naar een UNIFORMVERBOD Prikkeldraad Sint Jan door de eeuwen R St. Adalbertus Ernstige botsing Het voorbeeld FEEST UIT DE GRIJZE OUDHEID fat Denemarken, Zweden en Zwitserland ons leeren VRIJDAG 23 JUNI ONZICHTBARE STENOGRAAF DE Twee zwaar gewonden HAARLÉMSCHE HANZEBANK Uitkeering thans 52 pCt. NAAR DEN AFSLUITDIJK Twee felle branden tn De dag voor den boer Paters Redemptoristen R. K. Marinepersoneel BENOEMINGEN Egmond bedevaarts oord De toegangswegen eischen dringend verbetering Een S. D.-voorstel, de begrooting niet te wijzigen DE FINANCIEELE MOEILIJK HEDEN VAN ZAANDAM VERKENNERS IN HET BISDOM HAARLEM In de binnenstad van Rotterdam ant. Inlichtingen afbeelding van «hak- NA O en voor het broodje der propagan- ’.IDGE terdam In de oudste feestviering zin speelde niets op Johannes den Dooper In den afgeloopen nacht heeft op den Haar lemmerweg te Amsterdam nabij het Kruithuis een ernstig ongeval plaats gehad. Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem heeft benoemd tot Diocesaan Verkenners-Geestelijke den weleerw. heer J. Mol te Den Haag. ran zekere krulden en :en van brand uit zulk efi, en bovendien allerlei ij ven” werden uitgevoerd, lm dan ook, dat de eerbare Een onverantwoordelijke chauffeur had zijn vrachtauto onverlicht op den weg laten staan, terwijl er een dikke mist hing. De man was gesl moi te Den -itract- ld, tie. te springen, en het werd er door het voor beeld, dat sommige vorsten gaven, eerder Verder werden de Paters A. Brinkman en R. van Kempen resp. benoemd tot directeur van de retraitehuizen te Seppe en Amersfoort. n. bo- toX paedle, Nolet lagen’! age. Is kloek» rat het s VaU- Hemei- a lor- Hei.ige .De Paus- ie Ka- Noo»d- m zijn en Pa- De lescna- anscbe Bet I. Vin- munis- »r bet n Son* 'ilburg. fln in- en zijn erf als in de t licht zinnigs Is deze üstisch :rd en st Dit opdui- -.woord 1 wor« enover ganda- innaire ineken aarxls- uliste- terrein be- de Sint Jansvuren oorspronkelijk offervuren waren, bestemd om de vertoornde góden te verzoenen. Daartoe werden niet ^slechts dieren, maar soms ook menschen geofferd. Men heeft wel eens getracht onzg helden- ■sche voorouders van deze smet wasschen en beweerd, dat hel schuldige menschen, maar krijgt en veroordeelde misdadigers wi dit lot te beurt viel. Maar de waarin van die offers m©ldir wordt, maken van dit onderst Een overoud gebruik bracht mee, dat in die vuren niet alleen planten werden ge worpen, maar soms ook een paardenkop. Ook werden er wel roode hanen of katten levend in verbrand. Die oude gewoonte, die nog lang schijnt stand gehouden te hebben, doet zien, dat de Sint Jansvuren oorspronkelijk offei De AN W B en de K.N.A.C. hebben zich met een adres gewend tot den Minister van Water staat. waarin zfj mededeelen. dat zij zich op 20 Juni 1932 tot Zijner Excellenties voorganger hebben gewend met een verzoek in het belang van het doorgaande verkeer zooveel mogelljk te willen bevorderen, dat de aanleg en verbete- Het Russische voorbeeldt Dat is zóó afschuwelijk. dat de Hollandsche zetbazen der Moskousche tyrannen er wel voor oppassen, het naar waarheid te beschrijven Schelden op misstanden, waar of verzonnen, is voordeellger voor de communistische propa ganda., disten I Donderdagavond hebben te Rotterdam in de binnenstad twee felle branden gewoed. De eer ste brak uit omstreeks zeven uur in een oud staande achter de panden, die aan de Groote Markt grenzen. Dit pand behoorde toe aan de Holland Rubber Company en werd gebruikt als opslagplaats voor rubber- en celluloldartlkelen. Het oude pand, dat geheel ingebouwd was. kon de brandweer slechts moeilijk benaderen, maar tenslotte gelukte het toch den brand in te slui ten en het vuur met vijf stralen te blusschen. Twee éages en de zolder van het pand zijn ge heel uitgebrand. Groote hoeveelheid rubber