F ot owed strijd
Laat uw kind
ook fotografeeren
Zegt hét met cijferEcrsteprijs-* c
LIMITED
e
VAN BAT EN BAL
1
De competitie
indeeling
ZATERDAG 26 AUGUSTUS
Groote toename
Vóór den Oorlog
Ji
Het weer op Zondag
Van den sterrenhemel
De toename in 4 jaar tyda
Zes eerste klas af-
deelingen
UIT DEN VOLKSRAAD
i
De laatste etappe
BENOEMINGEN
r
In het bi«fom Breda
het Ford-team
GESCHENK VAN MUSSOLINI
i
De voorwaarden
Ingezonden door Jan van Heat. Amsterdam
Ingezonden door. J. Mirani, Amsterdam
Itc
T
i
Aantal inwoner» per motor-
rytuig
Groote veranderingen einde het
vorig aeizoen
Veel kana op onetandvaetig, regen
achtig weer, maar geen
zekerheid
De Nova in het sterrenbeeld
Ophiuchis
De „Brownie" Junior is een eenvoudig
toestel van de Kodak fabriek, waarmee
ieder kind brilliante foto’s kan maken.
u
376941
O&t)
49SO49S4 4©S4 495O495Ï
Vierde prijs:
Derde prijs:
De laatete belangrijke wed-
at rij den
Tweede prijs:
EINDHOVEN—PARIJS—EIND-
HOVEN-RIT
‘O
15 September wordt onze
brievenbue gesloten
Er is nog tijd om mee te doen
aan de Kodak Jeugd-wedstrijd.
Volledige inlichtingen over den wed
strijd in iedere complete uitrusting.
TARGET HAWK EYE
Sterke atyging van het aantal mo
torische voertuigen in ona
land
Verkrijgbaar bij lederen vooraanstaanden fotohandelaar
Overwinning voor
Vijfde prijs:
'1
Jj
j
I
3.
k
50707
10968
4980 4984
4985 4950 4958
rteh voor: 5.000 auto's.
Elk.
L.
k
waren:
r
cent!
20.000
Ingezonden door J. Bolmers, Tilburg
I
(Nadruk verboden)
tweede
(Nadruk verboden.)
te
r
Willem,
56.744
i
i
k
1
i
k
I
aa 2.000 motorr(Jwlalan
Bk.
X -H
In
1
L
s.
L
B.
M
k
I.
B
1
c
L
I
L
L
1928
1929
1930
1931
1933
28.734
35 040
41.227
46.012
48.494
51.922
60262
67.845
75369
81277
Ingezonden door Mej. C. Roelofssen,
Amsterdam
0
N
N
■r
4.
1
t
In
motor,
cent.
T jaar tijd kwamen er dus rond 10.000
:tsen by: een stijging van rond 35 pro-
op 1 Aug.)
3.159
3357
3 536
3.625
3.783
1928 één motorrijtuig per
1929
1930
.1931
'1932
maar uit deze Indeeling valt zij vrij gemakkelijk
at te leiden.
Nog enkele weken en het startschot valt voor
de competitie.
Wat zal ons het nieuwe seizoen brengen?
We zijn met onze Roomsche voetb&lbeweging
op den goeden weg en we hebben alle reden om
ook in het volgende seizoen het beste te ver
wachten.
Volksraad
motie-
1
r
69 inw.
«0
54
50
<7
1928
1929
1930
1931
1932
S4.877I
IJ September niet meer in
W>men. Dan gaat de jury
Wikken en te wegen welke
1 Kodak Six 18. De allernieuwste
Kodak. form. OMxll^tnastigm. lens,
bellchtlngsopgave op den sluiter, het
meest compacte toestel in dat for
maat, TER WAARDE VAN ZEVENEN
DERTIG GULDEN 50 ets.
Complet» Uitrusting
Brownie Junior Six-2Q
Kodak RolfilmBrownie
Waterproof g.
Taich.-prijsy «JU
Kodak No. 1, serie 3. Bolide uitvoering,
prima leerbekleeding, anastlgm. lens,
*n prima toestel, formaat 6x9 cM.,
TER WAARDE VAN VEERTIG GUL
DEN.
