Prikkeldraad Dei Van de Perstribune I De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland Beneden de maat Geloovigen kan de hun toevertrouwde Geestelijkheid en MAANDAG 17 JULI MET DE K.RO.-VLOOT OP HET BRASEMERMEER ZALIGHEID IN DEN HEER Tykfer verdwenen aan offer gezag onder leiding der kerkelyk hiërarchie daadwerkelyk deel- het H. Mis geest van katholieke volgzaamheid Zondag vond de aangekondigde uittocht van K.R.O.-leden naar het Brasemermeer plaats. Een aardig snapshot van deze geslaagde waterréunie A. V. R. O.-waardeering innig en nemen in onderdanigheid aan het door God over hen gestelde De nazi-propaganda wordt uit Aken voortgezet De eerbied en bet vertrouwen def getoo- verzaken aan de eigenliefde HET MIDDELBAAR VAK- ONDERWIJS Laat vooral nu het opgroeiend geslacht dit volgen Door deze en andere middelen zal teest van Christus in U steeds krachtiger korden en zoo zult Gij Christus vanzelf fr) uw daden uitdrukken en in de wereld Wtdragen. Wij bidden U allen eendrachtig I Wij de In de derde plaats moeten Wij als on-katholleke opvatting brandmerken zlchzelve zoekt en de eigen meening den maatstaf beschouwt van al wat Zijn er werkelijk gerechtvaardigde grie ven, dan behoeven deze noch verzwegen, noch onderdrukt te worden; want er zijn andere wegen om deze tot uiting te bren gen. Zij, die zulke grieven hebben, zullen bij de Bisschoppen steeds een gewillig oor vinden. Men bedenke overigens, dat de ge- nadebemiddeling in de Kerk niet gebonden is aan persoonlijke heiligheid. En daarom is het verkeerd de leiding af te wijzen van personen,die niet door hooge volmaaktheid uitblinken. leerlingen der school, die nog geen diploma had den behaald, bestond In den zomer volop ge legenheid, om een weekgeld van 5 k 6 gulden te verdienen. Wat de kosten der opleiding aan meerge noemde school betreft, mag gezegd worden, dat met goeden wil het opbrengen daarvan niet tot de onmogelijkheden behoort, ook niet in de slechte tijden, welke we nu beleven. Zou daar voor een otter gebracht moeten worden, dan wordt het later ruimschoots vergoed. Bedroevend zou het zijn. Indien juist in dezen crisistijd, nu grondige vakkennis meer dan ooit noodlg is, aan het opgroeiend geslacht het onder wijs zou worden onthouden, dat hun niet alleen nu, maar een menschenleeftijd lang tot voor deel kan strekken. Met aandrang roepen Wij U allen op, B. G., om Christus’ geest en leven in U te ver sterken. Wij brengen in herinnering, hoe Wij steeds hebben aangedrongen, dat in al onze katholieke organisaties niet alleen de maatschappelijke, nAar op de eerste plaats de godsdienstige vorming moet worden be hartigd- En heden willen Wij U nog eens wijzen op enkele middelen, die volgens de leer en de leiding der Kerk dienstig kunnen zijn tot bevordering van uw bovennatuur- lijk leven. Allereerst is noodlg, dat alle geloovigen In het programmablad van de A.V.RO. be klaagt de heer Vogt zich er over dat zijn om roep weken van te voren' een radio-reportage van Balbo’s komst te Schelllngwoude voorbe reidde, doch toen die dag er eindelijk was, had de A.V.R.O. geen zendtijd en voerde de K.R.O.