en celluloldartlkelen is verloren gegaan. De schade wordt door verzekering gedekt. De tweede brand brak omstreeks kwart voor elf uit in de Hoogstraat in een pension van den heer Almkerk Toen de brand uitbrak, was nie mand thuis. De vlammen sloegen fel uit en de brandweer stond voor een zeer moeilijke taak. De blussching werd dan ook met groot mate riaal begonnen. Er werd met tien stralen ge werkt. Van het pension zijn de eerste verdieping aan de achterzijde, de tweede en derde verdie ping en de zolder geheel uitgebrand. Uit een aangrenzend pand., dat even gevaar liep, heeft men, toen de brand op zjjn hevigst woedde, zes kinderen in veiligheid gebracht. De brandweer heeft echter het vuur tot het brandende perceel kunnen beperken. De oorzaak is onbekend. ring van de op den weg over den afsluitdijk van het Use lm eer aansluitende wegen van het Rljkswegenplan zoo spoedig mogelijk zouden worden voltooid. Op bedoeld verzoek mochten, zjj nog geen antwoord ontvangen. Intusschen is gebleken, dat verschillende wer ken aan deze wegen zijn uitgevoerd of nog on derhanden zjjn <weg van Ewjjcksluls-de Kooy, weg over Wieringen, een eerste begin met den nieuwen weg Amsterdam-Lambertschaag)maar dat deze werken toch van ondergeschikt belang zijn ten opzichte, van de geheele wegverbetering zoowel aan de Westelijke als aan de Oostelijke zijde van den afsluitdam, waardoor het nuttig effect van den belangrijken verkeersweg over dezen dijk vooralsnog niet tot zijn recht kan komen. Daarom verzochten voornoemde vereenigingen andermaal in het belang van het steeds toe genomen landverkeer het zooveel mogelljk daar heen te lelden, dat de aan den afsluitdijk van het IJselmeer aansluitende hoofdverbindingen voor doorgaand verkeer met motorrijtuigen zoo spoedig als doenlijk zal zijn, zullen worden ver beterd ca. aangelegd. In een Donderdagavond gehouden en druk bezochte huishoudelijke vergadering der leden van de plaatselijke afdeellng der S. D. A. P., is met algemeene stemmen een motie aangeno men, waarin instemming betuigd wordt met een voorstel dat de soc. dem. raadsfractie bij den Raad voornemens is in te dienen in ver band met de financieele moeilijkheden der ge meente. Dit voorstel houdt in. te besluiten aan Ged. Staten en aan de Regeerlng te berichten, dat de gemeenteraad niet bereid is in de begroo ting-1933, overeenkomstig de voorschriften van de Regeerlng, zoodanige wijzigingen aan te brengen, dat haar goedkeuring is verzekerd, en B. en W. uit te noodigen aan Ged. Staten en de Regeerlng te berichten, dat de kasmidde len der gemeente binnen zeer korten tijd niet meer toereikend zullen zijn zelfs om de meest dringende betalingen, onder meer van rente, loon en steun te doen en Ged. Staten en de Regeerlng te verzoeken met spoed zoodanige maatregelen te nemen,- dat aan de financieele verplichtingen van de gemeente kan worden voldaan nu de gemeente zelf door het inhou den van de uitkeering uit het Gemeente-Fonds daartoe buiten machte gehouden wordt. Te Bussum zullen Zaterdag. Zondag en Maan dag de katholieke marinemannen een congres houden. Als sprekers zullen optreden pater Adrianus O.Cap. van het Apostolaat der Zee en de beide vlootaalmoezenlers, de zeereer- Bjj de Germanen moest het llndenhout waarde heer Allnk en pater Albarda Jelgersma zijn de lievelingsboom van de godin Freya. O.F.M. aanleiding gegeven te hebben. Men was van oordeel, dat zij en alle overige St. Janspret met den „mensch van God ge zonden, wiens naam was Johannes”, niets gemeen hadden, doch dat zij de overblijf selen van een oud Germaansch feest waren, dat, bij de invoering van het Chris tendom, door den dag aan den Dooper ge wijd, vervangen werd. Ook hier te lande werden eenige dagen van te voren de brandstoffen voor het vuur verzameld, en daarbij zong de jeugd: