I l I. I De gebeurtenisse te Beauraing Onze Week-end-Reis smokkel d. De komende tijd naar Beauraing, Namen, Dinant en Brussel Brutale Marken- HOE TE BEOORDEELEN? i' WOENSDAG 23 AUGUSTUS Politie op het spoor Boer Braat blijft actief I. Heden en toekomst Ongewone bezuiniging HET LAND NIET VERLATEN Het drama te Boxtel ONVERWACHT LEVENSEINDE UIT EEN AUTO GESLINGERD NAAR DE MISSIE UIT EEN RAAM GEVALLEN Missionarissen van het H. Hart DE NOOD DER TUINDERS Nederlandsche Bank De O. L. V rouwekerk te Scherpenheuvel VIER NEDERLANDERS GEWOND Proefneming met nieuwe dubbel- parachute PARACHUTESPRONG VAN 45 M. HOOGTE X NOG WEL STRAPERLO TE SCHIEBROEK t Ml - ra pj De verslagene met zyn eigen mes gedood? op 26 en 27 Augustus a.s. Ons standpunt en onze methode nmniif plaatselijk een Het helpt hem echter niet veel maar het aan ons het Auto-botsing in Frankryk arm dan Wandelaars aangereden van den heer IWtHUI Bovendien Nederlandsche passen in Duitschland vervalscht •volge werd onder po- Maandagmiddag is de achttien-Jarige Fr. van der Voort uit Oss, die op het Retraitehuis Lo yola te Vught werkzaam 'Ja als knecht, bij het ruitenwasschen uit een raam gevallen. De Jongeman viel uit ongeveer tien meter hoogte en kwam met zijn hoofd op een steenen stoep terecht. HU was vrijwel onmlddelljjk dood. De burgemeester van Schlebroek heeft gewei gerd zich bij de beslissing van de raadsmeerder- heid neer te leggen en de vergunning voor het straperlo-spel in te trekken. Daarentegen wil deze een beslissing van den rechter uitlokken, zoodat heden een proces-verbaal zal worden opgemaakt. Met ingang van 21 Augustus is bij het hoofd bestuur van de Nederlandsche Bank benoemd tot waarnemend adjunct-secretarls dr. A. Hou- wink. wat te m Ms tn. iet af tik ij* en De Duitscher O. te Kerlcrade. die bevel had gekregen ons land vóór 21 Augustus te verla ten. heeft aan dit bevel van den commissaris van politie niet voldaan. DientenJe' Maandagmiddag de Inboedel van O. lltletoezicht opgeladen om aan den burgemees ter der grensgemeente Herzogenrath te werden overgegeven. Bij zijn arrestatie zal Q. aan den grenscommlssaris te Heerlen worden uitgeleverd om over de grens te worden gezet. Duitscher door den sterken over de grens gezet Op <1<* cc men gaf heeren toevallig ook nieuwe fdto’s bU zich had den. De nieuwe pas werd op naam gesteld van den waren eigenaar die te Amsterdam achter bleef. De mannen moesten de passen teekenen en zetten een vftsche handteekenlng. den naam van den eigenaar van den pas. Had men eenmaal den nieuwen pas. dan incasseerde men weer opnieuw 1000 Mark, want de foto op den pas was die van den aanbieder der cheque. Oevaar was dus buitengesloten. Een van de mannen durfde den truc echter niet aan en scheurde uit den pas. welke hem niet persoonlijk toebehoorde, enkel* blaadjes, waar mede hij zich naar de Duitsche bankinstelling begaf. Daar vertelde hij dat zijn pas In het ongereede was geraakt. Op het vertoon van deze losse pas-velletjes wilde de bank evenwel geen Marken uitbetalen. De man keerde dus weer naar Amsterdam terug en wilde aan een der banken de cheque weer terugwissclen. Hierbij trad hij onhandig op en toonde ook bij de bank In Amsterdam de uitgescheurde pas-blaadjes. De kassier vertrouwde de zaak niet en belde de politie aan het Singel op. De man werd daar gehoord en de zaak kwam aan het rollen. De politie zoekt nu naar den opdrachtgever en de personen die de passen verminkten. Ook de consulaten in Duitschland zijn gewaarschuwd. Een jongen op slag gedood Maandagavond reed in de Kapperallee te Eefde een vrachtauto uit Rijssel, waarin twee Jongens meereden, eveneens afkomstig uit Rijs sel. Bij het nemen van een