elk terrein op De Diocesane Katholiekendag De afdeelingsvergaderingen Saamhoorigheid tusschen de katholieken Slotvergadering Ministerieels belangstelling GROOTE GEESTDRIFT VRUCHTBARE DISCUSSIES Pius Almanak 1933 iimiitiHitiiiHtimiiuitiiiimtHiiiHiinHiiiiiiiiimiimiiimtiiHiimnHii* Jaarboek voor de Katholieken van Nederland Volledige adreslijsten van Kerken, Kloosters, Gestichten, Scholen,Ziekenhuizen, Herstel lingsoorden, Vereenigingen, etc. etc. MAANDAG 22 MEI Het gelijkheidsideaal Weest allen waakzaam! den Kaiserdani m ter gelegen heid run een Telegrammen Hector Rots De gezonde reactie REDE PASTOOR ROOVERS REDE HENRI HERMANS REDE MR. G. MUTSAERTS Pastoor Roovers Amendementen ver worpen Sociale tegenstelling Discussies in sectie I en. UI REDE RECTOR J. F. A. BOTS Uitgave Drukkerij „Ons Blad", Alkmaar De middelen moeten wor den toegepast De conclusies van de inleiders zon der wijziging aanvaard Inleidingen van Rector Bots, past. Roovers, Henri Hermans en mr. Mutsaerts te Berlijn heeft men de Duitsche in inbouwentoonstelling model-park ingf richt Geest van critiek In een tier hallen aan I Zon- derde ke i geven werden' de de het onderwerp 'ontleend de het H. Vader getroffen door Uwe betuigin- m trouw en aanhankclükheid bidt den •ie in het lichaam oplossing «beteekenls van leesterf ontgaan, irochieele Hoog- tigen Onze in- van Op de eerste plaats het vereenigingsleven voor eigen stand, voor eigen bedrijf, voor eigen be langen en behoeften, natuurlijk allereerst voor sociale en cultureele verheffing, maar ook voor ontspanning. Nergens kunnen wü neutraal zün Tegen de overal dreigende gevaren moeten wij bescherming en weerstand zoeken in Katho lieke organisatie. Wat het twVede middel betreft, wijst spr. er op, dat meer kennis van elkanders nooden en behoeften, meer persoonlijke aanraking tusschen arbeiders en werkgevers, middenstanders, boe ren en ambtenaren, vanzelf zal leiden tot meer saamhoorlgheidsgevoel. Tenslotte het derde middel. Wij willen schei ding tot versterking van innerlijke kracht, maar geen afscheiding van nationale volksgemeen schap. In die gemeenschap willen wij integen deel een gezonde kern vormen door saamhoorig heid in eigen organisatie, nauwere aaneenslui ting tegen gevaren, welke men individueel niet kan overwinnen en voor de ontwikkeling van 'n overtuigingskracht, sterk genoeg om een hei- densche maatschappij voor Christus te verove ren. Wü allen en ieder van ons heeft den plicht, de roeping van het ieekenapostolaat. voof die roeping van ons leeken-apostolaat putten wü kracht uit saamhoorigheid. verscheuring der moderne wereld kan genezen. Het herstel van een bloeiend parochieleven zal van buitengewone beteekenls zün voor de zoo vurlg-begeerde toenadering der menschen. Spr. ging hierna uitvoerig in op de door hem opgezette stelling, dat zelfs binnen dat parochie- 1 -verband enkele gebruiken zün ontstaan, die den indruk kunnen wekken, dat de leden der kerk op uiterlüke materieele gronden verschil lend worden gewaardeerd, waarmee rector Bots doelde op de bezetting der verschillende leeken- bestuurdersiichamen in ons kerkelük leyen, van de regentencolleges af tot de besturen van maatschappelük-charitatieve vereenigingen toe. Als regel komen de arbeiders daar niet in voor Dit verschünsel schünt internationaal en inter- confessionaal te zün. Spr. spoorde krachtig aan deze onderlinge vervreemding en verwüdering tegen te gaan, om zoodoende ook een nauwer contact te leggen tusschen menschen uit ver schillende grocjien. Mede naar aanleiding van het aanvullings- voorftel van den heer A. J. VAN BEURDEN op de door ons reeds gepubliceerde conclusies meü<. te spr. op, dat het bezetten der plaatsen <je kerken naar maatschappelüken stand als uiter- lijk feit