HET LIJDEN VAN DEZEN TIJD Notaris M. voor het Hof I SLAPELOOS i Elders stemmen Mijnhardt’s Zenuwtabletten „SAAMHOORIGHEID DER KATHOLIEKEN” Conclusies der inleiders DE INDISCHE SCHULD DE PLAAT VAN DE R.K.V.P. Het katholieke kind in katholiek milieu buiten Audiëntie HET REQUISITOIR De beperking der kaas productie De verdediging aan het woord Het onderwerp beschouwd uit maatschappelijk, kerkelyk- godsdienstig en huiselijk opzicht I Bevestiging van het vonnis der rechtbank en ontzetting uit het notarisambt geëischt De uitzending naar GEEN FOQIEN MEER Wij begrijpen het niet f ZATERDAG 8 APRIL LEEKEPREEKEN I Mr. L. E. ROES, secretaris. of naar Kinderwetten in de aan nog een Voor ben, die op 26 April, den dag der niet vertoeven in de gemeente. Katholieke Haarlem”, Vrijdag heeft het Amsterdamsche Hof de be handeling voortgezet van de strafzaak tegen den Amsterdamschen Notarte-advocaat Mr. M. HU was terzake valschheld in geschrifte, als ambtenaar meermalen gepleegd, veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf met aftrek van voorarrest (2H maand). Het O. M. had acht maanden met aftrek geëlscht en was evenals verd. in hooger beroep gekomen. Verd. zou val- sche verklaringen hebben afgegeven ten be hoeve van Aufwertungszaken, die het inmiddels gefailleerde bankierskantoor deed. Dinsdag jl en Donderdag diende de zaak voor het Hof en werd een groot aantal getuigen k décharge en 4 charge gehoord. Vrijdag wer den nog eenlge getuigen gehoord. Mr. D. O. Endt zegt, dat hü indertijd wel za ken met het Bankierskantoor R. had gedaan. Dit kantoor stond toen goed bekend, achteraf bleek, dat het kantoor minder solide was. Op verzoek van verd. wordt mr. NU kerk dan nog eens voor het hekje geroepen om te ver tellen wat hU van verschillende personen als schadeloosstelling had gevorderd en waarmee hij genoegen had genomen. Het bleek, dat dit aanmerkelijk minder was dan het geëtechte Onder doodsche stilte is dan het woord aan den procureur-generaal mr. A. Baron Van Ha- SECTIE I VIT MAATSCHAPPELIJK OOGPUNT BESCHOUWD Conclusies van den Inleider Henri Hermans lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal te ’s-Gravenhage I gevaren bedreigen geloof en goede niet twijfelen aan den goeden trouw van verd. PI. geeft toe. dat de notaris inderdaad te licht vaardig verklaringen heeft afgelegd. De bewering, dat er nooit boeken naar no taris M. zijn gegaan, is geheel op losse schroe ven komen te staan door de verklaring, dat zjj die dit zelden, niets van het archief afwisten De hoofdpersoon in deze geschiedenis is de bankier R., deze zou met zekerheid kunnen ver klaren dat er wel of niet boeken aan M. z«jn getoond. Deze bevindt zich echter helaas in het buitenland- PL concludeert tot vrijspraak op grond, dat kwade trouw niet is bewezen. De tweede verdediger, mr. Lubbers, zegt er, evenals zijn confrère en al zijn collega’s, van overtuigd te zijn, dat verd. te goeder trouw beeft gehandeld. Het vertrouwen van het notariaat in de onbevangenheid van enkele autoriteiten die de zaak in handen hadden vóór de recht zitting is zeer ernstig geschokt. Alle collega's, zoo besluit pl., zjjn er van over tuigd, dat verd. geen handlangersdiensten aan oplichters beeft verleend. Zelf is deze notaris het ergst gedupeerd door de Aufwertungs- affalre. Met klem dringt spr. aan op vrijspraak. Na een korte re- en dupliek krijgt de ver dachte nog gelegenheid voor het laatste woord. Ik heb den indruk, zoo zegt verd., dat de loop van het onrecht sedert de behandeling voor het Hof Is gestuit. Dan spreekt de notaris een woord van hulde tot zijn verdedigers. Ook tot den procureur- generaal en den president mr. Jolles spreekt hjj woorden van waardeering. Na een peroratie komt verd. tot de voorwaar den, waarop hij voorwaardelijk in vrijheid werd gesteld. In het land van Hunnen en Barbaren zou men mijn toestand „vestingstraf” noemen. Pres.: „Die voorwaarden zjjn toch door bet Hof verzacht.” Verd.’s laatste woord behelst het verzoek aan het Hof om de bepalingen, die zijn bewe gingsvrijheid beperken, op te heffen en de door hem gestorte cautie van 30.000 terug te mogen ontvangen. Groote zeden. Voor tal van sociale vraagstukken moet de oplossing worden gezocht langs den weg der vonnis der rechtbank (zes maanden met aftrek van voorarrest) en bovendien eischte hij verd.’s ontzetting uit hst notarisambt. Het woord is dan aan de verdediging. Aller