Prikkeldraad
Dei
Van de Perstribune
I
De Aartsbisschop en de Bisschoppen
van Nederland
Beneden de maat
Geloovigen
kan de hun toevertrouwde
Geestelijkheid en
MAANDAG 17 JULI
MET DE K.RO.-VLOOT OP HET BRASEMERMEER
ZALIGHEID IN DEN
HEER
Tykfer verdwenen
aan
offer
gezag
onder leiding der kerkelyk
hiërarchie
daadwerkelyk deel-
het H. Mis
geest van katholieke
volgzaamheid
Zondag vond de aangekondigde uittocht van K.R.O.-leden
naar het Brasemermeer plaats. Een aardig snapshot van deze
geslaagde waterréunie
A. V. R. O.-waardeering
innig en
nemen
in onderdanigheid aan het
door God over hen gestelde
De nazi-propaganda wordt uit
Aken voortgezet
De eerbied en bet vertrouwen def getoo-
verzaken aan de eigenliefde
HET MIDDELBAAR VAK-
ONDERWIJS
Laat vooral nu het opgroeiend
geslacht dit volgen
Door deze en andere middelen zal
teest van Christus in U steeds krachtiger
korden en zoo zult Gij Christus vanzelf
fr) uw daden uitdrukken en in de wereld
Wtdragen. Wij bidden U allen eendrachtig
I
Wij
de
In de derde plaats moeten Wij als
on-katholleke opvatting brandmerken
zlchzelve zoekt en de eigen meening
den maatstaf beschouwt van al wat
Zijn er werkelijk gerechtvaardigde grie
ven, dan behoeven deze noch verzwegen,
noch onderdrukt te worden; want er zijn
andere wegen om deze tot uiting te bren
gen. Zij, die zulke grieven hebben, zullen
bij de Bisschoppen steeds een gewillig oor
vinden. Men bedenke overigens, dat de ge-
nadebemiddeling in de Kerk niet gebonden
is aan persoonlijke heiligheid. En daarom
is het verkeerd de leiding af te wijzen van
personen,die niet door hooge volmaaktheid
uitblinken.
leerlingen der school, die nog geen diploma had
den behaald, bestond In den zomer volop ge
legenheid, om een weekgeld van 5 k 6 gulden
te verdienen.
Wat de kosten der opleiding aan meerge
noemde school betreft, mag gezegd worden, dat
met goeden wil het opbrengen daarvan niet tot
de onmogelijkheden behoort, ook niet in de
slechte tijden, welke we nu beleven. Zou daar
voor een otter gebracht moeten worden, dan
wordt het later ruimschoots vergoed.
Bedroevend zou het zijn. Indien juist in dezen
crisistijd, nu grondige vakkennis meer dan ooit
noodlg is, aan het opgroeiend geslacht het onder
wijs zou worden onthouden, dat hun niet alleen
nu, maar een menschenleeftijd lang tot voor
deel kan strekken.
Met aandrang roepen Wij U allen op, B.
G., om Christus’ geest en leven in U te ver
sterken. Wij brengen in herinnering, hoe
Wij steeds hebben aangedrongen, dat in al
onze katholieke organisaties niet alleen de
maatschappelijke, nAar op de eerste plaats
de godsdienstige vorming moet worden be
hartigd- En heden willen Wij U nog eens
wijzen op enkele middelen, die volgens de
leer en de leiding der Kerk dienstig kunnen
zijn tot bevordering van uw bovennatuur-
lijk leven.
Allereerst is noodlg, dat alle geloovigen
In het programmablad van de A.V.RO. be
klaagt de heer Vogt zich er over dat zijn om
roep weken van te voren' een radio-reportage
van Balbo’s komst te Schelllngwoude voorbe
reidde, doch toen die dag er eindelijk was, had
de A.V.R.O. geen zendtijd en voerde de K.R.O.-
reporter het woord.
