I
J2)e Parel der 'Dranken
Xm E
BB
es b ii
■_S B BX
Tweede klassers
De K.L.M. in het afgeloopen
jaar
IB
Elders stemmen
'9 B
LUCHTVERBINDINGEN
VAN EN NAAR NEDERLAND
Zomerdienst 1953.
HEEN EN WEER MET
HAMBURG
KOPENHAGEN
MALMÖ
MIDDEN EN ZUID-
DUITSCHLAND
ZWITSERLAND
W B
dtAM
Het Schaakspel
gezonder kan 7 niet!
MAANDAG 10 APRIL'
PLANNEN VOOR 1933
ZWALUWEN I—VITESSE 2—3
Go Ahead kampioen
P.E.C.—ENSCH. BOYS Z—1
Vaarwel illusie
Forward IGeel Wit I 32
GO AHEAD—VITESSE 4—1
Kampioen!
COMPETITIE DERDE KLASSE
)RT
D. H. V. B.-UITSLAGEN
Alkmaar 2—H. B. S. 2 (0—3)
Contactcommissie D. H. G. B.
THE UNITY l—N. E. A. 1 0—2
N. E. A. kampioen!
LAWNTENNIS
NED. LAWNTENNISBOND
vin.
A'DAM
AUTOMOBILISME
Een zwaar bevochte Vitesse-
overwinning
BERLIJN—HAMBURG IN
2 UUR 2Vi MIN.
4
LOKAALVERKEER
4
1x
2x
2x
1x
2x
LONDEN (PER DAG) 4
ANTWERPEN
BRUSSEL
PARUS
HANNOVER
BERLUN
m
in/l
W|lakr 4 1__3
4x
1 X
2x
Robar mogt ondanks de over
winning, degradatie-wed-
strgden spelen
Bekorting van den reis
duur op Indië
n de pers-conf eren tie, die geregeld tv/eemaal
par Jaar, bij bet begin van den zomer- en
van den wlnterdlenst der K. L. M. wordt
gehouden, heeft de directeur, de heer Plesman,
allereerst de tegenslagen die zoowel het „zwaar
der”- als h€t „Uchter-dan-de-lucht” getroffen
hebben, herdacht en hoewel die natuurlUk
het publiek reageert nu eenmaal steeds op zulke
gebeurtenissen het luchtverkeer geen goed
zullen doen, meent toch de heer Plesman, dat
deze tegenslagen geen reden mogen en kunnen
zUn om aan de toekomst van het luchtverkeer
te twijfelen.
>x
1 x
WAARSCHUWING
i ver-
Meu-
Wit speelt
Het
7—1
HW.M5
«ffl'JW
reglements-wUzlglngen
toteei
Niet
ESSEN
OPLOSSINGEN:
■VHH
ftWK
llllllllll
Kampioenen
nmiriiiii
DUIT SCHl AND
ZWiriESLAMP
tu e»nveasir«eiH«*N
haak ouo sh WTHenauns
'oosTDuram
RANDSTATEN
RUSLAND
even.
Voor
8 van
korte
reven
Door een 4—1-overwinning op Gezellen Vier
3 is De Meer 3 er in geslaagd als le op de rang
lijst te eindigen. De gisteren gespeelde wedstrijd
derde
op n,
Ytton,
Hllem
HEBIENWQRHET
2 XSHMt
2x
1»
1 X
1 X
was het einde van een nek aan nek race met
Gezellen Vier, waarmee De Meer dus het kam
pioenschap behaalde van de 3e klasse (reserve)
C van den D.HV3, waarvoor hun wel een
pluim toekomt. i—i
Het 3e elftal van V.V.A. speelde gisteren zijn
laatsten wedstrijd tegen Victory 3 en.... ver
loor met 35. Desondanks kan het zich kam
pioen noemen van de reserve 4e klasse L.
Het 4e elftal won zijn voorlaatsten wedstrijd
van N.E.A. 3 met 140 en is daardoor reeds
ongeslagen kampioen van de reserve 4e klasse M
1. Kf3—e4! enz.
1. Pd7—Ml enz.
1. Dg8d5l enz.
1. Ld5f31 enz.
1. DaS—Ml enz.
1. De8d7l enz.
L Dbg—a7l enz.
