I
l
I.
I
De gebeurtenisse
te Beauraing
Onze Week-end-Reis
smokkel
d.
De komende tijd
naar Beauraing,
Namen, Dinant
en Brussel
Brutale Marken-
HOE TE BEOORDEELEN?
i'
WOENSDAG 23 AUGUSTUS
Politie op het spoor
Boer Braat blijft actief
I. Heden en toekomst
Ongewone bezuiniging
HET LAND NIET VERLATEN
Het drama te Boxtel
ONVERWACHT LEVENSEINDE
UIT EEN AUTO GESLINGERD
NAAR DE MISSIE
UIT EEN RAAM GEVALLEN
Missionarissen van het H. Hart
DE NOOD DER TUINDERS
Nederlandsche Bank
De O. L. V rouwekerk te
Scherpenheuvel
VIER NEDERLANDERS
GEWOND
Proefneming met nieuwe dubbel-
parachute
PARACHUTESPRONG VAN
45 M. HOOGTE
X
NOG WEL STRAPERLO
TE SCHIEBROEK
t
Ml
-
ra
pj
De verslagene met zyn eigen mes
gedood?
op 26 en 27 Augustus a.s.
Ons standpunt en onze
methode
nmniif
plaatselijk
een
Het helpt hem echter niet veel
maar
het
aan
ons
het
Auto-botsing in Frankryk
arm
dan
Wandelaars aangereden
van den heer
IWtHUI
Bovendien Nederlandsche passen
in Duitschland vervalscht
•volge werd
onder po-
Maandagmiddag is de achttien-Jarige Fr. van
der Voort uit Oss, die op het Retraitehuis Lo
yola te Vught werkzaam 'Ja als knecht, bij het
ruitenwasschen uit een raam gevallen.
De Jongeman viel uit ongeveer tien meter
hoogte en kwam met zijn hoofd op een steenen
stoep terecht. HU was vrijwel onmlddelljjk dood.
De burgemeester van Schlebroek heeft gewei
gerd zich bij de beslissing van de raadsmeerder-
heid neer te leggen en de vergunning voor het
straperlo-spel in te trekken. Daarentegen wil
deze een beslissing van den rechter uitlokken,
zoodat heden een proces-verbaal zal worden
opgemaakt.
Met ingang van 21 Augustus is bij het hoofd
bestuur van de Nederlandsche Bank benoemd
tot waarnemend adjunct-secretarls dr. A. Hou-
wink.
wat
te
m
Ms
tn.
iet
af
tik
ij*
en
De Duitscher O. te Kerlcrade. die bevel had
gekregen ons land vóór 21 Augustus te verla
ten. heeft aan dit bevel van den commissaris
van politie niet voldaan. DientenJe'
Maandagmiddag de Inboedel van O.
lltletoezicht opgeladen om aan den burgemees
ter der grensgemeente Herzogenrath te werden
overgegeven. Bij zijn arrestatie zal Q. aan den
grenscommlssaris te Heerlen worden uitgeleverd
om over de grens te worden gezet.
Duitscher door den sterken
over de grens gezet
Op <1<* cc
men gaf
heeren toevallig ook nieuwe fdto’s bU zich had
den. De nieuwe pas werd op naam gesteld van
den waren eigenaar die te Amsterdam achter
bleef. De mannen moesten de passen teekenen
en zetten een vftsche handteekenlng. den naam
van den eigenaar van den pas.
Had men eenmaal den nieuwen pas. dan
incasseerde men weer opnieuw 1000 Mark, want
de foto op den pas was die van den aanbieder
der cheque. Oevaar was dus buitengesloten.
Een van de mannen durfde den truc echter niet
aan en scheurde uit den pas. welke hem niet
persoonlijk toebehoorde, enkel* blaadjes, waar
mede hij zich naar de Duitsche bankinstelling
begaf. Daar vertelde hij dat zijn pas In het
ongereede was geraakt. Op het vertoon van deze
losse pas-velletjes wilde de bank evenwel geen
Marken uitbetalen. De man keerde dus weer
naar Amsterdam terug en wilde aan een der
banken de cheque weer terugwissclen. Hierbij
trad hij onhandig op en toonde ook bij de bank
In Amsterdam de uitgescheurde pas-blaadjes. De
kassier vertrouwde de zaak niet en belde de
politie aan het Singel op. De man werd daar
gehoord en de zaak kwam aan het rollen. De
politie zoekt nu naar den opdrachtgever en de
personen die de passen verminkten. Ook de
consulaten in Duitschland zijn gewaarschuwd.