bocht in den weg naar Laren werd een der jongens, die in den wagen stond, er uit geslingerd. HIJ kwam met het hoofd op het asphalt terecht en was op slag dood. Maandag werd onder voorzitterschap van mr. C. Vervoom een algemeene vergadering gehou den der Nationale Boeren. Tuinders- en Mld- denstandspartlj. Onder de Ingekomen stukken was een motie, waarin mr. Vervoom werd verzocht als Kamer lid te bedanken en als voorzitter af te treden en een, waarin het geheele bestuur werd ver zocht en bloc zijn mandaat neer te leggen. De afgevaardigden der Noordelijke provincies en van Gelderland alsmede een aantal leden maak ten bezwaar tegen deze moties, waarna de eerste mgtie door de voorstellers werd Ingetrokken, terwijl de behandeling der tweede motie werd uitgesteld tot de volgende vergadering. Hierna werd door den heer A. Braat medege deeld. dat hij zich bij een en ander niet kon neerleggen en zich genoodzaakt zag te bedanken als lid der partij. De heer Braat verliet daarop de vergadering. Dat de nood der tuinders in Westfriesland niet zonder meer aan de kerk en kerkelijke in stellingen voorbij gaat, blijkt wel uit een mede- deeling van de maatschappij voor Trust- en Adminlstratiezaken aan houders der 4H pet. obllgatleleening, groot- t 240.000.tX van het R. K Kerkbestuur der parochie van den H. Jo hannes den Dooper, Grootebroek (N.-H.i. vnno 1931, waarin wordt medegedeeld, dat zij niet tn staat geweest is de coupon per 1 Augustus jl van bovengenoemde leening bij de betaalktu- toren betaalbaar te stellen. Naar de a.r. „Rotterdammer" verneemt, wordt in regeeringskringen een nieuwe en tamelijk ongewone bezuinigingsmaatregel overwogen. Het zou n.l. de bedoeling zijn, vervroegd ont slag, met recht op pensioen naar diensttijd, te verleenen aan personen in overheidsdienst, wier leeftijd, vermeerderd met het aantal dienstja ren, 90 bedraagt. Iemand die 60 jaar oud Is en 30 dienstjaren heeft, zou dus voor vervroegde pensioeneering in aanmerking komen. Deze bezuiniging zou vooral daarom doeltref fend geacht worden, omdat ze bjj niet-vervul- ling van de vacature onmiddellijk voordeel op levert en bij handhaving van de betrekking de werkloosheid zou verminderen. niemand precies zeggen hoe koers te ne men om dien nieuwen tijd te bereiken, hij is te zien voor wie zien willen en zien kunnen. De hooge vuurbaak in deze woe lige wereldzee heeft haar licht doen schij nen over de golven, en haar lulde sirene doen daveren. Zoo zien wij ons den weg naar den nieu wen tijd gewezen, en in vertrouwen op God mogen wij hopen met ons volk de veilige haven binnen te varen. Twee dingen zijn dus noodig: vooreerst moet het schip zeewaardig blijven, be mand met een kloeke eenswillende beman ning; en vervolgens: de kapiteins moeten weten, waarheen wij dienen te varen, om den nieuwen tijd te bereiken. Tweevoudig is daarom de taak van Re- geering, volksvertegenwoordiging en volk: te doen wat direct noodig is, om met zoo klein mogelijke scha door den nood heen te komen, en dan, niet eerst daarna, maar tegelijkertijd, datgene te doen noodig is, om den komenden tijd voor bereiden en ons nader te doen komen. Wat wil dit, concreet, thans voor land zeggen? Op deze vraag zullen wij trachten tweevoudig antwoord te geven. Te Noordwljkerhout is Maandagavond om streeks elf uur de motorrijder v. d. V., die zon der licht op den Heerenweg reed, tegen twee wandelaars aangereden. De bestuurder van het motorrijwiel, een vroeger kameeldrijver bjj het circus Hagenbeek, kreeg een ernstige sche- delfractuur en is overgebracht naar het Aca demisch Ziekenhuis te Leiden. Een van de wandelaars, de heer D., werd aan den arm gewond; de andere kwam er goed at. De