Geweldige vuurzee te Leiden Luxemburg Naar Trier en Merwedebrug boven de stoelen I St. Petruskerk geheel verwoest i NAAR DE OPLOSSING EEN VOORSPOEDIG SLOT DE BRANDWEER VRIJWEL MACHTELOOS WOENSDAG 26 JULI De afstandsmarschen DE BRAND TE LEIDEN Het reddingswerk I De oorzaak De geschiedenis der kerk Hollanders vooraan De catastrofe voltrekt zich Snelle postvluchten Te snel tempo DOOD LANGS DEN WEG GEVONDEN Route van heden f-A Heden de plaatsing Gaat het dak eraan? Attentie! Rattenplaag in Indië AUTO TE WATER GEREDEN Over de oude brug en t Het laatste traject der sleepreis zonder tegenspoed af gelegd Schitterend verloop van den eersten dag Een brand, byna even groot als die van het Leidsche Stadhuis IN HET SCHOONE MOEZELDAL „Het ia vandaag „Lutine”-weer en dus worden de werkzaamheden met spoed üitgevoerd s I i Ramp voor de Sleutel stad Laatste voorbereiding In Nijmegen Drie Noorsche deelnemers veroor zaken een incident In de Molenhoek p w 1 I I aan .jé? J I Trier, 24 JuU i in and Op den eerste Zondag van dit Jaar deelde pastoor Beukers den parochianen mede, dat het dien dag honderd jaar was geleden, dat de grond voor de kerk was aangekocht. Kort daar na werd met den bouw begonnen en in 1836 werd de kerk geopend. In 1832 bestond de pastorie reeds, voordien in gericht als hotel. Architect was de heer Molken- boer. Omstreeks 15 jaar geleden werd de kerk door de uitbreiding met de zijbeuken vergroot, ter wijl het vorig jaar de nieuwe beschildering der kerk gereed kwam. boomenrij van de brandende kerk gescheiden, terwijl deze bovendien flink nat werd gehouden. Met de nablussching ging evenwel de ge- heele morgen gemoeid. Stap voor stap nadert het geweldig werk, het transport van de nieuwe Merwedebrug. zijn vol tooiing. Meter voor Meter schuiven de pontons door het rimpellooze water van het Merwede- kanaal. Hoog boven het groene land schuift het Ijze ren gevaarte. Te omstreeks kwart over tien zagen voorbij gangers dat er rook opsteeg rondom den toren van de kerk, waarom sinds de laatste weken een stelgerwerk was aangebracht voor het doen van restauratie. Onmlddelltjk Werden politie en brandweer gealarmeerd, doch deze konden weinig tegen het vuur, dat zeer hoog oplaaide, uitrichten. Van de geestelijkheid der parochie was nie mand thuis. De pastoor, de zeereerw. heer Th. M. Beukers, was in retraite te Warmond tege lijk met den deken van Leiden, den hoogeerw. heer A. H. J. M Homulle. De kerk van den deken werd opgebeld, doch ook daar was van de geestelijkheid niemand thuis; slechts een assistent, een Congregatie- pater, bevond zich daar. Deze snelde onmiddel- Hjk per auto naar de brandende kerk, welke honderd jaar geleden werd gebouwd, alwaar bij zijn aankomst door den koster het Allerheiligste reeds in veiligheid was gebracht in de pastorie De pater heeft daarna nog enkele antieke kandelaars van de altaren gered, doch toen hij voor de tweede maal de kerk binnenkwam, woedde daar het vuur reeds zoodanig, dat de politie hem verderen toegang moest ontraden. In het voorportaal stond een lijkbaar, die door de inmiddels toegesnelde hulpvaardigen even eens de pastori werd binnengebracht. Het vuur laaide Inmiddels hoog uoven den toren uit en het geheel was, met het dak, spoe dig één vuurzee. Te vijf uur 44 klonken een paar attentieselnen de „Henrlëtte” trok de trossen strak en een minuut later kwam er beweging in den kolos sus: de moeilijke vaart in de richting van het einddoel had opnieuw een aanvang genomen. „Hè, hè, daar gaat-te; nu kan ik vannacht weer eens rustig slapen," klonk het tevreden uit den mond van den sluiscommandant. die van Vrijdag af nog geen zeven uur slaap genoten had. Vóór de brug uit voeren enkele motorbootjes van den Rijkswaterstaat; aan boord van één daarvan bevond zich om. Ir. W. J. H. Harmsen, hoofdingenieur, belast met den