Een jongen op slag gedood
Maandagavond reed in de Kapperallee te
Eefde een vrachtauto uit Rijssel, waarin twee
Jongens meereden, eveneens afkomstig uit Rijs
sel. Bij het nemen van een bocht in den weg
naar Laren werd een der jongens, die in den
wagen stond, er uit geslingerd. HIJ kwam met
het hoofd op het asphalt terecht en was op
slag dood.
Maandag werd onder voorzitterschap van mr.
C. Vervoom een algemeene vergadering gehou
den der Nationale Boeren. Tuinders- en Mld-
denstandspartlj.
Onder de Ingekomen stukken was een motie,
waarin mr. Vervoom werd verzocht als Kamer
lid te bedanken en als voorzitter af te treden
en een, waarin het geheele bestuur werd ver
zocht en bloc zijn mandaat neer te leggen. De
afgevaardigden der Noordelijke provincies en
van Gelderland alsmede een aantal leden maak
ten bezwaar tegen deze moties, waarna de eerste
mgtie door de voorstellers werd Ingetrokken,
terwijl de behandeling der tweede motie werd
uitgesteld tot de volgende vergadering.
Hierna werd door den heer A. Braat medege
deeld. dat hij zich bij een en ander niet kon
neerleggen en zich genoodzaakt zag te bedanken
als lid der partij. De heer Braat verliet daarop
de vergadering.
Dat de nood der tuinders in Westfriesland
niet zonder meer aan de kerk en kerkelijke in
stellingen voorbij gaat, blijkt wel uit een mede-
deeling van de maatschappij voor Trust- en
Adminlstratiezaken aan houders der 4H pet.
obllgatleleening, groot- t 240.000.tX van het
R. K Kerkbestuur der parochie van den H. Jo
hannes den Dooper, Grootebroek (N.-H.i. vnno
1931, waarin wordt medegedeeld, dat zij niet tn
staat geweest is de coupon per 1 Augustus jl
van bovengenoemde leening bij de betaalktu-
toren betaalbaar te stellen.
Naar de a.r. „Rotterdammer" verneemt, wordt
in regeeringskringen een nieuwe en tamelijk
ongewone bezuinigingsmaatregel overwogen.
Het zou n.l. de bedoeling zijn, vervroegd ont
slag, met recht op pensioen naar diensttijd, te
verleenen aan personen in overheidsdienst, wier
leeftijd, vermeerderd met het aantal dienstja
ren, 90 bedraagt. Iemand die 60 jaar oud Is en
30 dienstjaren heeft, zou dus voor vervroegde
pensioeneering in aanmerking komen.
Deze bezuiniging zou vooral daarom doeltref
fend geacht worden, omdat ze bjj niet-vervul-
ling van de vacature onmiddellijk voordeel op
levert en bij handhaving van de betrekking de
werkloosheid zou verminderen.
niemand precies zeggen hoe koers te ne
men om dien nieuwen tijd te bereiken, hij
is te zien voor wie zien willen en zien
kunnen. De hooge vuurbaak in deze woe
lige wereldzee heeft haar licht doen schij
nen over de golven, en haar lulde sirene
doen daveren.
Zoo zien wij ons den weg naar den nieu
wen tijd gewezen, en in vertrouwen op God
mogen wij hopen met ons volk de veilige
haven binnen te varen.
Twee dingen zijn dus noodig: vooreerst
moet het schip zeewaardig blijven, be
mand met een kloeke eenswillende beman
ning; en vervolgens: de kapiteins moeten
weten, waarheen wij dienen te varen, om
den nieuwen tijd te bereiken.
Tweevoudig is daarom de taak van Re-
geering, volksvertegenwoordiging en volk:
te doen wat direct noodig is, om met zoo
klein mogelijke scha door den nood heen
te komen, en dan, niet eerst daarna,
maar tegelijkertijd, datgene te doen
noodig is, om den komenden tijd voor
bereiden en ons nader te doen komen.
Wat wil dit, concreet, thans voor
land zeggen?
Op deze vraag zullen wij trachten
tweevoudig antwoord te geven.
Te Noordwljkerhout is Maandagavond om
streeks elf uur de motorrijder v. d. V., die zon
der licht op den Heerenweg reed, tegen twee
wandelaars aangereden. De bestuurder van het
motorrijwiel, een vroeger kameeldrijver bjj
het circus Hagenbeek, kreeg een ernstige sche-
delfractuur en is overgebracht naar het Aca
demisch Ziekenhuis te Leiden.