eerst voert Mr. Ruys het woord en hjj vangt zün pleidooi aan met er den nadruk op te leggen, dat hjj en zijn mede-verdedlger deze verdediging op zich hebben genomen omdat ^stemming, niet vertoeven In de gemeente, waar zU op de kiezerslijst staan, bestaat de mogelijkheid te stemmen in de gemeente, waar zjj op dien dag vertoeven. ZU moeten dit persoonlijk verzoeken ter Gemeente-Secretarie vóór of op 12 April ajs. Onrustig en Overspannen. Gebruik hiertegen de Zenuwtrillende en Zenuwsterkende Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten opzet, het toegebracht nadeel, de bewüsstem- ming en de strafmaat. Spr. is van meening, dat de verdachte de boeken van de firma R. nooit heeft ingezien. De procuratiehouder heeft dit met stelligheid onder eede verklaard en er is geen bewijs van het tegendeel geleverd. Volgens de geteekende verklaringen zou de procuratiehouder geweldige sommen aan Dult sche obligaties hebben bezeten. De procuratie houder was een zeer Jeugdig persoon, waarvan bekend was, dat hjj geen eigen vermogen bezat. Voorts heeft verd. vele handteekenlngen gele galiseerd van personen, dien hjj nooit gezien had. Dit zfjn sprekende bewijzen voor den opzet tot kwade trouw. Ook de uitlatingen van verd. na de ontdekking van de fraude, toen hl) zeide: „Laat die Moffen st....” wijst op kwade trouw. Voor de valsche verklaringen van „oud bezit" hebben de Dultsche steden teveel uitbetaald en schade geleden. De Hooge Raad heeft beslist, dat de strafbaarheid niet uitgesloten wordt door het feit, dat een buitenlander nadeel heeft geleden onder buitenlandsche wetgeving. De bewUsbestemmlng besprekend, aeide spr„ dat deze notarleele verklaring bestemd was om als bewUs te dienen. Ware dit niet het geval, dan zou een ieder deze verklaringen kunnen afgeven. Volgens de Dultsche wet waren de ver klaringen bestemd om als bewjjs te dienen en bet doet er niet toe, of ze in Nederland geen bewijskracht hebben. De benadeellng speelt zich af in Dultschland. Er is zelfs een arrest van den Hoogen Raad, waarin bewijskracht aan een stuk wordt toegekend, omdat partijen bewijs kracht aan het stuk hadden toegekend. Dit laatste is hier ook het geval Het is dus voldoende, concludeert spr., wan neer men in Dultschland bewijskracht aan bet stuk hecht. Tenslotte komt spr. aan de strafmaat. De opgelegde gevangenisstraf acht spr. niet van zooveel belang en daarmee kan hü zich we) ver- eenigen (zes maanden met aftrek van voor arrest). Een andere kwestie is de toepassing van art. 31 van de wet op het notarisambt (ontzetting uit het ambt). Het notariaat is een keurcorps. Uit goede bron vernemen we, dat de afd. Limburg van de R. K. Volkspartij de befaamde klezersplaat als propaganda-materiaal heeft ge weigerd. meer smart dan vreugde omvat. moeten wü uit het onvermljdelUke rijden munt slaan voor de eeuwigheid. Dat onze natuur voor ieder lij den terugdeinst, dat onze eers*- impuls altUl is te trachten ons aan een dreigende ramp, den terugdeinst, dat onze eerste impuls altUd anderen te ontrekken, behoeft ons niet te ver wonderen of te ontmoedigen. Christus, die onze natuur aannam, ondervond een dergerij- ken afkeer van het Ujden in den hof. HU leer de ons, hoe v in zulki gevallen moeten han delen: de lUdensbeker wordt ons toegestoken; wü willen ons afwenden, wU willen klagen en morren. Maar weldra blükt, dat het Ujden on afwendbaar is. Heel onze opstandige mensche- rijke natuur zoekt een uitweg om haar afkeer en ontstemming te ontladen: de werklooze zal het liefst schelden op de economische wanor de, de regeerders van stad en land; op de rij ken. die een deel van z U n rechtmatige portie heeft. De zieke zal zich willen beklagen: ge zondheid is toch wel het minste wat een levensblUheld lUkt hun ongeoorloofd, omdat mensch etechen mag! En zoo heeft iedereen, die door leed geslagen wordt, wel een in eigen oogen rechtvaardig motief om zich te bekla gen of onrechtmatig bejegend te achten. De groote Lijder, wiens kruisweg wU in de komen de dagen weer volgen gaan, heeft ons geleerd, dat de christen anders handelen moet. De ware christen dient naar het voorbeeld van zUn Meester zichzelf zóó te verdeemoedigen, dat zün zelfzucht geheel en al wUkt en hü vol overtuiging zeggen kan: niet mün wil maar Uw wil geschiedde I Wie het zoover brengen kan heeft de helft van zün bitteren kelk al gedronken. Immers, wie blUmoedlg zün kruis weet te dragen voelt er op den duur de zwearte niet van. Wat zou de menschheid onschatbaar meer geluk heb ben, wanneer het onvermUdelUke leed in de zen chrteterijken geest werd gedragen! Laten daarom wü, christenen, onzen medemenschen zooveel mogelük door ons voorbeeld leeren, hoe geleden moet worden, om in volle berus ting en overgave aan Gods wil de onyermu- delUke smart lichter en tevens verdlenstelUk te maken, in de erkenning „dat het Ujden van dezen tüd niet te vergerijken 1» bij de glorie, die in ons zal worden geopenbaard.” HOMO SAPIENS sten uit dezen hoofde komen ten bate van den verkooper. 