- reporter het woord. De Katholieke Radlogids van deze week nu reageert op deze klacht. Na eerst de voorge schiedenis te hebben vermeld, waaruit blijkt, dat het hier geen daad van animositeit of oncollegialltelt gold, uit het blad zijn verwon dering over de wijze waarop de Radio-Bode dit geval behandelde. Deze schrijft nl: nemen gaarne aan, dat de beoor deelaars In het algemeen met een goede bedoeling bezield zijn, maar men bedenke, dat het goede doel nimmer de ongeoorloof de middelen heiligt en niemand meene in waarheid Christus te kunnen volgen, zon der ook zooveel mogelijk zijn mildheid en liefde, zijn ootmoed en eenvoud in woorden en gedragingen te doen uitkomen. vigen, waaraan de priesters bij hun heilig dienstwerk dringend behoefte hebben, wordt aldus ondergraven, waardoor een al gemeen geestelijk belang ernstig wordt ge schaad. Het uitspreken van lichtvaardige oordeelen, het vergrooten en veralgemeenen van kwaad zijn zedelijk verkeerd en dus den christen ongeoorloofd; ja zelfs een grove toon, die minachting en afkeer moet kwee- ken, is reeds in strijd met de wetten der naastenliefde. e UttJkaeenheid’* is een staatkundlg- I' J ekanomisch orgaan, waarin wekelijks ge tracht wordt, de banden tusschen Neder land en de Indlën te versterken. Voorzeker een zeer lofwaardig streven van een zeer lofwaardige redactie. Zoo nu en dan bemoeit het orgaan zich ech ter ook wel eens met Iets anders dan Neder- landsch-Indische banden, en dan is het blad niet altijd even gelukkig, noch ook even lof waardig. Zoo komt een bevorderaar der JUjkseenheld" In het nummer van 12 Juli 11 te spreken ot liever: te schrijven over een familiebezoek van generaal Weygand aan ons land en, naar aanleiding daarvan, over Neerlands Defensie. De bevorderaar van de .JUJkseenheld” meent te moeten opmerken, dat militaire oefeningen en verkenningen in Oost-België voor ons weinig geruststellend zijn en schrijft dan verder: „Wil België, koste wat het wille. Dultsch- lands (en ook Frankrijks) aandacht aflelden in Noordelijke, dus Brabantsche richting, door te trachten de preventieve beteekenls van zijn maatregelen te doen uitgaan boven die der Ne- derlandsche? Hier is duidelijk werk voor ons Departement van Bultenlandsche Zaken. Gevaarlijke onjuist heden dienen aldaar te worden rechtgezet; in de Internationale pers, zoowel als door duidelij ke regeeringsultspraken, en gesteund door maatregelen, der landsverdediging openlijk ten goede komende; eindelijk weer eens maatrege len, die onzen vasten wil toonen, elk misbruik van ons Brabant of Limburg met geweld te kieren, juist als vóór 1914! Er is toch aan ons Bultenlandsche Zaken geen geest van „liquidatie” van Zuld-Nederland gekomen? Limburg, Brabant en Zeeland weest waak zaam, het gaat om Uw vernietiging.” hun geestelijk werk onder de leiding plaat sen van de herders, die God hun heeft ge steld, dan mag een rijke verdere opbloei worden verwacht van waar genadeleven tot heil van Kerk en Vaderland. Indien Gij allen, B. G., tracht Uzelve gelijk vormig te maken aan Hem, die, „vol van genade en waarheid,” 18) „bij zijn intreden in de we reld sprak: Zie Ik kom om uw wil te doen, o God” 19) en die „Zich vernederd heeft, door gehoorzaam te worden tot den dood, ja, tot den dood des kruises,” 20) dan zal dit Heilig Jaar, waarin Wij het negentiende eeuwfeest vieren van deze grootste gebeur tenis der wereldgeschiedenis, niet zonder vrucht aan uw zielen voorbijgaan. Dit vragen Wij Van harte aan den Heili gen Geest, den Geest des Heeren, op Pink sterdag over de Apostelen neergedaald om hun alle waarheid te leeren, 21) den Geest, die volgens de belofte des Heeren steeds met zijn Kerk blijft 22) en ons dus ook heden niet verlaat. Moge die Geest ons hel pen om in zijn kracht en zijn genade het Wat hier gezegd is, geldt ook voor de be- oordeellng van de werkzaamheden der priesters. In enkele kringen is het mln of meer gewoonte geworden op smalende wijze, vaak ook met groote bitterheid, openlijk critiek uit te oefenen op de priesters. Zij, die zich daaraan schuldig maken, zijn met den eigenlijken