Een van de wandelaars, de heer D., werd aan
den arm gewond; de andere kwam er goed at.
De ernstige vechtpartij te Boxtel Zondag
avond. waarbij de 26-jarige werklooze arbeider
A. P. door een messteek van het leven werd
beroofd, heeft in die plaats heel wat beroering
teweeggebracht.
Met groote moeite is het de politie gelukt W,
die zich zelf had overgegeven, tegen het op
dringend en woedend publiek in bescherming
te nemen.
Toch blijft W. hardnekkig ontkennen het
slachtoffer met een mes te hebben gestoken.
Ook de op de plaats der misdaad aanwezige
getuigen hadden niet gezien, dat W. een mes
in de hand had gehad. Het is geenszins on
waarschijnlijk, dat P die niet gunstig bekend
stond, door een onhandige beweging in zijn
eigen mes is terecht gekomen. Het onderzoek
van politie en justitie wordt nog steeds krach
tig voortgezet.
De acht volgende Missionarissen van het H.
Hart zjjn door den Pater Provinciaal van het
Missiehuis te Tilburg voor de Missies bestemd:
Pater Richard Hoos van 's-Hertogenbosch
voor de Apostolische Prefectuur van Poerwo-
kerto (Java);
Pater Simon Schuur van Zoeterwoude voor
het Apostolisch Vicariaat van Ned. N. Guinea;
de Paters Jacobus van Meyel van Merselo fco
Joannes Rosmuller van Arnhem voor de Apos
tolische Prefectuur van Celebes;
de Paters Bernardus Drenth van Zuldbroek
en Franciscus van de Borght van Tilburg voor
de Missie van Surigao (Philippljnen)
de Paters Petrus Dingenouts van Rotterdam
en Bernardus Bitters van Eist voor Brazilië:
Pater Wilhelmus Voesten zal te Rome gaan
studeeren in het Kerkelijk Recht.
Zaterdag 26 Augustus as tusschen half vflf
en zes, na afloop van de Nederlandsche Rond
vluchten, zal de heer Atzel op bet vliegveld
Schiphol een sprong van 45 Meter hoogte ma
ken met een door hem uitgevonden dubbel-
parachute.
De heer Atzel. die reeds vele malen tn het
buitenland gesprongen heeft, garandeert, dat de
parachute, welke door de firma Kersken te
Amsterdam vervaardigd is, zich binnen één se
conde opent.
Tevens beteekent deze sprong een aanval op
het wereldrecord laag-parachutespringen. dat
op het oogenblik op 68 M. staat. Tenslotte is
het de 500ste parachutesprong van den heer
Atzel.
Het geheel staat onder
Kranz van de Nationale
Een auto, waarin vier Nederlandsche toeris
ten gezeten waren, die onderweg waren van
Givet naar Verdun, is te Stenay op het kruis
punt naar Labecasse in aanrijding gekomen
met een auto, waarin zich drie personen be
vonden. Alle inzittenden van belde voertuigen
werden gewond en naar het ziekenhuis te Ste
nay vervoerd.
De politie van het bureau Singel te Amster
dam is eenlge personen op het spoor, die be-
hooren tot een combinatie, welke zich onledig
houdt met het smokkelen van Duitsche Ruks-
marken naar Nederland. Doordat één der leden
van deze combinatie een onvoorzichtigheid be
ging, kwam de politie achter de werkwijze van
deze heeren. Er bevindt zich in de hoofdstad
een groep personen die in het bezit zijn van
geldige Nederlandsche passen. Enkele van deze
mannen zijn werkloos en hebben hun passen
gratis bekomen. Deze mannen staan in dienst
van een bjj de politie nog onbekend persoon
die hun opdracht geeft tot het koopen van een
rels-cheque aan een der Amsterdamsche bank
instellingen voor het incasseeren in Duitschland
van duizend RJjksmark. Dit zijn de cheques
voor de z.g. Spernnarken. Deze opdrachtgever
is tëVéns de geldschieter van de combinatie.
