voortgezet van de strafzaak tegen
den Amsterdamschen Notarte-advocaat Mr. M.
HU was terzake valschheld in geschrifte, als
ambtenaar meermalen gepleegd, veroordeeld tot
zes maanden gevangenisstraf met aftrek van
voorarrest (2H maand). Het O. M. had acht
maanden met aftrek geëlscht en was evenals
verd. in hooger beroep gekomen. Verd. zou val-
sche verklaringen hebben afgegeven ten be
hoeve van Aufwertungszaken, die het inmiddels
gefailleerde bankierskantoor deed.
Dinsdag jl en Donderdag diende de zaak
voor het Hof en werd een groot aantal getuigen
k décharge en 4 charge gehoord. Vrijdag wer
den nog eenlge getuigen gehoord.
Mr. D. O. Endt zegt, dat hü indertijd wel za
ken met het Bankierskantoor R. had gedaan.
Dit kantoor stond toen goed bekend, achteraf
bleek, dat het kantoor minder solide was.
Op verzoek van verd. wordt mr. NU kerk dan
nog eens voor het hekje geroepen om te ver
tellen wat hU van verschillende personen als
schadeloosstelling had gevorderd en waarmee
hij genoegen had genomen. Het bleek, dat dit
aanmerkelijk minder was dan het geëtechte
Onder doodsche stilte is dan het woord aan
den procureur-generaal mr. A. Baron Van Ha-
SECTIE I
VIT MAATSCHAPPELIJK OOGPUNT
BESCHOUWD
Conclusies van den Inleider Henri Hermans
lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
te ’s-Gravenhage
I
gevaren bedreigen geloof en goede
niet twijfelen aan den goeden trouw van verd.
PI. geeft toe. dat de notaris inderdaad te licht
vaardig verklaringen heeft afgelegd.
De bewering, dat er nooit boeken naar no
taris M. zijn gegaan, is geheel op losse schroe
ven komen te staan door de verklaring, dat zjj
die dit zelden, niets van het archief afwisten
De hoofdpersoon in deze geschiedenis is de
bankier R., deze zou met zekerheid kunnen ver
klaren dat er wel of niet boeken aan M. z«jn
getoond. Deze bevindt zich echter helaas in het
buitenland- PL concludeert tot vrijspraak op
grond, dat kwade trouw niet is bewezen.
De tweede verdediger, mr. Lubbers, zegt er,
evenals zijn confrère en al zijn collega’s, van
overtuigd te zijn, dat verd. te goeder trouw beeft
gehandeld. Het vertrouwen van het notariaat
in de onbevangenheid van enkele autoriteiten
die de zaak in handen hadden vóór de recht
zitting is zeer ernstig geschokt.
Alle collega's, zoo besluit pl., zjjn er van over
tuigd, dat verd. geen handlangersdiensten aan
oplichters beeft verleend. Zelf is deze notaris
het ergst gedupeerd door de Aufwertungs-
affalre. Met klem dringt spr. aan op vrijspraak.
Na een korte re- en dupliek krijgt de ver
dachte nog gelegenheid voor het laatste woord.
Ik heb den indruk, zoo zegt verd., dat de
loop van het onrecht sedert de behandeling
voor het Hof Is gestuit.
Dan spreekt de notaris een woord van hulde
tot zijn verdedigers. Ook tot den procureur-
generaal en den president mr. Jolles spreekt
hjj woorden van waardeering.
Na een peroratie komt verd. tot de voorwaar
den, waarop hij voorwaardelijk in vrijheid werd
gesteld. In het land van Hunnen en Barbaren
zou men mijn toestand „vestingstraf” noemen.
Pres.: „Die voorwaarden zjjn toch door bet
Hof verzacht.”
Verd.’s laatste woord behelst het verzoek
aan het Hof om de bepalingen, die zijn bewe
gingsvrijheid beperken, op te heffen en de door
hem gestorte cautie van 30.000 terug te mogen
ontvangen.
Groote
zeden.
Voor tal van sociale vraagstukken moet de
oplossing worden gezocht langs den weg der
vonnis der rechtbank (zes maanden met aftrek
van voorarrest) en bovendien eischte hij verd.’s
ontzetting uit hst notarisambt.
Het woord is dan aan de verdediging. Aller
eerst voert Mr. Ruys het woord en hjj vangt
zün pleidooi aan met er den nadruk op te
leggen, dat hjj en zijn mede-verdedlger deze
verdediging op zich hebben genomen omdat
^stemming, niet vertoeven In de gemeente,
waar zU op de kiezerslijst staan, bestaat de
mogelijkheid te stemmen in de gemeente,
waar zjj op dien dag vertoeven.
ZU moeten dit persoonlijk verzoeken ter
Gemeente-Secretarie vóór of op 12 April ajs.
Onrustig en Overspannen. Gebruik hiertegen de
Zenuwtrillende en Zenuwsterkende
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten
opzet, het toegebracht nadeel, de bewüsstem-
ming en de strafmaat.
Spr. is van meening, dat de verdachte de
boeken van de firma R. nooit heeft ingezien.
