Geweldige vuurzee te Leiden
Luxemburg
Naar Trier
en
Merwedebrug boven de stoelen
I
St. Petruskerk geheel verwoest
i
NAAR DE OPLOSSING
EEN VOORSPOEDIG SLOT
DE BRANDWEER VRIJWEL
MACHTELOOS
WOENSDAG 26 JULI
De afstandsmarschen
DE BRAND
TE LEIDEN
Het reddingswerk
I
De oorzaak
De geschiedenis der kerk
Hollanders vooraan
De catastrofe voltrekt zich
Snelle postvluchten
Te snel tempo
DOOD LANGS DEN WEG
GEVONDEN
Route van heden
f-A
Heden de plaatsing
Gaat het dak eraan?
Attentie!
Rattenplaag in Indië
AUTO TE WATER GEREDEN
Over de oude brug
en
t
Het laatste traject der sleepreis
zonder tegenspoed af gelegd
Schitterend verloop van den
eersten dag
Een brand, byna even groot als
die van het Leidsche
Stadhuis
IN HET SCHOONE
MOEZELDAL
„Het ia vandaag „Lutine”-weer en
dus worden de werkzaamheden
met spoed üitgevoerd
s
I i
Ramp voor de Sleutel
stad
Laatste voorbereiding
In Nijmegen
Drie Noorsche deelnemers veroor
zaken een incident
In de Molenhoek
p
w
1
I
I
aan
.jé?
J I
Trier, 24 JuU
i in
and
Op den eerste Zondag van dit Jaar deelde
pastoor Beukers den parochianen mede, dat het
dien dag honderd jaar was geleden, dat de
grond voor de kerk was aangekocht. Kort daar
na werd met den bouw begonnen en in 1836
werd de kerk geopend.
In 1832 bestond de pastorie reeds, voordien in
gericht als hotel. Architect was de heer Molken-
boer.
Omstreeks 15 jaar geleden werd de kerk door
de uitbreiding met de zijbeuken vergroot, ter
wijl het vorig jaar de nieuwe beschildering der
kerk gereed kwam.
boomenrij van de brandende kerk gescheiden,
terwijl deze bovendien flink nat werd gehouden.
Met de nablussching ging evenwel de ge-
heele morgen gemoeid.
Stap voor stap nadert het geweldig werk, het
transport van de nieuwe Merwedebrug. zijn vol
tooiing. Meter voor Meter schuiven de pontons
door het rimpellooze water van het Merwede-
kanaal.
Hoog boven het groene land schuift het Ijze
ren gevaarte.
Te omstreeks kwart over tien zagen voorbij
gangers dat er rook opsteeg rondom den toren
van de kerk, waarom sinds de laatste weken een
stelgerwerk was aangebracht voor het doen van
restauratie.
Onmlddelltjk Werden politie en brandweer
gealarmeerd, doch deze konden weinig tegen
het vuur, dat zeer hoog oplaaide, uitrichten.
Van de geestelijkheid der parochie was nie
mand thuis. De pastoor, de zeereerw. heer Th.
M. Beukers, was in retraite te Warmond tege
lijk met den deken van Leiden, den hoogeerw.
heer A. H. J. M Homulle.
De kerk van den deken werd opgebeld, doch
ook daar was van de geestelijkheid niemand
thuis; slechts een assistent, een Congregatie-
pater, bevond zich daar. Deze snelde onmiddel-
Hjk per auto naar de brandende kerk, welke
honderd jaar geleden werd gebouwd, alwaar bij
zijn aankomst door den koster het Allerheiligste
reeds in veiligheid was gebracht in de pastorie
De pater heeft daarna nog enkele antieke
kandelaars van de altaren gered, doch toen hij
voor de tweede maal de kerk binnenkwam,
woedde daar het vuur reeds zoodanig, dat de
politie hem verderen toegang moest ontraden.
In het voorportaal stond een lijkbaar, die door
de inmiddels toegesnelde hulpvaardigen even
eens de pastori werd binnengebracht.
Het vuur laaide Inmiddels hoog uoven den
toren uit en het geheel was, met het dak, spoe
dig één vuurzee.
Te vijf uur 44 klonken een paar attentieselnen
de „Henrlëtte” trok de trossen strak en een
minuut later kwam er beweging in den kolos
sus: de moeilijke vaart in de richting van het
einddoel had opnieuw een aanvang genomen.
„Hè, hè, daar gaat-te; nu kan ik vannacht
weer eens rustig slapen," klonk het tevreden uit
den mond van den sluiscommandant. die van
Vrijdag af nog geen zeven uur slaap genoten
had.