aard en de bijzondere moei lijkheden van het priesterlijk dienstwerk meestal niet voldoende bekend. Het over wegend goede in hun ambstvervulllng en in hun leven wordt verzwegen. Wat soms fouten zijn van enkelen, wordt aan nage noeg de geheele priesterschap ten laste ge legd. De Bisschoppen, die bekend zijn met den algemeenen toestand, en onder wier rechtsbevoegdheid de geestelijkheid staat, mogen geenszins die critiek van onbevoeg den dulden. Zij moeten haar in haar alge meenheid als onrechtvaardig en ais erger nis gevend veroordeelen. „Dat zijn zoo de trieste consequenties van het zendtUdenbeslult, waarover wij nu maar zwij gen; maar waarbij wij denken: onze tijd kotnt ook eens.” Volgt verder een lof op het Itallaansche volk wegens zijn nationaal zelfbewustzijn, zijn saamhoorigheid „niet aangevreten door zielige partijtwisten”. Daarna de vermelding, dat de A.VJt.O. daar ook zoo naar verlangt en als slot dat pakken moet: „Hier stonden wjj immers werkeloos, omdat vandaag alleen maar roomsche en socialisti sche ooren mochten luisteren. Voor de gansche natie arbeiden mag hier niemand. Hier is op dat punt geen natie. Alleen in uren van gevaar en van beproeving loopen wij nog wel eens, als het heel erg is, door onze kunstmatige omhei ningen heen te hoop maar normaal gesproken zjjn er alleen maar volksgroepen, die bevredigd wordenleder op zijn beurt. Wij behoeven niet te wanhopen. Dicht bij onze grenzen waren er vele oogenschijnlijk ste vige partij-vesten, die bij het eerste zuchtje moed en zelfbewustheid instortten. Zouden «pij dus aan een politieke zendtijd- verdeellng In Nederland het eeuwige leven toe kennen? Neen!" In plaats van een ondervonden teleurstelling waaraan wjj op zijn tijd allen blootstaan manmoedig te dragen, deze bittere woorden uit een door smart overkropt gemoed, aldus de Kath. Radlo-Glds. Waarom mochten dien dag alleen roomsche en socialistische ooren luisteren? Heusch, daar zijn ook A.VJt.O-ooren'. bij geweest. Hindert dkt misschien? Voor de gansche natie arbeiden mag hier niet alleen, maar moet zelfs, naar onze opvatting. Gelijk de Bossche St. Jan werd opgetrokken als gebouw voor den katholieken eeredlenst (alleen daarom kon zij van sulk een onvergankelijke schoonheid zijn) en tegelijk die kathedraal er staat als een cultuur-monu- ment voor de gansche natie, zoo werd de KJLO. Wij brengen U in herinnering, dat vol gens de door God gewilde orde de ontwik keling van het godsdienstig leven moet ge schieden Ten slotte willen Wij U nog op hét vol gende wijzen: Wie Christus wil volgen, moet zich onthechten van de aardsche goederen. Maar het is met de katholieke Bpvatting, zooals deze ook in de groote sociale ency clieken wordt uiteengezet, in strijd het voor te stellen, alsof bezit onvereenigbaar is met volmaaktheid. Vrijwillige armoede is voor zeker een machtig middel bij het streven naar volmaaktheid, maar volmaaktheid sluit geenszins persoonlijk bezit en gebruik van aardsche goederen uit. een de meening, dat de geloovigen zelve, krachtens een bovennatuurlijke roeping, de bevoegd heid zouden bezitten als rechters op te tre den over de bestuursdaden der hiërarchie. Al hebben sommigen voor zichzelf mis schien de overtuiging, dat zij in bepaalde gevallen alleen het juiste inzicht bezitten, zij missen toch de zending en daarom ook het recht hun meening openlijk als de juis te op te dringen. Voor den gang der zaken in de Kerk dragen alléén de Bisschoppen de verantwoordelijkheid en hun alleen komt het beslissende oordeel toe. Op de onder danen rust de plicht het goede te doen en te propageeren, maar De