bruggenbouw, terwijl op den kanaaldijk, rustig voortkuierende, de ingenieurs van den Rijkswaterstaat Van Wissellngh, die dg brug te bestemder plaatse Toen de vaart door het smalle Merwedekanaal ging de afstand tusschen de pontons en den wal bedroeg slechts enkele Meters viel eerst goed waar te nemen, welke geweldige af metingen de brug heeft. Het rechterulteinde overspande den ganschen kanaaldijk met nog een stuk van het welland daarnaast en het scheen aanvankelijk, toen het gevaarte het veer huis van het overzetveer bjj de Diemerlaan naderde hier was de marechaussee met de afzetting belast of de rand van het Ijzeren brugdek het dak van het huls er glad zou aflichten. Maar al bleef ons gelukkig! deze sensatie bespaard, toch was het een fantas tisch schouwspel toen te half zes het rechter brugstuk op een afstand van een paar Meter over het dak heenscheerde! „Nou Is-ie er overheen en ik ben blij toe,” zei de vrouw van den veerman. „*k Ben anders knap odgerust geweest!” De brandweer heeft onvermoeid het blus- schlngswerk voortgezet. Zjj werd daarbij bijge staan door de brandweren van Oegstgeest, Voor schoten en Den Haag. Met een flink aantal stralen wist men de vuurzee tot het kerkgebouw te beperken. Toen de toren was Ingestort en geleidelijk alle houtwerk boven in de kerk met het dak verbrand was, zoodat het vuur groot en- deels nog tusschen de steenen muren woedde, kon men zeggen, dat het gevaar voor uitbrei ding geweken was. Te half één stortte met donderend geraas een gedeelte van den voorgevel in. Een ontzet tende rookwolk steeg daaruit op, maar onge vallen hadden niet plaats .Doordat er in het geheel geen wind was, kon men de belendende perceelen voor het vuur sparen. Ook de pasto rie zal wel behouden blijven. Een ontzaglijke menschenmenlgte uit Lelden en verre omgeving was tot diep In den nacht op het terrein van den brand aanwezig. Het tramverkeer tn de richting Den Haag via Leldschendam was, evenals het overige rtfver- keer, op de Breestraat, geheel gestremd. Laat in den middag, te kwart voor vijf, is Dinsdag, na den grooten tegenvaller van het langdurige oponthoud aan het begin van het Merwedekanaal, de sleepreis van de 1500 tons nieuwe brug over het Merwedekanaal voort gezet. Drie sleepbooten van Goedkoop verleen den hierbij hun assistentie. Nadat de wind dagen achteden hardnekkig uit westelijke richtingen had geblazen, kroop hij hedennacht eindelijk weer naar het zuid oosten en matigde zich daarbij zoozeer, dat de zee rondom Terschelling bij het krieken van den dag spiegelglad was. Dit was voor de ber- gingsvloot van de „Lutine”, die in afwachting van het gunstige ooge-bllk in de Terschelllnger haven voortdurend onder stoom lag, het sein om uit te varen. Om half drie kozen de zandzuigers „Texel” en „Volharding” alsmede de sleepboot .Holland" zee. Laatstgenoemde boot voer met zich mee de dubbele ponton, waarop de groote bok. die thans den grooten cylinder draagt, welke heden boven den kegel die zich reeds op het wrak bevindt, wordt neergelaten en bevestigd. Dan kan duiker van Drimmelen door den cy linder in den kegel neerdalen en de laatste aan wijzingen geven voor het leegpompen, dat dan full speed ter hand wordt genomen. Het weer laat zich bijzonder gunstig aan zien, zoodat me verwacht in den loop van den dag een belangrijke schrede tot de oplossing van het „Lutine-probleem nader te komen. Bij onzen toch naar Mook omstreeks half tien kwamen we reeds de eerste jonge deelnemers tegen, die de 30 K.M. liepen. Onder Malden wa ren zij reeds om half tien en hadden in drie uur HJds ruim 20 K. M. afgelegd. Dit te eigenlijk een te snel tempo voor Jeugdige medeioopers die ook een te snel tempo volgen. Jongens wil len gaarne uitblinken en volgen ook hup natuur lijke drift wanneer zij vaart in hun wandeling zetten om maar vroeg thuis te zijn. De