De Geeft de „Lutine” haar goud terug? i s' f| s,-»*' 41 w Auto- Muziek I KING-PEPERMUNT I 13 MILLIOEN ONDER WATER EN ZAND Kent werk; ook de Jongeren helpen mee. BOEKBESPREKING Den handigste de buit De NIEUWE RECORDS CONCOURS TE SANTPOORT „Lutine** VRIJDAG 16 JUNI 1933 LAAT BLOEMEN UW TOLK ZIJN. Vooral in de%« dagen heeft Londen groote Zelf tuinieren 1300.000 is gelijk aan f 14.400.000. 9en Wedstrijden te Zandvoort Weten en kunnen ten to in naar 1 6 EEN DER FRAAIE MODELLEN der nieuwe Ford V-8 de luxe serie automobielen, de Victoria de Grand Luxe. KATHOLIEKS ILLUSTRATIE - 67 ste jaargang. Mo. ST. ‘tenkbe middel! •eging •en scl Wordt partij. u tarten om dit t huldellj ósche d de eerlij wordt tb ehure-Di rquentle Jn the, schrijft Conunun de keuze dat hetz De Rius wat er i niwere arbeiden Bieten’ nenlevir liberale jen wei nek da conunun rioed (n ludsche daardoor eigenlijk tenzij du eiken ba dien bul broken." Practle het onta Wijnkooj derlands Hke on Moskou niet ag< wereldre Ook 1 bied jeg< erkent c neel en draagt, nen was .op den den hij de _Zewi hij. dat beert „d wer in d •aambei rooi dar nier! Want de 8.D. twijfel 1 tallen k tegd, wi tegenwo tegen oi woord •laan!’ biUaatie Indiër de» lo; Positie ongeme in dat meer b. «en Ne in men: den, in< tea tot Men «oorztel ontwant mhulwe n om de b broei eitenso renterini óul-De: gevolge doening en jaren nomen, roood u De «F itaan, ellendig rt be‘ nchtwaa lenden, revolutie den. Ge lunner belde J' maar hu Katholle straat or erkenden t»at van maatschi gka gini der Ren krachten emancipi en echoli nelmrg kodde. 1 rtands- naleerdei den Kat bsne ah degodde nokte di V vind» Uw cl&aon miiachlan seg muzikaal. aan symphonic gelijk I Weet U. <U< «lel ledsreen or zoo over denkt? Dal anderen Uw autoboom vooral nachts tavar niet Koor en? Wilt U er ook aens om donkan. dat onze maatschappij ruit noodig haalt 1 MEER~STILTE <3* Rusteloos zoeken de bergen al meer dan 130 jaar naar den vurig begeerden schat legd. moet bet al zeer eenvoudig zijn aan da hand van dezen tekst en de duidelijke foto's eo schema’s een dergelijk toestel te maken. Radio-bouw aeris Tn dit nummer verten DB. poOz rwurtsa aar dige trekjes uit JJe oude soutstad HaDetn* Hans Lijn begint ..Kkn nieuwe Jeugd" en X Hillary Garratt teekent vóór-huwelijksdagen „En Jack kocht een huls." De pelgnmstooMsa op Nederlandschen bodem-serie wordt voortga. zet met het „Mlrakuleus H. Bloed te Bartel" Da monnik der twintigste eeuw en LiverpooTI nieuwe Kathedraal, waarvan de eerste steen ge legd is, laten op duidelijke wijze met een pagina plaatjes hun geschiedenis zien. Truus van Arn hem schetst nog de ..Christofo-en', terwijl G. Dcrhout de schoonheid van de „Veluwe" laat zien. In de Witte Raar bepleit Reinier de Muntel het .Levensrecht.” terwijl J. P. Balje „het jon genshart" openlegt. Dit schip was nog betrekkelljk nieuw. In 1793 maakten de Engelschen bet bij den aanval op de Franscbe oorlogshaven Toulon buit. Het was 143.3 voet lang, 36.1 voet breed en 13.1 voet diep. De inhoud bedroeg 900 ton. De uitrusting bestond uit 33 kanonnen. Hoeveel precies de waarde van de lading be droeg, is niet met zekerheid te zeggen, daar bij den brand van de Londensche beurs in 1838 ook de laatste juiste gegevens omtrent de .Lutlne" verloren zijn gegaan. In sommige berichten uit dien tijd wordt gesproken van een waarde van 400.000, terwijl anderen daarentegen beweren, dat dit cijfer 900.000 moet zijn Ook heeft men aanwijzingen gevonden, waarin wordt gezegd, dat de som, waarvoor de „Lutlne" met haar lading verzekerd was. 900.000 bedroeg. In een officieele opgave van het jaar 1800 wordt de totale waarde van de lading van het geschon ken schip geschat op ongeveer twintig mlllloen gulden. In 1858 werd door John Mayor Still, hoofd agent van Lloyds te Amsterdam de volgende berekening opgemaakt: IN DB ST. PIETER TB ROME zijn wijf inlandache bisschoppe» gevrijd. Het zijn drie Chineescbe, een Indische