We kunnen hieruit gemakkelijk nagaan, hoe
veel Inwoners er in ons land per motorrijtuig
aanwezig zijn. Daarbij moet echter rekening ge
houden worden met het bevolkingsaccres. Wan
neer wij deze berekening maken, blijkt, dat er
(telkens op 1 Augustus) aanwezig
Van 1928 tot 1932 is dus het aantal personen
auto's in ons land toegenomen met bijna 30.000
stuks, of, ^nders uitgedrukt: met bijna 60 pro-
Een fraaie Zak-Kodak no. 1. Ucht en
elegant, geheel van metaal vervaar
digd, In compurslulter 6x9, met uit
stekende anastigmatische lens TER
WAARDE VAN ZESTIG GULDEN.
En thans verzoeken wij onzen lezers, om de
nu volgende getallen eens even te willen bekij
ken. De stijging van het aantal motorrijtuigen
is wel zéér opvallend.
Aantallen autobussen (telkens
7. 1928
1929
1930
1931
1932
ziet hieruit wel heel duidelijk, dat de
(hier als veraamelnaam gebezigd*
Hier zien we dés een toename van rond
60.000 motorrijtuigen, dat is met ongeveer 56
prooentS
•v De schitterende nieuwe Kodak Btx-20,
De meest moderne, meest elegante
en tevens de kleinste rolfUmcamera
voor foto’s 6x9, TER WAARDE VAN
VIJFENZEVENTIG GULDEN.
van de laatste resultaten
momenteel de beste kans geven.
De belangrijkste wedstrijd wordt, ditmaal in
Laren gespeeld. Hier gaan n.l. de beide Over-
gangskampiaenen V.V.V. an Hermes D.V.Q. «m
P.W.’s plaatsje in de eerste, klasse kampen. Wie
hier de beste kansen heeft is moeilijk aan te
geven. Spannen zal het jpngetwjjfeld op het
fraaie terrein te Laren.
Men
auto (hier als veraamelnaam gebezigd* nog
steeds belangrijk veld wint, crisis en malaise
ten spijt. Redelijkerwijze mag verwacht wor
den. dat er een geweldige stijging zal komen,
zoodra de conjunctuur omslaat. De auto is vóór
alles: het transportmiddel van de toekomst!
dat de strijd tusschen de beide Haarlemsche
clubs heel interessant kan worden. De vorige
ontmoeting eindigde in een draw. Aan de hand
zou men Haarlem
De geregelde achteruitgang van de weersge
steldheid van den laatsten tijd culmineerde in
een reeks van onweersdagen, die Zondagavond
IJ. begon en in den nacht van Dinsdag op
Woensdag eindigde. De oorzaak van dezen roe
riger! weerstoestand was gelegen in de ontmoe
ting van twee luchtstroomen, een warm-voch-
tigen Zuldwestelijken en *n droog-koelen Noord-
westeiyken in samenhang met 'n depressie over
de Noordzee. Het weer verbeterde daarna lang
zaam en werd gedurende den namiddag van 1J-
Donderdag zóó mooi, dat velen een nieuwe pe
riode van mooi weer zullen hebben verwacht.
Een zoodanige wending in de weersgesteld
heid zou met het oog op den tijd van het jaar
volstrekt niet onmogelijk zijn. Niettegenstaande
deze verbetering worden de naaste vooruitzich
ten voor het weer door de offlcieele meteorolo
gische diensten ongunstig geacht, omdat de op
klaring van het weer op Donderdag verbana
hield met een drukstyging over een smal gebied,
dat snel Oostwaarts trok en verwacht werd
spoedig gepasseerd te zijn, terwijl ten Westen
der Britsche Eilanden een nieuwe depressie ver
scheen. Als deze niet vóór Zondag zich over
West-Europa zal hebben uitgebreid, bestaat er
veel kans op een mooien Zondag, die wanner
zou zijn dan de voorafgaande dagen. Daar op t
oogenbllk, waarop deze beschouwing werd sa
mengesteld, niet met zekerheid kon worden uit
gemaakt of.deze nieuwe depressie een weg zal
inslaan, die tot verslechtering van het weer zal
leiden, kan ook ditmaal geen stellige verwach
ting worden uitgesproken.