De procuratiehouder heeft dit met stelligheid
onder eede verklaard en er is geen bewijs van
het tegendeel geleverd.
Volgens de geteekende verklaringen zou de
procuratiehouder geweldige sommen aan Dult
sche obligaties hebben bezeten. De procuratie
houder was een zeer Jeugdig persoon, waarvan
bekend was, dat hjj geen eigen vermogen bezat.
Voorts heeft verd. vele handteekenlngen gele
galiseerd van personen, dien hjj nooit gezien
had. Dit zfjn sprekende bewijzen voor den opzet
tot kwade trouw. Ook de uitlatingen van verd.
na de ontdekking van de fraude, toen hl) zeide:
„Laat die Moffen st....” wijst op kwade trouw.
Voor de valsche verklaringen van „oud bezit"
hebben de Dultsche steden teveel uitbetaald en
schade geleden. De Hooge Raad heeft beslist,
dat de strafbaarheid niet uitgesloten wordt
door het feit, dat een buitenlander nadeel heeft
geleden onder buitenlandsche wetgeving.
De bewUsbestemmlng besprekend, aeide spr„
dat deze notarleele verklaring bestemd was om
als bewUs te dienen. Ware dit niet het geval,
dan zou een ieder deze verklaringen kunnen
afgeven. Volgens de Dultsche wet waren de ver
klaringen bestemd om als bewjjs te dienen en
bet doet er niet toe, of ze in Nederland geen
bewijskracht hebben. De benadeellng speelt zich
af in Dultschland. Er is zelfs een arrest van
den Hoogen Raad, waarin bewijskracht aan een
stuk wordt toegekend, omdat partijen bewijs
kracht aan het stuk hadden toegekend. Dit
laatste is hier ook het geval
Het is dus voldoende, concludeert spr., wan
neer men in Dultschland bewijskracht aan bet
stuk hecht.
Tenslotte komt spr. aan de strafmaat. De
opgelegde gevangenisstraf acht spr. niet van
zooveel belang en daarmee kan hü zich we) ver-
eenigen (zes maanden met aftrek van voor
arrest).
Een andere kwestie is de toepassing van art.
31 van de wet op het notarisambt (ontzetting
uit het ambt). Het notariaat is een keurcorps.
Uit goede bron vernemen we, dat de afd.
Limburg van de R. K. Volkspartij de befaamde
klezersplaat als propaganda-materiaal heeft ge
weigerd.
meer
smart dan vreugde omvat. moeten wü uit het
onvermljdelUke rijden munt slaan voor de
eeuwigheid. Dat onze natuur voor ieder lij
den terugdeinst, dat onze eers*- impuls altUl
is te trachten ons aan een dreigende ramp,
den terugdeinst, dat onze eerste impuls altUd
anderen te ontrekken, behoeft ons niet te ver
wonderen of te ontmoedigen. Christus, die
onze natuur aannam, ondervond een dergerij-
ken afkeer van het Ujden in den hof. HU leer
de ons, hoe v in zulki gevallen moeten han
delen: de lUdensbeker wordt ons toegestoken;
wü willen ons afwenden, wU willen klagen en
morren. Maar weldra blükt, dat het Ujden on
afwendbaar is. Heel onze opstandige mensche-
rijke natuur zoekt een uitweg om haar afkeer
en ontstemming te ontladen: de werklooze zal
het liefst schelden op de economische wanor
de, de regeerders van stad en land; op de rij
ken. die een deel van z U n rechtmatige portie
heeft. De zieke zal zich willen beklagen: ge
zondheid is toch wel het minste wat een
levensblUheld lUkt hun ongeoorloofd, omdat mensch etechen mag! En zoo heeft iedereen,
die door leed geslagen wordt, wel een in eigen
oogen rechtvaardig motief om zich te bekla
gen of onrechtmatig bejegend te achten. De
groote Lijder, wiens kruisweg wU in de komen
de dagen weer volgen gaan, heeft ons geleerd,
dat de christen anders handelen moet. De ware
christen dient naar het voorbeeld van zUn
Meester zichzelf zóó te verdeemoedigen, dat
zün zelfzucht geheel en al wUkt en hü vol
overtuiging zeggen kan: niet mün wil maar Uw
wil geschiedde I
Wie het zoover brengen kan heeft de helft
van zün bitteren kelk al gedronken. Immers,
wie blUmoedlg zün kruis weet te dragen voelt
er op den duur de zwearte niet van. Wat zou
de menschheid onschatbaar meer geluk heb
ben, wanneer het onvermUdelUke leed in de
zen chrteterijken geest werd gedragen! Laten
daarom wü, christenen, onzen medemenschen
zooveel mogelük door ons voorbeeld leeren,
hoe geleden moet worden, om in volle berus
ting en overgave aan Gods wil de onyermu-
delUke smart lichter en tevens verdlenstelUk
te maken, in de erkenning „dat het Ujden van
dezen tüd niet te vergerijken 1» bij de glorie,
die in ons zal worden geopenbaard.”
HOMO SAPIENS
sten uit dezen hoofde komen ten bate van den
verkooper.