gouwleider der N.SD.A.P. In Limburg Tyk fer, wien het verblijf op Nederlandschen bodem was ontzegd, heeft aan de politie medegedeeld, dat hij zich Zaterdagmorgen op het politie bureau zou vervoegen en zich ter beschikking van de politie zou stellen. HU zou dan met het gewone transport van vreemdelingen per trein naar Herzogenrath worden uitgeleid. Toen Tykfer om half acht nog niet op het politiebureau was verschenen, heeft. Tiaar de „Limb. Koerier” meldt, de recherche een huis zoeking in zijn woning verricht. HU was ech ter nergens te vinden. Of Tyfker nu op eigen gelegenheid t land heeft verlaten, dan wel dat hij zich hier nog ophoudt, is onbekend. Er wordt natuurlijk een onderzoek Ingesteld. Naar het blad nog verneemt, zijn aan Tykfer in Aken kamers ter beschikking gesteld. Het schijnt, dat vanuit Aken de propaganda der NS.D.A.P. in Limburg verder zal worden ge leid. De uitgezette gouwleider behoudt, naar hem is meegedeeld, den rang, dien hU hier in de partij had. ontvangen onderwUs vruchtdragend kan zUn, bestaan derhalve. Of het onderwUs later ook een goed bestaan zal opleveren? Een ieder begrijpt wel, dat goed geschoold personeel meer kan presteeren dan ongeschoolde werkkrachten. Bovendien heeft het diploma, vooral in den tijd, waarin we nu leven, een bijzondere waarde. Immers tegenwoordig wordt hoe langer hoe meer voor het vervullen van vacatures verlangd, dat de sollicitanten een diploma bezitten. Zoo wor den voor de Zuiderzeegronden, welke in cultuur worden gebracht, voor de beter betaalde posten alleen gediplomeerden aangesteld. De saneerlngs- beweglng zal in de komende Jaren ook heel wat geschoold personeel noodlg hebben. Daarbij aan sluitend hebben eveneens de demonstratiebedrü- vei» en proefvelden hët liefst gediplomeerde krachten. Ook in het zoo vertakte vellingswezen hier te lande kunnen de geschoolde krachten een goed werkterrein vinden. Voor de zoons van kweekers, handelaren in bollen, groenten en fruit is de school als van zelf de aangewezen plaats, om op de hoogte te blUven van de jnodeme stroomlngen in hun vak. Voorts moet er hier nog op gewezen worden, dat op de tulnbouwwinterschool. zjj het dan als nlet-verplieht vak, ook gelegenheid bestaat, om de moderne talen te volgen. Deze en de handels- vakken, zooals boekhouden en administratie, zijn om in den handel vooruit te komen onontbeerlijk. Op de vraag of het onderwUs later ook een goed bestaan zal opleveren, kan hier derhalve als antwoord worden gegeven, dat zU, die hart voor den tuinbouw hebben en flink willen aan pakken. zeer zeker meer en betere vooruitzich ten hebben, indien zU een tulnbouwwinterschool hebben afgeloopen; temeer, omdat daar de op leiding geheel gericht is op de behoeften van de practUk. Dat zulks ook wordt ingezien, blUkt wel hieruit, dat de R.K. Tulnbouwwinterschool te Beverwijk, ondanks de moeilijke omstandigheden, waar onder zU heeft moeten werken, zich reeds in een uitgebrelde belangstelling mocht verheugen. Als bewUs daarvan moge hier vermeld worden, dat er bU den aanvangcursus 1930/31 elf leerlingen waren; gedurende de cursus 1931/32 in totaal 24, terwijl in de afgeloopen cursus 1932/33 in totaal 22 leerlingen de school bezochten. Van de afgestudeerden behoefde, ook in dezen tUd, niemand werkeloos te blUven, Indien hU Het Is vervolgens volstrekt onkatholiek te meenen, dat de geloovigen alleen aan een onfeeilbaar sprekenden Paus eerbied en ge hoorzaamheid verschuldigd zijn. De Bis schoppen toch hebben een ieder voor zijn bisdom in alles wat het geestelijk bestuur betreft de waarachtige bevoegdheid te be slissen en voorschriften