Enkele nadere aanwijzingen kunnen den le
zer van nut zijn om zijn eigen verwachting hier
aan toe te voegen. Zoolang de barometer niet
opnieuw sterk of vrij sterk gaat dalen en geen
bovenwolken verschijnen, stijgen de kansen op
voortzetting van het mooie weer zeer sterk. Ik
acht deze kansen voor Zaterdag en Zondag niet
eens gering. Maar grooter schijnen de kansen
te zijn, dat de depressie nader komt en dit
wordt voorafgegaan door een daling van den
barometer en het verschijnen van bovenwolken
vooral vederwolken in West én Noord-WesL
Alsdan is regenachtig zeer ongestadig weer te
verwachten.
•n Prima Kodak doosvorm-camera,
formaat 6x9, beschermde lens, TER
WAARDE VAN ZES GULDEN.
BATAVIA. 25 Aug. (Aneta) De Consul-Gene-
raal van Italië overhandigde aan Pangeran
Hadiwldjojo in de couloirs van den Volksraad
het portret van Mussolini ter doorzending aan
den Soesoehoenan van Soerakarta.
148 straf punten; H. Zuur, Voorburg, 80 straf
punten.
Automobielen: D. A. Budde, Eindhoven. 25:
A. Mutsaers, Tilburg, 21; P. Wlnkelaar, Hoorn.
29; P. Spdult, Rotterdam, 21; Ir. Selleger. Ber
gen, 103; C. Bakx, Eindhoven. 73; K Dales. Rijs
wijk. 122; I. Hieronymus, Zeist, 38; v. d. Heyden,
Den Haag, 22; W. J. Kraus, Den Bosch, 26;
Gerlings, Amsterdam, 83; J. Langelaar, Baarn,
79; G. Alblas, Soestdijk, 89; Vlemmlngs, Eind
hoven, 68; H. van Beek, Eindhoven, 26; Fr Vul-
linghs, Den Bosch, 76: Ed. Lepelaars, Tilburg,
74; C. Daniels, Tilburg, 73; H. J, Hunink, De
venter. 85 strafpunten.
In totaal verkreeg het Ford-team 85 straf-
punten: het Chevrolet-team 110; het Rockne-
team 131 en het Opel-team 223 strafpunten.
olie
- Cijfers en statistieken zijn nooit er» populair
geweest, De gemiddelde mensch gunt den hee-
ren statistici gaarne „l'art de grouper les chlf-
fres”.
Toch gelooven w(j, aldus schrijft ons de A.N.
W.B,-Toeristenbond voor Nederland, dat een
overzicht van de toename van het aantal moto
rische voertuigen (motorrijwielen, auto’s, enz.)
in ons land door menigeen wél zal worden ge
lezen. omdat nu eenmaal hét snelverkeer in het
brandpunt der publieke belangstelling is geko
men. Daarom geven wjj hier enkele grepen uit
de zeer onlangs verschenen „Statistiek der Mo
torrijtuigen”. een uitgave van het Centraal Bu
reau voor de Statistiek. De meest belangwek
kende gegevens hebben wij ..smakelijk’’ trach
ten voor te stellen in bijgaande aanschouwelijke
overzichten.
De Zeereerw. heer Jos. Baeten, benoemd pas
toor van de nieuwe parochie te Glnneken, zal
voorlooplg zijn intrek nemen in het 8t. Elisa-
bethgestlcht. Hendrikstraat te Breda en ont
heven worden van het secretariaat van het
Bisdom.
Z. H. Exc. de Bisschep van Breda heeft be
noemd tot secretaris van het Bisdom den zeer
eerw. heer L Beckers; tot kapelaan te St. Wil-
lebrord den weleerw. heer Ant. Mouwen, pries
ter van het seminarie; tot rector van het 8t.