ernstige vechtpartij te Boxtel Zondag avond. waarbij de 26-jarige werklooze arbeider A. P. door een messteek van het leven werd beroofd, heeft in die plaats heel wat beroering teweeggebracht. Met groote moeite is het de politie gelukt W, die zich zelf had overgegeven, tegen het op dringend en woedend publiek in bescherming te nemen. Toch blijft W. hardnekkig ontkennen het slachtoffer met een mes te hebben gestoken. Ook de op de plaats der misdaad aanwezige getuigen hadden niet gezien, dat W. een mes in de hand had gehad. Het is geenszins on waarschijnlijk, dat P die niet gunstig bekend stond, door een onhandige beweging in zijn eigen mes is terecht gekomen. Het onderzoek van politie en justitie wordt nog steeds krach tig voortgezet. De acht volgende Missionarissen van het H. Hart zjjn door den Pater Provinciaal van het Missiehuis te Tilburg voor de Missies bestemd: Pater Richard Hoos van 's-Hertogenbosch voor de Apostolische Prefectuur van Poerwo- kerto (Java); Pater Simon Schuur van Zoeterwoude voor het Apostolisch Vicariaat van Ned. N. Guinea; de Paters Jacobus van Meyel van Merselo fco Joannes Rosmuller van Arnhem voor de Apos tolische Prefectuur van Celebes; de Paters Bernardus Drenth van Zuldbroek en Franciscus van de Borght van Tilburg voor de Missie van Surigao (Philippljnen) de Paters Petrus Dingenouts van Rotterdam en Bernardus Bitters van Eist voor Brazilië: Pater Wilhelmus Voesten zal te Rome gaan studeeren in het Kerkelijk Recht. Zaterdag 26 Augustus as tusschen half vflf en zes, na afloop van de Nederlandsche Rond vluchten, zal de heer Atzel op bet vliegveld Schiphol een sprong van 45 Meter hoogte ma ken met een door hem uitgevonden dubbel- parachute. De heer Atzel. die reeds vele malen tn het buitenland gesprongen heeft, garandeert, dat de parachute, welke door de firma Kersken te Amsterdam vervaardigd is, zich binnen één se conde opent. Tevens beteekent deze sprong een aanval op het wereldrecord laag-parachutespringen. dat op het oogenblik op 68 M. staat. Tenslotte is het de 500ste parachutesprong van den heer Atzel. Het geheel staat onder Kranz van de Nationale Een auto, waarin vier Nederlandsche toeris ten gezeten waren, die onderweg waren van Givet naar Verdun, is te Stenay op het kruis punt naar Labecasse in aanrijding gekomen met een auto, waarin zich drie personen be vonden. Alle inzittenden van belde voertuigen werden gewond en naar het ziekenhuis te Ste nay vervoerd. De politie van het bureau Singel te Amster dam is eenlge personen op het spoor, die be- hooren tot een combinatie, welke zich onledig houdt met het smokkelen van Duitsche Ruks- marken naar Nederland. Doordat één der leden van deze combinatie een onvoorzichtigheid be ging, kwam de politie achter de werkwijze van deze heeren. Er bevindt zich in de hoofdstad een groep personen die in het bezit zijn van geldige Nederlandsche passen. Enkele van deze mannen zijn werkloos en hebben hun passen gratis bekomen. Deze mannen staan in dienst van een bjj de politie nog onbekend persoon die hun opdracht geeft tot het koopen van een rels-cheque aan een der Amsterdamsche bank instellingen voor het incasseeren in Duitschland van duizend RJjksmark. Dit zijn de cheques voor de z.g. Spernnarken. Deze opdrachtgever is tëVéns de geldschieter van de combinatie. De cheque wordt ingekocht tegen den koers van 48 en als men er in Duitschland baargeld voor ontvangen heeft, dan worden de Marken over de grens gesmokkeld en te Amsterdam weer ingewisseld tegen een koers van 58. Op Iedere 1000 Maik zit dan een verdienste van ruim 100. Om het smokkelbedrijf zoo loonend mogelijk te maken, beschikt deze combinatie over verschillende