damspel K.N.V.B.-Ovenidrt
Missie-finale
Tocht rondom het IJselmeer
0
W.V.
Gouden feest van den A.N.W.B.
PROGRAMMA VAN ZONDAG
I.V.C.B.overzicht
HET
GEEN WEDSTRIJDWEZEN
DOOR VIJF PROVINCIËN
ZATERDAG 13 MEI
B
9
I
i S
O O i
i B SB
S S S B
H
B B W
i Ri R
w.
SPORT EN SPEL
n
I. V. C. B.
Afdeeling III
Afdeeling IV
1
•eert
Het mooie in eigen land
Zal Amsterdam zyn vierden eerste
klaaaer krijgen?
Afdeeling II
r~
F*
4 O
4 O
S i
w
Kampioene- en promotie-wed-
strijdet^Jh vollen gang
Niet minder dan 66 plaatsen pas
men op de meestal goed
berijdbare wegen
Wederom Den Bosch tegen het
Haarlemsch elftal
Water- en luchttoerisme
Afdeeling 1
Het aangewezen lichaam om het
toerisme in den uitgebreidsten
zin des woords te be
hartigen
K. N. V. B.
iss
Ol Ol
B 9. 9,
4 O 3 B
o
9 Bs
Hieronder een der Interessante partyen:
B. DUKEL, Wit
van
W.
weg
nu
Den Bosci.
deze
Reserves:
(Un-on),
R. Veneman
Scheidsrechter: H. Bokstart, Deventer.
13-17
ver-
Stand na 14. 38-33
Biand na 34. -17-
14-20
O
V8V 2
2
na-
ook
Maar
Stand na 52. -33-371
UTW
ARTHUR TERVOOREN.
5
Somers
(RKTVV)
v. Bekeren
(MULO)
Promot lecpm petitie
2e klasse
HFCZeeburgia
Reserve 3e klasse
Voorw. 2Baam 2
Maurltz
(RKTW)
Oooesens
(Zwaluw)
beschavend en opvoedend element van
het wandeltoerisme zal wel niemand ontkennen.
R. Kamer
(TYBB)
A. Colen
(MULO)
Jos. v. Laarhoven
(MULO)
A. Slok
(DEM)
25:34
30:3»
22.
33.
34.
35.
39.
40.
8-11
15-30
30-35
10-14
5-10
31-36
18-23
17-31
Het
weinig
taan
Promotlecompetltle
a BBC
HeroMiddelburg
VVVJuliana
3e klaaae A
Breda RBC
DongenTBC
Heeft men voor den afsluitdijk gereden door
het mooie Noord-Holland en het nu nog in de
kleurenpracht der bollenvelden prijkende West-
Friesland, aan den anderen kant van den dijk
zal Friesland voor velen een openbaring zijn.
Alles betreffende deee rubriek te adresseeren
aan den Damredacteur van dit blad.
26:17
50-44
28-23
20-25
5. 30:19, 14:33;
13-18
8-13
31-36
36:17
17-31
8-13
11:2
19:30
27-331
13:31
7-13
37:28
42:31
29-33
38-33
23:12
34:13
33-18
34:13
45-40
40-35
31-37
16:37
37-31
13-19
14:33
10-14
3-7
Wegwijzer langs den bekenden
A mater da mA m er stoort.
U
41-37
38-32
43-38
38-33
32-28
28-23
40-34
48-43
3-7
14-1»
19-34
35:14
7-13
37-31
31-36
43-38
18:7
49-44
33- 29
20-15
29:20
39-33
44-39
34- 30
38-32
22-371
11-17
3-8
17-33
1.
3.
35.
36.
37.
38.
W
31-37
28:37
37-41
12-131
14-1»
9-7
46-14
14-46!
Promot leeom petitie
2e klasse
HVVWest-Frisia
2e klasse A
Unltas—DCL
2e klasse B
VOO— VI08
terr. VUC
FortunaOvermaas
From otlecom pet i tie
3e klasse
The Rising Hope
Steeds Hooger
De Holla nd laan
Vriendenschaar
Se klasse B
ABCTransvalia
MAAS’t Noorden
3e klasse C
DH8-ED8
Steeds Volharden
Concordia
De MusachenCoal
Se klasse D
CulemborgDO8B
terr. Leerdam
Promot ieconi petitie
4e klasse
RllswHkHlllegom
4e klasse B
BTCArchipel
4e klasse C
Schoon h.Moordrecht
terr. OSV
DdcCrooswUk
4e klasse D
Delfla.DVK- WIK
4e klasse E
088Te Werve
VNO -8 PC
v. Bree
(Kolplng)
Fllipplnl
(Kolplng)
v. Beek
(Union)
L. Strleder
(Leonidas)
R.