Franciscusgesticht te Breda (Leuvenaarstraat)
den weleerw. heer J. van Besouw; tot kapelaan
te Teterlngen den weleerw. heer Th. Llevegoed;
tot kapelaan te Ulvenhout den weleerw. heer
Jac. van Mechelen; tot kapelaan te Sluis den
weleerw. heer C. Knlpscheer, priester van het
seminarie; tot tweeden conrector van de Broe
ders te Huybergen den weleerw. heer Jac. Koen-
raadt: tot kapelaan te Wagenberg den weleerw.
heer M. van den Eynden; tot kapelaan te Lams-
waarde den weleerw. heer Oijsb. Verhuist, pries
ter van het seminarie; tot derden kapelaan te
Breda (H. Sacramentskerk) den weleerw. heer
Job. Plasschaert; tot kapelaan te Breda (H.
Gerardus Majella) den weleerw. heer W. Beu
ken; tot kapelaan te Aardenburg den weleerw.
heer Hadr. Lazeroms. priester van het semi
narie; tot derden kapelaan te Breda (H. Hart)
den weleerw. heer Alf. Wolters; tot kapelaan
te Roosendaal (St. Jan) den weleerw. heer Norb.
Theéuwes; tot kapelaan te 8L Jansteen den
weleer^, heer L. Koek, priester van het semi
narie; tot kapelaan te Borgvllet den weleerw.
heer C. Goeseels, priester van het seminarie.
Zijne Em. Kardinaal van Roey, Aartsbisschop
van Mechelen, heeft benoemd tot onderpastoor
te Dewme bfj Antwerpen den weleerw. heer L.
Verschtieren; tot onderpastoor te Ooien bij
Herenthals den weleerw. heer Job. Vermolen;
tot onderpastoor te Boortsmeerbeek bij Meche
len den weleerw. heer W. Maas; tot onderpas
toor te Vlssenaeken bij Thlenen den weleerw.
heer C. Braat; tot onderpastoor te Divorp bik
Halle den weleerw. heer D. Slootmakers; tot
onderpastoor te Herenthout bij Herenthals den
weleerw. heer Hadr. Verhoeven; tot onderpas
toor te Oud-Heverlee bij Leuven den weleerw.
beer J. Lauwerijssen, allen priesters van bet
seminarie te Hoeven.
Wanneer wij bedenken, dat er in 1909 nog
slechts een goede 4500 motorrijtuigen in ons
land geteld werden, welk aantal steeg tot bijna
13.000 in 1915, terwijl het thans de 200,000 be
gint te naderen, dan hebben wij eigenlijk de
grondoorzaak gevonden voor het verkeerspro
bleem. Want tot 1927 werd er practise!» niets
aan de wegen gedaan. In 1928 begon de wegen-
verbetering pas goed, en toen was het aantal
motorrijtuigen reeds bijna vertienvoudigd in
vergelijking met 1915! Het spreekt wel vanzelf,
dat er op ons wegennet voor een dergeiyke toe
name geen plaats was. Nadien trachtte men ver-
betering in de wanverhouding tusschen weg-
kwailteiten en aantal auto’s te brengen door de
wegen te verbeteren, maar aangezien er aan de
stijging nog voorlooplg geen einde komt, spreekt
het vanzelf, dat eerst over geruimen tijd van
een redelijke verhouding tusschen de beide ge
noemde factoren gesproken zal kunnen worden.
Wanneer cijfers een taal vermogen te spreken,
dan zeggen zij wel in de eerste plaats: .schiet
pp. schiet op met den aanleg van wegen en met
den bruggenbouw”!
Na Zondag zal de cricketcompetltie 1933
hoogstwaarschijnlijk op een enkelen wedstrijd
na tot het verleden behooren.
H.C.C.I. en V.O.C. trachten nog uit te vech
ten, wie !n het bezit van den kampioenstitel
zal komen, doch de mogelijkheid is groot dat
deze titel, evenals vorig jaar, door twee clubs
gedeeld zal moeten worden.