personen, die op en neer reizen, temeer daar één persoon slechts één maal in de tien dagen een dusdanig bedrag in. Marken kan opnemen en dan alleen nog vóór gebruik In het land zelf. Hiervan wordt in de passen door de Duitsche bankln*elling aanteekenlng gehouden. Verleden week zouden weer eenlge personen voor dit doel naar Duitsch land afreizen en allen waren voorzien van pas sen en reischeques. Op het laatste oogenblik weigerde een viertal mannen mede te gaan. De opdrachtgever gaf toen order, dat de passen en rels-cheques van deze personen» medege nomen zouden worden door de andere vertrek kende leden der combinatie, zoottat deze thans in het bezit waren van een dubMel stel passen en cheques. In Duitschland gekïnnen wisselden de heeren eerst hun eigen op naam gestelde cheques, doch durfden voor een tweeden keer aan dezelfde bankinstelling niet weer te ver schijnen met de passen en cheques vaq de in j Amsterdam achtergebleven relaties. Men had namelijk bemerkt, dat de bankbeambten zeer nauwkeurig de foto's op de passen c<Jitroleer- den. Toen besloot men tot den volgenden truc. Men gooide over de passen, op het blaadje waar de foto en handteekeplng staat een hoeveelheid inkt. Het gevolg hiervan was dat de foto en handteekenlng zeer onduidelijk waren geworden. Nu begaf men zich naar het Nederlandsche con sulaat en vroeg om een nieuwen pas. daar er een fleschje inkt op den ouden gevallert was en men met dit onleesbare document geen geld aan een bank kon opnemen. Deze truc paste men toe aan een viertal Nederlandsche consu laten In verschillende steden in het Rijnland, consulaten kreeg men geen argwaan en .J een nieuwen pas af, temeer «laar de Bedevaartganger te Zaandam plotseling overleden Te Zaandam is gistermorgen de 72-jarige Joh. Kerkhoven, verpleegde van de R. K. 8t. Jansstlchtlng, die mee wilde gaan met de bede vaart naar Heiloo, op het spoorwegstation te Zaandam door een hartverlamming getroffen en overleden. Kapelaan v d. Berg, die de bede vaart vergezelde, kon niet anders doen den man nog het H. Oliesel toedienen. eneinde speciaal aan de ABONNE’S van ons blad nog een extra-premie op de door ons uitgeschreven reis naar Beauraing, Namen, Dinant en Brussel toe te kennen, heeft onze directie besloten aan alle deelnemers en deel neemsters, die tot onze vaste abonné’s behooren, op de REISSOM een extra- reductle te geven van 10 Voorts zU medegedeeld, dat het tengevolge van de groote belangstelling voor deze reis niet wel mogcllik Is. ons voor de route Namen—Grotten van Han— Dinant van genoegzaam prima autocar-materiaal in België te verzekeren, reden waarom de directie besloot. GEHEEL DE REIS per luxe-autocar te doen geschieden, waaraan naar blijken zal voor de deelnemenden groote gemakken verbonden zijn. In verband daarmede komt natuurlijk de 2e klas reis te vervallen, met dien verstande, dat degenen, die zich voor 2e klas lieten of alsnog laten inschrijven, in Dinant logeeree in een luxehotel. V(MJR ONZE ABONNCS bedraagt de reissom met prima hotel derhalve 18. (plus 2.58 adminlstratiegeld)met luxe-hotel f 21.56 (plus 2.56 admlnlstratle- geld). Zij, die bU ons reeds hoogere bedragen stortten, ontvangen het te veel betaalde gerestitueerd. Het program blijft behoudens dan de inschakeling van luxe-autocars onge wijzigd; de juiste vertrek, en aankomsttijden In Amsterdam, Haarlem, Leiden. Den Haag, enz. worden alsnog zeer tijdig bekend gemaakt. Ten gerieve van onze lezers te Utrecht en te Arnhem zal er ook in deze beide steden gelegenheid tot in- en uitstappen gegeven woeden. Alle deelnemenden ontvangen de verdere bescheiden per brief thuisbezorgd. DE DIRECTIE. Vervroegd ontslag op grond van leeftijd