5. De afrekening over de teruggeleverde onder- melk dient op de melkrekening van den veehou der afzonderlijk te worden vermeld. 6. Elke van de zUde der Crisis-Zulvel-Centrale noodig geoordeelde contröle zal worden toege laten. Deze contröle zal met name ook betreffen de samenstelling der teruggeleverde ondermelk. Toevoeging van water of eenige andere stof hier aan is ongeoorloofd, een en ander met dien ver stande echter, dat het toegestaan zal zün de ondermelk in aangezuurden of verzuurden toe stand af te leveren. Verkoopers zün verplicht, om aan honderd Liter ondermelk, alvorens tot terugzending wordt overgegaan, toe te voegen één cx. van een oplossing van 10 gram phenolph- taleïne in 100 c.c. 96-procentige alcohol. 7. Belanghebbenden verbinden zich de meer- bedoelde beperking van 30 pCt. gedurende de volle 3 maanden toe te passen, met dien ver stand, dat een speling van 10 pCt. naar boven en naar beneden toegestaan zal zün. zoodat recht op het ontvangen van toeslag bestaat, in dien na afloop van de periode de productiebe perking blükt te liggen tusschen 20 en 40 pCt. Ten behoeve van een eventueel noodige ge leidelijke invoering der beperking is een ;Ude- lUk afwijkend percentage gedurende de maand April geoorloofd 8. Financieele afrekening met de Criste-Zul- vel-Centrale zal kunnen volgen na afloop der periode, indien ten genoege van de Crtete-Zui- vel-Centrale is gebleken, dat de gestelde voor waarden nauwkeurig zUn in acht genomen. BedrUven. die reeds gedurende het tUdvak 115 April 1933 tot het nvoeren der hier- bedoelde beperking overgingen, hebben reent op het ontvangen van toeslag, voorzoover wordt voldaan aan de voorwaarden van admlnlstratle- ven aard, hlervoren genoemd. Het is met toestemming van de Crtete-Zuivel- Centrale of hare afdeellngen geoorloofd, dat kaasfabrieken de regeling toepassen in onder linge combinatie, hetgeen dus hierop neerkomt, dat van de in totaal bU zoodanige combinatie beschikbare vetvrije kaasmelk 30 pet. naar de boerderij teruggaat. Het hoofdbestuur der Katholiekendagen in het diocees Haarlem maakt bekend, dat op 21 Mei ai. te Delft het onderwerp „Saamhoorig- held der Katholieken" zal worden behandeld in drie afdeeiingsvergaderingen en ten slotte in een algemeene vergadering. De inleiders der afdeeiingsvergaderingen hebben de navolgende conclusies ingediend, welke onder goedkeuring van Z. Hoogw. Excel lentie den Bisschop zün vastgesteld als volgt: wU in het huls van het gestorven geluk verkee- ren en de nieuwe woning, waar de zon weer semjnen zal, nog niet gereed is. Aan deze fa tale mentaliteit zullen wü ons dienen te ont worstelen. Zeker, wü nebben rijden van groo- ter welvaart gekend; zeker, de werkloosheid is een groot en uitgebreid kwaad en de toekomst is niet rooskleurig. Maar, wat achter ons ligt komt niet meer terug en bü dat geluk van het verleden was veel klatergoud en heel veel mo reel ongeluk. En wat de toekomst betreft, er staat geen geluksland met een gouden poort op ons te wachten. Alleen door harden arbeid en opnieuw bouwen op wat ons nog is overgeble ven is er kans op nieuwe welvaart, misschien voor onszelf, althans voor onze kinderen. En in dien harden, moeizamen, soms wanhopig schü- nenden arbeid ligt nog vreugde verscholen. Het wordt tüd, dat de menschheid van thans los komt uit den waan, dat wü in een onge- luksrijd leven, waaraan voorloopig niets te ver anderen is en dien wü nu eenmaal, bitter ge stemd en knarsetandend, moeten doormaken. Vroegere geslachten hebben even erge en erger ongeluksjaren doorgemaakt, in hongersnood door misoogst; in epidemieën van pest en cho lera; in onafgebroken tUden van oorlog en re volutie. Onze levensmoed en zelfs onze levens blijheid mag van tüd tot tüd een wüle zinken, het volgend oogenbllk dienen