Ook voor den groei van de plantenwereld waren de Sint Jansvuren zeer bevorderlijk. De akker, waarop een zonnestilstandsvuur aangestoken werd, zal negen jaar lang de goede vruchten daarvan dragen, aldus meent men nog in vele streken van Oosten rijk. Ook geestelijken gaven soms hier en daar aan het vuur, voordat het in brand gestoker\ werd, een wijding en stempelden het aldus tot een heilig vuur. Keizers en hertogeh achtten het evenmin beneden hun waardig heid, er bij tegenwoordig te zijn. Men vindt behalve van Karei den Grooten en den Her tog Stefaan van Beleren, nog melding ge maakt, hoe in het jaar 1497 te Augsburg de schoone Suzanna Neithand in tegen woordigheid van Keizer Maximiliaan het Sint Jansvuur met een fakkel aanstak en vervolgens om de vlam een rondedans maakte aan de hand van 's Keizers zoon Filips, later koning van Spanje. En zijn kleinzoon Karel V vierde, toen hij als Aarts hertog van Oostenrijk in 1515 de Neder landen bezocht, in den Haag het Sint Jans- feest mee, en hij stak zelf op de gewone manier het vuur aan. had een zuiverende en louterende kracht; het moest niet met een gewoon haardvuur aangestoken worden, maar met z.g. nood- vuur, verkregen door wrijving van droog hout, en wel van dennen- of eikenhout een vuur, dat ook nog op bepaalde andere dagen heilzaam was voor veeziekten.l) Daarom joeg men het vee door het Sint Jansvuur, hetgeen ook nog een voorbehoed middel was tegen beheksing. In vete streken van Pruisen b.v. heeft jarenlang het geloof geheerscht, dat de aan den vooravond van Sint Jan ontstoken vuren hielpen tegen tooverij, hagelslag, onweer en sterfte van het vee, in het bizonder wanneer men het dén volgenden morgen over de aschresten Tot de Sint Jansvermaken behoorden op de eerste plaats de vuren, survivals van het groote Zomerfeest, die in den regel in den vooravond werden ontstoken, en niet, zoo- als de Paaschvuren, op bergen of hoogten, maar meestentijds op de markten of dorps pleinen. Om die vuren werd gezongen, ge danst en gesprongen, ja zelfs er doorheen gesprongen. Het volksgeloof wilde Immers, dat wie dit deed of slechts in het vuur keek, het geheele jaar gezond en tegen zonne steken bewaard bleef. Het Sint Jansvuur Bij de geloofspredikers en de vroegste Bisschoppen stonden de Sacramentsvuren al bizonder slecht aangeschreven. Eligius 'door aangemoedigd dan van weerhouden. (St. Eloy) bestempelde de vreugdebedrij ven, die daarbij plaats hadden, in de ze vende eeuw als „het werk des duivels” en ook Burchard van Worms waarschuwde er tegen in het jaar 1024. Herhaaldelijls werden zij in den loop der Middeleeuwen en ook nog later verboden, o.a. nog op 20 Juni 1653 door den gemeenteraad van Nürnberg. Het mandaat is vooral daarom merkwaardig, omdat er uit blijkt, dat nog in dat jaar zoowel in de steden als in de dorpen de „oude heldensche booze gewoonte” bestond, dat op Sint Jansdag door jongelieden geld en hout werd Ingezameld en daarna het z.g. „sonnenwendt” of „zlmmetsvuur” werd aangestoken, daarbij gedronken, „om zulk vuur gedanst, daarover gesprongen, onder het in brand steken bloemen,” en het s^é vuur op de veldj bijgeloovlge „bejrfr Het was daai raad van Nürnberg niet kon nalaten, deze en andere/onbetamelljkheden, dit bijgeloo- vlg en heidensch werk en die gevaarlijke vuren óp Sint Jansdag te verbieden. Ook in ons land, waar evenwel de Paasch vuren meer in zwang waren dan de Sint Jansvuren, werden deze- laatste nog in de zeventiende eeuw verboden. Bekend is een dljkverordening van Delfland, aldus lui dende: „So verbiet men eenlghe Sint Jans vuren op ten dljck te maacken opte boete van thien gulden.” Die vuren stonden ook bij ons, evenals in Duitschland, als heiden- sche plechtigheden bekend. Zij schijnen tot „G’hannesfeuer. Der Haber 1st teuer! Wer kein Holz zum Feier git, Erreicht das ewige Leben nlt!” Hem, die niet gaf, zoo geloofde men zouden dat jaar geen zegeningen meer ten deel vallen; ©f-ger nog, hij zou ziek worden en ook nog in dat jaar sterven. Hendrik I, bijgenaamd de Vogelaar, schafte het feest in 934 af, toen hij bij zijn inval in Denemarken ook daar het Chris tendom Invoerde Naar wij vernemen is Pater A. Phillppona directeur van het retraitehuis te Bergen (N.