meestal aanwezig is, en dat dit X^jet in harmonie is met de geestelüke gelijkheid Kerk. Dit is evenwel niet voortgekomen uit ee n Verschil in waardeering der standen in de Ker k, doch geschiedde om te komen tot een vaste 1 J- nancleele basis voor de parochies. Het geva ar bestaat, dat bü afschaffing van het verpacht er der zitplaatsen verschillende kerken niet m< ,-e r zullen kunnen bestaan, hetgeen tengevolge i is i hebben, dat de zielzorg onvoldoende zou worefe: i uitgeoefend. Spr. Is van meening. dat deze kw.js - tie parochieel moet worden opgelost. Wanneer wü de discussies nagaan, die op de drie afdeelingsvergaderingen werden gehouden, nadat de spreker voor hun doorwrochte inlei dingen met een langdurig applaus waren be loond, dan merken wü op. dat deze het uitvoe rigst en het indringendst werden gevoerd in de tweede Sectie, waar rector Bots had gesproken. Hier verdedigden ook Jhr. M. L. von Fisenne en de heer A. J. van Beurden hun amendementen. Jhr. L. von Fisenne (Rüswük) betoogde, dat naast het Individualisme het communisme, dat de gemeenschap tot gelding wil brengen ten koste van het individu, de gemeenschaps- gedachte bij vele Katholieken heeft verzwakt en vertroebeld. Mr. J. F. Goseling (Amsterdam) bestreed de opvatting van jhr. van Fisenne. Op de eer ste plaats aldus spr. is het liberalisme een groepsnaam en het communisme één der ideeën, waardoor een teveel aan gemeenschaps zin is ontstaan, terwül wü juist op kerkelük terrein niet over een teveel aan dezen gemeen schapszin hebben te klagen. Rector Bots en de vergadering sloten zich bü deze opvatting aan, zoodat dit amendement verworpen werd. De heer van Beurden Koog a. d. Zaa,n) beroept zich ter verdediging van zün amende ment op den brief van Jacobus, dien ook rector .Bots in zün inleiding geciteerd heeft. Had de inleider in zün rede betoogd, dat de Katholieken niet over geld beschikken, spr. is van meening, dat deze colleges te angstig zün. Hij kent een Capucüner-kerk, waar geen plaatsengeld gehe ven wordt, terwijl deze toch ruimschoots kan bestaan. Spr. dringt er op aan, dat de kerk besturen in deze richting een proef nemen, nadat ook arbeiders in die colleges zün opge nomen. Voorts is spr. van meening, dat ook de Standenscholen niet door den Katholieken beugel kunnen. De heer El brink (Rotterdam) kent twee Capucüner-kerken, waar wel degelük plaatsen geld wordt geheven. Het meeleven met de paro chie wordt volgens spr. vaak verhinderd door het onlogisch aanleggen dier parochies. De hoogeerw. heer Westerwoudt, plebaan van de kathedrale kerk te Haarlem, merkt op, dat de financiën in het algemeen niet zoodanig zün. dat het plaatsengeld overbodig is. Een o n b i 11 k e achterstelling is het volgens spr. dan ook niet, wanneer men het zóó ziet, dat de armen een daad van liefde stellen om de kerk aan de noodzakelüke financiën te helpen. Spr. dringt aan op een parochiegewüze fondsvorming om het euvel overbodig te maken. Ander sprekers vinden het een onbillükheid, dat de eene kerk zoo arm en de andere zoo organisatie, vooral in de groote st< -den en de industriecentra. Door stemming bü zitten op «>pst ',an werden de conclusies van den heer Her mar i s aanvaard en het amendement van den beer Van Beur den verworpen. In de derde sectie, waar mr. Mutsaerts het woord voerde, zag de voorzitter 1 n de geringe opkomst een symboliek van d< x^mge belang stelling voor het gezin. Uit de vergadering werd 'c pgtmerkt. dat de man in het gezin üitsluitenc-1 ir, het levenson derhoud behoort te voorzien n iet welke mee ning de Inleider zün instemn dr.g betuigde. De conclusies van mr. M utsaerts werden Op een dier stralende zomermorgens, waarop de ouderen zich weer jong en de jongeren zich vol nieuwe geestdrift weten, zün