F ot owed strijd Laat uw kind ook fotografeeren Zegt hét met cijferEcrsteprijs-* c LIMITED e VAN BAT EN BAL 1 De competitie indeeling ZATERDAG 26 AUGUSTUS Groote toename Vóór den Oorlog Ji Het weer op Zondag Van den sterrenhemel De toename in 4 jaar tyda Zes eerste klas af- deelingen UIT DEN VOLKSRAAD i De laatste etappe BENOEMINGEN r In het bi«fom Breda het Ford-team GESCHENK VAN MUSSOLINI i De voorwaarden Ingezonden door Jan van Heat. Amsterdam Ingezonden door. J. Mirani, Amsterdam Itc T i Aantal inwoner» per motor- rytuig Groote veranderingen einde het vorig aeizoen Veel kana op onetandvaetig, regen achtig weer, maar geen zekerheid De Nova in het sterrenbeeld Ophiuchis De „Brownie" Junior is een eenvoudig toestel van de Kodak fabriek, waarmee ieder kind brilliante foto’s kan maken. u 376941 O&t) 49SO49S4 4©S4 495O495Ï Vierde prijs: Derde prijs: De laatete belangrijke wed- at rij den Tweede prijs: EINDHOVEN—PARIJS—EIND- HOVEN-RIT ‘O 15 September wordt onze brievenbue gesloten Er is nog tijd om mee te doen aan de Kodak Jeugd-wedstrijd. Volledige inlichtingen over den wed strijd in iedere complete uitrusting. TARGET HAWK EYE Sterke atyging van het aantal mo torische voertuigen in ona land Verkrijgbaar bij lederen vooraanstaanden fotohandelaar Overwinning voor Vijfde prijs: '1 Jj j I 3. k 50707 10968 4980 4984 4985 4950 4958 rteh voor: 5.000 auto's. Elk. L. k waren: r cent! 20.000 Ingezonden door J. Bolmers, Tilburg I (Nadruk verboden) tweede (Nadruk verboden.) te r Willem, 56.744 i i k 1 i k I aa 2.000 motorr(Jwlalan Bk. X -H In 1 L s. L B. M k I. B 1 c L I L L 1928 1929 1930 1931 1933 28.734 35 040 41.227 46.012 48.494 51.922 60262 67.845 75369 81277 Ingezonden door Mej. C. Roelofssen, Amsterdam 0 N N ■r 4. 1 t In motor, cent. T jaar tijd kwamen er dus rond 10.000 :tsen by: een stijging van rond 35 pro- op 1 Aug.) 3.159 3357 3 536 3.625 3.783 1928 één motorrijtuig per 1929 1930 .1931 '1932 maar uit deze Indeeling valt zij vrij gemakkelijk at te leiden. Nog enkele weken en het startschot valt voor de competitie. Wat zal ons het nieuwe seizoen brengen? We zijn met onze Roomsche voetb&lbeweging op den goeden weg en we hebben alle reden om ook in het volgende seizoen het beste te ver wachten. Volksraad motie- 1 r 69 inw. «0 54 50 <7 1928 1929 1930 1931 1932 S4.877I IJ September niet meer in W>men. Dan gaat de jury Wikken en te wegen welke 1 Kodak Six 18. De allernieuwste Kodak. form. OMxll^tnastigm. lens, bellchtlngsopgave op den sluiter, het meest compacte toestel in dat for maat, TER WAARDE VAN ZEVENEN DERTIG GULDEN 50 ets. Complet» Uitrusting Brownie Junior Six-2Q Kodak RolfilmBrownie Waterproof g. Taich.-prijsy «JU Kodak No. 1, serie 3. Bolide uitvoering, prima leerbekleeding, anastlgm. lens, *n prima toestel, formaat 6x9 cM., TER WAARDE VAN VEERTIG GUL DEN. We kunnen hieruit gemakkelijk nagaan, hoe veel Inwoners er in ons land per motorrijtuig aanwezig zijn. Daarbij moet echter rekening ge houden worden met het bevolkingsaccres. Wan neer wij deze berekening maken, blijkt, dat er (telkens op 1 Augustus) aanwezig Van 1928 tot 1932 is dus het aantal personen auto's in ons land toegenomen met bijna 30.000 stuks, of, ^nders uitgedrukt: met bijna 60 pro- Een fraaie Zak-Kodak no. 1. Ucht en elegant, geheel van metaal vervaar digd, In compurslulter 6x9, met uit stekende anastigmatische lens TER WAARDE VAN ZESTIG GULDEN. En thans verzoeken wij onzen lezers, om de nu volgende getallen eens even te willen bekij ken. De stijging van het aantal motorrijtuigen is wel zéér opvallend. Aantallen autobussen (telkens 7. 