te geven, en diVniet alleen in zuiver geestelijke zaken, maar ook in lijdelijke, voorzoover deze met het geestelijke verband houden. Met name dient er op gewezen te worden, dat de katholieke actie, het apostolisch leekenwerk, volgens de herhaalde uitspraken van Z. H. den Paus, niet dan in overeenstemming met den wil en de leiding der Bisschoppen moet worden gevoerd, en dat aan hen uitsluitend de be voegdheid toekomt, den geest en de metho den van die actie voor hun bisdommen vast te stellen. De Bisschoppen zijn ook de ge roepen rechters om te oordeelen over het al of niet katholieke karakter van de open bare uitingen des levens, van geschriften, daden en organisatievormen. En als de Bis schoppen in deze zaken hun oordeel en hun wil hebben te kennen gegeven, past aan de geloovigen eerbied en volgzaamheid. Uit deze algemeen bekende waarheden moeten wij leerzame lessen trekken, die Wij onder uw aandacht willen brengen, opdat wat nu hoopvol opbloeit, geen ernstige schade zou lijden. Dergelljk geschrijf lijkt ons toch wel *n beetje beneden de maat voor een orgaan, dat aan zijn kop een lange lijst klinkende namen van redac tieleden en vaste medewerkers vermeldt; dergelljk geschrijf lijkt ons zulk een orgaan en zulk een namen-serie onwaardig. Welke regeerlng of welke minister heeft er ooit aan gedacht of zou er ooit aan denken Neerlands plicht ten aanzien van Brabant of Limburg te verzaken? In*1914 en in de latere oorlogsjaren stonden wij gereed ooi, desnoods met geweld, lederen buitenlandschen aanvaller terug te slaan, «in dreigt er ooit wéér gevaar, onze houding zal geen andere zijn. Insinueeren is nooit een bijzonder dapper be- drijf, maar zóó als dit bedrijf hier uitgeoe fend wordt tegenover Bultenlandsche Zaken, is het toch wel zeer w en laakbaar. Het gaat toch niet aan, zoo maar te schrijven, dat er nu .eindelijk weer eens maatregelen” ge nomen kunnen worden: w(j hebben toch steeds den onverwrikbaren wil getoond, heel ons land en niet het minst Brabant en Lim burg te beschermen. Onruststoker!!, als hier gesignaleerd, verdient de scherpste veroordeellng. Wij vertrouwen, B. G., dat de eerbiedige aanhankelijkheid, die de verhouding der geloovigen tot de Bisschoppen en de pries ters in ons land steeds heeft gekenmerkt en die voor het algemeen geestelijk welzijn een onschatbare zegen is, ook in de toe komst zal bewaard blijven en versterkt moge worden. Indien de geloovigen in een Wij beleven, B.G., ook in godsdienstig op- richt een hoogst gewichtig tijdperk der menschelijke geschiedenis. Van den eenen kant wordt waargenomen een stréven naar geestelijke hernieuwing en naar een betere eociale orde. Van den anderen kant zien wij verslapping in het beleven van het ge loof en een toenemenden droevlgen geloofs afval, waartoe stelselmatig aangekweekte genotzucht en maatschappelijke wantoe standen, belaas, in hooge mate meewerken. Des te meer verheugen Wij Ons daarom over dien drang naar krachtiger geestelijk leven, dat Wij naar onze beste krachten willen blijven bevorderen. Wij willen U der- halve in dit bijzonder herdenkingsjaar van onze Verlossing nog eens met nadruk yansporen om Jezus’ gezindheid in U op te wekken. 1) Zonder zijn geest geen gezonde levenshemleuwing en geen maatschappelijk herstel. „Niemand immers kan een anderen grondslag leggen, dan die gelegd is, name lijk Christus Jezus.” 