Zondag wordt te Delft de Missie-finale Haar
lemDen Bosch gespeeld. De activiteit welke
door het organlseerend comité is ontwikkeld,
waarborgt ons een succes.
Dit soort wedstrijden zijn meestal van goed
gehalte, terwijl uit het feit dat de Mlssiege-
dachte er door bevorderd wordt, de belangstel
ling grooter doet zijn. 4
Wij wenschen Delft veel succes.
Het komt ons voor, dat men bij de samen
stelling van het Haarlemsche elftal we! wat
geografisch te werk is gegaan.
De samenstelling luidt:
Haarlem
De wedstrijd om het kampioenschap van Ne
derland is dit Jaar uiterst belangwekkend door
den strijd tusschen den titelhouder J. H. Vos en
twee der meest op den voorgrond tredenden der
jongere meesters. Rustenburg en Raman.
A. v. d. Bande
(Leonidas)
J. v. d. Linden
(Kolplng)
Hier vangt het derde gedeelte van deze moei
lijke partij aan. Wit heeft eenlg nadeel door het
zwakke stuk op 20.
Promotlecompetltle
Reserve 3e klasse
TOO 3—OSV 2
De Volewllckers 3
DSC 3
Reserve Se klasse A
HoUandls 3—WPC 3
Reserve 3e klasse B
D8V 3—WA 3
Mecrv. 2HEDW 3
Zeeburgia 38LTO 3
Reserve 3e klasse C
DEC 3— AFC 3
8DW 3Amstel 2
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
Sterker is 39-34, 34-29 enz.
heeft Wit nadeel.
48.
49.
50.
51.
35. 33-1»!
Een fraaie voortzetting en de eenlg afdoende
verdediging tegen het dreigende -13-19.
I
Dt
&euoeta YC
land v
Kampioenscompetitfe
zuidelijke voorronde:
WllhelminaVal -
kenburg
Promot ie -degradatie -
competitie
WA—WY
le klasse
A KNVCaesar
Volh.—RKONS
Marsa naWH
B DEVGennep
G SpartaanDonk
2e klasse
ijksch bestuur, de heer J. C. Redelé, leidt deze
Bondsbemoeiingen op energieke en sympathieke
wijze.
De A. N. W B. behartigt sedert de laatste
jaren de belangen van het watertoerisme samen
met de Kon. Verbonden Nederlandsche Water-
iport-Vereenlglngen, een samenwerking, welke
joede vruchten afwerpt.
En het luchttoerisme?
Ook daaraan wordt nu in samenwerking m^t
le Kon. Ned. Ver. v. Luchtvaart sinds het voor
jaar van 1933 gewerkt.
4e klasse A
Oldenzaal Unlsson
4e klasse D
OVC—Oosterbeek
Promotlecomnetltle
Reserve 3e klasse
Wagenlngen 3
Rlgtersbleek
Reserve 3e klasse B
NEC 3-TEC 2
Theole 3Oelrla 3
Kampioenschap van
Nederland
Fe lie noordBtormv.
P8VGo Ahead
Al OudenboechDova
ten. Dova
SchuttersB8C
L en 8RFC. ten.
PFC. zonder publ.
gebleven fabriek gevestigd van ons beroemde
Deutsche aardewerk, waarvan er eertijds In
ons land niet minder dan een kleine tachtig
bestonden? o, ja, er zijn ook nu nog wel meer
aardewerkfabrieken, maar daar staat niet aan
het hoofd iemand als de heer Tichelaar, die
een rechtstreeksche afstammeling is van den-
geen, die in 1660 de fabriek, welke steeds van
vader op zoon overging, stichtte. Daar, in deze
fabriek, wordt dan ook nog steeds volgens bet
oude Hollandsche recept het aardewerk ver
vaardigd, het recept, waardoor ons Holland
sche aardewerk zoo beroemd is geworden en
dat door geen enkele andere fabriek meer wordt
toegepast, omdat men algemeen een andere,
buitenlandsche werkwijze heeft overgenomen.
De voornaamste afwijking bestaat wel hierin,
dat de decoratie van het aardewerk, de teeke-
nlng, hetzij In blauw, hetzij in kleur, daar niet
wordt opgebracht vóór, maar na het opbren
gen van het glazuur. De heer Tichelaar stelt
gaarne Iedereen In de gelegenheid zijn fabriek
te bezichtigen, wat zeker niet een der minst
belangwekkende dingen Is, waarvan men op
dezen tocht zal kunnen genieten.