leiders der vereenlgingen voor jeugdige leden-medeloo- pers, hebben de plicht hun jongeren eenigszins te temperen In hun vurig temperament. Ook hier geldt jong geleerd, oud gedaan. Toen wij kort na den aanvang van de voort zetting der reis op de Zeeburgerslute aankwamen, pluimden dikke rookwolken uit de schoorstee nen van de Henrlëtte 8. M. en van de Ika Goed koop, welke sleepbooten resp. vóór en achter het nog onbewegelijk aan het begin van het Merwedekanaal liggend gevaarte hun plaats hadden Ingenomen, terwijl de Antoinette Goed koop als een goede reserve in de nabijheid bleef. I Ongeveer 265 lezers en lezeressen hebben vandaag de reis naar Trier, georganiseerd door de directie van dit blad, in opgewekte stem ming aanvaard. In Utrecht stond vanmorgen de D-treln, speciaal voor ons gereserveerd, ge reed om het uitgebrelde -gezelschap in snel tempo, zonder eenig oponthoud, naar het schoo- ne Moezeldal te brengen, naar de oude stad der Romeinen, waar de H. Rok ter gelegenheid van het H. Jaar, na langen tijd weer tentoon gesteld wordt en duizenden, ja misschien wel millioenen, ter bedevaart zal trekken. Ook wij hebben de pelgrimage aanvaard, al heeft deze dan ook nbg een nevendoel: onze bewondering te betalen aan het prachtige na tuurschoon van het Moezeldal en aan Luxem burg en de interessante resten van oudheden, in welks bezit Trier zich mag verheugen. Zoo n pelgrimage brengt voor de deelnemers geen moeite en Omtrent de oorzaak valt op het oogenblik nog niets definitiefs te zeggen. Sinds ettelijke weken was men bezig met on derhoudswerken op den toren, die om. van een koperen dak zou worden voorzien. Op dezen steiger zou tusschen den toren en de kerk het vuur zou zijn waargenomen. Naar men ons mededeelde, had de loodgieter ’s morgens vroeg even op den steiger gewerkt. Dat de brand van binnen uit zou zijn ontstaan. Is wel zeer onaannemelijk, wijl er des avonds geen Lof was geweest. Alleen was te ruim acht uur kapelaan Kramer het stoffelijk overschot van den overledene, waarvan we hierboven spraken, de kerk Ingeleld. Toen viel ér van brandlucht niets te bespeuren. CHERIBON. 25 JuU (Aneta). In de dessate Banga-Doewe en Kertasembaja, Regentschap Cheribon heeracht een ontzettende ratten plaag. Uitgestrekte padi-gadoe en katjang- aanplantlngen, welke door de bevolking wer den georganiseerd, werden binnen een week Gistermorgen waren bij de afstandsmarschen officieel 2523 deelnemers gestart. De man schappen van het Arnhemsche Garnizoen kon den niet deelnemen wegens het heerschen van roodvonk in de Arnhemsche kazerne. Drie Noorsche deelnemers (burgers) werden gediskwalificeerd, omdat zij den marach in snel loop- tempo hielden, wat in strijd is met den geest en de voorschriften van de N B. L. O - atstandsmarschen. Na herhaalde waarschuwing door de controleurs en na een aanmaning van kapt. Breunesse om zich te houden aan da voorschriften, zetten zij toch hun tempo voort. Bjj Informatie bleek, dat een dagblad uit Oslo een premie zou hebben uitgeloofd voor den Noorschen deelnemer, die het eerst in Nij megen zou aankomen. Drie Nooren, die blijkbaar officieel buiten organisatorisch verband stonden, gaven geen gehoor aan het verzoek om de reglementen na te lezen en werden daarop gediskwalificeerd. De militaire Nooren staan bulten dit geval en loopen «eer correct. voor een kerkbrand zooal niets zeggend, dan toch in ieder geval onvoldoende geacht moest worden. Men moest dus lijdelijk aanzien, dat de toren weldra als in een vuurzee was herschapen. Fel laaiden de vlammen in de jjle lucht en geluk kig was het, dat het windstil was. De hitte van behoorlijken afstand op den weg was bijna on- drageljjk. Men kon nog niet eens tegen deze vlammenzee inzien. de Leidsche 8t. Petrus parochie van haar Godshuis beroofd. Met één slag is pastoor Th. M. Beukers