5. De afrekening over de teruggeleverde onder-
melk dient op de melkrekening van den veehou
der afzonderlijk te worden vermeld.
6. Elke van de zUde der Crisis-Zulvel-Centrale
noodig geoordeelde contröle zal worden toege
laten. Deze contröle zal met name ook betreffen
de samenstelling der teruggeleverde ondermelk.
Toevoeging van water of eenige andere stof hier
aan is ongeoorloofd, een en ander met dien ver
stande echter, dat het toegestaan zal zün de
ondermelk in aangezuurden of verzuurden toe
stand af te leveren. Verkoopers zün verplicht,
om aan honderd Liter ondermelk, alvorens tot
terugzending wordt overgegaan, toe te voegen
één cx. van een oplossing van 10 gram phenolph-
taleïne in 100 c.c. 96-procentige alcohol.
7. Belanghebbenden verbinden zich de meer-
bedoelde beperking van 30 pCt. gedurende de
volle 3 maanden toe te passen, met dien ver
stand, dat een speling van 10 pCt. naar boven
en naar beneden toegestaan zal zün. zoodat
recht op het ontvangen van toeslag bestaat, in
dien na afloop van de periode de productiebe
perking blükt te liggen tusschen 20 en 40 pCt.
Ten behoeve van een eventueel noodige ge
leidelijke invoering der beperking is een ;Ude-
lUk afwijkend percentage gedurende de maand
April geoorloofd
8. Financieele afrekening met de Criste-Zul-
vel-Centrale zal kunnen volgen na afloop der
periode, indien ten genoege van de Crtete-Zui-
vel-Centrale is gebleken, dat de gestelde voor
waarden nauwkeurig zUn in acht genomen.
BedrUven. die reeds gedurende het tUdvak
115 April 1933 tot het nvoeren der hier-
bedoelde beperking overgingen, hebben reent
op het ontvangen van toeslag, voorzoover wordt
voldaan aan de voorwaarden van admlnlstratle-
ven aard, hlervoren genoemd.
Het is met toestemming van de Crtete-Zuivel-
Centrale of hare afdeellngen geoorloofd, dat
kaasfabrieken de regeling toepassen in onder
linge combinatie, hetgeen dus hierop neerkomt,
dat van de in totaal bU zoodanige combinatie
beschikbare vetvrije kaasmelk 30 pet. naar de
boerderij teruggaat.
Het hoofdbestuur der Katholiekendagen in
het diocees Haarlem maakt bekend, dat op 21
Mei ai. te Delft het onderwerp „Saamhoorig-
held der Katholieken" zal worden behandeld
in drie afdeeiingsvergaderingen en ten slotte
in een algemeene vergadering.
De inleiders der afdeeiingsvergaderingen
hebben de navolgende conclusies ingediend,
welke onder goedkeuring van Z. Hoogw. Excel
lentie den Bisschop zün vastgesteld als volgt:
wU in het huls van het gestorven geluk verkee-
ren en de nieuwe woning, waar de zon weer
semjnen zal, nog niet gereed is. Aan deze fa
tale mentaliteit zullen wü ons dienen te ont
worstelen. Zeker, wü nebben rijden van groo-
ter welvaart gekend; zeker, de werkloosheid is
een groot en uitgebreid kwaad en de toekomst
is niet rooskleurig. Maar, wat achter ons ligt
komt niet meer terug en bü dat geluk van het
verleden was veel klatergoud en heel veel mo
reel ongeluk. En wat de toekomst betreft, er
staat geen geluksland met een gouden poort op
ons te wachten. Alleen door harden arbeid en
opnieuw bouwen op wat ons nog is overgeble
ven is er kans op nieuwe welvaart, misschien
voor onszelf, althans voor onze kinderen. En in
dien harden, moeizamen, soms wanhopig schü-
nenden arbeid ligt nog vreugde verscholen.
Het wordt tüd, dat de menschheid van thans
los komt uit den waan, dat wü in een onge-
luksrijd leven, waaraan voorloopig niets te ver
anderen is en dien wü nu eenmaal, bitter ge
stemd en knarsetandend, moeten doormaken.
Vroegere geslachten hebben even erge en erger
ongeluksjaren doorgemaakt, in hongersnood
door misoogst; in epidemieën van pest en cho
lera; in onafgebroken tUden van oorlog en re
volutie. Onze levensmoed en zelfs onze levens
blijheid mag van tüd tot tüd een wüle zinken,
het volgend oogenbllk dienen wü weer pal te
staan in onzen plicht!
Een leder zal zün eigen last dragen! Laten wü
nuchter onder de oogen zien welke portie ons
van het algemeene lUden is toebedeeld en
trachten deze zoo goed mogerijk te dragen, sen
der ons te veel door de „tUdsomstandlgheden”
te laten beïnvloeden. WU hebben aan onzen
eigen last genoeg; wat zullen wü ons het hoofd
nog breken over economische problemen en ons
hart verbitteren door te piekeren over vraag
stukken, waarmee zelfs de geleerden geen weg
weten. De materieele ongunst van den rijd is
immers maar één schaduw op onsen weg. Alle
andere kwalen, door Adam’s zonde in de wereld
gekomen, blüven ons als van ouds kwellen:
ziekte, dood, nüd en afgunst, laster, opstan
digheid van ons eigen vleesch en zooveel meer;
zjj blijven ons benauwen of de zon van wel
vaart uit een helderen hemel straalt of ach
ter wolken schuil gaat. En voer ons christe
nen gaat het er maar om de beteekenis van
dit menschehjk Ujden te begrijpen en er ons
voordeel mee te doen.