En als we dan verder gaan langs de kust en
bij de Galamadamme, waar Van Lennep’s „Roos
van Dekama” ontstond, het schitterend mooie,
boschrljke Gaasterland binnenkomen, dan kit
ten we Ineens midden In een brok natuur
schoon, zooals men het zich stellig niet zou
hebben voorgesteld hier te zullen vinden.
Het is daar een uitgezócht vacantleoorjl. ma
tig, vrij, met prachtige welden en heerlijke
bosschen en In de onmlddellljke nabijheid van
de zee. Er zijn daar hotels, die bosschen van
twintig H.A. grond bezitten, waar de gasten
ongestoord in kunnen dwalen, waar ze kun
nen genieten van de heerlijke zuivere boech-
lucht en van den zang van allerlei vogels
Ik hoorde er seU in den korten tijd, die tk er
heb kunnen toeven, os. <Jen nachtegaal, mees
jes en vinkjes, lijsters en vele andere; ook de
koekoek verhief er reeds zijn stem, naast die
van de houtduif en In een bepaald deel van
het bosch sat. hoog In de boomen, een groote
kolonie reigers te broeden.
Jammer, dat Ik er maar zoo kort kon zijn,
maar we moesten verder, naar Zwolle, naar
Amersfoort en verder over Soest, Baam. Laren
en Naarden weer naar Amsterdam, waar de
tocht was begonnen.
Wie met Hemelvaartsdag den tocht wil ma
ken (props pee tl zijn bij een aantal V.V.V.’s te
verkrijgen), dien wensch Ik beter weer dan wij
getroffen hebben, al moet Ik direct daaraan
toevoegen, dat Ik ook bij het minder gunstige
weer van den tocht genoten heb.
Laantje bij Oisterwijk, waar de Brabantsche
Bondswandelweg langt leidt.
vangt het middenspel aan onder seer gunstige
omstandigheden: hij heeft o.s. meer bewegings
vrijheid op de vleugels dan Zwart.
verkeersbond, die de ontwlkkelings-geschledenis
van den auto heeft beleefd.
In 1886 meldde het Bondsorgaan: „Voor vrien
den van de vélocipède-sport zal het van belang
zijn te vernemen, dat een groote vooruitgang op
dit gebied te vermelden is. nJ. door een uitvin
ding van de firma Benz en Co., te Mannheim
Er wordt in deze fabriek tegenwoordig een drle-
wlelige vélocipède gemaakt, die door een motor
in constructie overeenkomend met den gasmotor,
gedreven wordt. Het heele voertuig Is niet veel
grooter dan een gewone tricycle en maakt een
zeer aangenamen en eleganten Indruk”.
In artikelen, berichten en In de vragenbus
van „De Kampioen" en later In het Technisch
Bijblad, dat na enkele jaren werd omgedbopt In
„Motorkampioen" en weer later .Autokampioen",
werd ruimschoots aandacht geschonken aan de
techniek van de automobiel, en zoo was ook in
dit opzicht de Bond de eerste, die aan het
zich in vlug tempo ontwikkelend snelvcrvoer-
sttonk en de eerste beoefe-
itomobllisme en van de motor-
Steeds
omvang,
boezem der leden zelf, aoodat het bestuur, de
stem der leden beluisterend en rekening hou
dend met hun wenschen. zich gedragen wist
door „den wil des volks". Terecht schreef de
„Ned. Sport" destijds: „Wij beschouwen nog
altijd den A. N. W. B. als het aangewezen
lichaam om het toerisme in den uitgebreidsten
zin des woords te behartigen."
En zoo kwamen als vanzelf ook de bemoeiin
gen op watertoerlstisch gebied tot stand. De
Bond heeft zijn taak ook op dat terrein naar
zijn beste weten en kunnen gediend en met
hard werken en groote geldelijke opofferingen
vervuld. Het eere-lld en oud-lld van het dage-
53. 30-24
54. 35:24
De rest is nu vrij eenvoudig.
56. -
56.
57.
58.
59.
60.
61.
60.
63.
64.
Ewart won na een lang eindde!.
32:21
39- 34
40- 35
Er dreigde W. 33-28, 34-3»! ens.
52. 34-29 23-27!
Aan den aanleg van rijwielpaden heeft de
Bond sedert 1892 zijn bijzondere aandacht ge
wijd en schatten gelds besteed.
De oprichting van rljwielpadvereenigingen, op
initiatief van den A. N. W. B„ heeft ten ge
volge gehad, dat in verschillende gedeelten van
ons land netten van vrjjliggende rijwielpaden
zjjn aangelegd met subsidie van den Bond, welke
paden zich slingeren door bosschen en duin
streken en over heide. Op deze paden vindt de
wielertoerist zichzelf terug; vér van het stads
gewoel en het enerveerende moderne verkeer
op de groote wegen; hij vindt daar rust en voelt
sich één met de natuur.