2) Deze leeringen en vermaningen, B. G., moesten Wij tot U richten, om aldus aan de goede strevingen, waarover Wij in het begin spraken, de juiste richting te wijzen en om de actie der goedwillenden op elk terrein sterker, zuiverder en Gode meer welgevallig te maken. Gelijk het den mensch niets baat, als hij de heele wereld wint, maar schade lijdt aan zijn ziel, 14) zoo zal ieder op zich zelf loffelijk streven en alle onthechting vruchteloos, dikwijls scha delijk zijn, als men niet tevens weet te Christus, die zelf het hoofd is van de waarachtige eenheid aller geloovigen, heeft tot Petrus gezegd: „Weid mijn lammeren, weid mijn schapen.” 9) En aan den Paus heeft Hjj als medehelpers in het bestuur der Kerk gegeven de overige Apostelen en hun opvolgers, de Bisschoppen, van wie het woord geldt: „Zooals de Vader mij gezonden heeft, zoo zend ik U,” 10) „wie U hoort, hoort Mjj; en wie U versmaadt, versmaadt Mij.” 11) En: „Geeft acht op heel de kudde, waarover de Heilige Geest U als bewakers heeft gesteld, om Gods Kerk te bestu ren.” 12) De Bisschoppen op hun beurt worden bijgestaan door de priesters, die zij zenden en op wie ook het woord van den H. Paulus toepasselijk Is, dat zij zijn „de dienaren van Christus en de ultdeelers van Gods geheimenissen." 13) BU dit alles moeten Wij U echter krach tens de opperherderlijke taak, die God Oi s op de schouders heeft gelegd, wijzen op enkele verschijnselen, die een gevaar ople veren voor de verdere gezonde ontwikkeling van het godsdienstig leven, gedachtig aan het woord „dat een weinig zuurdeesem ge heel het deeg verzuurt.” 8) samen te werken, om Christus’ Rijk in deze wereld tot hooger bloei te brengen: de pries ters als Gods geroepenen en gezalfden, de leeken als hun overtuigde en geestdriftige medehelpers, volgens de gedachte van het leekenapostolaat, waartoe de Paus herhaal- delljk en dringend heeft opgeroepen. aanschijn der aarde te hernieuwen. 23) En zal dit ons gezamenlijk herderlijk schrijven in alle tot onze Kerkprovincie be boerende kerken, alsmede in de kapellen, waarover een rector is aangesteld, op Zon dag 18 Juli as. onder alle vastgestelde H.:H. Missen van den predikstoel worden voor gelezen. In dezen crisistijd zijn er veel ouders, die wel gaarne bun jongens willen laten proflteeren van een degelijke opleiding In het vak. dat hun kin deren zelf hébben gekozen, maar die nog be sluiteloos staan, deels omdat zij veronderstellen, dat het gekozen vak geen vooruitzichten biedt, deels omdat zjj meenen, dat de kosten der op leiding hun flnancleele krachten te boven gaan. Indien hun Jongens in den tuinbouw werk zaam zijn, kunnen wellicht de hier volgende op merkingen van den directeur der R K. Tuijjx-f-zljn elschen niet te hoog stelde. Zelfs voor de bouwwlnterschool te Beverwijk, ir. H. A. B. Bünnemeljer 11., den ouders helpen, tot een be sluit te komen. Op de vakscholen is geen enkele Jongen op zijn plaats, indien hij niet van ganscher harte voor zijn vak voelt. Dit geldt evenzeer voor de opleiding aan een tulnbouwwinterschool. Om te voorkomen, dat de school bezocht wordt door leerlingen, die er nog niet zeker van zijn, dat het vak, dat z{j hebben gekozen, voor hen het ware is, wordt o.m. als toelatingseisen gesteld, dat de aspirant-leerling vooraf eenlge tulnbouw- practijk heeft gehad. Als regel heeft de candl- daat, daar hij 15 jaar of ouder moet zjjn om als leerling te worden toegelaten, ruimschoots gelegenheid gehad om reeds in den tuinbouw emplooi te ylnden. De waarborgen, dat het te Vooreerst: het kan geenszins goed zijn, het gezag der Bisschoppen, hoe dan ook. te miskennen; het moet verderfelijk heeten, dat gezag door verdachtmakingen of hoon te ondermijnen of krachteloos te maken door geregeld te onderscheiden tusschen het gezag en de gezagdragers. Bij verreweg de meesten is immers de