wü weer pal te staan in onzen plicht! Een leder zal zün eigen last dragen! Laten wü nuchter onder de oogen zien welke portie ons van het algemeene lUden is toebedeeld en trachten deze zoo goed mogerijk te dragen, sen der ons te veel door de „tUdsomstandlgheden” te laten beïnvloeden. WU hebben aan onzen eigen last genoeg; wat zullen wü ons het hoofd nog breken over economische problemen en ons hart verbitteren door te piekeren over vraag stukken, waarmee zelfs de geleerden geen weg weten. De materieele ongunst van den rijd is immers maar één schaduw op onsen weg. Alle andere kwalen, door Adam’s zonde in de wereld gekomen, blüven ons als van ouds kwellen: ziekte, dood, nüd en afgunst, laster, opstan digheid van ons eigen vleesch en zooveel meer; zjj blijven ons benauwen of de zon van wel vaart uit een helderen hemel straalt of ach ter wolken schuil gaat. En voer ons christe nen gaat het er maar om de beteekenis van dit menschehjk Ujden te begrijpen en er ons voordeel mee te doen. Er heerscht over het menschelljk Ujden zoo ontzaglUk veel misverstand. De ongeloo- vige tracht het langs zuiver natuurlUken weg te verklaren en meent zelfs door de weten schap te bevorderen en sociale toestanden te verbeteren, het Ujden uit' de wereld te kun nen wegnemen. Aan den dood denkt hü daar bij liefst zoo weinig mogelük. terwUl Juist deze hem de Udelheid van zün pogen zou kun nen leeren. Maar ook onder de christenen be staat er zooveel misverstand over „het Ujden van dezen rijd". De één breekt zich het hoofd over het feit, dat hU brave menschen in ar moe en gewetenloose lieden in rijkdom ziet leven. In het oude testament lezen wü reeds bl) den Prediker: „Ijdelheid boven Udelheid 1» het, wat op aarde geschiedt. Er zün recht vaardigen, die moeten lUden, als hadden zU goddelooze dingen gedaan en er zün godde- loozen, die zóó veilig leven, als hadden zü de vechtvaardigheid betracht! Maar ik houd dit voor zeer Udel!” De bedoeling dezer woorden is: let niet op den ulterlüken schUn, want deze is bedriegUjk; zooals verder wordt ver klaard: ,Jk Uet mUn hart uitgaan om de wijsheid te leeren kennen en de zorgen te be grijpen, die er op aarde zUn, waar menschen wonen, wien dag en nacht geen slaap in de «ogen komt: daar leerde ik inzien, dat de De Crisis-Zulvel-Centrale deelt ons het vol gende mede. Kaasfabrieken, die wenschen deel te nemen aan de regeling, welke beoogt te bereiken een hap»firing van de kaasproductie gedurende de maanden April. Mei en Juni 1933 van gemiddeld 30 pCt. (varieerend van 20 tot 40 pCt dienen van dit voornemen, Uefst bü aangeteekend schrij ven, VennU te geven aan de Crlsis-Zuivel-Cen- trale, Laan van Meerdervoort 84 te 's Graven- hage. vóór 15 AprU as. onder opgave van het Kaascontrölestation, waarbij zU zUn aangesloten. Medegedeeld kan worden bjj herhaling wordt hierop de aandacht gevestigd dat voor toeslag in aanmerking komt de ondermelk, welke aan de boerderijen in AprU tot en met Juni 1933 wordt teruggeleverd, boven de hoeveelheid, die in de overeenkomstige maanden van 1931 naar de boerderij werd teruggezonden en aan de kaasmakerij wordt onttrokken, om voor veevoe der te worden bestemd. Het bedrag der vorenbedoelden toeslag zal gelUk zUn aan de (door een Commissie van deskundigen vast te stellen) volledige kaas- waarde der ondermelk, minus 0.1 cent per Liter. Zou b.v. deze kaaswaarde 1 cent per Liter blU- ken te rijn de vaststelling hiervan zal weke lijks plaats vinden zoo wordt door de Crisis- Zulvel-Centrale een toeslag verleend van 0.9 ct. Om voor het ontvangen van den toeslag in aanmerking te komen, moet aan de hieronder- genoemde voorwaarden worden voldaan. 1. Deelnemers verstrekken opgave, op een daartoe door de Crisis-Zulvel-Centrale te ver strekken formulier, van de volgende gegevens over de maanden AprU, Mei en Juni 1931. a. Ontvangen hoeveelheid volle melk in K.G. b. Kaasproductie: aantal, soort en K.G., ma gere. 20 30 4-, 40 en volvette kaas. c. K.G. volle- en centrifugemelk geleverd aan de ccndensfabriek of zelf gecondenseerd. d. KG. volle- of centrifugemelk, verwerkt tot resp. room of melkpoeder, caseïne of eenlg an der zuivelproduct. e. Aflevering consumptlemelk (room), karne melk en kamemelkschepap. f. Hoeveelheid ondermelk geleverd boerderij. g. Boterproductle. 