De Katholieke Radlogids van deze week nu
reageert op deze klacht. Na eerst de voorge
schiedenis te hebben vermeld, waaruit blijkt,
dat het hier geen daad van animositeit of
oncollegialltelt gold, uit het blad zijn verwon
dering over de wijze waarop de Radio-Bode dit
geval behandelde. Deze schrijft nl:
nemen gaarne aan, dat de beoor
deelaars In het algemeen met een goede
bedoeling bezield zijn, maar men bedenke,
dat het goede doel nimmer de ongeoorloof
de middelen heiligt en niemand meene in
waarheid Christus te kunnen volgen, zon
der ook zooveel mogelijk zijn mildheid en
liefde, zijn ootmoed en eenvoud in woorden
en gedragingen te doen uitkomen.
vigen, waaraan de priesters bij hun heilig
dienstwerk dringend behoefte hebben,
wordt aldus ondergraven, waardoor een al
gemeen geestelijk belang ernstig wordt ge
schaad. Het uitspreken van lichtvaardige
oordeelen, het vergrooten en veralgemeenen
van kwaad zijn zedelijk verkeerd en dus den
christen ongeoorloofd; ja zelfs een grove
toon, die minachting en afkeer moet kwee-
ken, is reeds in strijd met de wetten der
naastenliefde.
e UttJkaeenheid’* is een staatkundlg-
I' J ekanomisch orgaan, waarin wekelijks ge
tracht wordt, de banden tusschen Neder
land en de Indlën te versterken.
Voorzeker een zeer lofwaardig streven van
een zeer lofwaardige redactie.
Zoo nu en dan bemoeit het orgaan zich ech
ter ook wel eens met Iets anders dan Neder-
landsch-Indische banden, en dan is het blad
niet altijd even gelukkig, noch ook even lof
waardig.
Zoo komt een bevorderaar der JUjkseenheld"
In het nummer van 12 Juli 11 te spreken ot
liever: te schrijven over een familiebezoek
van generaal Weygand aan ons land en, naar
aanleiding daarvan, over Neerlands Defensie.
De bevorderaar van de .JUJkseenheld” meent
te moeten opmerken, dat militaire oefeningen
en verkenningen in Oost-België voor ons weinig
geruststellend zijn en schrijft dan verder:
„Wil België, koste wat het wille. Dultsch-
lands (en ook Frankrijks) aandacht aflelden in
Noordelijke, dus Brabantsche richting, door te
trachten de preventieve beteekenls van zijn
maatregelen te doen uitgaan boven die der Ne-
derlandsche?
Hier is duidelijk werk voor ons Departement
van Bultenlandsche Zaken. Gevaarlijke onjuist
heden dienen aldaar te worden rechtgezet; in
de Internationale pers, zoowel als door duidelij
ke regeeringsultspraken, en gesteund door
maatregelen, der landsverdediging openlijk ten
goede komende; eindelijk weer eens maatrege
len, die onzen vasten wil toonen, elk misbruik
van ons Brabant of Limburg met geweld te
kieren, juist als vóór 1914!
Er is toch aan ons Bultenlandsche Zaken
geen geest van „liquidatie” van Zuld-Nederland
gekomen?
Limburg, Brabant en Zeeland weest waak
zaam, het gaat om Uw vernietiging.”
hun geestelijk werk onder de leiding plaat
sen van de herders, die God hun heeft ge
steld, dan mag een rijke verdere opbloei
worden verwacht van waar genadeleven tot
heil van Kerk en Vaderland. Indien Gij
allen, B. G., tracht Uzelve gelijk vormig te
maken aan Hem, die, „vol van genade en
waarheid,” 18) „bij zijn intreden in de we
reld sprak: Zie Ik kom om uw wil te doen,
o God” 19) en die „Zich vernederd heeft,
door gehoorzaam te worden tot den dood,
ja, tot den dood des kruises,” 20) dan zal
dit Heilig Jaar, waarin Wij het negentiende
eeuwfeest vieren van deze grootste gebeur
tenis der wereldgeschiedenis, niet zonder
vrucht aan uw zielen voorbijgaan.
Dit vragen Wij Van harte aan den Heili
gen Geest, den Geest des Heeren, op Pink
sterdag over de Apostelen neergedaald om
hun alle waarheid te leeren, 21) den Geest,
die volgens de belofte des Heeren steeds
met zijn Kerk blijft 22) en ons dus ook
heden niet verlaat. Moge die Geest ons hel
pen om in zijn kracht en zijn genade het
Wat hier gezegd is, geldt ook voor de be-
oordeellng van de werkzaamheden der
priesters. In enkele kringen is het mln of
meer gewoonte geworden op smalende wijze,
vaak ook met groote bitterheid, openlijk
critiek uit te oefenen op de priesters. Zij,
die zich daaraan schuldig maken, zijn met
den eigenlijken aard en de bijzondere moei
lijkheden van het priesterlijk dienstwerk
meestal niet voldoende bekend. Het over
wegend goede in hun ambstvervulllng en
in hun leven wordt verzwegen. Wat soms
fouten zijn van enkelen, wordt aan nage
noeg de geheele priesterschap ten laste ge
legd. De Bisschoppen, die bekend zijn met
den algemeenen toestand, en onder wier
rechtsbevoegdheid de geestelijkheid staat,
mogen geenszins die critiek van onbevoeg
den dulden. Zij moeten haar in haar alge
meenheid als onrechtvaardig en ais erger
nis gevend veroordeelen.