Er heerscht over het menschelljk Ujden
zoo ontzaglUk veel misverstand. De ongeloo-
vige tracht het langs zuiver natuurlUken weg
te verklaren en meent zelfs door de weten
schap te bevorderen en sociale toestanden te
verbeteren, het Ujden uit' de wereld te kun
nen wegnemen. Aan den dood denkt hü daar
bij liefst zoo weinig mogelük. terwUl Juist
deze hem de Udelheid van zün pogen zou kun
nen leeren. Maar ook onder de christenen be
staat er zooveel misverstand over „het Ujden
van dezen rijd". De één breekt zich het hoofd
over het feit, dat hU brave menschen in ar
moe en gewetenloose lieden in rijkdom ziet
leven. In het oude testament lezen wü reeds
bl) den Prediker: „Ijdelheid boven Udelheid
1» het, wat op aarde geschiedt. Er zün recht
vaardigen, die moeten lUden, als hadden zU
goddelooze dingen gedaan en er zün godde-
loozen, die zóó veilig leven, als hadden zü de
vechtvaardigheid betracht! Maar ik houd dit
voor zeer Udel!” De bedoeling dezer woorden
is: let niet op den ulterlüken schUn, want
deze is bedriegUjk; zooals verder wordt ver
klaard: ,Jk Uet mUn hart uitgaan om de
wijsheid te leeren kennen en de zorgen te be
grijpen, die er op aarde zUn, waar menschen
wonen, wien dag en nacht geen slaap in de
«ogen komt: daar leerde ik inzien, dat de
De Crisis-Zulvel-Centrale deelt ons het vol
gende mede.
Kaasfabrieken, die wenschen deel te nemen
aan de regeling, welke beoogt te bereiken een
hap»firing van de kaasproductie gedurende de
maanden April. Mei en Juni 1933 van gemiddeld
30 pCt. (varieerend van 20 tot 40 pCt dienen
van dit voornemen, Uefst bü aangeteekend schrij
ven, VennU te geven aan de Crlsis-Zuivel-Cen-
trale, Laan van Meerdervoort 84 te 's Graven-
hage. vóór 15 AprU as. onder opgave van het
Kaascontrölestation, waarbij zU zUn aangesloten.
Medegedeeld kan worden bjj herhaling
wordt hierop de aandacht gevestigd dat voor
toeslag in aanmerking komt de ondermelk, welke
aan de boerderijen in AprU tot en met Juni
1933 wordt teruggeleverd, boven de hoeveelheid,
die in de overeenkomstige maanden van 1931
naar de boerderij werd teruggezonden en aan de
kaasmakerij wordt onttrokken, om voor veevoe
der te worden bestemd.
Het bedrag der vorenbedoelden toeslag zal
gelUk zUn aan de (door een Commissie van
deskundigen vast te stellen) volledige kaas-
waarde der ondermelk, minus 0.1 cent per Liter.
Zou b.v. deze kaaswaarde 1 cent per Liter blU-
ken te rijn de vaststelling hiervan zal weke
lijks plaats vinden zoo wordt door de Crisis-
Zulvel-Centrale een toeslag verleend van 0.9 ct.
Om voor het ontvangen van den toeslag in
aanmerking te komen, moet aan de hieronder-
genoemde voorwaarden worden voldaan.
1. Deelnemers verstrekken opgave, op een
daartoe door de Crisis-Zulvel-Centrale te ver
strekken formulier, van de volgende gegevens
over de maanden AprU, Mei en Juni 1931.
a. Ontvangen hoeveelheid volle melk in K.G.
b. Kaasproductie: aantal, soort en K.G., ma
gere. 20 30 4-, 40 en volvette kaas.
c. K.G. volle- en centrifugemelk geleverd aan
de ccndensfabriek of zelf gecondenseerd.
d. KG. volle- of centrifugemelk, verwerkt tot
resp. room of melkpoeder, caseïne of eenlg an
der zuivelproduct.
e. Aflevering consumptlemelk (room), karne
melk en kamemelkschepap.
f. Hoeveelheid ondermelk geleverd
boerderij.
g. Boterproductle.
2. Voor de periode April, Mei en Juni 1933
dienen dezelfde gegevens wekelUks als bUlage
van de bekende, aan de Contxölestatlons in te
zenden weekrapporten te worden verstrekt, ge
rangschikt derhalve op geheel dezelfde wUze als
op het onder L bedoelde formuleer wordt aan
gegeven.