-H.). overgeplaatst naar het Redemptoristenklooster te Roosendaal (N.-B.). Tot zijn opvolger is be noemd Pater H. Peters CssJt. uit Amsterdam Op het internationaal congres voor Staathuishoudkunde in den Hofburg te Weenen werden de redevoeringen via een microfoon opgenomen op een dictafoon, welke ze overbracht op wasrollen, van waaraf de redevoeringen weer beluisterd konden worden met behulp van een koptelefoon. Eerst dan kon de stenograaf beginnen te typen Het naderend feest van den apostel van Kénnemerland De polltie van het bureau Admiraal de Ruy- terweg heeft het onderzoek ter hand genomen; de aanhouding van den roekeloozen chauffeur is te verwachten. De motorrijder, een man van naar schatting 20 of 21 jaar, Is er ernstig aan toe; de toestand van de duo.rijdster was heden morgen redelijk. De vrachtauto is gebleken het eigendom te zijn van Verschure’s Transport Maatschappij te Hilversum. Wij zullen hout gaan dragen. Wij zullen turref vragen. Wij willen vrolijk vieren. Al op Sint Jans manieren. Bij dagen en bij nachten. Gelijk wjj jarent plagten. Motor in volle vaart tegen onver licht en vrachtauto gereden evenmin te knippen, anders zal dwongen zijn, het nogmaals te doen. 24 Juni voor den boer is deze dag in het dagelljksch leven niet anders bekend dan .Bint Jan”. En zoo zal het wel altijd blijven. Sint Jan, Sint Margriet en Sint Jacob ze zijn met het boerenleven één. S. K.-N, V. De commissie, die van Haarlem? bisschop opdracht heeft op den alom bekenden St. Adal bertus-Akker te Egmond een kapel te stichten ter eere van den heilige, die als gezel van Wil- llbrordus zijn leven wijdde aan de bekeering van Kennemerland, zag zich tot haar teleur stelling niet in staat deze schoone taak reeds vóór het 25 Juni te vieren feest te vervul len. Dankbaar voor de bijdragen, die zij uit alle oorden van ons land mocht ontvangen een mooi voorbeeld gaf wel een openbare school In Gelderland moet zij blijven vragen om giften, die het haar mogelijk zullen maken nu toch spoedig met den bouw, waarvoor de plannen geheel gereed liggen, te kunnen begin nen. De commissie heeft, gelet op den nood der tijden, niet met al te veel aandrang een beroep op de milddadigheid van Neêrlands Katholie ken durven doen. Nu echter het feest van onzen vaderlandschen heilige aanstaande is, meent zij toch wel eens te mogen aankloppen, overtuigd als zij Is. dat er nog vele Katholieken in den lande gevonden zullen worden, die voor dit heerlijke werk Iets willen offeren Het naderend feest Is zoo n geschikte gelegenheid om mee te werken tot de grootere vereering van den apostel van Kennemerland. en tevens om de bisschoppelijke commissie met een bijdrage te verblijden. Waar onze voorvaderen een kerkje op zjjn graf bouwden en het herhaaldelijk her bouwden. als woeste benden het hun dierbare bedehuis vernielden, zouden wjj daar dan moe ten achterstaan in mildheid en devotie Jegens St. Adalbert? In de Donderdag gehouden vergadering van aandeelhouders der N.V. Hanzebank In liquida tie te 's Gravenhage is de balans en verlies- en winstrekening per 31 Dec. 1932 goedgekeurd. De llquidateur, alsmede cfe besturende colleges zijn gedéchargeerd voor het gevoerde beheer. In de vergadering werd mededeellng gedaan van het besluit van Commissarissen tot het ver richten van een zesde uitkeering aan crediteu ren, thans groot 2H pCt., waardoor het aan crediteuren