Vóór de brug uit voeren enkele motorbootjes
van den Rijkswaterstaat; aan boord van één
daarvan bevond zich om. Ir. W. J. H. Harmsen,
hoofdingenieur, belast met den bruggenbouw,
terwijl op den kanaaldijk, rustig voortkuierende,
de ingenieurs van den Rijkswaterstaat Van
Wissellngh, die dg brug te bestemder plaatse
Toen de vaart door het smalle Merwedekanaal
ging de afstand tusschen de pontons en den
wal bedroeg slechts enkele Meters viel eerst
goed waar te nemen, welke geweldige af
metingen de brug heeft. Het rechterulteinde
overspande den ganschen kanaaldijk met nog
een stuk van het welland daarnaast en het
scheen aanvankelijk, toen het gevaarte het veer
huis van het overzetveer bjj de Diemerlaan
naderde hier was de marechaussee met de
afzetting belast of de rand van het Ijzeren
brugdek het dak van het huls er glad zou
aflichten. Maar al bleef ons gelukkig! deze
sensatie bespaard, toch was het een fantas
tisch schouwspel toen te half zes het
rechter brugstuk op een afstand van een paar
Meter over het dak heenscheerde!
„Nou Is-ie er overheen en ik ben blij toe,” zei
de vrouw van den veerman. „*k Ben anders knap
odgerust geweest!”
De brandweer heeft onvermoeid het blus-
schlngswerk voortgezet. Zjj werd daarbij bijge
staan door de brandweren van Oegstgeest, Voor
schoten en Den Haag. Met een flink aantal
stralen wist men de vuurzee tot het kerkgebouw
te beperken. Toen de toren was Ingestort en
geleidelijk alle houtwerk boven in de kerk met
het dak verbrand was, zoodat het vuur groot en-
deels nog tusschen de steenen muren woedde,
kon men zeggen, dat het gevaar voor uitbrei
ding geweken was.
Te half één stortte met donderend geraas
een gedeelte van den voorgevel in. Een ontzet
tende rookwolk steeg daaruit op, maar onge
vallen hadden niet plaats .Doordat er in het
geheel geen wind was, kon men de belendende
perceelen voor het vuur sparen. Ook de pasto
rie zal wel behouden blijven. Een ontzaglijke
menschenmenlgte uit Lelden en verre omgeving
was tot diep In den nacht op het terrein van
den brand aanwezig.
Het tramverkeer tn de richting Den Haag via
Leldschendam was, evenals het overige rtfver-
keer, op de Breestraat, geheel gestremd.
Laat in den middag, te kwart voor vijf, is
Dinsdag, na den grooten tegenvaller van het
langdurige oponthoud aan het begin van het
Merwedekanaal, de sleepreis van de 1500 tons
nieuwe brug over het Merwedekanaal voort
gezet. Drie sleepbooten van Goedkoop verleen
den hierbij hun assistentie.
Nadat de wind dagen achteden hardnekkig
uit westelijke richtingen had geblazen, kroop
hij hedennacht eindelijk weer naar het zuid
oosten en matigde zich daarbij zoozeer, dat de
zee rondom Terschelling bij het krieken van
den dag spiegelglad was. Dit was voor de ber-
gingsvloot van de „Lutine”, die in afwachting
van het gunstige ooge-bllk in de Terschelllnger
haven voortdurend onder stoom lag, het sein om
uit te varen.
Om half drie kozen de zandzuigers „Texel”
en „Volharding” alsmede de sleepboot .Holland"
zee.
Laatstgenoemde boot voer met zich mee de
dubbele ponton, waarop de groote bok. die thans
den grooten cylinder draagt, welke heden boven
den kegel die zich reeds op het wrak bevindt,
wordt neergelaten en bevestigd.
Dan kan duiker van Drimmelen door den cy
linder in den kegel neerdalen en de laatste aan
wijzingen geven voor het leegpompen, dat dan
full speed ter hand wordt genomen.
Het weer laat zich bijzonder gunstig aan
zien, zoodat me verwacht in den loop van den
dag een belangrijke schrede tot de oplossing
van het „Lutine-probleem nader te komen.