3. Van de gedurende de maanden April tot en
met Mei 1933 aan de boerderijen teruggeleverde
nnrtermelk dient een afzonderlUke, nauwkeurige
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de
volgende week alléén Woensdag, Vrijdag en
Zaterdag audiëntie verleenen.
moeite hU zich geeft te doorvorschen, hoe
minder hU vindt” Daarom is het verstandig
te bedenken, dat allen, goeden zoowel als
kwaden, ,Jn de hand Gods" zUn. dat HU recht
vaardig en wijs is en ZUn werken ondoorgron-
delUk zUn.
Nogmaals: laten wU ons, ieder voor zich,
bU onzen eigen last bepalen en ons geen zor
gen maken over de Juiste verdeeUng van ge
luk en ongeluk, omdat niemand in staat is daar
op eenlg peU te trekken. Laten wU evenmin
ons het hoofd er over breken in hoeverre
iemand om zUn zonden wordt gestr ft. Want
de een laat God lUden, om de gevolgen van
diens eigen domheden en verschaft hem al
dus gelegenheid om verdiensten te vergaren
Een ander wordt beproefd om zUn deugden
te vermeerderen, een derde vindt de straf voor
zUn kwaad al hier beneden; een vierde ont
vangt het loon voor zUn weinige goede daden
bier op aarde, omdai hem hiernamaals een
eeuwigheid van lijden wacht.
Met den man der wijsheid moeten wU alle
pogingen om achter het hoe en waarom van
Gods beschikkingen te komen, als Udelheid
afwijzen en enkel toezien op ons zelf, opdat
wU in dagen van beproeving sterk bevonden
worden en in tUden van voorspoed er op be
dacht zUn, dat het geluk is als de zon, die
's ochtends oprust naai haar hoogtepunt van
den middag, maar ’s avonds zeker onder
gaat.
Het in 1932 te Groningen opgerichte Comité
van Actie tot Afschaffing der Watertollen, heeft
thans mede een actie op touw gezet om de
fooien in de binnenscheepvaart af geschaft te
krUgen.
Het geven daarvan heeft nd. geleidelUk een
grooten omvang aangenomen. BUna bU iedere
sluis, X zU die aan het RUk, een provincie, een
gemeente of ander beheerder behoort, wordt
n.l. van den schipper een fooitje voor het bedie
nend personeel verwacht. BU sommige spoor-
en gewone bruggen is dit kwaad mede ingebur-
gerd, ook zelfs op enkele havenkantoren. Per
jaar wordt dit voor den schipper een heel be
drag, voor beurtvaartondernemlngen loopt het
in de honderden guldens. Was er voorheen, toen
de scheepvaart het betrekkelUk goed had en de
ambtenaren slecht bezoldigd waren, nog reden
voor dit gebruik, thans nu de scheepvaart in
veel slechter conditie als het ambtenarencorps
verkeert, dient dit gebruik zoo spoedig moge-
lUk te worden afgeschaft. Omdat het echter
voor den eenling moeilUk gaat, heeft genoemd
comité voorgesteld, dit gezamenlUk op één da
tum en wel 1 Mei as. te doen.
Vele ondernemingen en corporaties hebben
reeds hun volle medewerking toegezegd.
Aan de Regeering en aan Gedep. Staten van
enkele provincies is verzocht voor hun ambte
naren het aannemen van fooien streng te ver
bieden en deze de verplichting op te leggen ÓU
het meren van schepen in de sluizen behulp
zaam te zUn.
verzwakking van den parochle-band Is een
verschUnsel van diezelfde verzwakking
VII. Zelfs zUn er binnen dat aerkelUk ver
band enkele gebruiken ontstaan, die den in
druk kunnen wekken, dat de leden der Kerk
op uiterlUke materieele gronden verschillend
worden gewaardeerd.*
VTII. In de hedendaagsche menschheid her
leeft zeer sterk de drang naar gemeenschap,
zoodat elke inbreuk op die gemeenschapsge-
dachte thans zeer pUnlUk wordt gevoeld. terwUl
omgekeerd de consequente toepassing van ons
broederschapeideaal. tenminste op kerkelUk
terrein, aan de zoekende menschheid niet zal
ontgaan.
■w—e Jodenvervolging, welke momenteel in
I 1 Dultschland gaande is, lUkt ons even af-
keurenswaardig als dom.
Wanneer de Dultsche Joden zooveel slechter
zUn dan hun rasgenooten elders en met misda
digers gelUk staan, dan kan de Staat langs vol
komen wettelUken weg deze menschen straffen.
Overtreden zU evenwel niet de wetten, dan is
bet misdadig van den Staat om onschuldigen
leed en schade aan te doen.
Wanneer het overal gewoonte werd menschen
om hun geloof, ras of politieke overtuiging te
knevelen, dan vielen wU terug naar bet barba
rendom en werd het leven een hel!
WU weten wel, dat het in de historie méér is
gebeurd, dat men vele goeden om de schuld
van enkelen heeft laten boeten, doch dit ver
ontschuldigt hem niet, die dezelfde fout begaat.
Het is intusschen uitermate interessant, waar
te nemen, hoe de wereld op dit minderwaardige
gedoe gereageerd heeft en dan tevens eens een
vergelUking te treffen met de gemoedsgestelte
nis dier wereld bU vervolgingen, welke andere
slachtoffers troffen. Men zal zich büvoorbeeld
nog wel herinneren hoe bü de duizendvoudig
wreedere Kerkvervolging in Mexico de wereld
pers, met of zonder afspraak „een cordon van
stllzwUgen” zette om die bestiale uitbarsting
van bloedigen haat.