1928 1929 1930 1931 1932 ziet hieruit wel heel duidelijk, dat de (hier als veraamelnaam gebezigd* Hier zien we dés een toename van rond 60.000 motorrijtuigen, dat is met ongeveer 56 prooentS •v De schitterende nieuwe Kodak Btx-20, De meest moderne, meest elegante en tevens de kleinste rolfUmcamera voor foto’s 6x9, TER WAARDE VAN VIJFENZEVENTIG GULDEN. van de laatste resultaten momenteel de beste kans geven. De belangrijkste wedstrijd wordt, ditmaal in Laren gespeeld. Hier gaan n.l. de beide Over- gangskampiaenen V.V.V. an Hermes D.V.Q. «m P.W.’s plaatsje in de eerste, klasse kampen. Wie hier de beste kansen heeft is moeilijk aan te geven. Spannen zal het jpngetwjjfeld op het fraaie terrein te Laren. Men auto (hier als veraamelnaam gebezigd* nog steeds belangrijk veld wint, crisis en malaise ten spijt. Redelijkerwijze mag verwacht wor den. dat er een geweldige stijging zal komen, zoodra de conjunctuur omslaat. De auto is vóór alles: het transportmiddel van de toekomst! dat de strijd tusschen de beide Haarlemsche clubs heel interessant kan worden. De vorige ontmoeting eindigde in een draw. Aan de hand zou men Haarlem De geregelde achteruitgang van de weersge steldheid van den laatsten tijd culmineerde in een reeks van onweersdagen, die Zondagavond IJ. begon en in den nacht van Dinsdag op Woensdag eindigde. De oorzaak van dezen roe riger! weerstoestand was gelegen in de ontmoe ting van twee luchtstroomen, een warm-voch- tigen Zuldwestelijken en *n droog-koelen Noord- westeiyken in samenhang met 'n depressie over de Noordzee. Het weer verbeterde daarna lang zaam en werd gedurende den namiddag van 1J- Donderdag zóó mooi, dat velen een nieuwe pe riode van mooi weer zullen hebben verwacht. Een zoodanige wending in de weersgesteld heid zou met het oog op den tijd van het jaar volstrekt niet onmogelijk zijn. Niettegenstaande deze verbetering worden de naaste vooruitzich ten voor het weer door de offlcieele meteorolo gische diensten ongunstig geacht, omdat de op klaring van het weer op Donderdag verbana hield met een drukstyging over een smal gebied, dat snel Oostwaarts trok en verwacht werd spoedig gepasseerd te zijn, terwijl ten Westen der Britsche Eilanden een nieuwe depressie ver scheen. Als deze niet vóór Zondag zich over West-Europa zal hebben uitgebreid, bestaat er veel kans op een mooien Zondag, die wanner zou zijn dan de voorafgaande dagen. Daar op t oogenbllk, waarop deze beschouwing werd sa mengesteld, niet met zekerheid kon worden uit gemaakt of.deze nieuwe depressie een weg zal inslaan, die tot verslechtering van het weer zal leiden, kan ook ditmaal geen stellige verwach ting worden uitgesproken. Enkele nadere aanwijzingen kunnen den le zer van nut zijn om zijn eigen verwachting hier aan toe te voegen. Zoolang de barometer niet opnieuw sterk of vrij sterk gaat dalen en geen bovenwolken verschijnen, stijgen de kansen op voortzetting van het mooie weer zeer sterk. Ik acht deze kansen voor Zaterdag en Zondag niet eens gering. Maar grooter schijnen de kansen te zijn, dat de depressie nader komt en dit wordt voorafgegaan door een daling van den barometer en het verschijnen van bovenwolken vooral vederwolken in West én Noord-WesL Alsdan is regenachtig zeer ongestadig weer te verwachten. •n Prima Kodak doosvorm-camera, formaat 6x9, beschermde lens, TER WAARDE VAN ZES GULDEN. BATAVIA. 25 Aug. (Aneta) De Consul-Gene- raal van Italië overhandigde aan Pangeran Hadiwldjojo in de couloirs van den Volksraad het portret van Mussolini ter doorzending aan den Soesoehoenan van Soerakarta. 148 straf punten; H. Zuur, Voorburg, 80 straf punten. Automobielen: D. A. Budde, Eindhoven. 25: A. Mutsaers, Tilburg, 21; P. Wlnkelaar, Hoorn. 