Sedert 1910 aanvankelijk op bescheiden
voet, doch later meer en meer georganiseerd en
intensief heeft de A. N. W. B. aandacht ge
schonken aan de belangen der ruiters, voor wie
tengevolge van het toenemende snelverkeer op
de groote wegen, afzonderlijke paden steeds
meer urgent werden.
De A. N. W. B. Is de eenige toeristen- en
middel aandacht
naars van het aul
sport leverde.
En al mogen er sedert andere vereenl gingen
met meer beperkte taak voor automobilisten
en motorrijders zijn opgericht, het meerendeel
der Nederlandsche toeristen en weggebruikers,
die van auto of motorfiets gebruik maken, is lid
van den A. N. W. B., die voor een luttele con
tributie het meest geeft en op het gebied van
wegenverbetering, verkeer en toerisme van zijn
oprichting af gangmaker is geweest.
De Bond heeft den Nederlander, die verwend
was geworden door flets en auto, de aantrekke
lijkheid van het wandeltoerisme duidelijk ge
maakt en weer leeren wandelen.
Het rijwiel, dat de menschen naar bulten
bracht en hun de wonderen der natuur leerde
kennen; het rijwiel, dat hun spieren staalde
hun blik verruimde, deed het verlangen ont
staan ook de Intieme schoonheid der natuur op
te zoeken, op plekjes, waar men met de flets
niet kon komen.
De eerste Bondswandelweg (Amsterdam
Arnhem) kwam In 1914 tot stand en was dadelijk
een groot succes; het Bondsbestuur zag hierin
een duldelijk-sprekende aanwijzing, dat dit werk
zich In veler sympathie verheugde en ging voort
met het uitzetten van nog meer wandelwegen:
in Friesland, Groningen. Drenthe, Overijsel, Gel
derland, Limburg, Brabant, Utrecht en Noord-
Holland, welke tezamen ongeveer 2000 KM. lang
zijn.
Het
De Vereenlglng voor Vreemdelingenverkeer
te Medemblik heeft in samenwerking met de
V.V.V.’s van Amersfoort, Amsterdam, Enkhui-
zen, Zwolle en de Provinciale Frlesche V.V.V.
te Leeuwarden een vijf-Provlnclën-tocht om
het Ijsselmeer uitgeschreven, die gehouden zal
worden op 25, 26, 27 en 28 Mei as.
Deze tocht wil niet zijn een betrouwbaar-
heldsrit en nog veel minder een snelheidswed
strijd, maar bedoelt alleen:
a. het houden van een propagandistischen
nationaien toeristentocht;
b. het vieren van den eersten verjaardag van
het sluiten van den afsluitdijk Wielingen
Friesland op 28 Mei verleden jaar en den her
doop van Zuiderzee In Ijsselmeer;
c. het houden van een tocht door den Wie-
ringenneerpolder. nu deze dit jaar voor het
verkeer van alle luxe-wagens is opengesteld;
d. het houden van een tocht over den afsluit
dijk, ter irennlMnaking hiermee als verkeers
weg en bezichtiging van de kunstwerken in en
nn dien dijk gelegen;
e. het brengen van een bezoek aan Oaaster
land, Veluwe, Eemland. Gooi, Broek In Water
land en de Streek, en
f. bezoek aan Medemblik met bezichtiging
van het Electrlsch Gemaal ,Lely” en de ten
toonstelling over de Zuiderzeewerken.
En om nu weer propaganda voor dezen pro-
pagandatocht te maken, heeft het V.V.V.-be-
stuur van Medemblik, daartoe in staat gesteld
door de medewerking van verschillende andere
V.V.V.’s en geldelijke bijdragen van eenige ge
meentebesturen, de pers uitgenoodigd reeds nu.
maar dan In twee dagen, denzelfden tocht per
autobus te maken.
Deze tocht heeft Woensdag en Donderdag
plaats gehad.
In de competitie om het landskampioenschap
Is tot heden weinig fraais vertoond. De gega
digden voor den hoogsten titel schijnen een in
zinking door te maken en zoo vergaat het dat
b.v. Feijenoord’s en P. S. V.’s kansen momen
teel reeds zeer gering zijn en Stormvogels en
Go Ahead favoriet. Het la nu maar de vraag
welke club zich het eerst herstelt. Indien Feljen-
oord niet in veel beteren vorm speelt, dan zal
Stormvogels In Rotterdam aeker winnen en dan
zijn de Maasstad-bevfoners uitgeschakeld Ook
de IJmuidenaren dienen echter beter te spelen
dan tegen Velocltas.