Bij onzen toch naar Mook omstreeks half tien
kwamen we reeds de eerste jonge deelnemers
tegen, die de 30 K.M. liepen. Onder Malden wa
ren zij reeds om half tien en hadden in drie uur
HJds ruim 20 K. M. afgelegd. Dit te eigenlijk
een te snel tempo voor Jeugdige medeioopers
die ook een te snel tempo volgen. Jongens wil
len gaarne uitblinken en volgen ook hup natuur
lijke drift wanneer zij vaart in hun wandeling
zetten om maar vroeg thuis te zijn. De leiders
der vereenlgingen voor jeugdige leden-medeloo-
pers, hebben de plicht hun jongeren eenigszins
te temperen In hun vurig temperament. Ook hier
geldt jong geleerd, oud gedaan.
Toen wij kort na den aanvang van de voort
zetting der reis op de Zeeburgerslute aankwamen,
pluimden dikke rookwolken uit de schoorstee
nen van de Henrlëtte 8. M. en van de Ika Goed
koop, welke sleepbooten resp. vóór en achter
het nog onbewegelijk aan het begin van het
Merwedekanaal liggend gevaarte hun plaats
hadden Ingenomen, terwijl de Antoinette Goed
koop als een goede reserve in de nabijheid bleef.
I
Ongeveer 265 lezers en lezeressen hebben
vandaag de reis naar Trier, georganiseerd door
de directie van dit blad, in opgewekte stem
ming aanvaard. In Utrecht stond vanmorgen
de D-treln, speciaal voor ons gereserveerd, ge
reed om het uitgebrelde -gezelschap in snel
tempo, zonder eenig oponthoud, naar het schoo-
ne Moezeldal te brengen, naar de oude stad
der Romeinen, waar de H. Rok ter gelegenheid
van het H. Jaar, na langen tijd weer tentoon
gesteld wordt en duizenden, ja misschien wel
millioenen, ter bedevaart zal trekken.
Ook wij hebben de pelgrimage aanvaard, al
heeft deze dan ook nbg een nevendoel: onze
bewondering te betalen aan het prachtige na
tuurschoon van het Moezeldal en aan Luxem
burg en de interessante resten van oudheden,
in welks bezit Trier zich mag verheugen.
Zoo n pelgrimage brengt voor de deelnemers
geen moeite en
Omtrent de oorzaak valt op het oogenblik nog
niets definitiefs te zeggen.
Sinds ettelijke weken was men bezig met on
derhoudswerken op den toren, die om. van een
koperen dak zou worden voorzien.
Op dezen steiger zou tusschen den toren en
de kerk het vuur zou zijn waargenomen.
Naar men ons mededeelde, had de loodgieter
’s morgens vroeg even op den steiger gewerkt.
Dat de brand van binnen uit zou zijn ontstaan.
Is wel zeer onaannemelijk, wijl er des avonds
geen Lof was geweest. Alleen was te ruim acht
uur kapelaan Kramer het stoffelijk overschot
van den overledene, waarvan we hierboven
spraken, de kerk Ingeleld. Toen viel ér van
brandlucht niets te bespeuren.
CHERIBON. 25 JuU (Aneta). In de dessate
Banga-Doewe en Kertasembaja, Regentschap
Cheribon heeracht een ontzettende ratten
plaag. Uitgestrekte padi-gadoe en katjang-
aanplantlngen, welke door de bevolking wer
den georganiseerd, werden binnen een week
Gistermorgen waren bij de afstandsmarschen
officieel 2523 deelnemers gestart. De man
schappen van het Arnhemsche Garnizoen kon
den niet deelnemen wegens het heerschen van
roodvonk in de Arnhemsche kazerne.
Drie Noorsche deelnemers (burgers) werden
gediskwalificeerd, omdat zij den marach in
snel loop- tempo hielden, wat in strijd is met den
geest en de voorschriften van de N B. L. O -
atstandsmarschen. Na herhaalde waarschuwing
door de controleurs en na een aanmaning van
kapt. Breunesse om zich te houden aan da
voorschriften, zetten zij toch hun tempo voort.
Bjj Informatie bleek, dat een dagblad uit
Oslo een premie zou hebben uitgeloofd voor
den Noorschen deelnemer, die het eerst in Nij
megen zou aankomen.
Drie Nooren, die blijkbaar officieel buiten
organisatorisch verband stonden, gaven geen
gehoor aan het verzoek om de reglementen na
te lezen en werden daarop gediskwalificeerd.
De militaire Nooren staan bulten dit geval en
loopen «eer correct.
voor een kerkbrand zooal niets zeggend, dan
toch in ieder geval onvoldoende geacht moest
worden.