honderden Katholieken van het Haarlemsche diocees op reis gegaan naar een vierkant kerkplein \n Delft, om daar onder aanvoering van hun bis- schop, gedachtig het Evangeliewoord: „Ook gü moet getuigen”, hulde te brengen aan Christus Koning. De deelneming aan dezen 12en Dioce- sanen Katholiekendag heeft de verwachtingen zoozeer overtroffen, dat het uitvoerend comité zich genoopt zag de plechtige algemeene slot vergadering te houden niet in de Stads Doe len. zooals aanvankelük in het voornemen lag, Ihaar in de ruime St. Hippolytuskerk, welke dan ook geheel met geloovigen gevuld was. Daarom ’t appèl van dezen Katholiekendag Op alle Katholieken, hoog of laag geplaatst, rusten plichten van waakzaamheid, onderlin- gen steun, vorming van geestelüke weerbaar heid en oefening in leeken-apostolaat, kortom van saamhoorigheid. En onze saamhoorigheid moet naar binnen en naar buiten het bewijs geven van de levenskracht der Katholieke Kerk. die wü beleven, maken bezinning en beginsel- vas iheid tot de schoonste maatschappeiüke dei igden.”. aldus ving mr. Mutsaerts zün inl jldlng over de saamhoorgiheid der katho lle’ ten in huiselük opzicht aan. Om deze saam hoorigheid met rustigen geest en naar katho liek beginsel te beschouwen, zal men verplicht zün aldus vervolgde spr. de storm van wetenschappelüke dwalingen, die over de huis gezinnen woedde, in het oog te houden. Het huisgezin bestaat allereerst uit indivi duen met persoonlüke rechten en plichten. De katholieke geloofsleer stelt de rechten van den individueelen mensch voorop en leert, dat ieder een door God is geschapen met een onsterfelüke ziel en een afzonderlijk levensdoel. De Indivl- dueele mensch zoekt „van nature" naar saam hoorigheid. naar samenwerking met anderen, waardoor zich in de maatschappü gezinnen heb ben gevormd. Het gezin ontstond niet in den Staat, maar de Staat ontstond uit de gezinnen. Met het gezond of bedorven gezin staat of valt de samenleving. Spr. ging dan uitvoerig in op de drie grond vormen van saamhoorigheid van menschen. zoo als deze in het gezin zün ontstaan, te weten: vereeniging van man en vrouw, vereeniging van ouders en kinderen, vereeniging van meester en ondergeschikten. De man is als Christus, het hoofd der Kerk, de vrouw is als Zijn Bruid, de Kerk; de ver eeniging is dus even hecht en sterk en onver breekbaar als de saamhoorigheid van Christus en Zün Kerk. Spr. zette vervolgens uiteen, hoe wetenschappelüke dwaling de menschen pas klaar maakte om het bruutste ontbindings- jSroces der verhouding tusschen man en vrouw te volgen. - Sprekend over de saamhoorigheid van ouders en kinderen, welke haar hoofddoel vond in de voeding, merkte mr. Mutsaerts op, dat eerst wanneer de saamhoorigheid tusschen man en vrouw gedragen wordt door de verheven leer van God en Kerk, de vereeniging van ouders en kinderen zich verheffen kan tot de hoogte, die het gezin een hemel op aarde maakt. Ook in dit verband behandelde spr. de wetenschap pelüke dwalingen, die, nadat zü eerst de ge zonde orde tusschen man en vrouw hadden verstoord, een wig dreven in de van nature en dus door God gewilde harmonische saamhoorig heid van ouders en kinderen. Wat betreft de derde saamhoorigheid in het huisgezin meester en ondergeschikten moet er volgens spr. onderscheid gemaakt wor den tusschen de gewone werknemers, die op grondslag van een arbeidscontract met hun werkgever in contractueele verhouding staan en op dien grond „leiding" van hun patroon hebben te aanvaarden, en de inwonende dienstbaren, die het door God van nature gewild huisgezin mede in stand houden en tot ontwikkeling brengen, daarvan deel uitmaken, en op dien grond onderworpen zün aan het „gezag” van het hoofd van het gezin. Juist omdat de be zittende klasse nergens