1. Dfl—bil enz.
lag in-
I KM.
mgrjjk
:e wx-
5.
unstel,
m HL
start
tempo
n ooien
engen.
e boo-
veging
e met
wagen
tand
brak
een
oden
iker-
eig
L de
pril»
bies
min.
tthel
met
lag:
i min.
4. De
S3 3/5
letten
5 sec.
op n
18 4/5’
III.
IV.
m tot
t goed
echte-
is een
'steve-
ploeg.
■t hun
Hoop-
irtref-
<alfje,
laaraa
n. Bij
tepas-
lie als
Lags
xjrbU-
sn wij
bleek,
plaats
JordL
bloed
Njord
eerste
>uden.
werd
vaak
»odat
lass,
den
i af
1ste
jde-
nin.
eig.
!040
was
3.1»
te
[ene
VI.
VII.
VIII.
llver-
ilgtng
jaar
en de
id aan
i split
rege-
pers
moeite
andere
n ook
strijd
i ach-
jsse.
men
t in
Ma
den
inda
uien
eig-
jder
3de
iro-
nin.
l O.
en in
nen de
n des
ng en
peciale
stuur-
i den
epen,
«wd.
mlgt:
1800
ver
was
inaar
een
r D.
Ven-
0.—
igen,
sec.
M
Zie die parelende gouden kleur,
geniet van het edele aroma en
proef dan dien heerlijken smaakt
Neem Hero „Perl" in huis - het
blijft altijd goad. Drink het ook als
U uit bent - hot is zoo goed voor UI
MIDDEN DUIBCHL.
HMLE/LEIPZI6 -PSAA6 WÏEHEM
tPOOawSÖVERSIHOIHS
HAAK STOCKHOLM
is bet, dat de toestemming van
om een verbinding van Ned.-Indle
nog
op zich laat wichten; komt die echter
|HAAHïrEDeC8S>
pnawwe h rywl -
,^-OXMOCKt/ ZOUTS
LUCHTVEDBINDINGEN
anoHiMoen
TWSHTS
lULAM
KNOCK V ZOUTS
SOSKUM
HOftDSHty
K—x'-** LAUSANHE. ttNÈVE
»1VON. MARSEILLE, CANNES
luchtVerbindhmgen
Voor hen, die op 36 April, den dag der
stemming, niet vertoeven in de gemeente,
waar zU op de kiezerslijst staan, bestaat de
mogelijkheid te stemmen in de gemeente,
waar zjj op dien dag vertoeven.
Zij moeten dit persoonlijk verzoeken ter
Oemeente-Secretarle vóór of op 12 April ajs.
P. E. C. is zonder Heilof, waarvoor Van der
Gronde speelt, terwijl Ensch. Boys volledig zijn.
De Enschedeórs zijn direct in den aanval. Na
vijf minuten geeft Goedhart den Ekischedeechen
Boys de leiding (01). P. E. O. komt er dan
beter in en kort hierna brengt Doorneweerd de
partijen op gelijken voet (11). Het spel golft
dan verder op en neer, zonder dat het één der
partijen gelukt de leiding te nemen.
Na rust zjjn de Enschedesche Boys aanvanke
lijk in de meerderheid. P. E. O. Is geheel de kluts
kwijt en brengt er niet veel van terecht. De
Enschedeërs weten hun meerderheid niet in
doelpunten uit te drukken. De tijd verstrijkt in
middels meer en meer. P. E. O. ziet schijnbaar
het gevaar in en komt het laatste kwartier
krachtig opzetten. De Enschedesche Boys zijn
thans geheel ingesloten. ZU verdedigen echter
met man en macht, zoodat er voor P. E. C. geen
doorkomen aan is. Verschillende hoekschoppen
op het Enschedesche doel leveren geen resultaat
op. Het einde breekt spoedig aan met ongewU-
rigden stand.
Alles betreffende deze rubriek te adresseeren
aan den Schaakredacteur van dit blad.
Tot de voornaamste problemlsten van dezen
tijd behoort ongetwijfeld de Franschman. Fred.
Lazard. Zooals de meeste probleemvirtuooen, is
Lazard een uitstekend partjjspeler, doch het is
als problemist dat hij zich een wereldreputatle
verworven heeft.