H.C.C.I. heeft intusschen de beste kans, om
dat de mogelijkheid bestaat dat de Hagenaars
Zondag in Enschede met innings van P.W.
winnen. Is dit inderdaad het geval, dan moet
V.O.C. met de tweede plaats genoegen nemen.
De Rotterdammers hebben n.l. nog tegen
V.HA. en H.C.C. 2 uit te spelen en wij geloo
ven niet dat er in deze ontmoetingen meer dan
normale winst voor de bezoekers zit.
Zondag treffen zjj V.R.A. achter het Stadion.
Zouden de Amsterdammers hier' voor een ver-
zijn kans ge-
itér op een over-
In de vacantlemaand is *t aantal inzendingen
voor onzen vacantlefotowedsirijd schrikbarend
toegenomen. En hoewel wij nog bijna drie
weken van den sluitlngstermijn af zijn, kunnen
wij nu wel met een aan zekerheid grenzende
waarschijnlijkheid aannemen, dat de deelne
ming onzen wedstrijd van bet vorige jaar over
treft.
Laten allen, die nog het plan hebben om
foto’s in te sturen goed in hun ooren knoopen,
dat Inzendingen na
aanmerking kunnen
aan het werk om te
inzendingen voor een bekroning in aanmerking
komen en welke de gelukkige winnaars van de
prachtige hoofdprijzen zullen zijn.
De deelnemers aan onzen fotowedstrijd moe
ten dus nog geduld oefenen tot einde Septem
ber, dan zal de beslissing gevallen zijn en kun
nen wjj weer vele lezers gelukkig maken.
Wjj hebben uit den grooten berg een viertal
kiekjes gezocht, welke zek^r de moeite van het
reprcduceeren loonen. Ijverig is men reeds in
de weer om de foto’s in bepaalde categorieën in
te deelen in afwachting van de komst van de
jury, die met argusoogen de zaak zal bekyken.
Nog eenmaal, maar nu toch heusch voor het
laatst publiceeren wij de voorwaarden van
onzen wedstrijd.
1. Deelnemers moeten abonné zjjn van ons
blad
2. Alleen amateur-fotognfen kunnen mede
dingen naar de prijzen; beroepsfotografen zijn
uitgesloten.
3 Door inzending staat men ons het repro
ductie recht van de foto af.
4. Inzenders onderwerpen zich zonder voor
behoud aan de beslissing van de Redactie.
5. Over de inzendingen tam geen cuuu-
pondentie worden gevoerd, afdrukken worden
niet teruggezonden.
6. Op de enveloppe schrijve men naast het
adres de vermelding:
„Foto-vacantte-prijsvraac" terwijl aan de
achterzijde van de foto nazin, straat en woon-
ptaats duidelijk moeten zijn geschreven.
De uitslagen van den Zondag j.L gehouden
Eindhoven-Parijs-Eindhoven-rlt, georganiseerd
door de Motor- en Aufomobielclub „Het Zui
den”, welke heden definitief bekend zyn, luiden
als volgt:
Toeristenklasse: Ch. Smulders, den Haag, 27
strafpunten; P. J. Ypma, Amsterdam, 45 en Dr.
Jordaens, Eindhoven, 10 strafpunten.
Motoren: T. Meyer, De Bilt, 265 strafpunten;
H. Lelieveld, Den Haa^, 223, C. Lelieveld, Den
Haag, 210; A. Grapendaal, Jutfaas, 120; A.
Baars, Jutfaas. 113: M. Adriaans. Zaltbommel.
87; W. Steur, Voorschoten, 163; O. van Beek,
Utrecht, 96; P. van Oosten, Amsterdam, 136; D.
Eysink. Amersfoort, 121; J. Renoy, Den Haag,
112 strafpunten.
Motoren met zyspan: J. Fyma, Amsterdam,
De totale aantallen motorrijtuigen
111.600
128.884
143.922
158384
171.248
■n vrachtauto's (telkens op 1 ^ug.)
1928
1929
1930
1931
1932
KODAK,
rassing zorgen, dan heeft V.O.C.
heel verspeeld. Wy rekenen echl
winning voor de bezoekers.