„Dat zijn zoo de trieste consequenties van het
zendtUdenbeslult, waarover wij nu maar zwij
gen; maar waarbij wij denken: onze tijd kotnt
ook eens.”
Volgt verder een lof op het Itallaansche volk
wegens zijn nationaal zelfbewustzijn, zijn
saamhoorigheid „niet aangevreten door zielige
partijtwisten”. Daarna de vermelding, dat de
A.VJt.O. daar ook zoo naar verlangt en als
slot dat pakken moet:
„Hier stonden wjj immers werkeloos, omdat
vandaag alleen maar roomsche en socialisti
sche ooren mochten luisteren. Voor de gansche
natie arbeiden mag hier niemand. Hier is op
dat punt geen natie. Alleen in uren van gevaar
en van beproeving loopen wij nog wel eens, als
het heel erg is, door onze kunstmatige omhei
ningen heen te hoop maar normaal gesproken
zjjn er alleen maar volksgroepen, die bevredigd
wordenleder op zijn beurt.
Wij behoeven niet te wanhopen. Dicht bij
onze grenzen waren er vele oogenschijnlijk ste
vige partij-vesten, die bij het eerste zuchtje
moed en zelfbewustheid instortten.
Zouden «pij dus aan een politieke zendtijd-
verdeellng In Nederland het eeuwige leven toe
kennen?
Neen!"
In plaats van een ondervonden teleurstelling
waaraan wjj op zijn tijd allen blootstaan
manmoedig te dragen, deze bittere woorden
uit een door smart overkropt gemoed, aldus de
Kath. Radlo-Glds.
Waarom mochten dien dag alleen roomsche
en socialistische ooren luisteren? Heusch, daar
zijn ook A.VJt.O-ooren'. bij geweest. Hindert
dkt misschien? Voor de gansche natie arbeiden
mag hier niet alleen, maar moet zelfs, naar
onze opvatting. Gelijk de Bossche St. Jan werd
opgetrokken als gebouw voor den katholieken
eeredlenst (alleen daarom kon zij van sulk een
onvergankelijke schoonheid zijn) en tegelijk
die kathedraal er staat als een cultuur-monu-
ment voor de gansche natie, zoo werd de KJLO.
Wij brengen U in herinnering, dat vol
gens de door God gewilde orde de ontwik
keling van het godsdienstig leven moet ge
schieden
Ten slotte willen Wij U nog op hét vol
gende wijzen: Wie Christus wil volgen, moet
zich onthechten van de aardsche goederen.
Maar het is met de katholieke Bpvatting,
zooals deze ook in de groote sociale ency
clieken wordt uiteengezet, in strijd het voor
te stellen, alsof bezit onvereenigbaar is met
volmaaktheid. Vrijwillige armoede is voor
zeker een machtig middel bij het streven
naar volmaaktheid, maar volmaaktheid
sluit geenszins persoonlijk bezit en gebruik
van aardsche goederen uit.
een
de
meening, dat de geloovigen zelve, krachtens
een bovennatuurlijke roeping, de bevoegd
heid zouden bezitten als rechters op te tre
den over de bestuursdaden der hiërarchie.
Al hebben sommigen voor zichzelf mis
schien de overtuiging, dat zij in bepaalde
gevallen alleen het juiste inzicht bezitten,
zij missen toch de zending en daarom ook
het recht hun meening openlijk als de juis
te op te dringen. Voor den gang der zaken
in de Kerk dragen alléén de Bisschoppen
de verantwoordelijkheid en hun alleen komt
het beslissende oordeel toe. Op de onder
danen rust de plicht het goede te doen en
te propageeren, maar
De gouwleider der N.SD.A.P. In Limburg Tyk
fer, wien het verblijf op Nederlandschen bodem
was ontzegd, heeft aan de politie medegedeeld,
dat hij zich Zaterdagmorgen op het politie
bureau zou vervoegen en zich ter beschikking
van de politie zou stellen. HU zou dan met het
gewone transport van vreemdelingen per trein
naar Herzogenrath worden uitgeleid.