WU vonden den heer Lazard op ons verzoek
onmlddellUk bereid, ons een fraaie collectie
twee-zetten voor deze rubriek af te staan, waar
voor wU hem hier gaarne dank zeggen
WU raden den lezers aan de oplossingen, die
over het algemeen wel geestig en verrassend,
doch niet moeilUk zUn, van het diagram te zoe
ken. DuldelUkheidshalve kan men den stand op
het bord zetten, doch dan zoeke men zonder
da stukken aan te raken, want alleen dan
heeft het oplossen van problemen eenlg nut en
is het een waardevolle oefening ook voor den
partUspeler.
Voor alle problemen geldt:
geeft mat in twee zetten.
In een Zondag te Haarlem gehouden verga
dering van de contactcommissie van den DHGB
werd, nadat verslag over de werkzaamheden was
uitgebracht, met algemeene stemmen tot ont
binding der commissie besloten. Medegedeeld
werd, dat de wuzigingsbepaiingen voor de turn-
vereenlgingen van de Graal thans van dien aard
zün. dat tot het overgaan van de Graal kon
worden geadviseerd.
ook Groningen, na een jaar van onderbreking,
zUn vasten dienst tweemaal per dag in elke
richting krijgt. WaarschUnlUk zullen te Gronin
gen in het badseizoen aansluitende diensten op
Borkum en Norderney Ingesteld worden.
In verband met de uitbreiding van bet bin-
nenlandsche luchtverkeer wordt ook de behoefte
aan meer vliegterreinen gevoeld; op Texel komt
er een en ook een op Terschelling, terwijl de
onderhandelingen over een terrein in Z.-Limburg
goed vorderen, evenals die voor een terrein ten
behoeve van Arnhem en Nijmegen.
De vloot der K. L. M. is steeds met de aller
nieuwste verbeteringen uitgerust en is dan cg>k
zeer modern.
De Indië-route wordt thans geëxploiteerd met
5 F XVIII- en 3 F xn-vliegtuigen. In bestel
ling is nog een F XVIII A. waarbU door toe
passing van sterkere motoren, de kruissnelheid
wordt opgevoerd tot 225 KM per uur.
Daarnaast is bU de Nederlandsche Vliegtui
gen fabriek Fokker een vliegtuig van het type
P XXXVI besteld, dat zal zUn voorzien van 4
in den vleugel aangebrachte motoren en nor
maal uitgerust plaats biedt aan 32 personen
Het toestel zal echter op de Indië-route worden
ingezet en dan ook geheel voor dit vervoer in-
gerlcht worden. Het ligt nX in de bedoeling de
zeer ruime cabine onder te verdeelen in 4 com
partimenten voor 16 passagiers totaal De pas
sagiers zitten overdag in geriefelUke fauteuils;
des nachts kunnen 16 bedden gereed worden ge
maakt. By dit toestel wordt niet alleen op snel
heid gelet (deze bedraagt 225 K.M. per uur),
doch tevens wordt bijzondere aandacht besteed
aan het comfort en de geluidsdemplng. De eer
ste vlucht met dit, vliegtuig aal laat In den herfst
worden gemaakt: het steeds toenemende pas
sagiersvervoer zal wel meebrengen, dat op den
duur de geheele dienst met F XXXVI-vllegtul-
gen wordt geëxploiteerd. In dat geval zal het
mogelUk zUn den reisduur terug te brengen tot
6 S 7 dagen. Dit zal echter niet vóór October
1934 het geval kunnen zUn. daar de noodlge toe
stellen niet vroeger geleverd kunnen worden.
Met Ingang van 1 Mei zal de Indië-route in
de richting naar Indië tn 9, in de richting naar
Nederland in 8 dagen gevlogen worden.
Ten slotte nog de mededeeling, dat de K. L
M. voorbereidingen heeft getroffen om den
dienst AmsterdamBatavia in plaats van vla
Medan, vla Slngapore te doen vliegen, waardoor
echter Medan niet van de lucht verbinding met
het moederland zal worden verstoken, daar de
K. N. I. L. M. dan een zU-verMnding van de
groote lijn met Medan aal explolteeren.
wachten is nog alleen op de toestemming der
Britsche Hegeerlng.