2. Voor de periode April, Mei en Juni 1933 dienen dezelfde gegevens wekelUks als bUlage van de bekende, aan de Contxölestatlons in te zenden weekrapporten te worden verstrekt, ge rangschikt derhalve op geheel dezelfde wUze als op het onder L bedoelde formuleer wordt aan gegeven. 3. Van de gedurende de maanden April tot en met Mei 1933 aan de boerderijen teruggeleverde nnrtermelk dient een afzonderlUke, nauwkeurige Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal de volgende week alléén Woensdag, Vrijdag en Zaterdag audiëntie verleenen. moeite hU zich geeft te doorvorschen, hoe minder hU vindt” Daarom is het verstandig te bedenken, dat allen, goeden zoowel als kwaden, ,Jn de hand Gods" zUn. dat HU recht vaardig en wijs is en ZUn werken ondoorgron- delUk zUn. Nogmaals: laten wU ons, ieder voor zich, bU onzen eigen last bepalen en ons geen zor gen maken over de Juiste verdeeUng van ge luk en ongeluk, omdat niemand in staat is daar op eenlg peU te trekken. Laten wU evenmin ons het hoofd er over breken in hoeverre iemand om zUn zonden wordt gestr ft. Want de een laat God lUden, om de gevolgen van diens eigen domheden en verschaft hem al dus gelegenheid om verdiensten te vergaren Een ander wordt beproefd om zUn deugden te vermeerderen, een derde vindt de straf voor zUn kwaad al hier beneden; een vierde ont vangt het loon voor zUn weinige goede daden bier op aarde, omdai hem hiernamaals een eeuwigheid van lijden wacht. Met den man der wijsheid moeten wU alle pogingen om achter het hoe en waarom van Gods beschikkingen te komen, als Udelheid afwijzen en enkel toezien op ons zelf, opdat wU in dagen van beproeving sterk bevonden worden en in tUden van voorspoed er op be dacht zUn, dat het geluk is als de zon, die 's ochtends oprust naai haar hoogtepunt van den middag, maar ’s avonds zeker onder gaat. Het in 1932 te Groningen opgerichte Comité van Actie tot Afschaffing der Watertollen, heeft thans mede een actie op touw gezet om de fooien in de binnenscheepvaart af geschaft te krUgen. Het geven daarvan heeft nd. geleidelUk een grooten omvang aangenomen. BUna bU iedere sluis, X zU die aan het RUk, een provincie, een gemeente of ander beheerder behoort, wordt n.l. van den schipper een fooitje voor het bedie nend personeel verwacht. BU sommige spoor- en gewone bruggen is dit kwaad mede ingebur- gerd, ook zelfs op enkele havenkantoren. Per jaar wordt dit voor den schipper een heel be drag, voor beurtvaartondernemlngen loopt het in de honderden guldens. Was er voorheen, toen de scheepvaart het betrekkelUk goed had en de ambtenaren slecht bezoldigd waren, nog reden voor dit gebruik, thans nu de scheepvaart in veel slechter conditie als het ambtenarencorps verkeert, dient dit gebruik zoo spoedig moge- lUk te worden afgeschaft. Omdat het echter voor den eenling moeilUk gaat, heeft genoemd comité voorgesteld, dit gezamenlUk op één da tum en wel 1 Mei as. te doen. Vele ondernemingen en corporaties hebben reeds hun volle medewerking toegezegd. Aan de Regeering en aan Gedep. Staten van enkele provincies is verzocht voor hun ambte naren het aannemen van fooien streng te ver bieden en deze de verplichting op te leggen ÓU het meren van schepen in de sluizen behulp zaam te zUn. verzwakking van den parochle-band Is een verschUnsel van diezelfde verzwakking VII. Zelfs zUn er binnen dat aerkelUk ver band enkele gebruiken ontstaan, die den in druk kunnen wekken, dat de leden der Kerk op uiterlUke materieele gronden verschillend worden gewaardeerd.* VTII. In de hedendaagsche menschheid her leeft zeer sterk de drang naar gemeenschap, zoodat elke inbreuk op die gemeenschapsge- dachte thans zeer pUnlUk wordt gevoeld. terwUl omgekeerd de consequente toepassing van ons broederschapeideaal. tenminste op kerkelUk terrein, aan de zoekende menschheid niet zal ontgaan. ■w—e Jodenvervolging, welke momenteel in I 1 Dultschland gaande is, lUkt ons even af- keurenswaardig als dom. Wanneer de Dultsche Joden zooveel slechter zUn dan hun rasgenooten elders en met misda digers gelUk staan, dan kan de Staat langs vol komen wettelUken weg deze menschen straffen. Overtreden zU evenwel niet de wetten, dan is bet misdadig van den Staat om onschuldigen leed en schade aan te doen. Wanneer het overal gewoonte werd menschen om hun geloof, ras of politieke overtuiging te knevelen, dan vielen wU terug naar bet barba rendom en werd het leven een hel! WU weten wel, dat het in de historie méér is gebeurd, dat men vele goeden om de schuld van