in intiemer contact komt «net de minder-bedeelden dan in het gezinsleven, moet hier de aanvang zün der op lossing van de sociale tegenstelling. Het chrls- telük gezinsleven is de vruchtbare bodem, waar op de solidarlsche saamhoorigheid van heer en dienstbaren tot rüker wasdom kan opgroelen. In het laatste gedeelte züner inleiding be handelde mr. Mutsaers het in de katholieke sociologie vaststaande beginsel, dat zonder eenige materieele welvaart een godsdienstig leven niet tot ontwikkeling komen kan en erkende hi^mt de encycliek „Castl Connubi" de waarschuwWi- de woorden van Paus Plus XI, die slaan op het geval, dat men blind bluft voor bovengenoemd beginsel. Verder ontwikkelde spr. eenlge ur gente maatregelen, die in het belang van het gezin genomen en eenige urgente daden, die in het belang van het gezin gesteld moeten worden. De Staat neme, waar het particulier initiatief uilblijft als behartiger van het alge meen belang dit maatschappelük vraagstuk zoo spoedig mogelük in doeltreffende bescherming. Aan het slot züner rede wees spr. er nogmaals met groeten nadruk op, dat onze tegenstanders hun brutaalste en sterkst bewapende storm troepen reglmeeren om het hechtste bolwerk der Christenheid, het huisgezin, te veroveren. Al leen bezonnen eensgezindheid in versterking en herstel van verval voert ons tot de overwinning. Alleen de beleving onzer beginselen zal de af- gedwaalden overtuigen, dat in de vesting van het Christelük huisgezin slechts onverwoestbare bescherming is te vinden voor rust en orde in moet worden genoemd., Spr. toont dan uitvoerig aan, dat er geen enkel Ipegrip van christelüke levens leer is, of het wordt door het Marxisme vervalscht. Ontaarding van Christelüke bescha ving teekent den weg van het Marxisiïie dooi het leven der maatschappü. En dat deze ont aarding zoo snel kon voortwoekeren is te ver klaren door het feit, dat het maatschappelük organisme reeds was verzwakt dóór den libera len geest, die voor het Marxisme den voedings bodem van het moderne kapitalisme heeft ge schapen. De gen vt hemel schen zegen voor u allen en uwe familie leed n af. Spr. kwam dan tot de meer praktisch con clusies, welke een antwoord bedoelen te geven op de vraag, of dit gelükheidsideaal in het leven der kerk ook voldoende wordt beleefd en tot uiting komt. De valsche theoretischs ge lükheid van het individualisme heeft geleld tot e^n verschrikkelüke ongelükheid, want prak tisch werd de mensch daardoor buiten de wet gesteld en ten prooi gegeven aan de wlld- krachten en lagere natuur. Tallooze katholieken zün in hun gedachten en gezindheid door dai individualisme besmet, waarvan de gevolgen niet alleen merkbaar zün in het maatschap peiüke, maar ook in het godsdienstig leven. Er 1A een afgrond gekomen tusschen de godsvrucht van vele geloovigen en de officieele godsvrucht der H. Kerk, welke scheiding herhaaldelük ge demonstreerd wordt. In de bovennatuurlüke sociologie van de maat schappü der kerk bestaat een sociale kwestie en hoe eerder deze wordt opgelost, des te beter zal ook de andere sociale kwei der burgerlüke maatschappij.haar vinden./Zoo büvoorbepld bp-i de Hoogmis aan verreweg de terwül toch deze Zondagsche mis de hoogste eucharistische" parochiale han deling is, de hoogste uiting van den maatschap- pelijken eeredienst der kerk op' den dag des Heeren. Ook dc kerkzanger heeft het dienend karakter van zün taak uit het oog verloren, n’J zal er zün eer in moeten gaan stellen het ka tholieke volk voor te gaan en te steunen in zijn gemeenschappelüke offerhandeling. Wü moeten den familiegeest der kerk versterken en verdiepen, omdat die geest der kerk alleen de ont- En onze vol- weerstandsvermo- gen bezit tegen de krach- t ten des doods, welke voortdurend in haar