Jammer is bet,
Australië,
met dit werelddeel tot stand te brengen,
steeds
de K. N. L L. M. staat gereed om den dienst
te beginnen.
aan
oe-
en-
in
dsh
taal
in-
der
M.
J.
25)
MP
KRod* 2—NVA 3 2
8t. Pancratius 2—
St. Martinus 2 23
LZPC 2—
8t. Lx>ula 3 3—2
WA 3—The
Vlet. 3 3—B
M8t. Mart 3—
8t. Pancratius 3 40
WA 4— Nea 3 4—0
Oonatantiua 8
The Unity 3 O—l
In een van het begin tot het eind uiterst
spannenden wedstrUd is het N.E^A. mogen ge
lukken door een 20 overwinning op The Unity
beslag te leggen op het kampioenschap der le
klasse B.
The Unity wint den toss en als N.E.A. aftrapt,
blijkt, dat alle spelers bezield zijn met het
verlangen om te winnen. The Unity neemt direct
den bal over en schitterend samenspelend gaat
het op het NX.A.-doel af. De linksback blijkt
echter in uitstekende conditie en retourneert
alles. De eerste helft verloopt met wisselende
kans maar steeds zUn de verdedigingen den
voorhoedes te vlug af. GeleidelUk aan wordt
The Unity sterker, doch weet bet niet verder
te brengen dan tot een serie hoekschoppen.
Onder hoogspanning fluit de scheidsrechter half
time.
Na de rust treedt The Unity direct overrom
pelend op. Eenlge corners zUn het gevolg. Echter
zonder resultaat Na een van deze corners plot
seling een NBJL.-uitvaL De linksback onder
breekt dezen aanval, de bal komt echter voor
de voeten van den N.E.A.-llnksblnnen en met
een onhoudbaar schot geeft hU zUn club de
leiding. 01.
Groote vreugde in het NX^.-kamp.
ontmoedigd speelt The Unity -verder en plots
denken wU den mldvoor te zien doelpunten,
doch zUn schot gaat hoog over. Even later krUgv
The Unity een strafschop te nemen.
De bal wordt naast geschoten! Even later is
het wederom de mldvoor, die zich mooi vru-
speelt doch formidabel knalt hU tegen den paal
Pech! HU geeft echter den moed niet op doch
een snellen ren besluit hU wederom met eer.
schot dat naast gaat. HlerbU kroop N1.A ver
schillende malen door het oog van een naald
Wederom trekt The Unity ten aanval. De bal
belandt achter bU een N E.A.-back die ver naar
voren plaatst. Daar staat de mldvoor gereed
en na eenlg gewirwar voor doel, maakt hU aan
alle onzekerheid een einde. Goal. 20
voor N E-A. The Unity houdt manmoedig vol,
doch niets helpt. Na enkele minuten blaast de
scheidsrechter onder de grootste spanning bet
einde van dezen uiterst frairen en op beel goed
peil staanden wedstrUd.
De leiding was bU den beer Sanou in seer
bekwame handen.
en buitenlandsche luchtverbindingen er UirUm»
den zomerdienst 1833 zullen worden onderhou
den en hoeveel maal per dag.
Nieuw is een vroegdienst uit Engeland (7 uur
's morgens). Dit vliegtuig komt te Amsterdam
aan om 9.15 en geeft daar aansluiting naar
Hamburg, waar men dan reeds om 11 uur aan
komt, Kopenhagen (aankomst 1 uur), Malmö.
Gothenborg, Oslo, BerlUn (half 13), Essen.
Halle/Leipaig, Praag en Weenen.
BU wUze van proef is ook een avonddienst
(5 uur) op ParUs ingesteld. De ochtenddienst
naar ParUs geeft aansluiting naar Lyon en
Marseille, de mlddagdienst van 13.45 naar Ge
nève, Lausanne en Cannes.
Ook in omgekeerde richting bestaan deze ver
bindingen.
het
Zaterdagmiddag hield de Nederl. Lawn-
tennisbond in het Carltonhotel te Amsterdam,
sUn JaarlUksche vergadering. De voorzitter, den
heer Ir. A. Broese van Groenou herdacht aan
het begin van zUn openingsrede het overleden
bestuurslid M. Dutilh.