en een Annamictiache. De paagewijde bisschoppen met Z. Em. kardinaal Fumasoni Biondi en eenige andere prelaten na de Er stjn vele bezitters van een grooter of klei ner stukje grond, dat dikwijls, geheel ten on rechte. „tuin" wordt genoemd Hoe weinigen hebben een smaakvollen. goed ingerichten tuin weten te maken, die bovendien nog aanpast aan den bouw van het huis. Op bet gebied van tui nieren zijn voor amateurs reeds verschillends werkjes uitgegeven. Dóch dit neemt niet weg, dat het bjj J M. Meulenhof te Amsterdam ver schenen practlsch handboek voor liefhebbers voor het aanleggen van den tuin en het kwee- ken en verzorgen van bloemen, planten en vruchtboomen, „Zelf tuinieren", geschreven door A. J Herwig, zeker zijn weg wel zal vin den In de sobere uitwerking toont de schrijver zich een meester Een werkje, dat zich prettig laat lesen. terwijl zeer vele foto’s voor een goed begrijpen het hunne zullen bijdragen. behoefte aan bloemen. Uit alle deelen van Engeland worden ze aangevoerd, yporal «w Surrey worden de kassen geplunderd om de Engelsche hoofdstad te voorzien van dit kostelijk product. Wat U BIJNA volbracht, wat U BIJNA gelukte, dat is waardeloos. Om Uw werk $teeds geheel te voltooien, om Uw energie zoo voordeelig mogelijk te kunnen benutten, moot U altijd „fit" zijn. U bereikt dit door het geregeld ge bruik van KING-Pepermunt. van baar clientele een groots klok loten plaatsen» mand» van kapitein Skinner de ankers. Hoog en breed spanden zich de machtige zeilen, de wind song door het want, met gelijkmatig zuch ten week hét water helblank gerafeld langs den fqrschen boeg. De koers Noord-Oost ten Oosten lag voor. Lenig en snel, gedragen door de hoog-getorénde blanke vlerken, dreef de JLuttne” uit de Engelsche kust. Een belangrijke taak was haar opgelegd. Engeland voerde oor log met Frankrijk. Engelsche en Russische troepen warea In Noord-Holland binnengeval len om de met Frankrijk verbonden Bataafsche Republiek te overrompelen. Bij Bergen en Castricum werden zjj echter teruggeslagen. Op Texel, Vlieland en Terschelling hadden de aan vallers meer succes. Een Engelsche troepen macht handhaafde zich op de eilanden en het was voor deze manschappen, dat de „Lutlne” de soldij moest overbrengen. Verder borg het ■chip in sUn schatkamer nog een kostbare la ding aan goud en zilver, bestemd voor Ham- burgsche bankiers. Deze waren tengevolge van de in Dultschland heerschende crisis dqn on dergang nabij. Op hun verzoek om steun, trok de Bank van Engeland een bedrag ven ander half mlllloen pond sterling uit, dat in baar goud en silver moest worden overgebracht. Voor het vervoer viel de keus op de „Lutine”. 900.000 aan goud en zilverstaven van Lloyds. 160 000 aan goud en zilverstaven voor Ham burger rekening. 140.000 aan munten ter betaling van soldij aan de Engelsche troepen. De bekende serie „Weten en Kunnen" van ds NV. Uitgevers MIJ. „Kosmos" te Amsterdam is weer uitgebreid met een seer goed technisch werkje over het vraagstuk: „Hoe maak ik zen een electrische gramofoon". Voor wie liefheb berij heeft en eenigszins technisch is aange* Dr. ArAiëns, een levensscheti door rector J. Colsen CM. uitgave van „de Zuid-Liu^ burger" te Kerkrade. Het is een goede raadgever geweest, die rec tor Colsen, de sociale werker in de Llmburgsche mijnstreek, beeft aangespoord eens wat meer levensbijzonderheden van den in 1928 overleden doctor bijeen te garen. Het werk is slechts een schets geworden, omdat alle getuigenissen en stukken tot nu toe nog niet volledig geordend werden, maar dan een schets, die ons. gelijk pater Jacobs M 8. C_ In zijn voorwoord zegt ds ,flguur Ariëns in zjjn geestelijke structuur voor oogen stelt, zooals hl) werkelijk geweest is: een 'sociale werker met een fijnbesnaarde Bel, een scherpe geest en een geweldig hart, een pries- terapostel in den ruimst en zin van het woord. n den middag van den 8en October 1799 lichtte in de haven van Yarmouth het En