De uitslag is een open vraag, maar er zal In
elk geval vinnig gestreden worden.
Philips ontvangt Go Ahead. De Eindhovena
ren hebben o.i. wel een klein kansje en een
eventueele zege zou de spanning belangrijk ver-
hoogen.
In de promotie- en degradatle-wedstrljden
strijden de twee oudste clubs van Nederland.
H. F. C. en H. V. V. voor de herovering van
het eerste klasserschap.
Nu de Haarlemmers reeds van Blauw Wit
wonnen is er od. een groote kans dat de club
van Van der Meulen weer in de omgeving zal
terugkeeren. waarvan zi) jarenlang een sieraad
is geweest. Jammer voor de hoofdstedelingen,
dat het ten koste van Blauw Wit gaat.
De wedstrijd H. F. C.—Zeeburgia zal ons
veel wijzer maken. Eerlijk gezegd rekenen wij
op een Haarlemsche zege, maar de Zeeburgia-
nen. die al meer In dit soort wedstrijden uit-,
kwamen, zullen het zeker niet cadeau geven.
H. V. V.—West Frisia zal moeten aantoonen
In hoeverre de Enkhutzenaars in staat zijn zich
te handhaven. Excelsior verloor reeds met 3-0,
maar de Wawenaarsche leeuw zal wel vinnig
van zich afbijten.
Robur et Velocltas begint aan de zware taak
om t eerste klasserschap te verdedigen togen
S. C. H. en Hengelo. Voor morgen Is S C. H.
—Robur vastgesteld. Het komt ons voor, dat Ro
bur een moeilijke karwei zal hebben.
14. -
15. 33-29!
Indien 15. 34-29? dan Z. 9-14! en Wit moet
tenslotte een schijf verliezen.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
Fromotleeomn-I Itle
3e klasse
8CHRobur et Vel.
3e klasse A
Zwolache BoveDOTO
3e klaaae B
UDDoetlnchem
Proaxitleconipetltle
3e klaaae
ApeldZutphanla
EendrachtRh eden
Promotlecompetltle
4e klaaae
Loc hemLa Première
De GazelleNllverdal
Apeld. Bove—OBIOD
TheothornOost Amh
Boys
C. Penn
(Brabantla), Smits (Kolplng).
aan den echten tocht ben ik toch blij, dat ze
er vier dagen over mogen doen en niet in twee
al die indrukken In zich hoeven op te nemen,
daar dat voor velen wel een beetje te ver
moeiend zou kunnen blijken te zijn. Want al
was de groote reiswagen van de Hollandsche
Autobus Onderneming, die voor dezen pers-
locht was ter beschikking gesteld, ook nog zoo
keurig en zoo gemakkelijk en al reed ze ook nog
zoo prettig, dank ook den uitnemenden chauf
feur, van 's morgens 9 tot ’s avonds 9 In een
auto zitten Is ten slotte geen ontspanning
meer, waarbij dan nog komt, dat er van het
bezichtigen van wat men onderweg voor merk
waardigs tegenkomt geen sprake kan zijn. Voor
de persmenschen was dat echter niet zoo erg.
die hadden al wat er alzoo te zien was al vroe
ger, bij verschillende andere gelegenheden,
kunnen zien en. zooals gezegd, de deelnemers
aan den eigenlijken tocht krijgen er vier da
gen voor, wat zeker genoeg Is.
Ik zal hier niet den heelen tocht gaan be
schrijven en ook niet precies gaan vertellen,
8. 37-32 1-7
9. 32:21 16:27
10. 40-34 11-16
11. 44-40 17-21
Hierdoor wordt Wit vrijwel gedwongen 28-23
te spelen, doch de voorposten 23 en 24 zullen
Zwart meer last veroorzaken dan Wit. Zwart
had ol. 11. -7-11 moeten spelen en daarna
den aanval tegen bet witte centrum beginnen
door 14-20 enz. Indien Wit, na Z. 14-20 voortzet
met 34-29. dan Z. 10-14. gevolgd door 4-10! en
Wit heeft zeer moeilijk spel.
12.
13
14.
Vrijwel gedwongen, doch, zooals uit het
volg blijkt, lang niet zwak. Indien. In plaats van
den tekstzet. 14. 34-29? dan Z. 14-20! gevolgd
door 9-14 enz. en de positie van den voorpost
op 24 is zwak.
- 19:30
35:24 21-27!