en dienstjaren ii oord en tot het ontstaan eener volks devotie. kan zich herhalen in het heden. Wanneer het zich herhaalt, zal het een karakter hebben, overeenkomstig het ka rakter der historische feiten van vroeger. Dit karakter nu is in het algemeen niet on- vermengd-bovennatuurlljk, d.w.z. naast elementen, die wijzen in de richting eener hemelsche tusschenkomst zijn er vele andere elementen, die eenvoudig, natuur lijk en algemeen menschelijk zijn, eenigs- zins landelijk gekleurd. Zoo is het ook te Banneux en te Beauraing. Wij willen trachten naar best vermogen de elementen te onderscheiden, zonder daarbij te willen voorultloopen op eenige beslissing der kerkelijke overheid. Wat onze methode betreft: wij ne men de gebeurtenissen niet als een geheel, doch onderscheiden vier verschillende groepen .van feiten in den oorsprong der merkwaardige gebeurtenissen te Beauraing en Banneux. lo. De 33 „verschijningen'* van Maria aan de vijf kinderen uit de gezinnen Voi sin en Degeimbre te Beauraing; zij zou den plaats gevonden hebben tusschen 29 November 1932 en 3 Januari 1933. 2o. De 8 „verschijningen” van Maria aan Marlette Béco te Banneux, die plaats gevonden zouden hebben tusschen 15 Jan. en 2 Maart 1933. 3o. De 9 „verschijningen” van Maria aan Cöme Tilmant te Beauraing, die hij zou hebben waargenomen tusschen 11 Juni en 15 Augustus 1933. 4o. De „verschijningen” aan meerdere personen op 5 en 6 Augustus 1933 te Beau raing, waarbij bijzondere aandacht vragen de getuigenissen van den heer O. Backx te Steenbergen in Noord-Brabant, van rector Stubbe te Izeghem en van aalmoe zenier Blondeel (het z.g. „zonnewonder”). Ofschoon onze gevolgtrekking niet kan luiden, dat wij hier in alle gevallen zeker te maken hebben met hemelsche tusschen komst, zullei^wij toch steeds het eerbied waardige karakter van de volksdevotie der bedevaart voor oogen houden en alles ver mijden, wat zweemt naar hatelijk twist geschrijf. -- de verhalen van mirakels, misschien ont roerend materiaal voor dichter, maar waarmede de wetenschap zich niet meer bemoeit. Scherpenheuvel trekt door de wonderfaam van het genade beeld, dat er vereerd wordt, maar bijna niemand bezoekt het dorpje vanwege de oorspronkelijke gebeurtenissen aldaar. Deze feiten dateeren uit den Tachtlg- jarigen oorlog, toen landvoogdes Margaretha namens den Spaanschen koning Philips n over de Nederlanden regeerde. Het juiste jaartal is verloren gegaan, het was tus schen 1570 en 1580. Een herder weidde op de Kempen, nabij Sichem, de schapen van zijn meester en vond toen op de hei een beeldje van Maria. Hij wilde het mee nemen naar zijn woning en stak het daar om in den borstzak van zijn kiel. Maar nauwelijks was dit geschied, of hij kon zijn lichaam niet meer voortbewegen. Hij kreeg een gevoel, alsof hij geheel van lood was, zijn voeten weigeren te gaan, hij stort ineen op de het Toen de schapen des avonds niet op stal kwamen, liet de meester zoeken. Men vond den herder verslagen op de hei liggen. Hij vertelde, wat hem overkomen was. Zijn meester neemt het Maria-beeldje uit den borstzak en plaatst het waar het gevonden was. Nu kan de herder weer gaan. Het gerucht van dit voorval verspreidt zich. Het beeldje wordt beroemd. Pelgrims komen het vereeren. Men spreekt van merkwaardige genezingen en gebedsver- hooringen. Totdat, in 1580, het wonder- beeldje plotseling verdwenen is, niemand weet hoe. Niettemin blijven de pelgrims trouw optrekken naar Scherpenheuvel. In 1588 wordt ter plaatse een nieuw Maria- beeldje opgericht. In 1602 komt er een kapel. Twee jaren later, op 1 Juni 1604 wijdt Matthias Hovius, Aartsbisschop van Mechelen, het kerkje in, dat de kapel heeft vervangen, omdat ze te klein werd. Onder de regeering der Aartshertogen, in 1621, verrijst er een grootere kerk voor den toe genomen pelgrimsvloed. Bij de inwijding waren Albertus en Isabella persoonlijk tegenwoordig, zij hebben ook de benoo- digde gelden geschonken. Paus Alexan der VII schenkt in 1663 een kostbaar tapijt i aan de kerk van Scherpenheuvel. 