De cheque wordt ingekocht tegen den koers
van 48 en als men er in Duitschland baargeld
voor ontvangen heeft, dan worden de Marken
over de grens gesmokkeld en te Amsterdam
weer ingewisseld tegen een koers van 58. Op
Iedere 1000 Maik zit dan een verdienste van
ruim 100. Om het smokkelbedrijf zoo loonend
mogelijk te maken, beschikt deze combinatie
over verschillende personen, die op en neer
reizen, temeer daar één persoon slechts één
maal in de tien dagen een dusdanig bedrag
in. Marken kan opnemen en dan alleen nog
vóór gebruik In het land zelf. Hiervan wordt
in de passen door de Duitsche bankln*elling
aanteekenlng gehouden. Verleden week zouden
weer eenlge personen voor dit doel naar Duitsch
land afreizen en allen waren voorzien van pas
sen en reischeques. Op het laatste oogenblik
weigerde een viertal mannen mede te gaan. De
opdrachtgever gaf toen order, dat de passen
en rels-cheques van deze personen» medege
nomen zouden worden door de andere vertrek
kende leden der combinatie, zoottat deze thans
in het bezit waren van een dubMel stel passen
en cheques. In Duitschland gekïnnen wisselden
de heeren eerst hun eigen op naam gestelde
cheques, doch durfden voor een tweeden keer
aan dezelfde bankinstelling niet weer te ver
schijnen met de passen en cheques vaq de in j
Amsterdam achtergebleven relaties. Men had
namelijk bemerkt, dat de bankbeambten zeer
nauwkeurig de foto's op de passen c<Jitroleer-
den. Toen besloot men tot den volgenden truc.
Men gooide over de passen, op het blaadje waar
de foto en handteekeplng staat een hoeveelheid
inkt. Het gevolg hiervan was dat de foto en
handteekenlng zeer onduidelijk waren geworden.
Nu begaf men zich naar het Nederlandsche con
sulaat en vroeg om een nieuwen pas. daar er
een fleschje inkt op den ouden gevallert was
en men met dit onleesbare document geen geld
aan een bank kon opnemen. Deze truc paste
men toe aan een viertal Nederlandsche consu
laten In verschillende steden in het Rijnland,
consulaten kreeg men geen argwaan en
.J een nieuwen pas af, temeer «laar de
Bedevaartganger te Zaandam
plotseling overleden
Te Zaandam is gistermorgen de 72-jarige
Joh. Kerkhoven, verpleegde van de R. K. 8t.
Jansstlchtlng, die mee wilde gaan met de bede
vaart naar Heiloo, op het spoorwegstation te
Zaandam door een hartverlamming getroffen
en overleden. Kapelaan v d. Berg, die de bede
vaart vergezelde, kon niet anders doen
den man nog het H. Oliesel toedienen.
eneinde speciaal aan de ABONNE’S van ons blad nog een extra-premie op
de door ons uitgeschreven reis naar Beauraing, Namen, Dinant en Brussel
toe te kennen, heeft onze directie besloten aan alle deelnemers en deel
neemsters, die tot onze vaste abonné’s behooren, op de REISSOM een extra-
reductle te geven van 10
Voorts zU medegedeeld, dat het tengevolge van de groote belangstelling voor
deze reis niet wel mogcllik Is. ons voor de route Namen—Grotten van Han—
Dinant van genoegzaam prima autocar-materiaal in België te verzekeren, reden
waarom de directie besloot. GEHEEL DE REIS per luxe-autocar te doen geschieden,
waaraan naar blijken zal voor de deelnemenden groote gemakken verbonden
zijn. In verband daarmede komt natuurlijk de 2e klas reis te vervallen, met dien
verstande, dat degenen, die zich voor 2e klas lieten of alsnog laten inschrijven, in
Dinant logeeree in een luxehotel.
V(MJR ONZE ABONNCS bedraagt de reissom met prima hotel derhalve 18.
(plus 2.58 adminlstratiegeld)met luxe-hotel f 21.56 (plus 2.56 admlnlstratle-
geld).
Zij, die bU ons reeds hoogere bedragen stortten, ontvangen het te veel betaalde
gerestitueerd.
Het program blijft behoudens dan de inschakeling van luxe-autocars onge
wijzigd; de juiste vertrek, en aankomsttijden In Amsterdam, Haarlem, Leiden. Den
Haag, enz. worden alsnog zeer tijdig bekend gemaakt.
Ten gerieve van onze lezers te Utrecht en te Arnhem zal er ook in deze beide
steden gelegenheid tot in- en uitstappen gegeven woeden.
Alle deelnemenden ontvangen de verdere bescheiden per brief thuisbezorgd.
DE DIRECTIE.