uitbetaalde bedrag stijgt tot 52 H procent. Aan alle crediteuren zal plaatsgewjjze deze uitkeering bericht worden gezonden. honderden geloovlgen deze verheven plechtig heid bij. Omtrent inlichtingen kart men zich wen- den tot den secretaris der commissie (J. Ver- heggen, Egmondbinnen). Voor belangstellenden zij nog medegedeeld, en gehoopt wordt, dat deze mededeellng niet vergeefsch is, dat het gironummer van de Bis schoppelijke Commissie voor den Adalberts- Akker te Egmondbinnen Is 197483. Doch niettegenstaande dit alles, bleef het volk nog langen tijd voortgaan op den blijden Sint Jansdag zijn geliefde vuren aan te steken en er omheen te dansen en eeds in de grijze oudheid nam Sint, ,naar de weide leidde.. Jan onder de zomerfeesten een be^" langrijke plaats in, en de heilige van dien dag heeft In het volksgeloof dien roem nog lang na de Middeleeuwen gehandhaafd In de oudste feestviering van Sint Jan was evenwel niets, dat zinspeelt op de levensgeschiedenis van Johannes den Doo per. In den heldenschen tijd had dit feest geheel andere namen, en eveneens lag er een geheel andere beteekenis aan ten grond slag. Het werd toen genoemd het Sonne- mand-, ook wel het Mittesommerfest, ter wijl het na de Invoering van het Christen dom in de Duitsche landen Sint Johannis- mlssen of St. Johann Mittesommer werd genoemd. Den eerstgenoemden naam ont leende het aan de omstandigheid, dat om streeks 24 Juni de zon haar hoogsten stand aan deh hemel bereikte en van dien dag af de dagen beginnen te korten. En den laatstgenoemden aan de meening, dat nu de zomer zijn middenpunt was genaderd, hetgeen men, waar het den winter betrof, op 24 December achtte het geval te zijn. Daarom werd dit dan invallende Jachtfeest of „Wljnachten”, ook Mittewinterfest ge noemd. En de inhoud dier brieven? Laten wij er een kleine bloemlezing uit ge ven: Inmiddels maakt Egmond zich op om zijn patroon weer te vieren als voorgaande jaren. Weer zal nu het overhuifde altaar in den volksmond noodkapeiletje worden opgesla gen. waarin as. Zondag om 10 uur een plech tige H. Mis wordt opgedragen door den Bene dictijner pater Joës Aug. Caron van de Abdij van Oosterhout. Onder deze H. Mis predicatie door den bekenden pastoor van Langendjjk. den zeereerw. heer Th. J. van Noord, ’s Mid dags om twee uur is er Lof met processie ter eere van St. Adalbertus. Reeds zjjn er verscheidene aanvragen van pelgrims, die in den loop der octaafweek dit bedevaartsoord willen bezoeken en daar een H. Mis zullen opdragen. Zoo komen de Amster- damsche pelgrims op 2 Juli, op welken dag prof. Henneman in het vroege morgenuur een H. Mis zal celebreeren. Verleden jaar woonden recht van 4 Februari 1853 zijn van toepassing. Art. 4. De uitvoering van dit besluit, evenals de vervolging en berechting van overtredingen zijn opgedragen aan de justitie in de kantons Alle bescheiden, welke op strafzaken betref fende het uniformverbod betrekking heboen. moeten gratis aan den bondsadvocaat worden verstrekt. Art. 5. Dit beslui ^treedt op 18 Mei 1933 in werking. De Bondsraad zal het tijdstip vast stellen, waarop dit besluit weer bulten werking zal worden gesteld. In Zwitserland mogen, waar deze wet geen absoluut uniformverbod Inhoudt, padvinders en andere niet politieke organisaties uniform blij ven dragen. Alleen het dragen van uniform als kenmerk van een politieke partij is daar thans verboden cn dat nog slechts als het een op vallend kenteeken is. Kleine insignes zijn reeds toegestaan, maar bet dragen van hemoen, blouses en zells dassen In een bepaalde kleur, om daardoor aan te geven dat de drager tot een der politieke partijen behoort, is verboden. Indien men dus In Zwitserland hetzelfde zou krijgen als in Oostenrijk, waar een groot aan tal personen van een bepaalde partij, na een verbod tot het dragen