Op de katholieke bladen na, heeft men met
Uzeren discipline maandenlang elk bericht over
de vervolging achterwege gelaten en toen dit
elndelUk niet meer geheel vol te houden was,
ging men de gruwelen van Calles en zün colle
ga’s goedpraten en verdedigen. Geleerden van
naam wU noemen slechts den historicus dr.
Jan Romein namen het openlük op voor de
gewetenloose misdadigers. Huldebetooglngen
zond men aan den Mexlcaanschen dictator en
de socialisten met de Loge-mannen gingen hier
in voor.
NauwelUks was echter de actie van de Nazi’s
tegen „Juda” begonnen of diezelfde wereldpers
vloeide over van verontwaardiging; geen bericht
over gewelddaden en broodroof bleef ongedrukt
en de socialistische pers in Nederland smeekte
haar lezers om toezending Van alle Dultsche
brieven, waarin gruwelverhalen voorkwamen
En al deze brieven warden in extenso afge-
drukt, echter zonder onderteekening of andere
büzonderheden, waarop contröle mogelük was!
Er werd dan ook braaf met spek geschoten en
deze al te Uverige vriendendiensten zün door
de reactie, welke zü in Dultschland wekten, den
toch al erg genoeg beproefden vervolgden duur
te staan gekomen.
WU begrijpen niets van die dingen.
Het kost ons, als Katholieken, absoluut geen
moeite, de Jodenvervolgingen met alle andere
wéldenkenden af te keuren, maar waarom gnui
ven direct al die andere wéldenkenden. wan
neer het tegen de Katholieken gaat?
De socialisten laten wel eens doorschemeren,
dat ZU de Kerk van kapitalisme verdenken en
dat zü daarom zoo leelük tegen ons doen. De
Joden worden evenwel zeer terécht vereenzelvigd
met het kapitaal en toch vervallen Juist de so
cialisten tegenover hen in een slaafschen vorm
van dienstbaarheid.
Nog eens: WU begrijpen het niet!
■w- *T T anneer St. Paulus In zün brief aam de
Romeinen spreekt over .Jiet Ujden van
v dezen rijd” en elderz in de oude en
nieuwe gewijde boeken deze uitdrukking wordt
gebezigd, wordt daarmee niet X tüdsgewricht
van het toen levende geslacht bedoeld, maar
bet Ujden op deze wereld, in dit tüdelük be
staan tegenover de eeuwigheid.
Staande voor de lijdensweek, welke ons tot
het Paaschfeest moet voeren, kan het nuttig
zün over de beteekenis van het menschelüke
hjden na te denken. Dan zün wü al heel spoe
dig geneigd cm de zwaarte van dezen, dat wil
zeggen van onzen tüd, als heel bUzonder voor
te stellen en ons tegenover voorgaande geslach
ten te beklagen: was er wel ooit een tUd. waar
in zooveel geleden werd als de onze?
Laten wU beginnen met deze opvatting als
onverstandig op zü te zetten. Er is niets rnoei-
UJker dan de diepte van persoonlUk leed te pei
len. Wie geluk en ongeluk naar bet ulterlük
beoordeelt, begaat wel de grootst denkbare
domheid. Het is dus zeker ondoenlUk om vast
te stellen, dat de gezamenlüke menschheid m
de eene eeuw meer dan in de andere geleden
heeft. Zeker, het schünt oppervlakkig zóó, dat
in tüden van vrede en welvaart de geheele hoe
veelheid menschelük geluk grooter is, dan in
een tüdperk van oorlog en economische ma
laise. Voor een zuivere beoordeellng zouden wU
*echter alle factoren moeten kennen van wat
wü als geluk in het eene en als ongeluk in het
andere tüdsgewricht beschouwen. Om eens één ®r daar het leven van den mensch
voorbeeld te noemen: in rijden van terugloopen-
de welvaart over heel de linie spaart de depres
sie büna niemand. Nagenoeg iedereen wordt
getroffen; de tegenstelUngen worden daardoor
kleiner; er kan berusting zün in een gevoel van
gezamenlUk leed. Juist in tüden van groeiende
weelde schrijnt het verschil tusschen arm en
rük, tusschen de winnaars in den geluksring
en de achterblüvers veel erger dan bü een aL
gemeene malaise.
Het is een groote fout van onze dagen, dat
wü ons beschouwen als weleer de joden in de
woestün. Wü denken aan de jaren van voor den
ooriog en aan den gouden oorlogstüd als aan
een tüd van de vleeschpotten van Egypte en
meenen, dat, wanneer wü de onherbergzame
zandvlakte van deze „crisis” maar eenmaal
door zün. ergens bü een bocht het verschiet
van „het beloofde land’ zal opdagen.