beroofd van zijn kostbaarste bezit: zijn kerk, waarvoor hij. Toen de brand, die op of nabij den toren ontdekt werd, werd geconstateerd, werd onmld- dellljk groot alarm gemaakt. De brandspuit van het politiebureau, dat in de onmiddeUUke nabijheid is gelegen, was da delijk ter plaatse, doch deze aansluiting op de waterleiding kon niets baten, aangezien het wa ter hiermede niet halver hoogte den toren kon komen. De brandweer, die met twee auto-motor- •puiten arriveerde, kon evenmin den vuurhaard bereiken, aangezien naast dë kerk geen hooge gebouwen zlin gelegen en de Maglrusladder. Tegen acht uur is het transport genaderd tot een honderd Meter vóór de oude brug. Op de koppen Van de beide opritten hebben zich honderden belangstellenden gewapend met een witte toegangskaart opgesteld. Ook op den Muiderstraatweg en langs het Jlerwedekahaal is de belangstelling geweldig, maar een inten sieve bewaking van marechaussees zorgt er voor, dat het publiek niet hinderlijk voor het verkeer of voor de werkzaamheden wordt. Het autoverkeer is drukker dan op den druksten Zomerzondag. Even voor negen wordt de oude Merwedebrug opengedraald om de belde sleep booten door te laten. Schril klinken de com- mandofluitJes De windassen gaan draaien, de kabels span nen en langzaam maar zeker drijven de pon tons tusschen het remmingwerk vóór de brug. De oude Merwedebrug is intusschen weer dichtgedraaid, de laatste auto’s passeeren, een klas schoolkinderen brengt vanuit een autobus een driewerf hoera op de nieuwe brug uit Het verkeer wordt omgelegd vla het Zandpad en Weesp, de Gooische tram tingelt over de brug.... Te kwart over negen stijgt de spanning op den wal, alles Is klaar voor het doorvaren van de oude brug. die Intusschen weer is openge draaid. Dan schuift het gevaarte verder en verder. Te ruim half tien scheert de nieuwe brug over het dak van de woning van den brug wachter: het hoogste punt, dat gepasseerd moet worden is veilig achter den rug. Als het ge vaarte midden in de brug ligt, wordt het wer ken met de handlleren gestaakt. Te kwart voor tien nemen de sleepbooten het werk over. De duisternis is langzamerhand gevallen, fel flitst zoo nu en dan het bliksemlicht op van een fotograaf, die het Imposante moment ver eeuwigt, dat de nieuwe brug haar oude, antieke collega, die ons 400 menige ergernis heeft be zorgd. hoog in de lucht passeert. Precies te tien uur is het transport door de brug. in een tijdsverloop van drie kwartier is dit moeilijke deel van het traject verwerkt. Nog ruim honderd meter wordt de brug ver der gesleept, tot zU met den eenen kant boven t viaduct aan de Amsterdamsche zijde ligt met een tusschenruimte van ca. anderhalve meter. Het andere einde van de brug ligt nog niet boven het viaduct-uitelnde. Het is Intusschen te laat geworden om verder te werken, fel lich ten de schijnwerpers, doch met het oog op het moeilijke werk, dat nog wacht, n.l. het In de goede richting draaien en het plaatsen van de brug op de stoelen, wordt het safer geoordeeld thans het is Inmiddels ruim half elf het |werk stop te aetten en daglicht af te wachten, ruim 300.000 ratten gedood. Te vijf voor half twaalf stortte het kruis met donderend geweld op de Langebrug. Aan den overkant van de kerk ligt het Kamerlingh* On nes laboratorium, waarvoor men aanvankelijk groote vrees koesterde, dat het eveneens zou worden aangetast, doch te twaalf uur bleek, dat het zoover gelukkig niet zou komen. Allengs brandde de toren en het stelgerwerk met het koor geheel uit, zoodat langzamerhand de kale muren reeds zichtbaar werden. In den tusschentljd hadden tal van parochia- nen-omwonenden uit de pastorie en de sacristie alles in veiligheid gebracht wat zij konden redden. Omtrent den brand, die gisteravond en van nacht de St. Petruskerk te Lelden In vlammen deed opgaan, schrijft men ons