enkelen heeft laten boeten, doch dit ver ontschuldigt hem niet, die dezelfde fout begaat. Het is intusschen uitermate interessant, waar te nemen, hoe de wereld op dit minderwaardige gedoe gereageerd heeft en dan tevens eens een vergelUking te treffen met de gemoedsgestelte nis dier wereld bU vervolgingen, welke andere slachtoffers troffen. Men zal zich büvoorbeeld nog wel herinneren hoe bü de duizendvoudig wreedere Kerkvervolging in Mexico de wereld pers, met of zonder afspraak „een cordon van stllzwUgen” zette om die bestiale uitbarsting van bloedigen haat. Op de katholieke bladen na, heeft men met Uzeren discipline maandenlang elk bericht over de vervolging achterwege gelaten en toen dit elndelUk niet meer geheel vol te houden was, ging men de gruwelen van Calles en zün colle ga’s goedpraten en verdedigen. Geleerden van naam wU noemen slechts den historicus dr. Jan Romein namen het openlük op voor de gewetenloose misdadigers. Huldebetooglngen zond men aan den Mexlcaanschen dictator en de socialisten met de Loge-mannen gingen hier in voor. NauwelUks was echter de actie van de Nazi’s tegen „Juda” begonnen of diezelfde wereldpers vloeide over van verontwaardiging; geen bericht over gewelddaden en broodroof bleef ongedrukt en de socialistische pers in Nederland smeekte haar lezers om toezending Van alle Dultsche brieven, waarin gruwelverhalen voorkwamen En al deze brieven warden in extenso afge- drukt, echter zonder onderteekening of andere büzonderheden, waarop contröle mogelük was! Er werd dan ook braaf met spek geschoten en deze al te Uverige vriendendiensten zün door de reactie, welke zü in Dultschland wekten, den toch al erg genoeg beproefden vervolgden duur te staan gekomen. WU begrijpen niets van die dingen. Het kost ons, als Katholieken, absoluut geen moeite, de Jodenvervolgingen met alle andere wéldenkenden af te keuren, maar waarom gnui ven direct al die andere wéldenkenden. wan neer het tegen de Katholieken gaat? De socialisten laten wel eens doorschemeren, dat ZU de Kerk van kapitalisme verdenken en dat zü daarom zoo leelük tegen ons doen. De Joden worden evenwel zeer terécht vereenzelvigd met het kapitaal en toch vervallen Juist de so cialisten tegenover hen in een slaafschen vorm van dienstbaarheid. Nog eens: WU begrijpen het niet! ■w- *T T anneer St. Paulus In zün brief aam de Romeinen spreekt over .Jiet Ujden van v dezen rijd” en elderz in de oude en nieuwe gewijde boeken deze uitdrukking wordt gebezigd, wordt daarmee niet X tüdsgewricht van het toen levende geslacht bedoeld, maar bet Ujden op deze wereld, in dit tüdelük be staan tegenover de eeuwigheid. Staande voor de lijdensweek, welke ons tot het Paaschfeest moet voeren, kan het nuttig zün over de beteekenis van het menschelüke hjden na te denken. Dan zün wü al heel spoe dig geneigd cm de zwaarte van dezen, dat wil zeggen van onzen tüd, als heel bUzonder voor te stellen en ons tegenover voorgaande geslach ten te beklagen: was er wel ooit een tUd. waar in zooveel geleden werd als de onze? Laten wU beginnen met deze opvatting als onverstandig op zü te zetten. Er is niets rnoei- UJker dan de diepte van persoonlUk leed te pei len. Wie geluk en ongeluk naar bet ulterlük beoordeelt, begaat wel de grootst denkbare domheid. Het is dus zeker ondoenlUk om vast te stellen, dat de gezamenlüke menschheid m de eene eeuw meer dan in de andere geleden heeft. Zeker, het schünt oppervlakkig zóó, dat in tüden van vrede en welvaart de geheele hoe veelheid menschelük geluk grooter is, dan in een tüdperk van oorlog en economische ma laise. Voor een zuivere beoordeellng zouden wU *echter alle factoren moeten kennen van wat wü als geluk in het eene en als ongeluk in het andere tüdsgewricht beschouwen. Om eens één ®r daar het leven van den mensch voorbeeld te noemen: in rijden van terugloopen- de welvaart over heel de linie spaart de depres sie büna niemand. Nagenoeg iedereen wordt getroffen; de tegenstelUngen worden daardoor kleiner; er kan berusting zün in een gevoel van gezamenlUk leed. Juist in tüden van groeiende weelde schrijnt het verschil tusschen arm en rük, tusschen de winnaars in den geluksring en de achterblüvers veel erger dan bü een aL gemeene malaise. Het is een groote fout van onze dagen, dat wü ons beschouwen als weleer de joden in de woestün. Wü denken aan de jaren van voor den ooriog en aan den gouden oorlogstüd als aan een tüd van de vleeschpotten van Egypte en meenen, dat, wanneer wü de onherbergzame zandvlakte van deze „crisis” maar eenmaal door zün. ergens bü een bocht het verschiet van „het beloofde land’ zal opdagen. In deze opvatting voelen duizenden „dezen tUd" loodzwaar op hun schouders drukken. Hun energie wordt verlamd hun levensmoed zinkt, aUe van ontspanning; maar cultureele vereenlgingen. 