29; P. Spdult, Rotterdam, 21; Ir. Selleger. Ber gen, 103; C. Bakx, Eindhoven. 73; K Dales. Rijs wijk. 122; I. Hieronymus, Zeist, 38; v. d. Heyden, Den Haag, 22; W. J. Kraus, Den Bosch, 26; Gerlings, Amsterdam, 83; J. Langelaar, Baarn, 79; G. Alblas, Soestdijk, 89; Vlemmlngs, Eind hoven, 68; H. van Beek, Eindhoven, 26; Fr Vul- linghs, Den Bosch, 76: Ed. Lepelaars, Tilburg, 74; C. Daniels, Tilburg, 73; H. J, Hunink, De venter. 85 strafpunten. In totaal verkreeg het Ford-team 85 straf- punten: het Chevrolet-team 110; het Rockne- team 131 en het Opel-team 223 strafpunten. olie - Cijfers en statistieken zijn nooit er» populair geweest, De gemiddelde mensch gunt den hee- ren statistici gaarne „l'art de grouper les chlf- fres”. Toch gelooven w(j, aldus schrijft ons de A.N. W.B,-Toeristenbond voor Nederland, dat een overzicht van de toename van het aantal moto rische voertuigen (motorrijwielen, auto’s, enz.) in ons land door menigeen wél zal worden ge lezen. omdat nu eenmaal hét snelverkeer in het brandpunt der publieke belangstelling is geko men. Daarom geven wjj hier enkele grepen uit de zeer onlangs verschenen „Statistiek der Mo torrijtuigen”. een uitgave van het Centraal Bu reau voor de Statistiek. De meest belangwek kende gegevens hebben wij ..smakelijk’’ trach ten voor te stellen in bijgaande aanschouwelijke overzichten. De Zeereerw. heer Jos. Baeten, benoemd pas toor van de nieuwe parochie te Glnneken, zal voorlooplg zijn intrek nemen in het 8t. Elisa- bethgestlcht. Hendrikstraat te Breda en ont heven worden van het secretariaat van het Bisdom. Z. H. Exc. de Bisschep van Breda heeft be noemd tot secretaris van het Bisdom den zeer eerw. heer L Beckers; tot kapelaan te St. Wil- lebrord den weleerw. heer Ant. Mouwen, pries ter van het seminarie; tot rector van het 8t. Franciscusgesticht te Breda (Leuvenaarstraat) den weleerw. heer J. van Besouw; tot kapelaan te Teterlngen den weleerw. heer Th. Llevegoed; tot kapelaan te Ulvenhout den weleerw. heer Jac. van Mechelen; tot kapelaan te Sluis den weleerw. heer C. Knlpscheer, priester van het seminarie; tot tweeden conrector van de Broe ders te Huybergen den weleerw. heer Jac. Koen- raadt: tot kapelaan te Wagenberg den weleerw. heer M. van den Eynden; tot kapelaan te Lams- waarde den weleerw. heer Oijsb. Verhuist, pries ter van het seminarie; tot derden kapelaan te Breda (H. Sacramentskerk) den weleerw. heer Job. Plasschaert; tot kapelaan te Breda (H. Gerardus Majella) den weleerw. heer W. Beu ken; tot kapelaan te Aardenburg den weleerw. heer Hadr. Lazeroms. priester van het semi narie; tot derden kapelaan te Breda (H. Hart) den weleerw. heer Alf. Wolters; tot kapelaan te Roosendaal (St. Jan) den weleerw. heer Norb. Theéuwes; tot kapelaan te 8L Jansteen den weleer^, heer L. Koek, priester van het semi narie; tot kapelaan te Borgvllet den weleerw. heer C. Goeseels, priester van het seminarie. Zijne Em. Kardinaal van Roey, Aartsbisschop van Mechelen, heeft benoemd tot onderpastoor te Dewme bfj Antwerpen den weleerw. heer L. Verschtieren; tot onderpastoor te Ooien bij Herenthals den weleerw. heer Job. Vermolen; tot onderpastoor te Boortsmeerbeek bij Meche len den weleerw. heer W. Maas; tot onderpas toor te Vlssenaeken bij Thlenen den weleerw. heer C. Braat; tot onderpastoor te Divorp bik Halle den weleerw. heer D. Slootmakers; tot onderpastoor te Herenthout bij Herenthals den weleerw. heer Hadr. Verhoeven; tot onderpas toor te Oud-Heverlee bij Leuven den weleerw. beer J. Lauwerijssen, allen priesters van bet seminarie te Hoeven. Wanneer wij bedenken, dat er in 1909 nog slechts een goede 4500 motorrijtuigen in ons land geteld werden, welk aantal steeg tot