Toen Tykfer om half acht nog niet op het
politiebureau was verschenen, heeft. Tiaar de
„Limb. Koerier” meldt, de recherche een huis
zoeking in zijn woning verricht. HU was ech
ter nergens te vinden.
Of Tyfker nu op eigen gelegenheid t land
heeft verlaten, dan wel dat hij zich hier nog
ophoudt, is onbekend.
Er wordt natuurlijk een onderzoek Ingesteld.
Naar het blad nog verneemt, zijn aan Tykfer
in Aken kamers ter beschikking gesteld. Het
schijnt, dat vanuit Aken de propaganda der
NS.D.A.P. in Limburg verder zal worden ge
leid.
De uitgezette gouwleider behoudt, naar hem
is meegedeeld, den rang, dien hU hier in de
partij had.
ontvangen onderwUs vruchtdragend kan zUn,
bestaan derhalve.
Of het onderwUs later ook een goed bestaan
zal opleveren? Een ieder begrijpt wel, dat goed
geschoold personeel meer kan presteeren dan
ongeschoolde werkkrachten.
Bovendien heeft het diploma, vooral in den
tijd, waarin we nu leven, een bijzondere waarde.
Immers tegenwoordig wordt hoe langer hoe meer
voor het vervullen van vacatures verlangd, dat
de sollicitanten een diploma bezitten. Zoo wor
den voor de Zuiderzeegronden, welke in cultuur
worden gebracht, voor de beter betaalde posten
alleen gediplomeerden aangesteld. De saneerlngs-
beweglng zal in de komende Jaren ook heel wat
geschoold personeel noodlg hebben. Daarbij aan
sluitend hebben eveneens de demonstratiebedrü-
vei» en proefvelden hët liefst gediplomeerde
krachten. Ook in het zoo vertakte vellingswezen
hier te lande kunnen de geschoolde krachten een
goed werkterrein vinden.
Voor de zoons van kweekers, handelaren in
bollen, groenten en fruit is de school als van
zelf de aangewezen plaats, om op de hoogte te
blUven van de jnodeme stroomlngen in hun vak.
Voorts moet er hier nog op gewezen worden,
dat op de tulnbouwwinterschool. zjj het dan als
nlet-verplieht vak, ook gelegenheid bestaat, om
de moderne talen te volgen. Deze en de handels-
vakken, zooals boekhouden en administratie, zijn
om in den handel vooruit te komen onontbeerlijk.
Op de vraag of het onderwUs later ook een
goed bestaan zal opleveren, kan hier derhalve
als antwoord worden gegeven, dat zU, die hart
voor den tuinbouw hebben en flink willen aan
pakken. zeer zeker meer en betere vooruitzich
ten hebben, indien zU een tulnbouwwinterschool
hebben afgeloopen; temeer, omdat daar de op
leiding geheel gericht is op de behoeften van de
practUk.
Dat zulks ook wordt ingezien, blUkt wel hieruit,
dat de R.K. Tulnbouwwinterschool te Beverwijk,
ondanks de moeilijke omstandigheden, waar
onder zU heeft moeten werken, zich reeds in een
uitgebrelde belangstelling mocht verheugen. Als
bewUs daarvan moge hier vermeld worden, dat
er bU den aanvangcursus 1930/31 elf leerlingen
waren; gedurende de cursus 1931/32 in totaal 24,
terwijl in de afgeloopen cursus 1932/33 in totaal
22 leerlingen de school bezochten.