In deze opvatting voelen duizenden „dezen
tUd" loodzwaar op hun schouders drukken. Hun
energie wordt verlamd hun levensmoed zinkt,
aUe
van ontspanning; maar
cultureele vereenlgingen. 2. Het in stand hou
den, bevorderen en versterken, naast noodzake-
lüke stands- en vakorganisaties, van algemeene
organisaties, als Katholiekendagen en Sociale
Actie, waarin aUe Katholieken in eenheid op
treden voor hunne beginselen en hoogste be
langen. 3. Scheiding, maar geen afscheiding.
4. Collectief en individueel door woord en voor
beeld uitdragen van de Katholieke beginselen
in de maatschappü.
SECTIE n
OP HET TERREIN VAN HET KERKELIJKE
GODSDIENSTIGE LEVEN
Conclusies van den Inleider rector J. F. A. Bots
te Amsterdam
l. Voor God zUn alle menschen gelük.
II. Om het Rük van God op aarde te vesti
gen, heeft Christus één Kerk gesticht voor
alle menschen.
m. Onze Kerk is krachtens Haar wezen één
famllie-gemeenschap naar het woord van den
goddelüken Meester: „GU allen züt broeders”.
IV. De persoonlüke heiliging, waartoe een
ieder geroepen is, mag wel naar indlvldueelen
aard verschillend zün. maar moet toch altüd
in harmonie blüven (n in nauw contact met
het leven der Kerk, d. 1. de gemeenschap.
V. Het verderfelijke Individualisme, dat het
individu tot gelding wil burr^en ten koste van
de gemeenschap, heeft ook bü vele Katholie
ken die gemeenschapsgedachte verzwakt en
vertroebeld.
VI. De gevolgen daarvan zün niet alleen
merkbaar op maatschappelük terrein, maar ook
in het godsdienstig leven. Veler godsdienstig
leven krijgt een louter persoonlUk karakter,
zonder verantwoordelükheidsbesef voor ande
ren. zonder samenhang met anderen.
Als typisch voorbeeld valt te vermelden, dat
de Zondagsche Hoogmis als hoogste punt van
het godsdienstige leven der parochie voor zeer
velen haar beteekenis verloren heeft. Ook de
Vacantlebezlgheld
tehuizen;
Kinderspeeltuinen en Kinderbibliotheken;
de zorg voor het achterlüke, gebrekkige of
verwaarloosde kind;
het uitzenden van zwakke kinderen
buiten.
„De Katholieke Kinderultzem
Bisdom Haarlem”, voor laatstgei
in ons Bisdom het aangewezen instituut hield
verleden week haar tweede Jaarvergadering.
Het is reeds een goed-gevestigde vereeniging,
een actief bestuur van geestelüken en leeken,
een bekwaam voorzitter in den persoon van
dr. H. J. Damen, met een eigen bureau en een
ervaren directeur.
Als resultaten van het afgeloopen Jaar kon
reeds worden geconstateerd een aantal ver-
pleegdagen van ruim 126 000, waardoor niet
minder dan 3076 zwakke kindertjes konden
worden geholpen. Een leder, die de behoeften
van deze kleinen, vooral in den tegenwoordi-
gen nood, van nabü kent, zal dit al een mooi
succes durven noemen.
Toch is het nog niet zoo veel in zulk een
groot Bisdom met zulke groote nooden! We
tellen nog slechts 31 afdeellngen!
Of zou de Synode zich in deze tot die plaat
sen beperken? En er geen maatschappelüke
idlng in het
■noemde actie
In de Diocesane Synode van October 1929
vestigt Z. H.' Exc. de Bisschop van Haarlem
onze aandacht op het schoolgaande kind bui
ten de school- BlUkbaar is het niet meer vol
doende het groote werk te verzorgen, dat ge
legen is in de intellectueels vorming van het
kind volgens onze eigen beginselen, maar nieu
we nooden dwingen ons ook zorg te dragen
voor de maatschappelüke behoeften van onze
kleinen.
In de Synode worden allerlei werken van
Klnderzorg met name genoemd:
en Vacantlekoioniën
SECTIE III
IN HUISELIJK OPZKJBT
Conclusies van den inleider mr. G. A. J. M.
Mateaerts te Amsterdam
CONCLUSIE I:
Het gezin is de eerste volmaakte kern der
maatschappü. waarin drie grondvormen van
vereeniging der menschen ontstaan:
a. vereeniging van man en vrouw;
b. vereeniging van ouders en kinderen;
c vereeniging van heer en dienstbaren.
CONCLUSIE n:
Versterking dier drie* gezlnsbanden brengt
mede versterking van de maatschappüin te-
genovergestelden zin beteekent het verzwakken
dier banden de ontzenuwing der samenleving.
CONCLUSIE III:
Mogelükheld van levensonderhoud en van
verkrijging van eigendom is noodzakelüke
voorwaarde voor het gezinsleven.
CONCLUSIE IV:
Het materialisme als eenige grondslag van
het gezinsleven voert tot ondergang van het
gezin en daardoor van de maatschappü-
CONCLUSIE V:
Onder de Katholieken van alle rangen en
standen behoort een eensgezinde opvatting
over het gezin als zoodanig, over hetgisen het
gezin versterkt en verzwakt, te bestaan. De
beleving dier opvatting werkt als het krachtig
ste propagandamiddel onder onze geloofsge-
nooten en onder andersdenkenden.