bijna 13.000 in 1915, terwijl het thans de 200,000 be gint te naderen, dan hebben wij eigenlijk de grondoorzaak gevonden voor het verkeerspro bleem. Want tot 1927 werd er practise!» niets aan de wegen gedaan. In 1928 begon de wegen- verbetering pas goed, en toen was het aantal motorrijtuigen reeds bijna vertienvoudigd in vergelijking met 1915! Het spreekt wel vanzelf, dat er op ons wegennet voor een dergeiyke toe name geen plaats was. Nadien trachtte men ver- betering in de wanverhouding tusschen weg- kwailteiten en aantal auto’s te brengen door de wegen te verbeteren, maar aangezien er aan de stijging nog voorlooplg geen einde komt, spreekt het vanzelf, dat eerst over geruimen tijd van een redelijke verhouding tusschen de beide ge noemde factoren gesproken zal kunnen worden. Wanneer cijfers een taal vermogen te spreken, dan zeggen zij wel in de eerste plaats: .schiet pp. schiet op met den aanleg van wegen en met den bruggenbouw”! Na Zondag zal de cricketcompetltie 1933 hoogstwaarschijnlijk op een enkelen wedstrijd na tot het verleden behooren. H.C.C.I. en V.O.C. trachten nog uit te vech ten, wie !n het bezit van den kampioenstitel zal komen, doch de mogelijkheid is groot dat deze titel, evenals vorig jaar, door twee clubs gedeeld zal moeten worden. H.C.C.I. heeft intusschen de beste kans, om dat de mogelijkheid bestaat dat de Hagenaars Zondag in Enschede met innings van P.W. winnen. Is dit inderdaad het geval, dan moet V.O.C. met de tweede plaats genoegen nemen. De Rotterdammers hebben n.l. nog tegen V.HA. en H.C.C. 2 uit te spelen en wij geloo ven niet dat er in deze ontmoetingen meer dan normale winst voor de bezoekers zit. Zondag treffen zjj V.R.A. achter het Stadion. Zouden de Amsterdammers hier' voor een ver- zijn kans ge- itér op een over- In de vacantlemaand is *t aantal inzendingen voor onzen vacantlefotowedsirijd schrikbarend toegenomen. En hoewel wij nog bijna drie weken van den sluitlngstermijn af zijn, kunnen wij nu wel met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aannemen, dat de deelne ming onzen wedstrijd van bet vorige jaar over treft. Laten allen, die nog het plan hebben om foto’s in te sturen goed in hun ooren knoopen, dat Inzendingen na aanmerking kunnen aan het werk om te inzendingen voor een bekroning in aanmerking komen en welke de gelukkige winnaars van de prachtige hoofdprijzen zullen zijn. De deelnemers aan onzen fotowedstrijd moe ten dus nog geduld oefenen tot einde Septem ber, dan zal de beslissing gevallen zijn en kun nen wjj weer vele lezers gelukkig maken. Wjj hebben uit den grooten berg een viertal kiekjes gezocht, welke zek^r de moeite van het reprcduceeren loonen. Ijverig is men reeds in de weer om de foto’s in bepaalde categorieën in te deelen in afwachting van de komst van de jury, die met argusoogen de zaak zal bekyken. Nog eenmaal, maar nu toch heusch voor het laatst publiceeren wij de voorwaarden van onzen wedstrijd. 1. Deelnemers moeten abonné zjjn van ons blad 2. Alleen amateur-fotognfen kunnen mede dingen naar de prijzen; beroepsfotografen zijn uitgesloten. 3 Door inzending staat men ons het repro ductie recht van de foto af. 4. Inzenders onderwerpen zich zonder voor behoud aan de beslissing van de Redactie. 5. Over de inzendingen tam geen cuuu- pondentie worden gevoerd, afdrukken worden niet teruggezonden. 