Men moest dus lijdelijk aanzien, dat de toren
weldra als in een vuurzee was herschapen. Fel
laaiden de vlammen in de jjle lucht en geluk
kig was het, dat het windstil was. De hitte van
behoorlijken afstand op den weg was bijna on-
drageljjk. Men kon nog niet eens tegen deze
vlammenzee inzien.
de Leidsche 8t. Petrus
parochie van haar Godshuis beroofd. Met één
slag is pastoor Th. M. Beukers beroofd van
zijn kostbaarste bezit: zijn kerk, waarvoor hij.
Toen de brand, die op of nabij den toren
ontdekt werd, werd geconstateerd, werd onmld-
dellljk groot alarm gemaakt.
De brandspuit van het politiebureau, dat in
de onmiddeUUke nabijheid is gelegen, was da
delijk ter plaatse, doch deze aansluiting op de
waterleiding kon niets baten, aangezien het wa
ter hiermede niet halver hoogte den toren kon
komen.
De brandweer, die met twee auto-motor-
•puiten arriveerde, kon evenmin den vuurhaard
bereiken, aangezien naast dë kerk geen hooge
gebouwen zlin gelegen en de Maglrusladder.
Tegen acht uur is het transport genaderd tot
een honderd Meter vóór de oude brug.
Op de koppen Van de beide opritten hebben
zich honderden belangstellenden gewapend met
een witte toegangskaart opgesteld. Ook op den
Muiderstraatweg en langs het Jlerwedekahaal
is de belangstelling geweldig, maar een inten
sieve bewaking van marechaussees zorgt er
voor, dat het publiek niet hinderlijk voor het
verkeer of voor de werkzaamheden wordt. Het
autoverkeer is drukker dan op den druksten
Zomerzondag. Even voor negen wordt de oude
Merwedebrug opengedraald om de belde sleep
booten door te laten. Schril klinken de com-
mandofluitJes
De windassen gaan draaien, de kabels span
nen en langzaam maar zeker drijven de pon
tons tusschen het remmingwerk vóór de brug.
De oude Merwedebrug is intusschen weer
dichtgedraaid, de laatste auto’s passeeren, een
klas schoolkinderen brengt vanuit een autobus
een driewerf hoera op de nieuwe brug uit
Het verkeer wordt omgelegd vla het Zandpad
en Weesp, de Gooische tram tingelt over de
brug....
Te kwart over negen stijgt de spanning op
den wal, alles Is klaar voor het doorvaren van
de oude brug. die Intusschen weer is openge
draaid. Dan schuift het gevaarte verder en
verder. Te ruim half tien scheert de nieuwe
brug over het dak van de woning van den brug
wachter: het hoogste punt, dat gepasseerd moet
worden is veilig achter den rug. Als het ge
vaarte midden in de brug ligt, wordt het wer
ken met de handlleren gestaakt. Te kwart voor
tien nemen de sleepbooten het werk over.
De duisternis is langzamerhand gevallen, fel
flitst zoo nu en dan het bliksemlicht op van
een fotograaf, die het Imposante moment ver
eeuwigt, dat de nieuwe brug haar oude, antieke
collega, die ons 400 menige ergernis heeft be
zorgd. hoog in de lucht passeert.
Precies te tien uur is het transport door de
brug. in een tijdsverloop van drie kwartier is
dit moeilijke deel van het traject verwerkt.
Nog ruim honderd meter wordt de brug ver
der gesleept, tot zU met den eenen kant boven t
viaduct aan de Amsterdamsche zijde ligt met
een tusschenruimte van ca. anderhalve meter.
Het andere einde van de brug ligt nog niet
boven het viaduct-uitelnde. Het is Intusschen
te laat geworden om verder te werken, fel lich
ten de schijnwerpers, doch met het oog op het
moeilijke werk, dat nog wacht, n.l. het In de
goede richting draaien en het plaatsen van de
brug op de stoelen, wordt het safer geoordeeld
thans het is Inmiddels ruim half elf het
|werk stop te aetten en daglicht af te wachten, ruim 300.000 ratten gedood.
Te vijf voor half twaalf stortte het kruis met
donderend geweld op de Langebrug. Aan den
overkant van de kerk ligt het Kamerlingh* On
nes laboratorium, waarvoor men aanvankelijk
groote vrees koesterde, dat het eveneens zou
worden aangetast, doch te twaalf uur bleek,
dat het zoover gelukkig niet zou komen.
Allengs brandde de toren en het stelgerwerk
met het koor geheel uit, zoodat langzamerhand
de kale muren reeds zichtbaar werden.
In den tusschentljd hadden tal van parochia-
nen-omwonenden uit de pastorie en de sacristie
alles in veiligheid gebracht wat zij konden
redden.