1 Niet alleen de heilige Joannes Berch- mans 8.J. (1599—1621) is een groot ver eerder van O. L. Vr. van Scherpenheuvel, maar ook de wereldvermaarde humanist Justus Lipsius, hoogleeraar te Leuven, ver eert het genadebeeld en schrijft een boek over de „Diva Sichemiensis sive Apricolis” (De Lieve Vrouw van Sichem of Scherpen heuvel). Het werk draagt de kerkeljjke goedkeuring van Mechelens Aartsbisschop. Het verhaalt een veertigtal bijzondere ge nezingen. De schrijver stierf in 1606. Of schoon een vroom geloovige en voorbeel dig christen, behoort hij tot de meest cri- tische geesten van zijn tijd. Nog heden vereert het vrome volk de Lieve Vrouw van Scherpenheuvel en heb ben er gebedsverhooringen plaats. ....„Wat heeft dit te maken met Beau raing?” zal de lezer zich afvragen. Toch wel iets! De wordingsgeschiedenis van een pelgrimsoord is steeds een zeer merkwaardige geschiedenis, waarin het natuurlijke en het bovennatuurlijke elkan der ontmoeten en soms zoo na bijeen ko men, dat men de beide elementen niet nauwkeurig onderscheidt. Tallooze ver halen uit het verleden, die ten oorsprong liggen aan vurige volksdevoties, beschou wen wij vandaag als vrome, stichtelijke legenden, waarin waarheid en verdichting zijn versmolten. Te Beauraing beleven wij in het heden wat de vrome Kempenaars der 16e eeuw hun tijd te Scherpenheuvel hebben be- Maar het heden met zijn snelver- zijn telegrafischen berichtendienst, toegespitst wetenschappelijk onder- te staan voor de verhalen vormen T -r et Zuiden is rijk aan bijzondere ge- I—I nade-oorden, veel rijker dan het x Noorden. Vooral de bedevaartplaat sen der Moeder Gods zijn er talrijk. Er is On«e Lieve* Vrouw van Scherpenheuvel, van Walcourt, van Beirendrecht, van Halle, van Luxemburg, van Gaver- 'land, van den Jezuseik bij Groenendael, om slechts eenige der populaire pelgrims oorden van België te noemen. Het vrome volk trekt er heen in processie, soms uren ]*ng, en bidt er gezamenlijk, elk met eigen bijzondere intenties. Men gaat op „bee- weg” voor een zieke, of voor een zoon, die een examen moet doen. Men gaat uit nood en men gaat uit dankbaarheid. Er hebben in deze pelgrimsoorden soms gebedsverhoo ringen plaats, die treffend zijn. Ja, er ge- Khieden feiten, die niet of nauwelijks ver klaarbaar zijn door de ons bekende wetten van de natuur. De volksdevotie openbaart zich op die plaatsen duidelijker en inniger dan elders. Ieder, die zulk een plaats be zoekt. kan het waarnemen, ook al zou hij wederkeeren met veel ergernis over den handel in beeldjes, medailles, vlaggetjes, wijwaterbakjes en kandelaars, die er goede zaken maakt, en over het soms kermis achtige voorkomen, dat de pelgrimsoorden op hoogdagen vertoonen. Om deze landsgebruiken der godsvrucht geheel te waardeeren, moet men zelf ge boortig zijn van het land dier devoties. Het is nu eenmaal zoo: waar ieder dorpje zijn statig monument heeft ter eere der ge sneuvelde soldaten, waar elk stadje u de gedenksteenen, de zuilen en herinnerings- teekenen vertoont, die de nagedachtenis levendig houden aan beroemde of ver dienstelijke stadgenooten uit het verleden, daar is ook de devotie tot Maria en de hei ligen veel weelderiger in zijn vormen. Daar is meer „uiterlijkheid”, zooals de nuchtere Hollander dit verschijnsel gaarne noemt. Die uiterlijkheid hoort bij de