Van de afgestudeerden behoefde, ook in dezen
tUd, niemand werkeloos te blUven, Indien hU
Het Is vervolgens volstrekt onkatholiek
te meenen, dat de geloovigen alleen aan een
onfeeilbaar sprekenden Paus eerbied en ge
hoorzaamheid verschuldigd zijn. De Bis
schoppen toch hebben een ieder voor zijn
bisdom in alles wat het geestelijk bestuur
betreft de waarachtige bevoegdheid te be
slissen en voorschriften te geven, en diVniet
alleen in zuiver geestelijke zaken, maar
ook in lijdelijke, voorzoover deze met het
geestelijke verband houden. Met name dient
er op gewezen te worden, dat de katholieke
actie, het apostolisch leekenwerk, volgens
de herhaalde uitspraken van Z. H. den Paus,
niet dan in overeenstemming met den wil
en de leiding der Bisschoppen moet worden
gevoerd, en dat aan hen uitsluitend de be
voegdheid toekomt, den geest en de metho
den van die actie voor hun bisdommen vast
te stellen. De Bisschoppen zijn ook de ge
roepen rechters om te oordeelen over het
al of niet katholieke karakter van de open
bare uitingen des levens, van geschriften,
daden en organisatievormen. En als de Bis
schoppen in deze zaken hun oordeel en hun
wil hebben te kennen gegeven, past aan de
geloovigen eerbied en volgzaamheid.
Uit deze algemeen bekende waarheden
moeten wij leerzame lessen trekken, die Wij
onder uw aandacht willen brengen, opdat
wat nu hoopvol opbloeit, geen ernstige
schade zou lijden.
Dergelljk geschrijf lijkt ons toch wel *n beetje
beneden de maat voor een orgaan, dat aan zijn
kop een lange lijst klinkende namen van redac
tieleden en vaste medewerkers vermeldt;
dergelljk geschrijf lijkt ons zulk een orgaan en
zulk een namen-serie onwaardig.
Welke regeerlng of welke minister heeft er
ooit aan gedacht of zou er ooit aan denken
Neerlands plicht ten aanzien van Brabant
of Limburg te verzaken?
In*1914 en in de latere oorlogsjaren stonden
wij gereed ooi, desnoods met geweld, lederen
buitenlandschen aanvaller terug te slaan, «in
dreigt er ooit wéér gevaar, onze houding zal
geen andere zijn.
Insinueeren is nooit een bijzonder dapper be-
drijf, maar zóó als dit bedrijf hier uitgeoe
fend wordt tegenover Bultenlandsche Zaken, is
het toch wel zeer w en laakbaar.
Het gaat toch niet aan, zoo maar te schrijven,
dat er nu .eindelijk weer eens maatregelen” ge
nomen kunnen worden: w(j hebben toch
steeds den onverwrikbaren wil getoond, heel
ons land en niet het minst Brabant en Lim
burg te beschermen.
Onruststoker!!, als hier gesignaleerd, verdient
de scherpste veroordeellng.
Wij vertrouwen, B. G., dat de eerbiedige
aanhankelijkheid, die de verhouding der
geloovigen tot de Bisschoppen en de pries
ters in ons land steeds heeft gekenmerkt
en die voor het algemeen geestelijk welzijn
een onschatbare zegen is, ook in de toe
komst zal bewaard blijven en versterkt
moge worden. Indien de geloovigen in een
Wij beleven, B.G., ook in godsdienstig op-
richt een hoogst gewichtig tijdperk der
menschelijke geschiedenis. Van den eenen
kant wordt waargenomen een stréven naar
geestelijke hernieuwing en naar een betere
eociale orde. Van den anderen kant zien
wij verslapping in het beleven van het ge
loof en een toenemenden droevlgen geloofs
afval, waartoe stelselmatig aangekweekte
genotzucht en maatschappelijke wantoe
standen, belaas, in hooge mate meewerken.