Omtrent den brand, die gisteravond en van
nacht de St. Petruskerk te Lelden In vlammen
deed opgaan, schrijft men ons nog het vol
gende:
Met één slag is
De eerste dag heeft een schitterend verloop
gehad. Het wreder was goed en de wegen waren
best. eD regeling was onder leiding van Kapi
tein Breunesse *best verzorgd.
Dinsdagmorgen om half vijf trokken reeds de
eerste deelnemers uit.
Volgens offlcleele opgaven waren er 2735 deel
nemers Ingeschreven.
Twee honderd ingeschrevenen deden hun In
schrijving niet gestand.
Het aantal Ingeschrevenen bleef gehandhaafd
op 2535. Dinsdagmorgen zijn er 12 niet gestart
zoodat 2523 op marsch gingen van Nijmegen
naar Oroesbeek, Cuyk, Mook. Overasselt, Nij
megen.
Tegen zevenen brak de zon door maar steeg
de temperatuur toch niet zoozeer, dat zij die
en route waren, er last van hadden.
In rustig tempo werd gemarcheerd. De leiding
en contróle lette er trouwens scherp op dat de
vurigste marcheurs aan de wandeling geen wed-
strljdkarakter gaven.
En toen groote groepen militairen en burgers
in de omgeving van ’t Groeske probeerden door
geforceerden looppas elkander voorbij te snellen,
kregen zij onmlddellljk van de leiding den wenk
op te passen. Het moet een afstandsmarsen blij
ven en leiders en leden toonden inderdaad dat
te begrijpen.
was Dinsdagmorgen bij het vertrek der deelne
mers de belangstelling om half vijf al seer groot.
Honderden stonden er by den uitgang der Ka
zerne en in den middag was deze sympathie
der NUmegenaars met de tippelaars tot duizen
den aangegroeid.
Omstreeks elf uur kwamen de 30-ers al bin
nen en na dien arriveerde groep na groep. De
muziek der Koloniale Reserve onder leiding van
kapelmeester Eteenaar. haalde eenlge groote
groepen wandelaars onder lustige marschtonen
In en bracht nog meer opgewektheid In het
reeds bedrijvige wandelaarsleven.
Dinsdag zijn 39 deelnemers uitgevallen, onder
wie de drie gediskwalificeerde Noren.
De deelnemers werden in den middag ernstig
gehandicapt door de warmte.
Het interieur der geheel
vernielde St. Petruskerk
te Leiden.
Een ontzettende ramp, zooals
Leiden sinds zijn stadhuisbrand, nu
ruim vier jaren geleden niet gehad
heeft, heeft de Sleutelstad Dinsdag
avond getroffen door het afbranden
van de St. Petruskerk aan de
Langebrug.
Katholiek Leiden heeft hiermede
tevens een van zijn mooiste kerken
verloren.
vangst. De Relchsbehn-dlrecteür heeft op het
perron een viertal luidsprekers opgesteld, door
middel waarvan de Hollanders met stentor-
geluld welkom worden geheeten.
Het is niet onwaarschijnlijk, dat velen dezen
welkomstgroet niet hebben gehoord door het
geraas van den trein, doch de goede bedoeling
wordt er niet minder om gewaardeerd.
Op het perron staan Herr Dom Kapltular
Fucjis, de actieve voorzitter van het bede-
vaarts-comité. zoomede vertegenwoordigers van
de Reichsbahn-Direction en van het Verkehrs-
en Presse-amt, gereed om de Hollanders te
begroeten.
We blijken de eerste buitenlandsche pelgrims
te zijn. Vandaar dat de voorzitter van het be-
devaarts-comité ons met m^r dan gewone har
telijkheid begroet. We hebben, zegt hij, reeds
32.000 pelgrims binnen de muren van Trier
gehad, maar dit is de eerste dag. dat we bui
tenlandsche pelgrims in dit geval Hollan
ders mogen ontvangen. Onze trein is de
eerste van de 900 extra-trelnen, welke in deze
dagen de pelgrims naar Trier zullen brengen.
Dan wijst de Dom Kapitular er op. dat allen
zich hier één voelen in het doel, waarvoor zij
komen en hij hoopt, dat dit een weinig mag
bijdragen tot de toenadering en de verzoening
der volken.
Gij draagt, zoo besloot hij. een klein symbool
van uw geloof en ge zljt vereénlgd door den
band der liefde. Wjj voelen mjs met u één
daarin.
De algemeene leider, de heer Leo Speet, dankt
hierna met enkele woorden voor de vriende
lijke ontvangst en hoopt dat allen, die in deze
dagen naar Trier komen, daar niet alleen eeta
genoeglijk ververbiyf, maar ook geestelijken
troost zullen vinden.