Vervroegd ontslag op grond van
leeftijd en dienstjaren
ii
oord en tot het ontstaan eener volks
devotie. kan zich herhalen in het heden.
Wanneer het zich herhaalt, zal het een
karakter hebben, overeenkomstig het ka
rakter der historische feiten van vroeger.
Dit karakter nu is in het algemeen niet on-
vermengd-bovennatuurlljk, d.w.z. naast
elementen, die wijzen in de richting eener
hemelsche tusschenkomst zijn er vele
andere elementen, die eenvoudig, natuur
lijk en algemeen menschelijk zijn, eenigs-
zins landelijk gekleurd. Zoo is het ook te
Banneux en te Beauraing. Wij willen
trachten naar best vermogen de elementen
te onderscheiden, zonder daarbij te willen
voorultloopen op eenige beslissing der
kerkelijke overheid.
Wat onze methode betreft: wij ne
men de gebeurtenissen niet als een geheel,
doch onderscheiden vier verschillende
groepen .van feiten in den oorsprong der
merkwaardige gebeurtenissen te Beauraing
en Banneux.
lo. De 33 „verschijningen'* van Maria
aan de vijf kinderen uit de gezinnen Voi
sin en Degeimbre te Beauraing; zij zou
den plaats gevonden hebben tusschen
29 November 1932 en 3 Januari 1933.
2o. De 8 „verschijningen” van Maria
aan Marlette Béco te Banneux, die plaats
gevonden zouden hebben tusschen 15 Jan.
en 2 Maart 1933.
3o. De 9 „verschijningen” van Maria
aan Cöme Tilmant te Beauraing, die hij
zou hebben waargenomen tusschen 11 Juni
en 15 Augustus 1933.
4o. De „verschijningen” aan meerdere
personen op 5 en 6 Augustus 1933 te Beau
raing, waarbij bijzondere aandacht vragen
de getuigenissen van den heer O. Backx
te Steenbergen in Noord-Brabant, van
rector Stubbe te Izeghem en van aalmoe
zenier Blondeel (het z.g. „zonnewonder”).
Ofschoon onze gevolgtrekking niet kan
luiden, dat wij hier in alle gevallen zeker
te maken hebben met hemelsche tusschen
komst, zullei^wij toch steeds het eerbied
waardige karakter van de volksdevotie der
bedevaart voor oogen houden en alles ver
mijden, wat zweemt naar hatelijk twist
geschrijf. --
de verhalen van mirakels, misschien ont
roerend materiaal voor
dichter, maar waarmede de wetenschap
zich niet meer bemoeit. Scherpenheuvel
trekt door de wonderfaam van het genade
beeld, dat er vereerd wordt, maar bijna
niemand bezoekt het dorpje vanwege de
oorspronkelijke gebeurtenissen aldaar.
Deze feiten dateeren uit den Tachtlg-
jarigen oorlog, toen landvoogdes Margaretha
namens den Spaanschen koning Philips n
over de Nederlanden regeerde. Het juiste
jaartal is verloren gegaan, het was tus
schen 1570 en 1580. Een herder weidde op
de Kempen, nabij Sichem, de schapen van
zijn meester en vond toen op de hei een
beeldje van Maria. Hij wilde het mee
nemen naar zijn woning en stak het daar
om in den borstzak van zijn kiel. Maar
nauwelijks was dit geschied, of hij kon zijn
lichaam niet meer voortbewegen. Hij kreeg
een gevoel, alsof hij geheel van lood was,
zijn voeten weigeren te gaan, hij stort
ineen op de het
Toen de schapen des avonds niet op stal
kwamen, liet de meester zoeken. Men vond
den herder verslagen op de hei liggen. Hij
vertelde, wat hem overkomen was. Zijn
meester neemt het Maria-beeldje uit den
borstzak en plaatst het waar het gevonden
was. Nu kan de herder weer gaan.