nog het vol gende: Met één slag is De eerste dag heeft een schitterend verloop gehad. Het wreder was goed en de wegen waren best. eD regeling was onder leiding van Kapi tein Breunesse *best verzorgd. Dinsdagmorgen om half vijf trokken reeds de eerste deelnemers uit. Volgens offlcleele opgaven waren er 2735 deel nemers Ingeschreven. Twee honderd ingeschrevenen deden hun In schrijving niet gestand. Het aantal Ingeschrevenen bleef gehandhaafd op 2535. Dinsdagmorgen zijn er 12 niet gestart zoodat 2523 op marsch gingen van Nijmegen naar Oroesbeek, Cuyk, Mook. Overasselt, Nij megen. Tegen zevenen brak de zon door maar steeg de temperatuur toch niet zoozeer, dat zij die en route waren, er last van hadden. In rustig tempo werd gemarcheerd. De leiding en contróle lette er trouwens scherp op dat de vurigste marcheurs aan de wandeling geen wed- strljdkarakter gaven. En toen groote groepen militairen en burgers in de omgeving van ’t Groeske probeerden door geforceerden looppas elkander voorbij te snellen, kregen zij onmlddellljk van de leiding den wenk op te passen. Het moet een afstandsmarsen blij ven en leiders en leden toonden inderdaad dat te begrijpen. was Dinsdagmorgen bij het vertrek der deelne mers de belangstelling om half vijf al seer groot. Honderden stonden er by den uitgang der Ka zerne en in den middag was deze sympathie der NUmegenaars met de tippelaars tot duizen den aangegroeid. Omstreeks elf uur kwamen de 30-ers al bin nen en na dien arriveerde groep na groep. De muziek der Koloniale Reserve onder leiding van kapelmeester Eteenaar. haalde eenlge groote groepen wandelaars onder lustige marschtonen In en bracht nog meer opgewektheid In het reeds bedrijvige wandelaarsleven. Dinsdag zijn 39 deelnemers uitgevallen, onder wie de drie gediskwalificeerde Noren. De deelnemers werden in den middag ernstig gehandicapt door de warmte. Het interieur der geheel vernielde St. Petruskerk te Leiden. Een ontzettende ramp, zooals Leiden sinds zijn stadhuisbrand, nu ruim vier jaren geleden niet gehad heeft, heeft de Sleutelstad Dinsdag avond getroffen door het afbranden van de St. Petruskerk aan de Langebrug. Katholiek Leiden heeft hiermede tevens een van zijn mooiste kerken verloren. vangst. De Relchsbehn-dlrecteür heeft op het perron een viertal luidsprekers opgesteld, door middel waarvan de Hollanders met stentor- geluld welkom worden geheeten. Het is niet onwaarschijnlijk, dat velen dezen welkomstgroet niet hebben gehoord door het geraas van den trein, doch de goede bedoeling wordt er niet minder om gewaardeerd. Op het perron staan Herr Dom Kapltular Fucjis, de actieve voorzitter van het bede- vaarts-comité. zoomede vertegenwoordigers van de Reichsbahn-Direction en van het Verkehrs- en Presse-amt, gereed om de Hollanders te begroeten. We blijken de eerste buitenlandsche pelgrims te zijn. Vandaar dat de voorzitter van het be- devaarts-comité ons met m^r dan gewone har telijkheid begroet. We hebben, zegt hij, reeds 32.000 pelgrims binnen de muren van Trier gehad, maar dit is de eerste dag. dat we bui tenlandsche pelgrims in dit geval Hollan ders mogen ontvangen. Onze trein is de eerste van de 900 extra-trelnen, welke in deze dagen de pelgrims naar Trier zullen brengen. Dan wijst de Dom Kapitular er op. dat allen zich hier één voelen in het doel, waarvoor zij komen en hij hoopt, dat dit een weinig mag bijdragen tot de toenadering en de verzoening der volken. Gij draagt, zoo besloot hij. een klein symbool van uw geloof en ge zljt vereénlgd door den band der liefde. Wjj voelen mjs met u één daarin. De algemeene leider, de heer Leo Speet, dankt hierna met enkele woorden voor de vriende lijke ontvangst en hoopt dat allen, die in deze dagen naar Trier komen, daar niet alleen eeta genoeglijk ververbiyf, maar ook geestelijken troost zullen vinden. Buiten