Buiten het station staat intusschen een groo
te menschenmenlgte ons op te wachten. Blijk
baar is onze komst van de zijde der bevolking
met groote Interesse tegemoet gezien, want een
dichte haag van belangstellenden omsluit het
plein. Jongelui, met den hakenkruisband om
den arm dragen parmantig bordjes, waarop de
namen der voor ons bestemde hotels prijken en
op die manier zijn allen spoedig op den goeden
weg naar een gastvrij onderdak.
Van bijna alle huizen wapperen vlaggen, van
zelfsprekend vele met hakenkruisen, zoodat de
prachtig aangelegde straten er heel feestelijk
uitzien.
Trier is een mooie stad met werkelijk schit
terende „Anlagen” en royale gebouwen en ho
tels. De „Kathollsche Burgervereln” bezit er
een keurige inrichting met prachtige tuinen,
welke voor de Hollandsche bezoekers was ge
reserveerd. waar zij de avonden genoeglijk kun
nen doorbrengen en den eersten reeds door
gebracht hebben, in afwachting van hetgeen
kennen gaat.
naar de St. Petruskerlè, waar hij uit de kerk
trachtte te redden wat er te redden viel, o. m.
enkele antiek koperen kandelaars. De koster
had reeds aanstonds het Allerheiligste in de
pastorie in veiligheid gebracht.
Vóór in de kerk stond een lijkbaar met het
stoffelijk overschot van een jaarochlaan. dat te
8 uur in de kerk was binnengebracht. Ook dit
werd Ijlings naar de pastorie gedragen.
Meer kon niet uit de kerk gered worden, wijl
het vuur een zoodanlgen omvang had aange
nomen en er bovendien zulk een trek naar de
pastorie stond, dat men het veilig achtte de
deuren, die toegang gaven tot de kerk, geslo
ten te houden.
Daarop toog men aan het werk om alle pa
ramenten der- kerk, die voornamelijk in de
naastgelegen sacristie waren opgeborgen, in vei
ligheid te brengen. Dit geschiedde in den kortst
mogeljjken tijd, wijl van alle kanten door paro
chianen en omwonenden de meest mogelijke
hulp werd verleend. Daarna kwam ook de pas
torie aan de beurt, want het liet zich aanvan
kelijk aanzien, dat deze behouden zou blijven.
Intusschen werd door den weleerw. heer kap.
Bangert het Allerheiligste naar het huis van
een parochiaan in de nabijheid overgebracht.
„in ontvangst heeft te nemen” en Oroenevelt
het transport begeleidden. De eigenlijke leider.
Ir. W. v. d. Laan, maakte in een kleine motor
boot, de „Repairs” van de Ned. Dok Maatschap
pij, de reis mede.
Ofschoon de vrij straffe wind, die de belde
vlaggen op de brug heftig deed klapperen, "hlet
gunstig was hU stond Zuid-West West en
oefende op het gevaarte een behoorlijken druk
naar bakboord uit verliep het transport
bovenmate gunstig. De pontons met de hoog-
opgebouwde steigers, waarop weer het brugge-
vaarte rustte, bewogen zich met een snelheid
van 2'A i 3 kilometer per uur, waarbij de Ika
Goedkoop, die, zooals gemeld, achter had vast
gemaakt, door haar dwarsligging het transport
recht hield en ook het „nemen” van de boch
ten vergemakkelijkte.
De route voor de tweeden dag luidt
55 K. M Van de kazerne rechtsaf naar den
Groesbeekschen weg, dezen weg oversteken en
rechtuit tot den spoorweg NijmegenOroesbeek,
even rechtsaf en genoemde spoorbaan ten N. van
8t. Anna oversteken. Even daarna by hotel
pension St. Anna rechtsaf, de Groenestraat en
den Muntweg volgen tot aan spoorbaan Nijme
genden Bosch. Deze spoorbaan oversteken en
linksaf. BK het eerstvolgende kruispunt rechtsaf
langs Dennenstraat en bij handwijzer linksaf en
100 M. verder weder rechtsaf; na overgang Maas-
Waalkanaal rechtsaf en 300 M. verder weder
linksaf den Dennenweg verder fblgen naar
Weurt. Bij Weurt linksaf en over Beunlngen,
Ewjjk, Winssen naar Afferden. Van Afferden de
trambaan blijven volgen tot deze den marsch-
weg verlaat, nu den marschweg blijven volgen
en over Druten en Fuif lijk naar Horssen. Van
Horssen over Bergharen, Hermen en Leur naar
Wychen, vandaar richting Nijmegen over Teera-
dljk en den Graafschen weg langs denzelfden
weg als hierboven aangegeven, over St. Anna
naar de kazerne.