2. Het in stand hou den, bevorderen en versterken, naast noodzake- lüke stands- en vakorganisaties, van algemeene organisaties, als Katholiekendagen en Sociale Actie, waarin aUe Katholieken in eenheid op treden voor hunne beginselen en hoogste be langen. 3. Scheiding, maar geen afscheiding. 4. Collectief en individueel door woord en voor beeld uitdragen van de Katholieke beginselen in de maatschappü. SECTIE n OP HET TERREIN VAN HET KERKELIJKE GODSDIENSTIGE LEVEN Conclusies van den Inleider rector J. F. A. Bots te Amsterdam l. Voor God zUn alle menschen gelük. II. Om het Rük van God op aarde te vesti gen, heeft Christus één Kerk gesticht voor alle menschen. m. Onze Kerk is krachtens Haar wezen één famllie-gemeenschap naar het woord van den goddelüken Meester: „GU allen züt broeders”. IV. De persoonlüke heiliging, waartoe een ieder geroepen is, mag wel naar indlvldueelen aard verschillend zün. maar moet toch altüd in harmonie blüven (n in nauw contact met het leven der Kerk, d. 1. de gemeenschap. V. Het verderfelijke Individualisme, dat het individu tot gelding wil burr^en ten koste van de gemeenschap, heeft ook bü vele Katholie ken die gemeenschapsgedachte verzwakt en vertroebeld. VI. De gevolgen daarvan zün niet alleen merkbaar op maatschappelük terrein, maar ook in het godsdienstig leven. Veler godsdienstig leven krijgt een louter persoonlUk karakter, zonder verantwoordelükheidsbesef voor ande ren. zonder samenhang met anderen. Als typisch voorbeeld valt te vermelden, dat de Zondagsche Hoogmis als hoogste punt van het godsdienstige leven der parochie voor zeer velen haar beteekenis verloren heeft. Ook de Vacantlebezlgheld tehuizen; Kinderspeeltuinen en Kinderbibliotheken; de zorg voor het achterlüke, gebrekkige of verwaarloosde kind; het uitzenden van zwakke kinderen buiten. „De Katholieke Kinderultzem Bisdom Haarlem”, voor laatstgei in ons Bisdom het aangewezen instituut hield verleden week haar tweede Jaarvergadering. Het is reeds een goed-gevestigde vereeniging, een actief bestuur van geestelüken en leeken, een bekwaam voorzitter in den persoon van dr. H. J. Damen, met een eigen bureau en een ervaren directeur. Als resultaten van het afgeloopen Jaar kon reeds worden geconstateerd een aantal ver- pleegdagen van ruim 126 000, waardoor niet minder dan 3076 zwakke kindertjes konden worden geholpen. Een leder, die de behoeften van deze kleinen, vooral in den tegenwoordi- gen nood, van nabü kent, zal dit al een mooi succes durven noemen. Toch is het nog niet zoo veel in zulk een groot Bisdom met zulke groote nooden! We tellen nog slechts 31 afdeellngen! Of zou de Synode zich in deze tot die plaat sen beperken? En er geen maatschappelüke idlng in het ■noemde actie In de Diocesane Synode van October 1929 vestigt Z. H.' Exc. de Bisschop van Haarlem onze aandacht op het schoolgaande kind bui ten de school- BlUkbaar is het niet meer vol doende het groote werk te verzorgen, dat ge legen is in de intellectueels vorming van het kind volgens onze eigen beginselen, maar nieu we nooden dwingen ons ook zorg te dragen voor de maatschappelüke behoeften van onze kleinen. In de Synode worden allerlei werken van Klnderzorg met name genoemd: en Vacantlekoioniën SECTIE III IN HUISELIJK OPZKJBT Conclusies van den inleider mr. G. A. J. M. Mateaerts te Amsterdam CONCLUSIE I: Het gezin is de eerste volmaakte kern der maatschappü. waarin drie grondvormen van vereeniging der menschen ontstaan: a. vereeniging van man en vrouw; b. vereeniging van ouders en kinderen; c vereeniging van heer en dienstbaren. CONCLUSIE n: Versterking dier drie* gezlnsbanden brengt mede versterking van de maatschappüin te- genovergestelden zin beteekent het verzwakken dier banden de ontzenuwing der samenleving. CONCLUSIE III: Mogelükheld van levensonderhoud en van verkrijging van eigendom is noodzakelüke voorwaarde voor het gezinsleven. CONCLUSIE IV: Het materialisme als eenige grondslag van het gezinsleven voert tot ondergang van het gezin en daardoor