het station staat intusschen een groo te menschenmenlgte ons op te wachten. Blijk baar is onze komst van de zijde der bevolking met groote Interesse tegemoet gezien, want een dichte haag van belangstellenden omsluit het plein. Jongelui, met den hakenkruisband om den arm dragen parmantig bordjes, waarop de namen der voor ons bestemde hotels prijken en op die manier zijn allen spoedig op den goeden weg naar een gastvrij onderdak. Van bijna alle huizen wapperen vlaggen, van zelfsprekend vele met hakenkruisen, zoodat de prachtig aangelegde straten er heel feestelijk uitzien. Trier is een mooie stad met werkelijk schit terende „Anlagen” en royale gebouwen en ho tels. De „Kathollsche Burgervereln” bezit er een keurige inrichting met prachtige tuinen, welke voor de Hollandsche bezoekers was ge reserveerd. waar zij de avonden genoeglijk kun nen doorbrengen en den eersten reeds door gebracht hebben, in afwachting van hetgeen kennen gaat. naar de St. Petruskerlè, waar hij uit de kerk trachtte te redden wat er te redden viel, o. m. enkele antiek koperen kandelaars. De koster had reeds aanstonds het Allerheiligste in de pastorie in veiligheid gebracht. Vóór in de kerk stond een lijkbaar met het stoffelijk overschot van een jaarochlaan. dat te 8 uur in de kerk was binnengebracht. Ook dit werd Ijlings naar de pastorie gedragen. Meer kon niet uit de kerk gered worden, wijl het vuur een zoodanlgen omvang had aange nomen en er bovendien zulk een trek naar de pastorie stond, dat men het veilig achtte de deuren, die toegang gaven tot de kerk, geslo ten te houden. Daarop toog men aan het werk om alle pa ramenten der- kerk, die voornamelijk in de naastgelegen sacristie waren opgeborgen, in vei ligheid te brengen. Dit geschiedde in den kortst mogeljjken tijd, wijl van alle kanten door paro chianen en omwonenden de meest mogelijke hulp werd verleend. Daarna kwam ook de pas torie aan de beurt, want het liet zich aanvan kelijk aanzien, dat deze behouden zou blijven. Intusschen werd door den weleerw. heer kap. Bangert het Allerheiligste naar het huis van een parochiaan in de nabijheid overgebracht. „in ontvangst heeft te nemen” en Oroenevelt het transport begeleidden. De eigenlijke leider. Ir. W. v. d. Laan, maakte in een kleine motor boot, de „Repairs” van de Ned. Dok Maatschap pij, de reis mede. Ofschoon de vrij straffe wind, die de belde vlaggen op de brug heftig deed klapperen, "hlet gunstig was hU stond Zuid-West West en oefende op het gevaarte een behoorlijken druk naar bakboord uit verliep het transport bovenmate gunstig. De pontons met de hoog- opgebouwde steigers, waarop weer het brugge- vaarte rustte, bewogen zich met een snelheid van 2'A i 3 kilometer per uur, waarbij de Ika Goedkoop, die, zooals gemeld, achter had vast gemaakt, door haar dwarsligging het transport recht hield en ook het „nemen” van de boch ten vergemakkelijkte. De route voor de tweeden dag luidt 55 K. M Van de kazerne rechtsaf naar den Groesbeekschen weg, dezen weg oversteken en rechtuit tot den spoorweg NijmegenOroesbeek, even rechtsaf en genoemde spoorbaan ten N. van 8t. Anna oversteken. Even daarna by hotel pension St. Anna rechtsaf, de Groenestraat en den Muntweg volgen tot aan spoorbaan Nijme genden Bosch. Deze spoorbaan oversteken en linksaf. BK het eerstvolgende kruispunt rechtsaf langs Dennenstraat en bij handwijzer linksaf en 100 M. verder weder rechtsaf; na overgang Maas- Waalkanaal rechtsaf en 300 M. verder weder linksaf den Dennenweg verder fblgen naar Weurt. Bij Weurt linksaf en over Beunlngen, Ewjjk, Winssen naar Afferden. Van Afferden de trambaan blijven volgen tot deze den marsch- weg verlaat, nu den marschweg blijven volgen en over Druten en Fuif lijk naar Horssen. Van Horssen over Bergharen, Hermen en Leur naar Wychen, vandaar richting Nijmegen over Teera- dljk