Het gerucht van dit voorval verspreidt
zich. Het beeldje wordt beroemd. Pelgrims
komen het vereeren. Men spreekt van
merkwaardige genezingen en gebedsver-
hooringen. Totdat, in 1580, het wonder-
beeldje plotseling verdwenen is, niemand
weet hoe. Niettemin blijven de pelgrims
trouw optrekken naar Scherpenheuvel. In
1588 wordt ter plaatse een nieuw Maria-
beeldje opgericht. In 1602 komt er een
kapel. Twee jaren later, op 1 Juni 1604
wijdt Matthias Hovius, Aartsbisschop van
Mechelen, het kerkje in, dat de kapel heeft
vervangen, omdat ze te klein werd. Onder
de regeering der Aartshertogen, in 1621,
verrijst er een grootere kerk voor den toe
genomen pelgrimsvloed. Bij de inwijding
waren Albertus en Isabella persoonlijk
tegenwoordig, zij hebben ook de benoo-
digde gelden geschonken. Paus Alexan
der VII schenkt in 1663 een kostbaar tapijt i
aan de kerk van Scherpenheuvel. 1
Niet alleen de heilige Joannes Berch-
mans 8.J. (1599—1621) is een groot ver
eerder van O. L. Vr. van Scherpenheuvel,
maar ook de wereldvermaarde humanist
Justus Lipsius, hoogleeraar te Leuven, ver
eert het genadebeeld en schrijft een boek
over de „Diva Sichemiensis sive Apricolis”
(De Lieve Vrouw van Sichem of Scherpen
heuvel). Het werk draagt de kerkeljjke
goedkeuring van Mechelens Aartsbisschop.
Het verhaalt een veertigtal bijzondere ge
nezingen. De schrijver stierf in 1606. Of
schoon een vroom geloovige en voorbeel
dig christen, behoort hij tot de meest cri-
tische geesten van zijn tijd.
Nog heden vereert het vrome volk de
Lieve Vrouw van Scherpenheuvel en heb
ben er gebedsverhooringen plaats.
....„Wat heeft dit te maken met Beau
raing?” zal de lezer zich afvragen.
Toch wel iets! De wordingsgeschiedenis
van een pelgrimsoord is steeds een zeer
merkwaardige geschiedenis, waarin het
natuurlijke en het bovennatuurlijke elkan
der ontmoeten en soms zoo na bijeen ko
men, dat men de beide elementen niet
nauwkeurig onderscheidt. Tallooze ver
halen uit het verleden, die ten oorsprong
liggen aan vurige volksdevoties, beschou
wen wij vandaag als vrome, stichtelijke
legenden, waarin waarheid en verdichting
zijn versmolten.
Te Beauraing beleven wij in het heden
wat de vrome Kempenaars der 16e eeuw
hun tijd te Scherpenheuvel hebben be-
Maar het heden met zijn snelver-
zijn telegrafischen berichtendienst,
toegespitst wetenschappelijk onder-
te staan voor de
verhalen
vormen
T -r et Zuiden is rijk aan bijzondere ge-
I—I nade-oorden, veel rijker dan het
x Noorden. Vooral de bedevaartplaat
sen der Moeder Gods zijn er talrijk. Er is
On«e Lieve* Vrouw van Scherpenheuvel,
van Walcourt, van Beirendrecht, van
Halle, van Luxemburg, van Gaver-
'land, van den Jezuseik bij Groenendael,
om slechts eenige der populaire pelgrims
oorden van België te noemen. Het vrome
volk trekt er heen in processie, soms uren
]*ng, en bidt er gezamenlijk, elk met eigen
bijzondere intenties. Men gaat op „bee-
weg” voor een zieke, of voor een zoon, die
een examen moet doen. Men gaat uit nood
en men gaat uit dankbaarheid. Er hebben
in deze pelgrimsoorden soms gebedsverhoo
ringen plaats, die treffend zijn. Ja, er ge-
Khieden feiten, die niet of nauwelijks ver
klaarbaar zijn door de ons bekende wetten
van de natuur. De volksdevotie openbaart
zich op die plaatsen duidelijker en inniger
dan elders. Ieder, die zulk een plaats be
zoekt. kan het waarnemen, ook al zou hij
wederkeeren met veel ergernis over den
handel in beeldjes, medailles, vlaggetjes,
wijwaterbakjes en kandelaars, die er goede
zaken maakt, en over het soms kermis
achtige voorkomen, dat de pelgrimsoorden
op hoogdagen vertoonen.
Om deze landsgebruiken der godsvrucht
geheel te waardeeren, moet men zelf ge
boortig zijn van het land dier devoties. Het
is nu eenmaal zoo: waar ieder dorpje zijn
statig monument heeft ter eere der ge
sneuvelde soldaten, waar elk stadje u de
gedenksteenen, de zuilen en herinnerings-
teekenen vertoont, die de nagedachtenis
levendig houden aan beroemde of ver
dienstelijke stadgenooten uit het verleden,
daar is ook de devotie tot Maria en de hei
ligen veel weelderiger in zijn vormen. Daar
is meer „uiterlijkheid”, zooals de nuchtere
Hollander dit verschijnsel gaarne noemt.