van een pertU-uniform, op straat verscheen in een wit hemd met hoo- gen hoed, dan zouden deze personen op grond van deze wet strafbaar zijn. Duitschland, Italië en enkele andere landen, waar een bepaalde uniform een soort alleen recht gekregen heeft en men al het andere eenvoudig zonder wet verbiedt, vormen voor ons geen maatstaf, want wjj wenschen geen enkele politieke uniform, die tegenstanders prikkelt en de tegenstelling verscherpt. Hoe het kabinet dit vraagstuk zal oplossen wachten we rustig af. We ontkomen er even min aan als andere landen, maar we weten nu tenminste hoe die het gedaan hebben. - —et communistische blad „De Tribune" is rJ geestdriftiger over de brochure van mr. X X Jan Duys dan „Het Volk”; het klopte er haastig politieke munt uit en vervaardigde voor de verwante zielen een oproep van den volgenden inhoud: „De Communistische Partij roept de sociaal democratische arbeiders op 'tegenover het een heidsfront met de bourgeoisie, dat hun leiders steeds openlijker aan willen gaan, het strijdend eenheidsfront van alle proletarische krachten te stellen, ten einde In gemeenschappelljken strijd van sociaal-democratischie. communisti sche en partjjlooze arbeiders schouder aan schouder de aanvallen der bourgeoisie en der klasseverraders af te slaan. Duys es. willen het behoud van het kapitalisme, de verdere uit plundering en onderdrukking, niet alleen van de Hollandsche werkende massa, maar ook van de millloenen in Indonesië! De Communisti sche Partij wil de vernietiging van het kapita lisme en leidt de massa in den strijd voor de proletarische revolutie, den revolutionnairen uitweg uit de crisis, die zooals het voorbeeld van dé Sovjet-Unie bewijst! alleen in staat is brood, arbeid en vrede aan de massa te brengen.” Het voorbeeld van Sov jet-Rusland Het lllustre voorbeeld! En dat bestaat uit het feit, dat men om de leugenachtige propaganda in het buitenland te bestendigen, millloenen besteedt, millloenen van de landbouwende bevolking vooral, die daar- door van honger en ellende omkomt. u Antl-bolsjewlstische fantasie? Neen, de rauwe werkelijkheid! Het maand blad „Geloof en vrijheid” publiceerde dezer dagen een foto van dr. Schabert, den beken den leider van den Baltischen-Rusland-arbeid. die met zjjn helpers(sters) aan een tafel zit, beladen met brieven. Onder die staat nergens te ♦inden, toen automobilisten. die slechts op het allerlaatste moment den auto bemerkt hadden en konden passeeren, hem op deze overtreding wilden wijzen. Op een gegeven moment, toen een passee- rend automobilist pogingen deed om het licht in den wagen te ontsteken, botste plotseling een motorfiets met groote kracht tegen den wagen op. Tot zijn grooten schrik zag hl], dat twee zwaargewonden bewusteloos naast den ge heel vernielden motor lagen. Demotorrijder, een 28-jarige man uit Am sterdam, was levensgevaarlijk aan het hoofd gewond, terwijl de duo-passagier, een acht tienjarig meisje, hoewel minder ernstig ge wond, er toch slecht aan toe was. Nadat ter plaatse de eerste hulp was verleend, zijn bei de slachtoffers door den G. G. D. naar het Wilhelmlnagasthuis overgebracht. De vrachtauto, genummerd G 87359 die een dagelljkschen dienljst onderhoudt tusschen Am sterdam en Rotterdam, was defect. Nog wordt in sommige streken op Sint Jan een bloemen- of rozenfeest gevierd, kennelijk een overblijfsel van oude feest- gebrulken en een herinnering aan den bloeitijd der mld-zomers. Bloemen „Kinder der verjüngten Sonne”, zooals velerlei „ongeregeltheden en insolentiën” Schiller ze noemt mochten nu eenmaal op het gezegende Sint Jansfeest niet ont breken. En gelooft men nu, dat er in den huldigen tijd in het volksgeloof niets meer is, dat met Sint Jan in verband gebracht wordt? Dan wijzen we u op een gebruik ten platte- lande (o.a. in den