en den Graafschen weg langs denzelfden weg als hierboven aangegeven, over St. Anna naar de kazerne. Gistermiddag om half twee ia een auto, be stuurd door den heer Hllarius uit Haarlem, toen hij voor een Shell-auto moest ultwtjken. te Wlldervank in het Wlnschoterdlep gereden. De auto, waarin ook een dame was gezeten, werd spoedig op het droge gebracht. De heer H. werd levenloos opgehaald; de dame had Slechte enkele kleine schrammen bekomen. BANDOENG, 25 JuU. (Aneta.) Het „A.I.D de Preangerbode” verneemt, dat de heeren Asjes en Geyssendorffer voornemens zijn zes snelle postvluchten HollandIndië v.v. te ma ken, waarbij de heen- en terugvlucht resn 3J4 en 2J4 dag in beslag zullen nemen. Men zal drie dagen in Ned.-Indië verblijven. Aneta-Holland teekent hierbij aan dat bij de K. L. M. alhier omtrent deze plannen niets bekend is. De koster der kerk, die naast de sacristie In een met de kerk verbonden woning woont, bel de onmiddeUljk de dekenale kerk op, aangezien er van de geestelijkheid der 8t. Petruskerk juist niemand thuis was. In de pastorie der Mon Père-kerk was alleen de pater-assistent. de weleerw. pater Erman O. Gap. aanwezig. De hoogeerw. heer deken Homulle bevond zich eveneens te Warmond in retraite. De pater begaf zich onmiddellijk per auto In navolging van zijn voorgangers, onvermoeid heeft gearbeid, nu reeds verscheidene Jaren, waarvoor moeite noch zorgen hem teveel wa ren. Pastoor Beukers, innig-devoot priester, staat ervoor bekend, dat hij alles deed om zijn kerk zooveel hij kon te verfraaien, niet om de luxe zelf, maar om al het schoons dienstbaar te maken aan de uitoefening van den gods dienst. opdat de geloovlgen, opgewekt door het UiterlUk schoon In den katholieken eeredlenst. zich innerlijk daaraan gelljkvormlg zouden maken. Pastoor Beukers was te Warmond In re traite. toen de 8t. Petruskerk, zijn kerk, in vlammen opging, door het vuur werd verteerd. Hoezeer dit schokkende nieuws hem aange grepen moet hebben, stond hem duidelijk op het gelaat te lezen, toen hU, per auto uit War mond gehaald, op het terrein van de ramp aan kwam. Inmiddels breidde het vuur zich meer en meer uit. Toen de koepeltoren In volle vlam stond, daalde een ontzettende vonkenregen op het dak der kerk en de omgeving neer en het vuur woekerde voort. De brandweren uit Oegstgeest, Voorschoten en Den Haag werden gealarmeerd en toen deze verschenen werd volop van alle kanten water gegeven. Te half twaalf, een uur dus na het uitbreken van den brand, stortte het kruis van den toren, om op de Langebrug neer te komen. Te twaalf uur stortte de toren In en weer een half uur later kwam met ontzettend ge kraak van meegesleurde balken, die een steiger voor den voorgevel en om den toren vormden, een gedeelte van den gevel naar beneden Een wolk van rook en vonken steeg op, dan werd alles weer stil beneden en weer richtten de blikken van vele duizenden toeschouwers zich op het ongetwijfeld machtig spel van vlammen. Allengs kroop het vuur over naar het dak van de kerk, dat vrij spoedig voor een groot ge deelte in brand geraakte en geleidelijk in stortte. Ook het llnksche koepeltorentje bij den uitbouw van den beuk geraakte in brand en brandde weg. Toen de toren verdwenen was en al het stel gerwerk er omheen, namen de helle gloed en. de ontzettende hitte merkbaar af. Het vuur woedde nu voornamelijk op het koor, rond de altaren en op den beganen grond, waar de banken gretig voedsel leverden. Overigens stonden vrijwel de kale zijmuren en de voorgevel nog overeind, zoodat men rond één uur kon zeggen, dat het gevaar voor uit breiding geweken was. Dit gevaar had behalve de pastorie, de kosters- woning en de rondom liggende particuliere hulzen, ook bestaan voor het tegenover den hoofdingang gelegen Kamerlingh Onnes Labo ratorium, waar de bekende groote electro- magneet is