Des te meer verheugen Wij Ons daarom
over dien drang naar krachtiger geestelijk
leven, dat Wij naar onze beste krachten
willen blijven bevorderen. Wij willen U der-
halve in dit bijzonder herdenkingsjaar
van onze Verlossing nog eens met nadruk
yansporen om Jezus’ gezindheid in U op te
wekken. 1) Zonder zijn geest geen gezonde
levenshemleuwing en geen maatschappelijk
herstel. „Niemand immers kan een anderen
grondslag leggen, dan die gelegd is, name
lijk Christus Jezus.” 2)
Deze leeringen en vermaningen, B. G.,
moesten Wij tot U richten, om aldus aan
de goede strevingen, waarover Wij in het
begin spraken, de juiste richting te wijzen
en om de actie der goedwillenden op elk
terrein sterker, zuiverder en Gode meer
welgevallig te maken. Gelijk het den
mensch niets baat, als hij de heele wereld
wint, maar schade lijdt aan zijn ziel, 14) zoo
zal ieder op zich zelf loffelijk streven en
alle onthechting vruchteloos, dikwijls scha
delijk zijn, als men niet tevens weet te
Christus, die zelf het hoofd is van de
waarachtige eenheid aller geloovigen, heeft
tot Petrus gezegd: „Weid mijn lammeren,
weid mijn schapen.” 9) En aan den Paus
heeft Hjj als medehelpers in het bestuur
der Kerk gegeven de overige Apostelen en
hun opvolgers, de Bisschoppen, van wie het
woord geldt: „Zooals de Vader mij gezonden
heeft, zoo zend ik U,” 10) „wie U hoort,
hoort Mjj; en wie U versmaadt, versmaadt
Mij.” 11) En: „Geeft acht op heel de kudde,
waarover de Heilige Geest U als bewakers
heeft gesteld, om Gods Kerk te bestu
ren.” 12) De Bisschoppen op hun beurt
worden bijgestaan door de priesters, die zij
zenden en op wie ook het woord van den
H. Paulus toepasselijk Is, dat zij zijn „de
dienaren van Christus en de ultdeelers van
Gods geheimenissen." 13)
BU dit alles moeten Wij U echter krach
tens de opperherderlijke taak, die God Oi s
op de schouders heeft gelegd, wijzen op
enkele verschijnselen, die een gevaar ople
veren voor de verdere gezonde ontwikkeling
van het godsdienstig leven, gedachtig aan
het woord „dat een weinig zuurdeesem ge
heel het deeg verzuurt.” 8)
samen te werken, om Christus’ Rijk in deze
wereld tot hooger bloei te brengen: de pries
ters als Gods geroepenen en gezalfden, de
leeken als hun overtuigde en geestdriftige
medehelpers, volgens de gedachte van het
leekenapostolaat, waartoe de Paus herhaal-
delljk en dringend heeft opgeroepen.
aanschijn der aarde te hernieuwen. 23)
En zal dit ons gezamenlijk herderlijk
schrijven in alle tot onze Kerkprovincie be
boerende kerken, alsmede in de kapellen,
waarover een rector is aangesteld, op Zon
dag 18 Juli as. onder alle vastgestelde H.:H.
Missen van den predikstoel worden voor
gelezen.
In dezen crisistijd zijn er veel ouders, die wel
gaarne bun jongens willen laten proflteeren van
een degelijke opleiding In het vak. dat hun kin
deren zelf hébben gekozen, maar die nog be
sluiteloos staan, deels omdat zij veronderstellen,
dat het gekozen vak geen vooruitzichten biedt,
deels omdat zjj meenen, dat de kosten der op
leiding hun flnancleele krachten te boven gaan.
Indien hun Jongens in den tuinbouw werk
zaam zijn, kunnen wellicht de hier volgende op
merkingen van den directeur der R K. Tuijjx-f-zljn elschen niet te hoog stelde. Zelfs voor de
bouwwlnterschool te Beverwijk, ir. H. A. B.
Bünnemeljer 11., den ouders helpen, tot een be
sluit te komen.
Op de vakscholen is geen enkele Jongen op
zijn plaats, indien hij niet van ganscher harte
voor zijn vak voelt. Dit geldt evenzeer voor de
opleiding aan een tulnbouwwinterschool. Om te
voorkomen, dat de school bezocht wordt door
leerlingen, die er nog niet zeker van zijn, dat
het vak, dat z{j hebben gekozen, voor hen het
ware is, wordt o.m. als toelatingseisen gesteld,
dat de aspirant-leerling vooraf eenlge tulnbouw-
practijk heeft gehad. Als regel heeft de candl-
daat, daar hij 15 jaar of ouder moet zjjn om
als leerling te worden toegelaten, ruimschoots
gelegenheid gehad om reeds in den tuinbouw
emplooi te ylnden. De waarborgen, dat het te
Vooreerst: het kan geenszins goed zijn,
het gezag der Bisschoppen, hoe dan ook.
te miskennen; het moet verderfelijk heeten,
dat gezag door verdachtmakingen of hoon
te ondermijnen of krachteloos te maken
door geregeld te onderscheiden tusschen
het gezag en de gezagdragers. Bij verreweg
de meesten is immers de achting voor het
gezag in hooge mate afhankelijk van den
eerbied voor de gezagdragers. Vermindering
van dezen eerbied heeft daarom bij zeer
velen tot gevolg vermindering van de ach
ting voor het gezag zelf, en voor zijn in
geweten bindende verordeningen.