van de maatschappü- CONCLUSIE V: Onder de Katholieken van alle rangen en standen behoort een eensgezinde opvatting over het gezin als zoodanig, over hetgisen het gezin versterkt en verzwakt, te bestaan. De beleving dier opvatting werkt als het krachtig ste propagandamiddel onder onze geloofsge- nooten en onder andersdenkenden. Iedere Katholiek, woonachtig in het bisdom Haarlem. Is bevoegd wijzigingsvoorstellen op deze conclusies vóór 28 April »J. in te dienen bü den voorzitter der betrokken afdeeling. Voorzitter van de 1ste afdeeling is J. D de Kok te Loosduinen, van de 2e afdeeling J. van den Akker, Vaalrlvierstraat 92 te ’s-Graven- hage en van de 3e afdeeling drs. J. de Boer, Willemstraat te 's-Gravenhage. Het hoofdbestuur voomoemd: Mr. J. N. J. E HEERLENS THIJ8SEN, voorzitter. christelüke beginselen. Verslapping van geloofsleven, neiging om be langen boven beginselen te stellen en het ver schUnsel van den klassestrüd ontwrichten de maatschappü- Dit alles legt aan de Katholieken plichten op van waakzaamheid, onderllngen steun, vorming van geestelüke weerbaarheid en oefening in leeken-apostolaat; kortom van saamhoorigheid H Middelen zün: 1. Sterke aaneensluiting van Katholieken, ook in eigen organisaties, ontspanning, maar vooral in sociale en nood zün bü de kleinen op de andere plaatsen? Of en daar ia meer reden voor om deze vraag te stellen geven daar de Katholieken deze taak uit handen en aan neutrale orga nisaties? Onbegrijpelük! In het verleden hebben wü ons steeds getoond als de eersten op het ge bied van Klnderzorg. Zie b.v. „De eerste kwart eeuw der Kinderwetten”, het geschiedboek van Nederland’s liefdadigheid ten opzichte van de kinderen. vóór een paar Jaar bü dat Jubi leum verschenen en ge kunt U overtuigen, hoe reeds vüftig jaren vóór de Invoering der 1905, duizenden Katholieke kinderen door ons zün verzorgd geworden. En de nieuwe behoeften: de uitzending van zwakke kinderen naar buiten, worden nog maar matig begrepen. En terwUl met toe lage hiervoor van Rük, Provincie en ook van gemeente subsidie wordt genoten, laat men dit werk, ook voor onze eigen Katholieke kin deren, hier en daar nog aan neutrale lichamen over. Moet het dan nog worden betoogd, dat ook hier een eigen organisatie de noodzakelüke consequentie is van de godsdienstige overtui ging der ouders, evenals bü de Katholieke school? Nog meer, naarmate de ouders langer en vollediger afstand moeten doen van him eigen kinderen. Voor de school geldt dat slechts voor enkele uren per dag: bü de uitzending zün er verscheidene weken, soms maanden mee gemoeid. In de school is het hoofddoel intcl- lectueele vorming, hier geldt het de llchame- lüke, maar in dien tüd ook de geheele geeste lüke verzorging van het kind. Onze overtuiging eischt een echt Katho lieke uitzending. Welnu, dat kan alleen door een Katholieke vereeniging, in een Katholiek koloniehuls of gezin bereikt worden. Daarin wordt niet voorzien door een bepaling in een neutraal Koloniehuls, dat de Katholieke kin deren des Zondags in de gelegenheid worden gesteld naar de kerk te gaan. Dat te beweren ware niets minder dan een aanfluiting van onze godsdienstige overtuiging. We willen practlsch zün: In ons Bisdom be staat een afdeeling van ons werk in de volgen de plaatsen: Aalsmeer, Alkmaar, Amsterdam. Delft, Dordrecht, Edam, Enkhuizen, Gouda, 's-Gravenhage, Haarlem, Heemskerk. Helder. Hllllgersberg, Hoogkarspel, Hoorn, Langedük', Leiden. Middelburg, Monnikendam, Muiden, Oudorp, Rotterdam, Behagen. Schiedam, Vlaar- dingen. Volendam. Wassenaar, Weesp, Wognum en Wormer. Ziedaar vogels van diverse pluimage. Men zal moeilük hieruit eenlgen maatstaf van nood- zakelükheld kunnen aanleggen. De conclusie is: er is overal elders heerrijk werk te verrichten. En ons bestuur te bereid U te helpen. Zend daarvoor een aanvrage naar ons Bureau: Prinsengracht 752, Amsterdam. BATAVIA, 7 April (Anëta) De Indische vlottende schuld in Nederland liep met f 115.000.000.terug door het aandeel van Ned.- Indiê in de opbrengst van de Nederlandsche leening 1933, welke in Januari Jj. werd uitge geven. Zü bedraagt thans 152.000.000.— tegen 262.000.000.— op 25 Maart 1932. De vaste schuld te thans uiteraard met de zelfde 115.000.000.— verhoogd. rinxms thoe Blooten. Spr. verdeelt zün requi sitoir in vüf gedeelten, nl: de bloote feiten, de

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5