6. Op de enveloppe schrijve men naast het adres de vermelding: „Foto-vacantte-prijsvraac" terwijl aan de achterzijde van de foto nazin, straat en woon- ptaats duidelijk moeten zijn geschreven. De uitslagen van den Zondag j.L gehouden Eindhoven-Parijs-Eindhoven-rlt, georganiseerd door de Motor- en Aufomobielclub „Het Zui den”, welke heden definitief bekend zyn, luiden als volgt: Toeristenklasse: Ch. Smulders, den Haag, 27 strafpunten; P. J. Ypma, Amsterdam, 45 en Dr. Jordaens, Eindhoven, 10 strafpunten. Motoren: T. Meyer, De Bilt, 265 strafpunten; H. Lelieveld, Den Haa^, 223, C. Lelieveld, Den Haag, 210; A. Grapendaal, Jutfaas, 120; A. Baars, Jutfaas. 113: M. Adriaans. Zaltbommel. 87; W. Steur, Voorschoten, 163; O. van Beek, Utrecht, 96; P. van Oosten, Amsterdam, 136; D. Eysink. Amersfoort, 121; J. Renoy, Den Haag, 112 strafpunten. Motoren met zyspan: J. Fyma, Amsterdam, De totale aantallen motorrijtuigen 111.600 128.884 143.922 158384 171.248 ■n vrachtauto's (telkens op 1 ^ug.) 1928 1929 1930 1931 1932 KODAK, rassing zorgen, dan heeft V.O.C. heel verspeeld. Wy rekenen echl winning voor de bezoekers. In Haarlem is de derby HaarlemRood en Wit een waardig besluit van het seizoen. Veel is er aan het resultaat niet meer gelegen, daar P.W. den dans practisch genomen niet meer Hier is de toename het kleinst, wat natuuriyk samen hangt met het feit, dat de ontwikkeling van het autobusverkeer geremd wordt door de wetteiyke bepalingen. Een toename met slechts ruim 600 bussen (of: 20 procent) is én relatief én absoluut gering te noemen in vergelijking met de andere cijfers. Byna 20.000 vrachtauto’s kwamen er van 1928 tot 1932 dus byeen styging van meer dan 70 procent. Aantal motorrywielen (telkens op 1 Xug.) 27.785 30.225 31.314 33 378 37.694 Aantallen personenauto’s (telkens op 1 Aug.) 1928 1929 1930 1931 1932 ontspringen kan. Dit neemt echter niet weg. H.* H- van het hemellichaam bevatte. Het bleek, dat de nieuwe ster reeds een be kende was, slechts de waargenomen helderheid door Peltier overtrof alle vorige waarnemingen van maximale helderheid. De tot nog toe be kende helderheidswissellng liep van de 7.5 tot de ~1 l'Aste -stergrootte. Over het algemeen gesproken is de positie van de ster in ons land niet gunstig voor de waar neming. omdat de hoogte boven den horizon in deze maand (omstreeks 9 uur 's avonds) een 30 graden bedraagt, terwijl de helderheid boven dien nog aan het afnemen is. Niettemin is het voor den liefhebber, die over een kleinen kyker beschikt, Interessant om deze nova waar te ne men en zyn helderheid met betrekking tot na burige, onveranderiyke. sterren te schatten. Aan de hand Van deze schattingen krygt men in den loop van den tyd een idee van de helderheids- afname en wellicht ook weer eens van de hel- derhetdstoename. De ster zal nu ongeveér van de 7de tot de 8ste grootte zijn; de kleur is rood achtig. Trekt men op een sterrenkaartje een verbln- dlngsiyn tusschen de sterren Zéta Serpens en Mu Ophiuchis, dan staat het object ongeveer halverwege dezen afstand en een weinig onder de verbindingslijn. Voor den gebruiker van een goede en verdeelde sterrenkaart dlene de opgave van de volgende coördinaten voor het jaar 1855. 0 17h, 42m, 25s rechte klimming en —6 gr., 39 6 declinatie. Op 15 Augustus kwam het telegrafisch be richt uit Kopenhagen, dat de astronoom Peltier een nova had gezien in het sterrenbeeld Ophiu chis (De Slangendrager) van de 6de grootte. Men verkeerde over de plaats van het object nog in twyfel, totdat een latere tydlng de juiste 1 Kodak Junior, ultspringmodel, met anastlgm. lens, formaat 6x9; handig, makkelijk zakformaat, TER WAARDE VAN TWEEËNTWINTIG GULDEN 50 CTS. En verder niet minder dan v IJ f 11 g troostprijzen. jQJLO. BATAVIA, 25 Aug. (Aneta) heeft met 41 tegen 12 stemmen Wlranata Koesoema aangenomen, waarbij de Regeering wordt verzocht het daarheen leiden dat een academische opleiding van In- landsche bestuursambtenaren spoedig in het leven zal worden