Die uiterlijkheid hoort bij de algemeene,
natuurlijke levensgewoonten der menschen-
Hun natuur wordt immers door de genade
niet weggenomen, maar veredeld, zooals
wij leeren.
Het bovennatuurljjke leven is gegrond op
het natuurlijke. Dit geldt voor den afzon
derlijken mensch, doch dit geldt evenzeer
voor het geheele volk. Ofschoon de gods
dienstleer der katholieken overal precies
dezelfde Is, varleeren de verschijnselen van
het godsvruchtig leven, zooals de ver
schijnselen van het natuurlijk leven ook
•enigermate ïllteenloopen, terwijl dit leven
zelf toch overal op juist dezelfde wijze
Wordt gegeven, onderhouden, voortgeplant
en verloren. Wanneer er dus in België meer
„genade-oorden” van Maria bestaan dan in
Holland, beteekent dit geenszins, dat-België
een meer begenadigd land zou wezen. Het
beteekent ook niet, dat Holland minder ge
naden behoeft. Het geeft alleen te kennen
dat de alwijze beschikking des hemels
het bovennatuurlijke genadeleven nimmer
vervreemdt van het natuurlijke cultuur
leven.
Thans beleven wij de plotselinge opkomst
van Beauraing en Banneux, voorheen on
aanzienlijke dorpjes, tot pelgrimsoorden,
die duizenden, ja honderdduizenden trek
ken. De aandacht is geheel gevestigd op de
gebeurtenissen, die de laatste maanden uit
deze plaatsen werden gemeld. Psychiaters
en criminologen, godgeleerden en zenuw-
specialiteiten, persfotografen en radio-zen-
ders vertrekken naar de wonder-oorden om
ze te onderzoeken en verslag te geven. Hoe
moeten wij de verschijnselen beoordeelen?
Welk standpunt moeten wij Innemen?
Geen oprecht katholiek ontkent de mo
gelijkheid eener bijzondere begenadiging. De
theologie, ofschoon onder stellig vermaan
tot voorzichtigheid, verbiedt ons de moge
lijkheid van visioenen en verschijningen te
loochenen. De Heilige Kerk erkent en be
gunstigt het vrome gebruik van dé bede
vaart
Wij hebben dus nooit het recht om zon
der nader onderzoek de berichten be
treffende verschijningen en wonderen van
ons af te schuiven als klinkklaren onzin,
wij moeten steeds de mogelijkheid erken
nen. Maar wij behoeven niet aan den boven
natuurlijken oorsprong van bijzondere ver
schijnselen te gelooven, zoolang er een
natuurlijke verklaring kan gevonden wor
den.
Het is niet onmogelijk, het is zelfs niet
onwaarschijnlijk meer, dat Beauraing en
Banneux een plaats gaan innemen in de
breede rij der Belgische genade-oorden.
Over een eeuw komen de pelgrims wellicht
naar Banneux, zooals zij nu naar Scher
penheuvel komen. Ja, de kans is nooit ge
heel uitgesloten, dat b.v. te Beauraing de
groote toevloed blijft stroomen en dat dit
Ardennen-dorpje de beteekenis krijgt van
«en Belgisch Lourdes. Eerlijk gezegd ver
wachten wij persoonlijk dit niet, doch zulk
«en verwachting steunt meer op een per
soonlijken Indruk dan op aanwijsbare om
standigheden. Voor de beoordeeling der ge
beurtenissen is het trouwens niet van be
lang. Wel moeten wij de gebeurtenissen
sien in de zuivere verhouding, en daartoe
kan een vergelijking met andere genade
oorden dienstig zjjn.
Bcherpenheuvel in de Kempen bijvoor
beeld trekt jaarlijks duizenden pelgrims,
die daar de Moeder Gods gaan vereeren.
Niet alleen uit België, maar ook uit Noord-
Brabant worden regelmatig bedevaarten
haar Bcherpenheuvel georganiseerd.
Waar ligt de oorsprong van deze devo
tie? Menig bezoeker weet 'het niet. Er is
«en vrome legende, er zijn wat overgelever-
en Franschman schreef onlangs: „Wij
doorleven een ellendigen tijd,
hij is vervloekt interessant”..
Inderdaad, wèl ellendig.