algemeene, natuurlijke levensgewoonten der menschen- Hun natuur wordt immers door de genade niet weggenomen, maar veredeld, zooals wij leeren. Het bovennatuurljjke leven is gegrond op het natuurlijke. Dit geldt voor den afzon derlijken mensch, doch dit geldt evenzeer voor het geheele volk. Ofschoon de gods dienstleer der katholieken overal precies dezelfde Is, varleeren de verschijnselen van het godsvruchtig leven, zooals de ver schijnselen van het natuurlijk leven ook •enigermate ïllteenloopen, terwijl dit leven zelf toch overal op juist dezelfde wijze Wordt gegeven, onderhouden, voortgeplant en verloren. Wanneer er dus in België meer „genade-oorden” van Maria bestaan dan in Holland, beteekent dit geenszins, dat-België een meer begenadigd land zou wezen. Het beteekent ook niet, dat Holland minder ge naden behoeft. Het geeft alleen te kennen dat de alwijze beschikking des hemels het bovennatuurlijke genadeleven nimmer vervreemdt van het natuurlijke cultuur leven. Thans beleven wij de plotselinge opkomst van Beauraing en Banneux, voorheen on aanzienlijke dorpjes, tot pelgrimsoorden, die duizenden, ja honderdduizenden trek ken. De aandacht is geheel gevestigd op de gebeurtenissen, die de laatste maanden uit deze plaatsen werden gemeld. Psychiaters en criminologen, godgeleerden en zenuw- specialiteiten, persfotografen en radio-zen- ders vertrekken naar de wonder-oorden om ze te onderzoeken en verslag te geven. Hoe moeten wij de verschijnselen beoordeelen? Welk standpunt moeten wij Innemen? Geen oprecht katholiek ontkent de mo gelijkheid eener bijzondere begenadiging. De theologie, ofschoon onder stellig vermaan tot voorzichtigheid, verbiedt ons de moge lijkheid van visioenen en verschijningen te loochenen. De Heilige Kerk erkent en be gunstigt het vrome gebruik van dé bede vaart Wij hebben dus nooit het recht om zon der nader onderzoek de berichten be treffende verschijningen en wonderen van ons af te schuiven als klinkklaren onzin, wij moeten steeds de mogelijkheid erken nen. Maar wij behoeven niet aan den boven natuurlijken oorsprong van bijzondere ver schijnselen te gelooven, zoolang er een natuurlijke verklaring kan gevonden wor den. Het is niet onmogelijk, het is zelfs niet onwaarschijnlijk meer, dat Beauraing en Banneux een plaats gaan innemen in de breede rij der Belgische genade-oorden. Over een eeuw komen de pelgrims wellicht naar Banneux, zooals zij nu naar Scher penheuvel komen. Ja, de kans is nooit ge heel uitgesloten, dat b.v. te Beauraing de groote toevloed blijft stroomen en dat dit Ardennen-dorpje de beteekenis krijgt van «en Belgisch Lourdes. Eerlijk gezegd ver wachten wij persoonlijk dit niet, doch zulk «en verwachting steunt meer op een per soonlijken Indruk dan op aanwijsbare om standigheden. Voor de beoordeeling der ge beurtenissen is het trouwens niet van be lang. Wel moeten wij de gebeurtenissen sien in de zuivere verhouding, en daartoe kan een vergelijking met andere genade oorden dienstig zjjn. Bcherpenheuvel in de Kempen bijvoor beeld trekt jaarlijks duizenden pelgrims, die daar de Moeder Gods gaan vereeren. Niet alleen uit België, maar ook uit Noord- Brabant worden regelmatig bedevaarten haar Bcherpenheuvel georganiseerd. Waar ligt de oorsprong van deze devo tie? Menig bezoeker weet 'het niet. Er is «en vrome legende, er zijn wat overgelever- en Franschman schreef onlangs: „Wij doorleven een ellendigen tijd, hij is vervloekt interessant”.. Inderdaad, wèl ellendig. De wereldcrisis blijft knagen volkswelzijn in alle landen. Een leger van werkloozen waart rond, en geen sprank van hoop op spoedige verbe tering in hun toestand schijnt aanwezig. In 4e kringen van land- en tuinbouw