In Haarlem is de derby HaarlemRood en
Wit een waardig besluit van het seizoen. Veel
is er aan het resultaat niet meer gelegen, daar
P.W. den dans practisch genomen niet meer
Hier is de toename het kleinst, wat natuuriyk
samen hangt met het feit, dat de ontwikkeling
van het autobusverkeer geremd wordt door de
wetteiyke bepalingen. Een toename met slechts
ruim 600 bussen (of: 20 procent) is én relatief
én absoluut gering te noemen in vergelijking
met de andere cijfers.
Byna 20.000 vrachtauto’s kwamen er van
1928 tot 1932 dus byeen styging van meer dan
70 procent.
Aantal motorrywielen (telkens op 1 Xug.)
27.785
30.225
31.314
33 378
37.694
Aantallen personenauto’s (telkens op 1 Aug.)
1928
1929
1930
1931
1932
ontspringen kan. Dit neemt echter niet weg.
H.* H- van het hemellichaam bevatte.
Het bleek, dat de nieuwe ster reeds een be
kende was, slechts de waargenomen helderheid
door Peltier overtrof alle vorige waarnemingen
van maximale helderheid. De tot nog toe be
kende helderheidswissellng liep van de 7.5 tot
de ~1 l'Aste -stergrootte.
Over het algemeen gesproken is de positie van
de ster in ons land niet gunstig voor de waar
neming. omdat de hoogte boven den horizon in
deze maand (omstreeks 9 uur 's avonds) een 30
graden bedraagt, terwijl de helderheid boven
dien nog aan het afnemen is. Niettemin is het
voor den liefhebber, die over een kleinen kyker
beschikt, Interessant om deze nova waar te ne
men en zyn helderheid met betrekking tot na
burige, onveranderiyke. sterren te schatten. Aan
de hand Van deze schattingen krygt men in den
loop van den tyd een idee van de helderheids-
afname en wellicht ook weer eens van de hel-
derhetdstoename. De ster zal nu ongeveér van
de 7de tot de 8ste grootte zijn; de kleur is rood
achtig.
Trekt men op een sterrenkaartje een verbln-
dlngsiyn tusschen de sterren Zéta Serpens en
Mu Ophiuchis, dan staat het object ongeveer
halverwege dezen afstand en een weinig onder
de verbindingslijn. Voor den gebruiker van een
goede en verdeelde sterrenkaart dlene de opgave
van de volgende coördinaten voor het jaar 1855.
0 17h, 42m, 25s rechte klimming en —6 gr.,
39 6 declinatie.
Op 15 Augustus kwam het telegrafisch be
richt uit Kopenhagen, dat de astronoom Peltier
een nova had gezien in het sterrenbeeld Ophiu
chis (De Slangendrager) van de 6de grootte.
Men verkeerde over de plaats van het object
nog in twyfel, totdat een latere tydlng de juiste
1 Kodak Junior, ultspringmodel, met
anastlgm. lens, formaat 6x9; handig,
makkelijk zakformaat, TER WAARDE
VAN TWEEËNTWINTIG GULDEN
50 CTS.
En verder niet minder dan v IJ f 11 g
troostprijzen.
jQJLO.
BATAVIA, 25 Aug. (Aneta)
heeft met 41 tegen 12 stemmen
Wlranata Koesoema aangenomen, waarbij de
Regeering wordt verzocht het daarheen
leiden dat een academische opleiding van In-
landsche bestuursambtenaren spoedig in het
leven zal worden geroepen.
Het amendement-Thamrin, waarin wordt
voorgesteld den memorlepost Particuliere Lande
rijen der begroeting voor de Aïdeeling Blnnen-
landsch Bestuur met f 2.000.000 te verhoogen,
werd verworpen met 40 tegen 12 stemmen.
Zweef, Vosta.
Quick, NEO, Zwolle. PH en EMOS.
Hieronder is slechts een tweede klas-afdee-
llng: Denekamp, HAC, Achilles n. Losser,
Quick II, Pathmos Boys, Volharding-Entos en
Longa.