opgesteld en zich het cryogeen labo ratorium van prof. Keesom bevindt. Prof. Keesom was begrijpelijkerwijs op het terrein van den brand aanwezig. Gelukkig werd dit gebouw door een dichte Een felle brand heeft gister avond de SL Petruskerk te Leiden geheel in de asch gelegd. .Omtrent de oorzaak test men tot nu toe in het duisten De brandweer stond vrijwel machteloos voor de gewel dige vuurzee, die in korten tijd de St. Petrus-parochie van haar Gods huis heeft beroofd. WIJ brachten een deel van den morgen door in den Molenhoek, het snijpunt van de wegen Groesbeek, Mook en Overasselt. Op dit punt pas seerden alle deelnemers voor de verschillende afstancjfn en trokken allen welgemoed voorbU zoowel militairen als burgers. Hier kreeg men een levendig overzicht van de onderscheidene groepen en viel op hoeveel meer zorg was be steed aan de kleeding vooral voor de dames dan vroeger. Sommigen zagen er in hun luchtige gekleurde sportieve costumes zelfs coquet uit. Zingende gingen vele groepen langs den weg, heerlijk gezond. De uitspanningen langs de route in de ver schillende dorpen boden voor de wandelaars een welkome gelegenheid ter verfrlssching. Jhr. Mr. v. Weiler en Jhr. Mr Schorer ver toefden hier ook onder de talrijke toeschouwers, die tegenover de deelnemers een zeer sympa thieke houding aannamen zoowel in stad als dorp. Een aardige attentie bewezen de verschillende vliegers van Soesterberg aan hun commandant Overste van Santen, commandant van de Mi* iltalre Luchtvaartschool te Soesterberg. Toen de militaire vliegers de groep van hun com mandant die zelf de Vierdaagsche medeliep hadden ontdekt cirkelden er eenlge malen boven de groep wandelende militairen vliegers. zorgen mee. Gezeten in de kussens' van de D-wagens ivoor de 3e klas reizigers bleken tot hun verrassing en vol doening 2e klas rijtuigen te zijn gereserveerd) rijden we in 100 K M.-tempo langs de mijnen en industrieën in Oberhausen en Dusseldorf. Wanneer Keulen wordt gepasseerd, zien we op een afstand de gotleke Ujnen van den beroem den Dom zich hoog boven de stad verheffen en even later ontmoeten we den Rijn, met zijn prachtige oevers. Steeds wisselende tafereelen schuiven als even zoovele schilderijen voorbij. Hier een brok ruïne boven op een heuvel, daar een kerkje temidden van wat hulzen dicht langs het water en steeds groene hellingen, waarlangs de trein in onverminderde vaart voort raast. We snellen Bonn voorbij en passeeren Co blenz. waar we den I^Up vaarwel zeggen om den loop van den Moezel te volgen. Eindeloos lijken de wijnbergen tegen de steile hellingen. Iedere vierkante meter is benut. Geen vooruit stekende punt of er staan een aantal wijn stokken op. Vluchtig zien we een eenzamen wijngaardenier, die met een reservoir op den rug de planten bespuit. Dan naderen we Trier. Tusschen de berghel lingen door gluren enkele dorpen met een kerk je in t midden en die snel verdwijnen, wan neer een tunnel ons onverwacht in t duister zet. Na zeven uur sporen hebben we Trier be reikt, en daar wacht ons een bijzondere ont- Gistermorgen ongeveer zeven uur zag een landbouwer, die naar zijn werk ging, In den graskant van den Ackerdljk bij den Rotter- damschen weg bij Delft een meisje en een rijwiel liggen. Het meisje maakte den Indruk bewusteloos te zijn. De politie werd gewaarschuwd. Met de politie kwam eveneens dr. Visser van den Ge neeskundigen Dienst te Delft, die den dood constateerde. Naar de doodsoorzaak wordt een onderzoek ingesteld, waartoe ook sectie op het lijk zal worden ve'rricht. Nader is gebleken, dat het meisje Is de 24- jarige G. uit Delft, die Maandagavond was gean fietsen en niet thuis was gekomen. Hoe wel de recherche al een vermoeden omtrent de doodsoorzaak heeft, konden nog geen mede- deellngen worden verstrekt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5