31:22 18:27
Zwart s korte vleugel, die zeer sterk Is en uit
muntend is opgesteld, vormt een voortdurende
bedreiging voor het witte centrum, vooral In
verband met de zwakke randschijf 26, waardoor
Wit steeds rekening moet houden met dreigin
gen als -27-32; -17-21! enz., of, als de
Unie 28/50 wat verzwakt is (bijvoorbeeld door
herhaaldelijk aanvallen op schijf 24 door -
14-20, enz.) onmiddellijk -17-21! enz. Wit
kan verder niet spelen als volgt: 8. 37-32, 1-7;
9. 32:21, 16:27; 10. 33-29?, 25-30 11. 24:35, 17-91!
enz.
4. -19-24;
6. 37:28, 21-27! enz. In aanmerking.
5. 30-241?
Wel ondernemend gespeeld, maar bij goed
spel van Zwart zal het witte centrum het
hard te verantwoorden krijgen.
5.
6.
J. v. Dorst
(Brabantia)
35-30!
34-29!
30-24!
Wit’s laatste drie zetten waren zeer sterk «o
hij heeft thans eenlg voordeel.
25. -
26. 46-41
En natuurlijk niet 39-33, wegens Z. 13-19! ens.
26.
27.
28.
29
30.
31.
Dit leidt tot nieuwe moeilijkheden. 31. 33-28,
22:33 32. 39:28 is sterker.
81.
32.
33.
34.
2e klaam B
AFCAlphen
2e klasse A
WFC—TOG
3e klasse A
KWPurmersteUn
Promot lecompeti tie
3e klasse
DEC—OWO
UWBaam
Promotlecompetltle
4e klasse
8DZAmstel
4e klasse A
DTB8 JLiaften
Promotlecompetltle
reserve 2e afd.
De Spartaan 2
AFC 2
Reserve klasse A
Alcm. Victrlx 2
29:18
44-40
24-20?
Maar thans faalt Wit. Hij had 49-44 moeten
spelen, met ongeveer gelijk spel. Na den tekst
zet kan Zwart schijf winst forceeren als volgt;
38. -8-12; 3». 33-3» (a), 12:23; 40. 29:18,
26-31! enz. (a) 39. 20-15, 12:23; 40. 34-30,
35:34 41. 40:18, 13-1»! enz.
38. -
Verzuimt de schijfwlnst. Zwart
groeide het werk In beteekenis en
Steeds kwam de aandrang uit den
7-11?
- ---- v—4 verzuimt ae acuuiwiu». smart mocht hó
ls daar, In Makkum, niet de eenige nog over-» Yuurlilk niet 14-1» spelen (In plaats van 7-11)
wegens W. 37-32! enz.
41-37
37-32
32:21
40-35
34-30!
De consequentie van Wit’s voorgaanden zet
38-33 zou den linkervleugel te veel verzwakken
en 39-33 gaat niet wegens Z. 35-30.
20. -
21. 39:40
23. 23:34
De opening is hiermede ten einde en Wit
Alsemgeest
(DHL)
M. Glgengack
(Geel-Wlt)
Lingen
(Excelsior)
G. Lint O. Kemperman
(GDA) (Graaf Wille»)
C. Alsemgeeat K. v. d. Lans
(DHL) (Gr. Willem'
Amsterdamsche eerste klasser.
Voorspellen is echter onder deze omstandighe
den zeer moeilijk, hoewel we de kansen van
V.V.IJ. na de fraaie zege op Llmvlo wel Iets
hooger noteeren.
overige programma in het Westen is
belangrijk. Voor I. O. ontvangt Spar-
het Goudsche D. O. N. K.. waarbij de
Rotterdammers wel aan het langste eind zullen
trekken.
Nadat het wedstrijdwezen. waarin misbrui
ken waren geslopen, welke de ontwikkeling der
vereenlging als Toeristenbond belemmerden In
1898 was afgevoerd van de lijst der Bondswerk-
saamheden, kon de A. N. W. B. zich uitsluitend
wijden aan de bevordering van het toerisme
In snel tempo werden de Bondsbemoeiingen
uitgebreid. Het is niet doenlijk hiervan een vol
ledig denkbeeld te geven In een kort bestek
Doch enkele grepen uit de zoo rijke Bondsge-
schledenls mogen niet achterwege blijven, om de
U)n aan te geven, waarlangs de A. N. W. B. zich
in de eerste jaren ontwikkelde.
1889. Instelling der Wegen-commissie welke
in 1898 een afzondérlijke tak van dienst van den
A N. W. B. werd.
1893. Proeven met een stoomwals op een nieuw
•angelegden grintweg te Maastricht.
1899. De Bond verleende een credlet van
1500.om van Bondswege een proef van ver
betering te geven van de route Hlllegersberg—
Bergschenhoek.