Iedere Katholiek, woonachtig in het bisdom
Haarlem. Is bevoegd wijzigingsvoorstellen op
deze conclusies vóór 28 April »J. in te dienen
bü den voorzitter der betrokken afdeeling.
Voorzitter van de 1ste afdeeling is J. D de
Kok te Loosduinen, van de 2e afdeeling J. van
den Akker, Vaalrlvierstraat 92 te ’s-Graven-
hage en van de 3e afdeeling drs. J. de Boer,
Willemstraat te 's-Gravenhage.
Het hoofdbestuur voomoemd:
Mr. J. N. J. E HEERLENS THIJ8SEN,
voorzitter.
christelüke beginselen.
Verslapping van geloofsleven, neiging om be
langen boven beginselen te stellen en het ver
schUnsel van den klassestrüd ontwrichten de
maatschappü-
Dit alles legt aan de Katholieken plichten op
van waakzaamheid, onderllngen steun, vorming
van geestelüke weerbaarheid en oefening in
leeken-apostolaat; kortom van saamhoorigheid
H
Middelen zün: 1. Sterke aaneensluiting van
Katholieken, ook in eigen organisaties,
ontspanning, maar vooral in sociale en
nood zün bü de kleinen op de andere plaatsen?
Of en daar ia meer reden voor om deze
vraag te stellen geven daar de Katholieken
deze taak uit handen en aan neutrale orga
nisaties?
Onbegrijpelük! In het verleden hebben wü
ons steeds getoond als de eersten op het ge
bied van Klnderzorg. Zie b.v. „De eerste kwart
eeuw der Kinderwetten”, het geschiedboek van
Nederland’s liefdadigheid ten opzichte van de
kinderen. vóór een paar Jaar bü dat Jubi
leum verschenen en ge kunt U overtuigen,
hoe reeds vüftig jaren vóór de Invoering der
1905, duizenden Katholieke
kinderen door ons zün verzorgd geworden.
En de nieuwe behoeften: de uitzending van
zwakke kinderen naar buiten, worden nog
maar matig begrepen. En terwUl met toe
lage hiervoor van Rük, Provincie en ook
van gemeente subsidie wordt genoten, laat men
dit werk, ook voor onze eigen Katholieke kin
deren, hier en daar nog aan neutrale lichamen
over.
Moet het dan nog worden betoogd, dat ook
hier een eigen organisatie de noodzakelüke
consequentie is van de godsdienstige overtui
ging der ouders, evenals bü de Katholieke
school? Nog meer, naarmate de ouders langer
en vollediger afstand moeten doen van him
eigen kinderen. Voor de school geldt dat slechts
voor enkele uren per dag: bü de uitzending
zün er verscheidene weken, soms maanden mee
gemoeid. In de school is het hoofddoel intcl-
lectueele vorming, hier geldt het de llchame-
lüke, maar in dien tüd ook de geheele geeste
lüke verzorging van het kind.
Onze overtuiging eischt een echt Katho
lieke uitzending. Welnu, dat kan alleen door
een Katholieke vereeniging, in een Katholiek
koloniehuls of gezin bereikt worden. Daarin
wordt niet voorzien door een bepaling in een
neutraal Koloniehuls, dat de Katholieke kin
deren des Zondags in de gelegenheid worden
gesteld naar de kerk te gaan. Dat te beweren
ware niets minder dan een aanfluiting van
onze godsdienstige overtuiging.
We willen practlsch zün: In ons Bisdom be
staat een afdeeling van ons werk in de volgen
de plaatsen: Aalsmeer, Alkmaar, Amsterdam.
Delft, Dordrecht, Edam, Enkhuizen, Gouda,
's-Gravenhage, Haarlem, Heemskerk. Helder.
Hllllgersberg, Hoogkarspel, Hoorn, Langedük',
Leiden. Middelburg, Monnikendam, Muiden,
Oudorp, Rotterdam, Behagen. Schiedam, Vlaar-
dingen. Volendam. Wassenaar, Weesp, Wognum
en Wormer.
Ziedaar vogels van diverse pluimage. Men
zal moeilük hieruit eenlgen maatstaf van nood-
zakelükheld kunnen aanleggen.
De conclusie is: er is overal elders
heerrijk werk te verrichten.
En ons bestuur te bereid U te helpen. Zend
daarvoor een aanvrage naar ons Bureau:
Prinsengracht 752, Amsterdam.
BATAVIA, 7 April (Anëta) De Indische
vlottende schuld in Nederland liep met
f 115.000.000.terug door het aandeel van Ned.-
Indiê in de opbrengst van de Nederlandsche
leening 1933, welke in Januari Jj. werd uitge
geven.
Zü bedraagt thans 152.000.000.— tegen
262.000.000.— op 25 Maart 1932.
De vaste schuld te thans uiteraard met de
zelfde 115.000.000.— verhoogd.
rinxms thoe Blooten. Spr. verdeelt zün requi
sitoir in vüf gedeelten, nl: de bloote feiten, de