achting voor het gezag in hooge mate afhankelijk van den eerbied voor de gezagdragers. Vermindering van dezen eerbied heeft daarom bij zeer velen tot gevolg vermindering van de ach ting voor het gezag zelf, en voor zijn in geweten bindende verordeningen. Gegeven te Utrecht, 28 Juni 1933. t J. H. G. JANSEN, Aartsbisschop van Utrecht. t P. A. W. HOPMANS, Bisschop van Breda. t A. F. DIEPEN, Bisschop van *s-Hertogenbosch. t J.'D. J. AENGENENT, Bisschop van Haarlem. t Dr. J. H. G. LEMMENS, Bisschop van Roermond. Het stemt tot dankbaarheid en vreugde te zien, hoe er onder het katholieke volk door velen ernstig wordt gestreefd naar een krachtiger beleven van het Evangelie, naar waarachtige naastenliefde, die volgens het eigen woord van den Meester het ken merk is van zijn leerlingen, 3) naar zelfbe- heersching en ingetogenheid, naar offer vaardigheid en versobering. ZU, die aldus van Christus’ geest zijn doortrokken, zul len onweerstaanbaar ook anderen opwekken om het Evangelie getrouwer te beleven. Maar steeds levendiger en algemeener moet worden het besef, dat op lederen katholiek, niemand uitgezonderd, bijzonder in deze tjjden, een zware verantwoordelijkheid rust. Aan ons toch is de bovennatuurlijke waar heid toevertrouwd, aan ons zijn bovenna tuurlijke krachten geschonken, en dit niet alleen voor onze persoonlijke vervolmaking, maar ook voor het heil der wereld. Allen moeten wij door een waarachtig christelijk leven, door ons opvallend goed voorbeeld een lichtbaak zijn voor onze medemenschen, vooral voor zwakken, ook voor afvalligen en niet-katholieken. „Gij zijt het licht der wereld. Uw licht moet schijnen voor de menschen, opdat zij uw goede werken mo gen zien, en uw Vader verheerlijken, die in den hemel Is. Gij zijt het zout der aarde. Maar als het zout smakeloos wordt, waar mee zal men het zouten" 4), d.wx. als ons christelijk leven verslapt, wat moet dan de wereld behoeden voor bederf? I) Phll. 2 6. 2) 1 Cor 3 11. 3) Jo. 13 35. 4) Matth. 5 14; 5 16: 5 13. 5) Gal. 2 20. 6) 2 Tim. 3 16. 7) Cone. Trld. 8. 6. c. 8. 8) 1 Cor. 5 6. 9) Jo. 21 15, 17. 10) Jo. 20 21. II) Luc. 10 16. 12) Hand. 20 28. 13) 1 Cor 4 1. 14) Matth. 16 20. If - - 16) 1 Cor. 13 5. 17) Hom. 12 19) - - - - 22) die als geschieden moet. „Al schenk ik weg al wat ik heb, zegt de Apostel, al geef Ik mijn lichaam om mij te laten verbranden: als ik de liefde niet heb, bet dient tot niets." 15) „De liefde zoekt zlchzelve niet” 18) en zal daarom weten te gehoor zamen. „Iedereen moet onderworpen zijn aan het hooger gezag; want alle gezag komt van God. Wie zich dus verzet tegen het ge zag, verzet zich tegen de verordening van God.” 17) midden- en hoogtepunt van den eeredlenst. Dit hoogheilig offer brengt ons In de in nigste gemeenschap met Christus, vooral *1* wij er aan deelnemen door het ontvan gen der H. Communie. Deze is bij uitstek het door God bedoelde middel, om Christus' leven in ons te onderhouden en te verster ken. De Eucharistie bevat immers de Bron zelf der genade, zoodat wij bij het veelvul dig ontvangen der H. Communie steeds meer en meer zullen kunnen zeggen: „Ik *elf leef niet meer, maar Christus leeft in mij, terwijl ik leef in het vleesch, leef ik In het geloof van den Zoon van God, die mij heeft liefgehad en die Zich voor mij heeft overgeleverd.” 