Gistermiddag om half twee ia een auto, be
stuurd door den heer Hllarius uit Haarlem, toen
hij voor een Shell-auto moest ultwtjken. te
Wlldervank in het Wlnschoterdlep gereden.
De auto, waarin ook een dame was gezeten,
werd spoedig op het droge gebracht. De heer
H. werd levenloos opgehaald; de dame had
Slechte enkele kleine schrammen bekomen.
BANDOENG, 25 JuU. (Aneta.) Het „A.I.D
de Preangerbode” verneemt, dat de heeren
Asjes en Geyssendorffer voornemens zijn zes
snelle postvluchten HollandIndië v.v. te ma
ken, waarbij de heen- en terugvlucht resn
3J4 en 2J4 dag in beslag zullen nemen. Men
zal drie dagen in Ned.-Indië verblijven.
Aneta-Holland teekent hierbij aan dat bij
de K. L. M. alhier omtrent deze plannen niets
bekend is.
De koster der kerk, die naast de sacristie In
een met de kerk verbonden woning woont, bel
de onmiddeUljk de dekenale kerk op, aangezien
er van de geestelijkheid der 8t. Petruskerk juist
niemand thuis was. In de pastorie der Mon
Père-kerk was alleen de pater-assistent. de
weleerw. pater Erman O. Gap. aanwezig. De
hoogeerw. heer deken Homulle bevond zich
eveneens te Warmond in retraite.
De pater begaf zich onmiddellijk per auto
In navolging van zijn voorgangers, onvermoeid
heeft gearbeid, nu reeds verscheidene Jaren,
waarvoor moeite noch zorgen hem teveel wa
ren. Pastoor Beukers, innig-devoot priester,
staat ervoor bekend, dat hij alles deed om zijn
kerk zooveel hij kon te verfraaien, niet om de
luxe zelf, maar om al het schoons dienstbaar
te maken aan de uitoefening van den gods
dienst. opdat de geloovlgen, opgewekt door het
UiterlUk schoon In den katholieken eeredlenst.
zich innerlijk daaraan gelljkvormlg zouden
maken.
Pastoor Beukers was te Warmond In re
traite. toen de 8t. Petruskerk, zijn kerk, in
vlammen opging, door het vuur werd verteerd.
Hoezeer dit schokkende nieuws hem aange
grepen moet hebben, stond hem duidelijk op
het gelaat te lezen, toen hU, per auto uit War
mond gehaald, op het terrein van de ramp aan
kwam.
Inmiddels breidde het vuur zich meer en
meer uit. Toen de koepeltoren In volle vlam
stond, daalde een ontzettende vonkenregen op
het dak der kerk en de omgeving neer en het
vuur woekerde voort.
De brandweren uit Oegstgeest, Voorschoten
en Den Haag werden gealarmeerd en toen deze
verschenen werd volop van alle kanten water
gegeven. Te half twaalf, een uur dus na het
uitbreken van den brand, stortte het kruis van
den toren, om op de Langebrug neer te komen.
Te twaalf uur stortte de toren In en weer
een half uur later kwam met ontzettend ge
kraak van meegesleurde balken, die een steiger
voor den voorgevel en om den toren vormden,
een gedeelte van den gevel naar beneden Een
wolk van rook en vonken steeg op, dan werd
alles weer stil beneden en weer richtten de
blikken van vele duizenden toeschouwers zich
op het ongetwijfeld machtig spel van vlammen.
Allengs kroop het vuur over naar het dak van
de kerk, dat vrij spoedig voor een groot ge
deelte in brand geraakte en geleidelijk in
stortte. Ook het llnksche koepeltorentje bij den
uitbouw van den beuk geraakte in brand en
brandde weg.
Toen de toren verdwenen was en al het stel
gerwerk er omheen, namen de helle gloed en. de
ontzettende hitte merkbaar af. Het vuur woedde
nu voornamelijk op het koor, rond de altaren
en op den beganen grond, waar de banken gretig
voedsel leverden.
Overigens stonden vrijwel de kale zijmuren en
de voorgevel nog overeind, zoodat men rond
één uur kon zeggen, dat het gevaar voor uit
breiding geweken was.