bin- nendringen. Op een voornaam punt fs_ aldus spr., de gedach tengang van Jean Gui- rand niet juist althans onvolledig, als hü n.l. zwijgt over de gezonde reactie, die uitgaat van de Katholieke Kerk. Die Kerk bleef ongetwü- feld de grootste zedelüke macht ter wereld. Tegen het kwaad biedt zü weerstand, tegen elke dwaling verkondigt zü de waarheid, tegen elke geestelüke ziekte, welke kankert in het lichaam der maatschappü wijst zü in bewon- derenswaardlge Encyclieken het middel ter ge nezing. Zü is ook in onzen tüd nog onbetwist de leerares der volken. Spr. vraagt voor deze twee feiten: de geeste lüke ziekten, welke de maatschappü doodelük hebben aangetast en de geneeskracht van de Katholieke Kerk, d.w'.z. van geheel het katho lieke volk, bijzondere aandacht. Spr. wüst dan uitvoeriger op de groote ge varen, welke geloof en goede zeden bedreigen; het ongeloof is in alle landen doorgedrongen van den katheder naar de straat. Ook de sta tistieken over den geloofsafval in Nederland zijn om te huiveren. En de gevolgen voor de maatschappü zün duidelük aan te wüzen. Moest na een halve eeuw van sociale studie niet in „Quadragesimo Anno" worden gecon stateerd. dat het moderne kapitalisme of de plutocratie, de geldheerschappü, nu sterker is dan ooit? Spr. betoogt dan, dat de begeerlükheid wortel van alle kwaad is en dat deze tenslotte tot de heerschappü van het kapitalisme heeft en voornaamste der deugden, wordt met vruchten van dat kapitalisme gecultiveerd in den klassenstrijd. Vooral twee sterke machten zien wij nu in een worsteling van actie en reactie aan levensleer is, of bet wordt door het Marxisme dat in het communisme zijn uiterste consequen tie vindt, de andere, die van het Christendom, waarvan de Katholieke Kerk de gezonde kern Wat evenwel schade doet aan onze saam hoorigheid. is de geest van critiek. Wü treffen menschen aan met een degelüke katholieke overtuiging die op vele dingen van onzen tüd atgeven, met een gezag, alsof zü de wüsheld in pacht hebben Die over alles meerpraten, als of zü alleen een oordeel kunnen vellen en nie mand anders. Dat riekt naar hoogmoed. En of sommige instellingen of maatregelen getroffen zün door het hoogste kerkelük gezag, dat ia geen beletsel om er hun meening naast te zetten met eene hardnekkigheid en verwaand heid waarmede al het andere als (nietswaar dig en onwaardig in een hoek wordt getrapt. Van dien geest zouden wü in de litanie van alle Heiligen moeten bidden „van den geest van critiek verlos ons Heer”! Alles bü elkaar genomen zün wü geroepen tot eene intense saamhoorigheid. Maar dat zal offers kosten, vooral persoon lüke offers. Maar wat hindert dat? Moeten wü dat ook niet op maatschappelük gebied? Wü zullen moeten strijden, maar ook moeten lüden. Strüden met elkaar en lüden in ons persoonlük belang, als de gemeenschap daar mee gebaat is. En als wü niet meer strüden kunnen, als de vüand onze handen zou kne velen en onze tong zou moeten zwügen. dan kunnen wü nog lüden. dat kan de vüand ons niet afnemen. lükheld niet formeel In het Evangelie staat uit gedrukt, driegt ze zich uit Chflstus’ leer en de inrichting der kerk onweerstaanbaar naar voren Als èrgens uit blükt, dat de kerk de menschen beziet door de oogen van God en dus als gelüken, dan is het wel daaruit, dat zü met alle respect voor de persooniükheid en vrü heid van den enkeling, toch elscht, dat elke enkeling zich zal schikken naar de gemeen schap, als het moet ten koste van offers. Het zal wel heel zelden in dit land voor komen. dat in eenkerk een vergadering moet worden gehouden, omdat er geen zaal te vin den was. groot genoeg om de katholieken, die naar de stemmen van hunne leiders wilden luisteren, te bevatten. Dit geschiedde in Delft op den 12en Haarlemschen