geroepen. Het amendement-Thamrin, waarin wordt voorgesteld den memorlepost Particuliere Lande rijen der begroeting voor de Aïdeeling Blnnen- landsch Bestuur met f 2.000.000 te verhoogen, werd verworpen met 40 tegen 12 stemmen. Zweef, Vosta. Quick, NEO, Zwolle. PH en EMOS. Hieronder is slechts een tweede klas-afdee- llng: Denekamp, HAC, Achilles n. Losser, Quick II, Pathmos Boys, Volharding-Entos en Longa. Ook het Westen is in twee afdeellngen ge splitst gebleven en zag heel weinig veranderin gen, uitgezonderd echter de tweede klassers, welke heel wat verschillen van de vorige indee ling. En of daar de betrokken clubs geheel mee Instemmen is aan twyfel onderhevig. De vorige bekende afdeellngen II N en O wa ren werkeiyk pracht klassen- en thans zyn de zen al heel wreed door elkaar gegooid. Boven dien is het aantal deelnemende elftallen ook al verminderd, zoodat het aantal te spelen wed- stryden voor menige vereenlging sterk is ach teruitgegaan. Afdeeling I in het Westen ziet er als volgt uit: Volendam, HMS, Wilskracht, DEM, EMM, VVZ, Fortitudo, VIC, De Meer en WY, met daaronder twee lie klas-afdeellngen: IIA’LVV, SDO, Zw. Vooruit, HMS II, Semper Avantl, EMM II, VEP, MSV, WY II en Olympia; II B: WA, DOSS, Zwaluwen, RKAV, Wilskracht H, Alw. Forward, GVO en NEA. Afdeeling II: DHL, Graaf Willem, HBC, Santpoort, 8JC, GDA, Leonidas, TYBB, Spar taan en DONK. Ook hier twee afdeellngen tweede klas, n.L: II AGeel Wit, Onze Gezellen, Lelden, Lisse, Teyllngen, Vitesse, ADO en Santpoort II; IIB: Excelsior, Spartaan II, Graaf Floris, Wilhelmus, PFC, Blauw Zwart, L en S en Ollveo. Natuuriyk zullen er heel wat bezwaren tegen deze regeling worden aangevoerd en het is nog lang niet zeker, dat dit alles zonder meer wordt doorgevoerd. Maar de I.V.C.B. is toch op den goeden weg. De zaak zoo overzichtelyk mogelijk indeelen en rekening houden met de verschil lende wenschen van vele vereenigingen. Het valt werkelijk niet mee. De promotle-regellng is nog wel niet bekend. Het bestuur van den I.V.CR. heeft een nieu we competitle-indeellng ontworpen, welke heel wat verschilt van de In het vorige seizoen gel dende regeling. Een der voornaamste veranderingen, en on- getwyfeld een goede ook, is, dat het aantal eer ste klas afdeellngen van zeven op zes is ge bracht, nl in het Zuiden twee, In het Oosten twee, alsook in het Westen twee afdeellngen. Het Zuiden heeft er dus een moeten missen. Bovendien lijkt het ons een verbetering, dat thans in de verschillende windstreken tweede klas afdeellngen zyn ondergebracht en we dus niet meer den tel zullen kwy traken, wanneer we de een of andere afdeeling moeten zoeken. Met al het lettergedoe raakte men wel een weinig van streek. - In hét Zuiden zyn echter naast enkele twee de klas-afdeellngen ook nog promotie-afdeelin- gen gesticht, nl in afdeeling 2, terwijl boven dien nog overwogen wordt het aantal tweede klas-afdeellngen in te krimpen door eenige te doen samenvloeien. In het Oosten is de toestand vrijwel onge wijzigd gebleven, voor wat de eerste klasse be treft. Behoudens dan de veranderingen, welke noodig waren vanwege promotie en degradatie Afdeeling I in het Oosten ziet er als volgt uit; SDOÜC, VDZ, ’s Heerenberg, Altior, Grol, Blauw Wit, Union en VVG. Het Nymeegsche Union Is thans by het Oosten ingeiyfd. Hier onder ressorteeren twee tweede klas-afdeelin- gen, nJ. IIA met BVC, Treffers, DWS, Mobilia. SCE, Union n, Noviomagum en WLK; IIB met Swift, Vlod, Lob. Boys,-Jonge Kracht, St. Jan, Hulhulzen en Excelsior. Afdeeling II: Achilles. De De de XB

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Noord-Hollandsch Dagblad : ons blad | 1933 | | pagina 25