1900 Een Bondssubsldle beschikbaar gesteld
als bijdrage in de kosten Van verharding van een
landweg tusschen Hoogezand en Slochterea
(Knijoslaan)mits op dien weg nimmer tol van
Wielrijders zou worden geheven.
Aan de gemeente Schoterland kende de
Bond een bijdrage toe in de kesten voor de
vervanging van vlonders door bruggen in een
wegje in de Boven-Knijpe.
1904. Eerste proeven met het stofvrij maken
van wegen, welke proeven steeds werden uitge
breid, langer dan tien jaar aaneen.
Wanneer wij In het archief de mededeellng
vinden, dat in 1906 in de Tweede Kamer bij
den Minister erop aangedrongen werd, om te
doen onderzoeken, hoe de wegen Ingericht kun
nen worden voor het gebruik van automobielen,
door deze wegen aanmerkelijk te verbreeden. dan
sou men, nu, 27 Jaar later, oppervlakkig be
schouwd, aan een grapje denken!
Tegen wegenvernielingen en wegenverontreini
ging trok de Bond herhaaldelijk te velde.
De demonstratie van wegenverbetering en
wegenonderhoud en van trekproeven op ver
schillende soorten van wegen bij gelegenheid
vsn de groote landbouwtentoonstelling te
Deventer. was niet alleen een buitengewone
propaganda voor den Bond, maar ook een uit
nemend middel om opnieuw belanghebbenden en
belangstellenden een denkbeeld te geven van het
verband, dat bestaat tusschen wegen en ver
keersmiddelen.
De verbreedlng van den rijksweg Den Haag—
Den Deyl, waarvan het toenemende verkeer de
noodzakelijkheid duidelijk aantoonde, vormde
sedert 1908 een der punten van het rjjkbeladen
programma der Wegen-Commissie.
In 1912 werd door het Bondsbestuur een
Hoefbeslag-Commissie ingesteld om tot een voor
paarden en wegen beter hoefbeslag te komen.
De urgentie der wegenverbetering deed het
Bondsbestuur ertoe besluiten in 1914 een aan
vraag te richt n tot den Rijkswaterstaat om
25.000 beschikbaar te stellen voor het aan
leggen van modelwegen in een zestal provinciën
ter lengte van 1 K M. elk. Jammer genoeg werd
deze aanvraag afgewezen, zoodat elke aan
schouwelijkheid, elk tastbaar voorbeeld voor de
richting, die men op het gebied van wegen
verbetering moest inslaan, bleef ontbreken
Echter vermocht deze teleurstelling niet den
tjver der Wegen-Commissie te doen luwen; in
hetzelfde jaar werd in Wassenaar door den Bond
en de gemeente een teersteenslagweg aange
legd.
Ondanks den oorlog bleef de commissie nut
tig werk verrichten. In 1916 verscheen haar rap
port omtrent het maken van verharde wegen
ten bate van de landen, gelegen ten oosten van
het B. L. TUdens-kanaal in de provincie Gronin
gen. Zij bleef voortgaan met het uitgeven van
brochures, welke de vruchten waren van dege
lijke studie en veeljarige practlsche ervaring.
Niet alleen door particulieren, doch ook door
offlcieele lichamen, zooals gemeente-, water-
■chaps-, en verschillende wegbesturen, wordt
advies bij haar Ingewonnen, terwijl In van
overheidswege ingestelde commissies haar advie
zen op prijs worden gesteld.
De Bond gaf ten behoeve der wegenverbete
ring uit een bedrag van rond 400.000.
De wedstrijden om het R. K. F. «kampioen
schap hebben den vorigen4 Zondag niet be
paald groote verrassingen gebracht. Wilhel
mina zette de Zuidelijke kampioensronde uit
stekend In door m Helmond van Kolplng te
winnen, terwijl D. H. L. in Volendam de Wes
telijke voorronde heel goed begon en den wjjd-
broeken een 30 nederlaag bezorgde. 1
De strijd wordt morgen voortgezet met den
wedstrijd WilhelminaValkenburg In Weert.
Wilhelmina heeft niet alleen terreinvoordeel.
maar is ook moreel gesterkt door zijn zege op
Kolplng. zoodat we Valkenburg een zfeer zwa-
ren strijd voorspellen. Weet de club uit Weert
ook thans te winnen, dan zal Wilhelmina
hoogstwaarschijnlijk het Zuiden mogen verte
genwoordigen.
De wedstrijden in de promotie- en degrada-
tiecompetttie zj]n overeenkomstig onze ver
wachtingen geëindigd. In het Oosten wist
E. M. Q. 8. den tweeden wedstrijd tegen Dene-
kamp met 30 te winnen en wisselt het vol
gende jaar dus van plaats. Aan de club uit
Enschede onze gelukwenschen.