Katholiekendag, waar dc slotvergadering des middags om 4 uur plaats vond in de St. Hippolytuskerk. opgeluis- t< rd door den „reinen" zang van ’n mannen- en knapenkoor onder leiding van Nico Verhoef. Op dat uur hadden achter de groene tafels, die voor het priesterkoor waren opgesteld plaats genomen Z. H. Exc. Mgr. AENGENENT, bisschop van Haarlem, Mgr. TASKIN. presi dent van het Groot Seminarie Warmond, de ministers DECKERS en VERSCHUUR en ver schillende andere kerkelüke en wereldlüke auto riteiten. Blinkend stond het zonlicht tegen de roos vensters en boogramen, toen de voorzitter van het uitvoerend comité, de heer J. L. B. GRIB- BING, de aanwezigen hartelük verwelkomde en mededeelde, dat de keuze van het onderwerp, dat dezen dag behandeld werd, te danken was aan Mgr. Aengenent. Mr J N E J. HEERKENS THIJSSEN. voor zitter van het hoofdbestuur der Haarlenuche Katholiekendagen, hierna het woord verkrügen- de. bracht in herinnering, dat vüf-*n-twintig jaren geleden in Delft de eerste katholiekendag in tegenwoordigheid van wülen Mgr. Callier was gehouden. Het groote instituut der Katho liekendagen. aldus sprheeft vandaag zün le vensvatbaarheid te bewijzen. Er haperde iets aan den opzet en de dagbepaling. Noodzakelük werd de inschakeling der groote standsorgani- saties en de bepaling der samenkomst op dag. hetgeen geschiedde. Na dezen dag is er dus een reorganisatie tot stand gekomen, welke inhoudt, dat voortaan de standsorgar.isaties zullen ingeschakeld worden in het uitvoerend comité. Ongetwüfeld be ëindigde spr zün inleidend woord heeft het vandaag behandelde onderwerp tot de groote belangstelling bijgedragen. Hierna werd het woord gevoerd door pastoor Roovers. aan wiens gloedvolle rede, welke her haaldelük door applaus werd onderbrokenen met een langdurig applaus bekroond werd, het vol gende is ontleend: Op de derde afdeelingsvergadering. wd voorgezeten werd door drs. J. P Chr. de Bo< r, werd het woord gevoerd door mr. G. A. J.» M. over het ond er in in- Op afdeelingsvergadering n, welke geleid werd door den heer J. van den Akker, be handelde rector J. F. A. Bots uit Amsterdam „Saamhoorigheid der Katho lieken -op het terrein van het Kerkelüke gods- geleid. De haat, de tegenstelling van de dienstige 'leven^Aan deze inleiding is het vol- In fièt begin züner rede zette rector J. F. A Bots uiteen, dat de groote dwaalleeraar van dezen tijd de revolutionnaire leiders zün. ook al valt het niet te ontkennen, dat zü uit onze sociaal-ontredderde samenleving den roep om menschen-recht en menschen-waarde verstaan hebben. Zü kwamen met hun leuze van: vrü- heid, gelükheid en broederschap, die goed verstaan christelijke waarheden zün en, hoewel wortelend in het Evangelie, miskend worden.'Heel het christendom is immer op de erkenning der persooniükheid gebaseerd, sterker nog. Christus heeft naast zich zelven de „ge- ringsten” mensch gemaakt tot het middenpunt van het christelüke leven. Daarom is hel schrik- keiükste verlies, dat de kerk in de ÏB eeuwen van haar bestaan ooit geleden he«ft, het ver. lies der geringsten. Spr. zette vervolgens^ uiteen, dat op de mis kenning der christelüke broederschapsgedachte noodzakelük de materialistische klassenstrijd moest volgen. Terugziende op de late middel eeuwen, toen het verdorven leven de refor matie teweegbracht, op welke dwalingen even wel een vernieuwd katholicisme opbloeide, kon spr. tegenover het sombere hedendaagsche tüds- beeld een bemoedigend uitzicht stellen. Deze eeuw van hernieuwd eucharistisch leven zal moeten worden de eeuw der herstelde broeder schap. Spr. toonde vervolgens aan, hoe wü in het maatschappeiüke leven ongelükheid onder de menschen kennen en erkennen, zonder noch tans de heerschende heidensche ongelükheid