gelsche fregatschip .iLutlne”, onder com- Aan 1 Severe *9«end De al «ellend teperkli *z bel Ihnoab *»n cm den rit en voor het monteeren geen gereed schap van buitenaf gebruikt wordt. Nu is het natuurlijk practlsch ónmogelijk uit de duizenden deelen, waaruit een automobiel bestaat en uit de verscheidenheid van benoo- digd gereedschap een zoodanige keuze te doen, dat de kanr op gedwongen beëindiging (tenge volge van het onklaar worden van een onder geschikt orgaani gelijk aan nul zou zijn. Is dus bet minder gelukkig toeval bjj het on dernemen van zulk een rit niet uit te schaxe- len, merkwaardig is het anderzijds uit de laat ste resultaten op te maken, dat eigenlijke slij tage of andere „uitputtingsverschijnselen" geen redenen blijken te zijn om op te geven. De aes- cyllnder Citroën, die in 1933 onder de auspiciën van de. Yacco-OUemaatschapplj het record bracht op 136.000 K M met een gemiddelde van 104 K.M. per uur. is toen gestopt geworden, omdat een onaanzienlijk onderdeel vernieuwd moest worden, dat zfch niet in den wagen be vond. Toen dit gemonteerd was. weid de wagen als proef nog eens een uur in de baan gebracht, waarbij een afstand van ruim 116 K M. afge legd werd Idus een snelheid van 12 K M. per uur hooger dan het gemiddelde van den offi cieel gecontroleerden rit. waaruit bleek, dat het mechanisme nog even perfect in conditie was). Deze bijna ongelooflijke prestatie heeft men dit jaar beproefd nog eens met Citroën Auto mobielen van recente constructie te leveren De zelfde oliefirma beeft onder gebruikmaking van haar normale handelskwaliteit. een Citrdën vier-cyllnder „type 8” en een zes-cylirder „type 15 sport" laten loopen. De Citroëns die voor deze proefnemingen gebruikt worden, rijn door de bestuurders collectief met den naam Rosa lie" gedoopt „La petite Rosalie" is bet type „S~ en ..Rosali» V” de „15 sport". Op 6 Juni. dwz. na 83 dagen had de ..Pe tite Rosalle" (Citroën type „8”) 185 921 396 KM. afgelegd met een gemiddelde uursnelheld van 93 334 KM In totaal waren 132 Internationale records en 37 Wereldrecords gebroken. Nadat het record over 80.000 K.M. met een gemiddelde uursnelheld van 119.150 KM ge vestigd was heeft men den rit met de „Rosa lie V’ (Citroën type „15 sport”) beëindigd Ten einde echter den goeden staat van den wagen aan te toonen. heeft men onmlddellilk daarna nog een uurronde met een gemiddelde -snelheid van 144 K M per uur gemaakt. afstands-wereldrecord gevestigd werd op 10 000 K M (Ansaldo). In 1936 werd het gebracht op 15.000 K M (O M daarna op 25 000 KM (In victa). waarna eerst in 1930 het dubbele be reikt werd <50 000 K.M. met Voisin). Daarna zou het in 1932 opeens met een grooten sprong omhoog gaan <136 000 KM met Citroën), waar bij voor een juiste appreciatie bovendien het hooge gemiddelde tempo (104 K.M. per uur) in aanmerking genomen dient te worden. Men vraagt zich natuurlijk af wat bjj zulk een rit de gevolgen zjjn van het op een gegeven oogen blik onklaar worden van een hetzij ook futiel maar toch onmisbaar onderdeel. De be palingen van de Association Internationale des Automobtle.-lubs Reconnus (het officieel con trolerende lichaam) geven hierover duidelijk uitsluitsel Vervanging van onderdeelen is on mogelijk gemaakt voor zoover het betreft zekere groepen vitale organen, waarvan het weer standsvermogen tegen slijtage een maatstaf is voor de geleverde prestatie. Alles wat evenwel elAevA swsavmlr avv w4 A y-vvwweyvVa w-AVrAwa behoort mag wel verwisseld worden mits en u» nu komt het voornaamste de onderdeelen in i ongelukkige schip afkomstig en bjj bergmgs- den wagen aanwezig waren bjj bat begin van I Op Zondag 25 Juni worden in het Noorder- bad-wedstrljdbassln te Zandvoort korte baan- wedstrljden gehouden, georganiseerd door de I zwemclub Haarlem" Het programma voor deze verder terug dan tot het jaar 1925. toen het*Wedstrijden luidt: 100 Meter vrije slag dames, 200 Meter vrije slag heeren. tevens kampioen schap van Haarlem. 