Voortgaande besprak de voorzitter de plan
nen voor het komende seizoen. Er gingen dit
jaar meer clubs In competitie dan het vorige
jaar, n.l. 329 tegen 296.
Er werden in den loop van de vergadering
verschillende reglements-wUzlglngen aange
nomen.
BU de bestuursverkiezing werden in de open
gevallen functies van de heeren mr Diemer Kool
en M. Dutilh. de heeren G. Leembrugge en D.
Croll benoemd. terwUl de rest van het dage-
lljksch bestuur herkozen werd.
Aan het einde van de vergadering deelde de
voorzitter mede, dat er bezwaren zUn ingekomen
tegen het feit, dat de kampioenschapswedstrUden
in Hilversum worden gespeeld. Hilversum heeft,
volgens sommigen, niet de juiste centrale lig
ging. Het bestuur is het hierin in principe eens.
Hilversum is wel genegen afstand te doen. De
kampioenschappen worden nu eind Augustus
op de banen van Festina te Amsterdam ver
speeld.
Forward venchUnt met 1 invaller en Geel-Wlt
met 3 invallers. Voor de rest hebben de gasten
het’wlndvoordeel en zUn al direct in den aan
val. Forward pakt eveneens goed aan en weet
het overwicht der gasten te bedwingen. Na 10
minuten spelen weet Forward uit een goed
opgezetten aanval te doelpunten 1-0. We krUgen
hierna een mooie gelUkopgaande strijd met
Geel-Wlt iets in de meerderheid. Na een half
uur spelen -^hebben de gasten elndeUjk succes
als de linksbuiten uit een snellen aanval op bui
tengewoon fraaie wijze den gelUkmaker scoort.
11. Forward komt nu geweldig opzetten, maar
opgelegde kansen worden niet benut. Als For
ward wederom een goeden aanval opzet, hebben
ze eindelijk succes en schiet de linksbuiten on
houdbaar in 31. Vlak daarop weet Geel-Wit
uit een corner te doelpunten, maar de scheids
rechter had buitenspel geconstateerd. De rust
gaat in met 31 voor Forward.
Na de rust heeft Forward het wlndvoordeel
en komt dan ook aanstonds in den aanval.
Steeds houden ze het beste van het spel en na
een kwartier spelen weten de gastheeren den
voorsprong te vergrooten. 31. Geel-Wit laat
den moed wat ukken en ook Forward neemt de
zaak nu kalmer op, waardoor het spelpeil in
zakt Tegen het einde komt Geel-Wlt nog op
zetten. maar ze begaan de fout het spel te hoog
te houden, wat met den sterken wind hun de
balcontröle deed verliezen. Toch hebben ze nog
succes en 5 minuten voor het einde weet de
rechtsbinnen op fraaie wUze den achterstand te
verkleinen. 33. De gasten doen thans nog alle
moeite den gelUkmaker te scoren, maar Forward
verdedigt stug, zoodat het einde komt met een
verdiende zege voor Forward.
N Ooas 4—
vr.
De Meer—
St. Martinus 4 2—3
Diemen 3
Oez. Vier 3 12
HNDoes 5—
WlUkr e 3—8
O SVP 3—Oda 2
Gez. Vier 4
Vic. 3 0—4
RKAV 4WA 5 0—6
le klasse
B The Unity 1
Nea 1 02
CHBC 2De
Meer 2 54
2e klasse
B Vitesse 2—
W8V 1 4—3
C Alliance 1
B8M 1 2—3
3e klasse
D Victory 2
P VCB 2 2—2
Reserve 3e klasse
CWilskr 3—
India 2 8—1
Zwal. 3
RKAV 3 4—6
Oez. Vier 2
De Meer 3 1—4
Reserve 4e klasse
OHSV 2—Vit. 3 2—3
De OostenrUksche courreur Frankel heeft
samen met I^ehmann—Guben een recordrlt
BerlUnHamburg gemaakt. De automobilisten
vertrokken Zondagochtend om kwart voor zes
met een Mercedes-wagen uit BerlUn en arri
veerden te Hamburg in den tijd van 3 uur 3
min. 35 sec., met een gemiddelde uursnelheie
van 138 K M. -
De „ZepepUn-op-ralls” maakte bU zUn laatsten
recordrlt een tijd van 3 uur 31 mln.