te billüken. De ongelükheid is bükomstig. de gelükheid wezenlül», daar voor God alle men schen verschünen als broeders van hetzelfde vleesch en van denzelfden geest. Christus sticht te één kerk voor alle menschen. zonder onder scheid, ofschoon ook in dien tüd het rassen en standenprobleem aan de orde was. Voor God Mutsaerts te Amsterdam werp: „Saamhoorigheid der Katholieken huiselük opzicht". Wü ontleenen aan diens leiding het volgende; „De stormachtige en zeer zorgwekkend^ tijde a. Reeds lang zou de maatschappü aan deze ziekten ten gronde zün gegaan, was er niet geweest de gezonde reactie van hgt Christen dom. vooral die van de katholieke Kerk. Maar geheel de Kerk, dus geneel het geloovige volk moet reageeren. Ook en vooral de Kerk is een gemeenschap, waarin niet slechts de gezagdra gers, maar alle ledematen verantwoordelükheid dragen. Wanneer de natuurlüke saamhoorigheid van het katholieke volk niet overal door daden tot uiting komt, wanneer deze niet altüd prac- tisch te bewijzen valt, dan is ook onze gemeen schap niet meer gezond. De zeereerw. heer P. Roovers. pastoor te Haarlem, vangt zün rede aan met uiteen te zetten, dat zoolang wü leven in een maat schappü, we op elkander aangewezen zün, zoo wel op economisch als op politiek gebied. Geen strüd vervolgt spr. dan is feller en zoo algemeen als de strüd tusschen geloof en on geloof. Niet alleen actieve medewerking voor de Roomsche zaak is geboden maar alles wat onze zoo noodlge saamhoorigheid zou kunnen verknoeien, moet met de grootste zorgvuldig heid worden vermeden. Onnoodig u er op te wüzen. dat ook in ons het Pinkstervuur moet branden en dat vuur door gebed en waakzaamheid moet gevoed en onderhouden worden. Ons past saamhoorigheid met alle standen en leeftüden in de Roomsche Kerk. Bij ons geen klassenstrüd. Strüden doen wü alleen naar bulten uit. Spr. Wüst dan op de Roomsche jeugd. In onzen tüd vooral zien wü een schoone rei van mannelüke jeugd, trappelend van onge duld, hunkerend naar het oogenblik met ont plooide vanen de wereld in te rennen en als een kleine David, klein van gestalte, maar groot in moed en Godsvertrouwen den mach- Goliath van onze eeuw te bestrüden. vrouwelüke jeugdbeweging heeft min stens even krachtig haar vanen ontplooid. Spr. zet dan uiteen, dat wü door den vüand worden geprikkeld tot saamhoorigheid. Wü Katholieken hebben altüd de benüdenswaar- dige eer gehad in de volle belangstelling te staan bü onze tegenstanders. Doch wü moe ten. wat onze vüanden zeggen niét al te serieus nemen, wanj de wereld is ziek, doo delük ziek. Spr. wüst dan op het feit, dat al lerwegen. vooral in Nederland, een krachtig katholiek leven zich openbaart. Het Tweede Kamerlid Henri Hermans begint met een citaat van Jean Guirand in de „Croix”, waarin de schrüver betoogt, dat het maatschappelijk organisme voortdurend wordt bedreigd door ondermijnende krachten; thans wel voornamelük door de communistische leer, die elk begrip van goed en kwaad tracht te vervalschen en zóó onophoüdelük bezig is met het ondergraven van de grondpülers van he'. maatschappelük leven.' Verder zien wü hoe alle slechte menschelüke instincten overgaan van het individueele naar het gemeenschapsorga- nisme. Zou dit sociale lichaam zich niet meer te weer stellen tegen het a binnendringen van al die Tl verderfelüke microben, dan moet het noodwtendig verzwakken en spoedig jUr jg verschünselen van binding vertoonen. nu staat vast, dat maatschappü geen doend Voor de groote en indrukwekkende, door loud speakers versterkte, rede, die Z. H. Exc. Mgr. Aengenent uitsprak, verwüzen wü naar het verslag elders in dit blad. Aan het einde der vergadering sprak de heer Heerkens Thüssen een kort slotwoord, waarin hü de hoop uitte, dat deze Katholieken dag rijke vruchten mocht afwerpen. Toen kniel den alle- aanwezigen om den bisschoppelüken zegen te ontvangen, waarna zü met een lied van Roomsche blüdschap op hun lippen het kerkgebouw verlieten. (get.) GASPARRI. 