5) Vervolgens willen Wij U op geheel bij zondere wijze aanbevelen de godsvrucht tot de gezegende Moedermaagd, die het beeld ?Rn haar Goddeljjken Zoon op de meest verheven wijze in zich heeft uitgedrukt en in haar moederlijke voorbede den sleutel bezit van Gods genadeschatten. Verder noe men Wij U nog: het volgen van geestelijke oefeningen, als retraites en recollecties, door den Paus bij herhaling aanbevolen en dat wel niet als buitengewone, maar als ge- *one middelen, door een leder te gebrui ken. Voedt uw godsdienstig leven ook door lezing en overweging der H. Schrift, „want de heele Schrift Is door God Ingegeven en h nuttig tot onderrichting, weerlegging, terechtwijzing en opvoeding in de gerech- tiehpld. 8) Tracht steeds dieper door te dringen in de kennis van dien kostbaren •chat, uw heilig geloof, „den grondslag en Vortel van alle rechtvaardlgmaklng, zonder velken het onmogelijk is God te beha len.?) begonnen door het katholieke volksdeel, het welk ook In de radio God wil eeren en dienen, en tegelijk in dien omroep een cultuur-insti tuut wilde vestigen voor de geheele natie. Wanneer de A.V.R.O. van haar averechtsche zienswijze uitgaat, wordt het duidelijk, waarom zjj bepaalde concerten opkoopt alleen voor A.VH.O.-ooren en de geheele natie belet daar van te proflteeren op dagen, dat deze omroep- vereeniging zelf onmogelijk de uitzending er van verzorgen kan, terwijl een andere op dat moment daartoe wel in de gelegenheid is. Het hateUJkheldJe van „de stevige partij- vesten”, die Instortten, kan in dit verband ons koud laten: want de KJl.O. is geen partU- omroep, maar is wel een die baseert op de godsdienstige overtuiging van één-derde der zeven mlllloen Nederlanders. Bovendien daar waar de partijen verdwenen, is thans één partij, met ook één partij-omroep. Reeds vroeger stelde de heer Vogt den radlo- toestand in het land waarop hij nu weer zinspeelt ons ten voorbeeld: zulk een ééne omroep moest ook hier komen; en met onver holen bedoeling insinueerde hij toen: alle om- roepstations in Nederland hebben te verdwij nen, met uitzondering natuurlijk van de A.VR.O., welke als zj[. „nationale” het aan gewezen lichaam is om al die ontbonden ver- eenlglngen te absorbeeren. Moeten wij in dien zin thans verstaan de woorden: „onze tijd komt ook eens?” De A.V.R.O. moet zich er nu maar aan ge wennen dat er in Holland naast een behoorlijk verlangen naar vrijheid (natuurlijk geen los bandigheid) een afkeer van staats-totalltelt en dictatuur bestaat. Het zendtütlenbeslult en de andere omroeporganisaties gunnen haar l leven, doch zij moet kunnen verdragen, dat ook die andere zich als levende organismen bewegen. Waarlijk het is nog niet zoo ver, dat geheel luisterend Nederland op de niet-ultzenddagen van de A.VJt.O. zingt, met een variant op een bekend liedje: ,Eln Tag ohne dich 1st, eln Tag ohne ’Funk, denn es 1st eln Tag ohne A.V.R.O.” In gemoede, het wordt nu toch hoog tijd, dat men In A.VJt.O.-kring rekening houdt met het feitelijk gelijkgerechtigd bestaan van ook andere omroepen tn Nederland en dat men niet langer de oogen sluit voor de werkelijk heid: drie kwart van Neérlands bevolking deelt de zienswijze van de A.V.R.O. niet en wenscht zich ook in den aether principieel te uiten. Er dient bij de A.V.R.O. plaats te komen voor een billijke waardeering van den arbeid der andere organisaties. Het artikel eindigt aldus: „Ook op omroepgebied is er in Nederland een natie: de vier organisaties vormen den natlonalen omroep. Maar wanneer één hunner tracht te suggereeren: l’état c’est mol (vrij ver taald: de nationale omroep ben Ik), dan Is dit In strijd met de feiten, en eigenlijkook een beetje belachelijk." 21 j 15, 17. 10) Jo. 20 21. 15) 1 Cor. 13 :*3. A xo o. x f xvxxxxx. 22. 18) Jo. 1 lé. Hebr. 10 7. 20) Pbll. 2 8. 21) Jo. 16 13. Jo. 14 16. 23) Pa. 103 30. wSl

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 16