De wereldcrisis blijft knagen
volkswelzijn in alle landen.
Een leger van werkloozen waart rond, en
geen sprank van hoop op spoedige verbe
tering in hun toestand schijnt aanwezig. In
4e kringen van land- en tuinbouw en vee-
4eëlt nadert mén een wanhoopsstemmlng.
Middenstand en grootindustrie zien hun af
zetgebied steeds kleiner worden. Voor her
leving in handel en scheepvaart is geener-
lei perspectief te speuren. De kleine hoop,
door sommigen nog gesteld op de wereldcon
ferentie te Londen, is verdwenen.
Ja waarlijk, het is een ellendige tijd, dien
wij doorleven. Met zorg ziet men alom zoo
wel doffe berusting als ontevreden wan-
hoopsstemming. Men ziet geen uitkomst
meer. En gelijk een zieke, die vergeefs ver
schillende doctoren reeds raadpleegde, zijn
toevlucht tot allerlei soort van kwakzalvers
gaat nemen, zoo vinden ook thans politieke
en economische charlatans de massa’s be
reid, naar hun fantastische reddingsmid
delen en vage beloften van „alles anders"
te grijpen en te luisteren.
De®e tijd herinnert aan de jaren omtrent
1848. Alom toen reactie tegen het vader
lijk landsbestuur. De eindelijk ontwaakte
burgerij hief de oude vrijheidsleuze der
groote revolutie andermaal aan. En als loo
pend vuur ging door geneel Europa het ge
roep om vrijheid en medezeggenschap in
de regeeringen. Het individualistisch Libe
ralisme brak zich baan alom, zoo wel op
economisch als op politiek terrein.
De aera van de liberale democratie was
aangebroken. In verschillende landen ech
ter eerst na doorgemaakte omwenteling.
Bij ons werd deze door tijdigingrijpen
voorkomen.
Thans doorleven wij juist wederom een
reactie in de volken, maar nu tegen het li
berale vrijheidssysteem. De parlementaire
democratie is bij velen in minachting ge
komen. Der tijden nood wordt toegeschre-
vCn aan het falen van het liberale systeem.
In plaats van vrijheid vraagt men gebon
denheid, in plaats van medezeggenschap in
het landsbestuur eischt men een sterk gè-
zag, ja zelfs de dictatuur, alle macht in één
hand, niettegenstaande de waarschuwende
les der historie: alle dictatuur ontaardt in
tyrannie.
Ja. waarlijk, wij doorleven een ellendigen
en zorgenvollen tijd, maar ook: hij is toch
buitengewoon intéressant.
Wij voelen het allen: wij staan op een
dier groote keerpunten in het leven der vol
ken. De pijnen, die zij voelen, zijn de ba
rensweeën van een nieuwen tijd.
Thans is het de zware, maar toch ook ver
heffende taak van de werkelijke staatslie
den, om de volken heen te helpen door de
zen zwaren nood.
Geen grommelende ontevredenheid, geen
rommelende revolutie-kraters, geen onver
stand van charlatans, geen dreiging van
door den nood naar dwaalwegen afgeleide
scharen mogen hen ontvoeren en afduwen
van den weg uit den nood, dien zij zien.
Geen waan van den dag, door hoevelen
ook aangehangen, mag hun blik benevelen.
De roerpen vast in handen, moeten zjj, ook
al dreigt het scheepsvolk met muiterij, het
schip van staat door de branding voeren
naar de veilige haven van den nieuwen
tijd.
Een nieuwe tijd? Zien zij dien dan aan
de kimmen gloren?
Inderdaad, die nieuwe tijd nadert, alom.
Al zijn de omtrekken nog vaag, al kan
in
leefd.
voer,
zijn
zoek schijnt minder open
idyllische vroomheid der verhalen uit
bedevaartsplaatsen. Sneller vormen zich
vóór- en tegenstanders. In het bijzonder
voor Beauraing is dit het geval. Reeds
spreekt men in België van een „kliek van
Beauraing" en van een „Hetze door het
dagblad „De Schelde” waar een scherp
wetenschappelijk beoordeelaar zich tegen
alle legende-vorming en ontstichtende
propaganda verzet. Wij komen op den
pennetwist van vóór- en tegenstanders
nader terug.
Bij de beoordeeling der feiten echter
willen wij een standpunt kiezen en een
methode volgen.
Ons standpunt is het volgende
Wat in het verleden de aanleiding wor
den kon tot het stichten van een pelgrims-