1 Je koningin getroffen door uwe betoonde gë voeleps draagt mü op u hiervoor haar op- f .-chtzn dank te betuigen. (get.) VAN GEEN. Nadat de heer Hermans (sectie I) zün Ir dei cing beëindigd had, opende de voorzitter discussie en stelde hü ook het amende ment van den heer A. J. van Beurden aan de orde. De hee» Hermans merkte hieromtrent o p, dat de redactie van genoemd amendement k- dezen vorm in ieder geval onjuist is. Bü het v erpach- ten der plaatsen ligt niet de bedoeling voor de rüken te bevoorrechten en de armen t ,en ach ter te stellen. Het komt er immers v« x>r lede ren pastoor» op aan zün begrooting u orde te houden. Een eventueele motie op de ze verga dering aangenomen, zou dan ook d ,oor eiken pastoor terzüde worden geschoven. Voorts werd aan den Inleider ve rzocht, dien mogelük. de oorzaak vast te s tellen het verschünsel. dat arbeiders g een zitting hebben in de verschillende leekej.ït estuurders- lichamen in ons kerkelük lew .n, vaarop mr. Hermans antwoordde, dat nv kenu :ht moet worden gestreefd, dat arber'^^ tn leze bezet ting worden opgenomen. r>1pr meende, dat in verschillende plaatsen va. n 'ons laud dit ook reeds het geval is. De heer Van der Linden jrong er op aan, dat de intellectueele middenstav—a de „die nende" (hoogere) stand zich moei ien organisee- ren en wees verder op de beteel renis van het leekenapostolaa t. De inleider deze opmerking! m beantwoor dend toonde met sprekende ci ifers aan, hoe de lagere stand inzake organisat een prach tig voorbeeld heeft gegeven, en S' jhatste daarbij de groote beteekenls van een sX erk/j diocesane De heer Kam bel «Rotterdam) vindt dat rüke kerken van hun overvloed moesten aan noodlüdende. Rector Bots heeft in „De Stormer" ev< neens gelezen over de Capucünerkerk, waai geen plaatsengeld zou worden geheven, doch I >ij in formatie bleek deze mededeellng niet w. var te zün. Over de standenschool is spr. niet t> ivoegd te oordeelen. Dit onderwerp hoort thuis in de sectie, waar gesproken werd over de Saam hoorigheid der Katholieken uit maatschai jpelük oogpunt beschouwd”. (In deze sectie heeft hier over echter niemand het woord gevoerd. R&d.) Rector Bots merkt evenwel nog op. lat de ouders boven de Kerk het recht hebbe. i .’.iun kinderen te sturen naar een Katholieke .'K/.rool, welke züzelven uit kunnen kiezen. Het amendement van den heer Van B eiirden werd door stemming bü zitten en opstaa zi ver worpen. De conclusies van rector Bots aanvaard. Tüdea i de slotvergadering deelde de secretaris, mr. L 1 J. ROES mede, dat telegrammen waren gezonde n naar Z. H. den Paus en H M. de Koningi n, waarop de volgende antw’oorden wa len bin nengekomen: Nadat Z. H. Exc. Mgr. J. D. J. Aengenent des morgens om half elf met assistentie van deken P. J. A. v. d. C a m m e n en pastoor P. Hase O.FM. een H. Mis had opgedragen, stroomde het volk samen om het groote H. Hartbeeld v<x>r de Hippolytuskerk om het Cre do te zingen. Hier stonden ook de Jonge Wach ters temidden van een feest van vlaggen en hield „De Graal" een kort spreekkoor. Om een uur begonnen de afdeelingsvergade ringen, welke alle gehouden werden in de Stads Doelen aan den Verwersdük, en op elk daarvan Mgr. Aengenent eenigen tüd verbleef. In de eerste Sectle-vergadering, welke onder leiding van den heer J. D. Kok stond, trad de heer Henri Hermans op met het ondefwerp: „Saamhoorigheid der Katholieken uit maat schappelük oogpunt beschouwd", aan wiens in leiding wü het volgende ontleenen: y - 4813

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5