Gegeven te Utrecht, 28 Juni 1933.
t J. H. G. JANSEN,
Aartsbisschop van Utrecht.
t P. A. W. HOPMANS,
Bisschop van Breda.
t A. F. DIEPEN,
Bisschop van *s-Hertogenbosch.
t J.'D. J. AENGENENT,
Bisschop van Haarlem.
t Dr. J. H. G. LEMMENS,
Bisschop van Roermond.
Het stemt tot dankbaarheid en vreugde
te zien, hoe er onder het katholieke volk
door velen ernstig wordt gestreefd naar
een krachtiger beleven van het Evangelie,
naar waarachtige naastenliefde, die volgens
het eigen woord van den Meester het ken
merk is van zijn leerlingen, 3) naar zelfbe-
heersching en ingetogenheid, naar offer
vaardigheid en versobering. ZU, die aldus
van Christus’ geest zijn doortrokken, zul
len onweerstaanbaar ook anderen opwekken
om het Evangelie getrouwer te beleven.
Maar steeds levendiger en algemeener moet
worden het besef, dat op lederen katholiek,
niemand uitgezonderd, bijzonder in deze
tjjden, een zware verantwoordelijkheid rust.
Aan ons toch is de bovennatuurlijke waar
heid toevertrouwd, aan ons zijn bovenna
tuurlijke krachten geschonken, en dit niet
alleen voor onze persoonlijke vervolmaking,
maar ook voor het heil der wereld. Allen
moeten wij door een waarachtig christelijk
leven, door ons opvallend goed voorbeeld
een lichtbaak zijn voor onze medemenschen,
vooral voor zwakken, ook voor afvalligen en
niet-katholieken. „Gij zijt het licht der
wereld. Uw licht moet schijnen voor de
menschen, opdat zij uw goede werken mo
gen zien, en uw Vader verheerlijken, die in
den hemel Is. Gij zijt het zout der aarde.
Maar als het zout smakeloos wordt, waar
mee zal men het zouten" 4), d.wx. als ons
christelijk leven verslapt, wat moet dan de
wereld behoeden voor bederf?
I) Phll. 2 6. 2) 1 Cor 3 11. 3) Jo. 13 35.
4) Matth. 5 14; 5 16: 5 13. 5) Gal. 2 20.
6) 2 Tim. 3 16. 7) Cone. Trld. 8. 6. c. 8. 8)
1 Cor. 5 6. 9) Jo. 21 15, 17. 10) Jo. 20 21.
II) Luc. 10 16. 12) Hand. 20 28. 13) 1 Cor
4 1. 14) Matth. 16 20. If - -
16) 1 Cor. 13 5. 17) Hom. 12
19) - - - -
22)
die
als
geschieden moet. „Al schenk ik weg al wat
ik heb, zegt de Apostel, al geef Ik mijn
lichaam om mij te laten verbranden: als
ik de liefde niet heb, bet dient tot
niets." 15) „De liefde zoekt zlchzelve
niet” 18) en zal daarom weten te gehoor
zamen. „Iedereen moet onderworpen zijn
aan het hooger gezag; want alle gezag komt
van God. Wie zich dus verzet tegen het ge
zag, verzet zich tegen de verordening van
God.” 17)
midden- en hoogtepunt van den eeredlenst.
Dit hoogheilig offer brengt ons In de in
nigste gemeenschap met Christus, vooral
*1* wij er aan deelnemen door het ontvan
gen der H. Communie. Deze is bij uitstek
het door God bedoelde middel, om Christus'
leven in ons te onderhouden en te verster
ken. De Eucharistie bevat immers de Bron
zelf der genade, zoodat wij bij het veelvul
dig ontvangen der H. Communie steeds
meer en meer zullen kunnen zeggen: „Ik
*elf leef niet meer, maar Christus leeft in
mij, terwijl ik leef in het vleesch, leef ik
In het geloof van den Zoon van God, die
mij heeft liefgehad en die Zich voor mij
heeft overgeleverd.” 5)
Vervolgens willen Wij U op geheel bij
zondere wijze aanbevelen de godsvrucht tot
de gezegende Moedermaagd, die het beeld
?Rn haar Goddeljjken Zoon op de meest
verheven wijze in zich heeft uitgedrukt en
in haar moederlijke voorbede den sleutel
bezit van Gods genadeschatten. Verder noe
men Wij U nog: het volgen van geestelijke
oefeningen, als retraites en recollecties,
door den Paus bij herhaling aanbevolen en
dat wel niet als buitengewone, maar als ge-
*one middelen, door een leder te gebrui
ken. Voedt uw godsdienstig leven ook door
lezing en overweging der H. Schrift, „want
de heele Schrift Is door God Ingegeven en
h nuttig tot onderrichting, weerlegging,
terechtwijzing en opvoeding in de gerech-
tiehpld. 8) Tracht steeds dieper door te
dringen in de kennis van dien kostbaren
•chat, uw heilig geloof, „den grondslag en
Vortel van alle rechtvaardlgmaklng, zonder
velken het onmogelijk is God te beha
len.?)