100 Meter schoolslag da- 10 z 50 Meter schoolslag estafette heeren, schoonspringen dames. 6 x 50 Meter wisselslap estafette dames. 3 x 100 Meter wisselslag-esta fette heeren. schoonspringen heeren. 200 Meter schoolslag heeren. 5 x 50 Meter vrije slag esta fette dames, tevens kampioen van Haarlem en i voor heeren. Verschillende nummers zullen internatlcmaal bezet zijn met c.eelnem,ng van Belgen en Duit- schers. Naar alle waarschijnlijkheid zal aan den zee- wedstrijd op Zaterdag 24 Juni de Duitsche kam pioen en recordhouder Deiters en de Belgische lange afstandkampioen Boone deelnemen. Nimmer zou dit kapitaal haar bestemming de bankiers te Hamburg, de soldaten op de eilanden bereiken. Deden zich reeds kort na het vertrek allerlei teekenen voor, die er op wezen, dat zwaar weer te wachten was, in den nacht van 9 op 10 October brak een orkaan los uit het Noord-Westen. Zoodra de eerste verschijnselen merkbaar wa ren, had de kapitein alle voorzorgsmaattegeien getroffen. De zeilen werden gereefd of Inge nomen, alle luiken zorgvuldig gesloten Snel nam de wind in hevigheid toe. huizenhooge golven aanjagend. Zee na zee stortte over het dek. Steunend en krakend werd de „Lutlne” door de elementen voortgeslingerd. De masten kraakten, touwen klepperden en sloegen, de planken bogen of zU splijten zouden. Zoo dreven wind en golven het bijkans stuurlooee schip steeds dichter naar de gevaarlijke Nederland- sche kust. Hoelang de strijd van de ..Lutlne’’ met de woedende elementen beeft geduurd, kan men nauwelijks gissen. Ondanks de heldhaftige pogingen >an kapitein en matroaen. om het schip buiten gevaar te brengen, liep het trot- srhe fregat in het holst van dien schrikkelljken nacht vast op de beruchte Westergronden, even benoorden de Oostpunt van Friesland. Nu was zijn lot snel beslist. De eene stortzee na den ander veegde vernietigend over het dek. de masten braken af. want en zeilen sloegen aan flarden. Met man en muls ging de ..Lutlne’’ in de kokende branding onder. Van de 273 op varenden wist alleen de scheepsklerk op een stuk wrakhout levend de kust van Vlieland te bereiken. Hfj was nog In staat enkele bijzonder heden mede te deelen over de kostbare lading en het verloop van de ramp, maar reeds enkele uren later bezweek ook hU van uitputting De storm luwde den volgenden dag. de zee gaf haar offers terug, wrakhout en lijken spoelden aan op Vlieland en Terschelling. Een kalmer zee dekte met haar kuivende golven net wrak en zUn kostbaren inhoud die van toen af meer dan honderd jaar lang gedachten en begeerten van ondernemende oergers zouden bezi*: houden Want rust heeft men de ^Lutlne’ 2. "J" _1 Zondag 18 Juni houdt de Ned Bond van niet tot deze nauwkeurig omschreven groepen Handboogschutters op de banen van de Hand boogschutter!) „Vooruitgang zU ons Streven", te Santpoort, In bet Stationskoïfiehuls, een oon- C0U1& Op de automoblelbaan te Montlhéry bU Parijs zijn nieuwe series duur- en afstandsrecords ge vestigd. die een merkwaardlgen kijk geven op bet bijkans onbeperkte weerstandsvermogen van een modernen auto tegen langdurige hooge tempo’s. De geschiedenis van deze records gaat niet pogingen opgehaald. Zoo staan er een tafel ën stoel, vervaardigd uit het roer van de .Lutlne’’ en verder hangt er de scheepsbel. Deze heeft de sombere taak, om bjj elke scheepsramp te lul den en aldus de assuradeuren te herinneren aan een plicht, welke na dien rampzaligen October 1799 het zwaarste offer vroeg. BU de N V. Uitgevers MU- Kosmos" »e Am sterdam zijn in de „Radio-Bouw serie" enkele nieuwe werkjes verschenen. Vooreer» een beachrUring met bouwschema van kortegolf ontvanger. Daarnaast de beschrijving met schema van een eenvoudigen kortegolf der. In de bovengenoemde serie is eveneen* verschenen een boekje „Draagbare ontvang* voor week-end en vacantle". Radio-llefhebb** en knutselaars kunnen hieraan bun hart op” halen. zandig graf niet gegund. Als eerste