Llmvlo kon het niet bolwerken tegen V.V.D.
maar dat de Amersfoortsche club maar even
tjes met 60 zou worden geslagen, hadden
velen niet gedacht.
De kampioen der tweede klasse N. het Am
sterdamsche V. V. A. zal dan ook de handen
vol hebben aan de IJselsteiners. Morgen wordt
wedstrijd te Amsterdam gespeeld en in
dien V. V. A. op belde punten beslag weet te
leggen openen zich gunstige perspectieven voor
een vierden
Het was, al hadden we ook niet veel mede
werking van het weer, een zeer aangename
tocht» maar voor de aanstaande deelnemen
wat door verschillende burgemeesters en an
dere autoriteiten ons alzoo over hun gemeenten
is verteld, maar meer een algemeenen indruk
geven van den tocht, die door zoo verschillende
streken gaat en daardoor dus vol afwisseling
Is de automobilist, die, zooals zoovelen dat
doen, gewoonlijk met dergeijjke feestdagen (de
tocht vangt op Hemelvaartsdag aan) het bui
tenland intrekt, zal door aan dezen tocht deel
te nemen weer eens te meer kunnen zien, hoe
mooi het ook in eigen land is en er tevens toe
bijdragen, dat het geld, door hem uitgegeven,
in eigen land blijft, wat onder de tegenwoor
dige omstandigheden een niet gering te schat
ten voordeel is. waarvan niet alleen het restau
rant, waar hij eet en het hotel, waar hij slaapt,
maar indirect ook heel onze samenleving pro
fiteert.
„Koopt Nederlandsch fabrikaat", hooren we
in den laatsten tijd met meer aandrang dan
vroeger aanraden en velen zien het ook in, dat
daarmee. In dezen tijd vooral, het volksbelang
gemoeid is. Welnu, ook het Nederlandsche na
tuurschoon is Nederlandsch fabrikaat. Laten
we dat dan ook de voorkeur geven boven het
buitenlandsche.
De auto heeft al heel veel gedaan om den
Nederlander Nederland beter te doen kennen,
de afsluitdijk van de Zuiderzee zal er het hare
toe bijdragen, dat vooral de Noord-Oosteiyke
provinciën meer door den landgenoot bezocht
zullen worden dan tot nu toe, omdat ze door
dien afsluitdijk zooveel gemakkelijker zijn te
bereiken.
Maar bovendien zijn die afsluitdijk en al
wat er verder in verband met de droogmaking
van de Zuiderzee is gedaan, bezienswaardighe
den op zichzelf en daarom zal deze Vijf-Pro-
vinclën-tocht een groote bekoring hebben voor
velen, die daardoor niet alleen het nieuw aan
ons grondgebied toegevoegde gedeelte, maar
ook een hoogst belangwekkend deel van het.
oude gebied ve(n Friesland voor het eerst te
zien zullen krijgen
Niet minder dan 66 plaatsen passeert men op
dezen tocht en al zijn deze nu a»k niet alle
even belangrijk, er zijn er toch bij, die uit
een of ander oogpunt merkwaardig zijn, of ten
minste merkwaardigheden bevatten, hetzij in
den vorm van oude gebouwen, hetzij om her
inneringen aan de grootheid van weleer.
Van de wegen kan in het algemeen gezegd
worden, dat zij goed berijdbaar zijn, al moet
daar dadelijk aan worden toegevoegd, dat er
bij zfjn. die bedroevend smal zijn, zoowel In
Noord-Holland als in Friesland. Maar daartus-
schen, dat wil dus zeggen op den afsluitdijk,
rijdt men over een weg. zooals er misschien
geen tweeden in ons land is te vinden een
prachtige gladde, kaarsrechte betonweg van
behoorlijke breedte, behoudens een flauwe
bocht, bij Komwerderzand. die noodzakelijk
was met het oog op de daar gemaakte sluizen,
die In verband met de stroomlng van het wa
ter rechthoekig daarop geplaatst moesten wor
den.
Gespeeld In den wedstrijd om het
kampioenschap van Nederland 1933.
F. RAMAN, Zwart
(32-28-opening)
32-28 17-21
31-26 12-17
Dit is een der Interessantste varianten
deze opening. Positioneel heeft Wit eenlg voor
deel, doch het zwarte spel is zeer kansrijk.
3. 36-31 7-13
4. 34-30
Sterker is o.i. 37-33, 31-27 enz. Wel kan Zwart
dan de opsluiting verbreken (door 17-23 enz),
doch na den grooten uitruil heeft hU dan een
verzwakten korten vleugel.
Hier kwam
>J