Vooral de EL L. M. is seer gelukkig geweest,
doordat zU. van de oprichting der maatschappij
af steeds in regelmatig tempo zich is kunnen
blijven ontwikkelen, wat zU voornamelUk dankt
aan de aandeelhouders en aan het contact met
de Regeerlng. Daardoor is zU ook de slechte
tijden goed doorgekomen, waar die voor andere
landen zeer groote hiaten in de ontwikkeling
van het luchtverkeer veroorzaakten. Juist op' eens tot een dubbeldaagschen gemaakt, terwUl
tijd, precies voor het begin van de crisis, is de
K. L M met de exploitatie van de hjn Amster
dam—Batavia begonnen; ware die toen nog niet
aangevangen geweest, wie weet of men er dan
wel mee had durven beginnen.
Ook over 1933 is de exploitatie, niettegen
staande den slechten tUd. wYer vooruit gegaan
en wel zoodanig, dat over dat jaar 255.000 der
subsidie aan den Staat kon worden terugge
geven.
Ten opzichte van 1931 een voor de ont
wikkeling van het luchtverkeer zeer gunstig
Jaar steeg het reizigersverkeer van de K. L
M. en de met haar samenwerkende maatschap
pijen in Europa opnieuw met 5 pCt., het post
vervoer met 18 pCt. Tengevolge van de vele, den
Invoer belemmerende, maatregelen, liep zoo
als te voorzien was bet goederenvervoer
achteruit en wel met 29 pCt. ten opzichte van
1931; ten opzichte van 1930 bedroeg de vermin
dering slechte pi.m. 8 pCt.
De vervroegde heropening der transito-dien-
sten en de handhaving gedurende den winter,
gaven aan het bedrijf een grootere stabiliteit
de uitbreiding van het vervoer overtrof de
verwachtingen. De regelmatigheid der diensten
gedurende den winter was bU zonder hoog, in
sommige maanden zelfs 100 pCt.
De K. L. M. vloog in 1933 17939 uren en legde
daarin 3.192.005 KM. af, waarvan 1.540.216 K M
komen voor rekening van de AmsterdamBa
ta via-rou te.
De radlo-telefonlc in de vliegtuigen werd dit
jaar sterk ingekrompen; thans is er een radio-
telegrafie-installatle in de machines aange
bracht, die door een telegrafist bediend wordt.
terwUl nog een verbetering op komst is, waar
door het mogelUk is de vliegtuigen ook bU
slecht zicht langs radio-telegraflschen weg vei
lig binnen te loodsen.
Het postvervoer op de Indië-hjn nam voort
durend toe, «Mt, gezien dat het geheele post
vervoer met Indië (zee- en landmail) met
18 pCt. terugliep, zeer bevredigend is, al is dan
ook in bet tweede halfjaar het postvervoer min
der toegenomen dan verwacht werd, iets wat
evenwel op rekening van de crisis kan worden
geschreven. Aan het einde van 1932 werd iedere
week ongeveer. 300 K.G. post vervoerd, waar
tinderweg nog oSigeveer 80 K.G. bU kwam uit
andere temden.
En nu het eerste kwartaal van 1933.
Dit heeft bet seer verrassende resultaat op
geleverd, dat het reizigers-verkeer, vergeleken
met dat in het eerste kwartaal van 1933 met
niet minder dan 80 pCt. is toegenomen, wat dus
wel er op wijst, dat de schroom van bet publiek
om ook des winters van het luchtverkeer ge
bruik te maken, ten volle overwonnen la
En wat het vrachtvervoer betreft, niet alleen
kwam de daling tot stilstand, maar er kan,
vooral in den laatsten tUd, een aanmerkelUke
-stijging worden vastgesteld.
Óp bijgaand staatje ziet men welke binnen-
De gasten traden het meest aanvallend op.
doch hadden toch een behoorlük spelend Alk
maar tegenover zich. Was de Alkmaarsche aan
val wat meer doortastend geweest, zeker had
HBS dan niet met deze geflatteerde cUfers ge
wonnen.
De betere aanvallen der Haarlemmers stelden
de Vries voor de rust In staat, tweemaal te
doelpunten, terwUl Sorgdrager er voor zorgde,
dat nog een derde doelpunt genoteerd - kon
worden.