was bet de Bataafsche Republiek, aan welke volgens oor logsrecht het kostbare wrak verviel en die na de aftocht der Engelschen In de jaren 18001801 een poging deed den bult binnen te halen. Reeds toen bleek bet wrak ver In bet zand verzakt, maar met de primitieve middelen van die dagen gelukte het nog een bedrag van ongeveer 700.000 aan goud en zilver boven te brengen. Een tweede aanval In 1814 leverde slechts en kele munten op. Hoewel de officieele pogingen tot berging der ,Xutlne’’-achat hierna werden gestaakt en het wrak steeds dieper wegzonk in de ongenaak bare eenzaamheid van het drijfzand, werden door particulieren nieuwe plannen beraamd. De opperstrandvoogd van Terschelling wist in 1821 van de regeering een concessie te verkrij gen, waarbij hem werd toegestaan met uitslui ting van ieder ander naar de overblUfaelen van de „Lutlne” te zoeken tegen vergoeding van de helft der geborgen waarde. In 1823 deed konlng Willem I als blUk van vriendschap de bij de concessie voor het RUk gereserveerde helft over aan konlng George van Engeland, zonder echter van het recht op het wrak afstand te doen. Konlng George schonk op zijn beurt de aanspraak op 50 pCt. aan Lloyds ter beschikking van de gedupeerde assuradeurs, die na de ramp £900.000 hadden moeten uitbetalen. De bemoeiingen van den Terschelllnger strandvoogd om uit het wrak van de „Lutine’’ zUn fortuin te maken, bleven zonder resultaat. Pas in 1857 zou een derde eriïstlge poging wor den aangewend om den schat te lichten. Door veranderde stroomingen in het water boven het wrak was de zandlaag, die de „Lutlne" bedekte, tot op nauwelijks één Meter dikte weggespoeld. Toén dit feit geconstateerd was. sloot de En gelsche ingenieur Taurel met Lloyds een ber- gingscontract en toog op Terschelling aan het werk. Drie seizoenen arbeidde hU er met dui kers, schepnetten, haken enz. en het gelukte hem voor een bedrag van ongeveer f 600.000 aan munten en baren omhoog te brengen Het weder toenemen van de verzanding mamtte In October 1859 verdere pogingen onmt^elljk. In 1886 werd voor de vierde maal de aanval geblazen, ofschoon het wrak thans 13 Meter onder het zand op de leemlaag rustte. Met be hulp van twee tot zandzuigers verbouwde schelpzuigers haalde men zooveel mogelijk het zand rondom het wrak weg, waarbU allerlei voorwerpen als kogels, kanonnen enz. boven kwamen. Ook gouden en zilveren munten vond men ter waarde van ongeveer f 10.000. Verder kwam men niet en ook volgende po gingen van Engelsche zUde in 1893. 1903 en eindelUk in 1911 leverden geen resultaat. Nog versch in het geheugen ligt tenslotte de onder neming van twee Delftsche studenten tn 1923. die met groote grijpers aan het werk togen, maar evenmin Iets bereikten. Sedert 1929 is de concessie van het bergingswerk In handen van de berglngsmaatschappüen Doeksep op Ter schelling en Dros op Texel, die echter met al hun materiaal weinig of niets konden aitrichten. En zoo rust nog steeds de nauwelijks geslon ken schat Immers van de 14 A 20 000.000 zijn tot op heden pas 1300.000 geborgen onder het zand van de Noord-Wester gronden. Eenzaam drijft op de golven, die kuiven en krullen met dartel schuim, de .Lutlner-boel. wijzend de plek waar diep onder water en zand het goud lokt met onmetelUk fortuin Daar wacht de .Lutlne"-schat al meer dan 130 jaren op hem. wiens vernuft er in slaagt tot hem door te dringen. De „Lutine" is de rijke prinses uit heel oude sprookjes en zU verbeidt den held, die haar zal verlossen en met zich voeren. Die held moet zjjn de handigste. De ramp van de .Lutine" Is een der grootste schadeposten, die Lloyds in Londen ooit te boeken had In haar gebouw te Londen be vinden zich verschillende voorwerpen van het FOTOREPORTAGE DB NIEUWE BRUG over het Spasme te Haarlem, een belang rijke schakel in het verkeer tus— achen Amsterdam en den Haag, ia Donderdag op haar plaats gebracht. F

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 4