Achterhoek), dat inhoudt, dat men winterandijvie nimmer moet zaaien vóór Sint Jan, maar steeds daarna, omdat zij anders gauw zal doorschieten. En de heggen dient men vóór Sint Jan men ge- V moeten '4 n da van len. tweede rer**- os da greep nulder. schoon te geen on- ;evangenen raren, wien le kronieken, waarin van die offers melding gemaakt wordt, maken van dit onderscheid geen gewag en het staat vast, dat die bloedige offeranden eerst ophielden, toen de oude góden voor goed gevallen waren. Voor zulk een vuur jverd in het dorp bij de bewoners hout verzameld. In Beleren zongen de kinderen/eertijds bij dit hout- ophalen een liedje/ waarvan de laatste regels luidden*. ’an mijn kinderen is er één van honger jrven; het kleinste, dat 9 maanden oud is, K verhongeren aan de borst. Ik met mijn kinderen,wij zijn verloren wanneer er geen hulp komt."! 8 Febr.: „Wij hebben twee maan den slechts /éénmaal daags gegeten en dan nog wat? Slech/s watersoep, doch wfj danken- God ervoor. Nu is er echter niets meer In huls! Wjj hebben reeds aas gegeten, maar ook dAt is niet meer te krijgen.’’ 25 Febr.: „Wjj eten reeds katten en honden en andere onreinheid. Er is geen andere uitweg dan naar het bui tenland te schrijven en om hulp te smeeken.” 12 April: „De menschen eten doodgegaan vee, ja zelfs gestorven menschen! Van de dooden neemt men de Ingewanden, lever en longen weg. Van hen. die nog niet zoo mager zijn, neemt men ook het vleezch en men eet doode dieren." I Tn Denemarken is de wet op het dragen van I I uniformen zeer positief. Daar wordt kort I en goed het dragen van uniformen of klee- I flng die hiermede gelijk te stellen is, verboden, I behoudens enkele uitzonderingen, telkens aoor I jen Minister van Justitie uit te maken. Dat I s» daar niet vlug toe over gaat bewijst het I febeurde met de Engelsche padvinders, waar I hier te lande niemand toch ook maar eenige I politieke demonstratie of verscherping van te genstellingen in zou zceken. In Zweden heeft de regeerlng omgekeerd ge- bsndeld, wat reeds dadelijk blijkt uit den titel ran de wet van 14 Juni 1933, die luidt: „Wet op bet verbod van het dragen van uniformen enz in bepaalde gevallen.” Daar wordt het rtra-. gen van uniformen niet direct verboden, maar bunnen de uitwassen in bepaalde omstandig heden worden tegengegaan. De tekst van de vet zegt duidelijk wat de bedoeling is. „Wanneer het voor bet handhaven vah de algemeene orde of veiligheid vereischt is. heeft de Koning de bevoegdheid het dragen van uni formen of gelijksoortige Heeding, die de strek king hebben om aan 1e toonen, dat de drager toe een bepaalde politieke richting behoort, te verbieden. Wat hieromtrent verder bepaald is. Bi eveneens van toepassing zijn voor wat be treft deelen van uniformen, armbanden of an dere daarmee te vergelijken, in het oog val lende kenteekenen, die een - strekking hebben ala hiervoren genoemd.” Niet de minister van Justitie, maar de Ko ning, dat is wat wij zouden noemen de Kroon, dus de regeerlng in haar geheel verbiedt In Zweden krachtens deze wet bepaalde unifor men, wanneer daar verstoring van de orde van te verwachten is. Kleine onderscheidingstee- kenen, zooals knoopsgatinsignes. vallen niet coder het verbod, evenmin als dit het geval is in Zwitserland zooals we straks zullen zien. In Zweden is de wet onmiddelljjk in werking getreden, met de bepaling dat ze van kracht is tot en met Juni 1935, waaruit we weer opma ken. dat men ook daar meent met een epide mie te maken te hebben, die van voorbtjgaan- den aard is. Zonder bestrijding en uitvoerige toelichting is de wet op het verbod van het dragen van uniformen er in Zweden niet gekomen, want men wenschte uitdrukkelijk te weten wat er nu niet onder viel en wat door den Koning dus niet verboden kon worden, teneinde het waarop de wet