en vee- 4eëlt nadert mén een wanhoopsstemmlng. Middenstand en grootindustrie zien hun af zetgebied steeds kleiner worden. Voor her leving in handel en scheepvaart is geener- lei perspectief te speuren. De kleine hoop, door sommigen nog gesteld op de wereldcon ferentie te Londen, is verdwenen. Ja waarlijk, het is een ellendige tijd, dien wij doorleven. Met zorg ziet men alom zoo wel doffe berusting als ontevreden wan- hoopsstemming. Men ziet geen uitkomst meer. En gelijk een zieke, die vergeefs ver schillende doctoren reeds raadpleegde, zijn toevlucht tot allerlei soort van kwakzalvers gaat nemen, zoo vinden ook thans politieke en economische charlatans de massa’s be reid, naar hun fantastische reddingsmid delen en vage beloften van „alles anders" te grijpen en te luisteren. De®e tijd herinnert aan de jaren omtrent 1848. Alom toen reactie tegen het vader lijk landsbestuur. De eindelijk ontwaakte burgerij hief de oude vrijheidsleuze der groote revolutie andermaal aan. En als loo pend vuur ging door geneel Europa het ge roep om vrijheid en medezeggenschap in de regeeringen. Het individualistisch Libe ralisme brak zich baan alom, zoo wel op economisch als op politiek terrein. De aera van de liberale democratie was aangebroken. In verschillende landen ech ter eerst na doorgemaakte omwenteling. Bij ons werd deze door tijdigingrijpen voorkomen. Thans doorleven wij juist wederom een reactie in de volken, maar nu tegen het li berale vrijheidssysteem. De parlementaire democratie is bij velen in minachting ge komen. Der tijden nood wordt toegeschre- vCn aan het falen van het liberale systeem. In plaats van vrijheid vraagt men gebon denheid, in plaats van medezeggenschap in het landsbestuur eischt men een sterk gè- zag, ja zelfs de dictatuur, alle macht in één hand, niettegenstaande de waarschuwende les der historie: alle dictatuur ontaardt in tyrannie. Ja. waarlijk, wij doorleven een ellendigen en zorgenvollen tijd, maar ook: hij is toch buitengewoon intéressant. Wij voelen het allen: wij staan op een dier groote keerpunten in het leven der vol ken. De pijnen, die zij voelen, zijn de ba rensweeën van een nieuwen tijd. Thans is het de zware, maar toch ook ver heffende taak van de werkelijke staatslie den, om de volken heen te helpen door de zen zwaren nood. Geen grommelende ontevredenheid, geen rommelende revolutie-kraters, geen onver stand van charlatans, geen dreiging van door den nood naar dwaalwegen afgeleide scharen mogen hen ontvoeren en afduwen van den weg uit den nood, dien zij zien. Geen waan van den dag, door hoevelen ook aangehangen, mag hun blik benevelen. De roerpen vast in handen, moeten zjj, ook al dreigt het scheepsvolk met muiterij, het schip van staat door de branding voeren naar de veilige haven van den nieuwen tijd. Een nieuwe tijd? Zien zij dien dan aan de kimmen gloren? Inderdaad, die nieuwe tijd nadert, alom. Al zijn de omtrekken nog vaag, al kan in leefd. voer, zijn zoek schijnt minder open idyllische vroomheid der verhalen uit bedevaartsplaatsen. Sneller vormen zich vóór- en tegenstanders. In het bijzonder voor Beauraing is dit het geval. Reeds spreekt men in België van een „kliek van Beauraing" en van een „Hetze door het dagblad „De Schelde” waar een scherp wetenschappelijk beoordeelaar zich tegen alle legende-vorming en ontstichtende propaganda verzet. Wij komen op den pennetwist van vóór- en tegenstanders nader terug. Bij de beoordeeling der feiten echter willen wij een standpunt kiezen en een methode volgen. Ons standpunt is het volgende Wat in het verleden de aanleiding wor den kon tot het stichten van een pelgrims-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 5