Ook het Westen is in twee afdeellngen ge
splitst gebleven en zag heel weinig veranderin
gen, uitgezonderd echter de tweede klassers,
welke heel wat verschillen van de vorige indee
ling. En of daar de betrokken clubs geheel mee
Instemmen is aan twyfel onderhevig.
De vorige bekende afdeellngen II N en O wa
ren werkeiyk pracht klassen- en thans zyn de
zen al heel wreed door elkaar gegooid. Boven
dien is het aantal deelnemende elftallen ook al
verminderd, zoodat het aantal te spelen wed-
stryden voor menige vereenlging sterk is ach
teruitgegaan.
Afdeeling I in het Westen ziet er als volgt
uit: Volendam, HMS, Wilskracht, DEM, EMM,
VVZ, Fortitudo, VIC, De Meer en WY, met
daaronder twee lie klas-afdeellngen: IIA’LVV,
SDO, Zw. Vooruit, HMS II, Semper Avantl,
EMM II, VEP, MSV, WY II en Olympia; II B:
WA, DOSS, Zwaluwen, RKAV, Wilskracht H,
Alw. Forward, GVO en NEA.
Afdeeling II: DHL, Graaf Willem, HBC,
Santpoort, 8JC, GDA, Leonidas, TYBB, Spar
taan en DONK.
Ook hier twee afdeellngen tweede klas, n.L:
II AGeel Wit, Onze Gezellen, Lelden, Lisse,
Teyllngen, Vitesse, ADO en Santpoort II; IIB:
Excelsior, Spartaan II, Graaf Floris, Wilhelmus,
PFC, Blauw Zwart, L en S en Ollveo.
Natuuriyk zullen er heel wat bezwaren tegen
deze regeling worden aangevoerd en het is nog
lang niet zeker, dat dit alles zonder meer wordt
doorgevoerd. Maar de I.V.C.B. is toch op den
goeden weg. De zaak zoo overzichtelyk mogelijk
indeelen en rekening houden met de verschil
lende wenschen van vele vereenigingen. Het
valt werkelijk niet mee.
De promotle-regellng is nog wel niet bekend.
Het bestuur van den I.V.CR. heeft een nieu
we competitle-indeellng ontworpen, welke heel
wat verschilt van de In het vorige seizoen gel
dende regeling.
Een der voornaamste veranderingen, en on-
getwyfeld een goede ook, is, dat het aantal eer
ste klas afdeellngen van zeven op zes is ge
bracht, nl in het Zuiden twee, In het Oosten
twee, alsook in het Westen twee afdeellngen.
Het Zuiden heeft er dus een moeten missen.
Bovendien lijkt het ons een verbetering, dat
thans in de verschillende windstreken tweede
klas afdeellngen zyn ondergebracht en we dus
niet meer den tel zullen kwy traken, wanneer we
de een of andere afdeeling moeten zoeken. Met
al het lettergedoe raakte men wel een weinig
van streek. -
In hét Zuiden zyn echter naast enkele twee
de klas-afdeellngen ook nog promotie-afdeelin-
gen gesticht, nl in afdeeling 2, terwijl boven
dien nog overwogen wordt het aantal tweede
klas-afdeellngen in te krimpen door eenige te
doen samenvloeien.
In het Oosten is de toestand vrijwel onge
wijzigd gebleven, voor wat de eerste klasse be
treft. Behoudens dan de veranderingen, welke
noodig waren vanwege promotie en degradatie
Afdeeling I in het Oosten ziet er als volgt
uit; SDOÜC, VDZ, ’s Heerenberg, Altior, Grol,
Blauw Wit, Union en VVG. Het Nymeegsche
Union Is thans by het Oosten ingeiyfd. Hier
onder ressorteeren twee tweede klas-afdeelin-
gen, nJ. IIA met BVC, Treffers, DWS, Mobilia.
SCE, Union n, Noviomagum en WLK; IIB
met Swift, Vlod, Lob. Boys,-Jonge Kracht, St.
Jan, Hulhulzen en Excelsior.
Afdeeling II: Achilles. De
De
de
XB