moet werken zooveel te perken als maar eenigszins kon. Dat bewijst weer hetgeen we in het vorig artikel reeds schreven, dat een regeling niet gemakkelijk is. Volgens de toelichting van den minister van sociale zaken, die in Zweden met den minister, van justitie het wetsvoorstel had ingediend, vallen onder het verbod niet: militair én burgerpersoneel van land- en zee- Sicht; politiepersoneel; personeel bij spoor wegen, post en telegrafie; douane, trams en omnibussen: stadsboden; personeel bij diverse technische bedrijven, zooals gasfabrieken, elec- trische centrales, waterleiding, brandweer; per soneel bij openbare inrichtingen als ziekenhui zen, armhuizen, tuchtscholen, opvoedingsge stichten, gevangenissen, werkinrichtingen; be dienden bjj banken, in hotels enz. enz. Evenmin leden van bonden als Leger des Hells, Roode Kruis, de Arbeiders Samaritanen- vereeniglng. Vrijwillige Automobielkorps. Land- stormkorpsen. Vrouwelijke Landstormvereeni- ging, de Roode Ster, schietvereenigingen. pad- vindersvereenlglngen, sportvereenigingen, mo- torcluba, zeilclubs, enz. Hier te lande zou daar zeker nog aan moe ten worden toegevoegd: leden van bepaalde muziekkorpsen, want ook dezen steken zich gaarne in uniform, zonder er kwaad of wan orde door te stichten. Een eigenaardige moeilijkheid heeft zich bij de behandeling voorgedaan, toen ter sprake kwam de kwestie van de onderscheidingsteeke- nen, in het bijzonder de armbanden, of andere teekenen, die ordecommissarissen dienen te dragen bij bepaalde toegestane politieke mee tings of optochten. Uitdrukkelijk werd in de Kamer door de com missie van rapporteurs de wensch kenbaar ge maakt, dat voor dat doel een armband of iets dergelijks zou worden vastgesteld en dat deze voor alle politieke organisaties dezelfde zou zijn. Op zich is dat natuurlijk heel juist, maar *1) zien in ons land reeds een optocht van de B. D. A P., waarbij alle orde-commissarissen een rood, wit, blauwe band, het meest neutrale en nationale wat denkbaar is, om den arm heb ben. Het is haast niet denkbaar, maar toch ZOU het goed zjjn en de 8. D A. P. mogelljk een beetje helpen om in de richting te komen van de Zweedsche en andere socialisten, waarvoor velen toch wel iets voelen. Gaan we van Zwe- dén naar Zwitserland, waar in Mei j.L ook een •et op het dragen van uniformen van kracht I» geworden, dan zien we dat die wet weer zeer *el verschilt van die van Denemarken, alhoe wel hetzelfde wordt nagestreefd. Zjj gaat daar biet zoover De Zwitsersche wet luidt: Art. 1. Tot nader order is het den leden van binnen- en buitenlandsche politieke vereenl- gingen verboden, uniformen, deelen Van uni formen. armbanden en andere opvallende ken teekenen te dragen, waaruit valt af te lelden, dat de drager lid is van een bepaalde politieke Partij. Bjj verschil van meening omtrent het begrip •Pértlfkenteekenen” beslist in laatste instantie departement van Justitie en Politie. Art. 2. Wie het in art. 1 genoemde verbod •eertreedt of tot overtreding daarvan aanspoort, •ordt gestraft met een geldboete van ten hoog- 1000 francs. In geval van recidive kan ge- TZhgenissti af van hoogstens zes maanden, ver bonden met een geldboete van ten hoogste 1000 ,r*ncs worden opgelegd. Buitenlanders kunnen bovendien voor ten hoogste tien jaar worden bitgeweaen. verboden uniformen en kenteekenen wor den in besiag genomen. Art. 3. De algemeene bepalingen van de •Bundesgesetz” met betrekking tot het ztraf- „Hler ziet de lezer meer dan 3000 brieven, die in den loop van twee maanden nieuwe kreten om hulp uit Rusland brachten. Onze kas veroorloofde slechts de laatste pakken rechts te beantwoorden, daar ons de middelen ontbreken en wjj door den nieuwen nood de oude nooden niet mogen veronachtzamen.”

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 15