begonnen door het katholieke volksdeel, het
welk ook In de radio God wil eeren en dienen,
en tegelijk in dien omroep een cultuur-insti
tuut wilde vestigen voor de geheele natie.
Wanneer de A.V.R.O. van haar averechtsche
zienswijze uitgaat, wordt het duidelijk, waarom
zjj bepaalde concerten opkoopt alleen voor
A.VH.O.-ooren en de geheele natie belet daar
van te proflteeren op dagen, dat deze omroep-
vereeniging zelf onmogelijk de uitzending er
van verzorgen kan, terwijl een andere op dat
moment daartoe wel in de gelegenheid is.
Het hateUJkheldJe van „de stevige partij-
vesten”, die Instortten, kan in dit verband ons
koud laten: want de KJl.O. is geen partU-
omroep, maar is wel een die baseert op de
godsdienstige overtuiging van één-derde der
zeven mlllloen Nederlanders. Bovendien daar
waar de partijen verdwenen, is thans één partij,
met ook één partij-omroep.
Reeds vroeger stelde de heer Vogt den radlo-
toestand in het land waarop hij nu weer
zinspeelt ons ten voorbeeld: zulk een ééne
omroep moest ook hier komen; en met onver
holen bedoeling insinueerde hij toen: alle om-
roepstations in Nederland hebben te verdwij
nen, met uitzondering natuurlijk van de
A.VR.O., welke als zj[. „nationale” het aan
gewezen lichaam is om al die ontbonden ver-
eenlglngen te absorbeeren. Moeten wij in dien
zin thans verstaan de woorden: „onze tijd
komt ook eens?”
De A.V.R.O. moet zich er nu maar aan ge
wennen dat er in Holland naast een behoorlijk
verlangen naar vrijheid (natuurlijk geen los
bandigheid) een afkeer van staats-totalltelt en
dictatuur bestaat. Het zendtütlenbeslult en de
andere omroeporganisaties gunnen haar l
leven, doch zij moet kunnen verdragen, dat
ook die andere zich als levende organismen
bewegen.
Waarlijk het is nog niet zoo ver, dat geheel
luisterend Nederland op de niet-ultzenddagen
van de A.VJt.O. zingt, met een variant op een
bekend liedje: ,Eln Tag ohne dich 1st, eln Tag
ohne ’Funk, denn es 1st eln Tag ohne A.V.R.O.”
In gemoede, het wordt nu toch hoog tijd,
dat men In A.VJt.O.-kring rekening houdt met
het feitelijk gelijkgerechtigd bestaan van ook
andere omroepen tn Nederland en dat men
niet langer de oogen sluit voor de werkelijk
heid: drie kwart van Neérlands bevolking deelt
de zienswijze van de A.V.R.O. niet en wenscht
zich ook in den aether principieel te uiten.
Er dient bij de A.V.R.O. plaats te komen
voor een billijke waardeering van den arbeid
der andere organisaties.
Het artikel eindigt aldus:
„Ook op omroepgebied is er in Nederland
een natie: de vier organisaties vormen den
natlonalen omroep. Maar wanneer één hunner
tracht te suggereeren: l’état c’est mol (vrij ver
taald: de nationale omroep ben Ik), dan Is dit
In strijd met de feiten, en eigenlijkook een
beetje belachelijk."
21 j 15, 17. 10) Jo. 20 21.
15) 1 Cor. 13 :*3.
A xo o. x f xvxxxxx. 22. 18) Jo. 1 lé.
Hebr. 10 7. 20) Pbll. 2 8. 21) Jo. 16 13.
Jo. 14 16. 23) Pa. 103 30.
wSl