Dit gevaar had behalve de pastorie, de kosters-
woning en de rondom liggende particuliere
hulzen, ook bestaan voor het tegenover den
hoofdingang gelegen Kamerlingh Onnes Labo
ratorium, waar de bekende groote electro-
magneet is opgesteld en zich het cryogeen labo
ratorium van prof. Keesom bevindt. Prof.
Keesom was begrijpelijkerwijs op het terrein van
den brand aanwezig.
Gelukkig werd dit gebouw door een dichte
Een felle brand heeft gister
avond de SL Petruskerk te Leiden
geheel in de asch gelegd. .Omtrent
de oorzaak test men tot nu toe in
het duisten De brandweer stond
vrijwel machteloos voor de gewel
dige vuurzee, die in korten tijd de
St. Petrus-parochie van haar Gods
huis heeft beroofd.
WIJ brachten een deel van den morgen door
in den Molenhoek, het snijpunt van de wegen
Groesbeek, Mook en Overasselt. Op dit punt pas
seerden alle deelnemers voor de verschillende
afstancjfn en trokken allen welgemoed voorbU
zoowel militairen als burgers. Hier kreeg men
een levendig overzicht van de onderscheidene
groepen en viel op hoeveel meer zorg was be
steed aan de kleeding vooral voor de dames dan
vroeger. Sommigen zagen er in hun luchtige
gekleurde sportieve costumes zelfs coquet uit.
Zingende gingen vele groepen langs den weg,
heerlijk gezond.
De uitspanningen langs de route in de ver
schillende dorpen boden voor de wandelaars een
welkome gelegenheid ter verfrlssching.
Jhr. Mr. v. Weiler en Jhr. Mr Schorer ver
toefden hier ook onder de talrijke toeschouwers,
die tegenover de deelnemers een zeer sympa
thieke houding aannamen zoowel in stad als
dorp.
Een aardige attentie bewezen de verschillende
vliegers van Soesterberg aan hun commandant
Overste van Santen, commandant van de Mi*
iltalre Luchtvaartschool te Soesterberg. Toen
de militaire vliegers de groep van hun com
mandant die zelf de Vierdaagsche medeliep
hadden ontdekt cirkelden er eenlge malen boven
de groep wandelende militairen vliegers.
zorgen mee. Gezeten in de
kussens' van de D-wagens ivoor de 3e klas
reizigers bleken tot hun verrassing en vol
doening 2e klas rijtuigen te zijn gereserveerd)
rijden we in 100 K M.-tempo langs de mijnen
en industrieën in Oberhausen en Dusseldorf.
Wanneer Keulen wordt gepasseerd, zien we op
een afstand de gotleke Ujnen van den beroem
den Dom zich hoog boven de stad verheffen
en even later ontmoeten we den Rijn, met zijn
prachtige oevers. Steeds wisselende tafereelen
schuiven als even zoovele schilderijen voorbij.
Hier een brok ruïne boven op een heuvel, daar
een kerkje temidden van wat hulzen dicht
langs het water en steeds groene hellingen,
waarlangs de trein in onverminderde vaart
voort raast.
We snellen Bonn voorbij en passeeren Co
blenz. waar we den I^Up vaarwel zeggen om
den loop van den Moezel te volgen. Eindeloos
lijken de wijnbergen tegen de steile hellingen.
Iedere vierkante meter is benut. Geen vooruit
stekende punt of er staan een aantal wijn
stokken op. Vluchtig zien we een eenzamen
wijngaardenier, die met een reservoir op den
rug de planten bespuit.
Dan naderen we Trier. Tusschen de berghel
lingen door gluren enkele dorpen met een kerk
je in t midden en die snel verdwijnen, wan
neer een tunnel ons onverwacht in t duister
zet.
Na zeven uur sporen hebben we Trier be
reikt, en daar wacht ons een bijzondere ont-
Gistermorgen ongeveer zeven uur zag een
landbouwer, die naar zijn werk ging, In den
graskant van den Ackerdljk bij den Rotter-
damschen weg bij Delft een meisje en een
rijwiel liggen.
Het meisje maakte den Indruk bewusteloos
te zijn. De politie werd gewaarschuwd. Met de
politie kwam eveneens dr. Visser van den Ge
neeskundigen Dienst te Delft, die den dood
constateerde.
Naar de doodsoorzaak wordt een onderzoek
ingesteld, waartoe ook sectie op het lijk zal
worden ve'rricht.
Nader is gebleken, dat het meisje Is de 24-
jarige G. uit Delft, die Maandagavond was
gean fietsen en niet thuis was gekomen. Hoe
wel de recherche al een vermoeden omtrent
de doodsoorzaak heeft, konden nog geen mede-
deellngen worden verstrekt.