De thuisclub strandde maar steeds op de
Haarlemsche verdediging, welke telkens op het
Juiste moment wist in te grijpen.
Het einde bracht dus een verdiende, maar wat
geflatteerde 30 zege voor HBS 2
Ook het verkeer binnen 's lands grenzen
krUgt dit jaar een omvang van beteekenis. De
Hjn op Zeeland wordt in een dubbeldaagschen
dienst veranderd, krUgt haar beginpunt te Am
sterdam en wordt gedurende het badseizoen
van Vllsslngen doorgetrokkeil naar Knocke--
Zoute en gedurende dien tUd eiken dag uitge
voerd. Voor en na dien tUd wordt de lUn uit
sluitend op Maandag. Donderdag en Zaterdag
bevlogen. j-
De dienst AmsterdamTwen the wordt even-
In een door beide partUen vlot gespeelden
wedstrUd is Go Ahead er in geslaagd een over
winning te behalen op de Arnhemmers, die een
invaller telden voor Horsten. Reeds na twee mi
nuten namen de gasten de leiding toen Meuw-
sen een moolen voorzet gaf en Dommering on
houdbaar inschoot, zegt de Courant. Acht minu
ten later wist de Deventer voorhoede snel door
te breken, waarbU J. Kreek de partUen op ge
lijken voet bracht. Nog voor de rust zorgde
Brilleman er voor, dat Th. de Kreek aan de
thuisclub de leiding kon geven (31).
In de tweede helft zakte het tempo een weinig
en wogen de elftallen vrU goed tegen elkaar op.
De Go Ahead-aanvallen bleven echter gevaar-
lUker.en nadat J. de Kreek met een fraaien pass
het leder naar Brilleman had gespeeld, schoot
laatstgenoemde hard in (31). BU een straf
schop schoot J. de Kreek tegen den paal, doch
korten tUd later gelukte het De Vries toch, den
eindstand op 41 te brengen.
De kampioenscandidaten zUn ternauwernood
ontglipt aan een geluk spel en waren zU in de
eerste helft van den wedstrijd niet zoo fortuln-
lUk geweest, wU gelooven dat zU met een ne
derlaag naar huls waren gezonden. Gedurende
den geheelen wedstrUd was dan weer Zwalu
wen aanvallend en op zUn beurt wederom Vi
tesse en was het een geluk spel gebleven, dan
was eerlUk gezegd de juiste krachtsverhouding
weergegeven. Vitesse krUgt voor de rust twee
zeer goedkoope doelpunten en rust breekt aan
met een 30 voorsprong voor V.
Na de thee wil Zwaluwen zich ook niet ge
wonnen geven en zU doen al hun beat om den
achterstand te verkleinen.
Het gelukt hun en zelfs even daarna wist
Koopman met een voortreffelUken doorloopbal
den stand gelUk te maken. We dachten nu een
doorzetten van Vitesse te zien te krUgen. maar
het offensief is voor Zwaluwen. Vitesse neemt
het echter over maar de weinige schoten van
hun voorhoede worden door Vlaming schitte
rend verwerkt. Toch doelpunt Vitesse op keu
rige wUze uit een corner. De Zwaluwen trachten
nog geluk te maken maar de korte speeltUd
geeft geen gelegenheid meer en met dezen stand
komt het einde van dezen spannenden wed
strUd.
Alle spelers van Zw. hebben zander uitzon
dering uitstekend gespeeld. Indien dat in de
resteerende wedstrijden (WA. en Alw. For
ward) het geval zal zUn dan hebben beide
vereenlglngen hun handen vol en zal er wor
den gevochten voor de overwinning.
VI.
Eindelijk de drank, die niet alleen
verfrischt en dorst lescht, maar die
ook GEZOND is voor iedereenI
Hero „Perl" - de nieuwe drank die
alles bevat wat ons Hollandsch
fruit wereldberoemd maakte: Geur,
smaak en gezondheid. - ifacteer
Hero „Perl” is een zuiver Nataar-
product, zonder eenige chemische
toevoeging. De gouden kleur en
de zuivere, frissche smuuk zijn er
door de natuur aan gegeven.
Hero .Perl" bevat geen alcohol.